جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احضار شاهرخ زمانی به دادسرا در سی و ششمین روز اعتصاب غذا

Posted: 15 Apr 2014 08:37 AM PDT

جرس: شاهرخ زمانی، کارگر محبوس در زندان قزلحصار کرج در سی‌ و ششمین روز اعتصاب غذا به دادسرا برده شده است؛ وی اکنون سی و هشتمین اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشته و وضعیت وی از نظر جسمی نیز وخیم گزارش شده است.  

 

به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، از اعتصاب غذای شاهرخ زمانی، کارگر محبوس در زندان قزلحصار کرج 38 روز می‌گذرد. گفته می‌شود وی در سی‌ و ششمین روز اعتصاب غذا به دادسرا برده شده است و هم‌اکنون وضعیت وی از نظر جسمی وخیم است.


این عضو هیات مدیره‌ی کمیته‌ی پیگیری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری که از روز ۱۷ اسفندماه 1392، در همبستگی با دروایش زندانی دست به اعتصاب غذای سه روزه زده بود با تبعید به زندان قزلحصار از روز ۲۰ اسفندماه 1392، اعتصاب غذای خود را در اعتراض به این انتقال و با مطالبه‌ی بازگشت به بند سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج ادامه داد.


این در حالی است که این عضو هیات بازگشایی سندیکای نقاشان و کارگران تزئینات ساختمان، روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه 1393، به شعبه‌ی ۷ بازپرسی کرج منتقل شده و در رابطه با نامه‌ی منتشره در مورد اعدام‌های جمعی در زندان رجایی‌شهر مورد بازجویی قرار گرفته است. شاهرخ زمانی با رد تمامی اتهامات اعلام کرده است پس از رسیدگی به مطالبه‌اش مبنی بر بازگشت به بند سیاسی و تنها در حضور وکیل مدافع خود به سوالات پاسخ خواهد داد.


هم‌چنین در روزهای گذشته، فدراسیون سراسری اتحادیه‌های صنایع فلزی اسپانیا در یک بیانیه‌ی حمایتی و کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون بين‌المللی کارگران چوب و ساختمان در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار آزادی فوری شاهرخ زمانی شده بودند.


گفتنی است بهنام ابراهیم‌زاده، دیگر عضو کمیته‌ی پیگیری که در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است نیز از روز ۲۳ فروردین ماه 1393، در همبستگی با شاهرخ زمانی اعتصاب غذای نامحدود اعلام کرده و طی پیامی تصریح کرد که تا بازگرداندن آقای زمانی به بند سیاسی به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.


رضا شهابی و محمد جراحی، دو تن دیگر از فعالین کارگری که به ترتیب در زندان‌های اوین و تبریز محبوس هستند نیز طی پیام‌های جداگانه ضمن اعلام حمایت از مطالبه‌ی شاهرخ زمانی از وی خواستند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

 

 

بهروزگرانپایه: انجمن‌صنفی‌روزنامه‌نگاران‌ باهمکاری وزارت‌کار مجمع‌عمومی برگزار می‌کند

Posted: 15 Apr 2014 05:28 AM PDT

جرس: بهروز گرانپایه، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران در مورد آخرین وضعیت روند بازگشایی انجمن به تدبیر می‌گوید :« آخرین اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هم چنان بعد از گقته آقای جنتی به دنبال پیگیری برای بازگشایی مجدد هستند.»  

 

بهروز گرانپایه، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران در مورد آخرین وضعیت روند بازگشایی انجمن به تدبیر می‌گوید :« آخرین اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هم چنان بعد از گفته آقای جنتی به دنبال پیگیری برای بازگشایی مجدد هستند . بعد از باز پس گیری شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی پاسخ این وزارتخانه به هیات مدیره این است که موضوع بازگشایی انجمن از دست دولت خارج شده است. در حقیقت موضوع بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران بعد ازهمکاری های صورت گرفته از سوی سه وزیری که متولی این امر هستند از دست دولت خارج شده و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است و قوه قضاییه است که باید به این موضوع نگاه حرفه ای و منصفانه داشته باشد و نسبت به فک پلمب انجمن با توجه به منتفی شدن شکایت وزارت اطلاعات اقدام کنند و ما هم همچنان پیگیر این روند هستیم .»

 

گرانپایه تاکید می‌کند:« روند بازگشایی انجمن از دست دولت خارج شده و در حال حاضر ما دنبال تماس با دادستان کل آقای اژه ای و ارائه توضیحاتی دراین خصوص هستیم . وکیل انجمن به دنبال ارائه توضیحات و فک پلمب بوده است اما ما پاسخ مستقیم و مشخصی از سمت قوه قضاییه دریافت نکردیم .»

