جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعلام شرايط تردد مشمولان ايراني مقيم خارج از کشور

Posted: 10 Oct 2013 10:20 AM PDT

جرس: معاون مشمولان و معافیتهای سازمان وظیفه عمومی گفت: مشمولان ايراني مقيم خارج ازکشور که حداقل 3 سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند مي توانند به مدت 3 ماه و حداکثر دو بار در سال به کشور تردد کنند.

سرهنگ حجت الله واعظي نژاد در خصوص ضوابط مربوط به تردد مشمولان ايراني مقيم خارج از کشور اظهار داشت: اين مشمولان با داشتن حداقل سه سال اقامت در خارج از کشور ،مي توانند در هر سال حداکثر دوبار و مجموعا سه ماه به داخل کشور، ترددکنند.

 

به گزارش مهر،وي با بيان اين مطلب که مهلت اجراي مصوبه فوق تا پايان سال 1395 است، افزود : مشمولان مقيم خارج از کشور براي دريافت مجوز تردد باید به نمايندگي دولت ايران در کشور محل اقامت مراجعه کنند و گذرنامه آنان پس از بررسي شرايط مذکور، با مهر تردد مبني برتردد ويژه مشمولان مقيم خارج از کشور ثبت مي شود.

 

واعظي نژاد در مورد شرايط اقامت سه ساله در خارج از کشور گفت: سه سال اقامت پيوسته همراه با سکونت در خارج مدنظر مي باشد . بنابراين افرادي که فقط داراي کارت اقامت بوده و فاقد سکونت در خارج از کشور مي باشند و يا افرادي که داراي اقامت پراکنده (غير پيوسته) در خارج بوده اند در شمول اين مصوبه قرار ندارند.

 

معاون مشمولان و معافیتهای سازمان وظیفه عمومی با اشاره به اينکه 9 ماه اقامت در خارج از کشور و 3 ماه تردد به داخل کشور به عنوان يک سال اقامت محاسبه مي شود، تصريح کرد: حداقل اقامت در هر سال 9 ماه پيوسته يا ناپيوسته بوده و اقامتهاي کمتر از 9 ماه در سال ، جزء اقامت 3 ساله محاسبه نمي شود.

 

واعظي نژاد خاطرنشان کرد: مشمولاني که برابر مقررات مربوط براي ادامه تحصيل با مجوز وظيفه عمومي از کشور خارج شده اند و همچنين فرزندان مشمول ماموران ثابت دولت در خارج که داراي مجوز خروج از کشوراز سازمان وظيفه عمومي هستند، در شمول اين مصوبه نبوده و تردد آنان به داخل کشور مطابق ضوابط مربوط صورت مي گيرد.

سخنگوی اشتون: هنوز پیشنهاد جدیدی از ایران دریافت نکرده‌ایم

Posted: 10 Oct 2013 10:20 AM PDT

جرس: سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید گروه 1+5 هنوز پیشنهاد هسته‌ای جدیدی از جانب ایران دریافت نشده است.«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید 1+5 هنوز پیشنهاد جدیدی از جانب ایران دریافت نکرده است.

 

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 هفته آینده در ژنو سوئیس پیگیری می‌شود. برخی رسانه‌ها از احتمال ارائه پیشنهاد جدیدی از جانب ایران در این دور از مذاکرات خبر داده‌اند.

 

به گزارش فارس،جلسه قبلی این مذاکرات در سطح وزرای خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست فضای دور جدید مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و گفتند لحن مذاکرات بسیار متفاوت از قبل بوده است. این اولین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای بعد از آغاز به کار دولت جدید ایران بود.

 

مان با اشاره به اینکه هنوز پیشنهاد جدیدی از جانب تهران دریافت نشده است، گفت از اینکه ممکن است پیشنهاد جدیدی از سوی ایران ارائه شود، اطلاعی ندارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند گزارش منتشر شده در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» را تائید کند، گفت از محتوای این گزارش و اینکه اطلاعات آن از کجا آمده، اطلاعی ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند آن را تائید کند.

 

«وال‌استریت‌ژورنال» دیروز در گزارشی مدعی شده بود ایران قصد دارد در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدیدی را به 1+5 ارائه کند. بنا بر این گزارش، طرح ایران تا حد زیادی مشابه پیشنهادی است که در «آلماتی» مورد بحث قرار گرفت.

 

بر اساس طرح ادعایی «وال‌استریت‌ژورنال» ایران ضمن توقف غنی‌سازی 20درصد، ذخیره 180 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 20درصد را در قبال دریافت میله‌های سوختی به کشوری ثالث منتقل می‌‌کند. ایران همچنین با محدود شدن تعداد سانتریفیوژهای فعال موافقت کرده و اجازه افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای را صادر می‌کند. این روزنامه همچنین مدعی شده است که بحث توقف فعالیت سایت غنی‌‌سازی فردو نیز در دست بررسی است.

 

دیروز گروهی از دیپلمات‌های اروپایی از جمله «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه و «هوگ پاول» معاون هئیت انگلیسی در مذاکرات هسته‌ای برای دیدار با مقامات اسرائیلی به اورشلیم سفر کردند.

 

روزنامه «هاآرتص» به نقل از یکی از این دیپلمات‌های اروپایی نوشته است احتمال دستیابی به توافق با ایران وجود دارد. وی گفته است اگر پیشنهاد ایران مشابه گزارش «وال‌استریت‌ژورنال» باشد، این طرح «معقول» است.

 

اروپایی‌ها گفته‌اند بر اساس این توافق احتمالا تحریم مبادلات طلا و محصولات پتروشیمی ایران لغو می‌شود، اما تحریم اتحادیه اروپا برای خرید نفت از ایران همچنان پابرجا می‌ماند. علاوه بر این، لغو برخی تحریم‌های سیستم بانکی نیز به مذاکرات آتی و امتیازات بعدی ایران بستگی دارد.

 

به نوشته «هاآرتص» دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند با نظر تل‌آویو مبنی بر اینکه کاهش بخشی از تحریم‌ها به فروپاشی کل شبکه تحریم‌ها می‌انجامد، موافق نیستند.

