جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رضا معینی؛ پرونده اعدامهای ۶۷ بسته نمی‌شود

Posted: 06 Oct 2013 09:59 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: رضا معینی مسوول بخش فارسی سازمان گزارشگران بدون مرز که برادر و سه تن دیگر از بستگانش را در جریان اعدام‌های جمعی سال ۱۳۶۷ از دست داده است، با تاکید بر اینکه شناسایی حق قربانیان یک مسئولیت اخلاقی و وظیفه سیاسی یک دولت است می‌گوید: «تا مسئله اعدامهای دسته جمعی ۶۷ حل نشود جامعه ایران در معرض خطرهای جدی قرار دارد و آزادی، دموکراسی و بسیاری از ایده آل‌های بشری بدون شناسایی حق قربانیان و مسئله دادخواهی آن‌ها غیرقابل حل است.»

متن کامل گفتگوی «جرس» با رضا معینی از بازماندگان اعدامهای دهه شصت در پی می‌آید:


قریب به یک ربع قرن از اعدامهای دهه شصت می‌گذرد. در ابتدا بفرمایید پیگیری‌ها و روند رسیدگی به شکایات بازماندگان قربانیان چگونه بوده است؟


واقعیت این است که در دی ماه ۱۳۶۷ خانواده‌های قربانیان در‌‌ همان روز‌ها که ابعاد این جنایات مشخص شده بود، نامه‌ای به دادگستری ایران که در آن زمان حسن حبیبی سرپرست آن وزارتخانه بود، ارائه دادند. در آن نامه خواسته‌های مشخصی را طرح کرده بودند و می‌توان گفت آن نخستین شکواییه خانواده‌ها بود که تا امروز هیچیک از دولت‌های جمهوری اسلامی با توجه به مسئولیت‌هایی که داشتند، پاسخگوی این نامه نبودند.


می‌توانید اشاره‌ای به مطالبات خانواده‌ها در آن نامه داشته باشید؟


خانواده‌ها به طور مشخص خواهان اعلام تعداد اعدام‌ها، محل دفن اعدام شدگان، چرایی این اعدام‌ها و پس دادن وسایل اعدام شدگان بودند. این نامه سه بار دیگر تکرار شد. دوبار برای سید محمد خاتمی در زمان ریاست دولتشان ارسال شد که متاسفانه به هیچکدام از آن‌ها پاسخی داده نشد. اما دادخواهی در مورد نقض فاحش حقوق بشر و آنچه که در ادبیات حقوق بین المللی نسبت به اینگونه جنایات مانند اعدامهای دسته جمعی ۱۳۶۷ که مصداق بارز جنایت علیه بشریت بود شامل مرور زمان نخواهد شد. این دادخواهی به شکل عملی آن، در هیچ دستگاه قضایی مورد پیگیری قرار نگرفته است اما همچنان پرونده باز و مفتوحی است.


بازماندگان از این دادخواهی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟


این مسئله تنها از دیدگاه قضایی طرح نمی‌شود و بدون شک محاکمه عاملان و آمران این جنایت باید انجام شود، اما درکنار آن هدف این است که دیگر چنین مباد و چنین فجایعی بر کشورمان نرود و نخستین مسئله حق دانستن و حق آگاه شدن از جنایت و هولناک بودن آن برای جامعه ماست که امروز گامهای بسیار بلندی در این رابطه برداشته شده است. به هر حال می‌توان گفت که در جامعه ما مسئله اعدامهای ۱۳۶۷ نه به صورت همگانی، اما دستکم در بسیاری موارد طرح شده و کم و بیش مردم از آن باخبر هستند.


به این اعدام‌ها از زوایه نقض حقوق بشر اشاره کردید. در نامه مشترکی هم که به احمد شهید نوشتید نسبت به سکوت او در قبال قتل‌های دهه شصت انتقاد داشتید. با توجه به اینکه بازماندگان اسناد و مدارکی را هم در اختیار نهادهای بین المللی قرر داده‌اند این نهادهای چه اقداماتی را می‌بایست در این زمینه انجام دهند؟