 

او تنها مانع بازگشایی انجمن را در حال حاضر تصمیم نهایی قوه قضاییه می‌داند و به تدبیر می‌گوید : «برای ما مانعی جز تصمیم نهایی قوه قضاییه وجود ندارد اگر خبرها را دنبال کرده باشید متوجه می شوید که حساسیت اصلی در مورد ادعای فعالیت سیاسی انجمن بوده است و آقای اژه ای بازگشایی انجمن را به عدم فعالیت سیاسی منوط کرده است اما هیچ راهکار اجرایی برای آن اعلام نکرده است .»

 

او اضافه می‌کند : «آن چه که اعلام شده این است که قوه قضاییه ضمانت اجرایی از انجمن برای عدم فعالیت سیاسی می خواهد در صورتی که اساسنامه و عملکرد انجمن و اصلاح حقوقی آن بهترین ضمانت اجرایی است . اولا که ما معتقدیم انجمن فعالیت سیاسی نداشته است و علاوه بر این ما بر این باوریم که اگر انجمن فعالیت سیاسی مجرمانه ای انجام داده بود باید پرونده ای برای آن جرم در قوه قضاییه تشکیل می شد در حالی که طی مدت فعالیت انجمن هیچ گاه پرونده قضایی برای انجمن تشکیل نشده و این موضوع بهترین ضمانت و دلیل مبنی بر سیاسی نبودن انجمن است. این استدلال ها بارها گفته شده که اگر بر اساس منافع ملی نگاه شود قطعا انجمن صنفی باید بازگشایی شود و فعالیت خود را از سر بگیرد که هم فضای سیاسی اجتماعی کشور سالم تر جلوه خواهد کرد و هم فعالیت صنف رونق بیشتری خواهد گرفت و هم منافع ملی به نحو بهتری حفظ خواهد شد.»

 

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران در ادامه تاکید می کند: « ما هنوز پاسخ مشخصی از دادستانی دریافت نکرده ایم که نشان می دهد شاید همچنان می خواهند بازگشایی انجمن به تعویق بیفتد به هر حال ما همچنان با کمک وزرای مرتبط با این موضوع در حال رایزنی هستیم تا تمهیداتی را صورت دهیم و مسئله را پیگیری خواهیم کرد .»

 

بهروز گرانپایه از احتمال برگزاری مجمع عمومی پیش از فک پلمب توسط قوه قضاییه خبر داد و گفت : «وزارتخانه های متولی این موضوع با ما همکاری می کنند از سوی وزرا با مشکلی مواجه نیستیم . آقای جنتی هم صراحتا اعلام کرده اند که انجمن می تواند مجمع عمومی تشکیل دهد و انتخابات مجدد برای انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار کند. ما هم دنبال رایزنی با وزارت کار برای فراهم کردن زمینه های انجام برگزاری مجمع عمومی هستیم . برای برگزاری مجمع ما باید با وزارت کار هماهنگ کنیم هر چند بر اساس اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد ما در حال حاضر هم می توانیم مجمع عمومی برگزار کنیم اما در واقع می خواهیم به نحو دیپلماتیک و با همکاری و رایزنی این مساله را دنبال کنیم ومنتظر دستور فک پلمب هستیم تا همه چیز را اصولی تر پیش برود.»

 

او اضافه می‌کند : «تنها مانع فعالیت رسمی انجمن، فک پلمب است اما احتمال دارد ما با هماهنگی وزارت کار پیش از فک پلمب مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران را برگزار کنیم.»  

 

زنگنه: مشكلاتی در كشور داریم كه اگر از غصه دق كنیم، حرجی نیست

Posted: 15 Apr 2014 04:46 AM PDT

جرس:‌وزیر نفت در پاسخ به حمید رسایی با تاکید بر این که "مشكلاتی در كشور داریم كه اگر از غصه دق كنیم، حرجی نیست"  گفت: من اهل استعفا نیستیم، مگر اینکه مجلس یا رئیس جمهور مرا از خدمت معاف کنند.  

 

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار‌ زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حمید رسایی توضیح داد: من در جلسه‌ای که به مناسبت بزرگداشت شهید تند گویان برگزار شده بود، صحبتهایی کردم؛ و به مواردی اشاره کردم که یکی از آن موارد این بود که گفتم با شعار نمی‌شود کشور را پیش برد بلکه تنها با شعوروخرد است که می‌توان به پیشرفت کشور امیدوار بود.

 

وزیر نفت در ادامه گفت: تا یک زمانی جریان عمومی کشور رو به پیشرفت بود، اما در سال ۸۴ این پیشرفت با وقفه مواجه شد.

