جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد گزارشگران بدون مرز از  از ادامه سرکوب مطبوعات در دولت روحانی

Posted: 29 Oct 2013 09:49 AM PDT

جرس: سازمان گزارشگران بدون مرز، با محکوم کردن توقیف روزنامه بهار، دولت حسن روحانی را مسوول ادامه سرکوب مطبوعات دانست.  

 

در بیانیه‌ سازمان گزارشگران بدون مرز که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: «علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، رئیس جمهور اصولگرای میانه‌رو، توقیف روزنامه بهار از سوی هیات نظارت بر مطبوعات که تحت مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، نشان می‌دهد که اولویت دولت تهران کاهش تنش با جامعه جهانی است و نه کم کردن سرکوب آزادی اطلاع رسانی و فعالان رسانه‌ای».

 

گزارش‌گران بدون مرز، از مقامات ایران خواسته است که در عمل، از سیاست‌های احمدی‌نژاد فاصله بگیرند، همچنین خواستار آن شده است که جامعه جهانی، مقامات حکومت ایران را به تمکین از قوانین بین‌المللی و توصیه‌های گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل مجبور کند. 

حل اختلاف ایران و آمریکا

Posted: 29 Oct 2013 09:43 AM PDT

محمد برقعی
در مذاکرات با ایران، مانع اصلی نه ایران که غرب ، و به ویژه آمریکا است  


در تاریخ دو مهر امسال در جرس نوشتم " زمستان در پیش است " . جان کلام آن نوشتار چنین بود . راست افراطی قرار نیست دست از عمل بکشد و با پذیرش شکست خانه نشین شود بلکه بر میگردد و به هر شیوه که بتواند مانع عمل دولت جدید می شود، و سعی می کند آب رفته را به جوی باز گرداند. بر بگیر و ببندها می افزاید، به زندانیان سخت می گیرد ، مسئله حجاب را شدیدتر مطرح میکند، بر طبل مرگ بر آمریکا می کوبد . و این نوشته پیش از آن بود که به ماشین آقای روحانی حمله کنند ،یاسخت گیری های تازه شروع شوند.

اما هم اندیشان و هم جنسان آین مجموعه در آمریکا و اسرائیل نیز چنین کرده و می کنند . متاسفانه بسیاری از هموطنانمان در اثر نا آشنایی با فرهنگ غرب فریب رسانه های غربی را می خورند و فکر می کنند تنها مانع در راه حسن رابطه با غرب دولت ایران است . اگر ایرا ن همکاری لازم و شفافیت کافی داشته باشد دیگر مشکلی نخواهد بود. ریشه این برداشت در دو چیز است: 
یکم؛ عقده حقارت جهان سومی ، که بر آن است ما وحشی ویاغی و غرب متمدن و صلح جو است ، و این بد آموزی چنان در جان آنان جای گرفته که حتی از غرب هم که متنفر می شوند ، و همه جا شعار ضدغرب سر می دهند ، باز همه وجودشان در چنگال این عقده حقارت است

دوم؛ مردم ایران و بسیاری از جهان سومی هایی را که دیده ام برآن باورند که غربیان به ویژه آمریکائیان رک و راست حرفشان را می زنند و مثل ما در صد پوشش تعارف و زبان بازی پنهان نمی کنند . واین از بزرگترین خطاها است . اینان در پاره ای از مسائل شخصی که خود می گزینند و حساب سود و زیان آن را هم کرده اند حرفشان را میزنند، زیرا بر آنند که قانون پاسدار حقوق فردی آنان است و فرهنگ فردیت و حریم شخصی را محترم می شمارد، لذا همان گونه که این امنیت خانه ها را بی نیاز از دیوار و حصار میکند چون کسی بی اجازه تو به در خانه بی دیوار و حصارتو اگر بیاید اسیر شمشیر قانون می شود. همین گونه من فرد هم میتواند هر وقت که خواست تا هر حد که خواست بگوید چون کس نمی تواند از این رک گویی و راست گویی وی سوء استفاده کند. قیمت این حرمت فردیت هم تنهایی است و صمیمیت محدود و فاصله داشتن با همه کس و یکی نشدن .. مثل خانه امنش که هرزمان خواستم به فردی که داخل حیاط او و حتی درون خانه اش آورده امش بگویم  بیرون برود واین از خانه بیرون کردن مثل فرهنگ ما یک گناه بزرگ و غیر قابل تصور نیست. کس به خود اجازه نمی دهد که سرنزده به خانه دوست و اشنایی برود و خانه او را خانه خود بداند حتی خانه نزدیک ترین یاران وبستگان

اما همین حد بازبودن هم در گرو حسابگری است و مرز کشی پیوسته . واین جا است که زبان هر کس دیپلماتیک می شود و در صمیمی ترین حالات خط کشدن همه جا حفظ منافع اصل است و به ندرت سخن از دل گفته میشود و همه وجودش در برابر کسی بازمی کند. اجازه بدهید مثالی بزنم .

در یک برنامه رادیویی مشاور اجتماعی می گفت اگر روزی رفتید اداره و ناگهان دیدید رئیس عذر شما را می خواهد،  معلوم است که ازاین بی رحمی و بی توجهی او سخت خشمگین می شوید. این که شما مانده اید و کلی صورت حساب و مخارج واین که او می توانست زودتر به شما خبر بدهد تا کاری پیدا کنید همان طور که او سر فرصت جای خالی شما را پر کرده است. حال باید چه کرد بر سر او داد بزنید خشم خود را نشان دهید و یا حتی گلایه کنید. توصیه آن که دست او را به گرمی بفشارید و بگویید واقعا از کار با شما لذت بردم به امید دیداری دیگر. توجیه آن که اگر می توانی به او ضربه ای جانانه بزنی چرا هشیارش کنی و اگر نمی توانی بروز خشم کمکی نمی کند ضمن آنکه ممکن است سال ها بعد باز کارت به دست همین فرد بیفتد . قهرمان فیلم های وسترن می کوشند حواس حریف را پرت کنند و غافگیرانه ضربه بزنند.

همان خصوصیت مسلما در صحنه سیاست ابعاد عظیم تری می یابد. بر مبنای مدارک حال می دانیم ، صدام زمانی به کویت حمله کرد که از سوی آمریکا چراغ سبز دیده بود، وهرگز فکر نمی کرد آمریکا که از او حمایت ها کرده، برای او دام گسترده باشد.  قذافی فریب همین شیرین زبانی ها را خورد ، که علاوه بر افشای همه برنامه های هسته ایش خوش خدمتی را تا حد خیانت به ایران پیش برد. تـنها چند ماه پیش از حمله به لیبی بود که سفارت لیبی در شهر واشنگتن میهمانی مفصلی داد و مقامات بسیاری از آمریکائی ها در آن شرکت کردند و هریک به زبانی از دوستی با قذافی گفتند با این همه ترفند در سیاست آقای مک فارلند در باز گشتش از ایران گفت اینان قابل اعتماد نیستند، مثل " فروشندگان قالی " چانه می زنند و همه فکرشان سود بیشتر بردن است . گویی او یا هر سیاستمدار دیگری جز این عمل می کرد. ما او زیرکی را حق خود میداند ، و از با هوشی و حسابگری یک جهان سومی بی ارزش خشمگین می شود .

از این روی در مذاکرات با ایران هم مانع اصلی نه ایران که غرب ، و به ویژه آمریکا است . زیرا منافع ایران آشتی هر چه سریع تر، وحل مسئله ای است که برایش درد سرزا شده است در حالی که غرب چنین نیازی ندارد . و اگر این ماجرا چند سالی هم به طول بکشد ضرری نمی بینند . ایران ضعیف تر و ضعیف تر می شود  و سرنوشتش مایه عبرت هر حکومتی می شود که خیال سر کشی داشته باشد.

