جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روحانی: کارخانه‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است

Posted: 04 Jul 2013 09:43 AM PDT

البته من به کمک مردم و آینده امیدوارم
 جرس: دکتر حسن روحانی ضمن توصیف شرایط بسیار سخت امروز ایران گفت مشکلات کشور بسیار گسترده است و برای حل آنها به کمک همه مردم و دلسوزان نظام نیاز داریم و البته من به آینده امیدوار هستم.

 

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا روز پنچشنبه دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب با مراجع تقلید قم در محل دفتر مجلس خبرگان در قم دیدار و گفت و گو کرد.

 

مراجع تقلیدی که در این دیدار حضور داشته اند ضمن تبریک به دکتر روحانی با تاکید به اینکه کشور در عرصه های داخلی و خارجی با مشکلات بزرگی مواجه است، اظهار داشتند: اطمینان داریم با کمک خداوند و حمایت مردم و رهبری، شما و دولت یازدهم در حل مشکلات موفق خواهید شد و البته مردم هم در حد مقدورات انتظار دارند.

 

رییس جمهوری منتخب با اشاره به ابراز لطف مردم، افزود: باید قدردان این مردم بزرگ بویژه جوانان بود و تلاش می کنم در فرصت های مناسب و از نزدیک با آنان دیدار و گفت وگو کنم.

 

دکتر روحانی گفت: گزارش هایی که این روزها دریافت می کنم و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که مشکلات کشور بسیار گسترده است و برای حل آنها به کمک همه مردم و دلسوزان نظام نیاز داریم و البته من به آینده امیدوار هستم.

 

او ادامه داد: هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است.

 

حسن روحانی در اين ديدارها انتخابات يازدهم رياست جمهوری را موجب شادمانی مردم ايران دانسته و گفته است: دشمنان نتوانستند بهانه‌ای به دست بياورند و انتخابات را زير سؤال ببرند و شيرينی انتخابات تلخی‌ها را از بين برد.


وی در عين حال تصوير تيره و تاری از وضعيت داخلی و خارجی ايران ارائه کرده و گفته است: هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است.

 

رييس جمهوری منتخب با اشاره به وضعيت بيکاری گفته که ۳.۵ ميليون نفر بيکار در کشور وجود دارد که اگر نتوانيم اشتغال لازم را ايجاد کنيم اين تعداد به پنج ميليون بيکار خواهد رسيد. وی خبر داده که دولت او به فکر وارد کردن هفت ميليون تن گندم است و افزوده که در حال بررسی وضعيت تامين کالاهای اساسی مردم هستيم.

 

دکتر روحانی افزود دولت در شرايطی می‌خواهد شروع به کار کند که وضع اقتصادی وضع خوبی نيست، تغيير در روابط خارجی نيز زمان‌بر است و بايد در چنين شرايطی با منطق و تدبير به سمت کاهش مشکلات و بهبود شرايط حرکت کرد.


آقای روحانی ادامه داد: شايد هيچ دولتی در جمهوری اسلامی کار خود را در چنين شرايطی آغاز نکرده باشد. مشکلات امروز ما از زمان جنگ هم بيشتر است، امروز ده‌ها کشور در حال جنگ اقتصادی، سياسی و تبليغی با ما هستند.

 

در زیر زمین موسسه مصباح یزدی چه می گذرد؟

Posted: 04 Jul 2013 09:27 AM PDT

روایت غرویان از موسسه مصباح
 محسن غرویان، از شاگردان سابق مصباح یزدی در گفت و گویی ابراز کرد در زیرزمین مؤسسه مصباح، یک اتاقی بود که اتاق محکمه و اتاق تفتیش عقاید بود و آن جا برخوردهای خیلی غیر اخلاقی با افراد می کردند

 

 

 محسن غرویان، از شاگردان سابق مصباح یزدی که مدتی سر اختلافات بر سر مسائل سیاسی از ایشان و جریان منتسب به ایشان جدا شده است در گفتگو با هفته نامه نسیم بیداری دلایل این جدایی را اینگونه تشریح کرد:  مصباح از نظر علمی، حق استادی به گردن بنده دارند، ولی سر این مسائل افراطی که در مؤسسه مصباح اتفاق افتاد، من دیگر نتوانستم در مسائل سیاسی و اجتماعی، با آن ها همکاری داشته باشم و استعفای خودم را نوشتم و استعفای مکتوب من هم آن جا موجود است.چون این ها وارد جریانات سیاسی شدند.

 

غرویان افزود٬  یک کارهای خیلی شدید افراطی در آن جا انجام می شد؛ مثلا در زیرزمین مؤسسه ، یک اتاقی بود که اتاق محکمه و اتاق تفتیش عقاید بود و آن جا برخوردهای خیلی غیر اخلاقی با افراد می کردند؛ برخوردها به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی بود که حالا من فعلا بنا ندارم آن ها را خیلی باز کنم و توضیح دهم؛ لذا دیگر از نظر سیاسی و اخلاقی من نتوانستم آن روش های تند و افراطی، و نیز بد اخلاقی های سیاسی و اجتماعی آنان را تحمل کنم، لذا ادامه همکاری ندادم و استعفا کردم...

 

غرویان در این گفتگو ضمن تقسیم بندی شاگردهای مؤسسه مصباح به دو دسته سیاسی و غیرسیاسی، به انتقاد شدید از شاگردان سیاسی آیت الله مصباح پرداخت و گفت: امروزه شخصیت مصباح یزدی بیشتر از آن که یک شخصیت علمی باشد، یک شخصیت سیاسی شده، چرا که آن حرکت علمی ایشان و جریان پیرامونی ایشان رنگ باخته و تحت الشعاع حرکت سیاسی قرار گرفته است.

 

وی در ادامه افزود: در مؤسسه منتسب به مصباح تأکید روی سنت و نیز روی بی اعتنایی به رأی مردم و نظر مردم و این جور چیزها وجود دارد.


 

آمریکا: کمکهای مالی مصر٬ مشوقی برای ژنرالهای ارتش تا  دموکراسی را برگردانند

Posted: 04 Jul 2013 08:55 AM PDT

 جرس: آمریکا امیدوار است تا ادامه تعهدات مالی خود به مصر را به عنوان مشوقی برای ارتش جهت بازگرداند دموکراسی به صحنه مصر استفاده کند.

 

 

به گزارش جرس و به نقل از سی ان ان اوباما ساعتی پیش گفت که سرنگونی مرسی باعث خواهد شد تا آمریکا بازنگری در ادامه روند کمکهای مالی خود به مصر شامل ۲۰ در صد بودجه ارتش بنماید.

 

دولت اوباما امیدوار است با  تهدید قطع کمک خارجی ۱.۳ بیلیون دلاری خود مشوقی برای حرکت به سوی  قوانین شهروندی در مصر را فراهم کند. همچنین این کمک ها در صورتی که کنگره آمریکا تایید کند که ژنرالهای ارتش در حقیقت یک کودتای نظامی برای به قدرت رسیدن را تدارک دیده باشند توسط آمریکا قطع خواهد شد.

 

اوباما همچنین تصریح کرد که سازمانها و ادارات مربوطه در واشنگتن٬ کمک های خارجی آمریکا به مصر را در سایه سرنگونی رییس جمهور مرسی به دقت بازنگری خواهند کرد. تقریبا ۲۰ درصد از کل بودجه ارتش مصر توسط آمریکا تامین می شود.

 

رییس جمهور آمریکا افزود : ما از ارتش مصر می خواهیم تا مسوولانه و سریع تمام اختیارات و مسوولیت ها را ازطریق یک روش کاملا روشن و شفاف به یک دولت دموکراتیک و منتخب مردم بازگرداند و  از دستگیری به دلیل محمد مرسی و طرفداران او خودداری کند.

 

اوباما ادامه داد: در این مدت زمان گذار نیز ما انتظار داریم ارتش حقوق تمام مردان و زنان مصر را به رسمیت به شمارد و از آن حفاظت کند. ازآن جمله حق تجمعات مسالمت آمیز، روند دادرسی و محاکمه آزاد و عادلانه در دادگاه های غیر نظامی است. در این فاصله، من مصرانه از همه طرفها برای جلوگیری از خشونت دعوت میکنم تا گرد هم می آیند و ترمیم پایدار دموکراسی در مصر را تضمین کنند. 

صدها تن از زنان اصلاح طلب خواستار تلاش شخصیتها برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز شدند

Posted: 04 Jul 2013 05:29 AM PDT

جرس: گروهی از زنان و فعالان اصلاح طلب ایران، با نگارش نامه ای به برخی شخصیت های کشور، خواستار تلاش آنها برای رفع حصر از راهبران جنبش سبز شدند.

 

به گزارش جرس، در این نامه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و دیگر فعالان دربند، از شخصیتهای مخاطب خواسته اند: "کلیه مساعی خویش را برای آزادی همه این عزیزان به کار بندند."

 
متن این نامه و اسامی امضا کنندگان به شرح زیر است:
 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی
حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی
حضرت آیت الله سید حسن خمینی
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری


با سلام و احترام
مستحضرید که طی چهار سال گذشته زنان و مردان و جوانانی از این دیار مظلومانه و با رفتارهای غیر حقوقی و اشکال بعضا غیرقانونی بازداشت موقت ( با دوره های طولانی و بسیار آزارنده )، محاکمه و محکوم شده اند.


همچنین مستحضرید که بانوی هنرمند و اندیشه ورز دکتر زهرا رهنورد به همراه همسر بسیار بزرگوارشان از تاریخ 25 بهمن ماه سال 89 در حصر غیر قانونی و محروم از بسیاری از حقوق خویش به سر می برند.


ایام و مناسبت های مبارک گذشته فرصت های مغتنمی بود تا با توجه به شرایط مناسب پس از حماسه آفرینی ملت سربلند ایران در انتخابات 92 شکست حصر غیر قانونی آقایان کروبی و موسوی و سرکار خانم رهنورد و نیز آزادی کلیه زندانیان سیاسی، کام ملتی را که مطالبه همیشگی اش آزادی زندانیان مظلوم و بی گناه بود شیرین تر کند.


ما نیز همراه این مردم آگاه و قدرشناس ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت بانوی در حصر و نیز همه عزیزان دربند، به ویژه زنان و مادران زندانی، از حضرات عالی درخواست داریم کلیه مساعی خویش را برای آزادی همه این عزیزان به کار بندید. باشد که فیض و برکات روزهای پایانی شعبان و ماه مبارک رمضان شامل حال همه ما به ویژه دلسوزانی که در این امر خیر گام بر میدارند، بشود .


والسلام علی عبادالله الصالحین
====================================================================


