جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کشته شدن ۲۵ مامور پلیس مصر

Posted: 19 Aug 2013 08:32 AM PDT

وعده دولت برای تامین کالاهای اساسی؛ کانتینرها به کشور می آیند

Posted: 19 Aug 2013 05:59 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: میلیون‌ها ایرانی با امید به کاهش بحران اقتصادی به عملکرد دولت تازه برآمده حسن روحانی چشم دوخته‌اند. دولت حالا به آن‌ها وعده داده که کشور در ماه‌های آینده هیچ مشکلی از بابت تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت. رییس جمهوری ایران پس از نخستین جلسه رسمی هیات دولت که روز یکشنبه (۲۷ مرداد) برگزار شد اعلام کرد که «مشکلات شهروندان ایرانی در تهیه مایحتاج اساسیشان ظرف چند ماه آینده رفع خواهد شد.»  


کوهی از مشکلات پیش پای دولت


وعده حل بحران تامین کالاهای اساسی که روحانی آن را طرح کرده است یکی از نخستین وعده‌های عینی درباره معیشت شهروندان است. او توضیح چندانی نداده است که چگونه قرار است بحران تامین این کالا‌ها مدیریت شود اما به اشاره به مذاکراتش با وزیران گفته «به طور ویژه در خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تصمیماتی اتخاذ شد که بحمدالله با اجرای این تصمیمات مردم در ماه‌های آینده سال، مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.»


تصمیم گیری برای کاهش بحران اقتصادی، نیازمند هماهنگی میان وزارت خانه‌های اقتصادی مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن، وزارت نفت و وزارت کار و امور اجتماعی است. وزیران اقتصادی دولت روحانی در جلسه کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی که هفته پیش برگزار شد بر مسائلی مانند رشد تورم و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی و کسادی بازر تولید و کسب و کار به عنوان مهم‌ترین آسیب‌های کنونی نظام اقتصادی ایران انگشت تاکید گذاشتند. چهره‌های اقتصادی دولت در مجموع با رایی بالا از مجلسی‌ها به هیات دولت رفتند و علی طیب وزیر امور اقتصادی و دارایی توانست جلو‌تر از سایر وزیران پیشنهادی با رای ۹۶ درصد از مجموع نمایندگان مجلس به دولت بیاید. او در جلسه رای اعتمادش گفته بود: «اقتصاد ما از کاستی‌های ساختاری رنج می‌برد و اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی، توان اقتصاد و رونق تولید را با آسیب‌هایی جدی مواجه کرده و همچنین فشارهای ناشی از تحریم، نارسایی‌های مزمن را در اقتصاد کشور تشدید کرده است.»

 

کانتینر‌ها ترخیص می‌شوند


تصمیم به اعطای ارز با قیمت مرجع برای واردات کالاهای اساسی یکی از برنامه‌هایی است که دولت در همین نخستین روزهای آغاز به کار انجام داده است. هفته گذشته حسن رادمرد، از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرگزاری فارس گفت که «این تصمیم برای حفظ قدرت خرید مردم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو گرفته شده است.» برخی گزارش‌ها حاکی است که مقدار زیادی کالاهای اساسی و دارو به دلیل اختلاف بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت بر سر تعیین قیمت ارز امکان ترخیص پیدا نکرده است بانک مرکزی ایران پیش‌تر ابلاغ کرده بود که از اول مردادماه، به تولید کنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی و دارو ارز به قیمت ۲۴۷۰ تومان فروخته می‌شود با این حال در تصمیم جدید دولت، قیمت ارز مرجع جهت ترخیص کالا‌ها ۱۲۲۶ تومان در نظر گرفته شده است. در همین حال محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز روز دوشنبه (۲۸ مرداد) در حاشیه مراسم معارفه خود، با تایید تصمیم دولت برای حل مشکل کالاهای اساسی گفت: «نرخ ارز در کشور مبادله‌ای و از قرار هر دلار ۲۵۰۰ تومان است اما برای کالاهای اساسی نرخ آن ۱۲۲۶ تومان محاسبه می‌شود و مابه التفاوت آن را دولت فراهم می‌کند.»

پیش‌تر اسدالله عسگر اولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران روز ۹ مرداد در مصاحبه‌ای ضمن هشدار درباره اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک درباره تعیین قیمت ارز گفته بود که در صورت ادامه این روند، کشور در شهریور و مهرماه با کسری و کمبود کالا در کشور روبرو خواهد بود. او گفته بود «کالاهای زیادی در گمرکات انباشته شده که اغلب موادِ غذایی فاسد شدنی است و از جمله، ده هزار کانتینر دارو و موادغذایی در بنادر جنوبی کشور و ۵هزار کانتینر در دبی در انتظار حل این مشکل هستند.» اکنون به نظر می‌رسد با تصمیم دولت برای اعطای ارز ۱۲۲۶ تومانی این مشکل در حال حل شدن است هر چند که پرداخت مابه التفاوت این ارز با ارز ۲۴۷۰ تومانی از سوی دولت بار مالی هنگفتی را بر دولت تحمیل می‌کند.


کسری بودجه‌ی جدی


رییس جمهوری ایران تاکنون بار‌ها وعده داده است که در صد روز نخست فعالیت‌اش اقدام به ارایه گزارش واقعی از وضعیت کشور به مردم کند. او در جریان تبلیغات انتخاباتی بار‌ها از دولت احمدی‌نژاد بابت ارایه گزارش‌های نادرست و آمارهای غیرواقعی به شهروندان به تندی انتقاد کرد. اکنون نیز مقام‌های ارشد دولت می‌گویند که بودجه سال ۱۳۹۲ با کسری قابل توجهی روبروست. اسحاق جهانگیری، معاون اول آقای روحانی روز یکشنبه ۲۷ مرداد در جلسه معارفه حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت گفت که با یک «کسری بودجه جدی مواجه هستیم» و محمد باقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نیز با تایید همین موضوع اعلام کرد که لایحه اصلاح بودجه پیش از پایان شهریور به مجلس فرستاده می‌شود.


بخش عمده‌ای از درآمدهای درنظر گرفته شده برای بودجه سال جاری به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه برنامه هسته‌ای قابل حصول نیست. واردات نفت ایران نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و تحریم‌های بانکی هم باعث شده که ایران پول کافی برای خرید کالاهای وارداتی نداشته باشد. دولت روحانی امیدوار است با گره گشایی تدریجی از پرونده هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها به چرخیدن چرخ‌های اقتصاد ایران کمک کند اما نگاه اصلی او در حال حاضر بر تامین کالاهای اساسی است. موضوعی که اگر از آن غفلت شود به نارضایتی‌های عمومی در نخستین ماه‌های آغاز به کار دولت دامن خواهد زد و این برای دولتی که خود را به شعار «تدبیر و امید» معرفی کرده است اتفاق خوشایندی نخواهند بود.
 

حکم آزادی حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر صادر شد

Posted: 19 Aug 2013 05:46 AM PDT

جرس: دادگاه قاهره حکم آزادی حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر را صادر کرد. رسانه‌های مصر گزارش داده‌اند که ۲۴ مامور پلیس صبح روز دوشنبه در شمال صحرای سینا کشته شدند.


به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز، «فرید الدیب» وکیل مدافع حسنی مبارک گفت که دادگاه قاهره در یکی از موارد باقیماندهٔ اتهام « فساد مالی» حکم به تبرئه و آزادی حسنی مبارک داده است.


به گفته وی، پس از طی مراحل اداری، حسنی مبارک تا آخر این هفته از زندان آزاد خواهد شد.


حسنی مبارک در آوریل ۲۰۱۱ ، دو ماه پس از برکناریش از ریاست جمهوری، زندانی شد.


وی در دادگاه بدوی به اتهام آمریت در قتل معترضان، به حبس ابد محکوم شد اما دادگاه بعدی وی را از این اتهام تبرئه کرد.


مصر طی ماههای اخیر درگیر بحران مرگبار داخلی بوده است.


۲۴ مامور پلیس مصر در صحرای سینا توسط افراد مسلح کشته شدند
رسانه‌های مصر گزارش داده‌اند که ۲۴ مامور پلیس صبح روز دوشنبه در شمال صحرای سینا کشته شدند.


بر اساس گزارش‌ها، افراد مسلح جلوی دو مینی بوس حامل ماموران پلیس را گرفتند و ۲۴ تن از آنان را با شلیک گلوله کشتند. دو مامور پلیس هم زخمی شده‌اند.


از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر،حمله به نیروهای مسلح این کشور در منطقه سینا به امری عادی تبدیل شده است.


