جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هر یک ساعت ۱۶ طلاق در کشور ثبت می‌شود

Posted: 06 Jul 2013 09:09 AM PDT

 جرس: مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سال 91 در هر ساعت 95 واقعه ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد، افزود: در سال گذشته 831 هزار و 670 ازدواج در کل کشور صورت گرفته است که 682 هزار و 426 مورد آن در نقاط شهری و 149 هزار و 244 مورد نیز در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.

 

 

محزون با بیان اینکه استانهای زنجان، اردبیل و کردستان بیشترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند، افزود: به ترتیب استان زنجان با 17.5 در هزار، اردبیل با 14.5 و کردستان با 14.1 در هزار ازدواج بیشترین نرخ ازدواج را داشته‌اند.

 

به گفته وی بیشترین ازدواج آقایان سال قبل در سن 20 تا 24 سالی با تعداد 312 هزار و 498 مورد و در خانم‌ها نیز مربوط به سن 20 تا 24 سالگی با تعداد 275 هزار و 873 مورد بوده است.

 

وی افزود: میانگین سنی ازدواج ثبت شده برای مردان 27.4 و برای خانم‌ها 22.1 در سال 91 بوده است که در کلان شهرها این رقم متفاوت بوده و در آقایان مثلا در شهر تهران میانگین سنی ازدواج 29.9 و میانگین خانم‌ها 25.1 است و همچنین در کرج نیز میانگین سنی آقایان 28.6 و میانگین سنی خانم‌ها 24.6 است.

 

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه 12.2 درصد ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد میان زوج‌های هم سن است، افزود: در 8.3 ازدواج‌ها زوج یکسال بزرگتر از زوجه بوده و 9 درصد ازدواج‌ها نیز با اختلاف سنی 2 سال صورت می‌گیرد.

 

یک طلاق به ازای هر شش ازدواج

 

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره اطلاعات آماری ازدواج و طلاق در سال 91 اظهار کرد: در سال گذشته از هر شش ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است یا به عبارتی از هر 100 ازدواج 17.3 طلاق داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: از 143 هزار و 790 مورد طلاق در کشور 131 هزار و 17 مورد در نقاط شهری و 12 هزار و 773 مورد در نقاط روستایی صورت گرفته است.

 

به گفته وی در هر ساعت 16 واقعه طلاق به ثبت رسیده است و یا به عبارتی در هر شبانه روز 393 طلاق صورت گرفته است.

 

محزون در خصوص طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده نیز اظهار کرد: 14.4 درصد طلاق‌ها در کمتر از یک سال پس از ازدواج صورت گرفته و 50.3 درصد نیز در طول مدت کمتر از پنج سال رخ داده است.

 

وی درمورد آمار سه ماهه اول ولادت سال 92 نیز گفت: از ابتدای سال تا کنون 341 هزار و 400 مورد ولادت به ثبت رسیده است که از میان آنها 175 هزار و 579 مورد پسر و 165 هزار و 821 مورد دختر بوده‌ است که 273 هزار و 542 مورد از کل آمار در نقاط شهری و 67 هزار و 858 مورد نیز در نقاط روستایی صورت گرفته است.

 

به گفته وی همچنین در سه ماهه اول سال 92، 90 هزار و 108 مورد نیز فوت اتفاق افتاده که از این تعداد 50 هزار و 884 مورد مربوط به مردان و 39 هزار و 232 مورد نیز مربوط به خانم‌ها بوده است.

 

وزیر امور استراتژیک اسرائیل: روحانی با غرب به توافق خواهد رسید

Posted: 06 Jul 2013 07:53 AM PDT

 جرس: ووال استینتز وزیر امور استراتژیک اسرائیل و فرد نزدیک به بنیامین نتانیاهو در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو اظهار داشت: مسلم است که حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران استاد لفاظی و دیپلماسی است.

 

به گزارش انتخاب، وی افزود: او احتمالا با غرب به توافقاتی خواهد رسید تا همزمان هم برنامه هسته ای را ادامه دهد و هم از عمیق تر شدن تحریم ها و حمله نظامی جلوگیری کند.

 

وزیر امور استراتژیک اسرائیل با بیان اینکه مشخص نیست ایران در حال حرکت به سمت بهار یا زمستان است گفت: انچه مسلم است آن است که حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران استاد لفاظی و دیپلماسی است!

 

یووال استینتز اضافه کرد: خطر آنجاست که برخلاف سخنان احمدی نژاد که همگان را می ترساند، روحانی غرب را نمی ترساند.

 

وی ادامه داد: روحانی با شهرت خود به عنوان یک میانه رو؛ ابزار ایده ال ایران برای دستیابی به بمب اتم است.

 

وزیر امور استراتژیک اسرائیل در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: پیونگ یانگ آرزوی صدور انقلاب کره شمالی را به خارج از مرزها را ندارد و تنها بقای خود را می خواهد، اما تهران جاه طلبی های جهانی دارد.

