جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حاشیه های پررنگ رای اعتماد؛حمله به کابینه با رمز فتنه

Posted: 14 Aug 2013 09:11 AM PDT

نیلوفر زارع
 جرس: حواشی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی به مراتب از متن آن پررنگ‌تر بوده است. پخش مستقیم تلویزیونی جلسات رای اعتماد یکی از عوامل عمده بالا رفتن حساسیت عمومی در پیگیری اخبار این رویداد بوده و گسترش شبکه‌های اجتماعی در سالهای اخیر هم باعث شده که کاربران فعال در این شبکه‌ها به صورت آنی واکنش خود را نسبت به رویدادهای سیاسی از این جنس ابراز کنند.


دو روز نخست بررسی صلاحیت‌ها با حمله سنگین طیف تندرو محافظه کاران مجلس علیه برخی وزیران همراه بود. کلیدواژه فتنه که محافظه کاران از آن برای بیان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یاد می‌کنند ده‌ها بار از سوی مخالفان کابینه روحانی در مجلس به کار برده شد. آن‌ها از وزیران معرفی شده می‌خواستند که به صراحت از اعتراض‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته اعلام برائت کنند و تبعیت محض خود از آقای خامنه‌ای را ابراز دارند. محمدعلی نجفی وزیر معرفی شده برای آموزش و پرورش و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی برای مسکن و شهرسازی از جمله وزیرانی بودند که با بیشترین حملات مواجه شدند.

نجفی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در حلقه مشاوران مهدی کروبی بود و آخوندی از طرف میرحسین موسوی به عنوان رابط با شورای نگهبان انتخاب شده بود. هر دو آنان در دفاع از خود به تبعیتشان از آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تاکید کردند. نجفی گفت که در هیچ یک از راهپیمایی‌های بعد از انتخابات گذشته شرکت نکرده است و بعد از سخنرانی رهبری در ۲۹ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ موضعی نگرفته است. او همچین در طول سخنان خود یک بار از تعبیر «فتنه» برای بیان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته استفاده کرد. امری که با واکنش‌هایی منفی در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. آخوندی نیز در دفاع از خود پیرامون اتفاق‌های سال ۱۳۸۸ گفت «وقتی شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید می‌کند بحث مختومه است.» برخی دیگر از وزیران پیشنهادی نیز از سوی مخالفانشان در مجلس درباره نظرشان نسبت به اتفاق‌های سال ۱۳۸۸ مورد سوال قرار گرفت و از آن‌ها خواسته شد که موضعشان را در این باره روشن کنند.


حملات تندروهای مجلس به وزیران پیشنهادی روحانی به ویژه در دو روز اول بررسی صلاحیت‌ها یعنی روزهای دوشنبه و سه شنبه پررنگ بود و بحث‌ها در روز چهارشنبه تا حدودی رنگ و بوی تخصصی‌تر به خود گرفت. کاهش قابل ملاحظه حملات محافظه کاران تندرو در جلسه روز چهارشنبه این تلقی را در میان برخی از اهالی رسانه پررنگ کرد که احتمالا تندرو‌ها از تداوم حملاتشان منع شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده که لحن ملایم تری در قبال کابینه در پیش بگیرند.

مشروح اولین روز رای اعتماد

مشروح دومین روز رای اعتماد

امیدوارها و نگران ها

 

رصد واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره جلسات رای اعتماد به وزیرات پیشنهادی دولت روحانی تصویری هر چند نسبی از نگاه افکار عمومی پیرامون این رویداد را به نمایش می‌گذارد. در سه روز گذشته این موضوع به بحث اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و کاربران با حساسیت بالا آن را دنبال کرده‌اند. نگاه کاربران متوجه چند موضوع بوده است. یکی سطح پایین نمایندگان مجلس در بیان بحث‌ها و علاوه بر آن شلختگی و بی‌نظمی موجود در جلسات. کاربران بسیاری به این موضوع اشاره کرده‌اند که نقش علی لاریجانی رییس مجلس در طول جلسات در حد مبصر یک کلاس بوده و فقط از اعضای مجلس خواسته که سرجایشان بنشینند و شلوغ نکنند.

بحث‌های مطرح شده توسط محافظه کاران تندرو هم در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های فراوانی همراه بوده است. بسیاری از کاربران از این بحث‌ها نتیجه گرفته‌اند که پرونده انتخابات ۱۳۸۸ کماکان باز است و حکومت علیرغم همه ادعایی که درباره پایان جنبش سبز انجام داده است باز به شدت هراس دارد و ترس خود را به صورت علنی ابراز می‌کند. با این حال دیدگاه دیگری هم در این زمینه ابراز شده، حاکی از اینکه تندروهای مجلس در تلاش برای جاانداختن تعبیر «فتنه» ذرباره اعتراض‌های پس از انتخابات گذشته هستند و می‌خواهند وزیران دولت روحانی را در موضع انفعال قرار دهند و آن‌ها را ناگزیر سازند که نسبت به جنبش سبز موضع منفی بگیرند و تبعیت خود را از رهبر جمهوری اسلامی ابراز دارند. پروژه‌ای که از قرار چندان هم ناموفق نبوده است و همه وزیرانی که در معرض انتقاد محافظه کاران بابت عملکردشان در قبال انتخابات گذشته قرار گرفتند در هنگام دفاع از خود به تبعیت از رهبری اذعان کردند.

 

آزمون تعامل با مجلس


جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم آن طور که مجلس وعده داده است عصر پنجشنبه (؟؟؟ مرداد) به پایان می‌رسد و دولت به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. آخرین تخمین‌ها و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که کل کابینه رای اعتماد مجلس را به دست آورد هر چند که قطعیتی در کار نیست و احتمال رای نیاوردن یکی دو وزیر پیشنهادی وجود دارد. محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم و بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت از جمله کسانی هستند که با ریسک عدم رای اعتماد روبرو هستند. چنانچه مجلس در گام اول با دولت روحانی همراهی کاملی به عمل نیاورد این می‌تواند هشداری به دولت درباره تعامل با قوه مقننه در آینده باشد. با این حال تایید اعتبار کل کابینه از سوی مجلس به این معنی است که روحانی در آینده هم می‌تواند امیدوار به مقاومت در برابر تندرو‌ها و پشت سر گذاشتن فشارهای آنان باشد.
 

آغاز حمله نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن حامیان مرسی/ صدها کشته و زخمی بر جای ماند

Posted: 14 Aug 2013 06:29 AM PDT

بازداشت مقام ارشد اخوان المسلمین
جرس: صدها نیروی امنیتی و پلیس مصر با یورش به میدان‌های رابعة العدویة و النهضة، محل تجمع هواداران مرسی، عملیات متفرق کردن طرفداران اخوان‌المسلمین را به طور رسمی آغاز کردند، که در جریان موج اولین حملات، دهها کشته و زخمی بر جای ماند. هم اکنون شهرهای مختلف مصر صحنه زد و خوردهای خونین و مرگبار است و تردد از شمال به جنوب این کشور متوقف شده است.


به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، نیروهای امنیتی و نظامی مصر نزدیک به یک هفته است که به مخالفان دولت هشدار داده‌اند تا هر چه سریعتر به اعتراضات خود پایان دهند اماهیچ گاه به طور رسمی برای متفرق کردن طرفداران مرسی وارد عمل نشده بودند.

 

صدها تن از نیروهای امنیتی و پلیس مصر با یورش به میدان‌های رابعة العدویة و النهضة، محل تجمع هواداران مرسی، عملیات متفرق کردن طرفداران اخوان‌المسلمین را به طور رسمی آغاز کردند.

 

نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی مصر خیابان‌های منتهی به میدان رابعة‌ العدویة را که در آن حامیان اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر تجمع کرده‌اند، خیابان‌ها را مسدود کردند و با پرتاب گاز اشک آور به مقابله با تجمع کنندگان پرداختند.

 

در این یورش، نیروهای ارتش و پلیس با خودروهای زرهی خود چادرهای برپا شده از سوی مخالفان را تخریب کردند.

 

به گفته منابع خبری درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان به وقوع پیوسته که در آن چند تن زخمی شده‌اند.

 

درگیری‌های استان جیزه
 

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که در جریان درگیری‌ها در میدان رابعة العدویة و النهضة تاکنون 15 تن از طرفداران مرسی کشته و صدها تن نیز زخمی شده‌اند.

این درحالی است که اخوان‌المسلمین اعلام کرده که در این درگیری‌ها تاکنون 120 تن از هوادارانش به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند و هزاران تن نیز زخمی شده‌اند. این آمار را بیمارستان میدانی اخوان‌المسلمین واقع در میدان رابعة العدویة منتشر کرده است.

بنا بر اعلام نیروهای امنیتی مصر نیز، در خشونت‌های این دو میدان دو نیروی نظامی کشته و چهار افسر نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند.

آماری که از سوی وزارت بهداشت مصر منتشر شده است حاکی از آن است که در درگیری‌های امروز قاهره دست کم 13 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت مصر پنج تن از کشته شدگان نیروی پلیس هستند.

 

خبرگزاری فرانسه نیز از کشته شدن حداقل 43 تن در درگیری‌های امروز خبر داد.

نیروهای دولتی مصر تمامی راه‌های منتهی به این دو میدان را مسدود کرده‌اند و تنها گذرگاه‌هایی را برای خروج امن تظاهر کنندگان باز گذاشته‌اند.

در همین حال وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانسته‌اند کنترل اوضاع در میدان النهضة را به دست بگیرند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از در این میدان کشف و ضبط کرده‌اند.

 

بنا بر این گزارش، درگیری‌های مسلحانه‌ای میان طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی در میدان رابعة العدویة رخ داده است و رهبران اخوان‌المسلمین حاضر در میدان هواداران خود را به مقاومت و رویارویی با نیروهای دولتی فرا می‌خوانند.

 

درگیری‌های قاهره
 

ستون‌هایی از دود بر فراز دو میدان مذکور با آسمان رفته است و صدای شلیک گلوله و انفجارهای متعدد از درون این میادین به گوش می‌رسد.

رهبران اخوان المسلمین و گروه موسوم به "ائتلاف حمایت از مشروعیت" (احزاب وابسته به اخوان المسلمین) از هواداران خود در سراسر مصر خواسته‌اند تا برای برگزاری تظاهرات و محکومیت "کشتارهای بی‌رحمانه نیروهای امنیتی" به خیابان‌ها بیایند.

شبکه العربیه نیز گزارش داد که ارتش مصر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان رابعه العدویه تیر هوایی شلیک کرده در حالی درگیری‌هایی نیز در مسیر شهر نصر رخ داده است.

 

به گزارش شبکه العربیه بسیاری از کلیساها در مناطق درگیری بسته شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که طرفداران مرسی و پلیس در دو شهر منیا و اسیوط درگیر شده‌اند.

 

منابع به شبکه العربیه اعلام کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان طرفدار مرسی در شرق اسکندریه از گاز اشک آور استفاده کردند.

 

در برخی استان‌های دیگر مصر نیز طرفداران اخوان المسملین مناطق مهمی از شهرهای پرجمعیت این استان‌ها را به کنترل خود گرفته‌اند و حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شده است.

 

برخی خیابان‌های اصلی قاهره و ایستگاه‌های مترو نیز شاهد حضور گسترده طرفداران اخوان المسلمین و درگیری‌های پراکنده با نیروهای امنیتی است.

نیروهای امنیتی مصر که ساعاتی قبل توانستند میدان النهضة را به کنترل خود درآورند ده‌ها تن از هواداران اخوان المسلمین را که گفته می‌شود مسلح به سلاح‌های گرم بوده‌اند، بازگشت کردند.

 

تظاهرات میدان النهضة تظاهرات فرعی طرفداران اخوان المسلمین محسوب می‌شد و تجمع اصلی طرفداران مرسی در میدان رابعة العدویة است که هنوز درگیری‌ها در آن ادامه دارد.

 

درگیری‌های قاهره
 

اخوان المسلمین همچنین تهدید کرده که کشور را به حالت فلج درخواهد آورد و به تظاهرات خود تا پایان یافتن وضعیت کنونی ادامه می‌دهد.

 

نیروهای امنیتی و نظامی مصر نزدیک به یک هفته است که به مخالفان دولت هشدار داده‌اند تا هر چه سریعتر به اعتراضات خود پایان دهند اما هیچ گاه به طور رسمی برای متفرق کردن طرفداران مرسی وارد عمل نشده بودند.

 

روز سه‌شنبه نیز درگیری‌هایی میان هواداران محمد مرسی و ساکنان خیابان فیصل در قاهره رخ داد که بر اثر آن یک تن کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند.

 

پلیس مصر روز سه‌شنبه برای متفرق کردن تجمع اعتراض آمیز طرفداران مرسی در مقابل وزارت اوقاف، از گاز اشک آور استفاده کرد و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان به زخمی شدن شش تن انجامید.

 

نیروهای امنیتی مصر شش تن از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله عبد العزیز رجب، محمد عوف و یاسر النابت را بازداشت کردند.

 

درگیری‌های قاهره
 

بنا به فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت (حامیان اخوان‌المسلمین) جهت برپایی تظاهرات میلیونی با شعار «با هم علیه کودتا و صهیونیست‌ها»، هزاران تن از طرفداران رئیس جمهور برکنار شده مصر به خیابان‌ها آمده بودند.

 

حامیان مرسی در مقابل چند وزارتخانه در قاهره از جمله وزارت برق، دادگستری، بهداشت، آموزش، کشاورزی و مقر وزارت اوقاف تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن آنها گاز اشک آور شلیک کردند.

 

بازداشت محمد البلتاجی یکی از رهبران بلندپایه اخوان المسلمین
 «محمد البلتاجی» یکی از رهبران بلند پایه جماعت اخوان المسلمین توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یک مسوول امنیتی گفت که نیروهای امنیتی این کشور توانستند البلتاجی را در نزدیکی میدان «رابعه عدویه» در قاهره بازداشت کنند.

این در حالی است که این رهبر اخوانی به اتهام تحریک برای خشونت و نیز شکنجه دو افسر پلیس تحت پیگرد بود.

حاشیه های جلسه پنجم رسیدگی به صلاحیت کابینه روحانی

Posted: 14 Aug 2013 05:57 AM PDT

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره وزرای پیشنهادی
جرس: روز سوم بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی کابینه حسن روحانی با حاشیه هایی همراه بود. همزمان وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رئیس جمهور قرار داده است.