پوشیده نیست که سیاست جهانی دولت اوباما تشنچ زدایی است ، تا فرصت بازسازی داشته باشد.  به نظر وی قدرت اصلی آمریکا نه نظامی ، که فنی و اقتصادی است .  این تشنج زدایی را در خاورمیانه بیش از همه می خواهد ، که دیگر نفتش اهمیت چندانی دارد . مرکز مبارزه هم از خاورمیانه به آسیای دور کشیده می شود ، جایی که چین است وهند و ببرهای آسیایی ، با همدستی با روسیه

از این روی تا کار در دست دولت ها است گره های روابط ایران و غرب آسوده ترباز می شود ، اما نوبت به کنگره که برسد همه تلاش بر سر پنبه کردن بافته های دولت می شود. از پافشاری در رفع تحریم ها، تا زمینه سازی علیه ایران ،به امید حمایت مردمی که به آنان رای می دهند. و این جا است که راست آمریکا ، و نوچه فرصت طلب مکارش یعنی اسرائیل ،هر لحظه آتش دشمنی بر ایران را باد میزنند ، و برای حفظ تحریم ها سنگر به سنگر با همه توان می جنگد

بیان این حقایق و سر دادن این نغمه های ناسور نه از سر دلسردی و ناامیدی است ، بلکه برای شناخت واقعیت ها و آمادگی در برابر کارشکنی ها و محدود کردن توقعات مردم است. امید راست آمریکا و اسرائیل این است که ،با چوب لای چرخ مذاکرات گذاشتن ،امثال شریعتمداری و علم الهدی و سرتیب رادان وحجت الاسلام رسایی ، و به طور خلاصه طیف راست ،با انگشت گذاشتن روی مشکلات مذاکرات راه آشتی دولت روحانی را بر باطل اعلام کنند ، و مردمی که از خوش خیالی خود سرخورده شده اند را تحریک کنند.
 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

جبهه مشارکت حمله تروریستی سراوان را محکوم کرد

Posted: 29 Oct 2013 09:15 AM PDT

 جرس: در پی رخداد حادثه تروریستی در مرزهای شرقی کشورمان در حوالی سراوان و به شهادت رسیدن تعدادی از سربازان و مرزبانان غیور کشورمان، جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای به محکومیت این رخداد و از همه نیروهای ملی خواستار مقابله با این‌گونه اقدامات تروریستی شده است.

 

متن کامل این بیانیه ب نقل از سایت خبری نوروز  به شرح زیر است :

 

بنام خدا

جبهه مشارکت ایران اسلامی، با ابراز تأسف از حادثه ناگوار سراوان، این جنایت انسانی و تروریستی را شدیداً محکوم و با خانواده های بزرگوار این شهدای گران قدر ابراز همدردی می‌کند. جنایت ضد بشری سراوان یک‌بار دیگر خصلت‌ها و باورهای مشتی عناصر خود فروخته، پشت گرم به حمایت‌های مادی و غیر مادی بیرونی را در زشت‌ترین شکل خود به نمایش گذاشت. کسانی که برای تحمیل عقاید قرون وسطایی خود ارتکاب به هر جنایت و اقدام غیر انسانی را توجیه و تشویق می‌کنند، جریانی که به رسواترین صورت چهره رحمانی اسلام را در منطقه و جهان مخدوش کرده است. تروریست ها در توجیه این فاجعه شیطانی نه از ایران سخنی به میان می‌آورند و نه اسلام؛ بلکه هدف تنها اعلام جنگی ست علیه "تشیع" با سوء استفاده از نام "سنت"؛ جنایتی که خواستگاه بیرونی و جایگاه ضد ایرانی و اسلامی آنان را برملا کرد.

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی با اعلام انزجار از این جنایت ضد بشری، از افکار عمومی در داخل و خارج کشور می‌خواهد که با درک آثار ضد انسانی این روند طالبانی - که نه با بلوچستان ایران آغاز و نه با آن به انتها می‌رسد - و با رها کردن معیار های دوگانه، یک صدا تمامی اشکال کور تروریسم را در سطح منطقه محکوم کنند. به اعتبار شواهد جهانی، تروریسم دوست و دشمن نمی‌شناسد؛ این پدیده ضد بشری تنها با درک و مشارکت جمعی چاره خواهد شد.
جبهه مشارکت ایران اسلامی با ادای احترام مجدد به شهدا این حمله، از مواضع هشیارانه و ملی علما اهل سنت بلوچستان تقدیر کرده و ضمن درخواست از نهادهای مسئول برای پرهیز از اقدامات احساساتی و شتاب زده، برخورد قاطع، مسئولانه و قانونی با این عناصر خودفروخته را در تمامی سطوح مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی

۱۳۹۲/۸/۷ 

حذف پردرآمدها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی درآمد و هزینه‌ هدفمندی‌ را متعادل می‌کند

Posted: 29 Oct 2013 08:53 AM PDT

ترکان نظر روحانی را اعلام کرد
 جرس: مشاور ویژه رییس جمهوری با بیان این‌که تاکنون تنها ۵۲  درصد از پرداخت‌های نقدی از راه قانونی تامین شده گفت: ۴۸ درصد مابقی از منابعی غیر از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست آمده است.  

 

به گزارش ایسنا، اکبر ترکان با اشاره به نزدیک شدن سومین سال از آغاز اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تصریح کرد: تاکنون با احتساب سه ماه آخر سال ۸۹ دولت دو سال و ۱۰ ماه به مردم یارانه پرداخت کرده که البته با توجه به مبلغ در نظر گرفته شده تنها در حدود نیمی از این یارانه‌های نقدی از طریق درآمدهای حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها بوده است.

 

وی با بیان این‌که برای دولت قبل پرداخت نقدی در اولویت قرار داشت، اظهار کرد: وقتی این نگاه حاکم می شود دولت تمامی منابع و امکانات خود را بسیج می‌کند تا این پرداخت‌ها انجام شود به همین دلیل از تمام قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تنها پرداخت‌های نقدی باقی می‌ماند.

 

مشاور ویژه رییس جمهوری با اشاره به برداشت‌های مختلفی که برای تامین منابع پرداخت‌های نقدی صورت گرفته عنوان کرد: دولت برای تامین این منابع از هر جا که توانسته کمک گرفته است. بخشی از حساب‌های بانکی، بخشی از بودجه عمومی، بخشی از طرح‌های عمرانی و حتی بخشی از فروش کارخانه فولاد در هرمزگان به دست آمده که قطعا تمامی این موارد غیر قانونی است.

 

ترکان با اشاره به بخشی از قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها که به منابع حاصل از این طرح پرداخته بیان کرد: در قانون به صراحت آمده است که منابع حاصل باید در سه بخش هزینه شود.۵۰ درصد باید به خانوارها تعلق گیرد، 30 درصد به بنگاه‌های تولیدی داده شود و 20 درصد صرف مصارف عمومی دولت شود. حال و پس از گذشت حدود سه سال نه تنها ۵۰ درصد بنگاه‌های تولیدی و مصارف عمومی داده نشده که بیش از دو برابر از درآمدها نیز به خانوارها اختصاص داده شده که این منابع از جاهای مختلف بوده است.

 

وی درباره میزان درآمدهای دولت از هدفمندی‌ یارانه‌ها نیز گفت: دولت از این طرح ماهانه حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد اما مجبور است برای پرداخت نقدی به خانوارها ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تامین کند که این امر نشان دهنده مسیر غلطی است که متاسفانه آغاز شده است و باید برای آن راه حلی اندیشیده شود.

 

مشاور ویژه رییس جمهوری درباره طرح های دولت در رابطه با نحوه ادامه یافتن هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: در این حوزه می‌توان راه‌های مختلفی اندیشید که به دو مسیر اصلی ختم می‌شود. یا باید مبلغ یارانه را کم کنیم و مثلا به جای هر نفر ۴۵ هزار تومان به هر نفر ۲۳ هزار تومان برسیم که قطعا این مسئله به تنش اجتماعی منجر می شود و نمی‌توان به تمامی مردم توضیح داد که دلیل این مسئله چه بوده است.

 

ترکان درباره نظر دکتر روحانی در این رابطه نیز اظهار کرد:‌آن طور که مدنظر رییس جمهوری هست باید دولت نسبت به تصحیح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند. مسئله‌ای که مجلس نیز در بودجه ۹۲ آن را پیش بینی کرده و به دولت اجازه داده است قیمت حامل‌ها را ۳۸ درصد افزایش دهد.

 

وی ادامه داد: البته این طرح از نظر تمام جامعه مقبول نخواهد بود زیرا افکار عمومی این طور نتیجه گیری می‌کنند که این‌ها فقط قیمت را افزایش داده‌اند اما هیچ منفعت جدیدی به مردم نرسید.

 

مشاور ویژه رییس جمهوری درباره راه حل دولت برای این موضوع نیز توضیح داد: با توجه به نظر دکتر روحانی باید در کنار این اصلاح به طبقات و اقشار ضعیف جامعه کمک‌های جدیدی پرداخت شود تا به این ترتیب این طرح توجیه پیدا کند. از این رو می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که در صورت حذف پر درآمدها و همچنین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منابع درآمدی و هزینه‌ای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها به تعادل برسد.

