جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جهانگیری: دولت اصلاحات با کمترین درآمد نفتی حداقل ۶ درصد رشد اقتصادی داشت

Posted: 10 Aug 2013 08:08 AM PDT

جرس: معاون اول رییس جمهور گفت:مردم ایران ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه از دولت می‌گیرند. خیلی‌ها هم شاید این پول برایشان نیاز است که باید بگیرند و مصرف بکنند. ولی من مطمئنم که همان کسی که ۴۵ هزار تومان را می‌گیرد، بابت دریافت این پول خوشحال نیست، اگر یک راه دیگری دولت جلویش می‌گذاشت که این پول را با کار خودش به‌دست ‌آورد نه اینکه از دولت بگیرد، مطمئنم که مردم ایران آن راه دوم را انتخاب می‌کردند.  

 

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در گفتگو با «روز نو» درباره مشکلات امروز اقتصاد ایران اظهار کرد: از نظر من اقتصاد ایران بعد از انقلاب با دو موضوع جدی روبه‌رو بود که یکی دولتی بودن آن و یکی نفت بود. مثلا وقتی ما در مجلس دوم قانون مالیات را تصویب می‌کردیم، واقعا اگر یک کسی در آنجا می‌گفت که از بخش خصوصی به جای ۵۰ درصد، ۸۰ درصد مالیات بگیریم، فکر می‌کردیم کار خوبی است و «این پولدارها هر چه پول دارند، باید از آنها گرفت.» اصلا «این پولدارها» را همیشه با یک تعابیر منفی می‌گفتند که بخش خصوصی زالوصفت است، اصلا این طوری از آنها اسم برده می‌شد در آن زمان. یا مثلا سرمایه‌گذاری خارجی بالاخره یک موضوعی است که هر اقتصادی که بخواهد تحرکی داشته باشد، نمی‌تواند راجع به آن بی‌تفاوت باشد اما در اوایل انقلاب جزو مفاهیمی بود که اصلا قابل طرح نبود، حتی در سال ۶۸ (قبل از تشکیل دولت هاشمی) که ما اولین برنامه را در مجلس می‌نوشتیم، آنها با استفاده از منابع خارجی با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مخالفت می‌کردند؛ وقتی هم که برنامه به کمیسیون برنامه و بودجه آن زمان رفت آنها هم استفاده از منابع خارجی را نپذیرفتند.

 

وی افزود: اما در طول این دولت‌ها قبل از برنامه پنج ساله سوم، اتفاق مهمی که افتاد این بود که راجع به یک سری از مفاهیم اختلافی تفاهم شد. یعنی همه پذیرفتند که بخش خصوصی موضوع مهمی است و باید مورد توجه قرار بگیرد و بستر فعالیتش فراهم شود. همه قبول کردند که سرمایه‌گذاری خارجی یک موضوع تعیین کننده برای پیشرفت اقتصاد است. همه قبول کردند که مالیات باید در حدی دریافت شود که هم مالیات‌دهنده انگیزه داشته باشد که فرار مالیاتی نکند و هم موجب رشد اقتصادی شود و دولت خودش را از اقتصاد کنار بکشد و امور را مدیریت کند و به جای اینکه به نفت این گونه نگاه شود، به چشم یک سرمایه ملی نگاه شود و در واقع به حساب ذخیره ارزی برود و ذخیره شود. اینها در واقع اتفاقاتی بود که در یک دوره زمانی شکل گرفت و اقتصاد کشور به سمتی می‌رفت که یک TAKE OFF کرده و بلند شود. مهم‌ترین پیام برنامه ۵ ساله سوم همین بود که ما ساختارها را به نحوی اصلاح کنیم که موجب رشد اقتصادی کشور شود؛ وقتی نتیجه عملکرد برنامه ۵ ساله سوم را هم می‌بینیم، در میان برنامه‌های قبل و بعد از انقلاب جزو موفق‌ترین نتایج بود.

 

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این برنامه اگر استمرار پیدا می‌کرد با اتفاقاتی که بعد از آن افتاد، مثل این قیمت نفت که به صورت افسانه‌ای افزایش پیدا کرد، می‌توانست اقتصاد کشور را بعد از یک دوره طولانی از تورم دو رقمی نجات دهد، نرخ بیکاری می‌توانست حتما جهت کاهشی پیدا کند تا جوانی که می‌رفت و درس می‌خواند، مهم‌ترین دغدغه‌اش این نباشد که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند کار پیدا کند یا نمی‌تواند. سرمایه‌گذار خارجی هم حتما می‌آمد. در ایران چند هزار میلیارد دلار پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری وجود دارد که در کشورهای توسعه‌یافته چنین چیزی نیست. ما الان نمی‌توانیم بنشینیم و در آلمان پروژه تعریف کنیم که سرمایه‌گذار بیاید و سرمایه‌گذاری کند، اما در ایران هنوز برای سال‌های سال می‌شود چند هزار میلیارد دلار در زمینه‌های زیربنایی، طرح سرمایه گذاری تعریف کرد.

 

وی ادامه داد: در دوره اخیر، به جای اینکه این حرکت اقتصادی کشور استمرار پیدا کند، به یکسری انگ‌های خودساخته‌ای تبدیل شد که مثلا اینها خارجی هستند و از خارجی‌ها پول گرفته‌اند، همین سبب شد که برنامه‌ها را کنار گذاشتند و در واقع مهم‌ترین شاخص اقتصاد کشور که «برنامه» بود، کنار رفت و کسانی که نه دانشی داشتند و نه تجربه‌ای، فکر کردند که نظرات شخصی‌شان را بر برنامه‌ و حرکت اقتصاد کشور حاکم کنند.

 

جهانگیری تاکید کرد: نتیجه‌ عدم اجرای برنامه چهارم این می‌شود که امروز اقتصاد کشور به این وضعیت افتاده است. اگر بخواهیم اقتصاد کشور را تعریف کنیم، به دلیل بد مصرف کردن صدها میلیارد دلار منابع نفتی دچار بیماری هلندی شده که نتیجه این بیماری هلندی این است که صنعتی که در طول چند دهه گذشته شکل گرفته در حال فروپاشی است. طی سال‌های گذشته، واردات کشور به شدت افزایش پیدا کرده است. امروز هم کشور به دلایلی قادر نیست آن حجم از واردات را انجام دهد و تولید کشور هم افت پیدا کرده است.