با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها در مصر، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور، روز دوشنبه ۲۸ مرداد قول داد تا «پاسخی قدرتمند» به خشونت‌ها در این کشور بدهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال السیسی در پیامی خطاب به معترضان اسلام‌گرای گروه اخوان‌المسلمین هشدار داد که «هرگز در برابر تخریب کشور سکوت نخواهیم کرد.»


وی افزود: «برای این کار کاملاً آماده‌ایم و به هر گونه حمله به قرارگاه‌های پلیس یا ساختمان‌های دولتی پاسخی قدرتمند خواهیم داد.»


این هشدار ژنرال السیسی پس از آن مخابره می‌شود که دست‌کم ۳۸ تن از هواداران اخوان‌المسلمین که در مسجدی در قاهره بازداشت شده‌بودند به هنگام انتقال به زندان به‌دست نیروهای پلیس کشته شدند.


به گزارش شبکه خبری الجزیره این زندانیان به قصد فرار، یک مامور پلیس را گروگان گرفته بودند اما نیروهای پلیس در پاسخ به این اقدام با گشودن آتش و پرتاب گاز اشک‌آور ۳۸ زندانی را به قتل رسانده‌اند.


افزایش خشونت‌ها و هشدار روز دوشنبه وزیر دفاع مصر در حالی است که مقامات ارشد اتحادیه اروپا قرار است در همین روز در مورد بحران مصر که طی پنج روز اخیر حدود ۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است جلسه اضطراری برگزار کنند.


سران اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که در نظر دارند طی روزهای آینده در روابط خود با قاهره «بازنگری» کنند.


خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز دوشنبه از قول یک «منبع بلندپایه دیپلماتیک در بروکسل» نوشت که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی در زمینه تحویل تسلیحات، تجهیزات پلیس و فناوری‌های دارای کاربرد دو گانه علیه مصر وضع کند.


به گفته این منبع، اتحادیه اروپا قصد دارد با این کار «پیامی کاملاً روشن به دولت موقت مصر بفرستد که خشونت‌ها باید بی‌درنگ متوقف شود.»


وضعیت در مصر از روز دوازدهم تیر، سوم ژوئیه، که محمد مرسی، رییس‌جمهوری منتخب و اسلام‌گرای مصر، توسط ارتش این کشور برکنار شد متشنج بوده‌است.
 

سازمان «سیا» به دست داشتن در سقوط دولت دکتر مصدق اعتراف کرد

Posted: 19 Aug 2013 05:26 AM PDT

جرس: با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت محمد مصدق به دست ارتش، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سیا، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این اقدام اعتراف کرد.


به گزارش بی بی سی، پیش از این بحث‌های زیادی درباره نقش آمریکا و بریتانیا در طراحی و حمایت از سرنگونی مصدق صورت گرفته بوده، اما این اولین بار است که سیا اذعان می‌کند در سرنگونی دکتر مصدق دست داشته است.


در اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند ارجاعاتی به رمز آژاکس وجود دارد. آژاکس رمز عملیات آمریکایی‌ها در ٢٨ مرداد بود. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت، مامور اطلاعاتی ارشد آمریکا در خاورمیانه و ایران نیز هستند.


کودتای ٢٨ مرداد یکی از بحث‌برانگیزترین نقاط تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.


طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط محمدرضا پهلوی دفاع می‌کنند و کودتای ٢٨ مرداد را "قیام ملی" می‌نامند.


اسلام‌گرایان، که در آن مقطع ابوالقاسم کاشانی از رهبران عمده‌شان بود نیز متهمند که با حمایت از کودتا در سرنگونی دولت مصدق و آغاز دوره‌‌ای از استبداد سیاسی در ایران نقش داشته‌اند.


برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس از آن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضدکودتا بهره نگرفت.


بخشی از اسناد سیا درباره ایران که به مقطع کودتا مربوط می‌شوند در دهه ۱۹۶۰ از میان رفته‌اند، سیا ادعا می‌کند در بایگانی‌های امن خود جای کافی برای نگهداری آنها نداشته است.


سیا در مقدمه یکی از سندهای به تازگی منتشرشده که متعلق به سال ١٩۵۴ است می‌نویسد: "در پایان ١۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمی‌تواند با کشورهای غربی که منافعی در ایران دارند به توافقی نفتی برسد. هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت و شاه و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده اداره کند."


بنا به این سند همچنین هدف کودتا این بوده که دولتی بر سر کار بیاید که دولت‌های غربی بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

 

وزیر دولت احمدی نژاد: در دوران فعالیتم در وزارت ارتباطات تحت فشار بودم، می خواهم بمانم

Posted: 19 Aug 2013 05:26 AM PDT

جرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد از وزیر جدید ارتباطات خواست با انجام تهمیداتی و با مشورت رئیس جمهور، دبیری شورای عالی فضای مجازی را خود به عهده بگیرد.


به گزارش ایلنا، محمدحسن نامی در مراسم تودیع خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها راهکار حل مشکل و بحران موجود در کشور این وزارتخانه را به عهده گرفتن سمت دبیری شورای عالی فضای مجازی توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات عنوان کرد.


وی در ابتدای سخنرانی اش در این مراسم ضمن تشکر از معاون اول دولت جدید و کارکنان این وزارتخانه و با اشاره به درخشش هسته اصلی انقلاب که انتخابات خرداد 92 بود، گفت: انتخاب دکتر روحانی به عنوان دانشمند ارزشمند که بر همه صحنه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور اشرافیت دارند باعث شد شاهد موفقیت های چشمگیری در صحنه های ملی و بین المللی باشیم.


وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمترین زیربنای حرکت جامعه جهانی محسوب می شود به نحوی که کشورهای بزرگ هسته اصلی جهانی سازی خود را این حوزه می دانند بر این اساس ما معتقدیم اداره کشور خود را باید خود به عهده بگیریم و نگذاریم گروهی بر فضای جامعه ما حاکمیت پیدا کنند.


وی با اشاره به فعالیت های ابرقدرتهایی چون آمریکا در حوزه فضای مجازی تاکید کرد: نگاه دولت تدبیر و امید برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند در این زمینه مشکلات را رفع کند.


نامی با بیان اینکه در دوره کوتاه فعالیت خود در برخی از جهات در فشار بوده و اجازه فعالیت به وی داده نشده است، گفت: خواهش ما از دولت جدید این است که نگاه ویژه ای به وزارت ارتباطات داشته باشد تا کسری ها و کمبودهای این وزارتخانه رفع شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی نژاد با تاکید بر آنکه ما تلاش کردیم مرکز تحقیقات مخابرات را به این وزارتخانه برگردانیم اما کسی از ما حمایت نکرد، گفت: خواهش می کنیم عنایت ویژه ای به این وزارتخانه شود و با انجام برخی تمهیدات، دبیری شورای عالی فضای مجازی به وزیر جدید ارتباطات سپرده شود.


وی در وصف محمود واعظی نیز گفت: ایشان از تخصص ویژه ای برخوردارند و حضور یک مدیر استراتژیک می تواند تمامی این حوزه را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.
 

امیر قلعه نویی: هشت سال است در کشور بگم؟ بگم؟ راه انداخته اند

Posted: 19 Aug 2013 04:48 AM PDT

انتقاد سر مربی استقلال به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر ورزش
جرس: امیر قلعه نویی، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران با انتقاد شدید از شرایط هشت سال گذشته تاکید کرد: "فقط این را می گویم که هشت سال است ادبیات "بگم بگم " در مملکت رایج شده است."

 

سرمربی اسبق تیم ملی در خصوص عدم رای اعتماد مجلسیون به وزیر پیشنهادی حسن روحانی نیز معترضانه گفت: "سلطانی‌فر از نیروهای اجرایی قوی بود که من هم نسبت به او ارادات دارم. ذهن او کامپیوتر ورزشی است. اگر با او صحبت کنید متوجه می شوید که ذهنش پر از اطلاعات ورزشی است. او به ورزش ایران اشراف کاملی داشت و می توانست به ورزش کمک کند، اما این که چرا رای نیاورد یا کم لطفی نمایندگان مجلس بوده و یا بازی‌هایی است که عقل من آدم غیر سیاسی به آن نمی‌رسد."

 

گفتنی است، امیر قلعه نوعی همچنین امروز با حجت الاسلام علیپور، رئیس انتصابی کمیته منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال در دولت دهم نیز درگیر شد و طی برنامه ای رادیویی وی را به چالش کشید.

 

به گزارش ایسنا، امیر قلعه نویی در آستانه دیدار برابر بوریرام تایلند درباره بازی پیش‌روی این تیم، بحث‌های به وجود آمده با فتح‌الله‌زاده، عدم رای اعتماد به سلطانی‌فر و ... صحبت کرد:

 

 

* پس از موفقیت تیم ملی در صعود به جام جهانی اکنون همه نگاه‌ها به بازی استقلال و بوریرام است.

