جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اوباما: ایران تا دستیابی به سلاح اتمی یک سال فاصله دارد

Posted: 05 Oct 2013 08:40 AM PDT

 جرس: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت که ارزیابی های اطلاعاتی کشورش نشان می دهد که ایران یک سال یا کمی بیشتر با رسیدن به سلاح اتمی فاصله دارد.  

 

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، اوباما در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تخمین های اطلاعاتی آمریکا درباره زمان آنچه که او دستیابی ایران به سلاح اتمی می خواند، محافطه کارانه تر از تخمین مقام های اسرائیلی است که این زمان را ۶ ماه برآورد می کنند.

 

او در عین حال گفته است که جهان باید حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران را بیازماید که درباره حل و فصل پرونده اتمی کشورش جدی است یا نه.

 

ساعاتی پیش از انتشار مصاحبه آقای اوباما، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران کلیک طی سخنرانی ای در تهران گفته بود "دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و خودبرتربین و عهدشکن است."

 

این اولین سخنرانی آقای خامنه ای پس از بازگشت حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود.

 

در پی انجام این سفر و گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، خوشبینی‎هایی درباره کاهش اختلافات دو کشور شکل گرفته بود.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چهار روز پیش بخش عمده ای از سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل را به ایران اختصاص داده و دوباره تکرار کرده بود که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در پی فریب کشورها و خرید زمان برای توسعه برنامه اتمی کشورش است.
 

توافق اولیه ایران و مصر برای برقراری مسیر پروازی

Posted: 05 Oct 2013 08:13 AM PDT

جرس: رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در دیدار با سفیر مصر در ایران، برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور بررسی و مورد توافق اولیه قرار گرفت.  

 

به گزارش ایسنا، به دنبال سفر هیات ایرانی به ریاست خلبان پهلوانی برای شرکت در سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی ایکائو که در اول مهرماه جاری برگزار شد، رؤسای سازمان هواپیمایی کشوری ایران و مصر پیرامون گسترش همکاری‌های حمل ونقل هوایی، افزایش و برقراری مسیرهای پروازی بین دو کشور گفت و گو کردند.

 

حمیدرضا پهلوانی اظهارکرد: پیرو مذاکرات صورت گرفته با رییس سازمان هواپیمایی کشوری مصر ودیدار با سفیر مصر در ایران و نماینده وزارت خارجه کشورمان، هماهنگی برای برقراری خط مستقیم پروازی در مسیر تهران - قاهره مورد توافق اولیه دو کشور قرار گرفت. 

وقوع یک طلاق به ازای هر پنج ازدواج

Posted: 05 Oct 2013 08:13 AM PDT

جرس: مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار نشان می‌دهد به صورت میانگین از هر ۳ تا ۵ ازدواج در ایران یک مورد به طلاق می‌انجامد.  

 

به گزارش فارس، حسین معتمدنیا بعد از ظهر امروز در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان اظهار داشت: جوانان مهم‌ترین دغدغه والدین و بزرگسالان هستند. وی ادامه داد: مشکلاتی در حوزه جوانان وجود دارد و گاهی آمارها از نظر منفی بودن نسبت به گذشته منفی‌تر می‌شود.

 

مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ابراز داشت: رویکرد دولت یازدهم عملیاتی، علمی و کاربردی است و نبود یک معاونت ورزش همگانی یکی از مشکلات معاونت ورزشی وزارت ورزش و جوانان بود که این معاونت ایجاد شد. معتمدنیا عنوان کرد: ورزش همگانی در کشورهای توسعه یافته موجب کاهش افسردگی در بین مردم و به ویژه جوانان و زنان می‌شود و در کاهش جرائم موثر است.

 

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت ایران جوان هستند، گفت: ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور ۲۷ معاون وزیر و رئیس سازمان‌های دولتی و غیردولتی تشکیل شده است. این مسئول بیان داشت: کمیته‌های تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع اجتماعی اقتصادی، فرهنگی تربیتی و راهبری راه‌اندازی می‌شود. معتمدنیا، هدف از راه‌اندازی ستاد ساماندهی امور جوانان را بهره‌گیری از توان سایر دستگاه‌ها و حل و فصل مشکل جوانان با پرهیز از موازی‌کاری ذکر کرد.

 

معتمدنیا ابراز داشت: دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های خوزستان، البرز و قزوین به صورت پایلوت طرح برگزاری کلاس‌های آموزش قبل از ازدواج در زمینه مهارت و اخلاق در زندگی و مشاوره را برگزار کردند. وی، کرمان را جزو استان‌های متناسب در حوزه ازدواج خواند و گفت: کرمان در رده ۲۰ طلاق در ایران قرار دارد. معتمدنیا تصریح کرد: بر اساس آمار به صورت میانگین از هر سه تا پنج ازدواج در ایران یک مورد به طلاق می‌انجامد که این رقم در استان کرمان یک طلاق به ازای هشت ازدواج است. 

