جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بررسی فساد مالی مرتضوی به ۱۰۰ قاضی نياز دارد

Posted: 03 Oct 2013 08:06 AM PDT

جرس: سه عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی گوشه‌هایی از تخلفات رخ داده در این سازمان بزرگ را تشریح کرده اند که به گفته یکی از این اعضا، به حیف و میل میلیاردها تومان منجر شده است.

 

به گزارش تهران امروز، علیرضا محجوب، نادر قاضی‌پور و سیدحسین دهدشتی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی حضور پیدا کردند که در این کنفرانس از برخی اسناد تخلف در سازمان تامین اجتماعی رونمایی کردند. از جمله نادر قاضی‌پور در این نشست خبری توضیح داد: طبق اسناد مورد بررسی قرار گرفته می‌توان گفت که کلاهبرداری بزرگی در سازمان اتفاق افتاده و با بررسی هر پرونده‌ای پی به معضل بزرگی می‌بریم.

قاضی‌پور تصریح کرد:میلیارد‌ها تومان پول در صندوق تامین اجتماعی توسط مدیرعامل (سابق) حیف و میل شده است و این در حالی است که در یک اداره یک کارمند را به خاطر یک جعبه خودکار اخراج می‌کنند و لذا ما حق سکوت نداریم. وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص به دنبال محاکمه افراد نیست، افزود: برای دفاع از اموال بیت‌المال باید تحقیق و تفحص را جدی بگیریم و اجازه ندهیم برخی اموال بیت‌المال را حیف و میل کنند؛ برای مثال بنده یک پرونده‌ای را مثال می‌زنم که رقم بالایی در آن داد و ستد شده است، در این پرونده سند صوری برای فرد دیگری زده‌‌اند که ما وقتی این دو نفر را با یکدیگر روبه‌رو کردیم حتی همدیگر را هم نمی‌شناختند. قاضی‌پور در پایان گفت: قوه قضائیه باید پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی دادسرای مستقلی را با ۱۰۰ قاضی به بررسی پرونده‌های این سازمان اختصاص دهد.

 

20 هزار برگ سند در زیر زمین تامین اجتماعی

همچنین رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در این نشست گفت: با همکاری کارگران سازمان تأمین اجتماعی 20 هزار سند مفقوده در زیرزمین این سازمان پیدا شد.

علیرضا محجوب، در نشست رسانه هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: با برگزاری نشست رسانه‌ای قبلی کسانی که اسناد مجلس را پنهان کرده بودند جرأت جابه‌جایی و از بین بردن آن را پیدا نکردند و سرانجام روز دوشنبه با همکاری حراست و کارگران داخل سازمان اسناد در یکی از زیرزمین‌های سازمان پیدا شد.

وی توضیح داد: 20 هزار برگ مفقوده حاوی گزارشات حسابرسی صورتجلسات مدیریت، گزارشات بازرسان و بسیاری دیگر از گزارشات بود که با پیدا شدن آن با اطمینان بیشتری می‌گوییم که گزارشات را 15آبان تحویل مجلس می‌دهیم.

 

 

بررسی 3000 برگ شکایت

رئیس هیات تحقیق و تفحص گفت: کار در تامین اجتماعی تمام شده و بخش عمده‌ای از 3000 برگ شکایت را بررسی کردیم که بعد از تعیین تکلیف و چاپ در رابطه با آن مصاحبه خواهیم کرد، البته این گزارش دارای چندین هزار برگ ضمیمه است که تنها باید به مدت نیم ساعت در مجلس ارائه شود.

وی با اعلام هشدار به کسانی که در پنهان کردن اسناد و انجام تخلفات نقش داشته‌اند، گفت: کسانی که بنابه هر دلیل به سازمان بدهکارند یا دریافتی‌هایی داشته‌اند که قانونی نبوده پیش از رسیدگی قضایی برای جبران اقدام کنند تا بار مسئولیت‌شان کاسته شود.

 

ابهام حضور مدیران سیاسی در تامین اجتماعی

سیدحسین دهدشتی، دیگر عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی افزود: این تخلفات در حالی به دست ما می‌رسید که مدیران بعضا سیاسی در این سازمان منصوب می‌شدند که این موضوع ابهامات را بیشتر می‌کرد که در نهایت انجام تحقیق و تفحص را دو ماه پیش آغاز کردیم.

 

رشد سرمایه 2 میلیاردی به 39 هزار میلیاردی شستا

دهدشتی تصریح کرد: اولین مشکل در سازمان عزل و نصب‌های بی‌برنامه و تعجب‌آور بود و بعد از آن فعالیت‌های شرکت شستا در مظان اتهام قرار گرفت چراکه سرمایه آن از 2 میلیارد به 39 هزار میلیارد تومان رسیده بود.وی گفت: شستا 30 شرکت زیر مجموعه داشت و هفت شرکت هلدینگ که نظارت درستی بر هیچ کدام وجود نداشت، اما به صورت گسترده فعالیت‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده است، این فعالیت‌ها شامل 40درصد کار توزیع دارو، سرمایه‌گذاری 40درصدی در بازار سیمان، در اختیارگرفتن 30درصد از بازار قیر کشور، 17درصد بازار تایر، 70درصد جابه‌جایی‌های ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر است.

