جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اوباما خواهان حل مساله هسته​​ای ایران به صورت صلح‌آمیز است

Posted: 04 Oct 2013 10:19 AM PDT

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جرس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حل مساله هسته‌ای را یک گام بزرگ برای روابط ایران و آمریکا دانست.  

 

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، گفت: حل مساله هسته‌یی گام بزرگی در راستای روابط جدید ایران و آمریکا خواهد بود که این روابط جدید برپایه منافع مشترک و احترام متقابل است.

 

به گزارش ایسنا، وی درباره احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در گذشته بارها اعلام کرده است که خواهان ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران یا به صورت مستقیم و یا در چارچوب 1+5 است. اوباما اعلام کرده است که خواهان حل مساله هسته‌یی ایران به صورت صلح‌آمیز است و این مساله را در نامه‌هایی به رهبری و حسن روحانی رییس‌جمهور ایران نوشته است.

 

ایر همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا بارها تاکید کرده است که ایران نباید به دنبال تسلحات هسته‌یی برود. همچنین واشنگتن خواهان تغییر حکومت در ایران نیست و به حقوق مردم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌یی احترام می‌گذارد. ایران معاهده ان.پی.تی را امضا کرده و باید تعهدات آن را اجرا کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران می‌تواند یک صدای واحد هم از آمریکا و هم از جامعه بین‌المللی بشنود که اعلام می‌کند که ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و تمام نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌یی‌اش را برطرف کند. 

عسگر اولادی: با ارزسه هزار تومانی نمی توان رفاه مردم را تضمین کرد

Posted: 04 Oct 2013 09:48 AM PDT

جرس: اسداله عسگر اولادی در مناظره تلویزیونی تعیین نرخ ارز گفت مبنای تعیین نرخ ارز باید رفاه جامعه مدنظر قرار گیرد.  

 

 

به گزارش خبرآنلاین، اسداله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک ایران و چین در برنامه مناظره در مورد تعیین نرخ ارز گفت: نرخ ارز در اختیار دولت است زیرا 90 درصد آن در اختیار دولت است و بخش دیگری در اختیار صادر کنندگان که افزایش نرخ ارز به نفع آنها نیست، زیرا در کوتاه مدت افزایش سود دارد ولی در بلند مدت به زیان صادر کننده است زیرا افزیش هزینه ها برای صادر کننده نیز زیان آوراست.

 

عسگر اولادی گفت تاکنون در ایران نرخ ارز هیچگاه به درستی تعیین نشده است، در حال حاضر نیز مبنای تعیین نرخ ارز باید به شکلی تعیین شود که رفاه جامعه تضمین شود من خودم اولین مخالف ارز مبادله ای 2400 تومانی بودم و به نظر من رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی در مورد نرخ مبادله ای صحبت کرد زیرا با توجه به هزینه های مترتب به ارز مبادله ای برای صادر کنندگان ارز 2400 تومان را به 3000 هزار تومان می رساند ولی این نرخ نیز درست نیست زیرا رفاه وآسایش مردم را باید مبنا قرار دهیم کسی که 500 هزار تومان حقوق می گیرد نمی تواند با این ارز هزینه زندگی خود را پرداخت کند.

 

وی در ادامه تاکید کرد در شرایطی که تورم 39 درصدی بر اقتصاد حاکم است پیش از تعیین نرخ ارزباید پرسید چرا این نرخ تورم ایجاد شده و به اینجا رسیده است، من امید دارم که دولت تدبیر وامید در این زمینه همانطور که نشان داده به درستی عمل کند. 

 

هفت پرده: از «شیردال» درایران تا «گذشته» در اسکار

Posted: 04 Oct 2013 05:19 AM PDT

سعید زندگانی
جرس: در پرده اول به موزه ملی ایران می‌رویم تا از «شیردال» میهمان جدید این موزه خبر بگیریم که روحانی آنرا از سفر نیویورک سوغات آورده است؛ در پرده دوم از همبازی شدن پیمان معادی با رابرت دنیرو مطلع می‌شوید؛ پرده سوم گزارشی است در آستانه تشکیل مجمع عمومی خانه سینما؛ ممنوع الخروج شدن محمد رسول اف و نرسیدن او به جشنواره هامبورگ، موضوع پرده چهارم است؛ پرده پنجم گزارشی است از نشان خیام برای خواننده جوانی که درحراست ارشاد به همین جهت مورد بازخواست قرار گرفت؛ پرده ششم تصویری است تلخ از ویرانی خانه‌های تاریخی یزد؛ و در پرده آخر چگونگی گزینش «گذشته» به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار را پیگیری می‌کنیم!  

 

«شیردال» هدیه آمریکا به مردم ایران


موزه ملی ایران یک می‌ه‌مان تازه پیدا کرده و آنجام «شیردال» نقره‌ای زیبائی است که رئیس جمهوری ایران در بازگشت از سفر به نیویورک و پس از سخنرانی در سازمان ملل و گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا، آنرا به عنوان یک سوقاتی مهم فرهنگی برای مردم ایران به همراه آورد. حسن روحانی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک خبر داد که جام شیر دال که مدت‌ها در آمریکا بود، به ایران بازگردانده شد. معاون او محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز که همراه رئیس جمهوری به آمریکا رفته بود، شرح داد که «پنجشنبه گذشته از وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفتند و گفتند هدیه‌ای برای مردم ایران داریم؛ سپس آن هدیه را با تشریفات ویژه به ما دادند. این هدیه، جام سیمین «شیردال» بود که یک شیء تاریخی است که در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط گمرک آمریکا در بخش مبارزه با قاچاق عتیقه ضبط شد. آن‌ها معتقدند قدمت این شیء به ۷۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد؛ این در حالی است که ما گمان می‌کنیم احتمالا متعلق به دورهٔ هخامنشی است.»


شیردال از ترکیب دو واژه «شیر» و «دال» به معنی عقاب ساخته شده که معمولا اشیاء تزئینی و تشریفاتی هستند که این یکی سه جام نیز در پشت خود دارد. نجفی در این مورد افزود: «آن‌طور که به ما توضیح دادند، این شی در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط یک عتیقه‌چی عرب از طریق سوییس به آمریکا برده شد و برای راحت‌تر شدن کار، آن‌ها این شیء را به‌عنوان یک شیء متعلق به کشور سوریه ثبت کردند و به مبلغ ۹۵۰هزار دلار آن را فروختند که بخش مبارزه با قاچاق آمریکا پس از بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه شد که این اثر به منطقهٔ پلدختر لرستان در ایران متعلق است که ۲۵ سال پیش (در زمان جنگ) همراه با چند شیء از یکی از انبارهای این منطقهٔ تاریخی سرقت شد. این شیء ابتدا به سوییس برده و پس از مدتی به‌صورت قاچاق به آمریکا فرستاده شد. نیمی از بدن این «شیردال» به‌شکل شیر و سروپا‌هایش به‌صورت عقاب است و سه جام کوچک به آن متصل شده است.»


شبکه تلویزیونی ان بی‌سی نیز درگزارشی به قلم «آلن بویل» سردبیر بخش علمی این شبکه از این رویداد با عبارت «آرکودیپلماسی» یاد کرده و نوشته است: «این رویداد نشانی از اینکه روابط ایران و آمریکا رو به گرمی است، دارد. اینجام ۲۷۰۰ ساله باستانی نقره‎ای که درجریان غارت یک غار واقع در مرز ایران و عراق در اواخر ۱۹۸۰ کشف شده بود، به بازارهای بین‌المللی آثار باستانی وسپس به آمریکا راه یافته و درسال ۲۰۰۳ توسط پلیس کشف و ضبط شده بود. اینجام که به گفته کار‌شناسان بیش از میلیون‎‌ها دلار ارزش دارد، مدت ۱۰ سال در آمریکا نگاهداری شده و اکنون درست درهفته گذشته به مقامات ایرانی در نیویورک تحویل داده شد. اینجام که یک شی تشریفاتی در مراسم باستانی قرن ۷ پیش ازمیلاد بوده به شکل شیر بالدار است و در تمام یک دهه گذشته در موزه‎های آمریکا نگاهداری می‌‎شد.


مقامات ایالات متحده ازجمله «جیمز مک اندرو» متخصص ارشد و مسئول اموال فرهنگی اداره مهاجرت و گمرگ آمریکا در سال ۲۰۱۰ در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد تا زمانی که روابط میان ایران و آمریکا عادی نشود، نمی‌‎توانند این اثر را به ایران بازگردانند. اینجام باستانی که در محافل هنری به عنوان یک ریتون شناخته می‌شود، با همه مشکلات دریک دهه گذشته، سرانجام روز چهارشنبه به ایران بازگردانده شد تا نمادی از حسن نیت آمریکا به ایران باشد. مقامات فدرال گفته‌اند که نام دلال به نام» هشام عبدالتمام «بوده که آن را در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک شی و اثرهنری ماقبل هخامنشی به آمریکا آورد. این شی نخستین‌بار توسط مقامات گمرگ شناسایی شد که با فاکتور جعلی مواجه شدند که ادعا می‌‎کرد این قطعه از سوریه وارد شده است. عبدالتمام درمذاکره با فروشنده قبلی این اثر از اوخواست تا آن را به یک مجموعه دار به قیمت ۹۵۰ هزار دلار بفروشد. اما هنگامی که دو طرف مشغول معامله بودند، این شی توسط پلیس فدرال ضبط و عبدالتمام نیز به اتهام قاچاق آثار فرهنگی دستگیر شد و در سال ۲۰۰۴ به اتهام واردات اشیای قاچاق محکوم به پرداخت ۵۰۰۰ دلار جریمه مالی شد.


