جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دستور احضار دوباره مرتضوی صادر شد

Posted: 03 Aug 2013 08:45 AM PDT

جرس: سعید مرتضوی، دادستان سابق که به تازگی از محاکمه بابت چند اتهام در ارتباط با پرونده کهریزک (با دریافت حکم قابل اعتراض) فارغ شده، به زودی دوباره برای محاکمه‌ای دیگر به دادگاه باز‌خواهد گشت؛ محاکمه‌ای هم راستا با محاکمه گذشته و فارغ از اتهامات متعدد دیگری که به وی وارد شده است.  

 

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و متهم ردیف نخست پرونده کهریزک که به تازگی از باب اتهاماتی همچون بازداشت غیرقانونی، معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع و قتل محاکمه ‌و به حکم قابل تجدید‌خواهی، محکوم شده است، بار دیگر در روزهای آینده به دادسرا احضار خواهد شد تا پرونده وی از باب اتهام معاونت در قتل به جریان بیفتد.

 

یک مقام آگاه با تأیید این خبر به «تابناک» گفت: پیش از ظهر امروز، دستور احضار سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران از باب بخشی از پرونده کهریزک که هنوز مفتوح است ـ اتهام «معاونت در قتل» وارده از سوی اولیای دم یکی از جان باختگان این بازداشتگاه غیرقانونی‌ ـ صادر شده و گویا در روزهای آینده این احضار صورت گیرد.

 

وی افزود: صدور این دستور با هماهنگی ‌دادستان بوده، ولی احتمالا زمان احضار متهم به پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب موکول خواهد شد و روند ‌نیز این گونه خواهد بود که با تفهیم اتهام به وی، قرار قانونی لازم برای وی صادر خواهد شد تا در ادامه، پرونده به یکی از شعبات دادگاه‌های کیفری استان بازگردانده شده و روند محاکمه وی با تعیین زمان‌ پیگیری شود.

 

این در حالی است که به تازگی و با حکم قابل تجدید شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، سعید مرتضوی از اتهام معاونت در قتل در رابطه با شکایت خانواده مرحوم محمد کامرانی تبرئه شده ‌که البته این حکم ‌اعتراض این شاکیان راه به همراه داشته است.

 

گفتنی است، علی‌اکبر حیدری‌فر، دادیار سابق و متهم ردیف دوم پرونده کهریزک هم به رغم محاکمه شدن در شعبه ۷۶ کیفری، هنوز با اتهامات‌ جدی درباره جنایت کهریزک روبه‌روست که احتمال قرار گرفتن وی در جایگاه متهمان در مجاورت مرتضوی را پر‌رنگ خواهد کرد. 

روحانی: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست

Posted: 03 Aug 2013 08:21 AM PDT

این انتخابات نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود
جرس: جسن روحانی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری  که در حسینیه امام خمینی با حضور رهبری و تعداد زیادی از مسئولان لشگری و کشوری برگزار شده بود، تصریح کرد: این انتخابات نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

 

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان امیر المومنین (ع) تبرک می‌جویم که فرمودند پایه‌های حکومت به حکمت استوار است.

 

وی ادامه داد:‌انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید و انتخابات با شفافیت و رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتیجه آن برای بسیاری غافلگیر کننده بود.

 

رییس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش بدخواهان مبنی بر این‌که آن‌ها به دنبال این بودند که بر اثر تحریم و انزوا کشور در ستیز داخلی فرو رود و شکاف بزرگی بین دولت و ملت ایجاد شود گفت: ولی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم انتخابات پرشوری برگزار شد و شاهد این بود که حماسه کم‌نظیری خلق شد.

وی گفت: این انتخابات فرآیندی بود که با اتکا به خرد جمعی و مشارکت فعالان پایبند به نظام به گونه‌ای شکل گرفت که نشان‌گر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتری اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید و همه مردم و نخبگان جامعه منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند و در راه سربلندی هرچه بیشتر میهن قدم بر داشتنتد.

 

رییس دولت یازدهم افزود: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، چنان که مردم ایران شخصی را به عنوان رییس جمهور برگزیدند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر د ر نظام جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه کرد و این انتخابات نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه و ماندگار است. 

مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است


حسن روحانی در ادامه صحبتهای خود در مراسم تنفیذ حکمش، با بیان اینکه "انقلاب اسلامی ایران از پختگی و سواد لازم برخوردار است"، گفت: فرآیندهای مردم‌سالاری در ایران تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته برخوردار است.

 

رییس‌جمهور اضافه کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات، همگی نشان‌دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام است.

 

وی در ادامه افزود: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه‌ای بزرگ آفریدند و با حضور کم‌نظیر خود از شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت جهانی بیشتر ایران تاکید کردند. نشاط و امیدی که از دل انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد؛ سرمایه‌ای که نه تنها موجب رفع و دفع مخاطرات و تهدیدات از دامان کشور شد، بلکه فرصت جدیدی را برای جهش در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور به وجود آورد.

 

رییس‌جمهور با اشاره به انتخاب خود از سوی مردم تصریح کرد: اگرچه انگشت امید در انتخابات به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های من متبلور بود، اما عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع دخیل بوده است.

 

روحانی اضافه کرد: باید قدردانی رهبری، همه اقشار و طبقات اجتماعی، شخصیت‌های برجسته نظام، نخبگان و علما بود. همه شهروندان در انتخابات با آرای مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و بدینوسیله امید و اعتمادی بزرگ ظهور یافت.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه "مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است"، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات شگفتی‌آفریدند. بعد از این نوبت تکلیف ما مسئولان است که در همه سطوح نظام حقوق و تکالیف مردم را محترم بشماریم. حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهایی است که کشور با آن مواجه است.

 

روحانی با بیان اینکه "توانمندی دولت در تقویت پایگاه اجتماعی آن و وفاداری به عهد و پیمان خود به مردم است"، خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی، صداقت و راستگویی است. ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان می‌دانیم. امیر مومنان علی(ع) گفته است؛ اصل دینداری امانت و وفا به عهد است.