1. زهرا آباقری
2. سمانه آخرتی
3. منیر آرامی
4. آتیه آرمین
5. فاطمه آدینه وند
6. صبا آذرپیک
7. مرضیه آذرافزا
8. فاطمه آذرافزا
9. زهره آقاجری
10. معصومه ابتکار
11. فریبا ابتهاج
12. نسرین ابراهیمی
13. ربابه ابوفاضلی
14. سمانه ابولپور
15. آسيه ابولپور
16. مژگان اثباتی
17. زینب احیایی
18. مهین احمد خمسه
19. شیما احمدوند
20. مهسا احمدوند
21. سپیدیا احمدپور
22. زهرا احمدی پور
23. آزاده اسدی
24. اکرم استکی
25. مریم اسلامی
26. زینب اسماعیلی
27. مژگان اسماعیلی
28. عسل اسماعیل زاده
29. فرناز اسعدی
30. زهرا اشراقی
31. فاطمه اشرفی
32. مریم اشرفی
33. مینا اصلانی
34. سمیه اصلانی
35. زینب اقیایی
36. سپیده اکبرپوران
37. پریسا اکبرزاده
38. نسرین اکبری
39. فروغ اکبری
40. شهره بانو امانی
41. مرضیه امیری
42. فروزان امیری
43. راضیه امیری
44. عاطفه امیری
45. فائزه امیری
46. امیرجهانی
47. آوا انصاری
48. سولماز ایکدر
49. مروارید باقری
50. آسیه باکری
51. آرزو باهر
52. آتنا باهر
53. مینا باهری
54. اشرف بروجردی
55. ژیلا بدیهیان
56. الهام باقریان
57. رویا بلوری
58. شيرين بلورچی
59. ترانه بنی یعقوب
60. زهرا بهروزآذر
61. بهناز بهمند
62. فریبا بیژنی
63. شهرزاد بیات
64. فرح پارسا
65. كتى پزشكى
66. محبوبه پوربقال محمدی
67. فروغ پورحسین
68. فاطمه پهلوان
69. عاطفه پهلوان
70. زهرا پیشگاهی
71. عارفه سادات تاج زاده
72. فرشته تبایی
73. معصومه تدینی
74. زهره تشکری
75. مژده تصویری
76. فاطمه تندگویان
77. مریم توانا راد
78. سمیه توحیدلو
79. فائزه توکلی
80. آزاده تهرانی
81. فرزیا ثابتی
82. مریم ثروتی
83. زهره ثقفی
84. مرضیه جدا
85. ریحانه جعفری
86. سهیلا جلودار زاده
87. ندا جمی
88. پروانه جوانمردی
89. فاطمه جهان آرا
90. زهراسادات چلنگر
91. فاطمه چهل امیرانی
92. مریم حاجی قاضی
93. اعظم حاجی عباسی
94. سايه حبيبي
95. معصومه حبیبی
96. عطیه حریریان
97. تینا حسن زاده زرگر
98. سمانه حسنی
99. زویا حسنی
100. فاطمه السادات حسنی
101. صدیقه حسینی
102. فرناز حسین زاده
103. شلر حقانى فر
104. زهرا حمدی نژاد
105. رباب حوری
106. سمانه حاجعلی
107. سارا حامدی
108. سکینه خاتمی
109. فاطمه خاني
110. آزاده خاوری
111. فاطمه خردمند
112. سکینه خرمن بیز
113. سارا خرمن بیز
114. عاطفه خلفی
115. ملیحه خلقی
116. مهراوه خوارزمی
117. نیراعظم خوش خلق سیما
118. مرضیه خوشبخت
119. فاطمه خورشیدسوار
120. آزاده دواچی
121. فائزه دولتی
122. معصومه دهقان
123. توران دهقان
124. مریم راد
125. مرضیه راستی
126. فاطمه راکعی
127. زهره رجبی
128. نرگس رحمانی
129. زهرا رحیمی
130. ریحانه رزازی
131. ليلى رشيدى
132. نادره رضایی
133. سکینه رضایی
134. آمنه رضایی
135. معصومه رضایی
136. یسنا رضائیان
137. مانا رضائیان
138. سپيده رفيعي
139. شهناز رمارم
140. شهرزاد رمارم
141. ساجده رمجی
142. آرزو روانستان
143. منیرو روانی پور
144. زهرا سادات روح الامین
145. سحر ریاحی
146. ملیحه ریاضی
147. عفت رئیسی
148. صديقه زارعي
149. زمرد زاهدی
150. زهره زرگر
151. صدیقه زمانی
152. زينب زمان
153. فاطمه ستوده
154. پرستو سرمدی
155. عفت سرمدی
156. اعظم سقطی
157. ملاحت سلحشور
158. ماه سلطان کاشی
159. لیلا سلطانیان
160. معصومه سلمانی
161. خدیجه سلیمانی
162. لیلی سلیمانی
163. مهری سیدی
164. مریم سطوت
165. روشنک سیاسی
166. ساعده سیما
167. عشرت شاه محمدی
168. مهناز شریعتی
169. زهرا شجاعی
170. منیرشجاعی
171. فرسارا شفا
172. آزیتا شرف جهان
173. ژاله شریفی
174. آزیتا شفائی
175. فاطمه شفیعی
176. مریم شفیعی
177. الهه شهریاری
178. صبا شیروانی
179. سپیده شیرخوانزاده
180. فیروزه صابر
181. فاطمه صالحی
182. رادین صالحی
183. مهسا صباغی
184. زينب صدر
185. کیاندخت صفاریفرد
186. مریم صفایی
187. سحر صمیمی
188. نیلوفر صمیمی
189. سحر طالبی
190. سهیلا طالب زاده
191. اعظم طالقانی
192. طاهره طالقانی
193. نسرین طالقانی نژاد
194. ریحانه طباطبایی
195. نوشین طریقی
196. فاطمه ضیائی
197. طاهره عابدی
198. حمیده عاشوری
199. عذرا عاصمی
200. نرگس عافیت طلب
201. سمیه عالمی پسند
202. زهره عالی پور
203. مریم عبادی
204. مهوش عباسقلی زاده
205. فاطمه عرب سرخی
206. ساجده عرب سرخی
207. فريبا عسكري
208. ساره عظیمی
209. فاطمه عظیمی
210. مکیه عقیل زاده
211. فخري علم بيگي
212. نیلوفر علوی
213. فاطمه علی ارزی
214. مهناز علیزاده
215. نورجهان علیزاده
216. آسیه علی نژاد
217. معصومه عنایت
218. زهرا عنایتی
219. زهرا غضنفری
220. فاطمه غفاری
221. مریم غفاری
222. فرزانه غفاری
223. روجا غلامحسینی
224. صنم غیائی
225. فخری فاطمی
226. صفیه فاضلی
227. مینا فتاحی
228. سایه فتحی
229. ژاله فرامرزیان
230. شعله فرزین
231. ماهرخ فلاحی
232. صدیقه فهرست
233. فریبا غیور
234. مرضیه قاسم پور
235. سکینه قاسمی
236. مولود قاسمی
237. مهری قاضی
238. مریم قدس شربتدار
239. مریم قربانی
240. محدثه قزوینی
241. آیدا قجر
242. طیبه قیصری
243. نرگس کریمی
244. الهه کارگر
245. زهرا کاظمی
246. فاطمه کاظمی
247. فرزانه کاظمیان
248. کبری کربلایی نیا
249. ﺳﻌﻴﺪﻩ ﻛﺮﺩﻱ ﻧﮋاﺩ
250. زهرا کریمی
251. فاطمه کریمی
252. پریسا کریمی
253. مهشید کریمی
254. سمیرا کریمی
255. شبنم كسرايي
256. نیره کلهر
257. نورا کنعانی
258. کیمیا کورس
259. زینب کوشا
260. الهه کولایی
261. ساجده کیانوش راد
262. حبیبه گلرخ
263. زهرا گلشن
264. بتول گندمی
265. نیلوفر لاری پور
266. ساقی لقایی
267. ﺑﺘﻮﻝ ﻟﻘﻤﺎﻧﯽ
268. ﺭﺋﻮﻑ ﻟﻘﻤﺎﻧﯽ
269. ﺑﻬﺠﺖ ﻟﻘﻤﺎﻧﯽ
270. ﻧﺮﮔﺲ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻟﻘﻤﺎﻧﯽ
271. پرستو متین زاده
272. الهه مجری
273. فخالسادات محتشمی پور
274. سحر محتشمي پور
275. معصومه محرابی
276. زهرا محمدنیا
277. الهام محمدی
278. نرگس محمدی
279. حدیث محمدزاده
280. ملیحه محمدیان
281. مهرزاد محمودیان
282. صدیقه مرادی
283. سعیده مرادی
284. نجمه مرادی
285. فاطمه مرادی
286. زهرا مرادی
287. نگار مرتضوی
288. زهرا مسعودیان
289. فاطمه مسعودیان
290. عشرت مشکات
291. اشرف مشکات
292. اکرم مصوری منش
293. عالیه مطلب زاده
294. زهرا مظفری
295. مریم مظلومی رضوانی
296. شهیندخت ملاوردی
297. شیبا ملک
298. الهام ملک زاده
299. فائزه ملک میرزایی
300. آذرمنصوری
301. زهرا موسوی
302. مرضیه موسوی
303. زکیه موسوی
304. فرخنده موسوی
305. لیلا موسوی
306. ناهید مولوی
307. آذین میرسیاح
308. الهه میرزاده
309. فاطمه میرعباسی
310. مریم میرلطیفی
311. فهیمه میرلوحی
312. بدرالسادات میرموسوی
313. زهرا میریونسی
314. مهدیه مینوی
315. بهاره مهرجویی
316. محدثه مهیمنی
317. زهرا نژاد بهرام
318. پریا نصر
319. شيوا نصرتي
320. اکرم نصیری
321. هيوا نعليني
322. نفیسه نعمتی
323. افخه نقدی وند
324. طاهره نقی ئی
325. آذرنیا
326. سارا نیری
327. سارا نیک‌بنیاد
328. آذر نیکزاد
329. شایسته نیک نفس
330. یاسمین نیلفروشان
331. مریم نیلفروشان
332. آذرم نوروزی
333. عصمت ورزنده
334. ساناز ورناصری
335. سامره ورناصری
336. وزیری
337. پروانه وحیدمنش
338. توران ولی مراد
339. هلیا همدانی
340. مریم سادات یحیوی
341. سعیده یوسف زاده

342.منیژه حکمت

343.رخشان بنب اعتماد

344.زهرا جلیل ثانی

345.شیرین پارسی

346.صائبه سلوکی

347.فاطمه فیروزی

348.فریبا مهدیون

349.پروین منصوری

گزارشی تکان دهنده از مصرف مواد روانگردان و افزایش جنون جنسی

Posted: 04 Jul 2013 03:04 AM PDT

جرس: وزارت بهداشت پس از سال‌ها از شیوع مصرف روانگردان‌ها و مصرف موادمخدر، نسبت به تاثیر مصرف این مواد بر افزایش جنون جنسی در کشور هشدار داد.


به گزارش شرق، هشدار دیرهنگام مسوولان در وزارت بهداشت گرچه در نوع خود برای کنترل هرچه بیشتر مصرف روانگردان‌ها و موادمخدر صنعتی می‌تواند امیدوار‌کننده باشد، اما این هشدار دیرهنگام با تحمیل تبعاتی همچون افزایش ابتلا به ایدز همراه شده است. به‌طوری‌که روز گذشته محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به مصرف مواد روانگردان در جامعه هشدار داد و گفت: «مصرف این مواد باعث جنون جنسی شده و اولین پیامد مصرف این مواد که تردیدی در آن نیست، انتقال بیماری ایدز است.»


گویا در مورد تاثیر استفاده از قرص‌های روانگردان بر رفتارهای پرخطر جنسی گفت: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های روانگردان در ایجاد رفتارهای پرخطر جنسی و بیماری ایدز تاثیر قطعی دارد و این مساله به‌شدت خطرناک است.


وی ادامه داد: مصرف مواد صنعتی و قرص‌های روانگردان اولین چیزی که به انسان می‌دهد جنون است و در درجه اول، این جنون از نوع جنسی است. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متاسفانه موادمخدر صنعتی به اسم موادمخدر شناخته‌شده به مردم عرضه نمی‌شود و گاهی با عنوان‌های مختلفی همچون قرص‌های لاغری عرضه می‌شود.


گویا با خطرناک عنوان کردن عرضه این مواد در سطح جامعه افزود: عده‌ای ناآگاهانه و نادانسته به قصد دیگری این مواد را استفاده می‌کنند و اگر بدانند که این مواد چقدر خطرناک است، ممکن نیست به سمتش بروند اما در ابتدا به اشکال گوناگون به آنها عرضه می‌شود که باورکردنی نیست.


ایدز، پیامد جنون جنسی
سال‌هاست که پژوهشگران اجتماعی در ایران نسبت به افزایش مصرف روانگردان‌ها و موادمخدر صنعتی به‌خصوص در میان جوانان هشدار می‌دهند و حالا که این پدیده تبدیل به بحرانی اجتماعی شده است، وزارت بهداشت با زبان هشدار پا به میدان گذاشته است.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: تجربه نشان داده مصرف‌کنندگان این مواد دچار جنون جنسی می‌شوند و پیامد این جنون جنسی بیماری ایدز است و در آن تردیدی وجود ندارد.


گویا گفت: مساله اساسی این است که روانگردان‌ها آنقدر خطرناکند که متاسفانه بسیاری از ابعاد و عوارض مصرف این مواد برای مردم ناشناخته است. وضعیت مصرف مواد روانگردان به شکلی در جامعه درآمده که بیش از بیماری ایدز مشکل‌ساز شده است.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا می‌توان بین موج دوم ایدز که ناشی از اعتیاد و موج سوم که ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است موج دیگری را بر اثر این مواد صنعتی تعریف کرد، گفت: انتقال ایدز از طریق اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی از یکدیگر قابل جدا کردن نیست چراکه یکی تمام و دیگری آغاز می‌شود.


وی افزود: این موج‌های ایدز کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند و کسی که اعتیاد دارد به سمت مصرف روانگردان‌ها می‌رود و کسی که این مواد را مصرف می‌کند دچار جنون جنسی می‌شود، این فرد می‌تواند مبتلا به ایدز شود و در نتیجه این بیماری را به دیگران منتقل کند.


مصرف آگاهانه روانگردان‌ها برای افزایش قوای جنسی
هشدار وزارت بهداشت و درمان نسبت به افزایش مصرف روانگردان‌ها و تاثیر آن بر افزایش جنون جنسی در حالی است که بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در دانشگاه علوم انتظامی مصرف این مواد بعضا با آگاهی و به‌دلیل افزایش قوای جنسی در افراد صورت می‌گیرد.


به‌طوری‌که محققان در این پژوهش آورده‌اند که: افزایش قوای جنسی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی؛ تبلیغات مسموم در جامعه دلالت بر این موضوع دارد که مصرف مواد صنعتی سبب افزایش قوای جنسی خواهد شد. در حالی که نتایج بررسی‌های صورت‌پذیرفته، حکایت از آن دارد که در درازمدت همزمان با وابستگی روانی به مواد صنعتی، میل جنسی در مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و سبب تضعیف قوای جنسی خواهد شد.


روانگردان‌ها چه حالتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند؟
مصرف کوتاه‌مدت روانگردان‌ها بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در سال 1391 در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران موجب افزایش انرژی، چابکی زیاد و احساس سرخوشی، توهم حسی، پرحرفی، گشادی مردمک چشم، هیجان و بی‌قراری، رعشه و لرزش، تصورات و خیال باطل، افزایش ضربان قلب، تپش قلب و فشار خون، عرق کردن، از دست دادن اشتها، خشکی بینی و لب و دهان، اختلال در تنفس، احساس قدرت زیاد و برتر بودن، ایجاد حالات تهاجمی و پرخاشگرانه و بالا و پایین پریدن می‌شود. همین احساسات باعث می‌شود افراد اقدام به مصرف این مواد بکنند. اما در بلندمدت می‌تواند علاوه بر آن اثرات و عوارض دیگری نیز از جمله حالت تشویش، کابوس‌های وحشتناک شبانه، شوریدگی فکری، رفتار بی‌باکانه، افسردگی شدید توام با تمایل شدید به خودکشی، عدم تمرکز فکری، بی‌اعتمادی به دیگران، بی‌حالی و خستگی بسیار شدید، ترس، عدم شناخت زمان و مکان، گیجی، سرگردانی، آسیب به کلیه‌ها و ایجاد مشکلات ریوی را به‌دنبال داشته باشد.


افزایش 166‌درصدی حملات قلبی بر اثر مصرف روانگردان‌ها
تازه‌ترین تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد که مصرف ماده روانگردان غیرقانونی «مت آمفتامین» خطر حمله قلبی را در جوانان افزایش می‌دهد. محققان با بررسی سه‌میلیون نوجوان و جوان 14 تا 24ساله در آمریکا دریافتند که مصرف ماده محرک غیرمجاز مت آمفتامین موجب شده است تا این افراد 61‌درصد بیشتر از سایر بیماران دچار حمله قلبی شوند. به گفته این محققان میزان حملات قلبی مرتبط با آمفتامین‌ها طی این دوره تحقیقاتی چهارساله 166‌درصد افزایش نشان می‌داد.


خطرناک‌ترین حالت برای مصرف‌کنندگان شیشه و روانگردان‌ها

از سوی دیگر نتایج پژوهش صورت‌گرفته در سال 1391 در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد روی مصرف‌کنندگان شیشه و روانگردان‌ها نشان می‌دهد خطرناک‌ترین وضعیت برای مصرف‌کننده شیشه «تویکینگ» است. این حالت وقتی روی می‌دهد که شخص 3 تا 15 روز نخوابیده باشد و دچار علایمی چون تحریک‌پذیری و بدبینی باشد. چنین حالتی را تویکینگ و شخص را اصطلاحا تویکر می‌گویند. شخص تویکر اشتیاق شدید به مصرف هرچه بیشتر شیشه دارد و این حالت در اصل می‌تواند خطرات زیادی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.
 

توصیه آیت الله موسوی اردبیلی به حسن روحانی: تلخی ها و خسارت ها جبران شود

Posted: 04 Jul 2013 02:50 AM PDT

دیدار روحانی با مراجع تقلید در قم
جرس: حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب با حضرات آیات موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

به گزارش ایسنا، در جریان سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب به شهر  قم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردمی با حضور در مقابل بیوت مراجع از وی استقبال کردند.

 

در این تجمعات، تعداد زیادی از طلاب و روحانیون در کنار سایر اقشار مردم، با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از برنامه‌ها و شعارهای دولت یازدهم اعلام کردند.

 

بنا بر این گزارش، روحانی پس از دیدار با برخی مراجع و علمای قم به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز رفت.

 

مردم امروز خوشحال و امیدوار هستند

آیت‌الله موسوی اردبیلی در این دیدار با تبریک به دکتر روحانی و آرزوی موفقیت برای وی و دولت یازدهم گفت: انتخابات موفق اخیر ریاست جمهوری همگان اعم از دوست و دشمن را متحیر و شرایط بسیار خوبی را برای کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی با بیان این‌که «مردم امروز خوشحال و امیدوار هستند» افزود: مناسب است دکتر روحانی قبل از شروع بکار دولت یازدهم گزارشی از وضعیت کنونی کشور در بخش‌های مختلف به مردم ارائه کند و بعد هم در فواصل زمانی مناسب عملکرد دولت یازدهم را به اطلاع مردم برساند.

وی به شرایط سیاسی کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که فضای سیاسی- اجتماعی کشور با روی کار آمدن دولت یازدهم تلطیف شود و تلخی‌ها و خسارت‌هایی که احیانا پیش آمده، جبران شود.

روحانی نیز در این دیدار گفت: امیدواریم دولت یازدهم بتواند با ارتباط خوب با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و علما برای حل وفصل مشکلات داخلی و خارجی کشور تلاش و اقدام کند.

 

شرایط سخت است

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز خطاب به رییس‌جمهور منتخب گفت: در شرایط سختی عهده‌دار مسوولیت اجرایی کشور می‌شوید که در این‌باره برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

روحانی نیز در این دیدار گفت: دولت یازدهم کمک حوزه‌های علمیه و مراجع را نیاز دارد و از این کمک بهره مند خواهد شد.

