جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا/ چهار شهر از ۱۰ شهر آلوده دنیا در ایران است

Posted: 20 Oct 2013 09:52 AM PDT

جرس: یک روز بعد از آنکه سازمان سلامت جهانی وابسته به سازمان ملل گزارشی درباره ارتباط سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد، نشریه انگلیسی تایم به نقل از پایگاه کوارتز اسامی آلوده‌ترین شهرهای جهان را منتشر کرد.  

 

به گزارش آرمان مرجع این پایگاه داده‌هایی بوده است که سازمان سلامت جهانی منتشر کرده و آلاینده‌های کمتر از ۱۰ میکرون را لحاظ کرده است. گزارشی که در اصل متعلق به بهار سال جاری است. رتبه اول این لیست شهری از ایران است و برخلاف تصور این شهر تهران نیست. تایم آورده است: «آلوده‌ترین شهر؟ اهواز در جنوب غرب ایران. با جمعیتی بیشتر از ۳ میلیون نفر که بیشتر نفت ایران را تولید می‌کند». پایگاه کوارتز، اهواز را شهری می‌داند که کمترین امید به زندگی را در میان شهرهای دیگر ایران دارد: «اهواز در جنوب‌غرب ایران با میانگین ۳۷۲ واحد بر میلیون آلاینده‌های کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر بارها آلوده‌تر از دهلی‌نو و پکن است که به آلودگی مشهور هستند. در قیاس با میانگین جهانی امید به زندگی ۷۱ سال، جمعیت اهواز کمترین امید به زندگی را در ایران دارند».

 

جنگ، دلیلی است که طبق گزارش‌، مسئولان ایران برای آلودگی هوای اهواز برمی‌شمرند اما دلایل دیگری هم وجود دارد: «مسئولان ایران، آمریکا را برای حضورش در جنگ ایران و عراق سرزنش می‌کنند چراکه آتش آمریکایی کشاورزی این ناحیه را از بین برده و موجب بیابان‌زایی شده است. اما پژوهشگران صنایع سنگین درون و اطراف شهر، مثل نفت، صنایع فلزی و پردازش‌های پتروشیمی را دلیل آلودگی می‌دانند و خشک شدن باتلاق‌ها و پروژه ملی انتقال آب محلی را که موجب بیابان‌زایی می‌شود، سرزنش می‌کنند».

 

۴ شهر از ۱۰ شهر آلوده دنیا در ایران است

در میان ۱۰ شهر آلوده دنیا ۴ شهر از ایران حضور دارند. در این ۱۰ شهر هم حتی نام تهران یا اراک دیده نمی‌شود. برخلاف تصور شهرهایی که طبق گزارش سازمان سلامت جهانی بدترین هواها را دارند نه پایتخت‌های بزرگ دنیا بلکه شهرهای مرکزی دیگری هستند که صنایع سنگین را درون خود دارند. با این تفاوت که سه شهر دیگر کشور که در میان ۱۰ شهر آلوده دنیا هستند، شهرهای غربی کشور هستند که از حضور ریزگردها در آسمان شهر رنج می‌برند و همگی مراکز استانی هستند.

 

سنندج در رتبه سوم قرار دارد. کرمانشاه ششم است و یاسوج در رتبه نهم قرار دارد. یک شهر از مغولستان، ۲ شهر از هند و ۲ شهر از پاکستان و یک شهر از بوتسوانا در آفریقا لیست این ۱۰ شهر را کامل می‌کنند. ایران همچنین هشتمین کشور آلوده دنیا از نظر وضعیت هواست. میانگین شاخص‌ آلاینده‌های زیر ۱۰ میکرومتر اندازه‌گیری شده در کشور ۱۲۴ است. مغولستان ، بوتسوانا، پاکستان، سنگال، عربستان، مصر و امارات آلوده‌تر از ایران هستند.