به گزارش مهر، حاشیه های پنجمین جلسه (بامداد روز سوم) بررسی صلاحیت وزرا پیشنهادی کابینه یازدهم به شرح زیر است:

• جلسه مجلس ساعت 8:15 بدون حضور رئیس جمهور آغاز شد. رئیس جمهور در دفعات قبل هم با تاخیر حاضر شده بود. در جلسه نوبت عصر هم حضور نیافته بود.
• در دقایق اولیه جلسه علنی ظریف وزیر پیشنهای خارجه به انتهای صحن مجلس و کنار صندلی قاضی پور آمد و با او گفت و گویی داشت. قاضی پور دیروز در مخالفت با ظریف صحبت کرده بود.
• ظریف در حین بررسی صلاحیت وزیر جهاد کشاورزی با باهنر گفت و گوی طولانی ای داشت و در کنار صندلی باهنر حضور یافته بود. چند نماینده دیگر هم به دور آن ها حلقه زده بودند. طرز صحبت ظریف نشان می داد که از مسئله ای ناراحت است زیرا با تندی باهنر را مورد خطاب قرار داده بود و در نهایت با همین حالت جمع باهنر و نمایندگان دیگر را ترک کرد و به سمت صندلی خود رفت.
• حضور وزیران پیشنهادی بین صندلی ها اتفاق جالبی بود که امروز رخ داد پیش از این فقط نمایندگان سعی داشتند که خود را به وزیران پیشنهادی برسانند و با آن ها گفت و گو داشته باشند اما در جلسه امروز وزیران پیشنهادی چون ظریف و ربیعی به سراغ نمایندگان رفتند و گفت و گو داشتند از جمله این که ربیعی وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی به کنار صندلی پورابراهیمی نماینده کرمان رفت و با او گفت و گویی داشت. پیش از آن پورابراهیمی در مخالفت با ربیعی صحبت کرده بود.
• پور ابراهیمی در مخالفت خود با ربیعی گفت که وزارت تعاون به اندازه سه وزارت خانه اقتصادی نقش دارد در حالی که ربیعی بیش از آن که اقتصادی باشد اجتماعی است و سوابقش در حد تصدی بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی که زیر مجموعه این وزارت خانه هستند نیست. او همچنین گفت: « کاش دکتر روحانی آقای ربیعی را با توجه به سوابق اطلاعاتی ای که دارد برای یک وزارت خانه دیگر معرفی می کرد.»
• پورابراهیمی مخالفتش را با نمایش اسلاید بیان کرد و گاهی هم از اتاق فرمان می خواست که با او همراهی بیشتری با او داشته باشند و تصاویر را قطع نکنند. در بین نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف از آغاز بررسی رای اعتماد صحبت کردند پورابراهیمی و تاجگردون به عنوان مخالف و موافق ربیعی نظرات کارشناسی تری ارائه کردند و اتفاقا نمایندگان هم نشان دادند در این مواقع گوش شنوایی برای ناطقان دارند.
• امروز صحن مجلس شاهد رایزنی و لابی های طولانی بین نمایندگان با همدیگر و نمایندگان با وزیران و حتی رئیس جمهور بود. حلقه های چند نفره نمایندگان از جمله تابش و حسینی باهم، نبویان و کوچک زاده باهم، باهنر و عبداللهی با هم، باهنر و چند نفر دیگر از نمایندگان، حداد با چند نماینده دیگر شکل گرفت. باهنر پس از اینکه با تعدای از نمایندگان در حال گفت و گو بود به جایگاه هیئت رئیسه مجلس رفت و چند کلامی با لاریجانی صحبت کرد.
• سنایی نماینده نهاوند و داماد علی یونسی وزیر سابق کشور که حالا از حامیان دولت روحانی است در کنار صندلی رئیس جمهور نشسته بود و مذاکره طولانی ای با روحانی داشت.
• بهروز نعمتی که در جلسه نوبت عصر روز گذشته پس از اتفاقاتی که بعد از سخنان نادر قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت رخ داد خواهان تذکر بود و به وی وقت داده نشد از اولین دقایق آغاز جلسه با گرفتن آئین نامه در دست از هیئت رئیسه می خواست تا به وی اجازه دهد تا حرفش را بیان کند اما از آن جا که هیئت رئیسه تا حدودی آگاه بود که نعمتی در مورد چه موضوعی می خواهد صحبت کند مانع آن شد. این ممانعت از طرق مخلفت از جمله خواهش از سوی برخی اعضای هیئت رئیسه از جمله سید شریف حسینی، آشوری و فرهنگی انجام شد اما نعمتی راضی نمی شد که از بیان تذکر خود انصراف دهد. در نهایت جهانگیرزاده نماینده ارومیه که روز گذشته جلسه مجلس را با سر و صدای خود به هم ریخت و هدفش دفاع از قاضی‌پور و اظهاراتش بود در کنار صندلی نعمتی حاضر شد و با خواهش و تمنا از او خواست تا از بیان تذکر انصراف دهد. نتیجه این رایزنی ها باعث شد نعمتی صرف نظر کند.
• از آغاز بررسی رای اعتماد در مجلس لاریجانی با شوخی های خود سعی کرده فضای مجلس را به نحوی اداره کند تا خستگی بر آن غالب نشود بنابراین گاها بین نطق موافقان و مخالفان با گفتن جملاتی موجب خنده خود و نمایندگان می شود. او امروز هم سعی کرد این شوخ طبعی خود را به کار بندد. وقتی وزیر کار در حال سخنرانی بود و در این سخنرانی خود از نامه حضرت علی به فردی یاد کرد خطاب به او گفت: نطق شما هم خیلی عارفانه شد. لاریجانی در پایان سخنرانی وزیر پیشنهادی کار مجددا به او گفت: صحبت های شما شبیه ملاحسین قلی همدانی شد!
• گفت و گوی طولانی مدت دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس با جهانگیر زاده در جایگاه هیئت رئیسه نظر خبرنگاران را جلب کرد. دهقان خیلی با حرارت با جهانگیرزاده صحبت می کرد و تحلیل خبرنگاران این بود که به خاطر اتفاقات روز گذشته و شلوغ کاری جهانگیرزاده در جلسه روز گذشته است.
• کوچک زاده نماینده تهران که به عنوان مخالف وزیر دادگستری صحبت کرد نطق خود را روز گذشته برای رسایی مرور کرد امروز هم کوچک زاده همان نطق را برای نبویان با همان حرارت روز گذشته قرائت کرد. به نظر می آید که او به دنبال تایید گرفتن از هم حزبی های خود است.
• حجت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول که به عنوان یکی از ناطقان در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت کرده بود خود را نماینده یکی از استان های شمالی معرفی کرد اما لاهوتی برای صحبت در مورد وزیر پیشنهادی کشاورزی پشت تریبون قرار گرفت و در آغاز سخن گفت آقای نوروزی خود را به نمایندگی از استان های شمالی مطرح کرد اما ایشان هیچ نمایندگی از استان های شمالی ندارند.
• علی رغم تذکرات دیروزی که رئیس مجلس به نمایندگان داد تا اطراف رئیس جمهور را شلوغ نکنند اما امروز هم تعدادی از نمایندگان برای صحبت با روحانی صف کشیدند و کمتر دیده شد که روحانی بتواند به نطق نمایندگان توجه کند.
• ابوترابی نائب رئیس اول مجلس با حضور در کنار صندلی نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور حضور پیدا کرد و به مدت طولانی با او گفت و گو کرد. برخی از ناطقان که به عنوان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی پشت تریبون حاضر می شوند سعی می کنند با صدای بلند و گوش خراش نطق کنند و گمان می کنند هرچه فریادشان بلند تر باشد مخاطبشان بیشتر است و سخنشان تاثیر بهتری در فضای مجلس خواهد داشت.


بیانیه وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رئیس جمهور قرار داده است.


به گزارش وزارت اطلاعات، این وزرتخانه طی اطلاعیه ای اعلام کرد که اطلاعات لازم را برای انتخاب وزرا در اختیار نمایندگان رییس جمهور گذاشته است.

در این بیانیه آمده است:

در پی سئوال برخی از خبرنگاران پیرامون اظهارات جناب آقای مهندس جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور که در سایت های خبری مبنی بر استعلام وضعیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم درج گردیده، به آگاهی می رساند این وزارتخانه، اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رئیس جمهور محترم قرار داده است.

روابط عمومی وزارت اطلاعات

یک فعال صنفی معلمان: نهادهای مدنی نباید به بخشی از بدنه دولت تبدیل شوند‎

Posted: 14 Aug 2013 05:29 AM PDT

جرس:یک فعال صنفی معلمان گفت: فشارهایی که طی ۸ سال گذشته بر نهادهای مدنی به طور عام و تشکل‌های صنفی معلمان به طور خاص وارد شده نیرو‌هایشان را زمینگیر و ساختارشان را ناکارآمد کرده است.


«محمدرضا نیک‌نژاد» در این باره به ایلنا گفت: رابطه دولت با تشکل‌های صنفی نیازمند بازسازی کلی است. دولت آقای روحانی می‌تواند با ایجاد فضای لازم برای فعالیت کنشگران صنفی به گسترش کمی و کیفی نهادهای مدنی کمک کند.

 

وی عدم تمایل معلمان به مشارکت در فعالیت‌های صنفی را یکی از آسیب‌های تشکل‌های فعال در کشور دانست و افزود: شرایط ۸ سال گذشته به خودداری معلمان از ورود به ساختار تشکل‌های صنفی منجر شده است. در حالی که تعداد اعضای تشکل‌های صنفی در کشورهای دموکراتیک به ۴ الی ۵ میلیون نفر می‌رسد، این تعداد با بدنه اجتماعی تشکل‌های صنفی موجود در کشور قابل قیاس نیست.

 

این فعال صنفی معلمان ادامه داد: حتی در برخی از شهرهای کشور، تعداد اعضای تشکل‌های صنفی معلمان از تعداد انگشتان دست کمتر است. کاهش فشارهای نهاد‌های نظارتی باعث می‌شود معلمان با خاطری آسوده به فعالیت صنفی بپردازند.

 

به گفتهٔ آقای نیک‌نژاد، اگر تشکیلاتی به وجود بیاید ولی به دلیل محدودیت در عضو گیری، بدنهٔ اجتماعی کوچکی داشته باشد نقش صنفی‌اش اساسا زیر سوال می‌رود.

 

او در ادامه بیان کرد: تشکل‌های صنفی واسطه میان دولت و معلمان هستند. برخی نهادهای مدنی ماند احزاب، نقش سیاسی برای خود تعریف کرده‌اند بنابراین برای کسب جایگاه در دولت دورخیز می‌کنند اما نهادهای صنفی باید غیر سیاسی باشند.

 

نیک‌نژاد تصریح کرد: حتی اگر دولت آقای روحانی بخواهد تشکل‌های صنفی را از سر دلسوزی وارد دولت کند آن‌ها نباید به چنین شرایطی تن دهند زیرا ورود یک تشکل صنفی به دولت، زبانش را کند می‌کند.

 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی نهادهای صنفی، دور نگه داشتن خودشان از نهاد دولت است. نقش واسطه‌گری میان بدنه اجتماعی و دولت نباید تشکل‌ها را به بخشی از بدنه بوروکراتیک دولت تبدیل کند.

 

این فعال صنفی معلمان در پایان اظهارداشت: نهادهای مدنی از جمله تشکل‌های صنفی معلمان در حال حاضر شرایط شکننده‌ای دارند اما دولت قدرت مسلط است بنابراین در صورتی که این نهاد‌ها با دولت، وارد تعاملاتی خاص شوند به دلیل قدرت بلامنازع دولت، در آن حل می‌شوند.

آغاز سومین روز بررسی کابینه روحانی/ تداوم چالش مجلس با وزرای پیشنهادی

Posted: 14 Aug 2013 05:28 AM PDT

جرس: نام علی ربیعی در کنار عنوان وزارت کار قرار گرفته تا مجلس صلاحیت او را برای این وزارتخانه به قضاوت بنشیند. در این جلسه، ربیعی "امنیتی" بودن خود را "نقطه قوت" خود عنوان کرد و خطاب به نمایندگان گفت: "حتی شما نیز امنیتی هستید."

 

به گزارش ایسنا، صابری، فیاضی و پورابراهیمی به عنوان مخالف و منصور آرامی و تاجگردون، حسینی‌صدر و محجوب به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی سخن گفتند.

 

 
صابری:کم‌توجهی وزیر پیشنهادی کار به بیکاران، سردرگمی آنها را بیشتر می‌کند

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: اولویت کاری این وزارتخانه علوم اقتصادی است هرچند برخورداری ایشان از علوم جامعه شناسی و مدیریت استراتژیک قابل توجه است اما از آن اولویت سازمانی فاصله دارد.

 

رضا صابری خاطر نشان کرد: با احترام به تجربه آقای ربیعی که 30 سال ممارست در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و دانشگاهی دارند این تجربه‌ها برای وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی کافی نیست.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ربیعی به عنوان یک چهره و فعال سیاسی شناخته می‌شود چه تضمینی وجود دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.

 

صابری اضافه کرد: نکات قابل توجهی در برنامه آقای ربیعی است که باید به آنها اشاره کرد اما فرصت محدود است و در این مجال تنها به چند نکته توجه می‌کنم.

 

این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: شما در برنامه‌ پیشنهادی خود بیکاری را اولین چالش، اشتغال و کار را اولین برنامه خود ذکر کردید در دومین برنامه تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار بیان شده است. صیانت از نیروی کار شامل صیانت از افراد بیکار و شاغل است. در ذیل صیانت از بازار کار به 14 اقدام اجرایی اشاره‌ کرده‌اید که تنها در یک بند به اعمال حمایت‌های حقوقی و قضایی درمورد بیکاران اشاره شده و در 13 مورد دیگر فقط صیانت از نیروی شاغل مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی این پرسش را مطرح کرد که آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلین را وظیفه خود می‌داند و ادامه داد: این کم‌توجهی به بیکاران نه تنها چالش موجود را حل نمی‌کند بلکه سردرگمی آنها را افزایش می‌دهد در حال حاضر ادارات کار حتی بیکاران را نمی‌پذیرد و بخش خصوصی وارد کاریابی شده است. یک بیکار چند سال باید در انتظار شغل از این دفتر کاریابی به آن دفترکاریابی برود.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در امر کمک به بیکاران و کاریابی راه‌حل مناسبی برای شما خواهند بود اما مدل شما برای حل کوتاه مدت بیکاری چیست؟ برنامه‌های شما با وزارتتان مرتبط نیست.

 

صابری تاکید کرد: برنامه شما در ساماندهی بازار کار به شدت تحت تاثیر نهادهای اجتماعی سیاسی است. این برنامه شما را به آنجا می‌رساند که فردا بیایید بگویید مسوول اشتغال کشور من نیستم.

 

وی در ادامه به چالش بیکاری اشاره و عنوان کرد: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی اشاره کرده‌اید چگونه اقدام پیشنهادی شما تحت ارایه تسهیلات بانکی خوداشتغالی به این مساله خواهد پرداخت؟ شما به بدهکاری دولت به تامین اجتماعی هم اشاره کردید البته این دور تسلسل مد شده و وزیر بهداشت هم از بدهکاری خود به تامین اجتماعی می‌گوید شما چگونه از بیمه برای بیکاران بهره می‌گیرید؟

 

صابری درباره بازنشستگان نیز گفت: علیرغم اینکه مشکل در قانون بودجه سال 91 و در قانون بودجه 92 ذکر شده است مشکل 80 هزار بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنها پرداخت نمی‌شود، شما نمی‌توانید با وعده‌های 3 ماهه یا 6 ماهه این مساله را حل کنید مگر اینکه به این مساله قائل باشید که بدون حقوق می‌شود زندگی کرد. شما چه ضرب‌الاجلی طبق قانون بودجه اعلام می‌کنید؟

 

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون در بخش پایانی صبحت‌هایش با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از حوزه‌های مهم کاری شما مسائل اجتماعی یا آسیب‌های اجتماعی است اما این حوزه همچنان در مقابل وظایف خود ناقص است امروز حتی شما معلولین را نمی‌توانید پوشش خدماتی بدهید در حالی که طبق قانون معلولین باید از خدمات شما بهره‌مند شوند ولی یک جواب می‌شنوند که توان حمایت نداریم چه پاسخی به آنها دارید؟

 
فیاضی مطرح کرد: سهم کمرنگ تعاونی‌ها در برنامه‌های ربیعی

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایشان از چهره‌های خوب هستند اما به خاطر تقویت کار دولت باید به چند مساله در برنامه آقای ربیعی اشاره کرد که یکی از آنها کمرنگ دیدن سهم تعاونی‌ها است.

عبدالوحید فیاضی خاطر نشان کرد: آقای ربیعی یکی از نیروهای متدین و پاکدست در جمهوری اسلامی است که تا به حال خدمات خوبی ایفا کرده است اما به چند نکته باید توجه کرد. اول اینکه زیربنایی بودن وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی برکسی پوشیده نیست این وزارتخانه یک وزارت فانتزی نیست بلکه مبنای تولید و اشتغال را در کشور شکل می‌دهد.

 

نماینده نور و محمودآباد ادامه داد: آقای ربیعی در برنامه‌هایش افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار پول را تاحدودی کمرنگ دیده است این در حالی است که نقش موثر و پویای تعاونی‌ها در بازار بسیار مهم است. امروز ده‌ها اتحادیه تخصصی در سرتاسر کشور وجود دارد و هفت هزار فروشگاه تعاونی فعالیت می‌کند که می‌توانند یکی از زنجیره‌های اصلی بخش توزیع باشند.

 

این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی پرسید: در ارتباط با نظام تولید، نظامی که حتی می‌تواند در مهار تورم نقش داشته باشد،چه برنامه‌ای‌ دارید؟

 

فیاضی با اشاره به اصل تعاونی‌ها گفت: یکی از یادگاران شهید بهشتی علاوه براصل مترقی ولایت فقیه، اصل تعاونی‌ها بوده است در نظام تولید مبتنی بر تعاونی‌ها چیز جدیدی در برنامه شما نمی‌بینیم در حالی که در ایران 50 درصد مردم عضو تعاونی‌ها و در دنیا 12 درصد عضو تعاونی‌ها هستند.

 

وی ادامه داد: سهم 50 درصدی که عضو تعاونی‌ها هستند از تولید 7 درصد است که در برنامه شما این رقم 5 درصد ذکر شده اما دولت آن را 7 درصد اعلام کرده است.

 

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تقابل کارفرما و کارگر پرداخت و گفت اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید تقابل کارفرما و کارگر را کاهش دهیم. خود شما جزو این گروه هستید اما در برنامه‌هایتان به اتحادیه‌های کارگری توجهی نشده است. غنی‌سازی کار و غنی‌سازی شغل و تولید توامان باید مدنظر قرار بگیرد ولی در برنامه‌های شما این مساله کمرنگ دیده شده که انتظار داشتیم بیش از این باشد.