 

وی افزود: من در آن جلسه گفتم که من یک روز پیش امیر قطر رفتم و او به من گفت من به شما نسبت به آنچه در پارس جنوبی صورت می‌گیرد غبطه می‌خورم و بعد به هیچ وجه نگفتم که آقای روحانی گریه کرده است بلکه گفتم؛ آقای روحانی چیزی گفتند که من متاثر شدم و از طرف دیگر نگفتم که از امارات پول قرض کردم، امّا اشاره کردم به اینکه ما پول خودمان را با خواهش پس بگیریم، این برای ما عزت نیست.

 

وزیر نفت همچنین با اشاره به ادعای حمید رسایی در متهم کردن وزیر نفت به سیاه نمایی گفت: سیاه نمایی وقتی صورت می‌گیرد که ما چیزی را که سفید است، سیاه جلوه دهیم. و از طرف دیگر من که نگفتم که فیلم مذکور پخش شود و حالا اگر در یک سایتی حداکثر ۱۰۰ هزار نفر از این جریان با خبر شدند شما با مطرح کردن ان در صحن علنی مجلس باعث شدید که حداکثر ۴۰ میلیون نفر از این جریان آگاه شوند آیا این اشکالی ندارد؟

 

نامدار زنگنه همچنین تاکید کرد: بحث این بود که چرا کشور بایدبه یک وضعی برسد که مردم ما به ایرانی بودنشان انچنان که در چشم انداز هست، مفتخر نباشند.

 

وی با بیان اینکه من دلم به حال این کشور می‌سوزد، گفت: ما با این منابعی که در اختیار داریم باید رتبه اول در منطقه را داشته باشیم.

 

وزیر نفت در ادامه گفت: من از هیات رئیسه مجلس خواهش می‌کنم که وقت کافی را در اختیار من بگذارند تا بیایم در مجلس در خصوص تحریم‌ها و فروش نفت، طرحهای پتروشیمی و اینکه چه کارهایی باید انجام بدهیم که جریان امسال بابک زنجانی و رفقای او تکرار نشود؟ صحبت کنم.

 

زنگنه گفت: اینکه آن شیخ چه کسی بوده؛ کدام یک از مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم را حل می‌کند؟

 

وزیر نفت با اشاره به صحبتهای رسایی مبنی بر درخواست استعفای وزیر نفت در چندین مرتبه تصریح کرد: کسی استعفا می‌دهد که نا‌امید باشد؛ امّا من سرشار از نشاط و امید هستم، و در حالی وزارت نفت را بر عهده گرفتم که با مشکلات آن اشنا بودم؛ و اکنون نیزبسیار به آینده کشور امیدوارم وهمیشه آن را مثبت می‌دانم.

 

زنگنه تصریح کرد: سوال کننده می‌گوید من تا به حال سه بار استعفا داده‌ام و یک بار آنرا به نقل از ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقل کرده‌ است که من هم به آقای ربیعی گفتم اشتباه متوجه شده ای و او هم پذیرفت.

 

وی گفت: من اهل استعفا نیستیم، مگر اینکه مجلس یا رئیس جمهور مرا از خدمت معاف کنند.

 

وی با بیان اینکه کسی که ناامید است استعفا می‌دهد تصریح کرد: من سرشار از امید و انرژی ام من می‌دانستم که به هتل پنج ستاره نیامده‌ام بلکه وارد میدان مین شده‌ام.

 

زنگنه خاطر نشان کرد: ما این زمستان سخت را بدون اینکه مشکلی برای مردم به وجود بیاید پشت سر گذاشتیم.

 

وزیر نفت با بیان اینکه بعضی از مشکلات در کشور وجود دارد که اگر ادم از غصه این مشکلات دق هم بکند حرجی برآن نیست، گفت: من نخواستم این مشکلات را مطرح کنم اما شما آن‌ها را دراینجا مطرح کردید و حداقل ۴۰ میلیون نفر از آن با خبر شدند.

 

زنگنه در ادامه به ضرورت حمایت مجلس از وزرات نفت تاکید کرد و گفت: من سوال کردن را حق آقای رسایی و سایر سوال کنندگان می‌دانم اما فکر می‌کنم مطالب بسیاری زیادی وجود دارد، که بتوان آن را در مجلس مطرح کرد.

