جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد شدید همسر کشیش ایرانی زندانی از سکوت اوباما

Posted: 27 Aug 2013 04:46 AM PDT

جرس: در پی تایید حکم حبس هشت سالۀ سعيد عابدينی، کشيش ايرانی‌ـ‌آمريکايی زندانی در ايران، همسر وی می‌گوید که از «سکوت» باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در قبال وضعيت همسرش «عميقا نااميد» شده است.



به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رويترز بيانيه نغمه عابدينی در انتقاد به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را به نقل از مرکز قانون و عدالت آمريکا که وکالت اين خانواده را بر عهده دارد منتشر کرده است.

اين بيانيه يک روز پس از آن منتشر شد که دادگاه تجديد نظر در ايران حکم هشت سال زندان برای آقای عابدينی را تاييد کرد.

همسر اين کشيش ايرانی‌ـ‌آمريکايی در بیانیه خود گفته است که اخباری که از ايران می‌رسد «خانواده ما را ويران می‌کند».

خانم عابدينی که همراه با دو فرزندش در آيداهوی آمریکا زندگی می‌کند گفته است با وکلای خود درباره اين که چگونه درخواست استيناف همسرش را به رئيس قوه قضائيه يا آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتقل کند مشورت خواهد کرد.

او همچنين خواهان «فشار بين‌المللی» بر ایران در مورد پرونده همسرش شد و از سکوت رئيس جمهور آمريکا در اين خصوص به‌شدت انتقاد کرد.

خانم عابدينی گفته است: «شوهر من هشت سال در زندان بدنام اوين به خاطر اين که اعتقاد مسيحی خود را انکار نمی‌کند، روزانه با تهديدها و سوءاستفاده‌های افراد تندرو مواجه می‌شود، اما رئيس جمهور من، باراک اوباما، هنوز حتی يک کلمه درباره او سخنی نگفته است.»

بيانيه همسر سعيد عابدينی افزوده است: «من از اين که پرزيدنت اوباما در پرونده وخيم نقض حقوق انسانی و مذهبی يک آمريکايی زندانی در ايران سکوت را انتخاب کرده عميقا نااميد شده‌ام.»

سعید عابدينی يک نوکيش مسيحی است و علاوه بر تابعيت ايرانی، تابعيت آمريکايی نيز دارد.

طبق گزارش‌ها، وی مهرماه سال ۹۱ پس از سفری به ايران که «برای بازديد از خانواده و پيگيری تاسيس يک پرورشگاه» صورت گرفته بود، بازداشت شد.

اتهام سعيد عابدينی «تشکيل و راه‌اندازی کليسا‌های خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی» عنوان شده است.

در همین حال وکيل آقای عابدينی به خبرگزاری ايسنا گفته است که از «طريق مجاری قانونی اقدامات لازم را برای احقاق حق موکل و نقض دادنامه‌ای که صادر شده» را انجام خواهد داد.

وی افزوده است که «از طريق اعاده دادرسی و در صورت لزوم تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکيل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب از طريق رئيس قوه قضاييه پيگير نقض دادنامه و آزادی موکل خواهيم بود».

اسفندماه سال گذشته بيش از ۸۰ نماينده کنگره آمريکا از جان کری، وزير خارجه ايالات متحده، خواستند که برای آزادی اين کشيش ايرانی-آمريکايی از هيچ تلاشی دريغ نکند.

وزارت خارجه آمريکايی هم پيشتر با ابراز نگرانی از سرنوشت سعيد عابدينی خواستار آزادی وی شده بود.

عابدينی پيش از اين طی نامه‌ای گفته بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفته و در امور درمانی وی هم کوتاهی شده است.

در گزارش‌هايی که احمد شهيد گزارشگر سازمان ملل در مورد ايران تهيه کرده از «نقض» حقوق اقليت‌های مذهبی انتقاد شده است.
 

سوریه: صدای طبلهای جنگ را می شنویم

Posted: 27 Aug 2013 04:37 AM PDT

استقرار ناگهانی چهار ناوشکن‌ آمریکایی در دریای مدیترانه
جرس: یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: چهار ناوشکن آمریکایی در دریای مدیترانه آماده اجرای هرگونه تصمیمی در چند ساعت آینده هستند. همزمان  وزارت خارجه آمریکا از تاخیر نشست مقدماتی ژنو 2 در لاهه میان آمریکا و روسیه به دلیل مذاکرات موجود پیرامون سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داد. روز سه شنبه همچنین ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه گفت: "صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم."


به گزارش ایسنا، یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: چهار ناوشکن آمریکایی در دریای مدیترانه آماده اجرای هرگونه تصمیمی در چند ساعت آینده هستند. این مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی.ان.ان گفت: چهار ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر در دریای مدیترانه آماده اجرای هرگونه دستوری ظرف چند ساعت آینده هستند.



وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: در صورت نیاز ناوشکن‌ها می‌توانند ماموریت مربوط به سوریه را با حفظ امنیت اسرائیل آغاز کنند.

 

این مسئول آمریکایی تاکید کرد: ارتش آمریکا در حالت آماده باش است و به محض اینکه باراک اوباما، تصمیم حمله نظامی را اتخاذ کند عملیات آغاز خواهد شد. وی افزود: اگر اوباما یکی از گزینه‌های نظامی را برگزیند بلافاصله این گزینه اجرایی می‌شود.



منبع مذکور در ادامه تاکید کرد: به منظور حفظ گزینه‌های پیش روی جدول زمانی مشخصی برای بازگشت ناوشکن‌های یو.اس.اس ماهان به آمریکا وجود ندارد.

این منبع گفت: براساس دستور فرمانده ناوگان ششم نیروهای دریایی آمریکا ناوشکن‌ها در دریای مدیترانه باقی می‌مانند تا زمانی که ناوشکن "یو.اس.اس رمیج" جایگزین این ناوشکن‌ها شود.

 

این اظهارات در حالی ایراد شد که مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نشست خود را با رهبران ستاد مشترک ارتش‌های کشورهای غربی و عربی در اردن در خصوص سوریه به پایان رساند.

