جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کارنامه تجارت خارجی در نیمسال اول سالجاری اعلام شد/ارزش مبادلات بازرگانی ایران با جهان

Posted: 02 Oct 2013 09:29 AM PDT

جرس: ارزش کل تجارت خارجی ایران در نیمسال اول سالجاری به 37 میلیارد و 907 میلیون دلار رسید.

 

به گزارش خبرآنلاین، در مدت یاد شده در مجموع 17 میلیارد و 972 میلیون دلار انواع کالا از کشور صادر و 19 میلیارد و 935 میلیون دلار وارد کشور شد.

 

براساس این گزارش، مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی 13.59 درصد و واردات کشورمان 25.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماهه اول سالجاری به ترتیب به 41 میلیون و 659 هزار تن و 13 میلیون و 241 هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب9.41 درصد افزایش و 31.26 درصد کاهش داشته است.

 

عمده‌ترین اقلام وارداتی

این گزارش می‌افزاید: برنج به ارزش یک میلیارد و 289 میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل 6.47 درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با 755 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.79 درصد به خود اختصاص داده است.

 

همچنین دانه ذرت دامی با 505 میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل 2.53 درصد، گندم با 447 میلیون دلار و سهم ارزشی 2.24 درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ارزش 371 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.86 درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.

 

براساس این گزارش در شش ماهه اول سالجاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است.

 

در این مدت امارات متحده عربی در مجموع 4میلیارد و 6میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و20.1 درصد از کل ارزش واردات کشوررا به خود اختصاص داد. پس از آن چین با 3میلیارد و 742میلیون دلار و با اختصاص 18.77 درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و 937میلیون دلار و 9.71 درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و 744میلیون دلار و 8.75 درصد و ترکیه با یک میلیارد و 724میلیون دلار و 8.65 درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

صادرات

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن به ارزش 652میلیون دلار، اوره به ارزش 609 میلیون دلار و متانول به ارزش 559 میلیون دلار بوده است.

 

این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در شش‌ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، 3میلیارد و 385میلیون دلار به میعانات گازی، 4میلیارد و 841میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و 9میلیارد و 746میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

 

همچنین در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد. واردات چین از ایران در نیمسال اول سال جاری به میزان 3میلیارد و 85میلیون دلار انواع کالا بوده است و در مجموع21.15 درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با 2 میلیارد و 868 میلیون دلار و 66/19 درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و 762 میلیون دلار و سهمی معادل12.08 درصد، افغانستان با یک میلیارد و 246 میلیون دلار و8.54 درصد سهم و هند با یک میلیارد و 217 میلیون دلار و سهم 8.35 درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

هشدار مجدد لاریجانی به جنبش سبز: مجلس و خبرگان جای فتنه‌گران نیست

Posted: 02 Oct 2013 09:10 AM PDT

جرس: رئیس قوه قضائیه با تکرار ادعاهای قبلی خود در خصوص حوادث سال 88، از عزم جدی دستگاه قضایی برای مقابله با آنچه وی آنها را "فتنه‌گران" خواند خبر داد و گفت: فتنه‌گران سال 88 و تمام کسانی که خیال فتنه‌گری دوباره دارند، بدانند که دستگاه قضایی در مقابل آنان خواهد ایستاد و اجازه تحرک به آنان نخواهد داد.  

 

به گزارش «تابناک»، صادق آملی‌لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به برخی اظهارنظرها و تحلیل‌ها در خصوص عفو اخیر برخی محکومان سال 88 که در آن‌ مبنای این عفو و آزادی «باز شدن فضای کشور در اثر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری» اعلام شده است، اینگونه تحلیل‌ها را نادرست اعلام کرد و گفت: روند عفو و آزادی محکومان از سوی قوه‌ قضاییه روندی قانونی و مستمر بوده و موضوع جدیدی نیست و آزادی اخیر تعدادی از محکومان امنیتی فتنه 88 ربطی به نتیجه انتخابات ندارد.

 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: در طول سه سال اخیر در سه نوبت تعدادی از محکومان امنیتی مربوط به فتنه 88 مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده‌اند و روند بررسی عفو و آزادی اخیر محکومان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.

 

آملی‌لاریجانی با تاکید بر اینکه «ما نیز قبول داریم که فضای کشور عوض شده است»، افزود: رأی مردم برای عوض شدن فضای عمومی کشور در نتیجه برخی بی‌تدبیری‌ها و بد‌اخلاقی‌های دولت گذشته و افراطی‌گری‌های آن دوره بود و مردم نیز برای عوض شدن آن فضا به عقلانیت و تدبیر و اعتدال رأی دادند و حماسه سیاسی آنها البته ربطی به فتنه‌گران ندارد.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: متاسفانه اخیراً در برخی گزارش‌ها و تحلیل ها آمده است که برخی مسببان فتنه 88 مدعی شده‌اند که از آزادی اخیر محکومان خوشحالند و حتی ادعا کرده‌اند که اکثر این محکومان اتهامی نداشته‌اند و قوه قضاییه اتهام‌های غلطی به آنها وارد کرده و این افراد را بی‌گناه محکوم کرده بود، اما به صراحت اعلام می‌کنم که این شما مسببان فتنه 88 هستید که با رفتار خلاف قانون و مجرمانه خویش اخلال در امنیت کشور نمودید و حال به غلط قوه قضاییه را به صدور احکام نادرست متهم می‌کنید.

 

آملی‌لاریجانی با تاکید بر اینکه مردم ایران مردمی بصیر و آگاه هستند و به خوبی فتنه‌گران را شناخته‌اند، گفت: مردم بصیر ایران همواره به حرف حق توجه دارند و در این دوره نیز به شعار عقلانیت و تدبیر رأی داده‌اند و کسانی که گمان می‌کنند رأی مردم به مسببان و طرفداران فتنه 88 بوده است، در اشتباه‌ محض‌اند.

 

رییس قوه قضاییه فتنه‌گران سال 88 را «خائنان به ملت ایران و‌ آرمان‌های انقلاب اسلامی و دروغ‌پردازانی بزرگ» دانست که «فریب بزرگی به نام تقلب در انتخابات را مطرح کردند و به استناد این دروغ و فریب بزرگ، قصد داشتند کشور را به آشوب بکشانند و البته اکنون به این خیال واهی افتاده‌اند که عوض شدن فضای جامعه به معنی رویکرد دوباره مردم و نظام به آنان است ».

 

وی تاکید کرد: فتنه‌گران سال 88 کودتاگران علیه آراء ملت بودند که قصد داشتند با بلوا و آشوب آراء مردم را تصاحب کنند و در زمان خنده‌های امثال اوباما علیه ملت ایران، همراه با آنان قهقهه سر می‌دادند.

 

رییس قوه قضاییه افزود: فتنه‌گران کسانی هستند که به دروغ دختری فراری را شهیدی از ناحیه نظام معرفی کردند و برای او مجلس عزا به راه انداختند و در مجلس وی شرکت هم کردند.

 

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: فتنه‌گران بدانند که فضا برای فتنه‌گری مجدد مطلقاً باز نیست.

 

رییس قوه قضاییه همچنین به برخی تهدیدهای فتنه‌مآبانه مربوط به لزوم برنامه‌ریزی برای مجلس و حتی مجلس خبرگان رهبری آینده اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه‌گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیرسوال بردند اکنون نمی‌توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم‌اند.

 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اینگونه حرف‌ها در واقع خیال‌هایی واهی است و شورای محترم نگهبان محکم در مقابل آنان خواهد ایستاد.

 

آملی‌لاریجانی در ادامه سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به تداوم اعتدال و عقلانیت در دولت یازدهم، به سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل و مذاکرات انجام شده اشاره کرد و گفت: با غمض نظر از برخی حواشی، رئیس جمهور محترم در سفر به آمریکا با رفتار و گفتار سنجیده سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان رساند.

