جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سخنگوی اشتون: تحريم ها بی دليل اعمال نشده اند اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم نیست

Posted: 08 Aug 2013 07:16 AM PDT

جرس:سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید "تحريم ها علیه جمهوری اسلامی بی دليل اعمال نشده اند. اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم وجود ندارد.."


به گزارش رادیو فردا، مایکل مان گفته است: تا آنجايی که من خبر دارم، تيم مذاکره کننده هسته ای در ايران هنوز به طور رسمی انتخاب نشده است. ما بايد برای برقراری ارتباط منتظر انتصاب رسمی اين تيم باشيم. آشکار است که ما عميقا تمايل به برقراری اين ارتباط داريم،‌ چرا که خواهان پيشرفت فوری در اين پرونده هستيم. اما خب منتظريم. مطمئننا طرف ايرانی پس از تصميمات رسمی و انتصاب تيم، ارتباط را برقرار خواهد کرد."

 

متن مصاحبه رادیو فردا با مایکل مان به شرح زیر است:


حسن روحانی وقتی رسما سمت رياست جمهوری را برعهده گرفت گفت  بهتر است با ايران به زبان تکريم و نه تحريم سخن گفته شود. واکنش اتحاديه اروپا به اين گفته چيست؟
 
خب اولا اتحاديه اروپا با همه کشورها با احترام مواجه می شود. در مورد تحريم ها هميشه گفته ايم که تحريم ها فقط به صرف اعمال کردن، وجود ندارند. اين تحريم های بخشی از استراتژی دوسويه ما در مورد ايران است.

يک جنبه اين است که ما برنامه هسته ای ايران و منابع مالی آن را به دليل نقض تعهدات بين المللی ايران، با تحريم ها هدف می گيريم و از سوی ديگر ايران را ترغيب می کنيم که  به ميز مذاکره بازگردد. در نتيجه يک دليل تحريم ها،‌ترغيب ايران به مذاکره جدی با ماست.

ما در ديدار پيشين، که چند ماهی از آن گذشته، پيشنهادی در راستای اعتماد سازی بر روی ميز گذاشته ايم،‌ و اميدواريم که دولت جديد ايران، و مذاکره کننده جديد هسته ای ايران، به ميز مذاکره بازگردند و ما پيشرفتی سريع در روند مذاکرات را شاهد باشيم.

جامعه بين المللی نگرانی‌هايی جدی درباره اهداف برنامه هسته ای ايران دارد، و بيم آن دارد که اين برنامه جنبه نظامی داشته باشد. ما می خواهيم ايران ما را متقاعد کند که اين برنامه تنها جنبه صلح آميز دارد و برای استفاده از انرژی هسته ای است و نگرانی های جامعه بين المللی را برطرف کند.

 
رييس جمهوری جديد ايران در چند سخنرانی ای که تا کنون داشته، اعلام کرد که دولتش در جهت لغو تحريم ها گام برخواهد داشت. آيا اتحاديه اروپا اين رويکرد را به عنوان يک پيام دريافت می کند؟
گفتم ،‌تحريم ها بی دليل اعمال نشده اند. اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم نیست. درنتيجه اگر دولت جديد درباره رفع تحريمها جدی است،  بايد ايران را متعهد به اجرای وظايفش در جامعه بين المللی بکند و به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و آژانس بين المللی انرژی اتمی احترام بگذارد و عمل کند. به دنيا ثابت کند که در راستای نظامی کردن ِ برنامه هسته ای اش گام برنمی‌ دارد. درصورتيکه اين قدمها برداشته شود، علتی برای اعمال تحريم ها باقی نمی ماند.

 
در مصاحبه پيشينی که شما با راديو فردا داشتيد، گفتيد که دوران انتقالی در جريان است،‌ و تا روی کار آمدن دولت جديد، ارتباط رسمی ای بين گروه پنج به علاوه يک با طرف ايرانی وجود ندارد. اين روزها که حسن روحانی، به طور رسمی رييس جمهوری ايران شده، اين وضعيت به چه شکلی است؟
 
تا آنجايی که من خبر دارم، تيم مذاکره کننده هسته ای در ايران هنوز به طور رسمی انتخاب نشده است. ما بايد برای برقراری ارتباط منتظر انتصاب رسمی اين تيم باشيم. آشکار است که ما عميقا تمايل به برقراری اين ارتباط داريم،‌ چرا که خواهان پيشرفت فوری در اين پرونده هستيم. اما خب منتظريم. مطمئننا طرف ايرانی پس از تصميمات رسمی و انتصاب تيم، ارتباط را برقرار خواهد کرد.

نامه‌ی جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی کُرد آذربایجان غربی به حسن روحانی

Posted: 08 Aug 2013 06:31 AM PDT

جرس: جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی کرد آذربایجان غربی طی نامه ای به رئیس جمهور منتخب ایران نقطه نظرات خود درباره وضعیت مناطق کردنشین استان را در میان گذاشتند.


به گزارش آژانس خبری موکریان، در بخشی از این نامه که به امضای دهها تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی کرد استان آذربایجان غربی رسیده، آمده است: "خواسته‌ی ما از دولت تدبیر و امید، اجرای کامل اصول معوقه‌ی‌ قانون اساسی و نیز برنامه‌ریزی منطقه‌ای در توسعه‌ی استان به هدف فراگیر کردن و غیر قطبی شدن مقوله‌ی توسعه و نیز بکارگیری افراد شایسته کُرد و اهل سنت در مدیریت‌های ارشد و عالی کشور و استان به نسبت جمعیت آنان است. چه این می‌تواند گامی در راستای زیست برابر و توازن در امر توسعه باشد".


متن کامل این نامه به همراه اسامی امضاکنندگان به این شرح است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم

با درود
احتراماً ما جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی کُرد آذربایجان غربی، فرصت را مغتنم شمرده و از سوی خود و جمع کثیری از شهروندان استان، انتخاب حضرتعالی را به عنوان رئیس جمهور کشورمان در یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری صمیمانه تبریک گفته و برایتان در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت و پیروزی می‌نماییم.
همانگونه که مستحضرید استان آذربایجان غربی هفتمین استان از لحاظ جمعیت و یکی از قطب‌های کشاورزی مملکت و به لحاظ سوق الجیشی هم اهمیتی مضاعف داشته و با چهار کشور عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان دارای مرزهای مشترک است. ترکیب قومی، مذهبی و زبانی آن هم به گونه‌ای است که بیشتر از هر منطقه و استان دیگری، تنوع و تکثر و غنای فرهنگی کشورمان را به نمایش می‌گذارد. همزیستی و درهم تنیدگی تاریخی و دوستانه قومیتها و مذاهب مختلف و بویژه شهروندان کُرد و آذری و شیعه‌ و اهل سنت – تقریباً با نسبت جمعیتی برابر – در این خطه، یکی از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی بزرگ و مغتنمی است که طی قرون و اعصار شکل گرفته ودر صورت استفاده بهینه از آن می‌توان راهی آسان برای توسعه‌ی متوازن و پایدار استان گشود.
دغدغه‌ی حضرتعالی در مورد توسعه‌ی پایدار و شهروندمدار ایران عزیز از سویی و رأی ۸۰ درصدی بخش‌های کُردنشین استان به شما - که تقریباً در سطح کشور میانگینی کم‌نظیر بود - از سوی دیگر، ما را بر آن داشت تا بخشی از دغدغه‌هایمان در زمینه‌ی توسعه‌ی فراگیر و متوازن استان را با شما در میان بگذاریم.
جناب آقای روحانی
در دهه‌های متمادی و صدالبته به شمول دوره‌ی پهلوی که برای نخستین بار دولت مدرن متولی امر توسعه شد، استان ما از فرایندهای توسعه‌ی نامتوازن و قطبی‌شده رنج دیده است. همیشه بخش عمده‌ی امکانات استان در مرکز یا چند منطقه‌ی خاص متمرکز و سایر مناطق استان از قافله‌ی توسعه جا مانده‌اند. این فرایند نامتوازن به گونه‌ای بوده که امکانات و منابع بخشهای حاشیه‌ای یا بلا استفاده و معطل مانده، یا به سمت قطب‌های داخل متن این فرایند یکجانبه‌گرا هدایت شده‌اند. متأسفانه نقشه‌ی نابرابریهای توسعه‌ای و اقتصادی با همه‌ی ملحقات و استلزاماتش و نیز فرودستی‌های فرهنگی و سیاسی ناشی از آن، به گونه‌ای است که گرچه نمی‌توان ادعا نمود که دقیقاً با مرزهای قومی و مذهبی استان منطبق است، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که سبب عقب‌ماندگی کلی آن در زمینه‌های مختلف شده است. استانی که به جهت دارا بودن امکانات و منابع غنی آبی و کشاورزی و معدنی و نیز جغرافیای مناسب و فرصت استفاده از تجارت مرزی، می‌توانست تقدیری بهتر از این داشته باشد.
نمی‌توان از گفتن این حقیقت روشن چشم پوشید که در طول دهه‌های گذشته، احساس نابرابری و فرودستی ناشی از توسعه‌ی نامتوازن و نابرابر، بعضاً خود را به صورت بحران‌های سیاسی و امنیتی حادی نشان داده که هرازگاهی هزینه‌های گزاف و جبران‌ناپذیری هم به ملک و ملت تحمیل نموده است. تمرکزگرایی بیش از حد و نابرابریهای متعدد منطقه‌ای، کار را به جایی رسانده که من باب مثال کُردها با جمعیتی کثیر – اکثریت مطلق در جنوب و درصدهای بزرگ در مرکز و شمال استان – سهمی بسیار ناچیز و نامتناسب از مدیریت‌های ارشد استان را به خود اختصاص دهند. میزان برخورداری شهرهای جنوب استان با اکثریت کُردنشین در مقایسه با مرکز و برخی شهرهای شمال استان بیانگر بخشی دیگر از این داستان تلخ است. بماند که کُردهای سنی مذهب ساکن در شمال و مرکز استان هم با انواع پیچیده‌تر و شدیدتری از این نابرابری و فرودستی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند.
ما بر این اعتقادیم که توسعه‌ی متوازن در مناطقی که اینگونه دچار نابرابری و فرودستی‌های در هم تنیده ساختاری شده‌اند، بدون برنامه‌ریزی منطقه‌ای و ایجاد تعادل مکانی و نظم فضایی ممکن نیست. مضاف بر آن حاشیه‌نشینی و فرودستی حداقل نیمی از جمعیت، مغایر با اهداف توسعه‌ی پایدار و شهروندمدار و در واقع نوعی نقض غرض است.
خواسته‌ی ما از دولت تدبیر و امید، اجرای کامل اصول معوقه‌ی‌ قانون اساسی و نیز برنامه‌ریزی منطقه‌ای در توسعه‌ی استان به هدف فراگیر کردن و غیر قطبی شدن مقوله‌ی توسعه و نیز بکارگیری افراد شایسته کُرد و اهل سنت در مدیریت‌های ارشد و عالی کشور و استان به نسبت جمعیت آنان است. چه این می‌تواند گامی در راستای زیست برابر و توازن در امر توسعه باشد. هرچند نیک می‌دانیم که برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای توسعه و احیاناً وفاداری به لوازم و استنتاجات آن، مستلزم تسهیل و تحکیم ارتباط برابر و بدون واسطه کُردها با پایتخت و مدیریت کلان کشور است. چه این حق طبیعی کُردهای آذربایجان غربی است که مانند سایر هموطنانشان و یا همزبانانشان در سنندج، کرمانشاه و ایلام، با مرکز کشور ارتباط مستقیم و بی‌واسطه داشته باشند. همه‌ی اینها مستلزم عزمی ملی در حاکمیت و همیاری و مساعدت مسئولان و نخبگان کُرد و ترک در منطقه است. اجازه بدهید ما به حسن تدبیر دولت شما در این زمینه امیدوار باشیم. بی‌گمان مشورت نخبگان، دلسوزان، کار‌شناسان و متخصصان می‌تواند راهگشای یافتن راه‌حل‌ها و برنامه‌های جامع در این خصوص باشد.
مردم و نخبگان این بخش از کشور با رأی گسترده و معنادار خود به جنابعالی عزم خود را برای ساختن فردایی بهتر به نمایش گذاشتند. امید است که در دولت جنابعالی برای یافتن راهکارهای کار‌شناسی در جهت حل و فصل مشکلات توسعه‌ای این بخش با اهمیت از ایران توجه مضاعفی مبذول شود. برنامه‌ریزی منطقه‌ای جامع، نویدبخش فردایی روشن‌تر برای فرزندان این آب و خاک است تا از این رهگذر استعدادهای نهفته شکفته‌تر و امید به فردایی بهتر در سایه‌ی عقلانیت دو چندان شود.
امضاء کنندگان:
1- ابـراهـیم ابـوبـکری
2- ابـوبـکـر مــولانـی
3- احـمـد بـحـری
4- احـمـد قــاضـی
5- انـور ابـراهـیمـی‌آذر
6- انـور اسـمـاعیل‌پـوری
7- ایـوب حـسن‌پـور
8- تــورج کریـمـی
9- جـعـفر ابـریـشـمی
10- جـلال مـحمـودزاده‌
11- جـلـال مـعـروفـیـان
12- جـمـال اسـمـاعـیـلـی
13- جـمـال شـیـردل
14- حـاج رحـیـم واحـدی
15- حـاج عـلـی شـریـعـتی
16- حـسن رشـیـدی
17- حـسن شـیـخ‌آقـایـی
18- حـسن فـرامـرزی
19- حـسن کـبـودی
20- حـیـدر سـازگـار
21- رحـمـان بـهـمــنـش
22- رحــمـان گـوره‌دار
23- رحـمـان هـوشـیـاری
24- رحـمـت حـاجی‌مـیـنـه‌
25- رحـمـت مـحمـدی
26- رسـول پــیـروتـی
27- رشـید احـمـدرش
28- رضــا مــولانـی
29- ریـبـاز قـربـانـی‌نـژاد
30- رئــوف آذری
31- سـعـدون مـازوجـی
32- سـلیـمان منـگـوری
33- سـهـیـلا راد
34- شـهـلا مـعـروفـی
35- صـابر مـوسـی‌زاده
36- صــالح مـعـروفـی
37- صـلاح‌الـدین چلـبیانی
38- صـلاح‌الـدین خـدیـو
39- صـلاح‌الـدین عـباسـی
40- صـمـد رحـمـانـی
41- ظـاهـر سـعـیـدی
42- عـبـاس مـرزبـان
43- عـبـدالـرحمن جـریـحی
44- عـبـدالـسلام امـامـی
45- عـبدالـعـزیز مـولـودی
46- عــبـدالله‌ ابـریـشـمی
47- عـثـمان عـبـاسـی
48- عـلـی آبــادیــان
49- علی پـیـروتـی
50- عـمـر تــوره
51- قـرنی امـیـن پــور
52- کامـل ثـنـایـی
53- کـیـوان امـیـدفــر
54- لقمـان حـسن‌پـور
55- مـصـطـفـی اسـحـاقـی
56- هـدایـت صـبـوری
57- واحـد تـمـرین‌اقـدم
58- واحـد رسـتـمـی
59- وسـیـم رحـمـانـی
60- یـوسـف کـریـمـی


مسعود پدرام به یک سال حبس دیگر محکوم شد

Posted: 08 Aug 2013 05:37 AM PDT

جرس: در آستانه عید فطر، قاضی پیر عباسی، مسعود پدرام را به یک سال حبس دیگر محکوم کرد. 