 

ژنو2 به تاخیر افتاد

وزارت خارجه آمریکا از تاخیر نشست مقدماتی ژنو 2 در لاهه میان آمریکا و روسیه به دلیل مذاکرات موجود پیرامون سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشستی که قرار بود میان دیپلمات‌های آمریکایی و روسی در لاهه برگزار شود، به دلیل مذاکرات موجود درباره استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در سوریه به تاخیر افتاد.

 

قرار بود این نشست روز چهارشنبه در لاهه و به منظور بررسی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 با محوریت پایان دادن به جنگ داخلی سوریه برگزار شود.

این نشست قرار بود میان وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه و گنادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود.

 

یکی از مسئولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: به تماس‌هایمان با مقامات روسی برای مشخص کردن موعد جدید این نشست ادامه می‌دهیم. وی افزود: مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نشان داد که بحران سوریه نیاز به راهکاری سیاسی و دائم دارد.

 

صدای طبلهای جنگ

به گزارش بی بی سی، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در کنفرانسی مطبوعاتی که امروز در دمشق برگزار شد با رد انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه گفت: "صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم."

 

آقای معلم انجام حمله شیمیایی را "بهانه‌ای" برای اقدام نظامی علیه کشورش خواند. او همچنین تاکید کرد دولت سوریه همه همکاری‌های لازم برای تحقیقات بازرسان سازمان ملل را انجام داده است.

 

وزیر خارجه سوریه در حالی این اظهارات را بیان کرده که اعلام شده نیروهای نظامی بریتانیا در حال بررسی چگونگی مداخله احتمالی در سوریه هستند.

 

سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته او امروز درباره درخواست از پارلمان برای بررسی مداخله نظامی احتمالی در سوریه تصمیم می‌گیرد.

 

احتمال حمله نظامی خارجی علیه حکومت سوریه پس از آن قوت گرفته که چهارشنبه گذشته تلفاتی سنگین در حوالی دمشق گزارش شد، که گفته شد نتیجه حمله شیمیایی بوده است. بازرسان سازمان ملل با اجازه دولت سوریه از دیروز در این محل مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله و مسئول آن هستند.

 

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ترکیه عمده‌ترین کشورهایی هستند که از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه سخن می‌گویند.
 
در عین حال روسیه می‌گوید اقدام نظامی خارجی علیه سوریه "پیامدهایی فاجعه‌بار" برای خاورمیانه و جامعه جهانی خواهد داشت.
 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته: "از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را مد نظر قرار دهند."

روسیه نسبت به اقدامات خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است. خبرگزاری دولتی شین‌هوآ در چین نیز نوشته که قدرت‌های غربی برای نتیجه‌گیری درباره ماهیت حمله شیمیایی عجله می‌کنند.

 

دیر نشده

موضع رسمی ایالات متحده و بریتانیا این است که حکومت سوریه با تاخیر به بازرسان سازمان ملل اجازه داده که از محل حمله شیمیایی احتمالی بازدید کنند و به این ترتیب شواهد حمله از میان رفته‌اند.

 

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه می‌گوید دولت سوریه با سازمان ملل درباره انجام بازرسی هیچ بحثی نکرده است و بلافاصله اجازه بازرسی را داده است.

 

او می‌گوید نسبت دادن حمله به حکومت سوریه بر مبنای هیچ سند و مدرکی نیست.

آقای معلم با اشاره به رابطه دوستانه کشورش با چین و روسیه و ضمن محکوم کردن ترکیه و کشورهای عربی که از مخالفان مسلح حمایت می‌کنند، به فعالیت جبهه نصرت، گروهی مسلح از مخالفان که با القاعده مرتبط است، اشاره کرد.

 

او گفت چندین کشور افرادی را به مرز سوریه گسیل کرده‌اند و نسبت به عواقب اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داد. او گفت هر اقدام نظامی که هدفش به هم زدن توازن قوا بین حکومت و مخالفان باشد توهم‌آمیز است.

 

وزیر خارجه سوریه گفت می‌خواهد واقعیت‌ها را به اطلاع افکار عمومی آمریکا برساند، این را که سوریه با بازرسان سازمان ملل همکاری کرده است. او همچنین گفت یقین دارد مردم مهربان ترکیه مواضع وزیر خارجه خود را رد می‌کنند.

 

احمد داوداوغلو دیروز گفت که ترکیه در هر ائتلافی که علیه سوریه شکل بگیرد شرکت خواهد کرد.
 
 
آقای معلم در پاسخ به خبرنگاری گفت سوریه هیچ پیمان دفاعی مشترکی با ایران ندارد و چنین چیزی ساخته و پرداخته رسانه‌ها است.
 
 
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته است مساله حمله شیمیایی بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه سوریه است.
 

آقای عراقچی گفته آمریکایی‌ها سیاست دوگانه‌ای درباره کشورها دارند و درحالی اکنون از وقوع حمله شیمیایی اظهار تاسف می‌کنند که در مقطع جنگ ایران و عراق، به صدام حسین برای انجام حملات شیمیایی کمک‌های اطلاعاتی داده‌اند.

درخواست کارگران برای لغو مصوبه اشتغالی دولت دهم

Posted: 27 Aug 2013 04:26 AM PDT

جرس: پس از شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری و طرح درخواست ابطال دستورالعمل "استاد - شاگردی"، این بار مجمع عالی نمایندگان کارگران در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه، از وی خواستند تا در اولین فرصت دستورالعمل غیرقانونی دولت دهم در این باره را لغو کند.

 

آرش فراز در گفتگو با مهر از نامه نگاری مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با علی ربیعی وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: در قالب این نامه از وی درخواست شده است، دستور لغو مصوبه 30 شهریورماه 91 وزیر اسبق کار درباره استاد - شاگردی را صادر کند.

 

دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت: متاسفانه احیای نظام استاد - شاگردی نوین که توسط مقامات اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و در کشور به اجرا گذاشته شده بود، دارای ایرادات بسیاری است.

 

فراز با تاکید بر اینکه در این زمینه شکایتی نیز توسط مجمع در دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است خاطر نشان کرد: در آن شکایت نیز از دیوان خواسته شده است مصوبه غیر شرعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره استاد - شاگردی که باعث وارد شدن آسیب های جدی به حقوق نیروی کار می شود را ابطال کنند.