- به هر حال شما می‌دانید اشکالی که به این مسابقات وارد است این که تیم‌های غرب آسیا مجبورند با دو تیم در یک فصل کامل این مسابقات شرکت کند. تیم ما پارسال خیلی هماهنگ شده بود، اما متاسفانه اکنون باید با تیم جدیدی وارد رقابت‌ها شویم و این چیزی است که برای تیم‌های غربی مشکل ساز است. البته ما اکنون نسبت به اول فصل پس از پنج بازی هماهنگ‌تر شده‌ایم. طبیعی است که با تیم 100 درصدمان فاصله داریم، اما در مجموع شرایط خوبی وجود دارد. خوشبختانه سه بازیکن مصدومان رسیده‌اند و از امروز کارشان را آغاز می‌کنند.
 

 

* البته دکتر نوروزی اعلام کرد وضعیت آندرانیک تیموریان هنوز مشخص نیست.

- آندو قول داد که از امروز در تمرینات شرکت کند تا بتوانیم در کنار ساموئل و بیگ‌زاده از این بازیکن هم استفاده کنیم، اما حالا که شما این طور می‌گویید باید تماسی بگیرم و آخرین وضعیت تیموریان را بررسی کنم.
 

 

* یک نگاه کلی که نسبت به بوریرام وجود دارد این است که این تیم تایلندی نماینده فوتبالی است که در چند سال اخیر حریف سرسختی برای فوتبال ایران نبوده است. اما نتایج این تیم از سال 2010 تا 2013 بسیار خوب بوده و سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از این تیم به عنوان شگفتی‌ساز این رقابت‌ها صحبت کرده.

- اول باید بگویم که بوریرام نمی‌تواند نماینده‌ای برای فوتبال تایلند باشد، همان طور که الریان قدرتمندتر از تیم ملی قطر بود. شما دیدید که الریان را بازیکنان بین‌المللی تشکیل می‌دادند. آنها سه بازیکن برزیلی داشتند. تیم تایلندی هم از هفت، هشت بازیکن خارجی استفاده می‌کند و یک تیم چند ملیتی است. البته ما هم استقلال هستیم و نماینده فوتبال ایران.
 

 

* اول فصل شما گفتید که تیمتان نسبت به فصل گذشته از بازیکنان بهتری تشکیل شده. این شاید امیدواری زیادی ایجاد کند تا یک تیم ایرانی بتواند پس از 12 سال در آسیا به مقام قهرمانی برسد.

- طبیعتا اگر شما به نتایجی که ابتدای این فصل گرفته‌ایم نگاه کنید و آن را با نتایج ابتدای فصل پیش مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که وضعیت ما امسال خیلی بهتر است و شاید اگر اشتباه‌های داوری نبود، اکنون استقلال با اختلاف فاحش در صدر جدول بودیم.
 

 

* اتفاق ویژه‌ای که در این چند سال در فوتبال ایران فتاده این است که در بازی‌های آسیایی نگاه هواداران به مسابقات ملی است. اکنون در شبکه‌های هواداری و از طریق کامنت‌ها، طرفداران پرسپولیس هم اعلام کرده‌اند که برای بازی چهارشنبه به ورزشگاه می‌آیند.

من ممنون آنها هستم. این نگاه ملی مردم واقعا قابل احترام است. آن هم در شرایطی که متاسفانه خیلی‌ها در میان مسئولان چنین نگاهی را ندارند. شما ببینید متاسفانه در شش، هفت روز گذشته چقدر علیه ما تبلیغ و مصاحبه کرده‌اند. ای کاش آنها هم مثل مردم فکر می‌کردند. تازه جالب اینجاست که همه حرف‌هایشان را می‌زنند و می‌گویند حرفی نمی‌زنیم تا بازی با تایلند تمام شود! این که می گوییم مردم جلوتر از ما هستند، در همین مساله به خوبی دیده می‌شود. پرسپولیسی‌ها هم به ما لطف دارند. نگاه آنها ملی و معرفتی است، همان طور که استقلالی‌ها در زمان بازی‌های آسیایی پرسپولیس چنین نگاهی دارند.
 

 

* در شرایطی که معمولا هر چند سال یک بار این اتفاق می‌افتد که یک تیم ایرانی به جمع هشت تیم برتر آسیا صعود کند مصاحبه‌هایی که در چند روز گذشته توسط فتح‌الله‌زاده و شما انجام شده، این نگرانی را به وجود می‌آورد که شاید این مساله برای استقلال مشکل ساز شود. نمونه‌اش هم مصاحبه دیروز فتح‌الله‌زاده و مصاحبه امروز شما با یکی از روزنامه‌های ورزشی.

- البته حرف‌هایی که من اکنون می‌خواهم بزنم درباره صحبت‌های آقای فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌هاست. ایشان درباره هواپیمای زاگرس صحبت کرده است، اما من باید اینجا بگویم که اگر کاری از طرف کسی انجام می‌شود باید ممنون‌دار آن طرف باشیم. من باید از آقای موسوی، مدیرعامل هواپیمایی زاگرس تشکر کنم که با وجود این که شرکت هواپیمایی‌شان علاقه‌ای به ورود به بحث تبلیغات نداشتند برای کمک به استقلال وارد شدند. من انتقادی از فتح‌الله‌زاده نکردم، اما باید این را هم بگویم که سال قبل در شرایطی که ما می‌خواستیم به عربستان برویم همین شرکت هواپیمایی چه کمک‌های بزرگی به ما کرد. من از شما می‌خواهم این را حتما بنویسید که اگر قرار بود استقلال خودش به عربستان برود، باید از تهران به دوحه می‌رفتیم و 11 ساعت در ترانزیت فرودگاه می‌ماندیم و پس از آن ساعت 11 شب به ریاض پرواز می‌کردیم و ساعت سه، چهار صبح به عربستان می‌رسیدیم، آن هم با داستان‌ فرودگاه های عربی که همه می دانند، اما همین شرکت هواپیمایی آمد با همان پول بلیت عادی ما را از فرودگاه مهر آباد به ریاض رساند و ما پس از دو و نیم ساعت به عربستان رسیدیم. در برگشت هم مستقیم از جده به مهرآباد آمدیم. شما می دانید که گرفتن مجوز هواپیماهای اختصاصی چه دردسرهایی دارد، اما این شرکت با همکاری خوب مسئولان هواپیمایی این کار را برای ما انجام داد. همه حرف من این است که اگر یک نفر یک لیوان به دست شما داد باید تا آخر عمر از او ممنون باشید.

 

 

* اما به هر حال شاید سوء تفاهمی به وجود آمده و این حرف‌ها زده شده است.

- من انتقادی از فتح‌الله‌زاده نکرده‌ام و در این دو سال هر زمان که دیدم تیم با مشکل مالی روبرو شده، سعی کرده‌ام به فتح‌الله‌زاده و هیات مدیره کمک کنم. مثلا درباره همین شرکت هواپیمایی باید بگویم که هیات مدیره این شرکت برنامه‌ای برای حضور در تبلیغات نداشت. اما من اصرار کردم که شما بیایید با ما قرارداد ببندید و اسپانسرمان شوید. آقای موسوی هم تنها به خاطر استقلال و به دلیل این که کمکی به این تیم پرطرفدار کند قبول کرد که اسپانسرمان شود، اما همان زمان هم گفت که هر وقت اسپانسری پیدا کردید ما کنار می‌کشیم . با این وجود همان زمان شروع کار یک میلیارد این شرکت به ما داد، یک میلیاردی که برایمان به اندازه 10 میلیارد ارزش داشت و توانستیم با همان یک میلیارد با احمد جمشیدیان، مهدی نظری، پژمان نوری و محمد قاضی قرارداد ببندیم. شما به من بگویید که در وضعیت اقتصادی که وجود دارد کدام شرکت می‌آید جلوجلو چنین پولی را برای اسپانسری پرداخت کند. می‌خواهم این را بگویم که کم لطفی کار خوبی نیست. من وقتی دیدم فتح‌الله‌زاده دارد تلاش می‌کند که مشکلات مالی را در کنار هیات مدیره حل کند، خودم هم وارد کار شدم. می‌خواهم این را بپرسم که آیا ورود به این مسائل کار من سرمربی است؟ برای بازی با داماش ما با مشکل هواپیما روبرو شدیم. 48 ساعت مانده به بازی نتوانستیم برای پرواز به رشت بلیت پیدا کنیم و مجبور بودیم با اتوبوس به رشت برویم، اما از موسوی درخواست کردم که اگر می‌تواند برای ما پروازی چارتر کند که او هم با تمام محدودیت‌های زمانی که وجود داشت این کار را انجام داد. من به مسائل مالی و این که چقدر برای این پرواز پول پرداخت شده ورود نمی‌کنم، اما همین کار شرکت "زاگرس" جای تشکر دارد. من می‌خواهم از پرسنل، نیروهای اداری و انتظامی فرودگاه رشت نیز تشکر کنم، چرا که به خاطر ما تا ساعت یک بامداد اسیر بودند. همه حرف من این است که نباید محبت‌های افراد را فراموش کنیم. اگر ما با آن شرایط به رشت می رفتیم و می‌باختیم شما می دانید که چقدر پیش از بازی با بوریرام در روحیه تیم تاثیر می‌گذاشت.
 