نامه مشترک من و آقای جعفر بهکیش در اعتراض به عدم ارائه گزارشی در این باره در گزارشهای آقای احمد شهید بود. بسیاری به این مسئله به غلط دست می‌گذارند که وظیفه آقای احمد شهید صرفا در رابطه با گزارش دهی در مورد سالهای اخیر و مدت ماموریت ایشان است، در حالیکه اینگونه نیست؛ چراکه این جنایت به نوعی تاریخ را تحت تاثیر خود قرار داده است. این جنایت همچنان ادامه دارد زیرا خانواده قربانیان تحت فشار هستند. در همین سال جاری تعدادی از آن‌ها مجددا احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند، حتی به برخی از آن‌ها حکم زندان دادند بدین ترتیب عملا پایان یافته نیست. آنچه که آقای احمد شهید در این مورد بی‌پاسخ گذاشته‌اند این است که به هر روی یکی از پایه‌های نقض حقوق بشر در ایران مصونیت از مجازات است. این مصونیت از مجازات از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و یک امر بین المللی است که در گوشه به گوشه نقض حقوق بشر در ایران با آن مواجه هستیم، چه در رابطه با زندان یا حقوق زنان و کودکان و چه در رابطه با دیگر مسائلی که با حقوق بشر سر و کار دارد. در این مورد خاص هم یکی از اصلیترین مسائلی که جامعه ما با آن رودرروست پاسخگویی به خواست خانواده‌ها و در اصل قربانیان است مبنی بر اینکه چرا این اعدام‌ها انجام شد؟ بر همین اساس آقای احمد شهید (اگرچه اشاره‌ای در یکی از گزارشات خود به این مسئله کرده بودند) باید در این باره به طور دقیق تری گزارش تهیه کند و این مسئله را طرح کند و خواهان پاسخ مشخص از مسئولین جمهوری اسلامی باشد. ضمن آنکه بطور مشخص امروز ما با اعمال فشار بر خانواده‌ها روبرو هستیم و پرداختن به این موضوع هم از وظایف آقای احمد شهید است که علی رغم انجام وظیفه خوبشان در این مورد، باید بیشتر تلاش کنند.


نظر شما در مورد سکوت روشنفکران و مخالفان این جنایات در بخشی از بدنه حاکمیت چیست؟


خطری که در جوامع متعدد مسئله دادخواهی را در این مورد تهدید کرده و می‌کند (مواردی مانند شیلی، آرژانتین، آفریقای جنوبی و ده‌ها مورد دیگر) سکوت و به فراموشی سپردن آن است. این سکوت نه تنها دردی را درمان نمی‌کند، بلکه عملا باعث و بانی تکرار این فاجعه می‌شود. به اعتقاد من بدون شک هدف دادخواهی عدم تکرار این جنایت است. به عبارت دیگر جامعه را به آنجا برساند که بتواند به شکل مشخص نگذارد فجایعی مانند سال ۶۷ و ۸۸ و کشتارهای اینگونه و نقض گسترده حقوق بشر تکرار شود. اگر این مسئله مورد نظر ما باشد‌‌ همان تاکید بر مسئله حق دانستن است. ما وقتی که می‌دانیم، می‌توانیم در مقابل اینگونه جنایات بایستیم و در واقع پیشگیری کنیم. در سال ۶۷ اگر جامعه ما که برآمده از انقلاب اسلامی بود می‌توانست به این مسئله به گونه‌ای دیگر نگاه کند یعنی نه تنها به عنوان مسئله اعدام چندهزار نفر بلکه به عنوان کشتار در جامعه با آن روبرو شود ما امروز بسیاری از مشکلات در زمینه حقوق بشر را نداشتیم.. البته من شرایط سرکوب، سانسور و اعمال فشار‌ها را در نظر می‌گیرم اما یک واقعیت است که در‌‌ همان زمان ما دیدیم که کسانی بودند که مصلحت اندیشی و سیاست و نوعی سیاست ورزی را نپذیرفتند و در مقابل این جنایت ایستادند. نمونه بارز آنکه در تاریخ ما کم سابقه است، آیت الله منتظری بودند که توانستند به مسئولیت تاریخی و روشنفکری تاریخی خود عمل کنند. ایشان به قدرت نه گفتند و به جامعه این فاجعه را اعلام کردند و در مقابل آن هزینه هم پرداختند. وظیفه روشنفکران‌‌ همان کاری بود که آیت الله منتظری کردند و در این رابطه باید او را الگو قرار می‌دادند، نه اینکه بعد‌ها این جنایات را محکوم کنند.

امروز محکوم کردن آن جنایات شاید آسان‌تر باشد و از همین رو در‌‌ همان زمان باید سکوت نمی‌شد ضمن آنکه شما به بخشی از حاکمیت اشاره کردید که مخالف این قضیه بودند و به همین دلیل مسئولیت داشتند. یعنی کسانی که می‌دانستند و می‌دانند باید واقعیات را بگویند و در قبال آن مسئول هستند. اینگونه نیست که همه مسئولین این حکومت در این جنایت دست داشتند. تعدادی بی‌اطلاع بودند اما واقعیت این است که به عنوان حاکمیت مسئولیت دارند. در مورد این مسئولیت اگر بخواهم مثال بزنم اینکه وقایعی که در بسیاری از کشورهای دیگر اتفاق افتاده یا در کشورهای دیگر مرتکب شده‌اند مامورین یا دولت بعد از سال‌ها، پنجاه و شصت سال عذرخواهی می‌کنند و مسئولیت را قبول می‌کنند و حتی حاضر می‌شوند که در مقابل دادگاه پاسخگو باشند. وقتی آقای ژاک شیراک می‌گوید ما در رابطه با هولوکاست و تحویل دادن یهودیان فرانسه به نازی‌ها متاسف هستیم این اظهارات برای شناسایی حق قربانیان است و قربانیان می‌توانند شکایت کنند و این پذیرش مسئولیت یک مسئولیت اخلاقی و وظیفه سیاسی یک دولت است که انجام می‌دهد اما متاسفانه این تاکنون در کشور ما انجام نشده است.


