جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اولین روز کاری وزیر راه و شهرسازی: : اگر لازم باشد  در سیاست‌های کلی تجدید نظر می کنیم

Posted: 17 Aug 2013 07:36 AM PDT

جرس: وزير راه و شهرسازي در نخستين روز كاري خود با بیان اینکه تغيير وزير فرصتي براي بررسي بدون تعصب و بازنگري در برنامه‌ها است، گفت: رفت و آمدها به مفهوم ناكارآمدي كسي و دليلي بر موفقيت فوق‌العاده فرد ديگر نيست.


به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندي كه امروز (شنبه) با استقبال علی نيكزاد در شوراي معاونان اين وزارتخانه حضور يافت، با اشاره به ارزيابي جدي از برنامه‌هاي در دست اجراي وزارت راه وشهرسازي تصريح كرد: از مديريت‌ها و كارآمدي آنها ارزيابي خواهم داشت و آنجا كه مديريتي كارآمد است ادامه مي دهيم و جايي كه سياستها و مديريت‌ها قوي نيست اقدامات موثري را انجام خواهيم داد.

وزير راه و شهرسازي با تشكر از فعاليت‌ها و خدمات آقاي نيكزاد در دوران وزارتش تاكيد كرد: درخواست مي كنم آقاي نيكزاد رهنمود‌هاي لازم خود را براي بهبود امور ارائه دهند.

وي اظهار داشت: بايد سياست‌ها و خط مشي كلي را مرور كنيم و اگر لازم است تجديد نظر كنيم و تغيير وزير فرصتي براي بررسي بدون تعصب و بازنگري در برنامه‌ها است و رفت و آمدها به مفهوم ناكارآمدي كسي و دليلي بر موفقيت فوق العاده فرد ديگر نيست.

آخوندي خطاب به معاونان و رؤساي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه بيان كرد: وزارت راه وشهرسازي وزارتخانه‌اي تخصصي است و افراد حرفه‌اي در آن شاغل هستند و دنبال كار حرفه‌اي مطابق با استانداردها هستيم.

وزير راه و شهرسازي گفت: توقعات مردم از حوزه راه و شهرسازي سنگين است و تلاش مي كنم از حوزه بهره‌بردار به خدمات ارائه شده نگاه كنم و بايد ببنيم شهروندان نگاهشان به خدمات ما چيست؟ و رضايت آنها تا چه حد كسب شده است؟

در ابتداي اين جلسه علی نيكزاد وزير سابق راه و شهرسازي با خير مقدم به آخوندي و آرزوي توفيق براي دولت تدبير و اميد، تصريح كرد: فردي متخصص به وزارت راه و شهرسازي ورود پيدا كرده است و دكتر آخوندي قبلا وزير مسكن و شهرسازي بوده‌اند و متخصص هستند و نگاه جديد دارند و بر مسائل جديد اشراف دارند.

وزير سابق راه و شهرسازي بيان كرد: در دولت نهم و دهم دو ميليون و ۱۲۰ هزار واحد مسكن توسط بنياد مسكن در روستاها و شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر شرع شد كه يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر توسط بنياد مسكن تحويل داده شده است.

وي اعلام كرد: در حوزه مسكن شهري دو ميليون و ۱۸۰ هزار واحد احداث شده است كه از اين تعداد يك ميليون و ۱۸۰ واحد به اتمام رسيده است و مابقي پيشرفت 70 درصدي دارد.

نيكزاد يادآور شد: اميدوارم در دولت يازدهم بحث كيفيت پروژه‌ها مدنظر قرار بگيرد. وزير سابق راه و شهرسازي تصريح كرد: با اتمام ۸ هزار كيلومتر راه آهن در دست ساخت تمامي استان‌ها به شبكه ريلي متصل مي‌شوند و كشورمان به خطوط ريلي تمام كشورها همسايه متصل مي‌شود.

وي در ادامه با معرفي تمامي اعضاي شوراي معاونان و وظايف كاري آنها تصريح كرد: از سازمان هواپيمايي كشوري درخواست كرده‌بودم كه در بحث ايمني به هيچ عنوان كوتاه نيايند و بر اين اساس بود كه سانحه‌هوايي نداشتيم.