 

وی افزود: این سه عامل در کنار یکدیگر، باعث شدند که تورم در کشور روند صعودی خیلی نگران‌کننده‌ای در پیش بگیرد؛ خصوصا در بخش‌هایی که مربوط به طبقه متوسط و پایین می‌شود، معیشت را واقعا سخت کرده است؛ یعنی امروز کارمند یا کسی که دیگر حتی یک و نیم میلیون تومان درآمد دارد، با قیمت‌هایی که وجود دارد تقریبا زندگی کردن برایش دشوار شده است. هزینه‌های آنها عمدتا هزینه‌های پوشاک و مواد غذایی است که نرخ تورم در آنها بالای ۵۰، ۶۰ درصد هست؛ یعنی اگر نرخ تورم متوسط هم ۳۰ درصد باشد در آن اقلام تورم بالا است. از سوی دیگر نوعی فرار سرمایه هم شکل گرفته است؛ چرا که با کاهش شدید ارزش پول ملی ممکن است که انگیزه‌ای باشد و به راحتی نشود ریال را تبدیل به دلار کرد، ولی سرمایه‌گذار بخش خصوصی که یک امید پیدا کرده بود که دولت به معنای واقعی در برنامه سوم او را قبول کرده و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی هم آن را تکمیل کرد که بالاخره پذیرفتیم که بخش خصوصی محور و مدار اصلی اقتصاد کشور باشد اما استراتژی دولت گذشته استراتژی توسعه نبود. استراتژی‌اش تلاش برای بقا است. با این وضعیت بخش خصوصی بی‌انگیزه شده است. دولت هم منابع خودش را دیگر ندارد که در اقتصاد بروز پیدا کند، سرمایه‌گذار خارجی هم به کشور ورود پیدا نخواهد کرد، واردات و تولید کشور نیز افت پیدا کرده، در مقابل نقدینگی کشور به شدت افزایش پیدا کرده و نتیجه این اتفاقات، نمودش در سه شاخص اصلی کشور است که بیکاری، تورم و رشد اقتصادی هست.

 

وزیر صنایع دولت اصلاحات گفت: ما در زمانی که کمترین درآمد نفتی را در دوره اصلاحات داشتیم، حداقل ۶ درصد رشد اقتصادی هم داشتیم؛ ولی رشد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد منفی بود و تورم بالای ۳۰ درصد و نرخ بیکاری هم بالای ۱۲ درصد است. اینها شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد اقتصاد کشور دچار یک رکود تورمی شده و خروج از این رکود تورمی یکی از دشوارترین کارهایی است که باید در اقتصاد کشور انجام بگیرد.

 

وی با بیان اینکه هر کس بگوید تحریم در مشکلات اقتصادی تاثیر نداشته معنایش این است که نه از میزان فشار بین‌المللی اطلاع دارد و نه از اتفاقی که در اقتصاد کشور افتاده است، اظهار کرد: مهم‌تر از تحریم‌ها این است که مسوولان اداره کشور ، آینده‌نگر نبودند و قدرت تجزیه و تحلیل اتفاقاتی را که در حول و حوش کشور در حال وقوع بود را نداشتند. دوم اینکه قدرت مدیریتی که نشان دهد که چطور باید این اتفاقات را مدیریت بکنند را هم نداشتند.

 

جهانگیری درباره چرایی وقوع نابسامانی‌های اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: یک بخش عمده‌ مشکلات از زمانی ایجاد شد که دولت احمدی‌نژاد احساس کرد که در مقابل هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست، هیچ کس در کشور شرایطی را به وجود نیاورد که در مقابل اقدامات غیرعلمی دولت توضیح بخواهد، هر تصمیمی را به راحتی می‌گرفت و سازمان مدیریت را هم که مزاحم می‌دید، منحل کرد. یک نفر نبود که توضیح بخواهد که چرا درآمد ارزی را بیش از قانون بودجه مصرف می‌کردند! وقتی هم که دیوان محاسبات گفت که یک عدد بزرگ ۱۰ میلیارد دلاری به خزانه واریز نشده، به سادگی از کنار آن گذشتند.

 

وی افزود: فکر می‌کنم این عدم پاسخگویی یعنی تعطیل کردن بخش نظارت و پرسشگری در بخش نهادهای رسمی و هم در بخش نهادهای مدنی. یعنی شرایطی به وجود آمد که در روزنامه‌ها هم کسی فکر نمی‌کرد که می‌تواند سوال کند. اقتصاددانان در همان سال‌های اول دولت را نقد کردند، اما به جای اینکه استقبال کنند که یک تعداد استاد دانشگاه وقت گذاشته و راجع به مسائل کشور تجزیه و تحلیل کرده‌اند، گفتند که اینها همان مدیران سابق هستند که دستشان از بیت‌المال کوتاه شده یا اینکه عوامل جاهای دیگر هستند. یکسری تهمت‌ها زده شده که اقتصاددانان ترجیح دادند که بعد از آن دیگر صحبت نکنند. اگر یادتان باشد من هم روی آمار و ارقام رشد صنعت یک نامه سرگشاده ۷، ۸ صفحه‌ای به احمدی‌نژاد دادم که این آمار و ارقام همه‌اش خلاف است. بعد یک کارشناس را وادار کردند که به جای جواب دادن، تهمت و توهین نثار ما کند. من فکر می‌کنم تعطیل کردن فضای نقد و پرسشگری باعث شد که دولت احمدی‌نژاد احساس کند که می‌تواند هر طور بخواهد از منابع کشور استفاده کند؛ چرا که فکر می‌کردند که این منابع، شخصی است و نتیجه‌اش وضعیت فعلی است که مهم‌ترین عامل آن ضعف مدیریت است. البته اصلا مدیری در دولت احمدی‌نژاد وجود نداشت که ضعف مدیریتی وجود داشته باشد!

 

معاون اول رییس جمهور در مورد انتظارات بالای مردم از دولت در این شرایط بد اقتصادی گفت: واقعیتش این است که ایران کشوری است که ظرفیت بالایی در آن وجود دارد. بالاخره یک کشوری که حداقل ۲/۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرده، با نفت ۱۰۰ یا ۱۲۰ دلاری یک عدد قابل توجهی می‌شود. چندین فاز تولیدی پارس جنوبی فعال بوده است و یک کارگاهی در عسلویه ایجاد شده بود که از آن میادین مشترک گازی برداشت شود. منابع معدنی بسیار وسیع بود، طرح‌هایی برای تولیدات اساسی کشور و طرح‌های دامی بزرگی تهیه شده بود. در منطقه نیز ایران حتی از ترکیه به جهت صنعتی جلوتر بود و استعداد جلوتر از این بودن را داشت و ترکیه این منابع و فرصت‌ها را نداشت.

 

وی افزود: نیروی انسانی جوان تحصیل‌کرده‌ای که در ایران وجود دارد از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی است که در اختیار مدیریت کشور بوده که متاسفانه امروز تبدیل شده است به تهدید.

 

جهانگیری اظهار کرد: مهم این است که با مردم صادقانه صحبت شود و به مردم صادقانه گفته شود که ما این کار را می‌توانیم انجام دهیم و شعار ندهیم. اما اگر شعار عدالت بدهند و ضدعدالت‌ترین اتفاق‌ها در دوره شان بیفتد، شعار مقابله با فساد بدهند و بدترین فسادها در دوران تاریخ در کشور اتفاق بیفتد که سابقه نداشته این همه موضوع فساد مطرح باشد.

 

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم اینها درست است، اما بالاخره فضایی را درست کردند که کسانی بودند که رقبای خودشان را متهم به فساد می‌کردند. خوب اینها وقتی است که فقط یک شعار بی‌برنامه و بی‌پشتوانه داده می‌شود. اگر شعار برخاسته از یک برنامه باشد، کارساز است وگرنه چه کسی هست که عدالت را دوست نداشته باشد. چه کسی است که مواجهه با فساد را دوست نداشته باشد، چه کسی هست که نخواهد فقر از این کشور برچیده شود. من فکر می‌کنم باید رفت دنبال راهکارها و در ایران این ظرفیت وجود دارد.

 

معاون اول دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی زمان بر است ،تاکید کرد: مهم این است که یک اراده‌ای در کشور شکل گرفته که تمام کشور احساس نشاط بکند که می‌توانند بیایند و فعالیت اقتصادی انجام دهند.

