جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پنج عضو غیر دائم شورای امنیت انتخاب شدند

Posted: 17 Oct 2013 10:56 AM PDT

جرس: پنج عضو غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره دو ساله در سی وچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شدند.

 

به گزارش ایرنا، با اتمام دوره دو ساله کشورهای آذربایجان، گواته مالا، مراکش، پاکستان و توگو در شورای امنیت، کشورهای چاد، عربستان سعودی، لیتونی، نیجریه و شیلی به عنوان اعضای جدید غیر دائم این شورا انتخاب شدند.

 

این کشورها از تاریخ یکم ژانویه سال آتی فعالیت خود را آغاز و تا پایان سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت عضو خواهند بود.

 

کشورهای عربستان سعودی، لیتونی و چاد برای نخستین بار به عضویت شورای امنیت سازمان ملل درآمدند اما کشورهای شیلی و نیجریه در گذشته نیز عضو شورای امنیت بوده اند.

 

اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره دو ساله با رای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند. هر کشوری برای عضویت موقت در شورای امنیت به دو سوم آرای اعضای مجمع عمومی نیاز دارد. ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل هستند.

 

آمریکا، انگلیس، فرانسه ، چین و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت دارای امتیاز وتو هستند.

 

کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به اقدامات اعضای دائم شورای امنیت و امتیاز وتو ناخرسندند و خواهان افزایش اعضای دائم شورای امنیت هستند.

وزیر کشور: قطع یارانه ها را آغاز کردیم

Posted: 17 Oct 2013 10:40 AM PDT

جرس: وزیر کشور با اشاره به اینکه قطع یارانه‌ها را آغاز کرده‌ایم اظهار کرد: بالاتر از آن هدایت یارانه‌ها است.

 

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید گیلان کارآمدی و نحوه چگونگی در حوزه‌های مختلف استانداری را مهم خواند و متذکر شد: در حوزه اقتصاد باید اقتصاد را فعال کنیم و رهبری دهه کنونی را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند و بر موضوع تولید و علم تأکید دارند.

 

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها یادآور شد: با توجه به اعمال تحریم‌ها پنجاه درصد پیش‌بینی در بودجه با صادرات نفت انجام می‌شود و به راحتی نمی‌توانیم ارز را انتقال دهیم و همین مسئله موجب کمبود منابع شده و در رشد تولید ناخالص ملی تأثیر گذاشته است.

 

رحمانی‌فضلی متذکر شد: اگر تحریم را برطرف کنیم میزان صادرات نفت نمی‌تواند بیش از سه درصد در اقتصاد کشور نقش ایفا کند بنابراین تجهیز منابع بخش خصوصی و مردم بسیار مهم است.

 

وی با بیان اینکه سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت می‌کنیم افزود: اگر یارانه را بتوانیم با سود ۳۰ درصد به مردم دهیم می‌توان آن را تبدیل به سرمایه‌گذاری کرد.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه کارخانه چوکای تالش ۱۵۰ هزار تن ظرفیت دارد گفت: باید این کارخانه با ظرفیت کامل فعالیت کند.

 

وی با تأکید بر اینکه در گیلان سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، افزود: این مبلغ قابل سرمایه‌گذاری است و باید به نحو مطلوبی مصرف شود.

وی صرفه‌جویی در حوزه مصرف را مهم دانست و گفت: ۲۰ درصد صرفه‌جویی می‌تواند در اقتصاد منازل صورت گیرد.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه مصرف باید منابع ایجاد کند خاطرنشان کرد: اکنون زیر یک درصد بهره‌وری داریم و توسعه بهر‌وری از موضوعات مهم است.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه با رشد منفی نمی‌توانیم الگوی حکومتی در دنیا ارائه کنیم یادآور شد: وزارت کشور برنامه مدیریت سیاسی را دنبال می‌کند اما سیاسی کاری نمی‌کند.

 

وی افزود: دفتر سیاسی باید شفاف، مسئولیت‌پذیری و تعمیق بینش سیاسی در جامعه باشد.

 

وزیر کشور پیگیری تقویت گروه‌های قانونمند را از برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر احزاب رقیب اصلی در انتخابات باشند رفتار آنها مشخص است و حوزه امنیت پایدار جامع باید در حوزه سیاسی و اجتماعی پیگیری شود.

 

رحمانی فضلی، وجود برخی ناهنجاری‌ها مانند مواد مخدر را از مشکلات حوزه اجتماعی و فرهنگی نامید و تصریح کرد: این امر در شأن جمهوری اسلامی نیست اما با افزایش معتاد و مواد مخدر مواجه هستیم و باید این معضل را با کمک مردم برطرف کنیم.

 

وی، ناهنجاری، طلاق و عفاف و حجاب را از دیگر موضوعات حوزه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ناهنجاری‌های طلاق، عفاف و حجاب با دستور بخشنامه برطرف نمی‌شود و قانون حجاب و عفاف ۲۳ دستگاه را مکلف کرده و باید مردم ضامن قانون باشند.

 

وی با اشاره به اینکه، نگاه مسئولان با محوریت مردم در تمام حوزه‌ها است خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با انتخاب استاندار بومی گیلان را یک سال جلو بیندازیم و تمام مردم و مسئولان این استان باید متحد شوند و مشکلات موجود را برطرف کنند.

 

وزیر کشور درباره مذاکره اخیر متذکر شد: مذاکره با انجام می‌دهیم اما دل به مذاکره نمی‌بندیم.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی عزت دوباره در دنیا پیدا کرده و در جهان پیشرونده است و این امر به دلیل درایت رهبری و انتخاب مردم است.

محمدعلی نجفی با عنوان استاندار جدید گیلان معرفی و از تلاش‌های کیهان هاشم‌نیا قدردانی شد.