 

به گزارش ایسنا، اظهارات مربوط به "سیاه نمایی" از سوی زنگنه در واکنش به سئوالی بود که از سوی رسایی در صحن علنی مجلس مطرح شده بود. موضوع این است که سوال در مورد اظهار نظر وزیر نفت در یک جلسه خصوصی مطرح شده بود و بسیاری از نمایندگان تردید داشتند که آیا سوالی در چنین موضوعی می‌تواند جزو مفاد اصل 88 قانون اساسی که نمایندگان را محق می‌کند در مورد وظایف مسوولان از آن‌ها سوال بپرسند باشد یا نه. با این حال، هیات رییسه آن طور که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم اذعان کرد به دلیل موقعیتی که آقای زنگنه دارد، نگران این بود که مانع شدن از طرح سوال از آقای وزیر به مسائل دیگری تعبیر شود، و به همین دلیل در میان اخطارهای قانون اساسی و فریادهای اعتراض تعدادی از نمایندگان مخالف طرح سوال، مجلس وارد بررسی این دستور شد.

 

سوال حمید رسایی در مورد علت آنچه که او «اظهارات خلاف واقع و سیاه نمایی مطلق» خوانده است بود. اشاره او به اظهارات وزیر نفت در جلسه خصوصی در بزرگداشت مهندس تندگویان، اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی با حضور همکلاسی‌های این شهید بود. رسایی مدعی شد که وزیر نفت در آن جلسه گفته است که یکی از وزرای دولت احمدی نژاد از یک شیخ عرب، مبالغی پول قرض گرفته است و وقتی وزیر نفت این موضوع را برای رییس جمهور نقل کرده، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گریه کرده است. 

یا حسین میرحسین - دانشگاه امیر کبیر - دو ویدیو

Posted: 15 Apr 2014 04:42 AM PDT

1

 

 

2

 

فرمانده کل سپاه: دولت از پیشنهادهای اقتصادی سپاه استقبال نمی‌کند

Posted: 15 Apr 2014 03:19 AM PDT

جرس: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از اینکه دولت حسن روحانی به گفته او "تاکنون از پیشنهاد‌ها و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبال نکرده"، انتقاد و ابراز تاسف کرد.  

 

به گزارش  فارس، محمدعلی جعفری، ابراز امیدواری کرد که دولت از آنچه وی "توان موفق بسیج و سپاه در این عرصه‌ها" خواند استفاده کند.

 

فرماند سپاه توضیح بیشتری جزئیات این پیشنهادات و اقدامات نداد.



فعالیت‌های اقتصادی سپاه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، انتقادات بسیاری را از سوی برخی اقتصاد‌دانان و همچنین مخالفان سیاسی آقای احمدی‌نژاد و سپاه، به همراه داشت. 

 

طرح استیضاح وزیر نیرو با ۱۴ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد

Posted: 15 Apr 2014 03:01 AM PDT

جرس: نماینده مردم شاهین‌شهر از تقدیم طرح استیضاح وزیر نیرو با ۱۴ امضا به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.


حسینعلی‌ حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از ارائه طرح استیضاح وزیر نیرو به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: به استناد اصل 89 قانون اساسی جمهوری اسلامی و در اجرای ماده 222 آئین‌نامه داخلی طرح استیضاح وزیر نیرو را تهیه و به هیأت رئیسه مجلس ارائه کردیم.

 

وی گفت: بنا به 17 دلیل استیضاح وزیر نیرو را پیگیری کردیم که این دلایل به این شرح است:

 

1- عدم توجه کافی به پیگیری، اجرا و تکمیل پروژه‌های انتقال‌ آب به مناطقی که دچار بحران آب هستند.

2- عدم توجه به نظرات کارشناسی و زیان‌های ناشی از این کارکرد

3- عدم پیگیری و عدم توجه به آبرسانی روستایی

4- عدم توجه به مشکلات بخش فاضلاب و حوادث مربوطه که تلفات جانی را نیز در بر داشته است.

5- عدم توجه به تصفیه بهینه پساب فاضلاب و رهاسازی آن که تبدیل به تهدید بهداشتی و سلامتی انسان‌ها را موجب شده است.

6- بی‌توجهی به اجرای ماده 140 برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی

7- بی‌توجهی به صدور سند بهره‌برداری آب حقابه‌داران، سهم اشتراکی‌ها و مجوزهای تخصیص آب

8- عدم ساماندهی حوزه‌های آبخیز کشور

9- عدم موفقیت در کنترل و جذب آب‌های مرزی

10- عزل و نصب‌های خارج از رابطه وزارتخانه

11- گرانی برق چاه‌های کشاورزی و بی‌توجهی به برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی

12- بی‌توجهی به شبکه‌های آبیاری 1 و 2 و بی‌توجهی به احداث زه‌کشی‌های موجود در استان‌ها

13- کندی باروری ابرها و باران‌های مصنوعی

14- بی‌توجهی به مسائل نیروی انسانی و تبعیض‌های ناروا بین آنان

15- بی‌توجهی به آب و فاضلاب روستایی که در حال ورشکستگی است

16- بی‌توجهی به بخش کشاورزی و فروش آب به هر قیمت به بخش کشاورزی

17- بی‌توجهی به مسائل تنش آبی

 

روحانی در جمع مردم سیستان ‌و بلوچستان: هنگام ربوده شدن سربازان شما ندای وحدت سر دادید

Posted: 15 Apr 2014 03:01 AM PDT

جرس: حسن روحانی امروز در سخنرانی خود در استان سیستان و بلوچستان با بیان این که "شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به گروگان گرفته شدند همه یک صدا بودید و ندای واحد سردادید" گفت: من درود و سلام ملت ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم. 