 

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ثابت، معقول و منطقی بوده و هست » شرط هر نوع مذاکره را وجود فضایی متعادل و معقول دانست و گفت: تحت فشار قرار دادن نظام و مردم ایران مذاکره را غیر منطقی می‌سازد. البته ممکن است کشورهایی به دلیل ضعف و سستی تن به مذاکره بدهند اما تجربه بیش از سی سال ایران نشان داده که این کشور اهل سستی، ضعف و عقب‌نشینی نیست و این آمریکایی ها هستند که باید رویکرد خود را اصلاح کنند و صداقت خود را نشان دهند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، رئیس دستگاه قضا لابی صهیونیست را در چرخش جدید سخنان اخیر اوباما مبنی بر ادامه سیاست جنگ‌طلبی علیه ایران کاملاً موثر دانست و گفت: جهان منتظر شنیدن حرف‌ها و سخنان جدید و منطقی از سوی آمریکا است وگرنه زبان تهدید که همیشه بوده است و البته اگر زبان زور و تهدید و تحریم غربی‌ها علیه ایران موثر بود که آمریکایی‌ها باید تابحال به اهداف خود رسیده بودند.

 

آملی لاریجانی تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را پوچ و توخالی توصیف و اظهار کرد: رژیمی که پاسخ حزب ا... لبنان را نتوانست بدهد حالا به چه خیال خامی نظام مقتدر و مردمی ایران اسلامی را تهدید می کند.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: رژیم صهیونیستی بسیار کوچکتر از آن است که بخواهد مقابل ایران بایستد و این کشور بزرگ را تهدید کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام اخیر قوه قضاییه در اعلام احکام انفصال شش نفر از قضات متخلف اشاره کرد و گفت: رویکرد دستگاه قضایی پاک کردن قوه قضاییه از عناصر نامطلوبی است که چهره پاک و شریف و خدوم اکثریت مطلق قضات و کارکنان این قوه را لکه دار می‌کنند.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: نظارت بر رفتار قضات و کارکنان و برخورد با تخلفات آنان سیاست همیشگی دستگاه قضایی بوده است که به دلیل برخی مصالح از جمله اینکه ممکن است موجب سوء استفاده برخی بشود اعلام عمومی نمی‌شد اما پیراستن دستگاه قضایی از اتهاماتی که متوجه اکثریت قریب به قاطع قضات شریف و کارمندان قانع و شریف نیست، ضرورتی بالاتر است که ما را بر آن داشت نسبت به اعلام نتیجه رسیدگی به تخلفات تعدادی از قضات متخلف اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه محلی برای سودجویی و دنیاپرستی نیست، به کسانی که روحیات این چنینی دارند هشدار داد و اعلام کرد: به عده بسیار قلیلی که قصدشان لکه‌دار کردن ساحت قوه‌ قضاییه است اخطار می‌کنم که وسوسه نشوند و اگر نمی‌توانند مبتنی بر ایمان و اخلاق و قانون و عدالت و سوگند خود رفتار کنند، این دستگاه را ترک کنند.

رییس قوه قضاییه افزود: در صورت ضرورت در آینده اسامی قضات و کارکنان متخلف نیز پس از قطعیت حکم اعلام خواهد شد تا همگان بدانند در مقام رسیدگی به تخلفات و جرایم تفاوتی میان محکومان وجود ندارد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی و با حضور سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، بررسی وضعیت بازداشتگاه ها در دستور کار قرار گرفت.

سردار احمدی مقدم در این جلسه گزارشی از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور و برخی مشکلات و نارسایی‌های موجود و همچنین گزارشی از روند ابلاغ و نحوه اجرای دستورالعمل حقوق شهروندی در جهت بهبود وضعیت بازداشتگاه‌ها ارائه کرد.

در این جلسه همچنین معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندانها، دادستان تهران و عده‌ای دیگر از مسئولان قضایی نیز در سخنانی به وضعیت بازداشتگاه‌ها و شرایط اعزام و نحوه حضور متهمان در این بازداشتگاه‌ها پرداختند.

رئیس قوه قضاییه پس از شنیدن گزارش‌های مسئولان مربوط از تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر تدوین و اجرای دقیق دستور‌العملی که حقوق شهروندان در آن رعایت شود و نظارت بر بازداشتگاه‌ها خبر داد و بر اجرایی و عملیاتی شدن این منویات با استانداردسازی بازداشتگاه ها و بازرسی‌های مستمر تاکید کرد.

بنا بر این گزارش همچنین به دستور رئیس قوه قضاییه مقرر شد کمیته‌ای با حضور دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندانها، فرماندهی نیروی انتظامی، دادستان تهران و رئیس حفاظت اطلاعات کل قوه قضاییه تشکیل شود تا با بررسی مشکلات و مسائل مربوط به بازداشتگاه‌ها ضمن رفع این مشکلات، گزارش آن را به رئیس قوه قضاییه اعلام دارند.

تحصن دانشجویان دامغان در اعتراض به سوء مدیریت دانشگاه

Posted: 02 Oct 2013 09:10 AM PDT

جرس: تعدادی از دانشجویان دانشگاه دامغان در اعتراض به سوء مدیریت دانشگاه دست به اعتراض زدند.

 

به گزارش کلمه به نقل از منابع دانشجویی، دهها تن از دانشجویی دانشگاه دامغان در اعتراض به عدم تحقق مطالبات صنفی و ممنوعیت هرگونه فعالیت های فرهنگی دست به اعتراض زدند. دانشجویان در این تحصن نسبت به سیاست های معاونت فرهنگی دانشگاه در به وجود آوردن فضای خفقان برای فعالین سیاسی در پی صدور احکام تعلیق برای ساسان رادفر،امیر حسین حسینی و سهیل علی اکبر زاده و ممانعت از ادامه ی تحصیل امیرحسین سرابی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه و توقیف غیرقانونی نشریات دانشجویی اعتراض کردند و با تجمع در مقابل سلف غذاخوری و قرار دادن سینی های وعده ی نهار خود در صحن دانشگاه دست به اعتصاب زدند.

 

این تحصن ساعت ۱۱٫۳۰ ظهر و با سخنرانی امیرحسین سرابی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامفان آغاز شد و پس از گذشت یک ساعت از این تجمع دکتر هاشمی برز آبادی معاونت دانشجویی عنوان داشت که دانشجویان حاضر در تحصن را به رسمیت نشناخته و مسئولان دانشگاه نسبت به مطالبات دانشجویان حاضر به پاسخ گویی نیستند.

 

در ادامه تحصن دانشجویان شروع به راهپیمایی در محیط دانشگاه کردند و با تجمع در مقابل ساختمان اصلی از رفتن به کلاس درس سرباز زند و سپس از اساتید که خود بارها بازخوردهای این عدم مدیریت را شاهد بودند حمایت خواستند.این دانشجویان شعار می دادند که تا زمان حضور ریاست دانشگاه آقای دکتر حقیقی اصل به تحصن خود ادامه می دهند.

 

در ادامه این گزارش آمده است که دانشجویان متحصن طی تماسی با نماینده دامغان و مسئولان وزارت علوم تحصن دانشجویان در دانشگاه را به اطلاع آنان رساندند. همچنین در تماسی با واحد مدیریت معاونت دانشجویی وزارت علوم دانشجویان خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

وزیر کشور دولت اصلاحات: ما که نتوانستیم با لباس شخصی ها کاری بکنیم

Posted: 02 Oct 2013 07:12 AM PDT

جرس: وزير كشور دولت اصلاحات گفت: پیام اصلی انتخابات این بود که مردم می‌خواهند خودشان را اثبات کنند. همچنین، وقتی مردم بخواهند از شرایطی به عنوان شرایط سخت عبور کنند، خواستار تغییر می‌شوند و این تغییر را در رأی خود نشان می‌دهند.

 

در زمان انتخابات مجلس، خود من چهار نفر از فرماندارانم را کنار گذاشتم به دلیل اینکه متوجه شدم در هیأت اجرایی عده‌ای را بدون دلیل و صرفاً به خاطر خط و فکر سیاسی ردصلاحیت کردند اما متاسفانه جریان اصولگرا چنین نمی‌کند.

 

به گزارش نوانديش، عبدالواحد موسوی لاری  با اشاره به اينكه معتقد است ماهيت اصلاح طلبي، اعتدال است، افزوده : آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی، شعارهای اصلاح‌طلبانه داده و باید نماد اصلاح‌طلبی معتدل باشد و تا به حال هم خوب عمل کرده است. اعتدال به معنای «به نفع جریان رقیب صحنه را خالی کردن» نیست.