رئيس آژانس امنیت ملی آمریکا استعفا می‌دهد

Posted: 17 Oct 2013 10:25 AM PDT

در پی افشاگریهای اسنودن
جرس: پس از افشاگری ادوارد اسنودن درباره شنود آژانس امنیت ملی آمریکا در ارتباطات شخصی شهروندان کشورهای مختلف، "کیث الکساندر" رئیس این آژانس از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. از تابستان امسال بحث کناره‌گیری الکساندر مطرح بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از رویترز، ژنرال "کیث الکساندر" مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه مارس یا آوریل سال آینده (اسفند ۹۲ یا فروردین ۹۳) از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

 

وی از هشت سال پیش رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا بوده که بزرگترین سازمان امنیت خارجی آمریکاست و بیشترین رقم بودجه را در بین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دریافت می‌کند. معاون الکساندر نیز تا پایان سال جاری میلادی از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد.

 

فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا محدود می‌شود

هم‌زمان اعلام شده که آژانس امنیت ملی آمریکا نقشی محوری در کشتار هدفمند توسط پهپادها داشته است. واشنگتن پست گزارش داده که این آژانس با سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، در انجام عملیات هواپیماهای بدون سرنشین به طور تنگاتنگی همکاری می‌کند.

در یک مورد، از ایمیلی که همسر یکی از نزدیکان اسامه بن لادن فرستاده بوده برای شناسایی دقیق محل زندگی شوهرش استفاده شده است. این مرد در اکتبر ۲۰۱۲ در اثر حمله یک پهپاد کشته شد. ایمیل همسر او توسط NSA هک شده و در اختیار سیا قرار گرفته بود.

بر اساس اطلاعاتی که اسنودن در اختیار رسانه‌ها گذاشته، تمامی اطلاعات مورد نیاز پهپادها در سطحی وسیع از سوی NSA جمع‌آوری شده است. NSA همچنین نهادی مخفی را با نام CT MAC (هسته مرکزی مبارزه با تروریسم) پایه‌گذاری کرده که به طور مخفیانه به مبارزه با تروریسم مشغول است.

کیث الکساندر همواره از فعالیت‌های NSA به عنوان "اقداماتی قانونی و ضروری به منظور کشف عملیات ترور" دفاع کرده است. وی تنها مسئولیت آژانس امنیت ملی آمریکا را بر عهده ندارد بلکه رئیس ارتش سایبری آمریکا نیز هست. در ارتش سایبری آمریکا ۴۹۰۰ نفر عملیات مربوط به حمله و دفاع سایبری را تدارک می‌بینند.

نامه اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به وزیر کار

Posted: 17 Oct 2013 10:25 AM PDT

جرس: در پی تداوم روز افزون بحران کمر شکنی که محصول قانون شکنی ها و زیر پا گذاشتن حقوق بنیادین کار بوده است، فعالان سندیکایی و مستقل کارگری به تلاشهای خود برای رساندن صدای حق طلبی جامعه کارگری به گوش مسئولان و دیگر ارکان جامعه با صدور بیانیه و نامه های سرگشاده ادامه میدهند. اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از جمله فعالینی هستند که در این ماه خطاب به وزیر کار دولت جدید نامه نوشته اند.

 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و بازگشایی آن در سال ۱۳۸۷، به رغم محاکمه رئیس و چهار عضو هیئت مدیره این سندیکا که نگارندگان نامه ی ۲۵۰۰ امضایی کارگران نیشکر هفت‌تپه که خواهان بازگشایی این سندیکا بود، انجام شد.

 

این سندیکا که یکی از پر قدمت ترین تشکلهای مستقل کارگری ایران محسوب میشود یکی از چهار تشکل کارگری ای بود (سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه) که در۲۱ بهمن ۱۳۸۸، بیانیه‌ای تحت عنوان «منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران» صادر کردند که طی آن بر برخی مطالبات صنفی، اجتماعی و سیاسی جنبش کارگری ایران تاکید شده بود.

 

پنج تن از شش نگارنده نامه اخیر این سندیکا فعالان سندیکایی هستند که ۵ سال پیش نامه ای که بیانگر خواست ۲۵۰۰ تن از کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه برای بازگشایی این سندیکا بود را به تحریر درآورده بودند. در این نامه فعالان سندیکایی خطاب به وزیر کاردولت یازدهم، که خود را به عنوان عضوی از جامعه کارگری معرفی کرده است، از مشکلات طاقت فرسای زندگی کارگران ایران و حقوق پایمال شده کارگران ایران و آنچه خواستهای حداقلی آنان است سخن گفته اند و از ایشان خواسته اند که به وظیفه خود برای رفع عادلانه مشکلات کارگران و برقراری و حفظ حقوق بنیادین کار گردن نهد.

 

متن کامل این نامه که در تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شده است به شرح زیر است:

 