وزیر اقتصاد: هرماه هزار میلیارد تومان کسری منابع مالی برای پرداخت‌ یارانه‌های نقدی داریم

Posted: 05 Oct 2013 08:13 AM PDT

 جرس: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان کسری هزار میلیاردتومانی منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی و تامین آن از منابع دیگر گفت: در حال حاضر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح نیست و نمی‌توان اقتصاد تب آلود را به اتاق عمل برد. 

 

به گزارش مهر، علی طیب نیا عصر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک مسکن و در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت برای حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه گفت: ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت جلساتی را شروع کرده است.

 

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در ابتدای ارزیابی و آسیب‌شناسی و مشکلاتی که در مرحله اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با آن مواجه بودیم، هستیم. طیب نیا با بیان اینکه در حال حاضر تراز مالی هدفمندسازی یارانه‌ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است، گفت: چیزی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوار‌ها پرداخت می‌شود در حالی که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی که قاعدتا باید در این مسیر پرداخت می‌شد فقط ماهیانه چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

 

وی خاطر نشان کرد: مبالغی هم از سایر ردیف‌های بودجه صرف پرداخت نقدی یارانه‌ها می‌شود اما متاسفانه ما با کمبود مواجه هستیم و ماهیانه چیزی حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مالی مربوط به پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها را داریم که البته از روش‌های مختلف در حال تامین است.

 

وزیر اقتصاد بیان داشت: ما ماهیانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی می‌کنیم در حالی که شاید کل هزینه‌های عمرانی دولت در طول سال به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بالغ نشود و این وضعیت بسیار نامساعدی است که حتما باید اصلاح شود.

 

طیب نیا ادامه داد: آن چیزی که مجلس محترم در قانون بودجه سال ۸۹ پیش بینی کرده بود اینکه قیمت حامل‌های انرژی حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کند. این کار بایستی از ابتدای تیرماه سال جاری صورت می‌گرفت اما دولت قبلی بنا به دلایلی این ماموریت را انجام نداد و با توجه به گذشت زمان شاید آن ۳۸ درصد هم جوابگوی کمبود منابع مالی لازم نباشد.

 

وزیر اقتصاد گفت: البته دولت قصد اینکه چنین افزایشی را در قیمت حامل‌های انرژی اعمال کند را تا به حال ندارد اما یکی از گزینه‌هایی که دنبال می‌شود و حکم قانونی دارد و از ناحیه مجلس به دولت تکلیف شده است، همین افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

 

وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر بحث حذف بعضی از دهک‌های درآمدی بالا که واقعا به این منابع نیازی هم ندارند و در هزینه‌های زندگی آن‌ها نقش ایفا نمی‌کند در دستور کار یکی از کمیته‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته اما مشکل عمده‌ای که وجود دارد این است که ما در ایران اطلاعات لازم در خصوص درآمدهای مردم به گونه‌ای که بتوان دهک‌های درآمدی را از یکدیگر تفکیک کرد در اختیار نداریم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: یک کارگروهی در حال کار بر روی این موضوع هستند تا شیوه‌های شناسایی و تفکیک این دهک‌ها را مشخص کنند. آنچه که قصد و سیاست دولت است و نمایندگان محترم مجلس هم با آن هم نظر هستند اینکه ما بتوانیم زمینه شناسایی این دهک‌های بالا را فراهم کنیم و پرداخت‌ها صرفا به دهک‌های پایین درآمدی باشد.

 

وی درباره برنامه دولت برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: چیزی که در حال حاضر مطرح است صرفا اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها است در حدی که بتوان تراز مالی مرحله اول را به یک تعادلی رساند.

 

وزیر اقتصاد افزود: واقعا منطقی و پذیرفتنی نیست در حالی که ما در کل سال شاید کل طرح‌های عمرانی یعنی سرمایه گذاری دولت چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ممکن است نباشد، ۴۲ هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت‌های نقدی کنیم که آن هم از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست نمی‌آید بلکه از محل سایر ردیف‌های بودجه‌ای است.

 

طیب نیا اظهار داشت: در مرحله اول بحث صرفا برقراری تعادل در تراز مالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و بحث مرحله دوم یعنی حرکت به سمت قیمت‌های نسبی بین المللی و جهانی قاعدتا برای امسال مطرح نیست و هدفمندسازی برای شرایطی پیش بینی می‌شود که یک تعادلی در بازار پول، کالا و ارز فراهم شده باشد.

