جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


قاضی‌پور: زندانیان مرتبط با دریاچه ارومیه را آزاد کنید

Posted: 08 Oct 2013 10:11 AM PDT

جرس: نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مسئولان قوه قضائیه خواستار آزادسازی زندانیان مرتبط با دریاچه ارومیه شد.  

 

به گزارش خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور گفت: کشاورزان در زمان وزش باد 12 مهرماه خسارات زیادی دیده اند و نیاز به کمک دارند، این طوفان همچنین نمک دریاچه ارومیه را پراکنده کرد و زندگی روزمره مردم منطقه را مختل نمود.

 

وی افزود: هر دانش آموخته ای می داند که مشکل دریاچه ارومیه قابل پیش گیری بود و از سالها قبل می شد کاهش ورود آب به دریاچه را پیش بینی کرد که با خروجی آن سازگار نبوده و رودخانه تلخه رود تبریز که باید 400 میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد می کرد، یک قطره هم وارد دریاچه نشد.

 

این نماینده مجلس گفت: از قوه قضائیه استان می خواهم زندانیان دریاچه ارومیه را آزاد کنند و از وزیر نیرو می خواهم برای حفظ امنیت و سلامت مردم در آذربایجان هر چه سریعتر احیا دریاچه ارومیه را عملیاتی کنند. 

نرخ تورم در روستاها به ۴۲.۳ درصد رسید

Posted: 08 Oct 2013 10:11 AM PDT

جرس: مرکز آمار ایران نرخ تورم در روستاها را در شهریور ماه سال جاری ۴۲.۳ درصد اعلام کرد که ۰.۹ درصد نسبت به مرداد افزایش داشته است.  

 

به گزارش مرکز آمار ایران، گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ منتشر شد. بر اساس این گزارش، شاخص کل ( برمبنای ۱۳۸۱) در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ عدد ۸۰۲.۳ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش داشته است. شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲.۷ درصد افزایش نشان می دهد.

 

درصد تغییرات شاخص کل در دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۲ ، نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم)،۴۲.۳ درصد است. این نرخ در ماه گذشته ۴۱.۴ درصد بوده است. شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۱۱۰۷.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۶.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۲ در این گروه کالایی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۴۷.۲ درصد رسیده است.

 

شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریورماه امسال به رقم ۵۶۸.۸ رسید که ۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است و میزان افزایش این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۷.۳ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در این گروه ۳۵.۹ درصد است.

مشروح دخل و خرج چهار ساله صندوق توسعه ملی

Posted: 08 Oct 2013 09:53 AM PDT

جرس: دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴.۶ میلیارد دلاری از سالهای ۸۹ تا ۵ماهه ۹۲ حاکی است، ۱۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار از منابع این صندوق خرج شده و ۳۳.۶ میلیارد دلار آن هنوز باقی است.  

 

به گزارش تسنیم، مشروح گزارش عملکرد صندوق توسعه ملى طی سالهای ۸۹ تا ۵ماهه ۹۲ منتشر شد. منابع و مصارف صندوق توسعه ملی براساس مفاد بندهای (ح) و (ط) ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه تعیین شده است. اصلی‌ترین منابع واریزی به حساب صندوق توسعه ملی، درآمد حاصل از صدور نفت و گاز بوده و از دیگر منابع می‌توان به سود متعلقه به موجودی حساب و بازدریافت تسهیلات اعطایی اشاره کرد. همچنین عمده اقلام مربوط به مصارف صندوق شامل برداشت از حساب صندوق بابت اعطای تسهیلات ارزی و ریالی و سرمایه گذاری در ابزارهای پولی و مالی خارجی می‌باشد.

 

به‌موجب تبصره (۲) بند (ح) اساسنامه صندوق،‌ حساب‌های صندوق می‌بایست نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری شود که البته با اصلاحیه انجام‌شده طبق بند (۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، حساب‌های مورد تأیید بانک مرکزی در خارج از کشور به حساب‌های مجاز صندوق اضافه شده است. در همین راستا، بانک مرکزی در پایان هر ماه نسبت به اعلام میزان واریزی، برداشت و مانده حساب صندوق اقدام می‌نماید. در جدول زیر، میزان منابع و مصارف صندوق طی سالهای ۹۲ -۱۳۸۹ ارایه شده است.

