جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تقدیم به دختران موسوی

Posted: 25 Oct 2013 11:16 AM PDT

روزبه سبز


خواهرانم
آن سیلی بر روی تو نه که بر تمام قامت ما بود
افسوس که حتی تلنگری بر غیرت برخی نیست
افسوس که شیران دربند و روبهان بر سر کارند و دست ما سربازان سبز کوتاه.
ولی شاید این فاجعه خونی در کالبد این غیرت جاری سازد و باز بیدار شویم و به راه گردیم

خفتگان بسیارند
جماعت خواب
جماعت غافل

جماعتی که برای بازنمایی واقعه غدیر به بیابانی رفتند و بازی قرار دادند وقایع دینی و صدر اسلام را برای ایجاد فضا و بهره برداریهای پسینش نظاره کردند، باید میدیدند که عاشورای در کوچه خورشید و برابر چشمان حسین زمان برپا گشته و ...

باید پنجه بر رخ کشید که پدرتان آرامش را از برای ما ملت رنجور بر خود و بانوی سبزش حرام ساخت و شما گوهران سبز و استقامت نیز چونین خونین دل در عید خودتان از بر پدر میروید.

زنده ایم تا حق خود و رهبران سبزمان را بستالنیم.

فرصتی اندک به روحانی دهیم تا به عیار خود پاسخی به آن نابرده بو از انسانیت و شرافت دهد. که البته میدانیم او ابزار دست گروهی سخت جان است اما از روحانی حداقل خواست این است همان ابزار را به پای محاکمه کشاند و اربابش را پیشکش، بگذارد به وقتش با خودمان.

سرباز سبز میر حسین
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


واقعه غدیر خورشید و روحانی

Posted: 25 Oct 2013 11:16 AM PDT

روزبه سبز


واقعیت تلخ روز عید غدیر در کوچه خورشید ُ که در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود و ننگی بر کارنامه مدعیان اسلام رحمانی و جانشینی امام عصر، نه تنها اتفاقی و حاصل خودسریها نبود بلکه حرکتی برنامه ریزی شده بود، و از آن دو حاصل را انتظار داشتند:.
 

۱- با این عمل زشت و شرم آور میر حسین موسوی و بانو رهنورد رابه بدترین و دردناکترین شکل ممکن شکنجه دهند. که برای والدین دردناکتر از سیلی خوردن فرزندان مظلومشان توسط جلادان، شکنجه‌ای نیست.
 

۲- با این کار انتظار میرفت از آنجا که میدانستند دختران میرحسین قطعا این حرمت شکنی را به اطلاع ملت میرسانند یک بمب خبری در شبکه‌های اجتماعی براه افتد و مردم طبیعتا احساساتی شده و از روحانی درخواست عکس العمل کنند، روحانی نیز بر سر دوراهی قرار گیرد و اگر عکس العمل نشان داد، خود و دولت را با تندروها درگیر کرد، که زمینه آن فراهم خواهد شد که بحرانهای بعدی برایش ایجاد شود و اصطلاحا شاخ در شاخ شده و نبرد با روحانی و دولت، وارد مرحله‌ای تازه خواهد شد و عملا میدان برخوردها با او بوجود آید. و اگر هم روحانی عکس العملی نشان نداد و سکوت کرد از نظر آنها اینگونه اقبال مردم به روحانی در همین جا به شدت تنزل خواهد نمود و مردم از او دلسرد و ناامید گشته و با ایجاد مواردی دیگر طی ۴ سال ریاست جمهوری روحانی و سکوت احتمالی او تا پایان دوره روحانی عملا با ریزش شدید هواداران روبرو شده و دور بعد روحانی قدرتی برای رقابت با کاندیدای آنان نخواهد داشت و بدون دردسر جنگ مغلوبه خواهد شد تندروها بدون زحمت دولت را از روحانی که انتظار میرود با دیپلماسی مسله هسته‌ای را حل کرده و تحریمها را نیز برداشته باشد پس بگیرند.


که البته این تحلیل دور از انتظار نیست و قطعا اگر روحانی برخورد لازم را با این فاجعه نکند مردم دلسرد شده و فکر میکنم با ریزش آرای شدید روبرو خواهد شد.


انتظار داریم روحانی با برخورد کارشناسی شده و مشورتی با اطرافیان، مجدانه همین شنبه به این موضوع ورود کند و بدور از ایجاد فرصت برای آنان که این بازی را راه انداخته اند هم ملت را خرسند کند که رئیس جمهورشان سیلی بر گونه دختر رهبران سبز و هیچ بانوی دیگر را نخواهد پذیرفت و هم اینکه فرصت بحران آفرینی مجدد را از حامیان جو امنیتی خواهد گرفت.


امید که تدبیر و امید روحانی در درون مرز ایران عزیز نیز بکار افتد.


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

امروز روز علی بود

Posted: 25 Oct 2013 11:16 AM PDT

علیرضا کفایی
امروز روز مردی بود که خون گریه کرد وقتی شنید خلخال از پای زن یهودی کشیدند ،  


آری امروز روز علی بود و در همین روز نرگس را سیلی زدند


مامور اطلاعات دختر میرحسین موسوی را سیلی میزند و دستش را گاز می گیرد .


گویی این جماعت هنوز نتوانسته اند خوی وحشیانه خود را ترک کنند و هر از گاهی گاز میگیرند و اهانت می کنند .


سخن از نادیده انگاشتن حقوق انسانها است و رفتاری که نشانه های جاهلیت را در خود دارد . ظلمی که امروزه خود را عریان کرده و بی محابا و بدون واهمه خود را نشان می دهد ، تنها یک پدیده نیست بلکه تبدیل به یک ایدئولوژی شده است .


وقتی گروههایی وجود دارند که برای رسیدن به امیال خود دست به هر کاری می زنند و نه تنها مورد مواخذه قرار نمی گیرند بلکه از آنها حمایت میشود و در حاشیه امن قرار می گیرند و در تریبونهای رسمی مورد تمجید قرار می گیرند و برای اعمال بابخردانه و غیر انسانی آنها نظریه پردازی میشود و رفتار بیمار گونه آنها را با احادیث و روایات جعلی توجیه می کنند و بعضاً برای حرکات و رفتارهای غیر معمول آنها نیز فتوا صادر میشود ، معلوم است که نوعی جهان بینی و به تبع آن یک نوع ایدئولوژی خطرناک و ضد انسانی وجود دارد .