امیدوار هستید در دولت جدید این مسئله بطور جدی مورد واکاوی و رسیدگی قرار گیرد؟


متاسفانه بخشی از وزاری دولت جدید از آمران و عاملان مستقیم این جنایت بودند. آقای پورمحمدی متهم است که دست اندرکار اصلی این جنایت بوده، یعنی پای اعدام و کشتار بسیاری از جوانان این کشور امضاء گذاشته است و مسئولیت داشته است. اگرچه گمان نمی‌کنم پیگیری شود اما امیدوارم که این دولت یا هر دولت دیگری فارغ از آنکه در جمهوری اسلامی در این جناح یا آن جناح باشد به این مسئله فکر کند. تا این مسئله حل نشود جامعه ایران در معرض خطرهای جدی قرار گرفته و آزادی و دموکراسی و بسیاری از ایده آل‌های بشری بدون شناسایی حق قربانیان و مسئله دادخواهی آن‌ها غیرقابل حل است.
 

طیب‌نیا: با برداشته شدن تحريم‌ها فقط عوامل تشديد كننده شرایط نامطلوب اقتصادی حذف مي‌شوند

Posted: 06 Oct 2013 09:58 AM PDT

جرس: وزير امور اقتصادی و دارایی با ارائه تحلیلی از شرایط کنونی اقتصاد کشور و اینکه يک اشتباه استراتژيک این است كه توجه و توان خود را صرفا بر روي كاهش تحريم ها بگذاريم گفت: ناکارآمدی اقتصادی، سیاست های نامطلوب و شرایط نامناسب بین المللی ناشی از تحریم ها؛ ۳ دلیل اصلی شرایط فعلی اقتصادی کشور است.  

 

به گزارش مهر، علی طیب نیا در تحليلي از شرايط كنوني اقتصاد و با اشاره به ساختار ناكارآمد اقتصاد كشور و برخي سياست هاي اقتصادي، تحريم ها را تشديد كننده وضعيت نامطلوب اقتصاد كشور دانست و گفت: تحريم ها تشديد كننده وضعيت اقتصادي است نه ايجاد كننده آن. وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: نگرش واقع بينانه از وضعيت موجود اقتصاد كشور نشان مي دهد كه شرايط كنوني اقتصاد ناشي از ۳ عامل ساختار ناكارآمد اقتصادي، سياست هاي نامطلوب اقتصادي و شرايط نامناسب بين المللي ناشي از تحريم هاست.

 

طيب نيا بیان داشت: اين سه عامل را مي توان به دو دسته تقسيم بندي كرد كه برخي از آنها عوامل ايجاد كننده و برخي ديگر نيز از عوامل تشديدكننده شرايط كنوني است. وي در خصوص تاثير تحريم بر فضاي عمومي اقتصاد كشور نيز گفت: تحريم با همه تبعاتش عامل ايجاد كننده نيست، بلكه عامل تشديد كننده است. تحريم ها با تشديد مسائل و بروز آنها به ما نشان داد كه اقتصاد ما نيازمند اصلاحات ساختاري، نهادي است از همين رو است كه با برداشته شدن تحريم ها فقط عوامل تشديد كننده حذف مي شوند و عوامل ايجاد كننده پا برجا هستند.

 

وزير اقتصاد تصريح كرد: اين يک اشتباه استراتژيک است كه توجه و توان خود را صرفا بر روي كاهش تحريم ها بگذاريم چرا كه با اين كار تمركز خود را بر روي عوامل ايجاد كننده از دست مي دهيم. وی افزود: ساختار نامناسب اقتصادي كشور به عنوان يک عامل ايجاد كننده، خود را در استفاده دولت از منابع نفتي در بودجه، بي ثباتي و بي انضباطي در سياست مالي، سهم غير قابل قبول در آمدهاي مالياتي در درآمدهاي دولت، سرمايه گذاري خارجي ناكافي و نقش اندک بخش خصوصي واقعي در اقتصاد، نبود شفافيت اطلاعات اقتصادي و محيط نامناسب كسب و كار نشان مي دهد، لذا تا زماني كه اين متغيرهاي ايجاد كننده كنترل و اصلاح نشوند اقتصاد ما اقتصادي ضربه پذير و ضعيف است و در برابر عوامل دروني و بيروني متلاطم مي شود.