رییس‌جمهور منتخب با حضور در مدرسه امام سجاد(ع) با آیت‌ الله مکارم شیرازی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در این دیدار با تشکر از فرصت حضور و دیدار با مراجع به ویژه آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنابر این است که این دولت بتواند ارتباط منظمی را با حوزه ها به ویژه حوزه علمیه قم و مراجع عظام داشته باشد و از نظرات و حمایت آنها بهره مند شود.

 

وی افزود: دولت یازدهم در سخت ترین شرایط کار اجرایی را تحویل می گیرد که در این باره باید به این دولت کمک کرد.

 

رئیس جمهور منتخب همچنین با آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید قم دیدار و گفت‌وگو کرد.


دیدار با حضرات آیات نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی و موسوی اردبیلی نیز از برنامه‌های سفر یک روزه روحانی به قم اعلام شده است.

 

مرسی در بازداشت/ انتقال رهبران اخوان المسلمین به محل بازداشت مبارک/ منصور سوگند خورد

Posted: 04 Jul 2013 02:47 AM PDT

گزارش لحظه به لحظه + ویدئو
جرس: آخرین خبرها حاکی از آن است که ارتش مصر ، محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرا را از قدرت خلع و بازداشت کرده است. مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمین، بازداشت، تحت تعقیب و از سفر به خارج کشور منع شده‌اند. رهبران ارشد و بازداشتی اخوان المسلمین، امروز پنجشنبه به همان بازداشتگاهی منتقل شدند که حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین را حبس کرده بودند. فعالیت فرودگاه بین‌المللی اسیوط و ایستگاه اصلی راه آهن به دستور ارتش متوقف شده است. مقامات جامعه جهانی نسبت به تحولات اخیر مصر و رخدادهای شامگاه چهارشنبه واکنش نشان داده اند، اما جمهوری اسلامی تا کنون سکوت اختیار کرده است. تحولات مصر توسط منابع بین المللی به صورت لحظه به لحظه و طبق زمان محلی گزارش و مخابره خواهد شد.

 پخش زنده و ویدئویی انقلاب مصر نیز در این لینک همزمان قابل مشاهده است:

 

13:22- احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره کودتای مصر گفت: سرنگونی آقای مرسی توسط ارتش "غیرقابل قبول" است.

 

13:01- سران امارات و کویت به عدلی منصور تبریک گفته‌اند و همزمان قطر گفته است که به خواست مردم مصر و انتخابشان احترام می‌گذارد. 

 

اولین واکنش ها در ایران

11:45- در حالیکه مقامات رسمی جمهوری اسلامی همچنان در برابر تحولات شتابان مصر سکوت اختیار کرده اند، در اولین واکنش به سقوط مرسی و دخالت ارتش، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته که "آن‌چه در مصر اتفاق افتاد، معلول عملکرد نادرست اخوانی‌ها در این کشور است."

به گزارش ایسنا، بروجردی گفته که "وقتی رژیم خودفروخته‌ای مانند مبارک سقوط می‌کند این رژیم تنها یک فرد نیست که با برکناری‌اش رخدادی به نام انقلاب در آن کشور محقق شود. طبیعتا در پس یک فردی مانند مبارک، تشکیلات گسترده سیاسی اطلاعاتی و امنیتی نهفته است؛ بنابراین اولین اشتباه اخوانی‌ها این بود که فکر کردند با برکناری یک فرد و نگهداشتن همه‌ بدنه‌ امنیتی و اطلاعاتی و نظامی این کار به سرانجام خواهد رسید. در واقع آن‌ها مار در آستین پروراندند."

 

- همزمان سایت عصر ایران طی تحلیلی آورده است: خطای فاحش محمد مرسی و یارانش این بود که پنداشتند هر کس که در جامعه مصر مسلمان است، لزوماً هوادار اسلام سیاسی و اسلامی‌شدن قانونی- اجباری عرصه عمومی است. حتی رای 33 درصدی مردم مصر به قانون اساسیِ دستکار اخوانی‌ها، موجب تامل این الیت اسلامگرای جامعه مصر در وزن اجتماعی و توان سیاسی طرف مقابل نشد.

- روزنامه اعتماد، چاپ تهران نیز وقایع مصر را "کودتای سفید ارتش مصر" تعبیر کرده و نوشته "سقوط دولت نخستین رییس‌جمهور منتخب مصر، بسیار آسان‌تر از تصور رخ داد؛ ارتش در پایان اولتیماتوم چهل و هشت ساعته خود، هنگامی که دید رییس‌جمهور هیچ گام جدی برای پایان دادن به بحران سیاسی مصر برنداشته، تنها راه را در این دید که به خواسته میلیون‌ها مصری تن دهد و مرسی را برکنار کند."

 

11:37- دولت آمریکا بعد از اعلام تعطیلی سفارت خود در قاهره از سه روز پیش، این سفارت را به صورت کامل تخلیه کرد.

 

11:17- خبر مهم: محمد سعد كتاتنی رهبر شاخه سیاسی اخوان المسلمین در میان افرادی است که بازداشت شده‌اند.

 

11:14- خبرگزاری رسمی مصر می‌گویند رهبران ارشد اخوان المسلمین مصر که شب گذشته بازداشت شدند به همان زندانی منتقل شده‌اند که حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق در آن زندانی است. روزنامه دولتی الاهرام می‌گوید برای سیصد نفر از رهبران و اعضای اخوان المسلمین حکم بازداشت صادر شده است.

 

11:04- عدلی منصور دقایقی پیش به عنوان رئیس دادگاه قانون اساسی سوگند خورد. او تنها چند روز پیش به این سمت برگزیده شده بود. بی بی سی گزارش داده است که اطلاعات زیادی در باره عدلی محمود منصور، رئیس جمهوری موقت مصر در دست نیست و برای بسیاری از مردم کشورش او "فردی اسرارآمیز" است.

بر اساس گزارش ها، وی به مدت زمانی نهایتا 60 روز وظیقه اداره کشور را برعهده خواهد داشت تا رئیس جمهور جدید انتخاب شود. به منظور برگزاری مراسم ادای سوگند رئیس جمهور موقت تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی اتخاذ شده است.

عدلی منصور در سخنرانی خود در این مراسم اعلام کرد که ملت مصر به جهان ثابت کرد که عقب نمی‌نشیند و شکست نمی‌خورد. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم که انقلابیون مصر از میدان‌ها نروند و همیشه در میدان بمانند. من دستور ماموریتم را از سوی مردم به عنوان منبع قانونی دریافت کردم. رئیس‌جمهور موقت مصر افزود: ما انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و انتخابات پارلمان را پیش رو داریم و می‌خواهیم این انتخابات در فضای شفاف، آزاد و تحت نظارت کامل و با اراده واقعی مردم برگزار شود. به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی واقعی امید داریم.

وی تصریح کرد که دستگاه قضایی مصر صبورانه تمام تلاش‌ها علیه استقلال خود را تحمل کرد. منصور در ادامه از تلاش و عملکرد نیروهای مسلح و نیروهای پلیس مصر تقدیر و تشکر کرد و گفت: آنها دریافتند که جایگاه واقعی‌شان این است که در کنار مردم باشند. وی در ادامه از نقش رسانه‌های مصر و جوانان انقلابی و جسور مصر تشکر کرد و گفت: مردم مصر از پیر و جوان، کوچک و بزرگ روزی بزرگ را در 30 ژوئن رقم زدند. 30 ژوئن رخ داد تا مردم را دور یکدیگر جمع کند.

 

10:33- یک مقام ارشد ارتش مصر رسما به خبرگزاری فرانسه گفته است که محمد مرسی در اختیار ارتش آن کشور است. این مقام نظامی گفته است که مرسی ممکن است بر اساس اتهاماتی که معترضان به او زده‌اند با محاکمه روبه‌رو شود. این مقام نظامی در عین حال گفته است که رئیس‌جمهور برکنار شده «میان مصری‌ها دشمنی ایجاد کرده است». پیشتر خبرهایی در مورد انتقال مرسی به وزارت دفاع منتشر شده بود. گزارش‌ها از خبرگزاری‌ها و منابع دیگر نیز تایید می‌کنند که ارتش محمد مرسی را در اختیار دارد.

 

9:23- جهاد الحداد، سخنگوی اخوان المسلمین، به  بی بی سی گفته است که رئیس جمهوری مخلوع مصر (مرسی) و مشاورانش در قرارگاه گارد ریاست جمهوری تحت بازداشت هستند و اجازه ارتباط با جهان خارج به آنان داده نمی شود.

 

8:34- نیروهای ارتش مصر بار دیگر در طول مرزهای مشترک با غزه به ویژه در مناطقی که تونل‌ها در آنجا قرار دارند، به حالت آماده باش درآمده‌اند.

یک مقام امنیتی مصری گفت: دستوراتی به پلیس مصر داده شده که آماده باش کامل باشد و تدابیر امنیتی شدیدی در تمامی مقرهای امنیتی به ویژه تاسیسات مهم،‌ مقرهای پلیس، مدیریت امنیت شمال سینا، فرودگاه عریش و ورودی‌ها و خروجی‌های سینا اتخاذ کند.

 

به گزارش الجزیره، شاهدان عینی نیز اعلام کردند که نیروهایی از گردان‌های القسام وابسته به جنبش حماس و پلیس فلسطینی در غزه در طول مرزهای مشترک با مصر به حالت آماده باش درآمده‌اند و خودروهای جیپ به گشت زنی در طول مرزها تا منطقه رفح می‌پردازند.
 

8:31- شبکه الجزیره در طول ساعات گذشته زیر عنوان ''کودتا در مصر'' تحولات این کشور را پوشش داد. عبارتی که توسط بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی هم استفاده شد و خشم و اعتراض مخالفان دولت محمد مرسی را در پی داشت.

 8:22- در پی تحولات مصر، مقام‌های بین‌المللی و کشورهای غربی از مقامات مصری خواسته‌اند تا هر چه زودتر به «دمکراسی» و واگذاری قدرت به غیرنظامیان بازگردد. رئیس‌جمهوری آمریکا، دبیرکل سازمان ملل، رئیس امور سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، وزارت خارجه بریتانیا از جمله کسانی‌اند که خوستار آرامش، دوری از خشونت و بازگشت به حکومت انتخاباتی شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز از ارتش مصر خواسته است بنا بر وظیفه‌اش امنیت «همه شهروندان مصری» را ضمانت کند.

 

05:45 - خبرگزاری فرانسه از قاهره اعلام کرد که یک مسئول وابسته به اخوان المسلمین مصر بامداد پنجشنبه اعلام کرد محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور به مقر وزارت دفاع منتقل شده است.

رئیس جمهور معزول مصر در آخرین سخنرانی که برای هواداران خود انجام داد از نیروهای مسلح این کشور خواست جلوی خونریزی را بگیرند.

او همچنین افزود تلاش های بی جانی برای سرقت این انقلاب صورت می گیرد تا ما به سر خانه اول مان بازگردیم و از نو شروع کنیم. من کاملاً با این مساله مخالفم و آن را قبول نمی کنم و به صورت مستقیم به همه نیروها در نهاد و نیروهای امنیتی وزارت کشور و نیروهای مسلح دستور داده ایم که در حفظ امنیت کشور نقش خود را ایفا کند و جلوی خونریزی را بگیرند و از مشروعیت دفاع کنند مشروعیتی که همه ما بر اساس انتخابات ریاست جمهوری،انتخابات پارلمانی و همه پرسی قانون اساسی کسب کردیم.

 

04:50 - باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز ابراز نگرانی عمیق خود را از برکناری محمد مرسی اعلام کرد و خواستار بازگشت سریع مصر به یک حکومت غیر نظامی و دمکراتیک شد.‬

در بیانیه منتشر شده از سوی اوباما همچنین آمده است که او از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط خواسته‌ است تا ماهیت دخالت ارتش مصر در برکناری محمد مرسی و اثرات احتمالی آن بر کمک‌های آمریکا را بررسی کنند. رئیس جمهوری آمریکا از ارتش مصر خواسته است تا از هر گونه دستگیری خودسرانهٔ محمد مرسی و حامیان او خودداری کند. آقای اوباما افزود: در طول دوره نامشخص انتقالی، ما انتظار داریم ارتش اطمینان دهد که از حقوق همه مردان و زنان مصری، از جمله حق تجمع مسالمت آمیز، روند دادرسی و محاکمه آزاد وعادلانه در دادگاه‌های غیرنظامی، پاسداری می کند. 

 

03:55-بر اساس گزارشهای رسیده از مقامات محلی  پس از برکناری مرسی توسط ارتش، در گیری های خونینی در مناطق مختلفی رخ داده و آمار کشته‌شدگان این درگیری‌های تا کنون به ۱۴ نفر رسیده است.

 

02:55- بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای درباره رخدادهای مصر، خواستار آرامش، دوری از خشونت، گفت‌وگو و خویشتن‌داری در این کشور شده است.

به گزارش بی بی سی، آقای بان گفته است مداخله ارتش در امور سیاسی همواره مایه نگرانی بوده و خواستار آن شده است که دولت غیرنظامی سریعا بر سر کار بیاید.


 در همین  حال کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار بازگشت سریع به دموکراسی در مصر شده است.
او گفته است: "از همه طرفین می‌خواهم سریعا به روند دموکراتیک باز گردند و از جمله انتخابات آزاد و منصفانه ریاست جمهوری و مجلس را برگزار کنند، قانون اساسی را به نحوی که کاملا جامع و فراگیر باشد تایید کنند، تا به کشور خود اجازه دهند گذار به دموکراسی را ادامه دهد و تکمیل کند."

 

01:55- خیرت الشاطر نایب اول رهبر گروه اخوان المسلمین بازداشت شد.


01:34- محمد بدیع رهبر گروه اخوان المسلمین مصر پس از ممنوع الخروج شدن قصد ورود به لیبی از راه مرز زمینی داشت که مقام‌های مرزی لیبی مانع از ورود او به کشورشان شدند.


01:13- پادشاه عربستان سعودی برای رئیس‌جمهور موقت مصر پیام تبریک فرستاده و گفته که انتصاب او در نقطه‌ای "بحرانی" از تاریخ این کشور صورت گرفته است.‏این اولین پیام تبریک یکی از رهبران کشورهای عربی برای عدلی منصور است.‏


01:01- بی بی سی به نقل از منابع خبری نوشته است که محمد مرسی در بازداشت به سر می برد. یکی از سخنگویان گروه اخوان المسلمین گفته است که رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در بازداشت است اما معلوم نیست کجاست.

یک مقام امنیتی مصر هم بازداشت او را تایید کرده و گفته که او در یک پایگاه اطلاعاتی نظامی نگه داشته شده است.‏

یک منبع امنیتی مصر اما گفته که محمد مرسی و معاونش عصام حداد در یکی از ساختمان های وابسته به اطلاعات نظامی نگهداری می شوند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی مصر، دو تن از رهبران عمده گروه اخوان المسلمین مصر را بازداشت کرده‌اند.

سعد الکتاتنی، رهبر حزب "آزادی و عدالت"، بازوی سیاسی اخوان المسلمین، و رشاد البیومی، قائم‌مقام رهبر اخوان المسلمین، این دو رهبر بازداشت‌شده هستند.

گزارش‌هایی از صدور دستور بازداشت ۳۰۰ نفر دیگر از این گروه اسلام‌گرای حامی محمد مرسی منتشر شده است.