درصورتی که اینجام در دهه گذشته بیش از ۹۵۰ هزار دلار معامله شده باشد اکنون می‌‎توان گفت که این اثر دست کم یک می‌لون دلار ارزش دارد. اما تردیدی نیست که ارزش اینجام به مراتب بیش از این‎هاست زیرا اکنون اینجام باستانی، یک اثر شاخص دیپلماتیک نیز هست. همچنین اثری است که مقامات ایرانی دو دهه برای بازگرداندن آن به کشور خود تلاش کرده بودند. یک مقام رسمی در واشنگتن می‌‎گوید: بازگشت این ریتون پیامی قدرتمند است که احترام ایالات متحده آمریکا را به میراث فرهنگی نشان می‌‎دهد و دراین مورد این اثر که در مرز ایران و عراق کشف و غارت شده، برای مردم میهن دوست ایران اهمیتی به مراتب بیشتر دارد. بنابراین، چنین اقدامی بازتابی است قدرتمند از احترامی که ایالات متحده امریکا برای مردم ایران قایل است.»


پیمان معادی همبازی رابرت دنیرو می‌شود


پیمان معادی که با ایفای نقش اصلی فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، موفقیت‌های متعدد در جشنواره‌های بین المللی از جمله برلیناله و اسکار کسب کرد و به عنوان یک بازیگر توانا در سطح جهان معرفی شد، قرار است درمجموعه تلویزیونی «عدالت جنائی» به کارگردانی استیون زایلیان در کنار رابرت دنیرو به ایفای نقش بپردازد. ریچارد پرایس نویسنده این سریال است و پیش از این جیمز گاندولفینی ستاره سریال معروف «Sopranos» در این مجموعه به ایفای نقش می‌پرداخت که پس از مرگ ناگهانی این بازیگر، رابرت دنیرو بازیگر برنده اسکار و مطرح سینمای جهان ایفای نقش در سریال عدالت جنائی «Criminal Justice» را عهده‌دار شد و در این مجموعه نقش وکیلی به نام «جک استون» را ایفا می‌کند که پرونده مرد پاکستانی جوانی را با بازی «ریز احمد» برای دفاع قبول می‌کند که متهم به قتل زن جوانی است.


بیل کمپ و پورنا جاگاناتان از دیگر بازیگرانی هستند که به همراه پیمان معادی در سریال «Criminal Justice» به ایفای نقش می‌پردازند. معادی علاوه بر «جدائی» بازی در فیلم «درباره الی» و «ملبورن» و کارگردانی فیلم سینمایی «برف روی کاج‌ها» را در کارنامه کاری خود دارد و اینک نام او به عنوان یکی از بازیگران می‌نی‌سریال «عدالت جنایی» که «رابرت دنیرو» در آن ایفای نقش می‌کند، اعلام شده است. شبکه تلویزیونی HBO اعلام کرده که پس از مرگ گاندولفینی ستاره سریال «سوپرانو» در ماه ژوئن، این نقش به بازیگری توانمند که مورد تایید و علاقه گاندولفینی بوده، سپرده می‌شود. به گزارش «اینساید تی‌وی» دیگر بازیگرانی که در کنار دنیرو در این پروژه ظاهر می‌شوند «بیل کمپ» ‌، «رِیز احمد»، «پورنا جاگاناتان» و پیمان معادی هستند. ساخت می‌نی‌سریال هفت ساعته «عدالت جنایی» بر اساس و به دنبال سریالی به کارگردانی «پی‌تر موفات» که در سال ۲۰۰۸ از بی. بی. سی پخش می‌شد، از ماه مارس آینده دوباره از سر گرفته می‌شود.


در آستانه مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما


قرار است مجمع عمومی خانه سینما پس از نزدیک به دوسال تعطیلی این نهاد ۱۵ مهرماه برگزار و پس از تصویب اساسنامه اصلاح شده، هیئت مدیره جدید آن نیز انتخاب شود. اما این بازگشائی چندان آسان هم نیست، از جمله اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد قانونی بودن آن چند و چون می‌کند تا جائی که علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ناچار ازحضور در این کمیسیون شد و سپس اعلام کرد که بازگشائی خانه سینما مشکلی ندارد و قانونی است. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمائی هم اعلام کرده که وزارتخانه و سازمان سینمائی اقدامات لازم را برای بازگشائی خانه سینما انجام داده‌اند و حالا باید خود سینماگران خانه را بازگشائی و کارشان را درآن ادامه بدهند.


در همین حال و در حالی که هیئت مدیره خانه سینما در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس آمادگی خود را برای ادای هرگونه توضیح اعلام کرده، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل فعلی خانه سینما شنبه ۶ مهرماه در نشستی با کار‌شناسان و کادر اجرایی خانه سینما، از سختی و رنج‌های بسیار زیادی که کارکنان خانه سینما در این ۲۰ ماه تحمل کردند، بیکارشدند وعده‌ای نیز دچار سختی معیشتی شدند عذرخواهی وبابت حمایت و پایداری مداوم آن‌ها از خانه سینما سپاسگزاری کرد. در این جلسه عسگرپور گفت: «عده‌ای تصور می‌کنند که این ماجرا‌ها مربوط به یک لجبازی دو نفره بود، اما اینگونه نیست؛ یک عزم جدی در دولت پیشین برای تعطیلی خانه سینما وجود داشت که با ایجاد اختلاف و جنجال بر سرخانه سینما بتوانند منابع مالی سینما را در تاریکی و همانگونه که مایلند توسط خودی‌هایشان بدون پاسخگوئی هزینه کنند.»


در نامه هیئت مدیره خانه سینما خطاب به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس آمده است: «در این شرایط که به‌ دنبال اقدام مدبرانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجی از نشاط و شادی در خانواده بزرگ سینمای ایران به راه افتاده که جلوه‌ای از آن در گردهمایی جشن روز سینمای ایران و با حضور بی‌سابقه ۲۵۰۰ نفر از سینماگران پس از هشت سال به‌دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شد‌، برخی از نمایندگان محترم عضو کمیسیون فرهنگی از طریق انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی در قانونی بودن بازگشایی خانه سینما تشکیک کرده‌اند. امیدواریم با ما هم‌عقیده‌ باشید که نمایندگان مردم قاعدتا باید از حل و فصل مسألهٔ ساده‌ای که اگرنه با سوء‌نیت حداقل با بی‌تدبیری به مسأله‌ای ملی و بلکه بین‌المللی تبدیل شده بود، همچون اکثریت ۹۹ درصدی سینماگران ایران خوشحال باشند؛ در حالی که چنین اظهاراتی شهد این اقدام را به کام اهالی سینما تلخ می‌کند. در خلال ۲۰ ماهه گذشته چشم‌ انتظار بودیم که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی در راستای ایفای وظایف خود با دعوت از ما، تصویر روشن‌تری از پروژه‌ای پیدا کنند که در پوشش اقدامات قانونی جریان یافته بود. هنوز بر این باوریم که نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی وکیل همه شهروندان از جمله پنج هزار عضو خانه سینما هستند و روا نیست بدون تحقیق از یک‌سوی ماجرا و صرفا با اتکاء به اطلاعات ناقص کسب شده از سوی دیگر اظهارنظر کنند. این روز‌ها که اعتدال به شعار روز نمایندگان قوای سه‌گانه کشور بدل شده سزوار است که به‌ شیوه عمل مسؤولان و متولیان امور نیز بدل شود.»


رسول اف ممنوع الخروج شد و به هامبورگ نرسید


قرار بود «محمد رسول اف» فیلمساز ایرانی روز ۲۶ سپتامبر از ایران به آلمان پرواز کند تا در مراسم گشایش جشنواره فیلم هامبورگ حضور داشته باشد و اول اکتبر در آئین نمایش فیلم خود در این جشنواره حاضر باشد که نشد و این کارگردان که چندی پیش هنگام ورود به ایران گذرنامه‌اش توقیف شده بود، نتوانست از کشور خارج شده و به جشنواره برسد. دفتر جشنواره فیلم هامبورگ اعلام کرده بود که پس از توقیف گذرنامه این کارگردان، وی هنوز موفق به دریافت مجدد آن نشده است. «آلبرت ویدرشپیل» مدیر جشنواره فیلم هامبورگ به رسانه‌ها گفت: «ما امیدوار بودیم که محمد رسول‌اف پس از تغییرات اخیر در ایران و روی کار آمدن دولت جدید بتواند در زمان تعیین‌شده به هامبورگ سفر کند، به‌ویژه از آن رو که همسر و دخترش نیز در این‌جا هستند.»


فیلم جدید رسول اف با عنوان «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» که در جشنواره کن در فرانسه برنده جایزه بخش نوعی نگاه شد، نامزد دریافت جایزه «فیلم سیاسی» در جشنواره هامبورگ است که پنجم اکتبر به پایان می‌رسد. این فیلم ماجرای مرتضی و خسرو است که ماموریت دارند کسی را در تهران حذف کنند و آنرا تصادف جلوه دهند که در آخرین مرحله این نقشه تغییر پیدا می‌کند. فیلم تصویری از تهدید، کنترل و شکنجه را نشان می‌دهد. محمد رسول‌اف در پی رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در اسفندماه همین سال در منزل جعفر پناهی فیلمساز معروف ایرانی بازداشت و پس از محاکمه در آذرماه سال ۱۳۸۹ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم زندان او بعد‌ها به یک سال تقلیل پیدا کرد. اما اینک گفته می‌شود به دلیل ساخت فیلم بدون مجوز، ممنوع الخروج شده است.