نيكزاد در پايان تاكيد كرد: هيچ گاه حاضر به جدايي پژوهشكده حمل ونقل از وزارت راه وشهرسازي نبودم اما با پيگيري مصرانه با تصويب شوراي عالي اداري و هيات وزيران اين اقدام صورت گرفت. 

شعرهای منتشر نشده‌ی اخوان‌ثالث مجوز گرفت

Posted: 17 Aug 2013 07:36 AM PDT

جرس: فرزند مهدی اخوان‌ثالث از  صدور مجوز سروده‌های منتشر نشده‌ی پدرش وانتشار آندر قالب آخرین مجموعه شعر پدرش در ماه‌های آتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، زرتشت اخوان‌ثالث گفت: خوشبختانه سرانجام مجوز نشر مجموعه‌ی «سال دیگر ای دوست؛ ای همسایه» را گرفتیم. این مجموعه شعرهایی از اخوان ثالث را دربرمی‌گیرد که در هیچ کدام از کتاب‌های ایشان منتشر نشده است.

وی ادامه داد: برخی از این شعرها زمانی در مطبوعات منتشر شده بوده‌اند اما حتی خود اخوان نیز آن‌ها را فراموش کرده بود، بخشی از شعرهای این مجموعه هم از میان دست‌نوشته‌هایی که از پدرم به جا مانده است، استخراج شده است.

مدیر انتشارات زمستان ضمن بیان این مطلب که «سال دیگر ای دوست؛ ای همسایه» آخرین مجموعه‌شعری‌‌ست که به نام اخوان ثالث منتشر خواهد شد، اظهار داشت: این کتاب تقریبا 250 تا 260 صفحه خواهد داشت و مشغول انجام کارهای فنی و آماده‌سازی پیش از چاپ آن هستیم. با این اوصاف امیدواریم که این کتاب در نیمه‌ی دوم سال جاری منتشر شده و به دست علاقه‌مندان آثار اخوان ثالث برسد.

وی در رابطه وضعیت نشر سایر آثار نشر زمستان نیز گفت: کتاب تازه‌ای که تدارک انتشارش را می‌بینیم، کتابی‌ست تحت عنوان «همراه لحظه‌های گریزان». این کتاب مجموعه مقالاتی‌ست که دیگران در مورد اخوان، اشعار و زندگی‌اش نوشته‌اند. حتی خاطرات دوستان و نزدیکان نیز در این کتاب آمده که هرکدام به بیان زاویه‌ای خاص و تازه از شخصیت این شاعر نامی می‌پردازد.

زردشت افزود: مقالات این کتاب از سال 39 تا 89 نوشته شده‌اند و به زودی آن را برای اخذ مجوز به ارشاد خواهیم برستاد. امیدواریم این کتاب برای اخذ مجوز با مشکل روبرو نشود زیرا به جز بیان‌های ادبی و بررسی‌های شخصیتی، مطلبی در آن نیست.

مدیر نشر زمستان همچنین خبر داد: جلد سوم از مقالات زنده‌یاد اخوان‌ثالث نیز با نام «حریم‌ سایه‌های سرو» درحال آماده‌سازی است و احتمالا یکی دو ماه دیگر آن را برای مراحل اخذ مجوز به اداره‌ی کتاب وزارت ارشاد خواهیم فرستاد. کلیات اشعار پدرم نیز کتاب دیگری‌ست که مدت‌هاست در صدد انتشار آن بوده‌ایم اما از آنجایی که شعرهای منتشر نشده‌ی اخوان نیز باید به آن اضافه می‌شد، دست نگه‌داشتیم که خوشبختانه با مجوز گرفتن «سال دیگر ای دوست؛ ای همسایه»، رویه‌ی انتشار کلیات نیز آغاز شده است. 

ربیعی در نخستین روز کاری اش:  تصمیمات غیرقانونی ابطال می شود‎

Posted: 17 Aug 2013 06:51 AM PDT

 جرس: علی ربیعی در نخستین روز كاری‌اش به عنوان وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، در جمع خبرنگاران با تكرار وعده خود در هنگام دریافت رأی اعتماد مجلس، گفت: می‌خواهم لبخند را به لبان فرزندان کارگران بازگردانم. تلاش می‌كنم تا مطالبات کارگران، معلولان، مزدبگیران، مستمری بگیران و همه آنان که در قبال‌شان مسئولیت دارم را برآورده سازم.  