 

* با همه این مسائل همه اتفاق نظر دارند که شما و فتح‌الله‌زاده همیشه با هم بوده‌اید.

- فتح‌الله‌زاده خودش بهتر می‌داند وقتی که تیم در اوکراین بود یک بازیکن در دفتر او بود و گفته بود تنها اگر 250 میلیون بگیرد با استقلال قرارداد می‌بندد. من هم در اوکراین بودم و به خاطر شرایطی که وجود داشت از یکی از دوستانم 250 میلیون تومان قرض گرفتم تا این مشکل حل شود. بگذریم از این که قرار بود پنج روزه این پول برگشت داده شود و هنوز این اتفاق نیفتاده، اما می‌بینید که من برای کمک به تیم چنین کاری انجام دادم. وقتی می‌بینم فتح‌الله‌زاده در کنار دکتر نجف نژاد، زمانی، پورحیدری و شهریاری در حال تلاش است من هم با وجود این که جزو وظایفم نیست، احساس مسئولیت می‌کنم و با ارتباطاتم تلاش می‌کنم به استقلال کمک کنم. یا سال گذشته از یکی از دوستانم 700 میلیون گرفتم و قرار بود دو ماه این پول را بگردانیم و پس از یک سال 500 میلیون تومانش را برگردانده‌ایم و 200 میلیون توما ن آن باقی مانده است. همه این کارها برای کمک به استقلال است وگرنه نه یک ریال این پول به حساب شخصی فتح‌الله‌زاده می‌رود و نه برای من چیزی دارد. وقتی فتح‌الله‌زاده تحت فشار است، تلاش می‌کنم خودم با این ارتباطات ورود کنم. شکر خدا نیت‌ها هم پاک بوده و خدا هم کمک کرده است. اکنون یک آقایی آمده و گفته برایتان مجانی رختکن‌های کمپ را تجهیز می‌کنم و حالا این کار در حال انجام است. فقط این را می گویم که هشت سال است ادبیات "بگم بگم " در مملکت رایج شده و حالا برخی می‌گویند تا بازی با بوریرام صحبتی نمی‌کنم و بعدا حرف‌هایم را می‌زنم!
 

 

* ما البته موافق این نیستیم که در آستانه بازی با بوریرام که یک بازی ملی است، خدای نکرده مشکلی بین شما و آقای فتح‌الله‌زاده ایجاد شود، اما چون فتح‌الله‌زاده گفته از شما گلایه دارد، می‌خواهیم نظر شما را هم بدانیم.

- من هم از فتح‌الله‌زاده گلایه دارم. او باید به خاطر کارمان از ما تشکر کند. اکنون چند بازیکن ما و اعضای کادر فنی و پزشکی ما پولی برای امسال نگرفته‌اند. سیاوش اکبرپور بابت پارسال و امسال از استقلال طلب دارند و برای فصل جدید هم یک ریال هم نگرفته است. پژمان منتظری ، آندرانیک تیموریان و عابدینی هم هنوز برای امسال پولی نگرفته‌اند. کادرمان هم هنوز بابت پارسال 40- 50 درصد طلب دارد و برای امسال هم ریال هم نگرفته‌ است. همه تلاش تیم موفقیت است، اما همان طور که در این مصاحبه گفته‌ام نباید محبت‌های افراد را فراموش کنیم.

 

 

فشردگی لیگ شاید این فصل بیش از همه روی استقلال فشار بیاورد و حالا هم درخواست داده اید که بازی با راه‌آهن عقب بیفتد.

- در خواست ما برای تعویق یک روزه این بازی به یک ماه پیش بر می‌گردد. نمی‌خواهیم که بازیمان اصلا برگزار نشود. تنها می‌گوییم به جای این که بازی استقلال یکشنبه برگزار شود، به دوشنبه موکول شود و این درخواست زیادی نیست. چهار هفته‌ پرسپولیس بعد از ما بازی داشته و ما هم مشکلی با این قضیه نداشته‌ایم و حالا می گوییم پرسپولیس که درگیر لیگ قهرمانان نیست بازی‌اش یک روز زودتر برگزار شود و بازی استقلال به دوشنبه بیفتد. این چیزی نیست که با موافقت با آن منتی سر استقلال بگذارند، بلکه حقی است که باید به ما بدهند و اگر این کار را انجام ندهند کم لطفی کرده‌اند.
 

 

* یکی از موضوعاتی که ورزش ایران با آن روبرو است، بحث عدم رای اعتماد به سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش بود و اکنون رییس جمهور، صالحی امیری را انتخاب کرده است.

- سلطانی‌فر از نیروهای اجرایی قوی بود که من هم نسبت به او ارادات دارم. ذهن او کامپیوتر ورزشی است. اگر با او صحبت کنید متوجه می شوید که ذهنش پر از اطلاعات ورزشی است. او به ورزش ایران اشراف کاملی داشت و می توانست به ورزش کمک کند، اما این که

چرا رای نیاورد یا کم لطفی نمایندگان مجلس بوده و یا بازی‌هایی است که عقل من آدم غیر سیاسی به آن نمی‌رسد. به هر حال برای سرپرست جدید آرزوی موفقیت می‌کنم.
 

 

* بحث شما با سازمان لیگ بر سر توپ‌ها به جاهای دیگر کشید. مثلا علیپور درباره مشخصات فنی توپ اظهار نظر کرده و شاید این یکی از اتفاقات عجیب فوتبال ایران باشد.

برای خود من هم عجیب است. لباس و اسپانسر به باشگاه مربوط است و توپ به سازمان لیگ . حالا من نمی‌دانم که این مساله چه ربطی به علیپور دارد.
 

 

* البته او گفته شما باید ظرف یک هفته‌ حرفتان را درباره مافیا ثابت کنید. ضمن این که آن حرف‌های شما به عزیز محمدی هم برخورده است.

- به هر کسی بر خورده، بر خورده باشد. من حرفم را زدم، اما برایم عجیب است که این مساله چه ربطی به علیپور داشته است.

 
 

درگیری با علیپور

گفتنی است، پس از این مصاحبه، امیر قلعه نوعی با حجت الاسلام علیپور، رئیس انتصابی کمیته منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال در دولت دهم نیز درگیر شد و طی برنامه ای رادیویی وی را به چالش کشید.

 

بر اساس گزارش ها، رییس کمیته منشور اخلاقی بی آنکه مطلع باشد امیر قلعه نویی روی خط است و به حرف های او گوش می دهد، کلی صحبت کرد و به اتهام زنی علیه وی پرداخت، که پس از پایان این صحبت ها امیر قلعه نویی ناگهان روی خط آمد و به لحنی تند و برآشفته به پاسخگویی به اتهاماتی پرداخت که به او نسبت داده شد و این مقام روحانی انتصابی دولت دهم را به مداخله در امور باشگاهها و برخی زد و بندها متهم کرد. علیپور که جا خورده بود به گفته مسولان این برنامه نتوانست به خوبی جواب امیر قلعه نویی را بدهد.

 

سرگردانی ۵۰۰ کارگر و تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس در ایران صدرا

Posted: 19 Aug 2013 04:48 AM PDT

جرس: یک فعال کارگری در استان بوشهر گفت: کارگران کشتی سازی ایران صدار به دلیل تاثیر شرایط اقتصادی بر فرآیند تولید، سه ماه حقوق معوقه طلبکارند.


به گزارش ایلنا، موسی میرجهانمردی با اعلام این مطلب گفت: به زودی مالکیت و مدیریت این کارخانه به یکی از پیمانکاران طلبکار این شرکت منتقل می‌شود.


سرپرست خانه کارگر بوشهر با بیان اینکه ۵۰۰ کارگر در بخش کشتی سازی مجموعه ایران صدرا فعالیت می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود که مدیریت جدید نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقداماتی را انجام دهد.


وی بابیان اینکه فعالیت کشتی سازی ایران صدرا در نتیجه تحریم‌های اقتصادی و رکود بازار کار به حالت نیمه تعطیل درآمده است، افزود: در حال حاضر بیشتر کارگران این کارخانه در محل کار خود سرگردان‌اند.


تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس
مجموعه صنعتی ایران صدار که در سواحل استان بوشهر قرار دارد در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و سکو‌های نفتی فعالیت دارد.