 

 

متن نامه به وزیر کار

در متن نامه مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: همانگونه که مستحضر هستید به موجب تصمیمات مدبرانه اخیر هیات محترم دولت بررسی مصوبات دولت سابق از حیث تطابق با موازین قانونی در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

از اینرو با توجه به تاثیرات غیرقابل جبران و بسیار گسترده و فراگیر دستورالعمل غیرقانونی و غیر شرعی موسوم به "احیاء نظام استاد و شاگردی نوین" که به شماره 98735 مورخ 1391.06.30 توسط وزیر اسبق آن وزارتخانه ابلاغ شده، به نحو وسیع در سراسر کشور در حال اجرا است. مستدعی است که به طریق عاجل دستور ابطال دستورالعمل یادشده صادر و به مبادی مرتبط امر به ابلاغ شود.

گفتنی است، پیش تر مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با تنظیم شکایتی در دیوان عدالت اداری خواستار ابطال بخشنامه استاد - شاگردی که به زعم آنان باعث از بین رفتن حقوق نیروی کار و فراهم شدن زمینه سوء استفاده برخی کارفرمایان از متقاضیان شغل می شود، شده بودند که در مراحل بررسی قرار دارد.

اولین گزارش بانک مرکزی از قیمتها در دولت جدید

Posted: 27 Aug 2013 04:06 AM PDT

جرس: براساس گزارش قیمت خرده فروشی مواد خوراکی بانک مرکزی، قیمت تخم مرغ، پنیر، شیر و برنج در هفته منتهی به اول شهریورماه جاری افزایش یافت.
 
به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول شهریورماه سال 92 را منتشر کرد که بر اساس آن، در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ افزایش داشت و شانه ای 76000 الی 105000 ریال فروش می رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود، بهای لوبیا قرمز افزایش جزئی ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
 
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه  می گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای هلو، انگور و طالبی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای سیب زمینی، لوبیا سبز و سبزی های برگی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت.
 
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ کاهش یافت.
 
در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
 
گروه های مواد خوراکی
 
لبنیات و تخم مرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه به ترتیب معادل 2.2 درصد و 1.3 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 3 درصد افزایش داشت.
 
برنج و حبوب
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 0.2 درصد و 0.7 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا قرمز معادل 0.1 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.5 درصد تا 1 درصد کاهش داشت.
 
میوه ها و سبزی های تازه
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه های تازه بهای هلو معادل 0.8 درصد، انگور 0.2 درصد و طالبی 5.9 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1.7 درصد تا 9.6 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای سیب‌زمینی معادل 2.1 درصد، لوبیا سبز 5.4 درصد و سبزی‌های برگی 3.9 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.6 درصد تا 7.0 درصد افزایش داشت.
 
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ معادل 2.7 درصد کاهش یافت.
 
قند، شکر، چای و روغن‌نباتی
در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
 
تغییرات قیمتی در یکسال
براساس این گزارش متوسط قیمت گروه لبنیات در هفته منتهی به 25 مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.6 درصد، تخم مرغ 78.2 درصد، گروه برنج 69.8 درصد،حبوبات 93.5 درصد، میوه های تازه 48.8 درصد، سبزی های تازه 69.8 درصد، گوشت قرمز 39.6 درصد، گوشت مرغ 11.5 درصد، قند و شکر 40.2 درصد، چای 99.5 درصدو روغن نباتی 57.7 درصد افزایش داشته است.
جدول متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران
(هفته منتهی به اول شهریورماه  92)
گروه و کالا درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل
لبنیات 16.6
تخم مرغ 78.2
برنج 69.8
حبوب 93.5
میوه های تازه 48.8
سبزی‌های تازه 69.8
گوشت قرمز 39.6
گوشت مرغ 11.5
قند و شکر 40.2
چای 99.5
روغن نباتی 57.7

نجفی جانشین سلطانیه شد

Posted: 27 Aug 2013 04:06 AM PDT

جرس: به پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تصويب حسن روحانی رئیس جمهور، رضا نجفی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در وین منصوب شد.

 

به گزارش مهر، نجفی پیش از این در سمتهای مختلف از جمله معاون مدیر کل امور سیاسی و بین المللی، رئیس اداره خلع سلاح و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه، نماینده و رایزن خلع سلاح ایران در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد در نیویورک و جانشین نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح های شیمایی در لاهه مشغول به کار بوده است.

 

مشارالیه همچنین دارای مسئولیت ها و تجارب مختلفی در حوزه خلع سلاح و امنیت بین الملل و عضو هیات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس های بین المللی همچون کنفرانس های بازنگری ان پی تی و جلسات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

 

پیش از این علی اصغر سلطانیه مسئولیت نمایندگی ایران در آژانس را بر عهده داشت.

انتقاد عضو زندانی سازمان ادوار تحکیم از تداوم تحریمهای بین المللی گریبانگیر مردم ایران

Posted: 27 Aug 2013 04:06 AM PDT

جرس: حسن اسدی زید آّبادی، عضو زندانی دفتر تحکیم وحدت، طی یادداشتی از زندان اوین، با انتقاد از تداوم تحریمهای بین المللی، که گریبانگیر مردم ایران شده، خاطرنشان می کند: "یکی از نتایج واقعی و مشهود تحریم‌ها دور ساختن ایرانیان از همکاری‌ها و روابط بین المللی در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی بوده است. بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی در پی تحریم‌های ارزی و بانکی مجبور به قطع یا کاهش روابط خارجی خود شده و حضور آنان در بازارهایی که قرن‌ها در آن مشارکت داشته‌اند از میان رفته است. در این مورد بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی و سیاسی توضیح داده‌اند که چگونه روابط آزاد تجازی و بازرگانی آزاد در ایجاد مفاهمه و تبادل فرهنگی ملت‌ها نقش اساسی ایفا کرده و تجارت توانسته پیام آور صلح باشد."