 

 

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در سومین سفر کاروان تدبیر و امید، امروز (سه شنبه) در جمع مردم زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان صاحب کهنسال ترین فرهنگ ایرانی است که باید از نو شناخت.

 

 

رییس جمهوری با بیان این که برخی فکر می کنند سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، طوفان های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست بلکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.

 

 

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.

 

 

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم.

 

 

وی با یادآوری این نکته که سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت های بزرگ معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی و آبزیان است افزود: این استان سرزمین بسیار مهم برای توسعه های پیش رو خواهد بود.

 

 

 رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه افتخار می کنیم که پیرو قرآن مجید، سنت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و همه ما دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت (ع) هستیم، گفت: اولین نکته در سیستان و بلوچستان امنیت این سرزمین است.

 

 

رییس دولت تدبیر و امید افزود: از تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می کنند، می خواهم و می گویم که امنیت بر دوش و عهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

 

 

روحانی با تاکید بر اینکه تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.

 

  

رییس جمهوری اظهار داشت: دراین قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد. تمام مردم ایران زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

 

 

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد ما دراین کشور شهروند درجه دو نداریم. در این کشور شایسته سالاری حاکم است و هر که شایسته تر، مقامی برتر و بالاتر و مسوولیت سنگین تر دارد و هیچ فرقی نمی کند.

 

 

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: من خوشحالم که دراین استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استانداراز اهل سنت داریم،خوشحالم که دراین استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان هم فرماندار از بانوان عزیز کشورمان داریم.

 

 

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور تاکید کرد: طبق قانون اساسی تفاوتی بین مذاهب و اقوام و جنسیت قائل نیستیم.

 

 

روحانی خطاب به مردم زاهدان اظهار داشت: شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به ناروا و ظالمانه به گروگان گرفته شدند توسط یک گروهک همه یک صدا و هم صدا بودید و همه ندای واحد سردادید؛ ندایی که بیانگر استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور بود.

 

 

رییس جمهوری اضافه کرد: من درود و سلام ملت ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم.

 

  

رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به غیر از امنیت، توسعه باید دراین استان قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، گفت: انشاء الله به حول و قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

 

 

روحانی یادآور شد: امسال در منطقه شرق استان، دولت بودجه ای کرده است و در حال حاضر با هشت گروه شناسایی که افزایش نیز خواهد یافت، برای شناسایی و استخراج از معادن گرانقیمت استان اقدام خواهند کرد و شما در آینده به حول و قوه الهی شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی خواهید بود.

 

 

رییس جمهوری اضافه کرد: تمام مسائلی که امروز در زاهدان و فردا در زابل و چابهار بیان خواهم کرد،نکاتی است که دولت یازدهم به لطف پروردگار و به کمک شما مردم جامه عمل خواهد پوشاند.

 

 

رییس دولت یازدهم به اهمیت مساله گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:تلاش ما این است که در دولت یازدهم گازرسانی از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش خواهد رفت .البته تاکید من این است که گاز در سال 94 هم به زاهدان و خاش برسد.

 

 

رییس جمهوری گفت: از هم اکنون کار برای آماده سازی مجتمع های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه بخش خصوصی، حمایت دولت و ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی در ایرانشهر آماده می شود.

 

 

روحانی ادامه داد: برای پروژه آب های تحت فشار برای کشاورزی مجموعا حدود 100 هزار هکتار انشاءالله در این دولت سال به سال و قدم به قدم اجرایی خواهد شد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهید بود.

 

 

وی با بیان اینکه طرحی هم برای منطقه سیستان در زمینه کشاورزی در نظر داریم، گفت: انشاءالله فردا در زابل این طرح را بیان خواهم کرد.

 

 

رییس جمهوری اظهار داشت: علاوه بر این سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم، توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را انشاءالله در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.

 

 

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین با راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.

 

 

 رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در طول سالهای گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر برخی بی تدبیری ها شاهد مشکلات فراوان بوده است، گفت که ما به کمک شما مردم، با حمایت و هدایتی رهبری، شاهد شکستن تحریم ها در ماههای پیش رو خواهیم بود.