مالکیت این مجموعه صنعتی که در سالهای گذشته به یکی از واحدهای بحرانزده تبدیل شده بود در اواخر دهه ۸۰ به قرار‌گاه خاتم الانبیا واگذار شد.


ایلنا در تایید گفته‌های سرپرست خانه کارگر این شهر، از تغییر مدیریت و تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس این شرکت خبر داده‌ و افزوده‌اند که احتمال دارد کارگران ایران صدرا از این پس بصورت قرارداد پیمانکاری به کار خود ادامه دهند.


به گفته فعالان صنفی کارگری در حال حاضر بخش قابل توجهی از ساکنین مناطق خوزستان و برازجان به عنوان کارگر فنی در مجموعه‌های کشتی سازی و سکو سازی ایران صدار کار می‌کنند.


‌این منابع در ادامه یادآور می‌شوند: از زمانی که رکود اقتصادی باعث کاهش و توقف نسبی فعالیت این مجموعه شده است، کارگران متخصص ایران صدرا نیز به دلیل کاهش درآمد و تاخیر در دریافت مطالباتشان مایل به ادامه همکاری‌ نیستند و درصورت یافتن کار مناسب این مجموعه را ترک می‌کنند.


به گفته این منابع خبری، در شرایط رکودی که بر مناسبات اقتصادی کشور حاکم است، سفارش‌ها برای ساخت کشتی‌های جدید کاهش یافته و عمده فعالیت این مجموعه به تعمیر کشتی‌های فرسوده محدود شده است.

 

اژه ای: پرونده کهریزک به دیوان عالی کشور فرستاده شده است

Posted: 19 Aug 2013 04:25 AM PDT

جرس: سخنگوی دستگاه قضایی، آخرین وضعیت حادثه دریاچه کارون 3 و پرونده های قضات تعلیق شده کهریزک، اختلاس از بیمه ایران، فساد 3 هزار میلیاردی و دریافت پورسانت برای خرید یازده فروند هواپیما را تشریح کرد و گفت: قوه قضائیه با مرتکبان جرائم خشن به طور قاطع برخورد می کند.

 

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده قضات تعلیق شده کهریزک نیز گفت: با تجدید نظرخواهی طرفین این پرونده درحال حاضر پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شده است.

 

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای در پنجاهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با تشریخ آخرین وضعیت مهمترین پرونده های قضایی درباره حادثه غرق شدن 12 نفر در سد کارون 3 گفت: چندی قبل در دریاچه سد کارون 3 حادثه ناگواری رخ داد که تعدادی از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه رئیس قوه قضائیه وارد عمل شده و برای پیگیری ماجرا دستوراتی را دادند. موضوع دنبال شد و پس از بررسی ها اثرات خوبی را به همراه داشت.

 

وی افزود: این سد که سال 1383 آبگیری شده و قرار بود بر روی آن پلی زده شود البته قبلا بر روی رودخانه کارون پلی احداث شده بود که با آبگیری سد این پل به زیر آب رفت. اهالی نیز با وسیله ای به نام بارج از سد عبور می کردند که این بارج ها ایمنی لازم را نداشتند.

 

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: وزیر وقت نیرو و رئیس سازمان آب نیرو به دادستانی دعوت شدند که لازم می دانم از وزیر وقت نیرو تشکر کنم که در این زمینه کمک و مساعدت لازم را کردند. آنها در این جلسه چند قول دادند که تعدادی از آن عملی شده است. یکی از کارهای خوب در این زمینه پرداخت یک دیه کامل به خانواده هر یک از قربانیان به عنوان علی الحساب بود. این در حالی است که در این زمینه حکمی صادر نشده و بین دیه زن و مردم نیز تفاوتی قائل نشدند. یک میلیارد و 300 میلیون تومان تامین اعتبار صورت گرفته که به زودی به خانواده قربانیان پرداخت خواهد شد.

 

وی ادامه داد: موضوع دیگر تجهیزات ایمنی بالج ها بود که این وسائل تجهیزات ایمنی لازم را نداشتند و ساعت عبور و مرور آن ها محدود بود. قرار بر این شده که بالج ها به تجهیزات ایمنی و پزشکی مجهز شوند و فعالیت آن ها شبانه روزی شود گرچه همه این مسائل پل مورد نیاز این دریاچه نمی شود و قرار است از طریق مناقصه احداث این پل آغاز شود.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به بازداشت دو نفر در این رابطه خاطر نشان کرد: بر اساس کارشناسی های اولیه سازمان آب نیرو مقصر شناخته شده و تاکنون دو نفر در این زمینه بازداشت شده اند. این کمترین کاری بود که می توانستیم در این مدت در خصوص این حادثه انجام دهیم.

 

برخورد قاطع با متجاوزین و ناامن کنندگان جامعه

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضا با متجاوزین و مرتکبین جرایم خشن اظهار داشت: بارها گفتیم کسانی که مرتکب جرایم خشن، تجاوز به عنف، مزاحمت برای مردم، سرقت مسلحانه و آدم ربایی می شوند از سوی قوه قضائیه با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد و در این زمینه هیچ اغماضی صورت نمی گیرد. آن دسته از مجرمان که به اعدام محکوم شوند حکمشان در کمترین زمان ممکن اجرا می شود به طوری که در روزهای گذشته شاهد اعدام سه متجاوز در کرج و 6 متجاوز در استان خوزستان بودیم. از مردم می خواهم بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا جوانان و نوجوانان به سمت ارتکاب جرایم نروند. مجرمان نیز بدانند مجازاتی سنگین در انتظارشان خواهد بود و این پرونده ها به صورت ویژه و در وقت فوق العاده رسیدگی می شود.

 

پرونده کهریزک در دیوان عالی

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده قضات تعلیق شده کهریزک نیز گفت: با تجدید نظرخواهی طرفین این پرونده درحال حاضر پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شده است.

 

رای پرونده بیمه نهایی نشده

محسنی اژه ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده اختلاس از بیمه و استانداری نیز گفت: این پرونده در دیوان عالی کشور است و زحمات بسیاری از سوی قضات عالی دیوان کشور کشیده شده است. رسیدگی نهایی به پرونده هنوز پایان نیافته و پس از قطعیت حکم درباره مشخصات محکومان و جزئیات حکم اطلاع رسانی خواهم کرد.

 

اجرای قانون جدید دیوان عدالت

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه از اجرای قانون جدید دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: این قانون در مجلس تصویب اما به دلیل بعضی ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد که در مجمع تشخیص مصحلت تایید و اجرایی شد. این قانون جدید چند ویژگی دارد که از آن جمله می توان به تجدید نظرخواهی در احکام اشاره کرد. پیش از این احکام دیوان عدالت قابل تجدید نظرخواهی نبود. توسعه صلاحیت دیوان عدالت اداری از دیگر تغییرات این قانون می باشد. همچنین مواردی که در هیئت عمومی دیوان باید بررسی شود در کمیسیون های تخصصی بررسی خواهد شد.

 

رسیدگی به پرونده 3 هزار میلیاردی ادامه دارد

خبرنگاری در خصوص رسیدگی به اتهامات مسئولینی که در پرونده 3 هزارمیلیاردی از آنها نام برده شده بود پرسید که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: قرار نیست از هر کسی نامی برده شد متهم شود در این پرونده از همه افرادی که مورد اتهام بودند تحقیق شد که برای برخی از آن ها قرار عدم صلاحیت برای برخی کیفرخواست و برای برخی دیگر قرار منع تعقیب صادر شد. در سایتی اعلام شده بود این پرونده 450 متهم دارد که این موضوع درست نیست شاید در این پرونده 450 دفعه اظهار نظر شده باشد اما این به آن معنان نیست که 450 متهم دارد. برای برخی افراد شاید حکم صادر شده باشد اما در ادامه در بخش دیگری از پرونده مورد اتهام قرار گیرند مانند بخشی از پرونده در بانک آریا که در جریان رسیدگی به آن برخی از متهمان پرونده که قبلا برای آن ها حکم صادر شده بود مورد اتهام جدید قرار گرفتند. 20 نفر از متهمان در بانک ملی و تعدادی در بانک صادرات نیز در نوبت محاکم قرار دارند.

 

رئیس سازمان بازرسی معرفی می شود

محسنی اژه ای درباره معرفی رئیس جدید سازمان بازرسی نیز گفت: پس از قطعیت انتخاب آقای پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری قوه قضائیه در فکر انتخاب جانشینی برای وی برآمد که گزینه هایی در این زمینه مطرح شدند اما هنوز به طور رسمی برای فردی ابلاغ نشده است. به زودی رئیس سازمان بازرسی انتخاب می شود که ان شاء الله در این هفته معرفی خواهد شد.