 

رییس‌جمهور منتخب همچنین افزود: دولت خود را متعهد به شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین احکام اسلامی می‌داند. من با حمایت مردمی پا به میدان مسئولیت گذاشتم؛ مردمی که خواستار بهبود معیشت و منزلت خویش است، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن باشند.

 

خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات مردم گفت:‌خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست.

 

وی افزود: دولت می‌کوشد که داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از کمک قوای دیگر و مردم استمداد بجوید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استمرار فضای امید و با بیان این‌که این موضوع کلید حل مشکلات کشور است گفت: این فضا و فرصت را می‌توان با رویکرد تعاملی و سیاست‌های تعادلی ادامه داد.

 

وی با اشاره به اهمیت دور شدن از افراط و تفریط در سیاست‌ها و تمرکز بر حاکمیت قانون، گفت: گفتمان و برنامه‌ای که از اکثریت آرای مردم برخوردار بود، مبتنی بر اعتدال و تعامل بود.

 

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای نظام و حرمت گذاشتن به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب و رفع کاستی‌ها و تنگناها گفت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است. اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خرد ورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است و در واقع باید گفت مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌گذرد. اعتدال همان مشیت الهی است که بر امت وسط بودن تاکید کرده و مولای آن حضرت علی (ع) فرمودند که مشیت‌تان میانه‌روی و اعتدال باشد و مقصد‌تان رشد و پیشرفت باشد.

 

روحانی با اشاره به رویکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دانش و تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف انقلاب کسب کرده گفت: من خودرا موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پیگیری کنم.

 

وی با اشاره به اهمیت رعایت اعتدال در برنامه‌های دولت بخصوص در بخش ساختاری گفت: عدم اعتدال در ساختار اجرایی کشور را با آسیب شناسی علمی باید به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری و ظرفیت دولت در برابر جامعه تحول‌گرا آن را ارتقا داد.

 

رییس دولت یازدهم با اشاره به شرایط حساس کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند و با اشاره به اهمیت توجه به رونق اقتصاد و تولید کشور گفت: جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است.

 

روحانی با اشاره به توجه دولت به مسائل معیشتی و مهار آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در عرصه بین‌الملل نیز گام‌های جدیدی برای ارتقای ملت ایران در راستای تامین منافع ملی و رفع تحریم‌ها برمی‌داریم گرچه تنگناها فراوان است، ولی افق‌های آینده روشن و امیدبخش است.

 

وی با تاکید بر این‌که حماسه سیاسی با تدبیر مقام معظم رهبری و مشارکت مردم رخ داد و خلق حماسه اقتصادی نیز امکان‌پذیر است گفت: جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته زیادی دارد و با اتکا به سرمایه‌ها می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. البته باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند.

 

رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با تشکر از خدمات دولت‌های قبلی بویژه دولت دهم و همچنین تشکر از ملت ایران گفت: من از ملت ایران تشکر و قدردانی می‌کنم که فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان در عرصه حاضر شدن و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار دارد لحظه‌ای از حمایت از کشور و نظام دریغ نمی‌کنند. من دست میلیون‌ها ایرانی را به گرمی می‌فشارم و از تمام کسانی که به صندوق‌های رای آری گفتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که استحقاق اعتماد آن‌ها را داشته باشم. من سنگینی بار رای و تنفیذ را حس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم و از او خالصانه درخواست می‌کنم که این بنده حقیر خود از کبر و غرور و بخل و حسد رها و دور کند؛ از استبداد رای، عجله در تصمیم‌گیری و تقدم منافع شخصی بر منافع ملی و بستن دهان رقیبان به خداوند پناه می‌برم. از خداوند متعال می‌خواهم که فراموش نکنم آنچه را که بر پیشینیان رفته است.

فضای شبکه های اجتماعی در آخرین روز احمدی نژاد

Posted: 03 Aug 2013 07:44 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: فضای شبکه‌های اجتماعی در آخرین روز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پر از نوشته‌هایی بود که عمدتا از رفتن او ابراز خشنودی می‌کردند. برخی هم در نوشته‌هایشان یادآور شده بودند که جای خوشحالی چندانی نیست. چرا که گرچه احمدی‌نژاد از پست ریاست جمهوری کنار می‌رود اما تفکر او همچنان باقی است و بنابراین خوشحالی واقعی زمانی خواهد بود که تفکر احمدی‌نژاد از ایران رخت ببندد.  


پایان شادی آفرین
پیام‌های حاکی از مسرت و خشنودی نسبت به پایان دوره احمدی‌نژاد زیاد بود. زیاد یعنی که تقریبا هر کسی دستی بر شبکه‌های اجتماعی دارد در یکی دو روز گذشته حس و درک خود را از رفتن احمدی‌نژاد نوشت. بیشتر نوشته‌ها از آن جوانان بود. مضمون مشترکشان اینکه ۸ سال از بهترین سالهای زندگیشان در روزهای ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تباه شده است. آن‌ها او را مسوول بسیاری از سرخوردگی‌های دوران جوانی و زخم‌هایی می‌دانند که سیاست‌های دولت او بر روح و روانشان باقی گذاشته است. «سمیه توحیدلو» از فعالان اصلاح طلب که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مدتی را در بازداشت بود با نوشته‌ای در آخرین روز ریاست احمدی‌نژاد بر قوه مجریه از حس خود گفته است. او در صفحه فیس بوک خود نوشته که «من امروز در حال سبک شدنم. سبک شدن از بار هشت ساله‌ای که روی دوشم و دوش مردم کشورم سنگینی می‌کرد. هیچوقت از رفتن هیچ آدمی این اندازه خوشحال نبودم. با خودش خیلی از داشته‌های این سرزمین رو برد. خوش سرانجام نخواهی شد آقای محمود احمدی‌نژاد.»