 

بررسی عملکرد منابع واریزی طی سالهای گذشته مبین آن است که تاکنون بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار به حساب صندوق واریز شده و در مجموع رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار بابت مصارف قانونی از حساب صندوق برداشت و تعهد شده است.

 

مانده فعلی حساب صندوق نزد بانک مرکزی رقمی بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار می‌باشد. بیشترین واریزی به حساب صندوق متعلق به سال ۱۳۹۰ به‌مبلغ تقریبی ۲۱ میلیارد دلار می‌باشد که سهمی معادل ۳۸ درصد از کل منابع واریزی به صندوق را تشکیل می‌دهد. لازم به یادآوری است که سهم منابع ورودی به صندوق طی سالهای مختلف عبارت است از سال ۸۹ معادل ۲۶ درصد، سال ۹۰ معادل ۳۸ درصد، سال ۹۱ معادل ۲۷ درصد و سال ۹۲ معادل ۹ درصد.

 

براساس این گزارش، مبلغ واریزی به حساب صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۰ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، سال ۱۳۹۱ معادل ۱۵ میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و ۵ماهه سال ۱۳۹۲ معادل ۴.۶۳ میلیارد دلار... است. البته جمع کل دوره مبلغی بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار را نشان می‌دهد.

 

برداشت و تعهدات حساب صندوق با عنوان مصارف در سال ۸۹ اعلام نشده اما در سال ۹۰ مبلغی بالغ بر ۴.۶۰ میلیارد دلار، سال ۹۱ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار و سال ۹۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار است. در کل دوره حدود ۲۰ میلیارد دلار برداشت شده است. مانده تجمعی در پایان سال ۸۹ معادل ۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، پایان سال ۹۰ معادل ۲۸ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار، سال ۹۱ معادل ۳۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار و ۵ماهه سال ۹۲ معادل ۳۳ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار اعلام شده است.

 

نمودارهای دخل و خرج صندوق توسعه ملی به‌شرح زیر است: 

 

 

آغاز به کار کمپین یک لحظه با مجید توکلى: می‌خواهیم ثابت کنیم که او را از یاد نبردیم

Posted: 08 Oct 2013 09:53 AM PDT

 

جرس: جمعی از فعالان دانشجویی و جنبش سبز در کمپینی اقدام به جمع آوری عکس ها و پیام های عمومی برای مجید توکلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرده اند.

 

به گزارش کلمه، مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی وعضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در ۱۶ آذر ۸۸ پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی برای سومین بار بازداشت شد.

 

وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

 

مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را، بدون هیچ گونه استفاده از مرخصی از ابتدای بازداشت، در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است.

 

دوستان و همراهان این زندانی سیاسی در توضیح کمپین خود آورده اند: میخواهیم ثابت کنیم او را از یاد نبردیم و در این راه با پیشنهاد دوستان تصمیم به اجراى طرحى با عنوان “یک لحظه با مجید توکلى” گرفتیم. براى این مهم از شما میخواهیم تا همراه با این پوستر، تصویرى به یادگار گرفته و آن را براى این کمپین ارسال نماییدو یا میتوانید پیامی خطاب به او ارسال کنید تا ما آن را منتشر نماییم.

 

همچینین در بخشی از توضیحات این کمپین تشریح شده است: از آنجا که در زمان آزادی مجید توکلی این صفحه را در اختیار وی قرار خواهیم داد پس تمام تصاویر و پیغام‌های شما را مجید خواهد دید.

 

گردانندگان این کمپین از مردم و فعالان سیاسی و دانشجویی در خواست کرده اند که برای دریافت تصویر با کیفیت بالا جهت چاپ به این لینک مراجعه کرده و تصاویر خورا را برای انتشار در صفحه فیس بوک به این آدرس ارسال کنید. 

حذف ۴ صفر پول ملی پس از تثبیت تورم/ طراحی ۸ نوع اسکناس رفورم پولی

Posted: 08 Oct 2013 09:53 AM PDT

جرس: رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از طراحی اسکناس‌های رفورم پولی خبر داد و گفت: توزیع فله‌ای سکه ها در بانک کارگشایی متوقف می شود.  