 

دیروز «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که برای دیدار با مقامات آمریکایی به نیویورک سفر کرده، در دیدار با «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که لغو برخی از تحریم‌ها، به فروپاشی کل حصر اقتصادی منجر می‌شود.

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های اخیر خود، بارها تاکید کرده است که تنها در صورتی توافق با تهران را می‌پذیرد که این توافق به توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران منجر شود. وی همچنین گفته است تا زمان دستیابی به این هدف هیچ‌یک از این تحریم‌ها نباید لغو شود.

 

«یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی اسرائیل هم نسبت به یک «توافق بد» با ایران که همچنان توان هسته‌ای را در اختیار این کشور قرار دهد، هشدار داده است.

 

با این‌حال کانال 2 تلویزیون اسرائیل مدعی شده است که مذاکرات پشت‌پرده ایران و آمریکا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنا بر این گزارش دو طرف در آستانه توافقی هستند که می‌تواند فاصله ایران تا دستیابی به توان ساخت بمب اتم را به 2 تا 3 سال برساند و در مقابل بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

 

یک دیپلمات غربی به «هاآرتص» گفته است این انتظار اسرائیل که توافق با ایران به تمام فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران پایان دهد و در عین حال هیچ تحریمی تا زمان توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران لغو نشود، غیرواقع‌بینانه است.

 

مذاکرات ژنو قرار است روزهای 23 و 24 مهر برگزار شود. این دور از مذاکرات با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و نمایندگان گروه 1+5 متشکل از روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می‌شود. برخی رسانه‌ها از حضور 1+5 در سطح معاونین و مدیران سیاسی در این نشست خبر داده‌اند.

آمار و جزئیات متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا منتشر شد

Posted: 10 Oct 2013 10:20 AM PDT

جرس: آمار پناهجویان خارجی و میزان پذیرش آنان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال جاری منتشر شده است.

 

به گزارش بی بی سی، مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی تحت عنوان "جمعیت و شرایط اجتماعی" آمار مربوط به متقاضیان پناهندگی و در صد پذیرش آنان را به تفکیک ملیت متقاضیان و کشورهای پذیرا منتشر کرده است.

 

آمار این گزارش به دوره زمانی یک‌ساله تا پایان چهارماهه دوم سال ٢٠١٣ میلادی ارتباط دارد و شامل جداول تفصیلی در مورد جنبه‌های مختلف پناهجویی و پناهندگی در بیست و هفت کشور عضو اتحادیه است. کرواسی به عنوان جدیدترین عضو اتحادیه در این آمار لحاظ نشده است.

 

براساس این گزارش، طی این مدت، کشورهای اتحادیه اروپا ٣٢٦٥ درخواست پناهندگی را از شهروندان جمهوری اسلامی ایران دریافت و به ٣٠٩٥ درخواست رسیدگی کردند که از این تعداد، ١٦٢٠ تقاضا مورد قبول قرار گرفت و ١٤٧٥ تقاضا رد شد.

 

در میان ایرانیانی که تقاضای پناهندگی آنان مورد قبول قرار گرفت، به ١٤٥٠ نفر موقعیت پناهنده، به ٨٠ نفر موقعیت حمایتی، و به ٩٥ نفر وضعیت حمایتی به دلایل بشردوستانه اعطا شده است.

 

در مجموع، درخواست ٤٧ درصد از متقاضیان ایرانی در مرحله اول مورد قبول گرفت و به آنان موقعیت پناهنده داده شد در حالی که ٤٧ درصد دیگر از درخواست‌ها در مرحله اول رد شد. در همین مرحله، به ٣ درصد موقعیت تحت حفاظت و به ٣ درصد دیگر موقعیت پناهندگی براساس ملاحظات بشردوستانه داده شد.

در مورد توزیع سنی متقاضیان ایرانی پناهندگی، چهارده و ٢ دهم درصد کمتر از ١٣ سال، چهار درصد بین ١٤ تا ١٧ سال، پنجاه و یک و ٦ دهم درصد بین ١٨ تا ٣٤ سال، بیست و هفت و ٧ دهم درصد بین ٣٥ تا ٦٤ سال و یک و ٣ دهم درصد بیش از شصت و پنج سال سن داشتند و سن یک و ٢ دهم درصد از متقاضیان نیز اعلام نشده است.

حدود ٤٦ درصد از متقاضیان ایرانی پناهندگی زن، و بقیه مرد بودند.

در چهارماهه دوم سال جاری، شهروندان ایرانی ٨١٥ مورد تقاضای پناهندگی تسلیم بریتانیا، ٢٩٠ مورد تسلیم هلند، ١٠٥مورد تسلیم دانمارک،١٠ مورد تسلیم رومانی و ٥ مورد را تسلیم فنلاند کردند. مجموع درخواست پناهندگی ایرانیان بین سه ماهه دوم سال ٢٠١٢ و سه ماهه دوم سال ٢٠١٣ از رشدی حدود ٥ درصد برخوردار بود.

در چند دهه اخیر، ایرانیان به یکی از ملیت های عمده پناهجو تبدیل شده اند و این در حالی است که شرایط پذیرش پناهجو در بسیاری از کشورها دشوار تر شده است.


افزایش درخواست پناهندگی

در مجموع، براساس این گزارش، شمار متقاضیان پناهندگی در بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین ژانویه ٢٠١٢ تا ژوئن ٢٠١٣ به استثنای کاهشی جزئی در فوریه سال جاری، افزایش داشته است.


آمار اتحادیه اروپا

بیشترین شمار پرونده های پناهجویان خارجی در تاریخ ٣١ ژوئن سال جاری به آلمان تعلق داشت که تعداد آنها به حدود ٩٥ هزار مورد رسید و پس از آن، یونان با پنجاه هزار مورد، فرانسه با حدود ٢٨ هزار مورد، اتریش با ٢٢ هزار مورد، بلژیک با ٢١ هزار مورد و بریتانیا با ١٩ هزار مورد در راس جدول کشورهای دریافت کننده تقاضاهای پناهندگی قرار داشتند.