این اعتقاد و ایدئولوژی و یا بهتر است بگوئیم این مذهب انحرافی از سالهای قبل تا کنون به حیات خود ادامه داده و در زمانهایی منجر به قتل هم شده است و از سال 76 به این سو و با پیروزی اصلاح طلبان ، آشکارا وارد میدان شد ، حادثه کوی دانشگاه و آن جنایت را نمی توان به فراموشی سپرد ، شاخه ترور این مذهب انحرافی در همین سال ها فعالتر گردید که اوج این بی رحمی و تروریسم را در مورد هدف قرار دادن یکی از شخصیتهای اصلاح طلب شاهد بودیم ، در عاشورای 88 بیرحمانه تر و با فراخوان همه نیروهایشان وارد عمل شدند و فجایع بسیاری آفریدند و در کهریزک اوج اعمال غیر انسانی را در منظر جهانیان قرار دادند .
 

رجاله های پیرو این اعتقاد نتوانستند یکبار دیگر پیروزی اصلاح طلبان را نظاره گر باشند فلذا از 24 خرداد 92 به این سو با نظریه پردازی و گسیل نیروهای بی فکر خود در کار انتقام شدند و شروع به بحران سازی نمودند .


در چند روز اخیر از جایگاههای رسمی نظریاتی عنوان شده است و مداحان هتاک و بی چشم و رو و بی تربیتی هم زبان وقاحت باز کردند و به بخش اعظم جامعه و تفکرات آنها هجوم آوردند و با فحاشی و اهانت مسائلی را عنوان کردند که کاملاً مشخص بود از اعتقاد قلبی ودرونی آنها نشات می گیرد .


آقای خاتمی به حق هشدار دادند که این تفکر و رفتار ممکن است منجر به ترور شود و همینطور است . قطع و یقین این تفکر به این جهت که برای خود پشتوانه ایی مذهبی و دینی قائل است و خشونت را تئوریزه می کند و نیز مورد حمایت هم قرار می گیرد مسلماً به ترور می انجامد .


سیلی زدن امروز بر صورت نرگس موسوی ( دختر مهندس میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد ) ادامه همان تفکرات منحط و در راستای خشونت عریان پیروان مذهب مارقین است و ضمن اینکه خود نوعی ترور است ، مقدمه ایی است بر ترورهای بزرگتر .

 

 

امروز روز مردی بود که خون گریه کرد وقتی شنید خلخال از پای زن یهودی کشیدند ،

 

امروز روز علی بود

آن علی (ع) که وقتی می‌شنود خلخال از پای پیرزنی بیرون کشیده شده است، می‌فرماید: جای دارد که انسان از این غصه بمیرد، آن علی که به هنگام دیدن زحمات و شنیدن درد دل یک بیوه زن و همسر شهید صورت خود را برای تذکر به آتش جهنم، به آتش تنور نزدیک می‌کند و به خود می‌گوید: «ذق – بچش» آن علی که به هنگام نماز از عظمت و خوف خدا غش می‌کند، آن علی که دعا و ناله‌های شبش را حتی امام زین العابدین و سید الساجدین(ع) بر نمی‌تافت،

آری امروز روز علی بود و در همین روز نرگس را سیلی زدند

 

 

واکنش فرزند شهید همت به رفتار زندانبانان میرحسین

Posted: 25 Oct 2013 08:34 AM PDT

 جرس: مصطفی همت فرزند شهید ابراهیم همت  در واکنش به هتک حرمت خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در یادداشتی نوشت:  

 

احتمالا دیگر تا الان ماجرای کتک زدن و توهین شرم آور به دختران میرحسین موسوی ، آن هم درست در روز عید شیعیان را همه شنیده اند .

چیزی که مشخص است ، ملاقات در منزل میرحسین پس از مدتها ، با حکم و اجازهء شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته و این یک تغییر مثبت بوده . (و البته تغییری کوچک و ناچیز)
اما به نظر می آید مسأله ای که تغییر نکرده ، نگهبانان منزل میرحسین و ارگان مسئول در این امر است و همین نگهبانان و ارگان مسئولشان ، اسباب آبروریزی نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورده اند .

این نگهبانان می توانند از ارگان های مختلف مثل وزارت اطلاعات ، اطلاعات سپاه ، نیروی انتظامی و حتی چند نهاد دیگر باشند !
از هر ارگانی که بودند ، وزارت اطلاعات باید به عنوان مهمترین نهاد امنیتی کشور ، نسبت به کتک زدن دختران نخست وزیر انقلاب و درخواست بی شرمانه ای که صورت گرفته (بنابر گفتهء دختران میرحسین) ، عکس العمل جدی نشان دهد . حتی شایسته است که جناب آقای روحانی شخصا در این موضوع دخالت کرده و جلوی چنین آبروریزیهایی را بگیرند تا مردم در سیاست داخلی ، تغییر دولت را بیش از پیش احساس کنند .

درخواستی همچون در آوردن تمام لباس های خانم ها به بهانه بازرسی ، چیزیست که در گذشته در مورد زندان های رژیم صهیونیستی و برخورد سربازان صهیونیست با زندانیان زن فلسطینی شنیده بودیم . بنابراین وزارت اطلاعات باید واکنش جدی نسبت به این وقاحت و موارد دیگر احتمالی نشان دهد تا این لکهء ننگ را از دامان نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کند و به جِد این موضوع را به مأمورین مربوطه و ارگان مسئولشان تفهیم کند که نه اینجا فلسطین اشغالیست ، نه رژیم صهیونیستی در اینجا حاکم است و نه مردم ایران ، مردم یک کشور تحت اشغال هستند .

پی نوشت ۱ : ای کاش دبیر شورای عالی امنیت ملی ، نمایندگانی برای نظارت بر نگهبانان آقایان موسوی و کروبی تعیین می کرد با این هدف که تا پیش از رفع حصر ، دیگر شاهد چنین حماقت ها و رفتارهای شرم آوری نباشیم و بقول خود مسئولین ، خوراک خبری برای رسانه های معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم نشود ..

پی نوشت ۲ : و ای کاش رفع حصر (زندان خانگی..) زودتر صورت بگیرد تا از اتفاقات غیرقابل پیش بینی دیگر (که شاید خیلی بدتر از اتفاقات دیروز باشند..) جلوگیری به عمل آید.

کسی حق ندارد به خانواده دلشکسته زندانیان اهانت کند

Posted: 25 Oct 2013 08:17 AM PDT

عضو مجلس خبرگان رهبری
 جرس: عضو مجلس خبرگان رهبری بر برخورد مناسب و رعایت عدالت در مورد زندانیان و خانواده‌های آنها تاکید و بیان کرد: خانواده فرد زندانی، آسیب دیده است و مرتکب گناهی نشده است. اگر آنها در ملاقات با زندانی خود، تحقیر شوند خلاف عدالت اسلامی است و لازم است با مسببان این بی عدالتی برخورد قانونی صورت گیرد.  