 

شیراز پاک‌ترین، تهران پانزدهم

در گزارش WHO، ۱۸ شهر ایران از نظر وضعیت هوا بررسی شده‌اند. در این گزارش به آمارهایی استناد شده که ایستگاه‌های فعال درون شهر‌ها اندازه‌گیری کرده‌اند. ایستگاه‌هایی که متعلق به شرکت‌های کنترل کیفیت آلودگی هوای هر شهر هستند. بعد از ۴ شهری که از آنها نام برده‌شد، ارومیه آلوده‌ترین شهر ایران است. این شهر هم در غرب قرار دارد و البته خشک شدن دریاچه ارومیه در آلودگی این شهر بی‌تاثیر نیست. قم بعد از این شهر قرار دارد و خرم‌آبام هم جزو شهرهای آلوده است.

 

همگی این شهرها شاخص بالای ۱۵۰ دارند. در واقع میانگین این شهرها در کل سال در وضعیت ناسالم برای همه افراد قرار دارد. تهران و اراک هر کدام با شاخص‌های میانگین ۸۹ و ۱۰۲، در رتبه‌های پانزدهم و چهاردهم آلوده‌ترین شهرهای ایران هستند. شیراز هم پاک‌ترین شهر ایران در میان شهرهای اندازه‌گیری شده است و احتمالا اگر سعدی قرار بود در دوران حاضر باز هم به زندگی برگردد بازهم شیراز را انتخاب می‌کرد. البته باید این را هم درنظر گرفت که تعداد ایستگاه‌هایی که در تهران وضعیت هوا را می‌سنجند، بیشتر از شهرهای دیگر است. ایستگاه‌های شهرستان‌ها محدودترند و البته موقعیت‌هایی که این ایستگاه‌ها در شهرها دارند در به دست آمدن این میانگین‌ها تاثیرگذارند.

 

۲۲۳ هزار نفر قربانی آلودگی در سال ۲۰۱۰

۲۲۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ در سراسر دنیا بر اثر سرطان ریه که ره‌آورد آلودگی هوا بوده از دنیا رفته‌اند. این رقمی است که این هفته سازمان سلامت جهانی اعلام کرده است. آژانس تحقیقات سرطان که زیر نظر سازمان سلامت جهانی کار می‌کند پیش از انتشار اسامی شهرهای آلوده جهان، گزارشی درباره ارتباط سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد. با توجه به این گزارش، آلودگی هوا با چند سرطان بدخیم ازجمله سرطان‌های ریه و مثانه و سرطان خون حاد مربوط است.

 

پیش‌تر تصور می‌شد که استعمال سیگار اصلی‌ترین عامل ایجاد سرطان ریه است اما پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا عامل موثرتری در ایجاد سرطان است. همچنین آلودگی‌هایی که سیستم‌های حمل‌ونقل و صنایع ایجاد می‌کنند در ایجاد بیماری‌های تنفسی و نقص‌های قلبی تاثیرگذارند. آمار مرگ و میر در میان جوانان هم در شهرهای آلوده‌تر بیشتر است. مرگ و میر در شهرهای آلوده به نسبت شهرهای پاک‌تر ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر است و امید به زندگی در شهرهای آلوده اروپا ۹ ماه کمتر از شهرهای پاک آن است. 

روحانی: توقف روند فزاینده تحریمها با دیپلماسی فعال

Posted: 20 Oct 2013 09:29 AM PDT

جرس: رئیس‌ جمهور در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران: تحرک دیپلماتیک دولت در تعامل سازنده با جهان، آثار ارزشمندی داشته است که هم دولت‌ ها را به تجلیل از مردم سالاری در ایران واداشته و هم روند فزاینده تحریم‌ها را متوقف کرده است.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،‌ هیات وزیران عصر امروز یکشنبه به ریاست آقای روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد.

 

رییس‌ جمهور در ابتدای این جلسه با تشکر از تلاش‌های هیات دیپلماتیک در مذاکرات با کشورهای 1+5 در ژنو گفت: به لطف خداوند و به یمن حماسه سیاسی مردم در انتخابات، تحرک دیپلماتیک دولت در تعامل سازنده با جهان، با حمایت و اعتماد رهبری در همین مدت کوتاه، آثار ارزشمندی داشته است که هم دولت‌ ها را به تجلیل از مردم سالاری در ایران واداشته و هم روند فزاینده تحریم‌ها را متوقف کرده است.