 

وی تصریح کرد: همچنین ما بتوانیم تورم را مهار کنیم و نرخ ارز را یکسان سازی کنیم تا بعد از اینکه آرامش در بازار‌ها برقرار شد و به یک تعادل نسبی رسید آن زمان بحث مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح خواهد شد.

 

وزیر اقتصاد افزود: یعنی هیچگاه یک بیماری که تب آلود است را وارد اتاق عمل نمی‌کنیم و برنامه دولت این است که در وهله اول تب اقتصاد را مهار کند و پس از آن فاز دوم هدفمندی را دنبال کند. 

 

مرتضوی به دادسرا احضار شد

Posted: 05 Oct 2013 07:47 AM PDT

جرس: سایت عصر خبر، گزارش داده است که سعید مرتضوی برای انجام تحقیقات قضایی در خصوص حواشی جلسه استیضاح شیخ الاسلام وزیر پیشین کار و فیلم های ضبط شده برای روز دوشنبه به دادسرا احضار شده است.    

  

گفتنی است، در جریان استیضاح شیخ‌السلامی در بهمن ماه سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد فیلمی را در مجلس نشان داد که در آن فاضل لاریجانی، برادر رئیس مجلس، از مرتضوی می خواست واسطه شود تا تاجری را با فاضل مرتبط و او را مباشر خود قلمداد کند. فاضل تاکید می کند که با استفاده از نفوذ خود بر برادرانش در قوه قضاییه و مقننه می تواند مشکلات و موانع حقوقی، اجرایی و قضایی تجارت فرد مورد نظر را حل کند و "کارش را پیش ببرد" و در ازای آن به وضوح مبالغ متنابهی پول (۱۵۰۰۰ دلار در ماه) و امکاناتی اعم از دفتر کار و آپارتمان یا ویلایی در تهران یا شمال "برای شروع کار" در اختیار او قرار بگیرد. 

 

به نظر می‌رسید این فیلم به صورتی مخفیانه ضبط شده است.

 

سعید مرتضوی همچنین به دلیل پرونده کهریزک دارای پرونده باز در دادگاه است.

ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: من از ادبیات باراک اوباما ناامید شدم

Posted: 05 Oct 2013 07:18 AM PDT

 جرس: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: استفاده از ادبیات تهدید و ارعاب توسط رییس جمهوری آمریکا در برابر مردم ایران بی‌فایده است. 

 

به گزاش ایرنا، ظریف درمصاحبه با فرید زکریا مجری شبکه خبری سی ان ان که قرار است فردا (یکشنبه) ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از این شبکه پخش شود و پایگاه اطلاع رسانی این شبکه بخش کوتاهی از آن را روز شنبه منتشر کرد، درپاسخ به سوال وی درمورد اظهارات باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، گفت: به نظر من سران سیاسی باید رهبری خود را حفظ کنند. من از ادبیات باراک اوباما ناامید شدم؛ زیرا به منزله ناامید کردن مردم ایران بود. به نظر من اوباما باید واقعا به مواضع اعلام شده خود در تعامل با ایران براساس احترام متقابل وفادار می‌ماند. این‌‌ همان چیزی است که او در نامه‌اش به رییس جمهوری (ایران) نوشته است و درسخنرانی مجمع عمومی بیان کرد.

 

 

وی خطاب به اوباما گفت: شما با تهدید یک ملت احترام متقابل خود را به آن‌ها نشان نمی‌دهید، با ارعاب به ویژه زمانی که می‌دانید مفید نیست و به هیچ کار نمی‌آید هم نمی‌توانید به آن‌ها احترام بگذارید. همانطوری که گفتم مردم ایران نسبت به ادبیات تهدید و ارعاب واکنش به شدت منفی نشان می‌دهند. 

حکم یک سال حبس و پنج سال ممنوع الخروجی معصومه دهقان تایید شد

Posted: 05 Oct 2013 07:18 AM PDT

جرس: دادگاه تجدید نظر، حکم دادگاه بدوی معصومه دهقان، معلم بازنشسته و همسرعبدالفتاح سلطانی را عینا تایید کرده است و او اکنون بر اساس حکم دادگاه شعبه ۵۴ تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال تعلیق شده و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

 

 

به گزارش  کمپین بین المللی حقوق بشر، معصومه دهقان با اشاره به اینکه از تایید حکم دادگاه اولیه اش در شوک است، گفت: «من می توانم در این مرحله تقاضای اعاده دادرسی کنم. اما نمی دانم واقعا باید چه کار کرد و آیا این تقاضای من می تواند تاثیری در روند حکمم بگذارد یا خیر. متاسفانه حکم من عینا تایید شده است.»