 

هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با شفقنا، درباره آموزه های اسلامی درخصوص رفتار زندانبان با زندانیان و محصورین و خانواده های آنان بیان کرد: از نظر حقوق جزای اسلام و فقه اسلامی، وقتی یک انسان گنهکار یا متهم در دادگاه اسلامی قرار می گیرد، از شروع دادرسی تا پایان دادرسی و صدور حکم و اجرای مجازات و پایان یافتن مجازات نباید با متهم، مجرم و خصوصا خانواده های آنها برخورد نامتعارف و غیرانسانی از سوی زندانبانان صورت گیرد.

 

او افزود: خانواده فرد زندانی، آسیب دیده است و فردی از خانواده به زندان رفته است و در اثر جرم او خانواده بدون اینکه گناهی مرتکب شود آسیب دیده است. یعنی باید در جبران و ترمیم وضعیت روحی و روانی خانواده های زندانی و رسیدگی به آنها عمل شود تا آسیب غیرمستقیمی متوجه کسانی که گناهی انجام ندادند، نشود و عدالت اسلامی برقرار شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خانواده های زندانیان نباید دوبار مجازات شوند، گفت: برای مثال سرپرست خانواده در زندان است، در این شرایط آسیب های تبعی آن شامل خانواده می شود بدون اینکه آنها گناهی کرده باشند. اگر آنها در ملاقات با زندانی خود، تحقیر شوند خلاف عدالت اسلامی است و برای آنها مجازات دوم است. جرم اول خانواده های زندانیان تبعی است و چاره ای از آن نیست که در نتیجه همین جرم تبعی که از سرپرست به آنها رسیده است باید از نظر اسلام حمایت شوند و روحیه آنها ترمیم شود.

 

او ادامه داد: هیچکس حق ندارد خانواده دلشکسته زندانیان را مورد اهانت قرار دهد. آنها باید حرمت ببینند تا احساس کنند زندانی شان در مکان امنی قرار دارد. اینها نکاتی است که باید رعایت شود و مسوولان نظام و قوه فضاییه موظف هستند انسان های جاهل و نادان را در پست زندانبانی قرار ندهند، بلکه انسان های خویشتن دار و باتقوا باید در این مناصب قرار بگیرند و باید به آنها آموزش حقوق بدهند زیرا حقوق خانواده های آسیب دیده در اسلام مورد توجه است و خانواده زندانی خانواده آسیب دیده است و حق و حقوقی دارد.

 

هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه جز مجازاتی که به تناسب جرم زندانی برای او صادر شده است هیچ کس حق آزار و و اذیت زندانی را ندارد، گفت: باید بر رعایت این موارد نظارت باشد، کسانی که این موارد را رعایت نمی کنند باید از پست خود عزل شوند و با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد و تادیب شوند تا برای ماموران دیگر عبرت شود و الا همان ماموران اگر به کار خود ادامه دهند این برخورد توسعه می یابد و عدالت اسلامی مخدوش می شود و به شورش و نارضایتی منتهی می شود و اینگونه شورش ها و ناپایداری ها از یک نقطه کوچک شروع می شود. ما در برابر این برخوردها مسوولیم.

بی‌اطلاعی دو نماینده مجلس درباره گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

Posted: 25 Oct 2013 08:17 AM PDT

در مصاحبه با رادیو عیان شد:
 جرس: "روز گذشته در برنامه بدون خط خوردگی که شنبه تا پنجشنبه هر هفته از رادیو گفتگو پخش می‌شود، اطلاعات شگفت‌انگیزی توسط دو کارشناس این برنامه مطرح شد که به راستی توهینی بود آشکار به شعور مخاطبان رادیویی که خود را رادیوی اندیشه‌ها و فرهیختگان می‌داند و می‌نامد."

 

محمد درویش طی یادداشتی با این مقدمه در خبرآنلاین نوشت: «حدود ساعت ۱۹: ۳۰ دیروز - دوم آبان ۱۳۹۲ - در بخشی از برنامه بدون خط خوردگی که همه روزه به جز روزهای تعطیل از رادیو گفتگو پخش می‌شود، گوینده زن برنامه به سراغ دو کار‌شناس صاحب‌نظر رفت تا نظر ایشان را در باره‌ محتوای گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران جویا شود.

 

کارشناس نخست برنامه، آقای محمدحسن آصفری دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود که در رد گزارش احمد شهید، گفت: این فرد قبلاً وزیر خارجه کشور میانمار بوده که آن جنایت‌های بی‌سابقه را در حق اقلیت مسلمان این کشور روا داشته و چنین فردی اگر راست می‌گوید ابتدا مشکل حقوق بشر در کشور خودش را حل کند. آصفری این را هم اضافه کرد که اخیراً وی و چند عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس به کشور میانمار سفر کرده و از نزدیک در جریان عمق جنایت‌های صورت گرفته علیه مسلمانان آن کشور قرار گرفته‌اند.

 

این در حالی است که احمد شهید، یک شهروند مسلمان‌زاده‌ کشور مالدیو است و پیش‌تر هم سمت‌هایی چون معاون وزیر خارجه، سخنگوی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشور مالدیو را از 1999 تا 2007 بر عهده داشته است.

 

نگارنده نمی‌تواند حیرت خود را از ارائه‌ چنین اطلاعات غلطی، آن هم از سوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پنهان کند؛ آن هم کمیسیونی که انتظار می‌رود اعضایش بیشتر از دیگر نمایندگان مجلس به مسائلی این‌چنینی اشراف داشته باشند. مسأله به‌ویژه زمانی حیرت‌انگیزتر می‌نماید که بدانیم معمولاً این شخصیت‌ها از قبل در جریان برنامه و موضوع آن قرار می‌گیرند تا بتوانند با حضور ذهن و آمادگی اطلاعاتی درخور در آن شرکت کنند! غم‌انگیز‌تر آنکه نه مجری برنامه و نه آن کارشناس دیگر - آقای شکرایی - هم هیچ تلاشی برای اصلاح این سخن جناب آصفری نکردند!