 

اين عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: از نظر من به طور کلی دو نوع گفتمان در جامعه وجود دارد، که از مجلس دوم در سال 63 به موازات هم جلو آمدند؛ اصلاح‌طلبی و اصولگرایی. اعتدال در واقع روش طرح یکی از این دو گفتمان است و خودش یک گفتمان نیست. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در بیان حرف‌هایشان می‌توانند معتدل باشند یعنی روش مطالبات عاری از افراط و تفریط باشد.

 

در نشست تخصصی حزب جوانان ایران اسلامی که شب گذشته در دفتر این حزب برگزار شد، موسوی لاری با حضور در میان این جمع، به بررسی پیامدهای انتخابات 92 پرداخت.

 

 وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به اولین پرسش که در رابطه با پیام انتخابات و مفهوم اعتدال مطرح شد، گفت: در سال 75 وقتی بحث انتخاب رییس‌جمهور بعد از آقای رفسنجانی مطرح شد، فضای کشور شکل خاصی داشت؛ اوضاع مجلس پنجم و روی کار آمدن جریانی که با تفسیر اصل 99 قانون اساسی در سال‌های 69 و 70 شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است. مجلسی در دوره چهارم شکل گرفت که بیش از 45 نفر از اعضای مجلس سوم در حالیکه نماینده مجلس بودند، به همراه تعداد زیادی از نیروهای مرتبط با این مجموعه که خود را برای انتخابات مجلس چهارم آماده کرده بودند ردصلاحیت شدند که در سه دوره قبل خود بی‌سابقه بود.

 

موسوی لاری در ادامه گفت: نتیجه چنین برخوردی، منزوی شدن و کناره‌گیری برخی نهادها، احزاب و تشکل‌ها بود که رغبتی برای حضور در مجلس پنجم پیدا نکردند. مجلس پنجم در چنین فضای خاصی شکل گرفت. حزب تازه‌نفس کارگزاران بوجود آمد و بخشی از فعالیت‌های رسمی را به عهده گرفت. این فضا با توجه به مشکلاتی که دولت هاشمی در اجرای برنامه‌هایش پیدا کرده بود نظیر مشکلات معیشتی و اقتصادی و در کنار آن، فشاری که بر احزاب بود، با وجود همه تمهیداتی که برای پیروزی دوباره جریانی که از مجلس چهارم به بعد پیروز میدان بود، چیده شده بود، مردم در خرداد 76 به مسیر دیگری رفتند.

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: البته فشار آن سال‌ها قابل قیاس با فشار سال‌های 91 و 92 نیست و فشار سال‌های اخیر بسیار بیشتر بوده است. با این حال در این دوره هم مردم در دقیقه 90 تصمیم گرفتند به صحنه بیایند و مشابه خرداد سال 76 عمل کنند، یعنی کاندیداهایی که تصور می‌شد همه امکانات در اختیارشان است از نظر مردم در حاشیه قرار گرفتند و با توجه به علائمی که مردم از جریان اصلاحات دریافت کردند، آمدند و پشت عده دیگری که امکانات بخصوصی نداشتند درآمدند.

 

وزیر پیشین کشور ادامه داد: پیام اصلی انتخابات این بود که مردم می‌خواهند خودشان را اثبات کنند. همچنین، وقتی مردم بخواهند از شرایطی به عنوان شرایط سخت عبور کنند، خواستار تغییر می‌شوند و این تغییر را در رأی خود نشان می‌دهند. در چند روز منتهی به انتخابات بود که مردم تصمیم گرفتند با شرکت در انتخابات شرایط را تغییر دهند. پیام انتخابات بسیار روشن و در واقع همان «تغییر» است؛ تغییر در راهبردها، روش‌ها،‌ افراد، سلیقه‌های حاکم، آزادی نشریات و ...

موسوی لاری در ادامه در رابطه با گفتمان اعتدال، گفت: از نظر من به طور کلی دو نوع گفتمان در جامعه وجود دارد، که از مجلس دوم در سال 63 به موازات هم جلو آمدند؛ اصلاح‌طلبی و اصولگرایی. اعتدال در واقع روش طرح یکی از این دو گفتمان است و خودش یک گفتمان نیست. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در بیان حرف‌هایشان می‌توانند معتدل باشند یعنی روش مطالبات عاری از افراط و تفریط باشد.

 

وی تصریح کرد: انتظار از آقای روحانی این است که او و دولتش نماینده اعتدال اصلاح‌طلبی باشند. ما چون در گذشته به این مقوله نپرداخته‌ایم برخی فکر می‌کنند اعتدال یعنی جریانی مقابل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، اما من اینگونه فکر نمی‌کنم.

 

این عضو مجمع روحانیون مبارز همچنین گفت: شاخص جریان اصولگرا در این چند سال این بوده است که همیشه با بال حذف رقیب پرواز می‌کردند و نه با بال اثبات و توانایی‌های خود. نتیجه این بود که در انتخابات، همیشه بین چند کاندیدا از این جریان رقابت وجود داشت و جریان دیگری اصلا نبود. اصولگراها هم می‌توانند به عنوان طرفداران یک اندیشه، باور یا تلقی از زندگی اجتماعی بیایند و بنا را بر رقابت با رقیب بگذارند نه حذف رقیب و ردصلاحیت. یک بخش از این کار به این دلیل است که چون می‌خواهند بی‌دردسر به صحنه بیایند، مردم و خواسته‌های آنها را نادیده می‌گیرند و به ابزارهای قانونی و شبه‌قانونی متوسل می‌شوند تا حذف رقیب کنند و به افکار عمومی کاری ندارند. اصلاح‌طلبان اتفاقاً آن ابزار ار در دست ندارند. آنها در هیچ مقطعی طرفدار حذف نبوده‌اند.

 

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و اظهار کرد: در زمان انتخابات مجلس، خود من چهار نفر از فرماندارانم را کنار گذاشتم به دلیل اینکه متوجه شدم در هیأت اجرایی عده‌ای را بدون دلیل و صرفاً به خاطر خط و فکر سیاسی ردصلاحیت کردند اما متاسفانه جریان اصولگرا چنین نمی‌کند. آقای روحانی فعلاً با در دست داشتن این ابزار - یعنی اعتدال - اما در چارچوب آرمان‌های اصلاح‌طلبی وارد میدان شدند؛ البته من معتقدم ماهیت اصلاح‌طلبی، اعتدال است. آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی، شعارهای اصلاح‌طلبانه داده و باید نماد اصلاح‌طلبی معتدل باشد و تا به حال هم خوب عمل کرده است. اعتدال به معنای «به نفع جریان رقیب صحنه را خالی کردن» نیست.

 

موسوی لاری در برابر پرسشی درباره سخنرانی هفته گذشته هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «هشت سال گذشته اشتباه خود ما بوده است» و همین‌طور در رابطه با پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته، پاسخ داد: اگر منظور آقای هاشمی از اشتباه، عدم وحدت کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات 84 است، من این را قبول دارم. قبلاً هم گفته‌ام که اگر اصلاح‌طلبان به جای اجماع بر عدم ائتلاف، به ائتلاف می‌رسیدند، هشت سال آینده برای خود آنها بود. این اشتباه بنیادین و اساسی اصلاح‌طلبان بود اما اگر غیر از این است، باید از خودشان سوال شود. گم‌شده اصلاح‌طلبان در سال 92 پیدا شد و آنچه در این دوره موجب پیروزی در شرایط یأس مطلق بود، همین خردورزی اصلاح‌طلبان بود. اصلاحات تمام‌قد پشت روحانی ایستاد و آقای عارف هم بزرگوارانه کنار رفت.