به گزارش ایلنا، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی كه پس از كسب رأی اعتماد برای آغاز كارش به وزارتخانه آمده بود، در جمع خبرنگارانی كه به استقبالش آمده بودند اظهار داشت: پس از صحبت با آقای عباسی (وزیر سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعی) در رابطه با برخی تصمیمات اتخاذ شده این وزارتخانه به خصوص برخی تصمیمات مربوط سازمان تامین اجتماعی که حساسیت بیمه‌شدگان و نمایندگان مجلس را برانگخته است در این خصوص صحبت خواهم کرد.

ربیعی در این باره توضیح داد: در کمیسیون‌های مجلس حساسیت‌های نمایندگان در رابطه با برخی اقدامات انجام شده در سازمان تامین اجتماعی به من منتقل شد و قصد دارم در این رابطه با وزیر پیشین کار صحبت کنم.

وی با بیان اینکه قصد پیش داوری ندارم گفت: ابتدا صحت تمامی اقدامات انجام شده را از نظر قانونی بررسی خواهم کرد و پس از آن، چنان چه اقدامی غیرقانونی صورت گرفته بود در این خصوص اوضاع اقدام خواهم کرد.
ربیعی با بیان اینکه هر چه رفاه بیشتر تقویت شود جامعه بزرگ‌تر خواهد شد و در مقابل هر چه درآمد نفت تقویت شود، جامعه کوچک‌تر و دولت بزرگتری خواهیم داشت. امیدوارم در دولت تدبیر و امید بتوانم جامعه را تقویت کنم.
وی افزود: در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در حوزه‌های بهزیستی، تعاون و رفاه اجتماعی که از جمله موضوع‌های مهم کشور هستند نیز تحقیق و بررسی خواهم کرد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در خصوص «امنیت شغلی» كه به نگرانی كارگران تبدیل شده است گفت: امنیت شغلی معلول فضای کسب و کار و رونق تولید است و رونق تولید نیازمند سرمایه گذاری و تامین امنیت سرمایه است.

وی با یادآوری اینکه که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متشکل از ۳ وزارتخانه جداگانه است گفت: هر کدام از وزارتخانه‌ها مدیران و متخصصان با ظرفیتی دارد که حتما پس از بررسی‌های لازم از تجارب و تخصص آن‌ها استفاده خواهم کرد.
ربیعی با بیان اینکه من طرفدار کار هستم گفت: اگر کار وجود نداشته باشد کارگر نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند. بنابراین باید ابتدا کار به وجود آید تا بتوان در رابطه با حقوق کارگری و کارفرمایی صحبت کرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید «گفته می‌شود شما اولویت را به خانه کارگر می‌دهید» گفت: این حرف‌ها همه پیش داوری است و صحت ندارد.
وی با بیان اینکه من به عنوان مدرس دانشگاه مدیریت را نقد کرده‌ام گفت: امروز یک روز به خصوص است که ترجیح دادم که تنها و بدون همراهی هیچ کسی حتی دانشجویانم که مشتاق همراهی من بودند در اینجا حاضر شوم.
 

محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی شد

Posted: 17 Aug 2013 05:09 AM PDT

جرس: محمد علی نجفی با حکم رییس دولت تدبیر و امید، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی شد.  


به گزارش میراث فرهنگی سرانجام پس از اعلام 18 وزیر به مجلس برای گرفتن رای اعتماد، نوبت به تعیین معاون‌های دولت حسن روحانی رسید. امروز رئیس‌جمهور طی حکمی محمد علی نجفی را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد.



نجفی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته ریاضی آغاز و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه MIT آمریکا دریافت کرد. وی در دولت شهید محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی‌کنی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به‌عهده داشت و پس از آن نیز در دولت میرحسین موسوی در همین مسئولیت ابقا شد.



او در دولت اول و دوم سازندگی نیز وزیر آموزش و پرورش بود و در دولت اصلاحات نیز با حکم سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. از محمد علی نجفی به عنوان یکی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی نام برده می‌شود.



محمدعلی نجفی برای شرکت در سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت و توانست به شورای شهر تهران راه یابد اما در انتخابات شورای شهر چهارم، کاندیدا نشد.



محمد علی نجفی از جمله سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم بود که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی، نمایندگان مجلس به وی رای اعتماد ندادند.