صدرا محقق از نویسندگان روزنامه شرق هم در پستی عمومی در صفحه فیس بوک خود ابراز خوشحالی از رفتن احمدی‌نژاد را حق کسانی دانسته که در ۸ سال ریاست جمهوری او دچار آسیب شدند. او با ذکر مثالی نوشته است «شما سرطان دارید و طبیعتن میل چندانی به زندگی در وجودتان نیست، اما بعد از هشت سال مقاومت، سختی‌کشیدن و مقداری هم مبارزه، خطر مرگ ۸۰ درصدیتان به ۵۰ یا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، طبیعتن کمی امیدوار می‌شوید و خوشحالی می‌کنید. تصور کنید، در این شرایط گروهی پیدا شوند که خوشحالی شما برایشان عجیب باشد و دائم توی چشمتان کنند که: «خوشحالی و امیدواریتان مسخره‌است چون هنوز سرطان دارید.» نوشته او واکنش به کسانی است که معتقدند رفتن احمدی‌نژاد جای خوشحالی ندارد چون هنوز چیزی عوض نشده است.

باید خوشحال بود؟
استدلال کسانی که معتقدند نباید زیاده از حد رفتن احمدی‌نژاد را به فال نیک گرفت، از جنس احتیاط است. حرف اصلیشان این است که نهادهای قدرت در جمهوری اسلامی هنوز به قوت خود باقی است و الگو و تفکر احمدی‌نژاد هم هنوز کنار نرفته است. برای مثال «ساسان آقایی» از روزنامه نگارانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دوبار طعم بازداشت را چشیده است در پستی با اشاره به کنار رفتن احمدی‌نژاد نوشته است: «احمدی‌نژاد رفت، احمدی‌نژادیسم نرفت، احمدی‌نژاد رفت، دروغ و دروغ‌گویی نرفت، احمدی‌نژاد رفت، رفتارهای توتالیتری نرفت، احمدی‌نژاد رفت، مردم‌فریبی و پوپولیسم نرفت، احمدی‌نژاد رفت، نگاه قیم‌مآبانه به مردم نرفت، احمدی‌نژاد رفت، بازی با آمار نرفت، احمدی‌نژاد رفت، فساد اقتصادی ماند، احمدی‌نژاد رفت، ثروت و قدرت «برادران قاچاقچی» ماند، احمدی‌نژاد رفت، وضع موجود ماند، احمدی‌نژاد رفت، دیوار ستبر و بتونی مشکلات ماند، احمدی‌نژاد رفت، بیکاری و تورم ماند، احمدی‌نژاد رفت، خزانهٔ پر از خالی کشور ماند...»

نظیر این استدلال در نوشته‌های بسیار دیگری در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شد. برای نمونه «محمد حیدری» از روزنامه نگاران با سابقه در پستی با عنوان «فقط آقای احمدی‌نژاد بود؟» به موج خوشحالی ناشی از کنار رفتن احمدی‌نژاد اشاره کرده و هشدار داده که ناراضیان از دولت او باید حواسشان باشد که احمدی‌نژاد همه کاره نبوده است. او نوشته است: «نوشته‌های کنایه آمیز، و‌گاه خشم آلود بسیاری در باره شخص آقای احمدی‌نژاد بازتاب یافته و هنوز نیز ادامه دارد. اگر این نوشته‌ها را با نگاهی واقع گرایانه بنگریم، این نتیجه به دست می‌آید که مسئول تمام نابسامانی‌های مورد اشاره منتقدان آقای احمدی‌نژاد شخص وی بوده است. این استنتاج، نتیجه گیری دیگری را همراه دارد و آن اینکه آقای محمود احمدی‌نژاد دارای اقتداری فرا زمینی بوده و لذا هر کار که خواسته انجام داده و کسی و مقامی را هم یارای ایستادگی در برابر او نبوده است. به راستی چنین است؟ می‌دانیم چنین نبوده وپدیده آقای احمدی‌نژاد معلول علل گوناگون و دخالت و اراده افراد و نیروهای گوناگون (البته نیروهای زمینی و نه فرا زمینی!) است. از این رو تمرکز روی شخص آقای احمدی‌نژاد یک پیامد بسیار ناگوار خواهد داشت و آن اینکه افراد و نیروهائی که آقای احمدی‌نژاد را بر سرکار آوردند و از او حمایت همه جانبه کردند، در حاشیه امن قرار می‌گیرند و از نقد و باز خواست مصون می‌مانند.»

الهه موسوی نیز از جمله روزنامه نگارانی است که پس از پایان رفتن دوره احمدی‌نژاد طی پستی در فیس بوک به توضیح موضع خود پرداخته است. او نیز پایان کار احمدی‌نژاد را به معنای پایان مشی او در عالم سیاست ایران نمی‌داند و اتفاقا وی را برآیندی از جامعه ایران تلقی می‌کند. او معتقد است: «احمدی‌نژاد پایان ندارد. چون او یک فرد نیست. یک مشی است. روش است. روشی که ما همه‌مان کم و بیش با اون بزرگ شده‌ایم و زندگی می‌کنیم. وقتی با همسرمان برخورد نادرستی داریم. وقتی با کودکمان از موضع قدرت حرف می‌زنیم و شخصیت او را به رسمیت نمی‌شناسیم. با همسایه‌مان درست حرف نمی‌زنیم و رعایت حال دیگران را در رانندگی نمی‌کنیم. فکر می‌کنیم هر که مثل ما فکر و زندگی نمی‌کند اشتباه می‌کند. هنگامی که بلد نیستیم با دوست و همکارمان با روشی انسان مدارانه برخورد و گفت‌و‌گو کنیم و زمانی که هیچ نقدی را برنمی تابیم. اگر فردی به ما ایرادی بگیرد عصبانی می‌شویم و در بهترین حالت بحث را عوض می‌کنیم و حتی به حرفش گوش نمی‌دهیم…» او بر اساس این استدلال نتیجه می‌گیرد که «او هیچ کجا نمی‌رود. احمدی‌نژاد در درون ماست و فقط با اراده و تصمیم ما می‌رود....»