 

به گزارش مهر، مجید صنیعی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی گفت: با اجرای برنامه رفورم پولی، 8 تا 8 هشت قطعه اسکناس در ابعاد 142 در 71 میلی متر که به اندازه اسکناس‌های 50 تومانی قدیم خواهد بود، با تصاویر مشاهیر فرهنگ و ادب ایران یا بناهای تاریخی منتشر خواهد شد.

 

وی گفت: طی سه سال گذشته 700 میلیون قطعه سکه تحویل بانکها شده است که با توجه به اینکه سرانه سکه حدود 40 قطعه است، این رقم باید به بیش از 200 قطعه برسد؛ بنابراین با میزان استاندارد سرانه سکه فاصله داریم.

 

صنیعی ادامه داد: قصد داریم در سال‌های 93 و 94 سرانه سکه را به بیش از 100 سکه برسانیم، این در حالی است که در دنیا سرانه سکه بین 250 تا 600 قطعه است.

 

وی تصریح کرد: با اجرای برنامه رفورم پولی و حذف چهار صفر، اسکناس‌هایی که چاپ خواهد شد با مضرب 1، 2، 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 خواهد بود، اما اینکه واحد پول ریال، تومان، دینار و... باشد، مشخص نیست و این موضوع باید در مجلس به تصویب برسد.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه اولین اسکناس با اجرای رفورم پولی به سکه تبدیل خواهد شد، افزود: طراحی اسکناس‌های جدید برای اجرا رفورم پولی انجام شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه رفورم پولی متوقف نشده است، تصریح کرد: بانک مرکزی از نظر اجرایی و نظری آمادگی اجرای رفورم پولی را دارد اما زیرساخت های قانونی برای آن فراهم نشده است.

 

حذف صفرهای پول ملی پس از تثبیت نرخ تورم

 

صنیعی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح و تغییر واحد پول باید در مجلس به تصویب برسد و در عین حال قانون پولی تغییر کند، صریح کرد: برای اینکه فاز اول رفورم پولی را به سرعت انجام دهیم، لازم است تورم در یک دوره ای رو به کاهش باشد و یا به تثبیت برسد؛ شاید نرخ تورم دو رقمی باشد، اما اگر به تثبیت رسیده باشد، اجرای طرح امکان پذیر است.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در عین حال برای اجرای رفورم پولی لازم است که دو تا سه قطعه اسکناس بزرگ منتشر شود و حجم 8 میلیارد اسکناس به حجم 4 میلیارد اسکناس تقلیل یابد، زیرا در حال حاضر سرانه اسکناس در کشور بیش از 100 برگ است.

 

وی، یکی از مهمترین چالش‌های اصلی در اجرای رفورم پولی را افزایش سرانه مسکوک اعلام و تصریح کرد: سرانه مسکوک باید به حد استاندارد برسد و کار تسویه پول خورد انجام شود، زیرا در حال حاضر تسویه پول خورد مناسب نیست.

 

صنیعی در بخش دیگری از سخنان خود طراحی اسکناس 20 هزار تومانی در ابعاد اسکنانس‌های رفورم پولی در بانک مرکزی خبر داد و افزود: هر زمان که بانک مرکزی تصمیم به انتشار اسکناس 20 هزار تومانی بگیرد، باید آن را به وزارت اقتصاد پیشنهاد دهد.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ادامه داد: همچنین ایران‌‌چک‌های 50 هزار تومانی با طرح جدید طراحی شده و این ایران‌‌چک‌ها در ابعاد اسکناس های رفورم پولی یعنی در ابعاد 142 در 71 میلی متر خواهد بود.

 

توزیع سکه با بسته بندی جدید

 

وی با بیان اینکه از این به بعد سکه گرمی با بسته بندی جدید وارد بازار می شود، افزود: از این پس انواع سکه اعم از ربع، نیم و تمام بهار با بسته بندی جدید وارد بازار خواهد شد.

 

صنیعی ادامه داد: بسته بندی‌های جدید سکه ها دیگر از نوع لمینتی مانند بسته بندی سکه های گرمی نخواهد بود و این بسته بندی‌ها از نوع بلیستری خواهد بود.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام اینکه تمام عملیات ساخت ماشین، طراحی و... در اجرای طرح جدید بسته بندی سکه ها در داخل کشور انجام شده است، افزود: ابعاد قطر بسته بندی ها به اندازه کارت های بانکی یعنی 74 در 44 میلی متر است.