 

دکتر روحانی افزود: دیپلماسی فعال ایران، ابتکار عمل را به دست گرفته و افکار عمومی جهان را حتی در کشورهای تحریم‌کننده، به سمت خود جلب کرده است و می‌رود تا قدم به قدم با تثبیت حقوق حقه هسته‌ای ایران، موانع پیشرفت را هم از سر راه ملت بردارد.

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه در این میان، موضع خصمانه رژیم صهیونیستی که سعی دارد فرایند تفاهم و تعامل را تخریب کند در انزوا قرارگرفته است ، خاطرنشان کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی هم شاهد بوده‌ایم که هر زمان، نظام اسلامی به توفیقی در صحنه سیاسی جهانی نزدیک می‌شده است، صهیونیست‌ها دست به خرابکاری و حادثه‌سازی در داخل یا خارج می‌زده‌اند.

 

روحانی گفت: در شرایط حساس کنونی، مردم فهیم و هوشیار ما مراقب هستند تا دشمن با حادثه‌سازی در روند حراست از حقوق مسلم مردم خرابکاری نکند و برای انحراف افکار عمومی جنجال جدیدی نیافریند و در صفوف منسجم ملت، خللی ایجاد نکند.

 

رییس جمهور افزود: مسیر عزتمند حرکت ملت ایران روشن است و اهدافی که رهبری برای پیشرفت کشور ترسیم کرده‌اند به دقت دنبال خواهد شد و دولت مصمم است این راه را با رویکرد تعامل سازنده دنبال کند. 

اخضر ابراهيمی برای مذاکره درباره سوريه به تهران سفر می‌کند

Posted: 20 Oct 2013 09:29 AM PDT

جرس: اخضر ابراهيمی، فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه روز سه‌شنبه هفته آينده، چهارم آبان‌ماه به تهران سفر می‌کند.  


به گزارش ايرنا سفر احضر ابراهيمی به ايران برای فراهم‌کردن مقدمات نشست بين‌المللی ژنو۲ که قرار است در آبان‌ماه برگزار شود، خواهد بود.



کنفرانس ژنو۲ به‌دنبال راه‌حلی برای پايان دادن به بحران سوريه تشکيل خواهد شد. در کنفرانس ژنو يک، ايران و عربستان سعودی غايب بودند.



پيشتر کشورهای غربی ايران را به داشتن نقش مخرب در سوريه متهم کرده و گفته بودند اگر ايران می‌خواهد در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند، بايد توافق‌های نشست گذشته و تشکيل حکومتی انتقالی در سوريه را بپذيرد.



سخنگوی وزارت‌خارجه ايران اواسط مهرماه گفت ايران دعوت مشروط به شرکت در ژنو۲ را نخواهد پذيرفت. 

تاجزاده: قرار است در سطح بین الملل بازی برد-برد اما در عرصه داخلی هم چنان بازی برد-باخت حاکم بماند

Posted: 20 Oct 2013 09:12 AM PDT

جرس: مصطفی تاجزاده زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در یادداشتی با واکنش به سخنان اخیر سخنگوی قوه قضاییه گفته است: سخنگوی قوه قضائیه با اظهارات اخیر خود معنای واقعی نرمش قهرمانانه را روشن کرد. به این ترتیب که قرار است در سطح بین الملل بازی برد-برد در پیش گرفته شود اما در عرصه داخلی هم چنان بازی برد-باخت حاکم بماند. نرمش قهرمانانه در روابط خارجی یعنی تلاش برای لغو تحریم ها و تهدیدها ولی در داخل به مفهوم تداوم حبس ها و حصرها خواهد بود.  