نقطه همگرایی
آن‌ها که از پایان دوره احمدی‌نژاد آشکارا خرسند و خوشحالند و آن‌ها که رفتن او را به تنهایی مایه خوشحالی نمی‌دانند در یک نقطه اتفاق نظر دارند. نقطه‌ای که امید به آینده‌ای دور از گفتار و منش احمدی نژادی را نوید دهد. آینده‌ای که گفتار و کردار احمدی نژادی از میدان سیاست و جامعه ایران رخت ببندد. برخی از نوشته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی اتفاقا روی همین نقطه همگرایی انگشت گذاشته است. همگرایی و اتفاق نظر درباره اینکه باید از گذشته‌ها درس گرفت و اجازه عرض اندام دوباره به تفکر احمدی‌نژاد را نداد.
 

اقتصادی که احمدی‌نژاد به روحانی تحویل می‌دهد

Posted: 03 Aug 2013 07:18 AM PDT

جرس: اکنون که محمود احمدی‌نژاد در حال خالی‌کردن کارتابل نامه‌هایش و اسباب‌‌کشی از پاستور به نارمک است، باید قبل از ترک ریاست جمهوری، هر آن‌چه را در این ۸ سال اندوخته درقالب شاخص‌هایی به حسن روحانی، کلیددار جدید پاستور تحویل دهد.  

 


دولت دهم در روز پایانی عمر خود قرار دارد و در این روزها از رییس جمهوری گرفته تا دیگر اعضای هیأت دولت در محافل و جلسات مختلف به بیان عملکرد و دستاوردهای 8 ساله مدیریت خویش می‌پردازند. حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در کمتر از یک ماه در تلویزیون و گفت‌وگو درباره کارهای انجام شده در مدت زمان ریاست جمهوری نهم و دهم نشان از تلاش دولت برای صحه‌گذاری بر عملکرد مثبتش در این دو دوره دارد.


اما شاخص‌های اقتصادی روایت دیگری دارند. آغاز نوسانات بازار ارز از پاییز سال 1390 و تداوم آن در سال 1391 و درنهایت تشکیل مرکز مبادلات ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله مواردی است که متأسفانه با عدم برخورد مناسب بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی روبه‌رو شد و می‌توان گفت که دولت هیچ برنامه‌ای برای بهبود این بازار تدوین و اجرا نکرد و اجازه داد تا بازار به مسیر ناصحیح خود ادامه دهد.


 نگاهی کوتاه به اقتصاد ایران در سال‌هایی که گذشت


دراین میان هشدارهای کارشناسان اقتصادی از جمله محمد نهاوندیان، عضو شورای پول و اعتبار و رییس اتاق بارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در همان پاییز 90 از تشکیل بازار رانتی گسترده در حوزه ارز خبر دادند، از سوی دولت جدی گرفته نشد تا آن‌جا که خرید و فروش این کالا که پرسود هم شده بود به سطح جامعه رسید و چنان بازار پررونقی شد که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در زمستان 1391 خبر از وجود 18 میلیارد دلار ارز در خانه‌های ایرانیان داد.


افزایش نرخ ارز هرچند صادرکنندگان را قدری خوشحال کرد اما واقعیت دیگری را آشکار ساخت و آن هم این بود که ارزش پول ملی تا میزان یک‌سوم کاهش پیداکرد و محمود قنادان، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در این‌باره گفت که درحدود چهار دهه گذشته بیش از 99 درصد از ارزش پول ملی کاسته شده است.


افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده و به‌همراه آن رشد نرخ تورم در یکسال اخیر، قیمت کالاها را به‌ اعدادی رساند که برای بخش‌ زیادی از شهروندان خرید اغلب اجناس غیرممکن شده و برخی کالا به سبد لوکس‌ها رفته‌اند. این شاید یک سوی ماجرا باشد چه در سوی دیگر این تولیدکنندگان هستند که با چنگ و دندان تلاش می‌کنند تا خطوط تولید را روشن نگه‌دارند.


رویدادهایی که در بازار ارز و از آن‌ پس با تشکیل مرکز مبادلات ارزی و اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به مواد اولیه وارداتی، عرصه را بر تولید تنگ کرد. در آن زمان اولویت واردات مواد اولیه صنایعی از جمله صنایع سلولزی و بهداشتی که به‌طور مستقیم با بهداشت و سلامت مردم در ارتباط هستند پس از اولویت‌ها ارزی واردات کاغذ سیگار و موز قرار گرفت.


در ادامه این نامدیریتی صدور بخشنامه‌های متعدد منع صادرات کالاهای مختلف و سپس لغو و تغییر این دستورالعمل‌ها از سوی گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران، چنان وضع مبهمی را برای تجار و بازرگانان به‌وجود آورد که آن‌ها نیز از سرنوشت تجارت، کالا و مشتریان خارجی خویش نگران بودند. این در حالی بود که محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات پارسال (29 مهر 1391 ) صادرکنندگان را تهدید کرد و به آن‌ها هشدار داد که ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را باید به مرکز مبادلات ارزی بیاورند.


در سویی دیگر کم‌رونقی بازار و عدم اعتماد اهالی کسب و کار به سیاست‌های پولی، رقم چک‌های برگشتی را به میزان قابل توجهی رساند. کاهش نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی عامل دیگری بود که دست و پای تولیدکنندگان را بست و آن‌ها در حالی که باید برای رفع این کمبود فکری می‌کردند از جانب دیگر هم باید برای گشایش ال‌سی ریالی که تا یکسال قبل به میزان 10 درصد ارزش کالا در بانک عامل سپرده می‌کردند حال باید این رقم را تا 130 درصد افزایش داده و پس از آن کارها را پیگیری می‌کردند.