 

وی درباره بهبود روابط با دنیا گفت: من فکر می‌کنم که دنیا از آمدن دولت جدید پیام خودش را گرفته است و بخش زیادی از مشکلات سیاست خارجی کشور اصلا بدون اینکه قرار باشد قدمی برداشته شود حل می‌شود. چرا که دنیا می‌داند که با یک تیم عاقل که در عرصه بین‌الملل معتقد به مذاکره برد-برد و گفت‌وگو و تعامل است و با زبان دیپلماسی آشنا است، روبه‌رو می‌شود. وقتی دنیا بداند که با چنین تیمی روبه‌رو است دیگر با زبان زور و قلدری نمی‌تواند صحبت کند و مجبور است که بیاید در مقابل بنشیند و از زبان منطق با ما حرف بزند. 

نقشه تندروها برای کابینه؛ رای عدم اعتماد به وزیران کلیدی

Posted: 10 Aug 2013 07:13 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: شاید بتوان مصادره دولت روحانی را مهم‌ترین تاکتیکی دانست که رسانه‌ها و چهره‌های ارشد محافظه کار در هفته‌های پس از انتخابات دنبال کرده‌اند. پایه گذار این تاکتیک سیاسی در واقع روزنامه کیهان بود که از فردای انتخابات مدعی پیروزی اصولگرایان و شکست اصلاح طلبان شد و در نوشته‌های خود بار‌ها تاکید کرد که حسن روحانی چهره‌ای اصولگراست و تعلق خاطری به اصلاح طلبان ندارد. 

 

در جریان مراسم تحلیف و پس از آنکه لیست اعضای پیشنهادی کابینه توسط روحانی به مجلس معرفی شد نیز فاز تازه‌ای از این تاکتیک پیاده شد. حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان در یادداشتی با ادعای اینکه روحانی در انتخاب برخی اعضای کابینه تحت فشار اصلاح طلبان قرار گرفته است از اعضای مجلس خواست که با رای عدم اعتماد به برخی از وزیران پیشنهادی، به رییس جمهور کمک کنند. روحانی البته در کنفرانس مطبوعاتی سه شنبه هفته گذشته‌اش پاسخی صریح به کیهان داد و گفت که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبوده و از همه وزیران پیشنهادی دفاع می‌کند اما این دفاع قاطع هم باعث عقب نشینی محافظه کاران تندرو نشده است. حرف آن‌ها مشخص است و در یک کلام می‌گویند که مجلس نباید به وزیرانی رای اعتماد دهد که یا اصلاح طلب به حساب می‌آیند یا در جریان تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ موضعی مشخص در حمایت از حکومت نگرفته‌اند.

اعلام برائت کنید تا وزیر شوید


برخی از وزیران کلیدی کابینه در تیررس حملات محافظه کاران قرار دارند. بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار و امور اجتماعی در دایره هشدار مجلس برای کسب رای اعتماد قرار دهند. برخی چهره‌های محافظه کار هم طی روزهای اخیر احتمال رد صلاحیت آن‌ها را پررنگ از قبل طرح کرده‌اند. روح‌الله حسینیان٬ عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس روز شنبه (۱۹ امرداد) در گفتگو با ایسنا پیش بینی کرده است که ۲۰ درصد وزرای پیشنهادی روحانی به خاطر «زاویه نگرفتن» با «فتنه» از مجلس رای اعتماد نگیرند.
محمد بیاتیان٬ یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم پیش‌بینی کرده که ۲۰ درصد کابینه روحانی نخواهد توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با فراخواندن برخی از وزیران پیشنهادی از آن‌ها خواسته بود موضع خود در قبال حوادث سال ۱۳۸۸ را شفاف کنند.


در همین راستا «بهروز نعمتی »٬ عضو فراکسیون «رهروان ولایت» مدعی شده که برخی وزیران پیشنهادی حسن روحانی در نشست کمیسیون‌ها از حوادث سال ۱۳۸۸ عذرخواهی کرده‌اند. او گفته که «بعضی از وزرای پیشنهادی اذعان کردند که بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در ۲۹ خرداد سال ۸۸ از آن حوادث برائت جسته‌اند.» و برخی نیز «مغرورانه رفتار می‌کنند که مجلس این موضع را نخواهد پذیرفت.»


علی‌محمد بزرگواری دیگر عضو این فراکسیون نیز گفته که مجلس علی‌رغم «لابی‌های گسترده» به آن دسته از وزرایی که حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود درباره سال ۸۸ نباشند٬ رای اعتماد نمی‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، علی ربیعی٬ وزیر پیشنهادی وزارت کار٬ محمود علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات و محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه از جمله کسانی هستند که از آن‌ها درباره وقایع سال ۸۸ پرسش‌هایی شده است.

تنگ شدن حلقه برای روحانی
تلاش برای عدم رای اعتماد به برخی از وزیران پیشنهادی کابینه روحانی با واکنش‌هایی هم روبرو شده است. واکنش‌هایی که عمدتا از سوی اصلاح طلبان طرح می‌شود و هدف آن متوجه کردن حسن روحانی نسبت به مخاطراتی است که در صورت کوتاه آمدن در برابر فشار محافظه کاران گریبان او را خواهد گرفت. در همین حال محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی روز شنبه (۱۹ مرداد) ضمن دفاع از کابینه روحانی به فشارهایی مبنی بر ممانعت استفاده از اصلاح طلبان در ترکیب هیات دولت اذعان کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم که آقای روحانی می‌توانست از توان اصلاح طلبان و محبوبیت آن‌ها در جامعه استفاده بیشتری کند.» ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر اسبق کار هم طی گفتگویی با خبرگزاری ایلنا به اعضای مجلس هشدار داد که همکاری لازم را با دولت برای تشکیل کابینه انجام دهند. او گفت: «در صورتی که نمایندگان مجلس همکاری‌های لازم را با کابینه دولت منتخب انجام ندهند به صورت ناخواسته با دشمنان هم صدایی کرده‌اند که همین هم صدایی با دشمنان ننگ است.» این سخنان در واقع نوعی دعوت از مجلس برای رای اعتماد به کلیه وزیران پیشنهاد شده کابینه روحانی است با این وجود مشخص نیست که مجلسی‌ها در ‌‌نهایت چه تصمیمی خواهند گرفت.


نظامی هم تعارفی ندارند


هشدارهای محافظه کاران درباره رای عدم اعتماد به برخی وزیران روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و هیچ بعید نیست که این هشدار‌ها دولت روحانی را در اولین فاز فعالیت با دستندازی مهم روبرو کند. برخی چهره‌های تراز اول نظامی که در سالهای گذشته ورودی مستقیم به حوزه سیاسی داشته‌اند، در حلقه هشدار دهندگان درباره رای اعتماد به کابینه هستند. علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران روز چهارشنبه (۱۶ امرداد) به سایت «دفاع پرس» گفته بود: «برخی از وزرای پیشنهادی در گذشته از خطوط قرمز عبور کرده‌اند و باید افرادی به کابینه جدید بیایند که در راستای مبانی نظام گام برداشته و باور حقیقی به ولایت فقیه داشته باشند.» حسن فیروز‌آبادی٬ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در سخنانی با مضمون مشابه گفته: «نمایندگان مجلس امروز در این لحظات باید رسالت سنگین حسن مدرس را برای دولت روحانی به کار ببرند و به امام، شهیدان، اسلام ناب، تدبیر رهبر عزیز و ملت توجه کنند.» احمدرضا رادان٬ جانشین فرمانده پلیس نیز بدون اشاره مستقیم به کابینه روحانی گفته است: «نمی‌گذاریم فتنه‌گران از پنجره دیگری وارد شوند.»