خدمت جناب آقای ربیعی وزیر محترم کار

با درود

جناب آقای ربیعی، ابتدا ضمن تبریک به حضرت عالی جهت انتخاب شما به عنوان وزیر کار.قابل ذکر است که ما امضا کننده گان نامه که همگی ازکارگران نیشکر هفت تپه هستیم، در سالهای گذشته، تنها به دلیل حق خواهی و تامین معیشت زندگی دچار مصائب و رنجهای فراوانی شدیم. آن هم در شرکتی که به دلایل مختلفی، مانند سوء مدیریت، افت شدید تولید، فرسودگی کارخانه و پایین بودن تعرفه گمرکی در آستانه تعطیل شدن قرار داشت. ودردا که موارد ذکر شده در مورد اوضاع نامناسب شرکت هیچ ارتباطی با کارگران نداشت. یعنی وجود ناهنجاریهای ذکر شده خارج از حیطه، عملکرد و مسئولیت ما کارگران بود. بلکه موارد ذکر شده تابع دلایل مختلفی بودند که طبیعیست در یک مجموعه دولتی، عامل بحران ومشکلات به گردن نهادهای دولتی است. ولی آن کسانی که تاوان چنین ندانم کاریها وبی لیاقتی ها را دادند کارگران بودند. حقوق حقه کارگر با تاخیرها ودشواریهای عدیده ای پرداخت میشد. امنیت شغلی و امنیت روانی کارگران و خانواده ها از بین رفته بود. در تداوم شرایط مذکور، اوضاع به حدی بغرنج شده بود که برای بسیاری تهیه نان خالی هم دشوار شده بود. گرفتن نان قرضی از نانو ایی متداول شده بود و سفره کارگران به شدت خالی شده بود. در چنین شرایط غم بار و ناامید کننده ای کارگران به تنها وسیله ممکن (یعنی اعتصاب) جهت بیان اعتراض ناشی از وضعیت بوجود امده پرداختند. شعار” کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم گرسنه” بخوبی شرایط رقت بار کارگران را نشان می داد. همچنین کارگران با مشاهده ضعف و سستی شورای اسلامی کار، با جمع آوری امضا این تشکل نامتجانس با وضعیت کارگران را منحل کردند. شورایی که قرار بود به استیفای حقوق کارگران پردازد عملا پادوی کارفرما بود و در خدمت کارفرما قرار داشت. در عوض کارگران در یک اقدام جمعی، و بر طبق مقاوله نامه ها ۸۷ و۹۸ سازمان جهانی کار که ایران عضو آن است، دست به تاسیس سندیکای خود زدند. اقدامی که نتایج ملموسی برای کارگران به همراه داشت .لازم به گفتن است که همگی ما از اعضای هیئت مدیره سندیکا نیشکر هفت تپه هستیم.

آقای وزیر، مبارزه کارگری مبارزه ایست برای معیشت و رسیدن به یک زندگی شرافت مندانه صورت میگیرد. آنهم در شرایطی که این اوضاع سخت بر ما تحمیل شده بود. چرا که ما خود را در پیدایش این وضعیت گناهکار نمیدانستیم. با اینهمه در اثر پایمردی و ایستادگی کارگران، خوشبختانه دولت مجبور شد که دوباره شرکت نیشکر هفت تپه را یاری کند. در نتیجه شرکت از زیر مجموعه مادر تخصصی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی خارج و به وزارت صنایع یعنی به زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع منتقل گردید. اما مانند تمامی پدیده های انسانی، این چنین پیروزی برای کارگران خالی از تاوان نبود. مسئولین انتقام امتیازاتی را که ناچار شدند به کارگران بدهند، از ما فعالان سندیکائی که منتخب کارگران بودیم، گرفتند. این تاوان را ما شش نفر امضا کننده نامه پرداخت نمودیم. بازداشتهای متعدد، توام با پرونده سازیهای مختلف، زندان از شش ماه تا یک سال و نیم و اخراج از دوسال ونیم تا سه سال. اینها بخش کوچکی از تاوانیست که ما پرداخت نمودیم. زیستن در زیر فشار واضطراب، تحمل انواع توهین ها و تهمتهای گوناگون آن هم به خاطر اتهاماتی که نخ نما وبی اساس بود. طبیعی است که همسران و فرزندان ما هم به این ترتیب مجازات می شدند و محرومیتهای شدیدتری را باید تحمل می کردند.

آقای وزیر، شما درابتدای وزارت خویش، اعلام کردید که شما در گذشته کارگر بوده اید و به آن افتخار می کنید. ما میخواهیم یاد آوری کنیم که با توجه به نگاه تحقیرآمیزی که در جامعه ودولت نسبت به طبقه کارگر وجود دارد، متاسفانه کارگران در ایران (به شرط کارگر ماندن) هیچ شانسی جهت وزارت ندارند که هیچ ،آنها حتی نمی توانند شهردار شهرشان هم بشوند. آقای وزیر خودتان بهتر میدانید که مسئولیت فعلی شما هیچ ربطی به کارگر بودن شما در گذشته ندارد، بلکه مربوط به مشاغل بعدی تان است. صرف اعلام اینکه شما قبلا کارگر بوده اید بالقوه هیچ نفعی برای طبقه کارگر ندارد.

آقای وزیر، کارگران در ایران روزگار سختی را می گذرانند. دشواریهایی مثل، دستمزد پایینتر از خط فقر، عدم وجود تشکل مستقل کارگری که بتواند از زندگی ما کارگران دفاع کند و نداشتن حق اعتصاب و همچنین تاخیرهای طولانی در پرداخت حقوق ودستمزد کارگران، تنها بخش کوچکی از مصائب این طبقه بزرگ بشمار می رود. در حالیکه هر بقالی سر کوچه در وضعیت بهم ریخته اقتصادی، راسا قیمت کالای خود را جهت فروش تعیین می کند، با اینهمه ما کارگران بعنوان فروشندگان نیروی کار،حق مشارکت در تعیین این یگانه کالایی که برای عرضه داریم را نداریم. بطوریکه حتی در کمیته دستمزد، که ظاهرا تکیه بر سه جانبه گرایی دارد – و با اینکه آن نمایندگان بخش کارگری در این کمیته نمایندگان واقعی کارگران نیستند – باز هم این نماینده دولت است که کنترل را در دست دارد و اضافه دستمزد سالیانه کارگران را تعیین قیمت می کند. در حالیکه کارفرمایان در هر شرایطی میتوانند سرمایه خود را از تولید خارج کنند (یعنی اعتصاب کنند) و یا همانطور که سال گذشته دیدیم اجناس خود را در انبارها نگه دارند و وارد بازار نکنند، اما کارگر از چنین حقی (اعتصاب)برخوردار نیست. کارگران نیشکر هفت تپه برای گریز از شرایط تحمیلی که توام بود با گرسنگی که کیان خانواده های شان را تهدید می کرد، مجبور شدند دست به اعتصاب بزنند. اعتصابی که که کاملا خود جوش ومسالمت آمیز بود. ولی در نهایت آنکسی که تنبیه شد ما بودیم. نه آنانی که زندگی بیش از چهار هزار کارگر را به خطر انداخته بودند. عدم پرداخت و یا حتی تاخیر در پرداخت حقوق ودستمزد کارگران جرمیست نابخشوده، ضدانسانی وضداخلاقی. چرا که زندگی، جان وعزت کارگران به خطر می اندازد.