 

طیب نیا همچنين با ابراز اميدواري از همدلي و پشتيباني مردم عزيز كشورمان در پيشبرد اهداف دولت تدبير و اميد گفت: اميد آن دارم كه مسئولان و مردم عزيز ايران به تحليل درست عوامل موثر بر شرايط اقتصادي بپردازندتا بتوانيم همزمان با كنترل عوامل تشديد كننده به اصلاح عوامل ايجاد كننده نيز بپردازيم.  

 

زجرناله‌های هامون را از زیر خروارها شن و ماسه نمی‌شنوید؟

Posted: 06 Oct 2013 09:23 AM PDT

نامه سرگشاده جمعی از مردم سیستان و بلوچستان به معصومه ابتکار
جرس: جمعی از مردم سیستان و بلوچستان در نامه ای به رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وی خواسته اند تا برای دیدن دریاچه هامون که به گفته ی آنان اکنون "ریگزار هامون" شده به این شهر برود.  

 

به گزارش جرس، مردم سیستان و بلوچستان در نامه خود نوشته اند: دولت تدبیر و امید بیشترین آراء را از سیستان و بلوچستان کسب می کند اما اولین اقدام آن تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه می باشد که خود اقدام بجا و برحق است. اما در مورد هامون چی؟ براستی دلیل تبعیض بین ارومیه و هامون چیست؟ آیا این به دلیل فاصله طولانی تا تهران است که شما زجرناله های هامون را از زیر خروارها شن و ماسه نمی شنوید؟

 

در پایان این نامه تاکید شده است: در این لحظات واپسین هامون مستحق یک دیدار می باشد. بنابراین در اسرع وقت چشم براه شما هستیم.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار
معاون محترم رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست
موضوع: دعوت برای دیدار از ریگزار هامون
خبر ارائه لایحه حفاظت از تالابهای کشور از جمله دریاچه هامون در کنار تالاب های، هورالعظیم، بختگان، پریشان و میقان آنهم در آینده، اگرچه مسرت بخش است اما متاسفانه برای هامون بمثابه نوشدارو بعد از مرگ سهراب می باشد. در مورد دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان ما حتی شاهد بظاهر همدردی های رایج کلامی و لفاظی های متداول مسئولین نظیر "دلسوزی برای مردم محروم و رنج کشیده استان "و غیره نیز نبودیم. این در حالی است که حدود دو ماه پیش حضرتعالی بلافاصله در دومین روز کاری خود با هلیکوپتر از دریاچه اورمیه بازدید نموده و در نخستین جلسه رسمی کابینه یازدهم که در بیست و هفتم مرداد ماه برگزار شد تصمیم به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه گرفته شد، کابینه ای که بیشترین درصد آراء را در سطح کشور از همین استان محروم و رنج دیده کسب نمود ، اما نمی دانیم چرا صدای مظلومیت آن هرگز به گوش دولتمردان و زنان در تهران نمی رسد؟ دولت تدبیر و امید بیشترین آراء را از سیستان و بلوچستان کسب می کند اما اولین اقدام آن تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه می باشد که خود اقدام بجا و برحق است. اما در مورد هامون چی؟ براستی دلیل تبعیض بین ارومیه و هامون چیست؟ آیا این به دلیل فاصله طولانی تا تهران است که شما زجرناله های هامون را از زیر خروارها شن و ماسه نمی شنوید؟
نابودی هامون قتلی بود تدریجی که حتی قبل از دولت اصلاحات آغاز شد و در طی ٨ سال گذشته شتابی مرگبار یافت. قتلی که مسببین اصلی آن دولت افغانستان و نهادهای مختلف دولت ایران از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت خارجه، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در کنار عوامل تغییر اقلیم و خشکسالی هستند. امیدواریم حضرتعالی و بقیه مسئولین محترم هر چه زودتر برای بازدید دیرهنگام از این قتلگاه غم انگیز قدم رنجه فرموده و از نزدیک شاهد ویرانی و آوارگی دهها هزار سیستانی باشید که از هستی ساقط شده اند. افغانستان با نقض سالانه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق آبه دریاچه هامون باعث مرگ تدریجی آن شد، و ظاهرا دولتمردان ایران کوچکترین اعتراضی در این مورد نکردند. حتی در اوایل دی ماه ١٣٨٩ که جمهوری اسلامی انتقال مواد سوخت توسط ١٦٠٠ تانکر به افغانستان را متوقف نمود. در آن زمان مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان بلافاصله به ایران آمد و با جناب آقای محمدرضا رحیمی، معاون رئیس جمهورایران دیدار نمود. اعتراض ایران فقط نسبت به دسترسی نیروهای ناتو به سوخت ترانزیتی از طریق ایران بود و بس ! هیچ صحبتی در مورد حقابه دریاچه هامون به میان نیامد. همانگونه که در رژیم گذشته نیز منافع مردم سیستان قربانی خودکامی ها شد. خودکامی هایی که حتی وزیر دربار رژیم گذشته به آن لقب "خیانت" داد بود.
متاسفانه نمایندگان مجلس از سیستان که مدیون مالی مافیای سوخت ترانزیتی در زابل و زاهدان هستند دغدغه های دیگری دارند، و مرگ تدریجی هامون در اولویت های آنها قرار ندارد. در نتیجه آنها نیز سکوت را پیشه نمودند. شکوه ها و ناله از مرگ هامون، از بی مهری مسئولین و از درماندگی ما هزاران سیستانی بی پناه فراوان است. اما شرح این هجران و این خون جگر را می گذاریم تا وقت دگر. وقتی که دولت تدبیر و امید تصمیم بگیرد که حداقل یکی از مسئولین از جمله حضرتعالی را برای شنیدن ناله های محرومین و فاتحه خواندن بر سر مزار هامون به استانی بفرستد که بیشترین رای را به آن داده است. در این لحظات واپسین هامون مستحق یک دیدار می باشد. بنابراین در اسرع وقت چشم براه شما هستیم.
جمعی از مردم سیستان و بلوچستان
یکشنبه ١٤ مهر ١٣٩٢
 