 

به گزارش کلمه، متن یادداشت این فعال دانشجویی دربند به شرح زیر است:

 

«وضع مالیات بدون نماینده داشتن در پارلمان استبداد است». این استدلال/ شعار محور مخالفت وسیع مهاجر نشین‌های آمریکای شمالی با سیاستهای اقتصادی – سیاسی امپراطوری بریتانیا در میانه قرن هجدهم بود که نهایتاٌ منجر به استقلال ایالات متحده از بریتانیا در سال ۱۷۷۶م. شد. پدران آمریکایی مقاومت در برابر حاکمیتی که از شرق اقیانوس اطلس قصد داشت تا با وضع مالیاتهای مختلف از جمله بر روی تمبر، چای و.. کسب درآمد و از آن مهم‌تر «اعمال حاکمیت» کند را حق خود می‌پنداشت چرا که باور داشتند «حق اساسی مالکیت» و صیانت از آن جلوه‌ای از «آزادگی» آنهاست و البته آزادی ارزشی بود که برای آن مهاجرت و حالا آماده نبرد در راهش بودند.

اکنون قریب به دو قرن و نیم پس از استقلال امریکا اتخاذ سیاست تنبیهی «تحریم اقتصادی» ایران این بار از غرب اقیانوس برخی از حقوق اساسی شهروندان عادی ایرانی را تحدید و به ویژه حقوق مالکانه آن‌ها را نقض کرده است. این تحریم‌های یکجانبه هر چند موصوف به صفت «هوشمندانه» باشد در آزمون عمل، زیست اقتصادی – اجتماعی مردم ایران را با مشکل مواجه و دشوار ساخته است. تاثیر نامطلوب تحریم‌های یکجانبه بر بازار و اقتصاد ایران به گونه‌ای بوده که تنها در یک مورد اعلام آغاز دور جدید تحریم‌ها چنان از ارزش پول ملی کاست که گفته شد عملاٌ در کمتر از یک شبانه روز سرمایه و دارای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی تا ۲۵% کاهش یافت. می‌دانیم پول ملی ابزاری مالی است که کلیه اتباع کشور فارغ از گرایش‌های گوناگون فکری، مذهبی و یا سیاسی اجباراٌ در بازار داخلی و به منظور «معاش» از آن بهره می‌گیرند و کاهش ارزش آن تاثیر مستقیم بر سطح کیفیت زندگی شهروندان و به طور مشخص حقوق مالکانه آن‌ها دارد. بنابراین اتخاذ سیاست اعمال تحریم اقتصادی به منظور اعمال فشار بر دولت ایران با هدف تغییر رویکرد‌ها و رفتارهای آن از جمله منجر به آسیب جدی و نقض حق مالکیت تمامی شهروندان ایران شده است بدون آنکه لزوماٌ همه آن‌ها در چنین تصمیم گیری سیاسی نقش داشته و یا مشروعیتی برای قانون گذاران آمریکایی قایل باشند تا با رای آری یا خیر خود به یک لایحه، دارایی آن‌ها را کسر و نقض کنند؛ درست همانگونه که مهاجرنشین‌ها در قرن ۱۸ وضع مالیات از آن سوی اقیانوس را نقض حق مالکیت خود و لاجرم استبداد می‌دانستند.

بار‌ها گفته شده است که حقوق بشر، حقوق جهانی بشر است. معنای این سخن آن است که جزء در پاره‌ای امور (غالباٌ حقوق شهروندی) تعهدات بین المللی دولت‌ها به ویژه در قبال مفاد مذکور در منشور حقوق بشر (اعلامیه و میثاقین) نه تنها تعهدی در برابر اتباعشان بلکه تعهد در برابر نوع بشر است. از این رو همانگونه که استدلال شده است مثلا دولت آمریکا حق ندارد به بهانه حفظ امنیت خود موازین حق دادرسی عادلانه را حتی در مورد تروریست‌های خارجی القاعده و طالبان در گوانتانامو نقض کند و انتقادات فراوانی در خصوص نقض حق منع شکنجه متهمانی که چه بسا نقش آن‌ها در عملیاتهای تروریستی محرز باشد، صورت گرفته است؛ بر همین بنیان نیز باید گفت ملاحظات سیاسی-امنیتی قدرتهای غربی و از جمله دولت آمریکا که طی سالهای گذشته در قالب تحریم اقتصادی ایران تبلور یافته توجیهی مشروع و منطقی برای نقض حقوق اساسی شهروندان ایران نخواهد بود، حقوقی که کلیت جامعه جهانی نسبت به آن‌ها متعهد و مسئول است. منشور سازمان ملل متحد در مقدمه، دولت‌ها را متعهد به «هموار کردن راه ترقی اقتصادی و اجتماعی تمام ملل» دانسته و در ماده ۵۵ ایجاد شرایط ثبات و رفاه برای تامین روابط مسالمت آمیز و دوستانه در عرصه بین المللی را با تاکید بر اصل تساوی ملل، در گرو توسعه اقتصادی، همکاری‌های بین المللی اقتصادی و فرهنگی و نیز احترام جهانی و موثر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، قلمداد کرده است. اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۱۷ خود حق مالکیت را محترم شمرده و ماده ۲۲ آن نیز تصریح می‌کند که هر فرد حق دارد و مجاز است که با مشارکت در همکاری‌های بین المللی، «حقوق اقتصادی» خود را بدست آورد. بعلاوه ماده ۲۵ اعلامیه حق بهره‌مندی از حداقل‌های یک زندگی مناسب در حوزه‌های رفاه، بهداشت و درمان و… را تضمین می‌کند و ماده ۲۷ این سند و همچنین ماده ۱۵ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حق شرکت در زندگی فرهنگی؛ آزادی لازم برای پژوهشهای علمی و تحصیل دانش را از جمله حقوق شهروندان دانسته و دولت‌ها را نسبت به «تشویق و توسعه» همکاری و تماسهای بین المللی در زمینه علوم و امور فرهنگی متعهد و موظف ساخته است. اکنون پرسش جدی این است که آیا تحریم‌های اقتصادی اعمال شده طی سالهای گذشته ناقض و مانعی جدی بر سر راه بهره‌مندی شهروندان عادی ایرانی از بسیاری حقوقشان از جمله حقوقی که در بالا ذکر آن رفت، نبوده است؟

یکی از نتایج واقعی و مشهود تحریم‌ها دور ساختن ایرانیان از همکاری‌ها و روابط بین المللی در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی بوده است. بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی در پی تحریم‌های ارزی و بانکی مجبور به قطع یا کاهش روابط خارجی خود شده و حضور آنان در بازارهایی که قرن‌ها در آن مشارکت داشته‌اند از میان رفته است. در این مورد بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی و سیاسی توضیح داده‌اند که چگونه روابط آزاد تجازی و بازرگانی آزاد در ایجاد مفاهمه و تبادل فرهنگی ملت‌ها نقش اساسی ایفا کرده و تجارت توانسته پیام آور صلح باشد.