در خاتمه: ما خواستار بازگشت به وضعیت شغلی خود، پرداخت حقوق و بیمه این دورانی را که از کار اخراج بوده ایم، هستیم. ما همچنین خواستار آن هستیم که احکام قضائی صادره دربارۀ ما باطل اعلام گشته و از ما اعادۀ حیثیت شود. چرا که این شرایطی که برسر ما آمد را ظالمانه و بدور از عدالت میدانیم. مگر ما کارگران چه گناهی کرده ایم که چوب بی تدبیریها و تصمیمات غلط دیگران را بخوریم؟ اختیار دست دیگران است و تاوان را ما پس بدهیم؟ ما بدنبال عدالت هستیم. ملاک ما در قضاوت حرفهای زیبا، کلی ومبهم نیست. در زمینه عمل است که این قضاوت شکل می گیرد.

موفق باشید

با آرزوی سربلندی واعتلای طبقه کارگر

نهم مهرماه ۱۳۹۲

محمدحیدری مهر

قربان علیپور

جلیل احمدی

رضارخشان

فریدون نیکوفرد

علی نجاتی

اعضای هیأت مدیرۀ سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

بازرسان بخشی از زرادخانه جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه را نابود کردند

Posted: 17 Oct 2013 10:25 AM PDT

جرس: سازمان بین‌المللی منع ‌جنگ‌افزارهای شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که بازرسانش طی دو هفته گذشته، بخشی از سلاح‌های شیمیایی این کشور را نابود کرده‌اند.

 

به گزارش رادیو فردا، مالک الهی مشاور ویژه مدیرکل سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی گفته است که این سازمان مطمئن است برپایه زمان‌بندی تعیین شده خواهد توانست زرادخانه شیمیایی سوریه را به طور کامل نابود کند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی در بیانیه خود آورده است: «تیم‌های بازرسی، تحقیق در ۱۱ پایگاه از ۲۰ پایگاه شیمیایی سوریه را که دولت این کشور در گزارش خود از وجود آنها خبر داده است، به پایان رساندند. بازرسان دستگاه‌ها و ابزارهای اصلی برای ساخت اسلحه یا مواد شیمیایی دارای قابلیت کاربرد نظامی را در ۶ پایگاه نابود کردند.»

 

دمشق تاکید کرده است که گزارش کاملی از پایگاه‌های ساخت و ذخیره‌سازی جنگ‌افزارهای خود را در احتیار سازمان منع جنگ‌ افزارهای شیمیایی قرار داده است.

 

این اقدام در پی توافق روسیه و آمریکا برای قرار دادن زرادخانه شیمیایی سوریه در اختیار جامعه بین‌الملل صورت گرفت که خطر حمله نظامی خارج به سوریه را از میان برد.

 

توافق آمریکا و روسیه پس از حمله شیمیایی به حومه دمشق صورت گرفت که بیش از «۱۴۰۰ کشته» بر جای گذاشت. غرب که دولت سوریه را به انجام این حمله متهم می‌کند، قصد مداخله نظامی در این کشور را داشت.

 

پس از توافق میان آمریکا و روسیه که با موافقت دولت سوریه همراه شد، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای الزام‌آور تصویب کرد که در پی آن سازمان جنگ‌افزار ‌های شیمیایی را مامور نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه کرد.

 

از سویی مالک الهی مشاور مدیرکل این سازمان گفته است که بازرسان، از نیمی از پایگاه‌های شیمیایی سوریه، بازدید کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، الهی در کنفرانسی خبری در لاهه افزوده است: «ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم، تیم بازرسان دارای اعتماد به نفس و روحیه بالایی است و مقام‌های سوری هم همکاری خوبی نشان می‌دهند.»

او پیش‌بینی کرده است که بازرسان خواهند توانست به تمام پایگاه‌های شیمیایی سوریه حتی آنها که در نزدیکی مناطق درگیری‌ها قرار دارد، بروند.

 

الهی افزود: «از لحاظ امنیتی همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد اما تیم بازرسان از همکاری خوبی از سوی مقام‌های سوریه برخوردار است و تاکنون توانسته بدون هیچ مانعی فعالیت‌های خود را انجام دهد.»

 

او خاطرنشان کرده است که ده‌ها بازرس حاضر در سوریه، در وضعیت خطرناکی فعالیت می‌کنند به گونه‌ای که در روزهای اخیر چند خمپاره و بمب نزدیک هتل محل اقامتشان منفجر شد.

مقام ارشد نظامی ایران: آمریکا از فرصت تاریخی دیپلماسی ایران استفاده کند

Posted: 17 Oct 2013 05:24 AM PDT

جرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز دیپلماسی عقلانی و مثبت ایران بایستی برگ برنده اوباما در معادلات داخلی و بین‌المللی به خصوص در آفریقا و آسیا باشد.

 

به گزارش ایسنا، پاسدار حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با اشاره به حساسیت شرایط و فرصت‌های ایجاد شده برای پدید آمدن برخی تحولات پیش برنده و جایگاه تعیین‌کننده دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی ایران در این عرصه اظهار داشت: دیپلماسی مثبت و سازنده جمهوری اسلامی فرصت تاریخی بزرگی را پدید آورده است و دولت آمریکا این فرصت سازنده را که همیشگی نیز نخواهد بود از دست ندهد و برگ برنده خود را نسوزاند.

 

وی افزود: در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، مصر در حال بازگشت به دموکراسی است و حکومت کودتا نشان داده است که مورد قبول مردم واقع نشده است.