01:11- حامیان محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین به تجمع‌ها و تحصن‌های خود در اعتراض به برکناری آقای مرسی از ریاست جمهوری ادامه داده‌اند و شعارهایی علیه ارتش سر می‌دهند.‏
آنان می‌گویند ارتش "کودتا" کرده و آن‌چه اکنون در مصر بر سر کار است، یک "حکومت نظامی" است.‏


00:43- پخش شبکه تلویزیونی مصر ۲۵ وابسته به اخوان المسلمین قطع شد.


00:33- نیروهای امنیتی مصر به دفتر شبکه الجزیره یورش برده و گروهی از کارمندان و مهمانان شبکه را بازداشت کردند.


23:23- در حالیکه تحولات مصر از ظهر امروز روند شتابانی گرفته و کشورهای مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند، اما تا این ساعت مقامات جمهوری اسلامی نسبت به سقوط دولت مرسی، تعلیق قانون اساسی اسلامی و همچنین ورود مجدد ارتش به صحنه سیاسی مصر از خود واکنشی نشان نداده اند.

گفتنی است، مصر طی 34 سال گذشته روابط تیره ای با جمهوری اسلامی داشته و در حالیکه دولت های سادات و مبارک در حد قطع روابط با ایران بوده اند، بعد از سقوط مبارک در زمستان 2011 (1389)، روند نزدیکی تهران و قاهره در چشم انداز قرار گرفت و حتی مرسی و احمدی نژاد به تهران و قاهره رفتند. (احمدی نژاد جهت شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی و مرسی جهت شرکت در کنفرانس عدم تعهد). البته مرسی طی سخنانی در تریبون تهران، با حمله به رهبران جمهوری اسلامی به دلیل حمایتشان از بشار اسد، تهران را ترک می کند و سفر احمدی نژاد به قاهره نیز، با چند حمله از سوی معترضان سوری و مصری به وی جنجال برانگیز شد. موضوع تبادل گردشگران دو کشور نیز در محاق قرار گرفت.


23:22- رئیس جمهور موقت مصر عدلی منصور فردا پنجشنبه سوگند خواهد خورد... محمد مرسی همچنان ناپدید است و تنها سخنرانی کوتاهی از وی در یکی از شهرکهای محل تجمع حامیان وی پخش و قطع شد.


23:17- بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که خود حدود 28 ماه است در حال نبرد با مخالفین است، بلافاصله پس از سقوط مرسی در مصر اعلام کرد که "اسلام سیاسی در مصر شکست خورده است."


23:11- شماری از کارمندان شبکه تلویزیونی اخوان المسلمین بازداشت شدند.


22:59- به گزارش بی بی سی، خبرنگاران می‌گویند پیام صوتی محمد مرسی با بلندگو در شهرک نصر قاهره، که طرفدارانش تجمع کرده‌اند پخش شده است.


22:51- از شهرهای مختلف مصر خبرهایی از درگیری حامیان مرسی با مردم گزارش شده است... اسکندریه و پورت سعید نیز بحرانی گزارش شده اند...


قبل از انتخاب مرسی به عنوان رییس جمهور مصر، دولت آمریکا برای کمک به این کشور و مدرن کردن سیستم اقتصاد آن معافیت از یک بیلیون دلاربدهی و همچنان یک وام دیگر یک بیلیون دلاری را برای مصر تضمین کرده بود.


این دومین کودتا در سه سال اخیر مصر است که به نظر میرسد برای کشورهایی همچون آمریکا که در تغییرات و تحولات مصر بسیار دخیل هستند دردسرهای زیادی را در سیاست خارجی به دنبال خواهد داشت. با این حرکت ارتش و پس از پایان یافتن حکومت ارتشی ها بر مصر با کنار رفتن حسنی مبارک به نظر می رسد که همچنان ارتش نقش اساسی در آینده کشور مصر بازی میکند.


22:45- گزارش های پراکنده از درگیری و تیر اندازی بین نیروهای ارتش مصر و طرفدارن مرسی خبر می دهد، این درحالیست که همچنان کسی از محل مرسی اطلاعی در دست ندارد.

 

 تصاویر رسیده از میدان تحریر نشان از حضور جمعیت عظیمی از مردم است که در پی بیانیه ارتش در حال شادمانی هستند.


22:44- همزمان با برکناری مرسی، قانون اساسی حکومت اسلامگرای مصر معلق شد.


22:43- فرمانده ارتش گفته است که تکنوکرات‌ها دولت انتقالی مصر را اداره خواهند کرد. هنوز مشخص نیست چنین دولتی تا چه زمانی فعالیت خواهد کرد. به گزارش بی بی سی، رئیس جمهور موقت مصر عدلی منصور خواهد بود که تا کنون رئیس دادگاه قانون اساسی بود. او ۶۸ سال دارد.


22:41- گزارش الجزیره، رویترز و بی بی سی حاکی از آن است که اخوان المسلمین به سمت مردم و مخالفان مرسی تیراندازی کرده اند...


به نظر می رسد اکنون و پس از کنار گذاشته شدن مرسی در کودتای ارتش جایگاه اخوان المسلمین در آینده قدرت مصر و همچنین محبوبیت آن در جامعه روشن نیست.


22:33- به گزارش اسوشیتد پرس یکی از مشاوران مرسی می گوید که او به مکان نامعلومی منتقل شده است. همچنین خبرنگار بی بی سی عربی، از قطع شدن شبکه های تلویزیونی اسلامگرای این کشور خبر داد.


22:28- مرسی از قدرت کنار گذاشته شده... حامیان اخوان المسلمین دست به تحرکاتی در شهرهای مختلف زده اند... میلیونها تن از مخالفان مرسی در میدان التحریر و شهرهای مختلف تحصن کرده اند...


22:22- ارتش مصر به مرسی اطلاع داده که او دیگر رئیس جمهور نیست.

(مرسی که خود تحصیل کرده غرب و از اعضای اخوان المسلمین است یک سال پیش و پس از حسنی مبارک در یک انتخابات دموکراتیک به قدرت دست یافت ولی به دلیل اینکه نتوانست در ضرب الاجل ۴۸ ساعته ارتش به توافقی بر سر تقسیم قدرت با مخالفان خود برسد توسط ارتش از کار کنار گذاشته شد این در حالیست که او که در آخرین ساعت این مهلت به مخالفان پیشنهاد تشکیل یک شورای موقت مستقل برای اصلاح قانون اساسی و مدیریت پروسه انتخابات پارلمان بعدی داده بود.)


22:14- السیسی شروع به قرائت پیام ارتش مصر به مردم کرد و با جمله "ما پیام مردم مصر را شنیدیم" آغاز نمود.


22:19- همانطور که قرار بود نقشه راه نهایی بعد از رایزنی با گروهای مختلف اعلام شود به نظر می رسد که این بیانیه در همان محل این جلسه در حال پخش شدن از تلویزیون مصر است و افرادی که در این جلسه حضور داشتند همچون شیخ الازهر، پاپ تواضروس دوم، رهبر مسیحیان قبطی مصر،محمد البرادعی، رهبران حزب سلفی نور و رهبران جنبش تمرد حضور دارند.


22:18- همانطور که قرار بود نقشه راه نهایی بعد از رایزنی با گروهای مختلف اعلام شود به نظر می رسد که این بیانیه در همان محل این جلسه در حال پخش شدن از تلویزیون مصر است و افرادی که در این جلسه حضور داشتند همچون شیخ الازهر، پاپ تواضروس دوم، رهبر مسیحیان قبطی مصر،محمد البرادعی، رهبران حزب سلفی نور و رهبران جنبش تمرد حضور دارند.


22:17 - همانطور که انتظار می رفت و دیروز نیز اعلام شده بود ارتش٬ رییس عالی دادگاه قانون اساسی عبدو منصور را به ریاست جمهوری موقت اعلام کرده و در ادامه تعیین نقشه راه گفته که انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد و قانون اساسی به تعلیق در آمده است.


22:12 - به گزارش رویترز منابع قضایی اعلام کردند که دادگاه تجدیدنظر حکم حبس برای هشام قندیل نخست وزیر مصر را تائید کرده و او باید از سمت خود کنار برود.


22:11: به صورت ناگهانی تانک ها و زره پوش ها در خیابانها و میدانهای اصلی قاهره، اسکندریه و پورت سعید مستقر شده اند.

22:09- به گزارش بی بی سی به نظر می رسد که ارتش مصر بر تمامی اوضاع مسلط است و قصد دارد تا از بروز خشونتها جلوگیری کند و در همین حال وزرات بهداشت مصر اعلام کرده که تا کنون و در درگیری های امروز در شهرهای مختلف مصر نزدیک به ۵۰ نفر زخمی شده اند.


22:01- در پی ممنوع الخروج شدن رهبران مذهبی به خصوص رهبران اخوان المسلمین منابع امنیتی مصر اعلام کرده اند که محمد بدیع رهبر این گروه سیاسی قصد خروج از کشور را داشته که نیروهای امنیتی اجازه خروج به او نداده اند.
در همین حال نیز ارتش مصر اخبار مربوط به درگیری و تیر اندازی بین نیروهای ارتش و طرفداران مرسی را تکذیب کرده است.


21:33- روزنامه الاهرام از یک منبع آگاه در روز چهارشنبه نوشت که محمد مرسی دیگر جزو گروه تصمیم گیرنده در این کشور نیست.


21:30- مردم در میدان قاهره و همه ناظران و خبرنگاران مسایل مصر در انتظار اعلام و قرائت بانیه ارتش مصر با نام نقشه راه سیاسی هستند. پیش نویس این نقشه راه دیروز توسط ارتش تهیه شده بود که شباهتهای زیادی با طرح گروه نجات ملی و البرادعی برای گذر به دموکراسی داشت و قرار بود نسخه نهایی آن پس از جلسه امروز ارتش با سران مخالفین و مذهبی ها توسط ارتش قرائت شود.

 فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در حال قرائت بیانیه  خلع مرسی

بخشهای اصلی نقشه راه که دیروز توسط یک منبع آگاه به رویترز اعلام شده بود شامل تعلیق قانون اساسی٬ انحلال مجلس اسلامگرا مصر٬ تشکیل شورای اداره موقت مصر٬ انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام بوده است. انتخابات مجلس نیز مطابق این طرح پس از نهایی شدن شروط کامل کاندیداهای مجلس انجام خواهد شد و تا ان زمان به تعویق خواهد افتاد.


20:02- شواهد عینی و تصاویر ارسالی از قاهره نشان می دهد که با پایان یافتن ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته، ارتش مصر به تدریج در نقاط حساس قاهره مستقر شده است. گفته می‌شود نفربرهای ارتش و خودروهای زرهی در اطراف میدان تحریر قاهره استقرار یافته‌اند و برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که محل کار مرسی هم در محاصره ارتش قرار گرفته است.


19:59- منابع خبری می گویند: جانشین مرسی در صورت کنار رفتن از قدرت مطابق قانون اساسی بر عهده رییس مجلس اعلا خواهد بود که در اختیار گروه اخوان المسلمین است ولی این در حالیست که ارتش اعلام کرده که اداره کشور را در اختیار شورایی موقت از گروهای مخالف و مذهبی و تکنوکراتهای با تجربه خواهد گذاشت.


19:44- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مرسی باید تلاش بیشت ی برای پاسخگویی به نگرانی ها انجام دهد و همه گروهها باید با گفت و گو مشکل را رفع و از خشونت جلوگیری کنند. گفتنی است، رییس جمهور آمریکا در ابتدای هفته ضمن انتقاد از مرسی اعلام کرده بود که او باید راه های دیگر را نیز در نظر بگیرد و به معترضین پاسخ دهد. اوباما اضافه کرد : دموکراسی فقط انتخابات نیست بلکه در حقیقت چگونه ما با گروه های معترضین رفتار کنیم و صدای مخالفان را بشنویم و با اقلیت ها همکاری کنیم است.


19:30 - محمد مرسی در پناه گارد ریاست جمهوری دریک پادگان نظامی قرار داد و از آنجا به وظایف خود به عنوان رئیس جمهور ادامه می‌دهد. او هوادارانش را به مقاومت بدون خشونت فراخوانده است.


18:22- رایزنی تلفنی وزرای خارجه ترکیه، آمریکا، انگلیس و آلمان درباره اوضاع مصر.


18:03- مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور مصر روز گذشته در شهرهای مختلف این کشور تجمع کردند که این تجمع‌ها با اضافه شدن طرفداران مرسی به درگیری کشیده شدند. در همین حال مرسی طی نطقی تلویزیونی اعلام کرد که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد و از ارتش مصر خواست که ضرب‌الاجل خود را پس بگیرد.

 

در همین حال مرسی طی نطقی تلویزیونی اعلام کرد که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد و از ارتش مصر خواست که ضرب‌الاجل خود را پس بگیرد.
 

وزیر علوم: سند اسلامی شدن دانشگاه ها درحال نهایی شدن است/ ۲۵ دانشگاه را تفکیک جنسیتی کردیم

Posted: 04 Jul 2013 02:45 AM PDT

جرس: وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد از از نهایی شدن سند اسلامی دانشگاه ها خبر داد و گفت که در دولت دهم تاکنون 25 دانشگاه کشور تفکیک جنسیتی شده‌اند.


به گزارش ایسنا، کامران دانشجو با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها از اساسی‌ترین اولویت‌های وزارت علوم است، تاکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر حداد عادل در حال نهایی شدن است که از سال 88 تاکنون 25 دانشگاه دولتی و غیر انتفاعی تفکیک جنسیتی شده‌اند.


وزیر علوم در ادامه گفت: در دولت دهم بورس داخلی دانشجویان را افزایش و بورس خارجی را کاهش داده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی و راهکارهایی برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی هستیم.


دانشجو درباره حضور در کابینه آینده رییس جمهور منتخب گفت: حضور من در کابینه آینده را از حسن روحانی بپرسید.

 

گزارشی در باره وضعیت حقوقی انجمن صنفی رونامه‌نگاران ایران

Posted: 04 Jul 2013 02:15 AM PDT

جرس: به ‌دنبال مباحثی که در هفته‌های اخیر درمورد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران مطرح شد و به‌منظور آگاهی بیشتر روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و مسوولان کشوری، گزارش حقوقی که بیانگر اقدامات انجمن در پاسخ به ایرادات وزارت کار و امور اجتماعی از سال ۱۳۸۵ به بعد و نیز اقدامات قضایی انجام‌شده نسبت به انجمن؛ از سوی محمدشریف (وکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) و کامبیز نوروزی (دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) تنظیم و منتشر شد.


به گزارش ایلنا، در این گزارش آمده است: انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال ۱۳۷۶ با اخذ پروانه از وزارت کار و امور اجتماعی (اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی) تشکیل شد و شخصیت حقوقی یافت. انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران از بدو تأسیس در سال ۷۶ هر سه سال یک بار مبادرت به انتخابات اعضای هیأت مدیره و هر یک سال یک بار مبادرت به انتخابات بازرسان انجمن نموده است و به این ترتیب تا زمانی که امکان برگزاری انتخابات از انجمن سلب شد، به طور مرتب ادامه یافت و آگهی‌های آن نیز به طور مرتب در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

وزارت کار و امور اجتماعی یک اساسنامۀ نمونه جهت تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری تهیه نموده است و همین اساسنامه با تغییرات مختصری که مورد تأیید وزارتخانه فوق بوده است؛ مورد عمل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران قرار گرفته است.