 

 

خانم معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی و معلم بازنشسته که هیچگاه فعال سیاسی نبوده است در تیرماه سال ۱۳۹۰، شش روز به اتهام سفر به آلمان و دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ بازداشت شد. اتهام او « مشارکت در کسب مال حرام از طریق گرفتن جایزه حقوق بشر» بود. این جایزه به عبدالفتاح سلطانی داده شده بود که به دلیل آنکه این وکیل ممنوع الخروج بود همسرش به آلمان رفت و جایزه را به نمایندگی او گرفت. خانم دهقان نهایتا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به یکسال حبس تعلیقی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد و دادگاه تجدید نظر این حکم را عینا تایید کرد.

 

 

خانم دهقان در پاسخ به اینکه آیا در ماه های اخیر مجددا به وزارت اطلاعات احضار شده است، گفت: «قبل از صدور حکم دادگاه بدوی فقط یکبار احضار شدم و ماموری با حرف‌هایش تهدیدم کرد که نباید فعالیتی داشته باشم و یا در جمع خانواده های زندانیان سیاسی شرکت کنم اما بعد از صدور رای دادگاه بدوی تا کنون هیچ وقت احضار نشدم اما متاسفانه رای دادگاه بدویم عینا تایید شد.»

 

 

همسر عبدالفتاح سلطانی، در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه آزادی برخی زندانیان سیاسی که طی هفته های گذشته اتفاق افتاد، مقامات در خصوص آزادی همسرش صحبتی کرده اند، گفت:« به طور مشخص صحبتی با ما نشده است اما راستش با شنیدن خبر آزادی دوستان زندانی و خانم نسرین ستوده ما به دولت جدید امیدوارتر شدیم و حالا من هم امیدوارم همسرم و بقیه زندانیان سیاسی نیز آزاد شوند. رییس جمهوری که می خواهد با دنیا تعامل کند باید اول با دولت خودش به تعامل برسد که به نظر می رسد قصد چنین حرکتی را دارد.»

 

 

خانم دهقان همچنین با اظهار اینکه هنوز تقاضای دادرسی مجدد در مورد پرونده همسرش اجرا نشده است به کمپین گفت:« آقای سلطانی و وکلایش تقاضای اعمال ماده ۱۸ و بررسی مجددا حکم دادگاه را داشتند که این تقاضا نیز پذیرفته شد اما پس از ماهها پذیرفته شدن این تقاضا هنوز اجرا نشده است و ما امیدواریم که مجددا حکم آقای سلطانی بررسی شود.»

 

 

عبدالفتاح سلطانی از وکلای برجسته حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در تاریخ ۱۸ دی ماه(۱۳۹۰) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی با سه اتهام گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۳ سال حبس در تبعید در شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد. 

شریکی بزرگ برای شیطان بزرگ

Posted: 05 Oct 2013 06:57 AM PDT

غسان شربل
جرس: جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق مطمئن بود که جنگی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد؛ زیرا به‌نظر او هیچ‌کدام از دو طرف خواهان لغزیدن به ورطه‌ی آن نیستند. ایران خامنه‌ای شاهد بود که چه بر سر عراق صدام حسين آمد، آن‌گاه که ماشین نظامی آمریکا بر آن یورش آورد.

رهبری ایران انتحاری نیست و هرگز ریسک نخواهد کرد. شعار «مرگ بر آمریکا» در خیابان‌های تهران یک مساله‌ و محاسبات رهبران ایران مساله‌ی دیگری است. تهدیدهای رنگ‌باخته‌ی آمریکا برای از اعتبار انداختن ایران یک امر و خطرکردن برای جنگ با ایران امر دیگری است.

سایه‌ی آمریکا در خاورمیانه سخت و سنگین است. هرگاه هر دولت انقلابی بخواهد توازن قوا ایجاد کند و رهبری منطقه را از چنگ آمریکا در بیاورد، با سایه‌ی آن اصطکاک پیدا می‌کند. تحول‌خواهان می‌دانند که توان بیرون راندن آمریکا از منطقه را ندارند، به‌همین خاطر فقط با آن مجادله، برگ‌های بازی را جمع‌آوری و خود را برای مذاکره و معامله آماده می‌کنند تا آمریکا نقش و جایگاه جدید آن‌ها را بپذیرد؛ بنابراین تمام آن‌ها تلاش می‌کنند تا شریک بزرگی برای آمریکا باشند.