 

به گزارش نوروز، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 

درباره سخنان سخنگو

 

1- سخنگوی قوه قضائیه با اظهارات اخیر خود معنای واقعی نرمش قهرمانانه را روشن کرد. به این ترتیب که قرار است در سطح بین الملل بازی برد-برد در پیش گرفته شود اما در عرصه داخلی هم چنان بازی برد-باخت حاکم بماند. نرمش قهرمانانه در روابط خارجی یعنی تلاش برای لغو تحریم ها و تهدیدها ولی در داخل به مفهوم تداوم حبس ها و حصرها خواهد بود. به بیان دیگر سیاست خارجی قلمرو لبخند و گفتگو خواهد شد. اما با معترضان داخلی با همان چهره و زبان و ادبیات عبوس و آمرانه و تهمت آلود سخن گفته خواهد شد. شرط خردورزی در تعامل با قدرت های بزرگ و از جمله با آمریکا و انگلیس براساس نرمش قهرمانانه، اندیشیدن به آینده است اما در مورد منتقدان داخلی و به ویژه آقایان موسوی و کروبی در گذشته متوقف شدن، شرط عقل است! نرمش قهرمانانه برداشتن دیوار بی اعتمادی در مواجهه با قدرت های بزرگ هم زمان با افزودن بر ارتفاع و ضخامت این دیوار در برخورد با اصلاح طلبان و سبزهاست. نرمش قهرمانانه یعنی کوشیدن برای گسترش روابط با دول خارجی براساس قوانین بین المللی و نیز حقوق یک سان و احترام متقابل در عین استمرار نقض حقوق و آزادی های منتقدان و تداوم حصر غیرقانونی رهبران شان است و بالاخره نرمش قهرمانانه در سیاست داخلی و خارجی یعنی اشدّاء علی المؤمنین رحماء بین الکفار!

2- پس از چهارسال سرکوب و تک گویی و بی انصافی، اکثریت ایرانیان در 24 خرداد ماه رأی خود را اعلام و خواست خود را برای تغییر به رساترین وجه ممکن فریاد کردند. با وجود این، تمامت خواهان هم چنان اصرار بر نقض قانون و حاکمیت فضای امنیتی و پلیسی دارند و بر طبل توبه و عذرخواهی می کوبند غافل از آن که اگر قرار بر پوزش طلبی باشد، اولویت با کسانی است که باوجود درآمد افسانه ای نفت در دوره اخیر کشور را به مرز ورشکستگی و مردم را به سرحد فلاکت کشانده اند. ایران را با ندانم کاری و ساده لوحی گرفتار تحریم کردند و ایرانیان را با بی تدبیری و بی برنامگی با تورم 40 درصدی، بی کاری کمرشکن، رشد منفی اقتصادی، خزانه خالی و بدهی های سنگین مواجه ساختند. کسانی باید از مردم عذرخواهی کنند که با سرکوب های خونین در سال 88 و با خلق فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان به حقوق و آزادی های اساسی ملت تجاوز کردند و به حیثیت جمهوری اسلامی آسیب رساندند. کسانی باید از ملت ایران معذرت بخواهند که با حمایت مطلق از حزب جنایت کار بعث سوریه ایران و ایرانی را بدنام کردند و بهانه های لازم را برای جنگ فاجعه بار شیعی – سنی در اختیار تکفیری های سلفی، ارتجاع منطقه و دولت اسرائیل قرار دادند.