 

در مورد شمار تقاضای پناهندگی هم، این آمار در اکثر کشورهای عمده پناهجوپذیر افزایش یافت.

 

تعداد تقاضای پناهجویی تسلیم شده به کشورهای عضو اتحادیه در سه ماهه دوم سال جاری به یکصد و سه هزار و هشتصد و پنجاه نفر رسید.

 

از نظر توزیع سنی، بیست و یک و ٦ دهم درصد از متقاضیان زیر ١٣ سال سن داشتند، پنج و ١ دهم بین ١٤ تا ١٧ سال، پنجاه و دو و ٨ دهم درصد بین ١٨ تا ٣٤ سال، نوزده و ٥ دهم درصد بین ٣٥ تا ٦٤ سال و ٨ دهم درصد بالای ٦٥ سال سن داشتند و سن ٢ دهم درصد از متقاضیان هم مشخص نشده است.

 

حدود ٣٠ درصد از متقاضیان پناهندگی زن و بقیه مرد بودند.

 

بیشترین تعداد درخواست پناهندگی از شهروندان روسیه با ١٦،٨٤٥ نفر دریافت شد و در رده های بعد به ترتیب، سوریه با ٨،٣١٠ نفر، کوزوو ٨،١٤٠ نفر، افغانستان با ٦،٠٧٥ نفر، پاکستان با ٥،٩٦٥ نفر، سومالی با ٤،٢٨٥ نفر، ایران با ٣،٢٦٥ نفر و بنگلادش با ٢،٦٥٥ نفر در رده های بعدی قرار دارند.

ضرب و شتم ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی، توسط مامور حفاظت زندان کارون

Posted: 10 Oct 2013 06:29 AM PDT

جرس: یکی از کارمندان حفاظت اطلاعات زندان کارون اهواز پس از فحاشی و توهین به ابوالفضل عابدینی اقدام به ضرب و شتم این فعال حقوق بشری زندانی کرد.

 

به گزارش کلمه، هفته گذشته پس از آنکه با درخواست این زندانی سیاسی برای دریافت کتاب هایی که مادرش فرستاده بود مخالفت شد، وی از یکی از مامورین حفاظت این زندان به نام غلام‌نژاد دلیل عدم تحویل کتاب‌ها را جویا شد که این مامور حفاظتی اعلام کرد کتاب هایی که شما می‌خوانید مورد تایید ما نیست.

 

وقتی که این روزنامه نگار زندانی موفق نشد کتاب‌هایش را تحویل بگیرد اعلام کرد که موضوع را به بازرسی سازمان زندان‌ها گزارش می‌دهد که پس از گفتن این مطلب این مقام حفاظتی زندان در حضور سایر زندانیان به شدت عابدینی را موردضرب و شتم قرار داده و سپس با الفاظی زشت شروع به توهین به این فعال حقوق بشر کرد.

 

بر اساس این گزارش و گفته ی دیگر زندانیان این بند، در مقابل تنها واکنشی که ابوالفضل عابدینی، زندانی جنبش سبز نشان داده سکوت و دعوت به آرامش بوده است.

 

ابوالفضل عابدینی زندانی سیاسی سبز و شاهد شکنجه های ستار بهشتی اوایل مرداد ماه به زندان اهواز تبعید شده است، وی در مدت حضور ستار بهشتی در بند ۳۵۰ زندان اوین شاهد علائم شکنجه های روی بدن وی بود و نزد شهریاری بازپرس تحقیق علت مرگ ستار بهشتی شهادت داده بود.

 

این فعال حقوق بشری و کارگری فروردین ماه ۱۳۸۹ توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهامات ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم و یک سال بعد از صدور حکم اول، بار دیگر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه ای به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

 

اختلاف‌نظر ناظران اروپايی درباره «شفافيت» انتخابات جمهوری آذربايجان

Posted: 10 Oct 2013 06:13 AM PDT

جرس: هيات پارلمان اتحاديه اروپا و مجمع پارلمانی شورای اروپا انتخابات روز چهارشنبه آذربايجان را «شفاف، عادلانه و آزاد» خواندند. ولی سازمان امنيت و همکاری اروپايی به این انتخابات، ایراد گرفته است.

 

به گزارش راديو اروپای آزاد، رابرت والتر رئيس هيات مجمع پارلمانی شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی که روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه برگزار شد، اعلام کرد که «ما هيچ تخلف جدی در روند انتخابات مشاهده نکرديم، حتی از حوزه های رای گيری بازديد کرديم و بر اين عقيده‌ايم که الهام علی‌اف ریيس جمهوری آذربايجان برنده انتخابات بود».

 

وی درباره اعتراض نامزدهای ديگر درباره نتيجه انتخابات گفت که «اعتراض نامزدهای بازنده و عدم به رسميت شناختن نتايج انتخابات توسط آنها مسئله‌ای سياسی است و اين پرسش را بايد از خودشان پرسيد».

 

پينو آرلاچکی ریيس هيات پارلمان اروپا نيز در اين کنفرانس خبری، برگزاری انتخاباتی بدون خشونت در آذربايجان را به مردم تبريک گفت و اعلام کرد که انتخابات، شفاف، آزادانه و عادلانه برگزار شده است.

 

با اين‌همه، ميشل وويسين ریيس هيات سازمان امنيت و همکاری اروپايی در کنفرانس مطبوعاتی ياد شده طی اظهاراتی به شدت بر روند انتخابات ايراد گرفت.

 

ميشل ويسين گفت که در انتخابات، حقوق اوليه آزادی تجمع رعايت نشده، نقض حقوق بشر شده و جو انتخابات ناعادلانه بوده است.

 

وی گفت که هيات همراه وی از یک هزار و ۱۴۳ حوزه رای‌گيری (از ميان بيش از ۵۰۰۰ حوزه) بازديد کرده و شاهد مشکلات «مهمی» بوده است.

 

به گفته وی، اگرچه مشارکت ۷۲ درصدی واجدين شرايط در رای گيری نشان دهنده فعال بودن روند انتخابات و مشارکت بالای مردم بود، اما «شفافيت ۱۲ درصد آرا زير سوال است و در ۵۸ درصد از حوزه‌ها، تخلفاتی مشاهده شده است».