وزیر کشور دولت اصلاحات درباره پرسش دیگری در ارتباط با انتخابات مجلس آینده با توجه به نوع حرکت دولت حسن روحانی، گفت: آقای روحانی با اینکه خود را نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب معرفی کرده، در زمین اصلاحات در حال حرکت است. مشکلات روحانی ممکن است دامن‌گیر اصلاحات هم بشود و اصلاحات هم باید پاسخگو باشد. دولت روحانی برای اصلاح‌طلبان می‌تواند یک گشایش باشد و همین‌طور هزینه.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این اظهارنظر که "دولت روحانی به بحث سیاست خارجه و اقتصاد توجه بیشتری دارد و این منجر به کم‌کاری در عرصه سیاست داخلی شده است"،‌ گفت: باید دید روحانی در رابطه با شرکت دادن مردم، امنیتی نبودن فضا و میدان‌داری رسانه‌ها چقدر پایبند خواهد بود. یک مقدار از توسعه سیاسی، نتیجه قهری فضای موجود و رأی مردم و روی کار آمدن دولت متفاوت با دولت‌های گذشته است اما درباره اینکه کدام در اولویت است، اقتصاد معیشتی، فعالیت سیاسی در داخل، میدان‌داری از احزاب و تشکل‌ها یا سیاست خارجی، آنچه مدنظر روحانی و تیمش است این است که اگر ما آن دروازه‌های قفل شده بین خود و خارج از کشور را باز کنیم، هم در خارج و هم در داخل، بهتر می‌توانیم تعامل داشته باشیم و در عین حال نگاهی هم به داخل داریم؛ مطبوعات، احزاب و تشکل‌های مدنی؛ اما سیاست خارجی را جدی‌تر گرفته و مدیریت داخلی را سهل‌تر. همین جهت‌گیری اگر خوب پیش برود، موجب توسعه سیاسی داخلی می‌شود.

موسوی لاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه "اگر شما وزیر کشور بودید، حکم آقای قالیباف را برای شهرداری امضا می‌کردید و با توجه به تجارب شخصی خود و سازوکارهای قانونی و مباحث حقوقی، تحلیل خودتان چیست؟" گفت: بحث حقوقی باید به صورت موردی بحث شود. باید ببینیم مشکلی هست یا خیر. رییس مجلس گفته امضای حکم بلامانع است اما اداره قوانین مجلس ابهام ایجاد کرده و گفته قانون گذشته شهرداری در سال 65 اصلاح نشده است. مرجع حقوقی باید نظر بدهد، خود اعضای شورای شهر بروند و تفسیر را از مجلس که وظیفه تفسیر قوانین را دارد، بخواهند. اگر اشکال هم از امضای حکم توسط وزیر باشد، باید بروند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه "در اوایل انقلاب قانون بسیار خوبی در مورد احزاب تصویب شد اما در دهه‌های بعدی اجرایی نشد. در زمان شما و سایر دوره‌های وزارت کشور چگونه بوده است؟" پاسخ داد: حزب در ایران جایگاه خودش را پیدا نکرده است. آنها که آمده‌اند، توانستند تأثیرات اندکی بگذارند اما ذائقه مردم ایران از تحزب، ذائقه شیرینی نیست. تحزب به معنای واقعی در ایران کمتر شکل گرفته است. بعد از انقلاب هرچه به جلو رفتیم بیشتر با مشکلات آشنا شدیم و مردم کم و بیش ذهنیت بهتری پیدا کردند. در دوره هشت ساله اصلاحات، دوره طلایی نگاه به احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مدنی را شاهد بودیم؛ احزاب، شناسنامه‌دار شدند، محترم شمرده شدند، خانه احزاب تشکیل شد و یارانه ویژه دریافت کردند که البته مشکل مالی آنها را حل نمی‌کرد اما مایه دلگرمی آنها بود، چراکه دولت آنها را رقیب خود نمی‌دانست. صرف‌نظر از ذهنیت منفی تاریخی نسبت به احزاب در طول سال‌های گذشته، در مقطع اصلاحات قدم‌هایی جهت زدودن این نگاه و تقویت احزاب برداشته شد و اگر همان‌ها ادامه پیدا می‌کرد، احزاب مقتدری داشتیم اما در هشت سال گذشته جریان‌های مردمی مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با تأثیرات مثبت و منفی انتخابات سال 88 در انتخابات 92، گفت: حوادث 88، هم تأثیرات مثبت و هم منفی خود را داشته است. مثبت از این جهت که ذهنیت عمومی جامعه این است که از این وضعیت باید بیرون آمد و منفی از این جهت که احزاب به طور خاص و درست نتوانستند کاندیدای خود را معرفی کنند. آمدن مردم به صحنه انتخابات، نقطه مثبت است اما این ترس وجود دارد که دولتمردان جدید نتوانند تفسیر خوبی از این حضور مردم بدست بیاورند و اگر فاصله‌ای ایجاد شود و مردم را خوب درک نکنند، معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

موسوی لاری در پایان در برابر پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه "آیا قانونی برای برخورد با «لباس‌شخصی‌ها» وجود دارد؟" به شوخی گفت: ما که نتوانستیم با آنها کاری کنیم؛ البته بسیاری از آنها در حال حاضر تغییر شکل یافته‌اند و سینماگر و هنرمند شدند.

سرنگونی یک بالگرد نظامی عراق توسط القاعده و کشته شدن سرنشینان آن

Posted: 02 Oct 2013 07:12 AM PDT

جرس: منابع نظامی عراق اعلام کردند که در درگیری‌های مسلحانه میان ارتش با نیروهای مسلح وابسته به القاعده در شمال این کشور، یک بالگرد ارتش سقوط کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه النهار لبنان، منابع نظامی عراق تاکید کردند: در این درگیری‌ها که صبح امروز (چهارشنبه) در غرب شهر بیجی در شمال عراق رخ داد، یک بالگرد ارتش عراق سقوط کرد که در پی ‌آن چهار سرنشین نظامی آن کشته شدند.

 

یکی از مسئولان ارتش عراق در این خصوص گفت: سقوط بالگرد مذکور در عملیاتی نظامی برای بازداشت گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده رخ داد.

 

بنا به نوشته روزنامه النهار تاکنون در درگیری‌ها با گروه‌های مسلح در عراق بالگردهای ارتش دچار خساراتی شده بودند اما این اولین بار است که یکی از این بالگردها در جریان درگیری‌ سقوط می‌کند.

وزیر خارجه ایران نتانیاهو را دروغگو نامید

Posted: 02 Oct 2013 06:58 AM PDT

جرس: در ادامه واکنشها نسبت به اظهارات تند نخست وزیر اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اظهارات نخست وزیر اسرائیل علیه برنامه‌های اتمی ایران را دروغ خواند.

 

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنان روز گذشته خود از تریبون شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که با وجود اظهارات مسالمت‌آمیز حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران، مقامات ایران در تلاشند تا از طریق وقت کشی به مرحله ساختن بمب اتمی برسند. نتانیاهو گفت :" من فرق روحانی و احمدی نژاد را خوب می دانم احمدی نژاد گرگ در لباس گرگ بود اما روحانی گرگ در لباس گوسفند است."

 

به گزارش تارنمای وزارت خارجه ایران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در مصاحبه با خبرنگاران چند رسانه‌ داخلی، سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل را به شدت محکوم کرد. روز گذشته نیز هیئت ایران در سازمان ملل بلافاصله پس از پایان سخنان نتانیاهو در نطقی کوتاه سخنان نخست وزیر اسرائیل را را رد کردند.

 

ظریف با نفی سخنان نتانیاهو از همه گرایش های سیاسی داخلی خواسته است که با اطاعت و پیگیری از نظرات رهبر ایران در خصوص سیاست خارجی، خواستار حمایت داخلی از رئیس جمهور منتخب شد و همزمان گفت:" اميدوارم دوستان در داخل بازيهای جناحی را كنار بگذارند و پشت سر رييس جمهور بر آمده از آرای مردم قرار بگيرند تا بتوان با لطف خدا، رهبری مقام معظم رهبری و عنايت ايشان و دعای خير مردم اهداف كشور را به پيش ببريم".

 

 ظریف،  اسرائیل را "رژیم صهیونیستی" نامید و نخست وزیرش را به دروغگویی متهم کرد و گفت که اسرائیل "بیست و دو سال است به جامعه جهانی اعلام می‌کند که ایران شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای تولید خواهد کرد و ادامه بازی‌هایش، دروغگویی، فریب و آتش افروزی و ایجاد ترس است."

 

آقای ظریف گفت که "دنیا باید واقعیت‌ها را درک کند" و در اشاره به دولت اسرائیل، افزود: "نباید اجازه داد که این رژیم، هوش و فهم جامعه بین‌المللی را به سخره بگیرد."

 

وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر اينكه امروز بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل منزوی ترين فرد در سازمان ملل است، اظهار داشت :" دولت تدبير و اميد منويات رهبر معظم انقلاب در سياست خارجی را پيگيری خواهد كرد اما با زبانی با دنيا حرف می زند كه بهانه به دست جنگ طلبان، آتش افروزان و دروغگوهايی مثل نتانياهو نيفتند".