کنار هم گذاشتن این اظهارنظر‌ها به خوبی بیانگر تلاش‌های آشکار و پنهان جهت رای اعتماد به برخی از وزیران پیشنهادی کابینه است. چنانچه این تلاش‌ها با موفقیت همراه شود آن وقت باید منتظر واکنش روحانی ماند. او وعده داده بود که تسیلم فشار‌ها نخواهد شد. عملکرد وی در صورت رای عدم اعتماد به برخی وزیران پیشنهادی‌اش می‌تواند ملاکی مهم برای سنجش ادعای‌اش باشد
 

یک نماینده مجلس ایران خواستار بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران شد

Posted: 10 Aug 2013 06:57 AM PDT

جرس: یک نماینده مجلس معتقد است "بهترین کار برای بهبود روابط تهران و لندن اعلام آمادگی انگلستان برای بازگشایی هر چه سریع تر سفارت خود در تهران است."  

 

به گزارش خانه ملت، عوض حیدرپورشهرضایی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درخصوص نامه کامرون، نخست وزیر انگلستان به حسن روحانی رییس جمهور ایران مبنی بر درخواست برای بهبود روابط تهران و لندن گفت: بهترین اقدامی که لندن می تواند در شرایط فعلی می تواند انجام دهد، بازگشایی سفارت خود در تهران است.


نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مجلس مصوبه ای دارد که بر مبنای آن دولت برای کاهش یا ارتقا روابط با کشورهای دیگر مجاز است.


حیدرپورشهرضایی هم چنین تصریح کرد: مصوبه مجلس به این معنا است که کاهش ویا افزایش روابط به کشورها جزء اختیارات دولت است و دولت حق این کار را دارد.


وی در بیان انتظارات مجلس در راستای بهبود روابط ایران و انگلستان گفت: بهترین کار برای بهبود روابط تهران و لندن اعلام آمادگی انگلستان برای بازگشایی هر چه سریع تر سفارت خود در تهران است.


حیدرپور هم چنین تاکید کرد:این اقدام از آن جهت اهمیت دارد که آنها سفارت خود را در تهران تعطیل کرده و رفتند و اگر بازگردند به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران نیز در کی اقدام متقابل سفارت خود را در لندن بازمی کند.
 

بریتانیا پس از آنکه اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران مورد حمله گروهی از دانشجویان بسیجی قرار گرفت، تمامی کارکنان خود را از ایران خارج کرد و همزمان دست به اخراج همه دیپلمات های ایران از بریتانیا زد.


به این ترتیب سفارت هردو کشور از اواخر پاییز سال ۱۳۹۰ به حالت تعطیل درآمده است.

دولت‌آبادی نامزد نهایی جایزه ادبی سوییس شد

Posted: 10 Aug 2013 06:18 AM PDT

جرس: برگزارکنندگان جایزه ادبی «یان میخالسکی» در سوئیس امروز فهرست نامزدهای نهایی این جایزه را اعلام کردند.  

 

رمان «کلنل» نوشته‌ی محمود دولت‌آبادی، نویسنده سرشناس ادبیات ایران یکی از پنج نامزد نهایی جایزه «میخالسکی» 2013 معرفی شده است.

 

دولت‌آبادی پیش‌تر با این رمان نامزد جایزه‌ی ادبی آمریکا برای بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی بود.

 

جایزه‌ بین‌المللی «میخالسکی» با 50 هزار فرانک جایزه نقدی همراه است که سالانه به برترین اثر ادبی یک نویسنده تعلق می‌گیرد. علاوه‌بر این، از پنج نویسنده‌ی برگزیده برای یک اقامت سه ماهه در کوه‌های آلپ دعوت به عمل می‌آید.

 

به گزارش ایسنا؛ این جایزه شامل آثار ادبیات داستانی و غیرداستانی از نویسندگان در سراسر جهان می‌شود و زبان اصلی اثر مهم نیست. برنده‌ی جایزه‌ «میخالسکی» که امسال تمرکز خاصی بر ادبیات داستانی نشان داده،‌ در ماه نوامبر معرفی خواهد شد.

 

به گزارش بوک ترید،‌ رقبای دولت‌آبادی برای کسب این جایزه‌ عبارتند از: «سرجی گروژینسکی» (عقاب و اژدها)، «استیو سم سندربرگ» (امپراطور دروغ‌ها)، «رابرت مک‌فارلین» (راه‌های قدیمی) و «اودای پراکاش» (دیوارهای دهلی). 

صعود بسکتبال ايران به جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا

Posted: 10 Aug 2013 06:18 AM PDT

جرس: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی بر چین تایپه راهی فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا شد و سهمیه جام جهانی 2014 اسپانیا را نیز بدست آورد.  

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف چین تایپه رفت و با نتیجه 75 بر 60 به پیروزی رسید و با کسب سهمیه جام جهانی 2014 راهی فینال رقابت‌ها شد. تیم ملی ایران در دیدار فینال باید به مصاف برنده دیدار دو تیم فیلیپین و کره برود.

 

کوارتر نخست: 23 بر 14 چین تایپه

چین تایپه که مدافع عنوان قهرمانی را در مرحله یک چهارم پایانی حذف کرده بود با انگیزه وارد میدان شد و از همان ابتدا ایران را تسلیم برنامه‌های خود کرد. چین تایپه در این مسابقه تنها شوت سه امتیازی می‌زد و کاملا موفق بود. ایران با ترکیب مهدی کامرانی، حامد آفاق،‌ صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شده بود و در کوارتر نخست نمی‌توانست برابر حریف کاری از پیش ببرد. چین تایپه در این کوارتر دفاع پرس خوبی داشت و بازیکنان ما را کنترل می‌کرد. در حمله نیز تایپه‌ای‌ها با پاس‌های سریع، بازیکنان خود را خالی می‌کردند و در هر موقعیت شوت سه امتیازی می‌زدند.

 

پنج دقیقه از کوارتر نخست گذشته بود که ایران 14 بر 8 از حریف سرعتی‌اش عقب بود و بچیروویچ در کنار میدان با فریاد بازیکنانش را به دفاع فرا می‌خواند. برخلاف دیدارهای گذشته دفاع ایران پاسخگوی حمله‌های حریف نبود و چین تایپه در کوارتری رویایی امتیاز‌آوری می‌کرد. ایران در ادامه رو به بازی زیر سبد آورد و سعی کرد با استفاده از قامت حامد حدادی موفق کار کند اما کونسی دیویس بازیکن تبعه چین تایپه در زیر سبد خوب کار می‌کرد و اجازه کار به ایران نمی‌داد.

 

امتیازآوری تایپه‌ای‌ها با شوت‌های سه امتیازی ادامه داشت و آنها در این کوارتر تیم برتر میدان بودند و در نهایت با نتیجه 23 بر 14 به پیروزی رسیدند.