 

استینتز افزود: هدف ایران همیشه مشخص بوده است: آنها در پی توازن قدرت در جهان اسلام هستند.

 

این وزیر اسرائیلی اظهار داشت: حل مسائل از سوریه گرفته تا مصر و لبنان و بی ثباتی منطقه ای برای ما دشوار است. اما ما باید اولویت ها را تعیین کنیم. هسته ی شدن احتمالی ایران فوق این مسائل است.

 

وی ادامه داد: اگر چنین احتمالی روی دهد، در دنیای بسیار خطرناک تر از امروز زندگی خواهیم کرد. در حقیقت، یک ایران هسته ای معادل سی کره شمالی است.

 

استینتز گفت:ما دیگر نمی توانیم از پس آغاز دور جدید گفتگوها بربیاییم، چراکه زمان نداریم و پیش از آن از خط قرمزها عبور می شود. 

عارف: باید به مطالبات سیاسی مردم پاسخ داد

Posted: 06 Jul 2013 07:05 AM PDT

جرس: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت پاسخگویی به مطالبات سیاسی مردم تاکید کرد.  

 

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با اعضای "انجمن پرتو زمانه" با اشاره به جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در دوران اصلاحات گفت: اگرچه در دوران اصلاحات سازمان‌های مردم نهاد شکل خوبی به خود گرفت، اما تشکیل این سازمان‌ها به صورت عمیق و پایه‌ای نبود و در نتیجه دچار آسیب‌های جدی شدند آسیب شناسی این سازمان ها برای استمرار موثر و حضور جدی آن ها ضروری است.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:اگر به سازمان‌های مردم نهاد تنها از این دید که چند نفری آن را تشکیل دهند، نگاه شود،در این صورت با یک باد ملایم از بین می‌روند باید به آنها به عنوان پایه‌های جامعه مدنی نگاه شود که در آنها کلیه اعضا در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها در چارچوب مقررات و اساسنامه آنها مشارکت جدی دارند.

 

وی در ادامه به نقش "بنیاد امید ایرانیان" اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در این بنیاد مورد توجه قرار گرفته است، ساماندهی سازمان‌های مرد نهاد است که بتوان به صورت جدی آنها را تقویت کرد بطوری که از آسیب های سلیقه ای و حذف های بی مورد مصون بمانند.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این‌که پس از انتخابات ریاست جمهوری سرمایه اجتماعی عظیمی خلق شده است، بر ضرورت محافظت از سرمایه اجتماعی تاکید کرد.

 

عارف با اشاره به این‌که از مدت‌ها قبل مشارکت بالای 70 درصد را پیش‌بینی می‌کردم، سهم اصلی در خلق سرمایه اجتماعی را متعلق به مردم دانست و گفت:پرداختن به مطالبات سیاسی مردم حایز اهمیت است و نباید این مطالبات رها شود.

 

وی با اشاره به این‌که سرمایه اجتماعی خلق شده وظیفه ما را نسبت به مردم بیشتر کرده است، افزود: حفظ این سرمایه اجتماعی وظیفه سازمان‌های مردم نهاد است؛ فرصت بوجود آمده فرصت خوبی است که بتوان مسایل را به صورت عمیق و ریشه‌ای بررسی کرد و بر اساس تحلیل شرایط گذشته و علل شکست‌ها بتوان آینده را به صورتی مدیریت کرد که سرمایه اجتماعی روز به روز افزایش یافته تایک هم افزایی را میان سازمان‌های مردم نهاد و احزاب شاهد باشیم.

 

عارف با بیان این‌که سازمان‌ های مردم نهاد باید مستقل از دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم کمک کنند.بر ضرورت نقش آفرینی سازمان‌های مردم نهاد در کمک به دولت تاکید کرد. 

لغو پرواز اختصاصی تیم والیبال به ایران

Posted: 06 Jul 2013 07:05 AM PDT

جرس: رییس فدراسیون والیبال تاکید کرد به دلیل همکاری نکردن کشورهای مسیر پروازی، بازگشت اعضای تیم ملی با پرواز اختصاصی از کوبا لغو شد.  

 

به گزارش سایت رسمی فدراسیون والیبال، محمدرضا داورزنی ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به تصویب هیات دولت و دستور ریاست محترم جمهوری و پیگیری‌های شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، امکان پرواز هواپیمایی اختصاصی تیم ملی به هاوانا میسر نشد.

 

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انجام این کار تلاش زیادی انجام داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای حاضر در مسیر این پرواز، هیچگونه همکاری در خصوص انجام پرواز 747 به مقصد هاوانا و برعکس انجام نداند.