دستکم پانزده کشته در درگیری هواداران محمد مرسی با پلیس مصر

Posted: 06 Oct 2013 09:23 AM PDT

جرس: تظاهرات طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر به مناسبت چهلمین سالگرد نبرد اعراب و اسرائیل در شهرهای مختلف مصر از جمله در قاهره به درگیری با نیروهای لباس شخصی و پلیس منجر شده و دستکم پانزده نفر کشته شده‌اند.  

 

خالد الخطیب از مقامات وزارت بهداشت مصر با اعلام این خبر گفت در این درگیری‌ها ۸۳ نفر تاکنون زخمی شده‌اند.

 

پلیس با شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی هواداران محمد مرسی را که سعی داشتند به میدان تحریر قاهره برسند متفرق کرده و آنها به سمت منطقه الدقی فرار کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای لباس شخصی و پلیس هواداران مرسی را تعقیب کرده و با خشونت با آنها رفتار کرده و عده ای را دستگیر کرده اند.

 

در شبرالخیمه و مانیال نیز درگیری‌هایی گزارش شده است.

 

در منطقه مرفه جاردن سیتی در مرکز قاهره بعضی از تظاهرکنندگان برای فرار از گاز اشک آور و پلیس به رود نیل پریده‌اند، اما مأموران پلیس با قایق‌ آنها را دستگیر کرده‌اند.

 

طرفداران محمد مرسی اعلام کرده بودند که این سالگرد را با تظاهرات گسترده علیه کودتای نظامی گرامی خواهند داشت.

 

بجز قاهره در شهر دلگا در مرکز مصر به گفته مقامات بیمارستانی یک نفر از طرفداران محمد مرسی در درگیری‌ها کشته شده اما هنوز روشن نیست علت اصلی این درگیری چه بوده است.

 

ارتش سازماندهی تظاهرات اصلی در میدان قاهره را بر عهده داشته و اعلام کرده بود مانع از رسیدن طرفداران محمد مرسی به میدان تحریر خواهد شد. این در حالیست که هواداران ارتش از دیشب در میدان تحریر حضور داشتند.

 

طرفداران ارتش با عکسهای عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش در میدان تحریر جمع شدند و جنگنده‌های ارتش هم بر فراز این میدان پرواز می‌کنند.

 

با وجود مخالفت ارتش، جنبش تمرد برای حضور مخالفان ارتش در خیابانها فراخوان داده است. محمد بدر، رهبر این جنبش از تمام مردم مصر خواسته تا در میدان‌های تمام شهرهای مصر تجمع کنند و نشان دهند که اجازه نمی‌دهند "انقلاب به سرقت رود".

 

تظاهرات امروز نگرانی هایی را درباره دور تازه ای از خشونت و ناآرامی برانگیخته بویژه آنکه در روزهای گذشته رسانه های دولتی بر التهاب اوضاع دامن زده اند.