 

کوارتر دوم: 27 بر12 ایران

ایران در کوارتر دوم دفاع منطقه‌ای را در دستور کار قرار داد و سعی کرد با استفاده از پیک و رول بازیکنان خود را در زمان حمله خالی کند. دفاع ایران در این کوارتر بهتر کار می‌کرد و اجازه امتیاز آوری به حریف نمی‌داد. با آمدن کاردوست به میدان قدرت زیر سبد ایران بیشتر شد و او توانست نخستین امتیاز را در این کوارتر برای ایران بدست بیاورد. بازی 23 بر 16 به سود چین تایپه بود و بچیروویچ در کنار زمین بازیکنانش را به دفاع فرا می‌خواند.

 

در ادامه شوت سه امتیازی مهدی کامرانی نیمکت ایران را به وجد آورد و نبض بازی را در اختیار ایران قرار داد. ایران با دفاع خوب حریف شرقی‌اش را در این کوارتر کنترل کرده بود و فاصله امتیازی را تا سه کاهش داد. بچیروویچ در ادامه برای حفظ روند برتری بازیکنان گاردش را وارد میدان کرد و با سیستم دو گارد برنامه دفاعی چید که جواب داد و فاصله به عدد یک رسید.

 

ملی پوشان ایران با توپ‌ربایی امان تایپه‌ای‌ها را بریده بود و با نفوذ به زیر سبد حریف فرصت امتیازآوری کسب می‌کرد تا اینکه بالاخره امتیاز مهدی کامرانی کار را برابر کرد. در ادامه عملکرد خوب اصغر کاردوست در زیر سبد و دفاع نفر به نفر تیم ملی توپ و میدان را در اختیار ایران قرار داد و ایران به امتیازآوری‌اش ادامه داد و کار را 29 بر 23 به سود ایران کرد.

 

در حالی که پنج دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود چین تایپه هیچ امتیازی کسب نکرده بود و ایران 15 بر صفر از حریفش پیش بود. شش دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود که بالاخره چین تایپه با پرتاب آزاد صاحب امتیاز شد.

 

ایران در دقایق پایانی کوارتر دوم پنج خطا شده بود و همین فرصتی در اختیار حریف قرار داد تا به وسیله پرتاب امتیاز صاحب امتیازی شود اما ایران با فاصله 10 امتیازی که داشت حاشیه امنیتی خوب برای خود ایجاد کرد که باعث شد ملی پوشان با آرامش کارشان را ادامه دهند.

 

ایران در ادامه نیز با دفاع خوب حریف را کنترل کرد و بالاخره کوارتر دوم را با نتیجه 27 بر 12 به سود خود به پایان رساند و در نیمه نخست 41 بر 35 برنده شد.

 

کوارتر سوم: 19 بر 4 ایران

در کوارتر سوم تیم ایران با فرار اوشین ساهاکیان اولین امتیاز را گرفت. بسکتبالیست‌های ایران از همان ابتدا بازی را محکم شروع کردند. چین تایپه‌ به مانند کوارترهای اول و دوم به شوت‌های سه امتیازی دل بسته بود اما دیگر شرایط تفاوت داشت و دفاع خوب ایران اجازه خود نمایی به آنها نمی‌داد. ایران از همان ابتدا برتری‌اش را دیکته کرد و 8 بر 2 از حریفش پیش افتاد. تیم ملی ایران در کوارتر سوم نیز برتر بود. دفاع نفر به نفر ایران به خوبی جواب می‌داد و چین تایپه در این کوارتر هرچه داشت رو کرد اما نتوانست کاری از پیش ببرد. توپ ربایی‌های مهدی کامرانی و نفوذهای صمد نیکخواه‌بهرامی امان حریف را بریده بود و فاصله امتیازی را افزایش می‌دادند.

 

مهدی کامرانی که در دقایق پایانی کوارتر دوم کمی استراحت کرده بود، کوارتر سوم را پر نفس آغاز کرده بود. حامد حدادی سعی داشت تا زیر سبد دیویس، بازیکن شماره پنج تیم چین تایپه را مهار کند اما او عملکرد خوبی داشت و تا می‌توانست فرار می‌کرد اما در امتیازآوری ناکام بود. ایران در ادامه با دفاع منطقه‌ی حریف مواجه شد و باز هم رو به شوت آورد اما در شوت‌های سه امتیازی موفق نبود. در این دقایق نیمکت ایران نیز آرام و قرار نداشت و بازیکنان نیم خیز بازی را دنبال می‌کردند.

 

پنج دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود که فاصله امتیازی به 25 رسید و نیمکت ایران نیز آرام گرفت. حاشیه امنیتی خوب بود و بچیروویچ با مستحکم کردن دفاع خود با اضافه کردن روزبه ارغوان جان تازه‌ای به تیم داد و ایران توانست موقعیت سازی کند و امتیاز بدست بیاورد.

 

ایران 55 بر 33 از حریفش پیش بود و برتری‌اش در کوارتر سوم را تا انتها ادامه داد و در نهایت در این کوارتر 19 بر 4 به پیروزی رسید.

 

*کوارتر چهارم: 21 بر 19 چین تایپه

کوارتر پایانی در حالی شروع شد که ایران 60 بر 39 از حریفش پیش بود و همان ابتدا با امتیازآوری کارش را آغاز کرد. چین تایپه در این کوارتر انتقال توپ سریعی داشت و برای شوت زن‌هایش فرصت پرتاب ایجاد می‌کرد و موفق بود. چهار دقیقه از کوارتر گذشته بود که ایران 4 بر 2 از حریفش عقب افتاد و بچیروویچ دست به تغییر در سیستم زد و اوشین ساهاکیان را وارد میدان کرد.

 

دفاع ایران پرس تمام زمین بود و توپ ربایی‌های کامرانی و نیکخواه امان چین تایپه را برید. در ادامه نیز چین تایپه سعی داشت تا با پرس شکنی کارش را ادامه دهد اما دوباره توپ ربایی کامرانی برنامه آنها را خراب کرد و امتیاز دیگری برای ایران بدست آورد. ایران 10 بر 9 در کوارتر چهارم پیش افتاد و در سه دقیقه پایانی مسابقه نیز برتری‌اش را حفظ کرد.

 

مهدی کامرانی ستاره بی چون و چرای تیم ایران بود و تا انتهای بازی درخشید و هم تیمی‌هایش را رهبری می‌کرد. نفوذهای صمد، شوت‌های آفاق و ریباند‌های حدادی نیز بی‌نظیر بود. آنها حریف را تسلیم کرده بودند اما در دقایق پایانی این تیم شرقی بود که امتیازآوری می کرد و بالاخره توانست در کوارتر چهارم با نتیجه 21 بر 19 برنده شود اما در نهایت این ایران بود که 79 بر 60 بازی نیمه نهایی را برد و راهی فینال شد.

 

ایران در فینال با برنده دیدار کره و فیلیپین رقابت می‌کند. 

سیل در دو استان فروکش کرد اما در یزد شروع شد/ ۱۰ کشته و یک مفقود

Posted: 10 Aug 2013 04:09 AM PDT

جرس: با وقوع سیل در 5 استان کشور طی یک هفته اخیر، 167 شهر و روستای کشور دچار سیل و آبگرفتگی شدند و 10 نفر جان خود را از دست داده‌اند.  