 

وی ادامه داد: رنگ این بسته بندی ها شفاف و آرم بانک مرکزی بر روی آن قرار دارد و آغاز ورود سکه های بسته بندی جدید بانک مرکزی با سکه های ربع بهار آزادی آغاز خواهد شد.

 

صنیعی با اعلام اینکه کار بسته بندی سکه ها از امسال آغاز می شود، افزود: رونمایی از بسته بندی جدید سکه ها به زودی در طی یک مناسبت انجام خواهد شد و تعداد انبوهی سکه های بسته بندی در اختیار اداره نشر بانک مرکزی و بانک کارگشایی قرار خواهد گرفت.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه از سال 86 به بعد تمام سکه‌های ضرب شده بانک مرکزی با تاریخ همان سال است، تصریح کرد: در برنامه ریزی ها، قرار است سکه ها بدون تاریخ ضرب شوند و براساس مصوبات، تمام مشخصات سکه های گرمی برای سکه های ربع، نیم و یک بهار آزادی اجرایی خواهد شد.

 

وی با اعلام اینکه سکه های دو و نیم بهار بانک مرکزی با بسته بندی های شکیل در آینده به بازار عرضه خواهد شد، افزود: همچنین ممکن است در آینده سکه هایی با وزن کمتر از سکه گرمی مثلا 0.6 گرم توسط بانک مرکزی ضرب شود.

 

صنیعی با تاکید بر اینکه قصد بانک مرکزی با اجرای طرح پلمپ سکه ها مقابله با سکه فروشان بازار نیست، گفت: بر اساس قانون انتشار اسکناس و ضرب سکه انحصارا در اختیار بانک مرکزی است.

 

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از وجود سکه های غیراصیل(تقلبی) در بازار پرداخت و افزود: تاریخ ضرب سکه ها هیچگونه اثری بر روی میزان طلا، قطر و... نمی گذارد.

 

صنیعی گفت: اگر قرار باشد در بانک کارگشایی سکه ها به صورت حراج عرضه شود، با بسته بندی های جدید به حراج گذاشته می شود و در اصل توزیع فله ای آن متوقف خواهد شد، در عین حال هر سکه ای که از بانک مرکزی خارج می شود، با بسته بندی جدید خواهد بود.
 

افزایش ۸۲ درصدی قیمت میوه در یک‌سال

Posted: 08 Oct 2013 09:34 AM PDT

جرس: بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۲ مهرماه امسال را در ۱۱ گروه کالایی اعلام کرد.  

 

به گزارش مهر، بانک مرکزی نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران منتهی به ۹۲٫۰۷٫۱۲ را اعلام کرد که بر اساس آن در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه افزایش جزئی داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.

 

بهای تخم مرغ اندکی کاهش یافت و شانه ای ۸۰ هزار الی ۱۱۰ هزار ریال فروش می رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش جزئی داشت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید اندکی افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود.

 

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه یک و انجیر عرضه نمی شد و آلو، گلابی و طالبی عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

 

میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای سیب قرمز و سیب زرد تخم لبنان، انگور و خربزه کاهش ولی قیمت سیار اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی های تازه بهای سبزی های برگی بدون تغییر بود. قیمت بادنجان، سیب زمینی و پیاز کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش یافت.

 

در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت مرغ افزایش داشت. همچنین قیمت قند و شکر افزایش یافت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

 

گروه مواد خوراکی

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه معادل یک درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل ۹ درصد کاهش یافت.

برنج و حبوب

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۰٫۱ درصد و ۰٫۶ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید معادل ۰٫۱ درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود.