ناگفته نماند که گشایش ال‌سی به‌دنبال هویدا شدن فساد بانکی سال 1390، تا مدت‌ها امکان‌پذیر نبود و بانک مرکزی جلوی آن را گرفته بود که با تلاش بخش خصوصی و لغو منع آن، بانک‌ها برخلاف دستور بانک مرکزی از حدود یکسال پیش به این طرف تا 130 درصد مبلغ ال‌سی را از مشتری برای ضمانت دریافت می‌کنند.


این سختگیری در گشایش اعتبارات و اجرا نکردن قانون بهبود فضای مستمر کسب‌وکار و تصمیمات خلق‌الساعه در فضای اقتصادی بدون مشورت با دست‌اندرکاران بخش خصوصی مرتبط با حوزه که امری خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است برای فعالان هر بخش گونه‌ای ناامنی ایجاد کرده است و اینان منتظر گشایشی در این خصوص هستند.


این همه اما سبب شد تا بنگاه‌های اقتصادی در پرداخت دستمزد کارگران خویش با تأخیر روبه‌رو شده و در پاره‌ای به تعدیل نیروهای انسانی بنگاه خویش بپردازند. این مهم البته در پی کاهش میزان تولید و پایین آمدن ظرفیت واقعی تولید صورت می‌گرفت، اتفاقی که برآیند تمام رویدادها و تصمیماتی بود که در بالا شرح آن از نظر شما گذشت.


اکنون و در روزهایی که محمود احمدی‌نژاد در حال خالی‌کردن کارتابل نامه‌های خویش و اسباب‌‌کشی از پاستور به خانه نوسازی شده‌اش در محله نارمک است، باید قبل از ترک کاخ ریاست جمهوری، هر آن‌چه را در این 8 سال اندوخته و انجام داده درقالب شاخص‌هایی که بیان‌کننده نتایج همه آن دستاوردهاست به حسن روحانی، کلیددار جدید پاستور و سکاندار دولت یازدهم تحویل دهد. شرح این شاخص‌ها در جدول ذیل آمده که خود روشن است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

 


 داشته‌های ایران زمین


در این‌جا تنها بخشی از توانمندی‌های کشور را اگرچه تکراری دوباره است بازگو می کنیم تا توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بسیار این کشور باردیگر مورد توجه قرار گیرد و اهمیت آن بیش از پیش نمایان شود.


کشور ایران از جمله 10 کشور برتر و غنی در بخش معدن و دارنده متنوع‌ترین معادن دنیاست طوری‌که تنها در بخش سنگ‌های نیمه قیمتی، ایران توانایی آن را دارد که درآمدهای این بخش را به‌طور کامل جایگزین نفت و درآمدهای ناشی از فروش آن کند.


علاوه بر این برخورداری کشور از 11 اقلیم از 13 اقلیم جغرافیایی جهان این امکان را به همه کشاورزان زحمتکش کشور داده تا در نقاط مختلف میهن به کاشت، داشت و برداشت محصولات مختلف کشاورزی بپردازند، محصولاتی که به‌لحاظ مزه و کیفیت در ردیف بهترین‌های جهان هستند و از جمله دلایل این امر داشتن تابش روزانه بسیار مناسب و کافی برای تهیه محصولات است. به اذعان زحمتکشان این بخش، ایران به جز میوه‌های گرمسیری از جمله آناناس و انبه در تولید دیگر محصولات باغی و صیفی و سیزیجات و حتی موز، کمبودی ندارد و شاهد این مدعا تولید انبوه میوه در سال گذشته و بی‌نیازی کشور از واردات بود.


در بخش صنایع دستی، صنایع کوچک و صنفی نیز در حال حاضر محصولاتی تولید و به بازار عرضه می‌شود که علی‌رغم صادراتی بودن آن‌ها اما به دلیل مشخص نبودن متولی واحد برای آن همچنان با بی‌مهری کامل روزگار می‌گذرانند. صنعتگران صنایع دستی از اینکه بازارچه و محلی برای عرضه و فروش تولیدات اعلاء و خانگی خود ندارند، گله‌مندند و خواسته آن‌ها فراهم کردن زمینه‌ای برای نمایش دست‌ساخته‌هایشان در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی است، در عین این‌که گردشگران و شهروندان دیگر کشورها از محصولات صنایع دستی ایران به خوبی استقبال کرده و خریداران واقعی آن هستند.


در حوزه تجارت و بازرگانی و ترانزیت و ترابری کالا و خدمات علی‌رغم قرار گرفتن ایران در چهارراه دنیا اما درآمد حاصل از این بخش ناچیز است. ایران دارای ناوگان کشتیرانی مناسب و توانمندی است اما در بخش جاده‌ای و ریلی می‌‌‌لنگد. پیر بودن کامیون‌ها و کم بودن خطوط ریلی سبب شده تا این بخش پاشنه آشیل دیگر بخش‌های اقتصادی کشور شود و حتی در صورت توانمند بودن معادن و بالا رفتن تیراژ تولید ولی لنگ زدن بخش حمل و نقل از یک سو جریان تجارت و بازرگانی را کند و از سوی دیگر هزینه‌های تولید و فروش را افزایش می‌دهد تاجایی که کارشناسان این بخش معتقدند تا 40 درصد از هزینه‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده متعلق به بخش حمل و نقل است.


هم‌اکنون کالاهای مختلفی در کارخانجات کوچک و بزرگ کشور به تولید می‌رسد که بسیاری از آن‌ها قدرت رقابت با مشابه خارجی خود در کیفیت و قیمت را دارند. در بخش لوازم خانگی از جمله اجاق‌گاز، بخاری گازی، آبگرمکن گازی، ماشین لباسشویی، کولرهای آبی، لوازم صوتی- تصویری و ... محصولات قابل توجهی در حال تولید است.