3- این نخستین بار نیست که افراطیون در برابر رأی و انتخاب مردم می ایستند و به صراحت اعلام می کنند که برایشان فرق نمی کند که اکثریت ایرانیان کدام نامزد، برنامه و نگاهی را برگزیده اند؟ آنان حاضر نیستند روش نهادهای غیرانتخابی و زیر نظر رهبری از جمله در قوه قضائیه و صدا و سیما را اصلاح کنند! هدف اصلی البته القاء این موضوع است که دکتر روحانی کاره ای نیست و رأی اکثریت هرچه باشد، چیزی را تغییر نخواهد داد. و به این ترتیب می کوشند مردم را دلسرد نمایند. البته هنوز تا زمانی که شمشیرها برای دکتر روحانی از رو کشیده شود و هر نه روز یک بحران بیافرینند، اندکی باقی است.به هر رو وظیفه ما هم چنان صبر و مقاومت و روشنگری و صد البته دفاع قاطع تر و همه جانبه تر از دولت تدبیر و امید است. تا رئیس جمهور و همکارانش بتوانند باری از دوش ملت بردارند. حتی اگر نظر رهبری آن باشد که تاوان رأی اکثریت به دکتر روحانی را آسیب دیدگان 88 و زندانیان و خانواده های آنان بپردازند، باز هم باید با آمادگی کامل این شرایط را تحمل کنیم و هم چنان به آینده بیندیشیم. ما به خداوند بزرگ و بخشنده اتکال داریم و به مردمی آگاه و وفادار متکی هستیم. زمان هم به ضرر اندیشه های انسدادی و حکومت مطلقه فردی در جریان است. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که ناامید شویم یا ذره ای سستی کنیم. به یاری حق در آینده پیروزی های بزرگتری نصیب ملت ایران خواهد شد.
 

یک فعال کارگری: اساسنامه‌های دولتی تشکل‌های کارگری خلاف مقاوله نامه های بنیادین کار است‎

Posted: 20 Oct 2013 08:55 AM PDT

جرس: یک فعال مستقل کارگری گفت: عملکرد انجمن‌های صنفی کارگری نشان می‌دهد که فعالیت این تشکل در برخی مواقع بیش از شوراهای اسلامی کار با محدودیت‌ مواجه بوده است.  

 

داوود رضوی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در سال های اخیر و پس از آنکه انتقاد از ناتوانی‌های شواراهای اسلامی کار به عنوان نهادهای صنفی کارگری بالا گرفت مسئولان دولتی درصدد برآمدند تا با جایگزین کردن انجمن‌های صنفی کارگری به نوعی این نقص پیش آمده را مرتفع کنند.

 

وی افزود: به همین دلیل از چند سال پیش تا کنون انجمن‌های صنفی کارگری به عنوان یکی از سه تشکل رسمی مورد تایید قانون کار با حمایت مسئولان وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه پیدا کردند.

 

این کارگر بازنشسته شرکت واحد افزود: ادعای رشد کمی فعالیت انجمن‌های صنفی کارگری در حالی از سوی مقامات دولتی و اعضای هیات مدیره‌های انجمن‌های صنفی کارگری مطرح می‌شود که ایرادهای وارد به تشکل هنوز ادامه دارد.

 

وی یادآور شد: مهم‌ترین ایراد وارد به انجمن‌های صنفی کارگری تسلط مطلق دولت و کارفرما بر نهاد صنفی کارگران است، چنانچه به استناد آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط موضوع ۱۳۱ قانون کار، در صورت مخالفت وزارت کار با نتیجه انتخابات مسئله ثبت نتیجه انتخابات با تشخیص مراجع قضایی ممکن خواهد بود.

 

این فعال کارگری افزود: باتوجه به سابقه دخالت دولت و کارفرمایان در امور نهادهای صنفی کارگران، این احتمال وجود دارد که نتیجه انتخابات انجمن‌های صنفی کارگری به استناد همین ماده قانونی مخدوش شود.

 

وی از دستوری بودن اساسنامه‌های دولتی به انجمن‌های صنفی کارگری به عنوان یکی دیگر از ایرادهای وارده به انجمن‌های صنفی کارگری یاد کرد و گفت: به استناد مقاوله‌نامه‌های بنیادین حقوق کار، در حالی که اساسنامه هر تشکل صنفی باید توسط حاضران در مجمع عمومی نوشته شود، مشاهده می‌کنیم که در سالهای اخیر کار‌شناسان وزارت کار به جای کارگران حاضر در مجمع متن اساسنامه را نوشته‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چنین ایرادی متوجه تمامی تشکلهای کارگری مورد تایید دولت است، بر ضرورت تغییر این اشکالات تاکید کرد.
 

توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال

Posted: 20 Oct 2013 08:04 AM PDT

جرس: رئیس کل بانک مرکزی از توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال خبر داد و گفت: صادقانه سخن گفتن و شفاف سازی از مسائل و مشکلات کشور بزرگترین مزیت و امتیاز دولت تدبیر و امید است.  

 

ولی الله سیف در حاشيه بازديد از شهر نهاوند در گفتگو با مهر در نهاوند اظهار داشت: در بازدید چند ساعته ای که از شهر نهاوند داشتم، متوجه شدم این شهر در سالهای گذشته نسبت به شهرهای اطراف خود رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته که در این مورد باید مسئولین ارشد شهرستان فکر اساسی و اقدام بزرگی انجام دهند.

 

سیف اظهار داشت: بزرگترین مشکل نهاوند مسئله بیکاری و کمبود صنایع تبدیلی و تولیدی است که برای حل این مشکل باید زمینه مشارکت و حضور سرمایه داران بخش خصوصی در این شهرستان فراهم شود.

 

وی افزود: برای توسعه و رشد اقتصاد و صنعت تولید در شهرستان نهاوند می توان از دو کانال و مجرای ارز چین و صندوق توسعه ملی استفاده کرد و پروژه ها و طرح های مختلف تولیدی را در نهاوند اجرا کرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: بودجه سال 1393 در حال شکل گیری است که در اولین قدم، بودجه سال 92 ترمیم و از 210 هزار میلیارد تومان به 157 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

 

سیف از توافق مجلس و دولت تا پایان سال جاری برای حذف یارانه بعضی از دهک های ثروتمند و مرفه جامعه خبر داد و گفت: مردم ایران نیز پذیرش این امر را به خوبی درک کرده اند و زمینه اجنماعی این اقدام فراهم شده است.

 

وی اظهار داشت: شعار اقتصاد بدون نفت در کشور به مرحله عملی رسیده و در حال حاضر واردات و صادرات کشور بدون اتکا به فروش نفت در حال انجام است که این اتفاق یک قدم اساسی و مهم در اقتصاد و تولید کشور است.

 

رئیس کل بانک مرکزی، صادقانه سخن گفتن و شفاف سازی از مسائل و مشکلات کشور را بزرگترین مزیت و امتیاز دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: برای احیا اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم باید به بخش تولید و صادارات کشور توجه و اهمیت بیشتری داشت.
 

نتانیاهو: فشارهای جهانی بر ایران باید افزایش یابد

Posted: 20 Oct 2013 07:25 AM PDT

جرس: همزمان با سفر یک هیات اسرائیلی به واشینگتن برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مذاکره هسته‌ای با ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۸ مهر گفت که فشارهای جهانی بر ایران باید هم‌چنان ادامه یافته و حتی افزایش یابد.  

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نتانیاهو در نشست دولت این کشور با اشاره به مذاکرات اخیر ژنو گفت: «تا زمانی که تنها حرف زده شود و چیزی در عمل نبینیم، فشار بین‌المللی باید ادامه پیدا کرده و حتی بالاتر از آن، باید تقویت هم شود.»

 

به گفته او هر چقدر که فشار بر ایران بیشتر باشد «بخت این‌که برنامه نظامی هسته‌ای جمهوری اسلامی برچیده شود بیشتر است.»

 

به گزارش رادیو فردا، نخست‌وزیر اسرائیل هم‌چنین نسبت به آنچه «مشروعیت دادن» به «رژیم یاغی تهران» نامید هشدار داد.

 

با افزایش تاکید دولت جدید ایران و هم‌چنین قدرت‌های غربی بر پیشبرد گزینه دیپلماتیک جهت حل مناقشه هسته‌ای، اسرائیل نیز مکرراً نسبت به کاستن «زودهنگام» تحریم‌ها و فشارها بر ایران هشدار داده است.

 

اظهارات روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو مصادف است با سفر هیاتی از مقام‌های اسرائیلی به واشینگتن برای شرکت در مجمعی که هر شش ماه یک‌بار «برای تعمیق همکاری و هماهنگی دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل» برگزار می‌شود.