 

ترکان درباره طرح پرداخت یارانه کالایی نیز، تصریح کرد: این مسئله نیز جزو مواردی است که می‌توان آن را بررسی کرد با توجه به اعلام رسمی نیروی انتظامی در ایران حدود 2.5 میلیون معتاد وجود دارد اگرکه بخشی از این معتادها سرپرست خانوار باشند این نشان می‌دهد منابع اختصاص یافته هدفمندی‌ یارانه‌ها به خانوارها بر سر سفره آن‌ها نمی‌آید پس می‌توان این مسئله را نیز با پرداخت یارانه کالایی حل کرد.

 

وی درباره برنامه دولت در رابطه با حذف سه دهک پر درآمد نیز، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ ما در جامعه طوری شکل گرفته که حتی وقتی از پولدارها نیز راجع به میزان درآمدشان می پرسید آن‌ها حقیقت را نمی‌گویند و به همین ترتیب نمی توان به راحتی آن‌ها را شناسایی کرد اما اگر ما از مردم بخواهیم اقشاری که به کمک اقتصادی نیاز دارند نام نویسی کنند به دلیل عزت نفس مردم تعداد زیادی از خانوارها صرف نظر خواهند کرد.

 

مشاور ویژه رییس جمهوری افزود: به این ترتیب می توان با بررسی خانوارهای ثبت نام کرده اقشاری که حقیقتا به کمک مالی احتیاج را دارند را شناسایی و نسبت به حمایت از آن‌ها اقدام کرد.

 

ترکان درباره چگونگی شناسایی پر درآمدها نیز گفت: در این حوزه نیز چند راه را می‌توان در نظر گرفت مثلا کارمندان دولتی که درآمد ماهانه‌شان بیش از دو میلیون تومان است قابل حذف هستند و یا کسبه‌ای که با توجه به پرونده مالیاتی‌هایشان از درآمدهای مقبولی برخوردارند نیز می‌توانند از این لیست کنار روند. یا بخش هایی که در خانه‌هایی زندگی می کنند که ارزشش بیش از یک میلیارد تومان است نیز در این بخش جای دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان با در نظر گرفتن تمامی این شرایط انتظار داشت که اقشاری که درآمد مناسب دارند از لیست دریافت کنندگان یارانه کنار روند و گروهی که نیاز به کمک‌های اقتصادی دولت دارند باقی بمانند البته دراین بین استثنائاتی نیز باقی می‌ماند که آن ها را نیز می‌توان در ادامه بررسی و حل کرد.  

زنان جبهه مشارکت هتک حرمت دختران موسوی و رهنورد را محکوم کردند

Posted: 29 Oct 2013 08:35 AM PDT

 جرس: در پی هتک حرمت دختران موسوی و رهنورد توسط زندانبان زندان خانگی این دو راهبر جنبش سبز در روز عیدغدیر و واکنش‌های زیادی که در این ارتباط نشان داده شد، کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای به محکومیت این واقعه پرداخته و از مراجع مسئول خواستار رسیدگی به این موضوع و مجازات مسببین آن شده است.   

 

متن کامل این بیانیه به نقل سایت نوروز بشرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بیش از هزار روز از حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز آقایان کروبی و موسوی و خانم دکتر رهنورد می‌گذرد، پیش از این مسئولان وعده عیدی در روز عید غدیر را به مردم ایران را داده بودند و انتظار می‌رفت در این روز بزرگ شادی عید با رفع حصر و بند و حبس زندانیان بی‌گناه بیش از همیشه برای مردم دلنشین شود اما نه تنها وعده‌ها عملی نشد بلکه رفتار زشت و موهن مأمورین ویژه حصر زندان اختر با دختران معصوم و رنج کشیده نخست وزیر امام راحل و بانوی هنرمند و دردآشنایش تلخ کامی را برای هم وطنانمان به ارمغان آورد.

نمی‌توان مادر بود و رنج مادر اسیر ستمی را که در مقابل دیدگانش فرزندانش را عذاب می‌دهند، درک نکرد. نمی‌توان انسان بود و نسبت به محنت هم نوع بی‌تفاوت ماند. نمی‌توان مسلمان بود و از همه مصائبی که بر فرزندان انقلاب به نام اسلام می‌رود، فریاد و فغان نکرد.

کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن تقبیح این عمل غیرانسانی و غیراخلاقی با فرزندان دو تن از خدمتگزاران ایران و ملک و مردم، هم دردی خود را با همه عزیزانی که براثر این اقدام درد بر جانشان ریخته و نمک بر زخم عدم استیفای حقوقشان پاشیده شده است، اعلام می‌دارد و با ابراز انزجار از این گونه اقدامات تحریک کننده احساسات عمومی که در جهت برهم زدن آرامش و امنیت روانی مردم انجام می‌شود، انتظار دارد وزارت اطلاعات مسببین این حادثه شنیع را شناسایی و در اسرع وقت به مجازات برساند.

والله عزیز ذوانتقام

کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی

۶/۸/۱۳۹۲
 

بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

Posted: 29 Oct 2013 08:35 AM PDT

 جرس: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دور روز گذشته در خصوص عملیاتی کردن طرح جدید ایران به گفت و گو نشستند و در پایان یک بیانیه مشترک صادر کردند.  

 

به گزارش ایرنا، در این بیانیه مشترک خاطرنشان شده است که پس از دیدار عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس، هیات های آژانس و ایران در تاریخ 6 و 7 آبان جلسه مفیدی در وین داشتند.

 

در این بیانیه مشترک اضافه شده است: ایران پیشنهاد جدیدی را درباره اقدامات عملی به عنوان مشارکت سازنده برای تقویت همکاری ها و گفت وگو با هدف حل آتی مسائل باقی مانده ارائه کرد.

 

در بیانیه مشترک ایران و آزانس تصریح شده است: در پی مباحث سازنده طرفین، تصمیم گرفته شد که جلسه دیگری در 20 آبان در تهران برگزار شود تا همکاری های به سمت جلو پیشرفت کند.

 

گفتنی است عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران که روز دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با آمانو به وین سفر کرده بود، قبل از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و آژانس با مدیرکل این نهاد بین المللی دیدار و طرح جدید ایران را برای حل و فصل مسائل فی مابین ارایه کرد.

 

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین از ارایه یک طرح جدید به آمانو خبر داد.

 

عراقچی در پاسخ به سوال در خصوص جزئیات این طرح گفت که بر اساس این طرح، ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه طبق این طرح، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است همکاری های خود با آ‌ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد که تیم های مذاکراتی ایران و آژانس پس از گفت وگوهای من و آقای آمانو، بر اساس این پیشنهاد جدید، چارچوبهای جدیدی را برای همکاری ترسیم کنند.

 

بنا بر این گزارش، ساعتی بعد از مذاکرات عراقچی و آمانو، تیم های مذاکراتی ایران و آژانس برای عملیاتی کردن این طرح پیشنهادی جدید وارد گفت و گو شدند.

 

یک منبع نزدیک به مذاکرات، این گفت و گوها را متفاوت با مذاکرات گذشته ایران و آژانس دانست و خاطرنشان کرد که طرفین با رویکرد جدید و رو به جلو وارد مذاکرات شده اند.

 

وی با اشاره به این که مذاکرات ایران و آژانس طی دو سال گذشته برای دستیابی به یک ˈ رویکرد ساختاریˈ نتیجه ای نداشت و به بن بست رسیده بود، خاطرنشان کرد که طرح جدید ایران در حقیقت برای بیرون آمدن از این بن بست است.

 

تیم های مذاکراتی ایران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاکره جدی، ادامه بررسی طرح ایران را به صبح سه شنبه موکول کردند.

 

دور دوم این مذاکرات نیز از ساعت 10 صبح امروز به مدت سه ساعت در آژانس برگزار شد.

 

ریاست تیم مذاکراتی ایران را ˈرضا نجفیˈ سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی برعهده داشت و ریاست تیم آژانس نیز بر عهده ˈترو وایوراندتاˈ گذاشته شده بود.

 

 

* فصل جدید در روابط ایران و آژانس آغاز شد

 

نجفی در پایان دور دوم گفت و گوها، مذاکرات با آژانس را بسیار سازنده خواند و خاطر نشان کرد که ایران در این دور از مذاکرات طرح جدیدی را روی میز گذاشت.

 

سفیر ایران در آژانس گفت که تیم های مذاکراتی ایران و آژانس طی دو روز مذاکرات خود، بر اساس این طرح پیشنهادی در خصوص اقدامات عملی گفت و گو کردند.

 

به گفته نجفی چون ایران و آژانس در حال مذاکره در خصوص جزئیات عملیاتی طرح پیشنهادی ایران هستند بنابراین این طرح تا رسیدن به نتیجه محرمانه می ماند.

 

سفیر ایران در آژانس اعلام کرد که بر اساس توافق طرفین، دور بعدی مذاکرات ۱۱ نوامبر (بیستم آبان ماه) در تهران برگزار خواهد شد.