برنده نشان خیام را بازخواست کردند


آلبوم موسیقی «اینک از امید» به آهنگسازی شاهین شهبازی و آواز صادق شیخ‌زاده که به تازگی رتبه دوم فستیوال ICM اتریش را به خود اختصاص داده بود، از بین ۱۷۴ اثر ارائه شده به دانشنامه «فردریک لونورمان» کشور فرانسه، نامزد دریافت نشان خیام از این دانشنامه شد و همراه دواثر دیگر از کشورهای انگلیس و فرانسه به بخش پایانی این ارزشیابی راه یافت که در ‌‌نهایت ۲۹ سپتامبر و درشهر استراسبورگ فرانسه، صادق شیخ‌زاده به خاطر آواز برروی اشعار خیام و ارائه تکنیک‌ها و بیان مناسب، موفق به کسب نشان درجه یک خیام از این دانشنامه شد، خواننده‌ای که می‌گوید پس از پیروزی در جشنواره اتریش از سوی حراست وزارت ارشاد مورد بازخواست قرار گرفته است!


شیخ‌زاده به خبرگزاری «ایلنا» گفت: «بعد از انتشار این آلبوم، از سوی رایزنی فرهنگی ایران به «آی. سی.‌ام» فستیوال بین‌المللی موسیقی انطباقی در اتریش دعوت شدم و از آنجایی که مضمون و اشعار این آلبوم سراسر از امید بود، توانستم رتبه دوم این فستیوال را از آن خود کنم. بعد از حضور در ICM، یک ماه قبل به دانشنامه‌ فردریک لونورمان فرانسه معرفی شدم که به فعالیت‌های خاور‌شناسی در حوزهٔ هنرهای مشرق زمین اختصاص دارد و به همراه ۱۷۴ کاندیدای دیگر (که آثارشان را در گرایش‌های موسیقی، سینما و پژوهش ارائه داده بودند) کاندید نشان درجه یک خیام شدم. این دانشنامه، دایره‌المعارفی هنری دارد که درآن آثار راه‌یافته به جشنواره را منتشر می‌کنند. موضوعیت این دائره‌المعارف نیز هر سال به نام یکی از مشاهیر مشرق زمین مقرر می‌شود که امسال به خیام اختصاص یافته بود. این دایره‌المعارف سال گذشته به عطار و دو سال پیش به مولانا اختصاص یافته بود و نشان این دانشنامه هر ده سال یک بار به یک نفر اهدا می‌شود. من از برگزیده شدن آلبومم در فرانسه بی‌اطلاع بودم تا اینکه از رایزنی فرهنگی به من اطلاع دادند. اما در‌‌ همان روز از وزارت ارشاد با من تماس گرفتند و مرا به دلیل اینکه تصویرم ازشبکهٔ فرانس ۲۴ پخش شده مواخذه کردند؛ در حالیکه من به هیچ وجه از این مساله خبر نداشتم اما از آنجایی که به هر حال در کنسرت‌های قبلی با مسوولان حراست ارشاد سر و کار داشتم، به من گفتند که باید جوابگوی این اتفاق باشم.»


وی در پاسخ به این سوال که کسب موفقیت‌های مذکور، آیا منجر به انتشار جهانی آلبوم‌اش می‌شود یا خیر؟ گفت: «بعد از برگزیده شدن در ICM، از کانادا که محل دپارتمان اصلی این فستیوال است، دعوت‌نامه‌ای برایم ارسال شد که در آن ذکر شده برای ۵ سال بورسیهٔ تحصیل در این دپارتمان برایم صادر شده. همچنین درمورد انتشار آلبوم «اینک از امید» توسط دپارتمان که در تمام کشورهای ارپایی نمایندگی دارد و توزیع آن در کانادا و کل اروپا اعلام آمادگی شده است. از این گذشته دانشنامهٔ فردریک لونورمان فرانسه از من دعوت به همکاری کرده و قرار است یک آلبوم موسیقی درمورد یکی از مشاهیر ایرانی بسازم که در این خصوص تصمیم گرفته‌ام یک آلبوم تک ساز با اشعاری از حافظ بسازم.»


یزد هویت تاریخی خود را گم می‌کند؟


شهر تاریخی یزد، دچار بحران فقدان هویت و تاریخ شده است. آخرین دیده‌های گزارشگران خبرگزاری «میراث فرهنگی» ازاین شهر نشان می‌دهد که در طول سال گذشته، ده‌ها خانه تاریخی شهر کهن یزد با بادگیر‌هایشان برای همیشه با خاک یکسان شدند. خانه‌های خشت و گلی چند طبقه با بادگیر‌ها و گنبدهای ارزشمند که تصویر ذهنی میلیون‌ها ایرانی و خارجی از شهر کهن بادگیر‌ها بوده است. حالا خرابه‌هایی پیش روست که مه‌مان زباله‌های شهری است. شهر تاریخی که همه جهانیان آن را به خانه‌های تاریخی و بادگیر‌هایش می‌شناختند، حالا دارد از این تصویر خالی می‌شود. دیگر نمی‌توان به کارت پستال‌هایی که از شهر یزد دست به دست می‌چرخد، دل خوش ساخت. یزد، دیگر آن یزد نیست، دارد شهر خرابه‌ها می‌شود. دیگر آن تصویر جادویی از شهر تاریخی کهن نیست. دیدار از خانه‌های تاریخی یزد آن هم در دل بافت تاریخی این شهر که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، نشان می‌دهد که دیگر یزدی‌ها نمی‌توانند به خانه‌های تاریخیشان فخر بفروشند!


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، در ماه‌های گذشته به دلیل توسعه امامزاده جعفر، بافت تاریخی یزد با تخریب‌های وسیعی روبه رو شد. بسیاری از خانه‌های تاریخی فرو ریختند، به طوریکه دوستداران میراث فرهنگی، دانشجویان، استادان و مردم یزد دیگر تاب نیاورند. در برابر این همه فروپاشی هویتشان ایستادگی کردند؛ این ایستادگی هم نتیجه داد و طرح متوقف شد. اما تخریب‌های یزد به همین جا ختم نمی‌شود. کافی است که در کوچه پس کوچه‌های باریک آن بچرخید آن وقت است که فاجعه بار دیگر خودش را نشان می‌دهد. طی سال‌های گذشته خانه‌های بسیاری در یزد تخریب شدند که گزارش‌های متعددی آورده شده است. اگر قرار باشد، فهرستی از این خانه‌ها تهیه شود، کار به درازا می‌کشد؛ اما شاخص‌ترین خانه‌های تخریب شده در چند ساله گذشته از این قرار است: خانه‌های تاریخی ابریشمی، شمس ابرکوه، مشفق، محمد مروج، خادم، بحری‌ها و دانشمندی‌ها، کاروانسرای ابوالقاسم و خانه عرب بازار که یکی از تخریبی‌های سال گذشته است. خرابه این خانه، هر بازدیدکننده‌ای را می‌خکوب می‌کند. توریست‌هایی که در کوچه‌ پس کوچه‌های یزد می‌چرخیدند، باورشان نمی‌شد که تخریب چنین خانه باشکوهی امکان‌پذیر باشد. اما خانه عرب بازار تخریب شده‌است. خانه‌ای که حتی در فهرست آثار ملی هم ثبت شده و جزو بافت تاریخی به شمار می‌رود.


«گذشته» از «دربند» رد شد و به اسکار رسید

 


انتخاب فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار، موافقان و مخالفان جدی دارد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمائی هردو اعلام کرده‌اند که هیچ نقشی در این انتخاب نداشته‌اند و هیئت داوران متشکل از نه نفر که بسیاری از آنان از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران هستند، پس از نشست‌ها و بحث‌های متعدد، در ‌‌نهایت «گذشته» را برای اسکار برگزیده‌اند و مسئولین هم به این گزینش احترام می‌گذارند. فاطمه معتمدآریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین‌دست، حسین معززی‌نیا و امیر اسفندیاری که سخنگوی این هیئت بود، از میان ۱۲ فیلم در ‌‌نهایت دوفیلم «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی را در مقام نامزدهای نهایی برای معرفی به آکادمی اسکار برگزیدند که در آخرین مرحله «گذشته» از «دربند» رد شد و به اسکار رسید!


پرویز شهبازی کارگردان «دربند» که فیلم برگزیده دوره گذشته جشنواره فجر شناخته شده، گفته است نظری در مورد این گزینش ندارد و اصولا فیلم را برای حضور در جشنواره‌ها نساخته؛ اما امیر سمواتی تهیه کننده این فیلم از این اتفاق سخت عصبانی است و اصولا «گذشته» را یک فیلم ایرانی نمی‌داند. او ضمن گلایه شدید از بخش بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی به جهت دادن اطلاعات غلط به کمیته انتخاب، به خبرگزاری «فارس» گفته است: «واقعیت این است که من فکر می‌‌کنم در زمینه معرفی نماینده ایران به اسکار یک خودباختگی اتفاق افتاد؛ البته این موضوع هیچ ربطی به اصغر فرهادی ندارد و اگر «دربند» هم در بین دو گزینه نهایی نبود من همین انتقادات را داشتم. آقایان اطلاعات را براساس آنچه که خودشان می‌پسندند به کمیته دادند و به اعضای کمیته گفتند به دلیل اینکه «سونی پیکچرز» پخش‌کننده جهانی فیلم است و این شرکت نفوذ زیادی بر اعضای آکادمی اسکار دارد بهتر است «گذشته‌» معرفی شود درحالی که توضیح ندادند اسکار شش هزار عضو دارد و سونی‌پیکچرز چگونه می‌‌تواند بر روی همه آنان بگذارد؟ امیر اسفندیاری (مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) و حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) باید پاسخگوی انتخاب صورت گرفته باشند. با وجود علاقه‌ای که به اصغر فرهادی و آثارش دارم، معتقدم «گذشته» به ایران هیچ ربطی ندارد و آقای اسفندیاری باید توضیح بدهد که کدام بخش از مقررات اسکار تغییر کرده که ما می‌توانیم فیلمی را که زبان بومی ندارد، به عنوان نماینده کشور به این آکادمی معرفی کنیم؟»