 

البته در طول این گفتگوی تقریباً 20 دقیقه‌ای، نکات عجیب دیگری هم از سوی دو کارشناس برنامه مطرح شد که پخش آن از رادیویی که خود را مدعی فرهیختگی می‌داند و با عنوان رادیوی اندیشه‌ها از خویش یاد می‌کند، به راستی تأسف‌بار بود! از جمله آنکه آقای شکرایی اعلام کرد تنها کشوری که تاکنون سازمان ملل برای آن گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کرده ایران است و حتی وقتی مجری برنامه از شنیدن این پاسخ ابراز تعجب کرد و دوباره پرسشش را مطرح کرد، ایشان با قاطعیت بیشتری همان پاسخ را تکرار کردند. در حالی که کافی است یک جستجوی مختصر در اینترنت می‌کردند تا درمی‌یافتند که علاوه بر احمد شهید، سازمان ملل متحد تا کنون 36 گزارشگر ویژه‌ دیگر را در زمینه حقوق بشر به کشورهایی چون بروندی، کامبوج، اریتره، هائیتی، میانمار، کره شمالی، فلسطین اشغالی، سومالی، سودان و ... گسیل داشته است. در این میان، باز فقر اطلاعاتی دست‌اندرکاران چنین برنامه‌ سیاسی‌ای به راستی شرم‌آور است که نتوانستند همانجا این نکته غلط را تصحیح کنند.

 

نکته‌ دیگر آن بود که هم آصفری و هم شکرایی تأکید داشتند که احمد شهید تاکنون به ایران سفر نکرده و بنابراین، گزارشش فاقد استانداردهای لازم از منظر حقوق بین‌الملل است چون مشاهده‌ی میدانی ندارد. در اینجا وقتی مجری برنامه پرسید: چرا ایشان به ایران سفر نکرده و آیا خودشان مایل به سفر به ایران نبودند؟ آقای شکرایی به صراحت گفت: بله، ایشان خودشان درخواستی برای سفر به ایران ندادند! در حالی که اگر سخنان سیدعباس عراقچی سخنگوی وقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را می‌خواندند، در می‌یافتند که چرا دولت ایران از پذیرش درخواست سفر وی به کشور هر بار اجتناب کرده است!

 

البته در این گفتگو، نکات عجیب دیگری هم مطرح شد. مثلاً آقای آصفری گفتند: تمام زندانیان اوین که مطمئناً الان همه‌ آنها دارند سخنان وی را از درون زندان می‌شنوند! هیچ‌گونه مشکلی ندارند و تنها ناراحتی زندانیان در اوین شاید دوری از خانواده و کمبود مرخصی باشد! سخنانی که حتی سبب شد که مجری برنامه هم به آن معترض شود و تذکر دهد که البته ممکن است زندانیان اوین با مشکلاتی هم روبه‌رو باشند اما نه در حدی که احمد شهید به آنها اشاره کرده است که در این لحظه، جناب آصفری ضمن اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از زندان اوین در سه ماه پیش، مجدداً بر ادعای خویش تأکید کردند و این را به عنوان تأییدی بر مدعای خود اضافه فرمودند که اخیراً یکی از زندانیانی که برای مرخصی از زندان اوین بیرون آمده بود، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: زندان برای ما مثل یک هتل بوده است!

 

به هر حال، ضمن درخواست از شما خواننده‌ گرامی برای گوش کردن به محتوای صوتی این برنامه که هم‌اکنون روی درگاه مجازی ایران‌صدا وجود دارد، امیدوارم از این پس کمتر شاهد پخش برنامه‌هایی چنین سطحی و شگفت‌انگیز باشیم که آشکارا به فهم و درک مخاطبینش توهین می‌کند. 

خاتمی: انسان‌ها زمانی‌که ناروایی می بینند به دنبال اسطوره می گردند

Posted: 25 Oct 2013 06:51 AM PDT

جرس: رییس جمهور اسبق کشورمان تاکید کرد که انسان‌ها زمانی‌که ناروایی می بینند به دنبال اسطوره می گردند.  

 

سید محمد خاتمی، در روز عید غدیر خم جمع زیادی از فعالان فرهنگی، اجتماعی وسیاسی، هنرمندان، روزنامه نگاران، جوانان، فعالان مدنی و اقشار مختلف مردم با تبریک این عید سعید، این نکته را که تاریخ هیچ قومی خالی از اسطوره نیست، یادآورشد و گفت: اسطوره زاده خیال است؛ یعنی وقتی «حس» ،انسانی را اقناع نمی‌کند و عقل او آن رشد لازم را نکرده است که راه درست را بیابد و حقیقت را ببیند و اصولا حقیقت آنقدر زیبا و بزرگ است که عقل دسترسی کامل به آن را ندارد، متوسل به خیال و اسطوره سازی می شود.

 

وی ادامه داد:اسطوره هم با خیال سر و کار دارد. خیال در وجه عادی آن امری میان حس و عقل است. یعنی حس مرتبه اولی است که درک انسان بر آن مبتنی است، سپس خیال است و بالاخره هم عقل،‌ اما باید دانست که خیال برتر از عقل هم داریم؛ یعنی آنجایی که عقل دست و پای خود را گم می کند و خود را ناتوان می بیند،نیروهایی را می‌بینیم که آن را «خیال متعالی» می نامم و عارفان آن را «عقلِ عقل» نام می دهند و عارفان بزرگ از آن بهره مند بوده و تجربه آن را داشته اند. هنر هم با خیال سر و کار دارد و هنرمند راستین کسی است که دستیابی به خیال ماورای عقل دارد. اسطوره سرشار از شخصیت های خیالی است و ساز وکارهای خیالی برای زندگی و تعریف و توجیه آنچه در آن است و بالاخره انسانی که خود را در تنگنای این جهان و محدودیت های او می بیند و آنچه می بینید او را اقناع نمی کند ، دست به دامن خیال می شود تا چیزی را بیافریند که نیست، اما باید باشد.

 

رییس جمهور اسبق کشورمان ادامه داد:برای مثال رستم یک شخصیت اسطوره ای است. یعنی مظهر پرستش حق و خدا، عدالت خواهی، جوانمردی، نیک جویی و نیکخواهی و همه زیبایی هایی که یک انسان را کمال می بخشد و در واقع شاهنامه ترسیم کننده آن تصویری از انسان یا به تعبیر من «روح ایرانی» است که بایستی می بود، اما نبود و باید تلاش کرد به آن رسید، وقتی که انسان‌ها ناروایی می بینند به دنبال اسطوره می گردند.

 

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: مولانا از قول دیوگنس یا دیوژن (بنیانگذار مکتب کلبی) می گوید: "دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست/ گفتیم یافت می نشود، جسته ایم ما/گفت آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست". مولانا که با خیال بالاتر هم سر و کار دارد و اسطوره محقق را یافته است در همین قطعه می گوید «زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/شیر خدا و رستم دستانم آرزوست».