به تجربه ثابت شده است که گسترش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور و حوزه وسیع‌تر منافع اقتصادی مشترک میان دو دولت – ملت نسبت مستقیم با کاهش احتمال درگیری نظامی و بروز خشونت داشته است. همچنانکه امروزه بروز مناقشه نظامی میان چین و آمریکا در مقابل سناریوی جنگ میان کره شمالی و ایالات متحده نامحتمل به نظر می‌رسد و بنیان نهادهای بین المللی چون اتحادیه اروپا، WTO، اتحادیه افریقا، اکو و… نیز بر همین ایده قرار دارد. از سوی دیگر تحریم‌ها آثار سوء بسیاری بر مشارکت‌های فرهنگی و اکادمیک شهروندان ایرانی در سطح جهانی داشته است. امروز تبادل تکنولوژی و دانش روز بین مراکز دانشگاهی ایران و جهان با اختلال روبرو شده و بسیاری از گروههای هنری و حتی ورزشی با دشواری‌هایی برای سفر به خارج از کشور مواجهند.

همچنین توریسم به عنوان پدیده‌ای که در تقریب ملت‌ها و گسترش صلح نقش کلیدی دارد به پایین‌ترین سطح تنزل یافته و حتی شهروندان عادی در زمینه سفرهای گردشگری و‌گاه سرکشی به اعضای خانواده‌شان در خارج از کشور از حقوق خود محروم شده‌اند. تحریم‌ها البته تاثیرات سوء دیگری نیز بر وضع حقوق بشر در ایران داشته است از جمله آنکه افکار عمومی جهانی را عمدتاٌ متوجه مساله هسته‌ای ساخته است.

واضعان تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه ایران مکرراٌ هدف خود را تغییر در رفتار دولت ایران و سیاست‌هایش اعلام کرده‌اند، برخی از مدافعان این تحریم‌ها نیز از اثرات مثبت و مفید این فشار‌ها بر ارتقای وضع حقوق بشر و تقویت سازوکارهای دموکراتیک سخن گفته‌اند، نادرستی این ادعا زمانی آشکار می‌شود که نگاهی به گذشته بیاندازیم. شدت و نوع تحریم‌ها و حدود و ثغور آنچه امروز علیه ایران اعمال می‌شود در مقام قیاس بیشتر مشابه رویکرد آمریکا در قبال دولتهائی نظیر عراق، کوبا، لیبی و کره شمالی است، نمونه‌هایی که اگر با محک دعوی و هدف پیش گفته سنجیده شوند به تمامی ناکام و شکست خورده بوده‌اند. بی‌گمان در هیچکدام از کشورهای اخیر تحریم‌ها کمکی به تقویت و بسط دموکراسی نکرده و از قضا تاثیر جدی بر تضعیف و صدمه به طبقه متوسط، جامعه مدنی و مآلا روند توسعه، صلح و دموکراسی داشته اشت. کوتاه سخن آنکه اگر روند کامیاب دموکراتیزاسیون برخى کشورهاى اروپای شرقی در ابتدای دهه ۹۰ را به یاد آوریم و در کنار نمونه‌های فوق الذکر قرار دهیم می‌توانیم نتیجه بگیریم: این پروژه منزوی سازی ملت‌ها نیست که نهال صلح و دموکراسی را آبیاری می‌کند بلکه همچنانکه متن و روح اسناد مهم بین المللی چون منشور ملل متحد و معاهدات جهانی حقوق بشر تاکید دارند صلح، مردم سالاری و امنیت بین المللی را بیش از هر چیز در سایهٔ گسترش و بسط همکاریهای بین المللی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به ویژه در سطح ملت‌ها و شهروندان عادی به عنوان یک حق بنیادین بشری، می‌توان محقق ساخت.

* * *

در میانه دهه ۶۰ میلادی و در اوج جنگ ویتنام پیشنهادات ژنرال دوگل رئیس جمهور فقید فرانسه و تلاشهای اوتانت دبیرکل وقت سازمان ملل متحد فرصت‌های طلایی دیپلماتیک برای می‌انجیگری و مذاکره پیش آورد که توسل به آن می‌توانست بحران فاجعه آمیز ویتنام را یک دهه زود‌تر با شرایطی مشابه آنچه در هنگام خروج نیروهای آمریکایی برقرار شد – البته با خسارات و تلفاتی به مراتب کمتر- برای طرفین، به سرانجام رسانده و فیصله دهد. امروز نیز نمایش اراده بخش وسیعی از مردم ایران که نقشی در رویکرد دولت در سالهای گذشته نداشته و در انتخابات خرداد٩٢ با رای به گفتمان تغییر، صلح طلبی و مدارا منجر به استقرار دولت اهل مذاکره، معتدل و تنش زادی رئیس جمهور روحانی شده‌اند، مجالی مغتنم است تا با توسل به اصل گفتگو و شیوه‌های مسالمت آمیز حل و فصل بحران‌های بین المللی به جنگ اقتصادی پرتلفات کنونی با دستیابی به راه حلی مرضی الطرفین – که دور از دسترس نیز نخواهد بود- پایان داده شود؛ به یاد داشته باشیم که همواره احترام و توجه به رای و اراده مردم و مجال دادن به گفتگو، فرصت به تقویت دموکراسی خواهد بود.