فیاضی در پایان صحبت‌هایش به سازمان اقتصادی شستا اشاره کرد و گفت: سازمان بزرگی به نام شستا در حوزه کار شما وجود دارد که از دیرباز حیاط خلوت صاحبان قدرت بوده و فرقی نمی‌کند کدام دولت سرکار بوده اما از دولت آقای روحانی انتظار ویژه‌ای می‌رود. از آقای ربیعی هم انتظار داریم شستا را یک فرصت ملی برای همه ایرانی‌ها بداند.

 
آرامی: ربیعی امتحان پس داده است

نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اعتدال و التزام عملی ربیعی به ولایت فقیه هیچ تردیدی نیست، گفت: آقای ربیعی امتحان پس داده است.

 

منصور آرامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت اظهار کرد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای اهداف و برنامه و وظایف مهمی است.

 

وی تصریح کرد: کسی که تصدی وزارت تعاون را بر عهده می‌گیرد آیا باید پزشک، اقتصاددان‌،متخصص بیمه‌،کارفرما، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس جامعه باشد؟ در واقع به نظر می‌رسد مدیریت این وزارتخانه که دارای چنان اهمیتی است نیازمند توانایی مدیریت استراتژیک می‌باشد که ربیعی با روحیه هم‌گرایی و مشورت دارای چنین ویژگی‌هایی است.

 

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه، توانمندی و تخصص ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی دارای سوابق اجرایی و فعالیت‌های علمی بسیاری است که راهنمایی 40 پایان‌نامه در حوزه بازاریابی و کارآفرینی و 10 پایان‌نامه در زمینه خصوصی‌سازی را برعهده داشته است.

 

آرامی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های وزارت تعاون گردش مالی سازمان تامین اجتماعی است، خاطر نشان کرد: ربیعی سالها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته و کتابی در این زمینه منتشر کرده است و در واقع در بحث مبارزه با فساد هم صاحب نظر و صاحب صلاحیت است.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی در کارنامه خود عضویت در هیات مدیره چندین شرکت صنعتی‌،‌سابقه فعالیت در بخش‌های کارگری، عضو موسس و هیات امنای موسسه آموزش عالی کار و ... را دارا است، گفت: پژوهش‌هایی که وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی داشته است نشان می‌دهد از فهم درستی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و اندیشه تعاون برخوردار است.

 

وی افزود: آنهایی که ربیعی را می‌شناسند باید بدانند در اعتدال،‌پاک‌دستی‌، جدیت در کار،‌پایبندی و التزام عملی به ولایت فقیه در وی هیچ تردیدی نیست قطعا ربیعی معتقد به راستگویی است چرا که می‌دانیم امروز یکی از گرفتارهای ما آمارهای نادرست است.

 

آرامی با اشاره به اینکه طی چند روزه اخیر در فضای مجازی تعدادی از معاندین دست به تخریب چهره ربیعی زده‌اند، گفت: ربیعی بیش از 50 ماه در سنگرهای مختلف دفاع مقدس، از این نظام دفاع کرده است و بدون حاشیه به خدمت مشغول بوده است. ربیعی امتحان پس داده است و خادم بوده و هست.

 
تاجگردون: ربیعی می‌تواند گلوگاه‌های فساد را در وزارت رفاه شناسایی کند

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: ربیعی به دلیل توانایی که دارد می‌تواند گلوگاه‌های فسادی که در وزارت تعاون‌،کار و رفاه اجتماعی است را شناسایی کند.

 
 

غلامرضا تاجگردون که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، اظهار کرد: وقتی بحث انتخاب ربیعی برای وزارت مذکور مطرح شد بنده موافق نبودم اما به هر حال فرصت مجلس فرصت خوبی است و مهم است که بدانیم چه کسی مسوولیت تصدی بر این وزارتخانه مهم که در دو بخش اقتصادی و اجتماعی فعالیت را دارد برعهده می‌گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: برداشتم این است که نسبت به این وزارتخانه نباید نگاه صرف اقتصادی و اجتماعی داشت چرا که آسیب‌پذیر می‌شود.

نماینده مردم گچساران در مجلس با اشاره به تحقق اصول 29، 43 و 44 قانون اساسی گفت: اگر این اصول بخواهد عملی شود مهمترین بخشی که به آن کمک می‌کند وزارت کار است که هم در زمینه اجتماعی و هم در مسائل اقتصادی فعالیت خواهد داشت.

 

تاجگردون با تاکید بر اینکه باید نسبت به این وزارتخانه نگاه استراتژیک داشته باشیم ،یادآور شد: ربیعی به دلیل سوابقی که در کارنامه خود دارد نگاه استراتژیک خواهد داشت و می‌تواند تلفیقی از این فعالیت‌ها را پیگیری کند.

وی افزود: وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه‌هایی است که صندوق‌های زیرمجموعه آن نقش بین نسلی را بر عهده دارد و نمی‌شود با نگاه غیر استراتژیک و انتزاعی به آن نگاه کرد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که این وزارت رفاه،‌چه نوع وزارتی است گفت: ما در سازمان مدیریت سابق می‌گفتیم وزارت رفاه سازمان برنامه دیگری است چرا که این وزارتخانه دو اثر منفی ومثبت خواهد داشت اثر مثبت آن موجب ارتقاء رفاه در داخل کشور و اثر منفی آن اگر اقتصادی نباشد، موجب فساد خواهد شد.

تاجگردون با اشاره به اینکه وقتی اسم وزارت رفاه به میان می‌آید سریعا ذهن افراد به فعالیت‌های شستا سوق پیدا می‌کند، گفت: ربیعی به دلیل توانایی که دارد می‌تواند گلوگاه‌های فساد این وزارتخانه را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد یک دولت رفاه هستیم، گفت: دولت رفاه باید شکل گیرد چرا که انتخاب انسان‌های ارزشمند هیچگاه به ضرر ما نبوده و نگاه‌های استراتژیک و علمی قطعا موثر است.

 
پورابراهیمی: در برنامه وزیر پیشنهادی کار تحولی در قانون کار دیده نمی‌شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نبود برنامه‌ای درخصوص تحول در قانون کار و تحول در برنامه تعاون در برنامه‌های ربیعی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی گفت: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه و سه ماموریت متفاوت تشکیل شده است.

وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی تصریح کرد: ایشان وزیر کار سابق و از مجموعه فعالان خانه کارگر است و با ادبیات و سیاست‌های حوزه خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شدند که سوابق ایشان در حوزه‌های مختلف چیزی از توانمندی‌های ایشان کم نمی‌کند اما نکته اصلی بنده این است که ما امروز مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور که بعضا اشتباها به مفهوم اجتماعی به کار برده می‌شود را به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار دهیم، در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتا در حوزه روابط کار و قانون کار فعالیت کرده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با نشان دادن اسلایدی در نمایشگر صحن مجلس، اظهار کرد: از نظر بنده سه محور اساسی در فعالیت‌های وزارت رفاه مشهود است که اولی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است که امروز سازمان تامین اجتماعی قبل از اینکه کارکرد اجتماعی داشته باشد، کارکرد اقتصادی دارد. حوزه بعدی فعالیت‌های بخش تعاون در ساختار وزارتخانه است که ادغام وزارت تعاون را به دنبال داشته است و بخش سوم نیز حوزه روابط کارگری و مجموعه وزارت کار است.

پورابراهیمی ادامه داد: این سه مجموعه با حوزه فعالیت‌های حمایتی همانند بهزیستی که به آن اضافه شده بخش عمده فعالیت‌ها است و استناد من این است که 80 درصد ماموریت‌ها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکل می‌دهد.

وی با اشاره به برخی از نهادهای اقتصادی گفت: آنچه لازم است ما بدانیم این است که نهادی همانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایری و سایر بیمه‌های به عنوان یک نهاد بیمه‌ای قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند و امروز مهمترین دغدغه ما مساله اقتصاد کشور است که اولویت فعلی محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس توضیحاتی درخصوص صندوق تامین اجتماعی ارایه کرد و افزود: هیچ یک از نهادهای مالی چنین اهمیتی ندارد و در مجموع شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در سال 65 تشکیل شده امروز وضع اقتصادی خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در این مجموعه حجم بالایی از سهم اقتصادی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: براساس سیاست‌های اصل 44 در طی سال‌های گذشته وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، نیرو و امثال این‌ها را موظف کردیم از تصدی این امور خارج شوند و در همین راستا وزارت اقتصاد بیمه‌ها و بانک‌های خود را واگذار کرده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: من با نهایت احترامی که به کارشناسان اقتصادی دولت دارم باید بگویم که سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی به وزارتخانه نمی‌خورد و ای کاش دکتر ربیعی برای وزارتخانه دیگری معرفی می‌شدند.

پورابراهیمی افزود: در برنامه‌ای که توسط دکتر ربیعی ارایه شده در حوزه قانون کار که بزرگترین چالش در این حوزه وجود دارد، برنامه‌ای ارایه نشده است و قانون کار یک جانبه که باعث بیچارگی بسیاری از مجموعه‌های کشور شده است هیچگونه اصلاحی انجام نگرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطر نشان کرد: این امر نه تنها از نظر ما بلکه توسط نماینده ILO که چند سال پیش به ایران آمدند نیز مورد انتقاد قرار گرفت و طبق گزارش ارایه شده توسط آنها قانون کار در ایران یک جانبه است. این قانون همانند مهریه خانم‌ها می‌ماند که سنگین می‌گیرند تا موجب طلاق نشود و ما آنقدر سخت گرفته‌ایم که در حال تشدید بیکاری هستیم.

وی همچنین بیان کرد: اعتقاد شخصی من این است که ساختار تعاون با همین ادبیات دوستانی مثل دکتر ربیعی نمی‌تواند کمکی به اقتصاد کشور داشته باشد. طبق بررسی‌های ما 60 درصد از شرکت‌های تعاونی در ساختار اقتصادی ما زیان‌ده هستند و نرخ بازدهی مجموعه اقتصاد تعاون ما کمتر از ده درصد در اقتصاد است و باید پرسید هزینه فرصت بخش تعاون در اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

پورابراهیمی خطاب به ربیعی اظهار کرد: اگر عملکرد تعاون گلی به سر این ملت زده ما می‌توانیم در بخش تعاون آن را ادامه دهیم. اما مفهوم تعاون این نیست که شرکت راه بیاندازیم که هر نفر یک رای داشته باشد و چیزی که برای ما اهمیت دارد مفهوم تعاون است و نه ساختاری که اجرایی نباشد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون به فعالیت‌های اقتصادی در کشور بپردازیم و امروز بخش تعاون دست و پاگیر گشور ماست که در گزارش‌های اقتصادی کاملا مشهود است و نکته قابل توجه این است که امروز در برنامه پیشنهادی دکتر ربیعی موضوع تحول در ساختار تعاون و تحول در ساختار قانون کار که مهمترین موضوع ما در اقتصاد است دیده نمی‌شود.

 
حسینی‌صدر:اگر قرار بود بانک رفاه و تعاون یک بانک عادی باشند زیرمجموعه وزارت رفاه نمی‌رفتند

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار بود بانک‌های رفاه و تعاون بانک‌های عادی باشند زیرمجموعه وزارت رفاه نمی‌رفتند و در قالب وزارت اقتصاد کار می‌کردند و این موضوع که وزارت رفاه را یک وزارت صرف اقتصادی بدانیم نمی‌تواند درست باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موید حسینی‌صدر که در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: آماری که جناب آقای دکتر پورابراهیمی به عنوان مخالف دادند به راحتی در اینترنت قابل دستیابی بود و از ایشان برای تکرار آن تشکر می‌کنیم اما من عرض می‌کنم که اگر بخواهیم بگوییم وزارت رفاه یک وزارت صرف اقتصادی است اشتباه است و فرافکنی است.

 

وی افزود: طبق قانون باید 25 درصد از ظرفیت تعاون احیا شود اما متاسفانه تاکنون پنج درصد از آن احیا شده ولی وزیر پیشنهادی نباید پاسخگوی این ضعف باشد پس چرا از ایشان در این رابطه گله می‌کنیم.

 

نماینده مردم خوی در مجلس تصریح کرد: آیا بهبود فضای کسب و کار،‌ بهبود شرایط کارگری و بهبود شاخص‌های رفاه اجتماعی اهمیت کمی دارند و آیا اینها با یک اقتصاددان صرف قابل حل است؟ قطعا پاسخ اینها خیر است چرا که بنده معتقدم وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نباید یک اقتصاددان باشد بلکه باید یک مدیر باشد تا بتواند از تمام توان کشور و مدیران باسابقه برای رفع مشکلات حوزه وزارتخانه استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه آقای ربیعی برای استفاده از مدیران نگاه شایسته‌سالاری دارد، گفت: قول مساعد ایشان برای استفاده از مدیران شایسته با هر نگاه و دیدگاه سیاسی حتی از مدیران فعلی نشان دهنده هم ایشان برای رفع مشکلات است و من امیدوارم با سابقه رزمندگی و با مدیریت خوب ایشان مسائل حل شود.

موید‌حسینی صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابی که ربیعی در مورد فساد به رشته تحلیل در آورده است، خاطرنشان کرد: آشنایی جناب آقای ربیعی با نحوه برخورد با فساد قابل ستایش است و قطعا این انسان پاک می‌تواند برای رفع مشکلات و فسادهای حوزه اجتماعی فعالیت مثمرثمری انجام دهد. ضمن آنکه تنظیم سند ملی کار شایسته که از برنامه‌های اصلی ایشان است با شایسته‌سالاری و پرهیز از حزب‌بازی و فامیل‌بازی که نوعی فساد است همخوانی دارند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با رای مجلس به آقای ربیعی هر چه سریعتر کابینه تشکیل شود تا شرایط کشور به سمت بهبود حرکت کند.

 

به گزارش ایسنا، محجوب که به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی رفاه بخشی از وقت نماینده خوی را گرفته بود، در سخنانی گفت: صحبت‌های جناب آقای پورابراهیمی برخلاف قانون برنامه است و من به ایشان توصیه می‌کنم قانون برنامه را مطالعه کند.

وی افزود: طبق قانون برنامه، استمرار بنگاه‌داری و کار اقتصادی شرکت‌های شستا برخلاف قانون برنامه است. ضمن آنکه موضوعات مرتبط با قانون کار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه نمود و جناب آقای ربیعی با آشنایی که با قانون کار دارند می‌توانند آن را بهبود ببخشند.

محجوب در پایان با نشان دادن حجم نامه‌های تشکل‌های کارگری به وزیر پیشنهادی، گفت: آقای ربیعی با این حجم درخواست‌ها از تشکل‌های مردمی مواجهند و نباید از مردم و خواست آنها غافل شد.

 
ربیعی:اشتغال فقط پاشیدن پول نیست/نگاه اقتصاد منهای رفاه اجتماعی، برزیلی کردن کشور است

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که این وزارتخانه مسئول پیگیری سیاست‌های فعال و دستگاه‌هایی است که باید ایجاد شغل کنند.

 
 

علی ربیعی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان دفاع از صلاحیت و برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم اما این بار با درکی استراتژیک، وضع امروز را چنان دیدم که هر کس در هر جایگاهی باید برای عبور از این شرایط پیچیده به میدان بیاید.

 
 

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، وضعیت نامناسب کار و سرمایه ایرانی، تهدید کیفیت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزینه‌های درمان به طبقه فرودست، یادآور شد: من با وجود این شرایط پذیرفتم که در این مسئولیت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنایت الهی و خدا پشت گرمی و حمایت مجلس می‌توانم وظیفه‌ام را انجام دهم.

 

ربیعی به طرح سوالات و ابهامات نمایندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصریح کرد: معتقدم اساس و ترجمان اعتدال‌گرایی، در این وزارتخانه بخش اعظمی به کار و اشتغال برمی گردد همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکل‌های خود را ایجاد کنند و وزارتخانه باید از آنها حمایت کنند همچنین نیروهای شاغل و نیروهای داوطلب شغل باید توامان مورد حمایت قرار گیرند و گسترش چتر حمایتی بر کار و تولید از برنامه‌های من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

 

وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست اگرچه پول شرط لازم است اما می‌توان سیاست‌های پیشرفت‌گرا را به پیش برد و ایجاد شغل کرد.

 

وی همچنین گفت: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی این ایراد را گرفتند که نگاه من یک جانبه است اگرچه انکار نمی‌کنم که نگاه مستضعف‌گرا و کارگری دارم اما معتقدم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید به او ارزش گذاشت و مجسمه‌اش را ساخت و او را تبدیل به نماد کرد متاسفانه کارآفرینی و ایجاد شغل ارزش فراموش‌شده‌ای است و من به احیای آن اعتقاد دارم.