 

به گزارش جرس، مسعود پدرام، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی اینک در حال گذراندن حکم قبلی خود در زندان اوین است. مسعود پدرام در دادگاه از موضع یک پژوهشگر و نویسنده از کارهایش که با نیت اصلاح و بهبود جامعه انجام داده است، دفاع کرد. به گفته یک منبع آگاه در دادگاه، او به قاضی گفت که همه کارهایش در قالب کتاب و مقاله و در چارچوب قانونی نشریات کشور به چاپ رسیده است. اما گویا قاضی این گفته او را نپذیرفته و کارهای پژوهشی او را پوششی برای فعالیت های این پژوهشگر دانسته است.

پس از آنکه دو سال پیش این زندانی سیاسی خواسته بازجویان اطلاعات سپاه مبنی بر کناره گرفتن از شورای فعالان ملی – مذهبی را نپذیرفت، پرونده سال ۸۰ وی بار دیگر به جریان افتاد و او بازداشت و به بند ۳۵۰ منتقل شد.

با صدور حکم جدید یک سال حبس تعزیری برای مسعود پدرام، وی مجموعا به چهار سال حبس محکوم شده و باید دو سال دیگر  در زندان اوین بماند.

 

  

آزادی موقت سیروان حسین پناهی بعد از ۵۰ روز انفرادی و چند ماه در زندان

Posted: 08 Aug 2013 05:20 AM PDT

جرس: سیروان حسین پناهی فعال مدنی کرد و زندانی سیاسی در زندان سنندج، امروز پنج شنبه 17 مرداد با قید وثیقه از زندان آزاد شد.


بنا به گزارش “سودویند” به نقل از فیس بوک انور حسین پناهی ، سیروان حسین پناهی ، فعال مدنی کرد، که در روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی شهر قروه بازداشت شده بود بعد گذارندن 50 روز در سلولهای انفرادی اطلاعات و چند ماه در زندان امروز با قید وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.


سیروان حسین پناهی٬ خواهر‌زاده انور حسین پناهی زندانی سیاسی- مدنی کرد است که در روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات در منزل پدرش در روستایی قروچای از توابع شهرستان دهگلان دستگیر شد. چند ماه پیش دادگاه انقلاب شهر سنندج “سیروان حسین پناهی” را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل 7 ماه حبس محکوم نمود.


گفتنی است که انور حسین پناهی که پسر بزرگ این خانواده و از فعالان مدنی و سیاسی و از معتمدین منطقه دهگلان بشمار می‌رود، در تاریخ ۱۳۸۶/۸/۱۵ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مدت ۶ ماه را در بی‌خبری مطلق در اداره اطلاعات قروه بسر برد. این زندانی سیاسی کرد در اواخر بهار سال ۱۳۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه و همکاری با یکی از احزاب کرد به اعدام محکوم شد که پس از اعتراض‌ سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر، حکم اعدام وی به ۶ سال زندان تقلیل پیدا کرد.


انور حسین پناهی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج بسر میبرد. گفتنی است که در طول ۶ سال اخیر بعد از دستگیری آقای انور حسین پناهی بیش از ۳۳ نفر از خانواده حسین پناهی بطور جداگانه و به بهانه‌های مخلفت دستگیر شده‌اند.

 

هفت پرده: از«نه» به مسجدجامعی تا مرگ مرشد

Posted: 08 Aug 2013 05:10 AM PDT

سعید زندگانی
جرس – چرا نام احمد مسجد جامعی برای وزارت فرهنگ و ارشاد از لیست روحانی خط خورد؟ پاسخ به این سوال را در پرده اول می خوانید؛ در پرده دوم به ضیافت افطار معاونت فرهنگی وزیر سابق ارشاد برای خداحافظی با هنرمندان پیشکسوت می رویم که چه سوت و کور و بی رونق بود؛ گزارش زندگی ومرگ «مرشد ترابی» آخرین پرده خوان و نقال شاهنامه در پرده سوم آمده است؛ «بارگشائی خانه سینما به دولت روحانی رسید» را در پرده چهارم می خوانید؛ پرده پنجم خبری است در مورد مراسم نکوداشت خسروسینائی که قرار است 24 مرداد برگزار شود؛ بنای سلجوقی مسجد جمعه اردبیل تاب گنبد بتونی را نمی آورد، اینرا یک کارشناس میراث فرهنگی در پرده ششم می گوید؛ و در پرده آخر می خوانید که مجله «بخارا» چگونه از دام توقیف برای چاپ شعری در مورد «چادرسیاه» جسته است! 

 

چه شد که روحانی مسجد جامعی را خط زد؟


در حالیکه همه گمانه زنی‌ها حاکی ازاین بود که احمد مسجد جامعی دومین وزیر فرهنگ و ارشاد در دوره اصلاحات، اولین وزیر این وزارتخانه در دولت اعتدال هم خواهد بود، به یکباره ورق برگشت و نام «علی جنتی» اعلام شد که پیشینه چندانی در زمینه فرهنگ و هنر ندارد و حتی پدرش (آیت اله جنتی رئیس شورای نگهبان) گفته که بهتر بود وزارتخانه دیگری به پسرش پیشنهاد می‌شد. به دنبال اینجابجائی، اهالی فرهنگ و هنر از خود می‌پرسند چرا نام مسجد جامعی درآخرین روز‌ها از لیست روحانی حذف شد؟ آن‌ها که قدری به ماجرا نزدیک‌تر هستند، همین عکس را که در اینجا می‌بینید، عامل کنار گذاشتن مسجد جامعی می‌دانند: نزدیکی به محمدخاتمی و ناخشنودی رهبر ازاین موضوع! فرشته طائرپور تهیه کننده نامدار سینمای ایرانی پس از ملاقاتی که همراه با برخی دیگر از چهره‌های هنری با آیت اله هاشمی رفسنجانی داشت، در این مورد گفت: «برخی می‌گویند حمایت تلویحی سید محمد خاتمی از وزارت مسجدجامعی در مراسم نمایش فیلم» گذشته «باعث این تغییر شده است.»