زندان اوین – امردادماه ١٣٩٢

اهانت محمدجواد لاریجانی به احمد شهید؛ این فرد گزارشگر حقوق بشر نیست، هنرپیشه است

Posted: 27 Aug 2013 03:50 AM PDT

جرس: معاون رئیس قوه قضائیه و دبیر ستاد موسوم به «حقوق بشر» دستگاه قضایی ایران گفت: گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران بیشتر به عنوان یک هنرپیشه تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی از یک رسانه به رسانه دیگر می‌رود.

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران درباره گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران، اظهار کرد: گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران بارها تقاضا کرده است که به ایران بیاید. سوال ما این است که متد کارش تبلیغات است یا گزارشگری.

 

وی ادامه داد: ما با گزارشگری هیچ مشکلی نداریم، اما آقای گزارشگر تمام نرم‌های حرفه‌ای گزارشگری را زیر پا گذاشته و به عنوان هنرپیشه تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران از یک رسانه به رسانه دیگر می‌رود و سخنان نابجا و اتهامات نابه‌جا مطرح می‌کند.

 

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ما با یک گزارشگر با یک متد گزارشگری روبه‌رو نیستیم بلکه با یک تبلیغات مواجه هستیم.

سخنگوی سپاه پاسداران: دشمن در پی کاهش پایگاه مردمی و منزلت اجتماعی سپاه است

Posted: 27 Aug 2013 03:30 AM PDT

جرس: مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران، از سناریوهای رسانه ای دشمن علیه سپاه خبر داد و گفت: دشمن همواره در پی تضعیف پایگاه مردمی و کاهش منزلت اجتماعی سپاه نزد افکار عمومی است.



به گزارش  سپاه نیوز؛ پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در همایش مسئولین تداوم آموزش عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس با اشاره به عملیات روانی و هجمه های رسانه ای دشمنان انقلاب و رسانه های بیگانه علیه سپاه و بسیج اظهار داشت: شبکه های متعدد بیگانه دائماً با هجمه گسترده رسانه ای به دنبال تغییر فرآیند افکار عمومی نسبت به سپاه هستند.+

 

وی با بیان اینکه فرآیند اجرای تغییر افکار عمومی توسط دشمنان فرآیندی بسیار پیچیده و ظریف است ادامه داد: دشمن با بهره گیری از ظرفیت رسانه ای خود، پاک ترین، خادم ترین و مردمی ترین انسانها را در نزد افکار عمومی وارونه و در مقابل منافع و خواست مردم جلوه می دهد.

 

مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به مستند پخش شده اخیر در خصوص زندگی پهلوی اول در یکی از شبکه های فارسی خاطر نشان کرد: بنگاه دروغ پراکنی بی بی سی با عملیات رسانه ای قوی و بهره گیری از آرشیو صوتی و تصویری غنی خود و همچنین با تدوین و چیدمان هدفمند و مدیریت شده تصاویر ناب و کمتر دیده شده در کنارهم به دنبال القای شخصیتی قابل تکریم از رضاشاه هستند در حالی که وی در حافظه تاریخی ملت ایران به واقع شخصیتی منفور و خائن است.

 

وی در تشریح محصول عملکرد رسانه ای بیگانه افزود: دشمن هم اکنون با زیرکی تمام، تیزهوشی و استفاده از بهترین متخصصین عرصه رسانه ای دنیا در پی تغییر فرآیند افکار عمومی نسبت به انقلاب اسلامی است.

 

سردار شریف با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به امر اطلاع رسانی در خصوص گفتمان انقلاب اسلامی تصریح کرد: برغم تمام تلاشهای گسترده دشمنان انقلاب اسلامی،امروز ملل آزاده جهان پیام انقلاب اسلامی را دریافت کرده اند و با آرمانهای و ارزشهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و خلف صالح و حکیم ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی بخوبی آشنا هستند آن را مورد تکریم قرار می دهند.

 

وی با اشاره به سخنان وزیر سابق امور خارجه امریکا در خصوص علت و مانع اصلی مشکلات آمریکا در جهان اظهار داشت: مدتی قبل خانم رایس در بخشی از سخنان خود اظهار داشت که رهبری ایران با کلام نافذ خود تمام تلاشهای آمریکا را با یک سخنرانی کوتاه یک ساعته درهم می ریزد و یا اثرش را به شدت تقلیل می دهد و مشکل اصلی آمریکا را رهبری ایران قلمداد می کند.

 

مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به اینکه اظهارات خانم رایس بیانگر قدرت کلام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه رهبری در دنیای متلاطم امروزی است که می تواند با هوشمندی، درایت و فهم عمیق از نقشه های شوم دشمنان و با مدد الهی نقشه های دشمنان را خنثی کند، خاطرنشان کرد: دشمن این حقیقت را حس کرده است که ولایت فقیه عمود خیمه انقلاب اسلامی بوده و این، مقام معظم رهبری است که با همراهی ملت ایران توانسته است انقلاب اسلامی را ازهمه تندبادهای سهمگین دشمنان خارجی و بعضاً برخی جاهلان داخلی عبور دهه و آن را همچنان مستحکم و مقتدر نگه دارد.

 

وی با اشاره به امنیت پایدار و مثال زدنی امروز کشور و نیز ناامنی های موجود در برخی از کشورهای منطقه افزود: امنیت بی نظیر کشور مرهون گوش جان سپردن ملت ایران به رهنمودها و منویات رهبری و اطاعت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ولایت فقیه امروز عالی ترین نقش را در عرصه امنیت آفرینی برای کشور و حرکت روبه جلوی ایرانیان داشته است.

 

سردار شریف در تشریح توطئه های دشمنان و رسانه های بیگانه برای تزلزل در جایگاه رهبری نزد افکار عمومی به ویژه نسل جوان ایران اسلامی بیان کرد: دشمن به دنبال چالش کشیدن عالی ترین رکن وحدت و قدرت آفرینی ایران اسلامی نزد افکار عمومی است و پاسداران انقلاب اسلامی باید با درایت، عقلانیت، مهربانی، دانشمندی و دانستن تاریخ گذشته انقلاب اسلامی بتوانند عموم مردم به ویژه نسل جوان میهن اسلامی را از توطئه ها و نیرنگ های امپراطوری رسانه ای دشمنان انقلاب اسلامی آگاه سازند.