 

ربیعی به مطالعه پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عمیق من در این پنج کشور برای این بوده که آنها چطور از این شرایط عبور کردند بر این اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ایجاد شغل است ولی این مغایرتی با نگاه مستضعف‌گرا و کارگری ندارد. زیرا به یک‌سو افتادن، کشور را با بحران ایجاد می‌کند.

 

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد : یکی سیاست کلان است که به قوانین، مقررات، مجلس و هیات وزیران مربوط است. سیاست دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سیاست دیگر سیاست انفعالی مثل بیمه‌ها است که بخشی از فعالیت‌های وزارت تعاون را تشکیل می‌دهد و سیاست دیگر سیاست فعال است که تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت کار برنمی‌گردد اما من در برنامه‌هایم از آن شانه خالی نکرده‌ام و معتقدم که مسئول پیگیری سیاست‌های فعال و دستگاه‌هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت کار است.

 

ربیعی در ادامه تبیین شاخص‌های کار شایسته، ارتقا شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیب‌شناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامه‌های خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش رفاه اجتماعی باید متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایت‌گرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.

 

وی در بخش ابتدایی سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس گفت که مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی رهبری بر اصول و تاکید ایشان بر طبق دو عنصر جمهوریت و اسلامیت زمینه‌ساز مردم‌سالاری دینی در انتخابات شد.

 

وی اضافه کرد: من نمی‌توانم سخن خود را آغاز کنم بدون اینکه از کسانی که زمینه‌ساز این کار شدند یاد کنم. باید از امام(ره)، شهدای دفاع مقدس و دوستان هم‌رزمم که تابوتشان بر شانه‌هایم سنگینی می‌کند، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های آنها یاد کرد چرا که زندگی باکرامت امروز ما و این دموکراسی همه ناشی از این فرآیند است و باید آن را ارج نهاد زیرا بدون یادآوری این موضوع پای در راه مسئولین نهادن خطرناک است.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد وضعیت شستا و تامین اجتماعی گفت: 47 درصد جمعیت کشور در حوزه تامین اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرایط طوری است که تمام صندوق‌های ما ورشکسته‌اند و نسبت بین شاغلین و مستمری‌بگیران زیر 6 است که این خط قرمز است و بدان معناست که ما بین نسلی را رعایت نکرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه صندوق‌های فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوق‌ها بزگترین چالش است.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر پول بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها داده نشده است که به اعتقادم بخشی از این مجموعه مشکلات به دلیل ضعف مدیریتی است چرا که در بخش‌هایی که مدیریت باثبات داشتیم مساله و مشکلی نداشتیم.

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان اینکه مجموعه شستا و تامین اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است، گفت: این مجموعه حیاط خلوت و سیاست‌زده شده است که با خدای خود عهد می‌بندم در صورت وزیر شدن از سیاست‌زدگی دوری کنم و برنامه‌های پاکدستی را پیگیری کرده و افرادی را خارج از جناح‌های سیاسی به کار گیرم.

ربیعی اضافه کرد: این مجموعه باید بالای 30 درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را مورد بررسی قرار داد البته فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاه‌داری نیست و باید کار به سمت غیر بنگاه‌داری سوق پیدا کند.

 

وی همچنین در مورد رویکردش به توانمندسازی منابع انسانی و توجه به بهزیستی گفت: یکی از برنامه‌های بنده توجه به معلولان و مددجویان است که در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانواده داریم.

 

ربیعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان درمورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آیا باید فردی پزشک را بر این کار می‌گذاشتند؟در این شرایط آیا بهتر نیست مدیری توانمند برای پیوند بین اقتصاد و رفاه اجتماعی در این حوزه باشد؟ این وزارتخانه مدیری استراتژی می‌خواهد که بنده معتقدم که مدیری استراتژیک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نباید تک بعدی به مسائل نگاه کرد چون جامعه با بحران روبرو می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در مورد انتقادات مطرح شده به او مبنی بر امنیتی بودنش گفت: یکی از مباحثی که در مورد من و برخی از دوستان مطرح می‌کنند این است که این کابینه امنیتی است. ما در زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خدمت آقای روحانی بودیم واقعا دولت در سایه بود. سوال این است که تصویر ما از امنیت چیست؟

 

وی افزود: در تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخش‌های امنیتی کار می‌کنند کارکشته‌ترین و برجسته‌ترین سیاست‌مداران و افراد استراتژیست در این بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعالیت ما در دبیرخانه شورای امنیت است که روشنفکرترین سیاست‌های قومی در این دبیرخانه پیاده شده است.

 

وی با بیان اینکه تصویر موجود از امنیت بودن تصویر درستی نیست، گفت: بنده به گذشته خود افتخار می‌کنم به همین دلیل امنیتی بر این باورم برخی از دوستان که موضوع امنیتی بودن را مطرح می‌کنند باید آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنیتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنیتی هستیم و حتی شما نیز امنیتی هستید.

ربیعی ادامه داد: بنده در سایت‌های اینترنتی مطالب را جستجو می‌کردم و به این نتیجه رسیدم که موارد مربوط به بحث امنیتی بودن که در سایت‌ها مطرح شده است همه مورد استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفته است که این موضوعی تاسف‌بار است.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تاکید بر اعتقاد به تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری بخصوص در زمینه انتخابات گفت: بنده نه تنها از لحاظ شرعی بلکه با تحقیقات دانشگاهی به این نتیجه رسیده‌ام که مشارکت، ثبات و دموکراسی باید در کنار یکدیگر باشد این همان نظر مقام معظم رهبری است که ما به آن معتقدیم.

 

ربیعی با بیان اینکه چیزی به جز انقلاب ندارد گفت: حیات سیاسی و جانی خود را در انقلاب می‌بینم و هویتی غیر از نظام و انقلاب ندارم.

 

وی همچنین به مردم و نمایندگان قول داد در صورت تصدی وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی را برعهده بگیرد، از رنج مردم بکاهد، لبخند بر لب مردم به خصوص کارگران بنشاند و همچون گذشته ساده‌زیستی‌اش را ادامه دهد.

وی در پایان به نمایندگان گفت: اگر به او رای بدهند یا ندهند برای نظرشان احترام قائل است و ایستادن پشت این تریبون و مورد نقد قرار گرفتن را به عنوان ثمره دموکراسی می‌داند.

 
وزیر جهاد کشاورزی در بررسی

محمود حجتی دیگر وزیر پیشنهادی حسن روحانی است که بنا به ترتیب حروف الفبای نام وزارتخانه‌اش، در جایگاه هشتم جهت بررسی صلاحیت در مجلس قرار گرفته است.

 

شکرخدا موسوی، چهاردولی و لاهوتی به عنوان مخالفان حجتی، نوروزی، جباری و خضری به عنوان موافقان وی به ایراد سخن پرداختند.

 

موسوی: حجتی باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد

شکرخدا موسوی، عضو کمیسیون کشاورزی ونماینده مخالف حجتی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت کشاورزی در دولت یازدهم گفت: آقای حجتی باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای تحقق خودکفایی در عرصه کشاورزی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شکرخدا موسوی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مخالف حجتی با بیان اینکه بیکاری،‌فقر،‌تورم و سوء مدیریت منجر به قرار گرفتن مردم در تنگنا شده است، گفت: در حالی که 98 درصد شهدای ما از خانواده مستضعف بلند شده‌اند باید راه شهدا را ادامه دهیم اما فریادهای بخش کشاورزی در طی دعواهای سیاسی گذشته شنیده نشده است کسی باید به داد بخش کشاورزی برسد.

وی با بیان اینکه 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 4 میلیون هکتار آن زیر کشت رفته است، گفت: تنوع آب‌وهوایی ایران مثال‌زدنی است وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه‌هایی برای استفاده از این تنوع آب و هوایی دارد.

موسوی با اشاره به نقش دکتر کلانتری وزیر قبلی کشاورزی در انتخاب دکتر حجتی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت کشاورزی گفت: آقای کلانتری اعلام کرده است که با وجود توجه به کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است اما کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه باشد آقای حجتی باید توضیح دهد که چه نسبتی با این حرف‌ها دارد. باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد.

این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی از حجتی پرسید که آیا هنوز خودکفایی را فاقد امکان اجرایی می‌داند یا خیر و ادامه داد: متاسفانه با وجود پیشرفت‌ها کشاورزی هنوز جایگاه خود را در توسعه کشور پیدا نکرده است باید توضیح داده شود چه برنامه‌ای در مورد اجرای برنامه پنجم توسعه وجود دارد. خرید تضمینی محصولات کشاورزی و گرانی کود از جمله مسائلی است که کشاورزان را آزرده است اما هیچ برنامه‌ای اجرایی برای این موارد ارائه نشده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آقای حجتی گفت: چگونه ممکن است که بر توسعه صادرات و تامین امنیت غذایی با میل خودکفایی تایید شود، چه برنامه‌ای برای تولید کالاهای استراتژیک وجود دارد، هیچ اشاره‌ای به خرده مالکی و دلالی که بحران‌های کشاورزی ماست، نبوده است. به زیربناها و قوانینی که در مورد کشاورزی وجود دارد، توجه نشده است. حذف واردات در رسانه‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما به امنیت غذایی که با مدیریت صحیح واردات و نه حذف آن اشاره دارد توجه نشده، برنامه‌ای برای خصوصی‌سازی نظام پژوهش کشاورزی ارائه نشده؛ همچنین گزینه پیشنهادی برای وزارت هیچ تحلیلی از عملکرد خود در وزارت کشاورزی در طی سالهای 80 تا 84 ارائه نداده است.

نماینده مردم خوزستان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ادغام وزارت کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی گفت: متاسفانه فعالان هنوز از این ادغام ناراضی هستند. آقای حجتی باید توضیح دهد که چه اقدامی برای انتقال روحیه جهاد سازندگی به وزارت کشاورزی انجام داده است.

موسوی همچنین با اشاره به استعفای معاونان آقای حجتی در زمان تحصن مجلس ششم، گفت: آقای حجتی در زمان وزارتش مدیران حزب‌اللهی را حذف کرد و افراد سیاسی را به جای آنها گذاشت. جشن خودکفایی گندم را برگزار کرد که به دلیل اشکالات اساسی با شکست مواجه شد. همچنین در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد فرصت‌ها از دست برود وافراد سیاسی به جای افراد متخصص در پست‌ها قرار گیرند، گفت: آقای حجتی هیچ حرف جدیدی برای وزارت کشاورزی ندارد در دوران او حجم وارادات به بالاترین سطح خود رسید و جنگل‌داری و شیلات با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به تحصیلات حجتی گفت: چطور ممکن است فردی با مهندسی عمران بتواند در بخش سلامت کار کند؛ بخش کشاورزی هم باید مانند بخش سلامت دیده شود. چطور ممکن است وزارت کشاورزی را به کسی بدهند که انگیزه‌ای برای این پست ندارد و خودش بگوید که این پست را به اصرار پذیرفته است.

نماینده خوزستان همچنین با بیان اینکه طرح شجره طوبی و سپردن پروژه‌های کشاورزی به جهاد نصر در دوران وزارت آقای حجتی موفقیت‌آمیز نبوده است، گفت: متاسفانه از 8 هزار طرح کشاورزی مصوب سفر رهبری به استان خوزستان حتی یک متر از آن هم عملی نشده است.

وی در پایان خطاب به رییس جمهور گفت: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است 85 درصد تولید نفت‌ و 40درصد منابع آبی در خوزستان است و 5 میلیون نفر جمعیت دارد با این وجود حتی یک نفر خوزستانی هم در کابینه یازدهم حضور ندارد.

 

چهاردولی: تغییر مداوم سیاست‌گذاری در کشاورزی عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید است

نماینده مردم ملایر در مجلس، ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تغییر مداوم سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی را عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: باید سازوکار مناسب انجام شود تا تناسبی میان ساختار اداری با کشاورزی در استان‌ها وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت می‌کرد، با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط وی اظهار کرد: اگر نگاهی به برنامه‌های ارائه شده بیندازید متوجه می‌شوید که به چند دلیل در شرایط فعلی کشور این برنامه‌ها حلال مشکلات نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اینکه گفته شد حجتی بچه روستا است در حالی که اینگونه نیست وی در بیوگرافی خود عنوان کرده که متولد نجف‌آباد است. همچنین موافق دیگر صحبت از ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسط حجتی کرد. در حالی که در برنامه‌های وی به هیچ‌کدام از این موارد اشاره نشده و تنها رئوس برنامه‌ها ارائه شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 14 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود داشته که نقش محوری در اقتصاد دارند، گفت: سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصد و سهم 5 درصدی سرمایه‌گذاری یکی از بارزترین شاخصه‌ها است اما متاسفانه تراز تجاری ما در کشاورزی منفی بوده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از اینکه تولیدات بخش کشاورزی در حال کاهش است، گفت: در حال حاضر تولیدات 109 میلیون تن می‌باشد که باید به 143 میلیون تن برسد اما در برنامه‌های حجتی به این موضوعات اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان تحریم را برای کشور در پیش گرفته‌اند و بر اساس برنامه سهم صادرات نفتی باید کاهش داشته باشد جایگزین اصلی آن تولیدات کشاورزی است و وزارتخانه‌ای که مسئولیت آن را به عهده دارد وزارت جهاد کشاورزی است که باید نسبت به افزایش تولیدات و کاهش واردات اقدام کرده تا بتوانند تحریم‌ها را دور زنند. اگر وزارت جهاد کشاورزی نتواند چنین کاری را انجام دهد کدام وزارتخانه باید حماسه اقتصادی را رقم زند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به عدم حمایت از کشاورزان در مورد بیمه آنها انتقاد کرد و افزود: در کشور جشن خودکفایی گندم برگزار می‌شود در حالی که کشور و کشاورزی ما نیاز به برنامه‌ریزی پایدار دارد و اگر جشن خودکفایی واقعا خودکفایی بود امروز هم باید از مزایای آن بهره‌مند می‌شدیم.

چهاردولی ادامه داد: متاسفانه بهره‌وری در کشاورزی نرخ پایینی داشته و شاهد کاهش راندمان تولید هستیم، ایشان چه برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری و تولیدات در عملکرد محصولات کشاورزی دارند. آیا برنامه‌ای برای افزایش سهم تحقیق و مطالعات کاربردی و نیز افزایش راندمان آب گرفته شده است؟

وی با بیان اینکه تناسبی میان ساختار اداری با کشاورزی وجود ندارد، گفت: در کشور باید سازوکاری اندیشیده شود که بدانیم سالیانه تولید گندم کشور چقدر است در حالی که با رویکرد و سازوکار نامناسب هزینه‌های کشاورزی رشد بالایی را نشان می‌دهد که تغییر مداوم سیاست‌گذاری عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید است.

 

نوروزی: افزایش ضریب خودکفایی از برنامه‌های حجتی است

یک نماینده موافق وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی قول داده با برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت آسیب‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی و مسائل را حل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت‌الله نوروزی همچنین عنوان کرد: محمود حجتی نیرویی اهل مشورت، کارآ، صالح و باتجربه است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌هایش افزایش ضریب خودکفایی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید و فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را قرار داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مرغداری مشکلات زیادی داریم که در نشست‌هایی که با آقای حجتی داشته‌ایم قرار شده نسبت به حل آنها اقدام شود.

نوروزی به ذکر مثالی درباره محصول پنبه پرداخت و گفت: استان گلستان به سرزمین طلای سفید معروف است و در سال 57، 157 هزار هکتار زیر کشت گندم بودیم ولی الان فقط هفده هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که آقای حجتی قول داده به این مساله نیز رسیدگی کند.

نماینده مردم علی‌آباد خاطرنشان کرد: جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت، تمرکز و ارتقای بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و مشکلات کم‌آبی مسائلی هستند که آقای حجتی قول داده برنامه بلندمدتی برای آنها ارائه دهد.

 

جباری: نام "حجتی" با جهاد کشاورزی عجین شده است

یک نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نام آقای حجتی با جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی عجین شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد جباری در نطق خود در موافقت با وزارت محمود حجتی خاطرنشان کرد: فردی که برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده فردی است که برای مدیریت آن بسیار متناسب است و نام این وزارتخانه با نام آقای حجتی عجین شده و این مساله بر کسی پوشیده نیست، نام آقای حجتی برای همه کشاورزان و صنعتگران مرتبط با حوزه کشاورزی آشناست.