در پاسخ به این انتقاد، امیر اسفندیاری به «ایسنا» گفت: «کمیته انتخاب با دقت و با صرف وقت بسیار و بحث‌های چالشی زیاد پس از جلسات طولانی و با در نظر گرفتن قوانین آکادمی اسکار به این نتیجه رسید که فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی انتخاب شود. در جلسات کار‌شناسی مسائل مختلفی از جمله زبان و فرهنگ ایرانی و نیز صنعت کنونی سینمای ایران مدنظر قرار گرفت. این یک دیدگاه سطحی است که تصور شود اعضای نه نفره کمیته انتخاب ناآگاهانه فیلمی را براساس یک سری اطلاعات غلط انتخاب کرده‌اند؛ چرا که از سال ۲۰۰۷ قید زبان بومی از مقررات اسکار حذف شد و به واسطه همین تغییر مقررات، فیلم «عشق» به کارگردانی میشل هانکه از اتریش به اسکار معرفی شد؛ درحالی که این فیلم به زبان فرانسوی و در فرانسه ساخته شده بود و فقط نیروی خلاقه آن یعنی فیلمنامه‌نویس و کارگردان از کشور اتریش بودند.»


پس از گزینش «گذشته»، مسعود کیمیائی عضو هیئت گزینش نیز درنامه‌ای اعلام کرد: «... «دربند» داوران را به بند کرد و در بند فیلم «گذشته» شد. در هم شدند. پر از اعتبار، پر از سینما و پر از تعهد، ابزار و کلمات قدیمی‌اند. باید از آن‌ها معنای تازه‌ای ساخته شود. هر دو سینمای قصه‌گو که پیدایش اسطوره و حماسه از قصه گویی آغاز می‌شود. «دربند» با موضوعی ایرانی، با پرداختی از سینمای متداول مستقل، آمده از سینمای معترض و فیلم «گذشته»، صاحب یک سینمای متاثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی‌های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه. از فیلم «دربند» چیزی کسر نشد، در بلندی ایستاد و فیلم «گذشته» با یک عقیده پیش بینی شده روبرو شد که به قضاوت‌های سینمای آمریکا، خصوصا شناخت شیوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشنا‌تر است. داوری در دو شکل خود قضاوت می‌شود: واقعی – عینی و ارزشی. گمان‌ها راه‌های زیادی را درباره شناخت پیشنهاد می‌کنند، اما هیچگاه نمی‌توان از راه گمان به شناخت و از این شناخت به حقیقت ناپیدای قضاوت در هنر‌ها رسید. با اطمینان می‌گویم در این قضاوت‌ها، به وقت پایان، اشکی پنهان با ماست. نکند بادی آشنا و بر حق به بادبان دیگری بوزد؟ فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی انتخاب شد.»
 

دیدار رییس جمهور اسبق با میرطاهر موسوی

Posted: 04 Oct 2013 04:33 AM PDT

 جرس: سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران، با میرطاهر موسوی، از اعضای ستاد میرحسین موسوی که به تازگی از زندان اوین آزاد شد، دیدار کرد.  

 

 

به گزارش کلمه، خاتمی، با تقدیر از استقامت زندانیان سیاسی و خانواده هایشان که در این سال ها با پایداری خود افتخارات زیادی را رقم زدند، آرزو کرد که روزهای آرامش و شادی به خانواده ها باز گردد.

 

 

سیدمحمد خاتمی در دستنوشته ای برای این زندانی سیاسی نوشته است: برای دوست عزیز و فاضل که زیبایی مقاومت و پایداری را در زندگی پربار خود نشان داد تندرستی و پیروزی و کامروایی آرزو می کنم و ایشان و خانواده ی بزرگوار و شکیبایی شان را می ستایم.

 

میرطاهر موسوی، استاد دانشگاه، نماینده سابق مجلس و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸، که تابستان سال گذشته بازداشت شده و از چند ماه پیش به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران به سر می برد هفتم اسفندماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به پنج سال حبس تعزیری در بلوچستان و ده سال تبعید به این استان محکوم شده بود.

 

 

روزهای آخر تابستان ۱۶ نفر از زندانیان سیاسی از بند ۳۵۰ و بند زنان زندان اوین آزاد شدند و وعده ی آزادی های بیشتر از سوی مسئولان به طور چشمگیری خانواده ها را چشم انتظار گذاشته است که گرچه این روند با آزادی ۴ زندانی سیاسی دیگر در روزهای اخیر پیگیری شده است اما همچنان زندانیان سیاسی زیادی با حکم های ناعادلانه در زندان های کشور دوران حبس خود را می گذرانند.

اولین واکنش به شعار “مرگ بر آمریکا”در نماز جمعه پس از گفت‌وگوی روحانی و اوباما

Posted: 04 Oct 2013 03:51 AM PDT

 جرس: صفار هرندی سخنران پیش از خظبه نماز جمعه این هفته تهران، به شعار مرگ بر آمریکای حاضران واکنش نشان داد.

 

به گزارش ایسنا، پس از این‌که صفار هرندی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از بدقولی وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور سخن گفت، تعدادی از حاضران در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و هرندی در واکنش به آنها گفت: مگر من شعار دادم که شما جواب من را می‌دهید.

 

بر اساس این گزارش، البته وی بلافاصله پس از اعتراض به شعار دهندگان گفت: این خشم به واسطه خاطرات گذشته این مردم است و این می‌تواند پیام ما باشد.البته شعار مرگ بر آمریکا زمانی تقویت و بیشتر خواهد شد که مردمی که خنجر آمریکایی‌ها در سینه، پشت و حنجره‌ فرزندانشان نشسته و این خاطرات گذشته با طراحی مکارانه امروز آنها در پشت قیافه دیپلماتیک آنها ضمیمه شود و در پشت این ظاهر دوستانه دشمنی‌های خود را ادامه دهند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاسف ما از برخی‌هاست که خود را به عنوان سخنگوی دولت در رسانه‌ها جا می‌زنند اما در واقع سخنگوی ایالات متحده آمریکا هستند و ما به آنها می‌گوییم که ملت ایران در کنار تقاضایی که برای تغییر وضعیت معیشتی حاضر دارند، هرگز از اعتقادات خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.  

سخنگوی سپاه:فوت یکی از اعضای سپاه در کرج ترور نبود/انجمن پادشاهی به دنبال سوء استفاده است

Posted: 04 Oct 2013 03:51 AM PDT

جرس:  سخنگوی سپاه پاسداران با تایید فوت یکی از اعضای سپاه کرج گفت: پلیس در حال بررسی علت فوت این فرد است.

 

به گزارش ایسنا، سردار رمضان شریف با اعلام این خبر، اظهار کرد: در ابتدا مرگ این فرد مشکوک بود و تصور می‌شد که تروری صورت گرفته است، اما با بررسی‌هایی که انجام گرفت مشخص شد که ترور نبوده و پلیس در حال بررسی علت فوت این عضو سپاه کرج است.

 

وی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پذیرفته شدن مسئولیت ترور این فرد توسط انجمنی موسوم به انجمن پادشاهی ایران گفت: مساله اصلا ترور نبوده و این گروه‌ها به دنبال سوء استفاده در این قضیه هستند.

محمد رسول‌اف اجازه خروج از کشور نیافت

Posted: 04 Oct 2013 02:30 AM PDT

 جرس: گزارش ها حاکی است محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی که قرار بود در جشنواره فیلم نورنبرگ شرکت کند، به دلیل اجازه نداشتن برای خروج از کشور نتوانسته در این جشنواره حاضر شود.

 

به گزارش وب سایت رادیو فردا، جشنواره نورنبرگ در بیانیه ای که روز چهارشنبه دهم مهرماه منتشر شد گفته است: «گذرنامه آقای رسول اف در اختیار مقامات امنیتی است و او نتوانسته در این مراسم حاضر شود.» قرار بوده آقای رسول اف روز شانزدهم مهرماه در این جشنواره، جایزه افتخاری آن را دریافت کند.

 

 

همچنین سایت خبری "اسکرین دیلی" در گزارشی با اشاره به این خبر نوشت: «آقای رسول اف گویا دو هفته پیش به ایران بازگشته و گذرنامه اش از سوی نیروهای امنیتی ضبط شده بود و دیگر برای خروج به او بازگردانده نشده است.»

 

 

یک سخنگوی این فستیوال فیلم حقوق بشر گفته است: «ما نمی دانیم مشکل کجاست و مسائل مورد نظر و یافته های خود را در بیانیه ای که منتشر کردیم، بیان کرده ایم.»

 

 

"آندریا کوهن" مدیر جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ گفته است: «ما نگران آقای رسول اف هستیم و به نظر ما این کاملا غیرقابل قبول است که او اجازه خروج از کشور نداشته باشد.»

 

 

وی افزود: «این کار نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بشر و آزادی بیان است و ما درخواست داریم خیلی فوری گذرنامه او بازگردانده شده و اجازه مسافرت خارج از کشور به او داده شود.»