میوه و سبزی های تازه

در هفته مورد گزارش، در گروه میوه های تازه بهای سیب قرمز و سیب زرد تخم لبنان به ترتیب معادل ۷٫۹ درصد و ۹٫۴ درصد، انگور ۰٫۸ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۱ درصد تا ۱۰٫۱ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در این هفته گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت مرغ معادل ۱۰٫۱ درصد افزایش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد بررسی، قیمت قند معادل ۱٫۰ درصد و شرکت ۱٫۷ درصد افزایش یافت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

تغییرات قیمتی در یکسال

براساس این گزارش متوسط قیمت خرده فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به دوازدهم مهرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲۰٫۲ درصد، تخم مرغ ۲۲٫۳ درصد، گروه برنج ۷۰٫۴ درصد، حبوبات ۷۹٫۷ درصد، میوه های تازه ۸۲٫۱ درصد، سبزی های تازه ۸۳٫۷ درصد، گوشت قرمز ۳۶٫۸ درصد، گوشت مرغ ۵۰ درصد، قند و شکر ۴۳٫۲ درصد، چای ۴۲٫۸ درصد و روغن نباتی نیز ۴۶٫۹ درصد افزایش داشته است. 

شهین‌دخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان شد

Posted: 08 Oct 2013 09:34 AM PDT

جرس: حسن روحانی شهین‌دخت ملاوردی را به سمت معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد.  

 

به گزارش خبرآنلاین؛ مولاوردی آخرین معاون رییس جمهور یاردهم و سومین زن حاضر در کابینه است که منصوب می شود. پیش از این مریم مجتهدزاده، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بود.

 

او در دولت دهم رییس مرکز زنان و خانواده محمود احمدی نژاد بود. احمدی نژاد اما در روزهای آخر حضور در پاستور، مرکز امور زنان را به معاونت ریاست جمهوری ارتقا داد.

 

در حکم روحانی برای مولاوردی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده، چنین آمده است؛

“سرکار خانم شهیندخت مولاوردی

به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی و نظر به تجارب ارزشمند سرکار عالی، به موجب این حکم شما را به عنوان «معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده» برمی‌گزینم.

امید است با عنایات الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی”

شهین‌دخت مولاوردی، سومین زن کابینه یازدهم است؛ پیش از این حسن روحانی در احکامی، الهام امین زاده به سمت معاونت حقوقی رییس جمهور و معصومه ابتکار را به سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرده بود.

شهین‌دخت مولاوردی، متولد یک آبان ۱۳۴۴ در خوی، مانند حسن روحانی حقوق‌دان است. دوره کارشناسی را در دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق خوانده و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی دارد. اما بیش از حقوق به فعالیت در امور زنان شناخته می شود؛ فعال امور زنان، استاد دانشگاه و دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان.

او درباره ورودش به حوزه زنان چنین روایت می‌کند: “انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان – بررسی اقدامات بین المللی مقابله با خشونت علیه زنان – برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی افق جدیدی پیش رویم گشود و با آن پا در وادی بی انتهایی نهادم که پشت سرگذاشتن آن جز با پایان عمر میسر نیست. درواقع قریب یک دهه قدم و قلم زدن در این وادی چنان نگاه و زاویه دیدی به من بخشید که دیگر به راحتی نمی توانم خود را از بند آن برهانم و زین پس این نگاه همیشه و همه جا با من است و همراهیم می کند.”

او در اردیبهشت امسال در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره جایگاه بین‌المللی زنان ایران گفت: عدم وجود رویکردها ثابت باعث شده جایگاه دوگانه‌ای برای زنان بهه وجود بیاید. از طرفی از لحاظ شاخص بهداشت و آموزش نسبت به کشورهای منطقه در جایگاه خوبی برخورداریم و از سوی دیگر در بعضی از شاخص‌ها از جمله شاخص‌های توانمندی سیاسی و فرصت‌های برابر اقتصادی بسیار عقب هستیم. گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد هر سال ارائه می‌دهد نشان‌دهنده این است که در سال ۲۰۱۲ ما در بین ۱۳۵ کشور جهان رتبه ۱۲۷ را داریم. یعنی ایران تنها بالاتر از ۸ کشور از نظر شاخص‌های توسعه جنسیتی ایستاده؛ درواقع تنها کشورهای مالی، مراکش، ساحل عاج، عربستان، سوریه، چاد،‌ پاکستان و یمن بعد از ما قرار گرفته‌اند. همینطور که می‌بینیم در حالی که تنها افتخارمان این بود که از نظر آموزشی وضعیت بهتری داریم، با سیاست‌های اتخاذ شده آن هم به خطر افتاده است و نگرانیم که رتبه‌مان از این هم پایین‌تر رود. 