 

فیروزآبادی با بیان اینکه عربستان و لیبی در پرتگاه افراط‌گرایی القاعده قرار دارند و اردن نیز به خاطر دخالت‌های بی‌حساب آمریکا و اسرائیل ثبات خود را از دست داده است و خواست مردم ایجاد تغییرات اساسی در این کشور است، تصریح کرد: عراق و سوریه قدرت ملی خود را باز یافته‌اند و دوستان آمریکا در منطقه دچار دلهره و بی‌سرانجامی شده‌اند؛ در افغانستان نیز قدرت افراط‌گرایی در حال تسلط است.

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: القاعده در پاکستان دولت محلی و آمریکایی‌ها را کلافه کرده است و اروپا نیز در حال جدا کردن حساب خود از آمریکا است.

 

فیروزآبادی تأکید کرد: پایه‌های سنتی آمریکا در منطقه در حال فرو ریختن است بنابراین فرصت طلایی دیپلماسی ایران می‌تواند مشکلات زیادی را برطرف سازد و از بحران‌های بیشتر جلوگیری کرده و راهی به سوی صلح و پیروزی همه ملت‌ها بگشاید.

 

وی با بیان اینکه این یک فرصت ویژه‌ است که نشانگر رحمت و باریدن خیر در عرصه صلح و دوستی برای همه ملت‌ها است، گفت: بدیهی است که مخالفین داخلی آمریکا مایل نیستند این برگ برنده به کام اوباما تمام شود.

 

فیروزآبادی افزود: دولت آمریکا بایستی همه سنگ‌اندازی‌ها را از مخالفین و رقبا که در جهت شکست او می‌باشد برطرف کند و از تسلیم شدن در برابر آنها خود را نجات دهد.

 

عضو شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: انتخاب این گزینه جز با درک استقبال از دیپلماسی جدید ایران برای حل مشکلات ممکن نیست.

 

فیروزآبادی گفت: آمریکا برگ‌های برنده زیادی در اختیار ندارد و مقاومت اسلامی منطقه راه روشن خود را پیش خواهد برد. 

راه پیشرفت کشور، تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی است

Posted: 17 Oct 2013 02:25 AM PDT

محمود سریع القلم
جرس: محمود سریع القلم در نشست"پی آمدهای اجتماعی خصوصی سازی اقتصادی" راه پیشرفت کشور را تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی با بین المللی شدن جامعه دانست.

 

به گزارش آفتاب، نشست"پی آمدهای خصوصی سازی اقتصادی" عصر روز دوشنبه 22مهر ماه با حضور دکتر محمود سریع القلم، مشاور ارشد دکتر روحانی و استاد دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از اعضاء جامعه مهندسان مشاور ایران در سالن همایش های این مجموعه برگزار شد.


وی برداشتن معاش از دوش دولت را یکی از دستاوردهای مهم خصوصی سازی اقتصاد کشور دانست و گفت: دولت ها به تدریج علاقمند می شود و یا شاید مجبور می شوند که معاش مردم را از دست دولت برداشته و تعهدات خود را کم کنند.

 

وی افزود: نزاع فعلی سیاسی و سیاست گذاری امریکا مبانی فلسفی همین موضوع می باشد. بخشی از هیئت حاکمه امریکا معتقد است که هر فردی مسئول زندگی خود است و برخی دیگر معتقداند که دولت بعنوان میانجی بایستی وارد شود. اما در کشورهای تازه صنعتی شده مانند امریکای لاتین، این روند بشدت جدی است و رسانه ها و دانشگاه ها تاکید می کنند که بایستی جامعه بزرگتر از حکومت باشد و دولت صرفا امنیت و نظارت را برعهده بگیرد. و این روند جهانی دقیقا مقابل این تفکر و سیاست گذاری است که در کشور ما وجود دارد که دولت یک مجموعه بسیار بزرگی است که هر روز به بزرگی و مسئولیت خود می افزاید.

 

سریع القلم با اشاره به اینکه امکان وقوع جنگ در بسیاری از نقاط جهان به شدت در حال کاهش است، افزود: در جهان با تعامل اقتصادی، سیاستمداران و عامه مردم بسیاری از کشورها را متوجه همکاری، هماهنگی و تعامل اقتصادی، تجاری و مالی کرده است و این نشان دهنده این است که ما در دو دهه آینده شاهد جهانی خواهیم بود که بیش از امروز پیوند خواهد خورد و همگرایی افزایش خواهد یافت.
در سال دوم انقلاب در ایران، روند بسیار قوی در جهان برای گسترش روابط و همگرایی شروع شد. اما در ایران روند بیشتر درون گرایی و فاصله گرفتن از جهان و مبارزه با فکر جهانی شدن بود. به هر حال این روند خطی تاریخی ما بود که کشور به اینجا رسیده و بایستی با همت و تلاش بیشتر اهمیت بین المللی و جهانی شدن را نه تنها در جامعه؛ بلکه در مجموعه حاکمیت متوجه کنیم.


وی با بیان اینکه بلوک بندی های جهانی در یکی دو دهه آینده بلوک بندی های اقتصادی خواهد بود، افزود: ما از بلوک بندی های سیاسی، امنیتی و ژئوپولیتیکی در حال فاصله گرفتن هستیم و اگر امروز کشور ما اهمیت این موضوع را متوجه شود، به مبنا بودن گسترش روابط با عربستان، ترکیه و مجموعه کشورهای عربی خلیج فارس بیشتر توجه خواهد کرد که ما عوض اینکه به فکر امنیت دسته جمعی باشیم، به فکر همکاری گسترده اقتصادی در این منطقه باشیم.


وی افزود: در امریکای لاتین، آسیا و حتی کشورهای آفریقایی پارادایم مسلط فکری، بلوک بندی ها و همکاری های گسترده اقتصادی است.این روندی است که در غرب شروع شدکه وقتی دو کشور و دوملت با هم همکاری تجاری، اقتصادی و مالی می کنند به هم قفل شده، بنابراین امنیت و سیاست در بین آنها به سمت تعاملات مسالمت آمیز حرکت می کند.

