جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش کامل از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات کابینه پیشنهادی یازدهم

Posted: 12 Aug 2013 08:24 AM PDT

جرس: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه با دستور کار بررسی و بحث در مورد خط مشی و اصول کلی دولت حسن روحانی و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد.  
به گزارش ایسنا، در این جلسه که به ریاست علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد، در ابتدا حسن روحانی، رییس‌جمهور به دفاع از وزرای پیشنهادی خود برای تشکیل کابینه یازدهم پرداخت.
پس از سخنرانی حسن روحانی در این جلسه، مخالفان و موافقان کلیات هیات دولت به سخنرانی پرداختند.
حاجی: در برنامه دولت به خلق حماسه اقتصادی توجه نشده است
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: اولین نکته‌ای که در برنامه رییس‌جمهور به آن توجه نشده خلق حماسه اقتصادی است. ما باید از مردم برای خلق حماسه سیاسی تشکر کنیم اما باید بدانیم آنها منتظر خلق حماسه اقتصادی در سال جاری هستند اما در برنامه آقای روحانی در این راستا نکته مهم و شاخصی ندیدیم.
حسینعلی حاجی دلیگانی، به عنوان اولین مخالف کلیات هیات دولت و برنامه‌های کلی رییس‌جمهور خطاب به روحانی، گفت: مخالفت بنده با تمامی برنامه یا تمامی وزرای شما نیست اما نکاتی را در برنامه شما دیدم که وظیفه خود دانستم از زبان مردم این نکات را به شما، مردم و وزرای پیشنهادی عرض کنم.
وی ادامه داد: این نکات شامل کاستی‌هایی است که در برنامه است و اولویت‌هایی است که به نظر می‌رسد در برنامه‌های شما دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد بعضی از افرادی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شده‌اند توانایی‌های لازم را نداشته باشند.
حاجی دلیگانی همچنین با اشاره به نحوه هدفمندی یارانه‌ها، عنوان کرد: در سال 92 که یکی از مهم‌ترین مسائل نحوه ادامه دادن هدفمندی یارانه‌هاست. ما 42 هزار میلیارد تومان پرداختی یارانه داریم که از این میزان 28 هزار میلیارد تومان از محل گران شدن نفت و حامل‌های انرژی تامین می‌شود اما برای مابقی آن چه برنامه‌ای دارید، آیا قرار است حامل‌های انرژی گران شود که اگر اینطور باشد نحوه تامین زندگی مردم به چه صورت است و کسری این مقدار از کجا تامین می‌شود. برای بهبود وضعیت مردم در دولت تدبیر و امید چه تدبیری اندیشیده‌اید؟
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مساله دیگری که اهمیت زیادی دارد پروژه‌های نیمه تمام در کشور است. در حال حاضر حدود 40 هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد اما در برنامه پیشنهادی شما پیش‌بینی خاصی در این باره صورت نگرفته است.
وی با مطرح کردن مسکن مهر به عنوان مشکل بعدی کشور، این پرسش را مطرح کرد که برای مسکن مهر که حرکت عظیمی برای اقشار کم‌درآمد است چه تدبیری صورت گرفته است؟ تدبیر دولت برای تامین مسکن و مقابله با قیمت فزآینده آن و افزایش نرخ رهن و اجاره چیست؟ با مسکن مهر نیمه تمام چه برخوردی می‌شود؟ آیا رها می‌شود؟ و آیا استمرار پیدا می‌کند؟ این مسائل در برنامه شما مشخص نیست.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه مردم حرکت دولت‌ها را حلقه‌های به‌هم‌پیوسته می‌بینند، اظهار کرد: در خصوص مسکن مهر چه تدبیری قرار است اندیشیده شود. وام 30 میلیون تومانی مسکن مهر هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است اما دولت تدبیر و امید معین نکرده که برای تحقق آن و افزایش درآمد اقشار کم‌درآمد چه تدبیری دارد، آقای روحانی آیا به نظر شما با روزی 10 هزار تومان می‌شود زندگی کرد، خانه خرید و یا دختر به خانه بخت فرستاد؟
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه صحبت‌هایش این بحث را مطرح کرد که چگونه می‌خواهید جلوی ویژه‌خواری افراد خاص را در بخش دولتی و خصوصی بگیرید، افرادی که بدون زحمت زیاد خود، نسل‌های آینده‌شان را تامین می‌کنند.
وی اشاره‌ای هم به معضلات اجتماعی داشت و گفت: آیا شما و اعضای کابینه‌تان می‌دانند آمار خانواده‌های طلاق چه تعدادی است، برای زندگی معمولی این افراد و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با 30، 40 هزار تومان مقرری ماهانه چه تدبیری اندیشیده شده است؟ برای بیمارانی که بیمه نیستند یا هستند اما هزینه درمان ندارند و به خاطر نداشتن هزینه در منزل می‌مانند و انتظار رفتن از دنیا را دارند چه تدبیری اندیشیده شده است؟ برای تبعیض‌های ناروا در پرداخت حقوق‌ها بین حقوق‌بگیران و بازنشستگان چه تدبیری اندیشیده شده است؟
تبعیض در هزینه‌های ورزشی مساله دیگری بود که حاجی دلیگانی به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: چطور می‌توانیم این مساله را در دولت شما تحمل کنیم، ‌بعضی افراد میلیاردی پول می‌گیرند در صورتی که در برخی فدراسیون‌ها و شهرستان‌ها مشکلات زیادی وجود دارد.
نماینده مردم شهریار در مجلس ادامه داد: تدبیر دولت برای رشد اقتصادی که بدور از تورم چهارنعل باشیم، چیست؟ اینکه رشد اقتصادی داشته باشیم و با رکورد مواجه نباشیم، فرمول خروج از تورم چیست که در برنامه شما نیامده است. در سال 91 در بودجه 50 هزار میلیارد تومان کسری داشتیم، در برنامه شما چه راهکاری وجود دارد که در سال 92 شاهد این کسری نباشیم.
وی ادامه داد: همه می‌دانند سهم بودجه هزینه‌ای و جاری در دولت بسیار زیاد است. در سال 91، 101 هزار میلیارد تومان،‌در سال 92، 121 هزار میلیارد تومان به هزینه‌های جاری اختصاص داشت.
حاجی دلیگانی بار دیگر خطاب به روحانی گفت: شما گفته‌اید دولت عدالت هستید، عدالت قطعا حرکت بین حق و باطل نیست بلکه حرکت بین افراط و تفریط است، چگونه افرادی را به عنوان وزیر انتخاب کردید که با این گفته شما موافق نیستید، کسانی را معرفی کردید که اگر رای بیاورند حرکت های افراطی می‌کنند و به دنبال بسترسازی هستند. کسانی که در آزمون فتنه 88 رد شدند و سکوت کردند و از نظام دفاع نکردند و در جبهه مخالف ایستادند؟
نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی به بحث دیگری درباره رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس پرداخت و یادآور شد: این کشور در دفاع مقدس سرمایه‌گذاری جانی داشته اما در برنامه شما برای این افراد برنامه‌ای پیش‌بینی نشده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود مساله انضباط مالی را مطرح کرد و گفت: برنامه دولت برای روان و شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی، درآمد و هزینه‌های وزارتخانه‌های غنی و فقیر و انضباط مالی در دولت چیست؟
بخشایش: آیا جوانگرایی نباید در کابینه سهم داشته باشد؟/دولت یازدهم دولت سالمندان است
یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس، به عنوان یکی از منتقدین برنامه‌های کلی دولت روحانی گفت: سعی می‌کنم انتقادی که ارائه می‌کنم، خالی از حب و بغض باشد.
احمد بخشایش که در مخالفت با برنامه‌های کلی حسن روحانی صحبت می‌کرد، گفت: نظام‌های دنیا به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، نظام‌های ریاستی که فصل‌الخطاب با رییس‌جمهور است، مثل آمریکا؛ نظام‌های پارلمانی که فصل‌الخطاب با پارلمان است مثل ترکیه و نظام ایران که نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است.
وی ادامه داد: نقد و مخالفت با کلیات کابینه به این معنی نیست که افراد شایسته‌ای در کابینه وجود ندارد، بلکه آقایان محترمند و قابل رای دادن هستند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما به این مساله می‌رسیم که آقای رییس‌جمهور فرمودند حقوقدان هستند، کابینه ایشان به یک شرکت سهامی عام بیشتر شبیه است، هر یک از افراد در کابینه ایشان سهمی گرفته‌اند مثلا آقای آخوندی سهم آقای ناطق نوری، آقای پورمحمدی سهم آیت‌الله آملی لاریجانی، آقای حجتی هم سهم عبدالله نوری است.
بخشایش ادامه داد: این چه پیوند و سیمانی است که در آینده می‌خواهد دولت را مستحکم نگه دارد، دولتی که باید شفاف و شیشه‌ای باشد، دولتی که باید از پشت آن همه چیز را دید.
وی خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی دولت شما دولت کارگزار شماره دو است همان که منتج به دولت احمدی‌نژاد شد، شما در مصاحبه‌هایتان بالاترین نقد را به او وارد کردید، آیا نباید گفت کابینه شما بر مبنای گذشته و چراغ راه آینده است؟ همان راه را طی می‌کند.
نماینده اردستان در مجلس خاطرنشان کرد: در دولت‌های هاشمی و خاتمی 500 نخبه داشتیم، شما هم از همان نخبه‌ها استفاده کردید پس این چه استفاده‌ای از نسل‌های بعدی و چرخش نخبگان است؟ آیا جوانگرایی نباید در کابینه شما سهم داشته باشد؟ سهم جوانان کجاست؟
بخشایش تاکید کرد: سن این دولت به طور متوسط 62 سال است، دولت شما دولت سالمندان است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: شما فقط اصل 44 قانون اساسی را در نظر گرفته‌اید و آمال و آرزوهای خود را به جای مجلس گذاشتید و فکر می‌کنید باید جای مجلس را بگیرید.
شوهانی: کابینه پیشنهادی با مشی اعتدالی رییس جمهور تناسب دارد
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های مورد تصدی را به خوبی‌ می‌شناسند، اظهار کرد: این کابینه با مشی اعتدالی رییس جمهور تناسب دارد.
احمد شوهانی در موافقت با کلیات برنامه‌های رییس جمهور و وزرای پیشنهادی گفت: اعتدال یکی از واژه‌های پربار،‌مثبت و دلنشین در فرهنگ دینی،‌سیاسی واجتماعی ما ایرانیان است. اعتدال و میانه روی از عبارات مهم قرآنی است که در ادبیات اجتماعی و زندگی روزمره مردم هویتی ایجابی دارد و نسبت آن با عقلانیت و اخلاق و رفتار کاملا نزدیک و مشهود است.
وی ادامه داد: ریاست محترم جمهوری آقای دکتر روحانی در فرآیند مبارزات انتخاباتی با بیان و تفسیر مکرر، این واژه را تبدیل به یک تمیولوژی سیاسی کرد. اعتدال مهمترین راهبرد خردمندانه در برابر خودی‌ها و جامعه بین‌الملل است وشکی نداریم ادبیات تحریک‌آمیز عامل جدی بسته شدن فرصت‌های تاریخی و ملی بوده است و در حالی که ادبیات اعتدالی مایه امید به جامعه،‌وحدت‌،همبستگی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز را به دنبال دارد آرمان مشترک امروز که در مبانی اندیشه رییس جمهور قرار گرفته رفتار مدنی احزاب و نخبگان سیاسی توام با حرکت اعتدالی دولتمردان نوید بهروزی برای همگان به ارمغان می‌آورد.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: در جریان حماسه سیاسی بزرگ ملت ایران مشی اعتدالی ریاست جمهوری توانست اکثریت مردم را جلب و در این انتخابات پیروز کند که جا دارد این پیروزی و حماسه را به ملت ایران تبریک گوییم و همینطور لازم است از همه کاندیداهای ریاست جمهوری که نتایج انتخابات را پذیرفته و برای همکاری با دولت جدید اعلام همکاری کردند، تشکر و قدردانی نماییم.
شوهانی با بیان اینکه حماسه سیاسی زمانی شکل گرفت که یک کشور در معرض شدیدترین فشارها و تحریم‌ها بود، تصریح کرد: ملت ایران علیرغم مشکلات متعدد اقتصادی و علیرغم شیطنت‌ها و تبلیغات سهمگین خارجی با مشارکت بالای خود بار دیگر شعور بالای خود را به دنیا نشان داد از طرفی این مشارکت حداکثری مردم که لبیکی به فرمایشات مقام معظم رهبری بود تکلیف را از دوش مردم برداشته و بر دوش مسوولین قرار داده است.
وی خاطر نشان کرد: در وهله اول لازم است تمام مسوولین در راستای وفاق ملی و همبستگی ملی تلاش کنند و دولت جدید را در راستای حل مشکلات جامعه یاری نمایند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در این شرایط خاص و با توجه به مشکلات فراوان داخلی و خارجی باید کمک کنیم کابینه هرچه سریعتر تشکیل شود که به فرموده مقام معظم رهبری با شکیبایی و حوصله و به دور از شتاب‌زدگی امور کشور پیش رود.
شوهانی افزود: کشور ما همواره از افراط و تفریط ضربه دیده که نمونه‌های مختلف آن را در تاریخ یک صدساله اخیر می‌بینیم. بنابراین زمانی که مردم به شعارهای دولت به ویژه اعتدال‌گرایی رای دادند ما نیز باید به عنوان نمایندگان مردم این دولت اعتدال‌گرا را یاری و به کابینه پیشنهادی رای مثبت دهیم تا از مردم عقب نمانیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دکتر روحانی از چهره‌های شناخته شده انقلاب و نظام است گفت: ایشان مشی اعتدالی را از ابتدای انقلاب تاکنون حفظ کردند لذا تمام وزرای پیشنهادی ایشان با مشی اعتدالی سازگارند بنابراین همه نمایندگان کمک کنند این کابینه اعتدالی رای بالایی بگیرد چرا که نگاه اعتدالی برخلاف نظر برخی دوستان هیچ منافاتی با نگاه انقلابی‌گری اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی ندارد.
وی ادامه داد: در رأس دولت کسی قرار گرفته است که چه به صورت عینی و چه به صورت ذهنی از طرفداران مکتب فکری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است و لذا لازم است به کابینه‌ای که او ارائه کرده اعتماد کنیم چرا که مردم نظاره‌گر اعمال هستند.
شوهانی توجه به اخلاق اسلامی‌،اعتدال،‌فراجناحی بودن،‌تجربه،‌کارآمدی و سابقه خدمت را از ویژگی‌های کابینه پیشنهادی برشمرد و گفت: اولین ویژگی و نقطه قوت این کابینه وزن بالای علمی آن است که می‌توان آن را با تمام دولت‌های گذشته مقایسه کرد که از 18 نفر وزیر پیشنهاد شده 11 نفر مدرک دکترا از بهترین دانشگاه ها دارند که داشتن مدرک بالای علمی و دانشگاهی از نقاط قوت این کابینه است واکثریت از اساتید دانشگاه و اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌ها هستند. مهمتر اینکه هر کدام از آنها در رشته تحصیلی و تخصصی خود دارای تالیفات،‌کتاب‌ها و مقالاتی می‌باشند.
وی خاطر نشان کرد: این افراد به لحاظ نظری اشراف کامل بر حوزه مسوولیت خود دارند و ویژگی دیگر این کابینه برخلاف نظر برخی‌ها تجربه بالای افراد کابینه است. آنها که مدعی‌اند معدل سنی کابینه بالا است که البته اینگونه نیست پاسخ دهند که اگر دکتر روحانی افراد بی‌تجربه و صفر کیلومتر را معرفی می‌کرد نمی‌گفتند آقایان عده‌ای جوان خام را معرفی کردند.
شوهانی با بیان اینکه کابینه دولت قبلی و مدیران آن نمونه بارز آن هستند که ما نمایندگان نیز بارها از جوان بودن آن انتقاد می‌کردیم، تصریح کرد: سوال اینجاست که اگر دولت قبلی افراد باتجربه را به کار می‌گرفت وضعیت کشور بهتر از این نبود؟ این نقطه قوت کابینه کنونی است که از 18 نفر، 6 نفر آنها سابقه وزارت، سه نفر معاون و مشاور رییس جمهوری و سه نفر سابقه نمایندگی مجلس و 9 نفر قائم مقام وزیر بودند بنابراین معدل خدمتی و تجربه این کابینه عالی و نمره قابل قبول می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور نیازمند یک کابینه باتجربه است و معدل سنی کابینه نقطه قوت آن است و نه نقطه ضعف. علم و تجربه در این کابینه جمع شده و افراد معرفی شده پس از کسب رای اعتماد نیاز به کسب تجربه ندارند و بلافاصله کار را شروع می‌کنند و ما از زمان نهایت استفاده را خواهیم برد.
وی در ادامه تاکید کرد: افراد معرفی شده وزارتخانه‌های مورد تصدی را به خوبی می‌شناسند چرا که خود انسان‌های مفید خدمتی هستند لذا از وجود نیروهای متخصص و باتجربه برای پیشبرد امور و همکاری در دولت کمک می‌گیرند و در همه جای دنیا همین است.
شوهانی در پایان گفت: افراد معرفی شده عموما از شخصیت‌های سیاسی معتدل انقلابی هستند که از همه سلایق و جناح‌های موجود کشور حضور دارند و با مشی اعتدالی رییس جمهور برخلاف نظر آقای بخشایش هماهنگی و تناسب دارند.
حکیمی: عمده افراد معرفی شده از اصحاب فتنه هستند
یک نماینده مخالف کلیات کابینه از آنچه که بسته شدن در ستادها به روی اصولگرایان خواند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه افرادی انتخاب شده‌اند که هیچ کجا در قبل از انتخابات همراه ستادها نبوده‌اند و از تئوریسین‌های فتنه 88 بوده‌اند.
عطااله حکیمی نماینده مخالف کلیات کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه به عنوان دبیرکل حزب وفاق ملی تنها حزب اصولگرای حامی آقای روحانی پیش از انتخابات بوده است، گفت: ما قبل از انتخابات تلاش‌های زیادی کردیم تا به آقای روحانی کمک کنیم اما از اردیبهشت‌ماه اصحاب فتنه به ستادهای آقای روحانی آمدند و ما گفتیم که نمی‌توانیم با این افراد کار کنیم.
وی با تبریک انتخابات ریاست جمهوری به عنوان حماسه سیاسی خطاب به روحانی گفت: مردم به دکتر و سرهنگ بودن شما رای نداده‌اند بلکه اجتهاد و روحانی بودن شما باعث شد که رای بیاورید اما بعد از انتخابات در ستادهای شما به روی اصولگرایان بسته شد و افرادی به ستاد شما آمدند که هیچ‌کجا همراه شما نبوده‌اند و از تئوریسین‌های فتنه 88 بوده‌اند.
نماینده مخالف کلیات در ادامه با اشاره به شائبه‌هایی مبنی بر رد صلاحیت روحانی توسط شورای نگهبان گفت: زمانی که طرح عدم صلاحیت شما مطرح شد، شما مدام مساله را از طرف اصولگرایان پیگیری می‌کردید و به درخواست اصولگرایان بود که با تخفیف صلاحیت شما تایید شد و تمام شدن انتخابات در یک مرحله را هم مدیون رهبری و اصولگرایان هستید.
حکیمی با اشاره به آنچه که استفاده استیجاری از ستاد اصولگرایان نامید ادامه داد: شما فضا را برای اصحاب فتنه و اصحاب شمسه باز کردید، اما فرزندان امام هوشیار و بیدار هستند و اجازه نمی‌دهند دشمنان از طریق عوامل فتنه، بار دیگر حاکم شوند.
این نماینده مخالف کلیات ادامه داد: مردم باید به ما حق بدهند که نگران باشیم؛ در جلسه‌ای که قبل از انتخابات در هتلی در شهر اصفهان برگزار شد که آقای "نعمت‌زاده" و "بانک" آن را اداره می‌کردند، یکی از اصحاب فتنه گفت که شما زمانی که آقای کروبی رییس مجلس و آقای خاتمی رییس جمهور بود، در سمت رییس شورای عالی امنیت ملی هیچ کاری نتوانستید بکنید، مشکل رهبری است؛ البته یکی از فرزندان امام آن جلسه را برهم زد، اما ستاد اصولگرایان انتظارات شخصی از کسی ندارد، بلکه انتظارات ملی دارد و به کسانی که از منابع امام و رهبری استفاده کرده‌اند، اجازه هتک حرمت نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه اکثریت کابینه روحانی از اصحاب فتنه و تحصیلکرده غرب هستند، گفت: ترکیب کابینه از اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است، تعداد بی‌شماری از اعضای فتنه هم هستند که در سمت‌های معاون و مشاور کار خواهند کرد، در این میان آقای ظریف یک استثناست که صددرصد غربی فکر می‌کند و در آمریکا تحصیل کرده است و اجازه دهید بگویم که پایان‌نامه فوق‌لیسانس و دکترای خود را با چه کسی گذرانده است.
حکیمی در ادامه روحانی را مخاطب قرار داد و گفت: چه خبر است؟ چه فکر کرده‌اید؟ روحانی قبل از انتخابات با روحانی بعد از انتخابات فرق دارد، باید امروز توضیح دهید که دنبال احیای فتنه هستید، آیا پیام امام راحل را فراموش کرده‌اید و می‌خواهید وعده‌های خود را فراموش کرده و ارزش‌های خود را به خارجی‌ها بفروشید.
این نماینده مخالف کلیات کابینه اظهار کرد: امیدواریم که با هماهنگی بزرگان نظام، افراد کابینه خود را تغییر داده و در مسیر درست قرار بگیرد، توجه داشته باشید که شما برای چهار سال انتخاب شده‌اید و این چهار سال تمام خواهد شد اما این نظام برای شهدا و خادم رهبری است.
حکیمی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه عمر مفید اعضای معرفی شده 62 سال است، گفت: با این وضعیت تحریم‌ها اگر برای یکی از اعضای تیم شما اتفاقی بیفتد، چه خواهید کرد؟ در حالی که شما مساله استفاده از نخبگان را مطرح کرده بودید، اکثریت افرادی که معرفی کرده بودید، تحصیلکرده غرب هستند، در مورد شعار قانونمداری هم معاون شما نقض قانون کرده است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف گفت: مراسم تحلیف رییس جمهور یک مراسم رسمی است، میهمانان شما عزیز هستند اما بهتر نبود از خانواده شهدا دعوت می‌کردید؟ بهتر نبود از خانواده شهدای هسته‌یی دعوت می‌کردید؟
حکیمی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به جلسه‌ای در حضور آقای هاشمی گفت: در این جلسه آقای هاشمی شورای نگهبان را دستگاه امضای رهبری خواندند که ما به اعتراض جلسه را ترک کردیم،البته ما احترام آقای هاشمی را تا زمانی که برای رهبری محترم هستند، حفظ خواهیم کرد، اما در رقابت‌های انتخاباتی همراه شما بوده‌ایم و تا زمانی که در مسیر انقلاب حرکت می‌کنید، باز هم از شما دفاع خواهیم کرد.
این نماینده مخالف کلیات کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه کابینه معرفی شده امنیتی است، گفت: شما به دنبال احیای توسعه سیاسی هستید که کشور از آن راحت شده بود، بهتر نبود از جوانان جویای نام و با تحصیلات عالیه در کابینه استفاده می‌کردید.
حکیمی در ادامه با اشاره به اظهارات آقای روحانی در ابتدای جلسه امروز گفت: در همان زمانی که شما از سیاست خارجی حرف می‌زنید، وزیر خارجه معرفی شده توسط شما در مجلس خواب بوده است و آقای نعمت‌زاده که شما از او به عنوان پدر صنعت یاد کرده‌اید، در واقع پدربزرگ صنعت است.
حکیمی در پایان ابراز امیدواری کرد: وزرایی که از مجلس رای می‌گیرند، در مسیر انقلاب حرکت کنند و آنها که رای نمی‌آورند در بخش خصوصی به فعالیت بپردازند نه اینکه در پست‌های کلیدی دیگر منصوب شوند تا به تنش‌ها دامن زده شود.
وی همچنین اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه کسانی که در ستادهای مردمی آقای روحانی فعالیت کرده‌اند تشکر کنم البته ما در این زمینه نامه‌ای به رییس جمهور داده‌ایم تا حق‌الناس ستادهای مردمی رعایت شود، مجلس اصولگرا از هرگونه اقدام در راستای منویات رهبری استقبال می‌کند.
اسدی: تخریب کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند دور از انصاف است
نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که تخریب دولت و کسانی که هنوز کارشان را شروع نکرده‌اند دور از انصاف است.
یونس اسدی که به عنوان موافق کلیات رای اعتماد به کابینه یازدهم در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: کلیات برنامه‌ای که دولت ارائه کرده با استقبال خوب نمایندگان مواجهه شده و نشانه آن اعلام آمادگی 148 نماینده برای موافقت و درخواست 18 نماینده برای مخالفت است.
وی افزود: یکی از همکاران در مخالفت با کابینه فحش داد، در صورتی که اگر قرار است مخالفتی صورت گیرد، باید با برنامه و مشی مخالفت شود نه اینکه فحش بدهیم، زیرا تخریب دولت و کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند، دور از انصاف است و مردم در این باره قضاوت خواهند کرد.
اسدی با اشاره به کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: با حضور آقای روحانی همه پیش‌بینی می‌کردند انتخابات به دور دوم کشیده شود اما ملت با شرایط سختی که تحریم‌ها ایجاد کرده بود، از شخصی که با قیافه روشن، چشمان باز و لبان خندان به میدان آمده بود، استقبال کردند زیرا امید را در دل مردم زنده کرد.
نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس به برنامه‌های حسن روحانی در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه 30 صفحه‌ای آقای روحانی آموزنده بود و تحقق آن به توسعه پایدار کشور می‌انجامد.
اسدی با بیان اینکه حسن روحانی از مسائل کشور شناخت کافی دارد، گفت: یکی از گام‌های بلند برای ایجاد توسعه پایدار و برنامه‌ریزی شناخت از مسائل است و آقای روحانی نیز با همین شناخت اولویت‌ها را مشخص کرده است.
وی اظهار کرد: امیدواریم با دلگرمی خاصی که مجلس در انتخاب اعضای کابینه به آقای روحانی می‌دهد، ایشان بتواند اولویت‌های خود را پیگیری کند.
وی در پایان اضافه کرد: نمایندگان با رای خود به کابینه نشان می‌دهند که مشعیت مردم در اولویت کاری مجلس است.
جلالی:معدل سنی 62 برای کابینه پیر نیست/برخی نمایندگان، 95 درصد ملت را فتنه‌گر می‌دانند
رییس مجلس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تخصص و تجربه کابینه پیشنهادی اظهار کرد: برخی نمایندگان در همین مجلس 95درصد ملت را فتنه‌گر می دانند.
کاظم جلالی در موافقت با کلیات برنامه رییس‌جمهور گفت: دولت جدید در شرایطی تشکیل می‌شود که هم از لحاظ داخلی مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی وجود دارد و هم در سطح بین‌المللی مشکلات بسیار زیادی داریم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود اظهار کرد: ما در سال 91 با کسری بودجه شدید مواجه بودیم، بدهکاری دولت بالای 200 هزار میلیارد تومان بود و براساس آمار رسمی 43 درصد تورم وجود دارد. نقدینگی شدید و مشکلات زیادی در زمینه اشتغال و بیکاری تحصیلکردگان وجود دارد که در این وضعیت اگر ما جای آقای روحانی باشیم کشور را به دست چه کسانی خواهیم سپرد؟
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آیا می‌توان کلاس اکابر تشکیل داد؟ تصریح کرد: باید افرادی باتجربه مسوولیت‌های فعلی را بپذیرند و نباید بهانه‌هایی همچون سن را مدنظر قرار دهیم چرا که این افراد درک درستی از مسائل امروز کشور دارند و می‌دانند که مسوولیت‌پذیری در این شرایط چقدر سخت است.
جلالی ادامه داد:اگر معدل سنی وزرا 62 سال باشد آیا می‌توان این معدل سنی را علامت پیری تلقی کرد؟ به نظر من این کار غیرمنصفانه است. فکر می‌کنم فارغ از برخی نقدها که می‌توان به عناصر و آحادی از کابینه وارد کرد و نقاط ضعفی که وجود دارد، ترکیب کلی کابینه از مجربین و متخصصین تشکیل شده و وضعیت فعلی کشور نیز همین اقتضا را دارد.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: باید این را بدانیم که بخشی از شرایط برای وزرا، شرایط لازم و ضروری است و در 28 مولفه‌ای که آقای دکتر روحانی نیز به آن اشاره کرد، دیدیم این وزرا دارای این ویژگی‌ها هستند.
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برخی در مجلس فضاسازی‌های غیرحرفه‌ای انجام دادند که من در اینجا صریحا به دوستان عرض می‌کنم این فضاسازی‌ها به نفع کشور نیست و بی‌تردید در بحث فتنه معیار و ملاک ما بیانات مقام معظم رهبری است و هرکس بخواهد در جریان فتنه باشد نمی‌تواند در کابینه حضور یابد اما ما باید طبق بیانات رهبری عمل کنیم و به درک واحدی از مسئله فتنه بپردازیم.
جلالی یادآور شد: اینکه افرادی در ستاد افرادی دیگری بودند نمی‌توان فتنه‌گر محسوب شوند و آیا صرف رای دادن برخی از این افراد به افراد دیگر می‌توان آنها را فتنه‌گر محسوب کرد؟ این درحالی است که حدود 15 میلیون نفر از مردم در سال 88 به گرایش‌های دیگری رای دادند، قاعدتا اینها فتنه‌گر نیستند.
وی افزود: فتنه‌گران کسانی هستند که پس از 29 خرداد که مقام معظم رهبری بیانات صریح و شفاف خود را مطرح کردند نقض قانون کردند، انتخابات را زیر سوال بردند و یا مردم را به تظاهرات خیابانی دعوت کردند. برخی نگرش‌ها در همین مجلس است که 95 درصد ملت ایران را فتنه‌گر می‌داند و ما روی هر کس دست می‌گذاریم می‌گویند او فتنه‌گر است. حتی بخش‌های بسیاری از همین نمایندگان در ابتدای همین دوره برای انتخاب هیات رییسه دو فراکسیون برخی آمدند و گفتند در داخل مجلس 40 و 50 نفر فتنه‌گر وجود دارد و ما نمی‌خواهیم آنها در جلسات باشند.
جلالی یادآور شد: برخی ساکت فتنه بودند و برخی سوار بر موج فتنه شدند و با فتنه کاسبی و تجارت کردند و اتفاقا بیشتر به فتنه پرداختند که آنها نیز باید سهم خود را بدانند و طبعا محکوم هستند.
نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دفاع ما مشروط است. دفاع از اعتدال،‌ دفاع از پیروی خط امام(ره) و دلبستگی تام به مقام معظم رهبری و ادامه دادن راه شهدا که این صندلی‌های سبز ما از خون سرخ آنها است و حمایت و رای ما مشروط به اینها است.
نماینده خلخال: دولت تدبیر و امید یکی از با برنامه‌ترین دولت‌های انقلاب خواهد بود
نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های تک تک وزرا و کلیت دولت فکر می‌کنم دولت تدبیر و امید یکی از با برنامه‌ترین دولت‌های تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود و من نمی‌خواهم نشاط و شادابی ایجاد شده در جامعه را با برخی از صحبت‌ها تلخ کنم.
جعفری که به عنوان موافق کلیات کابینه سخن می‌گفت، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مخالفین، دولت را متهم به نداشتن برنامه می‌کنند اما این سوال مطرح می‌شود که با رعایت انصاف آیا می‌شود با خواندن و مطالعه برنامه‌های وزرا و دولت که در روزهای گذشته به مجلس ارائه شده است باز هم این ادعا را داشت.
وی افزود: دین‌مداری، اعتدال‌گرایی مبتنی بر خرد جمعی، رعایت حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، مبارزه با فساد و توجه به محرومین در راس برنامه‌های دولت قرار دارد و بی‌شک هم این دولت بر تعامل ویژه با مجلس و اعتقاد به راس امور بودن مجلس برخی دیگر از نکات مثبتی است که کابینه جناب آقای روحانی از آن برخوردارند.
نماینده خلخال در مجلس با اشاره به رئوس برنامه‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید،‌ گفت: برنامه‌های قوی و کارشناسی برای توجه به اقتصاد کشور و ساماندهی آن با محور قرار دادن توسعه پایدار و همه‌جانبه بسیار بسیار باارزش و مهم است و من از نمایندگان و همکاران خود می‌خواهم اجازه دهید دولت با این برنامه‌ها مستقر شود و اگر بد اجرا کرد آن موقع قضاوت کنیم در غیر این صورت اخلاق‌مداری و انسجام و همدلی ایجاد شده که ثمره این دولت است را زیر سوال می‌بریم.
وی تاکید کرد: چرا با حرف‌هایی که نشان از چیزهای دیگری است و از ناراحتی‌های دیگر نشات می‌گیرد این شیرینی بزرگ ناشی از انتخابات را به کام ملت تلخ می‌کنید.
جعفری همچنین در ارتباط با برنامه‌های سیاسی دولت نیز گفت: در سیاست خارجی، دولت تدبیر و امید بهترین برنامه‌ها را و به منظور تکریم و احترام به ملت ایران ارائه کرده و در حال پیاده‌سازی آنهاست و صحبت آقای روحانی در روز تحلیف با این مضمون که اگر می‌خواهید با ایران تعامل داشته باشید به جای تهدید، تکریم را در سرلوحه امور خود قرار دهید موید همین موضوع است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکید بر توسعه متوازن، توجه به مناطق محروم، افزایش توان ملی و دفاعی و گسترش امنیت ملی همه‌جانبه و شهروندمدار و تاکید بر وحدت ملی و امید و تدبیر در کشور نماد برخی از برنامه‌های دولت است و در حوزه علم و فناوری نیز اقتصاد دانش‌بنیان و تولید ثروت از طریق علم و فناوری برنامه‌های جدی دولت است که باید به آنها توجه کرده و احترام گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از افراد توانمند در بحث بهداشت و درمان نیز یکی دیگر از نکات مثبت کابینه است که قطعا کارآمدی وزیر معرفی شده می‌تواند به اهداف در نظر گرفته شده مانند تمرکززدایی، خدمت‌رسانی همه‌جانبه به تمام نقاط کشور، توسعه امکانات بهداشتی و پایدار کمک کند.
بزرگواری:هر وزیری به منطقه من نگاه ویژه‌ نداشته باشد،با چماق لری با وی برخورد می‌کنم
نماینده کهگیلویه به عنوان مخالف کلیات برنامه‌های حسن روحانی و هیات دولت پیشنهادی وی، اظهار کرد: بنده به 65 تا 70 درصد کابینه رای مثبت خواهم داد.
محمدعلی بزرگواری که در مخالفت با کلیات خط مشی و برنامه‌های کابینه صحبت می‌کرد، با اشاره به سخنان موافق قبلی اظهار کرد: افراد به این چاپلوس‌ها اهمیتی نخواهند داد که من شاهد بودم برخی دست احمدی‌نژاد را می‌بوسیدند اما اینجا چه حرف‌هایی می‌زنند.
وی افزود: بنده به 65 تا 70 درصد کابینه رای مثبت خواهم داد، اما اکنون به عنوان مخالف حرف‌های خود را مطرح می‌کنم.
نماینده کهگیلویه و بهمئی ادامه داد: هر وزیری که بخواهد به منطقه من نگاه ویژه‌ای نداشته باشد، با چماق لری با وی برخورد می‌کنم. من سید هستم و لر تبار،آقای روحانی عزیز.
علی لاریجانی به مزاح پس از این سخن وی گفت: حتما گفتن روحانی عزیز بعد از چماق هم خیلی مزه دارد.
بزرگواری با طرح این پرسش که اعتدال در قاموس ما طلبه‌ها یعنی چه، گفت: 50 درصد کشور ما از نیروهای توانمند هستند، کشوری که دانشمندان جوان آن، دنیا را به حیرت وا داشته‌اند و در دولت اصلاحات و نهم و دهم شعار جوانگرایی، گوش فلک را کر کردند.
وی در ادامه گفت: اکنون بروید از صندوق عتیقه رفسنجانی و خاتمی درآورید، البته اینها برادران بزرگتر ما هستند، اما در بعضی از پروژه‌ها، برای برخی از افراد باید سرم وصل کرد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در رأس این نظام که مقام معظم رهبری حضور دارند، در طی چهار سال از فتنه 88 تاکنون، تکیه‌کلام ایشان مسائلی بود که رخ داد و عقبه فتنه که مملکت ما را به سقوط می‌بردند و سعی داشتند نظام ما را متقلب معرفی کنند.
بزرگواری تصریح کرد: کسانی که در جلسه رهبری از طرف فتنه‌گران حضور پیدا کردند، آنهایی بودند که در خیابان‌ها برای بسیجی‌های سوخته کف زدند. اینها در اعتدال هستند و ما اینها را خوب می‌شناسیم.
بزرگواری در ادامه با بیان اینکه ما روحانی را از اول انقلاب تا اکنون رصد می‌کنیم، گفت: وی همان کسی بود که برای اولین بار برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عنوان امام را بیان کرد.
وی ادامه داد: در فتنه سال 78 در دانشگاه‌ها جرات نداشتیم حرف بزنیم و به یاد داریم در آخرین سخنرانی رهبری در ماه رمضان با دانشجویان نیز به این مطلب اشاره شده که چرا حرف اساسی نزنیم. چرا از فتنه حرف نزنیم که بگویند افراطی هستند. بنده مقلد رهبر هستم و تابع رهبرم و می‌گویم که ما با فتنه‌گران سر سازش نخواهیم داشت زیرا آنها هزینه‌های بزرگی را بر ما تحمیل کرده‌اند.
بزرگواری خاطرنشان کرد: بنده کسی بودم که تریبون رییس مجلس را گرفته بودم و علیه سران فتنه شعار دادم، من تنها از خدا می‌ترسم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از روحانی به دلیل انتخاب شخصیت‌هایی مانند رحمانی‌فضلی، هاشمی، دهقان، پورمحمدی، علوی، نوبخت و نهاوندیان به عنوان اعضای کابینه تشکر کرد و گفت: بنده در مورد آقای زنگنه که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی شده، نه موافق و نه مخالف ثبت‌نام نکرده‌ام اما می‌گویم اگر زنگنه بیاید، باز آن آقازاده دله دزد، مهدی هاشمی، میدان‌دار می‌شود. این آقازاده‌های دله دزد به مملکت و نظام ما و روحانیت خیلی ضربه زده‌اند.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی پس از آنکه بزرگواری این عبارت را بیان کرد، به وی اظهار کرد: شما نباید اسم افراد را بیاورید، در حالی که شما اسم افراد را آورده و توهین می‌کنید و مساله درست می‌کنید، در حالی که باید راجع به برنامه حرف بزنید.
بذرپاش: کابینه معرفی شده شبیه شرکت سهامی است
مهرداد بذرپاش که به عنوان مخالف برنامه کابینه دولت یازدهم صحبت می‌کرد، گفت: کابینه معرفی شده شبیه شرکت سهامی است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد بذرپاش که در مخالفت با کلیات برنامه کابینه یازدهم صحبت می‌کرد، اظهار داشت: کلیت کابینه مشابه یک سیستم یکپارچه است. اگر بنده به عنوان مخالف صحبت می‌کنم، به این معنا نیست که دو قوه باید روبه‌روی هم قرار بگیرند در حالی که با رای اعضای کابینه دولت رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: مهم‌ترین کمکی که می‌توانیم به روحانی داشته باشیم، این است که ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌ها را به حداقل برسانیم تا کابینه‌ای هماهنگ تشکیل دهد.
وی افزود: در حال حاضر چند تن از چهره‌های مرتبط با اتفاق‌های سال 88 که برخی از نمایندگان لفظ فتنه را در مواجهه با آنها به کار می‌برند، در کابینه حضور دارند و خود این مساله جای سوال است و معرفی این افراد، محصول فشارها و سهم‌خواهی‌های خیلی‌ها
است.
بذرپاش ادامه داد: کابینه فعلی به دو دلیل توان و اجرای وعده‌های داده شده از سوی روحانی را ندارد. نخست اینکه تحقق بهبود فوری در اوضاع اقتصادی مردم مطرح شده اما کابینه‌ای که اکنون به مجلس معرفی شده، مسن است و این هیچ معنایی جز این ندارد که کابینه‌ای کم تحرک، کارها را به دست گیرد، در حالی که انجام کارها مستلزم تحرک بالایی است.
بذرپاش با بیان اینکه کابینه معرفی شده شبیه کابینه معرفی شده هاشمی رفسنجانی است و این مطلب مرتب گفته می‌شود، خطاب به روحانی گفت: شما وقتی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اید، آقای رفسنجانی بعد از شما ثبت‌نام کرد و پس از آنکه امکان ورود به عرصه نهایی انتخابات را نیافت، پس از آن هم تا سه روز آخر از شما اعلام حمایت نکرد، شما به خدا و مردم وامدار هستید.
نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: کابینه معرفی شده شبیه یک شرکت سهامی است و سهم متنوع گروه‌های مختلف در آن دیده می‌شود و برخی از معاونت‌های مرکز تحقیقات می‌خواستند وارد این قضیه شوند.
بذرپاش تاکید کرد: شعار دولت استفاده از نیروهای شایسته است. آیا این انتخاب با استفاده از شاخص‌های شایستگی انجام شده است؟ آیا در دولت سابق هیچ یک از وزرا شایستگی نداشتند. آقای روحانی شما گفتید کلید دارید نه داس.
وی در پایان در مورد مسائل اقتصادی نیز یادآور شد: همانطور که می‌دانید هر یک از همکاران شما تز اقتصادی خود را دارند.
جعفرزاده: مقبولیت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مقبولیت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی افزایش قدرت خانه‌ها و کاهش شکاف طبقاتی و درآمدی خانواده‌ها دانست.
غلامعلی جعفرزاده در موافقت با کابینه دکتر روحانی انتخابات خردادماه را نماد مردم سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی خود دانست و افزود: مردم در چارچوب قانون اساسی و منویات رهبری به شیوه دموکراتیک نظر خود را به صندوق‌های رای ریختند.
وی با اشاره به وظایف قوه مجریه گفت: قوه مجریه وظیفه دارد در کنار سایر قوا و تحت هدایت رهبری به وظایف قانونی خود عمل کند و دین خود را به نظام و مردم ادا نماید. نتیجه رفتار عقلانی مردم حتی در مدت کوتاه بعد از انقلاب ثمرات فراوانی داشت. بازسازی اعتماد عمومی، باز آفرینی نشاط اجتماعی،‌پیدایش زمینه‌های اخلاق و آماده شدن زمینه تضارب آرا از جمله ثمرات این انتخاب است و تداوم این مسیر نیازمند تدوین برنامه ها و خط مشی توسط دولت است.
وی هویت انقلاب اسلامی بدون اخلاق و دیانت را زیر سوال دانست و واقع‌بینی، رعایت حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، ارتقای زندگی ایرانیان‌، پایدارسازی محیط‌زیست حمایت از مردم و نسل جوان و تعامل سازنده با دنیا بر مبنای حکمت و مصلحت نظام را از جمله برنامه‌های دولت یازدهم عنوان کرد.
جعفرزاده تاکید کرد: بدون رابطه سازنده با دنیا نمی‌توان منافع نظام را تامین کرد.
وی با اشاره به رویکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید تاکید کرد: مقبولیت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی است مهار بیکاری،‌کاهش فقر، عدالت اقتصادی، ایجاد تعادل در بازارهای مختلف، تحکیم بنیان‌های داخلی و تعامل با اقتصاد جهانی از دیگر برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم است.
وی تاکید کرد: ایجاد رفاه در خصوص چالش‌های دولت و سایر قوا برای اجرای سیاست‌های کلان نظام مد نظر دولت است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شرط لازم کنترل نقدینگی را سیاست‌های ارزی و تجاری،‌کاهش نرخ نوسانات ارز و یکسان‌سازی نرخ ارز است.
نماینده رشت توسعه اجتماعی را رویکرد دولت یازدهم در حوزه اجتماعی بر شمرد و افزود: منظور از توسعه اجتماعی در دولت یازدهم توجه کلی به ارزش‌های اجتماعی است مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و تامین نیازهای اجتماعی در قالب سیاست‌های اجتماعی دولت امکان‌پذیر می‌شود.
جعفرزاده سپس با قرائت اشعاری از رحیم زارع نماینده مردم آباده گفت: دولت عشق و امید،‌اعتدال،انعطاف خط بطلان بر واژه‌های اختلاف/ حلقه مفقوده را لطف خدا اهدا نمود/ رای ملت مردم، یوسف گمشده را پیدا نمود/ مردی از جنس فقاهت/ مردی از جنس روحانیت/ مردی از شعر ولایت، میهن اسلامیت/ صحبتی از کابینه دارد اصیل و ایده‌آل/ دشمن افراط و تفریط، رفیق اعتدال/ خالی از احساس ویرانگر، پر شور و شعور/ مرد تحکیم اصول/ مرد اصلاح امور،‌سالها در خط رهبر نرده‌بازی تاخته/ دشمنان و دوستان را یک به یک بشناخته/ حضرت آقا اخیرا راه او تایید کرد/ از رییس جمهور خوب و منتخب تمجید کرد/ قول معروف رییس جمهور هم بشنیدنی است/ در کدورت هست گفتا قالب بخشودنی است/ باید این کابینه را فرصت فراهم ساختن/ پای به پای این رییس جمهور با هم تاختن/ می‌توان گرد کدورت به دست باد داد/ در ره شیرین کمک به این فرهاد داد.
لاریجانی در پایان دفاعیات نماینده مردم رشت از کابینه دولت یازدهم گفت: با قرائت این اشعار بحث های امروز مجلس شیرین‌تر شد.
تابش: وزیران پیشنهادی از تناسب بالایی با حوزه‌های مسوولیت خود برخوردارند
یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: اکنون نوبت مجلس است که به انتخاب مردم و کابینه امروز منتخب مردم آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهد.
محمدرضا تابش در جلسه نوبت بعدازظهر امروز مجلس که به بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت یازدهم اختصاص دارد، به عنوان اولین موافق کلیات هیات دولت، در سخنانی ضمن قدردانی از حضور مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی مقام معظم رهبری گفت: وظیفه خویش می‌دانم که به خاطر این حضور و مشارکت و خلق حماسه سیاسی، از برنامه‌های دولت منتخب دفاع کنم و از نمایندگان محترم بخواهم که همراه با رای معنادار ملت به کابینه پیشنهادی کابینه دکتر روحانی رای اعتماد بدهند.
نماینده اردکان در مجلس با بیان اینکه مطالعه و بررسی برنامه‌ها و توانایی وزرای پیشنهادی حق یکایک ماست، ادامه داد: اما انجام این مهم باید بر پایه اخلاق و موازین دینی باشد.
وی افزود: قرآن کریم ما را در این راه از غیبت و کنجکاوی و گمانه‌زنی درباره افراد بازمی‌دارد و این گناهان را مستجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند.
تابش با یادآوری اینکه اکثریت مردم ایران در 24 خرداد به تغییر و اصلاح وضع موجود در کشور رای دادند و به اعتدال ثبات و عقلانیت امید بستند، گفت: دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول این انتخابات شکل گرفت.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نقش راهگشایانه مقام معظم رهبری، حضور همه سلیقه‌ها، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در این انتخابات و اثرگذاری شخصیت‌های مقبول مردم در خلق این حماسه بزرگ را برجسته دانست و گفت: باید از یاد نبرد مردم در این انتخابات به افراط و افراطی‌گری "نه" و به اعتدال و عقلانیت "آری" گفتند.
تابش اضافه کرد: اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و کابینه امروز منتخب مردم آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.
تابش، ترکیب کابینه پیشنهادی را ترکیبی اعتدالی توصیف کرد و گفت: فصل مشترک، آرای ملی و مجموعه‌ای است که معنا دارد، این کابینه ترکیبی به هم پیوسته، توانمند و متوجه به جهات مختلف سیاسی است، پس مناسب است که به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه کابینه پیشنهادی برای خارج از کردن کشور از دایره مشکلات و مسائلی آمده است که متاسفانه جامعه به آنها گرفتار است، افزود: حدود 34 قطعنامه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل بر علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریم‌ها، وضعیت بد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری دورقمی و رشد اقتصادی صفر شده است.