 

 

روحانی اظهار داشت: نخستین گام ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، آغاز شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم ها هستیم. از آن بالاتر، اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته ای و غنی سازی است که امروز دنیا در توافق 1+5 به آن اذعان و اعتراف کرده است.

 

 

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: ما گام به گام مذاکرات را به حول و قوه الهی پیش خواهیم برد و در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد که آنچه راجع به ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است.

 

 

روحانی تاکید کرد: ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری هسته ای را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را گام به گام خواهیم شکست، اظهار داشت: کشور ما در سال های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.  

 

شمس‌الواعظین: با روی کار آمدن دولت روحانی وارد یک شبه بهار شدیم

Posted: 14 Apr 2014 10:58 PM PDT

جرس: ماشاالله شمس‌الواعظین در سخنرانی هنگام دریافت جایزه قهرمانی آزادی مطبوعات گفته است که با روی کار آمدن دولت روحانی "وارد یک شبه بهار دیگر تهران" شدیم.  

 

او توضیح داد که "شبه بهار" برای این است که هنوز 48 روزنامه نگار ایرانی در زندان به سر می‌برند وهنوز خانه روزنامه‌نگاران ایران بسته است و هنوز حق انتشار آزاد مطبوعات به رسمیت شناخته نشده است.

 

شمس‌الواعظین روز شنبه 23 فروردین برای شرکت در کنگره بنیاد بین المللی مطبوعات ودریافت جایزه آزادی مطبوعات به کیپ تاون در آفریقای جنوبی رفته بود و روز گذشته جایزه خود را دریافت کرد.

 

بنیاد بین‌المللی مطبوعات از سال ۲۰۰۰ هر سال این جایزه را به روزنامه نگارانی می دهد که از نگاه هیئت داوران بنیاد، اصول حرفه روزنامه نگاری را غالبا در شرایط دشوار پاس داشته اند و برای برقراری جریان آزاد اطلاعات تلاش کرده اند.


شمس‌الواعظین در سال‌های دهه شصت عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان و مجله کیهان فرهنگی بود و در آغاز دهه هفتاد به همراه تعدادی از همفکرانش مجله کیان را منتشر کرد و در شورای سردبیری آن عضویت داشت. شمس الواعظین در دوران اصلاحات سردبیر روزنامه های جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان بود و در این مدت چند بار بازداشت شد.


ترجمه فارسی متن سخنرانی شمس‌الواعظین هنگام دریافت جایزه جهانی آزادی مطبوعات به نقل از صفحه‌ی شخصی فیس‌بوک او در ادامه آمده است:


سلام بر همه همکاران گرامی در سراسر جهان.

ضمن تشکر وسپاس ازافتخار بزرگی که نصیب من کردید وضمن تشکراز ریاست محترم بنیاد بین المللی مطبوعات(IPI)وهیات محترم داوران به خاطر اعطای عنوان قهرمانی آزادی مطبوعات برای سال2014 من ازکشوری میآیم که درآن فصلهای سال 4 تاست.فصل بهار، فصل تابستان،فصل پاییز و فصل زمستان، مانند همه نقاط جهان به استثنای دو قطب منجمد شمال وجنوب.اما فصلهای رکن چهارم دموکراسی یعنی مطبوعات درایران فقط 3 تاست.فصل تابستان بسیار داغ،فصل پاییز وخزان وفصل زمستان بسیار سرد ومنجمد! در یکصد سال اخیر رکن چهارم دموکراسی فقط شاهد چهار فصل بهار بوده است.یعنی به طور متوسط هر 25 سال یک فصل بهار داشتیم که به بهار تهران معروف است.بقیه فصلهای مطبوعات ایران یا بسیار گرم بوده ویا پاییز ویا زمستان سرد ومنجمد.


این موضوع در ایران همواره مورد بحث روزنامه نگاران وجامعه شناسان بوده است که چرا بهار مطبوعات ایران کوتاه مدت است وآیا در این زمینه ما روزنامه نگاران بهار را پاس نمیداریم ویا حکومتهای وقت ظرفیت تحمل بهاررا ندارند،زیرا این موضوع هم در حکومت پادشاهی ایران صدق میکند وهم در حکومت دینی؟


من با تجربه فروتنانه ام در عرصه مطبوعات ایران براین باورم که موضوع چالش میان معرفت وقدرت پدیده ممتد در طول تاریخ ودر همه جوامع بوده است.اما از آنجا که صاحبان معرفت یا ابزار معرفتی ویا معرفت ساز وسیله ای جز آنچه در حوزه اندیشه وقلم دسته بندی میشود در اختیار ندارندو در مقابل صاحبان قدرت هم ثروت دارند وهم قدرت سرکوب وهم ادوات وابزارهای آن ، از این رو آنها باید هم قدرت بخشش بیشتری داشته باشند وهم تحمل.بنابراین من سهم بیشتری برای صاحبان قدرت در ایران در کوتاه شدن بهار مطبوعات قایلم.