دهها کشته و زخمی در انفجار امروز عراق

Posted: 17 Oct 2013 02:05 AM PDT

جرس: انفجار امروز (پنج شنبه) در استان نینوا توسط یک خودروی بمب گذاری شده دست کم 65 کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه خبری العهد، به دنبال انفجار یک خودروی بمب گذاری شده که توسط عامل انتحاری در منطقه الموفقیة واقع در شرق موصل در استان نینوا هدایت می‌شد دست کم 15 تن کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند.

 

یک منبع امنیتی در استان موصل عنوان داشت که این خودروی بمب گذاری شده در یکی از مناطق مسکونی منفجر شد که باعث وارد آمدن خسارات مادی زیادی به مناطق موجود در منطقه شد.

 

این منبع در ادامه افزود که تعداد قربانیان این حمله انتحاری افزایش خواهد یافت و نیروهای امنیتی در محل حادثه مستقر شدند.

 

استان نینوا یکی از مناطق ناامن عراق به شمار می‌آید به صورتی که روزانه شاهد انفجار خودروهای بمب گذاری و حمله افراد مسلح است.

افشای هفت پیشنهاد ایران به ۱+۵ توسط یک سایت اسرائیلی

Posted: 17 Oct 2013 12:50 AM PDT

جرس: در شرایطی که مقامات ایران و اتحادیه اروپا، از محرمانه بودن مفاد پیشنهاد ایران به 1+5 سخن گفته بودند، سایت نزدیک به محافل اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در گزارشی مدعی شد که پیشنهاد ایران 7 محور داشته و به‌زعم خود این 7 محور را مورد اشاره قرار داد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سایت «دبکا» مدعی شده است اختلاف نظرها بین ایران و 1+5 به حدی زیاد بود که در روز دوم، شش کشور مذاکرات چندجانبه با ایران را متوقف کرده و به دو اردوگاه تقسیم شدند، روسیه و چین با ایرانی‌ها جلسه داشتند و چهار کشور دیگر مشغول مباحثه با یکدیگر شدند.

 

به نوشته دبکا، در شرایطی که ظریف و عراقچی، دو دیپلمات ایرانی از مذاکرات به شکل مثبت یاد می‌کنند، طرف غربی در این مذاکرات چیزی بیش از چارچوبی جزئی و بدون جزئیات مشخص ندیده‌ است. این در حالی است که مقامات غربی هم در اظهارنظرهای خود مذاکرات اخیر را تحسین کرده‌اند. هم کاترین اشتون و هم کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دست‌کم از جدیت مذاکرات تقدیر به‌عمل آورده‌اند.

 

آنچه دبکا به عنوان هفت محور گام نهایی پیشنهاد شده توسط ایران نقل کرده، بدین شرح است:

 

1- ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید.

2- ایران حاضر است مقداری از اورانیوم غنی شده خود را در یک بازه زمانی مشخص تسلیم کند.

3- سطح غنی‌سازی ایران به سطحی پایین‌تر – احتمالا 5 درصد – تقلیل می‌یابد.

4- ایران غنی‌سازی 20 درصدی را کاهش می‌دهد اما آن را برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی و تحقیقاتی حفظ می‌کند. این بخش به گفته دبکا دچار ابهام در بیان بوده است.

5- ایران سرانجام به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را خواهد داد.

6- ایران پروتکل الحاقی را می‌پذیرد اما اجازه نخواهد داد سایت‌هایی که به عنوان سایت هسته‌ای اعلام نشده‌اند مورد بازرسی قرار گیرند. عراقچی تاکید کرده است که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که تحریم‌ها رفع شده باشند.

7- تهران قول می‌دهد که رآکتور شکافت پلوتونیوم در اراک را به‌عنوان جایگزین غنی‌سازی اورانیوم نسازد.

 

دست‌کم دو مورد از 7 مورد فوق، یعنی موارد 2 و 7، مخالف آن چیزی است که مقامات ایرانی در اظهارنظرهای عمومی خود بر آن تاکید کرده‌اند. البته این نکته نیز روشن است که دبکا در انتشار این خبر حسن نیتی ندارد و احتمالا محورهای مزبور را به‌صورت تحریف شده منتشر کرده است.

 

نکته جالب‌تر آنکه پایگاه دبکا در خبری دیگر مدعی شده که مقامات آمریکایی جزئیات پیشنهاد ایران را در اختیار مقامات اسرائیلی قرار نداده‌اند اما توضیح نداده چگونه یک سایت اسرائیلی به این اطلاعات دست یافته در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی از دریافت آنها عاجز بوده‌اند؟

 

فارس پیش‌تر در گزارشی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده بود تا پیش از آنکه سایت‌های اسرائیلی اقدام به افشاسازی و تحریف پیشنهاد ایران نمایند، برای مدیریت افکار عمومی داخلی و خارجی تدبیری بیندیشد.

شوك نشست ژنو به بورس هاي جهان و بازار نفت

Posted: 17 Oct 2013 12:50 AM PDT

جرس: تاثير مذاكرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ به فضاي سياسي، مجازي و رسانه اي محدود نشد و حتي بازارهاي جهاني نيز با آغاز مذاكرات دستخوش تغيير شدند.

 

رصد رسانه اي مذاكرات ژنو كه حتي از مدت ها پيش از آغاز رسمي آن شروع شده بود با ورود اعضاي شركت كننده به اين شهر به اوج خود رسيد.

 
به گزارش ایرنا، اين توجه رسانه اي تا حدي بود كه بسياري از سايت ها و خبرگزاري هاي جهان بخشي مجزا را به اين رخداد اختصاص دادند. خود اعضاي شركت كننده در نشست نيز با انتشار لحظه به لحظه پست هايي در خصوص پيش بيني ها و بعدتر ديدگاه هايشان در خصوص پيشنهادات مطرح شده در جلسه به اين موج رسانه اي دامن مي زدند، ولي تاثير اين مذاكرات به فضاي مجازي و رسانه اي محدود نشد و حتي بازارهاي جهاني نيز با آغاز مذاكرات دستخوش تغيير شدند. 
 