گفت‌وگوی ما با طالبانی در قصر «الشعب» دمشق در ژانویه ۲۰۰۷ به درازا کشید، اما او با سعه صدر از ادامه‌ی گفت‌وگو استقبال می‌کرد. طالبانی چند هفته پیش از آن، از ایران بازدید و با رهبر، رییس‌جمهور و برخی شخصیت‌های تاثیرگذار ایران دیدار کرده بود. از او پرسیدم طی این دیدارها چه نتیجه‌ای از سخنان مسوولان ایران در زمینه‌ی رابطه تهران با واشنگتن گرفته‌ای؟ گفت تمام کسانی را که ملاقات کردم این دیدگاه واضح را داشتند: «اگر آمریکا اعلام آمادگی کند، ما آماده‌ی تفاهم با آن در مورد کل منطقه از افغانستان تا لبنان هستیم.»

طالبانی احساس کرد که من از این سخن شگفت‌زده شده‌ام و گفت: «به ایرانی‌ها پیشنهاد دادم با زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در عراق دیدار داشته باشند. ابتدا واشنگتن موافقت کرد و سپس ایران، به شرط این‌که دیدار غیرعلنی باشد. خلیل‌زاد ۲۴ ساعت زودتر سر قرار (دوكان كردستان) حاضر شد اما ایرانی‌ها به علت این‌که كوندوليزا رايس، وزیر خارجه‌ی آمریکا خبر این دیدار را به رهبران کنگره داده بود، منصرف شدند. ایران با این دیدار مشکلی نداشت، بلکه با نشت خبر آن به مطبوعات مخالف بود.

برخلاف آن‌چه در رسانه‌ها گفته می‌شد، نشست ایران-آمریکا غیرممکن نبود. در سال ۲۰۰۳ و پیش از لشکرکشی آمریکا به عراق، ژنو شاهد تماس ایران و آمریکا برای بررسی اوضاع آینده‌ی عراق بود. این تماس‌ها پس از سقوط صدام متوقف شد؛ چراکه ایران از تحویل نیروهای القاعده، که واشنگین معتقد بود در ایران حضور دارند، خودداری می‌کرد. تماس‌هایی هم در مورد افغانستان بین دو کشور صورت گرفت و خبرهایی به بیرون درز پیدا کرد.

رخدادهایی وجود داشت که اهالی منطقه به‌خاطر تعدد اتفاقات، آن را به یاد ندارند. در سال ۲۰۰۳ و پس از تشکیل شورای حکومت عراق که هنوز پل بريمر بر آن امر و نهی می‌کرد، ایران گروهی متشکل از نیروهای وزارت خارجه و سپاه پاسداران را برای عرض تبریک به شورای حکومت به عراق فرستاد، درحالی‌ که حکم این شورا با مرکب آمریکایی نوشته شده بود و دوستان ایران در عراق نیز آن را انکار نمی‌کردند.

رخدادی دیگر؛ رهبران عرب حاضر نشدند از عراق اشغال شده بازدید کنند اما در سال ۲۰۰۷ هواپیمایی در فرودگاه بغداد که به سختی مسافری از آن‌جا وارد می‌شد، به زمین نشست. مسافر آن کسی نبود جز محمود احمدی‌نژاد. مسافر مذکور با مشاهده‌ی تانک‌های آمریکا سوال‌هایی پرسید که پاسخ گرفت این فقط یک پایگاه از چندین پایگاه آمریکا در سراسر عراق است که ۱۷۰ هزار سرباز آمریکایی در آن مستقرند. نیروهای عراقی با ایستگاه‌های بازرسی هماهنگ کرده بودند تا کاروان رییس‌جمهور ایران را برای بازرسی متوقف نکنند، به جز یک ایستگاه در خارج از «منطقه سبز بغداد» که کاروان متوقف شد. عراقی‌ها ترسیدند و سراسیمه علت را از نیروهای آمریکایی جویا شدند. افسر آمریکایی گفت سربازان‌اش می‌خواهند با رییس‌جمهور مسافر عکس یادگاری بگیرند. وقتی قضیه را به او گفتند خندید.

سال گذشته در همین روزها برای دیدن طالبانی به منزل‌اش در سلیمانیه رفتم. او شدیدا نگران اوضاع سوریه بود و از رنج‌هایی که به‌خاطر درگیری‌های مذهبی بر همسایه‌اش، سوریه وارد می‌شود، می‌نالید. او گفت ایران نمی‌تواند از سرانجام رژیم بشار اسد دست بشوید. خسارت واردشده بر سوریه باعث می‌شود تا مهم‌ترین برگه‌های ایران برای مذاکره با آمریکا از دست برود. ایران نقش و اعتبار خود را در منطقه از دست خواهد داد. اعتبار و جایگاه برای ایران از داشتن بمب مهم‌تر است. دقیقا همان سوال پنج سال پیش را از او پرسیدم. باز هم وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را بعید دانست و گفت از دستگاه اداری اوباما شنیده که به شدت خواهان حل اختلاف با ایران هستند و از ایران نیز شنیده که آماده‌ی مذاکره‌ی همه‌جانبه با آمریکاست؛ البته اگر آمریکا حاضر باشد واقعیت‌های جدید منطقه را بپذیرد.

گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی مرا به یاد سخنان طالبانی ـ خدا شفایش دهد ـ انداخت. روند صلح، آسان نیست و چه بسا به تاخیر بیافتد. خواسته‌ی کنونی ایران این است که «شریک بزرگ» برای «شیطان بزرگ» در سراسر منطقه، از افغانستان تا لبنان باشد. مساله البته به همین سادگی نیست، زیرا ایران از حمایت اکثریت منطقه برخوردار نیست. پس از بحران دنباله‌دار سوریه و تشدید درگیری‌های مذهبی در منطقه و قرارگرفتن ایران در محور شرارت، این کشور بسیاری از برگه‌های خود را از دست داده و آن طراوت و قوت خود را ندارد. اندوه طالبانی بر سوریه مرا میخکوب کرد. سوریه ثبات و تمام برگه‌های خود را از دست داد. بازیگری بود که تبدیل به بازیچه شد.

منبع: ایران در جهان
منبع اصلی: الحیات
مترجم: عبدالسلام سلیمی
 

احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرخام

Posted: 05 Oct 2013 03:41 AM PDT

جرس: مشاور انجمن صنایع لبنی با هشدار نسبت به احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرخام گفت: اگر دولت حمایت نکند، به دلیل حذف تخصیص ارز مرجع به واردات نهاده‌های دامی قیمت شیرخام ممکن است افزایش قابل ملاحظه‌ای یابد.  

 

حسین چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امروز در عرصه سیاست گذاری‌های اقتصادی شاهدیم مسیری در جهت عکس منافع ملی دنبال می‌شود، گفت: افزایش قیمت شیرخام باعث افزایش دوباره قیمت محصولات لبنی و کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور خواهد شد که این در نهایت به سلامتی مردم لطمه می‌زند.

 

وی افزود: ظاهرا اقتصاددانی که بر اجرای این طرح اصرار دارند با علم به اینکه افزایش قیمت شیرخام و فراورده‌های لبنی باعث کاهش بیشتر مصرف و خرید مردم خواهد شد، مشکل عدم خرید شیرخام را پیش‌بینی کرده و با آزاد کردن صادرات شیرخشک پیشاپیش به استقبال حل این مشکل رفته‌اند.

 

مشاور انجمن صنایع لبنی گفت:‌ در این بین باید این سوال کلیدی را مطرح کنیم که تکلیف مردم با بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم و هزینه‌های سنگین ناشی از درمان این بیماری‌ها چه می‌شود؟ شاید با حذف ارز مرجع واردات نهاده‌های دامی بخشی از بار مالی از دوش دولت برداشته شود اما هزینه‌های سنگین درمانی دوباره به جامعه و کشور تحمیل می‌شود.

 

وی عنوان کرد: آمارهای 90 درصدی کمبود کلسیم در کشور، شیوع پوکی استخوان در حداقل 30 درصد از زنان زیر 50 سال کشور، در معرض شکستگی استخوان قرار داشتن دو میلیون خانم ایرانی، ورود دانش آموزان به مدرسه با 5.7 دندان پوسیده، مرگ ومیر 20 درصدی کسانی که دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، زمینگیر شدن 50 درصد از همین افراد، وجود حداقل 150 میلیون دندان پوسیده در دهان مردم، از دست رفتن 36 هزار سال عمر مفید سالانه به خاطر عارضه پوکی استخوان بخشی از اطلاعاتی هستند که توسط دستگاه‌های مرتبط دولتی و سازمان‌های مردم نهاد تهیه واز طریق رسانه‌ها در اختیار همگان قرار گرفته‌اند.

 

وی تاکید کرد:‌ همه این مشکلات به دلیل فقدان حضور کافی شیر در سبد غذایی مردم و به سبب دریافت نشدن کافی کلسیم اتفاق افتاده است. از سوی دیگر یافته‌های علمی می‌گویند میزان نیاز روزانه انسان به کلسیم آنقدر بالاست که از هیچ منبع دیگری جز شیر و فراورده‌های شیری قابل تامین نیست.