نمایندگان مجلس روز پنج شنبه از مجموع 284 رأی مأخوذه، با 142 رای موافق، 133 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع به محمد علی نجفی رای اعتماد ندادند.



محمدعلی نجفی، در 23 دی 1330 در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند. پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد.ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.



مسئولیت نجفی بعد از ورود به ایران، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1359 به مدت یکسال بود. او با دکتر باهنر به عنوان معتمد وی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، وی در چندین دوره در دولت‌های دکتر باهنر، میر حسین موسوی و هاشمی رفسنجانی چندین دوره به عنوان وزیر آموزش وپرورش خدمت کرد. از مهمترنی اقدامات وی در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورشش، تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی، افزایش بی‌سابقه حقوق معلمان و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی است. 

طرح‌های آب‌رسانی روستاها نیمه تمام ماند

Posted: 17 Aug 2013 04:55 AM PDT

جرس: سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو از سهمیه بندی آب در چهار شهر کوچک و بسیاری از روستاها خبر داد و گفت: پس از حذف اعتبارات روستایی از سه سال گذشته، طرح های آب رسانی روستاها نیمه تمام ماند.  

 

علیرضا دائمی درگفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حداقل پنج میلیون نفر از روستائیان به آب پایدار دسترسی ندارند.

 

 

وی با تاکید براینکه باید به طرح های آبرسانی روستایی اعتبار تخصیص پیدا کند، تصریح کرد: با دولت جدید درمورد این موضوع مذاکره کردیم. ما نمی توانیم از روستائیان پول زیادی بگیریم، درحال حاضر باوجود این که قیمت تمام شده آب حدود 1000 تومان است، حدود 80 تومان از روستائیان اخذ می شود.

 

 

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این که به روستاها از طریق تانکر آبرسانی می شود و یا در بسیاری از روستاها سهمیه بندی آب صورت می گیرد، اظهار کرد: با حذف اعتبار آبرسانی روستایی، اعتبار مربوطه دیگر در اختیار وزات نیرو قرار نگرفت و به استان ها داده شد.

 

 

دائمی افزود: استان ها هم اولویت های دیگر داشتند بنابراین طرح های آبرسانی نیمه تمام ماند.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کلان شهرهای کشور سهمیه بندی آب نداریم و اگر قطعی آب هم باشد ناشی از حادثه است و برنامه ای برای سهمیه بندی آب نداریم اما دربرخی شهرهای کوچک آب سهمیه بندی می شود. 

رییس‌جمهور: سیاست خارجی جای شعار نیست

Posted: 17 Aug 2013 04:55 AM PDT

جرس: رییس‌جمهور تصریح کرد: سیاست خارجی جای شعار نیست و حق نداریم سیاست خارجی را برای گرفتن تکبیر و کف صرف کنیم.  

 

حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه دولت‌های دهم و یازدهم که در وزارت خارجه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در این جمع، گفت: بسیار خوشحال هستم که فرصتی ایجاد شد که در خدمت مسئولان محترم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته باشم.
وی افزود: خیلی از چهره‌هایی که در این مجلس زیارت می‌کنم چهره‌های آشنا برای من در طول سالیان گذشته هستند، از جمله زمانی که در مجلس بودم یا در شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار بودم یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا سایر مسئولیت‌ها. چهره‌های خدوم، توانمند و فداکار که در مقاطع مختلف و حساس به این ملت بزرگ و تاریخ این کشور خدمت کردند.

 

رییس‌جمهور با اشاره به حضور افرادی چون متکی و کمال خرازی در این جلسه، گفت: البته آقای ولایتی نیز نتوانستند، در این جلسه شرکت کنند چون در جلسه مجمع بودند، ولی باید گفت در طول این سال‌ها شخصیت‌های عالم و فرهیخته مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده داشتند.

 

روحانی با اشاره به سابقه همکاری خود با علی‌اکبر ولایتی و کمال خرازی، اظهار کرد:‌ ما با این دوستان همکار‌ی‌های فراوانی داشتیم و افرادی بودند از هر نظر صالح و شایسته.

 

وی همچنین با اشاره به حضور صالحی وزیر خارجه دولت دهم در دولت یازدهم به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی، گفت: خوشحال هستیم که از وجود ایشان در دولت در بخش دیگری استفاده می‌کنیم. ایشان اکنون از وزارت فاصله گرفتند و در سمت معاونت در دولت جدید حضور دارند.