** واكنش بازارهاي جهاني به مذاكرات ژنو 
 
علاوه بر تاثير مثبت مذاكرات ژنو بر روي بازار داخلي ايران (تا جايي كه شاخص بورس ۷۲ هزار واحد افزايش داشت و قيمت طلا به ۹۵ هزار تومان در هر گرم رسيد)، اين مذاكرات تاثير فراواني نيز بر روي بازارهاي جهاني داشته است. 
 
به گزارش سايت «ماركت پالس»، قيمت نفت برنت درياي شمال كه هفته گذشته و با اوج گرفتن بحران اقتصادي در آمريكا كاهش پيدا كرده بود، با آغاز مذاكرات ژنو و در پي انتظارات مثبت اقتصاددانان از اين مذاكرات به ۱۱۰ دلار در هر بشكه رسيد.
 
 اين سايت در ادامه نوشت: شروع دور تازه مذاكرات در خصوص پرونده هسته اي ايران و احتمال رفع تحريم ها از اين كشور كه معني آن ورود دوباره نفت ايران به بازار جهاني خواهد بود، باعث بروز نوسان در قيمت نفت شده است. طي دو سال گذشته و با كاهش ميزان صادرات نفت ايران به يك ميليون بشكه در روز تحت تاثير تحريم ها، عربستان سعودي بازار نفت جهان را در دست گرفته است و هرچند به صورت كمي خلاء حضور ايران را پر كرده است، اما بسياري از كارشناسان درباره اتكاي صرف به نفت اين كشور هشدار داده بودند و صرف نظر از كيفيت قابل ملاحظه نفت ايران، حتي پيش بيني مي شد كه رياض نتواند مدتي طولاني به مطالبه جهاني پاسخ دهد. در صورتي كه نفت ايران مجددا وارد بازار جهاني شود عربستان ناگزير خواهد بود ميزان توليد نفت خود را كاهش دهد. 
 
در اين صورت و با ايجاد ثبات نسبي در اين بازار، قيمت نفت جهاني ممكن است به كمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشكه نيز كاهش پيدا كند. 
 
سايت «بيزنس دِي لايو» نيز با اشاره به تاثير مذاكرات ژنو بر روي قيمت نفت نوشت: با وجود افزايش اميدها در خصوص نتيجه گيري در اين مذاكرات و رفع تحريم ها از ايران، حصول نتيجه اي ايده آل بسيار دشوار خواهد بود. قيمت نفت خام برنت در پايان روز اول مذاكرات در مقايسه با دو نشست گذشته، هشت سنت كمتر و معادل ۱۱۰ دلار در هر بشكه بود. اين سايت همچنين در گزارشي تركيبي از مذاكرات ژنو درباره برنامه هسته اي ايران، همزمان با به اوج رسيدن بحران كنوني آمريكا، اظهار نظر در خصوص آينده نزديك بازار نفت را زودهنگام و منوط به بعد از ۱۷ اكتبر و جلسه نهايي دولت و كنگره آمريكا براي توافق بر سر بحران سقف بدهي ها دانست. بنا بر اين گزارش، در صورت امضاي يك توافقنامه و ورود پررنگ شدن دوباره نقش نفت ايران در تامين نياز بازار جهاني، احتمالا قيمت نفت تا ده درصد در هر بشكه كاهش پيدا خواهد كرد. 
 
سايت رسمي شركت نفتي «ويليستون بيسين پتروليوم» (WBP) نيز نوشت: با ادامه روند مذاكرات ايران و ۱+۵ در ژنو، ظهور بي ثباتي در قيمت نفت جهاني به اوج خود رسيد.
 
 ايران جلسه نخست خود را با ارائه يك ساعته طرح جديد پيشنهادي خود به ساير اعضا آغاز كرد. به گزارش اين سايت به نقل از بلومبرگ، مايكل مان سخنگوي اتحاديه اروپا در خصوص اين مذاكرات گفت: ما با حسي آميخته به احتياط و خوشبيني به اينجا آمده ايم و مصمم هستيم در پايان اين جلسات به نتيجه اي مثبت برسيم. مان در ادامه افزود: همه اعضا از ايران انتظار دارند در خصوص درخواست هاي ارائه شده از سوي ما و حتي خود ايران، همكاري لازم را انجام دهد.
 
در پايان مساله مهم براي همه، دستيابي به نتيجه است. اين سايت در خصوص نوسان قيمت نفت همزمان با مذاكرات ژنو نيز مي نويسد: در حال حاضر قيمت نفت جهاني نه تنها تحت تاثير بحران اقتصادي آمريكا كه متاثر از مذاكرات هسته اي ايران نيز هست و همين سبب بروز بي ثباتي در قيمت نفت شده است.
 
به گزارش WBP قرار است، سازمان اطلاعات انرژي(EIA) به زودي، گزارش هفتگي كامل خود درباره تغييرات بازار نفت خام را منتشر مي كند كه بدون شك تاثير فراواني در بازار جهاني خواد داشت. 
 
گرچه بايد منتظر نتيجه نهايي مذاكرات و البته جلسه دموكرات ها و جمهوريخواهان باقي ماند. اين سازمان در گزارش هفته گذشته خود اعلام كرد كه ميزان ذخيره نفت خام آمريكا به ۸.۶ ميليون بشكه رسيده است. اين ميزان از ميزان پيش بيني شده بسيار بالاتر بود و همين سبب كاهش قيمت نفت خام شد. 
 
«گلوبال پست» در مقاله اي با عنوان سقوط نفت تحت تاثير بحران بودجه آمريكا و مذاكرات هسته اي ايران نوشت: روز سه شنبه و در پي ناكامي دوباره قانون گذران آمريكا براي حل بحران بودجه و همزمان با آغاز مذاكرات هسته اي ايران و ۱+۵ در كاخ ملل ژنو، قيمت نفت دچار كاهش شد. 
 
