جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رویا طلوعی: جنبش زنان از هر روزنه ای برای تاثیر استفاده کند

Posted: 23 Aug 2013 07:00 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: رویا طلوعی، روزنامه نگار ایرانی، عضو انجمن جهانی قلم و یکی از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر کردستان است. این زندانی سابق هم اکنون با فرزندانش در ایالات متحده آمریکا به سر می‌برد. او فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه مشهد است. طلوعی پیش از این، مسئولیت سردبیری ماهنامه مجله راسان درباره موضوعات زنان در سنندج به زبان کردی را برعهده داشت. این نشریه در سال ۲۰۰۵ به وسیله قوه قضائیه ایران تعطیل شد. طلوعی همچنین برپاکننده و پشتیبانی کننده انجمنی از زنان در استان کردستان است. وی، چند سال پیش در جریان درگیری‌های کردستان، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و بیش از شصت روز را در زندان گذراند. با رویا طلوعی پیرامون مطالبات و خواست‌های زنان از کابینه حسن روحانی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در پی می‌آید.

 

 

 آیا از دیدگاه شما در دولت یازدهم فرصتی برای هم‌اندیشی زنان و حضور دوباره آن‌ها برای سازماندهی جنبش زنان ایجاد می‌شود؟


جنبش زنان ایران یک جنبش نوین اجتماعی است کە قابلیت انبساط و انعطاف و حتی انقباض شبکە‌هایش را بستە بە شرایط دارد. جبشی پویا و نامیراست. به همین دلیل هرگاه فضا کمی بازشود شبکە‌های جنبش زنان منبسط شدە و امکان فعالیت بیشتری می‌یابد. این روز‌ها نکتە‌ای درخور توجه است و آن این کە می‌بینیم جنبش زنان قادر بە یارگیری قابل توجهی از زنان نزدیک بە جناح اصلاح طلب حکومتی شدە است. این شاید در نگاه بخشی از فعالان جنبش زنان به ویژە در خارج مطلوب نباشد و با شک و نگرانی بە آن نگاه شود (کە تا حدی هم حق دارند) اما وجە مثبت این پدیدە این است کە پویایی، استقامت و ریشەداری جنبش زنان قادر شدە آن را حتی بە میان زنان طبقە حاکمیت بکشاند. اگر این زنان قادر بە تاثیرگذاری بر خانوادە‌ها و اطرافیان و دوستان حکومتی خود باشند، شاید بتوانند کارهایی برای بهبود برخی شرایط برای زنان انجام دهند. کلاً الان برای قضاوت بسیار زود است اما مهم این است که جنبش زنان دست از فعالیت برندارد و از هر روزنەای برای تغییرات مثبت استفادە کند. در این میان چیزی من را نگران می‌کند. آیا این دولت اعتدال، قرار است برداشتش از «اعتدال»، اعتدال دولت و حاکمیت در نگرش بە حقوق زنان و معتدل کردن نگاه‌ها و قوانین ضد زن باشد؟ یا واژە اعتدال همچون پوششی برای کند کردن گام‌های جنبش زنان و کوچک و کوچک‌تر کردن خواستە‌هایشان بکار گرفتە شود؟ شاید نحوە ترکیب جنسیتی کابینە بتواند پاسخی عاجل برای این سوال بیابد.


با توجه به وعده‌های حسن روحانی در مورد احترام به حقوق زنان در دولت یازدهم، آیا آینده روشنی برای تحقق خواست‌ها و مطالبات زنان و دختران در دولت یازدهم ایجاد خواه شد؟
اگر دولت روحانی دارای تعداد بیشتری از مسئولین زن باشد و این زنان هم به راستی دغدغە حقوق زنان را داشتە باشند. البتە یکی از راهکار‌ها ارائە لوایح مفید بە حال زنان بە مجلس است. اما فراموش نکنیم ترکیب مجلس هم مهم است. اگر مجلس با نگرش دولت کاملاً متضاد باشد همە رشتە‌ها پنبە می‌شود. کار دولت باید در همە جوانب بە نفع حقوق زنان باشد و یکی از این جوانب هم لوایح قانونی است. آزادی همە فعالان زن (همچنین همە زندانیان سیاسی و عقیدتی)، گسترش جامعە مدنی و امکان فعالیت سازمان‌های غیر دولتی زنان، زدودن نگاه امنیتی و امکان تجمعات بدون خشونت برای زنان جهت طرح مطالباتشان، امکان ایجاد رسانە مستقل زنان، مجوز ایجاد خانەهای امن برای زنان خشونت دیدە و بسیار موارد دیگر می‌تواند بە بهبود وضع زنان و پویای و شادابی جامعە کمک کند. از سوی دیگر فعالان زن هم می‌توانند از همین حالا بە فکر تغییر ترکیب جنسیتی مجلس آیندە باشند.


دولت روحانی باید از از طریق ارائه لایحه‌هایی به مجلس، زمینه‌های لازم برای تغییر قوانین تبعیض آمیز فراهم کند. در این زمینه چه نظری دارید؟


اگر تعداد بیشتری نمایندە زن کە دغدغە حقوق زنان دارند بە مجلس آیندە راه یابند، بدون شک فضای سیاسی مناسب تری برای زنان رقم خواهند زد. چرا جنبش زنان یک کمیتە برای پیگیری این مسئلە از همین حالا تشکیل ندهد؟ از همین امروز در شهرهای مختلف ایران بە فکر یافتن خانم‌های فعال حقوق زنانی بود کە مایل بە نمایندگی مردم در مجلس آیندە باشند، به طوری کە هنگام ثبت نام مجلس آیندە تعداد زیادی از این فعالان ثبت نام کنند. جنبش زنان حتی بتواند لیستی از کاندیداهای زن مورد حمایت خود را بە جامعە ارائە کند و در پی کسب رای برای حضور آنان در مجلس آیندە باشد. بە نظر من جامعە ایران در حال تجربە گذری کند و طاقت فرسا و گا‌ها بسیار دردناک اما «مسالمت آمیز» بە سوی دمکراسی است. چرا زنان از بعد سیاسی این گذر در مراحل مختلف استفادە بهینە نکنند؟

هفت پرده: از روزگارسیاه شمقدری، تا «میراث» نجفی

Posted: 23 Aug 2013 06:42 AM PDT

سعید زندگانی
 جرس – در پرده اول پای سخنان فیلمسازی می‌نشینیم که معتقد است جوادشمقدری سیاه‌ترین دوره مدیریت را برای سینمای ایران رقم زده است؛ پرده دوم گزارشی است از نتیجه دیدار سینماگران و مدیران خانه سینما با وزیر جدید فرهنگ وارشاد که منجر به قهر سردمداران «خانه سینما۲» با اوشد؛ در پرده سوم سخنان کزازی را در مورد «شیرکو بی‌کس» و فرهنگ و ادبیات کردی می‌خوانیم؛ گزارش کوتاهی از خاکسپاری محمد زهرائی، موضوع پرده چهارم است؛ فک پلمپ «سرای اهل قلم» را در پرده پنجم می‌بینیم؛ در پرده ششم به مراسم گشایش «سینماتک» در خانه هنرمندان می‌رویم؛ و در پرده آخر «میراث» محمد علی نجفی را در دولت حسن روحانی ارزیابی می‌کنیم!

 

شمقدری و سیاه‌ترین دوره مدیریت سینمائی


ابوالحسن داوودی فیلمساز با سابقه کشورمان و رئیس پیشین هیئت مدیره خانه سینما، اعتقاد دارد که جواد شمقدری و همکارانش در «سازمان سینمائی» سیاه‌ترین دوره مدیریت امور سینمائی را در این چند سال برای فیلمسازان رقم زده‌اند. او این مطلب را سه شنبه در گفت‌و‌گوئی با خبرگزاری «ایرنا» اعلام کرد وافزود: «اختلاف در سینما پیش‌تر نیز وجود داشته اما اینگونه فاجعه بار نبوده و درون خانواده سینما بوده و اغلب مشکلات سینماگران همواره در خانواده سینما حل و فصل می‌شد. وجود اختلاف سلیقه درهرجامعه را باید الزامی برای تفکردموکراتیک دانست و طبیعی است افراد در سینما با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته و بر سر سلایق و عقایدشان بجنگند، به شرط آنکه به مخالفشان احترام بگذارند و این با اختلافات عمیق و‌گاه کثیفی که دامن زده شد بسیار متفاوت است. اما شمقدری و اغلب مدیران زیر مجموعه‌اش سیاه‌ترین دوره مدیریت سینمایی را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند. واقعا نمی‌دانم این مدیر سینمایی تا چه حد خودش در این اتفاق سهیم بود اما با شناخت دورادوری که دارم، بعضی مدیران کوتاه قدی که در کنارش قرار داشتند، فضایی را دامن زدند که از خاطره سینمای ایران محو نمی‌شود.»


کارگردان فیلم سینمایی «تقاطع» یادآور شد: «مدیریت سینما ایفای نقش پدرانه دولت را که کم وبیش در سالیان گذشته وجود داشته به دست فراموشی سپرد و مدیران مربوطه فضای سینما را با شکل شخصی و سوداگرانه به سمت جنگ «حیدری و نعمتی» کشاندند و با بیرحمی از سینما، نه تنها زمین سوخته، که میدان مین بجا گذاشتند. مدیریت سینما با بزرگنمایی مشکلات بجای نقش پدری، یک طرف منازعه ایستاد و آتش این منازعه را تند کرد. در اینکه در این سال‌ها مدیریت صنفی هم اشتباهاتی داشته شکی ندارم و می‌دانم که اعضای هیات مدیره خانه سینما هم صادقانه به این مهم‌گاه اشاره کرده‌اند، اما به طرز نابخردانه‌ای این اشتباهات از جانب مدیریت دولتی سینما تبدیل به ابزاری شد برای منازعات شخصی که خشک و‌تر را در سینما سوزاند و فاجعه امروز را رقم زد تا جاییکه همین الان تفاوت دوغ و دوشاب سینما بسیار دشوار است و احتیاج به بصیرت دارد و کار سخت آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بتواند حق واقعی را دراین منازعات پیدا کند؛ چراکه در این اختلافات خیلی‌ها بازیچه شدند. افرادی با هدف سوداگرایانه به پشتیبانی صرف بعضی مدیران دولتی فیلم‌های میلیاردی ساختند و بودجه‌های سینمایی مستقیما به دفا‌تر خاص اختصاص داده شد و امروز باید پیگیری شود که بودجه سینما چرا از این دفا‌تر سردرآورده است.»


داوودی افزود: «بعضی از سردمداران سینما و نوچه‌های اطرافشان برای پنهان ماندن این مسایل فضا را آشفته کردند تا با حاشیه سازی و گل آلود کردن آبی که سینما در آن غوطه وربود، اشکالات اصلی سینما بیرون نزند. اولین و مهم‌ترین اولویت کاری مدیران سینمایی جدید، زلال کردن آب گل آلود سینما برای مشخص شدن مسببین این فاجعه است. اشکالات اصلی سینما ربطی به اختلافات ندارد و این اختلافات یک رویه ظاهری و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن ضعف‌های مدیریتی بود. خیلی از دوستانی که در صنف طرف دعواهای اخیر قرار گرفتند، طی چند سال گذشته با دلسوزی باهم کار کرده بودند. مناظره حسین فرحبخش و همایون اسعدیان را که دیدم و یادم نمی‌رود که فرحبخش در خانه سینما که منادی غیر قانونی بودن آن در مناظره یاد شده بود، با دلسوزی آنجا کار می‌کرد و مثمر ثمر هم بود. این فضا می‌تواند با تدبیر مدیریت جدید باردیگر به سینما برگردد، زیرا این انشقاقی که بین اهالی سینما به وجود آمده، شکافی مصنوعی و دست ساز است و برای پنهان کردن بسیاری از منفعت طلبی‌ها و زدوبندهای پشت پرده است. مدیریت سینما برخلاف مدیران قبل، باید به نقش پدری خود بازگردد. مدیران جدید سینمایی نباید به امر و نهی کردن و نگاه کارمندی به سینماگران بپردازند، زیرا ملغی شدن این تفکر خیلی وقت است که ثابت شده، اما متاسفانه مدیریت قبلی قادر به درک آن نبود.»


داوودی که خود زمانی رئیس هیات مدیره خانه سینما بود، معتقد است: «برای پرورش بسیاری از مدیران سینمایی ارقام هنگفتی از بیت المال هزینه شده و این افراد آزمایش و خطای بسیاری داشتند تا به تجربه امروزشان رسیده‌اند و امروز وقت استفاده از این تجربیات است. فرصت برای کارآموزی و آزمون و خطا را در مدیریت سینما را نداریم؛ یکی دو مدیر خوشنام و مرتبط با سینماگران داریم که حضورشان در مدیریت سینما و تجربه آنان می‌تواند سینمارا از فضای امنیتی دور کرده و ارتباط درست و مدبرانه مدیران سینمایی و سینماگران را بار دیگر برقرار کند. نیاز به انرژی مضاعف نیست و می‌توان با‌‌ همان تدبیری که شعار دولتمردان است، با مشارکت اهالی فکور سینما و نه زدوبندچی‌ها و بادمجان دور قابچین‌ها که متاسفانه مدت هاست در سینما هم رخنه کرده‌اند، خانواده سینما را به مسیر اصلی‌اش بازگرداند.»


قهر سردمداران «خانه سینما۲» با وزیر فرهنگ و ارشاد


امروز عصر (پنجشنبه ۳۱ مرداد) قرار است هنرمندان سر‌شناس کشور در تالار وحدت با علی جنتی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد دیدار داشته باشند؛ اما اعضای «خانه اصناف سینمای ایران» که با حمایت سازمان سینمائی دولت احمدی‌نژاد بوجود آمده و به «خانه سینما۲» معروف شده است، اعلام کرده‌اند که به این همایش نمی‌آیند. این اتفاق پس از دیدار خصوصی دوروز قبل وزیر جدید با جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی که هنوز جانشینی برایش معرفی نشده می‌افتد و اعضای هیئت مدیره اصنافی که اساسنامه ارشاد را پذیرفته وخارج از خانه سینما تشکیل شده بودند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در مراسم دیدار روز پنجشنبه هنرمندان با وزیر شرکت نمی‌کنند. در متن این پیام که نسخه‌ای از آن توسط حبیب کاوش عضو هیئت مدیره این تشکل به رسانه‌ها ارسال وبه هنرمندان سینما نیز پیامک شده است، آمده:
«آقای وزیر! آرزو کرده بودیم با وزیدن هوای تازه ششهای خسته وکم جانمان را جانی ببخشیم. آرزو کرده بودیم با ظهور سبز شما نفاق و فرق ازجمع شکسته ما سینماگران فید شود اما گویا پیش‌تر ازما این هوای تازه را مسموم ساخته‌اند!! ظاهرا در نگاه شما اعتدال را جایی نیست! پس علی رغم آرزویمان، از شرکت در جلسه معارفه شما در روز پنجشنبه معذوریم لطف کرده ما را مس کنید؟»


انتشار چنین نامه‌ای حاکی از آن است که دوستان شمقدری پس از دیدار خصوصی او با وزیر، قافیه را باخته‌اند؛ بویژه که عصردوشنبه ۲۸ مرداد ماه، دو جلسه مختلف در دفتر وزیر برگزار شد که درجلسه اول سینماگران نامداری چون منوچهر محمدی، عبدالحسن برزیده، رضا می‌رکریمی، مجتبی راعی، احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی کیا و حسین حقیقی و در جلسه دوم هیات مدیره خانه سینما متشکل از فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم مختاری، امیر اثباتی و محمدرضا مویینی حضور داشتند. منوچهر محمدی تهیه کننده شناخته شده، نتیجه این نشست‌ها را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود که هنرمندان هیچ گزینه‌ای را برای ریاست جدید سازمان سینمائی به جنتی معرفی نکرده‌اند. او گفت که عملکرد مدیران سینمایی دولت دهم در بخش‌های مختلف مدیریتی از جمله مباحث مطرح شده در این جلسات بود. موارد نقد به عملکرد دولت دهم درخصوص کندی روند تولیدات سینمایی در دوره پیشین مدیریت و همچنین مباحثی از فساد مالی وبررسی شیوه نظارت در وزارت ارشاد از گذشته تا به امروز از موضوعات مطرح شده در این نشست‌ها بوده است. سینماگران حاضر درخواست اصلاح منطقی و معقول امور مطرح شده و قابلیت پاسخگویی عادلانه به تقاضا‌هایشان را داشتند و جنتی نیز اظهار امیدواری کرد با همراهی همه هنرمندان مسائل مربوط به هنرمندان و وزارت ارشاد به بهترین شکل ممکن حل و فصل شود.


پس از این دیدار، فرهاد توحیدی رییس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت که ماهم مانند وزیر بربازگشایی خانه سینما براساس موازین قانونی تاکید داریم. او افزود: «ما از ابتدای مشکلی که معاونت سینمایی دولت دهم برای خانه سینما ایجاد کرد، در تمام موضع‌گیری‌هایمان بر تمسک به قانون تاکید کرده‌ایم و هیچ‌زمانی پا را از دایره قانون فرا‌تر نگذاشته‌ایم. همانطور که در آخرین روز‌های کاری دولت دهم تلاش می‌کردیم که خانه سینما با توسل به قانون بازگشایی شود، همچنان بر آن مواضع هستیم. طبیعتا برای آنکه خانه سینما در دوره‌های‌آتی با مشکل پیش‌ آمده در دی‌ماه ۹۰ مواجه نشود، به‌دنبال این هستیم که این نهاد صنفی براساس موازین قانونی بازگشایی شود.»
اما کمال تبریزی سازنده «مارمولک» و «لیلی با من است» که به علت درگیر بودن با پیش تولید «قبردوطبقه» نتوانسته بود درنشست با جنتی حضور پیدا کند، نقطه نظرهای خود را در یادداشتی که در هفته نامه «آسمان» منتشر شد، بیان کرد:
*سلام آقای وزیر باید عرض کنم که مطلب کاملا روشن است وآن اینکه لطفا و فقط کافی است که به هیچ وجه شبیه وزیر پیشین نباشید، تا امور به تعادل ودرایت لازم بگردد! واین یعنی اینکه مارا فتنه گر، ضد اسلام، منحرف و بی‌بصیرت تلقی نکنید.
*در انتخاب معاونان، بالاخص معاونت سینمایی، فردی بدون عقده‌های درونی وبی مساله باهنرمندان ودارای درایت کافی و توانا در امر مدیریت را انتخاب کنید.
*افرادی همچون مگسان گردشیرینی شما را دوره می‌کنند که متاسفانه تعدادشان کم نیست وبرای کسب موقعیت وبرخورداری مالی، دست به انواع تملق ومجیز گویی شما می‌زنند، بر حذر باشید!
*به هنرمندان اعتماد کنید تاهم حس اعتماد متقابل را درآنان بیدار کنید وهم حس مسئولیت پذیری را. برای آنان ممیزانی کوته فکر ونالایق که توانایی و اعتقاد به تعامل با آنان را ندارند، نگمارید!


کزازی: در سخن کردی، ژرفای فرهنگ ایران پیداست


در مراسم بزرگداشتی که برای «شیرکو بیکس» شاعر بزرگ کرد در تالار وحدت تهران برگزار شد، می‌رجلال‌الدین کزازی استاد سر‌شناس ادبیات فارسی که خود کرد و‌زاده کرمانشاه است، گفت: «پرآوازگانی چون «شیرکو بیکس» اگر به تن بمیرند، درمینو به جان زنده‌اند و در گیتی نیز به نام. «شیرکو بیکس» آوایی است از ژرفای تاریخ سرزمین کردستان. هرجا کردان باشند، گرمی، شور، مهربانی، آزادی، رادی، گُردی و مردی هست و فزون‌تر از این همه، هر زمان ما کردی را می‌بینیم در جامه ویژه‌ای که کردان به تن می‌کنند و سخنی را از زبان او می‌شنویم، به ژرفای تاریخ و فرهنگ ایران زمین بازمی‌گردیم.»
مراسم یادبود «شیرکو بیکس» شاعر نامدار کرد شب پنجشنبه ۲۴ مرداد با حضور جمع زیادی از علاقه مندان او و آثارش به همت قطب الدین صادقی استاد دانشگاه در رشته نمایش و با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد، معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی رودکی در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم کزازی در مورد فرهنگ و زبان کردی گفت: «کردستان به راستی دروازه تاریخ است و هر کس از آن بگذرد به سرزمین تاسه خیز نیاکانی باز می‌گردد. شما همین نام را بگیرید «شیرکو بیکس»؛ آوایی است از ژرفای تاریخ این سرزمین. کردستان وکردان ناب‌اند و نژاده در روزگاری که بر‌ترین ویژگی آن آمیختگی و آرایش است. این نابی ارزش بسیار دارد ما آن را در سروده‌های کردی هم می‌توانیم یافت. «شیرکو بیکس» در ظاهر بیکس اما به واقع پُرکس است؛ کسان او شمایند و این نکوداشت، نکوداشت دوستدار زیبایی و فرهنگ و ادب است. یکی از دریغ‌های بزرگ من این است که به ژرفی با آفریده‌ها و سروده‌های این سخنور نامدار آشنایی ندارم اما می‌دانم که این سخنور یکی از سالاران سترگ در سخن کردی است.»
این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: «به هیچ روی مایه شگفتی نیست که که از دامان ادب کردی چنین سخنور پرشوری برخیزد با آوازه‌ای جهانی. ما به شایستگی و بسزا، بدان می‌نازیم که ادب پارسی بر‌ترین و مایه ور‌ترین و شیوا‌ترین و نغز‌ترین سامانه‌های ادب جهان است، اما نازش دیگر ما این است که در ادب کردی نیز کم و بیش در برابر هر شاهکار ادب پارسی، درپیوسته‌ای را می‌شناسیم. «نالی» حافظ کردستان است؛ «الماس‌های کندوله‌ای» شاهنامه کردی را سروده است و ما از «مولوی کرد» سخن می‌گوئیم. زمانی که زبان کهن خراسانیان اندک اندک زبان فراگیر دیوانی و فرهنگی در سراسر ایران زمین شد، زبان‌ها و گویش‌های بومی پایدار ماندند که در دل پاره‌ای از آن‌ها، سامانه‌های ادبی پدید آمد. در میانه گویش‌ها و زبان‌های بومی ایرانی، ادب کردی بر‌ترین و مایه ور‌ترین است از این روی به هیچ شیوه‌ای نمی‌توان در شگفت افتاد که مردی چون «شیرکو بیکس» سخنوری شگفت بشود و چنین بزم بشکوهی در بزرگداشتش برپای دارند. او مرد هنر و زیبایی و آزادگی است و من به یکایک شما کردان می‌گوییم هر چند که اگر پرآوازگان به تن بمیرند، در مینو به جان زنده‌اند و در گیتی نیز به نام.»
پایان بخش این برنامه اجرای موسیقی و آواز توسط شهرام ناظری آواز خوان پرآوازه کرمانشاهی بود. ناظری پیش از اجرای دو قطعه به یاد شیرکو بیکس گفت: «من پرواز عاشقانه این شاهگل بلند آوازه کرد را به تمام خلق آزاده کرد، ملت ایران و ادبیان و شاعران و فرزاندگان جهان و انسان و انسانیت تسلیت می‌گویم. باید تدارک بهتری برای این اجرا از پیش وجود می‌داشت اما این مهم نیست چون ما برای کسی کار می‌کنیم که تمام آثار جاودانه‌اش را در نابسامانی‌ها خلق کرده است.»


محمد زهرائی کنار «فردین» به خاک رفت


محمد زهرائی مدیر «نشرماکان» که یکشنبه ۲۷ مردادماه و در سن ۶۵ سالگی براثر سکته قلبی درگذشت، چهارشنبه ۳۰ مرداد با مشایعت تعدادی از بزرگان فرهنگ و ادب ایران معاصر همچون دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و نجف دریابندری در یکی از آخرین قبرهای قطعه هنرمندان بهشت زهرا و در جوار قبر «محمدعلی فردین» بازیگر پرآوازه سینمای پیش از انقلاب به خاک سپرده شد. ماکان زهرایی، فرزند ارشد زنده‌یاد محمد زهرای در این مورد به «مهر» گفت: «پیکر پدرم در آخرین قبر ساخته شده در قطعه هنرمندان و در کنار محمدعلی فردین به خاک سپرده شده و در‌‌ همان بدو ورود به قطعه هنرمندان دیده می‌شود. این در حالی است که کمتر از پنج قبر فضا برای خاکسپاری اهالی فرهنگ و ادب و هنر در قطعه هنرمندان باقی مانده است.»


در این مراسم پیام محمدعلی موحد که برخی آثارش را محمد زهرایی در نشر کارنامه به چاپ رسانده است، قرائت شد و چهره‌هایی مانند نجف دریابندری، احمد مسجدجامعی، بهمن فرمان‌آرا، حسن کیائیان، ضیاء موحد، ابوالحسن مختاباد، محمدمهدی داودی‌پور، نادر قدیانی، محمدعلی ابطحی، محمدرضا شفیعی کدکنی، علی موسوی گرمارودی، منوچهر حسن‌زاده، کامبیر درمبخش، احمد سمیعی گیلانی، قطب‌الدین صادقی، محمدجواد مظفر، نورالدین زرین‌کلک، عبدالرحیم جعفری و مصطفی ملکیان از مقابل خانه هنرمندان تا بهشت زهرا، این ناشر خوشنام را مشایعت کردند. زهرایی درحالی که پشت میز کارش مشغول فعالیت بود، دچار حمله قلبی شد و در سن ۶۵ سالگی درگذشت. «کتاب مستطاب آشپزی؛ از سیر تا پیاز» (نجف دریابندری)، «خواب آشفته نفت» و «فصوص الحکم» (محمدعلی موحد)، «حافظ به سعی سایه» (هوشنگ ابتهاج) و «قبله عالم، ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران» (عباس امانت) از مهم‌ترین کتاب‌های نشر کارنامه با مدیریت زنده‌یاد زهرایی در سال‌های اخیر بوده است.


زهرائی به چاپ شکیل و هنری و زیبا و آراسته و بی‌عیب و دقیق کتاب‌ها شهره بود. یک‌بار «فصوص‌الحکم» ابن عربی/محمد علی موحد را ازبازار جمع‌آوری کرد چون مهر سبزرنگ اول کتاب به رنگ دلخواه او نبود. محمد حسنی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در پیام تسلیت خود در مورد این ناشر آورده است: «محمد زهرایی، از جمله چهره‌هایی است که در صنعت و هنر نشر این مرز و بوم ماندگار خواهد بود. ارتقای معیارهای تولید و چاپ کتاب در ایران بی‌گمان مرهون یک عمر تلاش وی در عرصه فرهنگ ایران‎زمین بوده است. ماندگاری اثر اندیشه و دانش این مدیر فقید در ره‌نمایی این مسیر، در ایام آتی نیز جلو‌گر خواهد بود. بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان که پیش‌تر از دانش و نقطه‌نظرات این چهره فرهنگی بهره برده است، ضمن همدردی با خانواده و بازماندگان آن زنده‌یاد، فقدان او را به جامعه فرهنگی و هنری به خصوص اهالی نشر تسلیت می‌گوید.»


مهدی خزعلی خبرداد: فک پلمپ از «سرای اهل قلم»


مهدی خزعلی در یادداشتی که ۲۴ مردادماه در سایت خود «باران» نوشت، خبرداد که «سرای اهل قلم» فک پلمپ شده است. در این یادداشت آمده است: دیروز در آغاز جلسه دادگاه به قاضی عرض کردم که قریب ده ماه است سرای اهل قلم را پلمپ کرده‌اند؛ جناب امین ناصری (بازپرس شعبه ششم دادسرای اوین) می‌گفت که بی‌جهت پلمپ کرده‌اند و دستور می‌دهم باز نمایند! شما هم که در جلسات قبل همین را فرمودید، اما هنوز سرای اهل قلم پلمپ است و بوی تعفن مواد غذایی همسایه‌ها را آزرده کرده است! قاضی احمد‌زاده گفت: «به اطلاعات استان تهران دستور فک پلمپ را داده‌ام و بلافاصله با آقایان اطلاعات تماس گرفت که چرا فک پلمپ نکردید» از آن سوی خط گفتند: «به واسطه بررسی صلاحیت‌ها که سرمان شلوغ بوده است و تا شنبه فک پلمپ می‌نماییم» دیروز بعد از ظهر چند نفر از نیروهای اطلاعات به محل سرای اهل قلم رفته و از محل رفع پلمپ بعمل آوردند.


این خبر برای اعضای سرای اهل قلم، اصحاب اندیشه و همکاران موسسه مسرت بخش و امید آفرین بود. هر چند خرابی‌های ناشی از تفتیش و بسته بودن قریب ۱۰ ماه زیاد است، اما ورود به سرای اهل قلم پس از این مدت طولانی برایم لذت بخش و خاطره انگیزبود، وسایل میهمانان همه جا پراکنده بود، گویی خدای ناکرده مغول‌ها به این سرا یورش آورده‌اند، دو عدد کلاه کاسکت بیانگر این است که کسانی را که فرستاده بودند کلاه بیاورند، سر را برده و کلاه را جا گذاشته‌اند! کاپشنی در گوشه‌ای توجه مرا جلب کرد، با خود گفتم، مگر این قوم مردم را لخت کرده‌اند! دیدم همه این‌ها نمادین است، و برای من سوخته دل پیامی دارد! داکت‌های برق را کنده و سیم‌ها را بیرون ریخته بودند، مهتابی‌ها را هم باز کرده بودند، نمی‌دانم به دنبال چه چیزی می‌گشتند، شاید می‌ترسیدند که ما هم دوربین کار گذاشته باشیم و فیلم آن ۵۰ نفر سرباز گمنام که بی‌رحمانه به سرای اهل قلم حمله کردند را گرفته باشیم! در گذشته هم که به دفتر من حمله کردند، همه دوربین‌ها را از کار انداختند و هارد را سوزاندند. یگان ویژه هم که دفتر و منزل مرا سنگباران و شیشه‌ها را خرد کرد، دوربین‌های آیفون تصویری را هم با باطوم خرد کردند! این‌ها از چه می‌ترسند؟! ما که در وزارت و بازداشتگاه در برابر دوربین شما می‌نشینیم، شما از چه می‌ترسید؟ اگر با مردم خوب تا کنید، نیازی به ماسک و شکستن دوربین‌ها نیست...!


بگذریم و شادی فک پلمپ را با این خاطره‌ها تلخ نکنیم، ما همه آن‌ها را بخشیده‌ایم، ما به دنبال انتقام نیستیم، عذرخواهی هم نمی‌خواهیم، اما تلاش کنید که این لطمات را جبران نمایید. فرصت را از دست ندهید، برای دنیا و آخرتتان می‌گویم!


بازگشائی سینما «تک» خانه هنرمندان با «جاده» کیارستمی


عصر دوشنبه ۲۸ مردادماه، در سالن «فریدون ناصری» خانه هنرمندان ایران، فیلم «جاده» عباس کیارستمی به نمایش درآمد و سینما «تک» با حضور این فیلمساز و هنرمندانی چون خسرو سینایی، محمد متوسلانی، مجید سرسنگی، محمد رضا اصلانی و محمدرضا درویشی آغاز به کار کرد. خسرو سینایی کارگردان سینما در سخنانی در این مراسم گفت: «امروز به دوره‌ای نزدیک شده‌ایم که ابزار سینما آنقدر کوچک و در دسترس شده است که هرکسی ذهن خلاق و هنرمندی دارد، می‌تواند با یک دوربین فیلم بسازد. ما در این سینما تک می‌توانیم نوع دیگری از سینما را ببینیم. من گاهی غصه می‌خورم‌‌ همان فیلم‌هایی که در فرهنگسرا‌ها خوب می‌فروشند، اینجا هم نمایش داده می‌شوند. اما امید دارم که در سینما تک، جوانان بدانند که سینما فقط آن چیزی نیست که در سینمای جهان پخش می‌شود. از مسوولان سینما تک خواهش می‌کنم به دوستان جوان و بینندگان بیاموزیم که یک اثر آنقدر محترم است که وقتی در سینما تک نمایش داده می‌شود، قیچی نشود. ما باید ذهن خود را درست کنیم وگرنه با تکه تکه کردن فیلم‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد و از سینما تک توقع دارم که اذهان بینندگانش را به چالش بکشد.»


در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا درویشی موسیقی‌دان نیز با تاکید بر اینکه این مراسم افتتاح اولین سینما تک در ایران نیست، به سینما تک موزه هنرهای معاصر در تهران اشاره و اظهار کرد: «این سینما تک درهشت سال گذشته مضمحل شده و گرچه خیلی تلاش شد تا سرپا بماند اما خفه‌اش کردند. باید امیدوار باشیم که با همکاری خانه هنرمندان بتوانیم ماهیت اصلی و محتوایی سینما تک را که خارج از جریان گیشه‌ای سینمای جهان است، حفظ کنیم.» کیارستمی که فیلمش آغازگر فعالیت سینما تک بود، سخنرانی نکرد، اما کیوان کثیریان (مدیر سینما تک) گفت: «اینجا پاتوقی برای فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن برای سینماست و تلاش می‌کنیم فیلم‌هایی دیده شوند که امکان نمایش یا دیدن آن‌ها در جاهای دیگر کمتر است و جریان متداول سینما خیلی منطبق نیست.»


محمدعلی نجفی و «میراث» او در دولت روحانی


محمدعلی نجفی که بجای وزارت آموزش و پرورش از «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» سردرآورد، عصر دوشنبه در مراسم بزرگداشت دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی - پدر مرمت نوین ایران - در مرکز هنرپژوهی نقش جهان گفت «» شرایط کنونی شرایط خوبی نیست؛ شرایطی که بتوانم بگویم حتی از نقطهٔ صفر کار خود را شروع می‌کنم. عجیب است که نه‌تن‌ها متخصصان این سه حوزه این موضوع را تأیید می‌کنند، بلکه دیگر افراد این حوزه‌ها نیز دربارهٔ این قضیه صحبت می‌کنند؛ حتی در جلسه‌ای که با برخی دوستان امنیتی و اطلاعاتی داشتم، آن‌ها نیز بر اساس شغل خود می‌گفتند این سازمان لگدکوب و له شده است. بنابراین براساس این صحبت‌ها و بررسی‌هایی که کرده‌ام و ارتباط دورادوری که با این سازمان داشتم، به‌نظر می‌رسد یک بدن نحیف از این سازمان باقی مانده است که آن را لگدکوب کرده‌اند. بنابراین ابتدا باید این بدن نحیف را بلند کنیم، خاک رویش را پاک کنیم و در جای مناسب که در شأنش باشد، آن را بنشانیم تا قدری استراحت کند و سپس حرف بزند. به نظرم این کار خیلی سخت است. با این وجود، باز هم شاگردی خود را ادامه می‌دهم و هر برنامه‌ای که دارم در معرض قضاوت، بررسی و نقد قرار می‌دهم. امیدوارم تدریجا با اجرای این برنامه‌ها به هدفی مناسب و خوب در این حوزه برسیم. این عشق و علاقه به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی حتی در روستاهای دوردست نیز وجود دارد. این تحرک فرهنگی بدون یک ریشهٔ قوی در تاریخ ناممکن است، ما باید اذهان خود را متوجه این ریشه کنیم و به دیگران این شجاعت را بدهیم که در حوزه‌های مختلف وارد بحث شوند. امیدوارم با کمک مردم و کار‌شناسان، قدمی برداریم که شرمندهٔ هیچ کسی نشویم. «
اما رضا مرادی غیاث آبادی پژوهشگر عرصه میراث فرهنگی، حضور نجفی را در این سازمان چندان مثبت ارزیابی نمی‌کند و معتقد است:» برخلاف بیشتر افراد که از حضور آقای نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راضی هستند، من نسبت به این حضور خوش‌بین نیستم. او مدیری توانمند و درجای خود قابل ارزش و احترام است؛ اما سازمان میراث فرهنگی یک سازمان تخصصی است که وظایفی تخصصی برعهده دارد. بنابراین رییس آن باید از میان کارکنان باتجربه و متخصص انتخاب شود، همان‌طور که رییس بانک مرکزی این‌گونه انتخاب می‌شود. در اصل، انتخاب آقای روحانی برای ریاست این سازمان، آقای نجفی نبوده است و احتمالا رییس‌جمهور می‌دانست که نجفی برای این سمت مناسب نیست، چون نخست او را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد و زمانی که نجفی از مجلس رأی اعتماد نگرفت، او را به سازمان میراث فرهنگی فرستاد. خطایی که آقای احمدی‌نژاد هم آن را دربارهٔ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرتکب شد. »
وی با یادآوری این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مستقیما زیر نظر ریاست جمهوری است و رییس آن به رأی اعتماد مجلس نیازی ندارد، گفت: « این سازمان وظایف خود را فراموش کرده، به یک حیاط خلوت سیاسی تبدیل شده و مکانی برای تجمع افراد سیاسی است که رأی اعتماد نمی‌گیرند و به‌نوعی با برخی جناح‌ها معارضه دارند. این رویه که از دوران آقای احمدی‌نژاد باب شده، غلط است؛ هرچند آقای نجفی شخصیت و مدیری موفق است، اما سازمان میراث فرهنگی به یک مدیر متخصص و باتجربه در این حوزه نیاز دارد که از همین سازمان نیز برخاسته باشد و آن را خوب بشناسد. این یک روند بسیار اسف‌بار است که در طول هشت سال گذشته نیز دنبال شده است. متأسفانه در سال‌های گذشته، هر کسی که نمی‌توانست به پست و مقامی برسد، به این سازمان آمده است. این سازمان رنگ خوشی را نمی‌بیند، در حالی که در کشورهای دیگر، روسای موسساتی که با حوزه‌هایی مانند باستان‌شناسی و موزه‌ سروکار دارند، برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی کشور هستند که اعتبارهای بین‌المللی دارند. »


اما سید محمدبهشتی رئیس دوره‌های پیشین سازمان میراث فرهنگی درباره انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان رئیس جدید این سازمان می‌گوید: « به نظر من شانس با سازمان میراث فرهنگی یار بوده‌است. این سازمان در حوزه میراث فرهنگی، ساختاری کاملا علمی دارد و با توجه به سوابق آقای نجفی در دوره وزات خود بر آموزش و پرورش و حضور او در عرصه علمی کشور، ‌ می‌توانند برای این بخش از سازمان مفید باشند. از سوی دیگر سازمان در حوزه گردشگری مستلزم برنامه‌ریزی و تعامل بین دستگا‌هی است که در این‌جا سوابق حضور آقای نجفی در مدیریت سازمان برنامه و بودجه می‌تواند، کمک خوبی برای ریاست او در سازمان باشد. آقای نجفی از مدیران کارکشته کشور است. او می‌تواند ویرانه‌ای مثل سازمان میراث فرهنگی را از نو برپا کند. »


مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیر عامل کنونی موسسه فرهنگی «ایکوموس» نیز با اشاره به حضور نداشتن چهره‌های متخصص در شرایط کنونی در این سازمان می‌گوید:» این دستگاه به مکانی برای انجام کارهای تبلیغاتی و سیاسی تبدیل شده است. بنابراین نخست باید تمهیداتی اندیشیده شود تا روی این جنبه‌ها کار شود؛ ولی نباید انتظار به جواب رسیدن را حتی تا یک سال دیگر داشت. امیدواریم تا چهار سال آینده به جواب‌های درست و خوبی پس از انجام اقدامات آقای نجفی برسیم. تجربهٔ بسیار طولانی نجفی در سطح مدیریت کلان از جمله نقاط قوت اوست. نجفی با کارهای فرهنگی، ‌ اقتصادی، مدیریتی و جنبه‌های آن‌ها آشنا است. مدیریت را می‌داند و جزو اهالی فرهنگ است و با توجه به رشتهٔ تحصیلی‌اش در دانشگاه، سرعت انتقال خوبی دارد و خصوصیات را سریع درک می‌کند. بنابراین موفقیت‌های خوبی را در این حوزه می‌تواند به‌دست آورد. البته مهربانی، رأفت و ساده‌دلی رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله نقاط ضعف او است که در شرایط کنونی این سازمان، ممکن است به ضرر او باشد. شخصی که در این سمت قرار می‌گیرد، باید فردی آشنا با این حوزه باشد، شخصی که مسبوق به سابقه نباشد، چون موجب ضرر می‌شود. هر کسی که وزیر می‌شود، یک مدیر سیاسی است. سطح مدیریت نجفی در زمان وزارت آموزش و پرورش نیز سیاسی بود؛ ولی اصل موضوع، مدیریت او است که سیاسی نیست،. این قضیه دربارهٔ وزیر ارشاد نیز صدق می‌کند. بنابراین آقای نجفی مطلقا یک شخص سیاسی نیست، او با سیاسی کاری سر این پست آمد، ولی کارش فرهنگی است. »

 

مشارکت سیاسی زنان؛ موضوعی که قرباتی « شرایط خاص » است

Posted: 23 Aug 2013 06:06 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
 جرس: نقش و حضور زنان در حوزه‌های سیاسی و مشارکت آن‌ها در عرصه‌های سیاسی از مجلس شورای اسلامی گرفته تا فعالیت در احزاب سیاسی همواره به عنوان یکی از مباحث عمده در گذار جوامع به سمت توسعه مطرح بوده است.

 

اما آیا میزان سهم زنان در فعالیت‌های سیاسی، به ویژه در نهادهای حساس و تاثیرگذاری چون مجلس شورای اسلامی عادلانه بوده است؟ آیا اراده سیاسی نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در طول این سال‌ها عامل کلیدی برای تضمین برابری جنسیتی هم سو با اهداف جنبش زنان در ایران بوده است؟ بسیاری از کنشگران و فعالان جامعه زنان در ایران و حتی برخی از نمایندگان زن مجلس در ایران امیدوار بودند که در کابینه حسن روحانی با آن همه وعده و عید که در حوزه زنان سرداده بود، دست کم در این زمینه تغییر رویکرد‌ها به وضوح دیده شود اما به نظر می‌رسد این تغییرات صورت نگرفته‌اند.


قانون اجازه رئیس‌جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد


در این زمینه لاله افتخاری، عضو فراکسیون زنان مجلس اردیبهشت ماه سال جاری به تارنمای خبرآنلاین گفته بود: «من فکر می‌کنم در دولت بعدی دست ‌کم دو تا سه وزیر زن داشته باشیم و در سطوحی مانند معاونین رئیس‌جمهور و معاونین وزرا هم زنان حضور پررنگی داشته باشند.»
اما پیش بینی افتخاری به وقوع نپیوست. محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان‌‌ همان ماه در واکنش به زنانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت نام کرده بودند با لحنی توهین‌آمیز گفته بود: «در بین افرادی که ثبت نام کرده‌اند، ده، دوازده خانم‌ حضور دارند؛ یکی از آن‌ها گفته که «اگر من رییس جمهور شوم، نیمی از کابینه‌ام خانم‌ها و نیم دیگر آقایان خواهند بود»؛ مثل معروفی هست که کسی می‌خواست وارد روستایی شود، اصلاً راهش نمی‌دادند وارد روستا شود، اما می‌گفت «خانه کدخدا کجاست»؟!؛ قانون اجازه رئیس‌جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد، حالا چطور این فرد ترکیب کابینه را هم مشخص کرده است؟


بر اساس قانون جمهوری اسلامی، زنان می‌توانند در مجلس به عنوان نماینده حضور داشته باشند یا عهده دار برخی پست‌های مدیریتی آن هم در سطح مشاور، معاون و مدیرکل شوند آن هم درسطحی ناچیز و حداقلی.
اصول سه و ۲۰ قانون اساسی به برابری حقوق زن و مرد اذعان داشته و بند هشتم اصل سه همین قانون می‌گوید: «هیچ تبعیضی بین زنان و مردان در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیست» و همچنین اصل ۲۰ «همه افراد ملت اعم از زن و مرد را در حمایت قانون یکسان دانسته و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار معرفی می‌کند»


اما زنان برای حضور در محافل سیاسی مدیریتی و ارشد همواره در اقلیت و زیرذره‌بین نگاه سنت گرایانه مردان قرار دارند، حتی به آن‌ها فرصت آزمون و خطا نیز داده نمی‌شود.
اگر با دقت به ابعاد مسئولیت زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی نگاه کنیم متوجه می‌شویم نمایندگان جامعه زنان نه‌تن‌ها نتوانستند مسئولیت خود را برای افزایش این سهم ایفا کنند بلکه تا حد زیادی نیز دچار رکود شده و نتوانستد نقشی در حل نابرابری‌های جنسیتی و رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان داشته باشند.


اگرچه برخی از سال‌ها در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بر تعداد نمایندگان زن افزوده شده است اما تنها هشت ‌نماینده زن با نقش‌هایی غیر مثمر ثمر و ناتوان در مجلس حضور دارند.


به گفته مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب و نماینده پیشین مجلس، «ما از بین ۱۹۲ کشور دنیا از نظر حضور زنان در مجلس، صد و نود و یکمین کشور هستیم که این یک ضعف بزرگ برای جمهوری اسلامی است.»
تارنمای عصر ایران چندی پیش در این زمینه نوشت «در مجلس نهم، ۹ نماینده زن حضور دارند ولی هیچ یک از این ۹ خانم محترم، کوچک‌ترین حرفی در مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی حسن روحانی نداشتند که نداشتند! (دستکم تا لحظه نگارش این یادداشت در آخرین ساعات بررسی وزرای پیشنهادی) نطق در موافقت و مخالفت به کنار، بانوان محترم مجلس حتی یک تذکر آیین‌نامه‌ای هم ندادند. آن‌ها فقط نشستند و سخنان مودبانه و‌گاه غیرمودبانه مردان را شنیدند و بس.»
در طول سال‌هایی که شاهد حضور زنان در مجلس ایران بودیم هیچ‌گاه ندیدیم که یکی از همین نمایندگان، حضوری فعال در شکل تذکر، نطق، دفاع، مخالفت یا موافقت در مجلس داشته باشند. بسیاری از ناظران معتقدند که سهم زنان در مجلس ایران هیچ‌گاه فرا‌تر از یک فراکسیون که تاثیر چندانی بر مناسبات مجلس نداشته نبوده است.


تاخیردر احقاق حقوق زنان، سایه‌ای بر اعتبار دولت روحانی


برخی از ناظران، عدم حضور و بهره گیری از تجارب زنان در کابینه دولت یازدهم را از معایب دولت روحانی می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که نباید این موضوع را ملاک قرار داد.


فاطمه امان، تحلیلگر و روزنامه نگاردر این زمینه به جرس گفته است: «بسیاری، باز بودن و دمکراتیک بودن یک نظام سیاسی را بر پایه میزان مشارکت زنان جامعه و رشد و گسترش نهادهای مدنی و احترام به حقوق زنان محک می‌زنند. در انتخابات اخیر به علت شرایط ویژه و غیر عادی پروسه انتخابات، از معرفی نامزد‌ها گرفته تا روند تایید صلاحیت، نبود امکان کمپین موثر و نبود آگاهی کافی رای دهندگان به مواضع نامزد‌ها، زنان این فرصت را نیافتند که نامزد‌ها را مجبور به اعلام آشکارای مواضع خودشان کنند. البته همین اندازه که مثلا آقای روحانی از لزوم دستیابی زنان به حقوق برابر بگوید و آقای جلیلی مهم‌ترین وظیفه زن را مادری و پرورش مردان جامعه (نقل به مضمون) بداند، برای انتخاب یکی از این دو کافی بود. اما مشکل این است که متاسفانه صدای زنان که نیمی از جامعه و نیمی از رای دهندگان به آقای روحانی را تشکیل می‌دهند، در چارچوب یک کمپین منسجم و متشکل شنیده نشد. با این حال درک وضعیت کنونی زنان و ضرورت ایجاد تغییرهای عاجل در قوانین حقوقی به ویژه مربوط به زنان کار دشواری نیست.»


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که پیش از این در جریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود شرایط را برای مشارکت اجتماعی زنان و بهبود وضعیت آن‌ها در جامعه فراهم می‌کند، ۲۸ مردادماه در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید این کشور، در سخنانی گفت: «استفاده نکردن از زنان در سطح وزرا به دلیل «شرایط ویژه کشور» بوده است.» وی پیش از این هم گفته بود که «انتخاب یک وزیر زن نباید باعث قانع شدن زنان شود.»


امان در ادامه سخنان خود می‌افزاید: «در هشت سال گذشته، جنبش زنان و فعالان حقوق زنان با سرکوب‌های گسترده رو برو شدند و اساساً بسیاری از نهادهای مدنی که زنان با چنگ و دندان ایجاد کرده بودند، آسیب دیدند. بازسازی تخریب‌ها و جبران آسیب‌های فراوانی که به جنبش برابری خواهی زنان وارده شده، برای دولت جدید چالشی بزرگ خواهد بود. در عین حال همین موضوع برای آقای روحانی می‌تواند این فرصت را هم فراهم کرده باشد که در عمل اعتقاد خود را به برابری حقوق زنان و توجه و احترام به دست کم نیمی از جامعه و رای دهندگان نشان دهد. البته مهم‌تر از حضور وزیر زن در کابینه، مواضع و دیدگاه‌های اعضای تشکیل دهنده کابینه آقای روحانی به مسایل زنان است. اما‌ای کاش آقای روحانی این گونه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی را نادیده نگرفته بود. می‌توان حدس زد که پشت قضیه ملاحظه‌ها و نگرانی‌هایی درباره تایید صلاحیت‌ها قرار داشته و شاید حتی مساله همیشگی «اولویت همه چیز بر مسایل زنان» در میان بوده که زنان از زمان تاسیس جمهوری اسلامی با آن رو برو بوده‌اند. با این حال آقای روحانی حتماً می‌تواند تصور کند که به تاخیر انداختن احقاق حقوق زنان، هم می‌تواند بر اعتبار دولت خودش سایه بیفکند و هم باعث از دست دادن حمایت زنان بشود.»


حقوق زنان فصلی و انتخاباتی چانه زنی نشود


محمد غزنویان، فعال حوزه زنان و کودکان در این زمینه به جرس می‌گوید:« صحبت‌های موافق و مخالف بسیاری طرح می‌شود، پیرامون بهره گیری یا عدم استفاده از زنان در دولت روحانی. که هر کدام از زوایه‌ای به این مساله نگاه می‌کنند. اما من می‌خواهم اشاره کوتاهی داشته باشم که مشخصاً از سوی فعالان حقوق زنان طرح می‌شود و تصدی زنان را به وزارت به عنوان برگی برنده برای احقاق حقوق سیاسی و اجتماعی زنان و گامی در جهت برابری ارزیابی می‌کنند. در همین رابطه به خاطر داریم که در ماه‌های قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بخشی از فعالان دانشجویی و نیز فمینستهای ایرانی، کمپینی را با عنوان «مطالبه محوری» راه اندازی کردند. کار این کمپین، ایجاد تماس با نامزدهای ریاست جمهوری و طرح مطالبات زنان با ایشان بود. این کمپین قصد داشت چنین هدفی را برآورده کند که آنچه باعث می‌شود بخشی از فعالان حقوق زنان در انتخابات شرکت کنند در وهله نخست در جهت ارتقای حق زنان و پیدا کردن کانالهایی برای تحقق این حقوق است.»


غزنویان تاکید می‌کنه که «این نگاه، اگر چه از نظر تحلیلگران جامعهٔ مدنی حائز اهمیت است اما از یک بینش بلند مدت غفلت می‌کند. غفلت از تبیین مطالبات زنان در بستر یک جنبش اجتماعی بلند مدت. جنبشی ندیدن مبارزات برابری خواهانه زنان باعث می‌شود تا خواست‌های بدیهی به نوعی ساز و کار چانه زنی صرفا سیاسی تقلیل یابد که در ‌‌نهایت منافع آن نیز به جیب مردان سیاست عموما و دولت خصوصا واریز می‌شود. یک کنشگر حوزه زنان می‌بایست این مولفه بنیادین را همواره در نظر داشته باشد که حقوق زنان چیزی نیست که به صورت فصلی و تنها در ایام رقابت‌های انتخاباتی سر آن چانه زنی شود و در ‌‌نهایت یک کاندید پیدا شود و با طرح شعارهای عامه پسند آن‌ها را به کلیشه‌های انتخاباتی تقلیل داده و فردای انتخابات نیز به دست فراموشی بسپارد.» 


به گفته این فعال زنان، «این کار طبیعی رجال سیاسی و برنامه نویسان و مشاوران آنهاست که در ایام رقابت با دستی باز نسبت به برخی مطالبات و حساسیتهای اجتماعی برخورد کنند و هدف را بر تجمیع حداکثری آراء بگذارند. رویدادی که در ایران به سرعت با برخی توجیه‌ها مانند بسته بودن دست دولت و وجود نهادهای موازی و... دچار فرافکنی و نسیان می‌شود. من اعتقاد دارم ادامه همین نگاه در انتخابات سال نود و دو نیز تکرار شد. در‌‌ همان ایام انتخابات کمپین‌هایی در حمایت از معاون اول زن و... راه افتاد که در قیاس با مطالبه محوری سال ۸۸ حتی سخیف‌تر و سطحی‌تر بود. اتفاقی که به طور طبیعی که از کم رمق‌تر شدن کنش اجتماعی در ایران به طور عمومی در چهار سال گذشته ناشی می‌شد.»


اما عدم امکان حضور در سطوح اول مناصب سیاسی و مشاغل بالای سیاسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زنان تحصیل کرده ایرانی است که به علل بسیاری نتوانستند جایگاه درخور شانی را در مناصب بالای مدیریتی از رئیس جمهوری گرفته تا حتی وزارت داشته باشند. اگرچه محمود احمدی‌نژاد برای نخستین‌بار، تابوی وزارت زنان را در دولت خود شکست اما همین تجربه نیز ناقص عمل کرد. تجربه وزارت بهداشت در دولت دهم و سقوط مرضیه وحید دستجردی از این منصب نشانگر جایگاه متزلزل زنان ایرانی در مناصب بالای دولتی است. در طول این سال‌ها زنان ایرانی فعال در مشارکت‌های سیاسی نتوانستند خود را به عنوان وزیر یا حتی استاندار مطرح کنند و همواره مباحث این چنینی به حاشیه‌رفته‌اند.


غزنویان در ادامه تاکید می‌کند که «روحانی هم مانند خیلی از نامزدهای دیگر نسبت به حقوق زنان شعارهایی داد و چنان که دیدیم بحث وزارت را در فاصله کمتر از یک ماه به فراموشی سپرد و در خوش بینانه‌ترین حالت به مشاور یا روسای سازمان بسنده کرد. مساله این است که حتی اگر وی وزیر زنی هم به مجلس معرفی و رای اعتماد لازم را کسب می‌کرد بازهم هیچ گام جدی‌ای در راه برابری خواهی محقق نشده بود. و گرنه احمدی‌نژاد این تابو را پیش‌تر با رای اعتماد گرفتن برای وزیر بهداشت دولت خود شکسته بود. مساله همچنان بر سر آن است که فارغ از وجود دولت اصولگرا یا اصلاح طلب، حقوق زنان آن چیزی نیست که متوقف شود یا پیگیری آن و تلاش برای بسیج اجتماعی زنان موکول به دولت‌ها باشد. اگر چه قطعا دولت‌ها می‌تواند شرایط را سخت‌تر یا سهل‌تر کنند ولی آنچه اهمیت دارد این است که با مناسبات موجود هیچ یک از این دولت‌ها نه می‌خواهند و نه می‌توانند جز از تن دادن به برخی جابجایی‌های فرمی تن در دهند.»


با وجود ورودی‌های گسترده زنان و دختران به دانشگاه‌ها و ربودن سهم تحصیلات عالیه از جامعه مردان همچنان شاهد استفاده نکردن از ظرفیت واقعی این بخش از زنان و محول کردن نقش‌های سیاسی و اجتماعی درجه دوم و سوم به آن‌ها هستیم.
المپ دوگوژ نویسنده فرانسوی در ۱۷۸۹ در اعلا میه حقوق زن و شهروند اعلا م کرده است: «همچنان که زنان حق دارند که بالای چوبه دار بروند به همین سان نیز حق دارند که بالا ی سکوی خطابه بروند.»

وقوع ۲ انفجار مهیب در شمال لبنان

Posted: 23 Aug 2013 04:36 AM PDT

جرس: گزارش‌ها حاکی از وقوع دو انفجار مهیب در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان است.


به گزارش ایلنا به نقل از شبکه خبری المیادین، یکی از این انفجار‌ها مقابل یک مسجد و انفجار دیگر در مرکز طرابلس رخ داد.


این انفجارها تعدادی کشته برجای گذاشته است ولی تعداد دقیق قربانیان آن هنوز مشخص نیست.


چندی پیش نیز انفجار در نزدیکی مقر حزب الله در بیروت، تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای گذاشت.
 

سازمان دیده بان حقوق بشر: دولت موقت مصر باید از حقوق مسیحیان حمایت کند

Posted: 23 Aug 2013 04:36 AM PDT

جرس: سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای از دولت موقت مصر خواست از مسیحیان این کشور و دارایی‌های آنان حمایت کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، شورای بین المللی موزه ها نیز مورد تعرض قرار گرفتن کلیساها توسط گروه‌های افراطی را به شدت محکوم کرد.


سازمان دیده بان در قالب بیانیه ای در روز پنج شنبه، 31 شهریورماه، با بیان این که از زمان سرنگونی دولت اسلامگرایان در پایان ماه ژوئن گروهی به کلیساها حمله کرده و آن ها را تخریب و یا آتش زدند؛ از دولت موقت مصر خواست تا تدابیر امنیتی ویژه ای برای حمایت از کلیسا و دیگر عبادتگاه و سازمان های دینی به کار گیرد.


بر اساس گزارش های موجود تاکنون 42 کلیسا در مصر مورد تعرض قرار گرفته‌اند که 37 مورد از آن ها تخریب و یا آتش زده شدند.


شورای بین‌المللی موزه ها در بیانیه ای تعرض به موزه‌های تاریخی و کلیساها را محکوم کرد.


این در حالی است که سازمان بین المللی یونسکو نیز در چند روز اخیر مورد تعرض قرار گرفتن مساجد، موزه های تاریخی و کلیساها را که برخی از دارایی های آن ها مورد تعرض قرار گرفته بودند را به شدت محکوم کرده و خواهان پایان دادن به تعرض ها و کاهش خشونت شده بود.


 

سازمان ملل: یک میلیون کودک بر اثر جنگ داخلی سوریه آواره شدند

Posted: 23 Aug 2013 04:36 AM PDT

جرس: وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای از حکومت سوریه خواست با بازرسان سازمان ملل برای بررسی موضوع حملات شیمیایی همکاری کند. همزمان دو آژانس سازمان ملل در دو گزارش جداگانه اعلام کردند که شمار کودکانی که بر اثر جنگ داخلی سوریه از کشور خود آواره شده‌اند به یک میلیون نفر رسیده است.


به گزارش رادیو فردا، وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای از حکومت سوریه خواست با بازرسان سازمان ملل برای بررسی موضوع حملات شیمیایی همکاری کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه پس از گفت و گوی تلفنی سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه، با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، منتشر شد.


در این بیانیه از مخالفان حکومت بشار اسد هم خواسته شده است شرایط لازم را برای دسترسی امن بازرسان سازمان ملل به مناطقی که گفته می شود حملات شیمایی در آنها انجام شده است، فراهم کنند.


همزمان، کمیساریای عالی پناهندگان و صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرده‌اند، نیمی از دو میلیون پناهنده سوری، که به خارج از کشور خود گریخته و نزد آنان ثبت نام کرده‌اند، کودک هستند.


به گزارش ایسنا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و صندوق حمایت کودکان سازمان ملل (یونیسف) گزارش داد، دو میلیون کودک سوری دیگر نیز در داخل سوریه بی‌خانمان هستند و اغلب به دلیل نقض قوانین بشردوستانه توسط نیروهای موافق و مخالف دولت دمشق مورد حمله قرار می‌گیرند یا به عنوان کودک سرباز به خدمت گرفته می‌شوند.


آنتونیو گوترس، کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: جوانان سوری در حال از دست دادن منازل خود، اعضای خانواده و آینده‌شان هستند. حتی پس از عبور از مرز برای ایمن ماندن ممکن است صدمه‌ای ببینند و پس از آن افسرده می‌شوند و نیازمند یک امیدواری هستند.


کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این گزارش آورده است که قریب به دو میلیون سوری به ترکیه، لبنان، عراق، اردن و شمال آفریقا فرار کرده‌اند که در میان آن‌ها 40 هزار کرد سوری هستند که در هفته گذشته به کردستان عراق وارد شدند.


آنتونی لیک، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گفت: جوان سوری قربانی جنگ سوریه می‌شوند به طوری که از 100 هزار قربانی جنگ داخلی در این کشور، هفت هزار تن را کودکان تشکیل می‌دهند.


وی افزود: همگی ما در این رسوایی و ننگ سهیم هستیم چرا که حین تسکین آلام افراد متاثر از جنگ، جامعه جهانی در دفاع از کودکان ناکام مانده است.

 

جامعه بین المللی باید هم اکنون اقدام کند؛ این واقعه وحشتناک باید مورد تحقیق قرار گیرد
بر اساس گزارش ها، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با ابراز نگرانی شدید از بمباران هایی که روز 21 آگوست 2013 در قوطه در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه رخ داده است، خواهان تحقیق فوری، کامل و غیرجانبدارانه بین المللی در باره کشتار عمومی و ادعای استفاده از سلاح شیمیایی است.


به گفته مخالفان سوری، ممکن است بیش از 1300 نفر در این حمله کشته شده باشند.


فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد فوری اختیارات بازرسان سازمان ملل را که روز چهارشنبه برای تحقیق در باره گزارش های مربوط به استفاده از سلاح سمی وارد دمشق شدند گستر ش دهد تا آنها بتوانند ادعای استفاده از سلاح شیمیایی را به وسیله نیروهای امنیتی سوریه در قوطه مورد بررسی قرار دهند.


در حالی که شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که در پی «روشن شدن» رویدادهاست، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر یادآوری می کند که جامعه بین المللی نمی تواند در مواجهه با کشتار جمعی تازه از سوی رژیم سوریه سکوت کند. با وجود این که تعداد زیادی از دولت های عضو سازمان ملل از فراخوان دبیرکل سازمان ملل بان کی مون برای تحقیق فوری به وسیله سربازرس سازمان ملل آکه سلستروم که اکنون با گروهش در سوریه است، استقبال کرده اند، شورای امنیت از دیروز در باره این موضوع هیچ ابراز نظر رسمی نکرده است.


فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با تاکید از دولتمردان سوری می خواهد امکان «دسترسی بدون محدودیت» به منطقه حمله مورد ادعا را برای گروه بازرسان سازمان ملل و نیز گروه های امدادرسانی بشردوستانه فراهم کنند.


عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی باید از طریق تحقیقات به اثبات برسد، اما چیزی که ظاهرا مورد تردید نیست این است که تعداد زیادی از غیرنظامیان، از جمله بسیاری از کودکان، در حمله ها کشته شده اند و این می تواند در حد جنایت جنگی و احتمالا جنایت علیه بشریت محسوب شود.» او افزود: «این جنایت ها نباید بدون مجازات بماند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر این جنایت ها را علیه مردم غیرنظامی محکوم می کند و ضرورت کامل ارجاع وضعیت سوریه از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دادگاه بین المللی جزایی را تکرار می کند.»
 

اعطاي نشان صلح به آيت الله هاشمي رفسنجانی

Posted: 23 Aug 2013 04:28 AM PDT

نبي الله معصومي *


اعطاي نشان صلح به آيت الله هاشمي رفسنجاني از سوي سفيران صلح، امر مباركي است و كمترين كاريست براي قدرداني از شخصيتي كه نماد تدبير در گذر از بحرانهاست.

روابط صميمانه آيت الله با سران كشورهاي مسلمان و احترام متقابل آنان، كه بعضاً اختلافات عقيدتي بسياري با مردم ايران دارند؛ نشان از سعه صدر ايشان است كه مي تواند موجب زدودن بد بيني ها در فضاي منطقه اي باشد. تاكيد خاص ايشان بر روابط محترمانه و خودداري از تنش آفريني در فضاي بين المللي نيز از اقدامات و مواضع صلح خواهانه ايشان است.

آنچه را كه لازم است در اين مجال اندك مورد اشاره قرار دهم رفتار آيت الله در انتخابات رياست جمهوري اخير است.

رد صلاحيت ايشان اگرچه موجب بهت و ناباوري بود و نا اميديها را دامن زد و دوستداران و ياران نظام را نگران ساخت و مي رفت تا نظام را دچار آسيب نمايد، ليكن بزرگ منشي و تدبير ايشان عرصه را به آرامش امروزين كشور و نشاط ملت گشود و راه را بر بدخواهي بدخواهان در لطمه به صلح و امنييت كشور بست.

شكر ايزد كه ميان من و او صلح افتاد
صوفيان رقص كنان باده مستانه زدند.

آيت الله موجب صلح و آرامش گرديد در زماني كه جفاها ديد ولي براي حفظ و تقويت نظام صبوري ها نمود و امروز ثمره ي صبوري ايشان كام ملت را شيرين نموده است.

اقدام سفيران بين المللي صلح در اعطاي نشان به آيت الله هاشمي رفسنجاني را بايد ستود و از منش آيت الله در اولويت بخشيدن مدبرانه، به مصلحت و آرامش كشور قدرداني نمود.


* سفير بين المللي صلح
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.   


آرامش دکتر ظریف

Posted: 23 Aug 2013 04:28 AM PDT

محمدرضا قاسمی
گویشی فاخر و رفتاری وزین و سنجیده که حکایت از مافی ضمیر متکی بر دانش و تجربه ای واقعی و نه جعلی او می کرد  


امشب بعد از سال ها که از برنامه ی " دیروز امروز فردا " ی شبکه سه سیما تقریباً هیچ بهره ای نمی بردم و کمتر سخنی در آن وجود داشت که روی اعصاب و قوه ی شعور انسان ها بکسباد نکند ، با برنامه ای روبرو شدم که از جنس دیگری بود و می شد از آن نکات بسیاری آموخت . مهمان امشب برنامه دکتر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم بود . جدای از اینکه نکات بسیاری در تحلیل دنیای دیپلماسی و زیر و بم روابط بین الملل و پیچیدگی های سیاست خارجی در کلام ظریف و تمیز دکتر ظریف موج می زد و چیزهای زیادی در آن برای آموختن وجود داشت ، با اینحال آنچه که به گمانم حائز اهمیت دوچندان است و ازمحتوا و تحلیل های ارائه شده به نوعی مهمتر و اثر گذارتر بود نحوی گویش و آرامشی بود که وزیر خارجه در این برنامه از خود به نمایش گذاشت . گویشی فاخر و رفتاری وزین و سنجیده که حکایت از مافی ضمیر متکی بر دانش و تجربه ای واقعی و نه جعلی او می کرد ، برایم بسیار دلنشین و نشاط آور بود و حس غروری واقعی را در درون خود تجربه می کردم و به قول مولانا :

فعل و قول آمد گواهان ضمیر
زین دو بر باطن ، تو استدلال گیر

آرامش دکتر ظریف در این برنامه و اینکه هیچ گونه حرکات بدن اضافی و غیر ضروری از او صادر نمی شد برای تمامی دولتمردان و اهالی سیاست ومیدان سیاست ورزی می تواند بسیار عبرت آموز باشد و به گمانم دکتر ظریف با استفاده درست و مناسب از زبان بدن و کنترل دقیق و هوشمندانه ی آن در یک برنامه ی طولانی و زنده بدون آنکه وارد نقدهای کلامی آنچنانی از گذشته شود چیزی که در این سال ها متاسفانه بسیار رواج داشته ، به زیبایی و با زبان بی زبانی نشان داد که امر پیچیده ی سیاست خارجی در این سال ها از چه مشکلات و آسیب هایی در رنج بوده و موجب رنجوری و ناتوانی سیاست ورزی و سیاست سازی و خسارت های فراوان درمدیریت کلان سیاست خارجی شده است .به گمان این حقیر این برنامه بایستی به عنوان الگویی واقعی و آموزشی در کلاس های مختلف و برای همه ی کسانی که دل در سودای مدیریت و وزارت دارند و می خواهند مقدرات یک کشور را در دست بگیرند آموزش داده شود تا بدانند که دنیای پیچیده و دائماً در حال تغییر و تحول امروز چه الزاماتی داشته و چگونه باید در مواجهه ی با آن ، با استفاده از ابزارهای مختلف و مکانیزم های گوناگون برای انتقال پیام خود و رسیدن به اهداف و حفظ و نگه داری و تثبیت آنها برخورد و رفتار کرد . در هر صورت امشب جزو محدود شب هایی بود که در کنار اینکه احساس غرور می کردم بسیار نیز آموختم واز این بابت بسیار خرسندم و خوشا به حال کارشناسان و مدیرانی که در کنار فردی چند بعدی و فرهیخته و کاردان و مجرب چون دکتر ظریف درس سیاست و مدیریت می خوانند و مشق سیاست ورزی خارجی می نویسند .
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.   


مدیر عامل خانه سینما یك نماینده مجلس را به مناظره دعوت كرد

Posted: 23 Aug 2013 04:08 AM PDT

جرس: در پی اظهار نظر سید مرتضی حسینی - نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی درباره عملکرد خانه سینما - محمد مهدی عسگرپور نامه‌ای را منتشر و او را به مناظره دعوت کرد.


به گزارش ایسنا؛ محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما با انتشار نامه ای خطاب به یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه به تازگی در گفتگویی اعلام كرده بود به دقت مسایل سینما را رصد می كند و درباره خانه سینما نیز انتقادهایی مطرح كرده بود، مطالبی را توضیح داد.


متن نامه به شرح زیر است:

«حضرت حجت الاسلام و المسلمین

جناب آقای سید مرتضی حسینی، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون فرهنگی

با سلام

اظهارات جنابعالی در گفتگو با خانه ملت درخصوص رصد کردن عملکرد خانه سینما در صورت گشایش موجب خوشحالی شد. در خلال مصاحبه‌تان به نکته‌ای اشاره کردید که مجلس و کمیسیون فرهنگی ادامه کار خانه سینما را با رویه سابق برنمی‌تابد. این اظهار نظر شما حاکی از این است که اشراف قابل توجهی درخصوص عملکرد خانه سینما دارید، لذا بدین گونه و با احترام از شما برای حضور در یک مناظره فرهنگی در همین خصوص دعوت می‌کنم تا ان‌شاءالله در منظر عمومی و در پیشگاه علاقمندان به این بحث مهم، کمی به همین سابقه‌ای که به آن مشرفید و احیاناً هر بحث دیگری درحوزه فرهنگ و هنر که برای شما اهمیت دارد، بپردازیم.

زمان و مکان این گفت‌وگو را هم جنابعالی مشخص بفرمایید. بی‌صبرانه منتظر پاسخ مثبت‌تان هستم. امیدوارم جنابعالی به شیوه جناب آقای رسایی که ما را از فیض حضورشان در مناظره برنامه «هفت» شبکه سه سیما بی‌بهره گذاشتند، عمل نکنید و موجبات این گفت‌وگوی جذاب را فراهم کنید.

مدیر عامل خانه سینما

محمد مهدی عسگرپور»

 

آغاز اجرای طرح جدید «امر به معروف و نهی از منکر» در شهرهای مختلف ایران

Posted: 23 Aug 2013 03:02 AM PDT

جرس: جانشین اجرایی ستاد موسوم به «احیای امر به معروف و نهی از منکر»، از اجرای طرح جدید تذکر لسانی با رویکرد اجتماع‏ محور در ۲۰۰ شهر کشور خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح، آمران به معروف حمایت می‏شوند.

 

به گزارش فارس، محمدرضا مقدسی ادعا کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همواره برای سالم ‏سازی محیط جامعه اسلامی برنامه‏ هایی را تدوین و اجرایی می‏ کند.

 

وی ادامه داد: امسال براساس برنامه‏ ریزی‏ های صورت گرفته، قرار شده است تا طرح جدید تذکر لسانی با رویکرد اجتماع ‏محور در ۲۰۰ شهر ایران اسلامی به اجرا گذاشته شود.

 

جانشین اجرایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این طرح صورت اجرایی به خود می ‏گیرد تا فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به خوبی در جامعه ترویج و نهادینه شود.