 

وي افزود :"همه دولت ها و مقام های بين المللی از سخنرانی دكتر روحانی استقبال كردند و آن را فصل جديدی از سياست خارجی ايران دانستند و اين روش كاری ما در صحنه های بين المللي خواهد بود".

پیشنهاد دبیرکل نهضت آزادی به حسن روحانی: بشار اسد را به کناره گیری از قدرت ترغیب کنید

Posted: 02 Oct 2013 05:39 AM PDT

جرس: دبیرکل نهضت آزادی به رییس جمهور حسن روحانی پیشنهاد داد که دولت ایران ،"بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به کناره گیری از قدرت ترغیب کند."

 

به گزارش فرارو، زمانی مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت در گفتگو با اوریانا فالاچی و در پاسخ به سوال وی که پرسیده بود: چرا شما فقط از آمریکا متنفر هستید و چرا مثلا نسبت به شوروی ابراز تنفر نمی‌کنید؟، گفته بود: «به خاطر اینکه ما از آمریکایی‌ها خیلی بیشتر دلخوری داریم و آمریکایی‌ها خیلی بیشتر از شوروی‌ها از شاه حمایت کردند.»

 

اکنون و ۳۴ سال پس از آن مصاحبه نه بازرگان در میان ما وجود دارد، نه شاه و نه فالاچی؛ اما تداوم دشمنی ایران و آمریکا همچنان آن سوال فالاچی را زنده نگاه داشته است.

 

دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان و جانشین وی در نهضت آزادی در گفتگو با فرارو ضمن تشریح ریشه‌های دشمنی ایران و آمریکا به روابط دو کشور در زمان حال و چگونگی بهبود روابط می‌پردازد. وی معتقد است اصرار اوباما برای دیدار با روحانی در نیویورک به دلیل درماندگی آمریکا در بحران‌های منطقه‌ای و نیاز آمریکا به ایران است.

 

گفتگوی فرارو با دبیرکل نهضت آزادی را بخوانید.

 

جناب دکتر یزدی! درباره ریشه اصلی دشمنی ایران و آمریکا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند مسائل تاریخی میان دو کشور علت اصلی این دشمنی است و برخی مسائل سیاسی و ایدئولوژیک و برخی دیگر رقابت‌های ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه را علت اصلی دشمنی دو کشور می‌دانند. در این میان برخی کار‌شناسان نیز به علل فرهنگی و روان‌شناختی اشاره می‌کنند. به نظر جنابعالی ریشه اصلی دشمنی دو کشور ایران و آمریکا چیست؟
در این باره چند علت را می‌توان بیان کرد. اول اینکه ایران به دلیل قرار گرفتن در محل تقاطع سه قاره در طول تاریخ مرتب مورد تهاجم قبایل و نیروهای خارجی قرار گرفته است. این موضوع باعث شده در فرهنگ ملی ایرانیان یک احساس شدید ضد سلطه اجنبی شکل بگیرد. آموزه‌های دینی ما همچون اینکه غیرمسلمان نباید بر مسلمان تسلط پیدا کند نیز این احساس را تشدید کرده است. لذا در فرهنگ ایرانی – اسلامی ما چنین احساسی نسبت به سلطه خارجی وجود دارد.

علت دوم، وقوع دو حادثه بزرگ در ایران و در طول ۶۰ سال گذشته است که بر روابط ایران و آمریکا تاثیرات بسیار عمیق گذاشته است. این تاثیرات از روابط دو دولت فرا‌تر رفته و به روابط دو ملت تسری پیدا کرده است.

حادثه اول کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ است. کودتای ۲۸ مرداد به تعبیر من باعث شد فرایند دموکراسی در ایران در مرحله جنینی خفه شود. چون برای اولین بار در ایران دولتی کمابیش ملی روی کار آمده بود که با کودتای آمریکا و انگلیس سرنگون شد. بعد از آن آمریکا به مدت ۲۵ سال و بدون هیچ قید و شرطی از شاه حمایت کرد و به تعبیر دیگر ملت ما معتقد است آمریکا در تمام جنایات شاه شریک است.

اینجا باید نکته‌ای را عرض کنم. ایرانیان از قرن ۱۹ که آغاز روابط ایران و آمریکا است تا زمان وقوع کودتای ۲۸ مرداد نسبت به آمریکا نظر مثبتی داشتند. اما کودتای ۲۸ مرداد این نظر مثبت را تغییر داد.

به هر حال پس از پیروزی انقلاب حادثه بزرگ دوم اتفاق افتاد که همانا گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا بود. تاثیر این اتفاق تنها بر روابط میان دو دولت نبود؛ بلکه ملت آمریکا نیز از این رویداد متاثر و به آن معترض شد. لذا در هر نقشه راهی برای بهبود روابط ایران و آمریکا باید به این دو حادثه توجه کرد. چنانکه وقتی آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهوری که بیشترین درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری ایران داشته در مصاحبه‌ای با CNN صریحا از پیامد گروگانگیری اظهار تاسف کرد، این اقدام در افکار عمومی آمریکا تاثیر مثبت گذاشت.

از آن طرف آمریکا نیز پس صحبتی که بنده با آقای کُردزمن مشاور امنیت ملی در دولت کار‌تر داشتم توسط خانم آلبرایت درباره ایفای نقش در کودتای ۲۸ مرداد اظهار تاسف کرد.

اما علت سوم در ایجاد دشمنی میان ایران و آمریکا مربوط به بعد از انقلاب است. آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند که شاه را به کشور خود راه دادند. بانی اصلی این اقدام کیسینجر، نیکسون و راکفلر بود که این اقدام را به کار‌تر تحمیل کردند. علت آن این بود که آقای راکفلر رئیس «چیس منهتن بانک» در زمان شاه واسطه شده بود تا جمعی از بانکداران آمریکا مبلغ ۴ میلیارد دلار به ایران وام دهند. البته این ۴ میلیارد دلار به دولت شاه داده نشده بود، بلکه به تعدادی از ایادی و عناصر دربار شاه داده شده بود.

بعد از پیروزی انقلاب در اسفند ۵۷ راکفلر گروهی از حقوقدانان آمریکایی را دعوت می‌کند که ببیند چطور می‌توان این پول را بازستاند. در آن جمع یک حقوقدان ایرانی عنوان می‌کند طبق قانون اساسی ایران (در‌‌ همان دوره) وام‌های خارجی باید به تصویب مجلس برسد، در حالی که این وام اگرچه توسط بانک مرکزی ایران تایید شده اما به تصویب مجلس نرسیده و لذا شما نمی‌توانید این پول را پس بگیرید.

لذا این سه نفر (راکفلر، کیسینجر و نیکسون) به کار‌تر فشار می‌آورند که شاه را بپذیرد. چون آن‌ها می‌دانستند و گزارشات رسمی داشتند که در صورت این اتفاق دوباره سفارت اشغال خواهد شد. یعنی آن‌ها با علم به این موضوع که با ورود شاه به آمریکا احتمال گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا وجود دارد این کار را کردند تا در واکنش، اموال ایران در آمریکا بلوکه شود و راکفلر ۴ میلیارد خود را از این طریق بازستاند.

به هر حال بقایا و رسوبات روابط گذشته همچنان دو طرف را درگیر نگاه داسته است. روابط کنونی یک روابط سالم نیست، اما این صحبت‌ها به این معنا هم نیست که ما و آمریکا باید تا ابد روابط خصمانه‌ای داشته باشیم. ما می‌توانیم ضمن اینکه به آمریکایی‌ها بگوییم این اشتباهات را در قبال مردم ایران مرتکب شدند راه را برای بهبود روابط باز کنیم. اکنون مردم ایران با بهبود روابط با آمریکا موافق هستند.