 

حازم ببلاوی، نخست وزیر مصر در پیامی که از تلویزیون پخش شد از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند بخصوص اکنون که کشور در حال گذر از بحران است: "در این روزهای سرنوشت‌ساز تمام مصریان باید با هم متحد بمانند و به آینده خوش‌بین و مطمئن باشند."

 

وزارت کشور مصر هشدار داده با هر نوع خشونت بشدت مقابله خواهد کرد و هشدار داده از اعمالی که ممکن است جشنهای ششم اکتبر را مختل کند پرهیز شود.

 

امروز در مصر به مناسبت یادبود جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ تعطیل رسمی است. این جنگ در مصر جنگ اکتبر یا جنگ تشرین (پاییز) و در اسرائیل نبرد یوم‌کیپور نامیده می‌شود. 

دولت یازدهم ۵۰ شکایت دولت دهم از رسانه​‌ها و فعالان سیاسی را پس گرفت

Posted: 06 Oct 2013 08:47 AM PDT

جرس: معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: ۵۰ شکایت دولت دهم علیه برخی اصحاب جراید، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، مطبوعات، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای پس گرفته شد. 

 

به گزارش ایرنا، الهام امین‌زاده با بیان اینکه پرونده‌های مطروحه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ساماندهی شده است، افزود: در دولت قبل، پرونده‌هایی در مراجع قضایی مطرح شده بود که معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی تنظیم و فهرست ۵۰ شکایت مطروحه در مراجع قضایی از سوی دولت قبل را اعلام کرد.

 

وی با یادآوری تاکید رییس جمهوری بر نقدپذیری اظهار داشت: رییس جمهوری برای بازپس گیری این شکایات موافقت کردند و دستور دادند چنانچه حقوقی از بیت المال تضییع نشده و حقوق دولت از طرف آن افرادی که پرونده‌شان مطرح بود، نقض نشده باشد و نیز عموما مربوط به اظهارنظرهای انتقادی از عملکرد مسوولان دولت قبل باشد، گذشت شود.

 

معاون حقوقی رییس جمهوری اضافه کرد: این شکایات و پرونده‌ها که اغلب تحت عناوین نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و با تمامی محاکم و مراجع قضایی مربوطه مکاتبه انجام شد.

 

به گفته امین‌زاده، عمده این مراجع دادسرای کارکنان دولت و دادسرای فرهنگ و رسانه بوده که شکایات به این دو دادسرا ارجاع شده بود.

 

معاون رییس جمهوری تصریح کرد که با این دو دادسرا مکاتبه و موضوع گذشت معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شد.

 

وی در عین حال گفت: این اقدام معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نافی حق قانونی مسوولان وقت که در حال پیگیری قضایی پرونده‌هایشان هستند، نیست و جنبه شخصی دارد.

 

معاون حقوقی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه انتقادات باید بر اساس قانون و انصاف باشد، اظهار داشت: با توجه به تلاش دولتمردان برای حل مشکلات داخلی و بین المللی، نقد عالمانه و منصفانه مورد پذیرش دولت یازدهم است.

 

امین‌زاده نقد سازنده را برای پیشبرد اهداف دولت موثر دانست و افزود: بسیاری مواقع این نوع نقد‌ها ونظرات که از سوی اصحاب رسانه و فعالان سیاسی مطرح می‌شود، می‌تواند کار خدمت رسانی دولت را تسهیل کند و ما از آن استقبال می‌کنیم. 

انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه آغاز شد

Posted: 06 Oct 2013 08:29 AM PDT

 جرس: همزمان با آغاز انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه نسبت به برگزاری گفتگو های صلح در اواسط ماه آینده میلادی در ژنو ابراز تردید کرده است. قرار بود این مذاکرات با حضور گروههای درگیر برگزار شود.  

 

به نوشته بی‌بی‌سی فارسی، براساس گزارش های دریافتی عملیات انهدام تسلیحات شیمیایی توسط تیمی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی و براساس قطعنامه سازمان ملل انجام می شود.

 

این قطعنامه در پی توافق بین روسیه و آمریکا صادر شد.

 

طبق توافق آمریکا و روسیه، تمامی سلاح‌های شیمیایی سوریه باید تا نیمه سال ٢٠١٤ میلادی نابود شوند.

 

یک مقام وابسته به سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بی بی سی گفته که بازرسانی از سازمان ملل و این سازمان عملیات ارزیابی و انهدام تسلیحات را در مکانی سری در سوریه آغاز کرده اند.

 

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک منبع سازمان تسلیحات شیمیایی گفته است: "امروز، اولین روز انهدام تسلیحات شیمیایی است. قرار است از خودروهای سنگین برای انهدام کلاهک های موشکی، بمب های شیمیایی و تجهیزات تولید مواد شیمیایی استفاده شود."