 

خاتمی با بیان‌ین‌که در ادیان ابراهیمی و حتی سایر ادیان بزرگ، شخصیت‌هایی را می بینیم که بزرگتر از اسطوره هستند،افزود: مرحوم دکتر علی شریعتی می گوید علی(ع) حقیقتی برگونه اساطیر است؛ تعبیر زیبا و شاعرانه ای است، اما من می خواهم بگویم که علی(ع) حقیقتی است که والاترین و زیباترین اسطوره ها باید بر گونه و الگوی او ساخته شوند. این خصوصیت دین اسلام است که اسطوره اش حقیقی است و خیالی نیست؛ اسطوره ای است که روی همین زمین زندگی می‌کند، آفتاب بر او می‌تابد، می خورد، می خوابد و مانند همه مردم زندگی عادی دارد؛ اما شخصیتی دارد که حتی دست خیال به او نمی رسد و این امر در مورد مولا یک گزافه گویی نیست. امام علی را به گزافه ستوند و او آنان را ملامت کرد.او را دشنام دادند با آنان مدارا کرد و هیچ گاه قدمی را بیرون از دایره حق و زیبایی برنداشت.

 

وی با تاکید بر این‌که علی بن ابی طالب(ع) فضائلی دارد که همه می دانیم، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین به حکومت ظاهری رسید و مهم این است که نه تنها این حکومت تغییری در زندگی او ایجاد نکرد، بلکه محدودیت ها را بدست خود و برای خود،ایجاد کرد تا همانند ضعیفترین کسی که در قلمرو حکومت او زندگی می کند، زندگی کند. علی(ع) بزرگی بود، اینچنین و بزرگتر از او پیامبر(ص) است و نیز بزرگان سایر ادیان مانند عیسی(ع) هم بوده اند که اسطوره توان بیان عظمت آنها را ندارد.شاید وجه بارز دین های الهی این است که در آن حقیقت هایی وجود دارد که از اسطوره ها زیباتر، بزرگتر و قابل تحقق در عالم هستند.

 

رییس بنیاد باران تصریح کرد: علی(ع) به حکومت می‌رسد و می‌گوید حکومت هیچ ارزشی ندارد، مگر آنکه حقی را به حق دار برساند و داد مظلوم را بستاند، ستمی را و زشتی را در جامعه برطرف کند و بعد هم می گوید اگر رضایت مردم نبود و پیوندی که عالمان و متعهدان با خدای خود دارند که در مقابل ظلم ظالمان و ستم کشی ستم دیدگان آرام و قرار نداشته باشند نبود، من افسار شتر خلافت را بر کوهان آن می انداختم و در اخر همان کاری را می کردم که در اول کار کردم؛ یعنی قدرت برای او هیچ ارزشی ندارد، مگر اینکه بتواند دنیای دیگران را زیبا کند.

 

وی با بیان این‌که شما می‌دانید که برای امام علی (ع)دنیا با تمام زرق و برقش از آبی که از بینی بز به هنگام عطسه بیرون می آید، کم ارزش تر است، اظهارداشت:اما همین فرد دنیا را برای مردم زیبا می خواهد .گفته اند انسان مدنی بالطبع است یعنی در متن جمع زندگی می کند.لازمه جمع نظم است و لازمه نظم حکومت است و آنطور که خود مولا گفته است جمع آدمی جز به وجود حکومت نظام نمی گیرد. آنچه که در طول تاریخ در مورد آن بحث بوده است و امروز بیشتر نسبت جامعه و حکومت است در تاریخ عمدتا این نسبت، نسبت ارباب و بنده(یا به تعبیر هگل خدایگان و برده)بوده است ؛ یعنی مردم هیچ کاره ای بودند و بدون رضایت مردم حاکمان مستقر می شدند، بر آنها حکومت می کردند و در مقابل کسی مسئولیت نداشتند.

 

خاتمی همچنین یادآور شد: علی بن ابی طالب(ع) اگر نگویم اولین نفر، اما از شاخص ترین افرادی است که می گوید حکومت باید باشد ولی مستقر بر رضایت مردم باید باشد. اما بالاتر از این، قرن‌ها باید بگذرد، انسان از دریای خون گذرند کند، گلو ها پاره شود، سینه ها دریده شود، چشم ها از حدقه درآید، ظلم همه جا را بگیرد تا انسان به صرافت طبع و تجربه بسیار پر هزینه به این نکته ظریف برسد و بفهمند که فقط حاکم نیست که حق دارد و فقط مردم نیستند که مسئول و متعهد هستند، بلکه اگر حاکم حقی دارد، انسان هم حقی دارد .

 

وی تصریح کرد:به هر حال این‌که انسان از جهت انسان بودن حق دارد و حکومت از آن جهت که حکومت می کند، حد دارد، واقعیتی است که بشر هزینه زیادی پرداخته تا به آن رسیده است و این علی بن ابی طالب(ع) است که در دورانی که منطق،منطق الحق من الغلب است می گوید « لی علیکم حق و لکم علی حق» ؛ انسان صاحب حق است و حکومت باید محدود و مسئول باشد. این اسطوره نیست؛ بلکه والاتر از اسطوره است. اسطوره ای است که نه فقط در عالم خیال، بلکه در واقعیت تحقق یافته است.

 

رییس جمهور اسبق کشورمان تاکید کرد: امام علی (ع) نیامده است تا عطش قدرت طلبی و استیلا جویی را با حکومت بر مردم فرونشاند، بلکه او می خواهد ملاک‌ها و شاخص های یک حکومت مطلوب در خدمت انسان خدایی را مشخص کند ولو اینکه در این راه جان خود را از دست بدهد.

 

در این مراسم که در دفتر رییس جمهور اسبق کشورمان برگزار شد، از قرآن نفیس و منحصر به فردی از گنجینه موزه ملک به شکل طومار رونمایی شد.

 

این مراسم از یک دهه پیش با اهتمام احمد مسجد جامعی و به منظور تبریک عید غدیر به سیدمحمد خاتمی برگزار می‌شود و از مهم ترین ویژگی های آن رونمایی قرآن‌های نفیس در این سال‌ها بوده است.

 

متن اصلی قرآن رونمایی شده آیه الکرسی به خط درشت در قالب سیزده قطعه است و در زمینة آن 114 سورة قرآن به خط غبار نقش بسته است. خط غبارنوعی از خطوط خوشنویسی است که بسیار ظریف و ریز است.