به نظر جنابعالی چرا علی رغم آنکه در طول تاریخ ایران از سوی کشورهای دیگری مانند روسیه و انگلیس نیز مورد آسیب واقع شده اما تنها دشمنی ایران و آمریکا تا امروز ادامه پیدا کرده است؟
چون انقلاب ایران در اوج جنگ سرد اتفاق افتاد و جنگ سرد رقابتی میان آمریکا و شوروی بود. در آن زمان آن اندازه که آمریکا مطرح بود انگلیس مطرح نبود. از سوی دیگر انقلاب ایران همزمان با اشغال افغانستان توسط شوروی رخ داد که باعث تاثیر بیشتر چپ در ایران شد. در آن برهه زمانی نیروهای چپ در ایران نقش کلیدی داشتند. اگر به نوشته‌های کیانوری در آن زمان مراجعه کنید خواهید دید پس از اشغال سفارت که شعار مرگ بر آمریکا سر داده شد کیانوری عنوان می‌کند: «دوستان آهنگ این سرود را نگاه کنید، ما ۵۰ سال منتظر چنین سرودی بودیم.» لذا جریان چپ نیز در ایجاد فضای آمریکاستیزی نقش داشت.

آقای دکتر! به گفته آقای ظریف در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک چندین بار از سوی آمریکایی‌ها درخواست شد که ملاقاتی میان آقای روحانی و اوباما انجام شود که بالاخره آن تماس تلفنی صورت گرفت. به نظر جنابعالی علت درخواست‌های مکرر آمریکا برای دیدار با رئیس جمهور ایران چیست؟ برخی‌ها معتقدند درماندگی آمریکا در بحران‌های منطقه‌ای و نیاز آن‌ها به ایران علت این موضوع است. آیا جنابعالی با این نظر موافقید؟
من با این نظر موافق هستم. تجربه ناموفق جنگ در افغانستان و نیز در عراق باعث شده نه تنها آمریکایی‌ها بلکه اروپایی‌ها نیز از وقوع درگیری جدید نظامی در منطقه نگران باشند. لذا در عین حال که دولت آمریکا به سوریه هشدار می‌دهد اما افکار عمومی این کشور‌ها آماده پذیرش جنگی دیگر نیست.

از سوی دیگر آمریکا می‌داند ایران در سوریه نفوذ دارد، همانطور که در افغانستان نفوذ داشت. اگر همکاری ایران با آمریکایی‌ها نبود طالبان در افغانستان سقوط نمی‌کرد و مخالفین طالبان بر سر صدارت کرزای به توافق نمی‌رسیدند.

بحران سوریه می‌تواند تمام منطقه را به آشوب بکشاند. فراموش نکنیم در پشت صحنه، اسرائیل مایل است که این جنگ توسعه پیدا کند و غرب درگیر این جنگ شود. لذا آمریکا می‌داند که ایران در سوریه نفوذ دارد و می‌تواند به حل این بحران کمک کند.

به نظر جنابعالی بحران سوریه چه نقشی در روابط میان ایران و آمریکا می‌تواند بازی کند و ایران چگونه باید از این موضوع به سود منافع ملی خود استفاده کند؟
بنده سه هفته پیش پیشنهادی را در قالب یک نامه خدمت آقای روحانی داده بودم. در این نامه پیشنهاد کردم ایران با تکیه بر پشتوانه سرمایه‌گذاری‌هایی که در سوریه کرده است، آقای اسد را قانع کند که از حکومت کناره‌گیری نماید. اگر ایران این کار را انجام دهد هم غرب را از این بن بست نجات می‌دهد و هم ایران در وضعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند وارد معادلات جهانی شود و این به نفع ایران است.

اسد یک مهره سوخته است و ماندن وی بر سر قدرت هیچ دلیلی ندارد و نه به نفع ایران است و نه به نفع سوریه و دیگر کشورهای منطقه است. آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران چنین توانایی را دارد و به همین دلیل مایلند روابط خود را با ایران بهبود ببخشند.

علاوه بر این آمریکا می‌داند ایران در منطقه خاورمیانه یک دولت قدرتمند است و بنا به دلایل مختلف اگر ایران همکاری نکند هیچ تغییر و تحولی در خاورمیانه رخ نخواهد داد.

آقای روحانی گفتند پرونده هسته‌ای ایران باید در عرض چند ماه و نه چند سال حل و فصل شود. روز گذشته جان کری نیز گفته بود این امکان وجود دارد که پرونده هسته‌ای ایران در کمتر از ۶ ماه حل و فصل شود. جنابعالی امکان این موضوع را چقدر واقع بینانه می‌دانید؟
من دقیقا نمی‌دانم اینکه ایران می‌گوید پرونده هسته‌ای باید حل شود بر اساس کدام نقشه راه حل شود؟ آیا منظور این است که ایران می‌پذیرد درصد غنی سازی را محدود کند، پروتکل الحاقی را امضاء کند و بازرسان آژانس بدون اطلاع قبلی از اماکن مختلف بازدید کنند؟ لذا اینکه گفته شود در شش ماه یا کمتر حل شود یک مسئله است و اینکه چه نقشه راهی برای حل این مسئله دارند مسئله دیگر است که من از این موضوع اطلاعی ندارم.

آقای دکتر! آیا ممکن است آمریکا به دنبال این باشد که با ایران مذاکره کند اما در طول مذاکره مسائلی مطرح شود که ایران با آن‌ها موافقت نکند تا بدین ترتیب آمریکا به جامعه جهانی بگوید ما خواستیم با ایران کنار بیاییم اما آن‌ها حاضر نشدند و بدین ترتیب عرصه را بر ایران تنگ‌تر کنند؟
آمریکایی‌ها هر هدفی داشته باشند طبیعی است که باید برای آن هدف در زمان خود توجیه داشته باشند. مسلما آمریکا تمام راه‌ها را خواهد رفت و اگر ایران نتواند خوب بازی کند به افکار عمومی دنیا خواهد گفت ما خواستیم، اما ایران موافقت نمی‌کند. لذا ایران بر سر دوراهی است. اکنون که رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات عالی رتبه مواضع متفاوتی با گذشته دارند ما شاهد هستیم که مقامات آمریکایی نیز عاقلانه عمل می‌کنند و واکنش‌های مثبتی دارند و لذا باید از این فرصت استفاده کرد.

آیا به نظر شما نقش و اهمیت جایگاه اسرائیل در نزد آمریکا آنقدر زیاد نیست که بابت آن حاضر به عادی سازی روابط خود با ایران نشود؟
مسئله اسرائیل خیلی پیچیده شده است. کار‌تر در کتاب خود با صراحت عنوان می‌کند پس از قرارداد کمپ دیوید مسئول ادامه جنگ اسرائیل است؛ چرا که سادات به این شرط قرارداد را می‌پذیرد که اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ برگردد؛ اما اسرائیل به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

امروز اسرائیل تحت شدید‌ترین فشارهای تاریخی برای بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ است. اما اسرائیل تمایلی به صلح ندارد و دلایل فراوانی برای این امر وجود دارد. صلح با فلسطین و منتفی شدن جنگ به معنای این است که در دراز مدت اسرائیل موضوعیت خود را از دست خواهد داد و لذا اسرائیل تمایلی به صلح ندارد.

اما آمریکا و غرب مصّر هستند که بعد از دوران جنگ سرد باید تمام کانون‌های آشوب از بین برود که یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های آشوب در منطقه خاورمیانه مسئله فلسطین و اسرائیل است. اسرائیل اکنون تحت فشار است و به همین دلیل نمی‌خواهد روابط ایران و آمریکا بهبود پیدا کند و دنبال آتش افروزی در منطقه است.

سیاست ایران در طول هشت سال اخیر درباره اسرائیل و آمریکا بسیار اشتباه بوده و هر اقدامی که در اینباره صورت گرفته به ضرر ایران تمام شده است. لذا اکنون بهترین فرصت برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا است و به نظر من اولین قدم برای ورود به صحنه جهانی این است که ایران ابتکار عمل در سوریه را در دست بگیرد.

بازداشت یک فعال دانشجویی و یک وبنگار در استان فارس

Posted: 02 Oct 2013 04:59 AM PDT

جرس: منابع حقوق بشری گزارش داده اند که مهرداد فرمانی و احسان مولوی فر، دو وب نگار و فعال دانشجویی دانشگاه شیراز، روز یکشنبه هفتم مهر ماه بازداشت شدند. همچنین شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی، حکم ۶ ماه زندان آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریزرا تایید کرد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مهرداد فرمانی و احسان مولوی فر، بعد از ظهر روز یکشنبه هفتم مهر ماه، در حالیکه در خوابگاه محل سکونت در حال مطالعه بودند، با مراجعه ماموران لباس شخصی بازداشت و از محل منتقل می شوند.