در بند ۳ مادۀ ۳۸ اساسنامۀ انجمن صنفی روزنامه نگاران یکی از موارد انحلال شخصیت حقوقی انجمن را گذشت ۶ ماه پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم برگزاری انتخابات، ذکر نموده است.
هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران تا زمان پلمپ دفتر انجمن همواره در رأس موعد به وظیفۀ خود جهت برگزاری انتخابات عمل نموده است. به هر حال در مادۀ ۳۸ اساسنامۀ انجمن، علاوه بر مورد فوق، انحلال انجمن صنفی براساس تصمیم مراجع قضایی و نیز براساس تصمیم متخذه در جلسۀ مجمع عمومی فوق العاده نیز پیش بینی شده است.

ماده ۳۷ اساسنامه نمونۀ نیز دلالت دارد که انحلال انجمن‌های صنفی کارگری (ازجمله انجمن صنفی روزنامه نگاران) در وضعیت مندرج در بند ۳ مادۀ ۳۸ اساسنامه انجمن مرتبط با وضعیتی است که هیأت مدیره علیرغم سپری شدن مدت اعتبار خود، از برگزاری انتخابات سرباز می‌زند و به این ترتیب خود را به انجمن تحمیل می‌نماید، نه وضعیتی که هیأت مدیره در مهلت‌های قانونی نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام می‌نماید ولی به لحاظ عدم حصول نصاب، مجمع عمومی رسمیت نمی‌یابد و در نتیجۀ عدم رسمیت مجمع، تجدید انتخابات می‌سر نمی‌گردد. زیرا آنچه اساسنامه برعهدۀ هیأت مدیر نهاده است، اقدام به دعوت مجمع عمومی و درج تجدید انتخابات هیأت مدیره در آگهی دعوت به عنوان دستور جلسه است و اساساً عدم حصول نصاب و در نتیجه عدم تجدید انتخابات و رسمیت نیافتن مجمع، مستند به هیأت مدیره نیست تا بتوان آثار آن را متوجه هیأت مدیره نمود. این یک قاعده اساسی در مورد شخصیت‌های حقوقی نظیر انجمن‌های صنفی یا شرکت‌هاست.

مادۀ۱۱آیین نامۀ چگونگی تشکیل، حدود وظایف انجمن‌های صنفی که الزام آور شمرده می‌شود نیز تکلیف هیأت مدیره را صرفاً دعوت مجمع عمومی برای تجدید انتخابات دانسته و مقرر داشته: (هیأت مدیره انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط مکلفند دست کم سه ماه قبل از پایان دوره، مجمع عمومی برای تجدید انتخابات دعوت نماید) به این ترتیب مشخصاً از نظر مقررات قانون کار، آیین نامۀ چگونگی تشکیل، حدود و وظایف انجمن‌های صنفی، اساسنامۀ انجمن، اصول و قواعد اشخاص حقوقی و سایر موازین قانونی، اولاً هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تمامی وظایف قانونی و اساسنامه‌ای خود را طبق مقررات به انجام رسانده است، ثانیاً هیچیک از شرایط قانونی انحلال انجمن محقق نشده است و ثالثاً وزارت کار و امور اجتماعی مجاز به اعلام انحلال انجمن نیست.

نهایتاً از آنجا که وزارت کار و امور اجتماعی، از شناسایی آخرین جلسه مجمع عمومی انجمن، استنکاف داشته و مکاتبات و تصمیماتی را ابراز و اعلام کرد که با مقررات قانونی مطابقت نداشت، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، به عنوان یک نهاد مدنی جهت رفع موانعی که وزارت کارایجاد کرده بود، تصمیم به اقدام از طریق مراجع قضایی صلاحیت‌دارگرفت.


سیر اقدامات قضائی انجمن نیز به شرح زیر گزارش می‌شود:
یکم؛ به لحاظ افزایش معتنابه اعضاء انجمن که در سطح کل کشور پراکنده‌اند و عدم حصول نصاب در نوبت‌های اول و دوم جهت رسمیت یافتن مجمع عمومی عادی و عدم پیش بینی برگزاری نوبت سوم در اساسنامه، هیأت مدیره انجمن در تاریخ ۶/۸/۱۳۸۰ از وزارت کار و امور اجتماعی کسب تکلیف می‌کند و وزارت کار در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۸۰ به استناد مادۀ ۲ آئیننامۀ چگونگی تشکیل، حدود وظایف و... و همچنین طبق اصول اساسی و عرف و رویۀ جاری و قواعد ناظر به اشخاص حقوقی به انجمن صنفی اختیار می‌دهد که مجمع عمومی را در نوبت سوم با نصاب حداقل ۵۰ نفر برگزار کند. انجمن نیز بر همین مبنا عمل می‌کند و انتخابات هیأت مدیره بر همین اساس تجدید می‌گردد.
در سال ۱۳۸۵ و به دنبال عدم حصول نصاب در نوبت اول مجمع عمومی در تاریخ ۱۹/۴/۸۵ و تکرار آن در نوبت دوم در تاریخ ۲/۵/۸۵، برگزاری نوبت سوم در تاریخ ۱۵/۵/۸۵ مورد توافق قرار گرفت و به مدیر کل سازمانهای کارگری و کارفرمائی وزارت کار و امور اجتماعی اعلام شد. مقام مزبور بدون توجه به مجوز قبلی که به دفعات براساس آن عمل شده و به این لحاظ تبدیل به عرف شده بود، اعلام می‌نماید که مجمع عمومی نوبت سوم را نمی‌توانید برگزار کنید و در ادامه، این امر را منوط به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و اصلاح اساسنامه می‌نماید.
این تصمیم ضمن نامۀ رسمی (۵۷۷۱۸-۱۲/۵/۸۵) به انجمن ابلاغ می‌گردد. در این نامه همچنین به انجمن اعلام می‌شود که در غیر اینصورت به استناد ماده ۱۹ آئیننامۀ چگونگی تشکیل، حدود وظایف و... از تأیید انتخابات هیأت مدیره خودداری خواهد شد.
تلاش انجمن و توسل آن به مذاکرات و مکاتبات مختلف نتیجه‌ای به بار نمی‌دهد و موضع وزارت کار ثابت باقی می‌ماند. انجمن به ناچار مبادرت به تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری به خواستۀ ابطال تصمیمات وزارت کار در خصوص نادیده گرفتن مجوز قبلی و عرف مستقر شده ناشی از عمل به آن در خصوص برگزاری نوبت سوم علیرغم عدم درج در اساسنامه می‌نماید. دیوان عدالت اداری (شعبۀ بیستم به ریاست جناب آقای جاسبی) حکم به رد شکایت انجمن صادر می‌نماید.

رأی دیوان مبنی بر عدم ابطال نامه‌های فوق به شمارۀ ۴۰۲۴ در تاریخ ۱۴/۱/۸۷ به دبیرخانۀ انجمن ابلاغ می‌گردد. انجمن رأی قطعی فوق را پذیرفته و در تاریخ ۱۷/۱/۸۷ آمادگی خود را جهت اجرای رأی ضمن نامۀ شمارۀ ۱۰۱۳۸ اعلام می‌دارد و به لحاظ عدم پاسخ به آن مکاتبات دیگری در تاریخ ۸/۲/۸۷ (نامه شماره ۱۰۱۹۵)، ۶/۳/۸۷ (نامه شمارۀ ۱۰۲۶۳) و ۱/۴/۸۷ (نامه شمارۀ ۱۰۳۱۹) انجام می‌دهد.

تلاش هیأت مدیرۀ انجمن این بود که چون خبرنگاران متوجه وضعیت خطیر تشکل صنفی خود شده بودند، حداکثر در مدت زمان ۶ ماه پس از ابلاغ رأی مجمع عمومی فوق را تشکیل و اساسنامه را اصلاح نماید و بلافاصله با تشکیل مجمع عمومی عادی بار سنگین تصدی هیأت مدیره را به اعضاء جدید بسپرد.

به ناگاه در تاریخ ۲/۴/۸۷ نمابری به انجمن مخابره می‌شود و مضمون آن این بود که انجمن «واجد شرایط انحلال شمرده می‌شود.» در حالیکه مدت زمان ۶ ماهۀ مندرج در بند ۳ ماده ۳۸ اساسنامه با توجه به تاریخ ابلاغ رأی ۱۴/۷/۸۷ خاتمه یافته قلمداد می‌شد و انجمن نیز بلافاصله رأی دیوان را پذیرفته و آمادگی خود را برای اجرای آن به دفعات اعلام نموده بود.

دوم؛ از آنجا که مستند وزارت کار و امور اجتماعی جهت «واجد شرایط انحلال» شمردن انجمن دادنامۀ شمارۀ ۴۰۲۴ شعبه ۲۰ دیوان بود که ضمن آن دادخواست انجمن جهت ابطال تصمیمات مندرج در دو فقره نامه وزارت کار و امور اجتماعی رد شده بود، و از آنجا که اولاً؛ دادنامۀ مزبور اساساً متعرض شخصیت حقوقی انجمن نشده بود و صرفاً ابقای نامه‌های موضوع دادخواست را تأئید کرده بود و ثانیاً؛ انجمن نیز رأی را پذیرفته و آمادگی خود را جهت اجرای آن اعلام کرده بود، در برابر اعلام وزارت کار چاره‌ای جز رجوع مجدد به دیوان نداشت. لذا هر چند خود معتقد به وجود ابهام در رأی نبود، ولی از آنجا که وزارت کار به اشتباه مستند «واجد شرایط انحلال» دانستن انجمن را‌‌ همان رأی قرار می‌داد، و به اتکاء همین تشخیص خود به اقدامات انجمن ترتیب اثر نمی‌داد، ضمن درخواست ثبت شده به شمارۀ ۹۱۷- ۲۸/۵/۸۷ در شعبه ۲۰ دیوان عدالت اداری (یعنی شعبۀ صادر کنندۀ رأی) خواستار تفسیر رأی و رفع ابهام از آن شد.
ریاست شعبه از پاسخ به درخواست خودداری و اظهار داشت که انجمن باید به جای «درخواست» مبادرت به ثبت «دادخواست» نماید.


انجمن به ناچار و علیرغم اینکه معتقد بود که تفسیر رأی در صلاحیت شعبۀ صادر کنندۀ آن است، مبادرت به ثبت دادخواست نمود. دادخواست بار دیگر به شعبۀ ۲۰ ارجاع شد و شعبه ۲۰ ضمن دادنامۀ شماره ۱۲۷۴-۱۳/۵/۸۷، اعلام داشت که «.... اصولاً وفق تبصرۀ مادۀ ۱۶ رفع ابهام از اختیارات شعبه در موارد رأی اصلاحی است، علیهذا شکایت شاکی غیر قابل استماع و قرار رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‌شود...». این استدلال دادگاه،‌‌ همان دلیلی است که انجمن براساس آن مبادرت به ثبت درخواست تحت شمارۀ ۹۱۷-۲۸/۵/۸۷ نموده بود و شعبه ۲۰ از رسیدگی به آن امتناع و به این ترتیب انجمن را ناچار به ثبت دادخواست کرده بود.


به هر حال در رأی صادره هم شکایت «غیر قابل استماع» قلمداد و هم «قرار رد شکایت» صادر شده بود. کلاسه پرونده منتهی به صدور این رأی، ۸۷/۲۰/۶۸۵ است.


سوم؛ همانگونه که ذکر شد، تصمیمات ارکان تشکل‌های صنفی که مجوز فعالیت خود را از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت می‌کنند، توسط زیر مجموعه‌های این وزارت برای روزنامه رسمی ارسال شده و منتشر می‌شود.
در مورد تشکل‌های صنفی سراسری وفرا استانی (از قبیل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران) این امر توسط اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمائی صورت می‌پذیرد. نتیجه اینکه، اگر این ادارۀ کل به هر دلیلی از ارسال مصوبات مجامع عمومی این تشکل‌ها (منجمله مصوبات راجع به تجدید انتخابات هیأت مدیره) به روزنامه رسمی خودداری کند و در نتیجه آگهی راجع به تجدید انتخابات منتشر نشود، عملاً این تشکل فلج شده و در فعالیتش دچار مشکلات زیادی می‌شود.


آئین نامۀ چگونگی تشکیل، حدود.... به منظور مقابله با بروز این بحران در این تشکل‌ها ضمن ماده ۱۱ مقرر نموده: «هیأت مدیرۀ انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط تا تعیین هیأت مدیره جدید کلیۀ مسئولیت‌های قبلی را به عهده خواهند داشت... این امر در تبصرۀ ۱ ماده ۲۲ اساسنامۀ انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز به شکل زیر درج شده است.» تا تعیین هیأت مدیرۀ جدید کلیۀ مسئولیت‌ها بر عهدۀ اعضای هیأت مدیره فعلی خواهد بود. «به این ترتیب آخرین هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران کماکان عهده دار وظایف قانونی خود بوده و کماکان نمایندۀ شخصیت حقوقی انجمن شمرده می‌شوند.


لیکن در تاریخ ۲/۳/۸۷ مدیر کل اداره کل مزبور ضمن نامه شمارۀ ۱۱۹۰ خطاب به انجمن اعلام می‌دارد:»... با توجه به مقررات آمرۀ موجود وزارت کار و امور اجتماعی از شناسائی آن انجمن و معتبر تلقی کردن کلیۀ فعالیتهای آن در چارچوب آئین نامه و مقررات تشکل‌های صنفی معذور است «و به این ترتیب بدون اینکه حکمی توسط مراجع قضایی صادر شده باشد، مدیر کل مزبور رأساً هم حکم صادر می‌کند و هم آن را به اجرا می‌گذارد.
انجمن به ناچار بار دیگر به دیوان عدالت اداری متوسل و مبادرت به ثبت دادخواستی با خواستۀ «ابطال تصمیم مندرج در نامه شمارۀ ۱۱۹۰-۲/۳/۸۷ مبنی بر نفی شخصیت حقوقی انجمن» می‌نماید. از آنجا که تصمیمات هیأت مدیره منجمله جهت برگزاری مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره و اجرای منویات ادارۀ کل مزبور مندرج در نامه‌های شمارۀ۵۷۷۱۸-۱۲/۵/۸۵ و شمارۀ۷۵۱۷۹-۲۲/۶/۸۵ (که دادخواست انجمن جهت ابطال آن‌ها ضمن رأی شمارۀ۴۰۲۴-۲۲/۱۲/۸۶ شعبه بیستم دیوان به ریاست آقای جاسبی رد شده بود) منوط به تأیید این تصمیمات توسط ادارۀ کل فوق الذکر بود، ضمن دادخواست اخیر و در کنار تقاضای ابطال تصمیم مدیر کل در نامۀ شمارۀ ۱۱۹۰-۲/۳/۸۷، صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای این تصمیم تا صدور رأی را نیز تقاضا می‌نماید.