وی افزود: این در حالی است که دولت‌های نهم و دهم 63 درصد درآمدی نفتی ایران طی هشت سال گذشته معادل 700 میلیارد دلار را هزینه کرده‌اند که اگر مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های علمی و واقع‌بینانه بود، ما امروز به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده بودیم.
به گفته تابش، برای ما به عنوان ام‌القرای جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی، جزو 10 کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنیا باشد و تعداد معتادان ما بنا به اعلام مقامات رسمی از چهار میلیون نفر متجاوز گردد که کمکی واقعی مجلس در این شرایط دادن رای بالا به وزیران منتخب است.
تابش، آشنایی و تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزه ماموریت و قدرت آینده‌نگری او را در خروج کشور از نگرانی‌های کنونی تاثیرگذار دانست و افزود: در حوزه نفت و انرژی، تجربه و کارآمدی وزرای پیشنهادی معرفی شده می‌تواند تضمین‌کننده اجرای برنامه‌های مهم دولت در این حوزه باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برنامه‌های حوزه اقتصادی دولت را متناسب با مهم‌ترین نیازها و چالش‌های کشور دانست و گفت: وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شده‌اند مسلما خواهند توانست با بهبود شاخص‌های اقتصادی و رونق تولید عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم بزنند.
وی در حوزه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های دولت را بسیار درخشان توصیف کرد و ابراز داشت: وزرای منتخب می‌توانند با بینش و روش اعتدالی که دارند، دانشگاه با ثبات و دارای تحرک علمی و مدرسه هوشمند و خلاق را در کشور ایجاد کنند و توسعه دهند.
به اعتقاد تابش، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، وزیران پیشنهادی از تناسب بالایی با حوزه‌های مسوولیت خود برخوردارند و توانایی تحقق شعارهای دولت را دارند.
این نماینده مجلس گفت: در حوزه سیاست داخلی، قضایی، دفاع و امنیت، جامعه بیش از هر چیز به دنبال شرایط امن و به دور از ترس و نگرانی است، باید رویکردهای امنیتی و افراطی جای خود را به رویکردهای مدنی و قانونی بدهد و اسباب تحقق شعارهای ریاست محترم جمهور در تامین آزادی‌ها و استیفای حقوق اساسی شهروندان و تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه با توجه به برنامه‌ها و وزیران پیشنهادی در جلسات با نمایندگان شاهد رفع تضییقات و محدودیت‌های موجود باشیم، خطاب به همکاران خود در مجلس گفت: گرایش‌های مختلف مردم پای صندوق‌های رای با هم کنار آمدند و همراه شدند، ما هم با هر سلیقه‌ و نظر سیاسی که داریم، به هنگام رای به وزیران پیشنهادی و با دولت برآمده از رای مردم همراه شویم.
به گفته تابش فرصت کم‌نظیری برای حل مشکلات کشور و عبور از تنگناها فراهم شده است و باید این فرصت را از دست نداده و کاری بکنیم.
تابش سخنان خود را با این دو بیت از حافظ به پایان رساند که
ای دل به کوی عشق گذاری نمی‌کنی؟
اسباب جمع و جاری کاری نمی‌کنی؟
چوگان حکم در کف و گوی نمی‌زنی؟
باز ظفر به دست شکاری نمی‌کنی؟
رسایی خطاب به روحانی: کابینه شما کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواهد بود
نماینده تهران در مجلس، کابینه یازدهم را کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواند.
حمید رسایی در مخالفت با کلیات کابینه یازدهم،‌ گفت: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد، چرا که کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشده است، هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیده‌اند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است و حاضران در نماز به جای نماز، کف و سوت نزدند.
رسایی افزود: روز قدس امسال اسرائیل سیلی خورد و کسی شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران سر نداد، هیچ کس شعار مرگ بر اصول مسلم قانون اساسی سر نداد و کسانی زیر پل کالج ساندویچ نخوردند تا از آنان حمایت کنند؛ هیچ کس از رهبر صبور و دلسوخته انقلاب باج نخواست تا ایشان بگوید خمینی به کسی باج نداد، من هم به کسی باج نمی‌دهم.
نماینده تهران در مجلس با اشاره به عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه بعدازظهر مجلس، گفت: چند جا از سخنانم خطاب به رییس‌جمهور است که ایشان در جلسه حضور ندارند، آقای روحانی و هیات همراه ما به شما این پیروزی را تبریک می‌گوییم و هر یک از شما که رای مجلس را کسب کند، بر اساس اصول و قانون از آن حمایت خواهیم کرد تا در برابر دشمنان بایستد و مشکلات روزمره و بنیادین مردم را حل کند هر چند که این برتری با حداقل هفت دهم درصد بیش از پنجاه درصد بود.
وی افزود: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمکی به دولتی با 65 درصد آرای مردم را وکیل‌الدولگی می‌دانستند، 65 درصد یا 50/7 درصد برایمان فرقی ندارد، آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل‌الدوله بگویند.
رسایی تصریح کرد: صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که در برابر برخی از فشارهای غیرمنطقی ایستادند و از برخی عناصر افراطی سیاسی که عملکردشان در سال‌های اخیر مورد تشویق دشمنان قرار گرفته بود، استفاده نکردند. از کلیت جهت‌گیری آقای روحانی در مصاحبه اخیرشان تشکر می‌کنم. هر چند آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به ایشان چشم طعمه دارند، یادآور می‌شوم که برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با مثل بنده نیستند، اما انصافا افرادی متخصص و متعهد هستند که به آنها رای می‌دهم.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب بر اعطای فرصت به دولت جدید تاکید کردند اما در عین حال نمایندگان را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزرای صالح نمودند، ایشان در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که نکته اصلی یعنی فتنه 88 و عملکرد برخی را، فراموش نکنید.
وی خطاب به رییس‌جمهور تاکید کرد: آقای روحانی برخی از اعضای کابینه شما علاوه بر نداشتن سابقه اجرایی و تحصیلات غیرمتخصص با وزارتخانه مربوطه هستند، برخی از وزرای پیشنهادی محترم سال‌ها در سایر رشته‌های دیگر مشغول به کار بودند و گذر زمان سرعت پیشرفت در حوزه‌های مربوطه را نداده است اما امروز در مسئولیتی دیگر قرار گرفته‌اند، آقای واعظی که سابقه اجرایی و تجربی در حوزه سیاست خارجی دارد تحصیلاتش، سال‌های دور در رشته ارتباطات بوده است، وقتی در کمیسیون صنایع از ایشان سوال می‌شود که آن سابقه و آن تحصیلات با این وزارتخانه چه ارتباطی دارد ایشان با صداقت می‌گوید بنده خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم وقتی پیشنهاد ارتباطات را به بنده دادند گفتم اگر نپذیرم می‌گویند فلانی وزارت خارجه می‌خواهد.
وی پرسید: این چه نوع ترکیب چیدن کابینه است؟
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر ورزش با سابقه اجرایی و تحصیلات در رشته دیگر برای وزارت ورزش معرفی شده است، در حالیکه امروز در حوزه ورزش با سیاستگذاری‌ها و سرمایه‌گذاری انجام شده شاهد پیروزی‌هایی هستیم که محصول دولت‌های گذشته است.
رسایی افزود: متاسفانه کابینه معرفی شده از چابکی و تحرک لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نیست، علت آن سن بالای این کابینه است، میانگین سن این کابینه حدود 60 سال است که تاکنون کشور جوان ما چنین کابینه‌ای نداشته است، قصد تخریب ندارم، قطعا از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای می‌شد استفاده شود نه جایگاه پرتحرک اجرایی.
وی گفت:‌برخی از وزرای پیشنهادی تاکنون چند بار سکته داشته و مجبور به عمل جراحی شده‌اند، یکی از وزرای شما که مشکلش همین سن بالاست علاوه بر مشکلات دیگر که در جای خودش بیان می‌شود در تلویزیون می‌گوید که سن ما برای به دوش کشیدن بار وزارتخانه کافی نیست ولی امروز در مجلس شورای اسلامی نشسته تا کار یک وزارتخانه مهم را در که تحریم باید مهم‌ترین فعالیت را به دوش داشته باشد، به دوش بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آقای روحانی نسل سوم کشور چه گناهی کرده که از مدیرانی که در راس یک مجموعه فعالیت ناموفق داشتند دوباره استفاده شود، در دوره آنان تورم 50 درصدی و آشوب‌های خیابانی بدون زیرساخت سیاسی انجام شده است.
آشوب‌های خیابانی در دوره آنها در مشهد، اراک، قزوین، اسلامشهر اتفاق افتاد، برای نقد برخی از وزرای شما کافی است به نشریه گل آقا مراجعه شود تا معلوم شود امروز برخی از اعضای کابینه با آن هیچ سنخیتی ندارند. امروز و چه آینده چه سرنوشتی در انتظار این کابینه است، معلوم است.
رسایی تصریح کرد: آقای روحانی این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود، بالای سر مدیران استانی برای حسابرسی نخواهد رفت، کابینه شما کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواهد بود، گزارش‌هایی که از استان‌ها می‌آید و مدیر پشت کارتابل به آنها رسیدگی می‌کند، این ترکیب ظلم به نیروهای جوانی است که در همین کابینه هستند و اگر همه کابینه از نشاط لازم برخوردار می‌شدند مناسب بود که از نیروهای جوان استفاده می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: برخی از وزرای پیشنهادی شما از حاشیه‌های پرآشوب سیاسی برخوردارند، شعار شما اعتدال است که ان شاءالله تعریفش کنید و از آن پاسداری کنید تا به سرنوشت شعار اصلاحات که به اصلاحات آمریکایی ختم شد تبدیل نشود.
شما در حالی شعار اعتدال می‌دهید که برخی از چهره‌های معرفی شده سوابق افراط‌گری هم آن در فتنه‌ای که شبه کودتا بود، دارند.
وی گفت: برخی از وزرای پیشنهادی سابقه حضور در اغتشاشات و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه و حمایت از عناصر آشوبگر را دارند که اکنون فراری‌اند، برخی از آنها سابقه حضور در فتنه دارند، برخی از آنها سایه به سایه همراه فتنه‌گران بودند و برخی از افرد معرفی شده از متوهمان فتنه بودند.
رسایی تصریح کرد: در این دوره شما آقای صادق را به عنوان نماینده خود در شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی بود و ایشان جلوی برخی از فتنه‌گری‌ها را گرفت ولی از آن طرف در کابینه شما کسی است که نماینده آقای موسوی در انتخابات سال 88 در شورای نگهبان بود و عامل ایجاد توهم پیروزی موسوی در انتخابات همین فرد بود که از بعدازظهر روز جمعه به شهادت برادرمان آقای زارعی که آنجا حضور داشتند، وی آقای موسوی را پیروز انتخابات می‌دانست و مانند برخی که در بیرون تبریک می‌گفتند باعث شدند که توهم پیروزی در انتخابات شکل بگیرد؛ البته برخی از وزرای پیشنهادی شما می‌گویند که حضورشان در کنار فتنه‌گران در حقیقت با هماهنگی نهادهای امنیتی انجام شد از جمله یکی از چهره‌های شاخص در کابینه شما این ادعا را زیاد تکرار می‌کند و اصرار دارد که علنی نباشد، جل‌الخالق یعنی رهبر ما از یک طرف فریاد می‌زند سکوت نکنید، موضع بگیرید و از طرف دیگر نهادهای امنیتی افرادی را می‌فرستند تا رئوس فتنه را تحریک کرده و بر موضع‌گیریشان اصرار بورزند؟
وی تصریح کرد: فتنه و کودتای سال 88 یک دعوای انتخاباتی بین دو کاندیدا نبود بلکه به تعبیر رهبر انقلاب، مساله‌ای ریشه‌دار برای براندازی نظام بود، همین چند روز قبل رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان اشاره کردند.
نمایندهدهران در مجلس خاطرنشان کرد: تعبیر رهبری است که (صد بار سوال کردیم، آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویی که «کاسب فتنه» رهبر تو که صد بار سوال کرد، آیا کاسب فتنه بود؟
وی خاطرنشان کرد: حالا چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی اعتراف می‌کنند که تقلب اتفاق نیفتاده، خب اگر تقلب اتفاق نیفتاده چرا کشور را دچار این ضایعات کردید و چرا هزینه‌تراشی کردید، درباره حادثه سال 78 نیز صحبت‌های زیادی داریم.
رسایی افزود: خدا را شکر که امروز برخی صف‌بندی‌ها شفاف و روشن‌تر شد و برخی‌ها صحبت کرده و مواضع‌شان را از پشت تریبون مجلس اعلام کردند.
نماینده تهران در مجلس خطاب به مردم گفت: مردمی که امروز مذاکرات مجلس را دنبال می‌کنند می‌پرسند که آیا رهبر انقلاب هم کاسب فتنه بود که خودشان می‌گویند صد بار از اینها پرسیدیم که چرا جواب نمی‌دهند، مردم می‌پرسند که رهبری می‌گوید از آنان مطالبه کنید ولی برخی با واژه‌سازی "کاسب فتنه" دنبال توجیه و به فراموشی سپردن عوامل کودتای چهار سال قبل هستند.
وی افزود: برخی می‌گویند چرا به حضور برخی از وزرای پیشنهادی در ستاد انتخاباتی کاندیدای ریاست‌جمهوری گذشته اعتراض می‌کنید، چه کسی گفته که ما به این مساله اعتراض داریم، حرف ما این است که شما در ستادهای انتخاباتی بودید، در جلسه‌ای که رهبر انقلاب با مسئولین این ستادها داشتند حضور داشتید، بنده به برخی از این آقایان در کمیسیون‌ها گفتم چرا موضع نگرفتید، گفتند ما از آن زمان به این سو هیچ حرفی نزدیم، این سخن تازه اول دعواست، چرا حرفی نزدید؟ رهبری در همان جلسه به شما گفتند بروید موضع بگیرید تا اینها از توهم درآیند اما این کار را نکردید.
وی اظهار کرد: مگر یادتان رفته رهبر انقلاب فرمودند اینها هر کاری برای مبارزه با نظام اسلامی توانستند، انجام دادند وقتی کاری از پیش نبردند نه اینکه نتوانستند، تیغ‌شان نبرید اینگونه کردند، مگر یادتان رفته است که رهبری فرمودند مردود شدن در این میدان به معنای رفوزه شدن در یک امتحان نیست بلکه به معنای سقوط است.
رسایی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افراد معرفی شده، کابینه سابقه امنیتی دارند اتفاقات تنها وزارتخانه امنیتی دولت یعنی وزارت اطلاعات وزیر معرفی شده که سابقه امنیتی ندارد، آیا قرار است این وزارتخانه با وزیری در سایه اداره شود؟
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به روحانی پرسید: ما فعالیت در مراکز امنیتی یا نظامی را بد نمی‌دانیم، بلکه این را در نظام جمهوری اسلامی ایران یک افتخار می‌دانیم ولی حرف این است که برخی همواره با جنگ روانی می‌خواستند مردم را از نهادهای نظامی و امنیتی بترسانند.
وی افزود: یادتان رفته خودتان در مناظرات انتخاباتی گفتید سرهنگ نیستم، بلکه حقوقدانم، با این ادبیات خواستید به مردم بگویید که اگر دیگری رای بیاورد کشور پادگانی می‌شود؟
نماینده  تهران در مجلس افزود: تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضای کابینه پیشنهادی سابقه تحصیل در غرب دارند، این سابقه تا زمانی که در شخصیت این افراد تاثیر نگذاشته باشد، بد نیست ولی متاسفانه این چهره‌ها از حضور در غرب تاثیر گرفته‌اند و نسخه‌هایی که برای اداره کشور ارائه می‌دهند نه بر اساس باورهای دینی و نه بر اساس باورهای بومی، بلکه بر اساس نسخه‌های نوشقار شده در غرب ارائه شده است.
رسایی افزود: در این افراد نوعی وادادگی در برابر غرب مشاهده می‌شود و به هیچ وجه روحیه مقاومت ندارند بلکه در برابر تهدیدها منفعلند، دو تن از اعضای معرفی شده در طول ماه‌های قبل در حال انجام امور اداری خود برای اقامت در کشورهای دیگر بودند، یکی از آنها در نوروز امسال با حضور در سفارت آمریکا در یکی از کشورهای منطقه برای اخذ گرین‌کارت مصاحبه می‌دهد.
وی متذکر شد: بنده هیچ وقت نگفتم که این فرد گرین‌کارت داشته است، در جلسه کمیسیون گفتم که این فرد برای اخذ گرین‌کارت از سفارتخانه یکی از کشورها مشاهده شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: روی حساس‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور چطور است که تحریم‌کنندگان ایران استقبال می‌کنند از اینکه کسی وزیر شود که مورد حمایت آنان است، برخی از وزرای پیشنهادی از سابقه مدیریتی برخوردار نیستند، برخی از وزرای پیشنهادی نیز سابقه ردصلاحیت در انتخابات مجلس و شوراها را دارند که نهاد ناظر آنها مجلس و شورای نگهبان بوده است آن هم نه در سال‌های قبل بلکه در این دو ماه گذشته آن هم نه یک بار، بلکه دو بار.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برخی جلسات رییس‌کمیسیون اصل 90 با برخی از وزرای اقتصادی در مجامع عمومی، این اقدام وی را برنتابید و پشت تریبون رسمی مجلس از حضور در کمیسیون اصل 90 انصراف داد.
توکلی: تقابل دولت و مجلس سرمایه اجتماعی امید به آینده را از بین می‌برد
یک عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با تاکید بر اینکه همه باید به دولت روحانی برای حل مشکلات کشور کمک کنیم گفت که در شرایط کنونی اگر رفتاری از دولت و مجلس به معنای تقابل جلوه داده شود سرمایه اجتماعی امید به آینده از بین می‌رود.
احمد توکلی به عنوان چهارمین موافق کلیات کابینه روحانی در صحن علنی نوبت عصر امروز قبل از دفاع کلی از کابینه به طرح چندین نکته راجع به انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
وی علت عدم توفیق نامزدهای اصول‌گرا در انتخابات را حمایت و یا سکوت در مقابل رییس جمهور وقت عنوان و اظهار کرد: اکثریت جریان اصول‌گرا طی سالهای گذشته هر چه رییس جمهور وقت کرد یا از او حمایت کردند یا با سکوت مهر تایید زدند یا اینکه لااقل نقدی در خور کارهای انجام شده مطرح نکردند.
این نماینده اصولگرا مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی هرچه مردم نالیدند اینها به داد نرسیدند به همین دلیل این افراد توجیه کننده و حتی مسبب وضع معیشتی موجود شناخته شدند در این حالت رفتار انتخاباتی یک نامزد اصول‌گرا شبیه رییس جمهور وقت بود و بخشی از مردم نگران را از اصول‌گرایان ترساند.
توکلی تفرقه نامزدهای اصول‌گرا را مزید بر علت شکست آنها خواند و گفت: این تفرقه تفسیری از قدرت‌طلبی اصولگرایان را در ذهن برخی افراد تقویت کرد.
وی با بیان اینکه مردم در این دوره از انتخابات تمایلی به اصلاح‌طلبان نداشتند، گفت: نامزد رسمی اصلاح‌طلبان حتی تا روز انصرافش در تمام نظرسنجی‌ها جزء نفرات پراقبال نبود به طوریکه حتی حمایت صریح آقای خاتمی رای شگفتی را در پی نداشت.
توکلی با بیان اینکه بخشی از دلیل پیروزی آقای روحانی به خود ایشان مربوط است، توضیح داد: آقای روحانی جزء روحانیت مبارز و از مسوولان با سابقه نظام هستند که هیچ پیشینه‌ی اصلاح‌طلبانه‌ای به معنای جناحی نداشته و کسی هم نسبت اصول‌گرایی به ایشان نداده بود.
همچنین ایشان با دولت آقای احمدی‌نژاد نسبتی نداشت و حتی منتقد آن دولت بود آقای روحانی ادعای اعتدال داشت و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صریح بود و صادقانه تلقی شد.
توکلی افزود: اعتقادات ایشان به ویژه در زمینه سیاست خارجی این امید را برانگیخت که ایشان راه نویی برای حل تحریم‌ها خواهد گشود. تبدیل آقای روحانی به نماد تغییر و مشی معتدلی که نوید داده شده بود امید به تدبیر را برای تغییر وضع موجود و پرهیز از افراط و تفریط دو جناح برانگیخت به ویژه انصراف آقای دکتر عارف به نفع ایشان و حاکی از عقلانیت طیف مقابل و نشانه‌ای دیگر بود که روحانی غیر اصلاح‌طلب جز اصول گرایان نیز نیست. این امر شعار اعتدال را باورکردنی‌تر نمود.
این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات گفت: بعد از پیروزی آقای روحانی مقام معظم رهبری بر مردم و تمامی رقبیان ایشان تبریک گفتند و شادی امید در کشور جلوه‌گر شد. به هر مقدار این تغییر و تحلیل را از انتخابات واقع‌بینانه‌تر بدانید مجلس اصولگرا در برخورد با کابینه نزد مردم محدویت‌هایی پیدا می‌کند چون می‌پرسند که چرا دیروز در برخورد با احمدی‌نژاد آنقدر سخت‌گیر نبودید.
وی اضافه کرد: در این زمینه دو واقعیت تلخ و شیرین پیش روی ما است واقعیت تلخ وضعیت بسیار سخت و پیچیده معیشت مردم و اقتصاد کشور است که این وضعیت نامطلوب حاصل سیاست‌های نامتناسب از سوی مدیریت سیاسی و اقتصادی در طول سال‌های اخیر بوده است که تحریم‌های ظالمانه آن را تشدید کرده است. این دولت در احاطه این مشکلات و دشواری‌ها است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:کسری بودجه‌،ناکافی بودن ارز در دسترس،‌دشواریهای پیچیده،‌ خرید واردات و برخی دیگر از کالاها،‌ مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها،‌تورم کمرشکن همراه با بیکاری شدید جوانان به ویژه تحصلیکرده،‌ تعطیلی واحدهای تولیدی، در هم ریختگی هنجارها و ساختارهای سیاسی و اداری را از جمله مشکلات دولت روحانی است.
وی افزود: در چنین شرایطی اگر همه دست به دست هم بدهیم و برای نجات مردم و کشور پشت هم باشیم امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی وجود دارد. در چنین وضعیتی باید چنانچه که مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یکپارچگی را ضروری بشماریم چون دشمن تمام قد در برابر خواست ملت ایستاده است.
توکلی ادامه داد: از طرفی دیگر امید به آینده سرمایه اجتماعی گرانبهایی است که باید قدر آن دانسته شود که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم. در این شرایط اگر رفتاری از مجلس یا دولت سر بزند که به معنای تقابل جلوه شود این سرمایه اجتماعی خدایی ناکرده از بین می‌رود و طبیعتا دشمن نیز بر اعمال فشار جری‌تر‌ می‌شود. البته نیازی به گفتن این نکته نیست که نه موافقت امثال بنده بی ‌قید و شرط است و نه مخالفت دوستان دیگر مطلق است. نه این مماشات است و نه آن تقابل.
وی در توضیح دلیل موافقت خود با کلیات کابینه گفت: مهم‌ترین دلیل موافقت بنده با تشکیل این کابینه سختی وضعیت کشور و فشار دشمن علیه مردم و اسلام است. طبیعتا پیروزی در برابر دشمنان و غلبه بر مشکلات احتیاج به شرایط نیز دارد که به نظرم کابینه پیشنهادی در حد قابل قبولی واجد شرایط آن است البته در برخی موارد ایستادگی و مراقبت شخص رییس‌جمهور محترم برای تامین شرایط ضروری است.