 

هنوز مشخص نیست که عملیات انهدام در کدام یک از ۱۹ محل استقرار تسلیحات شیمیایی صورت گرفته باشد.

 

اما تیم بازرسان گفته اند که به زودی فیلم هایی از سلاح های منهدم شده، ارائه می دهند.

 

با توجه به این که برخی ازاین محل ها در مناطق وقوع درگیری ها قرار دارد از این رو نمی توان انتظار داشت که عملیات انهدام به آسانی انجام شود.

 

این اولین بار است که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ماموریت نابودی زرادخانه سلاح های شیمیایی کشوری در بحبوحه جنگ داده می شود.

 

دولت سوریه ماه گذشته جزئیات مربوط به تسلیحات شیمیایی این کشور را در اختیار سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار داد.

 

این کشور همچنین اخیرا به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوست.

 

گفته می‌شود که سوریه نزدیک به هزار تن گاز سارین، گاز خردل و سایر سلاح‌های شیمیایی ممنوعه در اختیار دارد.

 

استفاده از تسلیحات شیمیایی در حمله به منطقه‌ای در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه در ماه اوت (حدود دو ماه پیش) با واکنش خشمگینانه جامعه بین‌الملل روبرو شد.

 

گفته شده در جریان این حمله صدها نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

 

آمریکا و تعدادی دیگر از کشورهای غربی، حکومت بشار اسد را مسئول این حمله می‌دانند، اما دولت سوریه شورشیان مخالف را مسبب این حمله دانسته‌ است. 

گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها

Posted: 06 Oct 2013 08:29 AM PDT

 جرس: مرکز آمار ایران از افزایش متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: در این مدت میزان اجاره بها واحدهای مسکونی و آپارتمان هم با افزایش همراه بوده است.  

 

به گزارش مهر، مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از افزایش ۱۶۰.۲ درصدی متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، افزایش ۶۷.۴ درصدی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و افزایش ۳۱.۲ درصدی متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار ۹۲ نسبت به بهار سال گذشته خبر داد.

 

از این رو متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۵۸۳۹۱ هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۳.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۱۶۰.۲ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۲۳۵۸ هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۸.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۷.۴ درصد افزایش داشته است.

 

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۷۷۱۲۰ ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۸.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۱.۲ درصد افزایش داشته است. 

تصادف اتوبوس دست اندرکاران صنعت نشر در بازگشت به تهران

Posted: 06 Oct 2013 08:14 AM PDT

 جرس: مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزییات حادثه واژگونی اتوبوس حامل ناشران در مسیر تبریز به تهران را تشریح کرد و از مجروح شدن سی نفر و جان باختن یک نفر خبر داد.  

 

به گزارش ایسنا، همایون امیرزاده درباره تصادف اتوبوس حامل جمعی از ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه استانی کتاب در شهر تبریز، گفت: پس از پایان کار نمایشگاه استانی کتاب تبریز، تعدادی از غرفه‌داران و ناشران که از تهران در این نمایشگاه شرکت کرده بودند، در مسیر برگشت در اتوبان تبریز - تهران دچار سانحه می‌شوند و اتوبوس واژگون می‌شود. در اثر این حادثه تقریبا 30 نفر مجروح شدند که یک نفر از آن‌ها به علت شدت جراحت‌های وارده متأسفانه فوت کرد.

 

او افزود: فرد درگذشته حسین طهماسبی، غرفه‌دار انتشارات پارمیس، بوده است.

 

امیرزاده همچنین گفت: خوشبختانه با همکاری راهنمایی و رانندگی و جمعیت هلال احمر، ‌مجروحان به بیمارستان‌های شهرستان‌های میانه و زنجان منتقل شدند. مصدومانی که به بیمارستان میانه اعزام شده‌ بودند، به غیر از همان فردی که فوت کرده است و راننده، همگی مرخص شده‌اند. همچنین به جز چهار نفر، مصدومانی که در بیمارستان آیت‌الله موسوی شهر زنجان بستری شده بودند، مرخص شده‌اند و چهار نفر بستری شده نیز پس از انجام مداوای اولیه، از بیمارستان مرخص خواهند شد.

 

او در ادامه گفت: برگزارکننده نمایشگاه‌های استانی کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است که البته مورد حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هست، اما ایاب و ذهاب ناشران به عهده خود آن‌ها است. 

وزیر کار دولت میرحسین موسوی، مشاور ربیعی شد

Posted: 06 Oct 2013 07:59 AM PDT

جرس:علی ربیعی طی حکمی ابوالقاسم سرحدی زاده را به عنون مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد.  