 

در انتخابات رياست جمهوری آذربايجان که روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد، ۱۲۰۰ ناظر بين‌المللی حضور داشتند.

 

کميسيون مرکزی انتخابات بر اساس شمارش اوليه آرا، الهام علی‌اف رهبر حزب حاکم آذربايجان نوين و ریيس جمهوری کنونی اين کشور را با کسب ۸۴.۷۳ درصد کل آرا، رسما برنده انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است.

 

نتيجه نهايی انتخابات ۱۵ اکتبر، پنج روز ديگر اعلام خواهد شد و نامزدها می‌توانند شکايت‌های خود از تخلفات انتخاباتی را تا سه روز آينده به کميسيون انتخابات اعلام کنند.

 

جميل حسنلی نماينده ائتلاف شورای ملی نيروهای دمکراتيک که حمايت دو حزب اصلی اوپوزيسيون مساوات و جبهه خلق را داشت، در گفت‌وگو با بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد گفته است که «در این انتخابات به صورت گسترده‌ای تقلب شده است و به هيچ وجه در مقابل اين اقدام حزب حاکم کوتاه نخواهیم آمد».

 

حسنلی بر اساس گزارش کميسيون مرکزی انتخابات تنها ۵.۲ آرا را جذب کرده است.

 

وی يک روز پيش از انتخابات از شهرداری باکو تقاضای برگزاری ميتينگ در ۲۰ مهرماه کرده بود. شهرداری باکو روز پنجشنبه اعلام کرد که با درخواست وی موافقت شده و طرفداران وی می‌توانند ميتينگ برگزار کنند.

 

مظاهر پناه اوف ریيس کميسيون مرکزی انتخابات نيز بعد از انتخابات روز چهارشنبه اعلام کرد که به جز چند مورد «نارضايتی»، شکايت رسمی به کميسيون وارد نشده است.

 

عبدالله گل ریيس جمهوری ترکيه اولين مقام خارجی بود که شب گذشته به مناسبت پيروزی علی‌اف، تلفنی انتخاب مجدد وی را تبريک گفت.

 

تاکنون روسای جمهوری گرجستان، اوکراين، روسيه و قزاقستان پيروزی آقای علی‌اف در انتخابات را تبريک گفته‌اند.

نخست وزیر لیبی رها شد

Posted: 10 Oct 2013 06:13 AM PDT

جرس: نخست وزیر لیبی پس از چند ساعت اسارت در چنگ گروگانگیران مسلح، عصر روز پنجشنبه رها شد.

 

به گزارش بی بی سی، بامداد روز پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر)، چند رسانه‌ خبری به نقل از منابع امنیتی لیبی گزارش کردند که افراد مسلح ناشناس علی زیدان، نخست وزیر را در طرابلس با خود برده‌اند و ساعاتی بعد، دولت لیبی خبر داد که نخست وزیر رها شده و در محل کار خود حاضر خواهد شد.

 

تلویزیون دولتی لیبی اظهارات سخنگوی دولت لیبی را پخش کرد که با اعلام خبر رهایی آقای زیدان، گفت که نخست وزیر در سلامت کامل است و در واقعه امروز، آسیبی ندیده است. این سخنگو وعده داد که جزئیات بیشتر در این مورد بعدا منتشر خواهد شد.

 

بامداد پنجشنبه، یک وبسایت متعلق به دولت لیبی با تایید خبر ناپدید شدن نخست وزیر، گفت که افراد مسلح ناشناس در ساعات اولیه بامداد، آقای زیدان را به دلایل نامعلوم با خود بردند و به محل نامشخصی منتقل کردند.

 

منابع وابسته به گروه شبه نظامی "تیپ انقلابی" که طرفدار دولت است، گفته بودند که نفرات کمیته مبارزه با جرایم، نخست وزیر را بازداشت کرده‌اند و برخی منابع خبری، اعلام گزارش کردند که وی با حکم قضایی بازداشت شده اما وزیر دادگستری لیبی صدور هرنوع حکم بازداشت علیه آقای زیدان را تکذیب کرد.

کمیته مبارزه با جرایم ظاهرا نام یک گروه شبه نظامی غیردولتی است که بعدا گفت که نخست وزیر را در ارتباط با تخلفات مالی "دستگیر" کرده است.

در مورد محل بروز این واقعه گزارش‌های متفاوتی منتشر شده بود.

برخی منابع گفته‌ بودند که این حادثه در خانه مسکونی علی زیدان در ترابلس روی داده و برخی دیگر، یک هتل واقع در پایتخت را به عنوان محل ناپدید شده نخست وزیر گزارش کردند اما سخنگوی دولت لیبی گفت که او در محل سکونتش در ترابلس ربوده شده است. گفته شده که نخست وزیر لیبی یک هتل در پایتخت را برای اقامت انتخاب کرده بود.

ساعاتی پس از انتشار خبر ربودن نخست وزیر لیبی، خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی در یکی از هتل‌های پایتخت نوشت که شبه نظامیان مسلح به این محل آمدند و نخست وزیر را با خود بردند، و یکی از محافظان هتل، افراد مبارزه با جرایم را عامل بازداشت و انتقال آقای زیدان معرفی کرد.


زیدان و نخست وزیر بریتانیا - زیدان خواستار کمک خارجی برای خلع سلاح در لیبی شده بود

مشخص نیست که آیا منظور از افراد مبارزه با جرایم، ماموران دولتی بودند یا اینکه منظور اعضای یک گروه شبه نظامی بوده که عنوان مبارزه با جرایم را برخود گذاشته است.

 

در ساعات بعد، شبکه تلویزیونی العربیه تصاویری را پخش کرد که آقای زیدان را در محاصره چند مرد لباس شخصی نشان می‌داد و به نظر می‌رسید که این تصاویر، توسط دوربین تلویزیون مداربسته در محل واقعه گرفته شده اما تایید صحت آنها مقدور نبوده است.