 

به گزارش ایسنا، حجج اسلام مجید انصاری، علی یونسی، سید محمود دعایی، هادی قابل، سید محمد علی ابطحی، علی شکوری راد، سید حسن رسولی، طهماسب مظاهری، احمد خرم، مجید تخت روانچی، جاوید قربان اوغلی، محمدعلی سبحانی، و... از حاضران دراین مراسم بودند.

 

همچنین از هنرمندان کشورمان فرزاد ادیبی، اسرافیل شیرچی، هانیه توسلی، لیلی رشیدی، ساعد باقری و... در مراسم عید غدیر حضور داشتند. 

بیانیه کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور: منافع ملت ایران در گرو موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است

Posted: 25 Oct 2013 06:21 AM PDT

جرس: کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور طی بیانیه ای از روند مثبت مذاکرات هسته ای ایران و غرب حمایت کرده و خواهان موفقیت این مذاکرات شدند. آن ها منافع ملت ایران و صلح در منطقه را درگرو موفقیت این مذاکرات دانستند.  

 

کنشگران ملی – مذهبی از طرفین مذاکره خواسته اند مرعوب جوسازی های نیروهای افراطی درون خود نشوند و مذاکرات را به شکل برد- برد پیش ببرند وگرنه شکست مذاکرات سرانجامی جز مخدوش شدن منافع ملت ایران و از بین رفتن صلح در منطقه و حرکت به سمت جنگی ویرانگر نخواهد داشت.

 

متن کامل این بیانیه چنین است:

 

منافع ملت ایران و صلح منطقه در گرو موفقیت در مذاکرات هسته ای

 

در حالی که هر دو طرف دست اندرکار در مذاکرات هسته ای یعنی ایران و گروه ۵+۱از لحن و مسیر و محتوای مذاکرات اظهار خوش بینی کرده اند، افراطیون هر دو سو، به خصوص در ایران، در حال تشکیک و کارشکنی در این روند هستند.

 

نیروهای ملی- مذهبی همواره بر مسئله هسته ای نگاهی ملی (مستقل ازصف بندی های سیاسی) داشته و منازعه هسته ای را پوششی بر جدال راست منازعه جو و قدرت طلب در ایران و راست سلطه طلب و سیطره جو در جهان دانسته اند. این جریان پیش از این با انتشار جزوه «ندای صلح و آزادی» تحلیل خود در باره سیر انرژی هسته ای در ایران از زمان شاه تا کنون را در موضوعات زیرمطرح کرده است:

 

ضرورت یا عدم ضرورت و اقتصادی بودن یا نبودن انرژی هسته ای برای ایران، صف بندی های سیاسی، عوام فریبی در اولویت بخشیدن به حق مسلم هسته ای و فراموشی دیگر حقوق مسلم ملت، تحریف درجایگزینی بحث حق مسلم هسته ای، به جای منازعه اصلی «غنی سازی اورانیوم در داخل کشور»، اغراق و جو سازی های نادرست طرف های غربی در ارتباط با توان اتمی ایران و میزان ذخایر اورانیوم آن.

 

برای تسریع روند دموکراتیزاسیون، مردم ایران نیازمند رفاه اند و فعالان سیاسی و مدنی و صنفی نیازمند آزادی و فضای باز سیاسی و رعایت حقوق بشر. انتظار بخش غالب مردم ایران نیز به سرانجام رسیدن این روند براساس منافع ملی و تنش زدایی از روابط بین المللی کشور جهت دستیابی به آرامش و رفاه اند. قاطبه مردم ایران انتظاردارند مذاکرات جاری به نتیجه مثبت و برد- برد منجر شود و هم طیف های معتدل در طرف غربی خواهان حل و فصل مسئله برای جلوگیری از تشدید تنش های بین المللی و اوج گیری بحران در خاورمیانه اند.

 

حل و فصل منازعه ایران وآمریکا در این دوران می تواند برای نیروهای طرفدار رئیس جمهور آمریکا نیز امتیاز مثبتی در رقابت های داخلی باشد. با اینحال، هم در آمریکا و هم در منطقه، نیروهای سرسخت مخالفی مانند اسرائیل و برخی کشورهای عربی و نیز کشورهایی که از تنش میان ایران و آمریکا و مسئله تحریم ها سودهای کلان اقتصادی می برند وجود دارند که در روند مثبت مذاکرات کارشکنی می کبنند.

 

در داخل ایران نیز برخی مافیاهای اقتصادی از وضعیت تحریم نهایت سوء استفاده را می کنند و برخی نیروهای افراطی نیز حیات خود را در تداوم این تنش ها می دانند. آنها با اصلاح روابط ایران و آمریکا خلع شعار شده و به شدت جایگاه سیاسی شان را دررقابت های داخلی از دست خواهند داد. به این ترتیب سرنوشت مردم ایران و منطقه در این منازعات، گروگان کشمکش های سیاسی و اقتصادی دیگر بازیگران قدرتمند حاضر در صحنه شده است.

 

کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور بار دیگر از مقامات کشور و نیروهای داخلی، علیرغم تنوع سیاسی و فکری، می خواهند با در نظر گرفتن مصالح ملی، رقابت ها و کشمکشهای سیاسی و جناحی و فردی را در حاشیه قرار دهند و تلاش کنند این مذاکرات در روندی برد- برد و در راستای منافع مردم ایران به سرانجام برسد.

 

ما از دولت آقای روحانی نیز می خواهیم مرعوب و تحت تاثیر جوسازیهای شعاری و نظریات نادرست وغیرکارشناسی نیروهای کم پایگاه، اما پر سروصدا، قرار نگیرند و با تدبیرو استحکام مذاکرات را پیش ببرند.

 

ما از طرف های غربی هم می خواهیم تحت تاثیر جریان های افراطی قرار نگیرند و مصالح ملت خود و استقرار صلح در منطقه پرآشوب خاورمیانه را فدای خواست این نیروها نکنند و با برخورد منطقی با ایران و دادن امتیازات موثر به تیم مذاکره کننده ایرانی، به موفقیت مذاکرات یاری رسانند. همه طرفهای درگیر باید بدانند که اگر این مذاکرات به شکست منتهی شود، جز جنگ و آشوب و ویرانی و تسلط جریانات افراطی، به خصوص نیروهای بنیادگرا درخاورمیانه، چشم انداز واقعی دیگری وجود ندارد.

 

تصریح می کنیم اگر دولت های غربی اشتباه خود در کارشکنی و عدم همکاری با دولت آقای خاتمی واحتیاط بیش از حد را تکرار کنند، بار دیگر با جناح های جنجالی و منازعه جویی در ایران طرف خواهند شد که سرانجامی جز جنگ در پیش نخواهند داشت.