 

پرونده شکات پالیزادار تشکیل شده است

خبرنگاری پرسید احضار یکی از متهمان پرونده کهریزک در خصوص پرونده شکات پالیزدار صحت دارد که وی در پاسخ گفت: در این زمینه پرونده ای تشکیل شده اما این که چه کسانی احضار شده اند یا نه اطلاعی ندارم.

خبرنگار مهر پرسید یکی از گزینه های بانک مرکزی آقای سین می باشد که از متهمان پرونده فاضل خداداد می باشد آیا در این باره از شما استعلامی شده است که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: من از فرد مورد اشاره شما خاطره ناخوشی ندارم ولی در خصوص برخی افراد از ما استعلاماتی صورت می گیرد و گاهی نیز از شخص ما سوال می شود که به آنها پاسخ می دهیم.

 

پرونده پورسانت خرید هواپیما در حال رسیدگی

خبرنگار دیگری پرسید آیا برای یازده متهم پرونده خرید یازده فروند هواپیما و دریافت پورسانت از سوی آنها حکمی صادر شده است که وی در پاسخ گفت: این پرونده در مرحله رسیدگی است و خبرندارم برای آن حکمی صادر شده است یا نه.

 

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده جوانفکر پرسید که او گفت: گاهی در یک پرونده برای فردی حکم صادر می شود که در چند شکل مختومه می شود. این که فرد محکومیت را متحمل شود یا مورد عفو قرار گیرد یا موارد خاص که شاکی خصوصی رضایت دهد و یا این که فرد نتواند تحمل کیفر کند که این با نظر پزشکی قانونی می باشد.

 

من به مجلس احضار نمی شوم

خبرنگاری پرسید چرا وقتی به مجلس احضار شدید در جلسه کمیسیون قضائی حاضر نشدید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: مجلس حق احضار مرا ندارد و من ارتباط خوبی با مجلس دارم. آن روز نیز به خاطر جلسه ای که داشتم نتوانستم در مجلس حاضر شوم. گاهی شده من خودم بدون دعوت به مجلس رفته ام.

 

خبرنگار دیگری در خصوص ابطال مصوبه های دولت پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: گاهی مجلس تشخیص می دهد یک مصوبه باید ابطال شود گاهی نیز با شکایت فردی یا رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان عدالت پرونده در هیئت عمومی دیوان عدالت مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه ارسال می شود. گاهی نیز هیئت دولت مصوبه دولت قبلی را خلاف قانون دانسته و آن را ابطال یا تغییر می دهد.

 

خبرنگار دیگر پرسید آیا برای یکی از مسئولین دولت قبلی که مردم سنندج را برای دفاع از یک متهم تحریک کرده بود دادستان اعلام جرم کرده است که وی در پاسخ گفت: من در این خصوص کسی را تحت تعقیب قرار ندادم.

 

السیسی: اخوان‌المسلمین در مواضع خود بازنگری کند/قصد کودتا علیه مرسی را نداشتیم

Posted: 19 Aug 2013 04:25 AM PDT

جرس: وزیر دفاع مصر ضمن دعوت از اخوان المسلمین برای بازنگری در مواضع‌شان اعلام کرد: ارتش و پلیس با تمامی تلاش‌ها برای نابود کردن کشور مقابله می‌کنند. همزمان اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی در سطح نمایندگان کشورهای عضو، متوقف کردن صادرات انواعی از تجهیزات نظامی به مصر را مورد بررسی قرار داد. اروپا قصد دارد مانع ارسال سلاح،‌ تجهیزات پلیس و سایر سخت‌افزارهای نظامی به مصر شود.


به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر در نشستی با محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر و جمعی از فرماندهان ارتش و پلیس این کشور اعلام کرد: ارتش و پلیس با تمامی تلاش‌هایی که هدف‌شان ضربه زدن به مصر باشد، رویارویی خواهند کرد.


وی افزود: ارتش و پلیس امین خواسته‌های مردم مصر خواهند بود.


سیسی ادامه داد: مصر برای همه احزاب سیاسی در چارچوب نقشه آینده است و همه می‌توانند در مصر فعالیت کنند.
وزیر دفاع مصر همچنین خاطرنشان کرد: ما هرگز در برابر تلاش‌ها برای نابود کردن کشور، سوزاندن میهن، ایجاد وحشت میان مردم و انتقال تصویر نادرست از مصر به رسانه‌های غربی سکوت نخواهیم کرد.


سیسی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ارتش پس از آنکه محمد مرسی، رئیس جمهور سابق نقشه راه آینده را در سوم ژوئیه مطرح کرد دست به کودتا زده است را به شدت تکذیب و اعلام کرد: ما هرگز دست به چنین اقدماتی نزده‌ایم و اقدامات ارتش فریب مرسی یا کودتا علیه وی نبوده است.


وی خاطرنشان کرد: مرسی به لجاجت ادامه داد. او باید با برگزاری همه پرسی درباره باقی ماندن یا نماندنش به عنوان رئیس جمهور مصر موافقت می‌کرد و باید بگویم اقدامی که ارتش انجام داد نه تنها کودتا علیه مرسی نبود بلکه پاسخ به خواسته مردم مصر بود.


وزیر دفاع مصر علاوه بر این از گروه اخوان المسلمین خواست در مواضع ملی خود بازنگری کرده و به روند سیاسی در چارچوب "نقشه آینده مصر" بپیوندد.


این مسوول مصری خطاب به حامیان مرسی و کسانی که وی از آنها به عنوان حامیان نظام سابق مصر یاد می‌کرد، گفت: مصر برای همه مردم جا دارد و همه گروه‌ها و احزاب باید کمک کنند تا قانون بر مردم حکومت کرده و تا زمانی که مردم می‌خواهند خواسته‌های آنها را پاسخ دهد.


وزیر دفاع مصر با اشاره به مواضع اخوان المسلمین و برخی احزاب سیاسی دیگر در درخواست بازگشت مشروعیت قانون اساسی گفت: دولت حاکم فرصت‌های زیادی را برای میانجی گری کشورهای غربی و عربی تا پیش از حمله به میدان رابعة العدویة داد اما هیچ یک از این فرصت‌ها موفقیت آمیز نبود.


سیسی همچنین اعلام کرد: هدف از برکناری مرسی به دست ارتش به دست آوردن قدرت نبوده است.


وی افزود: حمایت از خواسته مردم مصر شرافت و عزتی است که بسیار با ارزش‌تر از قدرت است.


سیسی همچنین از عربستان، امارات، ‌بحرین و کویت به دلیل حمایت‌هایشان از ملت مصر تقدیر و تشکر کرد.


وی گفت: برخی کشورهای عربی از جمله عربستان در شرایط کنونی مصر حمایت‌های زیادی را از مردم مصر کرده‌اند و من اعلام می‌کنم که ملت مصر هرگز این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد. ملت مصر در انتخاب حاکمان خود آزاد هستند و نیروهای مسلح و پلیس امین خواسته‌های مردم و اراده آنها هستند و باید بگویم که منافع عالی مصر بر همه چیز مقدم است.


علاوه بر این دولت موقت مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به دنبال گزینه‌هایی برای برکنار کردن اخوان المسلمین مصر هستند.


نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر نیز روز گذشته در سخنانی با اعلام اینکه اخوان المسلمین می‌تواند زمانی که اوضاع آرام‌تر شد در مذاکرات سیاسی مشارکت کند، تاکید کرد: دولت کنونی مصر خواهان ادامه روند دموکراسی است.


وی در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل آلمان از مواضع برخی کشورهای جهان در محکوم کردن حوادث اخیر در میدان‌های رابعة العدویه و النهضة‌ به شدت انتقاد و اعلام کرد: این کشورها بدون آنکه به خشونت طرف‌های دیگر توجهی داشته باشند چنین مواضعی را اتخاذ کردند و مصر با جهانی شدن حوادثی که در آن جریان دارد، مخالف است.


این اظهارات وزیر خارجه مصر در حالی ایراد شد که برخی کشورهای جهان واکنش‌های تندی را به حوادث اخیر مصر نشان دادند به نحوی که اتحادیه اروپا اعلام کرد، در صورت عدم توقف خشونت‌ها علیه تظاهرات مصر در روابط خود با مصر بازنگری می‌کند.


نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا درباره مصر

اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی در سطح نمایندگان کشورهای عضو، متوقف کردن صادرات انواعی از تجهیزات نظامی به مصر را مورد بررسی قرار داد. اروپا قصد دارد مانع ارسال سلاح،‌ تجهیزات پلیس و سایر سخت‌افزارهای نظامی به مصر شود.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، یکی از منابع ارشد دیپلماتیک در بروکسل- بلژیک گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد تا به دولت موقت مصر پیامی واضح و شفاف در این مورد بدهد که خشونت‌ها بلافاصله باید در این کشور متوقف شود.