تجارت نفتی ایران و هند مختل شد

Posted: 08 Oct 2013 09:06 AM PDT

به دلیل عدم قبول بیمه‌ی ایرانی نفت‌کش‌ها
 جرس: منابع آگاه گفتند که تجارت نفتی ایران و هند به دلیل نامشخص بودن وضعیت پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران دچار اختلال شده و برخی کشتی‌های دو طرف در اطراف بنادر دو کشور سرگردان مانده‌اند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این منابع آگاه گفتند تاخیرها به دلیل عدم تمدید موافقت دهلی با بیمه ارائه شده از سوی بیمه‌گر‌های ایرانی برای محموله‌های غیر نفتی و نفت‌کش‌ها که خواستار ورود به بنادر هند هستند ایجاد شده است.

 

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شرکت‌های بیمه مستقر در اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. این شرکت‌ها بخش اعظم نفت‌کش‌هایی را که در سطح جهان تردد می‌کنند تحت پوشش خود قرار می‌دهند و به دلیل تحریم ها نمی توانند نفت ایران و دیگر محموله‌های عازم ایران را بیمه کنند که باعث ظهور شرکت‌های بیمه جدید شده است.

 

موافقت سه ماهه دولت هند با پوشش بیمه شرکت‌های بیمه کیش و بیمه معلم برای نفت‌کش‌ها و محموله‌های غیر نفتی که خواستار توقف در بنادر هند هستند در تاریخ 27 سپتامبر به پایان رسید.

 

منابع آگاه کشتیرانی و صنعت نفت گفتند سه محموله ایران در بنادر هند منتظر صدور مجوز برای پهلو گرفتن هستند و چندین کشتی نیز در بندرعباس ایران سرگردان شده‌اند.

 

هند نفت ایران را به وسیله نفت‌کش‌های ایرانی وارد می‌کند و صادرات کالاهای غیر نفتی و صنعتی را با کشتی‌های خطوط کشتیرانی حافظ دریا و خطوط کشتیرانی سفیران پیام دریا انجام می‌دهند.

 

دو نفت کش حامل نفت ایران برای پالایشگاه اسار و یک نفت‌کش بسیار بزرگ در یکی از بنادر هند در انتظار هستند.

 

این منابع آگاه گفتند، یک نفت‌کش دیگر حامل نفت برای پالایشگاه مانگلور نیز در یکی از بنادر هند سرگردان است.

 

پالایشگاه مانگلور که قرار بود این ماه پنج محموله نفتی از ایران دریافت کند به وزارت نفت هند در خصوص تاخیر وزارت کشتیرانی در ارائه مجوز به بیمه گرهای ایرانی شکایت کرده است.

 

منابع آگاه در صنعت نفت هند گفتند، پالایشگاه‌های اسار و مانگلور در نامه‌ای خطاب به وزارت کشتیرانی هند خواستار صدور مجوز برای ورود نفت‌کش‌های ایرانی به بنادر این کشور شدند.

 

پی.پی.اوپاد هیا مدیر عامل پالایشگاه مانگلور هند و مقامات پالایشگاه اسار در خصوص این گزارش اظهار نظر نکردند. مشخص نیست که چرا وزارت کشتیرانی هند در خصوص تمدید مجوز بیمه گرهای ایرانی تصمیمی نگرفته است.

 

وزیر کشتیرانی هند نیز در خصوص این گزارش اظهار نظری نکرده است.

 

هند به دنبال یک تاییدیه از سوی وزارت دارایی ایران در حمایت از نامه‌های قبلی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت در زمینه تضمین بیمه‌های ایرانی بوده است.

 

محمد پاریزی معاون امور بانک و بیمه وزارت دارایی در 20 سپتامبر حمایت دولت ایران از بیمه معلم و بیمه شرکت قشم و کیش را اعلام کرد. در این نامه آمده است این شرکت‌های بیمه تحت نظارت شرکت بیمه مرکزی ایران و تحت حمایت کامل صندوق بیمه دولت هستند.

 

حدود هزار کانتینر محموله در یکی از بنادر غرب هند در انتظار حرکت به سمت ایران هستند. 