 

رییس‌جمهور افزود: دکتر صالحی همواره شخصیتی فرهیخته و اخلاقی هستند و نکته‌ای که همواره از ایشان مشاهده شده است ادب، اخلاق و متانت است، البته همه وزرای خارجه ما اینگونه هستند و برخی از صفات در برخی از افراد ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند.

 

روحانی با اشاره به رای اعتماد مجلس به ظریف به عنوان وزیر خارجه دولت یازدهم، اظهار کرد: بنده در شرایط فعلی در میان دوستانی که مطرح بودند فکر کردم که دکتر ظریف این بار مسئولیت را به خوبی بر دوش خواهند گرفت.

 

وی با اشاره به رشته دانشگاهی و تخصص و تجربه ظریف در عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل، گفت: ایشان دارای تخصص و تجربه طولانی در این زمینه هستند و شناخت من نسبت به ایشان طولانی است و من مدت زیادی است که ایشان را می‌شناسم.

 

رییس‌جمهور با اشاره به سوابق محمدجواد ظریف در عرصه سیاست خارجی و بر عهده داشتن ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان از سال 82 تا 84، گفت: ایشان مسئولیت سنگینی را بر عهده داشتند و با امور به خوبی آشنا هستند.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 1392، اظهار کرد: این انتخابات پیام‌های روشنی برای داخل و خارج کشور داشت و در واقع این انتخابات برخواسته از وجدان طبیعی مردم و تصمیم‌گیری آنها بدون فشار تبلیغات بود و این یکی از معجزات این ملت است.

 

وی افزود: همه علامت‌ها چیز دیگری را حکایت می‌کرد، اگر بگوییم پول، تبلیغات و یا قدرت‌های ذی‌نفوذ جامعه در انتخابات تاثیرگذار هستند باید گفت که در این انتخابات تبلیغات، پول و قدرت‌های ذی‌نفوذ جای دیگری بود.

 

رییس‌جمهور افزود: خود ملت در میان هیاهوها، سر و صداها و فراز و نشیب‌ها به تصمیمی رسید و انتخابی انجام داد و این معنا و مفهوم خاص خود را دارد.

 

روحانی با اشاره به این‌که برخی تصور می‌کردند که مخاطب ما در عرصه انتخابات فقط شهری‌ها هستند، تصریح کرد: اما در این انتخابات دیدیم که روستایی‌ها نیز پیشتاز بودند. پنج‌شنبه صبح یکی از نمایندگان مجلس به من می‌گفت که در یکی از دورترین روستاها که در نقطه مرزی قرار دارد و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده است، 85 درصد مردم شرکت‌کننده در انتخابات در آن منطقه به شما رای دادند در حالی‌که خود آن نماینده مبلغ کاندیدای دیگری بوده است.

 

وی گفت: این نشان می‌دهد که مردم با انتخاب خود و خواست عمومی‌شان پیام مهمی را برای مسئولان دارند.

 

رییس‌جمهور افزود: ملت در این انتخابات پیروز شد و ما اگر صدای ملت را نشنویم شکست می‌خوریم و اگر به خوبی این صدا را بشنویم و بر اساس آن عمل کنیم ملت همواره پشتیبان ما خواهد بود.

 

روحانی در ادامه به تشریح برخی از پیام‌های انتخاب مردم پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از پیام‌های مردم در این انتخابات، تجدید نظر در سبک و سیاق سیاست خارجی بود.

 

وی با بیان این‌که مردم یک برداشتی از سیاست خارجه سال‌های گذشته دارند،‌ گفت: البته این به این معنا نیست که کارشناسان وزارت خارجه کم‌کاری کرده‌اند و معنایش این نیست که وزارت خارجه از کارشناسان زبده خالی شده است، معنایش این است که صدای کارشناسان وزارت خارجه در داخل ساختمان وزارت خارجه محبوس بوده و این صدا به گوش کسانی که باید برسد، نمی‌رسیده و اگر می‌رسیده برخی به خوبی عمل نمی‌کردند.