 

 

این گزارش می گوید آقای رسول اف قرار بوده پس از دریافت جایزه افتخاری، فیلم آخرش «دست نوشته ها نمی سوزند»به نمایش گذاشته شود و پیش از آن هم قرار بوده در مراسم نمایش این فیلم در فستیوال فیلم هامبورگ حضور داشته باشد. همچنین قرار بوده آقای رسول اف در فستیوال فیلم استکهلم حضور پیدا کند.

 

 

محمد رسول اف با فیلم «دست نوشته ها نمی سوزند» در جشنواره فیلم کن و بخش «نوعی نگاه» حضور پیدا کرده بود. وی در سال ۲۰۱۱، با فیلم « به امید دیدار»در قسمت نوعی نگاه کن برنده شد، اما به دلیل محکومیت، اجازه حضور در مراسم کن را پیدا نکرد.

 

 

شامگاه پنجشنبه ۲۸ شهريورماه، محمد رسول اف، پس از بازگشت به ايران، از سوی نيروهای امنيتی احضار و گذرنامه، مدارک هويتی و لپ تاپ شخصی او توقيف شد.

 

 

آقای رسول اف در سال ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» به ۶ سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از فيلمسازی محکوم شد. او پس از تقليل حکم زندان به يک سال، با فيلم «دست نوشته ها نمی سوزند» که صحنه هايی از آن به طور مخفيانه در ايران فيلمبرداری شده به جشنواره کن رفت.
 

نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره برنامه اتمی ایران

Posted: 04 Oct 2013 02:06 AM PDT

 جرس: کمیته روابط خارجی سنا، روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه نشستی درباره برنامه اتمی ایران برگزار کرد و از وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و شماری از کارشناسان خواست درباره آن توضیح بدهند.  

 

 

به گزارش رادیو فرداٰ، جیمز جفری از موسسه مطالعاتی خاورمیانه در واشینگتن، دیوید آلبرایت از موسسه علم و امنیت بین‌الملل و ری تکیه از شورای روابط خارجی آمریکا نیز از کسانی بودند که نظر خود را درباره دولت جدید ایران و به ویژه برنامه هسته‌ای بیان کردند.

 

 

ریاست این جلسه با سناتور رابرت منندز بود و کورکر، مک کین، جانسون، روبیو و کونز از جمله سناتورهای آمریکایی بودند که در این نشست حضور داشتند.

 

در میان حضار شماری از طرفداران سازمان مجاهدین خلق هم حضور داشتند که روی لباس‌های آنها نوشته شده بود «هفت گروگان را آزاد کنید». به گفته سازمان مجاهدین خلق، این افراد در عراق به گروگان گرفته شده‌اند.

 

اکثر سناتورها در نطق‌های خود ایران را غیرقابل اعتماد، دانسته و خواستار تحریم‌های شدیدتر یا خواستار برچیدن برنامه هسته‌ای ایران بودند.

 

وندی شرمن، معاون وزارت خراجه آمریکا که پیش از این خود در مذاکرات ۱+۵ حضور داشت، با اشاره به سیاست «دومسیره» که همان فشار و دیلماسی است، به سناتورها گفت همانطور که اوباما می‌گوید آمریکا مصمم است جلوی رسیدن ایران به بمب را بگیرد.

 

وی با این حال چند بار هشدار داد که نباید آمریکا به گونه‌ای عمل کند که در میان شرکایش چنددستگی ایجاد شود و خللی به تحریم‌ها وارد شود.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا گفت این ایران بود که راه‌ تحریم‌ها را انتخاب کرد و این بار هم به عهده ایران است که نگرانی‌های ما را پاسخ دهد.

ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست اما غنی‌سازی را حق خود می‌داند.

 

شرمن گفت که فشار بر ایران شدید بوده و چه بسا زمینه را برای حصول نتیجه دیپلماتیک مهیا کرده باشد.

 

وی گفت با این حال دولت آمریکا می‌داند که چالش‌های زیادی در پیش رو است و با کمک کنگره فشار مالی بر ایران ادامه خواهد داد.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که تحریم‌ها با همکاری جامعه جهانی اثر واقعی و ملموسی بر ایران داشته است.

 

به گفته او ۲۳ کشور یا خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند یا آن را متوقف کرده‌اند.

 

وی افزود در طول ۱۸ ماه صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است؛ ریال ایران در طول ۲۴ ماه گذشته نزدیک به ۶۰ درصد ارزش خود را از داده و رشد ناخالص ملی هم پنج درصد کمتر شده است. وی افزود بخش مالی ایران بسیار مشکل بتواند حتی فعالیت عادی اقتصادی خود را انجام دهد.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران بر اقتصاد متمرکز بود. شرمن گفت روحانی که خود مذاکره‌کننده پیشین بود در مبارزه‌های انتخاباتی خود نحوه تعامل با دنیا و مذاکرات هسته‌ای را به چالش کشید و نسبت به نرسیدن یک توافق انتقاد داشت که در نهایت توانست بر رقیبان خود که یکی از آنها سعید جلیلی بود پیروز شود.

 

وندی شرمن گفت روحانی تاکید کرده است که از سوی مردم و رهبر جمهوری اسلامی این مسئولیت را دارد تا تحریم‌ها را لغو کند و وضع اقتصادی را بهبود بخشد.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت همانطور که باراک اوباما هفته گذشته گفت، آمریکا آماده است که پیشنهاد ایرانی‌ها را به بوته آزمون بگذارد.

 

وی تاکید کرد که آمریکا به نوبه خود از هرگونه اقدام ناپخته‌ای که می‌تواند به راه‌حل دیپلماتیک ضربه بزند پرهیز کند.

 

شرمن در ادامه گزارشی از نشست ۱+۵ ارائه اداد و گفت محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران یک صحبت جدی انجام داد و گفت که ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای نیست و دلایل خود را مطرح کرد. آمریکا هم روشن ساخت که ما، درحالی که از این اظهارات استقبال می‌کنیم، آن را کافی نمی‌دانیم و ایران باید در عمل نشان دهد و اقدام به اعتمادسازی بکند.

 

شرمن گفت که در هفته‌های در پیش رو ما از ایرانی‌ها می‌خواهیم که حرف‌های خود را به اقدامات عملی و اثبات‌پذیر ترجمه کنند و همانطور که جان کری گفته «عدم توافق بهتر از توافق بد» است.

 

به گفته معاون وزیر خارجه آمریکا با توجه به سابقه عدم تمکین ایران به قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت و نیز با توجه بی‌اعتمادی عمیق میان ایران و آمریکا هرگونه راه سازنده‌ای باید با اعتمادسازی متقابل آغاز شود.

 

شرمن تصریح کرد ما خواستار گام‌های مشخص نه تنها درباره دامنه و برد برنامه غنی‌سازی هستیم بلکه خواهان شفافیت کلی در برنامه هسته‌‌ای و ذخایر اورانیوم غنی‌شده نیز هستیم.

 

وی افزود ایرانی‌ها به نوبه خود، بی‌تردید به دنبال نوعی گشایش در تحریم‌های همه‌جانبه بین‌المللی هستند.

 

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت ما منتظریم که ببینیم وزیر خارجه ایران در نشست آتی ۱+۵ در ژنو که در ۱۵ و ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود با چه پیشنهاداتی می‌آید.

 

وی با اشاره به مکالمه تلفنی روحانی و اوباما گفت هرگونه توافق جدی‌ای دشوار خواهد بود و هردو طرف نگرانی‌های عمده‌‌ای دارند.

 

وندی شرمن خطاب به سناتورها گفت مهم است که در طول این مدت کاری نکنیم که به ایرانی‌های این پیام را بدهد که افتراقی وجود دارد و آنها از آن بهره‌برداری کنند.

 

وی افزود که تاثیر تحریم‌ها تا درجه‌ای به شرکای آمریکا بستگی دارد و نباید در آن خللی ایجاد شود.

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شمار قانونگذاران آمریکایی که به دنبال تحریم‌های بیشتر ایران هستند، چشمگیر است.

 

شرمن گفت ما موضوعاتی چون حمایت از سازمان‌‌های تروریستی، حقوق بشر و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه را مطرح خواهیم کرد و همچنان با اسرائیل در تماس نزدیک خواهیم بود.

 

پس از اظهارات وندی شرمن، سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت که حسن روحانی در کتابش هم گفته در موقعی که مذاکره‌کننده بود تاکتیک‌های استالینی به کار می‌برده و همانطور که گفت‌وگو می‌کرده برنامه هسته‌ای

ایران را توسعه می‌داده است. منندز درباره کم کردن تحریم‌ها برای پیشبرد مذاکرات ابراز شک و تردید کرد.

 

شرمن در پاسخ گفت که تحریم‌های اصلی نباید برداشته شوند مگر اینکه همه نگرانی‌ها برطرف شوند.

 

منندز گفت دیوید آلبرایت از موسسه علم وامنیت بین‌المللی تخمین زده که ایران از دو هفته تا چند ماه لازم دارد که به اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب برسد و ارزیابی شرمن را جویا شد.

 

وندی شرمن گفت صلاح می‌داند که در این جلسه عمومی ارزیابی آمریکا را ارائه ندهد.

 

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت برای ایرانی‌ها زمان تعیین می‌کنیم اگر انجام نشد، تحریم‌ها باز می‌گردند. وی گفت ایرانی‌ها زیرکانه اورانیوم غنی‌شده خود را به سوخت تبدیل کردند و از آنچه که نتانیاهو گفت فراتر نرفتند.

 

در ادامه سناتور مارکی از شرمن درباره اقدامات انجام شده برای کاهش فروش نفت ایران پرسید.