 

مقامات داخلی ایران نیز باید بدانند اگر کارشکنی نیروهای افراطی داخلی در برابر دولت آقای خاتمی تکرار شود، سرنوشتی جزهمانند عراق و افعانستان و لیبی و … در انتظار ایران نخواهد بود. سنت های تاریخی و ناموس و نظام جهان هیچ ملتی را استثنا نمی کند.

 

ما آرزومند خردورزی همه طرفهای دست اندرکار و بهروزی مردم ایران و ملت های صلح طلب هستیم.

 

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور

اول آبان ماه هزار و سیصد و نود و دو
 

وزارت نفت: ضرر هر روز تاخیر در توسعه پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون دلار است

Posted: 25 Oct 2013 02:20 AM PDT

 جرس: مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برای تحقق اهداف توسعه پارس جنوبی باید ماهانه یک میلیارد دلار منابع مالی در توسعه این میدان مشترک گازی هزینه شود زیان هر روز تاخیر در توسعه پارس جنوبی را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: فرصت آزمون و خطا نداریم.  


ماهانه یک میلیارد دلار باید خرج پارس‌جنوبی شود/ هر روز تاخیر ۱۰۰ میلیون دلار ضرر دارد

به گزارش  مهر، رکن‌الدین جوادی در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های توسعه پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برای تحقق کامل توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی تا دو سال آینده باید حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه در این میدان مشترک گازی سرمایه‌گذاری شود، گفت: به عبارت دیگر برای تحقق اهداف توسعه‌ای پارس جنوبی باید ماهانه یک میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری هزینه شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه پارس جنوبی باید برای حدود ۳۵ میلیون دلار به صورت روزانه باید تصمیم سازی و تصمیم گیری شود، تصریح کرد: تا منابع مالی به موقع در پروژه‌ها هزینه شود که این فرآیند نیازمند ساز و کار دقیق است.

 

معاون وزیر نفت همچنین درباره درآمدهای حاصل از توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی، تصریح کرد: اگر درآمد هر فاز از پارس جنوبی حدود ۲.۵ میلیارد دلار در سال باشد از مجموعه ۱۲ فاز توسعه نیافته پارس جنوبی، سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد حاصل می‌شود.

 

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، افزود: اگر درآمد ۳۰ میلیارد دلار را بر هر روز تاخیر در توسعه فازهای پارس جنوبی تقسیم شود، رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار حاصل می‌شود و این بدین معنا است که این شرکت روزانه باید ۳۵ میلیون دلار هزینه و ۱۰۰ میلیون دلار به درآمد کشور اضافه کند.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با هر روز تاخیر در بهره‌برداری پروژه‌های پارس جنوبی، به اندازه ۳ روز هزینه که معادل یک روز درآمد شرکت نفت و گاز پارس است، ضرر خواهیم کرد، اظهار داشت: برای بهبود امور و فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس به صورت روزانه تلاش کرد و انجام فعالیتی که مختص به امروز است نباید به فردا واگذار شود.

 

معاون وزیر نفت تاکید کرد: عوامل متعددی در تاخیر پروژه‌های پارس جنوبی دخیل است که با هنر مدیریت می‌توان آن‌ها را شناسایی و در راستای بهبود امور قدم برداشت.

 

جوادی با بیان اینکه برای به ثمر رساندن پروژه‌های پارس جنوبی، فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، تاکید کرد: زیرا با هر روز تاخیر از درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری، کشور بی‌نصیب خواهد ماند و این رقم بزرگی است و باید با احساس مسئولیت زمان را از دست ندهیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، خط قرمز شرکت نفت و گاز پارس را زمان اعلام کرد و گفت: اگر به زمان توجه شود و در اولویت فعالیت‌ها قرار گیرد؛ بی‌تردید صرفه جویی نیز به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

 

وی همچنین از شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یک شرکت بزرگ با ماموریت پیچیده یاد کرد و افزود: این شرکت همزمان در دو بخش توسعه‌ای و تولیدی فعالیت می‌کند و این موضوع یکی از دلایل پیچیدگی این شرکت است.

 

معاون وزیر نفت در پایان بر روند تسریع پیشرفت پروژه‌های نفت و گاز پارس تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: درآمد ۱۰۰میلیون دلاری روزانه از فازهای پارس جنوبی باید هر چه زود‌تر باید محقق شود. 

رئیس مرکز آمار: نرخ بیکاری به مرحله بحران رسیده است

Posted: 25 Oct 2013 02:04 AM PDT

 جرس: رئیس کل مرکز آمار ایران با تشریح جزئیات گزارش این مرکز در مورد نرخ بیکاری در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال، اعلام کرد: اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، دو برابر نرخ بیکاری کل (۱۲.۲ درصد) باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران‌زا قرار گرفته‌ایم.  

 

به گزارش مهر، عادل آذر در پاسخ به سئوالی در مورد جزئیات گزارش مرکز آمار ایران در جلسه شورای عالی اشتغال طی هفته گذشته که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: مرکز آمار در این جلسه گزارشی از وضعیت اشتغال، بیکاری، جامعه فعال و غیرفعال را بر اساس طرح نیروی کار ارائه کرد.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه گزارشات مرکز آمار بر مبنای محاسبات سال ۹۱ بود، تصریح کرد: در این جلسه وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد پایان سال ۹۱ در گروه‌های سنی مختلف، استان‌ها، جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و استان‌هایی که دارای بیشترین و کمترین نرخ‌های بیکاری بودند اعلام شد.

 

نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸ تا ۳۹ درصد

 

وی با اشاره به اینکه در این جلسه خروجی‌های نیروی کار بر مبنای سال ۹۱ تبیین شد، تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلامی نرخ بیکاری کل کشور در جمعیت ۱۰ ساله و بالا‌تر در پایان سال ۹۱ که ۱۲.۲ درصد بود یکی از بالا‌ترین نرخ‌های بیکاری طی دهه گذشته محسوب می‌شود که این نرخ با نرخ رشد اقتصادی پایان سال گذشته به میزان[منفی] ۵.۴ درصد که پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی در دهه گذشته محسوب می‌شود مقایسه شد.

 

وی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را نزدیک به ۲۶ درصد که رقم بسیار بالایی است اعلام و بیان کرد: بر اساس یک نرمی که همواره مدنظر است اگر نرخ بیکاری جوانان ۲ برابر نرخ بیکاری کل که‌‌ همان ۱۲.۲ است باشد به معنای این است که در منطقه بحران زا از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته‌ایم.