این طراح تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، توضیح داد: به خاطر این موضوع کار تحقیق شستا کمی طولانی شد زیرا کار را به سه گروه تقسیم کرده بودیم. یک گروه در سازمان تامین اجتماعی، یک گروه در شستا و یک گروه در کارگروه درمان مستقر شدند تا بررسی‌ها را انجام دهند.وی افزود: انتصابات غیرقانونی و خرید و فروش‌های بی‌پایه و اساس به افراد انحصاری و واگذاری برخی امور به اشخاص وابسته، مهم‌ترین تخلفات شستا بوده ‌است که برای بررسی اینگونه موارد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کمک‌های بسیاری را انجام دادند.  

نوبخت: ۳۵ مصوبه دولت برای بهبود معیشت مردم

Posted: 03 Oct 2013 03:58 AM PDT

جرس: سخنگوی دولت با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا کنون ۳۵ مصوبه برای بهبود معیشت مردم داشته ایم، گفت: برای بهبود معیشت مردم و عملی شدن وعده ۱۰۰ روزه رئیس جمهور ۳۵ مصوبه در خصوص بهبود روشها در گمرکات و نظام بانکی در دولت به تصویب رسید که رئیس جمهور در جلسه سه شنبه شب با نمایندگان مجلس آنها را تشریح کرد.

 

به گزارش مهر، محمد باقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما، برنامه ریزی برای تامین انرژی در زمستان را محور دیگر گزارش رئیس جمهور به نمایندگان مجلس اعلام کرد، و افزود: پیش از تحویل دولت دهها کشتی که حامل ارزاق عمومی و در مرزهای آبی متوقف بود در همین مدت کوتاه با دستور رئیس جمهور حتی یکی از آنها هم متوقف نیست و بار آنها تخلیه و بارگیری شده است.

 

وی محور دیگر گزارش رئیس جمهور به نمایندگان مجلس در جلسه سه شنبه شب را سفر به نیویورک اعلام کرد و گفت: در این گزارش رئیس جمهور دستاوردهای این اجلاس و نتایج ملاقاتهایش با مقامات کشورهای دیگر را برای نمایندگان تشریح کرد که برخی از نمایندگان مجلس تحت تاثیر این گزارش قرار گرفتند.

 

سخنگوی دولت به مذاکره تلفنی رئیس جمهور با رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: در این مکالمه آقای روحانی با حفظ جایگاه، اصول و منزلت جمهوری اسلامی و نه با درشت گویی برای استیفاء حقوق ملت ایران تلاش کرد. وی با بیان اینکه همه سران کشورهای اروپایی که در مجمع عمومی حضور داشتند علاقمند به دیدار با رئیس جمهور بودند گفت: خیلی از این افراد تاکید داشتند که تحریم ها وجاهت بین المللی ندارد.

 

سخنگوی دولت با تقدیر از اقدام نمایندگان مجلس در صدور بیانیه تشکرآمیز خطاب به رئیس جمهور گفت: همه اینها نشانگر این است که نمایندگان مردم با اطلاع از خواست مردم و پیام انتخابات اخیر اگر اقدام مثبتی در دولت انجام شود تقدیر می کنند و اگر کاری خلاف مصالح و قانون هم صورت گیرد هیچگاه از ایفای ماموریت نمایندگی کوتاه نخواهند آمد.

 

نوبخت تاکید کرد: به مردم قول می دهم در سایه پیوند عاطفی، رسمی و قانونی که بین دوقوه فراهم است شرایط برای خدمت گزاری بیشتر فراهم خواهد بود و انرژی هایی که با اصطکاک و برخورد تلف می شد مصروف خدمت بیشتر به مردم خواهد شد.

 

در ادامه این برنامه نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشی که رئیس جمهور سه شنبه شب به نمایندگان مجلس ارائه داد مورد پسند نمایندگان واقع شد، گفت: آقای روحانی در این جلسه گزارش مفصلی از حوزه های مختلف به نمایندگان ارائه داد که مورد پسند نمایندگان واقع شد از جمله درباره اعلام زود هنگام قیمت گندم که قطعا اقداماتی از این دست با حمایت مجلس مواجه خواهد شد.

 

جواد جهانگیرزاده افزود: دولت و مجلس درباره مشکلات و اولویت ها با هم تعامل می کنند و اینها هیچ تعارضی با وظایف دو قوه ندارد. تعامل مجلس با دولت به معنای دخالت در ماموریت ها نیست بلکه به این معناست که مجموعه آرا را کنار هم می گذاریم تا بهتر برای رفع مشکلات برنامه ریزی شود.

 

این نماینده مجلس جلسات تعامل دولت و مجلس را از مطالبات مردم و رهبری خواند و گفت: دشمن ما فقر، بیکاری و تورم است و وقتی مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها کنار هم جمع می شوند نتیجه بهتری گرفته خواهد شد. اگر دولت در زمینه کاری خودش تعللی داشته باشد که امیدواریم این اتفاق هرگز نیافتد مجلس چشم خود را نخواهد بست و تقاضای ما حرکت دولت در چارچوب قانون است.

 

جهانگیرزاده با اشاره به اینکه میزبان جلسه بعدی مجلس خواهد بود گفت: این روند ادامه خواهد داشت و دولت و مجلس علاقمند به تداوم این نشست ها هستند. اقدامات برای هماهنگی بیشتر مجلس و دولت فقط به این جلسات محدود نمی شود و همانطور که قبلا گفته شد کمیته هایی برای افزایش تعامل بکار گرفته خواهند شد. وی با بیان اینکه اگر به گذشته نگاه کنیم رخدادهای نامبارکی دیده می شود که علت بخشی از آنها قانون گریزی بوده است گفت: اگر دولت در چارچوب قانون حرکت کند مجلس هم خودش را به همکاری و حمایت از دولت مکلف می کند.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: در چند ماهی که از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد کسی انتظار نداشت که اتفاق خارق العاده ای بیافتد همین که روند در نقطه مطلوب قرار گیرد خودش نکته مهمی است. وی با اشاره به نامه تقدیرآمیز ۲۳۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور گفت: امیدواریم این تعامل تا پایان دوره مجلس میان مجلس و دولت تقویت شود و نمایندگان هم علاقمند به تقویت دولت هستند. البته تعامل با دولت به معنای تایید همه کارهای دولت نیست اما نقد منصفانه هم در نهایت به تقویت دولت منجر خواهد شد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس با کاهش میزان طرح ها و افزایش لوایح برای استفاده بیشتر از ظرفیت کارشناسی دولت موافق است.