 

نجفی با اشاره به فضای مثبت مذاکرات طی دو روز گذشته، تصریح کرد که فصل جدید در روابط ایران و آژانس آغاز شده است.

 

ایران در حالی در مذاکرات وین طرح جدیدی را برای حل و فصل مسائل فیمابین، روی میز آژانس گذاشته است که دو هفته پیش نیز با طرحی جدید وارد مذاکرات ژنو شد.

 

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را روی میز گذاشت.

 

طرح جدید ایران در مذاکرات ژنو با استقبال گروه ۱+ ۵ مواجه شد و طرفین با یک رویکرد جدید، حرکت در مسیر توافق بر سر یک ˈنقشه راهˈ را آغاز کردند و در همین راستا قرار است که یک روز پس از مذاکرات ایران و آژانس، کارشناسان ایران و گروه  در وین وارد جزئیات شوند و نتیجه مذاکرات خود را به نشست آتی ژنو ارایه کنند.

 

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویکرد جدید ایران و گروه ۱+۵ برای ورود به مذاکرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری کرده است که ایران و آژانس نیز با یک رویکرد جدید و همراه با حسن نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقی مانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش بر همکاری های آتی برای مقابله با اشاعه هسته ای و تضمین جهانی عاری از سلاح های هسته یی متمرکز شوند.

 

دیپلمات ها در وین با اشاره به فضای مثبت مذاکرات ایران و آژانس، دیدار عراقچی با آمانو را یک نقطه عطف توصیف کرده و امیدوارند که طرفین با توجه به طرح پیشنهادی ایران، به یک توافق دست یابند. 

منوچهری:پیمانکاران پارس جنوبی تعهدی به تولید ندارند/بانکها صاحب اصلی سود پروژه های نفتی

Posted: 29 Oct 2013 05:02 AM PDT

 جرس: عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون صنعت نفت ضعف‌های موجود در قراردادهای کنونی را شناخته است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد قراردادهای کنونی نمی‌تواند انتظارات سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی را برآورده کند، بنابراین ما نیاز به بازنگری در این قرارداد‌ها داریم.  

 

 به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری با اشاره به اینکه میدان‌های نفتی و گازی مانند یک موجود زنده در طول حیات خود رفتارهای متفاوتی از خود بروز و نیاز به اقدامات فراوان برای حفظ تولید دارند، افزود: گا‌ها دیده شده که تولید میدان‌های هیدروکربروی در مدل قراردادهای بیع متقابل بعد از سپرده شدن کار به کارفرما افت می‌کند، در حالی که دیگر پیمانکار تعهد عینی نسبت به این موضوع ندارد و به دلایل مختلف این موضوع را به گردن نمی‌گیرد؛ بنابراین وزیر نفت با توجه به تجربیات خود و مدل‌های قراردادی روز دنیا به این نتیجه رسیدن که باید در قراردادهای کنونی صنعت نفت با هدف اداره طولانی مدت میدان به وسیله پیمانکار و جذب سرمایه گذاران تغییر ایجاد شود.

 

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران افزود: بر اساس مدل‌های کنونی قراردادی در صنعت نفت، به پیمانکاران نفتی به عنوان یک پیمانکار ساختمانی نگریسته می‌شود که با اتمام کارش باید میدان را ترک کند، درحالی که شرکت پیمانکار باید در میدان حضور داشته باشد تا اقداماتی همچون مطالعات جدید، حفر چاه‌های بیشتر و نصب ایستگاه‌های تقویت فشار را برای حفظ تولید انجام دهد، بنابراین به نظر من باید چند درصدی از کار بهره برداری را برای نگه داشتن پیمانکار به او داد.

 

منوچهری انتقال فناوری جدید به صنعت نفت کشور، تولید صیانتی و حفظ سهم سازندگان داخلی را از جمله مسائل مهمی دانست که باید در بازنگری قراردادهای نفتی به شکل روشن تری به آن‌ها پرداخته شود تا ایران در کنار این قرارداد‌ها بتواند به خودکفایی دست یابد.

 

افزایش جذابیت‌ها در میدان‌های مشترک

 

عضو کمیته بازنگری در قرار داده‌های نفتی ایران با اشاره به تنوع بیش از اندازه میدان‌های نفتی و گازی در ایران گفت: حضور شرکت‌های خارجی در میدان‌ها پیر و عمیق ایران همچون دریای خزر نیاز به جذابیت‌های بین المللی دارد، از سوی دیگر بایستی میزان جذابیت‌ها نیز متفاوت باشد به عنوان مثال باید جذابیت‌ها در میدان‌های مشترک بیش از میدان‌های مستقل باشد.

 

دکتر منوچهری اظهار داشت: هم اکنون نسبت برداشت نفت و گاز در میدان‌های مشترک ما با سایر کشور‌ها اختلاف زیادی وجود دارد و همسایگان ما با بهره گیری از شرکت‌های خارجی به سرعت در حال افزایش تولید هستند، از این رو بایستی با افزایش انگیزش این عقب ماندگی چندین ساله را جبران کنیم.

 

بهره گیری از نکات مثبت قراردادهای نفتی عراق

 

وی گفت: در بازنگری قراردادهای نفتی نکات کلیدی و مثبت قراردادهای نفتی عراق، کویت، عربستان، ونزوئلا و کشورهای حاشیه دریای شمال بررسی و مد نظر قرار خواهد گرفت و در صورتی که با منافع ملی ایران مغایرتی نداشته باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با بیان اینکه قراردادهای کنونی نفتی میان عراق و شرکت‌های بین المللی نوع تکامل یافته قراردادهای سرویس کانترکت ایران است، گفت: ما نکات مثبت این نوع قرارداد‌ها را استخراج می‌کنیم اما این امر به معنی کپی برداری از این نوع قرارداد‌ها نیست.

 

منوچهری گفت: در قراردادهای کنونی صنعت نفت راه‌های زیادی برای دخالت کارفرما در کار پیمانکار وجود دارد و در کل بروکراسی سنگینی بر علیه پیمانکار حکم فرما است، از این رو در قراردادهای جدید در مواردی که لازم نیست این دخالت‌ها کم خواهد شد، به نظر می‌رسد بهتر است ما فقط از پیمانکار یا سرمایه گذار تولید صیانتی و حفظ مقدار تولید در طولانی مدت را بخواهیم.

 

پیمانکاران پارس جنوبی هیچ گونه تعهدی نسبت به تولید ندارند

 

منوچهری گفت: هم اکنون هیچ یک از پیمانکاران فعال در فازهای جدید پارس جنوبی هیچ گونه تعهدی به خصوص در زمینه تولید ندارند و تمام ریسک پروژه‌ها بر عهده کارفرما است در حالی که در قراردادهای جدید تلاش خواهد شد ضمن کاهش ریسک‌های طبیعی موجود، با پرداخت هزینه پذیرفتن ریسک، آن‌ها را به سمت پیمانکار ببریم.

 

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با اشاره به اینکه اصولا قراردادهای نفتی در سراسر جهان پر ریسک بوده و معمولا تمام مراحل اولیه از جمله فعالیت‌های اکتشافی و تهیه‌ام دی پی با دقت خاصی صورت می‌گیرد و سپس شرکت‌ها وارد فاز امضای قرارداد و توسعه میدان می‌شوند، گفت: این درحالی است که هم اکنون در موارد زیادی کار اکتشاف به شرکت‌های مختلفی سپرده می‌شود و شرکت توسعه دهنده چون خود عملیات اکتشافی را انجام نداده با ریسک بالا وارد کار می‌شود.

 

افزایش شیرینی قرارداد برای جبران ریسک

 

منوچهری ادامه داد: پیمانکار برای جبران همه خطرات و ریسک‌های که ممکن است پروژه را تحدید کند باید هزینه پیش بینی کند، از این رو ما باید آنقدر قراردادهای خود را شیرین کنیم که این هزینه‌ها برای پیمانکار جبران شود؛ این شیرینی می‌تواند به عنوان مثال یک نرخ بازگشت سرمایه گذاری خوب باشد.

 

وی تصریح کرد: امروزه شرکت‌های پیمانکار بیشتر سرمایه خود را از طریق بانک‌ها تامین می‌کنند؛ بنایراین نیمی از اصل و سود کار آن‌ها متعلق به بانک‌ها است، حال اگر پروژه در میان کار با افزایش هزینه اولیه به دلایل مختلف روبرو شود پیمانکار ناچارا باید از سود خود کم کند و این باعث عدم جذابیت کار برایشان در ایران می‌شود، پس در نتیجه ما می‌توانیم با فرمول‌های مختلف در قرارداد‌ها نرمش ایجاد کرده تا از خسارات‌های پیمانکار جلوگیری شود.

 

عضو کمیته ویژه بازنگری در قراردادهای نفتی ایران گفت: برای جبران افزایش هزینه‌های پیش بینی نشده در قراردادهای نفتی و جلوگیری از ضرر پیمانکاران پروژه بایستی راهکار بینابینی یافت که ضمن حفظ منافع ملی ایران نظر پیمانکاران و سرمایه گذاران را نیز جلب کند، به عنوان مثال می‌توان اگر پروژه جدید فرعی در حین کار اصلی ایجاد شود برای آن پروژه به صورت مجزا قرارداد منعقد و هزینه‌اش را به پیمانکار پرداخت کرد.

 

منوچهری با بیان اینکه حضور سرمایه گذار یا پیمانکار در کنار کارفرما در مرحله بهره برداری در طولانی مدت می‌تواند برای پیمانکار نزد بانک‌ها کسب اعتبار کند، گفت: داشتن درآمد از یک میدان با فرمول مشخص و بر اساس منافع ملی برای پیمانکار خارجی در طولانی مدت یکی از جاذبه‌های قراردادهای نفتی ایران خواهد بود.

 

وی گفت: بازنگری قراردادهای نفتی ایران بر اساس قوانین موجود در برنامه پنج ساله پنجم و قانون وزرات نفت انجام خواهد شد، از سوی دیگر در جریان این بازنگری از نظرات کار‌شناسان داخلی و شرکت‌های نفتی بین المللی استفاده خواهد شد.

 

عضو کمیته ویژه بازنگری در قراردادهای نفتی ایران تاکید کرد: مدل قراردادی جدید ایران جذابیت لازم را خواهد داشت و اگر بحث تحریم‌ها مقداری کاهش یابد حتما با استقبال شرکت‌های خارجی روبرو خواهد شد. 

افخم: نصب بیلبوردهای “صداقت آمریکایی” غیرقانونی بود

Posted: 29 Oct 2013 04:12 AM PDT

 جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه  درباره جمع آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی از سطح شهر گفت: پیش از آنکه وزارت خارجه بخواهد در این رابطه اقدامی انجام دهد، شهرداری و سایر نهادها متوجه شدند که یک کار غیرقانونی صورت گرفته و این اقدام هماهنگ نشده بوده است.  

 

به گزارش مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره دیدار عباس عراقچی و آمانو و ارزیابی مذاکرات ایران و آژانس که از روز گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: دومین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دولت یازدهم از روز گذشته شروع شده که این دوازدهمین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دو سال گذشته است.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری تاکید داشته و نهایت تلاش خود را برای شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات به عمل می آورد.

 

افخم با بیان اینکه در رویکرد جدید و مذاکرات نیازمند این بودیم و هستیم که مذاکرات و رویکرد جدید خود را در تعامل ایران و آژانس نشان دهد، خاطر نشان کرد: در این چارچوب سفر آقای عراقچی به وین و دیدار با آمانو تنظیم شد، جمهوری اسلامی ایران امیدوار است این رویکرد جدید تقویت‌کننده مذاکرات ایران و آژانس باشد و در عین پاسخگویی به آژانس چشم‌انداز تعامل بیشتر را فراهم کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آقای عراقچی و آمانو مذاکرات را مفید و سازنده خواندند و درعین حال امیدواریم با پیشنهادات آژانس بر تداوم مذاکرات و رفع ابهامات به نتیجه خوبی برسیم و در پایان گفتگوها اولین نشانه های این تعامل جدید را شاهد باشیم.

 

وی درباره سفر ظریف به آفریقای جنوبی اضافه کرد: یازدهمین اجلاس همکاری های ایران و آفریقای جنوبی در پروتوریا برگزار می شود و طی امروز و فردا گروه های کارشناسی کارهای خود را شروع کرده اند و نمایندگان دستگاه های دولتی مذاکرات کارشناسی را انجام می دهند.

 

افخم با بیان اینکه نتیجه این مذاکرات به اجلاس وزیران می رود، بیان کرد: همزمان با یازدهمین اجلاس مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی نیز برگزار می شود، همکاری های خوب و روبه رشدی میان ایران و آفریقای جنوبی برقرار است و بر اساس همکاری های اقتصادی تاکنون 80 سند به امضا رسیده که امیدواریم این دوره از گفتگوها نیز به تقویت همکاری ها بیانجامد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره سفر ظریف به ترکیه خاطر نشان کرد: بر اساس دعوت موسسه آگواش ترکیه برای شرکت در اجلاس صلح این موسسه وزیر امور خارجه به ترکیه می رود و در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر و رئیس جمهور و همتای خود در ترکیه دیدار می کند.

 

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره استرداد یک شهروند ایرانی از استونی به آمریکا به اتهام خرید موشک و بالگرد گفت: ما هنوز از مراجع رسمی موردی را دریافت نکرده ایم، اخبار مربوط به این موضوع را دیده ام.

 

پیگیری هایی از طریق مراجع در حال پیگیری است که بتوانیم اخبار بیشتری داشته باشیم که صحت آن روشن شود. در صورت ثابت شدن تصمیمات را خواهیم گرفت. پس از این دسترسی ها نیز فراهم خواهد شد.

 

وی همچنین درباره اظهار نظر مقامات عربستانی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا و انتقاد آن ها به مقامات آمریکایی گفت: در رسانه ها تحلیل های متعددی در این خصوص مطرح شده و در رسانه های عربی نیز شاید گمانه زنی هایی بوده ایم.

 

وی ادامه داد: بحث زیادی از این مطالب در حوزه رسانه یک کار طبیعی است. آنچه مسلم است هر رویکردی در تعامل با دیگر کشورها علیه منافع هیچ کشوری نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر گمانه زنی رسانه ها مبنی بر این موضوع است باید این اطمینان را داد که مسیر هر تغییری نشانه تغییر همکاری با دیگر کشورها نیست. تغییر رویکرد کشورها نسبت به کشورهای ثالث نیز موضوعی مربوط به خودشان است.

 

مرضیه افخم همچنین با ابراز تأسف از حادثه تروریستی سراوان افزود: کاردار پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه دعوت و یادداشت اعتراض ایران به وی ابلاغ شد. در عین حال اجرای تفاهمنامه دو طرف را در زمینه استرداد مجرمان پیگیری و دنبال می کنیم.

 

افخم افزود: مقامات پاکستانی به ویژه معاون وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد این اقدام تروریستی را محکوم کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه همکاری خوبی بین وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه در این زمینه وجود دارد گفت: به همین منظور به زودی معاون وزیر کشور به پاکستان سفر خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مقابله با تروریسم نیازمند همکاری و عزم جدی همه کشورهاست ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی همه کشورهای منطقه، این پدیده شوم ضدبشری مهار شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره تعیین زمان مشخص در مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه آیا برای مذاکرات با آژانس نیز زمان بندی در نظر گرفته شده است، گفت: از نظر ما تعیین جدول زمانی در مذاکرات ایران و 1+5 و همین طور در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانه اراده سیاسی برای حل موضوع است.

 

مرضیه افخم افزود: ما خواهان این هستیم که مذاکرات به نتیجه برسد و یکی از فاکتورهای مهم آن زمان است. تعیین جدول زمانی مانع از شکل گیری اخلال در مذاکرات و حتی زیر سؤال بردن اراده دو طرف می شود.

 

افخم ابراز امیدواری کرد که بحث تعیین جدول زمانی در کوتاه ترین زمان با برگزاری و استمرار مذاکرات و تفاهم دو طرف انجام شود.

 

افخم در پاسخ به سوالی درباره خط پرواز به آمریکا گفت: در اولین جلسه خبری بعد از پایان سفر رئیس جمهور به نیویورک این مساله مطرح شد. موضوع تسهیل سفر گردشگران در حال پیگیری است عزم رئیس جمهور است که تسهیلات برای اتباع ایرانی فراهم شود، اتباع ایرانی در خارج از کشور بطور خاص محور برقراری پرواز مستقیم هستند نیازمند بررسی های موضوعات فنی و اجرایی در این باره هستیم و به محض بررسی دستگاه های ذیربط این مساله اطلاع رسانی خواهد شد.

 

وی همچنین درباره مفهوم کاردار غیرمقیم که قرار است بین ایران و انگلیس رد و بدل شود، اظهار داشت: کاردار غیرمقیم کارداری است که بین پایتخت کشور خود و محل ماموریت در رفت و آمد است. این کاردار بطور مستمر ساکن کشور مقابل نیست و به همین دلیل کاردار غیرمقیم محسوب می شود و انجام ماموریت وی نیز طبق مقرراتی که تعیین شده دارای سقف مشخصی است.

 

افخم در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ایران در مورد اظهاردات وندی شرمن بیان کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک سوءتفاهم رخ داده و اظهارات دقیق منتشر نشده از نظر مباحث رسانه‌ای تداوم موضوع لزومی ندارد ما پاسخ داده ایم و روشنگری کرده ایم اظهارات باید واقع بینانه باشد امیدواریم حداقل رویکردها واقعی شود و تحولات ایران با واقع نگری مورد بررسی قرار گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل بیان کرد: لحن احمد شهید در ارائه گزارش، لحنی ملایم تر از دفعات قبل بود اما پاسخ ما به اصل گزارش بود. گزارش دارای رویکرد سیاسی است منابع تهیه گزارش منابعی هستند که نسبت به ایران کاملا مغرض هستند.

 

وی تصریح کرد: مستنداتی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده متاسفانه در تهیه این گزارش دیده نمی شود و تداوم رویکرد یک سویه بدون توجه به واقعیات ایران در این گزارش وجود دارد که جای تاسف دارد که به مجامع بین المللی ارائه شده است.

 

افخم ادامه داد: امیدوارم این رویکرد مغرضانه تغییر کند و متناسب با تحولات ایران گزارشات تهیه شود. یکی از مهمترین تحولات ایران برگزاری انتخابات بود که با مشارکت مردمی و یک انتخابات آگاهانه برگزار شد و در گزارش احمد شهید به این مشارکت و حضور گسترده هیچ توجهی نشده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که کاخ سفید و کنگره توافق کردند که از اعمال تحریم ها بر علیه ایران خودداری کنند، بیان کرد: اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شده در عین حال امیدواریم که شاهد رویکرد جدی و عزم سیاسی برای شکل گیری یک روند واقع بینانه در تعامل با جمهوری اسلامی ایران باشیم و انشاءالله اظهارات به حوزه عملیات و اجرایی برسد.

 

وی گفت: چنانچه این خبرها و اظهارنظرهای اولیه مستند و رسمی است نشانه این است که اراده سیاسی برای رسیدن به فضای جدید وجود دارد و بعد از هر گونه اقدام رسمی اظهارنظر بیشتری را خواهیم داشت.

 

افخم درباره سفر اخضر ابراهیمی به تهران اظهار داشت: سفر اخضر ابراهیمی به منطقه برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و زمینه سازی برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 بود ابراهیمی به کشورهای منطقه سفر کرد و سفر به ایران نیز در همین چارچوب بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیدارهای خوب و مثبتی با مقامات کشورمان داشت نگاه جمهوری اسلامی ایران به حل سیاسی موضوع سوریه و رسیدن به راه حل پایدار و در نظر گرفتن حق مردم در تعیین سرنوشت مبانی ما برای هر راه حلی در ژنو 2 است.

 

وی با بیان اینکه اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در ژنو 2 تاکید کرد، گفت: این امر نشانگر این واقعیت است که اگر قرار است راه حل پایدار در سوریه شکل بگیرد باید همه کشورهای تاثیرگذار حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا مخالف رویکرد نظامی و خواهان رویکرد سیاسی بود. یکی از مترقی ترین دیدگاه ها را ایران داشت که این دیدگاه مترقی ابعاد خود را نشان داد. تعامل کشورها نسبت به حضور ایران در همین مسیر است امیدواریم بحران سوریه که اکنون پیچیده شده و عوامل مختلفی در آن تاثیر داشتند به سمت واقع بینی حرکت کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادات ایران در مذاکرات دیروز و امروز به آژانس چه بوده است، بیان کرد: چون مذاکرات ادامه دارد و برای اینکه روی کار همکارانمان تاثیر نداشته باشد در این باره اظهارنظر نمی کنیم امیدواریم پیشنهادات برای ایجاد زمینه همکاری با آژانس آثار اولیه خود را نشان دهد.

 

افخم درباره مذاکرات کارشناسی چهارشنبه و پنجشنبه در وین بیان کرد: مذاکرات کارشناسی در پی تفاهمات جلسه قبلی بود که طرفین بر لزوم بررسی جزئی تر مفاهیم تفاهم داشتند از طرف ایران آقای بعیدی‌نژاد به عنوان رئیس هیات و کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، نفت و بانک در این گروه شرکت می کنند. مذاکرات دو روزه قرار است کماکان در حوزه کارشناسی ادامه یابد نباید بیشتر از این وارد جزئیات شویم چراکه بحث های کارشناسی قابل انتشار نیست و ارزش خبری ندارد. باید به جمع بندی برسد و به مسئولین بالاتر برای کمک در تصمیم گیری ارائه شود.

 

وی افزود: امیدواریم رویکرد جدید با 1+5 که طرف مقابل نیز مصمم به پیگیری آن است را مشاهده کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه در آستانه مذاکرات ژنو انتظار دستگاه دیپلماسی کشور از رسانه ها و مسئولین چیست، بیان کرد: هر رویکرد و هر سیاستی که اعمال می شود طبعا موافق صددرصدی نخواهد داشت آنچه مهم است اینکه با مخالفت ها باید در چارچوب قانون و براساس رعایت اصول بازی سیاسی باشد.

 

افخم ادامه داد: چنانچه بر اساس رعایت قانون هر گونه نقدی صورت گیرد، همیشه شنیده می شود امیدواریم مسیر نقدها و اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد و به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هیات دیپلماسی تردید ایجاد نکند. رسیدن به این مسیر نیازمند کار جمعی است رسانه ها نباید به اعتماد مردم خلل وارد کنند و تحلیل گران نیز باید در چارچوب قانون و مبانی تعیین شده مسیر را طی کنند.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد جدید اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه از 12 شرکت خواسته تا تحریم ها را برعلیه ایران ادامه دهند، اظهار داشت: خبرهای متعددی منتشر شده اعلام نظر رسمی ما منوط به اقدام عملی و اقدام رسمی از مراجع رسمی است در همین حد می توانیم مطرح کنیم که یک رویکرد شکست خورده در گذشته اعمال شده بحث فشار و مذاکره است و امیدواریم طرف های مذاکره به این رویکرد فشار روی نیاورند نگاه ها اکنون به آینده است و امیدواریم این اخبار در حد خبر باقی بماند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات درباره پیگیری وضعیت امام موسی صدر گفت: موضوع ربوده شدن امام موسی صدر از موضوعاتی است که دستگاه سیاسی همواره در طی سال ها موضوع را به دقت مورد تاکید قرار می دهد، کمیته ای برای پیگیری موضوع از طریق دولت لبنان تشکیل شده تماس ها در جریان است و خانواده امام موسی نیز پیگیر موضوع هستند و مساله را در گفتگو با مسئولین لبنانی در دستور کار داریم و امیدواریم به اخبار خوبی در مورد سرنوشت ایشان برسیم.

 

وی درباره شنود تلفن های پنج کشور از سوی آمریکا و اینکه آیا این شنود در مورد مقامات ایرانی صورت گرفته است، بیان کرد: یکی از اخبار جنجالی در حوزه بین الملل بحث شنودها است رئیس جمهور برزیل در مجمع عمومی بیش از این زمان سخنرانی خود را به بحث شنودها اختصاص داد که نشانه اهمیت موضوع است.

 

افخم با بیان اینکه طی روزهای گذشته نیز این مساله مطرح شد، خاطر نشان کرد: مباحث شکل‌گیری قطع نامه ای برای جلوگیری از این اقدامات از سوی همپیمانان آمریکا مطرح شده است البته در مورد مسئولین ایرانی خبری منتشر نشده اما امروز یکی از روزنامه ها در مورد شنود مکالمات ایرانی ها مطلبی را نوشته بود که البته مختص ایران نبود ما هم این اقدامات را رد کرده و فکر می کنیم در حوزه ارتباطات سایبری سازوکارهای جدیدی برای پیشگیری از این اقدامات باید شکل بگیرد.

 

وی در این باره که فردا آخرین مهلت معرفی کاردارهای تهران و لندن است، آیا می توانید شخص کاردار را معرفی کنید؟ گفت: در این باره متعاقب نهایی شدن موضوع اطلاع رسانی می کنیم.

 

افخم درباره حمایت عربستان از گروه های تروریستی به ویژه در ماجرای سراوان و اینکه شاید دلیل این امر نداشتن مناسبات دولت یازدهم با عربستان باشد، بیان کرد: خیلی از تحلیل ها نیمه خالی لیوان را نگاه می کنند پیش از مراسم تحلیف یادداشت تبریک از مقام سعودی دریافت شد و نماینده عربستان نیز در مراسم حضور داشت روند مناسبات در یک روند منطقی در جریان است ظرفیت های همکاری بدلیل شرایط منطقه باید بیشتر شود امیدواریم مسیر گفتگوها بازتر شود و پیام دولت یازدهم نیز، پیام صلح و سازندگی است که استقبال خوبی از این پیام در سطح جهان بوجود آمده در مورد عربستان نیز چون حوزه همکاری بیشتر است باید به این روند خوشبین باشیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم درباره بحران با قاهره چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: مناسبات ایران با کشورهای عربی منطقه طبیعی است و نیازمند وساطت و پادرمیانی نیست. جنس این مناسبات از ماهیت خود برخوردار است و در حد ارتباطات طبیعی ادامه داد.

 

افخم افزود: برای ارتقاء مناسبات نیازمند گام های جامع و فراگیر هستیم که ابعاد مختلفی را تعریف کند امیدواریم تعاملات بیشتر شود و در عین حال بعضی از سوءتفاهمات باید حل شده و اراده جدی طرف مقابل برای حل آنها دیده شود. با شکل گیری این فضا می توان گام های بیشتری برداشت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور درباره لغو ویزای اندونزی و مالزی برای ایرانیان بیان کرد: بر طبق آخرین اخبار نمایندگی ها که در محل حضور دارند تغییری در مقررات و قوانین مربوط به ورود ایرانیان ایجاد نشده کماکان مطابق مقررات سابق است و خبرسازی ها دقیق نبوده است.

 

وی ادامه داد: تفاهم اولیه بین ایران و مالزی این بوده که ویزا 14 روزه باشد، مالزی خود تصمیم گرفته این ویزا را سه ماهه کند و بعدها براساس قوانین کشور خود همان توافق اولیه دو هفته ای را اجرا کردند.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه وی اکنون در سوریه است، بیان کرد: پیش از این تلاش می شد سوریه از راه های دیگری از جمله نظامی به نتیجه برسد، اکنون واقع بینی در این موضوع حاکم شده که مفهوم آن این است که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل شود و کشورها از این رویکرد استقبال کردند و سفر اخضر ابراهیمی نیز در این راستا بود. ما از این فرآیند استقبال می کنیم ژنو 2 یا هر کنفرانس دیگری با این مضمون که برای حل بحران سیاسی سوریه شکل بگیرد را مورد حمایت قرار می دهیم و پافشاری بر رویکرد نظامی یک سیاست غیرواقع بینانه است.

 

افخم درباره جمع آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی از سطح شهر بیان کرد: پیش از آنکه وزارت خارجه بخواهد در این رابطه اقدامی انجام دهد، شهرداری و سایر نهادها متوجه شدند که یک کار غیرقانونی صورت گرفته و این اقدام هماهنگ نشده بوده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم همه اظهارنظرها و طرح دیدگاه ها مبنی بر چارچوب قانونی و اصولی و احترام به حقوق مردم باشد اگر نقدها در یک چارچوب باشد هم امکان نقد و اظهارنظر وجود دارد و هم مسیر دیپلماسی ادامه می یابد امیدواریم این اقدام در چارچوب قانون بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ABC مبنی بر اینکه آیا در صورت دعوت اوباما، روحانی این دعوت را قبول می کند، بیان کرد: آنچه در خصوص تحول تاریخی در مناسبات ایران و آمریکا مطرح است، باید نتایج خود را به طور اولیه در مذاکرات ایران و 1+5 نشان دهد این چارچوب تعیین کننده مسیری است که می توان در آینده بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

 

افخم درباره سفر خالد مشعل به تهران بیان کرد: در مورد سفر خالد مشعل در سطح رسانه ای مطالبی عنوان شده چنانچه این موضوع به صورت رسمی مطرح شود نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام می کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هنوز خبری مبنی بر اینکه بدلیل مشغله کاری مقامات ایرانی سفر مشعل به تعویق افتاده باشد، ندارم در عین حال ارتباطات ایران با گروه های مقاومت یک ارتباط خوب است و تعاملات در جهت حفظ منافع فلسطین مثبت بوده است.

 

وی درباره اظهارات نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره توقف غنی سازی گفت: ایشان خودشان این اظهارات را رد کردند آنچه می توان گفت این است که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5 روی خطوط قرمز گفتگو نمی کند.
 

روزنامه دولت به دعوت “یکسویه” از کارشناسان مخالف دولت در صداوسیما انتقاد کرد

Posted: 29 Oct 2013 04:12 AM PDT

 جرس: روزنامه ایران ، روزنامه رسمی دولت در مطلبی با عنوان "صدا و سيما، دولت يازدهم و بدعت‌هاي تازه" نوشت: این روزها صدا و سیما مملو از حضور مقامات دولت سابق یا افرادی شده است که یکپارچه به حمایت از عملکرد دولت گذشته می‌پردازند.  

 

در این یادداشت که در شماره امروز، هفتم آبان ماه منتشر شده است آمده است:

 

چینش برنامه ها چنین است که مقامات دولت فعلی تا سخنی می گویند و برنامه  و سیاستی را اعلام می کنند، بی آن که محتوای برنامه ها به صورت کامل از صدا و سیما منعکس شود، تریبون در اختیار افراد عمدتاً مخالف دولت جدید و حامی دولت سابق قرار می گیرد. از حضور محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی تا شمس‌الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد، تا پوشش سخنان مقامات دولت سابق در بخش‌های مختلف خبری - تحلیلی صدا و سیما، همگی نشان‌دهنده آن است که گویی از منظر اهالی جام جم هنوز دولت سابق استقرار دارد و تغییر و تحولی در اقلیم سیاست رخ نداده است.

 


البته مقصود این نیست که تریبون‌های صدا و سیما جاده یکطرفه در پیش گیرند و درکف اختیار دولت یا افراد مدافع برنامه‌های دولت قرار گیرند. گرچه در دوران دولت های نهم و دهم چنین کردند، بلکه منظور این است که صدا و سیما می‌بایست به گونه‌ای عمل کند که سخنان و برنامه‌های دولت، چنان که سزاوار است امکان پخش و انعکاس از صدا و سیما را پیدا کند چرا که حق مردمی که این دولت را برگزیده‌اند این است که بدانند و دریابند دولت چه تصمیماتی گرفته و اسباب و علل تصمیمات کارشناسی دولت چیست؟

 

اگر به کارنامه صدا و سیما در پوشش سخنان رئیس جمهور یا فعالیت‌های مختلف دولت رجوع شود، کم توجهی و گاه بی‌توجهی این رسانه به دولت مستقر به راحتی قابل تشخیص است.


در این راستا، روحانی، کم و بیش به رویه صدا و سیما انتقاد داشته و این انتقادات معطوف به قبل از انتخابات هم می‌شود. از نحوه پوشش سفرهای انتخاباتی روحانی تا بعد از انتخابات که دولت یازدهم تشکیل شد، صدا و سیما رویکردی عمدتاً یکطرفه و نامهربانانه در پیش گرفته است.

 

در جلسه 20 مهر ماه که اعتراض هیأت دولت به صدا و سیما به خاطر پوشش ضعیف و گاه تحریف‌آمیز سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به نیویورک به اوج رسید، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما با حضور در جلسه هیأت دولت توضیحاتی ارائه داد و در صدد دلجویی برآمد. انتظار این بود پس از این جلسه رویه صدا و سیما اصلاح شده و اخبار حوزه دولت با رویکرد واقعی‌تری منتشر شود. لیکن نه تنها بهبودی حاصل نشد که این روزها آهنگ برنامه یکسویه دعوت از کارشناسان مخالف دولت و مقامات دولت سابق بر مقامات فعلی دولت سبقت گرفته است.

 

هنوز شهروندان ایرانی فراموش نکرده‌اند که وقتی دولت سابق مستقر بود، روزانه حجم انبوهی از اخبار و گزارش‌ها با لعاب پررنگ علیه دولت های پیشین روی آنتن صدا و سیما می‌رفت، اصحاب جام جم حتی یکبار هم اراده نکردند به مقامات دولت اصلاحات یا سازندگی فرصتی برای دفاع و توضیح داده بشود. بگذریم از این‌که نقد کارشناسی عملکرد دولت گذشته هم عموماً جایگاه چندانی در صدا و سیما نداشته است. 

دور تازه حملات سیاسی مداحان؛ از فحش تا نفرین و آرزوی مرگ

Posted: 29 Oct 2013 04:00 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: با نزدیک شدن به ماه محرم بازار سیاسی گویی های مداحان نیز کم کم گرمتر می شود . حاج منصور ارضی از جمله مداحان مشهوری است که به تازگی در یکی از محافل خود، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نفرین کرده است. او در دولت قبل نیز الفاظ رکیکی را نثار مشایی و احمدی نژاد کرده بود و حتی محمد باقر قالیباف شهردار تهران از گزند زبان وی مصون نمانده است. اظهارات این مداح در باره هاشمی رفسنجانی با واکنش های متعددی روبرو شده است.  

 

نفرین های توهین آمیز یک مداح !

حاج منصور ارضی در بخشي از سخنان خود در خلال مراسم دعاي روز عرفه ، اظهارات تند و توهين آميزي عليه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايراد كرد و برای ادامه عمر هاشمی رفسنجانی به دلیل مطرح کردن ادعایی به نقل از آیت الله خمینی در باره حذف شعار مرگ بر امریکا طلب مرگ کرد.
این مداح در حسينيه صنف لباس فروش هاي تهران، هاشمی رفسنجانی را « پیر کفتار» خطاب کرد و گفت: «ان شاالله خداوند مرگ او را برساند! اين فرد اظهارات نادرستي درباره حذف شعار مرگ بر آمريكا كرده و عده اي از اطرافيان پول پرست و ... از او حمايت مي كنند».

اظهارات حاج منصور در توهین به سیاسیون تازگی ندارد . از او بارها به علت کاربرد اظهارات ناشایست و توهین به افراد در محاکم قضایی شکایت شده است اما احکام قضایی مناسبی برای او صادر نشده است.
این مداح ۱۳ آبان ۹۱ از اتهام تهدید به قتل اسفندیار رحیم مشایی تبرئه شد.


شکایت از حاج‌منصور بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی به اتهام توهین و افترا و تحریک به قتل رئیس دفتر رئیس جمهور صورت گرفته بود اما دادگاه انقلاب او را از این اتهام تبرئه کرد.
او در باره مشایی گفته بود: « هر کس این آدم جهود صفت را بکشد دیه اش را من پرداخت خواهم کرد.»


ارضی در اظهارات تهدید آمیز خود اینگونه گفته بود: « فعلا قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش! فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت! گفتم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم ! »

مداحان جوگیر و بی خاصیت !

منصور ارضی مداح حکومتی که اغلب در محافل روضه خوانی رهبر نظام نیز حاضر بوده و بارها به ذکر مصیبت در حضور او مبادرت کرده، پس از اظهارات تند و تیزی که اخیرا بر علیه هاشمی رفسنجانی بیان داشت مورد انتقاد شدید قرار گرفت و از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین معزالدینی - امام جمعه موقت یزد در مراسم سالگرد رحلت آیت الله روح الله خاتمی پدر سید محمد خاتمی به صورت غیر مستقیم گفت: « تبیین حقایق اسلام بدست عده‌ای مداح بی‌خاصیت افتاده است. این درد را کجا ببریم؟»


حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان از شاگردان سابق آیت الله مصباح یزدی نیز به اظهارات این مداح واکنش نشان داده و گفته : « این توهین ها نمونه بارز سوء استفاده از محافل دینی و مجالس مذهبی است و این نوع ادبیات حرام قطعی است»
وی با بیان اینکه این نوع ادبیات سخیف در واقع از دید مردم محکوم است، افزود: « این اظهارات باعث می‌شود بسیاری از مردم از دین و محافل دینی و مذهبی فاصله بگیرند و از بعضی چهره‌های به ظاهر دینی و مذهبی هم تنفر پیدا کنند.»
نارضایتی از اقدامات و اظهارات مداحان به درون پارلمان هم کشیده شده و برخی نمایندگان از جمله کمال الدین پیر موذن نماینده اصلاح طلب اردبیل در مجلس انتقادات تندی از او کردند.


ییرموذن در نطق پیش از دستور خود گفت: « دو مداح جوگیر مراسمات که گاها دین و اهل بیت دوستی شیعه را فدای دنیای دیگران می‌کنند و اخیرا یکی از آنان در خصوص نحوه عمل نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی احتمالی رییس جمهور برای وزارت علوم ظالمانه فتوا صادر نموده‌اند؛ بدانند که قاطبه نمایندگان ، مردمی و آزاد‌اندیش خود را بی نیاز از فتاوی و اولتیماتوم‌های قیم مابانه شما می‌بینند.»
محمد رضا باهنر نائیب رئیس مجلس هم از اظهارات عجیب مداحان در خلال روضه خوانی خیلی دل خوش ندارد.


او در این باره گفته : « باتوجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم باید دقت کنیم که مراسم‌ها وارد بحث‌های کم عمق سیاسی نشود چرا که زمان دولت احمدی‌نژاد نیز این تجربه نشان داد که این رویکرد موفقیت آمیز نیست از این رو امیدواریم مداحان در این زمینه غیر ملموس صحبت کنند و با تدبیر بیشتری به این مسائل ورود داشته باشند.»

 

مداحی که کمی سر به راه شد

از میان مداحانی که سابقه اهانت به سیاسیون را دارند کسانی هم هستند که ترجیح می دهند خود را از قیل و قالهای موجود کنار بکشند .
سعید حدادیان از جمله این افراد است که برخلاف حاج منصور ارضی تصمیم دارد دیگر در محافل روضه خوانی خود حاشیه پردازی نکند و از جار و جنجالها فاصله بگیرد.
وی اخیرا و در یکی از گردهمایی های مداحان گفته: « باید بگویم من مقابل دولت موضع ندارم و از جنجال خسته شده‌ام و به جنجال تن نمی‌دهم.»


با این حال سعید حدادیان هم مثل حاج منصور در روز عرفه امسال وارد بحث های سیاسی شده و در خصوص انتخاب وزرا سخنانی را مطرح کرده بود و از جمله اینکه: « اگر نماینده‌ای لابی غیرشرعی و غیرقانونی کرده باشد مانند کسی است که نان خود را در شراب زده و خورده که حرام است.»


وی به خبرگزاری مهر گفت که از رئیس جمهور روحانی تشکر می کنم که به اظهاراتش در روز عرفه نگاه جنجالی نداشته است.
حدادیان اضافه کرد: « شخص بنده با توجه به فرمایشات رهبری و ادبیات رئیس‌جمهور بنای مقابله و تعارض با دولت را ندارم. جنجال با احوال من هماهنگی ندارد.»
این مداح ضمن احترام به شرایط ایجاد شده جدید در کشور گفت: « اما اگر کسی موضع جدی علیه نوامیس نظام بگیرد من حتما تذکر می‌دهم و نمی‌توانم در برابر آن سکوت کنم.»


حدادیان در باره اظهارات هاشمی در خصوص حذف شعار «مرگ بر امریکا» گفت: « رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت باید به عنوان یک زبده سیاسی و با توجه به کهولت سنی که دارد در گفتار و رفتار و چیدمان اطرافیانشان حداقل به خاطر شخص خود و سوابق انقلابی که داشته‌اند تجدیدنظر کنند. »
سعید حدادیان پیشتر در باره رحیم مشایی گفته بود: « او عورت احمدی نژاد است و در صورت لزوم آن را قطع می کنیم.»
وی به خاطر این اظهاراتش دادگاهی و در نهایت محکوم به پرداخت جریمه نقدی ناچیز شد.

تبعات حمایت از نگرش افراطی


منتقدان لحن پرخاشگرانه مداحان در انتقاد از مسئولان نظام و وضع موجود توهین آمیز می دانند. منصور ارضی پیشتر در اظهارات خود در خلال روضه خوانی ها از جمله هاشم آقاجری را به خوردن لقمه های حرام، مشایی را یهودی و شبیه به سلمان رشدی و قالیباف را فردی تشنه قدرت معرفی کرده بود. او تا کنون برای موسوی، کروبی و هاشمی رفسنجانی آرزوی مرگ کرده است.


این ادبیات تند و تیز مداحان، طرفدارانی نیز در میان جریانهای سیاسی کشور دارد و از جمله قرارگاه عمار و افراد نزدیک به محافل تندرو طرفدار پر و پاقرص اهانت به افراد خاص هستند.
سایت صراط نیوز از هجمه سنگین اصلاح طلبان و اعتدالیون به اظهارات منصور ارضی انتقاد کرد و نوشت: « مگر حاج منصور چه گفته بود که اینگونه بر او می تازند؟ »


محافل روضه خوانی مدتهاست که در معرض اتهام تحریک جوانان هیئتی به انجام اعمال خشونت بار هستند. ترور حجاریان توسط فردی که به اینگونه محافل تعلق داشت از جمله نمونه هایی در تائید این مدعا است .