 

علی زیدان در ژوئیه سال ٢٠١٢ به نمایندگی کنگره ملی لیبی انتخاب شد و در اکتبر همان سال، نمایندگان کنگره او را به سمت نخست وزیری برگزیدند. پیش از رقابت برای جلب نظر کنگره، وی از سمت نمایندگی کناره گیری کرده بود.

 

علی زیدان در دهه ١٩٧٠ کارمند وزارت خارجه لیبی بود اما در دهه ١٩٨٠ به خارج پناهنده شد و سرانجام جبهه نجات لیبی را در مخالفت با حکومت معمر قذافی تشکیل داد. وی همزمان به عنوان یک حقوقدان متخصص دفاع از حقوق بشر فعالیت داشت.

 

در جریان جنگ داخلی لیبی، علی زیدان نمایندگی شورای ملی انتقالی در اروپا را برعهده گرفت و گفته می‌شود که نقشی اساسی در جلب حمایت کشورهای اروپایی از مخالفان معمر قذافی ایفا کرد.

 

خبر "ربوده شدن" علی زیدان در حالی گزارش شده است که قرار است محاکمه البغدادی علی المحمودی، نخست وزیر در دولت معمر قذافی، در طرابلس از سر گرفته شود.

 

وی به مدت پنج سال تا سقوط حکومت معمر قذافی، سمت نخست وزیر لیبی را برعهده داشت و به اتهام قتل و فساد مالی در جریان جنگ داخلی این کشور محاکمه می شود.

 

از زمان سقوط حکومت معمر قذافی، گروه‌های مسلح که در جریان جنگ داخلی به اسلحه و مهمات دست یافتند، باعث ایجاد ناامنی در لیبی بوده‌اند.

 

علی زیدان در هفته های اخیر، خواستار مقابله با گروه‌های مسلح شده و از همکاری کشورهای دیگر در خلع سلاح عمومی در کشورش استقبال کرده بود.

 

برخی گزارش‌های تایید نشده اولیه حکایت از آن داشت که یک گروه مسلح تندرو او را به تلافی عملیات نظامی اخیر آمریکا در لیبی و بازداشت یکی از اعضای این گروه ربوده است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: یخ های میان ایران و آمریکا با این دیدارها و مذاکرات آب شدنی نیست

Posted: 10 Oct 2013 06:13 AM PDT

جرس: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یخ های میان ایران و آمریکا آب شدنی نیست، افزود: «ما امروز به دوران مدیریت دشمنی رسیده ایم یعنی می توانیم دشمن باشیم اما آن را طوری مدیریت کنیم که حداقل زیان را از این دشمنی ببینیم؛ بنابراین امروز دوران آب شدن یخ ها نیست و داستان ما با آمریکا با این نوع مذاکرات و دیدارها حل نخواهد شد.»

 

به گزارش مهر، محمدرضا باهنر در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری که در مجتمع فرهنگی حزب موتلفه در حال برگزاری است با بیان اینکه جبهه پیروان باید در برخی از رفتارها و سرمایه های اجتماعی اش تجدیدنظر کند و قدم محکم و قوی تری بردارد، گفت: ما اعضای جبهه پیروان می خواهیم با هماهنگی و همنوایی نسبت به دولت یک موضع یکسان داشته باشیم بنابراین جلسات متعددی برگزار کردیم و به جمع بندی مناسبی در این موضوع رسیدیم.

 

گزیده سخنان نایب رییس مجلس به این شرح است:

ما به شرط اعتدال، خردگرایی، تنش زدایی و حرکت به سمت وحدت بیشتر از سوی دولت از آن حمایت و دفاع خواهیم کرد.

رئیس جمهور محترم گفته است بعد از ۱۰۰ روز می گویم که چه کشوری تحویل گرفته ام اما ما این را کار خوبی نمی دانیم چرا که خود شاخص ها می گوید که ما امروز در چه وضعیتی قرار داریم.

امروز شاخص رشد اقتصادی منهای ۵٫۴ درصد است که در طول انقلاب حتی در اوج جنگ هم ما با چنین شاخصی روبرو نبوده ایم و یا اینکه امروز ۱۵ الی ۱۶ درصد نرخ بیکاری رسمی کشور داریم که این شاخص تکان دهنده ای است و دیگر اینکه در مورد سطح عمومی قیمت ها توسط خود بانک مرکزی دولت گذشته تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصدی اعلام شده است. از طرفی نیز با فشارها و تحریم های خارجی روبرو هستیم بنابراین کار این دولت سخت است و باید دریادل باشد تا مشکلات را حل کند.

حل مشکلات، تصمیمات شجاعانه می خواهد اما نه با بی باکی و بی خردی.

در قبال مسکن مهر خانواده هایی خانه دار شدند که نسل در نسل زیر سقف نخوابیده بودند و این مثبت بود چرا که یک میلیون خانواده خانه دار شدند اما در کنار آن به خانواده های دیگر ۱۰ واحد درصد تورم تحمیل شد. آیا نمی شد کاری کنیم که این خانوارها خانه دار شوند اما تورم ۱۳ درصدی نیز در سر اجرای پروژه مسکن مهر به وجود نیاید؟ این کار با خردمندی دولت عملی می شد.

مثلا گشایش ال سی که در گذشته ۱۰ درصد بوده است و در اواخر دولت احمدی نژاد به ۱۳۰ درصد رسید دولت این رقم را به ۳۰ درصد رسانده است که این اقدامی موثر بوده است.

دولت هر ماه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه های نقدی خانوارها کمبود منابع دارد که از بانک مرکزی هم نمی تواند استقراض کند بنابراین آخر هر ماه کلاه بر می دارد و از این بنگاه و آن بنگاه پول می گیرد که این نیز موجب ضعف بنگاهها و در نهایت ضربه زدن به تولید اقتصادی کشور خواهد شد.

سخنگوی دولت گفته است ما تا آخر سال فرآورده های نفتی را گران می کنیم که این حرف پخته ای نیست.

ما الان به ۷۳ میلیون نفر یارانه می دهیم و حداقل یک تا دو دهک به این یارانه نقدی احتیاج ندارند، حداقل دولت می تواند از میان کارمندان خود کسانی که مثلا حقوق بالای ۲ میلیون تومان می گیرند و یا کسانی که سالانه ۵۰ میلیون مالیات می دهند را شناسایی و از آنان بخواهد که دیگر یارانه نقدی دریافت نکنند و دولت می تواند تا پایان سال حداقل دو دهک را شناسایی و حذف کند.

دولت می تواند بگوید که مثلا بنزین کوپنی نداریم و قیمت بنزین همان ۷۰۰ تومان شود.

دولت اگر اقدامات شجاعانه اقتصادی انجام دهد می تواند این ۴۴ درصد را به ۳۵ درصد برساند که ما باید به آن دست مریزاد بگوییم.

رئیس جمهور بعد از روی کارآمدنش گفته بود ما نمی خواهیم همه را بیرون کنیم اما کسانی که بدون بلیت سوار اتوبوس شده بودند را بیرون خواهیم کرد اما رئیس جمهور بگوید که چند درصد از این کسانی که شما تغییر داده اید بدون بلیت بوده اند، آیا همه این افرادی که تغییر کرده اند بدون بلیت سوار اتوبوس شده بودند؟ و اگر این دولت اصلش بر تغییر باشد این جای نگرانی است.

آیا هیچ کدام از ۳۰ نفر استانداران دولت احمدی نژاد به درد نمی خوردند؟ حداقل ۵ یا ۶ نفر از آن استاندارها را می شد نگه داشت. این همه تغییر یک سال وقت دولت چهارساله را می گیرد.

ما حتی اعتقاد داریم که می شد چند نفر از وزرای احمدی نژاد را نگه داشت و از آنان استفاده کرد.

سیاست خارجی دولت یازدهم نسبت به دولت های قبلی تغییر رویکرد داشته است اما سیاست های راهبردی و اصولی مان در کشور هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. سیاست های اصلی ما در زمینه سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی تصویب می شود و پس از آنکه به تایید مقام معظم رهبری رسید، لازم الاجرا است و هیچ نهادی نمی تواند در آن تغییر به وجود آورد.

من هیچ گاه با دیپلماسی لبخند دولت اصلاحات و نه دیپلماسی اخم احمدی نژاد موافق نبوده ام چرا که از این ابزارها را باید به موقع در دیپلماسی استفاده کرد.

نتیجه دیپلماسی و تغییر سیاست راهبردی دولت یازدهم در سیاست خارجی هفته آینده در ژنو معلوم خواهد شد، هفته آینده معلوم می شود که آیا ۱+۵ نیز به دنبال بازی برد- برد هست یا خیر.

به رسمیت شناختن حق غنی سازی ۲۰ درصدی اولین قدم از سوی ۱+۵ و آمریکا برای آغاز یک بازی برد- برد است. ما هم می توانیم در مقابل این به رسمیت شناختن با آنان همکاری کنیم؛ چرا که ما کاملا راهمان روشن است و ولی فقیه مان استفاده از سلاح های کشتار جمعی را حرام دانسته است.

یخ های میان ایران و آمریکا آب شدنی نیست، ما امروز به دوران مدیریت دشمنی رسیده ایم یعنی می توانیم دشمن باشیم اما آن را طوری مدیریت کنیم که حداقل زیان را از این دشمنی ببینیم؛ بنابراین امروز دوران آب شدن یخ ها نیست و داستان ما با آمریکا با این نوع مذاکرات و دیدارها حل نخواهد شد.

ظریف: جلسه کمیسیون امنیت ملی بدون سانسور از تلویزیون پخش شود

Posted: 10 Oct 2013 06:13 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تحریف سخنانش در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفت: بنده آمادگی دارم که کل جلسه سه ساعته بنده با کمیسیون امنیت ملی که توسط کمیسیون ضبط شده است بدون هیچ ویراستاری و کم و کاستی از رسانه ملی پخش شود.

 

پس از این دیدار برخی از نمایندگان سخنان نقل شده از سوی ظریف برای کمیسیون امنیت ملی را در رسانه ها منتشر کردند.

 

محمد جواد ظریف در اولین واکنش به این اقدام در صفحه فیس بوک خود نسبت به این کار نمایندگان انتقاد و اعلام کرد که دیگر هرگز در جلسات غیر علنی با آنان سخن نخواهد گفت و تنها در جلسات رسمی و علنی پاسخگوی آنان خواهد بود تا مانع سو استفاده و تحریف شود.

 

ظریف همچنین در یادداشتی در پایگاه خبری تحلیلی الف در واکنش به تحریف سخنانش در برخی از رسانه ها خواستار پخش بدون سانسور جلسه کمیسیون امنیت ملی در تلویزیون شد.

 

ظریف در این یادداشت آورده است: "بنده آمادگی دارم که کل جلسه سه ساعته بنده با کمیسیون امنیت ملی (که توسط کمیسیون ضبط شده است) بدون هیچ ویراستاری و کم و کاستی از رسانه ملی پخش شود و مردم خود قضاوت کنند تا سیه روی شود آنکه در او غش باشد."

از اکتبر تا اکتبر - گزارش تفصیلی آماری اعدام در ایران/ اعدام حداقل ۵۳۷ نفر با طناب دار

Posted: 10 Oct 2013 05:55 AM PDT

جرس: در بازه زمانی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳، حداقل ۵۳۷ نفر در نقاط مختلف ایران از راه حلق آویز اعدام شدند که این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۹ درصد افزایش داشته است. صدور و اجرای حکم اعدام شهروندان در ایران، در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از متهمان از دسترسی به یک روند عادلانه‌ دادرسی محروم‌اند.

 

در گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، علاوه بر آمار سالانه اعدام و مقایسه آن با سال گذشته، با تکیه بر علم آمار، به پیش بینی وضعیت احتمالی اعدام ها در ایران، در سال آینده نیز پرداخته شده است.

 

در این گزارش سالانه هم چنین به شاخص ترین موارد در این حوزه، اعم از بیش ترین اعدام ها در یک روز، بیش ترین اعدام ها در ملاءعام و جنجالی ترین اعدام اشاره شده است.