 

به گزارش فارس، طی یک هفته اخیر به دلیل بارش‌های فصل تابستان در استان‌هایی مانند سیستان و کرمان و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی 5 استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و بخش کوچکی از استان اصفهان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.

 

تعداد شهرستان‌ها و روستاهایی که درگیر سیل شده بودند از 4 شهرستان تا امروز به 25 شهرستان و 142 روستا و حتی مناطق عشایرنشین گسترش یافت تا حدی که بنابر اعلام سازمان امداد و نجات هلال احمر 4500 نفر از هموطنانمان در این مناطق امدادرسانی شدند.

 

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی و امدادرسانی گفت: با کاهش بارندگی تقریبا سیل در سیستان و بلوچستان و استان کرمان فروکش کرده و امدادگران در حال توزیع مواد غذایی و تخلیه آب از منازل مناطق صعب‌العبور که تاکنون به آنها دسترسی امکان‌پذیر نبود، هستند.

 

وی ادامه داد: اما تا حدی آبگرفتگی در برخی منازل و راه‌های عبوری همچنان وجود دارد.

 

درخشان با بیان اینکه هم اکنون 450 امدادگر در استان‌های سیل‌زده مشغول خدمات‌رسانی به هموطنان بوده‌اند، افزود: 1200 دستگاه چادر برای افرادی که به دلیل سیل امکان سکونت در خانه خود را نداشته‌اند، برپا شد و تا این لحظه 2200 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند. همچنین 4200 تخته پتو و 3900 تخته موکت بین سیل زدگان توزیع شده است.

 

وی در پاسخ به اینکه این سیل چقدر تلفات در پی داشته است، گفت: جمعیت هلال احمر مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان نیست اما طبق مشاهدات امدادگران و آمار موجود 3 نفر در استان سیستان ، 3 نفر در استان کرمان، 3 نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان فارس به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌اند و یک نفر نیز مفقود شده است.

 

 

بارش‌های رگباری، روستاهای یزد را دچار سیل کرد

 

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا در خبری به نقل از مدیر کل بحران یزد اعلام کرد: در پی بارش‌های رگباری ناشی از سامانه بارش‌های موسمی در استان یزد، برخی از روستاهای شهرستان مهریز و تفت دچار سیلاب شدند.

 

غلامرضا برزگری با اعلام این خبر تصریح کرد: خوشخبتانه این سیلاب تنها با خسارات جزئی در باغات و درختان کشاورزان همراه بوده و خسارت جانی نداشته است.

 

وی افزود: وقوع بارش‌ها و احتمال وقوع سیلاب از طریق گزارش هواشناسی به فرمانداری‌ها اعلام شده بود و آمادگی کامل در این زمینه وجود داشت.

 

این مسئول گفت: نمونه این رگبارها در ندوشن و ده بالا نیز مشاهده شده است که خسارتی به دنبال نداشته است.

 

در 18 مردادماه یعنی روز سعید عید فطر در پی بارش‌های محدود در روستای بخش مرکزی مهریز و برخی روستاهای شهرستان تفت، سیلاب در رودخانه رها شد و به جاده اصلی روستاها به مهریز نیز رسید.

 

 

نسیم آنلاین نیز نوشت: بخشدار مرکزی جهرم از غرق‌شدن یک چوپان و 30 رأس گوسفند براثر جاری‌شدن سیل در روستای بیدکوه از توابع بخش مرکزی جهرم خبرداد. کار جستجوی جسد این چوپان یک ساعت به طول انجامید.

 

مجتبی حق‌بین افزود: با تلاش امدادگران هلال‌احمر فرزند چوپان نجات یافت. بارندگی جهرم منجر به طغیان رودخانه‌فصلی و آبگرفتگی برخی از منازل این روستا شد. 

پیرمؤذن: برخی نمایندگی را با فعالیت کاسب‌کارانه اشتباه گرفته‌اند

Posted: 10 Aug 2013 03:13 AM PDT

جرس: کمال الدین پیرمؤذن گفت: با وجود حاشیه‌سازی برای کابینه پیشنهادی دکتر روحانی از سوی تندرو‌های پارلمان، وزاری پیشنهادی رأی اعتماد دریافت می‌کنند.  

 

کمال الدین پیرمؤذن، نماینده مردم اردبیل در گفت‌و‌گو با ایلنا، افزود: حاشیه‌سازی برای وزرای پیشنهادی دکتر روحانی در مجلس آغاز شده، اما تندرو‌ها دیگر توانایی اجرایی شدن مقاصد خود را ندارند و کابینه پیشنهادی رئیس جمهور با اکثریت آراء رای اعتماد خواهد گرفت.

 

نماینده اردبیل در مجلس نهم با بیان اینکه تنها گروهی خاص وابسته به یک جناح تندرو در صدد مانع‌تراشی بر سر راه دولت دکتر روحانی هستند، تصریح کرد: گروهی در مجلس فعالیت نمایندگی را با فعالیت کاسب‌کارانه اشتباه گرفته و درصدد باج‌گیری از وزرای پیشنهادی هستند.

 

پیرموذن تصریح کرد: دیگر افراطی‌گری در مجلس جایی ندارد و نمایندگان باید براساس رهنمودهای رهبری در مقابل این جریان‌سازی‌های مخرب بایستند.

 

وی تاکید کرد: وزرای پیشنهادی که گروه تندرو بر آن‌ها برچسب می‌زنند نیز رای اعتماد خواهد گرفت. 

همراه شو عزیز…

Posted: 10 Aug 2013 02:15 AM PDT

داریوش محمد پور
نامه‌ زندانیان سیاسی، دعوت عامی است از همه‌ ایرانیان در هر جای دنیا. هر کس مهر ایران را در دل داشته باشد. 

 

«این نه تحریم یک دولت،‌ بلکه تحمیل رنج‌های بسیار بر مردمی است که مصیبت دولتمردان مالیخولیازده برایشان کافی است. راه سبز را زندگی کردن به این معناست و ما با اعمال هرگونه تحریمی بر علیه ملت خود مخالفیم.»
- میرحسین موسوی؛ بیانیه‌ی ۱۳؛ مهر ۱۳۸۸

 

این یادداشت یک دعوت است. دعوت به تفاهم. دعوت به آشتی. دعوت به بازگشت به مهربانی برای خاطر ایران و ایرانی. گمان می‌کنم هر کسی در اعماق ضمیرش قلباً به ایران دلبستگی داشته باشد و رفاه و آبادانی و عزت ایران و ایرانی برای‌اش مهم باشد، این دعوت را احتمالاً جدی خواهد گرفت.