توکلی با بیان اینکه جلساتی در دفتر کاری‌ و منزلش با نیمی از وزرای پیشنهادی برگزار شده است گفت: در این ملاقات‌ها سوالات صریحی مطرح شد و درباره نقاط اشتراک و افتراق گفت‌وگو صورت گرفت و نکاتی نیز به آنها مطرح شد.
وی اعتقاد وزرای پیشنهادی به ساختار و قوانین و اهداف قانون اساسی را به عنوان یکی از شروط اصلی وزرای پیشنهادی برشمرد و گفت: این قاعده عقلی و همه جایی است و ربطی به اسلام و ایران ندارد. از طرف دیگر با باور به این موضوع فتنه‌گری سال 88 مصداق بارز عدم التزام به قانون اساسی و تقابل با جمهوریت نظام و اقدامی ضد امنیت ملی بود. بنابراین کسانی که در عرصه قدرت نه به قانون تمکین کردند و نه دستور ولی فقیه را حرمت نهادند و به قشون‌کشی خیابانی برای پیشبرد اهدافشان دست زدند و یا هنوز کسانی خود را در صف آنان می‌دادند برای عضویت در این کابینه صالح نیستند. البته قاطبه وزاری پیشنهادی وفادار به قانون اساسی است ولی چند مورد استثنا وجود دارد که اساسا قابل بررسی نیستند.
توکلی خاطرنشان کرد: هر کسی آزاد است در مورد ناامنی‌ها و خیانت‌های بعد از انقلاب که میدان را حتی برای منافقین باز کرد تحلیل خود را داشته باشد آن را فتنه‌گری و یا حق‌طلبی بداند ولی همان فرد وقتی بخواهد به عنوان سیاستمدار در قدرت نقش ایفا کند باید وفاداری‌اش به ساختار قانونی نظام احراز گردد. البته باید از این بپرهیزیم که به هر کسی این انگ را بچسبانیم.
وی اعتقاد و یا لااقل ایستادگی به سیاست‌های کلی اداره کشور را به عنوان شرط دوم لازم برای داشتن صلاحیت یک وزیر در تصدی وزارتخانه‌ای برشمرد و گفت: مخالفت‌ منطقی ما در طول سال‌های گذشته با دولت‌های سازندگی و اصلاحات بر سر این بود که مثلا در عرصه اقتصاد پیگیری دستورات و سیاست‌های ابلاغی صندوق بین‌المللی پول که به زیان توده‌های مردم بود را پیگیری می‌کردند.درست است که جمعی از وزرای پیشنهادی از همان کابینه‌ها هستند ولی فرض ما این است که امروز که سیاست‌های کلی تعیین و ابلاغ شده است رییس‌جمهور و اعضای کابینه به آن معتقد و یا لااقل پایبند هستند.
وی افزود: مقام معظم رهبری جان‌مایه این سیاست‌ها را این گونه بیان کردند که هرگونه روش ، توصیه و نسخه اقتصادی که دو هدف افزایش ثروت ملی و عدالت اجتماعی را تامین می‌کند قابل قبول است و هر طرح و بحث دیگری که به این موارد بی‌توجه باشد به درد مردم نمی‌خورد. بر این اساس امروز در محیط‌های علمی نظام سرمایه‌داری نیز علمای واقعی و انسان‌دوست رشد فقیران نظریه‌پردازی می‌کنند نه نسخه‌های رایج رشد محور را . به هر حال امید زیادی وجود دارد که این کابینه به سیاست‌های کلی ابلاغی پایبند خواهد بود.
وی تاکید کرد: در عین حال آقای دکتر روحانی به اقتضای داشتن سابقه انقلابی و سوگندی که در مجلس خورده است برای اجرای سیاست‌های کلی نظام محتاج به مراقبت از کابینه هستند. اینجا از نقاط حساسی است که می‌تواند منشاء نزاع شده و بسیاری از مدافعان امروز را به مخالفان تبدیل کنند. آن هنگام است که مردم زیان می‌بینند.
این نماینده اصولگرای مجلس کارآمدی به عنوان نتیجه پژوهش و علم را شرط سوم کابینه برشمرد و گفت: دقت در سابقه تحصیلی و تخصصی وزرای پیشنهادی این موضوع را نشان می‌دهد که عمدتا افراد معرفی شده از تحصیلات مرتبط برخوردار است و اکثریت آنها از تجربه کاری بهره‌مندند.
وی ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان خارجی به ویژه در مورد پرونده هسته‌یی را به عنوان شرط چهارم اعضای کابینه برشمرد و گفت:‌ یکی از ملاک‌های اصلی بنده در موافقت با کابینه دولت یازدهم فرض استواری رییس‌جمهور و وزیران در دفاع کامل و قاطع از حقوق هسته‌یی ملت ایران است . آقای دکتر ظریف در ملاقات با اینجانب نیز تصریح کردند که ذره‌ای از حقوق و منافع ملت ایران در عرصه جهانی کوتاه نخواهند آمد. در عین حال تاکید کردند که می‌توان با اتخاذ تدابیر معقول و منطقی حداکثر منافع را به دست آورد و در عین خواستن هزینه‌های غیرضروری مجری سیاست‌های خارجی نظام و رهبری بود.
توکلی در جمع‌بندی با طرح این پرسش که چرا به حداقل‌ها رضایت می‌دهیم گفت: اکنون سختی روزگار و موقعیتی از کشور به این دولت تحویل داده می‌شود که طبیعتا اصل کارآمدی وزن بیشتری نسبت به صلاحیت‌ها پیدا می‌کند. از طرف دیگر بحث آرمان‌گرایی همواره حق بوده است ولی در این اوضاع کارآمدی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: بنده به اقتضای رشته تحصیلی و سابقه طولانی سیاسی و مطالعات علمی‌ام تاکید می‌کنم که بیرون آمدن از شرایط تورمی موجود در بهترین شرایط یعنی فقدان تحریم یکپارچگی سیاسی و حاکمیت عقل و تدبیر حداقل دو سه سال وقت می‌برد پس باید به اقتضای موقعیت همانطور که رهبری فرمودند باید مهلت داد تا کار کنند. این اولین آزمون رابطه‌ دولت جدید با مجلس است. طرفین باید خود را جای یکدیگر بگذارند. هم جامعه ایران نیاز به دیدن رفتار بالغانه‌ای در این ارتباط دارد و هم نشان دادن این بلوغ امید دشمنان را در فشار آوردن کم می‌کند.
توکلی اضافه کرد: از طرف دیگر از آنجا که دولت در خط مقدم مبارزه با مشکلات قرار دارد مجلس باید این موضوع را حس کند و همان طور که رهبری فرمودند فرصت لازم را به دولت بدهد اولین و مهم‌ترین دلیل بنده در موافقت کلی مقابله با کوه مشکلات است.
وی افزود: همانطور که در ابتدای دولت نهم همکاری کردم وقتی که معلوم شد راه را اشتباه می‌روند و به هیچ هشداری هم اعتنا نمی‌کنند و دولت وقت خود را محتاج هیچ خیرخواهی نمی‌داند چاره‌ای جز مخالفت برای مهار کنترل باقی نماند.
توکلی خاطرنشان کرد: ما از دولت آقای روحانی تا جایی حمایت می‌کنیم که در مسیر عدالت، آزادی و استقلال و سایر ارزش‌ها گام بر می‌دارد اگر در این میسر ضعف و خطایی دیدیم برای رفعش کمک کنیم و اگر خدای ناکرده ستمی بر مردم و یا اسلام و ایران مشاهده کردیم برای رفع آن همت می‌ورزیم.
این نماینده اصول‌گرای اضافه کرد: آقای دکتر روحانی تقریبا با نظر و رای نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات توفیق خدمت یافتند اما برای نجات و اعتلا و پیشرفت کشور نیازمند به یاری همه مردم هستند به همین دلیل و به خاطر اینکه خود را رییس جمهور همه مردم ایران خوانده‌اند باید به خواسته‌ها و حساسیت‌ها درست نیمی دیگری از شرکت‌کنندگان که به ایشان رای ندادند به ویژه نیروهای متدین و انقلابی توجه کامل نشان داده شود.
توکلی ادامه داد: شایسته آن است آنچنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به خیل امیدواران نظام اسلامی بیفزایند البته منظور این نیست که همه خواسته‌ها قابل اجرا اما حداقل قابل اعتنا است.
وی افزود: یکی از نکات مهم این است که ما نمایندگان مردم واقع‌بینی را از همین جا آغاز کنیم این کابینه را دکتر حسن روحانی معرفی کرده است نه مثلا آقای لاریجانی و یا آقای حداد عادل پس اقتضای شاکله و شخصیت معرفی‌کننده تعهدات‌، امکانات و محیطی که در آن به سر می‌بریم است که همه باید همه را در نظر گرفته و بعد قضاوت کنیم.
وی افزود: قضاوت بنده و بسیاری از دوستان که با یکدیگر مشورت جمعی داشتیم مثبت و بر پایه حمایت از دولت است. مخالفت و رای ندادن به معدود کسانی که صالح و اهل نمی‌دانیم اثری در این حمایت در این دفاع ندارد.
کریمی قدوسی: عدم رای به یک وزیر، به معنی چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه معرفی شده توسط حسن روحانی گفت: آقای روحانی اگر ما به وزیری رای ندادیم چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست، بلکه از شما می‌خواهیم وزیر بهتری انتخاب شود تا به شما کمک کنیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: حضرت امام (ره) اینگونه می‌فرمودند که اگر من هم از اسلام پایم را کنار بگذارم همین مردم می‌ریزند و مرا از بین می‌برند، مردم اسلام را می‌خواهند، حوادث سی و چهارسال گذشته دلیلی است برجسته بر اثبات آنچه حضرت امام(ره) که در مورد ایمان و اعتقاد مردم بیان کردند.
او ادامه داد: مقام معظم رهبری در تنفیذ حکم رئیس‌جمهور سه شرط برای بقای تنفیذ ایشان بیان فرمودند، اول تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در آن قرار داشته‌ایم، دوم دفاع از حقوق ملت، سوم ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبرین؛ مخالفت ما نوعی حمایت از رئیس‌جمهور برای حفظ اصول حاکم برحکم تنفیذ ایشان است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: تدبیر در پی کسب تکلیف است، تکلیف الهی در پی تسلیم در برابر تقدیر است، دولت تدبیر باید دولت تکلیف باشد و دولت تکلیف سرنوشت خود را در عرضه هدایت و رهبری اسلام جستجو می‌کند، در سالهای گذشته مردم بارها ثابت کردند که با کسی عهد اخوت نبسته‌اند و همواره پشت سر اسلام حرکت کرده‌اند و اگر مقامی بازماند مردم از روی او عبور کرده‌اند و او را زیر پا گذاشته‌اند.
کریمی قدوسی تاکید کرد: در برابر قرآن و قانون اساسی هم رئیس‌جمهور و هم نمایندگان مردم سوگند یاد کردند، هم رئیس‌جمهور منتخب مردم است و هم تک تک نمایندگان در مقابل ملت پاسخگو هستند، ملت این یا آن جایگاه قانونی را فدای یکدیگر نمی‌کنند، بلکه هر کدام از قوا را در جایگاه خود قرار می‌دهند.
این نماینده خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی اگر به یکی از وزرا رای ندادیم چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست اما درخواست می‌کنیم وزیر بهتری انتخاب شود؛ مشورت کردن همیشه به معنای تایید نیست گاهی مخالفت‌ها بیش از موافقت می‌تواند به مجموعه‌ای مثل دولت سود برساند.
او یادآور شد: ریشه و پایه مخالفات من همین اصول است که آقای روحانی هم گفته که از آنها حمایت می‌کند، ایشان گفته است سیاست و مشی رفتاری ما اعتدال است و دولت، دولت راستگویان است، بنا داریم از افراط و تفریط پرهیز کنیم دین وسط نیز اسلام است اعتدال به معنای عبور از اصول نیست و و اگر منصفانه قضاوت کنیم همدلی همراه خواهد شد.
کریمی قدوسی از رئیس‌جمهور برای مواضع انقلابی در برابر مستکبرین، احترام به حقوق مسلم مردم و شهدای هسته‌یی، دفاع از فلسطین و سوریه و اعتدال در دولت تشکر کرد و ادامه داد: آقای روحانی گفته مصداق عدالت در نزد من شهید بهشتی است از اینکه اعلام فرمودند 100 روزه مشکلات مردم را حل می‌کنیم همین مساله باعث امید مردم و حضور حداکثری ملت در انتخابات شد.
نماینده مردم مشهد با اشاره به مساله فتنه گفت: بیشتر تاکید مخالفان روی فتنه است زیرا فتنه بزرگترین تهدید و خطری بود که از اول انقلاب، نظام و اسلام را در معرض خطر گذاشته است، رهبری به صراحت فرمود تهدید فتنه از هشت سال دفاع مقدس بیشتر بود، تاکید مخالفان بر اینکه اثر و ردپای فتنه در کابینه آینده نباشد جلوگیری از حوادث تلخ و پرداختن به مسائل فرعی به جای مسائل اصلی است که این مساله جای نگرانی دارد.
او خطاب به نمایندگان گفت: ما و شما قبل از اینکه عضو یک فراکسیون باشیم سوگند یاد کرده‌ایم و باید به وظیفه‌مان عمل کنیم، اگر فردا حوادثی سخت دوباره تکرار شود چکار خواهیم کرد؟
کریمی قدوسی همچنین یادآور شد: فتنه علاج نمی‌شد الا با حضور مردم و حماسه 9 دی، این حماسه نقطه عطفی در تاریخ بود که ملت ما آمدند و آن حادثه شوم را مچاله کردند، اینها رئوس اصلی فرمایشات رهبری در بحث فتنه است، ایشان فرمود این یک فتنه بود یک مرکز داشت که هدایت می‌کرد خلق‌الساعه نبود، بلکه 30 سال بود که وجود داشت و به دنبال از پا انداختن نظام و هدفش برچیدن نظام و ارزشهای اسلامی بود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: در مقابل سران و ستاد فتنه رهبری فرمودند کسانی که این رای 40 میلیونی را تضعیف کردند صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست داده‌اند ما با اتکا به این اصول است که با یکسری وزرای پیشنهادی مخالفت می‌کنیم.
کریمی قدوسی تصریح کرد: کسانی که در جریان فتنه سقوط کردند، در طولانی شدن آن نقش داشتند؛ سران فتنه کسانی بودند که آن را به وسط میدان هُل دادند، آنها باید متوجه می‌شدند که این امر براندازی بوده است، فتنه یک طرح براندازی بود، اینها اگر توبه هم بکنند پذیرفته شده نیست از چه کسی می‌خواهند توبه کنند به یک ملت تهمت زدند و کسانی واسطه شدند که فتنه را همراهی کردند و به تعبیر امیر مومنان حق را ذلیل کردند.
نماینده مشهد خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون دو تهمت به انقلاب وارد شده یکی در زمان حضرت امام(ره) بود که تهمت جنگ‌افروزی و خشونت را به نظام زدند با این تهمت هشت سال به این ملت تجاوز نظامی شد، امام (ره) هشت سال مقاومت کرد و رزمندگان در میدان بودند تا دشمن وادار به اعتراف شد و حرفش را پس گرفت که شما جنگ‌طلب نبودید. تهمت دوم سخت‌تر بود توسط کسانی بود که سابقه‌دار بودند، آنها تهمت تقلب را مطرح کردند و آن فاجعه را به بار آوردند امروز رهبری همچون امام(ره) مقاومت می‌کند، آنها باید عذرخواهی کنند و این تهمت را پس بگیرند چرا که هزینه زیادی به نظام تحمیل کردند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به روحانی گفت: بعضی از افرادی که شما معرفی کرده‌اید دست شما را خواهند بست و کابینه شما را به سمت معامله با مجلس پیش می‌برند، برخی از این افراد نقش فعالی در این فتنه داشته‌اند، ما می‌گوییم اعتدال، اما این کاری که شما کرده‌اید با اعتدال تطابق ندارد، آن روز ما و ملت را مسرور کردید اما امروز با این کار باعث ناراحتی ملت و نمایندگان شدید.
او ادامه داد: در فتنه سراغ مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها رفتند و طرح‌های باارزشی را نابود و به آتش کشیدند اما دانشگاه را به چه کسی می‌خواهید بسپارید، شعار 100 روزه شما خوب بود اما بعضی‌ها در این کابینه شما را به جایی می‌برند که خود می‌آیید و می‌گویید ما نگفتیم 100 روزه مشکلات اقتصادی را حل می‌کنیم.
او سپس گزارشی را به نمایندگان نشان داد و گفت: این گزارش 105صفحه‌ای را تهیه کردم و اسنادی در مورد فتنه است امیدوارم وزیر اطلاعات به این مساله بپردازد، این اسناد هدف و استراتژی فتنه است، هدف آنها حذف شورای نگهبان، حذف رهبری و بی‌ثباتی در کشور بود.
این نماینده در پایان تاکید کرد: نمایندگان باید توجه کنند و با درک صحیح در جهت حمایت از دولت چند نفری را که همه می‌شناسیم را رد کنند و رئیس‌جمهور هم کسانی را معرفی کند که بویی از فتنه نبرده‌اند.
باقری بناب: عده‌ای کاسب و دلال فتنه شده‌اند
یک نماینده موافق کلیات کابینه با انتقاد از افرادی که بعد از چهار سال از گذشت انتخابات سال 88 هرکسی را که به گفته او در تعارض با خودشان می‌بینند را به فتنه محکوم می‌کنند، گفت: متاسفانه عده‌ای کاسب و بدتر از آن دلال فتنه شده‌اند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باقری بناب در آغاز اظهارات خود با اشاره به سابقه خانوادگی‌اش گفت: بنده از اصولگرایان واقعی هستم و کابینه آقای روحانی و شخص آقای روحانی را از اصولگرایان واقعی و اصلاح‌طلبان واقعی می‌دانم.
وی با قرائت آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: انسان نباید بر مبنای توهمات تصمیم بگیرند، بلکه باید از روی آگاهی و علم حرف بزند، انتخاب مردم نه به افراطیون دوم خرداد و تحجر و التقاط و طالبانی بوده است، مردم به اعتدال رای داده‌اند.
باقری‌بناب با اشاره به برخی اشکالات در مورد میانگین سنی اعضای کابینه گفت: باید ببینیم که کشور در چه وضعیتی قرار دارد و در کدام مرحله است، افرادی که مسوولیت را به عهده گرفته‌اند، ایثار کرده‌اند، این افراد هم به جوانگرایی اعتقاد دارند اما اینها کسانی هستند که در جهان شناخته شده‌اند و می‌توانیم از این مزیت آنها استفاده کنیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از عده‌ای که به گفته او هرکه را در تعارض با خودشان می‌بینند به فتنه‌گری محکوم می‌کنند، گفت: چرا بعد از 4 سال مشخص نمی‌کنید که چه کسانی فتنه‌گر بوده‌اند؟ عده‌ای کاسب و بدتر از آن دلال فتنه شده‌اند، نخبگان سیاسی نمی‌دانند که آینده‌شان چگونه است، آیا می‌توانند کاندیدا شوند یا به مقامات بالا برسند یا خیر؛ باید مشخص کنیم که هزار نفر، 10 هزار نفر، 50 هزار نفر هستند که در فتنه مقصرند، ما حتی نمی‌گوییم که آنها را دادگاهی کنید اما به خودشان بگویید که شما نمی‌توانید که کاندیدا شوید، تا کی باید عده‌ای از جریان‌های سیاسی از ماجرای فتنه نان بخورند؟
باقری‌بناب با بیان اینکه بعد از سخنان رهبری در 29 خرداد هرکس که آشوب‌طلبی کرده و کشت و کشتار کرده است، فتنه‌گر است، گفت: بسیاری از افراد قبل از آن با ستادهای انتخاباتی کار کرده‌اند اما نمی‌توانیم به آنها عیب بگیریم.
وی با اشاره به پیگیری‌هایش در مورد افراد مختلف گفت: بسیاری مواقع شنیده‌ام که می‌گویند فلان فرد مشکلی دارد اما باید از علم پیروی کرد، اگر مدارکی وجود دارد، چرا ارائه نمی‌شود، مگر ما نامحرم هستیم.
وی خطاب به مردم تصریح کرد: مردم بدانید هیچ مدرکی در مورد مجرم یا نالایق بودن نیست، اینها فقط توهماتی است که با آنها پرونده‌سازی می‌کنند و می‌خواهند ما را هم در این توهمات و پرونده‌سازی‌ها شریک کنند.
باقری‌بناب اظهار کرد: ما به دنبال تعهد و تخصص هستیم و اصل بر برائت است، افرادی که معرفی شده‌اند باحیا و ریشه‌دار هستند و کابینه معرفی شده، کابینه عقلانیت است، ای کاش همه مانند تابش، پزشکیان و زنگنه باشند که صداقت و شناخت در کارنامه‌شان وجود دارد.
منصوری:وزیر پیشنهادی اطلاعات، کارهای بسیار نزدیک به کارهای اطلاعاتی انجام داده است
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر دادن رای بالا به اعضای کابینه، اظهار کرد:‌ انتخاب وزرای کابینه با رای بالا موجب می‌شود آنها در صحنه بین‌المللی قوی‌تر ظاهر شوند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباسعلی منصوری آرانی در موافقت با کلیات برنامه رییس‌جمهور، گفت: بحث اعتدال از مجلس نهم شروع شد و یک سال گذشته نشان داد که مجلس نهم مجلسی معتدل و با مشی اعتدالی است و همواره دیده شده که رییس مجلس نیز با همین مشی حرکت کردند.
وی با بیان اینکه همین مجلس جلوی افراطی‌ها را گرفته، ادامه داد: طبیعی است که افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحث‌هایشان همه بر مبنای افراط باشد.
نماینده مردم کاشان در مجلس افزود: انتظار داشتیم مخالفین برنامه‌ای که دکتر روحانی ارائه کردند را نقد کنند و در این خصوص بحث می‌کردند که آیا این برنامه می‌تواند برای میلیون‌ها نفر ایجاد شغل کند و یا نه.
منصوری آرانی با بیان اینکه آنهایی که به دکتر روحانی رای دادند با امید رای خود را به صندوق انداختند، تصریح کرد: مردم با رای خود نشان دادند که احساس می‌کنند دکتر روحانی می‌تواند برای بیکاران ایجاد شغل کند و کسانی به ایشان رای دادند که از وضعیت بد اقتصادی و معیشت بسیار بدی که داشتند در رنج و عذاب بودند.
وی ادامه داد: مخالفین این برنامه باید بحث کنند که آیا برنامه‌ دکتر روحانی می‌تواند این شرایط بدی را که آنها خود برای مردم رقم زدند، اصلاح کند یا نه؟ امروز میلیون‌ها ایرانی مجلس را تماشا می‌کنند و صدای ما را می‌شنوند و آنها قضاوت خواهند کرد که کدام یک از ما نمایندگان صدای ملت را منعکس می‌کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: میلیون‌ها ایرانی که از فساد اداری، رشوه و پارتی‌بازی خسته شدند و به همین دلیل به دکتر روحانی رای دادند در حال حاضر ما را تماشا می‌کنند تا ببینند ما چگونه به دکتر روحانی کمک می‌کنیم.
منصوری آرانی افزود: میلیون‌ها ایرانی که بیمار هستند و از وضعیت درمانی رنج می‌برند ما را تماشا می‌کنند و آنها کسانی هستند که به دکتر روحانی رای دادند تا وضعیت بهداشت و درمان مناسب شود و جوانانی ما را تماشا می‌کنند که مکان تفریحی و ورزشگاه ندارند تا ببینند مجلس در راستای همکاری و عملی شدن برنامه‌های دولت به او کمک می‌کنند یا خیر.
نماینده مردم کاشان در مجلس با بیان اینکه بعد از انتخاب دکتر روحانی، جامعه ایران نشاط پیدا کرد، اظهار کرد: هزاران تحصیلکرده دانشگاهی امیدوار شد که با استعدادی که دارند پارتی‌بازی کنار رود و شایسته‌سالاری روی کار آید و این قولی است که دکتر روحانی به مردم داده است.
وی ادامه داد: از 75 میلیون ایرانی پنج هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند، مردم اصلا در واژه‌های سیاسی و سیاسی‌بازی‌ها قرار ندارند. مردم فقط از آقای روحانی می‌خواهند دین و فرهنگ آنها را حفظ کند. مردم شغل، رفاه، امنیت و نشاط می‌خواهند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم امروز انتظار دارند که این مجلس به دولت آقای روحانی با رای قاطع و بالا بدهد تا دولت در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی سکان این کشتی را به خوبی حرکت بدهد. امروز همه نگاه می‌کنند که آیا ما با همدلی، وحدت و همسویی به این کابینه رای می‌دهیم و یا قصد داریم وارد ادبیات و واژه‌هایی شویم که بوی کشاکش سیاسی می‌دهد.
منصوری آرانی خاطرنشان کرد: من متاسفم که برخی از دوستان با بیان واژه‌ها و ادبیاتی صحن مجلس را به وضعیت بدی کشاندند و ان‌شاءالله ما با رای بالا و قاطع خود نشان خواهیم داد که این برنامه، برنامه‌ درستی است چرا که ما در جلسات متعددی که با وزرای پیشنهادی داشتیم همگی نظرات مثبتی به برنامه‌ها و وزرا داشته‌ایم و در رابطه با وزیر اطلاعات که در نطقی مطرح شد که ایشان اصلا اطلاعاتی نیستند باید بگویم من سال‌ها با ایشان کار کردم و ایشان مجتهدی تیزهوش و با فراست است و کارهای بسیار نزدیک به کارهای اطلاعاتی و سیاسی انجام داده‌اند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات برنامه‌هایی فوق‌العاده است و ایشان امنیت را به جامعه خواهد آورد.