طائرپور در گفتگو با «مهر» به دیدار چند روز پیش اهالی فرهنگ و هنر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: «قابل کتمان نیست که جامعه هنری کشور بعد از نابسامانی‌های جدی سال‌های اخیر، نگران آینده خود در دولت بعدی باشد. تا وقتی نام مسجدجامعی برای وزارت ارشاد مطرح بود، اکثر اهالی فرهنگ در همه بخش‌ها، بعد از مدت‌ها نفس راحتی کشیده و روزشماری می‌کردند تا وی با گروهی از معاونان و مدیران آشنا به مسائل این حوزه، کار را شروع کند. این خیال‌جمعی و استقبال جامعه فرهنگی از یک وزیر، قطعا برای رییس‌جمهور منتخب خیربیشتری داشت تا خود ما، چون می‌توانست با خیال آسوده به مسائل حاد حوزه‌های دیگر از جمله سیاست خارجی و اقتصاد داخلی بپردازد. اما با دیدن نشانه‌هایی از متنفی شدن معرفی مسجدجامعی و شنیدن نام‌های دیگر، مجددا نگرانی جامعه هنری و بخصوص خانواده سینما که در دو سال اخیر ساده‌ترین گرفتاری‌هایش هم تبدیل به گره‌های کور شده است، تشدید شد. ما نمی‌دانیم چرا چنین انتخاب شایسته‌ای دچار تغییر شد؟ با این حال ما درک می‌کنیم که در تصمیمات حجت‌الاسلام روحانی ملاحظاتی وجود داشته که امیدواریم به مصلحت فرهنگ کشور باشد. برخی می‌گویند حمایت تلویحی سید محمد خاتمی از وزارت مسجدجامعی در مراسم نمایش فیلم» گذشته «باعث این تغییر شده است. امیدوارم اینگونه نباشد چون چنین دلیلی با هیچ منطق و مصلحتی سازگار نیست.»


وی این نگرانی‌ها را یکی از دلایل دیدار با هاشمی رفسنجانی دانست و اظهار کرد: «در پی بروز نگرانی‌هایی که اشاره شد، تلاش‌هایی برای دیدار با مسئولانی که همواره مواضع حامیانه نسبت به موضوع هنر و فرهنگ و اصحاب آن داشتند صورت گرفت که دیدار با رییس تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود.» این تهیه کننده سینما به حضور نمایندگانی از شاخه‌های مختلف هنری و فرهنگی در این دیدار اشاره و بیان کرد: «هرکدام از این افراد از منظر خود مسائل و مطالباتشان را از وزیر ارشاد آتی مطرح کردند. طرح این مطالب با برخورد مثبت و فهیمانه آقای رفسنجانی، این امید را ایجاد کرد که حتی اگر وزیری ناآشنا برای جامعه هنری کشور بر این کار گمارده شود، با انتخاب معاونان و مدیران آشنا و توانا، به رفع مشکلات هنرمندان خواهد پرداخت. امیدوار هستیم که نگرانی‌های اصولی ما با عنایتی که آقای رفسنجانی نسبت به وضعیت هنرمندان و نخبگان جامعه دارند، به رییس جمهور و دولت یازدهم منتقل شود و با ایجاد یک همدلی فراگیر، نهادهای صنفی و چهره‌های فعال فرهنگی بتوانند در کنار دولت و وزیر ارشاد، به سامان‌بخشی این حوزه و رفع مشکلات متعدد آن بپردازند.»


افطار سوت وکور و بی‌رونق هنرمندان پیشکسوت


هرقدر هنرمندان بزرگ و نامدار کشورمان در رشته‌های گوناگون، خاتمی را دوست دارند و هرجا او هست با طیب خاطر و خشنودی می‌روند و مجلس را رونق می‌دهند؛ مجالس حکومتی و دولتی بسیار بی‌رنگ و بو و خشک و خالی برگزار می‌شود؛ مانند آخرین افطاری معاون هنری وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد با هنرمندان پیش کسوت که تا بخواهی بی‌رونق بود وهرچه چشم می‌دواندی، جز چند چهره کم و بیش شناخته شده و همیشگی، کسی از اهالی راستین فرهنگ و هنر را در میان آن‌ها نمی‌دیدی. تعدادی از دست اندرکاران تئا‌تر، هنرهای تجسمی و موسیقی شامگاه دوشنبه ۱۴ مردادماه می‌ه‌مان ضیافت افطار معاون امور هنری وزارت ارشاد در تالار وحدت بودند. حمید شاه آبادی معاون هنری محمد حسینی در این مراسم با اشاره به تقارن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی دولت دهم گفت: «تلاش همکاران من در معاونت هنری وزارت ارشاد به ویژه در این دوره سه ساله فعالیت بنده بر این بود که هنر ایران در جای خود و در نقطه متعالی واقع شود. به طور قطع کاستی‌هایی در این مسیر بوده که از باب حق الناس می‌خواهم که جامعه هنری این کاستی‌ها را بر ما ببخشند»!


آیا هنرمندانی که در این هشت سال از وزارت ارشاد و مسئولانش بجای «آن نقطه متعالی» جز تنگنا و سختی و سانسور ندیدند، کاستی‌ها را خواهند بخشید؟ به نظر نمی‌رسد حتی آنهائی که افطار معاون هنری را هم خوردند، بتوانند چنین کاری بکنند؛ که معروف ترینشان این‌ها بودند: «داوود رشیدی، داریوش اسدزاه، داریوش و انوشیروان ارجمند، ایرج راد، رسول نجفیان، گوهر خیراندیش، اصغر همت، محمدحسین لطیفی، کامران عدل، فرزانه کابلی، محبوبه بیات، سیاوش طهمورث، بهروز بقایی، ‌ مجید مهرگان، کامبیز درم بخش، مهران رجبی، قباد شیوا، فرج اله سلحشور و جلیل رسولی. رسول نجفیان که اجرای این مراسم را بر عهده داشت ترانه» رسم زمونه «را برای میهمانان اجرا کرد. همچنین شاپور رحیمی از مدرسین پیشکسوت آواز و نوازنده عود نیز دراین مراسم حضور داشت و برنامه‌ای اجرا کرد.


مرگ آخرین پرده خوان و نقال شاهنامه


مرشد ولی اله ترابی را بسیاری آخرین بازمانده از نسل پرده خوانان و نقالان سنتی قهوه خانه‌ای می‌دانند؛ نقالی که این هنر سنتی را از قهوه خانه‌ها بالا کشید و به سطح تماشاخانه‌ها، تالارهای نمایش و رسانه‌های همگانی آورد؛ اما سرطان امانش نداد و ۱۲ مرداد ماه در سن ۷۷ سالگی در بیمارستان مدائن تهران درگذشت و دوروز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت. وی متولد سال ۱۳۱۵ در شهر تفرش بود. نقالی شاهنامه از برجسته‌ترین فعالیت‌های این نقال و پرده‌خوان با سابقه ایران به شمار می‌رفت و شاگردان چندی نیز تربیت کرد که معروف‌ترین آنان بانوئی است بنام فاطمه حبیبی زاد بانام هنری «گردآفرید» که از دوسال پیش به آمریکا رفته و در آنجا نقالی را با موسیقی و رقص درآمیخته است!


حمیدرضا اردلان مولف کتاب «مرشدان پرده‌خوان ایران» درگذشت «مرشد ترابی» را زنگ خطری برای شیوه‌های اجرای آیینی – سنتی ایرانی می‌داند و از معاونت هنری وزارت ارشاد به دلیل کم‌کاری در زمینه مستند کردن توانایی‌های این هنرمند گلایه دارد. او که عضو شورای هنری خانه هنرمندان ایران است، در این مورد به «ایلنا» گفته است:» امروز این امر واضح به نظر می‌رسد که ایران تنها کشور در جهان اسلام است که داستان‌گویی در تمام شاخه‌های آن به صورت نقالی و پرده‌خوانی جریان داشته است. ۳۵ سال قبل ما حدود ۷۰۰ پرده‌خوان در ایران داشتیم اما امروز متاسفانه تعداد انگشت شمار ۱۵ نفر از این هنرمندان باقی مانده است؛ چون طی سالیان گذشته شرایط حیات و ادامه فعالیت هنری این افراد به گونه‌ای شد که می‌توان عنوان کرد متاسفانه امروز درحال از دست دادن یکی از آیین‌های جهانی در کشور خود هستیم. در این میان نوعی از داستان‌گویی با عنوان نقالی می‌شناسیم که به روایت داستان‌های شاهنامه اختصاص داشته و مرشد ترابی بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین نقالان کشور در حیطه شاهنامه‌خوانی محسوب می‌شد که متاسفانه او را از دست دادیم. »


اردلان ضمن گلایه از عدم همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد درجمع‌آوری و مستند کردن یادگارهای مرحوم مرشد ترابی برای نسل آینده گفت:» من به همراه آقای داوود فتحعلی بیگی و محمد حسین ناصربخت تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم رپرتوآری از مجموعه نقل‌های مرشد ترابی را ضبط کنیم تا برای ایرانیان و نسل بعد ثبت شود که همکاری‌های لازم صورت نگرفت و دست ما امروز دیگر کوتاه است، اما بنده ۱۰ نقل از ایشان را به کمک آقای فتحعلی بیگی ثبت کرده و در اختیار دارم. متاسفانه مسئولان فرهنگی از ذات و ماهیت فرهنگی برخوردار نیستند و بیشتر شخصیت سیاسی دارند و فرهنگ برای آن‌ها اهمیت کمی دارد. البته همواره به این امر تظاهر می‌کنند اما باطن عملکرد آن‌ها افکار عمومی را قانع نمی‌کند. تا زمانی که فرهنگ توجه به عرصه هنر در این شخصیت‌ها نهادینه نشود مسئولان قادر به حفظ داشته‌های ملی نیستند. »


گردآورنده کتاب «مرشدان پرده‌خوان ایران» در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به حفظ این میراث وجود دارد یا خیر؟ گفت:» جریان از بین رفتن نقالان و پرده‌خوانان کشور امروز به کشتی سوراخ شده‌ای شباهت دارد که تلاش‌ها برای جلوگیری از غرق شدن آن کند‌تر از تخریب پیش می‌رود و سرعت تعمیر به تخریب نمی‌رسد. ما برای حفظ این میراث نیازمند یک عظم ملی در میان مردم، هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور هستیم که چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. ترابی این آموزش را دیده بود که شاهنامه را درست بخواند و به چم و خم داستان‌های آن احاطه کامل داشت و در اجرا از اسلوب‌های ایرانی پیروی می‌کرد. ترابی از نظر دینامیک صدا، شناخت صداهای موسیقی ایرانی برای اجرای داستان‌های شاهنامه یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شد و از نظر حرکات بدن و برقراری ارتباط با مخاطب یک رپرتوآر ایرانی را به معرض نمایش می‌گذاشت. »


بازگشائی «خانه سینما» به دولت روحانی رسید


رئیس هیئت مدیره خانه سینما دربارهٔ اعلام فراخوانی که پیش از این برای برگزاری مجمع عمومی مطرح شده بود، گفت که این موضوع را به پس از استقرار دولت جدید موکول کرده‌ و با مشخص شدن رئیس جدید سازمان سینمایی دردولت تدبیر و امید، فراخوان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده این نهاد سینمائی منتشر خواهد شد. فرهاد توحیدی روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفت:» هدف دست اندرکاران سینمایی از تشکیل صنوف موازی با خانه سینما کاملا مشخص بوده و به هر حال شمقدری و ابتهاج باید بر اساس رای قوه قضاییه بپذیرند که نام خانه سینما قابل مصادره نیست. دوستان ظاهرا با جمع شدن اصناف معتبر دور هم مشکل دارند و باتشکیل برخی صنوف دیگر تلاش می‌کنند که نقاط ضعف خود و نبود اعتبارشان را پوشش دهند؛ اما پیشاپیش پیداست هیچ تشکل دیگری تحت عنوان خانه سینما نمی‌تواند ثبت و فعالیت کند. دوستان با هر تشکل صنفی و باهر نامی غیر خانه سینما می‌توانند فعالیت کنند و دیگر خدمتگزاران سینما می‌توانند در هر تشکلی که می‌خواهند عضو شوند؛ اما این مهم مشروط به دست اندازی نکردن به نام و امکانات خانه سینماست. ما اساسا با تشکیل هر نهاد صنفی دیگری به غیر از نام «خانه سینما» مشکلی نداریم اما عیار تشکل‌های موازی راه اندازی شده همچون «انجمن کارگردانان» بعد‌ها از نام وعناوین اعضا و محصولات تولیدی از سوی آنان مشخص خواهد شد. مدیریت سینما (در دولت احمدی‌نژاد) با تشکیل چنین اصناف موازی درتلاش برای جا زدن آن‌ها بجای اصناف خانه سینماست؛ در صورتی که این مهم امکانپذیر نیست و در عین حال با قطعی شدن حکم دادگاه در مهرماه امسال، دیگر کسی نمی‌تواند برای مصادره نام خانه سینما تلاش کند. »


از سوی دیگر وکیل خانهٔ سینما هم خبر داد که دادگاه، درخواست مجدد وزارت ارشاد برای رفع اثر از رای خانه سینمارا نپذیرفته است. جمال خندان کوچکی در پی اظهارات مسئولان پیشین سازمان سینمایی کشور مبنی بر اظهارنظر قطعی دادگاه نسبت به تقاضای وزارت ارشاد درخصوص رای خانه سینما اعلام کرد:» وزارت ارشاد تمامی مدارک و ادعاهای خود از جمله تعطیلی خانه سینما از سوی وزارت ارشاد را به دادگاه ارائه و حتی متعاقباً اعلام کرده است که آمادهٔ پرداخت خسارت احتمالی هم می‌باشد، اما دکتر کلانتریان قاضی شعبه ۲۷ دادگاه عمومی تهران هم در تصمیم قضایی پیشین و هم در تصمیم قضایی امروز خود (یک‌شنبه ۱۳ مرداد)، تقاضای وزارت ارشاد را فاقد مبانی حقوقی اعلام و آن را مردود اعلام کرده است. «وی در پاسخ به اقدام چند تن از کارگردانان برای تشکیل یک کانون کارگردانان دیگر که می‌گویند با تایید وزارت ارشاد صورت می‌پذیرد و اینکه آیا خانهٔ سینما طرحی برای پیشگیری از این اتفاق دارد یا نه؟ اظهار کرد:» ایجاد تفرقه بین اعضای یک صنف کار پسندیده‌ای نیست، به ویژه اینکه مدیریت کنونی سینمای کشور در حال سپری کردن آخرین روز‌ها و شاید آخرین ساعات کاری خود است. اهالی خانه سینما امیدوارند با استقرار دولت جدید در روزهای آینده همهٔ امور به جایگاه حقیقی خود بازگردد، اما در عین حال چنانچه نیاز باشد در این خصوص نیز پیگیری‌های حقوقی به عمل خواهد آمد. »


در این حال، هیات مدیرهٔ خانه سینما در جدید‌ترین بیانیه‌اش درخواست کرده است تا دولت آینده و مدیران آتی نسبت به تأسیس و راه‌اندازی نظامات شبه صنفی در این روزهای انتقالی حساس باشند. در این بیانیه که تاریخ ۱۳ مرداد را دارد، آمده است:» اقدامات دامنه‌داری که از حدود چهار سال قبل از سوی مسئولان دولت دهم در عرصه سینما در مخالفت با نظام صنفی مستقل آغاز شده بود، علیرغم صدور دستور موقت شعبه ۲۷ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی، همچنان از سوی مدیران و کارگزاران دولتی در آخرین روزهای کاری ایشان با‌‌ همان شدت ادامه دارد و سیاست رسوای صنف‌سازی و تلاش برای جامه قانونی پوشاندن بر آن‌ها در گام آخر، کانون کارگردانان سینمای ایران را هدف گرفته است و در صدد است بی‌توجه به سابقه بیست ساله آن، تشکیلات تازه‌ای را بنا نهد که البته کوشش عبثی است. تجربه‌های دوره اخیر نشان داده است مشابه‌سازی برای نظام صنفی اصیل مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد و خانه سینما و اصناف عضو آن همانند دو سال گذشته از این گردنه نیز با موفقیت عبور خواهند کرد؛ در عین حال لازم است دولت آینده و مدیران آتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رخداد را نیز همسنگ سایر تحرکات زیانبار در حوزه‌های اقتصاد و سیاست و... ارزیابی کرده و نسبت به تأسیس و راه اندازی نظامات شبه صنفی در این روزهای انتقالی حساس باشند و اجازه ندهند که سهم‌خواهان و رانت جویانی که هشت سال شیره مادی سینمای ایران را مکیدند از در دیگری وارد شوند. »


«قطار زمستانی» به نکوداشت سینائی نرسید


خسرو سینائی فیلمساز کهنه کار سینمای کشورمان چند سال است منتظر جواب مساعد سازمانهای سینمائی ایران و لهستان است تا بتواند فیلم «قطار زمستانی» را در مورد مهاجرت یهودیان لهستان به ایران در گرماگرم جنگ جهانی دوم بسازد؛ فیلمی که قرار بود عزت اله انتظامی در آن برای اولین بار با سینائی همکاری داشته باشد. اما اگرچه بنیاد سینمائی فارابی پذیرفت که نیمی از سرمایه گذاری این فیلم را انجام دهد، اما طرف لهستانی پاسخ خود را در چند مرحله عقب انداخت تا آخرین مرحله که منتظر آغاز به کار مسئولان جدید سینمائی در دولت حسن روحانی است. در این حال اعلام شده است که ۲۴ مردادماه مراسم نکوداشتی برای خسروسینائی با همکاری دبیرخانه سلسله نشست‌های فرهنگی هنری «عصر روشن» و خانه هنرمندان ایران با عنوان «خسرو سینایی؛ شاعر و فیلمساز» برگزار می‌شود.


در این مراسم دو فیلم مستند از حمید فرخ‌نژاد و روناک جعفری درباره خسرو سینایی به‌نمایش درخواهد آمد و مجموعه لوح‌های فشرده گزیده‌ای از آثار سینایی رونمائی خواهد شد که در یک لوح آن مستندهای: «شرح حال»، «سردی آهن»، «حسین یاوری»، «می‌ان سایه و نور» و «طرح برنده»، در لوح دیگر مستند بلند «کوچه پاییز» (درباره ژازه طباطبایی) و در‌‌‌نهایت در لوح آخر فیلم «گفت‌وگو با سایه» (صادق هدایت) برای دسترسی علاقه‌مندان، بویژه دانشجویان سینما، از سوی خانه هنرمندان انتشار می‌یابد. در بخش مربوط به پیشینه فیلمسازی سینایی، اکبر عالمی، احمد طالبی‌نژاد و مهرداد اسکویی برای حاضران، درباره سینمای او سخن خواهند گفت. در بخش دیگری از این نکوداشت که به انتشار مجموعه‌ای از شعرهای سنایی با نام «ترانهٔ شاپرک‌های سفید» اختصاص دارد، محمدابراهیم جعفری، پونه ندائی و علیرضا بهرامی دربارهٔ دنیای شعری او سخن می‌گویند. این نشست، از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۴ مردادماه جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.


مسجد سلجوقی اردبیل تاب گنبد بتونی را ندارد


سازهٔ آجری مسجد جمعهٔ اردبیل دارای گنبدی بتونی شده است که وزن سنگین‌اش آسیب جبران‌ناپذیری به بدنهٔ این بنای سلجوقی می‌زند. یک عضو هیأت علمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که سه سال پیش تهیه‌ طرح مرمت این مسجد به او سپرده شد، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» درباره‌ این اتفاق توضیح داد: «براساس یک طرح پژوهشی، در سال ۱۳۸۹ تهیهٔ طرح مرمت این مسجد به من واگذار شد، یک سال مطالعهٔ فشرده و دقیق دربارهٔ مسجد انجام شد و سپس نتیجهٔ مطالعات در قالب یک طرح ارائه شد که نخست در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید و تیرماه سال گذشته در شورای فنی معاونت میراث فرهنگی بررسی شد؛ اما پس از مدتی متوجه شدیم استان اردبیل خود در طرحی جداگانه، مرمت مسجد جمعهٔ اردبیل و گنبد آن را آغاز کرده است. این اقدام بدون گرفتن تأییدیه از شورای فنی سازمان میراث فرهنگی یا مرجعی دیگر، ‌ با مجوز معاون سابق سازمان میراث فرهنگی که خود قبلا مدیرکل این اداره بوده، آغاز شده و اکنون در حال اجرا است.»


علیرضا انیسی با تأکید بر این‌که طرح در حال اجرا روی سازهٔ مسجد جمعهٔ اردبیل هیچ سنخیتی با طرح پیشنهادی و تأییدشدهٔ شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ندارد، گفت: «مرمت گنبد این بنا اکنون به‌شکل ناشیانه‌ای درحال انجام است. این گنبد در دوره‌های گذشته تخریب شده و فقط بخش‌هایی از آن باقی مانده بود. در طرح پیشنهادی به معاونت میراث فرهنگی دو گزینه مطرح و قرار بود شورای فنی براساس مقتضیات، برای اجرایی کردن یکی از آن دو اظهار نظر کند. در آن زمان اعلام شد که این طرح با دو گزینه برای بررسی در کمیتهٔ فنی به زمان دیگری موکول شده تا براساس اولویت‌ها، یکی از گزینه‌ها برای اجرا تأیید شود؛ ولی این اتفاق با اقدامی که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل انجام داد، هرگز اتفاق نیفتاد.»


وی دربارهٔ گزینه‌های نخست طرح پیشنهادی‌اش به معاونت میراث فرهنگی برای مرمت مسجد جمعهٔ اردبیل، اظهار کرد: «دراین گزینه، سقف مسجد با یک سازهٔ فضایی (سه‌بعدی) پوشانده می‌شد و روی آن ورق‌های آلومینیومی (به‌دلیل سبک بودن) قرار می‌گرفت. در گزینه دوم نیز تجربهٔ یونسکو که کشورهایی از جمله عمان و جمهوری آذربایجان آن را اجرایی کرده‌اند، انجام می‌شد و گنبدی چوبی روی باقی‌مانده‌های گنبد فعلی قرار می‌گرفت، چون چوب تضاد زیادی با محیط اطراف ندارد و با معماری سنتی‌ بنا نیز هماهنگ است.» انیسی در توضیح طرح کنونی در حال اجرا روی سازهٔ مسجد جمعهٔ اردبیل نیز گفت: «اکنون متولیان ادارهٔ میراث فرهنگی استان، یک گنبد را با سازهٔ فلزی که با بتن پوشیده شده است در حال ساخت دارند و ظاهرا قرار است‌ روی آن با آجر پوشانده شود. این اقدام اصالت معماری بنا را خدشه‌دار می‌کند. همچنین اجرای سازه با بتن در آیندهٔ نه‌چندان دور، به‌دلیل داشتن وزن زیاد و ترکیب نامتجانس، به بنا آسیب‌زیادی وارد می‌کند. لازم است که معاونت میراث فرهنگی کشور در این زمینه بررسی لازم را به عمل آورد و از اجرای این کار نادرست که بدون مجوز شورای فنی سازمان میراث فرهنگی در گذشته انجام شده است، جلوگیری کند.»


دردسر «چادر» اوجی برای بخارا


بی‌شک اگر این اتفاق قدری زودترافتاده بود، حالا «بخارا» را هم توقیف کرده بودند. اما حکومتی‌ها زمانی متوجه معنی شعر «منصور اوجی» شدند که دیگر در حال رفتن بودند و از همین رو وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد این موضوع را «زیرسبیلی» رد کرد؛ گرچه قاضی ناصر سراج در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» آنرا توهین خوانده و گفته است که بدون شک این مسئله در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. عضو هیئت نظارت بر مطبوعات درباره زمان بررسی امر مزبور اعلام کرده بود: «توهین مجله «بخارا» در اولین جلسه هیئت نظارت مورد بررسی اعضای این هیئت قرار می‌گیرد. اگرجلسه هئیت نظارت بر مطبوعات تشکیل شود، مسئله مذکور مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.»


قرار بود جلسه هیئت نظارت آخرین روز تیرماه تشکیل شود که نشد و پس از آن محمد حسینی وزیر ارشاد در این باره گفت: «ه‌مان روز که این تخلف اتفاق افتاد، از معاونت مطبوعاتی با مسؤولان این نشریه تماس گرفتند و آن‌ها هم بابت این کار عذرخواهی کردند. البته جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات هنوز تشکیل نشده است تا به این موضوع رسیدگی شود؛ اما با توجه به عذرخواهی مسؤولان این نشریه و این‌که گفته‌اند تعمدی در کار نبوده، بعید است به خاطر این مسأله بخواهند با آن برخوردی کنند.» این در حالی است که روز شنبه ۱۲ مردادماه، حمید شاه‌آبادی معاون هنری حسینی، با بیان این‌که شعر چاپ‌شده در مجله «بخارا» در ارتباط با چادر توهین‌آمیز است، از این موضوع انتقاد کرد و گفت: «باید هم با شاعر و هم با این مجله برخورد جدی انجام شود.» شاه‌آبادی درباره شعر چاپ‌شده در شماره قبل مجله «بخارا» و عذرخواهی شاعر و مدیرمسؤول این نشریه افزود: «سهوی دانستن یک موضوع منوط به این است که به اصل مطلب توجه شود؛ متن شعر نشان از بینش غلط و مغرضانه‌ای دارد و با هیچ عذرخواهی اصلاح نمی‌شود. وظیفه کسانی که مسؤول فرهنگ و هنر کشور هستند، این است که در چنین مواردی تعارفات را کنار بگذارند و اجازه بی‌احترامی به بزرگ‌ترین آموزه‌های دینی کشورمان را ندهند.»
مجله بخار در شماره فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۲ شعری از منصور اوجی شاعر نامدار شیرازی منتشر کرده که در آن آمده است:
از جماعت زنان دلم گرفت
آن جماعت عظیم
روز جشن
صبح عید
یک کبوتر سفید بینشان نبود
جملگی سیاه
جملگی کلاغ
پس از آن پایگاه دانشجویان انقلابی از مسئولان مجله بخار خواسته‌ بود به دلیل چاپ این شعر از «امت حزب‌الله» عذرخواهی کند. علی دهباشی مدیر مسئول و سردبیر کارکشته «بخارا» هم پنجشنبه ۲۷ تیرماه نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که همواره از سال‌های نوجوانی نسبت به احترام و رعایت شعایر و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی پایبند بوده و سعی وافر داشته‌ در مقالات بخارا این امر را رعایت کند. اما شاعر بجای عذر خواهی یک توضیح نوشت و تلویحا گفت که اعتراض کنندگان شعرش را نفهمیده‌اند: «برای اینکه بگویم برداشتشان درست نیست، در ابتدا به نکته‌ای اشاره می‌کنم و بعد هم شعری می‌‌آورم برای تایید صحبتم و می‌گذرم و اما آن نکته، از دید اسلام حجاب و پوشیدگی نه‌تن‌ها برای زن که برای هر مرد نیز لازم و ضروری است ولی در مورد رنگ این پوشش برای زنان به هیچ‌وجه به رنگ خاصی اشاره نشده است. این رنگ می‌تواند سیاه باشد یا سفید یا هر رنگ دیگر؛ و درجاهای دیگر حتی به کراهت رنگ سیاه اشاره شده است و در آن شعراگر اشاره‌ای رفته است که از رنگ سیاه دلم گرفته است، به این خاطر است نه به خاطر حجاب و حجاب اسلامی. برای اینکه ثابت کنم که به هیچ وجه با حجاب مخالف نیستم، شعر دیگری را نقل می‌کنم از صفحه‌های ۴۶ و ۴۷ تازه‌ترین کتابم «دفتر گمشده» که تاریخ سرایش آن ۲۴ آذرماه ۱۳۷۱ است که در آن به حجاب زن اشاره شده و به چادر و چادر سفید. حرف دیگری برای گفتن ندارم، پایدار باشید و با دید رحمانیت به امور بنگرید، همین.
....
نسترن گلی ست، در دیار ما
زنگ خانهٔ تو را که می‌زنم
یکه می‌خورم
مادر تو عینهو که مادر من است
مادرم میان چادری سفید

اخراج و عدم پرداخت ماهها دستمزد کارگران ملایری و زابلی

Posted: 08 Aug 2013 04:51 AM PDT

جرس: رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان از تاخیر چهار ماهه حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر خبر داد و گفت: حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان، در خردادماه سال جاری با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل شدند. همزمان دبیر خانه‌ی کارگر شهرستان زابل اعلام کرده است که ۲۰ نفر از کارگران خدماتی روزمزد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل ۱۶ ماه است، حقوقی دریافت نکرده‌اند.


به گزارش ایلنا، احمد معبودی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان گفت: کارخانه فولاد آلیاژ ملایر واقع در جاده بروجرد چند سالی است که به سبب سوء مدیریت دچار مشکل شده به طوری که کارفرما به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن نقدینگی، در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.


این مقام كارگری در استان همدان افزود: علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز پرداخت نشده است.


معبودی ادامه داد: تعداد کارگران شاغل در این کارخانه در گذشته ۳۵۰ کارگر بود که کارفرما با تعدیل ۵۰ کارگر در خرداد ماه سال جاری (۹۲) تعداد کارگران کارخانه را به ۳۰۰ نفر تقلیل داده است.


رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هم اکنون بخش ذوب آهن کارخانه به سبب کمبود مواد اولیه تولید به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کند.


همزمان دبیر خانه‌ی کارگر شهرستان زابل اعلام کرده است که ۲۰ نفر از کارگران خدماتی روزمزد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل ۱۶ ماه است، حقوقی دریافت نکرده‌اند.


محمد گل‌بامری، دبیر خانه‌ی کارگر شهرستان زابل، با اعلام این خبر گفت: "۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل که با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخش‌های مختلف اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند.


گل‌بامری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این تعداد کارگر به دلیل نیاز مالی و نگرانی از پرداخت نشدن مطالبات خود، به کار در بیمارستان امام خمینی زابل ادامه می‌دهند، اظهار داشت: "فقط دو نفر از این کارگران در چند روز گذشته به سبب افزایش مشکلات مالی ناچار به ترک محل کار خود شده‌اند."


آخرين آمار ايدز در ایران اعلام شد

Posted: 08 Aug 2013 04:23 AM PDT

جرس: گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS تا پایان بهار 1392 در كشور اعلام شد.


به گزارش مهر، بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشكی وخدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول تیر ماه 1392 مجموعاً 26 هزار و 556 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسایی شده اند كه 89.6 درصد آنان را مردان و 10.4 درصد را زنان تشكیل می دهند.

 

بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، تاكنون 4 هزار 796 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 5 هزار و 345 نفر از افراد مبتلا فوت كرده اند. 46.1 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته اند كه بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می دهند.
 
بر اساس این گزارش علل ابتلا به HIV در بین كل مواردی كه از سال 1365 تا كنون در كشور به ثبت رسیده است به ترتیب تزریق با وسایل مشترك در مصرف كنندگان مواد 68.4 درصد، رابطه جنسی 12.3 درصد،دریافت خون وفرآورده های خونی 0.9 درصد و انتقال از مادر به كودك 1.2 درصد بوده است. همچنین راه انتقال در 17.1 درصد از این گروه نامشخص مانده است.
 
بنابراین گزارش، در مقایسه این آمار با موارد مشابه كه در سال 1391 گزارش شده است،اعتیاد تزریقی 52.2 درصد، برقراری روابط جنسی 33.2 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به كودك 3.3 را تشكیل داده است.

 

در 11.3 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.

كرملين به لغو ديدار اوباما و پوتين واكنش نشان داد

Posted: 08 Aug 2013 04:23 AM PDT

جرس: كاخ كرملین از اعلام لغو برنامه باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا برای دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی، اظهار تأسف كرد.


به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، یوری اوشاكوف مشاور امور خارجی پوتین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این اقدام آمریكا نشانگر ناتوانی این كشور برای پیشبرد روابط با مسكو بر اساس برابری است.


اوشاكوف افزود: این تصمیم به طور روشن مربوط به اتفاقات پیرامون ادوارد اسنودن كارمند پیشین سازمان امنیت ملی
آمریكا است كه از طرف ما صورت نگرفته است.


وی همچنین گفت كه دعوت از اوباما برای دیدار ماه آینده از مسكو همچنان به قوت خود باقی است.


مشاور پوتین همچنین افزود: نمایندگان روسیه برای ادامه همكاری با همكاران آمریكایی خود در مورد تمامی مسایل كلیدی در یك دستور كار دوجانبه و چندجانبه، آماده هستند.


كاخ سفید ساعاتی پیش با اعلام لغو دیدار اوباما و پوتین، اعلام كرد كه اوباما در اجلاس اقتصادی گروه ۲۰ در سنت پترزبورگ روسیه شركت می كند، اما قصد ندارد با پوتین ملاقات رو در رویی داشته باشد.


اسنودن پس از آنكه برملا كرد دولت آمریكا با كنترل تماس های تلفنی و اینترنتی شهروندان و دولت های مختلف در حال جاسوسی از آنها بوده است، تحت پیگرد واشنگتن قرارگرفت و پس از فرار از آمریكا و سفر به هنگ كنگ، سر از فرودگاه بین المللی مسكو درآورد.

 

جنبش تمرد بحرین: چهارشنبه آینده روز سرنوشت ساز انقلاب

Posted: 08 Aug 2013 04:23 AM PDT

جرس: جنبش تمرد بحرین روز 14 اوت آینده را روزی سرنوشت ساز در مسیر انقلاب این کشور توصیف کرد و از مردم این کشور خواست تا مشارکت گسترده‌ای در نافرمانی مدنی این روز داشته باشند.


به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های بحرینی، حسین یوسف سخنگوی جنبش تمرد بحرین جامعه بین‌المللی را مسئول هرگونه نقض حقوق بشر از سوی رژیم بحرین دانست و برنامه‌هایی را که از 12 اوت در بحرین آغاز می‌شود، اعلام کرد.

 

وی گفت: پرچم‌های بحرین بر فراز خانه‌ها، فروشگاه‌ها و در خیابان‌ها برفراشته خواهد شد و شب 13 اوت نیز بانگ الله اکبر روی بام‌ها سر داده خواهد شد. به گفته حسین یوسف، نافرمانی مدنی نیز روز 14 اوت آغاز خواهد شد. جنبش تمرد بحرین به تاسی از جنبش تمرد مصر و تونس اخیرا اعلام موجودیت کرد و مردم را به برگزاری تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز فراخوانده است.


صدها جوان بحرینی در صفحات اجتماعی اینترنتی خود از مردم بحرین دعوت کردند تا به شکلی گسترده به خیابان‌ها آمده و علیه رژیم آل خلیفه تظاهرات کنند.

این جوانان بحرینی تاکید کردند که ایده تشکیل «جنبش تمرد» بدون تردید انقلاب بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه و قیام علیه رژیم آل خلیفه می‌کند.

این فراخوان و دعوت بحرینی با استقبال گسترده در میان بحرینی‌ها مواجه شده، به ویژه آنکه جنبش تمرد مصر از زمان شکل گیری در 30 ژوئن تاکنون توانسته، موفقیت‌هایی را در عرصه سیاسی مصر محقق کند.


بر اساس گزارش ها، رژیم بحرین وضع قوانین سختگیرانه، عملیات گسترده امنیتی و برخورد شدید با فعالان و معترضان را پیش از فرا رسیدن 14 اوت (23 مرداد) آغاز و به خانه‌های مردم یورش برده و افراد را بازداشت می‌کند.

مجلس ملی بحرین در پایان جلسه فوق العاده اخیر خود برای تعدیل قانون به اصطلاح مبارزه با تروریسم در خصوص شماری از توصیه‌ها به توافق رسید که با دستور شاه بحرین به دولت اجرایی شد. ممنوعیت برگزاری هرگونه تظاهرات در شهر منامه، تشدید مجازات‌ها و اعمال حالت فوق العاده و سلب تابعیت و برخورد با جمعیت‌های سیاسی از جمله این توصیه‌ها است. وزیر دادگستری این کشور اعتراف کرد که اختیارات بیشتری به نیروهای پلیس برای مقابله با اعتراضات داده شده است.


با نزدیک شدن موعد برگزاری تظاهرات گسترده در بحرین در 14 اوت، شاه بحرین نیز فرمانی را به هدف تشدید مجازات ها صادر کرد.

در این فرمان، نشست‌های عمومی و برگزاری تظاهرات در منامه ممنوع شده است اما تحصن در برابر سازمان‌های بین‌المللی با اجازه کتبی رئیس امنیت عمومی یا معاون وی قابل اجرا است.


بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت آمیز برای دستیابی به آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب است که همانند دیگر کشورهای عربی با سرکوبگری مواجه شده است.

سعید مرتضوی به رای دادگاه اعتراض کرد

Posted: 08 Aug 2013 03:30 AM PDT

جرس: سعید مرتضوی، متهم ردیف اول جنایات بازداشتگاه کهریزک، به حکم انفصال از خدمات قضایی و دویست هزار تومان جریمه نقدی اعتراض کرد.


قاضی افتخاری وکیل یکی از متهمان پرونده کهریزک از اعتراض موکلش(سعید مرتضوی) نسبت به رای صادره به دیوان عالی کشور خبرداد.


افتخاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از اعتراض سعید مرتضوی یکی از متهمان دادگاه کهریزک به حکم دادگاه خبر داد.


افتخاری خاطرنشان کرد: اعتراض به رای صادره از سوی موکلم انجام شده و پرونده آماده ارسال به دیوان عالی کشور است.


پس از پایان برگزاری جلسات دادگاه کهریزک چندی پیش احکام صادره از سوی قاضی این پرونده جنجالی به متهمان که یکی از آنها سعید مرتضوی است ارجاع شد.