نشست اتحادیه اروپا امروز(دوشنبه) در سطح نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد و در پایان این نشست اروپایی‌ها با صدور بیانیه‌ای خشونت‌ها در مصر را محکوم کردند.


در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا اوضاع جاری و خشونت‌های اخیر مصر را بسیار خطرناک می‌داند و خواهان توقف هرچه سریعتر این خشونت‌ها است. نشست امروز اتحادیه اروپا در واقع برای فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست اصلی اتحادیه اروپا است که هفته آتی و در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو خواهد بود.


منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند: چندین گزینه از جمله ارسال تسلیحات کشنده و تجهیزات نظامی شامل تجهیزات و وسایلی که برای سرکوب مخالفان و اعتراضات مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اتحادیه اروپا به مصر ممنوع می‌شود.


این تحریم‌ها قرار است در هفته جاری در نشستی اضطراری با حضور وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار بگیرد. 28 عضو عضو اتحادیه اروپا امروز دیدگاه‌های خود را درباره تحولات اخیر در مصر به بحث گذاشتند.


کشورهای پیشرو در اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه‌، انگلیس و ایتالیا هستند که مساله تامین تسلیحاتی مصر را مورد بررسی قرار می‌دهند اما هنوز تصمیم کلی در این باره اتخاذ نشده است.


اروپایی‌ها همچنین به آمریکا که بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات برای مصر است، تاکید کرده‌اند که ارسال سلاح به مصر را متوقف کند اما واشنگتن از این اقدام امتناع کرده است.


علاوه بر این اتحادیه اروپا تاکنون تصمیمی در مورد لغو برنامه‌های کمک‌رسانی به مصر اتخاذ نکرده که از جمله آن می‌توان به حمایت مالی برای ایجاد تحول در زمینه اقتصاد و موسسات دموکراتیک و جامعه مدنی این کشور اشاره کرد.


اتحادیه اروپا در بازه زمانی 2011 تا 2013 میلادی مبلغ 449 میلیون یورو برای این اقدامات در مصر اختصاص داد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که دیپلمات‌های ارشد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند تا روند چگونگی واکنش به خشونت‌های اخیر در مصر را که تاکنون قریب به 900 کشته بر جای گذاشته، مورد بررسی قرار دهند.


نشست امروز سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل یک روز پس از این مساله است که مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند، این اتحادیه قصد دارد فورا در روابط خود با مصر بازنگری کند.

 

یک مقام صنفی کشور: برنج وارداتی هند و پاکستان قطعا آلوده به سم آرسنیک است.

Posted: 19 Aug 2013 04:04 AM PDT

جرس: نایب رییس انجمن برنج ایران با انتقاد از قیمت‌ بسیار پایین خرید تضمینی برنج که نصف قیمت بازار هم نیست، از سود ۶۰۰۰ تومانی دلالان با فروش هر کیلو برنج شمال در تهران خبر داد و گفت: برنج وارداتی هند و پاکستان قطعا آلوده به سم آرسنیک است.


به گزارش مشرق، برآوردهای صورت گرفته انجمن برنج ایران نشان می‌دهد میزان برداشت برنج در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد بود. بنابراین براساس سرانه مصرف ۳۶ کیلوگرم برای هر نفر و جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور، سالانه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج نیاز است که حتی اگر مصرف سرانه را ۴۰ کیلوگرم هم درنظر بگیریم، میزان واردات بیش از ۷۰۰ هزار تن نخواهد بود.

 
آن‌چه در سال‌های اخیر برنج‌کاران از آن گله‌مند بودند، واردات بی‌رویه برنج به‌خصوص در فصل برداشت است که چالشی را برای کشاورزان برنج‌کار کشور ایجاد کرده و آن‌ها شکایت دارند از اینکه چرا برنج‌های پاکستانی و هندی بازار را تسخیر کرده و برنج‌های ایرانی آن‌گونه که باید قدر دانسته نمی‌شوند.

 
علی اکبریان در ابتدا با تقسیم‌بندی برنج تولیدی استان‌های شمالی به دو دسته عمده کیفی و پرمحصول، برنج کیفی را شامل انواع طارم، صدری، دم‌سیاه و هاشمی و برنج پرمحصول را شامل انواع شیرودی، فجر، خزر، ندا و آمل ۲ و ۳ اعلام کرده و می‌گوید: امسال برنج‌ها کم‌ترین مصرف کود و سم را داشته‌اند آن هم به‌دلیل مناسب‌بودن هوا بوده و حتی در برخی از مزارع سم هم استفاده نشده است.
اکبریان با بیان این‌که در زمان کاشت برنج امسال، نشاکاری با دستگاه انجام شد و در فصل برداشت نیز از کمباین‌های مخصوص دروگر شالی استفاده شد و حتی بیشتر کارخانجات شالی‌کوبی هم مدرن شده‌اند، بنابراین ضریب شکستگی برنج‌های برداشتی امسال به حداقل رسیده درنتیجه افزایش تولید خواهیم داشت.

 
او به‌صراحت تاکید می‌کند که هیچ یک از برنج‌های وارداتی قابل مقایسه با برنج‌های ایرانی نیستند اما از آن طرف مسوولان دولتی در رسانه‌ها می‌‌گویند آن‌قدر برنج وارد می‌کنیم تا قیمت برنج داخلی کاهش پیدا کند.

 
*رانت دلار ۱۲۲۶ تومانی در جیب برنج‌کاران هندی و پاکستانی 

اکبریان در توضیح بیشتر این گفته اظهار می‌دارد: برنج ایرانی براساس سنت هرساله در فصل برداشت حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت دارد (البته در برنج پرمحصول) بر همین اساس واردات بی‌موقع برنج به برنج پرمحصول ضربه می‌زند و همان‌گونه که سال تولید ملی به‌کام کشاورزان ایرانی شیرین نشد امسال نیز حداقل برای برنجکاران داخلی شیرین نبود.

 
نایب رییس انجمن برنج ایران معتقد است سود اصلی بازار برنج ایران را برنج‌کاران هندی و پاکستانی می‌بردند چرا که برنجی که با دلار ۱۲۲۶ تومان وارد می‌شود به قیمت هرکیلوگرم ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما از آن‌طرف برنج شیرودی ایران که از نظر مواد تشکیل‌دهنده و مغذی بودن بسیار عالی است و در دنیا همتا ندارد و پژوهشگران علوم تغذیه نیز آن را تایید کرده‌اند، قیمت خرید تضمینی آن با۱۰ درصد افت، ۲۱۰۰ تومان از سوی دولت اعلام شده است.

 
اکبریان ادامه می‌دهد شالیکاران ایرانی، برنج خود را با دلار ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان می‌کارند و درو می‌کنند و برای برداشت محصول روزانه تا ۷۰ هزار تومان دستمزد به کارگر می‌پردازند اما حداقل امتیازی هم که دولت می‌توانست به کشاورز بدهد همین خرید تضمینی بود که متاسفانه با این نرخ اعلام شده، کشاورزان فقط ضرر می‌کنند.

 
او با تصریح این‌که اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج شیرودی در استان‌های شمالی،۴۲۰۰ تومان است، اضافه می‌کند ولی دولت می‌خواهد آن را به قیمت ۲۱۰۰ تومان از کشاورز بخرد و جالب است که در این‌جا داریم قیمت برنج شیرودی و فجر شمال را با بدترین نوع برنج وارداتی مقایسه می‌کنیم.

 
*مصوبه مجلس برای افزایش سالانه قیمت تضمینی برنج هیچ‌گاه اجرا نشد 

اکبریان می‌گوید اگرچه براساس سرانه مصرف، واردات میزان برنج مورد نیاز اجتناب‌ناپذیر است اما باید توجه داشت چه نوع برنجی و در چه زمانی وارد شود؟ آیا به نظر شما کشاورز برنج‌کار که در دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه شمال و دمای بالای ۵۰ درجه جنوب کشور، درحال برداشت برنج است وقتی می‌شنود برنج خارجی در حال واردات است، خستگی به تنش نمی‌ماند؟ به‌تأکید او، آن‌ها که با ارز ۱۲۲۶ تومان برنج وارد می‌کنند جلوی حمایت از کشاورز برنج‌کار ایرانی را می‌گیرند و نمی‌گذارند برنج‌کار ایرانی به جایگاه واقعی خود برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که انجمن برنج، قیمتی برای خریدتضمینی برنج پیشنهاد نکرده است؟می‌گوید: قیمت خرید تضمینی را وزارت جهادکشاورزی مکلف است براساس هزینه‌های متعارف استخراج و به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کند. متاسفانه پارسال و همچنین سال‌های گذشته در حق کشاورزان برنج‌کار اجحاف شد.

 
نایب رییس انجمن برنج ایران زمان آغاز خرید تضمینی برنج را از سال ۱۳۶۸ اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به دولت ابلاغ کرد که براساس آن دولت مکلف شد قیمت خرید تضمینی برنج را هرسال افزایش دهد طوری‌که مقدار افزایش آن از نرخ تورم سالانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی، کمتر نباشد اما متاسفانه در هیچ یک از سال‌های پس از ۱۳۸۴ تاکنون این مصوبه نه تنها اجرا نشد بلکه در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ هیچ‌گونه افزایش قیمتی صورت نگرفت.

 
* قیمت تمام شده تولید برنج پرمحصول کیلویی ۴۲۰۰ تومان/قیمت خرید تضمینی دولت ۲۱۰۰ تومان 

او در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم برنج پرمحصول در شمال چقدر است؟ اظهار می‌دارد: براساس تورم سالانه، قیمت خرید تضمینی برنج شیرودی اکنون باید بالای ۴ هزار تا ۴۲۰۰ تومان باشد و خرید این نوع برنج از کشاورزان به قیمتی کم‌تر از ۳۹۰۰ تومان چیزی جز ضرر برای آنها ندارد. بنابراین دولت به جای اینکه از محل پرداخت ارز مرجع به واردکننندگان برنج یارانه بدهد، آن یارانه و مابه‌التفاوت را به کشاورز پرداخت کند.

 
اکبریان اعتقاد دارد کشاورزانی که برنج پرمحصول می‌کارند از دولت حمایت می‌خواهند و دولت هم باید از آن‌ها حمایت کند، کشاورز هم وقتی ببیند قیمت خرید تضمینی برنج حق او را برآورده می‌کند او نیز تولید را افزایش می‌دهد و درنتیجه واردات کم و درآمد نسبی کشاورز نیز افزایش می‌یابد.

 
به‌گفته نایب رییس انجمن برنج ایران مرسوم است قیمت خرید تضمینی هر محصول قبل از آغاز سال زراعی اعلام می‌شود تا کشاورز تکلیف خود را درباره انتخاب نوع واریته و میزان کشت بداند با این حال نرخ خرید تضمینی برنج برای سال زراعی ۱۳۹۱ در فروردین‌ماه همین سال اعلام شد در حالی‌که فروردین ماه زمان کشت نیست بلکه شالیکاران بذر خود را در اسفندماه سال ۱۳۹۰ انتخاب کرده و کاشته بودند.

 
وی ادامه می‌دهد قیمت خرید تضمینی برای برنج امسال در شهریورماه پارسال اعلام شد و برای تعیین آن، نرخ تورم سالانه و همچنین دیگر هزینه‌ها و دستمزدها لحاظ نشد. یعنی برنج پرمحصولی که در همین چند روز برداشت آن آغاز شده، قیمت خرید تضمینی آن یک سال قبل نرخ‌گذاری شده است.

 
اکبریان اضافه می‌کند که معمول است در پایان بهمن‌ماه یا اوایل اسفند‌ماه هرسال نرخ خرید تضمینی برنج با درنظر گرفتن تمام جوانب علی‌الخصوص نرخ تورم سالانه اعلام می‌شود تا کشاورز بتواند به‌راحتی بذر مناسب خود را برای کاشت انتخاب کند. اگر دولت می‌خواهد در تولید برنج به خودکفایی برسد چنان‌چه یک سال همان یارانه‌ای را که به واردات برنج می‌دهد به قیمت خرید تضمینی اضافه کند و به کشاورز بپردازد نتیجه آن را که همان افزایش تولید است در شهریورماه خواهد دید. به این شرط که در شهریورماه دولت پای کار بیاید و برنج پرمحصول را با قیمت واقعی از کشاورز خریداری و پول آن‌را هم به موقع پرداخت کند.

 
*سود ۶۰۰۰ تومانی دلالان از فروش هرکیلو برنج ایرانی در تهران 

نایب رییس انجمن برنج ایران در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهای بازار خرید و فروش و عرضه برنج و جلوگیری از تسلط واسطه‌ها بر بازار که با خرید و انبارکردن برنج‌ها آن را به چند برابر قیمت به مصرف‌کننده می‌فروشند، می‌گوید: برای ساماندهی بازار توزیع، شرکت‌هایی در استان مازندارن با حضور کشاورزان، کارخانجات شالیکوبی، برنج‌فروشان و سازمان نظام صنفی کشاورزی تشکیل شد اما متاسفانه دوایر و سازمان‌های دولتی استان‌های مازندران، گیلان و یا گلستان که برای خرید برنج مراجعه می‌کنند تقاضای خرید تقسیطی با پرداخت‌های ۳ تا ۴ ماه دارند. درنتیجه کشاورز مجبور است برنج تولیدی خود را به سلف‌خران بدهد تا بتواند کمبود نقدینگی خود را جبران کند.

 
اکبریان در پاسخ به این پرسش که متوسط قیمت انواع برنج در شمال چقدر است، اذعان می‌دارد: قیمت هر کیلوگرم برنج کیفی در مازندان ۶۵۰۰ تومان و هرکیلوگرم برنج پرمحصول ۴۲۰۰ تومان است.

 
وی با انتقاد از اجحاف برخی برندهای موادغذایی به مصرف‌کنندگان که به بسته‌بندی و عرضه برنج ایرانی در بازار می‌پردازند، تصریح می‌کند با این‌که قیمت بهترین برنج در شمال هر کیلوگرم ۶۵۰۰ تومان است اما همان برنج در تهران به قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در هرکیلوگرم به فروش می‌رسد.

 
اکبریان با اشاره به مسافران استان‌های شمالی که در مبادی ورودی شهرهای شمالی در برخورد با وانتی‌های فروشنده سیار برنج، از آن‌ها خرید می‌کنند، توضیح می‌دهد که مسافران چون نوع برنج را نمی‌شناسد و آن فروشنده هم قابل ردیابی نیست درنتیجه محصولی که عرضه می‌شود رضایت خریدار را جلب نمی‌کند، درنهایت فروش آن برنج نامرغوب یا غیر یک دست به اسم برنج شمال، نوعی بدبینی برای خریدارن ایجاد می‌کند.

 
نایب رییس انجمن برنج ایران درباره تولید برنج دانه بلند در ایران می‌گوید: برای تهیه این نوع برنج، برنج‌ها را در کارخانجات نیم پخت می‌کنند و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند. این کار در خارج از کشور صورت می‌گیرد و چند کارخانه هم در داخل کشور این نوع فرآوری را آغاز کرده‌اند اما از آن‌جا که با انجام این کار، عطر و طعم برنج‌های کیفی از بین می‌رود بنابراین برای تهیه برنج دانه بلند از نوع پرمحصول استفاده می‌کنند. او بابیان این‌که تهیه برنج دانه بلند بیشتر با نوع برنج‌های هندی سازگاری دارد، ادامه می‌دهد که سازمان حفظ نباتات ورود هرگونه شالی به کشور را ممنوع کرده است.

 
* برنج هندی و پاکستانی آلوده به سم آرسنیک است 

اکبریان در پاسخ به پرسشی درباره آلوده‌بودن برنج‌های وارداتی تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کند که چنان‌چه مقداری برنج هندی و یا پاکستانی درمعرض حیوانات موذی قرارگیرد و حتی در انبارهای نامناسب و به مدت زمان طولانی نگهداری شود، آسیب نمی‌بیند چراکه به‌دلیل داشتن آرسنیک در برابر جانوران موذی و هرگونه فسادی مقاومند. اکبریان ادامه می‌دهد: ضریب شکستگی برنج‌های پرمحصول ایرانی نسبت به شالی‌های هندی کمتر بوده و از هر ۱۰ دانه، تنها یک برنج شکسته است.

 
به‌گفته نایب رییس انجمن برنج ایران چنان‌چه تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت در اختیار کارخانجات شالیکوبی قرار گیرد، تمامی شالیکوبی‌های آمادگی دارند تا تمام ماشین‌آلات خود را مدرن کنند و حتی بسته‌بندی‌های برنج را نیز شکیل کنند همچنان‌که کار بسته‌بندی‌های زیبای برنج در استان‌های شمالی آغاز شده است.

 
اکبریان از زبانزد بودن برنج ایران در سراسر دنیا خبر می‌دهد و با بیان این‌که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا، برنج اعلای ایرانی را مصرف می‌کنند و دولتی‌ها می‌گویند برنج ایران به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود، اذعان می‌کند که همان واردکننده برنج هندی و پاکستانی هم بر سر سفره‌اش برنج ایرانی می‌گذارد.

 
او در پایان با بیان این‌‌که از سال ۱۳۹۱ برنامه تولید محصول برنج به استان مازندران، تولید محصول چای به استان گیلان و تولید پنبه به استان گلستان واگذار شد اما با این وجود دست مسوولان استانی در مسأله واردات برنج بسته است.