شاخص بورس تگزاس ۱.۲ ، لندن ۱.۸ و قيمت معامله نفت بازار نيويورك و برنت درياي شمال، به ترتيب به ۱۰۱ و ۱۰۹ دلار در هر بشكه كاهش پيدا كردند. در حال حاضر توجه بازار سرمايه به شدت معطوف به مذاكرات نهايي در خصوص سقف بدهي و بودجه آمريكا است. هرگونه نتيجه مثبت در اين مذاكرات مساوي با افزايش شاخص ها و قيمت نفت خواهد بود. 
 
سايت خبرگزاري «رويترز» در گزارشي كه تيتر آن حاكي از ترديد اين سايت در تاثير مثبت مذاكرات ژنو بر بازار جهاني بود نوشت كه نبايد انتظار داشت كه آشتي طلبي ايراني ها موجب تثبيت بازار نفت شود، با اين حال، اين سايت در ادامه اذعان كرد: بروز نشانه هايي مبني بر احتمال دستيابي به نتيجه اي مثبت در خصوص پرونده هسته اي ايران و به خصوص غني سازي اورانيوم اين كشور، سبب بروز نگراني و اشتياق بخصوص در بين شركت هاي نفتي شده است. گرچه با توجه به فشاري كه از سوي كنگره آمريكا مبني بر ضرورت ادامه و حتي تشديد تحريم ها بر روي دولت اين كشور وجود دارد، به نظر مي رسد بازارهاي انرژي نمي توانند انتظار داشته باشند كه بزودي و تحت تاثير رفع اين تحريم ها، دستخوش تغييري مثبت شوند. به نظر نمي رسد حتي در صورت همكاري ايران و حصول يك توافق، اعضاي كنگره با رفع تحريم ها موافقت كنند. صرف نظر از هرگونه توافقي، اعضاي كنگره مصمم هستند تا براي اجتناب از ادامه فعاليت هاي هسته اي ايران در آينده، نفت باقي مانده ايران را نيز مشمول تحريم كنند. 
 
رويترز همچنين مدعي شد كه كندي روند بازگشت نفت ايران به بازارهاي جهاني محتمل است. اين سايت مي نويسد: حتي با وجود رفع تحريم ها، مشاركت ايران در اين بازار بسيار دشوار خواهد بود، زيرا با توجه به كاهش استخراج نفت ايران تا مرز يك ميليون بشكه در روز ، بسياري از چاه هاي نفت اين كشور در حال حاضر بسته شده اند و براي شروع دوباره استخراج از اين چاه ها نيازمند زمان و بودجه فراواني است. 
 
پايگاه اينترنتي «بيزنس رِكوردِر» هم نوشت: قيمت نفت جهاني در پي آغاز مذاكرات ايران و ۱+۵ و انتظارات در خصوص رفع فشار تحريم ها به ۱۱۰ دلار در هر بشكه كاهش يافت. اين سايت همچنين با طرح اين هشدار كه انتظارات از حصول يك توافق و يا حتي در صورت دستيابي به اين توافق نبايد بالا باشد نوشت: كاهش صادرات نفت ايران به يك ميليون بشكه در روز، حضور اين كشور در بازارهاي جهاني را كمرنگ تر كرده است و حتي در صورت بازگشت ايران به اين چرخه، جلب اعتماد و تعادل بازار از سوي ايران مستلزم زمان و تلاش بسيار زيادي خواهد بود. اين سايت همچنين با اشاره به نگراني جهاني در آستانه فرا رسيدن ۱۷ اكتبر و جلسه نهايي دولت و كنگره آمريكا براي تعيين تكليف سقف بدهي ها، تاثير نتيجه آن بر آينده بازار را بسيار مهم ارزيابي كرد. 
 
سايت اينوِز (دروازه سرمايه گذاري) نيز در اين خصوص نوشت: قيمت جهاني نفت تحت فشار روز اول مذاكرات هسته اي ايران و ۱+۵ قرار گرفت. اين سايت با اشاره به اينكه كاهش قيمت نفت خام در حالي صورت گرفت كه نتيجه نهايي اين مذاكرات در حال حاضر در هاله اي از ابهام قرار دارد نوشت: براي رفع تحريم ها و مشاهده تاثير آن در آينده در بازار نفت جهاني بايد بسياري از عوامل منطقه اي و داخلي مورد توجه قرار بگيرد. اين سايت همچنين نوشت: در حال حاضر عدم توافق بر سر افزايش سقف بدهي در ايالات متحده نيز يكي از عواملي است كه بدون شك به ضرر بازار جهاني نفت خواهد بود. 
 
پايگاه خبري روزنامه «وال استريت ژورنال» نيز با اشاره به بحران بدهي آمريكا، تحريم هاي جهاني ايران، جنگ داخلي سوريه و ظهور پديده انقلاب هاي عربي، از اين موارد به عنوان تاثيرگذارترين عوامل بر روي قيمت نفت طي در سال ۲۰۱۳ ياد كرد و نوشت: با آغاز مذاكرات ژنو، اميدها براي نتيجه گيري درخصوص پرونده هسته اي ايران افزايش پيدا كرد و تاثير اوليه خود با كاهش قيمت نفت نشان داد.
 
اين سايت نوشت: هيات آمريكايي به رياست وندي شرمن اميدوار هستند بتوانند ايران را راضي به كاهش فعاليت هاي هسته اي بخصوص در زمينه غني سازي اورانيوم كنند و ايرانيان نيز قصد دارند علاوه بر رفع تحريم هاي جهاني، حساب ها و دارايي هاي مسدود شده خود را آزاد كنند. 
 
«بلومبرگ» نيز در گزارش خود آورد: شاخص هاي جهاني همزمان با مذاكرات ايران و نزديك شدن به روز نهايي مذاكرات بر سر بودجه آمريكا دچار كاهش ۰.۸ درصدي شدند. كاهش تحريم هاي ايران مي تواند قيمت نفت را كاهش دهد و نفت برنت براي اولين بار از ماه ژوئن مي تواند به كمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشكه كاهش پيدا كند.