وی ادامه داد: حضرت امام سخنی دارند که می‌گویند ما باید در تولید محصولات خودکفا شویم و علاوه بر اینکه محصولاتمان کشور خودمان را اداره می‌کند بتوانیم صادرات هم داشته باشیم به این سخن امام قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه خاص و ویژه‌ای شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در حوزه کشاورزی باید امنیت قضایی و توسعه پایدار داشته باشیم، این مساله می‌تواند نقش موثری در اشتغال، تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در پاسخ به یکی از مخالفان، گفت: در توصیف مدیریت و سلامت وزیر پیشنهادی باید بگویم این مساله در مورد ایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، آقای حجتی در خانواده‌ای رشد یافته که چهارده شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب کرده است، خود ایشان هم در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های بسیاری شرکت داشته و اعتقاد ایشان به مبانی نظام بر هیچ کس پوشیده نیست، از این منظر ایشان گزینه صالحی برای تصدی وزارت خواهد بود.

جباری ادامه داد: یکی از مخالفان گفتند آقای حجتی با جهاد سازندگی کار نکرده در صورتی که ایشان از اولین روز تشکیل جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی آن مشغول به فعالیت بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس به سخنی از ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و گفت: بیهقی در تاریخ خود جمله‌ای دارد که با اوضاع تاریخی امروز ما بسیار هماهنگ است، او می‌گوید کار چو گران شد مرد کارآزموده فرست، آقای روحانی با شناخت کاملی که از سختی اداره امور کشور دارد، برای عبور از گردنه مشکلات و تحریم‌ها مردان کارآزموده‌ای به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان یک سرمایه مدیریتی به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: همکار مخالف ما گفتند آقای حجتی رشته تحصیلی متناسبی با این مسئولیت پیشنهادی ندارد. ایشان در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده‌اند و همه می‌دانند که عمران یک شاخه بین رشته‌ای است. بیش از پنجاه درصد فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با امورات عمرانی است، کشاورزی و اقتصاد با عمران عجین شده‌اند. سوابق آقای حجتی توان بالای مدیریتی و اشراف کافی به این وزارتخانه را نشان می‌دهند.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌هایش دلایل موافقت خود با این وزیر توضیح داد و گفت: در دوره قبلی وزارت آقای حجتی در تولید محصولات اساسی رشد چشمگیری داشتیم و در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم و جشن خودکفایی گرفتیم، این در حالی است که در سال‌های قبل از مدیریت ایشان همواره تراز تجاری کشاورزی منفی بود و به طور میانگین همیشه سه میلیارد دلار کسری تراز داشتیم، در دوره او تراز کشاورزی مثبت شد.

جباری افزود: همچنین در دوره آقای حجتی بود که صادرات از واردات پیشی گرفت، در دوره‌ای که ایشان مدیریت داشتند به ازای هر متر مکعب آب حجم تولید از 700 گرم به 900 گرم افزایش یافت، لازم است با توجه به شرایط نامطلوب آب و نیاز به بهره‌وری بالا در این حوزه تجربه موفق ایشان یک بار دیگر به کار گرفته شود.

وی همچنین به مشکلات حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: برای این مشکلات راه‌حل‌هایی در برنامه پیشنهادی محمود حجتی گنجانده شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: افزایش بهره‌وری با استفاده از روش‌های جدید در تولید یکی از برنامه‌های پیشنهادی ایشان است. همچنین برای کمبود نهاده‌های کشاورزی، بهبود تولید و سلامت محصولات، بهبود حمل و نقل کشاورزی و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و بکارگیری فارغ‌التحصیلان نیز در برنامه ایشان تدابیری دیده شده است.

 

لاهوتی: حجتی با تحصیلات عمران در وزارت راه موفق بود

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دوران مدیریتش در وزارت راه موفق بود، گفت: آقای حجتی با مدرک تحصیلی عمران چگونه می‌تواند مشکلات کشاورزی را حل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حجتی تخصصی در کشاورزی نداشته و تحصیلات وی نیز در زمینه عمران است، گفت: حجتی در وزارت راه موفق بود اما ما در بخش کشاورزی نگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ناصحیحی نسبت به زمینه‌های مستعد کشاورزی ارائه شده است، گفت: آقای احمدی‌نژاد زمین‌های مستعد کشاورزی را 36 میلیون هکتار اعلام می‌کرد شما می‌گویید 18 میلیون هکتار، این آمارها متفاوت است ما برای رسیدن به 37 میلیون هکتار با مدرک تحصیلی عمران چکار باید بکنیم.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به وضعیت نامناسب تولیدات برنج، چای و یا ابریشم در شمال کشور گفت: هر سه محصول در زمان مدیریت شما نابود شد. در سازمان چای تخته شد، داستان واردات برنج هم که مقوله دیگری است، باغات کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرد.

وی ادامه داد: حتی در مورد ابریشم نیز وضع به گونه‌ای شده که ما باید اکنون صادرکننده ابریشم باشیم نه وارد کننده.

 

خضری:حجتی برای مقابله با سرطان‌زا بودن مواد غذایی برنامه دارد

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تراز تجاری در زمان تصدی‌گری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مثبت بوده و ایشان برای تامین امنیت غذایی برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسول خضری در سخنان خود در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن محکومیت کشتار و قتل عام کردها در سوریه توسط نیروهای القاعده و همچنین تسلیت برای درگذشت شاعر و ادیب کرد، گفت: بخش عمده کشورهای دنیا اولین اولویت خود را تامین امنیت غذا قرار دادند و بیشتر کشورهایی که درگیر جنگ‌ بودند این اهمیت را به خوبی احساس کردند.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذا به حدی مهم است که اولین توصیه معمار کبیر انقلاب به سیستم کشاورزی کشور این بود که علاوه بر خودکفایی باید در صادرات محصولات نیز گام‌های موثری برداریم و یکی از خصیصه‌های مهم دکتر حجتی بعد از تصدی وزارت راه و ترابری در سال 79 تا 84 که مسئولیت جهاد کشاورزی را در زمان ادغام بر عهده داشتند، همین موضوع بود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با اشاره به برنامه 10 ساله حجتی جهت خودکفایی محصولات استراتژیک، تصریح کرد: ایشان در طی چهار سال ثابت کردند که تراز تجاری بخش کشاورزی ما منفی بوده و این تراز منفی شامل قبل و بعد از انقلاب می‌شده است اما تنها زمانی که تراز تجاری کشور مثبت بود، در زمان تصدی‌گری مهندس حجتی بوده است.

خضری خاطرنشان کرد: تراز تجاری ما بعد از تصدی‌گری ایشان و در برنامه سوم 1/4 منفی بوده است و در زمان برنامه چهارم نیز سه میلیارد دلار مشکل وجود داشته و این نشان می‌دهد که کشور واردات زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه بهداشت، درمان و حوزه غذا به امنیت غذایی مربوط می‌شود، گفت: به طور مثال کاهویی که مردم مصرف می‌کنند به دلیل داشتن کودهای نیتراتیک به شدت سرطان‌زا هستند، این موضوع شامل میوه‌ها و گوشت مرغ به دلیل استفاده از فلزات سنگین به شدت سرطان‌زا هستند و رسیدگی به این موضوعات نظارت بسیار دقیقی لازم دارد که دکتر حجتی با توجه به تجربه و تخصص و سابقه درخشان مدیریتی می‌توانند از عهده این موضوع بر آیند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین بیان کرد: دغدغه اصلی حوزه کشاورزی جدای از بخش کشاورزی، فرابخشی آن است و طبق برنامه راهبردی وزیر پیشنهادی می‌توان مساله شش میلیون نفر بیمه نشده را تحت پوشش قرار داد.

خضری با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه جهاد کشاورزی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم اهداف برنامه آقای دکتر حجتی راه‌حل بسیار قوی و مرتفع است که پاسخگوی بسیاری از نیازها و مطالباتی است که در حوزه‌های انتخابیه از ما می‌شود.

وی با تاکید بر خودکفایی محصولات استراتژیک کشور، تصریح کرد: این محصولات جزو ابزارات جنگ نرم محسوب می‌شوند و ما در اقتصاد مقاومتی ناگزیریم از بحث تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام ببریم که دکتر حجتی به خوبی این امتحان را پس داده‌اند. حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تاکید بر مهار بحران آب موضوع مورد توجه دیگری است که نیاز به ارتباط و مدیریت مهندس حجتی دارد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس افزود: توسعه پایدار اصلاح الگوی کشت نکته مورد توجهی است اما ما فقط از پنجاه درصد ظرفیت زمین‌های کشاورزی نسبت به جهان استفاده می‌کنیم در حالیکه می‌توانیم این ظرفیت بهره‌وری را بالا ببریم.

خضری همچنین ارتقای کارآمدی نظام سیاستگذاری و نقش و سهم مشارکت کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید تصدی‌گری‌های حاکمیتی را بشناسد که این یکی از خصایص بارز و درخشان آقای مهندس حجتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای کارآیی نظام توسعه فناوری و سازوکار با ساختار منابع و مناطق مختلف کشور اهمیت زیادی دارد که با توجه به آب و هوای مختلف در مناطق کشور نیاز به وجود استعدادهای زیادی است که در فصول مختلف سال محصولات مختلفی برای مصرف داخل و صادرات داشته باشیم که برای نیل به چنین هدفی نیز وزیر پیشنهادی راهبردهای زیادی دارند که به دلیل کاربردی بودن آنها مورد توجه قرار می‌گیرند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: طبق برنامه پنجم اسناد بالا دستی و قانون اساسی و سند چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند برنامه راهبردی برای خودکفایی باید دقیق و مدیریت شده باشد و اگر کم‌کاری صورت گرفته بار سنگین دکتر حجتی به مراتب سنگین‌تر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه کمترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شده است، گفت: درآمدهای نفت باید به سمت تولید کشاورزی برده می‌شد چرا که در حال حاضر با بیش از 20 درصد درآمد اقتصاد، اشتغال و بهره‌وری کشور از جهاد کشاورزی است و متاسفانه به دلیل اینکه طی برنامه چهارم و پنجم این موضوع مغفول مانده در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام نشده است بنابراین تلاش ما این است که طبق برنامه دکتر حجتی این موضوع تحقق پیدا کند.

خضری یادآور شد: بسیاری از نمایندگان همچون آقای خسته‌بند، تابش، ثروتی و قوامی از من خواهش کردند که حمایت‌شان از آقای دکتر حجتی را پشت تریبون اعلام کنند.

وی با تاکید بر بحث بیمه‌های محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در سال جاری این بیمه‌ها از هشت هزار و 500 به 1500 بیمه کاهش پیدا کرده که این یک فاجعه است چرا که بخش بیمه محصولات کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت باید از آن حمایت کند. هدفمندی یارانه‌ها نیز در این بحث باید به درستی به کار گرفته شود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: ما در قسمتی از پیام دکتر روحانی دیدیم که ایشان می‌خواهند از ظرفیت اقوام و مذاهب به خوبی استفاده کنند. ما نیز می‌خواهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 1404 بالاترین کشور از لحاظ توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. من به کلیات کابینه رای مثبت و به تک تک وزرا نیز رای مثبت دادم اما این گلایه را از رییس‌جمهور دارم که موازنه و توازن بین آرمان‌گرایی و عملگرایی رعایت نشده و اگر در کابینه یک نفر کرد اهل تسنن حضور داشت موج اتحاد و استقبال از کشور ما ایجاد می‌شد.

خضری خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که دکتر روحانی به این مهم عمل کنند و ان‌شاءالله در معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظر ریاست‌جمهوری این بحث جدی گرفته شود. من چون موافق بودم خواستم این انتقاد را به عنوان انتقادی سازنده مطرح کنم.

 

حجتی: توجه به اسناد بالادستی در صدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت

محمود حجتی گفت: توجه به اسناد بالادستی مانند قانون پنجم‌،‌سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که همگی بر تقویت و توسعه توان تولیدات کشاورزی و نزدیک به مرز خودکفایی در تامین محصولات اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم تاکید دارند در صدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و توسعه تولیدات کشاورزی در بسیاری از اسناد بالادستی آمده است و تامین آن از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که متاسفانه علیرغم تاکید این اسناد بالادستی در شرایط فعلی کشور وضع مناسبی از بابت امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی ندارد و بسیار عقب‌تر از سطح پیش‌بینی شده در قوانین کلان کشور است و این وضع بسیار شکننده و نگران‌کننده است.

وی افزود: علاوه بر حمایت از تولید و توسعه تولید کشاورزی، مسوولیت قرنطیه نباتی و دامی، حمایت از خاک و منابع آبی نیز بخشی از مسوولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که باید با آن توجه کرد چراکه بعضا با مشکلات زیادی در شرایط فعلی مواجه است.

حجتی با تاکید بر استفاده بهینه از تکنولوژی در بخش‌ کشاورزی گفت: توسعه سیستم‌های آبیاری را باید مورد توجه قرار داد و مکانیزاسیون و یکپارچگی اراضی کشاورزی تجهیز ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی توسعه باغات وزمین‌های زراعی چای، در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفت که جای دارد با مدیریت مناسب آنان را از این وضع خارج نمود.

وی تصریح کرد: کیفیت و کمیت نهادهای کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده در مناطق روستایی یکی دیگر از اولویت‌های دیگر جهاد کشاورزی است که اگر مجلس نظر مساعدی به من داشته باشد حتما آنها را در رئوس برنامه‌هایم قرار خواهم داد، ضمن آنکه توجه بخش شیلات در قطب‌های شیلات کشور و گسترش فعالیت پرورشی آبزیان نیز یکی از موضوعاتی است که در جهت تامین سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت خواهد بود که باید به آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره اهمیت سرمایه‌ گذاری در بخش کشاورزی و همچنین اقتصادی نمودن تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بی‌شک باعث افزایش تولید خواهد شد و در برنامه ارائه شده بنده این موضوع اهمیت فراوانی دارد و برنامه عملیاتی نیز برای آن ارائه شده است، همچنین اقتصادی نمودن تولیدات کشاورزی نیاز به تعامل و بازنگری جدی دارد.

وی افزود: به کارگیری ادوات و تجهیزات جدید،‌استفاده از نهادهای با کیفیت‌،ارتقا بهره‌وری، تامین تسهیلات ارزان قیمت، اصلاح نژاد دربخش دام،‌توسعه انواع بیمه و توسعه بیمه درآمد بر تولید، اعلام به موقع قمیت‌های خرید تضمینی،‌احیای بورس کالای کشاورزی، پایش درست محصولات کشاورزی و مدیریت واردات بخشی از موضوعاتی است که در جهت اقتصادی نمودن محصولات کشاورزی حائز اهمیت است و وزارت جهاد کشاورزی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر فاصله زیاد بین حمایت از بخش کشاورزی در داخل و در کشورهای توسعه یافته جهان گفت: طبق آماری که سازمان خوابار جهانی در سال 2010 ارائه کرده است کشورهای صنعتی جهان حمایت از تولیدات کشاورزی را به میزان 18 درصد از تولید کشورشان قرار داده است و کشور ترکیه نیز حدود 19 میلیارد دلار برای حمایت از بخش تولید کشاورزی قرار داده است در حالی که این رقم در کشور ما بسیار بسیار کمتر از متوسط این آمار است، ضمن آنکه وضع حمایت ‌از مصرف‌کنندگان نیز در کشور ما تعامل برانگیزتر از سایر نقاط جهان است.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های دیگری نظیر کمبود کود و خوراک دام، مشکل ضعف در سیستم‌های آبیاری و مدیریت آب، کم‌توجهی به ارقام پرمحصول و نهال‌های کیفی از دیگر موضوعاتی است که اگر خوب مدیریت نشود تاثیر زیادی در کاهش تولیدات کشاورزی خواهد داشت و امیدوارم در صورتی که نمایندگان به بنده برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کنند و با حمایت‌های رییس جمهور ساماندهی جدی صورت گیرد.

وی حمایت از چای و توسعه صنایع تبدیلی چای‌، مدیریت و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی، یکپارچه‌سازی اراضی و حمایت از ارقام پرمحصول برنج و همچنین توسعه بازرگانی کشاورزی در فروش و حتی صادرات را از دیگر موضوعات مهم وزارتخانه جهاد کشاورزی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: همه این برنامه‌ها به صورت عملی و به صورت مبنایی در جزواتی که به عنوان برنامه عملیاتی بنده در وزارت جهاد کشاورزی خدمت نمایندگان ارائه شد آمده است و در هفته گذشته نیز توضیحاتی در ارتباط با این برنامه‌ها با حضور در کمیسیون‌های مجلس ارائه کردم.