 

مشاور انجمن صنایع لبنی افزود: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اعلام کرده است که هر ایرانی حداقل دو دندان پوسیده دارد. یعنی 150 میلیون دندان پوسیده در دهان مردم جا خوش کرده است. هزینه‌های پروتز، ارتودنسی و ایمپلنت را وارد این محاسبه نمی‌کنیم. اگر برای ترمیم هر دندان فقط 200 هزار تومان هزینه شود، هزینه‌ای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان را به اقتصاد کشور و خانوار تحمیل می‌کند. با این رقم چه تعداد فرصت شغلی در بخش کشاورزی یا صنعت در کشور می‌توان ایجاد کرد؟ 

نامه ای به مصطفی تاج زاده

Posted: 05 Oct 2013 03:30 AM PDT

جلال جلالي‌زاده
آیا درست است که عده ای از هموطنان ما قربانی تبعیض وبی عدالتی بعضی دیگر باشند.


برادر گرامی جناب آقای دکتر مصطفی تاجزاده دریا دل:
سلام علیکم وقلبی لدیکم
یادداشت زیبا و پرمحتوای جنابعالی را درباره دو موضوع جرم سیاسی ومشکلات اهل سنت مطالعه کردم. بدون شک حضرت عالی در تمام مراحل زندگی خود مدافع حقوق حقه هموطنان خود بوده اید. طبیعی است که آزاد اندیشی آزادمردی چون شما مرزهای مذهبی ،قومی وخط کشی های سیاسی را به رسمیت نمی شناسد و همه ساکنان کره خاکی را در بر می گیرد. بنابراین دور از انتظار نیست که شما بزرگمرد دربند ،علی رغم همه مشکلات جسمی و روحی به فکر هموطنان مظلومی باشید که به نام اسلام و اهل بیت مکرم ،مکرربر آنان جفا می رود. شایداگر ندای آزادی خواهی معدود کسانی مانند شما نبود وضع اهل سنت ایران خیلی بدتر از این می شد. الطاف جناب عالی در مورد این جانب که بدون توصیه و هماهنگی قبلی از حق تضییع شده من در اولین انتخابات شورای اسلامی شهر سنندج دفاع کرده بودید تنها یکی از چندین نمونه عدالت پیشگی شما می باشد. نامه پنج صفحه ای شما به آقای موحدی ساوجی که در آن در باره رد صلاحیت این جانب در انتخابات اولین شورای شهر سنندج نکات قابل ملاحظه ای را گوشزد فرموده بودید ونیز انتصاب فرمانداران وانتخاب شهرداران اهل سنت درمناطق مذکور از دیگر نمونه های خدمت خادمانه شما به این آب و خاک است.


برادر بزرگوار ! کاش انقلابمان تا سر منزل نهایی مقصود پیش می رفت و گرد این همه ندانم کاری و بی عدالتی بر دامن کبریائیش نمی نشست. ای کاش اینگونه اخلاق و اسلام مان روز به روز ضعیف تر نمی شد ومرزها وحریم پاکی وپارسایی شکسته نمی شد. بنده بر این باورم تا زمانی که حجاب تاریک تعصب دیده ها را پوشانده وتبعیض ها وتحقیرها روا داشته می شود، مملکت ما روی آزادی وعدالت به خود نخواهد دید. دور نیست روزی که آه مظلومانی چون دانشجویان ستاره دار ومتخصصان بی کار که خود معلول گزینش های قرون وسطایی هستند، چشم ظالمان را کورکند.
آقای تاجزاده شما فکر نکنید که این ظلم ها وحق کشی ها در حق کسانی است که نسبت به نظام و یا انقلاب بی تفاوت بوده اند، بلکه نارضایتی بیشتر در بین کسانی است که در پیروزی انقلاب نقش اساسی داشته و عزیزترین افراد خانواده شان فدای دفاع از انقلاب وایران شده اند. کسانی که امروز یا جلای وطن نموده، ممنوع الخروج شده و یا گوشه عافیت را از بیم مسائلی که خود می دانید اختیار کرده اند. شما بهتر از ما عملکرد شورای نگهبان را در رد صلاحیت افرادی که دلسوز ملت هستند وجایگاهی در بین مردم دارند می دانید. عملکردهایی که صرف نظر از همه تاکیدهای آیة الله خمینی در حفظ حرمت خانواده شهیدان وامثال آنان رخ داده است.


اما این تعصب سنی ستیزانه و نامحرم تلقی کردن آنان البته مخصوص اصولگرایان نیست. کافی است که سه نکته از مجلس ششم را برایتان بازگو نمایم تا بدانید که فاصله اصلاح طلبان اسمی با اصلاح طلبان واقعی از زمین تا آسمان است. دراولین مراحل تشکیل کمیسیون های مجلس این جانب علاقه مند بودم در کمیسیون سیاست وامنیت ملی باشم اما دوستان اصلاح طلب به من رأی ندادند. 2- در کمیسیون فرهنگی علی رغم میل اینجانب به اصرار آقای دکتر پور نجاتی نامزد شدم اما در نهایت دوستان به یک نماینده غیر مسلمان رأی دادند و از رای دادن به این حقیر امتناع کردند. 3- در انتخاب هیئت رئیسه مجلس که اینجانب از کاندیداهای تصدی آن بودم، داستان کفن پوشی و امثال اینها مطرح شد در حالی که یک صد سال پیش از این در دوره دوم مجلس شورای ملی،میرزا اسدالله خان کردستانی نماینده سنندج عضو هیئات رئیسه مجلس بوده است. بگذریم از داستان انتصاب رئیس سازمان آب و فاضلاب در یکی از مراکز استان هاواعتراض هایی که پس از آن به وجود آمد.