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که سیاست خارجی جایی نیست که بدون دقت کسی بتواند در آن سخن بگوید و یا موضع بگیرد و یا در مذاکرات در برابر طرف مقابل مطلبی را مطرح کند، اظهار کرد: هرگونه اشتباهی در سیاست خارجی برای ملت بسیار بسیار سنگین خواهد بود. مسئولان رده بالا اگر در موضع‌گیری خطا کنند، از جیب مردم خرج کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم باشند.

 

روحانی افزود: همه ما دو عنوان داریم؛ یکی عنوان شخصی است که مربوط به خودمان است، اما عنوان دیگرمان عنوان حقوقی است که به ما تعلق ندارد و ما مالک آن عنوان نیستیم، ما امانتدار آن عنوان هستیم. عنوان ریاست‌جمهوری یا وزیر خارجه یا نماینده مجلس بودن یا هر عنوان حقوقی دیگر عنوانی است که مردم به ما سپرده‌اند، حال با آرای مستقیم و یا غیرمستقیم خود و این امانت نزد ماست و ما مالک آن عناوین نیستیم.

 

وی تاکید کرد: اگر فردی با عنوان حقوقی‌اش صحبت می‌کند، یادش باشد که او یک امانتدار بیش نیست و در امانت باید به گونه‌ای عمل کنیم که صاحب امانت ضرر نکند و در چارچوب حق و اجازه‌هایی که داریم نسبت به آن امانت عمل کنیم، ولی متاسفانه گاهی این‌چنین نشده است و نسبت به آن عنوان احساس مالکیت عنوان شده است در صورتی که همان‌طور که گفتم ما شاهد عناوین نیستیم و همه عناوین در این کشور مشروط به اجرای قانون و رعایت منافع و مصالح ملی و حرکت در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعی است.

 

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که بسیار مهم است که ما چگونه از فرصت تاریخی که در داریم استفاده کنیم، گفت: مردم در این انتخابات گفتند که ما سیاست خارجی جدیدی می‌خواهیم، البته من ان‌شاءالله در فرصت دیگری در زمینه سیاست خارجی صحبت می‌کنم.

 

روحانی ادامه داد: در واقع می‌خواستم بگویم که یک پیام مهم 24 خرداد، تجدیدنظر در سیاست خارجی بود، البته نه به معنای تغییر در اصول و مبانی، بلکه تغییر در شیوه عملکرد.

 

وی ادامه داد: سیاست خارجی جای شعار نیست و اگر خیلی دوست داریم که از مردم تکبیر بگیریم ،راه دیگری وجود دارد. ما حق نداریم که سیاست خارجی را برای گرفتن تکبیر و کف صرف کنیم، عرصه سیاست خارجی بسیار حساس است و من کلید حل مشکلات‌مان را در این مقطع در دست سیاست خارجی می‌دانم.

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که افرادی که بار امانت سیاست خارجی را باید بر دوش بگیرند، افرادی حرفه‌ای، با کار دقیق کارشناسی، روی گشاده و شهامت باید باشند، گفت: ما در بیان منافع ملی‌مان باید با کمال شهامت حرف بزنیم و با کسی تعاریف نداریم، ولی سخن باید عادلانه، دقیق و منطقی باشد. این عرصه جای شعر و شعار نیست، جای فهم درست مسائل و وقایع جهانی است و اگر نتوانیم به درستی درک کنیم و نتوانیم در تصمیم‌سازی و دیگر مسائل مرتبط با آن موفق باشیم در اجرا نیز موفق نخواهیم بود.

 

روحانی با اشاره به حضور کارشناسان زبده در وزارت خارجه و این‌که آنها دارای تجربیات ذی‌قیمتی هستند خطاب به آنها تصریح کرد: سرمایه‌ اصلی ما شما هستید و تجارب ذی‌قیمتی که شما دارید امانتی در دست شماست و باید به خوبی از آن استفاده شود.

 

وی افزود: در دولت تدبیر و امید تمام کارشناسان در تبیین نظر کارشناسی، بیان و اظهارنظر آن کاملا باید احساس آزادی کنند و ما کارشناسی سفارشی نداریم، کارشناسان ما باید آزاد باشند و آنچه را که می‌فهمند بگویند.

 

رییس‌جمهور خطاب به کارشناسان وزارت خارجه تاکید کرد: شما مسئول هستید، آنچه را که می‌فهمید بگویید (تشویش حضار) و اگر احساس کردید که مثلا وزیر خارجه از نظر کارشناسی شما خوشش نمی‌آید، بدانید که خداوند خوشحال خواهد بود از انسانی که بدون تعارف به وظیفه ملی و الهی خود عمل می‌کند.