حجتی تصریح کرد: در بخش جنگل‌ها و مراتع نیز معتقد به صیانت جدی از منابع هستم و فکر می‌کنم ما نباید به جنگل‌ها برویم مگر با نگاه حفاظتی و حمایتی چرا که جنگل منبع و ماخذ بسیاری از رویش‌های حوزه کشاورزی است و نباید از آن غافل شد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در پاسخ به صحبت‌های برخی از نمایندگان که به عنوان مخالف وزارت حجتی صحبت کرده‌اند گفت: بنده در 15 سال گذشته در بخش‌های مختلفی مدیریتی در وزارت راه ، جهاد سازندگی حضور داشته‌ام و همواره بر کاهش واردات و توسعه تولید داخلی تاکید کردم، همچنین در ارتباط با انتقادات وارده به ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی باید عرض کنیم که بنده فقط به عنوان یک مجری عمل کردم و موضوع جدا شدن عمران روستایی از حیطه مسوولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بخشی از قانون بوده است.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مخالفین و موافقین خود در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به شرط اعتماد مجلس خود را خدمت‌گذار محرومین می‌دانم و معتقدم قشر کشاورز به عنوان محروم‌ترین و زحمت‌کش‌ترین افراد جامعه نیازمند توجه بیشتری است و قطعا برای رسیدن به اهداف کلان جهاد کشاورزی آماده شنیدن نظرات سازنده و انتقادات کارگشای همه کارشناسان و نمایندگان محترم مجلس هستم و خود را موظف به تعامل و همکاری با مجلس می‌دانم.

 

مذاکرات مجلس در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نوباوه و زارعی نمایندگان تهران به عنوان مخالف وزارت آخوندی و لاهوتی و هاشمی نخل ابراهیمی با تقسیم وقت بین خود و همچنین جباری نماینده بندرلنگه و حسین‌زاده نماینده نقده نیز با تقسیم وقت در موافقت با وی سخن گفتند.

 

نوباوه: برنامه‌های ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه‌هایی که به گفته وی در دوران تصدی آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی نشد، گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی که وی به مجلس برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده، مبتنی بر راهبرد است نه عملیات.

به گزارش ایسنا، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده کابینه دولت مقتدر، کاردان و با چشم‌اندازی رو به جلو روبه‌رو شود، گفت: در بررسی برنامه‌های ارائه شده توسط آخوندی – وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی – به این ادله برمی‌خوریم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است، آیا سوابق افراد و عملکرد آنها تجزیه و تحلیل و یا آنالیز می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما چنین سازمان و موسساتی وجود ندارد که عملکرد افراد را در پست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: این پست حساس و کلیدی از سال 72 تا 76 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است و آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را برای افراد نیازمند فراهم کند، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه مسکن است که می‌تواند زمینه مشاغل را هم فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسکن از محوری‌ترین ابزار توسعه اقتصادی است اما آمارها در سال 72 نشان می‌دهد عملکرد آخوندی در این دوران بسیار ضعیف بوده و تقریبا اجرای سکان هدایت قطار مسکن در دوره دوم هاشمی رفسنجانی در حالی به وی سپرده شده که سیاست عرصه زمین شهری و تسهیل در امر دسترسی به مسکن که پیش از آن شاهد رشد نسبی بودیم، متاسفانه تمدید نشده است.

نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همین‌طور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌کنند یا خودشان نمی‌نویسند و یا از مراکز مطالعاتی کمک می‌گیرند، لذا وقتی برنامه وزیر مسکن و شهرسازی یعنی آقای آخوندی در سال 72 را مشاهده می‌کنیم با آنچه که اکنون ارائه کرده، مغایرت دارد.

نماینده مردم تهران، فراهم‌سازی امکانات قانونی جهت تملک زمین با قیمت مناسب، سرمایه‌گذاری به عنوان یک مزیت اساسی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در سال 72 ارائه شده بود اما تحقق نیافته است.

نوباوه با اشاره به شاخص دسترسی افراد به مسکن گفت: برای دهک اول از 25 سال به 35 سال رسیده و برای دهک دوم نیز از 15 سال به 19 سال رسیده است و وزارت مسکن و شهرسازی جهت کنترل قیمت در بازار مسکن عملکرد مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامه‌ها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهم‌ترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود، در حالی که در زمان آخوندی کل مسکن ساخته شده 314 هزار دستگاه در کل کشور بود که در طول چهار سال وزارت وی، به 284 هزار مسکن تنزل یافته است.

نوباوه در پایان با تاکید بر اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیشتر مبتنی بر راهبرد است نه عملیات، گفت: در برنامه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش‌بینی شده در حالی که اکنون ما از 12 هزار کیلومتر راه ریلی بهره‌مند هستیم و انتظار می‌رود که این موضوع عملیاتی شود.

 

ابراهیمی: آخوندی طرح مسکن مهر را با اصلاحاتی ادامه خواهد داد
نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر داد.

 

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر همراهی دولت و مجلس، گفت: بر خود واجب دانستم با توجه به سوابق، تجربیات و برنامه‌های پیشنهادی دکتر عباس آخوندی مواردی را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر آن طی سه جلسه‌ای که شخصا با ایشان داشتم در خصوص شبهات، ابهامات مسائل سیاسی و سوابق کاری ایشان کنکاش نمودم و بعد از متقاعد شدن در همه این زمینه‌ها برای دفاع و برنامه کاری پیشنهادی مصمم گشتم.

وی ادامه داد: همه ما برای حمایت از دولت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده‌ایم، چه دوستانی که به عنوان مخالف صحبت می‌کنند و چه آنهایی که برای موافقت اظهارنظر می‌کنند، قطعا همه آنها برای حمایت از دولت بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های عمرانی و اقتصادی کشور است، افزود: این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به وجود آمده و برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دو فصل مهم حمل و نقل و راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از بیست سازمان و شرکت مادرتخصصی زیرمجموعه این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل چهار بخش وجود دارد، تصریح کرد: این چهار بخش شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی می‌شوند که این چهار بخش قسمت مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و هر کدام از اینها زیرمجموعه‌های زیادی دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش مسکن، اظهار کرد: تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها، تهیه طرح‌های توسعه روستایی، طرح‌های عادی، جامع و تفصیلی هر کدام دارای شرایط، مسائل و مشکلات خاص خویش می‌باشند، همچنین تعداد زیاد از نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه و عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی یکی از چالش‌ها و مسائل این وزارتخانه است.

نماینده مردم میناب و رودان تاکید کرد: با توجه به این شرایط در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه‌ها بیش از 10 سال زمان می‌برد، گفت: این موضوع خسارت بسیار زیادی برای کشور بار می‌آورد بنابراین برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزه‌های عمرانی، اجرایی، مدیریتی و حوزه بازار سرمایه و سهام است.

هاشمی به مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی آخوندی که با وزارتخانه تناسب دارد اشاره کرد.

این نماینده مجلس همچنین به مسائل سیاسی مربوط به وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: خودشان بر این موضوع توضیحات بیشتری می‌دهند اما ایشان در خصوص بحث فتنه توضیح دادند که پس از جلسه‌ای که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد بحث تقلب را رد کردند.

وی در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله ما بتوانیم از ظرفیت مدیرانی همچون جناب آقای آخوندی استفاده کنیم و ایشان در خصوص بحث مسکن مهر نیز گفتند که با اصلاح قسمت‌هایی که مشکلات و معضلاتی داشته موضوع را ادامه خواهند داد و آقای نوباوه ان‌شاءالله در این بحث نگرانی نخواهند داشت.

 

لاهوتی: آخوندی برای رسیدن به اهداف، بخش خصوصی را به کار می‌گیرد
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آخوندی فردی متخصص و متعهد است و برای رسیدن به اهداف موجود بخش خصوصی را نیز به کار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد بائوج لاهوتی در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: دولت نهم بحث مسکن مهر را مطرح کرد که این یک ابتکاری بود اما من سوال می‌کنم آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دارد که ما در اختیار مردم قرار دهیم؟ بنابراین هر دولتی باید با شرایط خود برای حل مشکلات مردم تدبیر کند.

وی ادامه داد: جهت استحضار مخالف محترم می‌گویم که ایشان فرمودند مسکن مهر شش میلیون واحد مسکونی بود که من اصلاح می‌کنم که دو میلیون واحد بوده است و بقیه آن خودمالکی بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به موضوع افزایش مسکن اشاره کرد و گفت: در کشور ما سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد، در سال‌های 80 و 81، 86 و 91 که با بررسی می‌فهمیم که در کدام مقطع درصد افزایش آن بالاتر بوده که آن در سال 91 بوده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یکی از مدیران باسابقه، انقلابی و خوش‌فکر و دارای سوابق مدیریتی هستند که اگر کسی مثل ایشان در راس وزارت راه و شهرسازی قرار نگیرد چه کسی را می‌خواهیم انتخاب کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: 90 درصد جابجایی‌ها در جاده‌هاست که فقط 10 درصد آن بین ریلی و هوایی تقسیم شده که سهم ریل باید افزایش پیدا کند، ما باید 26 هزار کیلومتر راه‌آهن داشته باشیم که با سالی هزار کیلومتر راه‌آهن و با این اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات تا شش هزار میلیارد تومان است نمی‌توان این کار را کرد اما آقای آخوندی اعتقاد دارند می‌توان از توان بخش خصوصی در مشارکت و رسیدن به اهداف استفاده کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید از ابتکارات آقای آخوندی استفاده کرد و ما تا پایان قانون برنامه چهارم، باید پنجاه درصد آزادراه‌های متصل به استان‌ها را می‌ساختیم اما این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر شصت درصد اهداف قانون برنامه تحقق پیدا نکرده که این راه سنگین و دشواری است.

لاهوتی با تاکید بر اداره حمل و نقل هوایی، گفت: سن ناوگان ما بسیار بالاست و این جریان را در تحریم‌ها اداره کردن کار سختی است و باید به دوستانی همچون آقای نیکزاد که تاکنون چنین کاری کردند دست‌مریزاد گفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحاتی همچون کنترل حوادث جاده‌ای را باید دست فردی متخصص سپرد.

 

جباری: آخوندی برای خانه‌دار کردن مردم برنامه دارد
رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی‌کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جباری نماینده مردم بندرلنگه و عضو کمیسیون عمران مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، گفت: موافقت من به دلیل برنامه‌های خوب آقای آخوندی است که می‌تواند فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور باز کند و با تدبیری که منجر به انتخاب وی شده است، توسط تیم اجرایی مناسب این امکان را پیدا کند که وزارت راه و شهرسازی را که از جنبه‌های گوناگون جزو وزارتخانه‌های اساسی در کشور است با شعارهای رییس‌جمهور منتخب هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه لازم است وزیر راه و شهرسازی فردی با دانش مهندسی برای اجرای پروژه‌ها و مدیریت آنها باشد، گفت: باید وزیری انتخاب کنیم که حوزه‌های راه و مسکن را به حرکت در بیاورد و آقای آخوندی از این نظر گزینه مناسبی است.

جباری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال‌های گذشته افزایش شدید پیدا کرده، گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی هر چند تعداد مسکن کم بود اما تورم در بخش مسکن تا این حد نبود و مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی‌کردند. در حال حاضر 60 درصد هزینه خانوار هزینه مسکن است در حالیکه ما 600 هزار مسکن مازاد داریم که به دلیل عدم نظارت مورد استفاده نیست و احتکار شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن امکان صاحبخانه شدن را از مردم می‌گیرد، ‌اظهار کرد: آقای آخوندی در این زمینه برنامه‌های مناسبی دارد. مسکن مهر که در دوره گذشته بر آن تاکید شده بود به دلیل عدم پرداخت وام مسکن منجر به فروش برخی واحدها شده است اما آقای آخوندی برای این بخش برنامه‌ آمایشی و نگاه آمایشی دارد و به عدالت در حوزه مسکن اهمیت می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مهم این است که وزیر به اجرای عدالت اهمیت دهد. دغدغه عمومی مردم و نمایندگان در خصوص مسکن بسیار جدی است. داشتن دید مدیریتی در این زمینه لازم است. آقای آخوندی توجه ویژه‌ای به قوانین دارد. قوانین نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی در زمان مسئولیت ایشان ایجاد شده است.

جباری با اشاره به سابقه فعالیت آخوندی در وزارت مسکن، گفت: آقای آخوندی برنامه پاک را که مخفف پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی بوده است برای خانه‌دار کردن مردم اجرایی کرده است. در زمان آقای آخوندی برای همه اقشار برنامه‌هایی برای خانه‌دار شدن وجود داشته است تا اقشار توانمند با پول خودشان و دیگران با سیاست‌های حمایتی صاحب خانه شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: برنامه‌های آقای آخوندی در زمینه توسعه حمل و نقل هم بسیار جدی و جامع‌نگر است، ضمن اینکه ایشان فرزند شیخ علی آخوندی و نواده علامه امینی است که من از نمایندگان خواهش می‌کنم با رای قاطع به انتخاب وی کمک کنند.

 

زارعی:‌ آخوندی با رفتارهای خود در انتخابات 88، برای "موسوی" تصور اشتباه ایجاد کرد
یک نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آخوندی و دوستانشان با رفتارهای خود در انتخابات سال 88 تصورات اشتباه برای میرحسین موسوی ایجاد کرده و باعث شدند ایشان اعلام پیروزی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر زارعی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: لازم است برای روشن شدن افکار برخی از موضوعات را بیان کنیم، ایشان در سال 88 نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و پس از قطع شدن اس‌ام‌اس‌ها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامک‌ها از سر گرفته شود.

وی افزود: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.

زارعی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف‌هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق‌ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامه‌ای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه‌ای کردند.

وی افزود: در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راه‌حل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانستند و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی می‌گرفتند امروز شاهد مسائل پیش‌آمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمی‌تواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شود و فضای کشور غبارآلود شد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی به عملکرد برخی از افراد رسیدگی مناسبی نداشتند، گفت: من معتقدم افراد پشت پرده‌ای در اتفاقات سال 88 بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمان وزارتش در سال 72 گفت: سال 72 زمانی که آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کردند، قانون ارائه زمین به مردم را که پیش از ایشان اجرا می‌شد، متوقف نمودند و این موضوع باعث کاهش تولید و عرضه مسکن در کشور شد و به دنبال آن نیز شاهد افزایش سه برابری قیمت زمین و مسکن بودیم.

زارعی تصریح کرد: بعد از این تصمیمات در این صورت از یک سو مشارکت مردم در تولید مسکن کاسته شد و از یک سو قیمت مسکن افزایش و شاید برخی از گرانی‌های چند سال اخیر مسکن ریشه در آن تصمیم دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسوولیتی در وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند و اگر از این موضوع نیز صرفنظر کنیم، معتقدم ایشان بیش از آنکه یک مهندس راه و شهرسازی باشد، یک شخصیت سیاسی است و مواضع سیاسی ایشان در طول سال‌های اخیر این موضوع را تایید می‌کند.

 

حسین‌زاده:اگر آخوندی نقشی را که برخی متصورند داشته، الان می‌باید در حصر می‌بود
یک نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در آغاز اظهارات خود با اشاره به اینکه امیدوار است سخنان امروز در مورد آقای آخوندی آخرین مورد از اظهارات در مورد حوادث سال 88 باشد، ادامه داد: آقای روحانی برای مدت شانزده سال یعنی بیشترین طول مدت در تاریخ جمهوری اسلامی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و بیشتر از هر کسی می‌تواند در حوزه امنیت صاحب‌نظر باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین‌زاده نماینده مردم نقده با اشاره به سابقه آقای روحانی در طول سالیان‌ گذشته، گفت: آقای روحانی طی شانزده سال گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و ارتباط خاصی با رهبری دارد. حضور افرادی که وی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت مطرح کرده حرکت به سمت نوع جدیدی از مدیریت است. ما در سال‌های گذشته مدیریت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را تجربه کرده‌ایم اما هر کسی این حق را دارد که از سبد آرای خودش اعضای کابینه‌اش را مشخص کند با این حال آقای روحانی در مسیر اعتدال گام برداشته و از همه نیروها استفاده کرده است.

وی با اشاره به برخی انتقادات در مورد نقش آخوندی در حوادث سال 88، گفت: اگر آقای آخوندی چنین نقشی که برای او متصور هستند را داشته است حالا باید در حصر خانگی می‌بود در صورتی که آقای آخوندی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته و در آن درخواست کرده هیاتی از قضات برای بررسی اتفاقات رخ داده در آن زمان تشکیل شود.

حسین‌زاده در ادامه اظهار کرد: در کشور 74 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که شش میلیون نفر در آن سکونت می‌کنند. با وجود دو میلیون مسکن مهر ساخته شده و 600 میلیون درآمد نفتی کشور قیمت مسکن در طول سال‌های گذشته شش برابر شده است. آقای آخوندی در راستای تحقق قانون اساسی برنامه‌هایی برای مسکن‌دار کردن مردم دارد. باید به شرایط فعلی دولت توجه داشت. پنج هزار میلیارد تومان بدهی مالی داریم و تنها سیزده درصد بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است. ما در شرایط فعلی به یک وزیر اقتصادی نیاز داریم نه یک وزیر کارگاهی.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به این مساله که 28 هزار نفر در سال در حوادث رانندگی در کشور کشته می‌شوند، گفت: ما نیاز به وزیری داریم که به جای هزینه‌محوری، درآمدمحوری را در برنامه‌های خودش قرار دهد. استاندارد ساعت پرواز در دنیا سه هزار و 400 و در ایران هزار و 414 است. این شکاف باید توسط وزارت راه و شهرسازی پر شود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره آخوندی، گفت: بنیاد مسکن به قدری موفق بوده است که همین حالا هم هر وقت دولت دچار مشکل می‌شود دست کمک به سمت این بنیاد دراز می‌کند. آقای آخوندی معتقد به اجرای طرح‌های آمایشی است و کسی است که پیش‌نویس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را آماده کرده است. من از نمایندگان عزیز می‌خواهم که به آقای آخوندی و به کابینه‌ای که ملت انتخاب کرده است رای مثبت و قاطع بدهند.

 

بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده، گفت که به بخش خصوصی اطمینان می‌دهد که می‌تواند به دولت اعتماد کرده و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی در جلسه علنی عصر امروز(چهارشنبه) در بررسی صلاحیت و برنامه‌های وی در مجلس شورای اسلامی عدالت را از اصول حاکم بر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: انعکاس این اصل در برنامه من در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع، استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی تمام سرزمین ایران خواهد بود نه اینکه منابع تنها در تهران تمرکز یابد.

وی در ادامه رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌هایش خواند و اضافه کرد: بر این مبنا دسترسی ایمن و آزاد منابع در اختیار وزارتخانه، شبکه راه‌ها، شهرها، روستاها و فعالیت‌های حرفه‌ای و کسب و کار در صدر برنامه‌های من قرار دارد.

آخوندی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری عظیم انباشته شده در صنعت حمل ونقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جاده‌ها را از مسائل اصلی مورد توجه دانست و اظهار کرد: پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل دارند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و مقابله با فساد اصول دیگر حاکم بر برنامه پیشنهادی من است زیرا معتقدم توسعه با فساد به دست نمی‌آید.

وی با پرهزینه خواندن صنعت حمل ونقل و تاسیسات زیربنایی اضافه کرد: متاسفانه دولت به لحاظ اقتصادی در وضعی قرار دارد که منابع مالی محدود است لذا برای اجرای طرح‌های زیربنایی، راه‌آهن، جاده، آزادراه و بزرگراه چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی وجود ندارد و باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقدماتی را فراهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان 10 درصد تولید ناخالص داخلی را شکل می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم این صنعت در بازار سرمایه نزدیک به صفر است و در واقع درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است برای اینکه بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل پیدا کند، نیاز است ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و جاده‌ای وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در سرمایه‌گذاری در جاده‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها عمدتا نهادهای عمومی غیردولتی سرمایه‌گذاری کردند و تمایل بخش خصوصی کم است و ما باید این تمایل را ایجاد کنیم. وضع اسفناک سرمایه‌گذاری جاده تهران - شمال را همه می‌دانند و باید در این موارد بازنگری جدی شود و فضا برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری فراهم شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه وزیر راه باید از بن دندان اعتقاد به توسعه سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: با گفت‌وگوهای مستمری که با دوستان بخش خصوصی داشتم شاید بتوانم به بخش خصوصی اطمینان بدهم که می‌توانند به دولت اعتماد کنند و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه اضافه کرد: این امر موجب افزایش امکان ترانزیت می‌شود و اقتصاد مناطق مرزی را نیز رونق می‌دهد. نمایندگان هم علاقمند بودند کریدور شمال جنوب و شرق غرب فعال شود تا هم به افزایش استاندارد و کیفیت حمل و نقل بینجامد و هم بازار جدیدی به دست بیاید.

آخوندی با بیان اینکه ایران باید سهم جدی‌تری از بازار حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی خصوصا در حوزه دریایی داشته باشد، گفت: ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و حوزه بار،مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده‌ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل می‌دهد که باید به توسعه آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه فرسودگی ناوگان هوایی کشور را مورد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده که ظرفیت ناوگان هوایی به 1.5 برابر افزایش یابد و عمر ناوگان جوان شود و ایمنی آن افزایش یابد. خوشبختانه مصوبه خوبی وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت هوایی وجود دارد و این موضوع باید در دولت جدید پیگیری شود تا ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

وی در ادامه به برنامه خود در زمینه ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید شورا و سازمان ایمنی جاده را تاسیس کنیم و با آموزش شهروندان موجبات ارتقا ایمنی جاده‌ها را فراهم کنیم.

آخوندی در ادامه با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: اصل 44 می‌گوید که بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی می‌گیرد ضرورتی ندارد، ماب اید در وزارت راه و شهرسازی تمامی این فرآیندها را مجددا بازبینی کنیم تا گرفتن مجوز برای هر مساله اندکی مورد نیاز نباشد.

وزیر پیشنهادی همچنین گفت:قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوره من تهیه شد و به تصویب مجلس رسید. امروز در حوزه حمل و نقل ما فاقد سازمان حرفه‌ای هستیم، اگر بشود با کمک شما نمایندگان فعالیت‌های نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل ونقل تسری دهیم این امر به فعالیت‌های جدید، اشتغال مهندسان، افزایش عمر مفید راه‌ها و افزایش کارآیی صنعت حمل و نقل منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش استانداردهای بخش حمل و نقل به سطح بین‌المللی اضافه کرد: ما مهندسان فارغ‌التحصیل بسیار زیادی داریم در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند که اگر آموزش در سطح بین‌المللی پیدا نکنند امکان فراهم شدن کسب و کار برای همه آنها وجود ندارد. لذا ما مجبوریم استانداردها را افزایش دهیم تا اینها در بازار بین‌المللی فعالیت کنند و خود تولیدکننده ثروت و ارز باشند.

آخوندی لزوم توجه به توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی، بهسازی مسکن روستایی، طرح‌های هادی روستایی، راههای روستایی و حوزه حمل و نقل روستایی خاطرنشان کرد: قبل از سال 72 چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی و صنعتی کردن اراضی روستایی وجود نداشت و اینها دستاوردهای دوران مسئولیت من در وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اصلی‌ترین مساله در حوزه شهرسازی را توسعه متوازن جمعیت در سرزمین دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر است اکثر شهرها و مناطق روستایی به تدریج جمعیت‌شان در حال تخلیه است؛ در حالی که باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی به وجود بیاید. بر همین اساس است که آمایش سرزمینی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مجلس از نمایندگانی که در موافقت و مخالفت با برنامه وی صحبت کردند، تقدیر کرد.

آخوندی: بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر خدای نکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

 

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه‌ها و راهبردهایش، گفت: در نظام مدیریت شهری متاسفانه توزیع مدیریت بین مدیریت شهری و دولت مناسب نیست، اختیارات شهرداران را از دوران گذشته دنبال کرده‌ام علاوه بر شهرداری‌ها، سایر نهادهای خدماتی نیز باید اختیارات‌شان افزایش یابد.

وی با تشریح دیدگاهش در خصوص مسکن مهر، گفت: باید برای سه دهک پایین جامعه مسکن مهر ساخته شود، در دوره بنده نیز مسکنی تحت عنوان مسکن اجتماعی بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه‌ها و برنامه‌های دولت کوچک‌ترین توجهی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد نمی‌شد، چون فرض بر این بود که ساختن مسکن باید توسط خود مردم انجام شود بنابراین در آن دوران زمین توزیع می‌شد؛ در قانون اساسی داشتن مسکن حق تمام شهروندان است و ما هم از ساختن مسکن مهر برای اقشار کم‌درآمد حمایت می‌کنیم و اصلا بنده اولین نفر بودم که از ساختن مسکن برای افراد کم‌درآمد حمایت کردم.

آخوندی با طرح پرسشی، گفت: سوال اینجاست که آیا مسکن مهر تمام سیاست مسکن کشور است؟ یا مسکن اقشار متوسط هم باید در دستور باشد، حالا به مکان‌یابی مسکن مهر هم کاری ندارم.

وی ابراز تاسف کرد: در بخش تاسیسات زیربنایی و روبنایی و شهری با مشکلات جدی و متعددی روبرو هستیم، وزارت مسکن باید خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کند، راهکار آن تمرکز کمک‌های دولتی و افزایش اختیارات شهرداری‌هاست، بنده از وزیر راه و شهرسازی سابق تشکر می‌کنم ولی سوالم از ایشان این است که آیا ماموریت وزارت مسکن که باید ماموریتی استراتژیک باشد و همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای و شهری را با هم ببیند، باید محدود به مسکن مهر می‌شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آمار بیژن نوباوه را اشتباه خواند و گفت: کل مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که 800 هزار واحد نیمه کاره باقی مانده است که با مشکلات زیربنایی فراوانی دست به گریبان است.

وی جوان کردن سن مدیران وزارت راه و شهرسازی و توانمند کردن این وزارتخانه را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و از نمایندگان خواست اجازه دهند هر کس که به وزارت راه و شهرسازی منصوب شد 9 ماه فرصت تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل و چالش‌های بخش مسکن داشته باشد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی سوابق اجرایی خود پرداخت و افزود: جزء اولین‌های جهاد سازندگی بوده‌ام که با حکم شهید بهشتی به این مسئولیت منصوب شدم، علاوه بر آن مسئول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودم و در عملیات‌های متعدد جنگ تحمیلی حضور داشتم، در سال 61 معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور وقت شدم، در همان حین مسئول شورای تامین غرب کشور هم شدم،در این مسئولیت هیچگاه رویکرد اجتماعی و امنیتی را با یکدیگر خلط نکردم و حتی بخش زیادی از سیاست‌های امنیتی را با رویکردهای فرهنگی دنبال کردم.

وی یادآور شد: نابهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی را در آن سال‌ها تهیه و تقدیم رییس‌جمهور وقت (مقام معظم رهبری) کردم که مورد حمایت جدی ایشان قرار گرفت، در سال 66 رییس بنیاد مسکن شدم و در آن سال زلزله گیلان به وقوع پیوست و بنده ماموریت سامان دادن زلزله بزرگ ایران را پیدا کردم و ظرف دو سال 220 هزار مسکن را ساختیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: در آن سال موفق به جذب 200 میلیون دلار از بانک جهانی برای بنیاد مسکن شدم و در سال 72 وزیر مسکن شدم و در آن سال طرح‌های آمایش سرزمین و شکل دادن انجمن نظام مهندسی ساختمان را دنبال کردم.

آخوندی با اشاره به آمار علی‌اصغر زارعی که در مخالفت با وی صحبت کرد، گفت: گفته شد در دوره مسئولیتی بنده نرخ مسکن سه برابر شد، من نمی‌دانم این آمار از کجا آمده است ولی به گواهی آمار یکی از روزنامه‌های رسمی کشور نرخ زمین و مسکن در هشت سال گذشته 9 و شش برابر افزایش یافته است، آقایان چرا اطلاعات درست به منتقدان بنده نمی‌دهند؟

وی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه‌ خود گفت: آقای علی‌اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می‌دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم،‌ گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سوال می‌رود. بنده تمام زندگی‌ام را وقف پشتیبانی از جبهه‌ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری‌ام می‌پرسند.

آخوندی با اشاره به برخی از انتقادات علی‌اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رییس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟

وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با قرائت چند بیت شعر، گفت:

من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من

بر این زادم هم بر این بگذرم

یقین دان که خاک در حیدرم.

ما حتما به آیین این کشور وفادار هستیم.

 

لغو برنامه سفارت ایران در برلین با فشار لابی های اسراییل

Posted: 14 Aug 2013 03:45 AM PDT

جرس: برنامه سفارت ایران در مرکز فرهنگی و آموزشی " یورانیا" در برلین به با فشارهای لابی های حامی اسراییل و به بهانه " ترویج خشونت و ترور و نفی موجودیت اسراییل" در این نشست، از سوی رییس این مرکز فرهنگی لغو شد.


به گزارش عصر ایران به نقل از جروزالم پست، نشست " فلسطین؛ صلح بر مبنای عدالت" که با میزبانی سفارت ایران در برلین و با دعوت بخشی از متفکران یهودی ، مسیحی و مسلمان برای سخنرانی در این نشست برای روز جمعه ترتیب داده شده بود، از سوی رییس این مرکز فرهنگی و در اثر لابی و فشارهای محافل حامی اسراییل و انجمن دوستی آلمان و اسراییل لغو شد.

 


دکتر "اوریش بله یر" رییس مرکز فرهنگی " یورانیا " در بیانیه ای که پس از تصمیم به لغو این گردهمایی و در توجیه آن صادر کرده نوشته است:" اهداف این گردهمایی در مغایرت با نیات صلح جویانه مرکز فرهنگی یورانیا بود، چرا که حق بقای اسراییل در این نشست با تئوریزه کردن خشونت و ترور تحت عناوینی چون مقاومت در برابر اشغالگری سرزمین توجیه خواهد شد."

 

از اوایل ماه جاری میلادی لابی های نزدیک به اسراییل در آلمان با ارسال نامه هایی به رییس مرکز یورانیا خواستار لغو این برنامه سفارت ایران شده بودند.

 

سفارت ایران از سال 2006 همه ساله در موضوع فلسطین نشست هایی را در این مرکز فرهنگی برلین برگزار کرده است.

 

از دعوت شدگان و سخنرانان اصلی این نشست خانم " پترا وایلد " روزنامه نگار و ناشر معروف آلمانی مخالف صهیونیسم بود که کتاب " آپارتاید و پاک سازی نژادی در فلسطین" را به نگارش در آورده است.

 

" گابی وبر" پزشک ضد صهیونیست از کافه فلسطین شهر فرایبورگ نیز که نام او در بین سخنرانان اصلی نشست قرار داشت، در اظهار نظری با محکوم کردن این اقدام ، آن را تسلیم شدن در برابر فشارهای لابی های حامی اسراییل دانست.

بانک جهانی؛ ایران مقام سوم بالاترین تورم جهان شد

Posted: 14 Aug 2013 03:41 AM PDT

جرس: بانک جهانی در گزارشی شاخص تورم ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی را ۲۷٫۳ درصد اعلام کرد که پس از بلاروس و سوریه رتبه سوم را دارد.

به گزارش فارس، بانک جهانی در آخرین اعلام خود از وضعیت تورم و قدرت خرید مردم در فاصله ۴ ساله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بالاترین تورم کشورها را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، بلاروس با ۵۹٫۲ درصد تورم در سال ۲۰۱۲ بالاترین شاخص تورم را در جهان داشته است.
همچنین جمهوری عربی سوریه با ۳۶٫۷ درصد جایگاه دوم و جمهوری اسلامی ایران با ۲۷٫۳ درصد جایگاه سوم تورم را دارد.

بنا بر این گزارش  نمودارهای تورم در این گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تورم ایران و سوریه شیب صعودی داشته و تورم بلاروس به سمت ثبات حرکت می‌کند.

 اتیوپی با ۲۳٫۴ درصد، مالاوی با ۲۱٫۳ درصد، ونزوئلا ۲۱٫۱ درصد، بروندی با ۱۸ درصد، یمن ۱۷٫۳ درصد، تانزانیا با ۱۶ درصد، گینه با ۱۵٫۲ درصد، ۱۰ کشور اول با تورم بالا به حساب می‌آیند.

گرجستان با منفی ۰٫۹، سوئیس با منفی ۰٫۷، ژاپن با صفر درصد تورم در انتهای این لیست قرار گرفته‌اند.

بنابراین گزارش، کویت با ۲٫۹ درصد، عمان ۲٫۹ درصد، چین ۲٫۷ درصد، ارمنستان ۲٫۶ درصد، عربستان سعودی با ۴٫۵ درصد، اردن با ۴٫۸ درصد، مصر ۷٫۱ درصد، ترکیه ۸٫۹ درصد، هند ۹٫۳ درصد، پاکستان ۹٫۷ درصد و افغانستان با ۶٫۸ درصد از کشورهای مهم منطقه هستند.

تورم ایران در سال ۲۰۱۱، ۲۰٫۶ درصد، در سال ۲۰۱۰، ۱۰٫۱ درصد، در سال ۲۰۰۹، ۱۳٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۸، ۲۵٫۵ درصد گزارش شده است.

برخی از کارشناسان اقتصاد ایران اعتقاد دارند تورم ایران از رقم  اعلام شده بالاتر است . حسن روحانی رئیس جمهور کشور ار تورم ۴۲ درصدی در دوره احمدی نژاد خبر داده بود.