 

آذر افزود: بر اساس گزارش ارائه شده بالا‌ترین نرخ بیکاری جوانان در استان لرستان بالای ۵۰ درصد که رقم بسیار بالایی است و پایین‌ترین نرخ مربوط به استان‌های شمالی و استان گلستان بود. البته مرکز آمار در حوزه دلایل وارد نمی‌شود و فقط اعداد و ارقام را اعلام می‌کند.

 

رئیس مرکز آمار ایران همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال را بین ۳۸ تا ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم باید بالای ۴۰ درصد باشد و این موضوعات به عنوان بحث‌های محوری مطرح شد.

 

وی گفت: در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که ریاست جلسه را برعهده داشت اعلام کرد که آمارهای متفرقه‌ای که در مورد نرخ بیکاری و اشتغال مطرح شده و می‌شود هیچ یک آمار رسمی تلقی نمی‌شود بلکه ملاک و مرجع اصلی آمارهای بیکاری و اشتغال، آمارهای مرکز آمار ایران است که مبنای آن طرح نیروی کاری است که به صورت فصلی محاسبه می‌شود.

 

خوشه بندی بایگانی شد

 

آذر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها و حذف سه دهک ثروتمند جامعه از طرح خوشه بندی که پیش از این مرکز آمار تدوین کرده بود، استفاده خواهد کرد و یا اینکه این طرح با بازنگری مجدد مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: مرکز آمار هیچ مداخله‌ای در بحث هدفمندی یارانه‌ها ندارد و از اوایل سال ۹۰ با شکل گیری و استقرار کامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تمامی امکانات، اطلاعات و فایل‌های جمع آوری شده در مرکز آمار ایران به سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتقل شد و این سازمان دیگر در جریان تصمیم گیری‌ها، تحلیل‌ها و... نیست و البته تا جایی که اطلاع دارم دولت هنوز به تصمیم گیری قطعی برای حذف دهک یا افرادی برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ نکرده است.

 

رئیس مرکز آمار ایران افزود: مرکز در صورتی که دولت بخواهد آمارهای اقتصادی، رشد اقتصادی و رشد مناطق را برای ادامه اجرای طرح در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

 

آذر گفت: خوشه بندی‌ها به بایگانی رفته است این در حالی است که پس از انجام خوشه بندی‌ها تغییرات قانون هدفمندی به نحوی بود که یارانه نقدی به تمام افراد ایرانی تعلق گرفت. اجرای خوشه بندی‌ها یک کار تحلیلی بود و دسته بندی‌هایی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده صورت داده بود و هزینه‌ای در برنداشت.

 

وی گفت: اما اطلاعات اقتصادی خانوار که به شکل فرم‌ها تحت عنوان طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار جمع آوری شد و هم اکنون در اختیار سازمان هدفمندی است هر روزه توسط پلیس +۱۰ به روز می‌شود. بر این اساس خوشه بندی‌ها که یک کار آماری بود در این طرح دیگر اعتباری ندارد و منتفی است.

 

تورم دهکی اعلام خواهد شد

 

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سئوال که پیش از اینکه مرکز آمار از سوی شورای عالی آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام و انتشار آمار‌ها مشخص شود، آمارهایی که اعلام می‌کرد از جمله نرخ تورم بالا‌تر از آمارهای اعلامی بانک مرکزی بود که هم اکنون این موضوع تا حدودی برعکس شده است در عین حال فاصله آماری دو نهاد افزایش یافته است دلایل این امر چیست؟ گفت: معمولا در آمارهایی که به صورت نمونه گیری انجام می‌شود

اختلافات آماری وجود دارد، زیرا تورم بر اساس مظنه‌های نمونه‌ای و مثلا مراجعه به سوپرمارکت‌ها اخذ می‌شود.

 

آذر ادامه داد: مثلا آمارهای تورمی مرکز آمار براساس مظنه قیمت ۶ هزار کالا در کشور به دست می‌آید، حتی اگر خود مرکز آمار هم دو اکیپ را برای دریافت مظنه‌ها به سطح جامعه ارسال کند، ممکن است اعدادی که به دست می‌آورند با یکدیگر تفاوت داشته باشد، زیرا این اعداد به صورت نمونه است اما نباید اختلاف‌ها به لحاظ آماری زیاد باشد، یعنی به لحاظ آماری این اختلاف معنادار نباشد.

 

وی با تاکید بر اینکه اختلاف اعداد اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار در نرخ تورم طبیعی است، تصریح کرد: بانک مرکزی نرخ تورمی که اعلام می‌کند بر مبنای تورم شهری است در حالی که مرکز آمار تورم شهری و روستایی را محاسبه می‌کند و افزودن تورم روستا‌ها به عنوان یک فاکتور مهم تلقی می‌شود، بنابراین شاید مقایسه این دو نرخ با توجه به این شرایط دیگر معنا نداشته باشد.

 

آذر ادامه داد: محاسبات نرخ تورم روستایی معمولا ۳۰ درصد در محاسبات نرخ تورم وزن دارد در عین حال خوشبختانه سال پایه آماری هر دو نهاد به سال ۹۰ تغییر کرده است.

 

وی گفت: این نکته که آمارهای اعلامی مرکز آمار قبل از مرجعیت تورم بالا‌تر از نرخ‌های بانک مرکزی بوده و هم اکنون کمتر شده است، این گونه نیست واقعیت این است که مرکز آمار اصلا به این گونه موضوعات فکر نمی‌کند و اصلا چنین چیزی به مخیل ما خطور نمی‌کند، زیرا مرکز آمار فقط اعداد را اعلام می‌کند و فرقی برای ما ندارد که این ارقام بالا‌تر و یا پایین‌تر باشد.

 

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: نرخ‌های اعلامی معمولا حالت سیکلی دارد مثلا تورم شهری در فصولی از سال بالا‌تر است و در فصولی دیگر پایین‌تر بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که نرخ اعلامی مرکز آمار در یک دوره مثلا قبل از مرجعیت پایین‌تر و یا بالا‌تر بوده است و یا بالعکس، در عین حال ما هیچ تحلیلی هم بر روی آمار‌ها نمی‌گذاریم.

آذر در پایان با اعلام اینکه این مرکز قصد دارد علاوه بر تورم شهری، روستایی و ملی، تورم دهکی را هم اعلام کند، افزود: در حال حاضر مرکز آمار ۳ نرخ را برای تورم محاسبه می‌کند.