 

روحانی گفت: مهم این نیست که مثلا وزیر خارجه و رییس‌جمهور چه فکر می‌کنند، شما نظر کارشناسی خود را بدهید.

 

وی با اشاره به شیوه و سبک خود در این زمینه، اظهار کرد: من خودم اینگونه هستم که هر نقطه‌ نظری داشته باشم آن را بیان می‌کنم و اگر جایی لازم باشد با بزرگان نظام آن را مطرح می‌کنم، ‌با صراحت آن را می‌گویم، ولی در مقام عمل همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم ولی در مقام اظهارنظر آزاد هستیم؛ چراکه معتقدم از این راه می‌توانیم مسیر بالندگی و رشد را طی کنیم و نقد آزاد داشته باشیم و از طریق راه‌هکارهای پخته‌تر و بهتر مشکلات کشور را حل کنیم.

 

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: مشکلات کشور بسیار بسیار زیاد است و امید ما به حل آنها بسیار بسیار بیشتر است.

 

روحانی با اشاره به اهمیت این موضوع که باید با دنیا منطقی صحبت کنیم، گفت: اگر ملت احساس کند که ما با تدبیر کار می‌کنیم حتی اگر دنیا هم بخواهد زور بگوید تمام ملت پشت سر ما خواهد بود و اگر شعار بدهیم و بی‌منطق حرکت کنیم و نحوه سلوک ما به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند که ما دقیق عمل نکردیم اجماع ملی ایجاد نمی‌شود.

 

وی با بیان این‌که ما در برابر خارجی‌ها نیازمند قدرت ملی که همان اجماع ملی است، هستیم، یادآور شد: اگر ملت احساس کند که ما در راستای منافع آنها قدم می‌گذاریم حتی خارجی‌ها اگر لج‌بازی هم کنند تمام ملت پشت سر ماست. ملت ما منافع و حقوق خود را زیر پا نمی‌گذارد و پیام روشنی را نیز در این ارتباط به دنیا داده است و دنیا باید این پیام را بشنود و حتی اگر نشنود مردم ما قدم‌های استوار خود را در مسیر اهداف و منافع ملی بر خواهند داشت.

 

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با آرزوی موفقیت برای دکتر ظریف و تشکر از خدمات صالحی و آرزوی موفقیت برای وی، تاکید کرد: من از مجلس شورای اسلامی نیز به خاطر تلاش‌های چهار روزه‌ای که انجام دادند و رای اعتماد دادند، تشکر می‌کنم.

 

روحانی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به سه وزیر علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان،‌ گفت: در مواردی هم که رای اعتماد ندادند، مجلس بر اساس حق قانونی خود عمل کرده و ما از مجلس تشکر می‌کنیم، نه تنها برای پانزده وزیری که رای اعتماد گرفتند، بلکه در مورد آن سه وزیری که رای اعتماد نگرفتند نیز تشکر می‌کنیم چرا که نمایندگان مجلس بر اساس آنچه که نظر و رای‌شان بوده عمل کردند.

 

رییس‌جمهور در پایان سخنان خود حکم وزارت ظریف را نیز به وی اعطا کرد همچنین از سوی رییس جمهور لوح تقدیر و قالیچه‌ای نفیس به صالحی به پاس خدمات وی اعطا شد. 

تماس تلفنی سیدحسن خمینی با خانواده میرحسین موسوی

Posted: 17 Aug 2013 04:55 AM PDT

جرس: حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، پس از بستری شدن میرحسین موسوی در بیمارستان، با خانواده وی تماس گرفته و جویای احوال وی شده است.  

 

 

به گزارش کلمه، سیدحسن خمینی، نوه‌ی بیانگذار انقلاب، در زمان بستری شدن موسوی در بیمارستان، در تماس با یکی از اعضای خانواده نخست وزیر دوران دفاع مقدس جویای شرایط سلامت وی شده و در جریان جزییات پزشکی و روند درمان ایشان قرار گرفته است.