عمده ترین منبع این گزارش، مجموعه اظهاراتی است که مقامات قضایی در گفتگو با رسانه های دولتی به صورت رسمی از صدور و اجرای حکم اعدام برای شهروندان خبر دادند و بخش دیگری از این گزارشات نیز توسط ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) و یا سایر منابع مستقل و معتبر تهیه و تنظیم شده است.

جنجالی ترین اعدام
جنجالی ترین حکم اعدام سال، که با دخالت آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه برای دو متهم به زورگیری به نام های "علیرضا مافیها" و "محمد‌علی سروری"صادر شده بود، بامداد ۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۱(۲۰ ژانویه ۲۰۱۳) به اجرا در آمد. رئیس قوه قضائیه در سخنانی اعلام کرده بود "تفاوتی میان به‌کارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و (این اقدام) در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است."

صدور و اجرای ضرب العجلی حکم اعدام(حدود ۲۰ روز) برای این دو متهم که فیلم زورگیری ایشان از یک شهروند در فضای مجازی در سطح گسترده منتشر شده بود و بازتاب فراوانی یافت، با هدف نشان دادن اقتدار و اراده پلیس و نهادهای قضایی در برابر تخلف هایی از این دست و هم چنین انتخاب محلی چون پارک هنرمندان برای اجرای حکم که مکانی فرهنگی تلقی می شود، انتقادات گسترده کارشناسان و اهالی هنر را به همراه داشت.

جنجالی ترین محل اجرای اعدام
ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۱(۱۶ ژانویه ۲۰۱۳) در ورزشگاه شهید مظهری شهرستان سبزوار، حکم اعدام فردی به نام "الیاس" که حدود ۲۳ سال سن داشت، به اتهام تجاوز به عنف اجرا شد و ماموران اجرای احکام، تماشاگران اعدام را در شرایطی در سکوهای محل تماشای فوتبال در ورزشگاه نشانده بودند که هیچ محدودیت سنی و جنسی برای تماشاگران در نظر نگرفته بودند.

اجرای این حکم در استادیوم فوتبال، واکنش و اعتراض فیفا را نیز با فرستادن نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران به دنبال داشت.

بیشترین اعدام در یک روز
بیشترین اعدام ها در طی ۲۴ ساعت، در ۳۱ مردادماه سال ۱۳۹۲(۲۲ آگوست ۲۰۱۳) رخ داد و بر این اساس ۲۷ تن در شهرهای تبریز، هنیدجان، کرج، اردبیل، ارومیه، اراک و مشهد اعدام شدند که در نوع خود کم سابقه می نمود.

بیشترین اعدام در یک استان
بیشترین تعداد نفراتی که در ایران اعدام شدند از استان البرز می باشند که به دلیل وجود سه زندان قزلحصار، رجایی شهر و ندامتگاه کرج در این استان آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. بدین ترتیب ۹۳ تن در استان البرز، ۴۲ تن در استان تهران و ۳۸ نفر مشترکا در استان های فارس و آذربایجان غربی اعدام شدند.

بیشترین اعدام در ملاء عام
فارس، استانی بوده که بیشترین تعداد نفرات و دفعاتی که در انظار عمومی حکم اعدام در شهرهای مختلف آن اجرا شده است. به طوری که هشت گزارش اجرای حکم اعدام در ملاءعام از این استان ثبت شده است و در آن ۲۳ نفر اعدام شدند.

بیشترین اعدام در یک زندان
زندان رجایی شهر کرج با ۴۷ نفر، بیشترین تعداد اعدامی های گزارش شده را به خود اختصاص داده است و پس از آن زندان مرکزی ارومیه با تعداد ۴۰ نفر و زندان قزل حصار با تعداد ۳۷ نفر در مقام های بعدی قرار دارند.

بیشترین نوع اتهامات
۶۲ درصد اعدام های صورت گرفته در طی مدت مورد اشاره، مربوط به جرائم مواد مخدر، ۱۳ درصد قتل و ۱۱ درصد آن مربوط به تجاوز به عنف بوده است.

صدور و اجرای حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار
اعدام یک نوجوان بزهکار، که متهم به ارتکاب قتل در ۱۴ سالگی بود، در زندان کازرون پس از آنکه به سن قانونی (۱۸ سال) رسید؛ بحث برانگیز ترین مورد در این حوزه به شمار می رود. هم چنین یک نوجوان بزهکار دیگر به نام فرهاد که در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده بود نیز از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کیفری تهران به اعدام محکوم شد. در زمان تهیه این گزارش و همزمان با روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام، شعبه ششم دیوان عالی کشور هم حکم اعدام یک نوجوان به نام "بهاءالدین قاسم‌زاده" را که در سن ۱۶ سالگی مرتکب قتل شده بود؛ به وی ابلاغ کرد.

بهترین مواضع برای محدودیت در صدور حکم اعدام

پارلمان کانادا، لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن اعدام‌های گسترده تابستان ۱۳۶۷ در ایران "جنایت علیه بشریت" خوانده شده است. اقدام پارلمان کانادا نخستین واکنش از سوی یک کشور محسوب می‌شود که در آن کشتار دهه ۶۰ "جنایت علیه بشریت" شناخته شده است.

مهمترین اقدام جهانی جهت محدود کردن اعدام
تصمیم دولت دانمارک برای قطع کمک های مالی خود به دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل که مهمترین منبع مالی دولت ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر است؛ از مهمترین و موثرترین اقدامات جهانی در جهت تنبیه دولت ایران برای صدور فله ای حکم اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر در ایران بود.

بهترین برنامه رسانه ای
برنامه تلویزیونی "ماه عسل" که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در سال های اخیر و در طی ماه رمضان، پخش می شود، یکی از معدود برنامه های فرهنگی موثر در زمینه تشویق خانواده های قربانیان برای گذشت از قصاص متهمین به قتل در ایران بود. دست اندرکاران این برنامه، روز هشتم مرداد ماه ۱۳۹۲(۳۰ جولای ۲۰۱۳) یک خانواده ایرانی را که چند روز قبل، از قصاص قاتل فرزند خود در ملاءعام گذشته بودند، به برنامه شان آورده بودند.