 

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: متاسفانه پرواز اختصاصی تیم ملی والیبال انجام نخواهد شد و تیم ملی والیبال ایران بر اساس برنامه قبلی از طریق مسکو به تهران خواهد آمد. ملی‌پوشان ایران ساعت 23:30 روز سه‌شنبه 18 تیرماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد تهران می‌شوند.

 

تیم ملی والیبال بامداد فردا یکشنبه در هاوانا دومین دیدار خود را برابر کوبا برگزار می‌کند. تیم ایران امروز در نخستین بازی این تیم را 3 بر 2 شکست داد.

 

تیم ملی والیبال ایران روزهای 21 و 22 تیرماه در چارچوب هفته هفتم لیگ جهانی میزبان آلمان در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران است. 

کاهش ۱۴ درصدی ارزش تجارت غیرنفتی ایران

Posted: 06 Jul 2013 06:41 AM PDT

جرس: تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است مجموع ارزش تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۴ درصد کاهش یافته است.  

 

به گزارش ایسنا مسئولان سازمان توسعه تجارت در حالی نسبت به پیشی گرفتن صادرات بر واردات کشور در بهار ۱۳۹۲ ابراز خوشحالی می‌کنند که در همین مدت یک اتفاق نگران کننده نیز برای تجارت غیرنفتی کشور رخ داده و آن کاهش مجموع تجارت کشور بوده است.

 

براین اساس در سه ماهه نخست ۱۳۹۲ مجموع ارزش تجارت غیرنفتی کشور (واردات و صادرات) بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۱۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 

در مدت زمان یادشده صادرات غیرنفتی و واردات ایران به ترتیب به ۹ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار و ۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار رسید.

 

در نتیجه اگرچه صادرات غیرنفتی کشور ۳۵۶ میلیون دلار از واردات کشور بیشتر شده است اما در همین حال ارزش کل تجارت غیرنفتی کشور نیز سه میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار نسبت به سه ماهه نخست ۱۳۹۱ کاهش یافته است.

 

از سوی دیگر پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات کشور نه از بابت رشد و تقویت حوزه صادرات بوده بلکه بیشتر به خاطر محدود کردن واردات بوده است. به طوری که در سه ماهه نخست امسال واردات کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۹.۸ و ۲۶.۱ درصد کاهش یافت. این در حالی است که در همین مدت صادرات کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب تنها ۱۵.۶ و ۱.۶ درصد افزایش یافت.

 

پیشتر معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگرانی درباره کاهش واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع گفته بود که کاهش واردات کشور لزوما اتفاق خوبی نیست و بخشی از این کاهش نیز مربوط به کاهش واردات مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان داخلی است که باید جلوی این کاهش گرفته شود.

 

در همین حال افت ارزش تجارت غیرنفتی کشور در سه ماهه نخست امسال نیز اتفاق نگران کننده دیگری است که اگر ادامه یابد به کاهش سهم ایران از تجارت جهانی منجر خواهد شد. اتفاقی که در نهایت باعث می‌شود کشورهای دیگر سهم ایران را در تجارت جهانی از آن خود کنند.

ولایتی: تداوم سکوتم منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است

Posted: 06 Jul 2013 06:18 AM PDT

جرس: علی اکبر ولایتی به سخنان اخیر غلامعلی حدادعادل واکنش نشان داد و گفت: تداوم سکوتم منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.  


علی اکبر ولایتی در واکنش به اظهارات اخیرحدادعادل درباره ائتلاف 1+2 ، با بیان‌ این‌که ترجیح می‌دهم سکوت خود را ادامه دهم، تصریح کرد که این خویشتن داری منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به ایسنا گفت: من از اظهارات اخیر آقای دکتر حداد عادل تعجب کردم ؛ چرا که ایشان بخشی از مسائل پشت پرده ائتلاف 1+2 را اطلاع دارند و می‌دانند که توافقات مورد ادعای طرف مقابل عاری از صحت است. البته دلیل کنار کشیدن ایشان از ادامه رقابت‌ها نیز چیز دیگری بوده است، زیرا در بیانیه انصراف خود اعلام نکردند که به نفع ائتلاف و یا حتی شخص خاصی کنار می‌روند.

 

وی تصریح کرد: در یک ماهه اخیر حجم تخریب و تهمت علیه بنده چنان بوده که گاه دیگران را به تاسف وامی داشت. شرایط ائتلاف را ناقص و یک سویه بیان می کنند و تصور می‌کنند که تکرار یک حرف نادرست موجب تصدیق آن خواهد شد که یقینا چنین نیست.

 

ولایتی یادآور شد:آنچه به اینجانب مربوط می‌شده است را پاسخ نگفتم تا شیرینی حماسه حضور ملی در انتخابات در کام ملت تلخ نشود. اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان یعنی ماه تهذیب و خود سازی قرار داریم، ترجیح می‌دهم سکوت خود را ادامه دهم، اما این خویشتن داری منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.