همچنین انواع تولیدات سلولزی، پارچه و پوشاک، چرم و مصنوعات چرمی، تجهیزات صنعت برق و نفت، چوب و مبلمان، پلاستیک، یو پی وی سی، فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گچ، گندم و آردسازی، جواهرسازی، آلومینیوم، داروهای گیاهی، قطعات خودرو، صنایع مخابراتی و سیم و کابل، آبزیان از جمله ماهی و میگو، بازی‌های یارانه‌ای، روغن موتور، تولیدات لبنی، تایر، رنگ و رزین، ساخت و ساز، خدمات فنی- مهندسی، بتن، صنایع‌چینی، لوازم بهداشتی و آرایشی، نرم افزار، شیرینی و شکلات، آب میوه و کنستانتره، آب‌معدنی، خودرو، آهن و فولاد، سرب و روی، فرش دستباف، سیمان، مس، سرامیک، سنگ‌ساختمانی، شیشه(جام،جار،اتومبیل) و بسیاری تولیدات دیگر که فرصت بیان آن‌ها در این مجال نیست، از جمله توانمندی‌های قابل توجه کشور است که تلاشگران و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران هر یک از این محصولات چه در داخل و چه در خارج از کشور به عرضه تولیدات خود می‌پردازند.


به‌طور قطع پویاتر کردن چرخ تولید همه این کالاها وظیفه دولت آینده است که باید با در اختیار گرفتن مدیرانی متعهد و متخصص به آن جامه عمل بپوشاند. اکنون زمان کار و عمل است و همگان کمک می‌کنند تا همه خواسته‌های مردم، اجرایی شود.


فراموش نکنیم که فرصت‌ها در گذر است و دولت آینده همان‌گونه که وعده داده است باید به دور از هرگونه افراط و تفریط و با حرکت بر ریل اعتدال، شکوفایی را به اقتصاد و رونق کسب و کار را به جامعه برگرداند و در این راه از نظرات و دیدگاه‌های متخصصان و کارشناسان ‌استفاده کند. 4 سال دیگر هیچ بهانه‌ای برای این‌که فرصت انجام چنین کاری فراهم نشد و یا نگذاشتند که چنین شود، پذیرفته نیست.  

مسعود باستانی به زندان بازگشت

Posted: 03 Aug 2013 07:18 AM PDT

جرس: مسعود باستانی، روزنامه‌نگار زندانی پس از تنها دو هفته مرخصی، به زندان بازگشت.  

 

به گزارش ندای سبزآزادی، دادستانی تهران این روزنامه نگار را مجدداً برای ادامه دوران محکومیت شش ساله‌اش به زندان فراخواند و امروز برای طی ادامه‌ی دوران محکومیت‌اش به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.

 

 

مسعود باستانی روزنامه‌نگار جوانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم بازداشت و به شش سال حبس محکوم شده است، از روز بیستم تیرماه در مرخصی به سر می‌برد و همسر روزنامه‌نگارش مهسا امرآبادی نیز پس از او به مرخصی آمده بود.مهسا امرآبادی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه‌ای به یک سال حبس محکوم شد. 

متن تنفیذ حكم ریاست جمهوری حسن روحانی (+عکس)

Posted: 03 Aug 2013 06:54 AM PDT

جرس: حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور یازدهم حکم ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، متن حکم رهبر انقلاب برای وی را قرائت کرد.  

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی که عصر امروز شنبه 12 مرداد در حسینیه امام خمینی برگزار شد متن حکم ریاست جمهوری توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری در حسینه امام خمینی و در حضور رهبر، روسای قوا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس، اعضای دولت نهم و دهم قرائت کرد.

متن این حکم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرمش، آغاز دور تازه یی از زنجیره ی خدمت و مسئولیت سنگین اجرایی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و در برابر الطاف کریمانه ی الهی که کمک و هدایتش، عزم و توان و کامیابی در ایجاد حماسه یی دیگر را به این ملت بخشید، جبهه ی خشوع و شکر بر زمین می سایم.

ملت ایران مفتخر است که مسیر مردمسالاری اسلامی را در دوره های پی در پی با انگیزه و نشاط، پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره، سرافرازتر و ریشه دارتر کرده است. در این نوبت نیز ملت ایران، با آگاهی و بصیرت، میدان را با حضور مبارک خود مزین ساخت و به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد.

مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته یی که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دهه ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت، به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهایی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشه ناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو؛ و اعتماد به خدمتگزارانی که با همت و ابتکار خود، بر آنند که بر موفقیتها افزوده و از مشکلات بکاهند.

آنچه ملت ایران هموراه و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی تنش به دست آورده است، تنها نقش آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره یی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسی یی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت در می آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه ی والایی از عزت و شکوه می نشاند. آنان که خواسته اند با وسوسه های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوقهای رأی و چرخه ی قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونه یی، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شده اند.

اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کار آزموده ی میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیتهای دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجه الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت مینمایم.

بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویانو مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود، انشاءالله.

رئیس جمهور محترم را به استعانت از حضرت احدیت و التزام به پرهیزگاری و خشوع و توسل به خداوند قادر متعال و بهره گیری از ظرفیتهای عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور توصیه می کنم و هدایت الهی و حمایت همگانی از ایشان را آرزومندم.

والسلام علی جمیع عبدالله الصالحین
سیدعلی خامنه ای
12/مرداد/1392

تصویر حکم تنفیذ رهبر انقلاب

 

 

احمد‌ی نژاد حکم تنفیذ روحانی راقرائت نکرد

Posted: 03 Aug 2013 07:33 AM PDT


جرس: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین، حکم تنفیذ حسن روحانی رئیس جمهور یازدهم را قرائت نکرد و این وظیفه بر عهده محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری گذاشته شد.
به گزارش مهرمراسم تنفیذ رئیس جمهور یازدهم در حالی عصر امروز برگزار شد که بر خلاف سنت 16 ساله برای اولین بار رئیس جمهور پیشین حکم تنفیذ ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت را قرائت نکرد.