 

غرض از یادآوری این مسائل تذکر این نکته است که تا زمانی اصلاحات مذهبی در ایران انجام نشود وهمگی با عینک تعصبات پوچ به حقوق شهروندان بنگرند هیچ گونه تغییری در اوضاع صورت نخواهد گرفت وکشور عزیز ایران با محروم کردن یک چهارم از ساکنانش راه رشد وتوسعه را طی نخواهد کرد،،اما صرف نظر از تصمیمات مسئولین سؤال بنده از جنابعالی این است که آیا درست است که عده ای از هموطنان ما قربانی تبعیض وبی عدالتی بعضی دیگر باشند وهمه این ظلم ها به نام حضرت زهرا (رضی الله عنها)تمام شود؟ من کاری به دولت احمدی نژاد ندارم که کارنامه اعمال آن دولت در تمامی ابعاد برای ایرانیان آشکار است. مخاطب خاص بنده آقای روحانی و تیم همراه ایشان است که حداقل شش میلیون از آرای ایشان متعلق به اهل سنت است. آیا در یک کشور غیر اسلامی که عدل را از اصول مذهبی خود به شمار نمی آورد، حزبی که پشتوانه شش میلیون رأی داشته باشد حق شریک شدن در قدرت را ندارد؟ به نظر جنابعالی اگرآقای خاتمی هم برخی ملاحظات را اعمال نمی کردند اصلاح طلبان وضعیت بهتری نمی داشتند؟ در عربستان سعودی با آن حکومت استبدادی ومتعصب، شیعیان اسماعیلیه اززندگی مطلوبی برخوردار می باشند. اما بر عکس در نظام جهوری اسلامی که درخت آن باخون هم وطنان سنی وشیعه آبیاری شده برخی از افراد متعصب ناآگاه به مقتضیات زمان می پندارند که با اعمال فشار بر پیروان دیگر مذاهب می توان بر تعداد شیعیان افزود؟ آیا به فرض موفقیت وجود چنین اعتقادی که به خاطرکسب نان وحفظ جان بوده ارزشمند است؟ در طول تاریخ پیروان راستین اهل بیت مفتخراند که در مقابل ظلم واستبداد ایستادگی کرده اند وبه پیروی از مشی ائمه طرفدار مظلومان بوده اند اما با چنین منشی کسی می تواند از سیاست صفویان دفاع ویا به آن افتخارکند؟. امروز دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شده که هیچ چیزی از دیده ها ی تیزبین پوشیده نمی ماند وحقایق چنان عریان شده اند. که کسی نمی تواند آنها را بپوشاند، برادر ارجمند، من وامثال بنده نه در فکر مقامیم ونه در پی انباشتن جیب های خود از بیت المال، بلکه درد دین گریزی جوانان اهل سنت بویژه در کردستان که معلول سیاست های نادرست وبرخوردهای نامعقول برخی از مسئولین ومعرفی اسلام به عنوان نماد تعصب وسخت گیری وتبعیض است امان از ما بریده است که گذشته از تامین نان ومعاش ساده آنان وپرهیز از افتادن به دام های گوناگون مانند اعتیاد وافراط گرایی باید شب وروز در اندیشه نجات ایمان آنان بود که هم اکنون هزاران نفر از آنان در پی تامین معاش در داخل وخارج کشورآواره اند ،پرسش دیگری که باز هم دل هارا به خود مشغول کرده این است که آیا پس از سی وپنج سال جمهوری اسلامی نتوانسته است از میان پانزده ملیون اهل سنت امام جمعه ای ، وزیری،سفیری،استانداری،رئیس دانشگاهی ومدیرکل آموزش وپرورشی را تربیت کند ودر این زمینه افغانستان ویا عربستان سعودی را !!!در انظار جهانیان الگوی خود قرار دهد. امید است سخنان این جانب شما را بیش از پیش آزرده خاطر نگردانده باشد ومسئولین هم از باب النصیحة لأئمة المسلمین وامر به معروف ونهی از منکر توصیه هارا مد نظر قرار دهند.
سربلند وبهروز باشید
برادرتان
جلال جلالی زاده

 

منبع: صفحه فیس بوک نویسنده

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.