 

وی گفت: عالم سیاست، پختگی، وزانت و صبوری می‌طلبد.‌ خود و دیگران را به صبر و مدارا و واقع بینی سفارش می‌کنم. پر واضح است که اخلاق مداری در سیاست امری نیست که لقلقه زبان باشد و سابقه رفتارهای سیاسی یک فرد بهترین گواه آن است. بودم آن روز من از طائفه دُرد کشان /که نه از تاک ، نشان بود و نه از تاک نشان. 

قیمت ارز و طلا در بازار امروز ایران

Posted: 06 Jul 2013 06:18 AM PDT

جرس: در بازار تهران تا ظهر امروز شنبه، دلار امریکا ۳۳٬۴۰۰ ریال، یورو ۴۳۴٬۰۰۰ ریال، سکه تمام بهار آزادی یک میلیون ۷۵ هزار تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می شود.  


به گزارش جرس، کاهش قیمت فلزات گرانبها در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، افت قیمت طلا در تهران را به همراه داشت و باعث شد قیمت ها نسبت به دیشب و صبح امروز اندکی کاهش یابد.


در بازارهای جهانی، هر اونس طلا با 28 دلار و 70 سنت کاهش 1224 دلار و 80 سنت فروخته شد، هر اونس نقره با 82 سنت کاهش 19 دلار، هر اونس پلاتین با کاهش 19 دلاری 1331 دلار و هر اونس پالادیوم هم با کاهش 2 دلاری 686 دلار فروخته شد.

 

قیمت طلا در بازار تهران تا ظهر شنبه 15 تیر برای هر مثقال طلا 4405000 ریال، یک گرم طلای 18 عیار 1016900، سکه بهار آزادی 10750000، سکه طرح قدیم 11110000، نیم سکه 5890000، ربع سکه 3890000، یک گرمی 2570000 داد و ستد شده است. 

سفر هفتگی ۲۲ هزار ایرانی به استانبول

Posted: 06 Jul 2013 05:30 AM PDT

جرس: بر اساس آمارهایی که روزنامه «شرق» از آژانس‌های گردشگری تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به دست آورده در ماه‌های اخیر و همچنین همزمان با روزهای اوج ناآرامی‌ها در استانبول، هر هفته 68 پرواز مسافران را از تهران به استانبول منتقل کرده است.  

 

 

جزییات این پروازها که توسط شرکت‌های هواپیمایی مختلف انجام می‌شود به این شرح است: روزانه چهار پرواز توسط هواپیمایی ترکیش‌ایر، روزانه دو پرواز هواپیمایی ماهان، هفته‌ای چهار پرواز هواپیمایی ایران‌ایر، روزانه یک پرواز هواپیمایی آسمان، روزانه یک پرواز هواپیمایی اطلس‌جت ترکیه، روزانه یک پرواز هواپیمایی پگاسوس ترکیه و هفته‌ای دو پرواز هواپیمایی تابان.

 

علاوه بر این، هم‌اکنون با بازاریابی موفقیت‌آمیز مسوولان صنعت گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی ترک، علاوه بر تهران از شهرهای مشهد (هفت پرواز در هفته)، شیراز (پنج پرواز در هفته)، اصفهان (دو پرواز در هفته)، کرمانشاه (سه پرواز در هفته) و ارومیه (سه پرواز در هفته) نیز به استانبول پرواز برقرار است. با در نظر داشتن این آمارها اگر ظرفیت هر پرواز را 300 صندلی در نظر بگیریم و میانگین صندلی‌های اشغال‌شده در هر پرواز را در بدترین حالت 250نفر حساب کنیم، به صورت هفتگی دست‌کم 22هزارنفر از ایران تنها به شهر استانبول سفر می‌کنند.

 

از سویی آنگونه که منصور فرهومند مدیرعامل شرکت تورهای ایران به «شرق» می‌گوید اغلب ظرفیت این پروازها نیز به صورت چارتر فروخته شده و این نشان می‌دهد تمایل برای سفر به استانبول در این مدت بسیار بالا بوده است. این کارشناس حوزه گردشگری همچنین می‌افزاید: «ناآرامی‌های اخیر تاثیر چندانی بر میزان سفر مردم ایران به استانبول نداشته است، حتی با وجود گران‌شدن قیمت ارز و کاهش ارزش ریال، باز هم تمایل برای سفر به کشور ترکیه به قوت خود باقی است.» بر اساس گفته‌های فرهومند در این میان تمایل برای سفر به شهرهای ساحلی آنتالیا، آنالیا، کوشی‌آداسی و بدروم هم در این مدت نه‌تنها کم نشده، بلکه با افزایش نیز همراه بوده است.

 

مدیرعامل شرکت تورهای ایران یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع را سیاست‌های درست گردشگری مسوولان ترکیه از یک‌سو و همچنین سیاست‌های نادرست مسوولان ایرانی در این سو می‌داند و می‌گوید: «الان قیمت یک تور هفتگی سفر به کیش یا مشهد با پرواز، هتل باکیفیت و برخی خدمات دیگر از نرخ تورهای مشابه سفر به نقاط مختلف ترکیه گران‌تر تمام می‌شود، طبیعی است در مقام مقایسه، بیشتر افراد تمایل دارند با صرف چنین هزینه‌هایی به کشور خارجی بروند.» 

باز هم واژگونی اتوبوس راهیان نور در محور ملایر- اراک

Posted: 06 Jul 2013 05:30 AM PDT

۳۱ نفر مجروح شدند
جرس: مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی همدان گفت: بر اثر تصادف اتوبوس زائران مناطق جنگی در محور ملاير - اراك 31 مصدوم بر جای ماند.  

 

اکبر غیاث اظهار داشت: عصر روز گذشته ساعت 17:45 يك دستگاه اتوبوس با مقصد بازديد از مناطق جنگي و مبدا چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان به دليل بي احتياطي و تخلف از قوانين از جاده منحرف شد.

 

به گزارش مهر، مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی همدان ادامه داد: بر اساس این انحراف 31 مصدوم برجاي ماند.

 

وی عنوان داشت: 19 مصدوم توسط آمبولانس‌هاي فوریت های پزشکی و 12 مصدوم توسط هلال احمر به بيمارستان‌هاي امام حسين (6 نفر)، مهر (9نفر) و شهيد غرضي (16نفر) منتقل مي شوند كه اكثر مصدومين پس از مداوا مرخص می شوند.

 

غیاث در پایان سخنانش گفت: این تصادف در محور ملاير - اراك پيچ كساوند رخ داده است.

۳۰ کشته در درگیری هواداران و مخالفان محمد مرسی

Posted: 06 Jul 2013 06:22 AM PDT

لحظه به لحظه با تحولات مصر
جرس: در حالی که حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده وعده برگزاری اعتراضات بیشتری را طی امروز داده اند. گزارش ها از کشته شدن دست کم ۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از یک هزار نفر در جریان درگیری بین موافقان و مخالان اقای مرسی خبر می دهد. درگیری ها در نزدیکی میدان تحریر قاهره در طول شب نیز ادامه یافت و طرفین به روی هم سنگ و بطری پرتاب می‌کردند. چندین نفر هم در جریان تیراندازی در یک تجمع در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، کشته شدند و در چند شهر دیگر هم وقوع درگیری‌هایی گزارش شده است.همزمان گزارش ها حاکی از آن است "خیرات‌الشاطر" از اعضای اخوان المسلمین بازداشت شده است. با این حال رهبر اخوان المسلمین در سخنرانی ضمن تکذیب خبر بازداشت خود اعلام کرد که کودتای ارتش علیه مرسی غیر قانونی است. همچنین رئیس جمهوری موقت مصر فرمان برقراری منع و آمد شد در استان شمال سینا صادر کرد. شیخ الازهر نیز گفته است: "دین و ملی گرایی از هر خونریزی مبرا است. دنیا ارزش یک قطره خون ریخته شده یک مظلوم را ندارد."

  

به گزارش جرس، به نقل از سی ان ان، محمد بدیع، رهبر اخوان السملین، در ساعات پایانی روز جمعه در جمع چند ده هزار نفری هواداران گروه اخوان المسلمین در شهرک صدر در نزدیکی قاهره با تاکید بر ریاست جمهوری مرسی اعلام کرد کودتای ارتش غیر قانونی است و ما جان خودمان را فدای مرسی می کنیم.

 

وی همچنین افزود: ما هیچ رئیس جمهور دیگر و هیچ سازشی را نمی پذیریم و همکاری نخواهیم کرد.

 

او همچنین ضمن تکذیب خبر بازداشت خود ادامه داد انقلاب مصر با آرامش مرسی را به قدرت بازمی گرداند و به حکومت نظامیان پایان می دهد.

 

درهنگام سخنرانی وی هلیکوپترهای ارتش برفراز محل سخنرانی پرواز می کردند.

 

کشته شدن حامیان مرسی در جمعه خونین

براساس گزارش های دریافتی از مصر در پی تیراندازی نیروهای ارتش این کشور به سوی طرفداران محمدمرسی، رئیس جمهور برکنار شده، دست کم ده نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

قاهره روز جمعه

به گزارش بی بی سی، این حادثه در حالی اتفاق افتاد که هواداران آقای مرسی در مقابل ساختمان باشگاه افسران گارد ریاست جمهوری دست به اعتراض زده بودند.

گفته می شود که آقای مرسی در داخل این ساختمان نگهداری می شود.

 

بر اساس این گزارش، چند هزار تن از طرفداران آقای مرسی پس از نماز جمعه امروز به سوی ساختمان باشگاه افسران راهپیمایی کرده که با هشدار از سوی سربازان مستقر در منطقه روبرو شدند. اما به تدریج بر تعداد شرکت کنندگان خشمگین در راهپیمایی افزوده شده که در نهایت نیروهای نظامی ابتدا شلیک هوایی کردند و پس از آن به سوی معترضان آتش گشودند.

 

امروز، ۱۴ تیر (۵ ژوئیه)، طرفداران آقای مرسی به دعوت جنبش اسلامگرای اخوان المسلمین در مراسم نماز جمعه در نقاط مختلف مصر شرکت کردند و در جریان این مراسم، و در اعتراض به کودتای نظامی علیه رئیس جمهوری انتخابی مردم شعار دادند. پیشتر، ارتش مصر اعلام کرده بود که آزادی برگزاری تظاهرات توسط تمامی گروه‌ها را تضمین می‌کند.

 

لازم به ذکر است؛ ارتش مصر شامگاه چهارشنبه، آقای مرسی، رئیس جمهوری از حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین، را برکنار کرد، قانون اساسی را به حالت تعلیق در آورد و اعضای ارشد این جنبش را بازداشت کرد.

 

گروه اخوان المسلمین ضمن دعوت به تظاهرات اعتراضی در روز جمعه، بر مسالمت آمیز بودن این تظاهرات تاکید کرده و افزوده بود که با وجود اینکه اقدام ارتش را غیرقانونی و ضد انقلابی می داند، در نظر ندارد علیه این اقدام به خشونت روی آورد یا به عملیات مسلحانه متوسل شود.

حامیان مرسی

در چند روز منتهی به سرنگونی آقای مرسی، چند صد هزار تن از مخالفان او در میدان تحریر قاهره و چند نقطه دیگر پایتخت تجمع کرده بودند و در همان حال، حامیان اخوان المسلمین و سایر هواداران رئیس جمهوری نیز در نقاط دیگر دست به تظاهرات زده بودند. در مواردی، بین دو طرف درگیری روی داد و تلفاتی برجای گذاشت.

 

برخی تصاویری که از هواداران اخوان المسلمین انتشار یافته، آنان را مجهز به چماق نشان می‌دهد اما گزارش‌های خبری حاکی است که در درگیری‌های دو طرف، تیراندازی‌هایی هم صورت گرفت.

 

همزمان، منابع نظامی مصر تایید کرده‌اند که در حمله به یک پاسگاه نظامی در نزدیکی مرز مصر و اسرائیل در صحرای سینا، یک نظامی مصری کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

منابع ارتش مصر این حمله را به شبه‌نظامیان اسلامگرا نسبت داده‌اند در حالی که به گفته منابع خبری، از زمان کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین در فوریه سال ۲۰۱۱، این منطقه دستخوش بی‌نظمی و بی‌قانونی بوده است.

 

سال گذشته و کوتاه مدتی پس از آغاز زمامداری محمد مرسی هم چند نظامی مصری به دست مهاجمان مسلح در این منطقه کشته شدند و رئیس جمهوری، با انتقاد از بی‌کفایتی ارتش در حفاظت از نفرات خود، تغییراتی را در رده‌ نظامیان ارشد اعمال کرد.

 

پس از آنکه فرمانده نیروهای مسلح مصر در جلسه‌ای با حضور شماری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی، تصمیم ارتش به برکناری محمد مرسی را اعلام کرد، برخی ناظران در داخل و خارج این کشور، این اقدام را به منزله کودتای نظامی علیه دولت منتخب مردم اعلام کردند و مورد انتقاد قرار دادند.

 

در واکنش به این اتهامات، محمد البرادعی، از شخصیت‌های لیبرال و رهبر ائتلاف جبهه نجات ملی مصر، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که ارتش "به نمایندگی از سوی خواست مردم، وارد عمل شد" و اطمینان داده است که نظامیان نقشی در سیاست برعهده نخواهند گرفت.

 

در مراسم اعلام تصمیم ارتش که از تلویزیون پخش شد، آقای البرادعی نیز حضور داشت و در سخنانی، این تصمیم را واکنشی در بر آوردن خواست مردم مصر عنوان کرد.

 

همچنین، عمرو موسی، رهبر حزب همایش مصر و دبیرکل سابق اتحادیه عرب، در توئیتر خود، از اقدام ارتش تقدیر به عمل آورده و آن را "گامی در جهت صحیح و در زمان صحیح" توصیف کرده است.

 

وی شرایط کنونی را "فرصتی تاریخی برای برآوردن مطالبات مردم مصر" دانسته و با رد اظهارات انتقادآمیز برخی مقامات آمریکایی، از آنان خواسته همراه با سایر مردم جهان، به مصر در گذار به دموکراسی کمک کنند.

 

در جریان تظاهرات گسترده علیه حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر، در ژانویه سال ۲۰۱۱، گزارش شد که مقامات آمریکایی به او توصیه کرده‌اند با قبول خواست مردم، از سمت خود کناره گیری کند.

 

آقای مبارک در فوریه همان سال از ریاست جمهوری استعفا داد و در انتخاباتی که بعدا برگزار شد، اخوان المسلمین و دیگر گروه‌های اسلامگرا توانستند با کسب اکثریت آرا، در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به پیروزی برسند.

 

منتقدان اخوان المسلمین معتقدند که دلیل حمایت قبلی رای‌دهندگان از این گروه، توانایی آن در سازماندهی موثر امور خیریه و تبلیغات در دوره قبل از انقلاب بود که باعث شد رای‌دهندگان باور کنند که اسلامگرایان افرادی کارآمد در اداره امور کشور هم هستند و برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی، به آنان رای دهند اما ناتوانی دولت تحت تسلط اسلامگرایان باعث رویگردانی مردم از آنان شد.

 

با وجود اینکه در حرکت اعتراضی علیه محمد مرسی، ده‌ها هزار تن در قاهره تظاهرات کردند، ظاهرا اخوان المسلمین انتظار دارد روز جمعه، کسانی که در انتخابات به نفع اسلامگرایان رای دادند، برای حمایت از رئیس جمهوری مخلوع، دست به تظاهرات بزنند.

 

در مقابل، منتقدان اخوان المسلمین معتقدند که دلیل حمایت قبلی رای‌دهندگان از این گروه، توانایی آن در سازماندهی موثر امور خیریه و تبلیغات در دوره قبل از انقلاب سال ٢٠١١ بود که باعث شد رای‌دهندگان باور کنند که اسلامگرایان در اداره امور کشور هم قابلیت دارند و برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی، به آنان رای دهند.

 

به گفته آنان، وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مصر در یک سال گذشته، باعث شد تا مردم اعتماد خود را به کارآیی اسلامگرایان در اداره امور کشورشان از دست بدهند و گستردگی تظاهرات ضد رئیس جمهوری نشانه سرخوردگی توده مردم از دولت تحت تسلط اسلامگرایان بوده است.

 

مخالفان آقای مرسی در دفاع از اقدام ارتش در برکناری رئیس جمهوری، گفته‌اند که به زودی اسلامگرایان با وقوف بر ناتوانی خود در اداره امور کشور و مواجهه با خطر رویگردانی رای‌دهندگان در انتخابات بعدی، در صدد بر می آمدند به بهانه اجرای قوانین اسلامی، یک حکومت استبدادی ایجاد کنند تا با محروم کردن مردم از دموکراسی واقعی، خطر از دست دادن قدرت در انتخابات آزاد را از میان بردارند.

 

طرفداران مرسی معتقدند که سرنگونی یک رئیس جمهور انتخابی به دست ارتش می تواند سابقه‌ای خطرناک را ایجاد کند به نحوی که در آینده هم، هر گاه گروهی از مردم با سیاست‌های دولت وقت مخالف باشند، در صدد برآیند با برگزاری تجمع اعتراضی و کسب حمایت نظامی، به هدف خود برسند.

 

مخالفان آقای مرسی برخی اقدامات صورت گرفته در دوره زمامداری او، مانند تدوین قانون اساسی توسط یک گروه تحت تسلط اسلامگرایان و برکناری برخی مقامات قضایی و نظامی را گام‌های اولیه در راه رفع موانع موجود بر سر استقرار استبداد دینی تلقی کرده و برکناری او را اقدامی به موقع دانسته‌اند.

 

در مقابل، طرفداران اخوان المسلمین گفته‌اند که حتی اگر سیاست‌های آقای مرسی و رویکرد پارلمان تحت تسلط اسلامگرایان با خواست اکثریت مردم مصر منطبق نبود، می‌بایست به آنان امکان داده می‌شد تا دوره قانونی خود را به پایان برسانند و با رای مردم برکنار شوند.

به گفته آنان، سرنگونی یک رئیس جمهور انتخابی به دست ارتش می تواند سابقه ای خطرناک را ایجاد کند به نحوی که در آینده هم، هر گاه گروهی از مردم با سیاست‌های دولت وقت مخالف باشند، در صدد برآیند با برگزاری تجمع اعتراضی و کسب حمایت نظامی، به هدف خود برسند.

 

تاکید اخوان المسلمین بر مسالمت آمیز بودن اعتراض به اقدام اخیر ارتش نشانه آن است که این گروه در نظر دارد به عنوان یک تشکل قانونی، در صحنه سیاست مصر باقی بماند.

 

در خبری دیگر در مورد مصر، اتحادیه آفریقا تصمیم گرفته است در اعتراض به کودتا علیه رئیس جمهوری انتخابی مصر، عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

 

دبیر شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا گفته است که طبق اصول و مصوبات این اتحادیه، دولت‌هایی که قانون اساسی کشورشان را لغو کنند حق عضویت در این اتحادیه را ندارند.

 

ارتش مصر ضمن برکناری محمد مرسی، قانون اساسی را هم به حالت تعلیق درآورده است.

 

در ماه مارس سال جاری، پس از آنکه گروه‌های شورشی دولت جمهوری آفریقای مرکزی را سرنگون کردند، عضویت این کشور در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درآمد.

 

اتحادیه آفریقا از سال ٢٠٠٢ جانشین "سازمان وحدت آفریقا" شد و در حال حاضر، پنجاه و چهار کشور آفریقایی در آن عضویت دارند. مراکش تنها کشور آفریقایی است که عضو اتحادیه آفریقا نیست.

 

آخرین گزارش ها

بر اساس آخرین گزارش ها، منابع رسانه‌ای اعلام کرده اند که روز جمعه ۵۵ زخمی در درگیری میان هواداران و مخالفان مرسی در منطقه «ماسپیرو» در نزدیکی میدان تحریر قاهره بر جای مانده است و منابع پزشکی نیز از کشته شدن دست کم بیست نفر و زخمی شدن صدها تن در جریان درگیری‌های مناطق مختلف مصر خبر داده اند.

 

همچنین سایت روزنامه الاهرام گزارش داده است که استاندار سوئز استعفا کرده و رئیس جمهوری موقت مصر فرمان برقراری منع و آمد شد در استان شمال سینا صادر نموده است.

 

دنیا ارزش ندارد

شیخ الازهر شامگاه جمعه طی سخنانی گفته: "دین و ملی گرایی از هر خونریزی مبرا است. دنیا ارزش یک قطره خون ریخته شده یک مظلوم را ندارد و امیدوارم مصری‌ها هرچه سریعتر راهی برای برون رفت از این فتنه بیابند"

 

خیرت الشاطر هم بازداشت شد

 

نیروهای امنیتی مصر شب گذشته با حمله به منزل "خیرت الشاطر" در شهر نصر، وی را بازداشت کردند. وی که یکی از رهبران اخوان المسلمین به شمار می رود به اتهام تشویق مردم مصر به خشونت بازداشت شده است.

 

الجزیره نیز گزارش داد که عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر روز گذشته طی دستوری، مجلس شورا در این کشور را منحل کرد. این مجلس مسئولیت قانونگذاری را برعهده دارد. وی همچنین "محمد احمد فرید" را به جای "محمد رافت شحاته" به عنوان رئیس جدید دستگاه اطلاعات در مصر معرفی کرد.

 

عدلی منصور همچنین سه نفر را به عنوان مشاوران سیاسی و قانونی خود انتخاب کرد که مصطفی حجازی و علی عوض محمد صالح از جمله این افراد محسوب می شوند.

 

اقدامات رئیس جمهور موقت و واکنش بدیع

 

محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر در واکنش به اقدامات اخیر ارتش این کشور مبنی بر کنار گذاشتن محمد مرسی از ریاست جمهوری اعلام کرد که طرفداران اخوان المسلمین تا زمان بازگشت مرسی به قدرت به اعتراضات در خیابان ها و میادین ادامه خواهند داد.

 

وی خاطر نشان کرد: برکناری محمد مرسی و تمام اقدامات بعد از آن از نظر ما باطل است. اخوان المسلمین آمادگی دارد تا در صورت بازگشت محمد مرسی به قدرت با ارتش به تفاهم برسد.

 

 مجلس شورای مصر منحل شد/ وزیر اطلاعات تعیین شد

 

 

رئیس‌جمهور موقت مصر با صدور دستوری مجلس شورای این کشور را منحل و محمد احمد فرید را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات این کشور تعیین کرد.

 

 

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر روز جمعه سلسله دستوراتی را صادر کرد که انحلال مجلس شورا یکی از آنها بود.

 

وی همچنین محمد احمد فرید را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات کل مصر به جای رأفت شحاته، انتخاب کرد. شحاته به عنوان مشاور امنیتی، علی عوض محمد صالح، مشاور حقوقی و مسائل مربوط به قانون اساسی، مصطفی حجازی نیز به عنوان مشاور سیاسی انتخاب شدند.

 

"برکناری محمد مرسی ‌توسط ارتش را جنگ عليه اسلام است"


يک گروه جديد اسلام گرا در مصر روز شنبه اعلام موجوديت کرد و برکناری محمد مرسی،‌ رئيس جمهوری اين کشور توسط ارتش و نيز کشته شدن تظاهرکنندگان هوادار او را جنگ عليه اسلام ناميد.



به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ گروه انصار الشريعه، گفت که اقدام به جمع آوری سلاح و آموزش نظامی اعضای خود خواهد کرد.



اين گروه اسلام گرا مسئول حوادث اخير در مصر را سکولارها،‌ هواداران حسنی مبارک، مسيحيان قبطی، نيروهای امنيتی و فرماندهان ارتش دانست.