اگر به مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب ملت در سال های 76 و 84 رجوع کنید، ملاحظه خواهیم کرد که رئیس جمهور پیشین متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب که از سوی رهبری نوشته شده است را قرائت می کند، اما امسال شاهد رویداد جدیدی در مراسم تنفیذ بودیم.

عصر امروز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین، حکم تنفیذ حسن روحانی رئیس جمهور یازدهم را قرائت نکرد بلکه این وظیفه بر عهده حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری گذاشته شد.

اگرچه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در سال های 80 و 88 هم حکم تنفیذ ریاست جمهوری، روسای جمهور را قرائت کرده است، اما سنت مرسوم در روی کار آمدن روسای جمهور جدید این بوده است که رئیس جمهور قبلی، متن حکم تنفیذ برای رئیس جمهور جدید را قرائت کند.

پیشتر در سال 76 و 84 به ترتیب آیت الله هاشمی رفسنجانی، حکم تنفیذ ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و خاتمی نیز حکم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را قرائت کردند و حتی در سال 76 هاشمی رفسنجانی پیش از قرائت حکم تنفیذ، دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران امروز فقط میهمان مراسم تنفیذ بود و نه تنها سخنرانی نکرد بلکه وظیفه ای برای قرائت پیام رهبر معظم انقلاب برعهده نداشت.

یک فعال مستقل کارگری: کارگران با مصوبه هفته گذشته شورای‌عالی کار تحقیر شدند

Posted: 03 Aug 2013 05:26 AM PDT

جرس: یک فعال مستقل کارگری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از جامعه کارگری کشور از مزایای افزایش ۲۵ هزار تومانی حقوق مسکن و خوار و بار سال ۹۲ بی‌نصیب هستند، گفت: مصوبه هفته گذشته شورای‌عالی کار بیشتر در جهت کمرنگ کردن اعتراضات و شکایات کارگران از نحوه افزایش دستمزدهای سال ۹۲ بود.  

 

مازیار گیلانی‌نژاد با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به غیر از معدودی کارگران شاغل در واحدهای بزرگ تولیدی تمامی کارگران بازنشسته، بیشتر کارگران شاغل در محیط‌های کوچک صنفی، روزمزد و پیمانکاری از دریافت حقوق جانبی مانند حقوق مسکن و خوار و بار محروم هستند.

 

وی بابیان اینکه از بعد آغاز اعتراض‌های گسترده کارگران نسبت به نحوه افزایش دستمزدهای سال ۹۲، اعضای کارگری شواری‌عالی کار در رقابت با معرتضان و نهادهای مستقل کارگری درصدد جبران اشتباه خود برآمدند، گفت: نتیجه این رقابت در ‌‌نهایت در مصوبه هفته گذشته شورای عالی کار بود.

 

این فعال کارگری فلزکار و مکانیک با بیان اینکه افزایش ۲۵ هزار تومانی حقوق مسکن و خوار و بار کارگران در مقایسه با افزایش ۷۰ درصدی کرایه خانه مبلغی ناچیز است، گفت: چنین مصوبه‌ای بیشتر حکم تحقیر نیروی کار را دارد.

 

به باور گیلانی‌نژاد از آنجا که در شرایط کنونی حداقل دستمزد ۴ برابر با خط فقر فاصله دارد باید دستمزد کارگران حداقل ۶۰ در صد افزایش یابد.

 

وی همچنین با استناد به تغییر بهای ارز دلار از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ تومان، یادآور شد: عدم افزایش متناسب دستمزد‌ها باعث خالیتر شدن سفره‌های کارگران می‌شود. 

مراسم تنفیذ حسن روحانی آغاز شد

Posted: 03 Aug 2013 05:26 AM PDT

جرس: دقایقی پیش مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب با حضور رهبری در حسینه امام خمینی آغاز شد.  

 

به گزارش ایسنا، در این مراسم رییس‌جمهور منتخب، روسای قوای مقننه، قضاییه و مجریه (رییس دولت دهم) و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس مجلس خبرگان رهبری ، دبیر شورای نگهبان ، سید حسن خمینی تعدادی از اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مسئولان قوه قضاییه، فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی،‌ جمعی از مدیران و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، شماری از نخبگان و فرهیختگان کشور و سفرا و نمایندگانی از کشورهای خارجی نیز حضور دارند.

 

طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده،در این مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز می‌شود و سپس مصطفی محمد نجار وزیر کشور به ارایه گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد پرداخت و سپس متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی را که از سوی رهبری صادر شده است، قرائت خواهدشد.

 

رهبری این حکم را بعد از قرائت، به نمایندگی از ملت ایران به رییس‌جمهور منتخب خواهد داد.

 

سپس حسن روحانی - هفتمین رییس‌جمهور ایران و رییس دولت یازدهم - در پشت تریبون قرار خواهد گرفت و از برنامه‌های دولت خود در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی سخن خواهد گفت. در پایان، رهبری به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. 

احمدی‌نژاد رفت؛ عوام‌فریبی و شارلاتانیسم چطور؟

Posted: 03 Aug 2013 05:07 AM PDT

مرتضی کاظمیان
شارلاتان برای تحقق اهداف خود از دروغ‌گویی و فریب رویگردان نیست؛ به‌دنبال شهرت و آوازه است 


سرانجام ریاست جمهوری پرهیاهو و هزینه‌ی محمود احمدی‌نژاد به پایان رسید. احمدی‌نژاد از صدر قوه مجریه ایران پایین آمد و رفت، اما آیا این به‌معنای تمام شدن شارلاتانیسم و عوام‌فریبی در جمهوری اسلامی است؟

شارلاتانیسم، مرام و مسلک فرد یا افراد (گروه)ی است که خود را چنان می نمایانند که نیستند؛ چنان می گویند که خود بدان باور ندارند؛ چنان وعده می‌دهند که بر متحقق کردن آن توانا نیستند. شارلاتانیسم، ایدئولوژی فرد یا افرادی است که برای نیل به اهداف خویش، از اینکه خود را واجد ویژگی‌ها و اطلاعات و توانمندی‌های خاص بدانند، هراسی ندارند، به آسانی دروغ می‌گویند و وعده‌های نادرست می‌دهند، و خود را قادر به انجام اقداماتی توصیف می‌کنند که واجد صلاحیت و بضاعت آن نیستند.

شارلاتانیسم با مفهوم عوام‌فریبی (دماگوژی) همپوشانی دارد، اما به یک معنا نیست. عوام‌فریبان آگاهانه از احساسات و باورهای مردم سوء استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که شارلاتان‌ها ویژگی‌هایی را برای خود تعریف می‌کنند که با اتکا به آن خصوصیات غیرحقیقی، اهداف خویش را متبلور کنند. شارلاتان کسی است که خود را واجد توانمندی‌ها و دانشی معرفی می‌کند که فاقد آنهاست. شارلاتان برای تحقق اهداف خود از دروغ‌گویی و فریب رویگردان نیست؛ به‌دنبال شهرت و آوازه است، و با سوءاستفاده از زودباوری و عدم اطلاع مردم، به آنان وعده‌های ناممکن می‌دهد یا ادعاهای ناصحیحی را در مورد خود مطرح می‌کند.

عوام‌فریب (دماگوگ) اما می‌کوشد به‌جای استدلال و اقامه‌ی برهان برای اثبات عقیده‌ای، با توسل به تحریک احساسات و ایجاد هیجان‌های جمعی و نیز با توسل به عواطف و جو حاکم، نوعی تصدیق جمعی نسبت به نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر خویش ایجاد کند. عوام‌فریب کسی است که سعی می‌کند با تکیه بر ادعاهای دروغین و نیز با تحریف حقایق، مردم را به‌سوی خود جلب کند و موافقت و تحسین و همراهی و پشتیبانی آنان را ـ برای تحقق پروژه‌ها و نیل به اهدافش ـ کسب نماید. در «عوام‌فریبی» (دماگوژی)، فاعل و عامل (عوام‌فریب، دماگوگ) تنها به توفیق خود می‌اندیشد و اهداف خویش را با «کوه ساختن از کاه»، بازی با لغات، دادن اطلاعات و آمار نادرست و دروغین، و نیز سوء استفاده از باورها و اعتماد مخاطبان، پی می‌جوید.

در جمهوری اسلامی، به‌مثابه‌ی دولتی رانتیر (نفتی)، رسانه‌ی رسمی (ملی/صدا و سیما) و دیگر بازوهای تبلیغاتی حکومتی، بستر و امکانی غریب برای شارلاتانیسم و عوام فریبی فراهم می‌کند. این دو مفهوم/ویژگی، پابه‌پای یکدیگر و دوشادوش هم، با بهره‌گیری از امکانات عصر ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، مخاطبان ناآگاه و کم‌اطلاع را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در هشت سال گذشته، طیفی از شارلاتان‌ها و عوام‌فریبان با در اختیار داشتن قوه مجریه و با تمسک به رسانه‌ها (به‌ویژه تلویزیون) تحقق اهداف خویش را تعقیب کردند و از پراکندن دروغ و تحریف حقیقت پروایی نشان ندادند. کار بدان‌جا رسید که در مناظره‌های انتخابات 88، میرحسین موسوی رو به مخاطبان کرد و هشدار داد که برای پایان دادن به دروغ‌گویی و عوام‌فریبی، پا به میدان رقابت نهاده است؛ و مهدی کروبی تصریح کرد که دیگر حتی «ننه‌جون» وی هم از عمق این فریب‌کاری و رسوا بودن وعده‌های ناممکن، مطلع است؛ و محسن رضایی چشم در چشم مخاطبان دوخت و درخواست کرد که آنان خود در مورد وضع کار و تورم و گرانی قضاوت کنند.

شارلاتانیسم و عوام‌فریبی به اتکای درآمد نجومی نفت، هشت سال یکه‌تازی کرد و فرصت‌سوزی؛ و حاصل، بحران‌های اقتصادی و بین‌المللی و سیاسی و اجتماعی شد برای ایرانیان. احمدی‌نژاد و یارانش پس از تحمیل هزینه‌های سنگین به ایران و شهروندانش، که فهرستی بلندبالا و متنوع است (از افزایش آمار بیکاری و تورم و اعتیاد و طلاق و مهاجرت تا تعطیلی فعالیت احزاب منتقد و انجمن‌های مدنی مستقل و منزوی شدن دگراندیشان و جان باختن ده‌ها شهروند)، قوه مجریه را واگذار می‌کنند و می‌روند. اما آیا ساختار سیاسی قدرت در جمهوری اسلامی از عوام‌فریبان و شارلاتان‌ها پالایش می‌شود؟ بازوهای تبلیغاتی اقتدارگرایان، تنها بر طبل تقدیس خشونت نمی‌کوبند و به تحریف حقیقت اکتفا نمی‌کنند؛ عوام‌فریبی و شارلاتانیسم با رویکرد‌های تمامیت‌خواهانه‌ی آنان گره خورده است.

باندهای تمامیت‌خواه در ساختار سیاسی قدرت به‌قدری که جهل و دروغ را تکثیر کنند و حقیقت را تحریف نمایند، و عوام‌فریبی و شارلاتانیسم را در دستور کار قرار دهند، ابزار دارند و امکان تداوم. بسترهای فرهنگی ـ اجتماعی (کم‌اطلاعی و ناآگاهی و زودباوری و تلقین‌پذیری‌های ایدئولوژیک) نیز به علل و دلایل گوناگون، متاسفانه کم مهیا و مستقر نیستند. این‌چنین مقابله با شارلاتانیسم و عوام‌فریبی همچنان محتاج مجاهدت است و نیازمند همراهانی حقیقت‌جو و وطن‌دوست. کوشندگانی که از یک‌سو عوام‌فریبان و دروغ‌گویان و شارلاتان‌ها را رسوا نمایند، و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی کنند و آگاهی بخشی.
 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.