جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روایت دانشجویان دانشگاه تهران از فضای امنیتی دانشگاه در حضور روحانی

Posted: 16 Oct 2013 09:44 AM PDT

جرس: روز دوشنبه هفته جاری دانشگاه تهران، در حالی میزبان حسن روحانی که جو فضای امنیتی شدیدی تدارک دیده شده توسط فرهاد رهبر دانشجویان را ناراضی و عصبانی کرد و اعتراض رییس جمهور را در نیمه سخنرانی با خود همراه داشت.

 

یکی از دانشجوبان دانشگاه تهران با تشریح فضای دانشگاه به کلمه می گوید: در ورودی‌های دانشگاه، بر خلاف روزهای عادی، بر سر هر گیت تقریبا ۵ نگهبان ایستاده بودند و افراد ناآشنایی در کنار نگهبانان مشاهده می‌شدند. آن چنان که چهره‌ها و رفتار ماموران برای دانشجویان یادآور ۱۶ آذر ۸۸ بود.

 

وی همچنین می افزاید: بعد از عبور از گیت‌ها با کارت دانشجویی به تجمع پراکندهٔ دانشجویانی بر می‌خوردیم که تقریبا از ساعت و ۹ و نیم منتظر ملاقات آقای روحانی بودند. کمی که جلو‌تر و به طرف کتابخانه مرکزی دانشگاه می‌رفتی به نگهبانانی بر می‌خوردیم که‌گاه با لحن ملایم و‌گاه با لحن تند از ادامه مسیر به سمت کتابخانه جلو گبری می‌کردند.

 

این دانشجوی دانشگاه تهران ادامه می دهد: تقریبا ۴ لایهٔ انسانی از نگهبانان ولی به شکل پراکنده تا کتابخانه که سالن علامه امینی در آنجا واقع است، دیده می‌شد که لایه آخر آن همگی لباس شخصی بودند. چهرهٔ خیلی‌هایشان آشنا و از حراست دانشگاه بودند و چهرهٔ خیلی‌ها هم نا‌آشنا یود.

 

به گفته ی وی در بین بچه‌ها صحبت‌هایی شنیده می‌شد که مگر ما دانشجو نیستیم، پس چرا حق ورود به سالن را نداریم. بچه می‌گفتند که نمی‌دانیم از کجا، ولی روحانی آمده و وارد سالن شده است. برایشان سوال پیش آمده بود که چرا نمی‌گذارند ما روحانی را ببینیم.

 

وی می گوید: حدود ساعت ده و نیم بود که در دو ضلع شرقی و غربی کتابخانه مرکزی دانشجویان یه صورت متفرق تجمع کرده بودند. از گوشه و کنار صدا‌هایی بلند می‌شد که با لحن تند با دانشجویی برخورد می‌شد. همچنین در چند نقطه هم حراست و نگهبانی دانشگاه دچار درگیری‌های فیزیکی شدند.

 

او با بیان اینکه حدود ساعت ۱۰: ۴۵ در سمت شرق کتابخانه دانشجویان سرود یار دبستانی من را خواندند تشریح می کند که بلافاصله توسط نگهبانان و حراست دانشگاه دانشجویان متفرق شدند. در گوشه‌ای هم لباس شخصی‌ها می‌آمدند و به دانشجویان می‌گفتند که امروز اینجا نباشید به نفع خودتان است. دانشجویان هم چنان زمزمه می‌کردند که نیامده‌ایم که نگهبانان را ببینیم. به حسن روحانی رای داده‌ایم و می‌خواهیم او را ببینیم. نگهبانان هم پاسخ می‌دادند که نمایندگانتان در داخل هستند. حضور لباس شخصی‌های نا‌شناس با موتور‌هایشان در داخل دانشگاه بسیار سوال برانگیز بود.

 

به گفته ی این دانشجوی حاضر در دانشگاه حدود ساعت ۱۰: ۵۰ در سمت غربی کتابخانه در گیری بین یکی از اعضای حراست و یکی از دانشجویان در گرفت که موج بر خواستن سر و صدای دانشجویان به نشانه اعتراض به برخورد تند حراست با دانشجویان داشت. از گوشه و کنار هم شنیده می‌شد که دو نفر از دانشجویان که کارت‌هایشان توسط حراست ضبط شده بود به بیرون دانشگاه منتقل شدند.

 

وی پایان این برنامه را از اینچنین شرح می دهد: حدود ساعت ۱۱: ۱۰ کمک جمیعت از داخل کتابخانه به بیرون می‌آمد که کمی فضا به هم ریخته شد. و با بیرون آمدن کامل جمعیت از سالن این فضای امنیتی رفته رفته کمتر شد. حدود ساعت ۱۱: ۳۰ دانشگاه کاملا به حالت عادی خود برگشته بود.

 

پیش از این کلمه گزارش داده بود که فرهاد رهبر در میان فشار شدید اجازه قرائت دو بیانیه انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی را در مراسم داده بود. وی همچنین با جلوگیری از حضور دانشجویان در اطراف تالار محل سخنرانی حسن روحانی، از بروز تجمعات احتمالی مطالبه کننده تغییر رئیس دانشگاه تهران جلوگیری کرده بود.