آژانس بین‌المللی انرژی: صحبت درباره افزایش صادرات نفت ایران زود است

Posted: 03 Oct 2013 03:58 AM PDT

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: هنوز زود است که از‌ تاثیر بهبود احتمالی صادرات نفت ایران روی بازار نفت و قیمت‌ها در پی لغو تحریمهای ایران صحبت کنیم.

 

به گزارش ایسنا، فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی افزود: این یک روند سیاسی است و اینکه نتیجه‌ این روند سیاسی چه خواهد شد و نتایج آن روی بازار انرژی چه خواهد بود در حال حاضر مشخص نیست. بنابراین فکر می‌کنم خیلی زود است که برای بازار انرژی در این زمینه ارزیابی انجام دهیم.

 

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه مه خود درباره‌ بازار نفت در میان مدت اعلام کرد که تحریمهای نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا روی ایران تاثیر‌ قابل توجهی روی چشم‌انداز تولید نفت ایران داشته است و پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید نفت ایران با یک میلیون بشکه کاهش از سه میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۲ به دو میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ برسد.

 

فاتح بیرول در حاشیه کنفرانس نفت و پول در لندن گفت: در حال حاضر هیچ دلیلی برای تغییر این پیش‌بینی‌ها وجود ندارد. وی افزود: در حال حاضر تحریم‌ها برقرار هستند و هیچ علائمی مبنی بر لغو آنها وجود ندارد و من هم‌چنان طرح‌ها و پیش‌بینی‌هایم را براساس واقعیت‌های سیاسی موجود که تحریم‌ها هستند و پیش‌بینی کاهش عرضه‌ نفت ایران، انجام می‌دهم.

 

بیرول گفت: توسعه نفت شیل در آمریکا در بلند مدت روی اعضای اصلی اوپک نظیر عربستان تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی به رویترز گفت: در چند سال آینده ما شاهد رشد نفت شیل در آمریکا خواهیم بود که خبر بسیار خوبی برای آمریکا و دیگر کشورهای جهان است. وی افزود: اما فکر نمی‌کنم این مسئله جایگزین نفت خاورمیانه شود.

 

فاتح بیرول در بخش دیگری از سخنانش افزود: بازار‌های جهانی نفت به اندازه کافی تأمین است اما قیمت ۱۱۰ دلاری نفت در هر بشکه برای بهبود اقتصاد جهانی که هم‌چنان شکننده است، یک خطر محسوب می‌شود. اقتصاد‌دان ارشد آژانس بین‌آلمللی انرژی گفت: من نمی‌گویم که قیمت‌ها تا چه حد باید پایین بیاید اما قیمت‌های ۱۱۰ دلاری کنونی مطمئنا خبر خوبی برای کشور‌های که نفت زیادی وارد می‌کنند و هم‌چنین برای گاز طبیعی که قیمت آن براساس قیمت نفت تعیین می‌شود نیست.

 

وی افزود: برای اولین بار در اروپا امسال انتظار می‌رود که صورت حساب واردات انرژی از نیم تریلیون دلار فراتر برود. بیرول گفت که در مجموع نگران اقتصاد جهانی و به ویژه چین است که ۴۰ درصد رشد اقتصاد جهانی را طی پنج سال گذشته و نیمی از رشد تقاضای انرژی جهان را به خود اختصاص داده است.

 

این اقتصاد‌دان آژانس بین‌المللی انرژی هم‌چنان اعلام کرد، لزومی برای تغییر چشم‌انداز میان مدت آژانس برای نفت عراق وجود ندارد. بیرول پیش‌بینی کرده ظرفیت تولید نفت عراق تا سال ۲۰۲۰ به شش میلیون بشکه در روز (تقریبا دو برابر تولید کنونی عراق) برسد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه مه خود پیش‌بینی‌ها برای ظرفیت تولید نفت عراق را تا سال ۲۰۱۸ به چهار میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز تنزل داد و گفت: چالش‌های مختلف توسعه‌ تولید نفت عراق را کند می‌کنند.

 

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که عراق تا سال ۲۰۲۰ بتواند به ظرفیت تولید شش میلیون بشکه نفت در روز برسد و مهم‌ترین چالش سر راه این پیشرفت چالش سیاسی است. بیرول گفت: کشور دیگری که پتانسیل تولید نفت آن با شرایط سیاسی گره خورده لیبی است. وی گفت: چالش‌های سیاسی و مدیریتی در لیبی مانع اصلی سر راه این کشور برای بازگشت به سطح تولید نفت قبل از جنگ داخلی است که یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود.

 

وی گفت: مشکل لیبی مشکل فنی یا ذخایر یا مسائل اقتصادی نیستند بلکه مشکل این کشور سیاسی و مدیریتی است که می‌توان بر آنها غلبه کرد. وی اذعان کرد: توسعه نفت شیل در آمریکا تاثیراتی را روی بسیاری از کشور‌های تولید‌کننده نفت و به ویژه کشور‌هایی که کیفیت نفت آنها شبیه این نوع نفت است داشته است. بیرول گفت: این مساله تاثیراتی را روی کشور‌هایی نظیر نیجریه گذاشته است، اما در میان ‌مدت و بلند‌مدت فکر می‌کنم چالش اصلی نیجریه نفت شیل آمریکا نیست، بلکه چارچوب سرمایه‌گذاری و امنیت کارگران، شرکت‌ها و صنعت نفت است.

آمریکا دستیابی به توافق را منوط به گام‌های عملی تهران دانست

Posted: 03 Oct 2013 03:58 AM PDT

جرس: وزیر خارجه آمریکا امروز با وجود ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، گفت این مذاکرات بر اساس گام‌های عملی تهران پیش خواهد رفت.

 

به گزارش فارس به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر با تاکید بر امکان دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران، گفت مذاکرات در این زمینه بر اساس گام‌های عملی تهران پیش می‌رود.

 

کری که در توکیو در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت اگر ایران بخواهد به راهکاری مسالمت‌آمیز برسیم، «به عقیده من امکان آن وجود دارد».

 

به گفته وزیر خارجه آمریکا واشنگتن علاقمند است تعامل با تهران موفقیت‌آمیز باشد، اما تنها حرف زدن اثرگذار نیست.

 

وی افزود مذاکرات باید بر اساس گام‌هایی باشد که «ما را نسبت به آنچه که در حال رخ دادن است»، مطمئن کند.

 

مقامات آمریکایی پیش از این هم بارها نسبت به حصول توافق با ایران ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، اما همواره اعلام کرده‌اند که برای پیشرفت مذاکرات این تهران است که باید گام‌هایی عملی بردارد.

آیت الله صانعی در دیدار با توفیقی: وزارت علوم برای ایجاد بازار کار با سایر وزارتخانه ها هماهنگ باشد

Posted: 03 Oct 2013 03:43 AM PDT

جرس: یکی از مراجع تقلید شیعیان در قم در دیدار با سرپرست وزارت علوم گفت: وزارتخانه علوم باید با سایر وزارتخانه‌ها و اداراتی که می‌توانند بازار کار را به وجود بیاورند، هماهنگ باشد.

 

به گزارش ایلنا، آیت الله یوسف صانعی صبح امروز در دیدار با دکتر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم در دفتر این مرجع تقلید در قم صورت گرفت با اشاره به وجود برخی از بخش‌های علوم غربی در کتب دانشگاهی کشور اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که حرف های دیگران را دانشجو فهمیده و برای آنها پاسخی داشته باشد چراکه نمی‌توانیم علوم دیگران را از کتاب های خود خارج کنیم بلکه باید آنها را آموخته و برای آنها پاسخی داشته باشیم.

 

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر اینکه علم باید در مسیر بازار کار و معیشت مردم باشد، گفت: این مهم احتیاج به این دارد که وزارتخانه علوم با سایر وزارتخانه‌ها و اداراتی که می‌توانند بازار کار را به وجود بیاورند، هماهنگ باشد.

 

وی خطاب به توفیقی افزود: شما در وزارت علوم تولید فکر و انسان عالم می‌کنید و وزارتخانه‌های مرتبط نیز باید زمینه پذیرش افراد را فراهم کنند.

 

آیت الله صانعی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام که کسب علم را یک فریضه بزرگ برشمرده است، گفت: این امر تشویقی است که اسلام برای علم و انسان عالم می‌کند و از این رو باید دریافت که تمام پیشرفت‌های بشر مرهون علم و دانش بوده است.

روزنامه‌نگاران تبعیدی، در خارج و خانواده‌های‌شان در داخل کشور، قربانی سرکوب و تهدید هستند

Posted: 03 Oct 2013 03:27 AM PDT

سازمان گزارشگران بدون مرز:
جرس: گزارش‌گران بدون مرز تهدیدهای زنجیره‌ای علیه روزنامه‌نگاران تبعیدی و خانواده‌های آن‌ها در ایران، از این میان، احضار خانواده آرش سیگارچی خبرنگار صدای آمریکا و تهدید مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار مستقل در لندن را محکوم کرده و خاطرنشان ساخته که "کارزار تهدید و سرکوب از سوی وزرات اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هدایت می‌شود."

 

به گزارش تارنمای سازمان گزارش‌گران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی بیان در این باره اعلام می‌کند: «علیرغم فریبکاری برای پنهان کردن احتمال اقدام قضایی علیه مسیح علی‌نژاد، اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پشت این تهدید قرار دارد. این سازمان ارگان پروپاگاند و در بسیاری موارد ابزار سرکوبی در خدمت رژیم است. جمهوری اسلامی باید به آزار مسیح علی نژاد و خانواد‌ه‌ی آرش سیگارچی و دیگر خبرنگاران تبعیدی پایان دهد.»

 

۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۲ (16 سپتامبر 2013) ، وکیل هژبر افشار همکار صدا وسیمای جمهوری اسلامی در لندن، اخطارنامه‌ای، که می‌تواند به شکایت در مراجع قضایی منجر شود، برای مسیح علی‌نژاد ارسال کرده است. در تاریخ ٣٠ مرداد ۱۳۹۲ ، ( 20 اگوست 2013 ) سال جاری هنگامی که همکار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال مصاحبه با یک خانواده‌ی انگلیسی در باره‌ی ماجرای روزنامه‌ی گاردین و سخت‌گیری دولت انگستان نسبت به این روزنامه بود، مسیح علی نژاد در کادر دوربین قرار گرفت و با مورد خطاب قرار دادن فرد مصاحبه کننده به ایشان توضیح داد که روزنامه‌نگار تبعیدی است،که در ایران تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران زندانی هستند و صدا و سیما در این باره امکان صحبت کردن را به مخالفان نمی‌دهد. این رویداد هم زمان از سوی خبرنگار یکی از شبکه‌های آزاد تلویزیونی مستقر در لندن فیلم‌برداری شد و در شبکه تلویزیون رها و بر روی یوتیوب منتشر شد.

 

اخطارنامه‌ی ارسال شده برای مسیح علی نژاد، هژبر افشار را روزنامه‌نگار مستقلی معرفی می‌کند که « به سیاست علاقه ندارد» اما این روزنامه‌نگار در واقع یکی از اصلی‌ترین همکاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

 

رئیس سازمان رادیو تلویزیون دولتی ایران، مستقیم از سوی علی خامنه‌ای، ولی فقیه جمهوری اسلامی منتصب می‌شود. عزت‌الله ضرغامی، رئیس کنونی صدا و سیما از جمله شخصیت‌های ایرانی است که درفهرست ناقضان فاحش حقوق بشر اتحادیه اروپا قرار دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی همدست رژیم ایران در سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند‌ وب‌نگاران است. اعتراف‌های اجباری زندانیان سیاسی، که در پی بازداشت و نگاهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی و شکنجه بدست می‌آید، به شکل دائم از این رسانه پخش می‌شود.

 

علیرغم برخی اقدام‌های راه گشایانه‌ی، رئیس جمهور محافظه‌کار میانه رو ایران، حسن روحانی در عرصه جهانی و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی، پیش از سفر به ایالات متحده آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اما سرکوب و تهدید حرفه‌کاران اطلاع رسانی متوقف نشده است. وزارت اطلاعات همچنان خانواده‌های روزنامه‌نگارانی را که برای رسانه‌های مستقر در خارج از کشور کار می کنند،احضار و تحت فشار قرار می‌دهد. از تیرماه سال جاری بازهم تعدادی از اعضای خانواده‌های این روزنامه نگاران از این میان خانواده روزنامه نگاران رادیو فردا و صدای آمریکا و برخی رسانه‌ها و سایت‌های مستقل به مراکز وزارت اطلاعات احضار و برخی به شکل طولانی مدت بازجویی و تهدید شده‌اند.

 

در تاریخ ١٩ شهریور ١٣٩٢ پدر و مادر آرش سیگارچی روزنامه‌نگار تبعیدی و همسرش به وزارت اطلاعات گیلان احضار شدند. ماموران وزارت اطلاعات در طی بازجویی طولانی مدت از آن‌ها خواسته اند، که «آرش باید به همکاری خود با صدای آمریکا پایان دهد، با هیچ رسانه‌ای همکاری نکند و شغل آبرومندی برای خود پیدا کند و اگر این شرایط محقق نشود، دیگر اعضای خانواده و نزدیکان نیز احضار و ممکن است بازداشت شوند. آرش سیگارچی و مسیح علی نژاد بیش از پنج سال است که در پی تهدید‌های مکرر و بازداشت‌ها و محکومیت‌های سنگین زندان مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

 

«آنچه رژیم تهران با خانواده‌های روزنامه‌نگاران می‌کند، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه به معنای گروگان‌گیری خانواده‌های شهروندان اروپایی و آمریکایی است. جامعه جهانی باید در برابر این حمله‌ی از راه دور واکنش جدی نشان دهد. استفاده‌ی ابزاری از نهادهای دمکراتیک کشورهای آزاد و از جمله در انگلستان، از سوی رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی و برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و مخالفان غیر قابل پذیرش است.»

بخش‌های منتشر نشده از مذاكره اوباما با روحاني

Posted: 03 Oct 2013 03:27 AM PDT

جرس: یک نماینده مجلس با اشاره به نشست مشترک اخیر مجلس و دولت در خصوص مذاکره تلفنی روحانی و اوباما گفت: اوباما در پاسخ به درخواست روحانی مبنی بر اینکه به مانند جمهوری اسلامی همه اختیارات خود را برای مذاکرات هسته ای به وزیر خارجه اش بسپارد، گفته است به وزیر خارجه دستور داده ایم که این موضوع را با خلاقیت و در یک زمان کوتاه انجام دهد.

 

یک نماینده مجلس که خواست نامش منتشر نشود در گفتگو با مهر، روایت روحانی از گفتگوی تلفنی با اوباما در نشست مشترک شب گذشته مجلس و دولت را که اولین نشست رسمی دولت یازدهم با مجلس نهم بود، بازگو کرد.

 

به گفته این نماینده روحانی دراین جلسه گفته است: عصر جمعه به سفیر ایران از کاخ سفید تلفنی می شود که گفته می شود هدف از این تماس گفتن یک سفر به خیر به رئیس جمهور ایران و گروه اعزامی است، مکامله مذکور 15 تا 20 دقیقه به طول می انجامد و اساس آن موضوع هسته ای ایران بوده است.

 

به گفته این نماینده که از سخنان رئیس جمهور با نمایندگان نقل قول می کرد: روحانی به اوباما می گوید ما در حوزه هسته ای همه اختیارات را به وزیر خارجه داده ایم که در این باره مذاکره کند، انتظار این است که شما هم همه اختیارات خود را به وزیر خارجه تان که در جلسات حضور دارند، بسپارید به طوری که زمان طولانی برای مذاکرات تعریف نکنید، بلکه کوتاه باشد.

 

طبق این روایت اوباما در جواب به این خواسته روحانی می گوید به وزیر خارجه دستور دادم که موضوع با خلاقیت و در یک زمان کوتاه انجام شود، سپس روحانی می گوید ما در موضوع هسته ای دنبال سلاح نبوده و نیستیم و اوباما نیز پاسخ می دهد اطلاع دارم فتوای رهبر شما هم همین بوده و خود شما نیز در سخنرانی این را گفته اید اما عده ای شک و شبهه هایی در موضوع هسته ای ایران دارند که باید آنها رفع کنید.

 

این نماینده در ادامه افزود: به گفته آقای روحانی که متن گفتگو را در جلسه دیشب بازگو می کرد اوباما در ادامه می گوید البته ما مسائل فراوانی در دنیا داریم که مرتبط با امنیت ملی ایران و آمریکا است، باید این موضوعات را دنبال کنیم روحانی هم پاسخ می دهد بله درست است مسائل فراوانی هستند اما اول باید موضوع هسته ای را حل کنیم، که اوباما هم در پاسخ به روحانی می گوید من هم در این نظر با شما مشترک هستم.

 

به گفته این نماینده در ادامه این گفتگوی تلفنی، رئیس جمهور آمریکا بحث سوریه را مطرح می کند که روحانی می گوید پس از مسئله هسته ای موضوع سوریه را هم به طور جدی مطرح می کنیم. رئیس جمهور ایران خطاب به رئیس جمهور آمریکا ادامه می دهد 35 سال است که بین ما و شما مسائل عجیب و غریبی اتفاق افتاده است اوباما می گوید قبول دارم اما هم اکنون فرصتی پیش آمده که در جهت حل مسائل حرکت کنیم.

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: طبق گفته های رئیس جمهور در طول سفر آقای روحانی به نیویورک، آمریکایی ها تماس هایی می گرفتند و تلاش می کردند، برای برقراری ملاقات به نتیجه برسند اما آقای روحانی اظهار کرد با بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم برقراری ملاقات مزیتی برای ما ایجاد نمی کند و از کنار موضوع گذشتیم. این در حالی است که رسانه ها و افکار عمومی آمریکا به نوعی رفتار رئیس جمهور ایران نسبت به اوباما در عدم برقراری ملاقات را تحقیرآمیز تعبیر کردند و حتی در جلساتی که با رسانه ها داشتیم این پرسش مطرح می شد که چه زمانی با آقای اوباما ملاقات خواهید داشت.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور ادامه دادند که صبح چهارشنبه خبرنگار یک رسانه خطاب به وی می گوید چرا شما رئیس جمهور و مردم آمریکا را تحقیر می کنید که آقای روحانی می گوید قصدی برای تحقیر ندارم، مشکلی هم با آقای اوباما ندارم چون زمان ما کم بود این ملاقات انجام نشد.

 

این نماینده مجلس یادآور شد: آقای روحانی در اظهارات شب گذشته خود اشاره داشت که رسانه های داخلی دائما وی را در معرض سئوال قرار می دهد که آیا درباره موضوع رابطه با آمریکا خوشبین هستید و آقای رئیس جمهور پاسخ داد که من به عنایت الهی ، حمایت های مردمی و تدبیر مقام رهبری در این زمینه خوشبین هستم.

 

این نماینده مجلس گفت: آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال که چرا دولت یازدهم به دنبال ایجاد فضای آرام در رابطه با آمریکا است، گفت: هدف دولت خنثی کردن تبلیغات اسرائیل علیه ایران است. دولت تلاش کرد از طریق رسانه ها و مذاکراتی که انجام داد این فضا معکوس شود و تبلیغات آنها به ضد تبلیغ تبدیل شد. تلاش دولت این بود که فضای ملتهبی که بین ایران و غرب با طرح موضوعاتی مانند هولوکاست ایجاد شده و بدبینی هایی را به وجود آورده بود با تدبیر دولت خنثی شود و به جای توجه به موضوعات غیر مرتبط، به مسائلی که به منافع مسلمانان و منافع نظام جمهوری اسلامی مربوط می شود، توجه گردد.

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: قبل از سفر آقای روحانی به آمریکا، رئیس جمهور آمریکا نامه ای به آقای روحانی می نویسد که در آن نامه علاوه بر تبریک ریاست جمهوری وی، از انتخابات مردم ایران تجلیل می شود و آقای روحانی هم پاسخی به این تبریک و تجلیل می دهد، اما رئیس جمهور یادآور شد که در این نامه مسائل دیگری هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اعتقاد آقای روحانی این است که در سیاست خارجی یا با این رویکرد و استراتژی موفق می شویم که با این نیت به اهداف نظام و اهداف ملی با کمک مسلمانان جهان به سرعت خواهیم رسید یا اینکه موفق نمی شویم که حجت کافی برای پاسخ به مردم و تمام کسانی که به نوعی تشویق می کنند که رابطه با غرب تلطیف شود، خواهیم داشت.

هاشمی: خصوصی سازی در كشور درجا زده است

Posted: 03 Oct 2013 03:02 AM PDT

جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر مردم اطلاعات و اخبار خود را از كانالهای خبری انحصاری دریافت نمی كنند و اشتباه است اگر تصور شود می توان راه های دریافت اطلاعاتی و اخبار صحیح را به مردم سد كرد.

 

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در دیدار اعضای هیات شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و جمعی از پیشكسوتان صنعت انفورماتیك، با توجه به آموزه های اسلامی و قرآنی تاكید كرد: تعلیم و تزكیه و پرورش انسان دو شاخه مهم رسالت انبیا الهی از حضرت آدم تا خاتم (ص) بوده است و خداوند انسان عالم و جامعه دانشمند را به انسان جاهل و جامعه عقب مانده فضیلت داده و سه عنصر امتیاز الهی به انسان ها، بر اساس دانش، جهاد و تقوا است كه این امر نشان دهنده ارزش علم، جهاد و تقوا در آموزه های دینی است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاكید بر توصیه اكید اسلام به آموزش علوم و دانش روز گفت: به همین دلیل ابزار و تجهیزات ارتقاء و توسعه علم و آگاهی انسان ها نیز مهم و ارزشمند است و اگر در تاریخ شاهد غلبه تمدن اسلامی بر سایر تمدن ها و فرهنگ ها هستیم به دلیل جایگاه رفیع علم و دانش در اسلام است.

ایشان افزود: به همین خاطر هیچ جریان و ایده ای، حق ندارد راه دانش و آگاهی انسان ها را سد كند و البته این امر شدنی هم نیست.

 

هاشمی رفسنجانی به اهمیت صنعت انفورماتیك و فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال حاضر اشاره كرد و گفت: عصر انفجار اطلاعات به بركت ابزار و تجهیزات اطلاعاتی و صنعت دیجیتال، روز به روز رو به گسترش بوده و تحول عظیم فكری، علمی و صنعتی ایجاد كرده است و نباید و نمی توان در مقابل آن ایستاد. زیرا سرعت، دقت، شفافیت و صرفه جویی ها، از مزایای مهم این فناوری است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به برخی مقاومت ها در مقابل صنعت دیجیتال در دوره دولت سازندگی و حتی استفاده از تكنولوژی تلفن همراه در آن زمان گفت: اكنون كه اینگونه تكنولوژی ها همه گیر شده و به عنوان یكی از ابزارهای ضروری زندگی مورد استفاده عموم جامعه قرار می گیرد، مقاومتهای آن دوره بی ارزش بودن خود را نشان می دهد و بسیاری از تكنولوژی های روز كه امروز مورد اعتراض و مقاومت و مقابله برخی قرار می گیرند در آینده همین شرایط و موقعیت را خواهد داشت.

 

وی گفت: از لحاظ دینی، آموزش و آگاهی مردم بر علما و دانشمندان یك فریضه دینی و ملی است كه باید به جد در این راه از امكانات و تجهیزات روز نیز استفاده شود.

 

هاشمی رفسنجانی تاكید كرد: سد كردن راه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت دیجیتال و حذف دستاوردهای علمی به بهانه های امنیتی و سو استفاده و موارد دیگر غیر منطقی و ناشدنی است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بدیهی است از هر صنعت و تكنولوژی از جمله صنایع نظامی، ممكن است سو استفاده هایی شود ولی نمی توان به دلیل سواستفاده های احتمالی از تكنولوژی هایی كه كاربرد های علمی و آموزشی دارند از تولید و نشر و توسعه آنان جلوگیری كرد بلكه كاربرد و استفاده از علوم مهم است.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینكه مردم اكنون در اقصی نقاط كشور حتی روستاها آگاهند و راه خود را انتخاب می كنند گفت: در حال حاضر مردم اطلاعات و اخبار خود را از كانالهای خبری انحصاری دریافت نمی كنند و اشتباه است اگر تصور شود می توان راه های دریافت اطلاعاتی و اخبار صحیح را به مردم سد كرد.

 

وی به جایگاه و نقش بخش خصوصی در حل مشكلات اشاره كرد و افزود: در هر زمان كه به بخش خصوصی مجال و فرصت صحیح داده شده، كارها به صورت جهشی پیشرفت داشته است.

 

هاشمی با ابزار تاسف از عدم توجه به سند چشم انداز 20 ساله كشور و اصل 44 قانون اساسی در دولت قبل گفت: خصوصی سازی در كشور درجا زده است و متاسفانه به دلیل سیاست های غلط، شبه دولتی ها به جای بخش خصوصی فعال شدند كه امیدورایم این مسیر اصلاح شود.

 

در ابتدای این دیدار جنابان آقایان، كاظم آیت الهی رئیس سازمان صنفی رایانه ای، پرویز رحمتی رئیس سابق و امیرحسین سعیدی رئیس اسبق این سازمان به صورت جداگانه طی سخنانی به مشكلات و محدودیت های بخش خصوصی در ورود و مشاركت به صنعت انفورماتیك و فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداختند و ابراز امیدواری كردند در دوره دولت جدید نگرش به این بخش عوض شود و مركز تصمیم گیری واحدی برای مشاركت بخش خصوصی در این زمینه ایجاد شود.
 

احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت محصولات دامی و لبنی

Posted: 03 Oct 2013 02:23 AM PDT

جرس: رییس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: در صورت حذف ارز مرجع برای واردات علوفه قیمت محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی 70 درصد افزایش می‌یابد که دولت باید بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد تا قیمت تمام شده تولید کاهش و قدرت خرید مردم افزایش یابد.

 

سیروس روستا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ گرچه تک نرخی شدن ارز در بخش تولید و تغییر آن از نرخ مرجع به مبادله‌ای می‌تواند تولید را رونق دهد و انگیزه تولیدکنندگان را به افزایش تولید بیشتر کند اما این اقدام هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده فرآورده‌های دامی را افزایش می‌دهد.

 

وی افزود: افزایش قیمت تمام شده محصولات و فرآورده‌های دامی قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر کاهش تقاضا در بازار باعث می‌شود تا این محصولات روی دست تولیدکنندگان بماند و آن‌ها نهایتا مجبور شوند برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر گله‌های مولد خود را کشتار کنند.