 

شرمن اظهار داشت که چین و هند به خاطر نیاز خود نمی‌توانند واردات نفت را قطع کنند اما واردات خود به طور قابل توجهی کاهش داده‌اند.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا با توجه به حجم خرید نفت چین از ایران گفت حتی یک درصد کاهش واردات چین هم میزان قابل توجهی است.

 

سناتور مک کین هم که در این نشست حضور داشت گفت که حسن روحانی شخص معتمد نظام و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است. مک کین اظهار داشت که روحانی گفته که در آن موقع از فرصت مذاکرات برای پیشبرد برنامههسته‌ای استفاده کرده است. جان مک کین گفت آیا ما باید به چنین شخصی اعتماد بکنیم؟

 

شرمن در پاسخ ضمن تایید اظهارات مک کین گفت که ما باید مذاکره را امتحان کنیم.

 

مک کین همچنین پرسید که آیا می‌توانید بگویید ایران به سوری‌ها چگونگی استفاده از سلاح شیمیایی را آموزش داده‌ که شرمن در پاسخ گفت که باید به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی رجوع کرد.

 

مک کین هچنین به اردوگاه اشرف در عراق اشاره کرد و گفت سازمان مجاهدین خلق در فهرست گرو‌ه‌های تروریستی بود و آمریکا در مقابل گذاشتن سلاح بر زمین، تضمین داد که امنیت آنها را تامین کند اما در یکم سپتامبر در حمله به آنها بیش از ۵۰ نفر کشته شدند.

 

شرمن ضمن محکوم کردن حمله به اردوگاه اشرف، گفت واشینگتن با دولت عراق در تماس است و افزود انتقال کامل مجاهدین از اشرف به اردوگاه حریه برای تامین امنیت آنها مهم است.

 

سناتور منندز هم نگرانی مشابهی را ابراز کرد و گفت نباید حتی یک نفر دیگر جان خود را از دست بدهد.

 

یک سناتور دیگر گفت که حتی نباید به اندازه یک اینچ هم تحریم‌ها برداشته شود. او گفت که به ایران اعتماد نداریم و نباید هم داشته باشم. وی اظهار داشت که ایرانی‌ها با کره شمالی و عراق و سوریه فرقی ندارند و افزود همه آنها دروغ می‌گویند و همه اینها برای سلاح هسته‌ای است.

 

این سناتور همچنین از دادن تکنولوژی هسته‌ای به عربستان و امارات انتقاد کرد و گفت اگر رژیم این کشورها عوض شود خطرناک است. وی گفت عربستان ۳۶۰ روز آفتاب و منابع نفتی دارد و انرژی هسته‌ای را برای چه می‌خواهد.

 

سناتور کونز هم با اشاره به «نرمش قهرمانه‌» ‌رهبر جمهوری اسلامی گفت آیا روحانی اختیار کامل رای مذاکره دارد و گفت فریبکاری بخشی از "دی ان ای" این مذاکرات است.

 

شرمن گفت ما هم نمی‌دانیم اما روحانی گفته که چنین مسئولیتی دارد و ما می‌خواهیم ببینیم و محک بزنیم. شاید به گفته شرمن، خود روحانی هم نداند.

 

سناتور منندز گفت که پاکستان هفته پیش اعلام کرد که می‌خواهد خط لوله صلح را اجرایی کند و پرسید آمریکا در این باره چه کار کرده است.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا گفت به گمان وی این لوله آینده‌ای در کوتاه مدت ندارد.

 

منندز گفت آیا در مذاکرات به کمتر از قطعنامه‌های شورای امنیت قانع می‌شویم که شرمن گفت ما می‌خواهیم همه قطعنامه‌ها را ایران اجرا کند.

 

سناتور کورکر گفت ایران همچنان دشمن است، کارنامه بدی در حقوق بشر دارد و باید تروریسم را کنار بگذارد.

 

شرمن در پاسخ گفت که همه این مسائل مطرح‌ می‌شوند. شرمن گفت بسیاری از تحریم‌ها مربوط به حقوق بشر هستند.

 

معاون وزارت خارجه آمریکا به کانال‌های ارتباطی آمریکا از طریق آنلاین و سخنگوی فارسی زبان آلن ایر نیز اشاره کرد.

 

یکی از سناتورها با اشاره به توان سایبری ایران گفت استاکس نت برای تاخیر در برنامه ایران خوب بود اما باید جلوی توان سایبری ایران را گرفت. کشوری که به گفته او به آمریکا و عربستان حمله سایبری می‌کند.

 

در نشست دوم کمیته روابط خارجی دیوید آلبرایت از موسسه علم و امنیت بین‌الملل، جیمز جفری از موسسه موسسه مطالعات خاور نزديک در واشینگتن و ری تکیه از شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافتند.

 

آلبرایت نسبت به توافق ابراز امیدواری کرد اما گفت باید مطمئن شد که ایرانی‌ها به دنبال سلاح اتمی نخواهند رفت. آلبرایت گفت، برنامه اتمی ایران همچنان توسعه می‌یابد و بعد از روحانی نشانه‌ای از تغییر این مسیر نیست. وی گفتنشانه‌هایی از ساخت احتمالی تاسیسات اتمی دیگر نیز وجود دارد.

 

دیوید آلبرایت اظهار داشت اگر ایران امروز تصمیم بگیرد که بمب بسازد، یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد که اورانیوم غنی‌شده آن را تولید کند. وی گفت ایران هم‌اکنون دست به این کار نمی‌زند چون بازرسان متوجه می‌شوند.

 

اما، به گفته آلبرایت، از اواسط سال ۲۰۱۴ ایران آنقدر سانتریفیوژ خواهد داشت که پیش از آنکه بازرسان متوجه شوند، اورانیوم کافی برای بمب تولید کند.

 

وی افزود باید این مرحله را که موسوم به «ظرفیت حساس» است، در مذاکرات مد نظر داشت.

 

آلبرایت که فعالیت هسته‌ای ایران را رصد می‌کند اظهار داشت که مدل رآکتور آب سنگین اراک بیشتر برای تولید پلوتونیوم بمب است تا مصارف پزشکی و توصیه کرد اجازه داده نشود که این راکتور در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شود و کلاً متوقف شود.

 

وی ادعای ایران در مورد غیرنظامی بودن برنامه اتمی‌اش را به چالش گرفت و گفت ایرانی‌هابه سئوال‌ها پاسخ نمی‌دهند و خیلی سخت میشود به آنها اعتماد کرد.

 

آلبرایت گفت خطر این است که ایرانی‌ها به ساخت بمب نزدیک بشوند و در این مدت هم مخفیانه فعالیت کنند. آلبرایت اظهار داشت که هفته گذشته هم مذاکرات با آژانس پیشرفتی نداشته است.

 

جیمز جفری از موسسه مطالعاتی خاورمیانه در واشینگتن گفت که به دنبال هژمونی در منطقه است. وی تاکید کرد که گزینه نظامی همواره باید مدنظر باشد. او ایران را با صدام حسین و اسلوبودان میلوشوویچ مقایسه کرد.

 

سناتور کورکر گفت شاید کنگره بتواند نقش پلیس بد را بازی کند.

 

دیوید آلبرایت گفت که من با شرمن موافقم و تاکید کرد که قبل از مذاکرات از تحریم‌های بیشتر خودداری شود و اگر ایران به برنامه خود ادامه داد تحریم‌ها تشدید شود.

 

ری تکیه از شورای روابط خارجی آمریکا اما با تخفیف در تحریم‌ها مخالفت کرد و گفت باید همه‌جانبه با ایران مذاکره کرد. وی اظهار داشت که پرونده هسته‌ای ایران به وزارت خارجه نرفته بلکه مسئولیت مذاکرات به این وزارتخانه واگذار شده است. وی گفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان در شورای عالی امنیت ملی است و دبیر آن هم [علی] شمخانی است و این اشخاص به دنبال هژمونی ایران هستند.

 

وی گفت داخل ایران اجماعی صورت گرفته و رهبر ایران در عین اینکه برنامه هسته‌ای را گسترش می‌دهد اجازه مذاکره داده تا وجهه ایران بهبود یابد و تحریم‌ها برداشته شود.

 

ری تکیه گفت متاسفانه ایران نشان داده تنها با فشار تغییر مسیر می‌دهد و برداشتن تحریم‌ها روش مناسبی نیست و خواستار توافقنامه‌ای مشابه توافقنامه هلسینکی با شوروی در زمینه حقوق بشر شد.

 

در این جلسه سناتور رابیو گفت که آمریکا با دسته دروغگویان در ایران طرف است. وی اظهار داشت که ایرانی‌ها موشکهای بالیستیک را برای آتش‌بازی تولید نمیکنند بلکه می‌خواهند روی آن کلاهک سوار کنند. او هم به زمان خریدن روحانی برای پیشبرد تاسیسات اصفهان در گذشته اشاره کرد.

 

سناتور رابیو به نقش ایران در سوریه، بحرین و کمک به حزب‌الله لبنان و ترور سفیر عربستان سعودی اشاره کرد. وی گفت ما با«شیطان‌های دروغگو» طرف هستیم.

 

وی به سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل نیز اشاره کرد و خواستار برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران شد.
 

فائزه هاشمی: امیدواریم زندانیان سیاسی آزاد شوند

Posted: 04 Oct 2013 02:06 AM PDT

 جرس: فائزه هاشمی در مشهد مقدس  با تاکید بر اینکه امیدواریم زندانیان سیاسی آزاد شوند، تصریح کرد: امیدوارم شرایط فعلی ایران را به کشوری آبادتر تبدیل کند و ایران مانند گذشته جایگاه حقیقی خود را در عرصه بین‌المللی کسب کند چرا که نیازمند این هستیم در عرصه بین‌المللی به جایگاه حقیقی خود برسیم.  

 

 

به گزارش تسنیم، فائزه هاشمی شامگاه پنج‌شنبه در مجمع زنان اصلاح‌طلبان مشهد مقدس که در محل دفتر این مجمع برگزار شد، در پاسخ به اینکه احتمال بازگشتن آیت‌الله هاشمی به نماز جمعه وجود دارد، اظهار کرد: هر چیزی امکان دارد و وقتی ما در انتخابات این‌گونه پیروز شدیم پس احتمال هر چیز دیگری می‌رود.

 

وی افزود: در مورد انتخابات ۹۲ علی‌رغم تفکری که داشتم، با حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان روحانی به پیروزی رسید و خوشبختانه در حال حاضر شرایط مساعدی حاکم است و هر روز خبر خوشی را می‌شنویم.

 

به مسائل داخلی و خارجی خوشبین هستیم

 

هاشمی افزود: به مسائل داخلی و خارجی خوشبین هستیم، امیدوارم روحانی و تیمش موفق شوند و هر روز خبری خوشی را به ملت بدهند.

 

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه امیدواریم زندانیان سیاسی آزاد شوند، تصریح کرد: امیدوارم شرایط فعلی ایران را به کشوری آبادتر تبدیل کند و ایران مانند گذشته جایگاه حقیقی خود را در عرصه بین‌المللی کسب کند چرا که نیازمند این هستیم در عرصه بین‌المللی به جایگاه حقیقی خود برسیم.

 

این فعال سیاسی افزود: از این به بعد باید عاقلانه تصمیم بگیریم، البته تاکنون حرکاتی که از طرف دولت و طرفداران دولت انجام شده خیلی عالی بوده است.

 

فائزه هاشمی گفت: امیدواریم این بلوغ و عقل و درایت به شکل تدریجی در مسیر بازگرداندن منافع ملی باشد چراکه در دولت قبلی حرکات شتاب‌زده و ناکارآمد بسیار انجام شد، امیدوارم ایران به جایگاه حقیقی خود بازگردد.

 

 

پرونده قطور مهدی هاشمی فقط شایعات غیرمستند است

 

وی با تاکید بر اینکه در پرونده مهدی هاشمی برادرم شایعات غیرمستند وجود دارد اظهار کرد: چیزی که در واقع در مورد پرونده مهدی شنیدیم پرونده قطور از اتهامات غیرمستند بوده است.

 

هاشمی افزود: حتی شایعات را به عنوان اتهامات در پرونده وی ضمیمه کردند تا آنجایی که ما خبر داریم قاضی، این پرونده را به دلیل غیرمستند بودن آن برگرداند، یکی از این شایعات غیرمستند مطلبی قطور به زبان آلمانی و یا یک زبان خارجی دیگر بوده که در پرونده مهدی فقط برای قطور شدن آن گذاشته‌اند.

 

وی تاکید کرد: هیچ چیز جدی در پرونده مهدی وجود ندارد و تمام آنها شایعات غیرمستند بوده است.

 

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتهاماتی که سعید تاجیک به وی وارد کرده است، گفت: در مورد سعید تاجیک باید بگویم که ما نه از وی شکایتی می‌ کنیم و نه با وی برخوردی خواهیم کرد چرا که باید تفاوتی بین ما و آنها وجود داشته باشد.

 

این فعال سیاسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا ایستگاه‌های دوچرخه سواری برای بانوان ممنوع است، گفت: البته این مسئله از طرف مخالفان من بحث سیاسی شد ولی پیست دوچرخه‌سواری زنان که مطرح شده را باید پیگیری کنیم.

 

سفر روحانی به نیویورک بسیار پربار بود/ قدم های شجاعانه‌ای در آمریکا برداشته شد

 

وی با اشاره به سفر اخیر روحانی به نیویورک در تحلیلی اظهار کرد:‌ به نظر من سفر روحانی با هیئت همراه به نیویورک بسیار پربار بود چه در مذاکرات هسته‌ای چه گفت‌وگوی روحانی و اوباما و چه دیدار ظریف و جان‌کری، قدم‌های شجاعانه‌ای بود و نتایج مثبتی را در پی دارد.

 

اظهار تاسف فائزه هاشمی از سخنان اوباما بعد از مذاکره تلفنی

 

هاشمی تصریح کرد: خیلی از کشورها هستند که دوست ندارند رابطه با آمریکا برقرار باشد چرا که در صورت برقراری این ارتباط امتیازات خود را از دست می‌دهند اما مسئله‌ای که ما نسبت به آن اظهار تاسف می‌کنیم این است که اوباما بعد از دیدار با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بی‌تدبیری کرد و گفت گزینه نظامی همچنان برقرار است البته ظریف هم جواب خوبی به این مسئله داد.

 

وی در پاسخ به سئوال یکی از زنان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه زنان اهل سنت نیز می‌توانند در حوزه مدیریت فعالیت کنند، گفت: به نظر من نباید چنین تبعیض‌هایی باشد و زنان اهل سنت هم که جمعیت بسیاری را تشکیل می‌دهند باید در این حوزه فعالیت کنند.

 

آیت الله هاشمی پس از نماز جمعه تاریخی‌اش دیگر به نماز جمعه نرفت

 

این فعال سیاسی در پاسخ به سئوال یکی از زنان فعال اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه تهران بازمی‌گردد گفت: در این مورد چیزی نشنیدم البته این را باید بگویم که پدرم بعد از نمازجمعه تاریخی‌اش خودش دیگر به نماز جمعه نرفت، البته هر ماه با وی برای حضورش در نماز جمعه تماس گرفته می‌شد.

 

هاشمی در پاسخ به اینکه احتمال بازگشتن آیت‌الله هاشمی به نماز جمعه وجود دارد، اظهار کرد: هر چیزی امکان دارد و وقتی ما در انتخابات این‌گونه پیروز شدیم پس احتمال هر چیز دیگری می‌رود.

 

فرزند ایت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: زنان در حوزه فعالیت سیاسی باید حضور مقتدرانه و پررنگ‌تر داشته باشند.

 

 

اولویت دولت حل مشکلات اقتصادی باشد

 

وی در پاسخ به سئوال یکی از زنان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه به نظر شما دولت یازدهم در حوزه حقوق زنان چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: آنچه مسلم است بیشتر مشکلات نظیر فقر، مشکلات اقتصادی، طلاق و اعتیاد زنان ریشه در همان مشکلات اقتصادی و بیکاری داشته و باید اولویت دولت حل مشکلات اقتصادی باشد تا در این مسیر آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا کند.

 

به گفته هاشمی امیدواریم دولت در زمینه حقوق زنان توجه ویژه‌ای کند و نسبت به این مسئله اقدامات و تصمیمات قابل توجه‌ای داشته باشد.

 

وی افزود: امیدوارم زندانیان سیاسی هرچه سریعتر آزاد شوند.

 

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: روحانی وعده‌هایش را عملی می‌کند اما باید قبول کنیم که نیاز به زمان دارد.

 

هاشمی افزود: اگرچه سئوالاتی که از من می‌شود در حد رئیس‌جمهور بوده و من باید بگویم که اکنون سمتی ندارم و رئیس جمهور نیستم، حتی زمانی که برای محاکمه به دادگاه می‌رفتم این مسئله را بارها شاهد بودم که زندانیان عادی از من درخواست کمک کردند و من گفتم من در حال حاضر یک انسان عادی هستم.

 

بخش زنان زندان اوین شرایط خوبی دارد/ زندان اوین برای من هتل بود

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه حقیقت دارد که زندان شما نظیر هتل‌ بوده تصریح کرد: از روی انصاف باید حرف بزنیم که زندان اوین بند زنان شرایط خوبی دارد و در واقع می‌توان گفت برای من هتل اوین بود.

 

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در مورد اینکه امکانات زندان خوب شده باید بگویم که در دوره‌ای که مرعشی در زندان بود به دلیل ارتباطات خود با رئیس زندان‌ها توانست مقداری آنجا را تجهیز کند و وقتی من به زندان رفتم تجهیزات و امکانات خوبی در زندان وجود داشت.

 

زندان برایم دانشگاه بود/ امیدوارم همه یک بار زندان را تجربه کنند

 

هاشمی گفت: در ابتدای زندانی‌شدنم یادداشتی با عنوان زندانی یک دانشگاه است را منتشر کردم و من امروز خوشحالم چراکه واقعا زندان برای من دانشگاه بود و در آنجا تجارب بسیاری را کسب کردم.

 

وی با لحن شوخی خاطرنشان کرد: امیدوارم همه برای یک بار هم که شده زندان را تجربه کنند.

 

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در یک ماه قبل در مصاحبه‌هایم گفتم که از روحانی رضایت دارم به جز حیطه زنان، آنچه مشاهده می‌شود در حیطه زنان چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرایان و چه تدبیر و امید نگاه مردانه وجود دارد و به زنان توجه نمی‌شود.

 

 

هیچ پیشنهادی از سوی دولت نداشتم

 

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: برخی از من می‌پرسند که آیا برای گرفتن پست در دولت یازدهم پیشنهادی داشته‌ام یا خیر، باید در پاسخ بگویم که تاکنون از من هیچ دعوتی نشده و از دعوت‌ها و یا پیشنهادهای مطرح شده در رسانه‌ها نیز بی‌خبرم.

 

هاشمی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا استانداری و مدیران استانی با صلاحدید ستادهای انتخابات انتخاب نمی‌شوند، گفت: آنچه مسلم است باید وحدت و انسجام میان ستادها حاکم باشد.