وی در ادامه با دفاع از سایر وزرای پیشنهادی، تاکید کرد: ما هر چه بتوانیم رای بالاتری همچون 260 رای به اعضای این کابینه بدهیم آنها نیز قطعا خیلی بهتر در صحنه‌های سیاسی وارد می‌شوند.
دستغیب: برنامه رییس‌جمهور دارای یکپارچگی استراتژیک و منسجم در فصول مختلف است
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه ارائه شده توسط رییس‌جمهور دارای یکپارچکی استراتژیک در فصول مختلف است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدرضا دستغیب در موافقت با کلیات برنامه رییس‌جمهور، گفت: اعتدالگرایی و دوری از افراط و تفریط بر جامعه تسلط یافت،‌ اعتدالی که بر اجماع ملی، قانونگرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید دارد.
وی ادامه داد: اینک به تعبیر مقام معظم رهبری ورود عناصر، دیدگاه‌ها و ابتکارات و سلایق جدید به میدان جابجایی قدرت قید و فرصت بزرگی است که باید از آن به نحو مناسبی استفاده کرد.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: همه باید برای دست یافتن به آرمان‌های بزرگی که رییس‌جمهور و همکاران وی در دولت متعهد و مسئول تحقق آنند به آنها کمک و با آنها همکاری صمیمانه داشته باشند.
دستغیب با بیان اینکه کار اجرایی در شرایط جامعه کنونی دشوار و سخت است، گفت: در حال حاضر انبوهی از مطالبات و توقعات مردم متوجه رییس‌جمهور و نمایندگان ملت است، فارغ از ضرورت حفظ وحدت ملی و مدارا که پشتوانه امنیت کشور و خنثی کننده ترفندهای دشمنان است، ضرورت عبور از شرایط امروز و غنیمت شمردن فرصت‌ها در برابر دشمنان و بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و کارآزموده است.
وی افزود: افرادی مومن، ولایی و دست پاک و وفادار به قانون اساسی و مطیع رهبری که در شاخص‌های جناب آقای دکتر روحانی نیز دیده شده است، دکتر روحانی فرزند خانه ملت است و به بیان رهبر انقلاب فردی آزموده شده در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دکتر روحانی در نخستین حضور خویش قانون مجلس، نظارت مجلس و نقد، سوال و استیضاح مجلس را بر دیده منت گذاشت و مبنای دولت را بر مبنای همکاری و همراهی استوار ساخت، چه پیامی واضح‌تر از معیار و تمکین از قانون در تثبیت آرامش، تداوم و تسریع توسعه و پیشرفت را می‌توان انتظار داشت.
دستغیب با تاکید بر مطالعه دقیق برنامه ارائه شده توسط دولت، گفت: این برنامه دارای یکپارچگی استراتژیک و منسجم در فصول مختلف است که از خدمات تا صنعت با یک الگو و استاندارد هماهنگ شده است.
وی با اشاره به برخی ویژگی‌های این برنامه، تصریح کرد: بی‌تردید این آرمان‌ها و راهبردها نیازمند مجریان مورد وثوق رییس دولت است و اعتماد حداکثری نمایندگان و همکاران رییس‌جمهور ایجاد فرصتی برای تحقق وعده‌ها و مطالبات ملت است، اگرچه همواره نظارت مجلس در مسیر برنامه‌های فوق انتظاری بحق از جانب موکلین ملت خواهد بود و همواره در مسیر حرکت ضمن رصد از ابزار قانونی برای نظارت موثر استفاده خواهد نمود.
نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز در منظر اذهان عمومی سخنانی گفته شد اما دلایل باید قوی باشد و نه رگ‌های گردن به حجت قوی که پذیرا نبودن دولت از نقدهای منصفانه و خیرخواهانه دور از ذهن است.
دستغیب همچنین اظهار کرد: حاصل منازعات سیاسی بیشترین آسیب را متوجه مردم و قشر محروم و مستضعف جامعه و جوانان این مرز و بوم می‌کند، رییس‌جمهور ملت و رییس مجلس تدبیر کنند تا فضای نقد سازنده و تعامل کارشناسی در کمیسیون‌های مشترک محقق شود تا منظر بیرونی آسیب نبیند و مخدوش نشود، چرا که انتظار مردم از خروجی این مباحث در وهله اول بهبود وضعیت معیشتی‌شان است و لااقل این مهم برای همکاران من که با کف جامعه در ارتباطند به خوبی ملموس است.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان یادآور شد: انتخاب وزرای مجرب و البته مسن جهت پرهیز از آزمون و خطا در شرایط کنونی قابل قبول است، اما فراموش نکنیم گردش نخبگان و ضرورت استفاده از جوانان مساله بسیار مهمی است و شایسته است هیات دولت کار با جوانان و آینده‌سازان میهن اسلامی را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا ضمن انتقال تجربیات و تداوم شادابی، نشاط و انرژی مضاعف دغدغه همکاران نیز مرتفع گردد.
مطهری: ذمه وزرای پیشنهادی از هرگونه فتنه‌گری بری است
علی مطهری اظهار داشت: پیروزی گفتمان اعتدال نعمتی است که خداوند به انقلاب اسلامی ارزانی داشته است تا آن را از افراط و تفریط‌ها مصون بدارد تا خون شهدا پایمال نگردد؛ پس باید این نعمت را باید قدر بشناسیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق و همچنین به عنوان نماینده دولت در دفاع از برنامه‌ها و کلیات کابینه پیشنهادی دولت یازدهم سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اکنون که به ارزیابی وزرای پیشنهادی می‌پردازیم، از جاده عدالت و انصاف خارج نشویم و صرفا مصالح اسلام و ملت را ملاک قرار دهیم و به رای و انتخاب مردم احترام بگذاریم.
وی درخصوص برخی از صحبت‌ها که عده‌ای از نمایندگان در مورد لزوم موضع‌گیری صریح و روشن تعدادی از اعضای کابینه در ارتباط با اتفاقات سال 88 و محکوم آن را شرط رای اعتماد دانستند، گفت: گرچه با اعتماد به رییس جمهور منتخب و اطلاعاتی که مراجع ذیصلاح در اختیار ایشان قرار داده‌اند، چنین اعلام موضعی ضروری به نظر نمی‌رسد و ممکن است این شرط‌گذاری ناشی از نگاه‌های سیاسی و هواهای نفسانی تصور شود، اما این درخواست اعلام موضع به خودی خود حق نمایندگان است تا از این جهت آسوده‌خاطر شوند.
وی افزود: لازم است که محل بحث پیش از هرچیزی مشخص شود و محل بحث این است که در یک انتخابات اگر اعتراضی داریم، آنگاه که مرجع و داور قانونی که شورای نگهبان است، رای خود را صادر کرد، به این رای تمکین کنیم، حتی اگر قانع نشده باشیم و تاکید رهبر انقلاب بر همین نکته است و اشکالی که ما به رفتار آقای مهندس موسوی وارد می‌کنیم، همین است که چرا به قانون تمکین نکرده‌ایم.
مطهری تاکید کرد: اگر آقای مهندس موسوی می‌گفت که من به قانون تمکین می‌کنم، اما کماکان بر نتیجه انتخابات اعتراض دارم هیچ اشکالی به رفتار او وارد نبود و احیانا ایشان امروز رییس جمهور این کشور بود. پس محل بحث اینجا نیست که آیا کسی حق اعتراض به نتیجه انتخابات را دارد یا خیر. همچنین محل نزاع اینجا نیست که اگر کسی اعتراض داشت، می‌تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا خیر، زیرا تکلیف این مسائل را قانون اساسی معلوم کرده و طبق اصل 27 قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی نظام نباشد، آزاد است. پس به گونه‌ای سخن نگوییم که گویی اختناق بر کشور واقف است و با مرتبط کردن این موضوع با سخنان رهبری چنین جلوه دهیم که اصل ولایت فقیه با دموکراسی مخالف است. در حالی که ولایت فقیه ولایت ضد استبداد است.
وی ادامه داد: مقصود برخی نمایندگان که می‌گویند موضع وزرای پیشنهادی در مورد حوادث سال 88 باید روشن باشد این است که اگر آنها جزء معترضین بوده‌اند، نباید پس از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراض خود ادامه داده و احیانا به آشوب‌های خیابانی دامن زده باشند و الامقصود این نیست که آنها حق اعتراض و راهپیمایی آرام را ندارند. با این نگاه روشن است که هیچ یک از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری در حوادث سال 88 نداشتند و ذمه آنها از هرگونه فتنه‌گری بری است.
علی مطهری در بخش دیگری از سخنان خود و به عنوان نماینده موافق کلیات کابینه پیشنهادی تصریح کرد: تخصص و تجربه قابل درک و توجه اکثر آنها به طوری که برخی از آنها مانند آقایان نعمت‌زاده و زنگنه شاید در حوزه کاری خود یگانه باشند، اولین نکته مهم و مثبت کابینه است. ضمن آنکه در جلساتی که با وزرای پیشنهادی داشتیم به وضوح احساس می‌شد که وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در سطح بالاتری نسبت به وزرای دولت نهم و دهم قرار دارند. گرچه از نظر بنده نیز یکی، دو تن از وزرای پیشنهادی پایین‌تر از طراز این کابینه قرار دارند، اما باید بپذیریم که برخی از مخالفان از جاده انصاف خارج شدند و به جای نظرات کارشناسی به تخریب پرداختند.
وی تصریح کرد: استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، اخلاق و معنویت و ارتقای جایگاه زن و جامعه که در کلام امام(ره)، رهبری و شهید مطهری متجلی است، در برنامه‌های دولت ظهور و بروز دارد. گرچه ابهاماتی در برخی از موارد مانند تساهل فرهنگی وجود دارد. همچنین در مبانی و اصول دولت مواردی ذکر شده است که نشان می‌دهد رییس جمهور درک درستی از جایگاه خود در نظام سیاسی کشور دارد و اینطور فکر نمی‌کند که چون مردم به من رای داده‌اند، پس نظریات شخص من در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ باید اجرا شود، بلکه رییس جمهور می‌داند که در درجه اول مجری قانون اساسی، سیاست‌های نظام و مصوبات مجلس است.
علی مطهری اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی و فرهنگ، سیاست داخلی، اقتصاد و صنعت، رووس و اهداف کلان دولت که در برنامه‌ها آمده است، قابل دفاع و برابر ما منویات رهبری است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسانی از انتخاب مردم ناراحتند و از اینکه بعد از چهار سال تخریب جناب آقای هاشمی و ندادن فرصت به ایشان مردم به کاندیدای موردنظر او رای دادند، عصبانی هستند بهتر است به جای توهین به آسیب‌شناسی رفتار خود بپردازند و بررسی کنند علی‌رغم برخورداری از این همه امکانات، چرا اکثریت مردم از آنها روی برگردانده‌اند.
قوامی:در شرایط اقتصاد طوفانی،کشتی را به کشتیبان باتجربه می‌دهند
نماینده مردم اسفراین در دفاع از کلیات کابینه حسن روحانی گفت: این برنامه با توجه به سلایق مختلفی که در کشور رسمیت دارد پیش‌بینی شده و همه امور را در بر می‌گیرد و این امر از نقاط قوت آن است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی قوامی ضمن دفاع از کلیات برنامه روحانی خاطر نشان کرد: برنامه‌ای که آقای روحانی ارائه داده و متناسب با آن، ترکیب وزرا مشخص شده برنامه کلی است. این برنامه به سلایق مختلفی که در کشور رسمیت دارد توجه می‌کند و همه را در بر می‌گیرد که این امر از نقاط قوت آن است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خطاب به مخالفانی که کهولت سن یا میانگین بالای سنی کابینه را مطرح می‌کنند و اعتراض دارند باید بگویم شرایط اقتصاد کشور شرایط طوفانی است معمولا در شرایط طوفانی کشتی را به کشتیبان باتجربه می‌دهند نه به جوانی که حوادث روزگار را کمتر چشیده است این نقاط قوت برنامه‌ای است که آقای روحانی ارائه داده است.
قوامی افزود: نکته بعدی تنوع و در ضمن تنوع یکپارچگی است که هدف واحدی را دنبال می‌کند، چگونه بیکاری و تورم را کاهش بدهیم و کسری مزمن تراز پرداخت و کسری بودجه را از بین ببریم نگاه نیروهای باتجربه وبا کفایت موثر است آیا کسی که امروز متولی بودجه کشور است فردی اعتدالی است یا معتدلی که همه او را می‌شناسند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کسی که برای وزیر اقتصاد پیش‌بینی شده فردی افراطی است؟ یا در دولت‌های مختلف تلاش کرده در جهت دفاع از نظام حرکت کند؟
وی اضافه کرد: ضمن اینکه کابینه را متنوع می‌بینیم آن را یکپارچه هم می‌بینیم. این تنوع و یکپارچگی ویژگی سومی به دنبال دارد که کارکرد دولت را فزاینده می‌کند. دولت ‌در حوزه‌های مختلف برنامه دارد مثلا در حوزه اقتصاد برنامه کلی و متنوع و دارای هدف واحد با توجه به ترکیب تیم اقتصادی متحد انتخاب شده است.
نماینده مردم اسفراین خاطر نشان کرد: چالش اصلی اقتصاد در دولت‌های گذشته این بوده که بانک مرکزی با وزارت اقتصاد و برنامه و بودجه در جهت مخالف سیاست‌های کلی دولت حرکت می‌کردند و هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل می‌کردند در حالی که تیم اقتصادی باید یکپارچه و واحد باشد تا اهداف راهبردی در ارتباط با کاهش فقر شکاف طبقاتی ایجاد تعادل در بازارهای مختلف و تعامل سازنده با اقتصاد دنیا که از این ناحیه‌ هزینه‌های زیادی می پردازیم- در واقع مردم این هزینه ها را می‌پردازند- دیده شود.
وی ادامه داد: پاسخ مردم در انتخابات و بین عزیزانی که همه خوب بودند انتخاب بهترین در شرایط موجود بود، مجلس هم باید مکمل شود تا کابینه با رای قاطع انتخاب شود و در جهت دستیابی به اهداف برنامه حرکت کند.
این نماینده مجلس در دفاع از برنامه پیش‌بینی شده دولت گفت: برای ادامه راهبردها حل مسائل ضروری و کلیدی مشخص شده که حاصل ساعتها کار کارشناسی کارشناسان و نخبگان بوده است. همه این برنامه‌های دارای رویکرد مشترک هستند یعنی متنوع اما با رویکرد واحد.
قوامی این پرسش را مطرح کرد چگونه می‌توان در چالش‌های اقتصادی نرخ بیکاری و تورم را تک رقمی کرد و با اشاره به وظیفه آموزش عالی و مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: نگاه حاکم بر آموزش عالی باید نگاهی باشد که به رسالت خودش بپردازد تا اینکه حاشیه‌سازی کند آموزش عالی باید نیاز بازار کار را تامین کند که این مسائل روحیه کارآفرینی را در جامعه حاکم کند اگر کارآفرین درست تربیت کنیم می‌توانند بر محدودیت‌های موجود اقتصاد کشور غلبه کنند.
نماینده اسفراین در بخش پایانی صحبت‌هایش به دفاع از تنوع کابینه موجود پرداخت و گفت: عزیزانی این ترکیب را ناهمگون و شرکت سهامی می‌دانند درست برعکس این قضیه است و هیات دولت پیشنهادی براساس مشی اعتدالی رییس جمهور شکل گرفته و مجلس هم باید بتواند وظیفه اش را انجام دهد و درست ریل‌گذاری کند و مکمل دولت آینده باشد.
وی با اشاره به شور و شوق انتخابات تصریح کرد: این شور و شوق می‌تواند روغن و سوخت موتور توسعه باشد.
جهانگیرزاده:دولت باید چگونه عمل کند که چیزی در مورد او گفته نشود؟
یک نماینده موافق کلیات کابینه دولت یازدهم در اظهارات خود، گفت: همگرایی و اتحاد در مجلس و دولت می‌تواند گره‌ها را باز کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد جهانگیرزاده در اظهارات خود در موافقت با کابینه یازدهم، گفت: در شرایط فعلی انسجام در کشور ضرورت دارد و بحث‌ها در جهت تقویت دولت است.
وی در پاسخ به انتقاداتی که در مورد سن اعضای معرفی شده برای دولت یازدهم مطرح شده است، گفت: اگر مساله سن را در دولت و مجلس مقایسه کنیم می‌بینیم که در تمام 9 دوره مجلس هر دوره میانگین سنی نماینده‌ها بالاتر رفته است. نمی‌شود گفت که این روند برای مجلس مناسب و برای دولت نامناسب است. همین موضوع در مورد تحصیلات هم وجود دارد. ما در هر دوره هم پیشینه تحصیلی و هم شرط سنی را افزایش داده‌ایم. در حال حاضر ما از تجربه 34 ساله انقلاب حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم این تجربه را کنار بگذاریم.
جهانگیرزاده ادامه داد: شرایط عمومی کشور ایجاب می‌کند که از تجربه‌ها استفاده کنیم. در چین تلاشی را شروع کرده‌اند که سن دولتمردان را کاهش دهند و حالا به میانگین سنی 60 و 70 سال رسیده‌اند. ما نمی‌توانیم تجربه را کنار بگذاریم چرا که این تجربه‌ها برای اشخاص نیست بلکه متعلق به انقلاب است.
این نماینده موافق کلیات کابینه دولت یازدهم ادامه داد: ‌در حال حاضر معیشت دغدغه مردم است. مجلس و دولت نگرانی‌های جدی در این مورد دارند. کسانی باید به کار گمارده شوند که تجربه داشته باشند. تیمی که معرفی شده است یک تیم هماهنگ است و دولت هم طبق قانون محدودیتی برای سن افراد ندارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: هیچ تکلیف قانونی بر رییس‌جمهور نیست که از افرادی با محدوده سنی مشخص استفاده کند، ضمنا در مورد انتقاداتی که در خصوص هماهنگی تیم دولت مطرح می‌شود باید گفته شود که آن کسی که در رأس دولت است می‌تواند هماهنگی را تشخیص دهد و درک کند.
وی با اشاره به برخی اظهاراتی که در صحن علنی مجلس مطرح شده و کابینه یازدهم را به شرکت سهامی توصیف کرده‌اند، گفت: غیر از این است که اگر آقای روحانی، رحمانی فضلی و پورمحمدی را در کابینه خود جا نمی‌داد می‌گفتیم که انحصاری عمل کرده است. حالا که افرادی از جناح‌های مختلف را در کابینه جا داده‌اند می‌گوییم که شرکت سهامی ایجاد کرده‌اند. دولت باید چگونه عمل کند که چیزی در مورد او گفته نشود؟
این نماینده موافق کلیات کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه برخی اظهارات به صلاح کشور نیست، گفت: رهبری گفته‌اند که بگذارید دولت شروع به کار کند بعد از آن انتقاد کنید. آقای روحانی 24 سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است حالا چطور عده‌ای انتخاب او را کودتای سپید نامیدند. این اظهارات به صلاح کشور نیست و بازتاب مطلوبی ندارد.
جهانگیرزاده با اشاره به برخی اظهاراتی که می‌گویند از رییس‌جمهور سهم‌خواهی شده است، گفت: خود آقای رییس‌جمهور می‌گوید که کسی از او سهم نخواسته است. حالا مگر کسی علم غیب دارد یا در تدین آقای رییس‌جمهور که صلاحیت او تایید شده است شک و شبهه‌ای دارد که می‌گوید این حرف درست نیست. باید از این فضاها فاصله گرفت. باید بگذاریم که دولت شروع به کار کند و امیدوار باشیم که موفق باشد.
وی در پایان با بیان اینکه ما با تمام توان از دولت حمایت می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که کابینه دولت یازدهم با رای قاطع بتواند کار خود را آغاز کند.
دواتگری: کابینه روحانی یک دولت پاکدست را نوید می‌دهد
یک نماینده موافق با کلیات برنامه روحانی، با استناد به ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه قاعدتا باید درباره برنامه‌های دولت و وزرا صحبت می‌کردیم اما به نظر می‌رسیم برنامه‌ها در این مذاکرات مغفول مانده باشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی دواتگری بعد از این صحبت به تشریح برنامه‌های پیشنهادی روحانی پرداخت و عنوان کرد: برنامه‌های پیشنهادی حکایت از تطبیق آنها با وظایف قانونی وزارتخانه‌ها دارد.
وی ادامه داد: شاید یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، اجرای سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌ریزی جهت پیاده‌سازی اهداف کلی حاکمیت و جامه عمل پوشاندن به چشم‌انداز 20 ساله نظام و حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری است. این موضوعی است که در بررسی عملکرد دولت‌ها باید همواره مدنظر قرار بگیرد.
دواتگری خاطرنشان کرد: انتظار جامعه و مجلس از دولت نه ترسیم اهداف و چشم‌انداز بلکه ارائه برنامه جامع و کاربردی برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده است که در این مسیر به نظر می‌رسد دولت در ابتدا باید وضع موجود به خوبی ارزیابی و با آسیب‌شناسی جدی دلایل عدم توفیق دولت‌های قبلی را استخراج نموده و راه‌های عملی و مبتنی بر اصول جامعه را ارائه دهد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به نمایندگان گفت: به نظر می‌رسد دولت یازدهم در ارائه برنامه‌های اقتصادی، این زنجیره را با نسبت‌های بالایی رعایت کرده است. با نگاهی به اهداف راهبردی بخش اقتصاد، می‌توان دریافت که شناخت مساله را به خوبی در دست گرفته، همانطور که برنامه کلی دولت در اقتصاد مشخص شده، مشکلات اقتصاد در چند بخش کلان دسته‌بندی می‌شود.
دوات‌گری این مسائل را حاکمیت وضعیت رکود تورمی، بالا بودن نرخ بیکاری، عدم تعادل در بازارهای مختلف، عدم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خارجی و داخلی، نبود نگاه استراتژی و یکپارچه به مسائل کلان، عدم شفافیت رابطه حاکمیت و دستگاه اداری، در ابعاد مختلف در نبود تعریف مشخص از کارکرد دولت در مجموعه‌ای کلان برشمرد و گفت: به زعم بسیاری از کارشناسان مسائل فوق، اساسی‌ترین مشکلات اقتصاد کلان جامعه ایران است که خوشبختانه به خوبی در برنامه دولت تبیین شده است.
وی در ادامه به دسته‌بندی برنامه‌های پیشنهادی دولت برای رفع این مشکلات پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت‌های رشد اقتصادی، افزایش سرمایه اجتماعی به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در رشد اقتصادی با ایجاد اعتماد بین حاکمیت مردم، ایجاد تعادل در بازار کالا، سرمایه و پول، انضباط مالی دولت در بودجه‌ریزی، استقلال بانک مرکزی، استفاده از پتانسیل‌ سرمایه‌گذاری خارجی با رفتار دیپلماسی، استفاده از اقتصاد سیاسی اصلاحات اقتصادی، توانمندسازی دولت در جهت ایجاد ایفای وظایف حاکمیتی نه تصدی‌گری ،ایجاد زیرساخت کاهش انفصال و افزایش رقابت‌پذیری و به رسمیت‌شناختن واقعیت بخش خصوصی و ایجاد ثبات اقتصادی برای کاهش رانت‌خواری از جمله این موارد هستند.
دواتگری گفت: همانطور که مشاهده می‌شود، تمام راهکارها دقیقا براساس وظایف حاکمیت دولت در مجموعه نظام تعریف شده و از هرگونه دخالت در حوزه‌های مختلف پرهیز شده و به نظر می‌رسد با توجه به اختیارات قوه مجریه با احتمال بالایی قابل توجه است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی به انتقاد دیگر مخالفان پاسخ داد و عنوان کرد: گفته می‌شود چرا برخی غربی‌ها از آمدن ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه خوشحال هستند. این در حالی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال اورگان صهیونیست‌ها در شماره پریروز خود در مقابل آقای ظریف اعلام موضع و حمله شدیدی کرده است چرا واقعیت‌ها را نمی‌گویید. وقتی صهیونیست‌ها از معرفی وزیر پیشنهادی خارجه عصبانی هستند، باید حساسیت خود را بالا ببریم و هوشمندانه عمل کنیم.

وی به حضور رحمانی‌فضلی نیز در کابینه اشاره کرد و گفت: حضور ایشان با 5 سال سابقه ریاست دیوان محاسبات کشور حکایت از توجه دولت روحانی به امر نظارت دارد و یک دولت پاک‌دست را نوید می‌دهد. 

پاسخ دفتر هاشمی رفسنجانی به اتهامات مطرح شده علیه وی و خانواده‌ اش

Posted: 12 Aug 2013 06:34 AM PDT

جرس: در پی صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس علیه هاشمی رفسنجانی و خانواده وی در مراسم بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای منتشر کرد.


ظهر دوشنبه، مهدی هاشمی نیز، جوابیه ای در پاسخ به برخی اهانت های مطروحه در تریبون مجلس صادر کرد، که در صحن علنی مجلس قرائت گردید.

به گزارش ایسنا، متن جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

در مراسم بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی، در روز دوشنبه، مورخ 21 /5/ 92 بعضی از نمایندگان محترم که به عنوان مخالف برنامه‌های دولت جدید صحبت می‌کردند، متأسفانه عنوان خویش و قداست یک نهاد قانونی را فراموش کردند و به جای انجام وظیفه قانونی خود که نشانه مجلس زنده و پویا در نظام جمهوری اسلامی است، در اقدامی فراقانونی، تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی را که مذاکرات آن به صورت مستقیم از صداوسیما پخش می‌شد، آلوده به توهین، تهمت، افترا و دروغ علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان کردند.

اگرچه نمایندگان محترم در فضای عمومی مجلس، مانند مردم عزیز در فضای عمومی جامعه، با اظهار تأسف، از ادبیات این گروه انگشت‌شمار اعلام برائت کرده‌اند، اما برای اطمینان‌خاطر بیشتر مردم و مسئولان و برای ماندگاری در تاریخ، اعلام می‌شود که نقل‌قول از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورای نگهبان صحت نداشته و تکذیب می‌گردد.

این گروه که از چهار سال بمباران تخریبی خویش برای رویگردانی مردم از اصل اسلامی اعتدال نتیجه معکوس گرفته‌اند، با علم به پخش مستقیم مذاکرات مجلس از رادیو و تلویزیون، گویی دنبال فرصتی می‌گشتند تا پس از انتخاب دکتر روحانی، با توهین و تهمت به شخصیت‌های محبوب جامعه، انتقام خویش را از مردم بگیرند و تأسف بیشتر این است که برای انجام اقدام خلاف قانون و اخلاق خویش، مقدس‌ترین نهاد جمهوری اسلامی را انتخاب کرده‌اند.

ان شاءالله هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی امکان پاسخگویی و دفاع به افرادی را که به ناحق به آنان تهمت و افترا وارد شد، خواهد داد و نهادهای مسئول امنیتی و قضایی، پیگیری می‌نمایند که اگر چنین شود، محافل خاص برای القای اختلاف بین بزرگان انقلاب اسلامی شناسایی و به مردم عزیز معرفی خواهند شد. 

روس‌ اتم: درباره ساخت واحدهای جدید اتمی رایزنی مقدماتی با ایران داشته‌ایم

Posted: 12 Aug 2013 06:34 AM PDT

جرس: نماینده روس اتم اعلام کرد که مذاکرات در خصوص ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر در ایران پس از تحویل واحد اول به سفارش دهنده انجام می‌شود.


به گزارش «ریا نووستی»، روسیه برای بحث در خصوص ادامه همکاری با ایران در استفاده از نیروی اتمی صلح‌آمیز آماده است و در مذاکرات باز است.


نماینده روس اتم اظهار کرد: "در حال حاضر تحویل واحد اول نیروگاه بوشهر به سفارش دهنده ایرانی در دستور کار است، ما رایزنی مقدماتی را درباره ساخت واحدهای جدید این نیروگاه با طرف ایرانی داشته‌ایم، اما مذاکرات واقعی بر سر این موضوع پس از تحویل واحد اول انجام می‌شود".


پیش‌تر "سرگی کرینکو" مدیر کل کورپراسیون "روس اتم" اعلام کرده بود که نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت کامل طراحی شده خود رسیده است و اکنون روند تحویل این نیروگاه به سفارش دهنده ایرانی رو به پایان است.


هم‌چنین روز یک‌شنبه (20 مرداد) علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، از امضای تفاهم‌نامه جدیدی با روس‌ها به زودی برای احداث نیروگاه جدید دیگر در ایران خبر داد.

در عین حال هنوز مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در این‌باره اظهار نظری نکرده‌اند. 

بروجردی:ارتقا روابط تهران و لندن در گرو تغییر “سیاست‌های خصمانه” انگلیس

Posted: 12 Aug 2013 06:20 AM PDT

جرس: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "ارتقا روابط تهران و لندن منوط به تغییر سیاست‌های خصمانه انگلیس است"، افزود: کاهش سطح روابط تهران و لندن از سفیر به کاردار در مجلس تصویب شد و همچنان به قوت خود باقی است.

 

علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با سایت  «خانه ملت»، ارگان مجلس، درباره ابراز تمایل نخست وزیر انگلیس در نامه ای به حسن روحانی برای تقویت روابط با ایران، گفت:قطع کننده رابطه لندن و تهران، انگلیس بود.


وی در ادامه این مطلب افزود: آنچه در مجلس تصویب کردیم کاهش سطح روابط از سفیر به کاردار بوده و این مصوبه هم چنان به قوت خود باقی است .


بروجردی تصریح کرد: دولت با درخواست انگلیس برای برقراری مجدد رابطه بالاتر از سطح کاردار نمی تواند تصمیم بگیرد چرا که مجلس این الزام را برای دولت ایجاد کرده که سطح روابط دو کشور باید در حد کاردار باقی بماند.


وی ادامه داد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مصوبه خود هم چنان پابرجا هستیم و اگر وزارت امور خارجه با درخواست انگلیس برای برقراری مجدد رابطه موافقت کند، سقف این روابط کاردار خواهد بود.


بروجردی تاکید کرد: مصوبه مجلس در واکنش به سیاست های خصمانه انگلیس علیه ملت ایران بود به همین علت رابطه را کاهش دادیم چون انگلستان سردمدار تحریم‌ها و خارج کردن منافقین از لیست تروریست‌ها بود.


رییس کمیسیون امنیت ملی و سیلست خارجی مجلس گفت:مادامی که سیاست های خصمانه انگلستان علیه ایران ادامه داشته باشد فضایی در مجلس برای تغییر سطح روابط از طریق مصوبه وجود ندارد. 


دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نامه‌ای به وی خواستار بهبود روابط تهران و لندن شد. 

عربستان توليد روزانه نفت خود را به «۱۰ ميليون بشکه» افزایش داد

Posted: 12 Aug 2013 06:20 AM PDT

جرس: در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، از کاهش نياز به نفت اوپک خبر داده، عربستان سعودی طی ماه گذشته روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به حجم توليد نفت خود اضافه کرده است.

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رويترز با استناد به گفته های يک منبع صنعت نفت، روز يکشنبه ۲۰ مرداد گزارش داد که توليد نفت عربستان در ماه ژوئيه با ۴۰۰ هزار بشکه افزايش نسبت به ماه می به ۹ ميليون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسيده است.
توليد روزانه نفت عربستان در ماه آوريل، تقريبا مصادف با فروردين، برابر با ۹٫۳ ميليون بشکه بود که در ماه می به ۹٫۶ ميليون بشکه رسيده بود.
بر اساس اين گزارش، دليل افزايش توليد نفت عربستان، کاهش صادرات نفت ايران از سال گذشته، همچنين کاهش توليد نفت ليبی و عراق طی ماه ژوئيه بوده است. عربستان در فصول گرم سال همچنين حجم مصرف داخلی نفت را نيز برای تزريق بيشتر به نيروگاه‌های برق افزايش می‌دهد.
رويترز با استناد به دو منبع صنعت نفت نيز گزارش داده است که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در نظر دارد تا چهار سال آينده ظرفيت توليد نفت دو ميدان خريص و ابوجفان را تا۵۵۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.
اوپک در تازه ترين گزارش ماهانه خود که شنبه، ۱۹ مرداد ماه منتشر شد، مجموع توليد نفت ۱۲ عضو اين سازمان در ماه ژوئيه را ۳۰ ميليون و ۳۰۸ هزاربشکه در روز اعلام کرد که نسبت به ماه قبل آن ۹۷ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد، اما هنوز هم ۳۰۸ هزار بشکه بيشتر از سقف توليد نفت اين سازمان است.
توليد نفت عراق و ليبی در ماه گذشته به ترتيب ۵۱ هزار بشکه و ۱۲۴ هزار بشکه کاهش داشته است.
عربستان برای ماه گذشته آمار رسمی توليد نفت خود را به اوپک تحويل نداده، اما ارزيابی خود اوپک حاکی است که اين کشور در ماه ژوئيه توليد نفت خود را نسبت به ماه قبل آن حدود ۹۷ هزار بشکه افزايش داده و به رقم  ۹٫۷  ميليون بشکه در روز رسانده است.
افزايش توليد نفت عربستان و برنامه اين کشور برای افزايش هرچه بيشتر ظرفيت توليد نفت خام در حالی است که بر اساس گزارش اوپک، هم اکنون کشورهای عضو اين سازمان روزانه۴۰۰ هزار بيشتر از تقاضای جهانی برای نفت اوپک، توليد نفت دارند.
اين سازمان در گزارش ماهانه خود پيش بينی کرده است که تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ روزانه ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود که ۶۰۰ هزار بشکه بيشتر از سطح توليد کنونی است.
اوپک در گزارش روز شنبه خود می‌گويد که توليد نفت ايران در ماه ژوئيه روزانه تا هشت هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن کاهش يافته و به رقم دو ميليون و ۶۸۴ هزار بشکه در روز رسيده است که نسبت به سال  ۲۰۱۱ تا ۹۵۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.
ايران که صادرات نفت آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون بيشتر از ۵۰ درصد افت داشته است، مصرا از کشورهای عضو اوپک می‌خواهد سقف توليد اين سازمان را در رقم ۳۰ ميليون بشکه در روز حفظ کنند، موضوعی که هيچ گاه عملی نشده است. 

گزارش تصویری - دیدار جمعی از خبرنگاران با سید محمد خاتمی به مناسبت روز خبرنگار

Posted: 12 Aug 2013 05:41 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاشیه های جلسه دوم مجلس: اهانت رسایی به وزرای پیشنهادی/ افشاگری جلالی علیه رسایی

Posted: 12 Aug 2013 04:52 AM PDT

قرائت جوابیه مهدی هاشمی در جلسه علنی
جرس: جوابیه مهدی هاشمی در مورد اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات برنامه دولت در جلسه علنی بعدازظهر امروز (دوشنبه) قرائت شد. همزمان حمید رسایی، عضو جبهه پایداری و از افراطیون مجلس، در جریان جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، حملاتی را متوجه حسن روحانی، اصلاح طلبان و همچنین وزرای پیشنهادی کابینه کرد. وی در تریبون مجلس، از انصراف خود از عضویت در کمیسیون اصل 90 خبر داد. بلافاصله بعد از این رویداد، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس در سخنانی به حمید رسایی شدیدا انتقاد کرد.

 

به گزارش ایسنا، جوابیه مهدی هاشمی در مورد اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات برنامه دولت در جلسه علنی بعدازظهر امروز (دوشنبه) قرائت شد.


در ادامه ضرغام صادقی، عضو هیات رییسه مجلس، جوابیه مهدی هاشمی را به شرح زیر قرائت کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم
امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد به تکرار اتهامات علیه بنده پرداختند که پیشتر و طی چهار سال گذشته بارها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت بیان شد اما شاید لازم باشد که شما را دعوت کنم به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی، آنجا که می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در برابر قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
در پایان مقابل جنابعالی و سایر وکلای ملت که در احقاق حقوق شهروندی جمهوری اسلامی کوشا هستند سر تعظیم فرود می‌آورم و از خداوند متعال می‌خواهم که حق رفیق راهتان باشد.
مهدی هاشمی بهرامانی».


علی لاریجانی رییس مجلس همچنین گفت: مطلب ایشان مفصل‌تر بود اما چون ما باید قانونا دو برابر زمان را اختصاص می‌دادیم بخشی از مطلب را قرائت کردیم.


جنجال سازی رسایی

حمید رسایی در جریان سخنرانی علیه کابینه روحانی گفت: "آقای روحانی برخی از وزرای پیشنهادی سابقه حضور در اغتشاشات و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه و حمایت از عناصر آشوبگر را دارند که اکنون فراری‌اند، برخی از آنها سابقه حضور در فتنه دارند، برخی از آنها سایه به سایه همراه فتنه‌گران بودند و برخی از افرد معرفی شده از متوهمان فتنه بودند. "


رسایی خطاب به روحانی: کابینه شما کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواهد بود
به گزارش ایسنا، حمید رسایی کابینه یازدهم را کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواند و در مخالفت با کلیات کابینه یازدهم،‌ گفت: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد، چرا که کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشده است، هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیده‌اند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است و حاضران در نماز به جای نماز، کف و سوت نزدند.


رسایی افزود: روز قدس امسال اسرائیل سیلی خورد و کسی شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران سر نداد، هیچ کس شعار مرگ بر اصول مسلم قانون اساسی سر نداد و کسانی زیر پل کالج ساندویچ نخوردند تا از آنان حمایت کنند؛ هیچ کس از رهبر صبور و دلسوخته انقلاب باج نخواست تا ایشان بگوید خمینی به کسی باج نداد، من هم به کسی باج نمی‌دهم.


عضو مجلس با اشاره به عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه بعدازظهر مجلس، گفت: چند جا از سخنانم خطاب به رییس‌جمهور است که ایشان در جلسه حضور ندارند، آقای روحانی و هیات همراه ما به شما این پیروزی را تبریک می‌گوییم و هر یک از شما که رای مجلس را کسب کند، بر اساس اصول و قانون از آن حمایت خواهیم کرد تا در برابر دشمنان بایستد و مشکلات روزمره و بنیادین مردم را حل کند هر چند که این برتری با حداقل هفت دهم درصد بیش از پنجاه درصد بود.


وی افزود: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمکی به دولتی با 65 درصد آرای مردم را وکیل‌الدولگی می‌دانستند، 65 درصد یا 50/7 درصد برایمان فرقی ندارد، آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل‌الدوله بگویند.
رسایی تصریح کرد: صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که در برابر برخی از فشارهای غیرمنطقی ایستادند و از برخی عناصر افراطی سیاسی که عملکردشان در سال‌های اخیر مورد تشویق دشمنان قرار گرفته بود، استفاده نکردند. از کلیت جهت‌گیری آقای روحانی در مصاحبه اخیرشان تشکر می‌کنم. هر چند آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به ایشان چشم طعمه دارند، یادآور می‌شوم که برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با مثل بنده نیستند، اما انصافا افرادی متخصص و متعهد هستند که به آنها رای می‌دهم.


وی افزود: رهبری نمایندگان را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزرای صالح نمود و در دیدار با دانشجویان تاکید کرد که نکته اصلی یعنی فتنه 88 و عملکرد برخی را، فراموش نکنید.


وی پرسید: این چه نوع ترکیب چیدن کابینه است؟


رسایی افزود: متاسفانه کابینه معرفی شده از چابکی و تحرک لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نیست، علت آن سن بالای این کابینه است، میانگین سن این کابینه حدود 60 سال است که تاکنون کشور جوان ما چنین کابینه‌ای نداشته است، قصد تخریب ندارم، قطعا از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای می‌شد استفاده شود نه جایگاه پرتحرک اجرایی.
وی گفت:‌برخی از وزرای پیشنهادی تاکنون چند بار سکته داشته و مجبور به عمل جراحی شده‌اند، یکی از وزرای شما که مشکلش همین سن بالاست علاوه بر مشکلات دیگر که در جای خودش بیان می‌شود در تلویزیون می‌گوید که سن ما برای به دوش کشیدن بار وزارتخانه کافی نیست ولی امروز در مجلس شورای اسلامی نشسته تا کار یک وزارتخانه مهم را در که تحریم باید مهم‌ترین فعالیت را به دوش داشته باشد، به دوش بگیرد.


وی افزود: آقای روحانی نسل سوم کشور چه گناهی کرده که از مدیرانی که در راس یک مجموعه فعالیت ناموفق داشتند دوباره استفاده شود، در دوره آنان تورم 50 درصدی و آشوب‌های خیابانی بدون زیرساخت سیاسی انجام شده است. آشوب‌های خیابانی در دوره آنها در مشهد، اراک، قزوین، اسلامشهر اتفاق افتاد، برای نقد برخی از وزرای شما کافی است به نشریه گل آقا مراجعه شود تا معلوم شود امروز برخی از اعضای کابینه با آن هیچ سنخیتی ندارند. امروز و چه آینده چه سرنوشتی در انتظار این کابینه است، معلوم است.


رسایی اضافه کرد: آقای روحانی این کابینه میدان‌دار عملیات‌های بزرگ اجرایی نخواهد بود، بالای سر مدیران استانی برای حسابرسی نخواهد رفت، کابینه شما کابینه‌ پشت کارتابل‌ها خواهد بود، گزارش‌هایی که از استان‌ها می‌آید و مدیر پشت کارتابل به آنها رسیدگی می‌کند، این ترکیب ظلم به نیروهای جوانی است که در همین کابینه هستند و اگر همه کابینه از نشاط لازم برخوردار می‌شدند مناسب بود که از نیروهای جوان استفاده می‌شود.


وی افزود: برخی از وزرای پیشنهادی شما از حاشیه‌های پرآشوب سیاسی برخوردارند، شعار شما اعتدال است که ان شاءالله تعریفش کنید و از آن پاسداری کنید تا به سرنوشت شعار اصلاحات که به اصلاحات آمریکایی ختم شد تبدیل نشود.


شما در حالی شعار اعتدال می‌دهید که برخی از چهره‌های معرفی شده سوابق افراط‌گری هم آن در فتنه‌ای که شبه کودتا بود، دارند.


وی گفت: برخی از وزرای پیشنهادی سابقه حضور در اغتشاشات و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه و حمایت از عناصر آشوبگر را دارند که اکنون فراری‌اند، برخی از آنها سابقه حضور در فتنه دارند، برخی از آنها سایه به سایه همراه فتنه‌گران بودند و برخی از افرد معرفی شده از متوهمان فتنه بودند.


رسایی تصریح کرد: در این دوره شما آقای صادق را به عنوان نماینده خود در شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی بود و ایشان جلوی برخی از فتنه‌گری‌ها را گرفت ولی از آن طرف در کابینه شما کسی است که نماینده آقای موسوی در انتخابات سال 88 در شورای نگهبان بود و عامل ایجاد توهم پیروزی موسوی در انتخابات همین فرد بود که از بعدازظهر روز جمعه به شهادت برادرمان آقای زارعی که آنجا حضور داشتند، وی آقای موسوی را پیروز انتخابات می‌دانست و مانند برخی که در بیرون تبریک می‌گفتند باعث شدند که توهم پیروزی در انتخابات شکل بگیرد؛ البته برخی از وزرای پیشنهادی شما می‌گویند که حضورشان در کنار فتنه‌گران در حقیقت با هماهنگی نهادهای امنیتی انجام شد از جمله یکی از چهره‌های شاخص در کابینه شما این ادعا را زیاد تکرار می‌کند و اصرار دارد که علنی نباشد، جل‌الخالق یعنی رهبر ما از یک طرف فریاد می‌زند سکوت نکنید، موضع بگیرید و از طرف دیگر نهادهای امنیتی افرادی را می‌فرستند تا رئوس فتنه را تحریک کرده و بر موضع‌گیریشان اصرار بورزند؟


وی ادعا کرد: فتنه و کودتای سال 88 یک دعوای انتخاباتی بین دو کاندیدا نبود بلکه به تعبیر رهبر انقلاب، مساله‌ای ریشه‌دار برای براندازی نظام بود، همین چند روز قبل رهبری در دیدار با دانشجویان اشاره کرد. تعبیر رهبری است که (صد بار سوال کردیم، آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویی که «کاسب فتنه» رهبر تو که صد بار سوال کرد، آیا کاسب فتنه بود؟


وی ادعا کرد: حالا چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی اعتراف می‌کنند که تقلب اتفاق نیفتاده، خب اگر تقلب اتفاق نیفتاده چرا کشور را دچار این ضایعات کردید و چرا هزینه‌تراشی کردید، درباره حادثه سال 78 نیز صحبت‌های زیادی داریم.


رسایی گفت: مردمی که امروز مذاکرات مجلس را دنبال می‌کنند می‌پرسند که آیا رهبر انقلاب هم کاسب فتنه بود که خودشان می‌گویند صد بار از اینها پرسیدیم که چرا جواب نمی‌دهند، مردم می‌پرسند که رهبری می‌گوید از آنان مطالبه کنید ولی برخی با واژه‌سازی "کاسب فتنه" دنبال توجیه و به فراموشی سپردن عوامل کودتای چهار سال قبل هستند.
وی افزود: برخی می‌گویند چرا به حضور برخی از وزرای پیشنهادی در ستاد انتخاباتی کاندیدای ریاست‌جمهوری گذشته اعتراض می‌کنید، چه کسی گفته که ما به این مساله اعتراض داریم، حرف ما این است که شما در ستادهای انتخاباتی بودید، در جلسه‌ای که رهبر انقلاب با مسئولین این ستادها داشتند حضور داشتید، بنده به برخی از این آقایان در کمیسیون‌ها گفتم چرا موضع نگرفتید، گفتند ما از آن زمان به این سو هیچ حرفی نزدیم، این سخن تازه اول دعواست، چرا حرفی نزدید؟ رهبری در همان جلسه به شما گفتند بروید موضع بگیرید تا اینها از توهم درآیند اما این کار را نکردید.


وی اظهار کرد: مگر یادتان رفته رهبری فرمود اینها هر کاری برای مبارزه با نظام اسلامی توانستند، انجام دادند وقتی کاری از پیش نبردند نه اینکه نتوانستند، تیغ‌شان نبرید اینگونه کردند، مگر یادتان رفته است که رهبری فرمود مردود شدن در این میدان به معنای رفوزه شدن در یک امتحان نیست بلکه به معنای سقوط است.


رسایی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افراد معرفی شده، کابینه سابقه امنیتی دارند اتفاقات تنها وزارتخانه امنیتی دولت یعنی وزارت اطلاعات وزیر معرفی شده که سابقه امنیتی ندارد، آیا قرار است این وزارتخانه با وزیری در سایه اداره شود؟


وی پرسید: ما فعالیت در مراکز امنیتی یا نظامی را بد نمی‌دانیم، بلکه این را در نظام یک افتخار می‌دانیم ولی حرف این است که برخی همواره با جنگ روانی می‌خواستند مردم را از نهادهای نظامی و امنیتی بترسانند.


وی افزود: یادتان رفته خودتان در مناظرات انتخاباتی گفتید سرهنگ نیستم، بلکه حقوقدانم، با این ادبیات خواستید به مردم بگویید که اگر دیگری رای بیاورد کشور پادگانی می‌شود؟


وی افزود: تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضای کابینه پیشنهادی سابقه تحصیل در غرب دارند، این سابقه تا زمانی که در شخصیت این افراد تاثیر نگذاشته باشد، بد نیست ولی متاسفانه این چهره‌ها از حضور در غرب تاثیر گرفته‌اند و نسخه‌هایی که برای اداره کشور ارائه می‌دهند نه بر اساس باورهای دینی و نه بر اساس باورهای بومی، بلکه بر اساس نسخه‌های نوشقار شده در غرب ارائه شده است.


رسایی افزود: در این افراد نوعی وادادگی در برابر غرب مشاهده می‌شود و به هیچ وجه روحیه مقاومت ندارند بلکه در برابر تهدیدها منفعلند، دو تن از اعضای معرفی شده در طول ماه‌های قبل در حال انجام امور اداری خود برای اقامت در کشورهای دیگر بودند، یکی از آنها در نوروز امسال با حضور در سفارت آمریکا در یکی از کشورهای منطقه برای اخذ گرین‌کارت مصاحبه می‌دهد.


وی متذکر شد: بنده هیچ وقت نگفتم که این فرد گرین‌کارت داشته است، در جلسه کمیسیون گفتم که این فرد برای اخذ گرین‌کارت از سفارتخانه یکی از کشورها مشاهده شده است.


رسایی افزود: روی حساس‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور چطور است که تحریم‌کنندگان ایران استقبال می‌کنند از اینکه کسی وزیر شود که مورد حمایت آنان است، برخی از وزرای پیشنهادی از سابقه مدیریتی برخوردار نیستند، برخی از وزرای پیشنهادی نیز سابقه ردصلاحیت در انتخابات مجلس و شوراها را دارند که نهاد ناظر آنها مجلس و شورای نگهبان بوده است آن هم نه در سال‌های قبل بلکه در این دو ماه گذشته آن هم نه یک بار، بلکه دو بار.


عضو مجلس با اشاره به برخی جلسات رییس‌کمیسیون اصل 90 با برخی از وزرای اقتصادی در مجامع عمومی، این اقدام وی را برنتابید و پشت تریبون رسمی مجلس از حضور در کمیسیون اصل 90 انصراف داد.


افشاگری جلالی درباره حمید رسایی
بعد از رسایی، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس در سخنانی به حمید رسایی شدیدا انتقاد کرد.


وی با اشاره به بخشهایی از سخنان رسایی درباره کاسبکاران فتنه و انتقاد رسایی از نطق صبح جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس در پاسخ گفت: بر اساس ماده 79 من 5 دقیقه اجازه پاسخگویی دارم. رسایی صریحا به نطق من اشاره کرد. تعجب می کنم آقای لاریجانی می گوید که 79 نیست. من از عبارت مشمئز کننده رسایی درباره رهبری انقلاب عذرخواهی میکنم و متاسفم که وی این عبارت را به ساحت مقدس رهبری وارد میکند و برای اهداف سیاسی خود حاضر است حتی از رهبری اینگونه خرج کند که نماینده و همکارش را تضعیف کند.


به گزارش فرارو،جلالی افزود: «در ایام فتنه من برای یک سخنرانی دعوت شدم به دانشگاه رشت. شب که در هواپیما نشستم دیدم عزیزی کنار من نشسته و گفت من فرمانده ناحیه اجتماعی رشت هستم. برادرزاده رسایی در فتنه دستگیر شد و رسایی پدر نیروی انتظامی را درآورد برای آزادکردنش. برادر عزیز اگر ما نجابت میکنیم و از روزنامه رنگی 7 صفحه ای تو حرف نمیزنیم و از پولهایی که به روزنامه تو کمک می شود حرف نمی زنیم. اگر بخواهیم مانند تو صحبت کنیم ادبیاتش را بلدیم. من 14 سال جبهه بودم الان اتوکشیده هستیم و در مجلسیم. شما با بیان و قلمتان و اجازاتی که دارید به همه بتازید ... اینکار را نکنید. به مصلحت نیست. امروز به دنبال اینیم که اگر اندک شکافی در بین حاکمیت و ملت بود با این رای پوشانده شود. من صبح گفتم فتنه و فتنه گر محکوم است. اما باید مر کلام رهبری را عمل کنیم. شما چه قدر افراد را به خاطر ساکتین فتنه زدید. شما چقدر آقای لاریجانی را زدید. خوب شد؟ شما خودزنی کردید و دیدید نتیجه انتخابات چه شد؟ مردم تفکر شما را برنمی‌تابند.»

 

۲۰ شهر اول بیکار کشور کدامند؟

Posted: 12 Aug 2013 03:17 AM PDT

جرس: پس از انتشار آمار جنجال برانگیز عملکرد ۸ ساله دولت های نهم و دهم در حوزه اشتغال زایی و بیکاری، نرخ بیکاری ۳۹۷ شهر کشور اعلام شد که بر اساس آن، فاصله بیکاری در بین شهرهای کشور به ۴۸.۸ درصد رسید.


به گزارش مهر، نرخ بیکاری و وضعیت ۳۹۷ شهرستان کشور که بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آمارهای جنجال برانگیز عملکرد ۸ ساله دولت ارائه شد.

بشاگرد؛ بیکارترین شهر کشور
بررسی آمارهای مربوط به ۳۹۷ شهرستان کشور نشان می دهد که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد به میزان ۵۳.۲ درصد و بالاترین نرخ بیکاری کشور است. همچنین شهر جوانرود با ۴۶.۹ درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با ۴۴.۸ درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور است.

۲۰ شهر اول بیکار
مسجد سلیمان با ۴۳.۴ درصد، ایرانشهر ۴۳.۲، زابل ۴۳ درصد، سیب و سوران با ۳۸.۸ درصد، باوی با ۳۷.۷ درصد، هیرمند با ۳۷.۳، دشت آزادگان ۳۶، زهک با ۳۵.۹ درصد، شادگان با ۳۵.۹ درصد، اندیمشک با ۳۴.۲ و خرامه با ۳۱.۸ درصد جزو ۲۰ شهر بیکار اول کشور محسوب می شوند. مریوان با ۳۰.۶ درصد، سرپل ذهاب ۳۰.۴، اندیکا ۳۰.۳، پاوه ۳۰.۲ درصد، خرمشهر با ۳۰.۲ و سرباز با ۳۰ درصد در گروه ۲۰ شهر اول بیکار کشور قرار دارند.

۲۰ شهر دارای بهترین وضعیت بیکاری
در بین ۳۹۷ شهر کشور، نرخ بیکاری در ۲۰ شهر کشور کمترین میزان در بین تمام شهرهای کشور است. بر اساس آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در مه ولات ۴.۸ درصد، بستان آباد ۴.۸، ایجرود، شبستر و خنداب ۴.۷ درصد، بشرویه ۴.۶ درصد و تیران و کرون نیز ۴.۵ درصد است.

همچنین نرخ بیکاری در شهر انار ۴.۵ درصد، خداآفرین ۴.۳ درصد، آران و بیدگل و ماهنشان ۴.۲ درصد، طارم ۴، جوین و سربیشه ۳.۹ درصد، کنگان ۳.۸، بجستان ۳.۶ درصد، خوشاب ۳، خور و بیابانک ۲.۷ درصد، خلیل آباد ۲.۵ درصد، سرایان ۲.۲ و ابوموسی ۱.۲ درصد است.

وضعیت بیکاری در مراکز استان ها
در میان شهرستان های کشور، نرخ بیکاری در برخی از مراکز استان ها نیز جالب توجه است. نرخ بیکاری در خرم آباد ۲۹ درصد، زاهدان ۲۵.۵ درصد، رشت ۱۶.۶، کرج ۱۷.۱ درصد، شیراز ۱۷.۹، بندرعباس ۱۵.۵ شهرکرد ۱۵.۴ درصد، اصفهان ۱۴، کرمان ۱۴.۳، اراک ۱۵.۴، تهران ۱۳.۵ و زنجان نیز ۱۳.۲ درصد است. بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری در قزوین ۱۳.۲ درصد، ساری ۱۲.۸، مشهد ۱۰.۸، کرمانشاه ۲۳.۸ درصد و در شهر اردبیل نیز ۱۴.۷ درصد اعلام شد.

فاصله نرخ بیکاری در شهرها ۴۸.۸ درصد
به صورت کلی، برررسی ها نشان می دهد در حال حاضر فاصله نرخ بیکاری در بیکارترین شهر کشور به میزان ۵۳.۲ درصد با ابوموسی با نرخ بیکاری ۱.۲ درصد به میزان ۴۸.۸ درصد است.
فاصله حدود ۴۹ درصئدی نرخ بیکاری در شهرهای کشور نشان دهنده توزیع نامتوازن فرصت ها در کشور از سویی و توسعه نیافتگی مناطقی از کشور به لحاظ بهره مندی از صنعت، کارخانجات و تولید است.

۲۵ شهر زیر ۵ درصد و ۲۸۱ شهر بالای ۱۰ درصد بیکاری
۲۸۱ شهر از مجموع ۳۹۷ شهر کشور دارای نرخ بیکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد است و تعداد شهرهای با نرخ بیکاری تک رقمی ۱۱۶ شهر است. همچنین تعداد شهرهای دارای نرخ بیکاری زیر ۵ درصد که نشان دهنده وضعیت مناسب آن شهرها به لحاظ وجود فرصت های شغلی برای کارجویان است تنها ۲۵ شهر کشور اعلام شد.

تجمع معلمان پیش دبستانی و شرکتی مقابل مجلس

Posted: 12 Aug 2013 02:56 AM PDT

جرس: جمعی از معلمان پیش دبستانی و شرکتی در اعتراض به وضعیت شغلی خود مقابل مجلس تجمع کردند.

 

به گزارش خانه ملت، جمعی از معلمان پیش دبستانی و شرکتی آموزش و پرورش امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 

بر این اساس اعتراض آنان به اخراج و قطع همکاری با آموزش و پرورش بود که طی دوره وزارت حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش رخ داد.

 

خواسته معلمان پیش دبستانی و شرکتی معترض آموزش و پرورش بازگشت به کار خود، انعقاد قرارداد کاری براساس قانون وزارت کار، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنهاست

از پیغام رییس دستگاه قضا به مجلس تا چماق لری یک نماینده

Posted: 12 Aug 2013 02:37 AM PDT

حاشیه های اولین جلسه رای اعتماد
جرس: اولین جلسه رای اعتماد به هجده وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در مجلس برگزار شد و با حاشیه هایی نیز همراه بود.

 


به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ساعت 8:10 دقیقه و با ورود وزرای پیشنهادی آغاز شد.

 

 


علاوه بر هجده وزیر پیشنهادی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون سرمایه انسانی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و همچنین حسین فریدون، صادق، موسی‌پور، موسی قربانی، سیدحسین هاشمی و علی عسگری نیز در بین تیم همراه رییس‌جمهور به مجلس آمدند.

 

 


در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اسامی موافقان و مخالفان کلیات برنامه و خط مشی دولت یازدهم به قید قرعه اعلام شد.

 

 


نکته جالب توجه در این میان ثبت‌نام 148 نفر برای موافقت با برنامه دولت حسن روحانی و ثبت‌نام هجده نفر برای مخالفت با برنامه دولت بود.

 

 


حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دقایقی بعد از آغاز جلسه وارد صحن علنی مجلس شد و در سخنرانی یک ساعت و 23 دقیقه‌ای خود ضمن تبیین برنامه دولتش، از تک تک هجده وزیر پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا دفاع کرد.

 

 


وی در اظهارات خود هجده وزیر پیشنهادی را از دلسوزان نظام، مطیعان رهبری و آماده فداکاری برای کشور عنوان کرد و گفت که در انتخاب وزرا مشکلات واقعی کشور و توانمندی بالفعل افراد را مدنظر قرار داده است.

 

 


روحانی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که برخی می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است، اگر امنیتی به معنی فهم امنیت و دفاع از امنیت ملی است همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنند.

 

 


رییس‌جمهور در ادامه، زنگنه وزیر پیشنهادی نفت را از بهترین‌ها و بهترین در حوزه نفت معرفی کرد.

 

 


او همچنین نعمت‌زاده را پدر صنعت و پدر پتروشیمی خواند و گفت که کسی می‌گفت آقای نعمت‌زاده سنش بالاست و فرد دیگری می‌گفت قلب ایشان همان‌قدر جوان است، ما هم همین را می‌گوییم.

 

 


رییس‌جمهور محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه را از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و بهترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه در شرایط امروز معرفی کرد.

 

 


روحانی چند بار در خلال سخنانش وقت باقیمانده‌اش را از هیات رییسه سوال می‌کرد و وقتی علی لاریجانی خطاب به وی گفت که شما آهسته صحبت می‌کنید و زمان زود می‌گذرد گفت ما تسلیم زمان هستیم.

 

 


رییس‌جمهور یک ساعت و 23 دقیقه از وقت دو ساعت و نیمه خود را سخنرانی کرد و گفت که باقی سخنانش را به بعد از اظهارات موافقان و مخالفان موکول خواهد کرد.

 

 


بعد از دفاع رییس‌جمهور از برنامه و اصول کلی دولت و وزرای پیشنهادی، علی لاریجانی رییس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: مخالفین مخالفت و موافقین موافقت کنند تا مکشوف باشد که افراد راجع به چه صحبت می‌کنند.

 

 


در زمان سخنان رییس‌جمهور و همچنین پس از آن در هنگام اظهارات نمایندگان مخالف و موافق برنامه دولت یازدهم، نمایندگان مجلس در جمع‌های چند نفره به رایزنی درباره کابینه مشغول بودند تا جایی که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی چندین بار از نمایندگان خواست تا بر صندلی‌های خود مستقر شوند و این موضوع تذکر احمد توکلی نماینده مجلس برای حفظ نظم جلسه را به دنبال داشت.

 

 


حسن روحانی در زمان سخنرانی خود با اشاره به صحبت‌های نمایندگان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند گوش‌شان به تریبون است. من خودم مجلسی هستم و به این موضوع عادت دارم.
بعد از استقرار حسن روحانی بر صندلی نیز نمایندگان تک تک با وی مشغول کپ و گفت شدند.

 

 


حتی برخی نمایندگان فرصت را برای گرفتن عکس یادگاری با روحانی غنیمت دانستند.

 

 


با اتمام سخنان رییس‌جمهور، ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس نتایج قرعه‌کشی در مورد صحبت‌های مخالفان و موافقان هر یک از وزرا را اعلام کرد.

 

 


در ادامه حاجی دلیگانی، بخشایش، عطاالله حکیمی، بزرگواری، بذرپاش به عنوان مخالف برنامه و اصول کلی خط مشی دولت یازدهم و احمد شوهانی، کاظم جلالی، جلیل جعفری، یونس اسدی و جعفرزاده به عنوان موافق سخنرانی کردند و قرار شد ادامه صحبت‌های موافقان و مخالفان به جلسه بعدازظهر موکول شود.

 

 


علی‌محمد بزرگواری در مخالفت خود با برنامه دولت اظهاراتی مطرح کرد که با واکنش یونس اسدی موافق برنامه دولت مواجه شد.

 

 


بزرگواری در اظهارات خود گفت که حسن روحانی نباید به چاپلوسان اهمیت دهد، کسی که تا دیروز دست احمدی‌نژاد را می‌بوسید امروز چه حرف‌ها می‌زند.

 

 


وی همچنین گفت که هر وزیری بخواهد به منطقه من نگاه ویژه نداشته باشد با چماق لری با وی برخورد می‌کنم، من لرتبار هستم آقای روحانی عزیز.

 

 


رییس مجلس در واکنش به این اظهارات وی گفت که حتما گفتن روحانی عزیز بعد از چماق هم خیلی مزه دارد.

 

 


وی همچنین گفت: اگر زنگنه وزیر شود باز آن آقازاده دله دزد مهدی هاشمی میدان‌دار می‌شود.

 

 


علی لاریجانی در واکنش به اظهارات وی گفت که باید راجع به برنامه دولت صحبت شود نه اینکه اسم افراد برده شود و مساله درست شود.

 

 


یونس اسدی نیز در تذکری بعد از سخنان بزرگواری چاپلوس گفتن به یک نماینده را عین بی‌تقوایی دانست و گفت که وی دستمال‌کش دولت قبل بوده است.

 

 


رییس مجلس نیز گفت که بیان هیچ کدام از این کلمات در مجلس خوب نبوده است.

 

 


وی همچنین در پایان جلسه از نمایندگان خواست تا در نقد و بررسی وزرا از طرح مطالبی که متضمین توهین به دیگران است پرهیز کنند.

 

 


غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در موافقت با برنامه دولت یازدهم، اشعار سروده رحیم زارع نماینده آباده را در مورد حسن روحانی خواند که تشویق برخی نمایندگان را به دنبال داشت.

 

 


لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت با کلام آقای جعفرزاده بحث‌ها شیرین‌تر شد.

 

 


لاریجانی همچنین از پیغام رییس قوه قضاییه به مجلس خبر داد و گفت که آملی لاریجانی در مورد دو موضوع نقل شده در جلسه علنی امروز (دوشنبه) پیغام داده و گفته که پیشنهاد پورمحمدی برای وزارت دادگستری طبق قانون بوده است و نه سهمیه آملی لاریجانی در کابینه.

 

 


رییس مجلس همچنین به نقل از رییس دستگاه قضا گفت که خلاف قانون بودن تصمیم معاون اول رییس‌جمهور نظر شخصی رییس دیوان عدالت اداری بوده و به معنای رد مصوبه معاون اول و بخشنامه وی تلقی نمی‌شود زیرا هیات عمومی دیوان عدالت باید در این باره نظر دهد.

 

 


علی لاریجانی در پایان جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس را تا ساعت 14 تعطیل کرد تا نمایندگان مجددا در نوبت بعدازظهر بررسی اصول کلی و خط مشی دولت یازدهم را ادامه دهند.

 


انتقاد از سهم خواهی

به گزارش فرارو، احمد بخشایش به عنوان یکی از مخالفان کابینه با انتقاد از برخی سهم خواهی ها تاکید کرد:”نظام‌های دنیا به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، نظام‌های ریاستی که فصل‌الخطاب با رییس‌جمهور است، مثل آمریکا؛ نظام‌های پارلمانی که فصل‌الخطاب با پارلمان است مثل ترکیه و نظام ایران که نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است.ما به این مساله می‌رسیم که آقای رییس‌جمهور فرمودند حقوقدان هستند، کابینه ایشان به یک شرکت سهامی عام بیشتر شبیه است، هر یک از افراد در کابینه ایشان سهمی گرفته‌اند مثلا آقای آخوندی سهم آقای ناطق نوری، آقای پورمحمدی سهم آیت‌الله آملی لاریجانی، آقای حجتی هم سهم عبدالله نوری است.”


وی ادامه داد:”کاین چه پیوند و سیمانی است که در آینده می‌خواهد دولت را مستحکم نگه دارد، دولتی که باید شفاف و شیشه‌ای باشد، دولتی که باید از پشت آن همه چیز را دید.آقای روحانی دولت شما دولت کارگزار شماره دو است همان که منتج به دولت احمدی‌نژاد شد، شما در مصاحبه‌هایتان بالاترین نقد را به او وارد کردید، آیا نباید گفت کابینه شما بر مبنای گذشته و چراغ راه آینده است؟ همان راه را طی می‌کند.در دولت‌های هاشمی و خاتمی ۵۰۰ نخبه داشتیم، شما هم از همان نخبه‌ها استفاده کردید پس این چه استفاده‌ای از نسل‌های بعدی و چرخش نخبگان است؟ آیا جوانگرایی نباید در کابینه شما سهم داشته باشد؟ سهم جوانان کجاست؟”


وی اضافه کرد:”سن این دولت به طور متوسط ۶۲ سال است، دولت شما دولت سالمندان است. شما فقط اصل ۴۴ قانون اساسی را در نظر گرفته‌اید و آمال و آرزوهای خود را به جای مجلس گذاشتید و فکر می‌کنید باید جای مجلس را بگیرید.”