 

میرحسین موسوی تا هفته گذشته به منظور انجام معاینات پزشکی و طی کردن بخشی از فرایند درمان در بیمارستان بستری شده بود، پس از بررسی آزمایشات و معاینات و تایید پزشکان مبنی بر سلامت جسمی به زندان خانگی در کوچه اختر منتقل شد. 

جعفرتوفیقی و رضا صالحی امیری سرپرست وزارت علوم و ورزش شدند

Posted: 17 Aug 2013 04:16 AM PDT

 جرس: جعفرتوفیقی ورضا صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت علوم و ورزش منصوب شدند.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی،‌ رییس جمهور در حکمی سرپرست  وزارت علوم و ورزش را منصوب کرد.
پس از آنکه محمدعلی نجفی و جعفر میلی منفرد و سلطانی فر نتوانستند رأی اعتماد مجلس را به عنوان وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم دولت یازدهم کسب کنند، رییس جمهور جعفر توفیقی و ضا صالحی امیری را به عنوان سرپرست دو وزارتخانه منصوب کرد.

گفتنی است جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت دوم سید محمد خاتمی، تا پیش از اعلام لیست وزرای پیشنهادی، یکی از گزینه های وزارت علوم بود. اما در نهایت جعفر میلی‌منفرد برای وزارت علوم منصوب شد.

رضا صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان هم در زمان ریاست آقای روحانی بر مرکز تحقیقات استراتژیک، معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی بود.

آقای صالحی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، معاون ستاد آقای روحانی بود.

اخباری حاکی از سرپرستی رحیم عبادی بر وزارت آموزش و پرورش بود که تکذیب شد.

کارخانجات تولید فرآورده‌های دارویی به مرز تعطیلی رسیده‌اند

Posted: 17 Aug 2013 02:47 AM PDT

جرس: به دلیل مشکلات بوجود آمده پس از صدور بخش نامه سازمان جنگل‌ها و مراتع، ۱۲ کارخانه تولید فرآورده‌های دارویی در استان‌های فارس، کرمان و کرمانشاه به مرز تعطیلی رسیده‌اند.  

 

جلیل مغازه‌ای رییس اتحادیه صادر کنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌ها درگفت‌وگو با ایلنا با گلایه از بخش‌نامه‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع اظهار اشت: متاسفانه این سازمان با بخش نامه‌ای که اخیرا صادر کرده مشکلات زیادی را برای صادر کنندگان گیاهان دارویی به وجود آورده است.

 

وی ادامه داد: بخش نامه سازمان جنگل‌ها به رغم وجود اجازه بهره‌برداری از مراتع، صادرات محصولات مراتع را منوط به مجوز دوباره کرده است که بسیار وقت گیر و زمان بر است و مراحل اداری عملا باعث شده که صادرات قطع شود.

 

مغازه‌ای با اشاره به مشکلات بسیاراین صنعت افزود: به دلیل تحریم‌ها کشورهای اروپایی و امریکایی از خرید داروهای گیاهی و فرآورده‌های آن خودداری می‌کنند، به همین دلیل صادرات کشور از طریق شرکت‌هایی در ترکیه و دوبی صورت می‌گیرد اما به دلیل تحریم، صادر کنندگان نمی‌توانند پول خود را دریافت کنند.

 

وی گفت: مشکل دیگر صادرات گیاهان دارویی افزایش هزینه‌های حمل و نقل است به‌طوریکه کرایه ماشین‌های حمل بار ۵ برابر شده است، امیداست که وزیر جدید به این موضوع رسیدگی کند و اجازه ندهد با بخش نامه‌های داخلی مشکلات این صنعت مضاعف شود. 

حسن روحانی با صدور احکام جداگانه ۱۵ تن از وزیرانش را منصوب کرد

Posted: 17 Aug 2013 01:55 AM PDT

جرس: حسن روحانی ۱۵ تن از وزیرانش را که از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند با صدور احکامی جداگانه رسما در سمت های شان منصوب کرد.  

 


به گزارش خبرگزاری‌ها، در احکامِ وزیرانِ دولتِ حسن روحانی که روز شنبه صادر شد، بر «رعايت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقي دولت» تاکید شده است.

 

در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس، ۱۵ تن از وزیران پیشنهادی توانستند رای اعتماد بگیرند و تنها سه گزینه پیشنهادی برای وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش،‌ آموزش عالی و ورزش و جوانان رای اعتماد نگرفتند.