 

سعی می‌شود مدیران استانی را از میان ستادهای انتخاباتی برگزینند

 

این فعال سیاسی تصریح کرد: سعی می‌شود مدیران استانی را از میان ستادهای انتخاباتی برگزینند البته باید بگویم در این زمینه و در مورد این مسئله اطلاعات کامل و کافی ندارم.

وی اظهار کرد: ممکن است برخی انتخاب‌ها برخلاف ستادها باشد اما مشکلی ندارد چرا که باید یک حق رای هم برای روحانی در نظر بگیریم و این از آن جهت است که روحانی با عنوان رئیس جمهور در برابر مسائل باید پاسخگو باشد.

 

به گفته هاشمی یکی از دلایل اینکه ممکن است در انتخاب مدیران استانی ناموفق باشیم نبود وحدت است، در انتخابات به دلیل کناره‌گیری عارف و وحدت پیروز شدیم و در انتخاب مدیران استانی نیز باید چنین باشد.

 

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اینکه تاکنون استاندار خراسان رضوی اعلام نشده به دلیل این نیست که این استان را رها کرده‌اند و یا بی‌توجهی شده بلکه حساسیت خراسان رضوی سبب بررسی بیشتر شده و زمان بیشتری را می‌طلبد تا به گزینه مطلوب به اجماع برسند.

 

وی افزود: اگر گاهی میان انتخاب برخی استانداران اشتباهی شود نباید این را مورد توجه قرار داد چرا که درصدی خطا امری طبیعی بوده و باید ببینیم که بسیاری از استانداران و کابنیه روحانی بسیار خوب و قابل قبول است.

 

اظهار بی اطلاعی فائزه هاشمی نسبت به اظهارات آیت الله هاشمی درمورد حذف شعار "مرگ بر آمریکا"

 

هاشمی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواستار حذف شعار مرگ بر آمریکا شده است، تصریح کرد: من چنین صحبتی را از سوی پدرم نشنیدم، البته باید یک مسئله را در نظر بگیریم که ما در سال‌های گذشته شعار مرگ بر شوروی نیز می‌دادیم اما با شرایط روز تصمیم گرفتیم، برمبنای منافع ملی چنین مسئله‌ای را استفاده نمی‌کنیم و شعار مرگ بر شوروی سر نمی‌دهیم.

 

وی گفت: ما دوست دائمی و دشمن دائمی نداریم بلکه منافع دائمی داریم و باید اولویت ما منافع ملی باشد، اینکه هزینه بیشتر است یا فایده باید مسئله هزینه و فایده مورد بررسی قرار گیرد و بر مبنای آن روابطمان تنظیم شود.

 

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: در این سال‌ها که به روسیه امتیازاتی می‌دهیم برای پر شدن خلاء‌رابطه با آمریکا بوده و این کجای منافع ملی ما قرار می‌گیرد؟ همیشه می‌گوییم پیروز هستیم اما باید شاخص‌های پیروزی را تعریف کنیم، اگر واقعا شاخصه‌های پیروزی رشد کرده پس ما پیروز شده‌ایم و توانسته‌ایم براساس منافع عمل کنیم اما وقتی به قهقرا می‌رویم چه معنی دارد که دائم بگوییم پیروز هستیم.

 

 

نباید اصول و اعتقادات را ابزاری برای رفتن به راه غلط قرار دهیم

 

وی گفت: کسی نمی‌گوید از اصول و اعتقاد صرف‌نظر شود بلکه نباید اصول و اعتقادات را ابزاری برای رفتن به راه غلط و دستیابی به چیزهای نادرست قرار دهیم.

 

این فعال سیاسی با اشاره به حقوق ملت در مردم‌سالاری دینی تصریح کرد: اگر مبنای عمل ما قانون اساسی باشد حقوق ملت در آن به خوبی در نظر گرفته شده است، برای حقوق ملت در قانون اساسی همه چیز اعم از دادگاه عادلانه، وکیل، استراق سمع، محاکمه و مواردی از این قبیل قانون درست تعیین شده و حتی بدون سلاح و مجوز انجام تظاهرات عملی بوده و اگر بر مبنای قانون عمل کنیم حقوق ملت نیز عملی می‌شود.

 

هاشمی حجاب را مسئله شخصی توصیف کرد و گفت: امیدواریم زنان و دختران ما به این بلوغ برسند و ظاهر سنگین و متین داشته باشند، من فکر می‌کنم بخشی از صحنه‌های بی حجابی در واقع واکنش به فشارها باشد.

 

مشکل برخی از دانشجویان ستاره‌دار با آمدن توفیقی حل شد

 

وی با اشاره به وضعیت دانشجویان ستاره‌دار و اساتید دانشگاه در دولت یازدهم تصریح کرد: خوشبختانه در همین مدت کوتاه که سرپرستی وزارت علوم به توفیقی سپرده شده مشکل برخی از دانشجویان ستاره‌دار و اساتید حل و در این شرایطی که پیش رو داریم امیدوارم این مسئله به طور کامل حل شود.

 

قصد داشتم سال تحویل را با زندانیان باشم/ دوست نداشتم یک روز هم زیر منت "آقای دادستان" باشم

 

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا یک روز زودتر از زندان آزاد شدید، تاکید کرد: این مسئله دلیل خاصی نداشت البته بگویم هیچ تمایلی نداشتم که یک روز زودتر از زندان آزاد شوند و مرا به زور از زندان آزاد کردند.

 

وی با بیان اینکه دوست نداشتم یک روز هم زیر منت "آقای دادستان" باشم، خاطرنشان کرد: من گفتم همان‌طور که مرا به زور به زندان آوردید به زور هم از زندان بیرونم بیاورید چرا که من می‌خواستم سال تحویل را با زندانیان باشم. 

مومنی: کانون بحران اقتصادی، بی‌انضباطی‌ مالی ، سیاست‌های ثبات‌زدا، مشوق رانت، ربا و فساد از سوی دولت است

Posted: 04 Oct 2013 01:42 AM PDT

 جرس: فرشاد مومنی گفت: مسائل اقتصادی بسیار پیچیده است، کسانی که فرمول‌های سرراست و دم‌دستی مطرح می‌کنند فقط با ساده‌انگاری به تشدید بحران‌ها کمک کنند.  

 

 

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کانون اصلی بحرانی شدن اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و در اوج درآمدهای نفتی به بی‌انضباطی‌های مالی گسترده دولت، سیاست‌های ثبات‌زدای دولت و سیاست‌های مشوق رانت، ربا و فساد از سوی دولت برمی‌گردد که همان‌طور که بحث شد از میدان به‌در‌کننده بخش خصوصی مولد و دامن‌زننده به رانت، ربا و فساد هم بوده است.

 


فرشاد مومنی افزود: وقتی دولت انضباط مالی نداشته باشد، دائما در فکر تعرض به حقوق مالکیت مردم است و جایی که امنیت حقوق مالکیت در حد نصاب وجود نداشته باشد کسی سراغ نوآوری تکنولوژیک نمی‌رود.

 


وی به دولت یازدهم توصیه کرد: آنچه دولت فعلی باید خوب متوجه شود این است که نیروی محرکه اصلی‌ این بی‌انضباطی‌ها پوشش دادن فوری و کوته‌نگرانه به کسری بودجه دولت است، ولی شواهد تاریخی در ایران و دیگر کشورها نشان داده اتفاقا مالیه دولت بزرگ‌ترین قربانی این سیاست‌هاست.


مومنی یادآور شد:در تجربه شوک‌درمانی دهه ۱۳۷۰ وقتی با دولت وقت کلنجار می‌رفتیم که این شوک نرخ ارز اقتصاد ایران را با مخاطره‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند، آن‌ها در ظاهر نمی‌پذیرفتند اما هنگام ثبت وقایع بدون این‌که خودشان متوجه باشند در گزارش اقتصادی سال ۱۳۷۳، مدیریت اقتصادی وقت کشور، ابراز شگفتی کرده بود، با این مضمون که در حالی که نرخ تورم در سال ۷۲ معادل ۲۲٫۵ ‌درصد بوده، شاخص ضمنی هزینه‌های مصرفی دولت رشد ۷۳‌درصدی را نشان می‌دهد، یعنی دولت در اثر سیاست‌های تورم‌زا به ازای هر واحد تورمی که ایجاد می‌کند نزدیک به چهار واحد بیشتر از جامعه ضرر می‌کند و مالیه‌اش به هم می‌ریزد.

 


استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: بنابراین وقتی می‌گوییم دولت نهادهای خالق بازار را جدی بگیرد باید گستره وسیع اصلاحات مورد نیاز به‌دقت مورد توجه قرار گیرد.

 

 

وی افزود:برآوردهای سازمان‌های تخصصی بین‌المللی که در اندازه‌گیری وضعیت امنیت حقوق مالکیت کار می‌کنند نشان می‌دهند که طی سه دهه اخیر نقش سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در این زمینه بسیار تعیین‌کننده‌تر است.

 

 

منتقد برنامه تعدیل ساختاری گفت:به اعتبار تجربه شکست‌خورده تعدیل ساختاری در سطح کشورهای در حال توسعه نوعی وفاق جمعی وجود دارد، درباره این‌که امروزه از مهم‌ترین کانون‌های تعرض به حقوق مالکیت اصرار دولت‌ها به اجرای سیاست‌های ثبات‌زداست.

 

 

مومنی در پایان خاطر نشان کرد:وقتی این سیاست‌ها ایجاد تورم می‌کند این تورم یعنی گویی دولت در روز روشن از جیب مردم قدرت خریدشان را سرقت می‌کند و این عریان‌ترین و ناعادلانه‌ترین انواع تعرض به حقوق مالکیت محسوب می‌شود.