آمار صدور حکم اعدام
در طول یک سال گذشته دستگاه قضایی کشور دستکم ۱۰۶ تن از شهروندان را در شهرهای مختلف، آن هم به اتهاماتی به غیر از جرائم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم کرده است. لازم به اشاره است مراحل دادرسی پرونده های زندانیان مواد مخدر تقریباً هیچ گاه رسانه ای نمی شود و این امر همواره مورد اعتراض گروه ها و سازمان های حقوق بشری بوده است.

آمار اجرای حکم اعدام
در طول یک سال گذشته(از ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ تا کنون) ۵۳۷ نفر که از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده بودند، اعدام شدند. ۱۲ درصد این اعدام ها که بالغ بر ۶۷ نفر می شود در انظار عمومی اجرا شده است.

اکثر این اعدام ها با کمترین شفافیت در پروسه دادرسی و اجرای حکم همراه بوده است؛ به طوری که جنسیت ۶۱ درصد اعدام شدگان مشخص نیست و تنها جنسیت ۱۹ زن و ۱۸۹ مرد، محرز شده است. هم چنین دست کم هویت ۶۰ درصد اعدام شدگان به دلیل اینکه از سوی نهادهای قضایی گزارش شده است، نامعلوم است و تنها در برخی موارد که اعدام ها در ملاءعام صورت گرفته، هویت اعدام شدگان افشا شده است.

هم چنین ۴۰ درصد اعدام ها در ایران (۲۱۳ نفر) مخفیانه صورت گرفته است و دستگاه قضایی نه تنها جزئیات پرونده آن ها را به رسانه ها اعلام نکرده، بلکه از اطلاع رسانی در مورد اعدام ایشان در رسانه های دولتی سرباز زده است.

مقایسه آمار با سال گذشته
در طی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ الی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ۴۸۸ نفر اعدام شدند که در مقایسه اجرای حکم اعدام در همین بازه زمانی در سال جاری، ۹ درصد افزایش در اجرای حکم وجود داشته است.
هم چنین در مقایسه اجرای این حکم در ملاء عام نیز شاهد افزایشی ۱۴ درصدی بوده ایم که در نوع خود بی سابقه بوده است. همان طور که اشاره شد، مردم استان فارس در طول یک سال گذشته شاهد بیشترین تعداد اعدام در ملاءعام بوده اند.

پیش بینی آمار سال آینده
بر اساس سی وی ۵۷ درصدی (۰.۵۷) بدست آمده در ۱۲ ماه گذشته، پیش بینی می شود در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ حداقل ۲۴ نفر و حداکثر ۸۸ نفر در ایران اعدام شوند. هم چنین بر همین منوال پیش بینی می شود در دسامبر حداقل ۱۳ و حداکثر ۴۷ نفر، در ژانویه ۲۰۱۴ حداقل ۲۲ و حداکثر ۸۰ نفر، در فوریه ۲۰۱۴ حداقل ۱۷ و حداکثر ۶۳ نفر، در مارس ۲۰۱۴ حداقل ۲۰ و حداکثر ۷۲ نفر، در می ۲۰۱۴ حداقل ۲۱ و حداکثر ۷۹ نفر، در ژوئن ۲۰۱۴ حداقل ۱۴ و حداکثر ۵۰ نفر، در جولای ۲۰۱۴ حداقل ۴۰ و حداکثر ۱۴۴ نفر، در آگوست ۲۰۱۴ حداقل ۳ و حداکثر ۹ نفر، در سپتامبر ۲۰۱۴ حداقل ۲۵ و حداکثر ۹۳ نفر و در ماه اکتبر ۲۰۱۴ حداقل ۳۲ و حداکثر ۱۱۸ نفر اعدام شوند.

مراسم تقدير از محمد رسول اف، سینماگر ایرانی ممنوع الخروج در جشنواره فیلم نورمبرگ

Posted: 10 Oct 2013 05:29 AM PDT

جرس: مراسم تقدير از محمد رسول اف، رييس افتخاري جشنواره فيلم حقوق بشر نورمبرگ بدون حضور وي برگزار شد.

  

شامگاه ٤ شنبه هشتم أكتبر، مقامات شهري، مسئولان حقوق بشري و برگزار كنندگان و سينماگران حاضر در جشنواره حقوق بشر نورمبرگ گردهم آمدند، تا ضمن اعلام برندگان بخش هاي مختلف، از محمد رسول اف فيلمساز شهير ايراني و رييس افتخاري اين دوره از جشنواره تقدير به عمل اورند.

 

به گزارش ندای سبز آزادی؛ آنچه اين مراسم را تحت الشعاع قرار داده بود، توقيف پاسپورت رسول اف در ايران و ممانعت از حضور وي در اين رويداد بود.

 

خانم "آندريا كوئن" كه مديريت اين جشنواره سينمايي/ حقوق بشري را بر عهده دارد، از رسول اف و شهامت وي در راه آزادي و حقوق انساني سخن گفت و سپس پيام رسول اف به حاضران، توسط يكي از همكاران وي در آخرين ساخته اش، كه نمي خواست اسمش به پاس زحمات ساير همكاران بي نامشان ذكر شود، قرائت شد. وي، از همكاري ديرينه و مطلوبش با اين فيلمساز و از نگاه هميشه انساندوستانه ي وي سخن گفت.

 

ديگر همكارِ رسول اف در دست نوشته ها نمي سوزند نيز، از كارآمديِ بيشترِ هنر در قياس با علم و فلسفه و دين در عصر حاضر سخن گفت و هنرهاي داستاني به خصوص سينما را، الگويي براي دلپذيرتر كردن زندگي خواند. وي از رسول اف به عنوان فيلمسازي ياد كرد كه در همه ي دوران كاري خويش، در پي تلاش براي آگاهي رساني به بشر، براي دست يابي به حقوق إنساني خويش بوده است.

  

شامگاه چهارشنبه، "دست نوشته ها نمي سوزند" در يك برنامه ويژه به عنوان فيلم اختتاميه ي اين جشنواره به نمايش درآمد و به گفته ي مسئولان جشنواره، عدم إمكان خروج رسول اف از ايران و صندلي خالي وي در جشنواره، ساير رويدادهاي اين جشنواره را تحت الشعاع قرار داده است.