توافق ایران و انگلیس برای داشتن روابط در سطح کاردار غیرمقیم

Posted: 08 Oct 2013 08:46 AM PDT

 جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام كرد وزارتخانه های امور خارجه ايران و انگليس توافق كردند كه از امروز تهران و لندن در سطح كاردار غيرمقيم با يكديگر روابط داشته باشند.

 

به گزارش ايرنا، مرضيه افخم گفت: پيرو مذاكرات دو وزير امور خارجه در نيويورك مقرر شد گفت و گوها بين نمايندگان دو وزارت خارجه ادامه يابد و پيرو اين گفت وگوها روز گذشته (۱۵/۷/۹۲) آقاي ويليام هيگ وزير خارجه انگليس طي تماس تلفني با آقاي دكتر ظريف پيشنهاد داد كه دو كشور نسبت به تعيين كاردار غيرمقيم در پايتخت هاي دو كشور اقدام كنند.

 

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص سطح روابط دو كشور در حد كاردار، وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران و وزارت خارجه انگليس توافق كردند كه از امروز تهران و لندن در سطح كاردار غيرمقيم با يكديگر روابط داشته باشند.

 

افخم افزود: مسائل مربوط به ذهنيت تاريخي ملت ايران در زمينه نقش انگليس در ايران و اختلافات دو كشور در زمينه هاي هسته اي، خاورميانه و حقوق بشر از جمله مسائلي است كه جمهوري اسلامي ايران در گفت و گوهاي آينده خود با انگليس مورد گفت و گو قرار خواهد داد.
 

هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت

Posted: 08 Oct 2013 08:17 AM PDT

 جرس: مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به قرارگیری شاخص کیفیت هوای پایتخت در شرایط «ناسالم»، از تعطیلی موقت کارخانه‌های آسفالت و معادن استان خبر داد.  

 

محمد هادی حیدرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز سه‌شنبه با اشاره به اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران گفت: آخرین ارقام نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 140 PSI و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به 120 PSIرسیده است و بر این اساس شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفته است.

 

وی با تاکید بر این که منشاء این آلودگی، ذرات معلق «محلی» است تصریح کرد: بر این اساس طی بخشنامه‌ای به ادارات محیط زیست شهرستان‌های شهریار، قدس و پاکدشت اعلام شد که از فعالیت واحدهای تولید آسفالت و معادن تا پایان روز چهارشنبه جلوگیری کنند.

 

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به این تصمیمات یاد شده در راستای پیشگیری از قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط اضطرار اتخاذ شده است، افزود: در عین حال طی نامه‌های جداگانه‌ای به آموزش و پرورش استان تهران، وزارت ورزش و شهرداری تهران خواسته‌ایم که زنگ ورزش مدارس به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و ورزش‌های صبحگاهی نیز به جهت حفظ سلامت شهروندان در پارک‌ها طی روز چهارشنبه برگزار نشود.

 

وی که شخصا با حضور در مرکز پایش پیگیر آخرین وضعیت هوای تهران بود با تاکید بر این که سایر پارامترهای هوای تهران در شرایط «سالم» است به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر این اساس با توجه به تداوم وزش باد در استان پیش‌بینی می‌شود تا بعدازظهر چهارشنبه غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در شرایط «ناسالم» باقی بماند.

 

مدیر کل محیط زیست استان تهران ضمن توصیه به کاهش تردد و فعالیت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز، از کلیه افراد بویژه سالمندان و کودکان خواست از ترددهای غیرضروری در معابر و انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند. در عین حال والدین نیز ضمن مراقبت از کودکان و خردسالان (در سنین مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز، تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکرده و از هرگونه فعالیتی که موجب تشدید آلایندگی هوا شود مانند سوزاندن ضایعات،‌عملیات قیرکاری و تردد با وسایط نقلیه معیوب به طور جدی خودداری کنند.

 

وی با تاکید بر این که اداره کل محیط زیست استان تهران لحظه به لحظه پیگیر وضعیت آلودگی هوای تهران است افزود: بدیهی است در صورت نزدیکی میزان آلاینده‌ها به شرایط اضطرار، کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تشکیل خواهد شد ولی در حال حاضر نیازی به تشکیل این کمیته نیست.