 

نامه‌ای که زندانیان سیاسی ما برای اوباما نوشته‌اند و از او دعوت به گفت‌وگو و تعامل با دولت روحانی کرده‌اند و خواستار لغو تحریم‌های فلج‌کننده و کمرشکن علیه ملت ایران شده‌اند (نسخه‌ی انگلیسی نامه را در گاردین ببینید)، پیام مهمی از تغییر در عمیق‌ترین لایه‌های ایران دارد. چیزی که به این نامه وزن فوق‌العاده‌ای می‌دهد نویسندگان این نامه هستند. کسانی که به احکامی ظالمانه در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند. اما تمام آن جفاهایی که افراطیون و بیدادگران بر آن‌ها کرده‌اند باعث نشده است که جانب انصاف را رها کنند یا کین‌توزی و نفرت را مجال رسوخ در جان‌شان دهند. این‌ها ایرانیانی نیستند که در غربتِ غرب آرمیده باشند و دست‌کم زندگی روزمره‌شان از آسیب تهدید در امان باشد. آن‌ها عینیت انتقام‌جویی کسانی در نظام جمهوری اسلامی هستند که حال و روز امروز را برای ایران رقم زده‌اند. اما هم‌چنان در رفتار و گفتارشان نشانی از انتقام‌جویی یا نفرت نیست. هم‌چنان اثری از ریشخندگری و نومیدی پراکندن در مواضعی که می‌گیرند نیست. این دستاورد انسانی مهمی برای ایران و ایرانی است. در میانه‌ی سال‌های تباهی که بر ایران رفته است، چراغی هنوز روشن است. شعله‌ی این چراغ نه تنها فرونمرده است بلکه ارجمندترین پرتوها از آتش آن هم‌چنان می‌تابد.

 

این نامه دو مخاطب مهم – علاوه بر مخاطب مستقیم نامه – دارد. مخاطب نخست، همه‌ی ایرانیانی هستند که یا به خاطر جفاهایی که در سال‌های اخیر یا سال‌های پسین بر آن‌ها رفته است، تنها راه گشایش را برای ایران و ایرانیان ریشه‌کن کردن نظام فعلی جمهوری اسلامی – یا به تعبیر دقیق‌تر در «براندازی» می‌دانند – و هیچ اتفاقی و هیچ بارقه‌ی امیدی حتی وقتی که موجی عمومی در میان ملت ایجاد کرده باشد نمی‌تواند آنها را متقاعد کند که سینه‌هاشان را از کینه خالی کنند. در این میان، آن‌ کسانی که امروز بیش از همه می‌توانند زخم‌دار و داغ‌دار ستم و نامردمی و بی‌انصافی باشند، همین نویسندگان نامه‌ی مزبورند. امروز پرچم ایران‌دوستی، مهربانی، خردمندی و تدبیر به دست کسانی است که قربانی بی‌خردی‌های افراطیون داخل نظام جمهوری اسلامی شده‌اند. این‌که این دلیران تا این حد مروت می‌ورزند و جفایی را که بر آنان رفته مستمسک تشفی خاطر برای تسویه‌ی حساب با جمهوری اسلامی نمی‌کنند، درس‌ها دارد برای همه‌ی کسانی که امروز در تحولات ایران به دیده‌ی تردید یا ریشخند می‌نگرند. این نامه، می‌تواند دعوتی تلقی شود برای همه‌ی کسانی که تا امروز محور و مدار فهم‌شان از حوادث ایران رفتار و کردار ستم‌پیشگان و افراطیون بوده است. این دعوت مضمونی ندارد جز این‌که برای نجات ایران،‌ صدای شما نیز برای شکستن این تحریم‌های طاقت‌سوزی که امروز مشهود است اولین و مهم‌ترین قربانی‌اش مردم ایران هستند، ضروری است. آیا این دعوت را پاسخی خواهد آمد؟ زمان نشان خواهد داد.

 

اما مخاطب مهم دیگر این نامه، بی‌شک مقامات عالی‌رتبه‌ی نظام جمهوری اسلامی هستند. این نامه به روشنی نشان می‌دهد که اتهاماتی که متوجه این افراد شده است و اکنون آن‌ها را به محبس کشانده است، تنها حاصل ذهن‌های بیمار و کینه‌‌توزی بوده است که با فرافکنی منافع شخصی یا جناحی خود، یا برداشت‌های نادرست و سوء‌ظن‌های خود را مترادف با منافع ملی ایران قلمداد می‌کرده‌اند. مهم‌ترین کسانی که امروز در صف دفاع جانانه از منافع ملی ایران ایستاده‌اند، همانا کسانی هستند که در حبس و حصرند. آن‌ها که امروز در کنج محبس‌های جمهوری اسلامی هستند، نه دلاری و نه ریالی دریافت کرده‌اند تا با تحریم‌ها مخالفت کنند و از اوباما بخواهند مسیر سیاست‌اش را از راه سپر کردن مردم ایران بگرداند. این مایه حسن نیت روشن‌ترین پیام است برای این‌که نظام جمهوری اسلامی بداند آن‌ها که به «جرایم سیاسی» در کنج محبس‌های‌اش هستند – عمدتاً – مبرا از این اتهامات هستند و مهر به ایران در جان‌شان چنان ریشه‌دار است که حتی حاضرند دشمنانی را که بر آن‌ها ستم کرده‌اند ببخشایند یا وقتی پای منافع ملی ایران در میان باشد، در پی تشفی خاطر خویش نروند. وقت آن نرسیده است که آن چهره‌ی عبوس و درشت‌خوی نظام، جای خود را به سیمایی متبسم و انسانی‌تر و روادارتر بدهد؟ پس از نتیجه‌ی انتخابات اخیر، این نامه یکی از نشانه‌های مهم آن است که این زمان فرارسیده است.

 

سخنی که در صدر این یادداشت از میرحسین موسوی آمده است، پیامی مشابه را در خود دارد ولی این پیام آن روزها هم ناشنیده ماند چنان‌که این روزها. و آن‌ها که از شنیدن آن پیام طفره رفتند هر دو گروه بالا بودند. ساده‌اندیشی است که مخاطب سخنان میرحسین را فقط نظام جمهوری اسلامی بدانیم. وقت آن نشده است که یک بار دیگر آن پیام را با تأمل بیشتری بخوانیم؟ در همان بیانیه، جملات معنادار دیگری نیز هست که ملاک و معیار را به روشنی نشان می‌دهد:

«زندگی ادامه دارد و افراد موقتی هستند. هر جمعی و جماعتی که سرنوشت خود را به بود و نبودکسان پیوند زدند سرانجام – حداقل با فقدان او – سرخورده شدند. هرگاه مردمی برای به تنی یا افرادی از همراهان عادی خود امتیازات بی‌دلیل قائل شدند سرانجام تشخیص عقلانی خود را در مقابل خواست آنان واگذار کردند و به جاه‌ طلبان مجال دادند که در آنان طمع کنند.»

 

قرار نیست کنون که میرحسین یا زندانیان سیاسی ما مانند سال‌های دیگر در میان ما نیستند، سرخورده شویم، تشخیص عقلانی خود را رها کنیم و دست از عاملیت خود برداریم یا منافع ملی ایران را نادیده بگیریم. نفرت از دیگری، تو بگو دشمن، دیده‌ی خرد آدمی را کور می‌کند و داوری او را مخدوش می‌کند. این اتفاق به ظاهر خرد، یکی از مهم‌ترین و مرئی‌ترین راه‌های دفاع از منافع ملی و مردم ایران است.

نامه‌ی زندانیان سیاسی ما، دعوت عامی است از همه‌ی ایرانیان در هر جای دنیا. هر کس مهر ایران را در دل داشته باشد و عمق تباهی‌های سال‌های اخیر را حس کرده باشد، چه به طوع و رغبت و چه با اکراه، عجیب نیست اگر به امضاکنندگان این نامه بپیوندد. این موج امید از آن مردم است نه منافع جناحی و گروهی داخل یا خارج ایران، وابسته به نظام یا مستقل از آن. شکستن این موج امید، نفرت‌پراکنی و ریشخندگری و طعنه و استهزاء ویران کردن سقف خانه‌ی خویش است بر سر فرزند خویش. روا می‌داریمش آیا؟ 

 

منبع: وبلاگ نویسنده

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  

آوارگی چهار هزار و ۵۰۰ سیل زده در ۱۴۲ روستای کشور

Posted: 10 Aug 2013 02:06 AM PDT

جرس: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امداد رسانی به 4500 سیل زده در 142 روستای کشور خبر داد.  

 

 

محمود مظفر در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات سیل و آبگرفتگی در 25 شهرستان کشور با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیل 142 روستا و مناطق عشایرنشین در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و ... جاری شده است.

 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 450 امدادگر در قالب 40 تیم امدادی وظیفه امدادرسانی به سیل زدگان را برعهده دارند گفت: امدادگران تاکنون به 4500 سیل‌زده امدارسانی کرده و با توزیع 1200 دستگاه چادر چهار هزار و 200 تخته پتو و 3900 تخته موکت نسبت به اسکان اضطراری 2200 سیل زده اقدام کردند.

 

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تاکنون بر اثر جاری سیل تعداد زیادی مصدوم شدند گفت: از این میان چهار تن از این مصدومان برای درمان بیشتر به مراکز درمانی منتقل شده و یک نفر نیز مفقود شده است.

 

وی همچنین در مورد وضعیت سیل سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هفت شهرستان این استان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند گفت: همچنین 96 روستا از سیل آسیب دیده و 770 منزل مسکونی از 30 تا صد درصد تخریب شده است. 

 

مولانا عبدالحمید: جای اهل سنت در کابینه خالی است

Posted: 10 Aug 2013 01:24 AM PDT

جرس: مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید فطر این شهر با اشاره به حضور خود در مراسم تحلیف رئیس جمهور، سخنان دکتر روحانی را در این مراسم بسیار امیدوارکننده خواند و گفت: "دکتر روحانی انسان توانمند، فهیم و هوشمندی است و آنگونه که خود وی گفته است کابینه معرفی شده به مجلس بر مبنای تخصص و دانش و تجربه افراد انتخاب شده است. توانمندی و امانتداری دو خصوصیت در آموزه های قرآنی هستند که باید در بکارگیری افراد در مسئولیتها مورد توجه قرار گیرند، و هر دو خصوصیت باید در کنار هم باشند."  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، وی تاکید رئیس جمهور بر اعتدال، دوری از افراط و تفریط و توجه به حقوق اقوام و مذاهب را مایه خوشحالی دانست و گفت: "سیاستهای داخلی و خارجی اعتدال گرایانه رئیس جمهور در سطح ملی و جهانی مورد استقبال قرار گرفته است."


وی افزود: "آنچه ما می خواهیم عزت اسلام و ایران است و از رئیس جمهور نیز می خواهیم با عملکرد خود مایه عزت اسلام و ایران و مردم کشور باشد و وحدت و امنیت ملی را برقرار کرده و اسباب رفاه و آرامش مردم را فراهم کرده و وضعیت اقتصادی کشور را رو به بهبودی ببرد و عزت بین المللی ملت ایران را بازگرداند. ما اتحاد و انسجام ملی، پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها می خواهیم."


مولانا عبدالحمید گفت: "آنچه در کابینه جایش خالی بود، حضور اهل سنت بود، با وجود اینکه در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد. با وجود تلاشهای بسیار ما و نمایندگان مجلس که درخواست کرده بودیم حداقل 2 وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان ایشان بر این باور بودند که در صورت معرفی وزیر اهل سنت از سوی دکتر روحانی، این امر با مخالفت مجلس روبرو خواهد شد. با این حال ما گفتیم که آقای روحانی وزیر اهل سنت به مجلس معرفی کند و از وزرای خود نیز با قدرت دفاع کند؛ اگر مجلس با آنان مخالفت کرد، گناه آن بر گردن مجلس است."


رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: "البته آقای روحانی قول وزیر اهل سنت را نداده اند، اما ما معتقدیم اگر ایشان می توانست در کابینه خود وزیر اهل سنت معرفی کند، این کار برای ایران و برادران شیعه مایه عزت، و در دنیا نشان دهنده سعه صدر رهبران و مسئولان نظام، و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شد، و برادران شیعه در کشورهایی که در اقلیت هستند، بیشتر مورد احترام قرار گرفته و به حقوق آنان بهتر رسیدگی می شد و اهل سنت نیز احساس عزت و کرامت بیشتری می کردند."


امام جمعه اهل سنت اظهار داشت: "شاید همانگونه که آقای رئیس جمهور گفته بود مشکلات و موانعی بر سر راه وی بوده است، اما خواسته ما این است که وی و همکاران وی در بدنه دولت و در سطوح مدیریت‏های کلان و منطقه ای کشور حقوق اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند. آنچه ما در 35 سال گذشته به دنبال آن بوده ایم عزت و کرامت اهل سنت است؛ وعزت و کرامت اقوام و مذاهب ایرانی در این است که همانگونه که در قانون اساسی بر حقوق برابر آنان تاکید شده است، نیروهای شایسته آنان در اداره و سازندگی و مقدرات کشور به کار گرفته شوند."


مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: "گر چه همه ملت ایران نسبت به دکتر روحانی شناخت کامل قبلی نداشتند، اما به اندیشه ها و دیدگاههای ایشان رای دادند و انتظار دارند که وی به آنچه وعده داده بود، مقتدرانه عمل کند. همانگونه که وی بر اجرای قانون تاکید کرده بود، اگر قانون بطور درست و مساوی اجرا شود حقوق همه مردم رعایت خواهد شد. آزادیهای اساسی، آزادی دینی و مذهبی، آزادی اندیشه و بیان و فعالیت سیاسی در قانون تصریح شده و اجرای قانون رضایت مردم و خدا را به همراه دارد."


امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره رؤیت هلال در غروب چهارشنبه گفت: رؤیت ماه در شامگاه چهارشنبه حتی توسط یک نفر گزارش نشده است، و روز پنج شنبه در ایران عید نبوده و هر کس روزه خود را خورده است باید قضای روزه اش را بگیرد.

 

هیچ فشاری از جانب حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست


مولانا عبدالحمید در مورد اعلام روز عید در کشور خاطرنشان کرد: بر ما لازم نیست که هر جای دنیا عید باشد ما نیز عید بگیریم. در هر منطقه ای علمای منطقه بر اساس شرایط و فقه خود عمل می کنند. هیچ فشار و اجباری از جانب نظام و حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست و ما بر اساس مسایل شرعی خود آزادانه عمل می کنیم."

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان از اختصاص زمین عیدگاه در فاصله ای دور از شهر ابراز ناخرسندی کرد و گفت: مسئولین بدون هماهنگی با علما و و مشورت با اهل سنت زمینی را برای عیدگاه اهل سنت در نظر گرفته و آن را تسطیح نموده بودند، اما به علت دوری مسافت و اینکه اکثریت قاطع مردم با پای پیاده به نماز عید می آیند، زمین پیشنهادی آنها مورد قبول واقع نشد. زیرا ما این زمین را برای تجارت و ساخت و ساز نمی خواهیم، بلکه فقط برای ادای نماز عید می خواهیم.


وی خاطرنشان کرد: بنا بر وعده مسئولین نماز عید قربان را -ان شاءالله- در عیدگاه جدید برگزار خواهیم کرد.