 

فضای امنیتی آنقدر شدید بود که حسن روحانی نیز گلایه خود را از این فضا خطاب به فرهاد رهبر چنین ابراز کرد «همه مسئولان بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق را توسعه داده‌اید.»

 

همه اینها در حالی اتفاق می افتد که در روزهای گذشته دکتر غلامرضا جمشیدیها از حامیان سعید جلیلی در انتخابات به سمت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزیده شده و دکتر جواد ساداتی نژاد معاون سابق حقوقی کامران دانشجو در وزارت علوم احمدی نژاد معاونت اداری مالی دانشگاه را بر عهده گرفته است. ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به یونس نوربخش عضو کمیته اسلامی سازی دانشگاه ها و معاونت سابق نهاد رهبری سپرده شده است. 

پایان مذاکرات ژنو / بیانیه پایانی قرائت شد

Posted: 16 Oct 2013 09:44 AM PDT

ظریف: کارشناسان تحریم به تیم اضافه می‌شوند
 جرس: مذاکرات دو روزه ایران و گروه موسوم به پنج بعلاه یک، عصر امروز چهارشنبه با قرائت بیانیه به پایان رسید. مذاکراتی که دو طرف از آن رضایت دارند. رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 با بیان این که برنامه هسته‌یی ایران جای هیچ نگرانی ندارد، خاطرنشان کرد: به ادامه مذاکرات خوشبین هستیم تا بتوانیم به اهداف مشترک برسیم.


به گزارش خبرآنلاین، در این دور از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران بسته ای جدید را به طرف مقابل پیشنهاد کرد.

هیات ایرانی مذاکره کننده به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه حامل بسته پیشنهادی جدید و متفاوتی از مذاکرات پیشین بوده است. در دیگر سو مقامات سیاست خارجی کشورهای اروپایی نیز از پیشنهاداتی جدید به ایران سخن می‌گویند.


تاکید دو طرف مذاکره کننده بر حل هر چه سریعتر پرونده هسته‌ای ایران در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال اهمیت این دور از مذاکرات را چند برابر کرده است و دو طرف برخلاف گذشته گویی در مسیر «اعتمادسازی» و «تعامل سازنده» پیش می‌روند. بی آنکه نه ایران متهم به وقت‌کشی شود و نه غربی‌ها از سروسامان دادن به پرونده هسته ای ایران طفره روند.


در این میان اما برخلاف انتظارات شکل گرفته بعد از نشست وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 در نیویورک درخصوص ادامه مذاکرات در سطح وزرای خارجه به نظر می‌رسد، طرف غربی هنوز به تصمیم قطعی برای قبول پیشنهاد ایران برای رساندن مذاکرات از سطح فعلی به سطح وزرای خارجه نرسیده است.


متن بیانیه پایانی اجلاس ژنو به نقل از ایسنا بدین شرح است:

هیات‌های نمایندگی 1+5 و ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و١٦ اکتبر برگزار کردند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه نمود که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) بعنوان مشارکتی مهم در فرأیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

أعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری نمودند.تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار گردد.

اعضا همچنین موافقت نمودند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدمهای عملی تشکیل جلسه دهند.


ظریف: اگر گام‌ها متوازن نباشد اعتمادسازی رخ نمی‌دهد/کارشناسان تحریم به تیم اضافه می‌شوند

به گزارش ایسنا ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست ایران و 1+5 در ژنو در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: مذاکرات پرثمری پشت سر گذاشتیم. امیدواریم این مذاکرات آغازی برای فاز جدید در روابط باشد تا بحران غیرضروری را خاتمه داده و افق‌های جدیدی باز کند.

وی افزود: وضعیت موجود بین‌الملل امروز برای حل و فصل موضوعات موجود راه‌حل‌های درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت‌ها وارد مذاکره شدیم و نمایندگان 1+5 هم اراده لازم سیاسی را نشان دادند.

ظریف افزود: نیاز داریم مذاکرات عمق بیش‌تری انجام دهیم، بحث‌های خود را در سطح کارشناسان ادامه خواهیم داد و قرار است ادامه مذاکرات ششم و هفتم نوامبر (15 و 16 آبان) در ژنو دنبال شود.


وزیر امور خارجه ایران با بیان این که نهایت احترام را به رسانه‌ها قائل هستم، اضافه کرد: در گفت‌وگوهای رسانه‌یی وارد جزییات نخواهیم شد و این کار را صرفا در اتاق مذاکرات انجام می‌دهیم اما در مقابل مطبوعات این موضوعات مطرح نخواهد شد. جزییات مهم هستند، اهمیت آن ما را موظف کرده است که با دقت تمام به آن بپردازیم.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش به زبان فارسی با تبریک عید قربان گفت: مذاکرات بین ایران و گروه 3+3 انجام شد که بسیار مفید بود. بحث‌های جدی صورت گرفت و برای حرکت به سمت جلو بر اساس چارچوبی که ایران پیشنهاد کرده بود که روی اهداف توافق کنیم. در مورد تصویر نهایی توافق داشته باشیم و گام‌هایی برداریم که این پیشنهاد مورد بحث قرار گرفت. بحث‌های مفصلی در این باره مطرح شد. قرار شد در سطح کارشناسان بحث‌ها ادامه پیدا کند و مجددا جلسه چند هفته دیگر برگزار شود. دو طرف در مذاکرات جدیت دارند. باید وارد جزییات شد.


ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار کریستن ساینس‌مانیتور در مورد این که بعد از دو روز گفت‌وگو که گفته می‌شود مهم‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5 تاکنون بوده است، آقای ظریف چه چیزی به ایران خواهد برد و به چه نحوی به تهران تذکر خواهد داد که 1+5 در مذاکرات جدی بوده است؟ گفت:‌ مذاکرات نشان دهنده جدی بودن ایران و وجود زمینه‌های مشترک است. ما با همکاران خود پیگیر این موضوعات هستیم. پیگیری‌های 1+5 هم به تهران منتقل خواهد شد. ما دلیلی برای ادامه مشکلات نمی‌بینیم. موضوعات مهم‌تری داریم که باید به آن‌ها بپردازیم و اعتقاد داریم که با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم. البته این مشکلات در یک مقطع حل نخواهد شد.


وزیر امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در ژنو در مورد این که با توجه به این که این دوره از مذاکرات آزمونی برای سنجیدن جدیت دو طرف است چه گام‌های متوازنی در این مورد برداشته شده است؟ گفت: حتما توافقاتی بوده است. اگر گام‌ها متوازن نباشد اعتمادسازی رخ نخواهد داد. برخورد غرب با جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته‌یی‌اش به گونه‌ای بوده است که ضرورت اعتمادسازی وجود دارد. به نظر می‌رسد مبنایی برای بی‌اعتمادی به ایران در مورد برنامه هسته‌یی وجود ندارد اما لازم است که گام‌های متوازن برداشته شود تا اعتماد خدشه‌دار شده باز گردد.


ظریف ادامه داد: مذاکرات آزمون مهمی است که بتواند مسیر اعتمادسازی را برگرداند. در این دوره قدم مهمی برداشته شده است و بحث‌های جدی و جزییاتی مربوط به دیدگاه‌های هر دو طرف مطرح شده است. توازن در حرکت اول وجود داشته است. گام اولیه در مسیر دشوار برداشته شده است. امیدواریم که حرکات بعدی با جدیت، حسن نیت و گام‌های استوار برداشته شود.


وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی که به بیانیه مشترک هر دو طرف و بند مربوط به پیشنهاد ایران اشاره کرد و گفت که سهم دولت آمریکا و رادیکال‌ها در این کشور در مورد مساله هسته‌یی چه بوده است؟ اظهار کرد: پیشنهادها روی میز است. بیانیه مشترکی که با 1+5 صادر شده گفته است که هر دو طرف سهم مهمی را ایفا کردند اما لازم است به آینده دید مثبت داشته باشیم و این‌قدر به عقب برنگردیم. پیشنهادهایی مطرح است و ما میل داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. هر دوی ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آرزوی‌مان این است که طرف دیگر قدری بهتر واقعیت‌ها را قبول کند که بخشی از فاصله پوشیده شود.


وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: همه اتفاقات در دور اخیر مذاکرات برای 1+5 جدید بوده است و این گروه نیاز به زمان دارد تا به پیشنهادات ما به‌اصطلاح دقیق‌تر شود. 1+5 احتیاج به زمان دارد تا عکس‌العمل نشان دهد و مشکلات حل شود.

ظریف هم‌چنین تاکید کرد: ما نیاز داریم که آمریکا عملا حسن نیت خود را نشان دهد. هر دو طرف باید با حسن نیت برخورد کنیم و در یک مسیر گام برداریم. مطالبی توسط عالی‌ترین مقام‌های آمریکایی مطرح شده است و صحبت از احترام متقابل در آن‌ها وجود دارد. لازم است از دامن زدن به مشکلات دوری شود. همه باید این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند.


رییس هیات مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در ادامه نشست مطبوعاتی خود درباره بیانیه پایانی مذاکره ایران با 1+5 درباره برگزاری نشست‌های کارشناسی پیش از نشست آینده در ژنو و حضور کارشناسانی درباره امور تحریم و هسته‌یی در این مذاکرات، گفت: موضوعات اساسی مهمی از نظر دو طرف وجود دارد. بحث تحریم‌ها و اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران، موضوعات فنی و تخصصی هستند. پیشنهاد شد برای این که از اتلاف وقت جلوگیری کنیم این موضوعات در فاصله بین نشست ژنو و نشست سه هفته آینده بررسی شود. سطح شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود. صرفا سطح کارشناسی نیست اما افرادی از جمله اعضای کنونی تیم مذاکراتی ایران که از تخصص بالایی برخوردار هستند در این جلسات حضور خواهند داشت. شاید نیاز باشد افراد جدیدی را ما هم اضافه کنیم که در حوزه تحریم‌ها تخصص دارند.


وی افزود: خوشحالیم که در این جلسه افرادی در تیم طرف مقابل حضور داشتند که متخصص تحریم بودند اما ما هم نیاز داریم در دوره آینده افرادی که چنین تخصص‌هایی را داشته باشیم در تیم‌مان داشته باشیم.

ظریف گفت:‌ ما متخصصان امور هسته‌یی را در تیم داشتیم. شاید نیاز شود تعداد این افراد را تغییر دهیم و اضافه کنیم. به هر حال مذاکرات مهمی خواهیم داشت و برای دور بعدی نشست در ژنو آماده‌ می‌شویم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات دور گذشته درباره سطح مذاکرات و حضور وزیران خارجه در نشست آینده در ژنو صحبتی شد؟ تصریح کرد: یک دور نشست در سطح وزیران برگزار کرده‌ایم. حاضر هستم در چنین سطحی مجددا جلسه برگزار شود. ما توافق کردیم هر موقع لازم بود در سطح وزیران نشست داشته باشیم. از مجموعه مباحث مطرح شده در دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را در اولین فرصت که در آن آقایان عراقچی و روانچی حضور دارند دنبال کنیم.


او ادامه داد: ما تیم دائمی خواهیم داشت.


ظریف تاکید کرد: مذاکراتی بسیار جدی داشتیم. هدف‌گیری بهتر سیاسی نیاز داریم. البته اولین نشستی که در نیویورک در سطح وزیران برگزار شد اراده و حرکت مورد نیاز سیاسی را برای ما ایجاد کرد و امیدواریم در آینده هم بتوانیم در سطح وزیران نشست داشته باشیم تا توافقاتی که حاصل می‌شود را نهایی کنیم. در این دو روز توانستیم توافقاتی داشته باشیم امیدواریم که این توافقات را به سمت جلو پیش ببریم.


خبرنگار دیگری درباره این که آیا ایران پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت؟ که ظریف پاسخ داد: در حال انجام بحث و مذاکره بر روی مکانیزم‌های پایش مختلف هستیم. یکسری محدودیت‌های قانونی درباره پروتکل الحاقی در ایران وجود دارد که باید به آن بپردازیم. برای این که بتوانیم به صورت متداوم به پیش ببریم یک رویکرد متعادل نیاز داریم.

وی توضیح داد: نمی‌توانم جزییات مذاکره را افشا و مطرح کنم. این موضوعاتی است که در بحث هستند و در مراحل مختلف فرآیند تصمیم‌گیری درباره آن‌ها انجام خواهد شد.


ظریف هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که با توجه به تجربه تلخی که از گذشته غرب برای اعتمادسازی وجود داشته آن‌ها چه گامی به عنوان اولین گام در ایجاد اعتمادسازی و جلب رضایت ایران انجام خواهند داد؟ گفت: از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده، آن تجربه دیدگاه با حاصل جمع صفر و تحمیل بود که هیچ منفعتی برای هیچ کس نداشته است.


وزیر خارجه ایران اضافه کرد: دوستان ما در غرب کاملا مطلع هستند که شرایطی که در آن تلاش کردند از طریق تحریم‌ها به مردم ایران تحمیل کنند نه تنها باعث تغییر سیاست ایران نشد بلکه مردم ایران با عزت و اقتدار از مواضع و اصول خود حمایت کردند و این را در حضور حماسی‌شان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نشان دادند.


او گفت: مجموعه 1+5 باید به این نتیجه منطقی رسیده باشد که راه و مسیر را تغییر دهند. ما این تغییر مسیر را امتحان خواهیم کرد. در این که چه مقدار آمادگی خواهند داشت گام‌های متوازن و معقولی را بردارند و چه مقدار آمادگی خواهند داشت بحث جدی و اساسی انجام شود.


ظریف افزود: امروز و دیروز شروع بدی نبود. می‌توانیم با مقداری امیدواری نسبت به آیند احساس کنیم. این درس از بی‌فایدگی روش گذشته آموخته شده و امروز با دیدگاه دیگری وارد مذاکرات شدند اما پس از این که به جزییات پرداختیم و وارد اقدامات عملی شدیم آن زمان است که میزان جدیت طرف‌ها مشخص خواهد شد. یقین دارم در این روند ایران با جدیت کامل و حسن نیت حرکت می‌کند و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ خواهد داد.


 در پایان این نشست اعلام شد وزیر امور خارجه به دلیل شرایط جسمی‌اش نمی‌تواند به پرسش‌های بیش‌تری از خبرنگاران پاسخ دهد.

ظریف گفت: نمی‌توانم بیش از این در خدمت خبرنگاران باشم و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهم.

وی افزود: از دولت محترم سوییس برای سخاوتمندی و مهمان‌نوازی آن‌ها تشکر می‌کنم.

ظریف به دلیل بیماری و ناراحتی از ناحیه کمر با ویلچر وارد نشست مطبوعاتی شد. 

جک استراو: با ایران سربلند و تاریخی کهن باید با احترام بالا برخورد کرد

Posted: 16 Oct 2013 09:23 AM PDT

جرس: جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، ایران را کشوری سربلند و دارای تاریخی کهن دانست و گفت: باید با این کشور با احترام بالا برخورد کرد؛ در حالی که کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا و بریتانیا با نگاهی از بالا به پایین با ایران برخورد کردند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه جهانی بی بی سی، جک استراو درباره مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو افزود: من به این مذاکرات خوش بین هستم؛ به هر حال دو طرف ابراز خوش بینی کرده اند و حالا که ایران یک محدوده زمانی شش ماهه را اعلام کرده و گفته که می خواهد گام های صریح بردارد، من هم از این موضوع استقبال می کنم.

 

استراو تأکید کرد: فکر می کنم که مذاکره کنندگان پیشنهادهای متقابلی مطرح کنند چون اعتماد سازی دو طرفه است؛ بر همین اساس اگر ایران اقداماتی برای اعتماد سازی انجام دهد ، مذاکره کنندگان غربی هم باید به همان میزان گام هایی بردارند؛ البته باید شرایط سیاسی روحانی و نیز مذاکره کنندگان غربی چین و روسیه را هم در نظر گرفت.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران می گوید پیشنهادش ظرفیت شکستن بن بست را دارد و با طرحی نو آمده ، آیا فکر می کنید که بریتانیا و آمریکا چه واکنشی به این پیشنهاد نشان بدهند؟ تصریح کرد: من در اتاق مذاکره نبودم و به جزییات این مذاکرات دسترسی ندارم اما چیزی که می دانم این است که در مذاکرات مثبت اگر بخواهید فضای مثبت و اطمینان بخشی در دو سوی مذاکره داشته باشید، باید مذاکرات را دور از چشم دوربین های تلویزیونی انجام دهید و به عنوان یک قانون کلی هر چه اطلاعات کمتری از مذاکرات منتشر شود روند مذاکرات بهتر طی می شود.

 

استراو اظهار داشت: من جزییات مذاکرات را نمی دانم و در این باره چیزی نمی گویم اما اخبار خبرگزاری ها که می گویند ایران می خواهد در شش ماه این مسأله را حل کند، مسأله را بسیار مثبت می دانم و از سوی دیگر گروه ۳+۳ برای اطمینان دادن به ایران به دنبال ارایه راه حل هایی هستند که بتوانند برخی از تحریم ها را بردارند.

 

وی خاطر نشان کرد: به نظر من هر دو طرف قبول دارند که این روند، زمانبر است و به زمان احتیاج دارند؛ همانطور که زمان برد تا رابطه ایران و جهان به اینجا رسید؛ اما به هر حال هر دو طرف برای تغییر گام بردارند.

 

استراو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما در گذشته در گفت وگوهای هسته ای حضور داشتید؛ آیا فضای خوشبینی که الان دیده می شود در گذشته هم سابقه داشته است؟ گفت: دوره های دیگر هم بود که جو مذاکرات مثبت بود؛ زمانی که مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ انجام شد، بیانیه تهران که حدود ۱۰ سال پیش صادر شد آنجا در محل مذاکرات در شمال تهران شاهد جو هیجان انگیزی بودیم و به نتایج خوبی هم منجر شد؛ بعدها منتها در پیاده کردن آن بیانیه مشکلاتی پیش آمد.

 

وی افزود: حس من این است که روحانی، که آن موقع مذاکره کننده ارشد بود و اکنون رییس جمهوری است امروز در موقعیت بهتر و قوی تری در داخل کشور قرار دارد.

 

استراو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: نتانیاهو هم که مخالفت خودش را نشان داده به همان اندازه در غرب مخصوصاً دیپلمات های غربی ذهنیت ملی ایرانی ها را درست درک نمی کنند؛ چیزی که من در این سالها فهمیدم، این است که احترام گذاشتن به ایرانی ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مسلم است که در ایران مثل بسیاری کشورها، نظرهای متفاوتی وجود دارد اما تلقی من این است که ایران کشوری سربلند و دارای تاریخی کهن است و به همین دلیل باید با این کشور با احترام بالا برخورد کرد؛ در حالی که کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا و بریتانیا با نگاهی از بالا به پایین با ایران برخورد کردند؛ این موضوع باید در هر معادله که ایران در آن حضور دارد، در نظر گرفته شود. 

حضور ظریف و اشتون در نشست پایانی و صدور بیانیه مشترک درباره نتایج مذاکرات

Posted: 16 Oct 2013 06:34 AM PDT

جرس: نشست عصر و پایانی مذاکرات ایران و 1+5 با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، نشست اول روز دوم مذاکرات میان معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 و به سرپرستی سیدعباس عراقچی از سوی ایران و هلگا اشمید، معاون اشتون ساعت 13 به وقت محلی آغاز شد.

 

این مذاکرات قرار بود ساعت 11 به وقت ژنو آغاز شود اما به درخواست طرف 1+5 به تاخیر افتاد.

 

دو طرف توافق کردند پس از نشست معاونان وزیران خارجه، در نشست عصر ظریف و اشتون حضور یابند. هم‌چنین دو طرف قرار است درباره نتیجه مذاکرات دو روزه در ژنو بیانیه مشترک صادر کنند.

دو اصل مهم برای دو طرف مذاکره

Posted: 16 Oct 2013 05:07 AM PDT

راینر هرمان
جرس: گفت‌وگو درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران در وین ادامه دارد. از مدت‌ها پیش هیچ‌گاه آمادگی برای رسیدن به راه‌حل تا این میزان زیاد نبوده است. تهران می‌خواهد در آینده در سطح وزیران خارجه گفت‌وگو کند.

پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان بعد از ده سال مذاکرات بی‌نتیجه، دور جدیدی از گفت‌وگو را با ایران در ژنو آغاز می‌کنند. این اولین دور مذاکره از زمان آغاز به کار حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران دوشنبه اعلام کرد که کشورش می‌خواهد تا در آینده درئسطح وزیران خارجه گفت‌وگو کند.

هر دو طرف امید دارند که شروع تازه در سیاست جمهوری اسلامی بتواند به پیشرفت در گفت‌وگوهای اتمی منجر شود. رییس‌جمهور ایران در دیدارش از سازمان ملل در نیویورک، با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوی تلفنی انجام داده و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران اجازه‌ی تماس مستقیم با دشمن قسم‌خورده آمریکا را داده است. البته روحانی زیر فشار است که ظرف شش ماه نتایجی را ارایه کند که به لغو تحریم‌ها منجر شود.

حسین موسویان که از سال ۲۰۰۳ تا انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۵، سخن‌گوی هیات مذاکره‌کننده‌ی ایران در گفت‌وگوهای اتمی بود امکان دستیابی به پیشرفت را در مذاکرات می‌بیند، مشروط بر این‌که، دو طرف، روز سه‌شنبه ابتدا روی چهار اصل توافق کنند که در مذاکرات آینده در بسته‌ها و گام‌های کوچک و بر اساس داد و ستد عمل خواهند کرد. موسویان می‌گوید بدین منظور هر طرف فهرستی از اقدام‌های عملی را ارایه می‌کند.

ایران در گفت‌وگوهای اخیر آلمانی در آوریل ۲۰۱۳ این پیشنهاد را رد کرده بود که شفافیت کامل ایجاد کند و از غنی‌سازی اورانیوم تا غلظ بیست درصد دست بکشد و در مقابل، تنها چشم‌پوشی غرب را از تحریم‌های بیشتر دریافت کند. موسویان در آن زمان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان انتقاد کرده بود که به ایران در مقابل مروارید تنها بادام ارایه شده است. مذاکرات به دلیل نبودِ داد و ستد ناکام ماند. اکنون قرار است در ژنو هریک از طرف‌ها خود را به دو اصل متعهد کنند. به تعبیر موسویان چهار اصل با هم وضعیت نهایی را ایجاد می‌کند که هر دو طرف در آن جهت تلاش می‌کنند. موسویان که تا سال ۲۰۰۵ در شورای عالی امنیت ملی رییس کمیسیون سیاست خارجی بود، می‌گوید اگر بر روی این اصول توافق شود هر دو طرف با خیال راحت‌تر دست به اجرایی کردن آن می‌زنند و به این ترتیب دسترسی به راه‌حل ظرف شش ماه ممکن است.

از هیچ کشور خواسته‌ی بیشتری وجود ندارد

موسویان می‌گوید ایران را می‌توان متعهد کرد با دو اصلِ شفافیت حداکثر و همچنین اقدام‌های اعتمادساز تضمین کند که برنامه‌ی اتمی‌اش هیچ‌گاه به برنامه‌ی نظامی تبدیل نمی‌شود و برای همیشه کشوری عاری ازسلاح اتمی می‌ماند. به تعبیر او، در مقابل باید پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان لغو تحریم‌ها را تضمین دهند و همچنین حق ایران را در استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چهارچوب پیمان جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی به رسمیت بشناسند که غنی‌سازی اورانیوم را برای مقاصد صلح‌آمیز در برمی‌گیرد. موسویان می‌گوید تاکنون این راه‌کار را نیازموده‌اند.

او با اطمینان می‌گوید: «اگر ما بر مبنای این اصول مذاکره کنیم به پیشرفت دست می‌یابیم و همه‌ی طرف‌های وضعیت، نهایت امر را خواهند دید.» زیرا به نظر موسویان «تمام طرف‌ها می‌خواهند نتیجه‌ی گفت‌وگوها را در دیدرس داشته باشند. پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان می‌خواهند ایران، سلاح اتمی نداشته باشد و ایرانی‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که در این صورت وقتی در شفاف کردن برنامه‌ی اتمی خود و عدم انحراف‌اش به سمت تولید اسلحه همکاری کنند، لغو مجازات‌ها و شناسایی حقوق مشروع‌شان در پایان نمایان است.» به تعبیر موسویان اگر این اتفاق رخ دهد و حق ایران در استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به رسمیت شناخته شودة جمهوری اسلامی به صورت کامل و طبق خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفاف خواهد بود و تضمین می‌دهد که هیچ‌گاه در پی دسترسی به سلاح اتمی نباشد. موسویان می‌گوید که در گذشته، طرف‌های مذاکره‌ در مورد این چهار اصل به تفاهم نرسیده بودند.

این دو خواسته‌ی «شفافیت کامل» و «عدم انحراف در جهت تولید سلاح» خواسته‌های اساسی پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان از ایران است. برای ممکن ساختن شفافیت کامل طبق تصورات آژانس و در نتیجه بازرسی آزادانه‌ی بازرسان، ایران باید قرارداد الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در سال ۲۰۰۳ پذیرفت اجرا و قرارداد «مقررات نظارتی اضافی» را امضا کند. این دو ساز و کار به همراه هم بالاترین میزان از شفافیت است که آژانس می‌تواند ایجاد کند. از هیچ کشوری که پیمان جلوگیری از سلاح اتمی را امضا کرده خواسته‌ی بیشتری وجود ندارد.

اوباما به کنگره نیاز دارد

در چهارچوب اصل دوم، ایران باید اقدام‌های اعتمادساز را بپذیرد که برداشتن بخشی از اورانیوم غنی‌سازی شده را به منظور استفاده در بمب اتمی منتفی می‌کند. برای جلوگیری از استفاده‌ی غیرمجاز از اورانیوم غنی‌سازی شده، تعیین سقف غنی‌سازی تا پنج درصد و محدودیت نگهداری تا اندازه‌ی مصرف واقعی، مورد بحث قرار می‌گیرد. از آن‌جا که ایران یک رآکتور پژوهشی برای اهداف پزشکی دارد باید پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان اورانیوم لازم را که تا بیست درصد غنی شده در اختیار بگذارند. به عنوان راه‌حلِ جانشین، ایران می‌تواند منحصرا مقدار لازم را خود تولید کند. اورانیوم غنی‌سازی شده، فوری به میله‌های سوختی تبدیل می‌شود، به گونه‌ای که میزان مازاد به وجود نمی‌آید. برای سال‌ها ایران به اندازه‌ی کافی اورانیوم با غلظت بیست درصد دارد.

به عنوان «معامله‌ی پایاپای» پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در سال ۲۰۰۹ به ایران پیشنهاد کرده بودند که هشتاد درصد موجودی اورانیوم غنی‌سازی شده‌ی خود را در مقابل دریافت میله‌های سوختی تحویل دهد. سعید جلیلی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد ایران در آن زمان این پیشنهاد را رد کرد. این پیشنهاد توقف کامل غنی‌سازی تا پنج درصد را دربرنداشت، تنها توقف غنی‌سازی بیست درصد و چشم‌پوشی از موجودی اورانیوم غنی‌سازی شده مطرح بود. ایران برای نیروگاه اتمی بوشهر که مشغول کار است و روسیه میله‌های سوختی آن را تحویل می‌دهد، طبق ارزیابی‌ها ۶۰هزار سانتریفوژ نیاز دارد که یک سال تمام اورانیوم را تا پنج درصد غنی‌سازی کند. در حال حاضر ایران ۱۸ هزار سانتریفوژ درحالِ کار دارد.

موسویان می‌گوید: «مهم است که ابتدا بر سر وضعیت آخر، توافق شود؛ یعنی با کمک این چهار اصل، قبل از این‌که وارد جزییات شوند. او بر این باور است که ایران چنین معامله‌ای را بر اساس این اصول می‌پذیرد و آن را انجام می‌دهد: »من اما تردید دارم که آیا رییس‌جمهور آمریکا نیز بتواند این کار را بکند.» دولت اوباما علاقه‌مند به انجام این کار است اما ـ به دلیل مخالفت در کنگره ـ اختیار ندارد. به تعبیر موسویان روسیه و چین و اتحادیه‌ی اروپا آمادگی دارند: «مانعی که معامله بر اثر آن می‌تواند ناکام بماند، کنگره‌ی آمریکاست.» فقط کنگره می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند. با این وجود در هر دو طرف، برخلاف ده سال گذشته آمادگی زیادی برای رسیدن به راه‌حل مشاهده می‌شود.

منبع: ایران در جهان
منبع اصلی: فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ آنلاین

علیرضا روشن آزاد شد

Posted: 16 Oct 2013 04:55 AM PDT

جرس: صبح امروز علیرضا روشن از دراویش زندانی پس از تحمل یک سال حبس در زندان اوین، آزاد شد.

 

به گزارش مجذوبان نور، علیرضا روشن، شاعر، روزنامه نگار و از فعالان حقوق دراویش در ساعت ۱۰ صبح امروز، با پایان رساندن دورهٔ محکومیت یک ساله خود، از زندان اوین آزاد شد.

 

این زندانی و فعال حقوق دراویش ابتدا در سال شهریور سال ۹۰ به همراه ۱۵ تن از همکاران سایت مجذوبان نور بازداشت و مدت یک ماه را تحت بازجویی در سلول انفرادی گذراند و سپس به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

 

هم اکنون ۸ درویش دیگر از فعالین حقوق دراویش و وکلای دراویش در زندان اوین محبوسند که با اتهام‌های گونانون جمعا به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم شده‌اند

انفجار در سوریه حداقل بیست و یک نفر را کشت

Posted: 16 Oct 2013 04:55 AM PDT

جرس: بر اثر انفجاری در سوریه دست کم ۲۱ نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

 

 

به گزارش بی بی سی، این حادثه در استان "درعا" واقع در جنوب سوریه و در یک اتوبوس رخ داده است.

 

یک سازمان حقوق بشری به نام "ناظران حقوق بشر سوریه" می‌گوید که ۴ کودک و شش زن در بین کشته شدگان این انفجار هستند.

 

منطقه‌ای که انفجار در آن رخ داده در اختیار مخالفان است اما در نزدیکی یک مقر ارتش سوریه قرار دارد.

 

فعالان حقوق بشری، نیروهای دولتی را مسئول این بمب‌گذاری خوانده‌اند.

 

این حادثه در حالی گزارش می‌شود که تلاش‌ برای برگزاری مذاکره بین طرف‌های درگیر در خشونتهای سوریه هنوز ادامه دارد، اگرچه با مشکلاتی روبرو شده است.

 

پیشتر شورای ملی سوریه اعلام کرد که در مذاکرات پیشنهادی صلح که انتظار می‌رود برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور در ژنو برگزار شود، شرکت نمی‌کند.

 

این شورا بزرگترین گروه در ائتلاف مخالفان دولت سوریه بشمار می‌رود.

آمریکا و روسیه پیشنهاد داده‌اند تا مذاکرات ژنو که برای مدتی طولانی به تعویق افتاده ماه آینده از سر گرفته شود.

جامعه بین‌الملل به رهبری کشورهای روسیه و آمریکا در تلاش است تا رژیم سوریه و شورشیان مخالف دولت در مذاکرات صلح ژنو که موسوم به ژنو ۲ است، شرکت کنند.

هدف از این نشست یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه است.

شورای ملی سوریه مدتهاست که اعلام کرده تا رژیم بشار اسد در قدرت است حاضر به مذاکره نیست.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از صدهزار کشته به جا گذاشته و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور نیز به کشورهای مجاور پناهنده شده‌اند.

یك ماه پس از تشكیل اتاق ایران در امریكا، اتاق متقابل نیز راه‌اندازی می‌شود

Posted: 16 Oct 2013 04:08 AM PDT

جرس: نایب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران گفت: بر اساس قانون یك ماه پس از تشكیل اتاق ایران در آمریكا این اتاق نیز در ایران راه‌اندازی می شود.

 

محسن جلالی پور نایب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش كه آیا ثبت اتاق بازرگانی ایران در آمریكا صحت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: بله شنیده‌ها حاكی از این است كه اتاق بازرگانی ایران در امریكا به ثبت رسیده و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اتاق بازرگانی آمریكا در ایران نیز تشكیل خواهد شد، ادامه داد: بنا بر قوانین موجود ما هم اختیار داریم اتاق متقابل را پس از تشكیل در كشور مقابل راه‌اندازی كنیم.

 

نایب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در خصوص زمان راه اندازی اتاق امریكا در ایران افزود: اگر اتاق ایران در امریكا را تشكیل دهند حداكثر ظرف مدت 20 روز تا 1 ماه این اتاق در ایران نیز تشكیل خواهد شد.

 

به گزارش ایلنا، به نظر می رسد این زمزمه ها درواقع واکنشی برای ابراز امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی بین ایران و آمریکا است.

اسرائیل: با هرگونه توافقی که به پایان برنامه هسته‌ای ایران منتهی نشود مخالفیم

Posted: 16 Oct 2013 04:08 AM PDT

جرس: کابینه امنیتی - سیاسی اسرائیل طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست با هرگونه توافقی که به پایان برنامه هسته‌ای ایران منتهی نشود موافقت نکند.

 

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری راشاتودی، کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا با هرگونه توافقنامه‌ای که به پایان برنامه هسته‌ای نظامی ایران منتهی نشود موافقت نکند.

 

این کابینه در ادامه اعلام کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران خواستار رسیدن به راه‌حل سیاسی است.

 

کابینه امنیتی اسرائیل اضافه کرد که ایران بیش از 20 سال در تلاش برای دستیابی به توسعه سلاح‌های هسته‌ای بوده و این بر خلاف ادعاهای ایران درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است.

 

این کابینه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که هرگونه توافق با ایران باید شامل توقف کامل تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی و فعالیت‌های آب سنگین بوده و ایران باید تعهد دهد که هرگونه فعالیت برای توسعه موشک‌های بالستیک که توانایی حمل سلاح اتمی دارد را متوقف کند.

عضو كمسیون امنیت مجلس: مجلس از بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات ژنو بی خبر است

Posted: 16 Oct 2013 03:28 AM PDT

جرس: یک عضو کمسیون امنیت مجلس شورای اسلامی از بی خبری مجلس از "بسته پیشنهادی ایران به طرف مذاکره کننده اتمی در نشست ژنو" خبر داد و همزمان گفت: روند مذاکرات ۱+۵ را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

 

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مطابق اطلاعاتی که از ژنو به دست ما رسیده است ارزیابی ما این است که در این دوره نسبت به دوره‌های پیش روند مذاکرات بسیار مثبت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: در این مذاکرات هر دو طرف گفتگو، به صورت شفاف و واضح به بیان مطالبات و موضوعات مختلف خواهند پرداخت.

 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا بسته پیشنهادی ایران درمذاکرات ۱+۵ ژنو در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده است گفت: در کمیسیون امنیت ملی این موضوع مطرح نشد و از آن بی‌خبر هستیم.

 

خاطرنشان می شود بسته پیشنهادی ایران دیروز به گروه ۵+۱ ارائه شده و جزئیات ویژه ای از این بسته پیشنهادی ارائه نشده است، اما عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران تأیید کرده است که کاهش سطح غنی سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی، بخشی از "گام پایانی" در پیشنهاد ایران است.