 

به گزارش افکارنیوز، متن حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدین شرح است:

 

جنابعالی همواره یکی از الگوهای ایثار، مقاومت و پشتکار برای جامعه ایران بوده اید.
با توجه به تجارب ارزشمند شما در دوران تصدی وزارت کار و امور اجتماعی و نیز درک عمیق شما از مسائل جامعه، به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان "مشاور وزیر" منصوب می نمایم. بدون تردید بهره مندی از سرمایه انسانی شما موجب بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی فعالیت های این وزارتخانه در نیل به اهداف اجتماعی خواهد شد.

توفیق جنابعالی را در جهت اهداف دولت تدبیر و امید و در سایه عنایات حضرت ولی عصر (ارواحناله الفداء) از خداوند متعال خواستارم. 

حمیدرضا جلایی‌پور:عزای امروز افراطیون عزای رانت‌خواری است

Posted: 06 Oct 2013 07:59 AM PDT

جرس: یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نگرانی آقای خاتمی از فرا‌تر رفتن برخورد مخالفان با دولت روحانی را نگرانی درستی ارزیابی كرد و گفت:  دیدگاه خاتمی مبتنی بر تجربه دوران اصلاحات و ریاست جمهوری ایشان است.  

 

حمیدرضا جلایی‌پور در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: ویژگی اصلی اقدامات افراطیون آن است که بسیاری از کارهای آن‌ها غیرقانونی بوده و اگر دیگران آن اقدامات را انجام می‌دادند به آن تلاش برای براندازی نظام می‌گفتند.

 

وی افزود: اصولگرایان در چند سال گذشته نه تنها علیه اقدامات تندرو‌ها کاری نکردند بلکه در مقابل کارهای آن‌ها سکوت کردند که این مساله موجب شد این اقدامات دامن خودشان را هم بگیرد به گونه‌ای که حرمت حجت الاسلام ناطق نوری در مشهد و لاریجانی در قم را شکستند.

 

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز شرایط تغییر کرده است، افزود: طی هشت سال گذشته شاهد معجزات آقایان در نابودی حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی بودیم و مردم پس از مشاهده عملکرد آن‌ها به ماهیت اصلی آن‌ها پی بردند.

 

جلایی‌پور گفت: اکنون آقای روحانی رای آورده و افکار عمومی با ایشان است. ثانیا عملکرد روحانی در دو ماه گذشته بسیار مثبت بوده و بر محبوبیت ایشان افزوده است. با این شرایط دست افراط گرا‌ها برای حمله به ایشان بسته است لذا طبیعی است برای تخریب دولت شروع به تخریب حامیان آن کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب به بیان تفاوت افراط گرا‌ها در ایران با کشورهای خاورمیانه و سایر کشور‌ها پرداخت و افزود: پایگاه افراط گرایی برخلاف دیگر کشور‌ها، در جامعه نیست. افراط گرایی در ایران قبل از اینکه یک پدیده اجتماعی و اقتصادی باشد یک پدیده سیاسی است.

 

وی اذعان داشت: امروز رویکرد افراط گرایی در ۳ لایه به بن بست رسیده است. مرتبه اول این بود که در انتخابات گذشته مردم به افراط گرایی نه گفتند و پایگاه مردمی آن‌ها از بین رفت. در مرحله دوم هسته اصلی قدرت در ایران به آن‌ها مجال جولان نداد، لایهٔ سوم ارائه نظر مقام معظم رهبری با مضمون نرمش قهرمانانه بود که این اقدام ایشان تندرو‌ها را بسیار گیج کرد.

 

وی افزود: بیان مبحث نرمش قهرمانانه در شرایطی که افراطی گرایی در تشنج زایی بین المللی نتیجه بخش است مشت دیگری بر پیکرهٔ اینان بود که مقام معظم رهبری با بیان این مفهوم مانع از جولان تنش‌زایی آن‌ها شد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ابراز داشت: این روند موجب شد اینان همانند شیرهای بی‌یال و دم بی‌هویت شدند که به نظر من یکی از وظایف رسانه‌ها و نهادهای مدنی آن است که با آن معدود افرادی که یک زمان سیاهی لشگر افراط گرایی بودند مصاحبه و روشنگری کند زیرا افراطی گرایی در این مدت چند پس گردنی خورده است و برخی از آنان از اعمال گذشته خود پشیمان شده‌اند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: افراطیون با نام مکتب و مبارزه با امپریالیسم و نیروهای ضد اسلامی اهداف خود را پنهان می‌کردند و اما در پشت این ظاهر از رانت و منافع ویژه‌ای برخوردار می‌شدند که اگر وضعیت‌های تحریمی و امنیتی برداشته شود و شرایط عادی باشد رانت‌های ویژه هم شکل نمی‌گیرد و می‌توان گفت اگر اینان امروز عزا گرفته باشند عزای مکتب نیست و عزای رانت خواری است.