 

شاهدان گفته اند که ماموران برخورد بسیار خشنی با این دو دانشجوی وب نگار داشته و هنگام بازداشت آنها، برخی لوازم شخصی نامبردگان را نیز ضبط کرده و با خود انتقال داده اند.

 

تا لحظه انتشار خبر، از دلیل دستگیری، محل بازداشت و وضعیت این دو فعال دانشجویی گزارشی منتشر نشده است.

 

گفتنی است؛ مهرداد فرمانی در جریان حوادث پس از انتخابات ۸۸ نیز مورد بازداشت موقت قرار گرفته بود.

 

طی هفته های گذشته، شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی، حکم ۶ ماه زندان آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریزرا تایید کرد.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانشجویی به همراه دو فعال دانشجویی دیگر، توسط باقرپور رئیس شعبهٔ سوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محاکمه شده و متعاقبا به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، که این حکم اخیرا مورد تایید قرار گرفت.

 

این حکم نه به آرش محمدی و نه به خانم فاطمه ستاری، وکیل مدافع وی ابلاغ نشده و مستقیما به شعبهٔ ۱۱ اجرای احکام دادگستری تبریز ارسال شده است.

آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران - پاکستان

Posted: 02 Oct 2013 04:59 AM PDT

جرس: همزمان با مذاکره رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان ملل و آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران و پاکستان تا ۱۸ مهرماه سالجاری در تهران، مدیرعامل شرکت گاز از برگزاری این نشست مشترک گازی اظهار بی اطلاعی می‌کند.

 

به گزارش مهر، بیش از چهار سال از امضای قرارداد اولیه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان با حضور روسای وقت جمهوری دو کشور می‌گذرد با این وجود عزم اسلام آباد هنوز برای ساخت خط لوله واردات گازهای ترش پارس جنوبی هنوز جزم نشده است.

 

در این بین بارها مسئولان وزارت نفت در دولت دهم مکاتبه و نامه نگاری‌های متعددی با وزارت انرژی پاکستان بریا تسریع در ساخت خط لوله گاز وارداتی از ایران انجام داده اند که این مذاکرات و بعضا اولتیماتوم ها هنوز به نتیجه نرسیده است. بر اساس توافق تهران – اسلام آباد چنانچه تا پایان سال ٢٠١٤ میلادی ایران و یا پاکستان موفق به صادرات و یا دریافت گاز طبیعی نشوند، طرفی که تخلف و یا تعلل داشته باشد به ازای هر روز بین یک تا سه میلیون دلار باید جریمه پرداخت کند.

 

همزمان با تاخیر و وقت کشی های گازی پاکستان در ساخت خط لوله واردات گاز ایران، هم اکنون ساخت خط لوله صادرات گاز ایران از مسیر خط لوله هفتم سراسری به نقطه صفر و مشترک گازی دو کشور از پیشرفت مطلوبی برخوردار بوده به طوری که پیش بینی می شود ساخت این خط لوله تا حداکثر سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان برسد.

 

در این بین اخیرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و نواز شریف نخست وزیر پاکستان با محور تشریع در ساخت خط لوله و آغاز تبادلات گازی بین تهران – اسلام آباد در نیویورک بحث و تبادل نظطر کرده اند. از سوی دیگر رسانه های پاکستانی هفته‌جاری اعلام کرده اند که ۱۸ مهر ماه سالجاری شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و انرژی پاکستان در رای هیاتی به تهران سفر می کند تا در دیدار مشترک با بیژن زنگنه وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز درباره تمدید دوره ساخت خط لوله واردات گاز از ایران بحث و تبادل نظر کنند.

 

در همین حال حمید رضا عراقی مدیرعامل جدید شرکت ملی گاز ایران روز گذشته در جمع خبرنگاران از آغاز دور جدید مذاکراتی گازی ایران و پاکستان اظهار بی‌اطلاعی می کند و درباره درخواست‌های جدید پاکستان برای تمدید زمان بندی تحویل گاز هم اظهار بی‌خبری کرده است. آخرین وضعیت ساخت خط لوله گاز در داخل پاکستان هم بنا بر گزارش مسئولان شرکت گاز حاکی از آن است که تاکنون قرارداد کارشناسی بین شرکت ملی گاز پاکستان و شرکت ایرانی تدبیر انرژی گستر ایرانیان امضا شده است اما باید این قرارداد بین مدیران عامل دو شرکت هم امضا شود که تاکنون امضا نشده است.

 

کل متراژ خط لوله گاز در خاک پاکستان حدود ۷۸۰ کیلومتر بوده که این لوله گاز در ایالت نواب شاه این کشور احداث خواهد شد. به گزارش مهر، پس از امضای قرارداد اصلی گاز ایران و پاکستان بین روسای جمهور دو کشور در خرداد ماه سال ۱۳۸۹، دو سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و در ترکیه امضا شد.

 

همچنین ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد. در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسیده است.

مشاور اسبق مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد: زمان اوباما برای نشاد دادن حسن نیت به ایران اندک است

Posted: 02 Oct 2013 04:13 AM PDT

جرس: «گري سيك» مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد می گوید: "زمان برای «باراک اوباما» جهت نشان دادن حسن نيت به ايران بسیار اندک است."

 

به گزارش شرق، قرار ملاقات از يک ماه و اندي پيش با موضوع حمله احتمالي آمريکا به سوريه گذاشته شده بود. اما اتفاقات منطقه به گونه اي ديگر رقم خورد تا سخنراني روساي جمهور ايران و آمريکا در سازمان ملل به موضوع اصلي گفت وگوي ما با «گري سيک»، مشاور سابق کاخ سفيد در امنيت ملي بدل شود. اما موضوع سوريه هم چندان خالي از جذابيت نبود و بخشي از صحبت ها را به خود اختصاص داد. هواي دلچسب و آفتابي در شهري که برخلاف تصور همگان خيابان خواب هم کم ندارد. جايي که فقط دلار حرف مي زند و بدون آن نفس کشيدن هم شايد چندان آسان نباشد، داشتن يک دوست مشترک با «گري سيک» کافي بود تا ساعتي از ما در منزل شخصي اش پذيرايي کند. آپارتماني واقع در کنار رودخانه «هادسن». آپارتماني نسبتا بزرگ با دکوراسيوني جذاب و چشم نواز. دوست قديمي اطمينان خاطري بود تا با فراغ بال مسايل جاري ايران و آمريکا را تحليل کند و البته اتفاقات پشت پرده پذيرش شروط آمريکا توسط سوريه. «سيک» نسبت به ادامه مذاکرات ايران و آمريکا خوشبين بود و براي همين پيشنهاد تعجيل داد به دو طرف مذاکره، براي جلوگيري از هرگونه اعمال نظر توسط تندروها. به گفته وي ملاقات ظريف و کري گام نخست براي بالاتربردن سطح مذاکرات بود؛ مذاکراتي که از نظر سيک مي تواند معادلات خاورميانه را به طور کل عوض کند. در گپ وگفت با وي موضوعات مختلفي مطرح شد. بخشي از مصاحبه ما با گري سيک را در ادامه مي خوانيد.
    
