جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سالی که بی تو گذشت

Posted: 22 Oct 2013 10:07 AM PDT

مرضیه سلطان پاسدار
دلنوشته ی همسر مرحوم احمد قابل، به مناسبت سالگرد درگذشت او


همسرم، واژه ای پیدا نکردم تا بیانگر غم و اندوه یک ساله ام باشد
وقتی در تمامی روزها،دقایق و ساعات جای خالی ات به وضوح خود نمایی می کند
وقتی خلا مهربانیت ،در جای جای زندگی پدیدار می شود
وقتی همه ی همهمه ها و شادی ها ، چهره خندان تو را می طلبد
وقتی سفره ها بدون دعای تو ، دچار نقصان می شود
وقتی در میان دوستان ، نگاه کاوشگرم، سیمای آشنای تو را می جوید
وقتی هر سکوت، آرام،فقدان وجودت را اظهار می کند
وقتی با دانه دانه یادگاری هایت ، حضور گرمت تداعی می شود
وقتی زنگهای مداوم خبری،،عدم حضورت را اعلام می کند
وقتی در نشیب و فراز زندگی،توصیه های تو رهنمایم می شود
وقتی انبوه سوالهای پرسشگران،بدون پاسخ و جواب می ماند
وقتی هنگام نماز،آوای دلنشین اذانت به گوش نمی رسد
وقتی با آهنگ های تلفن،پرنده ی ذهنم نا خودآگاه به سوی تو پرواز می کند
وقتی از خیابان، سراسیمه و مشتاق به سوی خانه می شتابم، تا مبادا نگاهت در انتظار بماند
وقتی هنگام خروج از منزل،کسی را برای خداحافظی نمی یابم
وقتی هنگام ورود، سلامم ناتمام می ماند
وقتی که گفته ات یا هر نوشته ات ، هرآن و دم به دم، اندیشه ی تو را ابراز می کند
وقتی در و دیوار هم، خاموش، کمبود صدایت را فریاد می کند
وقتی هر "روزنامه"بی محابا ، تصویر پژوهشگرت را در خیالم ترسیم می کند
وقتی قلم برای گفتن وصف تو تعجیل می کند
وقتی در تنهایی و سکوت،یا لحظه های ناب عرفانی و قنوت، همه ی تار و پود و جودم،چشمه می شوند و می جوشند و جاری می سازند آلام درونم را
و وقتی باران دیدگانم در مسیر بارششان ،خود نیز می گریند و می سرایند غم نبودنت را

من در گفتن و نوشتن ناتوان می مانم

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

زلزله ۴.۲ ریشتری بوشهر را لرزاند

Posted: 22 Oct 2013 09:24 AM PDT

جرس: زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین حوالی بوشهر را لرزاند.  

 

این زمین‌لرزه در 20 کیلومتری بوشهر، 37 کیلومتری دلوار و 57 کیلومتری شهر اهرم روی داده است.

 

زلزله 4.2 ریشتری امروز در عمق 18 کیلومتری زمین و در موقعیت 28/83 شمالی و 70/50 روی داده است.

 

به گزارش فارس، لازم به ذکر است از تاریخ 28 مهرماه امسال تا به امروز بیش از 10 زمین‌لرزه در مقیاس مختلف شهر بوشهر و شهرهای اطراف آن را تکان داده است. خوشبختانه این زمین‌لرزه‌ها خسارتی در بر نداشته است. 

انتقاد هاشمی رفسنجانی از تحریم‌های ایران در دیدار با اعضای پارلمان اروپا

Posted: 22 Oct 2013 08:27 AM PDT

 جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه غرب باید حسن‌نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند، گفت: اولین گام‌ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۱+۵ برداشته شد که اگر براساس حسن‌نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد.   
 
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز گذشته در دیدار گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا، در پاسخ به سؤال آن‌ها که «نظر شما درباره شرایط فعلی و تحریم‌ها چیست؟» با ظالمانه خواندن تحریم غرب علیه ایران، گفت: واقعاً معلوم نیست غرب از ایران چه می‌خواهد که این‌گونه برخورد می‌کند. 
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمک‌های شیمیایی کشورهای اروپایی به صدام در طول جنگ تحمیلی و خویشتنداری ایران از مقابله به مثل را یک سند تاریخی برای اعتماد افکار عمومی جهان دانست و گفت: دادگاه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی، تعداد زیادی از شرکت‌های خود را به خاطر همکاری در جنایات صدام محاکمه کردند و سند تاریخی این کار کتاب «سوداگران مرگ» است که در غرب منتشر شده است. 
 
وی با تأکید بر آمادگی ایران در همه مقاطع برای برخورد شفاف و عادلانه با طرف‌های غربی، دوران پس از جنگ و آغاز دوران سازندگی را بهترین نمونه برای همکاری خواند و اظهار داشت: ایران در آن مقطع، بسیاری از خرابی‌ها را با تسهیلات مالی بین‌المللی آباد کرد و سازندگی در ایران اوج گرفت که هر دو طرف به دستاوردهای اقتصادی ‌رسیدند. 
 
هاشمی رفسنجانی، حسن‌نیت را شرط لازم برای مذاکره سیاسی دانست و تصریح کرد: از کشورهای اروپایی انتظار داشتیم که به جای استفاده از شیوه‌های غیرعاقلانه تحریم و تهدید، بر مذاکرات عاقلانه تأکید کنند. 
 
وی افزود: ایران هیچ وقت به فکر دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، ولی نمی‌توانیم حق تاریخی نسل امروز و آینده ایران را به بهانه بعضی از دولت‌ها و تبلیغات بی‌اساس آن‌ها در استفاده از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای نادیده بگیریم. 
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود، به نمونه‌هایی از کمک‌های سیاسی و انسانی ایران در عراق، افغانستان و بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: تمدن تاریخی مردم ایران و فرهنگ اصیل اسلامی، مخالف ترور و تروریست به عنوان تهدید آرامش و امنیت است. 
 
وی پیام مردم در انتخابات اخیر را بسیار معنادار خواند و اظهار داشت: غرب باید حسن‌نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند. 
 
هنس آسوبادا، رئیس گروه پارلمانی اروپا نیز در این دیدار، ملاقات با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان چهره سر‌شناس و تاریخی جمهوری اسلامی، غنیمت دانست و گفت: با توجه به جایگاه شما و آشنایی به جزئیات مسائل، امیدواریم در جهت حل مشکل ایران و غرب مثل همیشه فعال باشید. 
 
وی با تأکید بر تلاش پارلمان اروپا برای لغو تحریم علیه مردم ایران گفت: اولین گام‌ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۱+۵ برداشته شد که اگر براساس حسن‌نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد. 
 
هنس آسوبادا با اشاره به انتخابات اخیر ایران گفت: عقلای سیاسی غرب و اتحادیه اروپا پیام این رویکرد سیاسی مردم ایران را درک کردند و به دیگران انتقال می‌دهند. 
 
خانم کاریراز از بلژیک و یکی از همراهان هیأت نیز در این دیدار گفت: اشارات آقای هاشمی به خاطرات جنگ و خویشتنداری ایران در استفاده از سلاح شیمیایی، اثبات حسن‌نیت ایران است. 
 
وی با تأسف‌بار خواندن اتفاقات سوریه، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر ایران برای حل این معضل سیاسی در منطقه شد که دنیا را هم تحت تأثیر خود گذاشته است. 
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات وی گفت: بار‌ها تأکید کرده‌ایم که جنگ و کارهای تروریستی راه‌حل مشکلات سوریه نیست و باید حقوق مردم اصل باشد.

خوشبینی به حل بحران اتمی؛ ثبات شکننده در اقتصاد ایران

Posted: 22 Oct 2013 08:27 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: روغن کاری درهای دیپلماسی و امید حل بحران بر سر پرونده اتمی جمهوری اسلامی‌‌ همان طور که اننظار می‌رفت، باعث تاثیر بر وضع اقتصادی ایران شده است. هنوز مشخص نیست که مذاکرات به چه نتیجه‌ای خواهد رسید اما همین که طرفین از آمادگی و جدی بودن برای حل بحران سخن می‌گویند هم مایه مسرت فعالان اقتصادی در ایران شده است. قیمت ارزهای خارجی در بازار تهران متاثر از تحولات سیاست خارجی روند نزولی پیدا کرده و قیمت سکه هم پایین آمده است.


لبخند بازار به تحولات دیپلماتیک


قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه (۲۹ مهر ماه) از مرز ۳ هزار تومان پایین‌تر آمد و در روز سه شنبه نیز در پایان ساعت کار صرافی‌ها، قیمت دلار روز ۳ هزار و پنج تومان ثبت شده بود.. افت قیمت در میان سایر ارزهای مطرح در بازار ارز نیز طی روزهای اخیر محسوس بوده است. همچنین قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید نیز در روز سه شنبه زیر یک میلیون تومان قرار داشت و ۹۵۹ هزار تومان معامله می‌شد. بازار ارز ایران به واسطه تحریک پذیری شدید از تحولات سیاسی یکی از مهم‌ترین مراکز برای سنجنش نبض اقتصاد کشور است و افت قیمت‌ها در این بازار علامتی خوشایند برای فعالان اقتصادی است که در پی سال‌ها بی‌ثباتی و نابسامانی به پدیدآمدن فضایی آرام‌تر دل خوش کرده‌اند. افت اخیر قیمت‌ها آن طور که از زبان فعالان بازار شنیده می‌شود، به طور مستقیم ناشی از ابزار امیدواری به حل مناقشه اتمی ایران است. علاوه بر آن زمزمه‌ها درباره کاهش تحریم‌های جهانی نیز در افت قیمت‌ها موثر بوده است. مقام‌های ایرانی و آمریکایی هنوز درباره کاهش تحریم‌ها اظهارنظر قاطعی نکرده‌اند اما خبرگزاری بلومبرگ و روزنامه نیویورک تایمز آمریکا طی چند روز گذشته از احتمال اجازه آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود یا نیمه مسدود ایران در خارج کشور خبر داده‌اند که گمان می‌رود بالای ۵۰ میلیارد دلار باشد. چنانچه این احتمال به وقوع بپیوندد، بر ثبات اقتصادی در ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت. ایران به ویژه در یکسال و نیم گذشته از بابت کاهش فروش نفت خود در بازارهای جهانی با کسری بودجه جدی مواجه شده است و تزریق منابع دلاری به خزانه می‌تواند آبی گوارا برای اقتصاد تشنه کشور باشد.

 

میراث سیاه


دولت یازدهم خود را میراث دار بدهی‌های کلان برجامانده از دوره احمدی‌نژاد می‌داند و رقم بدهی عنوان شده در اندازه‌ای است که انتظار تسویه آن در کوتاه مدت وجود ندارد. حسن روحانی روز ۲۹ مهرماه از رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها، بخش‌های خصوصی و پیمانکاران یاد کرد و گفت که این بدهی از دولت‌های گذشته منتقل شده است. رقم عنوان شده از سوی روحانی درباره بدهی‌های دولت در تضاد با ادعای محمود احمدی‌نژاد است که در روزهای پایانی ریاست‌اش بر قوه مجریه گفته بود که «تمام بدهی تاریخی دولت را صفر کرده است». احمدی‌نژاد علاوه بر این مدعی شده بود که موجودی صندوق توسعه ملی ۵۰ میلیارد دلار است اما اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی روز دوشنبه، ۲۹ مهر گفت که موجودی این صندوق ۳۲ میلیارد دلار است. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز از سوی علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است حال آنکه مقامهای دولت آقای احمدی‌نژاد مدعی بودند با واگذاری چند شرکت دولتی به سازمان تامین اجتماعی، تمام بدهی‌های دولت به آن تسویه شده است.

 

دلگرمی به فعالان بازار

 

 

یکی از انتقادهای همیشگی فعالان اقتصادی به دولت احمدی‌نژاد در زمینه آماردهی از سوی نهادهای دولتی بود. آمارهایی که به گفته منتقدان ارتباطی به واقعیت نداشت و برای بزرگنمایی و موفق جلوه دادن برنامه‌های دولتی ارایه می‌شد. برخی آمار‌ها نظیر میزان منابع صندوق ذخیره ارزی محرمانه تلقی می‌شود و حتی درباره نرخ تورم و خط فقر هم دولت حاضر به آماردهی منظم و دقیق نبود. اکنون به نظر می‌رسد که دولت جدید برای جلب اعتماد فعالان اقتصاد قصد دارد آمار تحولات بازار را به صورت منظم تری ارایه کند. در همین راستا عادل آذر رییس مرکز آمار ایران روز دوشنبه (۲۹ مهر) وعده داد که از سال آینده تورم هر ماه دو روز بعد از پایان آن اعلام می‌شود. علاوه بر او محمدباقر نوبخت (معاون راهبردی رئیس جمهور) هم در مراسم روز ملی آمار با تاکید بر حق بخش خصوصی برای دستیابی به آمار درست اقتصادی گفت: «این بهانه که گفته می‌شود برخی از آمار محرمانه است به هیچ عنوان درست نیست. آمار موجودی صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی به هیچ عنوان محرمانه نیست زیرا استفاده کننده از صندوق توسعه ملی بخش خصوصی است و ما باید آمار و اطلاعات درست را درا ختیار آن‌ها قرار دهیم.» چنین اظهارنظرهایی مایه دلگرمی فعالان اقتصادی خواهد بود اما ایجاد اعتماد برای آن‌ها بستگی به میزان ثبات در اوضاع سیاسی نیز دارد. مقام‌های دولت از این بابت تا حدی خوشبین هستند. علیرضا مقتدایی مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی روز سه شنبه (۳۰ مهر) در گفتگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده که «انتظارات تورمی در جامعه کاهش یافته و دلیل اصلی آن ایجاد آرامش در بازار ارز و فضای سیاسی کشور بوده است.» با این حال هنوز تا رسیدن بازار به ثباتی قابل اتکا فاصله زیادی وجود دارد. خوشبینی‌ها از طرفی در گرو حل تدریجی مشکلات سیاست خارجی و از طرفی وابسته به سیاست گذاریهای اقتصادی در داخل است. ثبات کنونی از این جهت بسیار شکننده است و اوج گرفتن دوباره بحران دور از تصور نیست.
 

وزیر کشور: مشارکت و مجاهدین مسائل خود را باقوه قضاییه پیگیری کنند

Posted: 22 Oct 2013 07:58 AM PDT

جرس: وزیر کشور درباره چگونگی ادامه فعالیت دو حزب سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت  اظهار کرد: آنها باید مسائل قانونی خود را که با قوه قضاییه مطرح است از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.  

 

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز سی‌ام مهر، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این مسئله که گفتته می‌شود که حکم توقف فعالیت این احزاب از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب بوده و مرجع قضایی نیز این حکم را باطل کرده است که وزیر کشور در این باره گفت: باید این احزاب از طریق مراجع قضایی فعالیت‌شان را پیگیری کنند و بعد از آن مثل بقیه احزاب فعالیت‌ کنند.  

 

وزیر کشور درباره احیای خانه احزاب گفت: ما از روز اول که در وزارت کشور مستقر بودیم درباره این موضوع سوالات زیادی از ما شد. ملاقاتی هم با دوستان داشتیم و معاونان سیاسی ما ملاقات‌هایی داشتند.

 

رحمانی فضلی با تاکید بر این‌که سیاست ما در حوزه سیاسی، مدیریت سیاسی است، خاطرنشان کرد: وزارت کشور، حزب و گروه سیاسی نیست و نه کار سیاسی و نه سیاسی‌کاری می‌کند و این موضوع از مرزهای ماست. وزارت کشور باید فعالیت‌های سیاسی موجود در جامعه را از طرف اشخاص و احزاب و گروه‌ها قانونمند، قاعده‌مند، شفاف و مسئولیت‌پذیر کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خانه احزاب به عنوان یکی از نهادهایی که در این امر فعالیت داشته، متاسفانه از سال‌ها قبل به دلایل مختلفی که مربوط به خود خانه احزاب می‌شده است نتوانسته مدت فعالیت‌هایش را تمدید کند و ادامه کار دهد در حالیکه ما اعلام کردیم حاضریم وقتی دوستان جلسات خود را برگزار و مسائل داخلی خود را حل کردند ، مجمع عمومی‌شان را برگزار کنند و هیات مدیران‌شان را انتخاب و زمان فعالیت خانه احزاب را تمدید و در نهایت کارشان را ادامه دهند.

 

وزیر کشور با تکذیب این که از سوی خانه احزاب عنوان شده فرم‌ها و پیگیری‌های مربوط به تمدید پروانه خانه احزاب هم‌اکنون در وزارت کشور موجود است و حالا باید وزارت کشور اسناد مربوط به خانه احزاب را به این تشکل پس بدهد گفت: اینطور نیست. آنها باید مجمع‌شان را تشکیل دهند. این موضوع مدارک نمی‌خواهد، کسی هم مانع‌شان نیست. باید پروانه فعالیت‌شان را تمدید کنند و کارشان را ادامه دهند و ما حاضریم به آنها کمک کنیم.

 

 

دو نماینده سنای فرانسه فردا به تهران می‌آیند

Posted: 22 Oct 2013 07:40 AM PDT

 جرس: مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دو نماینده سنای فرانسه فردا چهارشنبه به تهران سفر می‌کنند.  

 

حسین شیخ الاسلام روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا، گفت: آقای ˈژان ایو لوکنتˈ عضو کمیسیون قوانین مجلس سنای فرانسه و خانم ˈژوئل گاریو مالمˈ عضو کمیسیون خارجی، دفاع و نیروهای مسلح فردا چهارشنبه با ˈالهیار ملکشاهیˈ رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و ˈعلاءالدین بروجردیˈرییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند.

 

وی اظهار داشت: این دو نماینده سنای فرانسه همچنین قرار است فردا با ˈحسن کامرانˈ رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کنند. 

تاکید فرجی دانا بر تداوم پیگیری خواسته‌های دانشجویان ستاره دار

Posted: 22 Oct 2013 07:40 AM PDT

 جرس: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر تشکیل کمیته‌ای به منظور احقاق حقوق و رسیدگی به شکایات حوزه آموزش عالی از جمله دانشجویان ستاره دار تاکید کرد.   

 

به گزارش ایرنا، رضا فرجی دانا، روز سه شنبه سی‌ام مهر، درباره رسیدگی به شکایات دانشجویان ستاره دار و استادان بازنشسته، اظهار داشت: هر حقی که از افراد در آموزش عالی تضییع شده باشد را پیگیری می‌کنیم و حتما کمیته‌ای برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات همه افراد اعم از دانشجویان ستاره دار و دیگران در وزارت علوم تشکیل خواهیم داد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا قصد جابجایی سه معاون وزارت علوم که اخیرا تغییر کرده‌اند را دارد یا خیر، گفت: هنوز جلسه رای اعتماد برگزار نشده و من هم هنوز وزیر نیستم و پس از آن نیز این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

سه معاون وزارت علوم در حوزه‌های اداری، مالی و مدیریت منابع، پژوهش و فناوری و حقوقی و امور مجلس طی دو ماه گذشته و در دوره سرپرستی «جعفر توفیقی» تغییر کردند.

 

فرجی دانا انجام کارهای شتابزده در حوزه آموزش عالی را نفی کرد و گفت: تغییرات و انجام امور حتما با تعمق و تامل صورت می‌گیرد و از مشورت با همه افرادی که ذینفعان آموزش عالی محسوب می‌شوند؛ استفاده خواهیم کرد.

 

فرجی دانا در هفته جاری به عنوان گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شده است.

 

جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و ورزش و امور جوانان، یکشنبه آینده چهارم آبان ماه ۹۲ در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. 

افخم خبر داد: عمان و ایتالیا حافظان منافع ایران و کانادا

Posted: 22 Oct 2013 07:40 AM PDT

 جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.  

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مرضیه افخم صبح سه‌شنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

 

او گفت: این اقدام پس از انجام مکاتبات سیاسی و یادداشت‌ها بین نمایندگی‌های ایران و کانادا که در سازمان ملل مبادله شد، صورت گرفت.

 

سخنگوی وزارت خارجه، با بیان این‌که «طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور و مقام معظم رهبری قرار دارد»، تصریح کرد: دولت با سعه‌صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌یی پیش رود.

 

وی در پاسخ به پرسش که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در اختیار مقامات کشور به ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است؟ گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هم‌چنین همه‌ چارچوب‌ها و سیاست‌ها در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و در همین‌جا باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط تشکر کنیم.

 

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که فشار رسانه‌ای از سوی برخی رسانه‌ها و نیز جریان‌های سیاسی درباره‌ انتشار جزییات پیشنهاد ایران در روزهای گذشته وجود داشته است، تا چه اندازه ورود بازی‌های سیاسی به مذاکرات هسته‌یی در پیشبرد موضوع تاثیرگذار است؟ گفت: من فکر نمی‌کنم انتقادهای مطرح شده در این‌باره را باید در چارچوب بحث‌های جناحی قرار دهیم. همه‌ حرکت‌های کلان در کشور موافقان و مخالفان خاص خود را دارند. اما آن‌هایی هم که نقد می‌کنند به دنبال تامین منافع ملی هستند.

 

افخم گفت: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت یک اجماع ملی برای حمایت از تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ی پیش رود.ما معتقدیم بهترین موضع اجماع ملی است اما راه بر نقد بسته نیست.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ‌امیدواریم نقد‌ها واقع‌بینانه و توام با صبر و همراهی تیم مذاکره کننده باشد نه این که به طور افراطی خوش‌بین و یا بدبین باشیم.

 

وی ادامه داد: امیدواریم همه‌ طیف‌های سیاسی اجتماعی در مسیر تامین منافع ملی کشور حرکت کند.

 

افخم همچنین درباره‌ زمان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 گفت: این دیدار در یک فاصله‌ زمانی با مذاکرات بعدی انجام خواهد شد و هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

 

وی افزود: ‌نتایج نشست کارشناسی به طور منظم و دقیق به مقامات کشور منتقل خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

 

افخم در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات ایران در خصوص تسهیل امور کنسولی برای ایرانیان مقیم کانادا، خاطرنشان کرد: با توجه به نامشخص بودن مناسبات سیاسی دو کشور در آینده نزدیک و به منظور روان‌سازی مکاتبات سیاسی یادداشت‌هایی بین نمایندگی‌های ایران و کانادا در سازمان ملل مبادله شد و ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران اعلام کرد.

 

وی افزود: بر این اساس حفاظت از اموال و منافع دو کشور و انجام مکاتبات سیاسی بر این روند انجام می‌شود.

 

وی همچنین درباره سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب به تهران برای رایزنی درباره حل بحران سوریه، گفت: اخضر ابراهیمی سفرهای منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند. به منظور رایزنی درباره مباحث مربوط به سوریه دیدارهایی انجام داده است. اول هفته آینده وی به تهران سفر خواهد کرد و مذاکراتی با مقامات کشورمان انجام خواهد داد.

 

افخم درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند. هنوز درباره زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده است. طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی در ژنو خواهد بود. گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق باید منتقل شود و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برخی انتقادات مطرح شده در خصوص محرمانه بودن مذاکرات ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هم‌چنین همه‌ چارچوب‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و در همین‌جا باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط تشکر کنیم.

 

او افزود: ما نباید موضوعات مطرح شده در این باره را در چارچوب مباحث جناحی تلقی کنیم. همه حرکت‌های کلانی که صورت می‌گیرد مخالفان و موافقانی دارند اما حتی کسانی که نقدهایی هم داشته‌اند به دنبال تامین منافع ملی کشور هستند و در همین چارچوب اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها و نقدها صورت گرفته است و دولت هم با سعه صدر نقدها را می‌شنود و تحلیل می‌کند.

 

افخم گفت: امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی برای حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده پیش رود چرا که در هر حال بهترین موضع در مقابل مذاکره‌کنندگان اجماع ملی است. در عین حال باب نقدها و مطالبی که گفته می‌شود بسته نیست اما امیدوار هستیم که نقدها واقع‌بینانه باشد. نه نقدهایی که با خوش‌بینی افراطی همراه باشد و نه نقدی که با بدبینی افراطی همراه است کمک‌کننده نیست. در این مسیر به واقع‌بینی، صبر و همراهی تیم مذاکره‌کننده به عنوان عقبه محکم نیاز داریم و امیدواریم همه دوستان و طیف‌ها در مسیر تامین منافع ملی کشور این بحث‌ها را دنبال کنند.

 

خبرنگار دیگری درباره اظهارات معاون دبیرکل اتحادیه عرب درباره حضور ایران در نشست افتتاحیه نشست بین‌المللی ژنو 2 پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: تغییری در روند تماس‌ها و ارتباطات ایجاد نشده است. اخبار متفاوتی در این زمینه منتشر می‌شود. ما مواضع رسمی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم. ایران خواهان حل و فصل موضوع سوریه از راه سیاسی است و از همه راه‌حل‌هایی که به این بحران کمک می‌کند استقبال می‌کند. در عین حال برای حضور در نشست ژنو 2 اعلام کرده‌ایم هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم. اگر ایران دارای این نقش و توان است که بر روند رسیدن به حل و فصل مسائل و یافتن راه‌حل سوری - سوری و ایفای نقش مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودشان تاثیر بگذارد، طبعا تعیین پیش شرط در این مسیر کمک‌کننده نیست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های ایران نسبت به سرنوشت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم وضعیت سلامتی ایشان خوب است. در عین حال از دولت یمن می‌خواهیم بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و دیپلماتیک به مسوولیت‌های خود عمل کند. هیات‌های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می‌کنند و ما جزییات را با حساسیت دنبال می‌کنیم و تماس‌هایی هم با دولت یمن در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم به اطلاعات بیش‌تر و در نهایت به آزادی ایشان منجر شود.

 

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انصراف دولت عربستان سعودی از پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: البته روند مربوط به این موضوع باید به طور رسمی طی شود. این تصمیمی است که در چارچوب مسائل سیاسی و تصمیمات دولت سعودی انجام گرفته و قطعا در چارچوب مصالح و منافع این کشور این تصمیم‌گیری انجام شده است. در عین حال ما هم نسبت به عملکردها و سیاست‌های تبعیض‌آمیزی که در شورای امنیت اعمال شده همواره نگرانی‌هایی را اعلام کرده‌ایم.

 

افخم درباره اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب برخی اماکن مربوط به مقدسات ادیان الهی، گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی با تخریب اماکنی که مربوط به مقدسات ادیان الهی است به اقدامات تجاوزگرانه خود ادامه می‌دهد. ما ضمن محکوم کردن این اقدام اعتراض شدید خود را اعلام کردیم و مجامع اسلامی و نهادهای بین‌المللی را نسبت به آن حساس کردیم. امیدواریم با تحرک جدی مجامع بین‌المللی و از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی سریع‌تر اقدامی برای توقف این روند صورت گیرد.

 

خبرنگار دیگری پرسید قرار است بعد از مذاکرات ایران و آژانس، کمیته‌های کارشناسی توافق شده در ژنو مذاکرات خود را آغاز کنند و اعلام شده بعیدی‌نژاد سرپرست این کمیته هستند، اعضای این کمیته به طور کامل مشخص شده‌اند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ششم آبان‌ماه جلسه‌ای داشته باشند. صحبت‌هایی مطرح است که جلسه کارشناسی بعد از این نشست باشد اما زمان دقیق آن پس از هماهنگی و تفاهم با خانم اشتون نهایی خواهد شد.

 

او ادامه داد: گروه کارشناسی علمی، هسته‌یی و تحریمی پیش‌بینی شده که نشستی داشته باشند. تماس‌ها با نهادها و مراجع رسمی که مسوول آن هستند آغاز شده تا اعضای کارشناسی خود را به ویژه در بحث تحریم که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد معرفی کنند که در تیم حضور داشته باشند. ان‌شاءالله با تعیین زمان و مکان دقیق مذاکرات اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام خواهد شد.

 

افخم هم‌چنین درباره اظهارات رییس پارلمان سوسیالیست اتحادیه اروپا درباره ایجاد دفتری دائم در تهران نیز گفت: ایران کشور مهم منطقه است و تاثیرات ارتباط با ایران برای اطلاع از روندهای منطقه‌یی و دیدگاه‌های ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌یی و بین‌المللی از موضوعاتی است که همواره طرف‌های مقابل نسبت به آن توجه داشته‌اند؛ بنابراین از گذشته موضوع ایجاد یک دفتر از سوی پارلمان اروپا در تهران مطرح بوده است و در صورتی که این موضوع رسما منتقل شود ما هم آن را بررسی می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات ژنو و موضع‌گیری‌های محافل مختلف رسانه‌یی غرب در این باره، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در پایان طرف‌های مذاکره‌کننده نظرات‌شان را بیان کردند مذاکرات ژنو حاوی یک نقطه نظر مشترک بود که آن این است که اکنون مسیری برای انجام گفت‌وگوها در حال شکل‌گیری است و این مسیر می‌تواند مسیر مشترک باشد که بر آن اساس بستر مدیریت اختلافات و یافتن راه‌حل برای آن و حل آن‌ها در حال فراهم شدن است. باید کاملا واقع‌بینانه با موضوع برخورد کنیم. مذاکرات ژنو از این جهت از نظر ما مفید و سازنده اعلام شد کما این که چنین خوش‌بینی‌ای را هم در طرف‌ها دیدیم.

 

وی ادامه داد: امیدواریم مذاکرات مبتنی بر اراده سیاسی با جدیت تداوم پیدا کند و نگرانی‌های دو طرف مرتفع شود و حقوق مسلم ایران در داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی حفظ شود و در نهایت به سمت لغو تحریم‌ها حرکت کنیم.

 

افخم افزود: مسیر فعلی مذاکرات تفاوت محتوایی مشخصی دارد که تلاش می‌کند نقشه راه و صحنه برای کار کاملا تعریف شود. بر اساس این هدف مشترک دو طرف گام‌های اول و آخر تعریف شود و در این مسیر مبتنی بر برنامه روشن و تنظیم شده دو طرف گام‌ بردارند. امیدواریم این مسیر به دور از تبلیغات منفی، حاشیه‌سازی‌ها و با هوشیاری کامل دو طرف طی شود. در هر حال بدخواهانی هستند که نمی‌خواهند توافقاتی صورت گیرد، همان‌طور که پس از پایان مذاکرات شاهد بودیم تبلیغات مختلفی از سوی رژیم صهیونیستی شکل گرفت. امیدواریم این مسیر مذاکرات به دور از فشارهای سیاسی و تحرکات و تبلیغات منفی در یک فضای سالم مسیر خود را ادامه دهد که آن نیازمند اراده جدی طرف مقابل و مصون نگه داشتن مسیر مذاکرات از هرگونه خدشه و خللی که می‌تواند این مسیر را تحت تاثیر خود قرار دهد، است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین درباره تصمیم ایران و انگلیس برای تعیین کاردار غیرمقیم و رایزنی‌های دو کشور در این باره نیز گفت: تفاهم شد بحث تعیین کاردار غیرمقیم برای از سرگیری روابط در دستور کار قرار گیرد. مقرر است ظرف هشت روز آینده کارداران غیرمقیم از سوی دو کشور معرفی شوند که این نیازمند طی شدن مراحل تعیین سفیر از جمله تایید آگرمان‌ها و مباحث فنی دیگر ندارد. آن‌ها در پایتخت‌ها به طور ثابت مستقر نمی‌شوند و در تردد خواهند بود و به این ترتیب با معرفی آن‌ها و فعالیت کاردار غیرمقیم سفارت‌های دو کشور بازگشایی می‌شوند و بحث حافظ منافع پایان پیدا می‌کند.

 

افخم درباره اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که ایران بدون پذیرش طرح آمریکا در خصوص سوریه نمی‌تواند در نشست ژنو 2 شرکت کند و ریاست‌جمهوری مجدد بشار اسد باعث طولانی‌تر شدن جنگ در این کشور می‌شود، گفت: این اظهارات غیرواقع‌بینانه است. بحث بحران سوریه را باید کاملا واقع‌بینانه ارزیابی کرد. مداخله خارجی بحران سوریه را شکل داده است و این مداخله خارجی و حمایت از گروه‌های معارض و شکل‌گیری گروه‌های مختلف افراطی در داخل سوریه بحران را به سمت پیچیده‌تر شدن برد. امیدواریم موضوع با واقع‌بینی کامل بررسی شود و اگر مشکلاتی بر سر راه مذاکرات وجود دارد فرافکنی صورت نگیرد بلکه به سمت حل بحران پیش روند. ایران طبعا در سوریه نقش سازنده‌ای دارد اما حضور ایران در هر مذاکره‌ای موکول بر این است که هیچ پیش‌شرطی تعیین نشود و روندهای تعیین شده در یک مسیر سوری - سوری با حفظ نقش و تعیین سهم مردم سوریه برای مشخص کردن سرنوشت خودشان در نظر گرفته شود.

 

خبرنگار دیگری درباره اظهارات وندی شرمن مبنی بر این که فریب‌کاری در DNA ایرانی‌ها وجود دارد و آن‌ها باید پس از شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌یی‌شان، موضوع حقوق بشر و تروریسم را حل کنند پرسید که افخم پاسخ داد: مذاکرات هسته‌یی به گونه‌ای است که دو طرف باید با هوشمندی و هوشیاری سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از مباحث و موضوعات غیرمرتبط که کمک‌کننده نیست خودداری کنند. اگر اظهارات سیاسی خانم شرمن دقتش مشابه این بحثی باشد که از سوی ایشان اعلام شده باید نسبت به سایر اظهارنظرهای ایشان هم ابراز تردید کرد.

 

افخم در پاسخ به سوالی درباره ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده هسته‌یی ایران، با بیان این که تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رییس مجلس به طور کامل در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است، خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تماس‌ها و ارتباطات، فضا را برای اطلاع نمایندگان فراهم کرده است و در هر دوره هم این مکانیزم‌ها وجود داشته و دارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این باره قطعا تصمیم‌گیری می‌کند.

 

افخم درباره روابط ایران و عربستان که به عنوان موضوعی مهم در سیاست خارجی دولت روحانی پیش از این اعلام شده بود، با بیان این که سیاست دولت یازدهم در قبال همسایگان و کشورهای عربی براساس تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: روابط نزدیک و خوب با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در دولت جدید با جدیت دنبال می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به پیوندها و اشتراکات زیاد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه، عنوان کرد: امنیت و هم‌گرایی در منطقه نیازمند استحکام هر چه بیش‌تر مناسبات است و وزارت خارجه در راستای تقویت تماس‌ها و افزایش مراودات اقدام می‌کند و امیدواریم فضای مناسبی برای افزایش ارتباطات و حرکت به سمت تامین امنیت منطقه و ایفای نقش‌های بیش‌تر در حل و فصل بحران‌ها ایجاد شود.

 

وی در خصوص سفر روحانی به عربستان سعودی نیز گفت که فعلا این سفر در برنامه نیست.

 

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در غرب، گفت: مطابق پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو برخی اخبار در رسانه‌های غربی و به طور مشخص رسانه‌های آمریکایی درباره آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران منتشر شد. این مطالب کاملا گمانه‌ز‌نی رسانه‌یی است. از هیچ کانال سیاسی این موضوع منتقل نشده و در صورتی که از طریق کانال‌های سیاسی این مساله به طور رسمی منتقل و اعلام شود ما به طور طبیعی پس از دریافت این پیشنهاد رسمی آن را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره برخی اظهارات مبنی بر این که ایران به دلیل تاثیر تحریم‌ها پای میز مذاکرات آمده است، گفت: این تحریم‌ها کاملا غیرواقع‌بینانه و مبتنی بر ذهنیت‌های غربی است و نشانه روشن و مشخص آن که امیدواریم پیام آن را به درستی دریافته باشند موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بود. مشارکت بالای مردمی و شکل‌گیری حماسه سیاسی پاسخی بر این بود که تحریم‌ها کارآیی ندارد و مردم ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های اصولی نظام پایبند هستند. این پیام مهم انتخابات بود که امیدوار هستیم تحلیل غیرواقعی که حتی از سوی تحلیلگران غربی هم ناکارآمدی‌اش مورد تاکید قرار گرفته است کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره عملا تداوم نیابد.

 

افخم اضافه کرد: هیچ‌گونه تغییری در مواضع ایران در داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی و دفاع از حقوق ملت ایران رخ نداده و تحریم‌ها به تغییر سیاست‌های ایران منجر نشده است.

 

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره شعار مرگ بر آمریکا و تلاش برای کم‌رنگ کردن آن، گفت: این شعاری است که برخواسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی‌هایی است که در طول تاریخ ایران از سوی دولت‌های مختلف آمریکا اعمال شده است. در هر حال دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا دیوار بلند و قطوری است. تغییر لحن گامی نیست که بتوانیم بگوییم با آن ذهنیت، احساسات و تمام تاریخ مناسبات می‌تواند تغییر یابد بنابراین بحث شعار مرگ بر آمریکا بحثی برخواسته از عمق احساسات ملت ایران است و چنان چه بخواهد تغییری در این شعار رخ دهد نیازمند برداشتن گام‌های اساسی از سوی دولت آمریکا و دنبال کردن سیاست جدید و جدی نسبت به ایران است و بسیاری از مسوولان کشور هم در این باره صریح و روشن دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌اند و محافل مردمی هم نظرات و دیدگاه‌های خود را در این باره گفته‌اند. تغییر شعار مردم هم بحثی نیست که بخواهد از سوی دولت به مردم دیکته شود و بخواهد از این طریق تغییری صورت گیرد.

 

خبرنگار دیگری پرسید در نشست ژنو 1 همه شرکت‌کنندگان بر تشکیل دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد تاکید داشتند و امروز نیز جریان‌های مختلف سیاسی به دنبال اجرای این طرح هستند، روسیه نیز اعلام کرده به دنبال حمایت از شخص اسد در سوریه نیست، ایران تشکیل دولت انتقالی در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند؟ که افخم پاسخ داد: این‌ها فرض‌های پیاپی است. آن چه که مسلم است دولت سوریه دولتی است که با انتخاب مردم روی کار آمده و طبعا با انتخاب مردم هم دوباره درباره تداوم و جابه‌جایی آن تصمیم‌گیری می‌شود. باید در هر راهکاری درباره سوریه نقش مردم و حق آن‌ها در تعیین سرنوشت‌شان در نظر گرفته شود و هر راهکاری که سوری - سوری باشد می‌تواند به نتیجه برسد. راهکارهایی مبتنی بر مداخله خارجی و تعیین نقشه راه‌های از پیش تعیین شده به نتیجه نمی‌رسد. امیدواریم در تعیین راهکارها برای حل بحران سوریه کاملا واقع‌بینانه و با تکیه بر نقش مردم تصمیم‌گیری شود.

 

خبرنگار دیگری پرسید نمایندگان انگلیس پس از ژنو به تل‌آویو سفر داشته‌اند و گزارش نشست ایران و 1+5 در ژنو را به آن‌ها اعلام کرده‌اند، این با توافقات انجام شده مغایر نیست که افخم پاسخ داد: این اقدام در تداوم روش‌هایی بود که در مذاکرات قبلی نیز صورت گرفته است و در هر حال ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب‌ها، دخالت‌ها و خدشه‌هایی که بدخواهان برای آن تلاش می‌کنند تاکید داریم و امیدواریم با هوشیاری و هوشمندی مذاکره‌کنندگان مسیر مذاکرات که برای تعیین مسیر واحد حفظ شود و با هوشیاری آن‌ها دخالت‌هایی که انجام می‌شود تاثیری بر روند مذاکرات نگذارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال کاهش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین در صورت بهبود روابط ایران با ایالات متحده آمریکا، گفت: روابط ایران با کشورهای مختلف مبتنی بر تعامل سازنده است و برای همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی این برنامه دنبال می‌شود. مناسبات با یک کشور و هرگونه ایجاد فضای جدید هیچ ارتباطی به تقویت مناسبات ما با کشورهای دیگر ندارد. ایران تقویت مناسبات با کشورها را دنبال می‌کند و مناسبات با یک کشور خاص هیچ‌گاه تعیین‌کننده برای تاثیرگذاری بر حوزه‌های دیگر نیست و حوزه آمریکای لاتین از حوزه‌هایی است که مشترکات و علائق موجود زمینه‌های خوبی برای تقویت ارتباطات با آن‌ها فراهم کرده است و ما امیدواریم در دولت جدید هم این گام‌ها تداوم یابد.

 

افخم درباره آخرین وضعیت دو زن ایرانی که در مالزی محکوم به اعدام شده‌اند نیز گفت:‌ متاسفانه تعدادی از اتباع ما در مالزی در شرایطی قرار گرفتند که برخی احکام قضایی برای آن‌ها صادر شد. سفارت ایران در مالزی این موضوع را کاملا دنبال می‌کند و ملاقات‌هایی در این کشور انجام داده است. در حال دنبال کردن تفاهم‌نامه‌ای برای استرداد مجرمین هستیم که چارچوب اولیه آن در حال شکل‌گیری است که امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود و آن‌ها بتوانند دوره محکومیت خود را در تهران بگذارند.

 

وی درباره آخرین پیگیری‌ها نسبت به تصادف یک دیپلمات سعودی در تهران با یک شهروند که منجر به کشته شدن وی شد، گفت: بر اساس حکمی که دستگاه قضایی صادر کرده دیه‌ای برای این فرد تعیین شده، آن‌ها از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند و طبق اطلاعی که داریم پذیرفته‌اند که مبلغ دیه را دریافت کنند بنابراین از نظر مراجع قضایی رسمی، پرونده بسته شده اعلام شده است.

 

خبرنگار دیگری درباره برخی انتقادات نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 در ژنو و انتشار برخی موارد با عنوان جزییات مذاکرات در رسانه‌های غربی پرسید که افخم تاکید کرد: پیش از این اعلام کردیم مطالب رسانه‌یی و گمانه‌زنی‌هایی که اعلام شده هیچ کدام نه در شکل و نه در محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد. بدخواهانی وجود دارند که خواهان لطمه زدن به روند مذاکرات هستند و با فضاسازی‌های مسموم و ایجاد محورهایی که اعتماد افکار عمومی ملت ایران را نسبت به تیم مذاکره‌کننده خدشه‌دار کند فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند. آن چه که مسلم است هوشیاری و هوشمندی ملت ایران و رسانه‌های عمومی به عنوان سازندگان افکار عمومی اهمیت بسیاری دارد که باید این تبلیغات را خنثی کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که در بخش رسمی مطالب و مواضع از سوی وزارت خارجه و دولت اعلام می‌شود، گفت: جنس تحرکات دستگاه سیاست خارجی و مذاکرات با انتشار نیافتن پیوند ذاتی دارد. آن چه که به عنوان انتقاد از مذاکره‌کنندگان به عنوان شیوه جدید از سوی برخی مطرح شده غیرواقعی و ناشی از بی‌اطلاعی است. در هر حال مذاکراتی در این سطح و در چنین موضوع حساسی که زمان‌بندی‌ها و دوره‌های متعددی را داشته است از جنسی است که باید تدابیر ویژه‌ای نسبت به انتشار نیافتن و حفظ روند مذاکرات صورت گیرد.

 

افخم تصریح کرد: مسوولان عالی نظام کاملا در جریان روند هستند و همه امور با هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست و مواضع کلان و اصولی نظام در این طرح دیده شده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیچ خط قرمزی مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد. ایران در این مذاکرات به طور جدی و براساس اراده سیاسی وارد شد و به دنبال شکل گیری بازی برد - برد است که از یک سو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو و اگر طرف مقابل نگرانی‌های معقول دارد، برطرف شود و البته خیلی‌ها نمی‌خواهند این بازی برد - برد شکل گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان منتقدان داخلی را دلسوزان نظام دانست و افزود: ما آنها را جزو بدخواهان تلقی نمی‌کنیم و امیدواریم با اجماع ملی شاهد مذاکراتی قوی و تامین کننده منافع جمهوری اسلامی باشیم.

 

افخم درباره این که گفته شده هنوز درباره طرح ایران بین ایران و 1+5 اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، گفت: اختلافات زیادی وجود دارد که در برخی از موارد عمیق است اما نفس این که دو طرف می‌خواهند در یک مسیر این گفت‌وگوها را انجام دهند و چارچوبی برای مذاکرات تعیین کنند مثبت است.

 

او درباره اخبار منتشر شده درباره احتمال سفر خالد مشعل به تهران نیز گفت: مناسبات ایران با گروه‌های مقاومت بر اساس حمایت از گروه‌های فلسطینی است. ارتباطات با آن‌ها ادامه دارد اما موضوع سفر خالد مشعل صرفا بحثی است که در رسانه‌ها منتشر شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این که آیا با بهبود مناسبات ایران و آمریکا درباره حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی تغییری رخ خواهد داد؟ گفت: این که در بحث رابطه ایران و آمریکا تغییر لحنی رخ داده است نیازمند برداشتن گام‌هایی در عرصه عمل است. سیاست‌های اصولی ایران تغییری نکرده، حمایت از مقاومت اسلامی و حقوق ملت فلسطین جزء اصول سیاست خارجی ایران است و هیچ‌گونه تغییری در این سیاست صورت نگرفته است.امیدواریم ملت فلسطین که سال‌ها مورد ظلم و فشار رژیم صهیونیستی هستند بتوانند به حقوق مسلم خود و دستیابی به حق داشتن سرزمین و آنچه از دست داده‌اند، برسند.  

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی: از تلاش‌های دولت برای حل بحران هسته‌ای حمایت می‌کنیم

Posted: 22 Oct 2013 06:15 AM PDT

 جرس: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور اعلامیه‌ای پشتیبانی خود را از تلاش‌های دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی و انجام مذاکرات برای حل مشکلات مربوط به پرونده هسته‌ای اعلام کرد.  

  

به گزارش سایت خبری امروز، در بخشی از این بیانیه آمده است:" سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران سیاست خارجی دولت را در راستای منافع و مصالح ملی ارزیابی کرده و حمایت از آن و مقابله با کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها در برابر آن را وظیفه ملی و دینی همه نیروهای متعهد و ملتزم به منافع و مصالح ملی می‌داند. منافع ملی و عرصه سیاست خارجی جای تسویه حساب‌های جناحی داخلی نیست و نباید آن را وجه‌المصالحه کشمکش‌های شخصی و جناحی و جنگ قدرت داخلی قرار داد. سیاست خارجی معطوف به منافع ملی نیازمند مدیریت مناسب، راهبرد منسجم و برخورداری از پشتیبانی ملی است. دخالت اشخاص و نهادهای غیر مسئول به ویژه نهادهای نظامی که صریحاً توسط قانون و رهبری از دخالت در سیاست منع شده‌اند، با منطق دیپلماسی و سیاست یک سیستم عقلانی، مدرن و کارآمد ناسازگار است و نتیجه ای جز تضعیف سازمان و عمل سیاسی-دیپلماتیک و در نتیجه لطمه به منافع ملی و آینده کشور و مردم ندارد."


و در فراز پایانی این بیانیه آمده است : " سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران همه نیروها، جناح‌ها، نهادها و شخصیت‌ها و در یک کلمه همه ملت را به حمایت از سیاست‌ها و تدابیر دولت در جهت حل معضلات و بحران‌های سیاست خارجی و هسته‌ای، که اکنون به پیش‌شرط ضروری حل معضلات اقتصادی و مشکلات داخلی تبدیل شده است، فرا می‌خواند. کورکردن خط جنگ‌طلبان منطقه‌ای و جهانی و ناکام گذاشتن نومحافظه‌کاران آمریکایی و راست افراطی جنگ‌افروز اسرائیلی در بحران آفرینی و تنگ‌تر کردن حلقه تحریم، در گرو اجماع ملی و حمایت همه جانبه از راهبرد اعتدال - تعامل با جهان و منطقه است."

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

انتخابات ۲۴ خرداد در سالی که از سوی رهبری جمهوری اسلامی «حماسه سیاسی» نامگذاری شد، رأی رفراندوم گونه مردم ایران به «اعتدال» در مقابل «افراط گرایی» حاکم بر کشور طی هشت سال گذشته بود. مردم ایران که آثار شوم سیاست‌های ماجراجویانه و افراطی درعرصه‌های داخلی و خارجی را بر همه جوانب زندگی‌شان از جمله اقتصاد و معیشت، با تمام وجود تجربه کرده بودند، تداوم حاکمیت مسببان این وضعیت را برکشور به مراتب فاجعه‌بارتر و دردناک‌تر ارزیابی می‌کردند. از این رو به رغم ناامیدی اولیه ناشی از تصفیه چهره‌های اصلاح طلب و میانه رو شناخته شده، خاتمی و هاشمی از سوی حاکمیت و شورای نگهبان، چشم امید به تنها نامزد متفاوت دوختند و به دعوت خاتمی و هاشمی و اکثرنیروهای منتقد اعم از اصلاح طلب، سبزو اعتدال‌گرا به پای صندوق‌های رأی رفتند و به شعارها و برنامه‌های دکتر حسن روحانی به عنوان آخرین شانس باقیمانده رأی دادند، بدان امید که هشت سال بی‌تدبیری و بی‌کفایتی پایان یافته، کشور از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و تهدیدهای خطرخیز خارجی نجات یابد و بازگشت به عقلانیت زمینه‌های بهبود اقتصادی و شرایط زندگی عزتمندانه را برای خود و فرزندانشان فراهم آورد.

 


با این همه افراط‌گرایان قدرت طلب به جای این که صدای ملت در ۲۴ خرداد را بشنوند و اگر شهامت پذیرش مسؤلیت هشت سال ویرانی و از دست دادن طلایی‌ترین فرصت‌های تاریخی رشد و پیشرفت و برباد دادن عظیم‌ترین سرمایه‌های مادی (ازجمله درآمد نجومی و نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار نفتی کشور را) و معنوی را ندارند، دست‌کم شرمنده مردم ایران باشند،‌ اینک و به تدریج با خروج از شوک حاصل از «حماسه سیاسی» مردم بار دیگر فعال شده‌اند و با بسیج عِدّه و عُدّه اندک، اما سازمانیافته و برخوردار از حمایت مافیای قدرت-ثروت، طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهند که از گذشته تجربه نیاموخته و قصد آزمودن آزموده را دارند. این جریان که حل بحران هسته‌ای و معضلات مهم عرصه دیپلماسی کشور را مغایر با منافع و رانت‌های قدرت-ثروت خود می‌بیند، همزمان با گشایش‌های نوید بخش در افق بحران هسته‌ای و سیاست خارجی، تحرکات ضدملی خود را آغاز کرده است. برخی از ائمه جمعه و گروهی از فرماندهان سپاه، رسانه‌ها و عناصر وابسته به مافیای قدرت-ثروت، که حتی در میان اصول‌گرایان معتدل نیز جایی ندارند، دو باره به صحنه آمده‌اند تا مانع تلاش‌ها و تدابیر عقلانی جاری برای حل معضلات و بحران‌های خارجی به ویژه بحران هسته‌ای شوند، و همان رویکرد و راهبردی را بر کشور و ملت تحمیل کنند که به رغم به کار گیری همه ابزارهای تبلیغاتی و امنیتی و مالی، نامزد و سخنگوی آن نتوانست بیش از ده درصد آراء مردم را کسب کند. اولین نمود این تحرک تازه، نمایش مضحک و غیراخلاقی گروهی اندک در فرودگاه علیه رئیس جمهور بود که از سفر نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل باز می‌گشت. این تحرکات با دروغپردازی و جعل خبر توسط رسانه‌های افراطیون و جوسازی‌های عناصر روحانی، نظامی و سیاسی وابسته به جریان افراطی علیه هیئت مذاکره‌کننده کشورمان ادامه یافت و هم زمان با مذاکرات ایران و کشورهای ۵+۱ در ژنو و ابراز امیدواری دوطرف به پایان مسالمت آمیز بحران هسته‌ای ایران و در نتیجه خروج ایران از انزوا و محاصره تحریم، به نحو شگفت‌انگیزی گسترش یافت. این همه درحالی است که راست افراطی بین المللی و در رأس آن نتانیاهو و شبکه صهیونیسم بین الملل از حضور موفق رئیس جمهوری ایران در سازمان ملل و مذاکرات موفق ژنو به شدت عصبانی است و طی هفته‌های اخیر کوشیده است به طرق مختلف مانع ازادامه مذاکرات ایران و غرب و به ویژه آمریکا شود. این جریان در سطح تبلیغاتی سیاسی و در عملیاتی دوگانه از یک سو می‌کوشد با تشدید ایران هراسی در جامعه جهانی، دولت‌های آمریکا و اروپا را تحت فشار افکار عمومی قرار داده و از مذاکره با ایران به منظور حل بحران هسته‌ای و پایان دادن به تحریم‌ها منصرف کنند، و از سوی دیگر به کمک شبکه رسانه‌ای بین المللی با انتشار اخبار و تحلیل‌های تحریک آمیز و جهت دار مبنی برانعطاف بیش از حد هیئت ایرانی در این مذاکرات، می‌کوشد موضع جریان افراطی داخل ایران را در اعمال فشار بر دولت و به شکست کشاندن مذاکرات تقویت کند. در این میان داد و ستد افراطیون داخلی و راست افراطی آمریکایی و صهیونیستی در استفاده از اخبار و تحلیل‌های تحریک‌آمیز و دروغین یکدیگر دیدنی است. انتشار ترجمه مقالات تحریک آمیز طرف افراطی خارجی در روزنامه معروفه کیهان و سرمقالات این روزنامه که با استناد به تحلیل‌های مذکور هیئت مذاکره کننده ایرانی را به تنازل و سازش متهم می‌کند، بیانگر موفقیت خط راست‌های افراطی آمریکایی اسرائیلی در تحریک همزاد داخلی خویش است. اکنون درسطح جهان این دو جریان داخلی و خارجی تنها ناراضیان مذاکرات ۵+۱ و روند حل بحران هسته‌ای ایران هستند. به این ترتیب یک بار دیگر واقعیت زشت و شرم‌آور همراهی و همسویی افراطیون داخلی و راست افراطی خارجی و مرتجع‌ترین جناح‌های صهیونیست در برابر دید همگان به نمایش در آمده است و مردم ما مشاهده می‌کنند. افراطیون وطنی به رغم شعارهای دهان‌پرکن، عملاً خادم و جا ده صاف‌کن راست‌های افراطی اسرائیلی آمریکایی شده‌اند. آن چه در روزهای اخیر در این زمینه مشاهده می‌کنیم صورتی نمادین از هشت سال خدمت ارزنده و چشمگیر دولت به اصطلاح ضد صهیونیستی و منکر هلوکاست و حامیان آن به صهیونیسم واسرائیل در سطح منطقه و جهان است.

 

 

آشکار شدن این همراهی در سطح افکار عمومی داخلی، علی القاعده باید آن‌دسته از عناصر صادق اما ناآگاه را به این حقیقت آگاه کرده باشد که مصالح ملی ایران نه در راهبردهای ماجراجویانه و ستیزه‌جویانه افراطی، بلکه در تنش زدایی و تعامل در مناسبات میان ایران با کشورهای منطقه و جهان به ویژه اروپا و آمریکا تأمین می‌شود. بنابراین التزام به منافع و مصالح ملی ایجاب می‌کند از ایفای نقش وکیل تسخیری و قیم ذاتی ملت ایران دست بردارند و با احترام به شعور و تشخیص مردم آگاه ایران، به رأی عدم اعتماد ملت در رفراندم ۲۴ خرداد علیه راهبردهای افراطی تمکین کنند. طی هشت سال گذشته بهترین و طلایی‌ترین فرصت‌هایی را که می‌توانست در تاریخ یک ملت پدید آید از دست رفت و سیاست‌های غیرمدبرانه و مغایر با سه اصل «حکمت، عزت، مصلحت»، هزینه‌های سنگینی بر کشور و ملت تحمیل کرد، هزینه‌هایی که در صورت همکاری بادولت اصلاحات - به جای مقابله و کارشکنی-، به سادگی می‌شد از آن اجتناب کرد. به سادگی می‌شد از نزدیک شدن مواضع اروپا به آمریکا علیه ایران جلوگیری کرد، به سادگی می‌شد به جای شعارهای توخالی ای که قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره می‌دانست، از ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت و از صدور قطعنامه‌های متعدد تحریم شورای امنیت علیه کشورمان جلوگیری کرد و مانع تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادی کشور و معیشت مردم شد و زیرساخت‌های اقتصادی کشور را با خطر فروپاشی و ویرانی مواجه نکرد... .پس از آن همه فرصت‌سوزی‌ها، امروزکه هشیاری و نجابت ملت در ۲۴ خرداد فرصت مغتنم دیگری برای نظام فراهم آورده، می‌توان امیدوار بود که با تصدی عقلای قوم در دستگاه دیپلماسی کشور و جایگزینی سیاست «انعطاف هنرمندانه» و «نرمش قهرمانانه» اعلام شده از سوی رهبری و جایگزینی سیاست خارجی منافع ملی محور با تکیه براصول احترام متقابل به جای سیاست‌های آخرالزمانی و انتحاری دولت سابق و افراطیون حامی آن، کشور از خطر سقوط در هاویه مصایب و بلایای سنگین‌تر و خطرناک‌تر نجات یابد و حفظ شود.

 


موفقیت سیاست جدید «اعتدال و تعامل» رئیس جمهور و «انعطاف» و «نرمش» رهبری در گرو اجماع و وفاقی ملی حول آن به مثابه یک «استراتژی بلندمدت» و نه «تاکتیکی مقطعی و زودگذر» است. همه کسانی که به ایران و ایرانی می‌اندیشند و دغدغه استقلال و تمامیت ارضی کشور و بهروزی و بهزیستی مردم و رشد و توسعه ملی دارند، باید فرصت پدید آمده را مغتنم بشمارند و دولت جدید را در تلاش برای حل بحران‌های سیاست خارجی و هسته‌ای یاری نمایند. به نظر ما شرایط کنونی با توجه به واقعیات موجود، مناسب‌ترین شرایط ممکن برای حل و فصل معضلات جهانی و منطقه‌ای ایران، از جمله مسئله هسته‌ای و خارج کردن روابط میان ایران و آمریکا از بحران است. از یک سو ایران با اتکاء به دولتی برخوردار از حمایت مردمی و نیز با بهره‌مندی از تیم دیپلماتیک ورزیده و خردمند در شرایط مناسبی برای تعاملی سازنده با اروپا و آمریکا و حل بحران هسته‌ای در چارچوب منافع ملی خود قرار گرفته است، و از سوی دیگر شرایط داخلی و بین المللی و اهمیت حل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله مسئله سوریه و نیز اهمیت حل مسئله هسته‌ای ایران برای کاخ سفید، آمریکا را که زمانی هرگونه مذاکره با ایران را منوط به پیش‌شرط‌هایی می‌کرد، امروز به مذاکره بدون هرگونه پیش‌شرط با ایران متمایل کرده است.

 

 


از این رو ما موقعیت‌شناسی و ابتکار رئیس جمهوری در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و نیز گفت و گوی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکرات ژنو را سیاستی درست ارزیابی کرده و دستاورد هیئت ایرانی را نخستین گام موفقیت آمیز در راه کاهش بحران‌ها ومعضلات ایران در عرصه دیپلماسی خارجی و هم سو با منافع ملی می‌دانیم و خواهان تداوم این رویکرد در مذاکرات آینده ایران با ۵+۱ هستیم.

 

 


روشن است مسئله هسته‌ای یکی از چند مسئله‌ای است که جمهوری اسلامی ایران برای شروع دوران تازه‌ای از روابط با جهان و منطقه پیش روی خود دارد. بهبود روابط با اروپا، کاهش تنش با آمریکا وتبدیل روابط فیمابین از خصومت و تهدید به تعامل و مذاکره سازنده،‌ رفع تنش از روابط با همسایگان که عموماً متأثر از نوع روابط با آمریکا و اروپاست، بحران سوریه، مسئله عراق و افغانستان و ... جملگی مشکلات و معضلاتی هستند که با بحران هسته‌ای مرتبط است. امید است سیاست «نرمش» و «اعتدال» مبنایی مبارک برای برداشتن گام‌هایی مدبرانه، سنجیده تا حل نهایی مشکلات فوق باشد. مشکلاتی که از عدم حل آن همواره دیگران به حساب و از جیب ملت ایران بهره‌های فراوان برده‌اند وبا سوء استفاده از وضعیت ایران از یک سو در روابط اقتصادی خود شرایط خفت‌باری را بر ما تحمیل کرده‌اند، و از سوی دیگر در سطح بین الملل از اروپا و آمریکا امتیازها و رانت‌های بسیاری کسب کرده‌اند.

 


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران سیاست خارجی دولت را در راستای منافع و مصالح ملی ارزیابی کرده و حمایت از آن و مقابله با کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها دربرابر آن را وظیفه ملی و دینی همه نیروهای متعهد و ملتزم به منافع و مصالح ملی می‌داند. منافع ملی و عرصه سیاست خارجی جای تسویه حساب‌های جناحی داخلی نیست و نباید آن را وجه المصالحه کشمکش‌های شخصی و جناحی و جنگ قدرت داخلی قرار داد. سیاست خارجی معطوف به منافع ملی نیازمند مدیریت مناسب، راهبرد منسجم و برخورداری از پشتیبانی ملی است. دخالت اشخاص و نهادهای غیر مسؤل به ویژه نهادهای نظامی که صریحاً توسط قانون و رهبری از دخالت در سیاست منع شده‌اند، با منطق دیپلماسی و سیاست یک سیستم عقلانی، مدرن و کارآمد ناسازگار است و نتیجه ای جز تضعیف سازمان و عمل سیاسی-دیپلماتیک و در نتیجه لطمه به منافع ملی و آینده کشور و مردم ندارد. سازمان نظامی مردمی و ملی، سازمانی است که در خدمت سیاست ملی و پشتیبان دولت ملی و تابع خط مشی‌گذاری آن باشد. ترجیح منافع بلند مدت و ملی بر منافع سازمانی و صنفی که ناگزیر کوتاه‌مدت است، یکی از شاخصه‌های هر نیرو، حزب و نهاد ملی از جمله ارتش و سپاه ملی و مردمی است. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران همه نیروها، جناح‌ها، نهادها و شخصیت‌ها و در یک کلمه همه ملت را به حمایت از سیاست‌ها و تدابیر دولت در جهت حل معضلات و بحران‌های سیاست خارجی و هسته‌ای، که اکنون به پیش‌شرط ضروری حل معضلات اقتصادی و مشکلات داخلی تبدیل شده است، فرا می‌خواند. کورکردن خط جنگ‌طلبان منطقه‌ای و جهانی و ناکام گذاشتن نومحافظه‌کاران آمریکایی و راست افراطی جنگ‌افروز اسرائیلی در بحران آفرینی و تنگ‌تر کردن حلقه تحریم، در گرو اجماع ملی و حمایت همه جانبه از راهبرد اعتدال - تعامل با جهان و منطقه است.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران(شاخه خارج کشور(
۱۳۹۲/۷/۳۰
 

نظر وزیر ارشاد درباره تک‌خوان‌های زن در موسیقی

Posted: 22 Oct 2013 06:14 AM PDT

 جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌های زن در موسیقی موجب مفسده نباشد، ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.



به گزارش ایسنا، علی جنتی در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگترین نهج‌البلاغه مطلا که امروز 30 مهرماه در محل دفتر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تک‌خوان‌های زن و مغایرت آن با نظر بعضی مراجع گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.



علی جنتی سپس در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که بسیاری از هنرمندان جوان در عرصه هنرهای تجسمی از طریق موسسه‌های فرهنگی خارج از کشور شناسایی و در ادامه برای به خدمت گرفتن آن‌ها تلاش‌هایی از سوی کشورهای خارجی می‌شود، گفت: ما همواره امیدوار هستیم که کارهای حوزه نگارگری به گونه‌ای رواج پیدا کند که آثار هنرمندان این عرصه در کشورهای دیگر به قیمت بالا به فروش برسد. ما به دنبال این هستیم که وضعیت اقتصادی هنرمندان به گونه‌ای شود که آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. اما در رابطه با اینکه ممکن است این افراد توسط کسانی در خارج از کشور شناسایی شوند و به آنجا بروند، باید گفت کاری که ما باید بکنیم، این است که به این افراد ارزش ببخشیم و آن‌ها را مورد احترام و کرامت قرار دهیم. و آن‌ها را با احترام نسبت به کشور دلبسته کنیم.