 

وی با اشاره به برخی از هجمه های رسانه ای دشمن علیه فعالیت های سپاه اظهار داشت: دشمن هیچگاه در رسانه های خود به دلیل اصلی شکست طرح ها و اقدامات خصمانه خود در کشورهای منطقه ای اعتراف نمی کند زیرا چهره بین المللی دشمن با این کار خدشه دار خواهد شد و برای این منظور دائماً در حال سیاه نمائی، عملیات روانی و تهمت زدن به سپاه و برخی از سرداران بلند پایه و محبوب سپاه است.

 

مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه دشمن با هدف ایجاد اختلاف و تردید در افکار عمومی نسبت به سپاه سعی در زیر سوال بردن ظرفیت های بالقوه سپاه دارد گفت: حضور مدیران و یا برخی از مسئولینی که در مقطعی از زمان در سپاه دارای مسئولیت بوده در بخش های مختلف کشور به این مفهوم نیست که آنان همواره ابواب جمعی سپاه و منتظر اوامر سپاه می باشند بلکه این موضوع نشان از ظرفیت بالای سپاه در تربیت مدیران توانمندی برای ایران اسلامی دارد.

 

وی از سپاه به عنوان کارخانه مدیرسازی برای انقلاب اسلامی نام برد و افزود: فضا ، محیط و فرهنگ سازمانی و شرایط عمومی سپاه به گونه ای است که انسانهای با انگیزه، باهوش و بااراده در سپاه حضور یافته و توانسته اند با تصدی مسولیت های مختلف در سپاه رشد یافته و با حضور و مسئولیت پذیری در بخش های دیگر کشور منشاً اثر باشند و این از افتخارات بزرگ این نهاد انقلابی و مردمی به شمار می رود.

 

سردار شریف با بیان اینکه روزانه بیش از ده ها خبر دروغ علیه سپاه در فضای مجازی و رسانه ای معاند منتشر می شود اظهار داشت: حجم بالای خبرسازی های دروغین دشمنان انقلاب اسلامی علیه فعالیت های سپاه تنها یک راهکار برای مقابله می خواهد و آن تعمیق ارتباط پاسداران با توده مردم ایران به مانند همیشه است.

 

وی در پایان از ایمان، صداقت، تعهد، شجاعت، فداکاری، ایثارگری، برخورداری از روحیه مردمی، و اطاعت از از رهبری و ولایت فقیه به عنوان داشته های اصلی سپاه نام برد و تاکید کرد: یادمان باشد دشمن همواره به دنبال تضعیف پایگاه مردمی و کاهش منزلت اجتماعی سپاه_ که از منابع اصلی قدرت سپاه در گذشته، حال و آینده است_ نزد افکار عمومی می باشد.
 

نگرانی همسر عبدالله مومنى از وضعیت جسمی همسرش در زندان

Posted: 27 Aug 2013 03:12 AM PDT

جرس: همسر عبدالله مومنى، سخنگوى دربند سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم)، از بى توجهى مقامات دادستانى تهران نسبت به درمان این زندانى سیاسى خبر داده و با اشاره به توقف روند درمان همسرش خاطرنشان کرد: «آقاى مومنى دچار ناراحتى پوستى شدید است و نیاز جدى به درمان فورى دارد و نیز از ناراحتى داخلى وگوارشى رنج مى برد.»

 

به گزارش کلمه، فاطمه آدینه وند در ادامه همچنین می افزاید: «با این وجود متاسفانه مقامات مسئول با مانع تراشى و عدم رسیدگى به درمان همسرم شرایط حبس او را دشوار ساخته و موجب ظلمى مضاعف شده‌اند.»

 

همسر عبدالله مومنى با اشاره به گذشت بیش از ۵١ ماه از حبس همسرش گفت: «مسئولان گرچه در تمام این مدت با درخواست مرخصى موافقت نکرده‌اند و این حق مسلم را از همسر و خانواده ما سلب کرده‌اند حداقل انتظار داشتیم که به وعده هاى خود عمل کرده و به تعهد شرعى و قانونیشان در مورد سلامتى اسیرى که در اختیارشان است پایبند باشند و دست از کینه جویى بردارند».

 

آدینه وند خاطرنشان می کند: «قریب یک سال است که با توصیه پزشکان بایستى جهت تشخیص آقاى مومنى را به بیمارستان منتقل کنند اما گویا براى چند ساعت هم نمى خواهند او را از زندان بیرون آورند. این مانع تراشى هاى بى دلیل در چند هفته اخیر ناراحتى پوستى آقاى مومنى را وخیم‌تر ساخته که موجب نگرانى جدى ماست».

 

بر اساس گزارش ها، این معلم درد آشنا، از خانواده شهیدان است و تاکنون ۵ شهید به این انقلاب و نظام هدیه داده اند. جرمش مثل همه همرزمانش است، و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در حبس و شکنجه است و محکومیتش ۴ سال و یازده ماه حبس که صد روز هم در انفرادی بوده و تحت فشار و شکنجه و توهین و فحاشی.

براساس گواهی پزشکان زندانی وی نیاز به درمان در خارج از زندان دارد اما مسئولین با مرخصی درمانی این زندانی سیاسی نیز مخالفت کرده اند.

 

پیش از این فاطمه آدینه وند همسر عبدالله مومنی با اشاره به گفته های مسئولان نامه عبدالله مومنی درباره شکنجه های دوران بازداشت را علت مرخصی ندادن به این زندانی سیاسی ذکر کرده بود.

 

عبدالله مومنی روز سی‌ام خرداد سال ۸۸ ضمن ضرب‌وشتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او بیش از سه ماه اول بازداشتش را در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین و زیر شکنجه به سر برد که بیش از ۴۰ روز آن در بی‌خبری کامل گذشت.

 

وی در اسفندماه‌‌‌ ۸۸ به مرخصی آمد. اما پس از آنکه به درخواست‌های غیرقانونی بازجویانش مبنی بر مصاحبه علیه رهبران جنبش سبز در دوران مرخصی تن نداد، در اواخر فروردین ماه سال ۸۹ بار دیگر به زندان بازگشت.