این دادخواست تحت شمارۀ۲۰۰۷۴درتاریخ ۲۹/۴/۸۷ ثبت و کماکان به شعبه ۲۰ارجاع می‌گردد. شعبه مزبور نیز در تاریخ ۱۴/۵/۸۷ضمن دادنامۀشمارۀ۱۲۸۴ (در پرونده کلاسه ۲۰/۸۷/۶۲۳) ابتداء در خواست صدور دستور موقت را رد می‌نماید و در تاریخ ۱۱/۹/۸۷ ضمن دادنامۀ شمارۀ۲۲۳۵ در پرونده کلاسه فوق الذکر، حکم به رد شکایت انجمن صادر و قطعیت آن را اعلام می‌دارد، متن رأی صادره به شرح زیر است:
«در خصوص شکایت انجمن صنقی روزنامه نگاراایران بطرفیت اداره کار و امور اجتماعی مبنی بر اعتراض به نفی شخصیت حقوقی با توجه به اینکه واحد‌های حقوقی به موجب قانون و اساسنامه شکل می‌گیرند و مراجع قانونی موظف به احترام به تصمیمات اشخاص حقوقی تا زمان رعایت قانون و اساسنامه مربوط می‌باشند و بند سوم از مادۀ۳۸ اساسنامه انجمن صنفی اشعار می‌دارد: «در صورت گذشت شش ماه از پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم انتخاب هیأت مدیرۀ جدید یا تمدید مدت هیات مدیره قبلی» انجمن صنفی منحل می‌شود و رکن اساسی انجمن صنفی به هیأت مدیرۀ آن است و همچنین ماده۱۱ آیین نامه مذکور که تکلیف هیأت مدیره را برای برگزاری مجمع عمومی به جهت تجدید انتخابات از وظایف هیأت مدیره دانسته است و تبصره ۳ماده۱۱خواندۀ دعوی در راستای مواد ۳۸و۱۱اساسنامه انجمن است و وفق مقررات می‌باشد به این استدلال حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‌شود این رأی به استناد مادۀ۷قانون دیوان قطعی است».


در این دادنامه موارد ذیل قابل توجه‌اند:
الف: در متن رأی ذکر شده: «مراجع قانونی موظف به احترام به تصمیمات اشخاص حقوقی تا زمان رعایت قانون و اساسنامه مربوطه می‌باشند» که نکته بدیهی و روشنی است و به همین لحاظ انجمن در ابتدای دادخواست منتهی به صدوراین دادنامه، به ذکر شمارۀ مادۀ ۱۹ آیین نامه چگونگی تشکیل حدود وظایف و... اکتفاءننموده بلکه با توجه به آراء قبلی این شعبه، متن ماده مزبور به شرح زیرعیناً در دادخواست درج شده است.
«در صورتیکه اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در وزارتخانه یاد شده، فعالیت انجمن صنفی یا یکی از اعضای هیأت مدیرۀ آن را مغایر با قوانین و مقررات تشخیص دهد، مراتب را جهت أخذ تصمیم، حسب مورد به هیأت حل اختلاف یا دادگاه صالح ارجاع می‌کند»
به این معنی که عدم رعایت قانون و اساسنامه مربوطه توسط انجمن موضوعی است که احراز آن در صلاحیت مرجع قضایی است و نهادهای زیر مجموعه قوه مجریه اعم از وزارت کار و اداره کل فوق الاشاره چنانچه مدعی عدم رعایت قانون و اساسنامه توسط انجمن باشند، باید طبق ماده۱۹ عمل کنند. در حالیکه در این قضیه اداره کل مزبور رأساً خود را در جایگاه قاضی و دادگاه صالح قرار داده و قضاوت نموده و رأی صادر کرده و به جای دایرۀاجرای احکام دادگستری رأی خود را به اجراء نهاده است.
ب: در دادنامه صادره بند سوم از ماده۳۸اساسنامه انجمن صنفی روزنامه نگاران، با حذف بخشی از متن و جایگزین نمودن عبارت دیگری به جای بخش حذف شده مستند رأی قرار گرفته است. این وضعیت به شکل زیر صورت پذیرفته است. بند ۳مادۀ۳۸اساسنامه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به این شرح است:
«۳- در صورت گذشت ۶ماه از پایان مدت اعتبار هیأت مدیره و عدم تجدید انتخابات»، و متنی که در دادنامه شماره ۲۲۳۵مورخ۱۱/۹/۸۷در پرونده کلاسه ۲۰/۸۷/۶۲۳ به این شرح است:
«... و بند سوم از ماده۳۸اساسنامه انجمن صنفی اشعار می‌دارد: در صورت گذشت شش ماه از پایان مدت اعتبار هیأت مدیره و عدم انتخاب هیأت مدیرۀ جدید یا تمدید مدت هیأت مدیره قبلی»
بند۲ ماده۳۶اساسنامه نمونه تهیه شده توسط‌‌ همان ادارۀ کل نیز به این شرح است:
«۲-گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم تجدید انتخابات آن» که با متن اساسنامه انجمن مطابقت دارد نه با متن مندرج در دادنامه صادره توسط شعبه۲۰دیوان عدالت اداری.


در خصوص حذف و جایگزینی متن بند ۳ ماده ۳۸اساسنامه به شکل فوق ملاحظه ماده ۲۸اساسنامه انجمن و مادۀ۲۳ اساسنامه نمونه، مفید است. طبق مادۀ ۲۸ اساسنامۀ انجمن:
«هیأت مدیرۀ انجمن صنفی مکلف است دست کم سه ماه پیش از پایان دورۀ اعتبار قانونی در مورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسؤولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد»، و هیأت مدیره نیز همواره در رأس موعد به این تکلیف خود عمل نموده است و هم قانون و هم اساسنامه را به شکلی دقیق رعایت کرده است. نظر به اینکه عدم حصول نصاب جهت رسمیت مجامع عمومی در تمامی اشخاص حقوقی اعم از شرکتهای تجاری، مؤسسات غیر تجاری انتفاعی، مؤسسات غیر تجاری غیر انتفاعی، سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد یا همانNGOها) مؤسسات خیریه و... رایج و متداول است و در تمامی آن‌ها هیأت مدیره صرفاً موظف به دعوت مجامع طبق اوقات و روش‌های پیش بینی شده در اساسنامه می‌باشد و مسؤولیتی در قبال عدم حصول نصاب ندارد ودر صورت عدم حصول نصاب در بیشتر موارد مدت اعتبار هیأت مدیره خود به خود تمدید یا فته محسوب می‌شود، لذا در تبصرۀ۱ مادۀ۲۲ اساسنامه صنفی مقرر گردیده است:
«تبصره۱-تا تعیین هیأت مدیره جدید کلیۀ مسؤولیت‌ها بر عهده اعضاءهیأت مدیره فعلی خواهد بود» و در پاراگراف دوم ماده۱۱آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود اختیارات و... که هم برای تشکل‌های صنفی و هم برای وزارت کار و اداراه کل زیر مجموعه آن الزام آور است. (طبق بخشنامه شمارۀ۹۵۵۵-۳۰/۴/۱۳۷۲ هیأت وزیران مقرر گردیده:
«هیأت مدیره انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط تا تعیین هیأت مدیره جدید کلیۀمسؤولیت‌های قبلی را به عهده خواهند داشت.» و به این لحاظ اداره کل مزبور موظف است همانگونه که خود در بند ۱۰ ماده ۲۴ اساسنامه نمونه‌ای که خود تهیه و ارایه نموده است، هیأت مدیره را به عنوان نماینده انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی، قضایی، دستگاههای دولتی و ملی پذیرفته و به تصمیمات آن اثر اجرایی بخشد. به این ترتیب روشن می‌گردد که آنچه که بند سوم ماده ۳۸ اساسنامه نمونه و قوانین و مقررات مربوطه بر عهدۀ هیأت رییسه انجمن قرار داده، اقدام در رأس موعد جهت تجدید انتخابات است و چنانچه به این وظیفه خود به درستی و در اوقات مندرج در اساسنامه عمل کند ولی به لحاظ عدم حصول نصاب، تجدید انتخابات میسر نگردد، عدم تجدید انتخابات مستند به فعل اعضاءانجمن خواهد بود نه مبتنی بر ارادۀ هیأت مدیره در واقع هیأت مدیره قانون و اساسنامه را رعایت کرده و طبق دادنامه صادره، مراجع قانونی (منجمله وزارت کار و امور اجتماعی و معاونان و مدیران کل زیر مجموعه آن) موظف به احترام به تصمیمات هیأت مدیره بوده و نامه شماره ۱۱۹۰-۲/۳/۸۷مدیر کل سابق‌اند که به معنی نقص قانون و اساسنامه انجمن و اساسنامۀ نمونۀ خود اداره کل مزبور می‌باشد.


حال می‌توان در دادنامه مورد بحث به آثار حقوقی حذف عبارت «... وعدم تجدید انتخابات» از انتهای بند ۳ ماده۳۸ اساسنامه و بند۲ ماده۳۶ اساسنامه نمونه و جایگزین نمودن عبارت «... و عدم انتخاب هیأت مدیره جدید یا تمدید مدت هیأت مدیره قبلی» اندیشید.


ج: در متن دادنامه ذکر شده:
«... همچنین ماده ۱ آیین نامه مذکور که تکلیف هیأت مدیره را برای برگزاری مجمع عمومی به جهت تجدید انتخابات از وظایف هیأت مدیره دانسته و تبصره ۳ ماده۱۱ خوانده دعوی را مکلف به بررسی وضعیت حقوق انجمن در صورت عدم رعایت انتخابات نموده است.»
همان گونه که ذکر شد تکلیف هیأت مدیره برای برگزاری مجمع عمومی به جهت تجدید انتخابات، در سایر مواد اساسنامه غیر از ماده۱۱ به نحو روشن تری مقرر شده و‌‌ همان گونه که ذکر شد، هیأت مدیره همواره در رأس مواعد به این تکلیف عمل نموده است. تبصره۳ مادۀ۱۱ نیز تکلیف بازرسان را در وضعیت عدم برگزاری انتخابات مقرر نموده است و اساساً ارتباطی با هیأت مدیره ندارد و چنانچه بتوان قایل به این نکته شد که بازرسان طبق وظایف خود ناشی از تبصره ۳ ماده ۱۱ عمل ننموده‌اند، این امر نفیاً یا اثباتاً به هیأت مدیره مرتبط نمی‌شود. علی الاصول از آنجا که بازرسان هیچگونه تخلفی از مواد اساسنامه یا آیین نامه در موردتجدید انتخابات مشاهده نکرده‌اند، لذا نکته‌ای برای اعلام به وزارت کار و سایر مراجع نیافته‌اند. به هر حال متن تبصره ۳ ماده ۱۱ حاوی هیچگونه تکلیفی برای وزارت کار نیست. عبارت «... عدم رعایت انتخابات..» مفهوم روشنی ندارد و معلوم نیست منظور ازآن عدم تجدید انتخابات به هر علتی اعم از عدم حصول نصاب، خودداری وزارت کار از عمل به تکالیف قانونی خود در مورد ارجاع مصوبات هیأت مدیره انجمن به روزنامۀ رسمی جهت انتشار یا مواردی ازین دست است؟ آیا منظور از «عدم رعایت انتخابات» قصور هیأت مدیره در دعوت مجامع عمومی جهت انتخابات هیأت مدیره است؟ آیا...
به هر حال در متن رأی آمده است «... ماده ۱۱ آیین نامه مذکور..» به این معنی که در سطور قبلی دادنامه، آیین نامه‌ای ذکر شده است. در حالیکه در دادنامه چه قبل چه بعد ازین عبارت، ذکری از هیچ آیین نامه‌ای نشده است که عبارت «آیین نامه مذکور.» به آن باز گردد. علاوه بر این مقدمات رأی «وزارت کار و امور اجتماعی» به عنوان «طرف شکایت» معرفی شده در حالی که در سطر نخست دادنامه «اداره کار و امور اجتماعی» به عنوان طرف شکایت درج شده است. در اینجا البته این نکته اکیداً قابل توجه است که باوجود نامه وزارت کار مبنی به عدم اعتبار انجمن و فعالیتهای آن، مطلقاً نافی شخصیت حقوقی انجمن وبقای آن نیست. به عبارت دیگر اگر چه وزارت کار مدعی عدم شناسایی انجمن شده است اما چون شرایط و تشریفات قانونی برای انحلال انجمن طی نشده است، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، همچنان باقی و معتبر است و این مکاتبات وزارت مذکور، تحت هیچ عنوان منافی با بقای انجمن نیست.
د: آخرین اقدام قضایی که از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران اتخاذ شده، اقدام بر اساس مادۀ۱۸ قانون دیوان عدالت اداری در مورد دادنامه شماره ۱۲۷۴-۱۳/۵/۸۷صادره در پرونده کلاسه ۸۷/۲۰/۶۸۵ است.

این پرونده متعاقب اقدام قضایی مستند به ماده فوق الذکر در تاریخ ۱۱/۶/۸۷ تحت شماره ۲۰/۸۵/۲۷۲۶ به دفتر ریاست محترم دیوان عدالت اداری ارجاع شده تحت شماره۳۵۶۷/۱۱/۴۱در دبیر خانه حوزه ریاست ثبت شده است. لیکن تا تاریخ تهیه این گزارش نتیجه مترتب به آن ابلاغ نشده است. با بررسی آنچه در این گزارش گفته شد، به روشنی آشکار می‌شود که انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بر پایه قوانین کشوری و اساسنامۀ مصوب همچنان باقی بوده و به هیچ عنوان منحل محسوب نمی‌شود. کما اینکه تا مرداد ماه سال ۱۳۸۸ نیز دفتر انجمن باقی بود و با مشکلات فراوان ناشی از اقدامات وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌داد.
نهایتاً در مرداد ماه سال ۸۸ به موجب تصمیم صادره از سوی دادستان محترم وقت تهران، که البته هیچ ارتباطی با مسایل مربوط به وزارت کار و امور اجتماعی نداشت، دستور پلمپ دفتر انجمن صادر و اجرا شد. با وجود پیگیری‌های به عمل آمده دلیل روشن و مشخصی برای این تصمیم اعلام و ابلاغ نشد. پس از آن نیز مکاتبات و مذاکراتی که برای رفع اثر از این تصمیم انجام شد، مثمر ثمر واقع نگردید و دفتر انجمن همچنان بصورت پلمپ شده باقی ماند و به این ترتیب فعالیت انجمن عملاً موقف شد.


محمد شریف(وکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران)
کامبیز نوروزی(دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران)

 

ماده۱۱ آیین‌نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف انجمن‌های صنفی که الزام‌آور شمرده می‌شود نیز تکلیف هیات‌مدیره را صرفا دعوت مجمع عمومی برای تجدید انتخابات دانسته و مقرر داشته: «هیات‌مدیره انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط مکلفند دست‌کم سه ماه قبل از پایان دوره از مجمع عمومی برای تجدید انتخابات دعوت کنند» به این ترتیب مشخصا از نظر مقررات قانون کار، آیین‌نامه چگونگی تشکیل، حدود و وظایف انجمن‌های صنفی، اساسنامه انجمن، اصول و قواعد اشخاص حقوقی و سایر موازین قانونی، اولا هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران تمامی وظایف قانونی و اساسنامه‌ای خود را طبق مقررات به انجام رسانده است، ثانیا هیچ‌یک از شرایط قانونی انحلال انجمن محقق نشده است و ثالثا وزارت کار و امور اجتماعی مجاز به اعلام انحلال انجمن نیست. از آنجا که وزارت کار و امور اجتماعی، از شناسایی آخرین جلسه مجمع عمومی انجمن، استنکاف داشته و مکاتبات و تصمیماتی را ابراز و اعلام کرد که با مقررات قانونی مطابقت نداشت، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، به‌عنوان یک نهاد مدنی جهت رفع موانعی که وزارت کار ایجاد کرده بود، تصمیم به اقدام از طریق مراجع قضایی صلاحیت‌دار گرفت.


بر اساس این گزارش، انجمن برای حل مشکل مبادرت به سیر اقدامات قضایی لازم در این‌باره کرد، در ادامه گزارش نتیجه کار به این شرح توضیح داده شده است: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران برپایه قوانین کشوری و اساسنامه مصوب همچنان باقی بوده و به‌هیچ‌عنوان منحل محسوب نمی‌شود. کما اینکه تا مرداد سال ۱۳۸۸ نیز دفتر انجمن باقی بود و با مشکلات فراوان ناشی از اقدامات وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌داد. نهایتا در مرداد سال ۸۸ به‌موجب تصمیم صادره از سوی دادستان محترم وقت تهران، که البته هیچ ارتباطی با مسایل مربوط به وزارت کار و امور اجتماعی نداشت، دستور پلمب دفتر انجمن صادر و اجرا شد.
با وجود پیگیری‌های به‌عمل‌آمده دلیل روشن و مشخصی برای این تصمیم اعلام و ابلاغ نشد. پس از آن نیز مکاتبات و مذاکراتی که برای رفع اثر از این تصمیم انجام شد، مثمرثمر واقع نشد و دفتر انجمن همچنان به صورت پلمب‌شده باقی ماند و به این ترتیب فعالیت انجمن عملا متوقف شد.»

 

هفت پرده: ازاولین جشن موسیقی تا آتش در «میمند» باستانی

Posted: 04 Jul 2013 02:06 AM PDT

سعید زندگانی
 جرس – اولین پرده گزارشی است از اولین جشن موسیقی که اگرچه شجریان پدر درآن نبود اما شجریان پسر بیشترین تندیسها را گرفت؛ در پرده دوم به موزه موسیقی و آئین رونمائی از کتاب «شرح بی نهایت» استاد فخرالدینی می رویم؛ پرده سوم گزارش کوتاهی است از نمایشگاه نقاشیهای «ننه حسن» در خانه هنرمندان؛ خبری از آغاز فیلمبرداری «گلاب» در اردن و بازی شهره آغداشلو درآن، موضوع پرده چهارم است؛ گزارش اجرای نمایش «آرش ساد» رحمانیان در ونکوور را در پرده پنجم می خوانید؛ در پرده ششم پی می برید که چرا به فیلمهای کیارستمی پروانه نمایش در ایران نمی دهند؛ و پرده آخر آتش سوزی در بافت تاریخی «میمند» کرمان را شرح می دهد!

 

 

 

اولین جشن موسیقی، بی شجریان، باشجریان!


مدیران سایت «موسیقی ما» بالاخره توانستند با دوندگی بسیار مجوز برگزاری اولین جشن بخش خصوصی برای موسیقی در جمهوری اسلامی را بگیرند و یکشنبه 9 تیرماه تقریبا همه چهره های بزرگ و نامدار موسیقی ایران را در تالار وحدت دورهم جمع کنند. همه بودند جز استاد شجریان که از قضا این روزها برای حضور در مراسم خاکسپاری استاد جلیل شهناز به ایران آمده است و طرفه تر آنکه پس ازآن مراسم دیگر در هیج جائی آفتابی نشده است. برخی از حاضرین در جشن «موسیقی ما» می گفتند که مجوز این جشن به شرطی صادر شده است که شجریان در آن حضور نداشته باشد! اما اگر شجریان بزرگ نبود، شجریان کوچکتر (همایون) بود تا بیشترین تندیسهای اهدا شده برای آلبومها، اجراها و برنامه های مربوط به موسیقی در سال 1391 را در دو بخش کارشناسی و مردمی دردست بگیرد.
اگرچه شهرام ناظری به حق تذکر داد که گزینش های بخش کارشناسی باید با حضور چهره های شناخته شده درهیئت داوران برگزیده شوند، اما گزینش ها جز مواردی چند، چندان هم دوراز انتظار نبودند. همانگونه که پیش بینی می شد، در بخش بهترین آلبوم سنتی لوح تقدیر و تندیس طلایی در شاخه کارشناسی به آلبوم "حریق خزان" ساخته مهیار علیزاده به خوانندگی علیرضا قربانی و در شاخه مردمی به آلبوم "کنسرت سیمرغ" ساخته حمید متبسم با صدای همایون شجریان تعلق گرفت. قربانی بعد از دریافت جایزه خود ضمن تایید صحبت‌های شهرام ناظری مبنی بر بهره‌گیری کارشناسان زبده عرصه موسیقی در انتخاب آثار شاخه کارشناسی گفت: "بهتر است در بخش کارشناسی این برنامه ارزشمند دقت زیادی صورت گیرد چراکه ما کارهای بسیارخوبی در عرصه موسیقی سنتی داریم که کمتر دیده شدند و اگر بتوان حمایت بیشتری از آنها کرد از این معصومیت رهایی پیدا خواهند کرد."
همایون شجریان هم با تقدیر از مردم برای انتخاب آلبوم کنسرت سیمرغ گفت: "گرفتن این جایزه را مدیون هنرمندان بزرگی از جمله آقای متبسم و پدرم هستم که هر چه دارم از تعلیم هایی است که او به من آموخت و من از همین جا دست او را می بوسم و از وی تشکر می کنم که به من تعلیم داد و آموخت." همایون پس از دریافت دومین تندیس طلایی در هردوشاخه کارشناسی و مردمی برای اجرای قطعه «رودابه و زال» از مجموعه سیمرغ گفت: "سپاسگزار همه کسانی هستم که در این مراسم به من رای دادند و این افتخار من است که کار من هم مورد کارشناسان و هم مورد پذیرش مردم قرار گرفته است. امیدوارم این کار توانسته باشد با احساسات زیبای شما مردم نازنین ارتباط برقرار کند. آغاز چنین حرکتی با همت بخش خصوصی خیلی دور از ذهن بود اما دوستان من در «موسیقی ما» این را به حقیقت رساندند و من اطمینان دارم برگزاری مستمر چنین رویدادهایی در موسیقی باعث ایجاد انگیزه های بیشتر در بین اهالی موسیقی خواهد شد." بخشی از برنامه هم به بزرگداشت عبدالوهاب شهیدی اختصاص داشت که همایون شجریان روی صحنه آمد و تندیس را از جانب پدرش به این خواننده پیش کسوت داد و دستش را بوسید. عبدالوهاب شهیدی هم بعد از دریافت لوح سپاس خود خطاب به تماشاگران گفت: "بی نهایت از همه شما سپاسگذارم. امیدوارم این برنامه پا بر جا بماند که هنرمندان موسیقی لااقل سالی یک دفعه یکدیگر را ببینند."
سهراب پورناظری هم که یکی از نوازندگان برگزیده بخش کارشناسی بود، قبل از آغاز برنامه خود خطاب به حاضران در مراسم گفت: "وقتی رییس جمهور منتخب درفیلم انتخاباتی خود و مناظره‌ها از علاقه خود به موسیقی و شجریان حرف می زند پس این حق ماست که این بار مطالبات خود را پیگیری کنیم و در این چهار سال نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم. بسیار خوشحالم که هنرمندان موسیقی سنتی و پاپ برای اولین بار زیر یک سقف با مهربانی و صمیمیت کنار یکدیگر حضور دارند." بعد از اجرای قطعه موسیقایی سهراب پورناظری و همنوازانش، از مقام هنری شهرام ناظری و کیخسرو پورناظری نیز با اهدای تندیس طلایی و لوح تقدیر، در حضور سید محمد بهشتی و جواد مجابی تقدیر به عمل آمد. شهرام ناظری گفت: "خیلی خوشحالم که این برنامه اولین برنامه ای است که فرم آزاردهنده برنامه های دولتی را ندارد و این قدم مثبتی است که امیدوارم در سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد چرا که می تواند باعث شادی و ایجاد امید و انگیزه در جامعه و اهالی موسیقی شود و تشویق مناسبی هم برای هنرمندان جوان عرصه موسیقی باشد و ما را هم به آینده امیدوار کند."
برگزیدگان اولین جشن سالنه «موسیقیما» به این ترتیب معرفی شدند:
* بهترین آلبوم سنتی - بخش کار‌شناسی: «حریق خزان» با صدای علیرضا قربانی
* بهترین آلبوم سنتی – بخش مردمی: «کنسرت سیمرغ» با صدای همایون شجریان
* بهترین آلبوم پاپ – بخش کار‌شناسی: «عاشقانه‌ها» با صدای احسان خواجه امیری
* بهترین آلبوم پاپ – بخش مردمی: «من خود آن سیزدهم» با صدای محسن چاوشی
* بهترین آلبوم تلفیقی – بخش کار‌شناسی: «رومی ۳» اثری از پدرام درخشانی
* بهترین آلبوم تلفیقی – بخش مردمی: «روی دیگر» با صدای بهرام رادان و آهنگسازی «کیوان هنرمند»
* بهترین ترانه سرا – بخش مردمی و کار‌شناسی: «روزبه بمانی»
* بهترین ترانه سال: «نابرده رنج» اثری از «روزبه بمانی»
* بهترین قطعه سنتی – بخش کار‌شناسی و مردمی: «رودابه و زال» با صدای همایون شجریان
* بهترین قطعه موسیقی پاپ – بخش کار‌شناسی: «من و بارون» با صدای بابک جهانبخش
* بهترین قطعه موسیقی پاپ – بخش مردمی: «غلط کردم غلط» با صدای محسن چاوشی
* بهترین قطعه تلفیقی - بخش کار‌شناسی: «عزای عالم» اثری از آریا عظیمی‌نژاد
* بهترین قطعه تلفیقی – بخش مردمی: مجموعه قطعات گروه «دیوار»
* بهترین اجرای زنده موسیقی سنتی – بخش کار‌شناسی: همایون شجریان
* بهترین اجرای زنده موسیقی سنتی – بخش مردمی: سالار عقیلی
* بهترین اجرای زنده موسیقی تلفیقی – بخش کار‌شناسی: گروه دارکوب
* بهترین اجرای زنده موسیقی تلفیقی – بخش مردمی: رستاک
* بهترین اجرای زنده پاپ – بخش کار‌شناسی: مشترکا «احسان خواجه امیری» و «محسن یگانه»
* بهترین اجرای زنده پاپ – بخش مردمی: فرزاد فرزین
* بهترین خواننده تیتراژ – بخش کار‌شناسی: «یه تیکه زمین» با صدای محمد اصفهانی
* بهترین خواننده تیتراژ – بخش مردمی: «واسه آبروی مردمت بجنگ» با صدای فرزاد فرزین و محسن چاوشی
* بهترین آهنگساز موسیقی سنتی – بخش کار‌شناسی: حسین علیزاده
* بهترین آهنگساز موسیقی سنتی – بخش مردمی: فردین خلعتبری
* بهترین آهنگسار موسیقی پاپ – بخش کار‌شناسی: علیرضا افکاری
* بهترین آهنگسار موسیقی پاپ – بخش مردمی: محسن چاوشی
* بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ – بخش مردمی و کار‌شناسی: سیروان خسروی
* بهترین نوازنده‌ها – بخش کار‌شناسی: فیروز ویسانلو، میثم مروستی، سهراب پورناظری، رضا تاجبخش، گروه دیوار
* بهترین نوازنده‌ها – بخش مردمی: رضا تاجبخش، پیام طونی، هومن نامداری، فیروز ویسانلو، میثم مروستی
* بهترین آلبوم موسیقی نواحی – بخش کار‌شناسی و مردمی : سرنای نوروز (گروه رستاک)


رونمائی از «شرح بی نهایت» فخرالدینی


پس از جشن «موسیقی ما» در تالار وحدت، دوروز بعد، این سالن همایشهای موزه ملی موسیقی بود که اهالی موسیقی را دوباره درورهم جمع کرد؛ این باربرای یکی از برجسته ترین موسیقی دانان کشورمان «فرهاد فخرالدینی» که کتاب خاطرات خود و همسر فقيدش«آزرم» را با عنوان«شرح بي نهايت» رونمائی کند. در این مراسم علی مرادخانی رئیس موزه موسیقی اظهار امیدواری کرد که کتاب دوم استاد نیز با عنوان «تحلیل ردیف موسیقی دستگاهی ایران» بزودی در این موزه رونمائی شود. پس از او به ترتیب علی هاشمی، حسين عليزاده، صديق تعريف و محمد سرير صحبت کردند و سپس محمد موسوي ضمن اداي احترام به فرهاد فخرالديني به اجراي تكنوازي ني در فضاي شوشتري پرداخت و قطعه«خسرو و شيرين بختياري» را نواخت. پس از او علیرضا قربانی ضمن بیان خاطراتی از ارکستر ملی ایران به رهبری فخرالدینی، آواز «دلبر برفت و دلشدگان را خبر نكرد/ ياد حريف شهر و رفيق سفر نكرد» را برای حاضرین اجرا کرد. مجيد درخشاني، شهرام ناظری و محمود دولت آبادی سخنرانان بعدی مراسم بودند و کیوان ساکت در پایان قطعاتی با تار نواخت.
فخرالدینی پس از شنیدن سخنان شاگردان و همکاران و دوستانش، در مورد کتاب «شرح بی نهایت» گفت: "من سعي كردم صميمانه در اين كتاب بنويسم و ان شاءالله اگر كاستي در آن وجود دارد بر من ببخشيد. من اسم اين كتاب را از اين شعر حافظ كه مي گويد«اين شرح بي نهايت كز زلف يار گفتند» گرفته ام. در هر صورت اميدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا كنم. من با همسري زندگي كردم كه تاثير گذار بود اما در سايه من ماند و با فداكاري باعث شد تا من درآرامش فعاليت كنم. كساني كه او را از نزديك مي شناختند، مي دانستند او چقدر فروتن بود و با توجه به توانايي هايي كه داشت در سايه من پنهان شد. با اينكه خاطراتش را برخي مواقع براي من خوانده بود اما وقتی همه اين خاطرات را يكجا خواندم بسيار تحت تاثير قرار گرفتم. قرار بود او سرگذشت مرا بنويسد، اما در نهايت قسمت اين شد كه من سرگذشت او را بنويسم. او نوشتن خاطراتش را از 13 سالگي شروع كرده بود و به زبان ساده روايت مي كرد."
در پايان سخنان فخرالديني، اين موسيقيدان پيشكسوت به همراه علي مرادخاني از كتاب «شرح بي نهايت» رونمايي كردند. در اين مراسم اساتید و چهره هاي نامداری چون فرهنگ شريف، هوشنگ ظريف، محمود دولت آبادي، حسين عليزاده، شهرام ناظري، فخرالدين فخرالديني، علي اكبر شكارچي، علي ترابي(رئيس انجمن موسيقي ايران)، صادق طباطبايي، هوشنگ كامكار، گيتي خسروي، مليحه سعيدي، پري ملكي، علي رستميان، محمد موسوي، ميلاد كيايي، محمد سرير، عباس خوشدل، كيوان ساكت، مجيد درخشاني، ايرج نوذري، صديق تعريف، علي رضا قرباني، بيژن بيژني، داريوش طلايي، قاسم رفعتي، داوود گنجه اي، عباس ستايشگر، نصرالله ناصح پور، پيمان سلطاني، پيمان ميرآقاسي و بسياري ديگر از اهالي فرهنگ وهنرحضور داشتند.


نقاشی های «ننه حسن» در خانه هنرمندان


یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین نمایشگاههائی که این روزها درتهران برگزار شد، نمایشگاهی بود ازیک بانوی سالخورده اهل «قیدار» از توابع استان زنجان، که پس از سالها قالیبافی و ترسیم نقش قالی، چند سالی است به شکلی کودکانه اما انتزاعی وهنرمندانه به نقاشی روی آورده و آثارش با اقبال عمومی مواجه شده و مورد توجه کارشناسان نیز قرار گرفته است. منور رمضانی معروف به «ننه حسن» متولد 1316 خورشیدی از بخش «سهرورد» شهرستان خدابنده، ساکن شهر قیدار، نقاش خودآموخته ای است که از کودکی تا سن 70 سالگی به هنر قالی بافی و طراحی نقوش قالی مشغول بوده و در سالیان اخیر به نقاشی روی آورده است. هفته پیش آثار این نقاش خودآموخته به همت فرزندش «حسن» به گالری «نامی» خانه هنرمندان ایران آورده شده بود تا پیش روی علاقه‌مندان قرار گیرد.
حسن رجبی در مورد چگونگی آشنایی مادرش با نقاشی بخ خبرگزاری «مهر» توضیح داد: "مادرم از کودکی به قالیبافی و طراحی نقوش قالی مشغول بود و از سال 78 به نقاشی روی آورد. سال 78 من سیاه‌قلم کار می‌کردم و مادرم کنار دست من می‌نشست و از روی کارهای من کار می‌کرد. کارهایش از دید من خیلی خاص بودند، پس تشویقش کردم که بیشتر کار کند و نقاشی بکشد. با دیدن نقاشی‌ها و طراحی‌های اولیه مادرم که با خودکار و مداد انجام می‌داد، من نیز سر ذوق می‌آمدم و برایش متریال خریدم تا بیشتر کار کند ولی هیچوقت به جهان‌بینی او کاری نداشتم تا خودش در خلق آثارش دخیل باشد نه من." «ننه حسن» نیز در فیلم کوتاهی که از او بوسیله خبرگزاری «فارس» منتشر شده، می گوید که بیشتر نقاشی هایش را از روی خوابهایش می کشد یا داستانهائی که در کودکی از مادر و خاله اش شنیده است.
جمشید حقیقت‌شناس مدیر گالری‌های خانه هنرمندان ایران در گفت‌وگو با «فارس» درباره نمایش آثار «ننه حسن» توضیح داد: "هر کسی که اثری هنری را به وجود آورد، می‌تواند در خانه هنرمندان ایران برای او نمایشگاه برگزار کرد و این جزء سیاست‌های این خانه هنرمندان ایران است. در راستای حمایت از هنرمندان خودآموخته، ‌با خانم منور رمضانی با پیگیری‌های پسرش از سال گذشته در تعامل بودیم تا نمایشگاهی از آثار ایشان را برگزار کنیم و سرانجام در تیرماه امسال موفق به برگزاری این نمایشگاه شدیم. آثار ایشان در شورای هنرهای تجسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و زمانی را برای نمایش آثار ایشان در نظر گرفتیم و کاتالوگی از آثارشان را نیز به همراه مقدمه‌ای از حمید سوری چاپ کردیم که در نمایشگاه موجود است."


نقش مادر برای آغداشلو در «گلاب»


شهره آغداشلو بازیگر مشهور مقیم لوس آنجلس نیز به پروژه فیلم «گلاب» به کارگردانی «جان استیوارت» مجری معروف برنامه «دیلی شو» در آمریکا پیوست. همانگونه که در هفته های گذشته نوشتیم، این فیلم روایتی است از دستگیری، زندان و محاکمه «مازیار بهاری» روزنامه نگار ایرانی که درحوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و جنبش سبز در سال 1388 دستگیر شد و به مدت 118 روز در انفرادی ماند وپس از آزادی و بازگشت به آمریکا شرح آن روزها را در کتابی به رشته تحریر در آورد و نقل کرد که همواره با چشمان بسته مورد بازجوئی قرار می گرفته و بازجوی خود را تنها از روی عطر گلابی که به خود می زده است، شناسائی می کرده و از همین رو نام «گلاب» (به انگلیسی رزواتر) برای این فیلم انتخاب شده است. بهاری در مهر ۱۳۸۸ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد و از ایران خارج شد و چند ماه بعد در نامه سرگشاده‌ای به آیت اله خامنه‌ای عنوان کرد که در زندان تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف به «براندازی» شده است. وی در آن نامه نوشت: "بارها و بارها بازجو و شکنجه‌گر من مرا برای شادکامی شما لگد می‌زد. او به من می‌گفت، هر وقت با سیلی توی صورتت می‌زنم، حس می‌کنم که آقا دارد به من لبخند می‌زند."
شهره آغداشلو در «گلاب» که بزودی فیلمبرداری آن در اردن آغاز می شود، در نقش مادر مازیار بهاری جلوی دوربین می رود و نقش خود مازیار را هم «گایل کارسیا برنال» ایفا می کند. فیلمنامه را «جان استیوارت» با اقتباس از کتابی که مازیار بهاری در سال 2011 با عنوان «بعد آنها به سراغ من آمدند: داستان یک خانواده از عشق، اسارت و بقا» منتشر کرد، نوشته است. بهاری این کتاب را با همکاری ایمی مولوی نوشته و در آن به ماموریتش برای پوشش دادن انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مجله «نیوزویک» و دستگیر و زندانی شدنش پرداخته است. شهره آغداشلو در سال 2003 برای بازی در فیلم "خانه‌ای از شن و مه" نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او در فیلم‌ «مردان ایکس» و مجموعه های تلویزیونی «24» و «گریم» نیز بازی کرده و برای بازی در فیلم تلویزیونی «خانه صدام» در نقش همسر صدام حسین، جایزه معتبر «امی» را در سال 2008 دریافت کرده است. جان استوارت مجری «دیلی شو» یک ماه پیش از این برنامه جدا شد تا با سفر به اردن ساخت «گلاب» را شروع کند. او قرار است این پروژه را به تهیه کنندگی «اسکات رودین» با سرمایه «گیگی پریتزگر» برای شرکت «اودلات» در ماه جولای و آگوست تمام کند و 3 سپتامبر دوباره برنامه تلویزیونی‌اش را از سر بگیرد.


رحمانیان و «آرش ساد» بیضائی و پتروایس


محمد رحمانیان این روزها در تدارک اجرای نمایش جدیدی با نام «آرش ساد» در «ونکوور» کاناداست که به گفته‌ی خودش تلفیقی از برخوانی«آرش» بهرام بیضایی و «ماراساد» پتروایس است. این اولین کارگردانی رحمانیان از دست‌نوشته‌های بیضایی است؛ اجرایی که رحمانیان آن را با واقعه تاریخی خراب‌کردن تیمارستان آزادی گره زده. مهتاب نصیرپور همسر رحمانیان که مدتی است همراه شوهرش جلای وطن کرده، بازیگر اصلی این نمایش است که در کناراو آریا آریا نژاد، رویا احمدی، مارال بنی‌آدم، میلاد حمیدی، رضا راد، پرستو رحمانیان، آنیتا زنگنه، زهرا سرپوشان و چند بازیگر دیگرهم روی صحنه می روند. دو ماهی است که تمرین‌های نمایش «آرش ساد» آغاز شده و این نمایش در روزهای 14، 15، 16 تیرماه (12، 13 و 14 ژوئیه) در تالاری به نام Kay Meek Centre که به گفته رحمانیان بسیار به تالار «چهارسو»ی تئاترشهر شبیه است، اجرا می‌ شود.
رحمانیان در این مورد می گوید: "نمایش همانطور که از نامش پیداست تلفیقی است از برخوانی «آرش» اثر بهرام بیضایی و «مارا ساد» پتروایس. البته به متن اصلی «آرش»، جز چند جمله چیزی افزوده یا کاسته نشده و تاثیر نمایشنامه‌ی «وایس» بیشتر بر وجه اجرایی اثر است. در خبرها خواندیم که نیمه شب 26 دیماه 1391 لودرها، بیمارستان روانی آزادی را تخریب کردند و این در حالی بود که هنوز این آسایشگاه تخلیه نشده بود. تصویر وحشت‌زده‌ی بیماران روانی که نیمه‌های شب، در کوچه‌های اطراف، شب را به صبح رسانده بودند با تصویر همیشگی من از «آرش» بهرام بیضایی پیوند خورد؛ نمایشی که مفاهیم تازه‌ای از «وطن» و «مرز» را به ادبیات نمایشی معاصر ما هدیه داد. از آقای بیضایی که این روزها مشغول تدریس و پژوهش در دانشگاه «استنفورد» هستند اجازه واز خانم شمسایی راهنمایی بسیار گرفتم تا سرانجام تمرین‌های نمایش را با حدود بیست بازیگر آغاز کردیم. بیشتر بازیگران هنرجویان بازیگری تئاتر «ونکوور» هستند که یک سالی است با مهتاب نصیرپور کلاس‌های بازیگری را می‌گذرانند و این، سومین تجربه‌ی آنهاست."
محمد رحمانیان پیش از این نمایش‌های «شاپرک خانوم» نوشته‌ی بیژن مفید و «شب سال نو» براساس طرحی از حمید امجد را با این گروه اجرا کرده است و به گفته‌ی خودش، نمایش «آرش ساد» سخت‌ترین تجربه‌ی این گروه به شمار می‌آید. این هنرمند درباره فعالیت‌هایش در کانادا به «ایسنا» گفته: "حدود یک سال و نیم است که در شهر «ونکوور»، گروه تئاتری به نام گروه تئاتر «ونک» تاسیس کردیم. کارمان را با نمایشنامه‌خوانی نمایش «مصاحبه» آغاز کردیم و سپس «گلدونه خانوم» و «حالت چطوره مش رحیم» اثر اسماعیل خلج و « مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی و «مرگ و ریشه‌ی در بدری» اثر غلامحسین ساعدی نیز در برنامه‌ی نمایشنامه‌خوانی این گروه جای گرفت. همچنین یک موسیقی نمایش به نام « هفت ترانه‌ی قدیمی» که در ونکوور و کوکیتلام به صحنه رفت. در کنار این فعالیت‌ها، فرصتی هم پیش آمد که نخستین فیلم بلند سینمایی خود را به نام «کنسل» با مدیریت فیلمبرداری آقای فرهاد صبا بسازم که این روزها مراحل فنی‌اش را طی می‌کند."
محمد رحمانیان نمایش‌نامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر است که با نگارش و اجرای نمایش‌هایی همچون «مصاحبه»، «خروس»، «شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب در طهران»، «پل»، «اسبها، سال 59 هجری»، «آواز قو»، «مرغ دریایی یا چخوف‌ساد»، «مانیفست چو»، «فنز»، «عشقه» و «پروانه‌ها» یکی از هنرمندان جریان ساز تئاتر به شمار می‌رود. آخرین کار او در ایران «روز حسین» بود که اداره نظارت وزارت ارشاد از اجرای آن در نیمه راه جلوگیری کرد و پس از آن رحمانیان و همسرش از ایران رفتند. آنان «آرش» را در ایران با دوازده نفر اجرا کردند اما نسخه کانادایی‌اش با پسوند «ساد» بیست هنرپیشه دارد. در واقع محل وقوع داستان عوض شده تا حال و هوای دیگری به نمایش داده شود، با نگاهی ضد اسطوره‌ای و ضد قهرمانی که هر بیمار تیمارستان به یک ضد اسطوره بدل می شود.


فیلمهای کیارستمی پروانه نمایش ندارند!


فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» آخرین ساخته عباس کیارستمی قرار بود با دوبله به فارسی در ایران اکران شود اما با گذشت چند ماه از پیگیری‌های پخش کننده فیلم در ایران، ارشاد مجوز نمایش فیلم را صادر نکرده است. رامین رحیمی (پخش کننده آثار کیارستمی در ایران) در گفتگو با «ایلنا» با اشاره به پیگیری‌های خود برای اکران دو فیلم «کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» در ایران گفت: "به دلیل آنکه زبان اصلی فیلم مثل عاشق ژاپنی است، قرار بود فیلم به درخواست عباس کیارستمی به صورت دوبله اکران شود و حتی نسخه‌ای که برای بازبینی ارائه می‌شود نیز دوبله باشد. اما ارشاد نه تنها مجوز اکران فیلم را صادر نکرد، بلکه حتی مجوز دوبله فیلم را نیز نداد. به همین دلیل تلاش‌های 9 ماهه ما برای اکران فیلم تاکنون نتیجه نداده است. نمایش فیلم «کپی برابر اصل» نیز باتوجه به اصلاحاتی که فیلم نیاز دارد؛ بیش از 50 میلیون تومان هزینه دربردارد تا بتوان آن را برای اکران آماده کرد؛ به همین دلیل اکران این فیلم نیزفعلا نامعلوم است."


رحیمی ادامه داد: "ما بر پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک حداقل فیلم «مثل یک عاشق» را در نیمه دوم سال اکران کنیم زیرا معتقدم زمان مناسب برای اکران چنین فیلم‌هایی در ایران نیمه دوم سال است که وضعیت کشور از لحاظ اجتماعی و اقتصادی از هیجانات خالی شده و به یک آرامش نسبی رسیده است." این تهیه‌کننده سینما با اشاره به لزوم حمایت دولت از سینماداران گفت: "دولت باید بجای حمایت تمام قد از تولید به بخش اکران توجه کند و با حمایت از سینماداران و تغییر مسیر یارانه‌ها از تولید به نمایش، فضایی را به وجود بیاورد که سینماداران از اکران فیلم‌های فرهنگی و فیلم‌هایی که مخاطبین خاصی دارند، استقبال کنند."


آتش سوزی در بافت تاریخی میمند


ده هکتار از حریم بافت تاریخی در منظر فرهنگی روستای «میمند» در استان کرمان به شکلی مشکوک براثر آتش‌سوزی آسیب دید. دهیار «میمند» با تائید این خبر به «ایسنا» گفت: "تا کنون این آتش‌سوزی به نام گردشگران تمام شده، اما واقعیت این است که وقتی آتش‌سوزی‌ها رخ داد، گردشگران در آن مناطق ندیده نشده‌اند." حسن ابراهیمی با اشاره به وقوع دو آتش‌سوزی در حریم بافت تاریخی روستای میمند در 27 و 29 خردادماه، افزود: "برخی مالکان زمین‌های روستاهای اطراف میمند، هنگام آتش‌سوزی در منطقه بودند، بنابراین نمی‌توان این اتفاق را به گردن گردشگران انداخت." میمند هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان بود که جایزه‌ی «مرکوری» را گرفت. این روستا که خانه هایش بصورت «دست کند» در دل کوه حفر شده اند، مهرماه 1385 به‌عنوان روستای نمونه‌ی ملی گردشگری معرفی شد و کارشناسان میراث فرهنگی پرونده‌ی ثبت جهانی آن را تهیه کردند تا امسال در سی‌وهفتمین اجلاس جهانی یونسکو بررسی شود؛ ولی به‌دلیل وجود برخی ابهام‌ها در پرونده‌ی ثبت جهانی میمند، بررسی آن به سال آینده موکول شد. گفته می شود آتش سوزی اخیر از سوی مالکین زمین ها می تواند با این موضوع پیوند داشته باشد.


روستای تاریخی میمند در 38 کیلومتری شمال شرقی «شهربابک» قرار دارد. این روستا بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز واقع است. واژه‌ی «میمند» به تعبیر مردم منطقه، معانی متفاوتی دارد. عده‌ای معتقدند لغت «میمند» از دو واژه‌ی «می» و «مند» تشکیل شده که «می» به معنای شراب و «مند» به معنای مست و مستی است و چون این روستا در دوران پیش از اسلام ایجاد شده، می‌گفتند مردان این نواحی حفره‌های روستا را براثر مستی می‌کندند که بر همین اساس، آن را میمند نامیده‌اند. ساکنان این روستای «دست‌کند» سه‌هزار ساله، آداب و رسوم خاصی دارند و در زبان و گویش آن‌ها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌شود.