جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیامد بازگشت فعالان سیاسی؛ تضمین امنیتی یا تعقیت قضاییی

Posted: 26 Aug 2013 09:29 AM PDT

فرشید آل داوود
 جرس: اظهارات اخیر سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی درباره بازگشت افرادی که پس از اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ از کشور خارج شده‌اند با واکنش‌هایی روبرو بوده است. بیشتر فعالان سیاسی از این اظهارات استقبال کردند اما نهادهای موازی امنیتی اطلاعاتی مواضع وزیر اطلاعات را به چالش کشیدند و اعلام کردند که موضوع خارج رفته‌های پس از شلوغی‌های سال ۸۸ ربطی به وزارت اطلاعات ندارد.

 

امان نامه وزیر در پاستور

چهارشنبه هفته قبل و در حاشیه نشست هئیت دولت در پاستور، سید محمود علوی وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران به موضوع افرادی اشاره کرد که پس از اعتراضات سال ۸۸ از کشور خارج شده بودند. وی گفت: به کلیه کسانی که مرتکب خلافی نشدند و از کشور رفته‌اند، تضمین می‌‌دهیم که در صورت بازگشت هیچ مشکلی نداشته باشند.
وزیر اطلاعات در ادامه بر این موضوع هم تاکید کرد که وزارت اطلاعات قصد دارد به نهادی غیر ترس آور تبدیل شود. او گفت: «ما انشاءالله ترس‌های بی‌مورد را حل می‌کنیم و انشاءالله هر کس خلافی انجام نداده مشکلی نخواهد داشت.»
اظهارات علوی با واکنش‌های متنوعی در داخل و د میان نیروهای تند رو مواجه شد. وزارت اطلاعات طی سالهای اخیر نقش مهمی در احضار فعالان سیاسی و مدنی و بازداشت آن‌ها داشت و دفتر موسوم به پیگیری‌ها طی سالهای گذشته صد‌ها نفر از فعالان سیاسی و مدنی را احضار یا بازداشت کرده است.
اما اکنون برخی محافل امنیتی که به نظر می‌رسد مستقل از وزارت اطلاعات عمل می‌کنند می‌گویند که اظهار نظر اخیر علوی در حیطه وظایف کاری وزارت اطلاعات نیست.

واکنش تندرو‌ها به اظهارات علوی
تن‌ها یک روز پس از اظهارات علوی، واکنش‌های منفی محافل تند رو نسبت به اظهارات وی آغاز شد.
یک کار‌شناس امنیتی بعد از اعلام مواضع علوی در هئیت دولت به خبرگزاری فارس گفت: «طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد و به دستگاه قضائی مربوط می‌شود؛ ‌ دستگاه قضائی نیز بر لزوم اقدام درباره کسانی که امکان دستگیری آن‌ها وجود داشته تاکید کرده است.»
سعد الله زارعی ادامه داد: قبلا آقای محسنی اژه‌ای موضع دستگاه قضایی را در این باره اعلام کرده بود بنا براین به نظر می‌رسد اظهارات آقای علوی وزیر اطلاعات تاثیری بر این مساله ندارد. »
خبرگزاری فارس به نقل از این کار‌شناس خاطر نشان کرد که» با توجه اینکه جرم این اشخاص شخصی نبوده و مربوط به عرصه ملی است، ‌بنابراین ماهیت امنیتی پیدا می‌کند و هیچ نظامی نیز با این دست جرائم برخورد رأفت‌آمیز نخواهد داشت. »
واکنش به وزیر اطلاعات دولت روحانی به اینجا ختم نشد. محافل امنیتی از بیم موج بازگشت مهاجران سیاسی که بعد از خرداد ۸۸ به خاطر عدم امنیت جانی از کشور خارج شده‌اند، جو سازی‌ها را ادامه دادند.
مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار و برادر رئیس اطلاعات سپاه در واکنش به اظهارات علوی گفت: وزیر اطلاعات نباید به مباحث غیر تخصصی ورود کند و اساسا وقتی کسی جرمی مرتکب نشده و از کشور خارج شده چه زمانی برای ورود به کشور منع داشته که اکنون وزیر اطلاعات اینگونه موضع می‌گیرد؟»
این مقام نزدیک به اطلاعات سپاه پاسداران افزود: «سه نکته در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول این است که دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد.»


ناراحتی این مقام قرارگاه عمار از اظهارات علوی به این خاطر بود که وزیر اطلاعات واژه «تضمین» را بکار برده است.


طائب گفت: «ایشان (وزیر) مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد. وی در پایان اظهاراتش نتیجه گیری کرد که شناسایی مجرمان و معرفی آن‌ها به قوه قضائیه وظیفه دولت است و اگر جرم کسی معلوم و احراز شود برخورد با آن هیچ ربطی به قوه مجریه ندارد از این رو سخنان اخیر وزیر اطلاعات نیز جنبه اجرایی ندارد.


واکنشهای مثبت سایر فعالان سیاسی

اظهارات علوی واکنشهای مثبتی هم به همراه داشت و برخی آن را تلاش برای تلطیف فضای امنیتی در کشور دانستند که از ۴ سال گذشته تا به امروز وجود داشته است.
از میان روحانیون قم، حجت الاسلام و المسلمین «محمدتقی فاضل میبدی» عضو برجسته مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ضمن تمجید از اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه «امنیت ایرانیان خارج از کشور که در حوادث سال ۸۸ نیز خلافی مرتکب نشده‌اند را در صورت بازگشت به ایران تضمین می‌کنیم»، گفت: اظهارات اخیر آقای علوی وزیر محترم اطلاعات، سخن بسیار درست، حکیمانه و مهربانانه‌ است.
وی با انتقاد از جو امنیتی حاکم بر کشور طی سالهای اخیر، به طور مصداقی وارد موضوع برخی مهاجران سیاسی و امنیتی شد و افزود:» یک جمعی از انسان‌های هموطن در سراسر دنیا و در اروپا به صورت سرگردان زندگی کرده و واقعا به سختی افتادند و به همین دلیل به زحمت زندگیشان را اداره می‌کنند؛ قطعا اگر یک زمینه‌ای فراهم شود که این‌ها به دامن ملت و مملکت برگردند، ما هم می‌توانیم در داخل کشور، از توانایی‌ها و استعدادهای آنان استفاده کنیم»
فعالان سیاسی مستقل نیز از اظهارات علوی در خصوص بازگشت مهاجران استقبال کرده و آن را در راستای تلطیف فضا ارزیابی کردند.
احمد حکیمی‌پور عضو سابق شورای شهر تهران در این باره گفت:» اظهارات وزیر اطلاعات در راستای ایجاد امید در جامعه و تدبیر برای حل برخی معضلات به وجود آمده در خصوص حوادث پس از سال ۸۸ است و طبعا وقتی این ادبیات از زبان یک وزیر آن هم وزیر اطلاعات بیان می‌شود قطعا می‌تواند در تلطیف فضا موثر باشد، بنابراین نباید با آن برخورد افراطی کرد. »


ارزیابی این فعال سیاسی اصلاح طلب از مخالفت‌ها با اظهارات وزیر اطلاعات این است که نقش افراطیون رفته رفته کمرنگ شده و با بلوغی که جریانات سیاسی و جامعه پیدا کرده‌است هر چه جلو‌تر می‌رویم افراطیون به حاشیه رانده شده و اثر‌گذاری آن‌ها کاسته می‌شود اما با این حال این گروه همیشه هزینه‌های کشور را با اقدامات خود افزایش داده‌اند


وی افزود:» معتقدم باید فضای ترس و ناامنی در جامعه از بین برود چرا که همه زیر سقفی به نام ایران زندگی می‌کنیم. بنابراین باید تلاش شود که کدورت‌ها از بین رفته و همدلی در کشور افزایش یابد. »
برخی کار‌شناسان سیاسی ابراز مخالفت با اظهارات علوی را از سوی کسانی می‌دانند که تشکیلات موازی امنیتی – اطلاعاتی دارند. ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در این باره تصریح کرد:» باید از هرگونه فعالیت‌های موازی در حوزه اطلاعات پرهیز و تمامی فعالیت‌های امنیتی در وزارت اطلاعات تجمیع شود تا این امر سبب امنیت خاطر بیشتر در کشور گردد. »
وی گفت: اقدامات اطلاعاتی کشور باید در یک دستگاه خلاصه شود که مشخصا وزارات اطلاعات مسئولیت این کار را برعهده خواهد داشت.»

اژه‌ای: برگردند دستگیر می‌شوند!


واکش‌ها به اظهارات علوی در خصوص بازگشت فعالان سیاسی مهاجر به کشور در حالی ادامه دارد که محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت که افراد دخیل در اعتراضات سال ۸۸ به محض ورود به کشور بازداشت خواهند شد.
وی در عین حال تصریح کرد که هیچ ایرانی که مرتکب جرم شده و از کشور خارج شده ممنوع‌الورود به کشور نیست. به گفته وی «ممکن است فردی به خاطر جرایم ارتکابی ممنوع‌الخروج شود اما اگر بعد از ارتکاب جرم به خارج از کشور رفته باشد ممنوعیتی برای ورود ندارد ولی به محض ورود به کشور قطعا به اتهام آن‌ها رسیدگی می‌شود»
اژه‌ای یاد آور شد که افراد دخیل در نا‌آرامی‌های سال ۸۸ هم ممنوع الورود نیستند اما به محض ورود به کشور تحت تعقیب قرار می‌گیرند تا به اتهامات آنان رسیدگی شود.
در حال حاضر اطلاعات سپاه پاسداران به صورت موازی و مستقل از وزارت اطلاعات تحرکات فعالان سیاسی را رصد می‌کند. این نهاد مستقیما زیر نظر رهبر نظام فعالیت می‌کند. در ایام اوج بازداشت فعالان سیاسی همواره این سوال مطرح بود که نهاد بازداشت کننده اطلاعات سپاه است یا وزارت اطلاعات؟
 

هاشمی نیز در صدا و سیما سانسور می شود

Posted: 26 Aug 2013 09:25 AM PDT

جرس: روزنامه جمهوری اسلامی از حذف سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم روز پزشک خبر داد. 

این روزنامه با اشاره به حاشیه پردازی های صدا و سیما از این مراسم، نوشت که تلویزیون حتی از نشان دادن چهره وی نیز طفره رفت.

روزنامه جمهوری اسلامی سانسور هاشمی رفسنجانی در تلوزیون را ناشی از عصبانیت آنها از نتایج انتخابات عنوان کرده است. بنابراین این روزنامه به مسئولان صداو سیما هشدار داده است که به جای هم‌نوایی با جریان افراطی مطرود ملت، همراهی با قاطبه مردم را برگزینند.

این روزنامه نوشته است: "انتخاباتی که با ۶نامزد و حضور نمایندگان همه جریان‌های سیاسی کشور برگزار شد و یک جریان با شعارها وسمت‌گیری‌های مشخص سیاسی، توانست در مقابل پنج نامزد دیگر، بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. از اندک روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کم مخاطب می‌گذریم که باید براساس اندیشه‌های جناحی و سیاسی خویش بنویسند، اما برای صدا و سیما که در فضای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور، موصوف به صفت رسانه ملی شده، عقل مدیریت رسانه‌ای و تبلیغاتی حکم می‌کند که برای رعایت این صفت به نگاه عمومی جامعه احترام بگذارد. اما آن چه که در بخش‌های خبری این رسانه در روز پنجشنبه مورخ ۳۱ مردادماه سال جاری در مورد مراسم بزرگداشت ولادت دانشمند و حکیم ایرانی بوعلی سینا به عنوان روز پزشک با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اجتماع بزرگ جامعه پزشکی کشور از شبکه‌های مختلف رسانه ملی! پخش شد، نه تنها هیچ تناسبی با رسانه ملی نداشت، بلکه در حد همان یکی دو روزنامه و خبرگزاری خاص هم نبود که به خاطر عصبانیت از نتیجه انتخابات و نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خلق حماسه سیاسی به خبرنگار خویش ماموریت می دهد برای محو کردن حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به جای پوشش خبر سخنران اصلی مراسم، به حاشیه‌سازی بپردازند و انگار تمام فیلم‌هایی که از مراسم و سخنرانی آقای هاشمی ضبط شده بود، برای غنای قفسه‌های بایگانی صدا و سیما بود."

این روزنامه در ادامه افزوده است: "این رویکرد رسانه ملی در حالی است که پس از هشت سال بایکوت خبری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حذف کامل ایشان از تاریخ انقلاب اسلامی ودفاع مقدس در ویژه‌برنامه‌ها و مستندسازی‌ها و حتی استفاده ازهر فرصتی برای تخریب ایشان، به محض ثبت نام ایشان برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، موجی از امید و آگاهی مردم برای حضور در انتخابات ایجاد شد و سرانجام با نقش بی‌بدیل ایشان، حماسه‌ای خلق شد که در شان نظام اسلامی بود. انتظار می‌رود مسئولان صداو سیما به جای هم‌نوایی با جریان افراطی مطرود ملت، همراهی با قاطبه مردم را برگزینند وتلاش کنند اعتماد و اطمینان مخاطبان خود رابه عنوان سرمایه اصلی این رسانه از دست ندهند." 

روسیه: مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل ناقض قوانین بین المللی است

Posted: 26 Aug 2013 08:10 AM PDT

جرس: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که هر گونه مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل ناقض قوانین بین المللی است. 

به گزارش بی بی سی، آقای لاوروف این سخنان را پس از آن بیان کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در گفتگویی با بی بی سی از احتمال پاسخ نظامی، بدون مجوز سازمان ملل در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.
براساس گزارش های دریافتی، تیم بازرسان سازمان ملل متحد به منطقه‌ای در حومه دمشق که گفته شده هفته گذشته هدف حمله شیمیایی قرار گرفته، وارد شده‌اند.
ویدیوهای منتشر شده بازرسان را در حالی که سرگرم صحبت با مردم و گرفتن نمونه برای تحقیق هستند، نشان می دهد.
پیشتر از حمله تک تیراندازهای ناشناس به کاروان خودروهای حامل این بازرسان در مسیر محل حمله شیمیایی گزارش شده بود.
گفته شد که یکی از خودروها چندین بار هدف تیراندازی قرار گرفت. اما این حمله تلفاتی نداشته است.
رسانه های دولتی سوریه شورشیان مخالف دولت را عامل این حمله دانسته اند.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پس از چند روز و در پی فشارهای بین المللی به تیم بازرسان سازمان ملل اجازه داد که وارد این منطقه که روز چهارشنبه گذشته (۲۱ اوت) هدف حمله شیمیایی قرار گرفت، شوند.
صدها نفر در پی این حمله کشته و شمار زیادی مجروح شدند.
آمریکا و بریتانیا گفته اند بسیاری از شواهد موجود دراین منطقه پس از گذشت ۵ روز از وقوع این حمله از بین رفته است.
در همین حال بشار اسد در گفتگویی با روزنامه روسی ایزوستیا ضمن رد اتهامات وارده مبنی بر دست داشتن نیروهای دولتی در این حمله، به آمریکا در مورد مداخله نظامی در این کشور هشدار داد.
آقای اسد گفت: "اگر کسی قصد دارد تا سوریه را به عروسک خیمه شب بازی غرب تبدیل کند، باید بگویم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد."
بحران سوریه، که با سرکوب خشونت‌بار تظاهرات اعتراضی مخالفان به جنگ داخلی بدل شده، تاکنون بیش از صدهزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است.

 

روشنفکران ایرانی و مسئله تحریم

Posted: 26 Aug 2013 06:09 AM PDT

سروش دباغ
مگر قرار است اقدامات روشنفکرانه آثار و نتایج عینی و عاجلِ حقوقی داشته باشند؟ مگر چنین انتظار و تلقی‌ای از روشنفکران می‌رود؟ 


هفتۀ گذشته سعید حجاریان در مصاحبه ای تحت عنوان «تحریم و ما ادریک ما التحریم» که در روزنامۀ اعتماد منتشر شده، از روشنفکران خواسته بود در برابر تحریم‌ها سکوت نکنند و وضعیتِ نامساعدِ حاصل از آن را گزارش کنند. بر این باورم که بر همۀ ما ایرانیانِ وطن دوست فرض است که در حدّ توان با تحریم‌های سنگینِ بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرده، اعتراض خود را به صدای بلند اعلام کنیم. بر اساس گزارش‌های داخلی و خارجی، وضعیت بازار دارو در داخل کشور، بحرانی است؛ هم‌چنین است وضعیت برخی دیگر از کالاهای اساسی؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. بدون تردید، بیشترین آسیب از اعمالِ این تحریم‌ها دامنگیر طبقات پایین و متوسط جامعه می‌شود. طبقۀ متوسطی که قرار است عاملان رشد فرهنگی و اجتماعی و علمی و حاملان ساز و کار دموکراتیک در کشور ما باشند. دولت‌ها و افرادی که بر طبل تحریم می‌کوبند و آن را موجه می‌انگارند، ادّعا می‌کنند که در پی محدود کردنِ بلندپروازی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و تقویت نهادینه شدنِ دموکراسی در ایران هستند. ایشان در داوری‌های خود دربارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران حتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر افتاده و مع‌الاسف اظهار نظرهایی می‌کنند که هنوز آژانس هم آن را ادّعا و اعلام نکرده است. از سوی دیگر با اعمالِ تحریم‌های شدید، قشر متوسط که معمولاً بیشترین سهم را در پیشرفت هر جامعه‌ای دارند، و بار توسعۀ فرهنگی، اجتماعی، تولید علمی و اقتصادی و نهادینه کردن مبانی دموکراسی را بر دوش می‌کشند، عملاً از میان می‌رود و به این ترتیب جامعه به دو قطب طبقۀ کم درآمد با درصد بالایی از جمعیت، در برابر طبقۀ مرفه و پردرآمدی تجزیه خواهد شد که درصد اندکی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند؛‌ این امر خود ناهنجاری‌های اجتماعی وسیع و عمیقی را در کشور پدید می آورد. همان‌طور كه مي‌دانيم نه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نه حتي شوراي امنيت سازمان ملل ــ كه بنا بر وظيفۀ اوليه خود در منشور ملل متحد حفظ صلح و امنيت بين‌المللي را بر عهده دارد ــ که موضوعات مطروحه در آن شورا را به دقت بررسي مي‌كند، و نه هيچ مرجع حقوقي ديگري، هنوز ادّلۀ كافیِ مستند در خصوص تلاش ايران براي ساخت بمب اتمی نيافته‌اند و تا کنون چنین ادّعایی جز از سوی برخي جريان‌هاي تند سياسي مطرح نشده است. تنها مسئله‌اي كه همواره درخواست شده، اعتمادسازي با تاكيد بر حقّ غني‌سازي اورانيوم توسط ايران بوده است.

حال، روشن است كه اِعمال تحريم از سوي كنگرۀ آمريكا ــ كه في‌نفسه يك ضمانت اجرا در حقوق بين‌الملل است ــ با عنایت به تاثيرات مخرّبی که بر زندگي و سلامتي و معيشت ايرانيان دارد، اولاً قصاص قبل از جنايت است و ثانياً مجازات مردمي است كه نقشي در به وجود آمدن اين شرايط نداشته‌اند. قاعدتاً بایدابتدا دغدغۀ امنیت و پایداری ایران و ایرانی را در سر پروراند، سپس نهال دموکراسی را کاشت و آبیاری کرد تا در خاکی سالم و غنی سربرآرد و به درختی تنومند و پربار بدل گردد. با اعمالِ تحریم‌های همه‌جانبه، نه از «تاک» نشان می‌ماند و نه از «تاک نشان».


نباید فراموش کرد که دلمشغولی اصلیِ عموم دولت‌های حامی تحریم، به گواهی رفتار سیاسی‌ آن‌ها در سالیان اخیر، نه نهادینه شدن حقوق بشر و گفتمانِ دموکراتیک در ایران، بلکه سنجش قدرت نظامی و تأثیرگذاری آن در منطقه و نقشی است که در معادلات سیاسی ایفا می‌کند؛ وگرنه، باید جهت‌گیری اصلی ایشان در ایران به این سنخ مباحث معطوف می‌شد، نه فقط به مسئلۀ هسته‌ای. در عین حال، عدم حساسیت و اعتراض ایشان نسبت به دیگر حکومت‌های منطقه، نظیر عربستان، که ساز و کاری غیر دموکراتیک دارند نیز مؤید این امر است.

به‌علاوه، حال که دفتر سیاست در دیار ما ورق خورده، جامعۀ جهانی نیز باید همدلی و حسن نیت و عزم راسخِ خود برای حل مسئلۀ هسته‌ای ایران را نشان دهد. تمدید و تشدیدِ تحریم‌ها در این شرایط هیچ کمکی به حل این مسئله نمی‌کند و گره‌ای از این معضل فروبسته نمی‌گشاید. با تشدیدِ چنین تحریم‌هایی، کار در داخل و خارج کشور به دست تندروها می‌افتد. اعمال تحریم‌های طاقت‌فرسای بین‌المللی، وضعیت را بر میانه‌روها و اصحاب معتدلِ داخلی که بنا را بر مصالحه گذاشته‌اند، سخت می‌کند و آن‌ها را به حاشیه می‌راند؛ در مقابل تندروها میدان را به دست می‌گیرند و در تنور منازعه و مخاصمه می‌دمند و ایران را به سمت جنگ و ویرانی سوق می‌دهند.

برای خروج از این وضعیت، برداشتن تحریم‌ها از سویی و پشتیبانی از سیاست‌های مصالحه محورِ داخلی و بین‌المللی از سوی دیگر اولویت دارد. اگر جامعۀ جهانی در موضوع انرژی هسته‌ای به درستی از دولتمردان ایرانی می‌خواهد که از خود حسن نیت نشان دهند و به قواعد بین‌المللی احترام بگذارند و در راستای اعتمادسازی گام بردارند، در مقابل خود نیز باید با اتخاذ همین رویه و احترام گذاشتن و به رسمیت شناختن خواستِ اکثریت ملت ایران که در انتخاب حسن روحانی و کنار نهادنِ گفتمان سیاسیِ ماجراجویانۀ بدیل متجلی شده، چند گام به پیش آید و اقدامات مؤثری انجام دهد. یقیناً، در این میان، تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت جدید ایران نشانۀ خوبی نیست و راهی به جایی نمی‌گشاید.

چنان‌که درمی‌یابم، روشنفکرانِ عرصۀ عمومی وظیفه دارند آگاهی شهروندان ایرانی و جامعۀ جهانی را دربارۀ عواقب تحریم‌ها در حدّ توان بالا ببرند و بانگ اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. اطلاع‌رسانی در این باب به شیوه‌های گوناگون از جمله نوشتن مقاله، مصاحبه کردن و منتشر کردنِ اعتراض‌نامه‌های گروهی و دسته‌جمعی در فضای عمومی و رسانه‌ها؛ و آگاه کردن هموطنانِ داخل و خارج از کشور و جامعۀ جهانی از عواقب هولناکِ تحریم‌های فراگیر، از مقتضیات کار و بار روشنفکری است. روشن است که با اطلاع‌رسانی و اعتراضِ صرفِ روشنفکران ایرانی، تحریم‌ها لغو نمی‌شود و به لحاظ حقوقی و اداری مشکلات هم‌چنان بر جای خواهد ماند و مسئله باید در سطح دیپلماتیک میان دولت‌ها پی گرفته شود؛ اما مگر قرار است اقدامات روشنفکرانه آثار و نتایج عینی و عاجلِ حقوقی و اداری داشته باشند؟ مگر چنین انتظار و تلقی‌ای از روشنفکران می‌رود؟


روشنفکرانِ عرصۀ عمومی، به مثابۀ چشم‌های بیدار جامعه، دلنگران و دلمشغولِ عرصه‌های سیاست و فرهنگ و معیشت و زندگی اجتماعیِ شهروندان هستند و آن‌چه در این حوزه‌ها رخ می‌دهد را رصد کرده و به صدای رسا حکایت می‌کنند، و البته در سمت و سو بخشیدنِ به افکار هموطنان خود و طرح و تبیینِ دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و مشکلات ایشان در فضای داخلی و بین المللی، نقش مهمی بر عهده دارند.
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.   


دیدار ظریف و فلتمن در تهران

Posted: 26 Aug 2013 06:11 AM PDT


جرس: معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همچنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه طرفین کمک کند.

به گزارش  مهر، جفری فلتمن ، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است ، صبح امروز دوشنبه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار ، بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه جانبه با سازمان ملل متحد در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین تاکید کرد.

در این دیدار همچنین طرفین در خصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات سوریه ، لبنان و مصر گفتگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح نمود و با اشاره به نقش فعال و سازنده کشورمان در حل و فصل مسائل و مشکلات در عرصه منطقه ای از جمله در مسائل افغانستان و عراق تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت و توان خود در راستای حفظ و تقویت صلح ، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کرده و خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه و توسعه خشونت و افراطی گرایی تاکید کرد : توسعه افراط گرایی به مرزهای منطقه محدود نخواهد ماند و آثار و تبعات آن به دیگر مناطق جهان و کشورهای غربی کشیده خواهد شد . وی همچنین خاطر نشان کرد : سازمان ملل متحد تنها نهادی است که می تواند با حمایت و کمک کشورهای موثر در منطقه ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند.

ظریف با تاکید مجدد بر اینکه تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است ، آمادگی ایران را برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند سیاسی اعلام کرد. وی همچنین بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری سلاح های شیمیایی از سوی هر کس و جریانی تاکید کرد.

معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار انتصاب ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در این مسئولیت آرزوی موفقیت کرد.

فلتمن همچنین با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همچنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه طرفین کمک کند.

وی ضمن تایید ضرورت پیگیری راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه ، بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت آمیز بحران تاکید کرد.

 

وضعیت نامساعد نادر بابایی در پی افزایش فشارهای روانی

Posted: 26 Aug 2013 05:44 AM PDT

جرس: تهدید های پی در پی نادر بابایی زیدی جانباز 45 درصد جنگ تحمیلی و فعال فرهنگی منجر به بالا رفتن استرس و شدت گرفتن خونریزی های زیر جلدی و داخلی وی شده است .

به گزارش جرس، نادر بابایی سال گذشته به عنوان اعزام به بیمارستان از زندان رجایی شهر به بند 209 اطلاعات منتقل شده و در آنجا به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام از داخل زندان مورد بازجویی قرار گرفته بود . این تفهم اتهام وی بدلیل ارسال نامه از طرف ایشان به دبیر کل سازمان ملل بوده که در آن از رفتارهای غیرقانونی حاکم شکایت کرده بود .

این زندانی سیاسی که از بیماری قلبی رنج می برد اسفند ماه سال گذشته بدلیل شدت گرفتن بیماریش با هزینه شخصی به بیمارستان ساسان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت و نهایتا با فشار وزارت اطلاعات و مخالفت دادستانی تهران با ادامه درمان ، این زندانی به زندان اوین بازگردانده شد .

این اقدام دادستانی و وزارت اطلاعات در حالی صورت گرفته که وی با استناد به نظر پزشکی قانونی مشمول قانون عدم تحمل کیفر شده است .

نادر بابایی بدلیل ادامه درمان باید 20 مرداد در بیمارستان بستری می شد اما خدابخشی دادیار ناظر زندان علاوه بر مخالفت با اعزام این زندانی ، وی را تهدید به تبعید به زندان رجایی شهر کرده است .

شهرام ناظری: انتخاب مرادخانی به عنوان معاون هنری هدیه وزیر ارشاد به هنرمندان بود

Posted: 26 Aug 2013 05:44 AM PDT


جرس: شهرام ناظری معتقد است که علی مرادخانی بهترین گزینه برای سمت معاونت هنری وزارت ارشاد در جهت پیگیری مطالبات هنرمندان است.

شهرام ناظری در گفتگو با  مهر درباره انتخاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بگوییم علی مرادخانی بهترین گزینه انتخابی آقای جنتی برای احراز پست معاونت هنری بوده گفتن این حرف از نظر من تکراری است و تعداد زیادی از اهالی موسیقی این را می‌دانند.

وی ادامه داد: حضور علی مرادخانی در کسوت مدیریت مرکز موسیقی وزارت ارشاد بین سال‌های 69 تا 83 نشان داده که وی یکی معدود مدیرانی بوده که همواره همراهی خوبی با هنرمندان داشته است. حتی بعد از اینکه از این سمت کناره گیری کرد نیز همراهی و رفت و آمد با هنرمندان را رها نکرد و رابطه تنگانگی با اهالی فرهنگ و هنر داشتند.

شوالیه آواز ایران خاطرنشان کرد: فکر می کنم خبر انتصاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از بهترین خبرهای حوزه موسیقی طی سالهای اخیر بوده است که اهالی هنر از آقای جنتی هدیه گرفتند. به اعتقاد من فردی در حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد که از حضور وی در این کسوت خوشحال نباشد و من امیدوارم حضور مرادخانی مقدمه اتفاقات بهتری در عرصه فرهنگ به ویژه موسیقی باشد.

این خواننده پیشگام موسیقی ایرانی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره مطالبات هنرمندان از معاون هنری جدید وزیر ارشاد تصریح کرد: این بار استثنا نمی خواهم درباره مطالبات هنرمندان موسیقی از مدیران جدید حرفی بزنم چراکه شخص آقای مرادخانی بهتر از همه هنرمندان می داند که مشکلات هنرمندان در حوزه موسیقی چیست. پس دیگر نیازی نیست که بخواهم در این مجال از مطالبات اهالی موسیقی سخنی بگویم.
 

حمله به بازرسان سازمان ملل در سوریه

Posted: 26 Aug 2013 05:44 AM PDT

جرس: سخنگوی سازمان ملل از تیراندازی به کاروان بازرسان تسلیحات شیمیایی در «غوطه» و تعلیق بازرسی از این منطقه خبر داد.

به گزارش  فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاروان بازرسان سازمان ملل که برای بررسی حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» شرقی اعزام شده‌اند، توسط تک‌تیراندازها هدف قرار گرفته است.

«مارتین نسیرکی» سخنگوی سازمان ملل با اعلام این خبر گفت در این تیراندازی به خودروی حامل کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل در حومه دمشق آسیب وارد شده است. به گفته وی این کاروان «عمدا و در چند مرحله در منطقه حایل از سوی افراد ناشناس» هدف قرار گرفته است.

بنا بر این گزاش، تیراندازی به این کاروان بازرسان را مجبور کرده است که تحقیقات را موقتا متوقف کرده و برای تعویض خودرو به یکی از مراکز دولتی بازگردند. دولت سوریه به تیراندازی به بازرسان سازمان ملل واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این تیراندازی را مخالفان مسلح انجام داده‌اند.

صبح امروز هم منطقه هتل میزبان این بازرسان در دمشق هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفت. دولت سوریه روز گذشته با اعزام کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به «غوطه» شرقی موافقت کرد. این منطقه هفته گذشته هدف حمله شیمیایی قرار گرفت و بلافاصله دولت‌های غربی دولت سوریه را به این حمله متهم کردند. این حمله همزمان با ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه رخ داد.

گفته می‌شود روسیه مستندات و تصاویری در اختیار دارد که نشان می‌دهد مخالفان این حمله شیمیایی را ترتیب داده‌اند. تلاش‌هایی که از صبح امروز برای جلوگیری از انجام این تحقیقات صورت گرفته نیز تا حد زیادی این فرضیه را تقویت می‌کند که این حمله با هدف افزایش فشارها به دولت انجام شده است.
 

فشار بر رییس جمهور برای انتخاب وزرای آموزشی غیر همسو با وعده های داده شده

Posted: 26 Aug 2013 04:08 AM PDT

توسط اصولگرایان صورت گرفت
جرس: فشار بر حسن روحانی برای انتخاب وزیران آموزشی غیر همسو با برنامه های رییس جمهور منتخب مردم، روز به روز شدید تر می شود. به گونه ای که نماینده رهبری در سازمان بسیج مستضعفین می گوید: انتظار ما از مجلس این است که عملکرد سیاسی سه وزیر باقیمانده را نیز با دقت بالا بررسی کند. 

او در گفت و گو با فارس می گوید که نمایندگان مجلس باید در نقد برنامه‌‌های پیشنهادی سه وزیر باقیمانده خصوصا وزیر علوم و همچنین نقد عملکرد آنان در دو حوزه تخصصی و سیاسی دقت بالایی داشته باشند.

انتخاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت آموزش عالی و احتمال اینکه او به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود، خشم وابستگان به جناح اصولگرا را برانگیخته است.

از همین رو نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین می گوید: «نمایندگان باید در بررسی سابقه سیاسی وزیر پیشنهادی علوم خصوصا در موضع فتنه حساسیت بالایی نشان دهند».

مسئول کمیته اسلامی کردن دانشگاه‌ها در مجلس نیز با بیان اینکه انتخاب توفیقی اعتدال نیست، افزود: توفیقی اندیشه‌های سکولار دارد و در فتنه ۸۸ هم صریح به میدان ‌آمد.

سیدمحمود نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در خصوص احتمال معرفی توفیقی به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم، اظهار داشت: در مورد آقای توفیقی دو نکته خیلی آشکار است که باید به آن توجه کنیم؛ نکته اول این است که وی دارای اندیشه‌های سکولار است و قائل به اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیست.

وی افزود: آقای میلی‌منفرد که قبلا برای وزارت علوم معرفی شده بود،‌ مشکلات متعددی داشت؛‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در آئین‌نامه ارتقاء این بحث را آورده که اساتید را با معارف اسلامی آشنا کند چرا که اساتید می‌خواهند دانشجویان را تربیت کنند، بر همین اساس باید با اندیشه‌های اسلامی آشنا باشند و آقای میلی منفرد معتقد بود که باید جلوی این کار گرفته شود.

وی ادامه داد: آقای توفیقی در مصاحبه‌ای که با روزنامه توقیف شده مغرب داشت، تاکید می‌کند که این اقدامات،‌اقدامات درستی نیست؛ وی می‌گوید از جمله اقداماتی که انجام شده ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی بود؛ من نمی‌دانم اگر یک فرد نخواهد کنار نامحرم بنشیند پس تکلیفش چه می‌شود.

نبویان گفت: ‌آقای توفیقی در آن مصاحبه تاکید می‌کند که متاسفانه برخی اقدامات مثل ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی در حال انجام است و می‌گوید که ما آماری داریم که در یک دانشگاه تک جنسیتی مانند الزهرا دخترها افسرده شده‌اند و در واقع این موضوع را مسخره می‌کند.

مسئول کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها در مجلس، اظهار داشت: مسئله بعدی مربوط به مواضع سیاسی است؛ به اعتقاد من آقای میلی منفرد در مرتبه پائین‌تری از آقای توفیقی قرار دارد،‌آقای توفیقی در فتنه 88 صریح به میدان می‌آید و در تحصن دانشگاه تهران شرکت می‌کند و در آنجا فرد را متهم نمی‌کند بلکه نظام را متهم می‌کند که 11 میلیون رای را جابجا کرده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: بنده نکات مهمی را در سخنان توفیقی یافتم و البته این سخنان را دو بار هم گوش دادم؛ وی در ابتدا یک دروغ به کل نظام می‌بندد؛ من نمی‌دانم که آیا آدم دروغگو به درد نظام اسلامی می‌خورد یا نه؛ که می‌خواهد وزیر هم شود، در حالی که آقای روحانی می‌گوید دولت من دولت صداقت است.

نبویان اظهار داشت:‌ نکته بعدی این است که توفیقی می‌گوید رای آقای موسوی 24 میلیون و رای آقای احمدی‌نژاد 13 میلیون است و در واقع یک جابجایی صورت گرفته و به قول آقای توفیقی رای‌ها دستکاری شده است؛ بعد از آن هم وی به رئیس جمهور منتخب مردم توهین می‌کند در حالی که 24 میلیون نفر به آقای احمدی‌نژاد رای داده بودند؛ نمی‌دانم الان کسی جرأت می‌کند و آیا درست است که کسی به آقای روحانی توهین کند و مثلا به او بگوید بی‌ادب؛ در آن زمان عین این عبارات توسط آقای توفیقی برای احمدی‌نژاد بکار برده شد؛ نمی‌دانم اگر من به یک نفر بگویم بی‌ادب آیا خودم ادب را رعایت کرده‌ام.

نبویان افزود: ‌توفیقی همچنین در آنجا افراد را تحریک می‌کند و می‌گوید که دانشجویان مظلومند و صدایشان به جایی نمی‌رسد و فقط باتوم روی سرشان است و راهپیمایی 25 خرداد را یک حماسه می‌‌‌نامد و می‌گوید که در طول تاریخ انقلاب فشارها زیادی بر کشور وارد شده است و حادثه کنونی یعنی فتنه 88 تألم و تاسف‌بارتر از قضایایی مثل 7 تیر و 8 شهریور است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: به اعتقاد من باید از آقای روحانی تعجب کنیم که بخواهد این چنین فردی را برای وزارت علوم انتخاب کند.

نبویان گفت: اگر میلی منفرد برای حضورش در فتنه 88 و داشتن فکر سکولار در مجلس رد شد، نباید فردی که حضورش در فتنه قوی‌تر است به مجلس معرفی شود، چرا که این کار نوعی لجاجت محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: آقای روحانی در تحلیف سه ویژگی برای دولتش برشمرد و گفت که ما میزان را رای ملت می‌دانیم و دولت ما دولت صداقت است و ما قانون‌گراییم؛ سؤال من این است که آیا فقط در سال 92 میزان رای ملت است و در سال 88 میزان رای ملت نبود؛ وزیری که رای ملت را در سال 88 میزان ندانسته چرا باید به مجلس معرفی شود.

نبویان خاطرنشان کرد: کسانی که دروغ تقلب را مطرح کردند و هنوز هم پای آن ایستاده‌اند، آیا استفاده از این افراد با اعتدال سازگاری دارد؟

وی ادامه داد: آقای روحانی گفته که قانون‌گراست و سؤال من این است افرادی که میزان را رای ملت نمی‌دانند و دروغگو هستند و قانون‌گرا نبودند آیا انتخاب آنها با اعتدال سازگار است.

نبویان گفت: به اعتقاد من آقای روحانی باید به اطرافیانش هم تذکر دهد؛ افرادی مثل آقای ترکان باید از آقای رئیس جمهور تذکر بگیرد، چرا که تهدید کردن نمایندگان و از موضع بالا با آنان صحبت کردن درست نیست چرا که نمایندگان منتخب ملت هستند و باید حرف ملت را بزنند و آقای ترکان هم باید بداند که تهدید نمایندگان اقدام درستی نیست.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی شد

Posted: 26 Aug 2013 03:42 AM PDT

با حکم علی جنتی
جرس: حجت‌الله ایوبی طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد. 

به گزارش فارس، در متن حکم علی جنتی خطاب به ایوبی آمده است: نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رئیس سینمائی و سمعی و بصری منصوب می‌شوید.

امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود و نیروهای کارآمد و توانمند در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران , تقویت انسجام در حوزه هنر هفتم ، ایجاد فرصت های جدید برای حضور فعال در جشنواره های بین المللی ، پرورش استعدادهای جوان ،حمایت از آثار برجسته سینمائی و بازنگری در ساختار مدیریت سینمائی موفق و موید باشید.

(حجت‌اللّه ایوبی) از سال 1388 رئیس موسسه فرهنگی سازمان اکو بوده است.

حجت‌اللّه ایوبی دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون 2 و نیز مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است.

ایوبی سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق (ع)، مدیر کل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد.