جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جلایی‌پور: چالش اعتدال گرایی زنده شدن دوباره افراطی گرایی است

Posted: 28 Aug 2013 09:36 AM PDT

جرس: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران چالش اعتدال گرایی در جامعه سیاسی ایران را زنده شدن دوباره افراطی گرایی عنوان کرد.

 

به گزارش ایلنا، “حمیدرضا جلایی‌پور” در همایش ملی تبیین و مفهوم اعتدال که در محل مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد؛ به مشی و گفتمان اعتدالی در جامعه سیاسی ایران اشاره کرد و گفت: افراد و گروه‌هایی که اعتدال سیاسی را دنبال می‌کنند در واقع نمی‌خواهند کسی را آزار دهند یا برنجانند.

 

وی با اشاره به اینکه اعتدال‌گرا‌ها دنبال سازش و توافق و نه درگیری هستند، افزود: مواجهه اعتدال‌گرا‌ها با مسائل جامعه نه اصلاح طلبی و نه انقلابی‌گری است. به این معنا که به دنبال دگرگونی نهادهای جامعه ازجمله نهاد خانواده و مذهب نیستند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اعتدال‌ گرا‌ها با افرادی که مخالف نظر آن‌ها باشند کنار می‌آیند و نمی‌خواهند که ریشه‌شان را بزنند.

 

جلایی‌پور با تاکید بر اینکه اعتدال در برابر مشی افراطی‌گری قرار می‌گیرد، افزود: اگر چه ممکن است افرادی خوب و مومن دارای مشی افراطی‌گری را دنبال کنند اما در پیش گرفتن چنین مشی‌ای آثار و پیامدهایی را برای جامعه به دنبال دارد.

 

وی به برخی از ویژگیهای افراطی‌گری اشاره کرد و افزود: افراط گرا‌ها به پیامدهای اعمال خود نسبت به وضع مردم توجهی ندارند و به عبارتی در ایجاد سازگاری بین اهداف و مسائل آن بی‌دغدغه هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه افراط گرا‌ها دغدغه معیار هم ندارند، افزود: حقوق بشر برای آن‌ها مهم نیست و تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد این است که فکری که دارند عملیاتی کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: افراط گرا‌ها اگر بتوانند مخالفان خود را محو می‌کنند.

 

جلایی‌پور با اشاره به اینکه مشی سیاسی اعتدالی با مشی سیاسی اصلاح طلبی و محافظه کاری روشن اندیش همپوشانی دارد، افزود: اعتدال گرایی نسبت به اصلاح طلبی تاریخی‌تر و قدیمی‌تر است و از همین رو می‌گویند تبار اصلاح طلبی اعتدال گرایی قدیم است.

وی تصریح کرد: مشی اصلاح طلبی و اعتدال گرایی نظر خاصی به عقلانیت دارند. به این ترتیب که عقلانیت اصلاح طلبان تحت تاثیر عقلانیت ابزاری و علمی است اما عقلانیت اعتدال گرایی وسیع‌تر است.

 

به گفته جلایی‌پور؛ اعتدال گرا‌ها در عمل ترکیبی از اصلاح طلبان و محافظه کار روشن اندیش هستند.

وی در ادامه به سخنرانی‌های روحانی اشاره کرد و افزود: روحانی در اظهارات خود منش و مشی اعتدالی را به نمایش گذاشت.

 

وی به افراطی‌گری‌ها درطول ۸ سال گذشته و خسته شدن و نارضایتی مردم از این برخورد‌ها اشاره کرد و افزود: روحانی در حالی رای مردم را از آن خود کرد که گفتمان اعتدالی را خیلی توضیح نداده بود. که این موضوع را باید در ائتلاف نانوشته اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو در حمایت از روحانی ائتلاف نانوشته کردند و بعد گفتمان اعتدال تبیین شد. چنانچه در دوره آقای خاتمی هم همین طور بود و ایشان تا مدتی اسم اصلاحات را نمی‌آوردند.

جلایی‌پور در ادامه رد صلاحیت رفسنجانی در انتخابات اخیر را اوج افراطی‌گری دانست و افزود: اینکه چرا نتوانستند با روحانی چنین برخوردهایی کنند به این دلیل است که جامعه سیاسی این را به افراط گرا‌ها تحمیل کرد. عقلا نیز رای مردم را خواندند که باید در این زمینه از آن‌ها تشکر کرد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به چالش‌هایی که اعتدال گرایی در آینده با آن‌ها روبرو خواهد شد، افزود: اعتدال گرایی در سایر زمینه‌ها پیش خواهد رفت اما چالش اساسی آن زنده شدن دوباره افراطی گرایی است.

 

جلایی‌پور با اشاره به اینکه افراطی گرایی مافیای سیاسی نیست بلکه پایگاهش بخشی از دولت پنهان است، افزود: کار روحانی این است که افراطی گرایی را مهار کند. در غیر این صورت نمی‌تواند و کار‌ها پیش نمی‌رود و موج نارضایتی مردم دوباره برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه دولت اعتدال گرایی عقبه اجتماعی دارد، افزود: این عقبه اجتماعی‌‌ همان ائتلاف بین اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو است که باید این را حفظ کند.

 

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو باید انسجام پیدا کنند، افزود: آن‌ها باید رسانه داشته باشند تا دیده شوند. زیرا نیرویی هستند که دولت اعتدال گرا کار خود را با آن‌ها پیش خواهد برد.

آژانس: ایران یک هزار سانتریفوژ جدید نصب کرده است

Posted: 28 Aug 2013 09:36 AM PDT

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز چهارشنبه، ششم شهریور منتشر شد، اعلام کرد ایران با نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

 

این گزارش همچنین می‌گوید، جمهوری اسلامی تولید سوخت برای راکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است.


به گزارش رادیو فردا، با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان داده است ذخایر هسته‌ای حساس ایران رشد اندکی داشته است.

 

رویترز می‌نویسد این میزان از «خط قرمزی» که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست عمومی سازمان ملل متحد ترسیم کرده بود، کمتر است.

 

ایران به‌واسطه‌ فعالیت‌های هسته‌ای خود و سوءظن‌هایی که نسبت به ماهیت آن وجود دارد، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است. اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، امیدها برای حل این مناقشه هسته‌ای افزایش یافت.

 

آقای روحانی بر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها تاکید دارد و می‌گوید که تهران آماده شفاف‌سازی برنامه اتمی خود است.


ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی اتمی

در همین حال گزارش‌ها حکایت از توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر ادامه مذاکرات دارد.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که دور بعدی این مذاکرات روز جمعه، پنجم مهر در وین برگزار می‌شود، شهری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن مستقر است.

 

در مجموع، این یازدهمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اوایل سال ۲۰۱۲ و اولین آنها از زمانی است که حسن روحانی دولت ایران را در اختیار گرفته است.

 

این نشست‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده و به هیچ توافقی میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر نشده است.

 

یکی از مسائل عمده مورد اختلاف میان طرفین پایگاه نظامی پارچین است، جایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به انجام آزمایش‌های مرتبط با فعالیت هسته‌ای در آن مشکوک است و قصد بازرسی از آنجا را دارد، اما ایران ضمن رد این اتهام اجازه دستیابی به سایت پارچین را نیز به بازرسان بین‌المللی نمی‌دهد.

در همین حال موسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌المللی که اخبار هسته‌ای ایران را رصد می‌کند گزارشی درباره پایگاه پارچین منتشر کرده که می‌گوید بخش‌های عمده‌ای از این پایگاه «آسفالت شده است»، امری که می‌تواند به نگرانی‌های یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دامن بزند.

 

آقای آمانو پیش از این نسبت به آن‌چه «پاکسازی» پایگاه پارچین از مستندات می‌خواند، هشدار داده بود، اما ایران بحث «پاکسازی» این پایگاه را رد می‌کند.

 

اکنون بار دیگر نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این پایگاه به بحث خواهند نشست در حالی که علی‌اصغر سطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس جای خود را به رضا نجفی از چهره‌های مورد اعتماد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جدید ایران داده است.

 

آقای ظریف نیز مانند حسن روحانی بر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران و متعاقب آن لغو تحریم‌های بین‌المللی تاکید می‌کند.
 

بازجویی از یک مقام ارشد دولت دهم آغاز شد

Posted: 28 Aug 2013 05:25 AM PDT

مطهری: من هم خبر بازداشت رحیمی را شنیده ام
جرس: یک مقام ارشد دولت دهم به‌علت ارتباط با پرونده بیمه ایران تحت بازجویی قرار گرفت. همزمان علی مطهری از بازداشت محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد خبر داد.

 

بازجویی و تحقیقات از یک مقام ارشد دولت دهم در خصوص ارتباط با پرونده اختلاس از بیمه ایران، آغاز شده است و برخی منابع از احتمال صدور قرار بازداشت خبر داده‌اند.

 

این در حالی است که با وجود تشکیل پرونده بیمه ایران و محاکمه بیش از 50 متهم این پرونده، پرونده این فرد تاکنون و با گذشت چند سال همچنان در دادسرا قرار دارد.

 

من هم شنیده ام

همزمان علی مطهری با اشاره به انتشار خبر بازداشت معاون اول دولت دهم گفت: بنده هم اخباری دال بر بازداشت رحیمی شنیده‌ام.

روحانی سه اولویت اقتصادی کشور را اعلام کرد

Posted: 28 Aug 2013 05:25 AM PDT

جرس: رئیس جمهور با تشریح سیاست های دولت در ابعاد داخلی و خارجی، 3 اولویت اقتصادی کشور را اعلام کرد و گفت: تأمین کالاهای اساسی مردم، تأمین منابع یارانه نقدی و تلاش برای افزایش تولید نفت و گاز، 3 اولویت دولت در بخش اقتصادی است.

 

به گزارش مهر، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی به بیان رویکردهای داخلی و خارجی دولت یازدهم، شرایط کنونی کشور و همچنین شرایط منطقه و بین المللی پرداخت.

 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش دولت یازدهم، بهره گیری از تجربیات و موفقیت های دولتهای گذشته و در عین حال درس آموزی از برخی ناموفقیت های دولتهای قبل است، افزود: رویکرد دولت در عرصه سیاست داخلی، ایجاد امنیت لازم در همه ابعاد، برای آرامش جامعه و تحقق حقوق شهروندی مردم است.

 

روحانی یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم را ایجاد وفاق و انسجام و همدلی در عرصه اجتماعی، کاهش شکافها و استفاده از ظرفیت های همه دلسوزان و پابندان به «انقلاب، راه امام و خط رهبری» دانست و خاطرنشان کرد: بواسطه حماسه سیاسی 24 خرداد، اعتماد و امید مردم که بزرگترین سرمایه برای قدرت و امنیت ملی است، افزایش پیدا کرده و دولت مصمم به حفظ و افزایش این اعتماد و امید است.

 

رئیس جمهور در بیان رویکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، به دخالتهای بیگانگان و شرایط پرآشوب منطقه اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی کشور ایران دارای ثبات و آرامش و امنیت ملی به معنی واقعی کلمه است، اما دشمن تلاش دارد تا با فشارهای سیاسی و اقتصادی، بر جامعه و مردم تأثیرگذار باشد.

روحانی تأکید کرد: با وجود این فشارها، ملت ایران نشان داده است که در مقابل تحریم ها ایستادگی خواهد کرد و از حقوق مسلم خود صرفنظر نخواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: اگرچه تحریم ها، مشکلاتی را برای زندگی مردم بوجود آورده است اما این فشارها، تنفر تاریخی مردم را به کشورهایی که این تحریم ها را اعمال می کنند بویژه غرب، عمیق تر خواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت به صراحت به جهان اعلام کرده که باید در قبال ملت ایران، بجای زبان تحریم، از زبان تکریم استفاده شود.

وی افزود: دولت در عرصه بین المللی، همزمان، از زبان همزیستی مسالمت آمیز و زبان مقاومت و ایستادگی استفاده خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین گزارشی از شرایط کشور بیان کرد و گفت: مشکلات ناشی از فشارهای اقتصادی موجب شده است که بخشهای مختلف کشور از جمله بانک ها و بنگاههای تولیدی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

روحانی با اشاره به محقق نشدن بخشی از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی امسال، افزود: بر همین اساس دولت، تلاش دارد تا در اصلاحیه بودجه 92، راهکارهای جدیدی برای خروج از شرایط فعلی در نظر بگیرد.

رئیس جمهور، تأمین کالاهای اساسی مردم، تأمین منابع یارانه نقدی و تلاش برای افزایش تولید نفت و گاز را سه اولویت دولت در بخش اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی دولت موظف شده است در مدت 15 روز، موانع پیش روی رونق اقتصادی را شناسایی و سپس راه حل های کوتاه مدت برای عبور از این موانع را ارائه کند.

روحانی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی، در هفته دو جلسه نیز به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود.

وی تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و پیچیدگی ها، دولت به آینده کاملاً امیدوار و به حل مشکلات مصمم است.

 

پیشنهاد محرمانه نفتی عربستان به روسیه

Posted: 28 Aug 2013 05:25 AM PDT

جرس: نشریه معتبر پلاتس جزییات دیدار بین رییس‌جمهور روسیه و رییس اطلاعات عربستان سعودی را درباره‌ مسائل انرژی جهانی، ایران و سوریه منتشر کرد.


به گزارش ایسنا، جزییات دیدار بین ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و شاهزاده بندر بن سلطان رییس اطلاعات عربستان که در پایان ماه ژوییه انجام شد حاکی از این است که عربستان پیشنهاد کرده که دو کشور یک استراتژی واحد در زمینه‌ عرضه و قیمت جهانی نفت را در پیش بگیرند.


کرملین برگزاری این دیدار را تایید کرده اما هیچ یک از دو طرف جزییات آن را فاش نکرده‌اند. این درحالی است که در هفته‌های اخیر بخش‌هایی از این گفت‌وگو در رسانه‌های روسی درز کرده است. پلاتس نوشت: روزنامه السفیر-چاپ لبنان- جزییاتی از این دیدار از جمله پیشنهاد عربستان درباره‌ نفت را منتشر کرده است. این روزنامه لبنانی نوشت: شاهزاده بندر پیشنهاد همکاری در بخش نفت و گاز را در ازای کاهش حمایت روسیه از سوریه ارائه داده است.


گزارش‌ها حاکی از این است که رییس اطلاعات عربستان در این دیدار گفته است بیایید یک استراتژی واحد روسی - سعودی درباره‌ موضوع نفت داشته باشیم. هدف از این استراتژی توافق در زمینه‌ قیمت و میزان تولید نفت برای ثابت‌ نگه‌داشتن قیمت آن در بازار‌های جهانی است. این روزنامه لبنانی به نقل از شاهزاده بندر بن سلطان نوشت: ما منافع قابل توجه روسیه در بخش نفت و گاز در دریای مدیترانه از طریق لبنان و روسیه را درک می‌کنیم. هم‌چنین ما اهمیت خط لوله گاز روسیه به اروپا را می‌دانیم و علاقه‌مند به رقابت با آن نیستیم.


روزنامه السفیر هم چنین گزارش داد که ریاض پیشنهاد سرمایه‌گذاری در روسیه را مطرح کرده است. این شاهزاده سعودی گفته است: عربستان می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چند میلیارد دلاری در زمینه‌های مختلف در بازار روسیه داشته باشد. آنچه که مهم است رسیدن به تفاهمات سیاسی در خصوص برخی مسائل به ویژه سوریه و ایران است.


این در حالی است که پوتین در واکنش به این پیشنهادات گفته است این موضوعات باید در وزارتخانه‌های مرتبط دو کشور مورد مذاکره قرار بگیرد. گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از این است که بندر بن سلطان گفته که امیدوار است روسیه بداند که منافع مسکو و منافع کشور‌های حاشیه‌ خلیج فارس در مواجه با برنامه‌ هسته‌ای ایران یکسان هستند، اما پوتین گفته که روسیه حامی حق تهران برای داشتن انرژی هسته‌ای است.

رییس جمهور روسیه همچنین درباره‌ سوریه گفته است که موضع مسکو دراین باره تغییر‌ناپذیر است و مسکو معتقد است دولت سوریه بهترین سخنران از طرف مردم این دو کشور است. عربستان سعودی به شدت حامی شورشیان مخالف بشار اسد است اما روسیه برخلاف ریاض و کشور‌های غربی مخالف کاهش حمایت از دمشق است.

صدای طبل جنگ نفت را به ۱۱۷ دلار رساند

Posted: 28 Aug 2013 05:25 AM PDT

جرس: صعود پرسرعت و کم‌سابقه بهای نفت به دلیل گمانه زنی ها درباره حمله آمریکا به سوریه همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بر این اساس بهای نفت برنت پس از افزایش سه دلار و ۶۳ سنتی، مجددا بیش از سه دلار دیگر بالا رفت و از ۱۱۴ دلار و ۳۶ سنت به قیمت کم سابقه ۱۱۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. همزمان با افزایش نگرانیها مبنی بر دخالت غرب در امور سوریه و بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه که یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند، نفت برنت و نفت سبک آمریکا هر دو با افزایش قیمت مواجه شده اند.

 

افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح طی شش ماه گذشته در شرایطی است که تحلیل‌گران دلایلی را برای اهمیت تحولات سوریه برای بازار‌های نفتی جهان ارائه دادند که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می‌شود. سوریه از اواخر سال ۲۰۱۱ تاکنون نفت صادر نکرده و یک تولید‌کننده بزرگ نفت و یا یک مسیر ترانزیتی مهم صادرات نفت و گاز نیست اما به گفته جولیان یسوپ تحلیلگر نفتی، نگرانی‌ها از این بابت است که با توجه به حمایت ایران از سوریه، دخالت غرب در سوریه باعث گسترده‌تر شدن مناقشات منطقه‌ای خواهد شد.

 

پیش از تحریم‌ها علیه سوریه این کشور روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت (تقریبا ۰.۴ درصد تولید جهانی) را تامین کرد و صادرات نفت این کشور به اروپا کمتر از ۱۵۰ هزار بشکه در روز بود و مهمترین شرکتهای نفتی فعال در این کشور شل و توتال بودند.

 

به گزارش رویترز، تولید نفت کنونی سوریه تنها ۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که تمام آن در داخل کشور پالایش می‌شود. این کشور هم‌اکنون با کمبود فرآورده‌های نفتی مواجه است و مجبور است آنها را از خارج وارد کند. فروش فرآورده‌های نفتی به سوریه هنوز مجاز است اگرچه بیشتر فعالان از تجارت با سوریه خودداری می‌کنند و این کشور مجبور به دریافت کمک از ایران شده است.

 

حلیما کرافت دیگر تحلیگر نفتی در موسسه بارکلی گفت: وضعیت امنیتی در عراق که در حال حاضر از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت در اوپک است به دلیل سوریه به شکل قابل توجهی وخیم شده است. کرافت گفت: بروز جنگ در سوریه هم‌چنین احتمال تشدید تنش‌ها در دیگر کشور‌های تولید‌کننده نفت در خاورمیانه که جمعیت قابل توجه شیعه دارند (نظیر عربستان و کویت) را به همراه خواهد داشت. پیچیده‌شدن بن‌بست در سوریه باعث کشیده شدن پای دیگر بازیگران بزرگ در این درگیری نظیر حمایت روسیه از بشار اسد خواهد شد.

 

آمریتا سن دیگر تحلیگر نفتی گفت: سوریه در خط مقدم یک جنگ نیابتی بین قدرت‌های منطقه‌ای قرار دارد و حمایت از یک گروه یا گروه دیگری در این کشور تا حد زیادی در حال کشیده شدن به اختلاف نظر بین ایران، عربستان، روسیه و کویت است. جاکوب افزود: سوریه می‌تواند خطری برای صادرات نفت از عراق و جمهوری آذربایجان باشد. وی گفت: خلیج اسکندرون در ترکیه که در چند مایلی مرز سوریه قرار دارد یک مسیر صادراتی مهم نفت از عراق و جمهوری آذربایجان است. وی برآورد کرد که نفت صادراتی از این خلیج روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه(یک درصد کل تولید جهانی) است.

خودسوزی و مرگ یک دختر ۲۳ ساله در ملاء‌عام

Posted: 28 Aug 2013 05:05 AM PDT

جرس: یک خبرگزاری محلی، از خودسوزی یک دختر ۲۳ ساله در خیابان دادگستری شهر «نوشهر» در استان مازندران خبر داد.

 

 

به گزارش تارنمای «بلاغ»،  این دختر صبح روز سه‌شنبه (پنجم شهریور) با تینر نقاشی مقابل چشم مردم خود را به آتش کشید.

 

 پس از انتقال پیکر نیمه‌جان این دختر ۲۳ ساله به بیمارستان٬ تلاش پزشکان برای نجات وی بی‌نتیجه مانده و وی جان خود را از دست داده است.

 

پیکر این دختر به پزشکی قانونی نوشهر منتقل شده و پرونده‌ای در این زمینه در کلانتری ۱۱ این شهر تشکیل شده است.

 

طی سالهای اخیر، طیف وسیعی از زنان و دختران و جوانان، به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی، خود را به آتش کشیده اند.
 

عارف: حصر موسوی و کروبی با ابتکار عمل رئیس‌جمهور حل شود

Posted: 28 Aug 2013 05:04 AM PDT

جرس: محمدرضا عارف با اشاره به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای برای اختلاف‌افکنی میان شخصیت‌های اصلاح‌طلب، هشدار داد که مجموعه اصلاح‌طلبان باید هوشیار باشند و در دام اینگونه فضاسازی‌ها قرار نگیرند.



به گزارش ایسنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای جبهه اصلاحات، با بیان اینکه "نتیجه‌ای که با تلاش مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری حاصل شد، پیروزی تفکر اصلاحات را به نمایش گذاشت"، گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری با وجود بی‌مهری‌هایی که طی سالیان اخیر به آنها شده است در صحنه انتخابات مشارکت فعالی داشتند و نشان دادند راه اصلاح‌طلبی با تحریم و عدم مشارکت جداست و تفکر اصلاح‌طلبی ماندگار است و حذف‌شدنی نیست.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس نهم با وجود نظر برخی اصلاح‌طلبان، معتقد به مشارکت در انتخابات بودم؛ هرچند بخاطر کج‌سلیقه‌ای عده‌ای موانع زیادی بر سر کاندیداتوری برخی از دوستان گذاشته شد ولی نباید عقب‌نشینی می‌کردیم و عرصه را به رقیب واگذار می‌کردیم.

عارف با اشاره به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اصلاح‌طلبان خود را جزو بخش اصلی نظام می‌دانیم و نمی‌توانیم با انتخابات قهر کنیم بلکه باید در همه صحنه‌های سیاسی کشور حضوری فعال داشته باشیم. از این رو باید به فکر انتخابات مجلس آینده باشیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه "نباید به دنبال تشکلی واحد بود و بهتر است به تکثر در غالب همگرایی اعتقاد داشته باشیم"، خاطرنشان کرد: باید در فضای همگرایی و با هدفی مشخص و مشترک پیش برویم. پاسداری از تفکر اصلاح‌طلبی بسیار مهم است. برچسب زدن به برخی اصلاح‌طلبان و بدلی و غیر واقعی دانستن آنها با منش اصلاح‌طلبی همخوانی ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اظهارت برخی افراد حاضر در جلسه که نسبت به ترکیب کابینه دولت یازدهم اظهاراتی را مطرح کردند، گفت: دولت آقای روحانی به تازگی آغاز به کار کرده است و باید از قضاوت‌های عجولانه پرهیز کرد. باید به دولت فرصت داد و مطرح کردن برخی گلایه‌ها در سطح رسانه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه ممکن است حل برخی معضلات را با دشواری‌هایی رو به رو کند. ضروری است حمایت جدی و عملی از دولت آقای روحانی به عمل آید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به دغدغه برخی حاضران در جلسه درباره وضعیت برخی فعالان سیاسی زندانی و مساله حصر آقایان موسوی و کروبی، با آرزوی سلامتی برای آنها ابراز امیدواری کرد که مشکلات اینچنینی با تدبیر مقامات مسئول و ابتکار عمل رئیس‌جمهور محترم از طریق پیگیری از مراجع ذیربط حل شود.

بر اساس این گزارش، در این دیدار اعضای جبهه اصلاحات ضمن تقدیر از عملکرد عارف در انتخابات ریاست جمهوری، برای کمک به تشکیل حزبی فراگیر اعلام آمادگی کردند.

حضور «فاطمه هاشمی» به همراه برادرش در دادسرا

Posted: 28 Aug 2013 05:04 AM PDT

جرس: فاطمه هاشمی در شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد.

 

به گزارش ایسنا، فاطمه هاشمی در بدو ورود به دادسرای عمومی انقلاب تهران در رابطه با دلیل حضورش در دادسرا، گفت: حدود ساعت 11 امروز احضاریه‌ای به دست من رسید و به همین دلیل در دادسرا حاضر شدم.

 

وی گفت: در احضاریه دلیلی که برای احضار ذکر شده، صرفا ارائه پاره‌ای از توضیحات بود و مطلب دیگری نوشته نشده بود.

 

فاطمه هاشمی درباره اینکه چه چیزی می‌تواند دلیل احضارش باشد؟ گفت: فکر می‌کنم در رابطه با صحبت‌هایی که راجع به عدم مدیریت آقای لاریجانی در مجلس کرده‌ام احضار شده باشم.

 

مهدی هاشمی،‌ سیدمحمود علیزاده طباطبایی و هوشنگ پوربابایی نیز به همراه فاطمه هاشمی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاضر شدند.

انتقال حسین رونقی به بیمارستان به دلیل وخامت حال

Posted: 28 Aug 2013 04:49 AM PDT

جرس: سید حسین رونقی ملکی به دلیل وخامت حالش و خون ریزی معده و دستگاه گوارشی ظهر امروز به بیمارستان شهید مدرس اعزام و در بخش اورژانس بستری گردید.

 

به گزارش ندای سبز آزادی، سیدحسین رونقی از هجده مرداد ماه تاکنون در اعتصاب غذا بسر می برد، این در حالی است که وی به بیماری کلیه مبتلاست. در همین حال مادر این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی به حال فرزندش از هفته پیش اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است.

 

طی روز گذشته زندانیان سیاسی اوین در نامه ای بر وخامت حال این زندانی سیاسی شهادت داده و خواستار انتقال وی به بیمارستان شدند.

 

بر اساس خبری که امروز در صفحه شخصی حسین رونقی منتشر شد، مدارک بیماری حسین رونقی نیز به پزشک قانونی ارسال گردیده اما تا کنون از طرف مقامات قضائی به وی مرخصی داده نشده است.

 

سید احمد رونقی ملکی پدر حسین امروز اعلام کرد که از دادستان محترم تهران جناب آقای جعفری دولت آبادی خواهشمندم جهت نجات جان فرزندم دستورات لازم جهت مرخصی استعلاجی یا آزادی ایشان را صادر فرمایند تا تحت درمان قرار داده شود. وی همچنین تاکید کرد که هرچه به تلفن‌های دفتر پیگیری ویژه دادستانی محترم زنگ زدم هیچ پاسخی داده نمی‌شود. وی مجدداً هم تاکید کرد که اگر به وضعیت حسین رسیدگی نشود وی جانش را از دست خواهد داد.