ما هم اکنون وبا روی کار آمدن دولت دکتر روحانی وارد یک شبه بهار دیگر تهران شدیم که امیدوارم دورانش هم طولانی باشد وهم پایدار.چرا میگویم شبه بهار تهران؟برای اینکه در حالیکه من در اینجا ایستاده ام هنوز 48 روزنامه نگار ایرانی در زندان بسر میبرند وهنوز خانه روزنامه نگاران ایران بسته است وهنوز حق انتشار آزاد مطبوعات به رسمیت شناخته نشده است.ومن به نمایندگی از روزنامه نگاران ایران واز این تریبون جهانی از حکومتم میخواهم بدون قید وشرط روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند،خانه روزنامه نگاران را بازگشایی کند وبه حق انتشار آزاد مطبوعات احترام بگذارد.بدینترتیب میتوان امیدوار بود که بهار مطبوعات ادامه پیدا کند.


یکبار دیگر از اینکه مرا مفتخر به کسب عنوان قهرمان آزادی مطبوعات برای سال2014 کرده اید سپاسگزارم.دست همه همکاران را به گرمی میفشارم وبرای آنها جهانی عاری از خشونت علیه روزنامه نگاران آرزو میکنم.

 

پیشنهاد همسر پروفسور فرای برای دفن وی در نارنجستان شیراز

Posted: 14 Apr 2014 10:33 PM PDT

جرس: در پی اعتراضات و تهدیدهای نمایندگان اصفهان، به احتمال خاکسپاری پرفسور ریچارد فرای در این شهر مطابق وصیت او، همسر ریچارد فرای گفته است که دفن این ایران‌شناس نامی در نارنجستان شیراز هم خوب است اما با این حال تاکید کرده که اگر تا چند روز آینده این اتفاق نیفتد وی را در دوشنبه به خاک می‌سپارند.

 

به گزارش ایسنا، یازده روز است که جنازه‌ی فرای در سردخانه‌ای در ایالت ماساچوست آمریکا نگهداری می‌شود. او که در پای امضای خود همیشه از ترکیب «ایران‌دوست» استفاده می‌کرد، وصیت کرده بود که کنار زاینده‌رود اصفهان دفن شود. آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، چهره‌ی مطرح فرهنگی کشورمان، از جایگاه ریاست بنیاد موقوفات مرحوم دکتر محمود افشار به روزنامه‌ی «شرق» گفته است که نظر نهایی رییس‌جمهوری روز سه‌شنبه اعلام می‌شود.

 

عدن نبی همسر ایرانی و آشوری فرای گفت که تمام تلاش وی عمل به وصیت آن مرحوم بوده است. او در عین حال گفت: «دکتر ریچارد فرای یا در اصفهان کنار پوپ یا در نارنجستان شیراز مدفون شود خوب است.»

 

 

به علاوه، آن‌طور که سایت «قانون» کسب اطلاع کرده است، خانم نبی به‌زودی نوه‌دار می‌شود. پسر او که به گفته‌ی مرحوم فرای دیگر قطب فرهنگی شرق، یعنی چین را مرکز تحقیق و علاقه‌ی خود قرار داده است، در پکن، انتظار پدر شدن را می‌کشد. او تا 15 روز دیگر به این آرزو خواهد رسید و مادربزرگ بچه می‌خواهد در آن زمان نزد خانواده نورسیده باشد و به عروس و نوه‌اش برسد. او از این بابت نگران این است که در صورت حل مسأله روند صدور ویزا برایش طول بکشد.

 

امیدها به گشایش در پرونده‌ی دفن ریچارد فرای در ایران همچنان وجود دارد و پیشنهاد خانم عدن نبی نیز راهکاری است که روند تصمیم‌گیری مقامات ایرانی و قدرت چانه‌زنی رییس‌جمهوری را بالا می‌برد. با این حال، او گفت که ریچارد دوست داشته در افغانستان هم به خاک سپرده شود، اما اگر ایران موافقت نکند، او در شهر دوشنبه به خاک سپرده خواهد شد. 

دانشجویان معترض با حضور در مراسم جشن هسته ای، شعار آزادی موسوی و کروبی سر دادند

Posted: 14 Apr 2014 05:34 PM PDT

در دانشگاه امیرکبیر
جرس: مراسم جشن هسته‌ای در دانشگاه امیرکبیر که بعدازظهر روز گذشته با چند روز تاخیر و با حضور سعید جلیلی و فریدون عباسی برگزار شد حاشیه‌هایی را به‌همراه داشت. دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر با حضور در برنامه سخنرانی جلیلی، شعار آزادی موسوی و کروبی سر دادند و این مراسم به به مراسمی برای تاکید دوباره بر مطالبات جنبش سبز تبدیل شد.  

به گزارش مهر، این مراسم قرار بود با سخنرانی سعید جلیلی از ساعت 15 آغاز شود اما باوجود اینکه سالن آمفی‌تئاتر مملو از دانشجو بود و حتی بسیاری از دانشجویان در حیاط ایستاده بودند با 45دقیقه تاخیر آغاز شد.


دانشجویان در حالی که پلاکارد و نوشته‌هایی با مضامینی همچون «رهبرا من، مصطفی دیگرم فرمان بده»، «مسوولان باید درباره دستاوردهای هسته‌ای تعصب داشته باشند»، «خون احمدی‌روشن اکسید شدنی نیست»، «از حق خود کوتاه نمی‌آییم»، «صنعت هسته‌ای نباید با غنی‌سازی سمبلیک جایگزین گردد»، «با رویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید» و نیز دردست‌داشتن پرچم ایران و پرچم حزب‌الله لبنان و نیز تصاویر شهدای هسته‌ای شعارهایی سر می‌دادند و برخی نیز سرود یار دبستانی من را همصدا فریاد می‌زدند.


با ورود جلیلی به سالن مراسم، دانشجویان فریاد «صل‌علی محمد؛ یاور رهبر آمد» سر دادند که همزمان با این شعار دسته دیگری از دانشجویان در سالن فریاد «روحانی روحانی حمایتت می‌کنیم» و «سلام بر خاتمی درود بر روحانی» را فریاد می‌زدند.


به گزارش «مهر»، دانشجویان برگزار‌کننده مراسم فریاد «حرف ما یک کلام؛ مقاومت والسلام» و دسته‌ای دیگر از دانشجویان فریاد «رای ما یک کلام؛ نخست‌وزیر امام» سر می‌دادند. فریدون عباسی به‌عنوان سخنران اول به دعوت مجری برنامه بالای سن رفت اما همزمان با حضور او بالای سن تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن فریاد «روحانی روحانی؛ حمایتت می‌کنیم» سر دادند. اما فریدون عباسی سخنان خود را در جریان همین شعارها به پایان رساند و از دانشجویان به‌خاطر این شور و هیجان تقدیر کرد. در پایان سخنان عباسی نیز تعدادی از دانشجویان فریاد «بسیجی واقعی؛ همت بود و باکری» سر دادند.

 

وقتی این سخنران برنامه از لزوم وجود وفاق در پیشبرد برنامه هسته ای کشور سخن گفت، دانشجویان یکصدا شعار دادند: “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”.

پس از آن جلیلی به‌عنوان سخنران اصلی مراسم در جایگاه قرار گرفت که همزمان با شروع سخنرانی او تعدادی از دانشجویان فریاد «سلام بر خاتمی درود بر روحانی» سر داده و در مقابل نیز دانشجویان برگزار‌کننده مراسم فریاد «جلیلی جلیلی حمایتت می‌کنیم»، «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ بر اسلام آمریکایی» سر دادند البته در جریان سخنرانی جلیلی دانشجویانی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بودند سرود «یار دبستانی من» را همخوانی کردند.


در همین‌باره به گزارش «فارس»، در این مراسم سعید جلیلی گفت: «انتظاری که از دانشگاه و دانشجو می‌رود این است که دانشجو یک سوال مشخصی داشته باشد و به‌دنبال آگاهی از گذشته خود و اینکه اکنون در چه جایگاهی قرار دارد، باشد و اینکه بدانیم مختصات اکنون، گذشته و آینده ما چه بوده و چه خواهد بود مهم است بنابراین اگر به این سوال‌ها به‌خوبی جواب بدهیم خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.»

 

همچنین به گزارش کلمه دانشجویان در حین سخنرانی جلیلی، با شعارهایی همچون “یا حسین میرحسین”، “حسن حسین نداره، نهضت ادامه داره”، “بسیجی واقعی همت بود و باکری”، “مرگ بر دیکتاتور”، “نخست وزیر امام آزاد باید گردد”، “موسوی و کروبی آزاد باید گردند” و … به صراحت نشان دادند که با وجود همه تلاش های رسانه ای و امنیتی حاکمیت در پنج سال گذشته برای خاموش کردن صدای مخالف، بی نتیجه بوده است.