 

عبدالله مومنی پس از بازگشت به زندان، در نامه‌ای تکان‌دهنده به شرح شکنجه‌هایی پرداخت که از زمان بازداشت بر وی اعمال شده بود. او هم‌چنین در آن نامه از نمایشی بودن دادگاه‌های پس از انتخابات پرده برداشت.

 

عبدالله مومنی در این نامه نوشته بود“تحمل انفرادی و بازجویی های طولانی امری بود که باید به آن عادت می کردم. اما درکنار انفرادی، بی خوابی های مکرر در نتیجه جلسات بازجویی چند ساعته و ایستادن بر روی یک پا و ضرب و شتم و سیلی های پیاپی نیز ترجیع بند این روزها بود. فشارها و آزار ناشی از عدم اطاعت از خواست بازجویان آنقدر بود که گاهی باعث می شد در حین بازجویی از هوش بروم. گاهی نیز که گویی باید مشت آهنین از آستین بازجو بیرون می آمد، چنین می شد و چندین بار آنچنان بازجوی پرونده، گلویم را تا حد خفگی می فشرد که بی هوش برزمین می افتادم و تا روزها از شدت درد در ناحیه گلو، خوردن آب و غذا برای ام زجرآور می شد.”

وی در خصوص اعترافات اجباری هم گفته بود“ از همان ابتدای بازجویی من را وادار به تک نویسی علیه دوستان و نزدیکان کرده و وقتی مقاومت کردم علاوه بر ضرب و شتم و سیلی های پیاپی با این پاسخ بازجو مواجه شدم که “باید تک نویسی کنی تا شخصیت کذایی ات خورد شود”. شاید از همین رو و برای خورد شدن و تحقیر شخصیتی من بود که مرتبا می خواستند به روابط و مسائل اخلاقی ناکرده خود نیز اعتراف کنم و وقتی می گفتم این سخنان درست نیست و من نمی توانم علیه خود به دروغ اعتراف کنم با فحش های رکیک و ضرب و شتم و این پاسخ آنها روبرو می شدم که ” فاحشه ای را در دادگاه می آوریم تا علیه تو اعتراف کند و بگوید که رابطه نامشروع با تو داشته است”.

 

او حتی پاسخی هم برای این همه ظلم نخواسته بود چرا که می داند “صلاح مملکت خویش خسروان دانند”. اما فقط یادآوری کرده بود که چنین رفتارهایی نه با عدالت و انصاف سازگار و نه با هیچ قانون وشرعی قابل توجیه است.

 

عبدالله مومنی نامه اش را اینگونه به پایان برده است با کلامی از پروردگارش ” وَلاَ تَرْکَنُواْ إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ. و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى‏شود آتش شما را فرا گیرد و در آن حال، هیچ ولى و سرپرستى جز خدا نخو اهید داشت؛ و یارى نمى‏ی شوید!”

آژانس: ایران ظرفیت‌ غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است

Posted: 27 Aug 2013 03:12 AM PDT

جرس: منابع بین المللی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته اند که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود حاکی از آن است که ایران ظرفیت‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

 

به کزارش رادیو فردا ، رویترز در گزارش خود نوشت که ایران تولید سوخت برای رآکتور آب سنگین را نیز آغاز کرده است که این امر می‌تواند به تولید پلوتونیوم و کاربرد احتمالی آن در سلاح هسته‌ای بینجامد و همین مسئله به نگرانی‌های غرب درباره برنامه اتمی ایران دامن زده است.

 

از سوی دیگر این دیپلمات‌ها احتمال می‌دهند که گزارش این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است چهارشنبه ششم شهریورماه منتشر شود حاوی اطلاعاتی خواهد بود که نشان می‌دهد ایران توسعه حساس‌ترین ذخایر اتمی خود را محدود می‌کند که این رویکرد می‌تواند امکان خریدن زمان برای مذاکره با قدرت‌های جهانی را فراهم آورد. 

 

رویترز می‌نویسد در صورت تایید چنین سخنانی، «تصویری دوگانه» از فعالیت‌های اتمی ایران به دست می‌آید، چرا که جامعه جهانی انتظار دارد حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، جمهوری اسلامی را به سمت کاهش تنش‌ها با غرب هدایت کند.

 

اما از سویی چنان‌ چه دیپلمات‌ها تاکید می‌کنند، این گزارش بیشتر به روزهای قبل از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی بازمی‌گردد و برنامه اتمی ایران در هفته‌های منتهی به مراسم تحلیف او را پوشش می‌دهد.

 

این دیپلمات‌های غربی می‌گویند که انتظار می‌رود در گزارش آژانس به مواردی مانند ادامه برنامه نصب سانتریفیوژهای آی آر – ۱ و آی آر – ۲ اشاره شده باشد.

پیش از این فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، نیز گفته بود ایران حدود هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی آر – ۲ در اختیار دارد که به گمان دیپلمات‌های غربی چنین آماری باورکردنی و درست است.

 

با این حال اگرچه به نظر می‌رسد این سانتریفیوژهای پیشرفته هنوز فعال نشده باشند، اما در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هر آن‌ چه نشانه‌ای از افزایش آمادگی ایران برای فعال کردن این سانتریفیوژها باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ایران هم‌اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد که اقتصاد کشور را به‌شدت تضعیف کرده است. از این رو یکی از وعده‌های حسن روحانی حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران بوده است. با این وجود مقامات دولت آقای روحانی هم تاکید می‌کنند که قصد توقف برنامه اتمی در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

 

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و چهره‌ای که انتظار می‌رود از این پس مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را نمایندگی کند، در مصاحبه‌ای به تازگی گفته است که حقوق ایران بر اساس قوانین بین‌المللی باید به رسمیت شناخته شود و در برابر آن نیز تهران آمادگی دارد که نگرانی جامعه جهانی را نسبت به برنامه اتمی خود رفع کند.

 

به گفته آقای ظریف، تهران روش‌های خود در مذاکره با قدرت‌های جهانی را به نیت رسیدن به تفاهم با غرب تغییر خواهد داد، اما در غرب نیز باید اراده‌ای سیاسی برای حل این مناقشه شکل بگیرد.

طرف مذاکرات هسته‌ای ایران، گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است.