 

رییس اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: تغییر نرخ ارز مرجع به ارز 2477 تومانی برای واردات نهاده‌ها باعث افزایش قیمت حدود دو برابری خوراک دام می‌شود که این افزایش قیمت می‌تواند تاثیر 70 درصدی در تعیین قیمت تمام شده محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی داشته باشد.

 

روستا ادامه داد: در همین ابتدای کار و با اعلام این خبر شاهد افزایش 30 تا 35 درصدی فرآورده‌های لبنی در بازار بودیم که به نظر می‌رسد بازار کشش افزایش قیمت بیش از حد را ندارد؛ بنابراین تولیدکنندگانی که هیچ کدام خواستار افزایش قیمت محصولات خود نیستند از دولت می‌خواهند تا هزینه‌های افزایش یابد و تولید آن‌ها را به نحوی و با در نظر گرفتن تسهیلات یارانه یا مابه التفاوت جبران کند.

 

وی تاکید کرد: در کنار تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید که به نظر می‌رسد با توجه به تدوین بودجه امسال با تک نرخ ارز 2477 تومانی تغییر این نرخ برای واردات نهاده‌های تولید غیر ممکن است اما دولت می‌تواند برای جلوگیری از آسیب دیدن تولید و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان بسته‌های حمایتی لازم را در نظر بگیرد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای افزایش مصرف سرانه لبنیات و فرآورده‌های لبنی یارانه‌های مناسبی در اختیار تولید یا مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند این درحالی است که مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور همواره با توجه به افزایش قیمت رو به کاهش است.

ادامه تظاهرات مخالفان سودانی با شعار “اسقاط نظام”

Posted: 03 Oct 2013 02:23 AM PDT

جرس: به دنبال ادامه تظاهرات مخالفان سودانی در مناطق مختلف این کشور با شعار "اسقاط نظام"، رئیس جمهوری سودان در سخنانی از اقدام دولت در حذف یارانه سوخت دفاع کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در اولین سخنان خود از زمان آغاز تظاهرات مخالفان دولت در روزهای اخیر، ضمن دفاع از اقدام دولت در حذف یارانه سوخت اعلام کرد: تدابیر اقتصادی اخیر پس از افزایش تورم و نوسان در نرخ ارز و با هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصادی سودان اتخاذ شد.

 

وی در مراسم فارغ التحصیلی در آکادمی عالی نظامی سودان گفت: تظاهرات مسالمت آمیز حقی قانونی برای بیان عقاید و دیدگاه‌ها است و باید به روشی متمدنانه برگزار شود.

 

البشیر همچنین نقش مردم سودان را در رویارویی با فرصت‌طلبی‌های گروهی که از آن‌ها با عنوان "خرابکاران" یاد کرد، ستود.

وی ادامه داد: اقتصاد سودان پس از جدایی از سودان جنوبی و حذف پول نفت از بودجه کلی دولت، دچار تاثیرات منفی فراوانی شد.

 

این در حالی است که همزمان با ورود اعتراضات در سودان به دومین هفته خود، مدیر دانشگاه الاحفاد در شهر "ام درمان" سودان اعلام کرد که دانشجویان این کشور برای هشتمین روز متوالی در اعتراض به سیاست‌های دولت تظاهرات کردند.

 

همچنین شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد: عملیات بازداشت چهره‌های مخالف در سودان ادامه دارد و پلیس سودان ابراهیم الشیخ، رئیس حزب کنگره مردمی مخالف سودان و عبدالقیوم عوض، دبیر کل این حزب را دستگیر کرده است.

 

علاوه بر این ائتلاف "گروه‌های توافق ملی" که متشکل از تمام احزاب مخالف در سودان است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی رهبران این ائتلاف از جمله فتحی نوری، وجدی صالح و عثمان ابو راس را بازداشت شده‌اند.

 

بنا به گزارش منابع آگاه، مقامات سودانی تنها در یک هفته حدود 700 تن از معترضان را بازداشت کردند.

 

الصادق المهدی، رئیس حزب مخالف الامة نیز ضمن دعوت برای ادامه تظاهرات علیه نظام این کشور، پیشنهاد تشکیل جبهه منشور ملی برای هماهنگی و سازماندهی فعالیت‌های سیاسی در حال و آینده را داد.

 

وی در میان صدها تن از مردم سودان که در مقابل مقر حزب الامة در "ام درمان" تجمع کرده بودند، تشکیل کمیته‌ای متشکل از 12 تن را که شایستگی تدوین نقشه راه برای مرحله آتی داشته باشد، خواستار شد.

 

المهدی تاکید کرد که خشونت‌ها و کشتار معترضان ایجاب می‌کند که مسئولان نظام محاکمه شوند.

 

رهبر حزب مخالف الامة در پاسخ به اظهارات البشیر گفت: 100 تن سودانی که در تظاهرات اخیرکشته شدند، خرابکار نبودند.

 

در همین راستا، هیات دفاع از حقوق و آزادی سودان با بیان این که تعداد افراد کشته شده در جریان اعتراضات به 176 تن می‌رسد، اعلام کرد که بیش از هزار تن دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

 

حسن الترابی، رهبر گروه‌های اسلام‌گرای مخالف در سودان نیز تاکید کرد: نظام حاکم در سودان باید کنار برود، چرا که ادامه بحران در کشور احتمال وقوع جنگ داخلی را تشدید می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری انتخاباتی شفاف در سودان، تحقق مرحله انتقالی در کشورش راخواستار شد.