 

این هیات شامل یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، و مقاماتی از وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و دفاع اسرائیل است و بنا بر گزارش‌ها تمرکز جلسه تازه مجمع نام‌برده موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود.

 

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در آستانه سفر این تیم به واشینگتن یکی از مقام‌های ارشد اسرائیل پس از شرکت در جلسات توجیهی هیات‌های آمریکایی و بریتانیایی شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو، به اسرائیل بازگشته و مقامات کشورش را در جریان آخرین تحولات این مذاکرات قرار داده است.

 

به نوشته هاآرتص، مقام‌های فرانسوی و آلمانی نیز در تماس‌های تلفنی، همتایان اسرائیلی خود را در جریان جزئیات مذاکرات اخیر ژنو قرار داده‌اند.

 

ایران و ۱+۵ مذاکرات دو روزه‌ای را در ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو سوئیس پشت سر گذاشته و قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو برگزار شود.

 

کابینه امنیتی اسرائیل هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که از «یک راه حل واقعی دیپلماتیک که منجر به برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران شود» استقبال می‌کند، اما همزمان هشدار داد که قدرت‌های جهانی به توافق‌های ناکامل با ایران بسنده نکرده و تحریم‌ها علیه ایران را به طور زودهنگام کاهش ندهند.

 

در همین رابطه بنیامین نتانیاهو نیز در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم اروپایی گفته‌است: «رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است.»

 

در همین راستا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز ۲۱ مهرماه در جریان سخنرانی خود از لندن برای کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در کالیفرنیا گفت که توافق نکردن با ایران، بهتر از مصالحه ضعیف و ناکافی با این کشور است.

 

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثر مردم اسرائیل از موضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در قبال برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنند و آن را «خوب» یا «بسیار خوب» می‌دانند.

 

تحریم‌های جهانی علیه ایران که برای واداشتن جمهوری اسلامی به شفاف‌سازی بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای ایران وضع شده تاکنون ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد تهران زده است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه هسته‌ای خود را صرفاً صلح‌آمیز توصیف کرده و نگرانی‌ها در این مورد را بی‌اساس دانسته است. 

اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات مشخص شدند

Posted: 20 Oct 2013 07:25 AM PDT

قاضی سراج از مشخص شدن اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات خبر داد.  

 

به گزارش رسانه‌های داخلی، اسامی اعضا جدید هیات منصفه مطبوعات به این شرح است: عسگراولادی، کسائیان، شکری، غروی قوچانی، مؤمنی راد، سربخش، نیک‌نژاد، زرهانی، آقامیری، قدیانی، خسروی وفا، شهاب مرادی، میرمحمد صادقی، اشعری، حیدریان، جمال شورجه، سبقتی، رحیمیان و مهری سویزی، سلیحی و عفت شریعتی.

 

طبق ماده 36 قانون مطبوعات، «هر دو سال یکبار در مهر ماه جلسه‌ای جهت تعیین اعضای هیئت منصفه در تهران به دعوت نماینده رئیس قوه قضاییه و با حضور وی، رئیس کل دادگستری استان، رئیس شورای شهر، رئیس سازمان تبلیغات و نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و در مراکز استان به دعوت رییس کل دادگستری استان و با حضور وی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس شورای شهر مرکز استان، رئیس سازمان تبلیغات و امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی تشکیل می‌شود».

 

هیئت مذکور در تهران (21) نفر و در سایر استان‌ها (14) نفر از افراد مورد اعتماد عمومی را از بین گروه های مختلف اجتماعی (روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان) به عنوان اعضاء هیئت منصفه انتخاب می‌کند.

 

همچنین اعضای هیئت منصفه مطبوعات باید دارای شرایطی از جمله، داشتن حداقل سی سال سن و تأهل، نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری، اشتهار به امانت صداقت و حسن شهرت و صلاحیت علمی و آشنایی با مسایل فرهنگی و مطبوعاتی باشند.  

سالهاست که با توجه به گرایش غالب عقیدتی سیاسی اعضای هیئت تعیین کننده هیئت منصفه اغلب افراد انتخابی برای این هیئت گرایش اقتدارگرایانه داشته و در دادگاه های مطبوعاتی هم به صورت جانبدارانه و در محکومیت مطبوعات اصلاح طلب عمل کرده اند، و با توجه به اسامی اعلامی بنظر می رسد که تغییر چندانی درعملکرد این هیئت نسبت به گذشته رخ نخواهد داد.

آغاز به کار تریبون آزاد وکلا با هدف آموزش حقوق بشر

Posted: 20 Oct 2013 07:09 AM PDT

جرس: تريبون آزاد وكلا به دعوت «مركز حاميان حقوق بشر» و حضور جمعى از وكلاى داوطلب با هدف آموزش حقوق بشر به شهروندان ايرانى و انعكاس صداى قربانيان حقوق بشر فعالیت خود را آغاز کرد.  


به گزارش جرس، در نخستين بيانيه اى كه با امضاى ده وكيل منتشر شده است اهداف و برنامه های این تشکل جدید مورد اشاره قرار گرفت است. در این بیانیه آمده است: به دعوت مرکز «حامیان حقوق بشر» تعدادی از وکلایی که به علت اعتقاد به حقوق بشر و قبول وکالت قربانیان نقض آن‌، پس از حوادث سال ۱۳۸۸ مجبور به اقامت در خارج از ایران شده اند «تریبون وکلا» را پی‌ریزی کردند.


نویسندگان بیانیه در بیان هدف خود تصریح کرده اند: «هدف ما از این کار کمک به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران و حمایت از قربانیان آن است و در این راه با توجه به حرفه و تخصص خویش، دسترسی همگان به « دادرسی عادلانه» را در اولویت فعالیت‌های خویش قرار داده ایم.»


در این بیانیه همچنین با اشاره به معیارهای جهانی دادرسی عادلانه، آمده است: «معتقدیم دادرسی زمانی‌ عادلانه خواهد بود که قوانین ملی‌ عاری از نقص و تبعیض و منطبق با ضوابط جهانی‌ حقوق بشر باشد و اصل تفکیک قوا رعایت شده و قضات محاکم و دادسراها بتوانند بدون نفوذ سایر نهاد‌های مذهبی‌ و عرفی و با پیروی از قانون و وجدان حرفه ای‌ خویش به اجرای عدالت بپردازند، کلیه متهمین از حق انتخاب و همراهی وکیل در تمامی‌ مراحل بازپرسی و دادرسی برخوردار شوند و وکلای دادگستری نیز با برخورداری از استقلال حرفه ای‌ خویش و بدون ترس از تهدید و پرونده سازی نهاد‌های حکومتی بتوانند به وظایف خود در زمینه اجرای عدالت عمل کنند.»


«تریبون آزاد وکلا» قسمتی با همین نام در سایت مرکزحامیان حقوق بشر به خود اختصاص داده که در آن مقالات و ترجمه هایی در حوزه حقوق بشر منتشر خواهد شد.


محمد اولیایی فرد، موسی برزین خلیفه لو، بهنام دارایی زاده، مهناز پراکند، حسین رئیسی، شیرین عبادی، لیلا علی کرمی، مائده قادری، نقی محمودی و محمد حسین نیری امضا کنندگان این بیانیه هستند. 

ابتکار: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم

Posted: 20 Oct 2013 07:09 AM PDT

جرس: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .  

 

معصومه ابتکار در گفتگو با مهر در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست.

 

 

وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.

 

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

 

 

رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

 

 

کارون تمام دلخوشی خوزستانی ها ست /با خروج آب کارون از خوزستان جز بیابانی وسیع چیزی باقی نمی ماند

 

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.

 

 

در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و... شرکت کرده بودند.

 

حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

 

 

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

 

شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.