     ارزيابي شما از سخنان دو رييس جمهوري ايران و آمريکا در سازمان ملل چيست؟
     رويکرد ايران و آمريکا نسبت به يکديگر پس از انتخابات رياست جمهوري ايران کاملاتغيير کرده است و اين نکته را مي توان در موضع گيري هاي چند ماه اخير مقامات اين دو کشور مشاهده کرد. اين موضوع در نطق روساي جمهور دو کشور در سازمان ملل هم به خوبي مشاهده شد و آقاي اوباما در نطق خود خيلي باز درباره ايران برخورد کرد. صحبت هاي پرزيدنت اوباما نکات مهم و قابل تاملي در خود داشت. ما اگر خواسته باشيم به دقت، صحبت هاي وي را تحليل کنيم به نکات درخور توجهي برخواهيم خورد. به نظر من در نطق باراک اوباما آنچه براي ايران از اهميت بسيار بالايي برخوردار بود اشاره وي به مساله هولوکاست و استفاده از مواد شيميايي در جنگ بود. مسلما دولتمردان ايراني به اين نکته توجه ويژه خواهند داشت که آقاي اوباما واقعه هولوکاست و استفاده از مواد شيميايي که ايران خود يکي از قربانيان آن است را در يک سطح از اهميت قرار داد. يکي ديگر از مواردي که آقاي اوباما به آن اشاره کرد و توجه خاص و پيگيري منطقي از دوطرف را مي طلبد بازشدن راهي براي مذاکره مستقيم در سطوح بالابين دو کشور ايران و ايالات متحده است. آقاي اوباما در نطق خود وزير خارجه ايالات متحده را مامور مذاکره با ايران کرد و اين به معناي بالابردن اهميت و سطح مذاکره با ايران است که با توجه به فشارهاي موجود در آمريکا و ايران، کاملاهوشمندانه و حساب شده است. فراموش نکنيم آقاي کري مهم ترين فرد آمريکا يي است که در سال هاي اخير براي مذاکره با ايران انتخاب شده است. اما صحبت هاي آقاي روحاني در سازمان ملل را مي توان به دو بخش تقسيم کرد. او در قسمت اول نطق خود بسيار محتاط برخورد کرد و در اين قسمت از نطقش، مخاطب، بيشتر دست راستي هاي ايران بودند.
    
 اما در تحليل هاي دو روز گذشته شاهد هستيم که برخي ها معتقدند صحبت هاي آقاي روحاني چيز جديدي نداشت و ايالات متحده بايد همچنان رويکرد قبلي خود را دنبال کند؟
    توجه داشته باشيد که گفتم نطق آقاي روحاني را مي توان به دو بخش تقسيم کرد. اگر بخواهيم بخش دوم صحبت هاي ايشان را در يک جمله تفسير کنيم بايد گفت که قسمت دوم نطق ايشان هيچ اشکالي ايجاد نکرد و در را براي آينده اي بهتر باز نگه داشت. آقاي روحاني هم همچون آقاي اوباما هوشمندانه راه را براي نزديک شدن قدم به قدم به منافع مشترک باز کرد و در شرايط فعلي و با درنظرگرفتن حساسيت هاي تندروهاي ايراني و آمريکايي، کاملاحساب شده عمل شد.
    
     ملاقات وزراي امور خارجه دو کشور در مذاکرات 1+5 نيز صورت گرفت آيا مي توان اين ديدار را اولين قدم در برقراري ارتباط دوسويه بين ايران و آمريکا دانست؟
    مهم ترين واقعه هفته گذشته، ملاقات آقاي کري با آقاي ظريف بود. همان طور که آقاي کري اشاره کرد گروه 1+5 شاهد تغيير لحن ايران در مذاکرات بود. بنابراين از اين به بعد بايد منتظر اقدامات عملي دو طرف باشيم. قدم هاي عملي دو طرف مي تواند ضمن اعتماد سازي بيشتر راه را براي رسيدن به نتيجه مطلوب در نشست ها و مذاکرات بعدي هموار کند. در حالت کلي هرکسي مي تواند متوجه شود که موضع دو کشور در کم کردن تنش ها بهبود يافته است. ولي قدم ها و اقدامات پيش رو بسيار مهم و حايز اهميت است. پس بايد منتظر ماند و ديد در ملاقات آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA) و ملاقات هاي بعدي 1+5 چه نتايجي حاصل مي شود.
    
     به نظر شما مذاکره دو طرف تنها به ديدار در نشست هاي 1+5 ختم خواهد شد يا بايد گفت وگوي دوجانبه و مستقيم ايران با آمريکا نيز آغاز شود؟
    توجه داشته باشيد در شرايط کنوني دو کشور نبايد صرفا به مذاکره در يک جبهه بسنده کرد. بنابراين هر دو نوع مذاکره بايد در دستور کار قرار گيرد تا با تسريع در امور از سنگ اندازي هاي احتمالي جلوگيري شود. به نظر من ايران و آمريکا بايد در مذاکرات مستقيم بر سر مسايل به توافق رسيده و پس از آن به گروه 1+5 خط بدهند. اين شيوه مي تواند بسيار مثبت و تاثيرگذار باشد چراکه توافق اوليه اين دو کشور روند مذاکرات را جهت دهي خواهد کرد. از طرفي نبايد فراموش کرد بسياري از مشکلات اين دو کشور در مذاکرات مستقيم، سريع تر و بهتر قابل حل خواهد بود. تجربه تاريخي هم نشان مي دهد در مذاکرات، يا ايران با گروه 1+5 همراه و هماهنگ نبوده و همکاري نکرده يا آمريکا.
    بنابراين ايران و آمريکا بايد پيش از حضور در نشست با يکديگر توافق کرده و نظرات خود را به گروه 1+5 ابراز کرده و با آنها هماهنگ باشند. ملاقاتي که آقاي ظريف و آقاي کري با هم داشتند هم مي تواند پيش درآمد مذاکرات دوجانبه باشد چراکه طرف آمريکايي از اين ملاقات ابراز رضايت هم کرده است. فراموش نکنيم اين اولين ملاقات پس از سه دهه بين مقامات دو کشور است و بايد براي جلسات دوجانبه در سطوح بالاتر با احتياط پيش رفت.
    
     شما و بسياري ديگر از تحليلگران نسبت به آينده روابط دو کشور و گشايش در مشکلات چند دهه اخير دو کشور خوشبين هستيد. اما نبايد از تندروهاي ايراني غافل شد و گذشته از اين موضوع تجربه سياسي نشان مي دهد که لابي کشورهاي عربي و لابي اسلحه و لابي ايپک در کنگره آمريکا هرگز به بهبود روابط ايران و آمريکا تن نخواهند داد.
    در اين موضوع نبايد شک کرد زيرا تجربه نشان داده گروه هاي تندرو در دو کشور مي توانند تاثير بسيار زيادي در تصميم گيري ها و مسايل و مقاصد سياسي داشته باشند. اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که مشکلات ايران و آمريکا در اين مورد مثل هم است و منافع اين گروه ها به حفظ دشمنان گره خورده است.
     اين نکته که تندرو ها هر قدمي در راه صلح را به حساب ضعف و خطر ازدست دادن يک دشمن مي گذارند چيز تازه اي نيست و در حال حاضر بايد به دنبال راهي براي همراهي مسالمت آميز آنها بود.
    شايد بهترين اقدام ممکن اين باشد که روساي جمهوري دو کشور هرچه زودتر پيشرفت در کار خود را نشان دهند چراکه در غيراينصورت زمان آنها براي رسيدن به اهداف صلح آميز به پايان مي رسد و تندروها خواهند توانست با حربه هاي مختلف بار ديگر اکثريت را با خود همراه سازند.
     بنابراين هرچه وقت بگذرد و نشانه اي از پيشرفت ديده نشود کار مشکل تر خواهد شد. به طور کلي مي خواهم بگويم مشکل ايران و آمريکا مشکلات سياست خارجي اين دو کشور نيست بلکه مهم ترين مشکل آنها سياست داخلي دو کشور است.
    گروه هاي مورد اشاره شما در ايران به شدت نسبت به ايالات متحده بي اعتماد بوده و معتقدند که اوباما به تعهدات خود پايبند نمي ماند. اين مانع بسيار مهمي در مقابل هرگونه توافق ميان ايران و آمريکا در مذاکرات بعدي دو کشور است. براي همين است که گفتم آقاي اوباما وقت بسيار کمي براي نشان دادن پيشرفت در کارها و البته حسن نيت ايالات متحده دارد پس بايد تعجيل در اقدامات بعدي و تبيين سياست هاي خارجي در مواجهه با ايران و برنامه هسته اي اين کشور را در دستور کار قرار دهد تا بتواند با پيشرفت قابل قبول و اثرگذار در کار خود، مخالفاني که نام برديد را سر جاي خود نگه دارد. البته اين موضوع تنها براي ايالات متحده صدق نمي کند و مي توان گفت آقاي روحاني نيز همين مشکلات را در ايران دارد و بايد نسبت به برطرف کردن نگراني هاي مطرح شده از طرف ايالات متحده اقدامي تاثيرگذار صورت دهد تا ضمن نشان دادن حسن نيت دوطرف، راه براي رسيدن به اهداف عاليه همچنان باز بماند در غيراينصورت نمي توان اميدي به آينده مذاکرات دوطرف داشت.