ویلای مهران مدیری

Posted: 14 Aug 2013 03:24 AM PDT

سید ابراهیم نبوی
اقبال به جامعه روی آورد؛ تذکره یخچالیه؛ آسمانخراش جهنمی؛ کنسرت احسان خواجه امیری برگزار شد      


ایرانشهر(۲)

 


ویلای مهران مدیری

یعنی اگر کسی می خواست وضعیت اخلاقی جامعه‌ای که به دلیل فروپاشی اجتماعی و اخلاقی دچار یک اقتصاد سرگردان و اخلاق ویران نشان بدهد عمرا اگر می توانست تصویری بهتر از کاری که مهران مدیری در ویلای من کرده است، نشان بدهد. از آن کارهایی است که باید در مقابلش تعظیم کرد و‌ای ول گفت به کارگردانش و فکری که پشت سریال است و ذهنی که اینقدر زیبا سریال را ساخته است. داستان تازگی ندارد، کسی به نام مشکات در حال مرگ است، یک میلیاردر عجیب و غریب که هیچ کسی را در دنیا ندارد، برای یافتن وراث او در روزنامه آگهی می دهند و سروکله مردم پیدا می شود. اغلب کسانی که خود را وارث وی معرفی می کنند کلاهبردارند. اولی که می آید، فکر می کنی یعنی شارلاتان تر از این هم آدم پیدا می شود؟ بعد نفر دوم می آید که صد مرحله از قبلی پیچیده تر و عجیب و غریب تر است.

ویلای من که خشایار الوند و امیرمهدی ژوله آن را نوشته اند، طرحی بسیار جذاب دارد و به جرئت می توانم بگویم که حداقل از قسمت سوم و چهارمش بین پنج تا ده بازیگر اصلی و شخصیت اصلی طنز دارد. شخصیت هایی که به خوبی وارد داستان می شوند، بخوبی در داستان پیش می روند و بخوبی در متن و صحنه باقی می مانند. ویلای من از نظر تولید مثل قهوه تلخ است؛ تولید بصورت خصوصی و دی وی دی انجام گرفته اما مطابق معمول دانلود کردن آن در اینترنت انجام می شود.

جز مهران مدیری که علاوه بر کارگردانی این سریال و طراحی صحنه و لباس آن، مثل اکثر کارهایش در آن بازی هم می کند، سیامک انصاری، برزو ارجمند، کمند امیرسلیمانی، رابعه اسکویی، امیر کاوه آهنین جان، بهار ارجمند، افسانه چهره آزاد، پانته آ رهنمون، ماندانا سوری، الیکا عبدالرزاقی، رضا فیض نوروزی، مهدی فقیه، محسن قاضی مرادی، هادی کاظمی، مریم کاویانی، علی لک پوریان، عارف لرستانی، مهران مدیری، نگین معتضدی، دریا مرادی دشت، غلامرضا نیکخواه، علی برقی، مهرداد مسعودنیا در ویلای من بازی می کنند. از این افراد چند نفری مثل برزو ارجمند و علی لک پوریان و برزو ارجمند و چند نفری دیگر در کارهای مهران مدیری و بخصوص قهوه تلخ بازی کردند، اما افرادی مثل محسن قاضی مرادی و رضا فیض نوروزی که اولی از بازیگران حرفه‌ای کمدی کشور است و دومی با سریال طنز « کاکتوس» از محمدرضا هنرمند کارش را شروع کرد و بعدا در مرد هزارچهره و قهوه تلخ به مهران مدیری پیوست.

شک ندارم گفتن این که کار کمدی‌های مهران مدیری یکی از نوگراترین شکل‌های استفاده از طنز مدرن و پیشرو است، بیراه نیست. او بیست سال است در هر شرایط سیاسی به شکلی مستقل توانسته کار خوب بسازد و علیرغم دشواری‌های فراوان همیشه با ساختن طنزهای زیرپوستی و عمیق ضمن ساختن کارهای سرگرم کننده ماهیت طنز اجتماعی اثرگذار و نقاد را ایفا کند. کارهای مهران مدیری را خوب ببینید و آنها را دانلود نکنید. نپرداختن هزینه تولید اثر هنرمند مستقل باعث از میان رفتن استقلال هنرمند می شود. کپی نکنید و اصل کارها را بخرید.


اقبال به جامعه روی آورد

ماشاء الله شمس الواعظین اعلام کرده است که از مهرماه نشریه اقبال به سردبیری شمس الواعظین، با محمد عطریانفر به عنوان رئیس شورای راهبردی و مدیر عاملی احمد ستاری که از شخصیت‌های موثر در روزنامه نگاری عصر اصلاحات و روزنامه نگاری مدرن ایران است، منتشر می شود. مرتضی فلاح مدیر مسوول و صاحب امتیاز نشریه « اقبال» است. جای ما و همه روزنامه نگاران عصر اصلاحات خالی است، نسل جدید جای ما را پر کرده و ما برای شمس و ستاری و عطریانفر و همه همکاران آرزوی موفقیت می کنیم. کمکی بود در خدمتیم. موفق باشید.



آسمانخراش جهنمی

واقعا که احمدی نژادی شدن یک پدیده در جهان بود، وگرنه چه کسی می توانست تصور کند که آدمی مثل مورالس رئیس جمهور یک کشور شود، یا مثلا در ترکیه اردوغان به همین راحتی کشورش را به باد فنا بدهد. البته موضوع صرفا در سیاست خلاصه نمی شود. انگار دنیا به مدت یک دهه تصمیم گرفته کارهای احمقانه بکند. به همین دلیل مسوولان آسمانخراش اینتمپو که ۴۷ طبقه است و با بودجه‌ای برابر ۱۲۲ میلیون و هشتصد هزار دلار از سال ۲۰۰۵ ساخت آن آغاز شده است و در سال ۲۰۱۱ به پایان رسیده و البته آخرین مراحل آن تا سال ۲۰۱۴ تمام می شود، بعد از اینکه کل ساختمان تمام شده تازه متوجه شدند که برای این ساختمان ۴۷ طبقه آسانسور درست نکرده اند. مثل این می ماند که شما یک وزیرخارجه را بفرستید به ماموریت سنگال و وسط راه برکنارش کنید. این چه مثال نامربوطی بود؟ چنین می توان گفت که فعلا با هر بدبختی است ۳۵ درصد آپارتمانها به خریداران که عمدتا خارجی‌ها هستند فروخته شده و .... به هر حال فرقی نمی کند، آسمانخراش ۴۷ طبقه آسانسور ندارد، به همین راحتی.



تذکره یخچالیه

مدتی است دارم روی کتاب تذکره یخچالیه کار می کنم. کتاب مهمی است که به نظرم فاصله طنز قدیم و طنز جدید را طی کرده است. تذکره یخچالیه شصت هفتاد سال قبل از مشروطه توسط محمد علی مذهب نوشته شده و به رغم اینکه افرادی مثل احمد گلچین و محیط طباطبایی بر آن مقدمه نوشته اند و آن را تصحیح کردند، پر از اغلاط مختلف و کلمات مبهم و غیر رایج است. ممکن است گفتن این حرف طرفداران تصحیح و مقابله و مقدمه نویسی بر آثار قدیمی را ناراحت کند، ولی واقعیت این است که نه احمد گلچین به عنوان یک استاد ادبیات و نه محیط طباطبایی انگار جنبه‌های طنز محمد علی مذهب را نفهمیدند. حتی در جاهایی که شوخی به صورت نظیره نویسی اشعار احمقانه اعم از مدح و هزل و هجو بوده، مصحح کتاب متوجه شوخی‌های نویسنده تذکره نشده است. دارم کار را اصلاح می کنم. جالب اینکه انگار برای هیچکس مهم نیست که این اثر یک کار مهم در طنز ایران است و اگر کسی آن را تصحیح تمیزی نکند، این اثر می میرد. فکر کنم کار تا یکی دو هفته دیگر تمام بشود و بفرستمش برای چاپ. دو سه کار مهم هم در دستم است که آنها اگر چه خوب تصحیح شدند، ولی وارد بازار نشدند. یکی‌شان نوادر راغب اصفهانی یا محاضرات الادباست که اثری بسیار مهم است و دو دیگر یکی کدومطبخ قلندری ملاادهم خلخالی و دیگر رساله شیخ و شوخ که هر سه را حضرت احمد مجاهد تصحیح تمیزی کرده و هر سه کتاب در تیراژ محدود در دهه هفتاد و شصت توسط انتشارات سروش چاپ محدود شده و تمام. جالب است که اگر خوب بگردیم می بینیم از هر ده اثر مهم طنز تاریخ ایران، هشت اثر هرگز در سی چهل سال گذشته چاپ نشده. تاریخ طولانی داشتن همین مکافات را دارد، زرتی به بادش می دهیم.


کنسرت احسان خواجه امیری برگزار شد

رفته بودم ولایت تگزاس در مملکت ینگه دنیا و میهمان زن و شوهری بودم که شوهر مربوطه اهل یزد بود و آشنا به فرهنگ عامیانه آن محل و همسرش اهل بندرعباس و آشنا با موسیقی اصیل و خوب و درست بندرعباس. از موسیقی سنتی خوب بندر بگیر تا انواع موسیقی تلفیقی که اصلا روحم هم از این حد از کار در موسیقی منطقه بندرعباس خبر نداشت و تازه متوجه شدم که جریان قدرتمندی مشغول کار روی موسیقی بندر است. همین است که احسان خواجه امیری خواننده و تولید کننده موسیقی پاپ کشور هفته قبل در بندرعباس کنسرت داد در تالار شهید آوینی بندر و قطعات " احساس آرامش"، " غریبانه"، " نمی دونی"، خلاصم کن"، " تموم قلب من" و این حقم نیست را اجرا کرد. حالا شاید یک زمانی فرصتی شد و اندکی از موسیقی مدرن و جدید بندرعباس را معرفی کردم.

سفری رفته بودم به هامبورگ و در آنجا یک شب میهمان یکی از مهم‌ترین طنزنویسان امروز افغانستان یعنی یما خان جناب کاکه تیغون بودم. دو کتاب از آثارش به نام‌های " کاکه تیغون در مسیر تاریخ" و " لبخند شیطانی" را از آثار منظوم و منثورش سوغاتی آوردم و کلی درباره‌اش حرف دارم که دفعه بعد به آن خواهم پرداخت. درباره این ستون و این نوشته‌ها چنانکه نظری داشتید برایم‌ای میل بزنید. باید بگویم که دوستان جرس کامنت‌های این صفحه را باز کنند که اگر نظری داشتید بدهید که من هم بدانم شما چه می گوئید. اگر نظری داشتید برایم‌ای میل بزنید. این هم آدرس من برای معرفی کتابها و سی دی‌ها و کلیپ‌های تان و هرچه که می خواهد دل تنگ تان بگوئید.

  
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

 

نیاز به ادامه درمان مهدی کروبی در بیمارستان

Posted: 14 Aug 2013 03:22 AM PDT

جرس: خانواده مهدی کروبی با انتشار پیامی، ضمن ابراز امیدواری در خصوص موافقت مقامات امنیتی با انتقال دوباره آقای کروبی به بیمارستان جهت پیگیری مراحل درمانی ایشان؛ از کادر پزشکی بیمارستان قلب تهران در دوره بستری بودن مهدی کروبی در آن بیمارستان، تشکر نموده است.

 

به گزارش سحام، مهدی کروبی، هفتم مرداد ماه جهت انجام امور درمانی و انجام برخی آزمایشات در بیمارستان قلب تهران بستری شده بود.
ایشان پس از دو روز بستری بودن و انجام عمل آنژیوگرافی، مجددا به ساختمان امن وزارت اطلاعات منتقل شدند.
 

خانواده مهدی کروبی در نامه امروز خود، به تاکید پزشکان معالج ایشان برای پیگیری و ادامه امور درمانی این رهبر زندانی اشاره کرده و ابراز امیدواری نموده اند که این امر هرچه زودتر محقق گردد.

 

پیشتر، مقامات امنیتی در پی افزایش نگرانی ها پیرامون وضعیت سلامت آقای کروبی، وی را طی یک هفته سه بار به بیمارستان منتقل کرده بودند.

در آن تاریخ، محمدحسین کروبی درباره دلایل انتقال پدرش به بیمارستان گفته بود: “مدتی بود که کتف و دست پدر درد می کرد و به لحاظ جسمی، حالشان خوب نبود. به همین دلیل هفته پیش ایشان را سه بار به بیمارستان برای انجام ام آر آی برده و مشخص می شود که پدرم علاوه بر گرفتگی رگ قلب و نیاز به انجام آنژیوگرافی؛ از غلظت و چربی بالای خون نیز رنج می برد. علاوه بر این به خاطر شرایط این دوسال، پزشکان تشخیص دادند که ایشان به آرتروز گردن هم مبتلا شدند.”

 

طی یک سال اخیر و با شدت گرفتن نگرانی ها پیرامون وضعیت سلامت آقای کروبی، خانواده ایشان بارها از مقامات امنیتی خواسته بودند تا پرونده پزشکی ایشان را در اختیار خانواده قرار دهند؛ که این امر سرانجام دو هفته پیش تحقق یافت.

 

از دیگر خواسته های خانواده کروبی، انتقال مهدی کروبی به منزل مسکونی خودش در منطقه جماران بوده است که همچنان این امر با مخالفت مسئولان امنیتی روبروست.

 

آقای کروبی به دلیل حبس دوساله در ساختمان امن وزارت اطلاعات و تحت نظر ماموران، و عدم بهره بردن از هوای آزاد و نور مستقیم آفتاب، دچار مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات تنفسی و… شده است.

 
خانواده مهدی کروبی همچون گذشته روحیه این زندانی سیاسی را بسیار قوی و خوب توصیف کرده است.
 
اکنون بیش از ۹۰۰ روز از حبس آقایان کروبی و موسوی و نیز خانم رهنورد می گذرد.
 
 
به گزارش سحام، متن کامل پیام خانواده مهدی کروبی به شرح زیر است:
 
به نام خدا
 

در راستای پاسخگویی به نگرانی های دوستان و عزیزان گرامی و نیز در جهت آگاهی ملت ایران از شرایط جسمی آقای کروبی؛ سرانجام برای اولین بار پس از آغاز حبس، مقامات امنیتی جهت پیگیری وضعیت سلامت و درمان ایشان، پرونده پزشکی آقای کروبی را در اختیار خانواده قرار داده و ایشان برای انجام عمل آنژیوگرافی و انجام برخی آزمایشات، در بیمارستان قلب تهران بستری شدند. لذا از این روی ضمن ابراز تشکر از مدیران و پرسنل خدوم بیمارستان قلب تهران، مراتب سپاس خود را از جناب آقای دکتر سالاری فر و نیز کادر فداکار پرستاری اعلام می داریم.

 

لازم به توضیح است که بنا به توصیه اکید کادر پزشکی، آقای کروبی باید برای تکمیل دوره درمان خود دوباره در بیمارستان بستری و امور مربوط به درمان ایشان مجددا پیگیری گردد. به همین جهت امیدوارم همچون مرتبه قبل، مقامات امنیتی شرایط را برای تداوم پیگیری امور درمانی آقای کروبی فراهم آورند.

 

در پایان ضمن ذکر این نکته که روحیه آقای کروبی همچون گذشته بسیار قوی و مطلوب بوده؛ کمال سپاسگذاری خود را از همه عزیزانی که نگران وضعیت ایشان بودند، عرض می کنیم.

 
با احترام
خانواده مهدی کروبی

مقام ارشد سپاه خبر داد؛ سازماندهی بیش از ۱۷ هزار پاسدار برای مقابله با جنگ نرم

Posted: 14 Aug 2013 03:22 AM PDT

جرس: معاون نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، از توانمندی‌های سپاه در خارج از مرزها خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سپاه پاسداران طی سال‌های گذشته، امروز برای مقابله با جنگ نرم چندین لشکر در سپاه داریم.


به گزارش ایلنا، سردار پاسدار آسودی، صبح امروز در حاشیه بازدید از پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق افزود: هم‌اکنون بیش از 17 هزار پاسدار فعال در حوزه‌های مختلف آماده مقابله با جنگ نرم دشمنان هستند.


وی همچنین از توانمندی‌های سپاه در خارج از مرزهای ایران خبر داد و بر ضرورت معرفی و شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت بالقوه و بالفعل نخبگان فرهنگی سپاه توسط بخش‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کشور به جامعه تاکید کرد.


معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه همچنین با بیان توانمندی‌های سپاه در حوزه جنگ نرم، راه‌اندازی بنیاد فرهنگی اجتماعی نخبگان پاسدار را از برنامه‌های در دستور کار این معاونت برای استفاده هرچه بهتر از توانمندی پاسداران عنوان کرد و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی این بنیاد، جامعه بیش از پیش از خدمات فرهنگی سپاه بهره‌مند شود.