جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بدهی دولت های گذشته به تامین اجتماعی؛ هاشمی: ۲،۳۰۰ خاتمی: ۷،۷۰۰ احمدی نژاد: ۴۷۰۰۰ میلیارد تومان‎

Posted: 23 Jul 2013 06:56 AM PDT

جرس: رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در ۸ سال گذشته خبر داد.  

 

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» در همایش «تامین اجتماعی، گذشته، حال و آینده» که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌شد، گفت: عملکرد سلیقه‌ای مدیران سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان، بیمه‌ و اقتصاد، شرایطی ایجاد کرده که توان حرکت از سازمان را گرفته است.

 

وی تصریح کرد: البته این طور نیست که در زمان اصلاح طلبان، مدینه فاضل ایجاد شده باشد. در آن مقطع، قانون جامع تامین اجتماعی باعث شد وزارتخانه‌ای به وجود بیاید که باری بر دوش سازمان باشد. حاصلش هم زمان تحویل دولت اصلاحات مشاهده شد.

 

این فعال کارگری ادامه داد: زمانی که سازمان تامین اجتماعی توسط دولت اصلاحات تحویل گرفته شد، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داشت اما زمان تحویل سازمان به دولت آقای احمدی‌نژاد، مطالباتش به ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود.

 

به گفتهٔ آقای صادقی، امروز که دولت اصولگرا می‌خواهد سازمان تامین اجتماعی را به دولت آقای روحانی تحویل دهد بدهی‌اش به سازمان ۴۷ هزار میلیارد تومان شده است.

 

وی با تاکید بر لزوم سفید بودن پرچم سازمان تامین اجتماعی گفت: سفید بودن پرچم سازمان تامین اجتماعی، آن را از دست اندازی گروه‌های سیاسی و منفعت طلبانی که در اقتصاد رانتی، سازمان را بهترین گزینه برای ثروت اندوزی می‌دانند مصون می‌کند.

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان با تاکید بر انتخاب مدیری توانمند در راس سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: باید مدیری انتخاب شود که سازمان را بشناسد و بر اضلاع بیمه‌ای، سرمایه‌ای و درمانی‌اش، اشراف داشته باشد. مدیری باشد که برای جلوگیری از دست اندازی دولت به تامین اجتماعی، استعفایش را روی میز بگذارد نه آنکه با تشر دولت، حوزه تامین اجتماعی را مانند امروز، تقدیم دولت کند. 

ماجرای اعتراض زندانیان بند ٣۵۰ زندان اوین چه بود؟

Posted: 23 Jul 2013 06:56 AM PDT

جرس: به دنبال درج اخباری از اعتراض زندانیان بند 350 زندان اوین و انتقال شش نفر از آنها به سلول انفرادی, گزارش آنچه در چند روز گذشته در بند 350 گذشت تشریح می شود.  

به گزارش منابع خبری جرس، پس از آنکه سه شنبه هفته گذشته بیست و پنجم تیر، حکم تبعید دکتر علی ناظری، عضور جبهه ملی و فعال سیاسی جنبش سبز به زندان زابل اجرا شد, دکتر ناظری برخلاف نظر پزشکان مبنی بر تعلیق موقت اجرای این حکم با توجه به شرایط جسمی دکتر ناظری، حکم به اجرا درآمد. این موضوع اعتراضات حدود 80 زندانی از طیف های مختلف را در پی داشت که حدود 2 ساعت ادامه داشت و شعارهایی همچون فقر، فساد، جنایت کارنامه ولایت و مرگ بر دیکتاتور سر داده شد.


پس از این اعتراضات شش نفر از زندانیان سیاسی به نام های امیرخسرو دلیرثانی، سیامک قادری، هوتن دولتی، سیدمحمد ابراهیمی، ابراهیم بابایی و سعید متین پور با حکم شورای زندان که به امضای 2 افسرنگهبان بند 350 به نام اکبر روشن و شاپور وکیل زاده رسیده بود به انفرادی بند 240 زندان اوین منتقل شدند.

این در حالی بود که سعید متین پور, زندانی سیاسی قومیتی در اعتراضات شرکت نداشت و احتمالا قربانی اشتباه نگهبانان شده بود.

بر اساس این گزارش، شش زندانی پس از انتقال به انفرادی در حالی دست به اعتصاب غذا و دارو زدند که سلول های مذکور  از مدت ها قبل نظافت نشده بود و تعداد زیادی سوسک و چند موش در سلول های انفرادی بودند.


دو روز پس از اعتراض به تبعید ناظری، ماموران برای بازرسی به بند 350 هجوم بردند که در جریان بازرسی ها قرآن های بیت العباس بند را پاره کردند.

بازرسی های به عمل آمده اعتراضات زندانیان را در پی داشت که این موضوع موجب نگرانی مقامات دادستانی تهران و زندان اوین شد که به همین دلیل حکم انفرادی 6 زندانی لغو شد.  

ممانعت ماموران امنیتی از اعزام سیداحمد هاشمی از زندان اوین به بیمارستان

Posted: 23 Jul 2013 06:56 AM PDT

جرس: بر ساس گزارش ها، از اعزام احمد هاشمی مدیرکل بازرسی دربند وزارت کشور دولت سیدمحمد خاتمی به بیمارستان جلوگیری می شود زیرا وی شرط اعلام برائت از رهبران جنبش سبز را نمی پذیرد.  


به گزارش کلمه، سیداحمد هاشمی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، پس از گذشت ۳ ماه همچنان در انتظار مجوز اعزام به دندانپزشکی برای درمان شکستگی دندانهایش است.


بر اساس گزارش مذکور، در آستانۀ نوروز، بازجوی هاشمی به وی مراجعه و پیشنهاد اعزام به مرخصی به شرط اعلام عدم حمایت از رهبران جنبش سبز کرده بود که او با قاطعیت این پیشنهاد را رد کرده و گفته که حبس را ترجیح می دهد.


‎این زندانی سیاسی از سال ها قبل مبتلا به مشکلات کلیوی، ناراحتی قلبی و گرفتگی عروق کرونر و نیز آرتروز زانو بوده و سابقه ی دو بار سکتۀ قلبی خانواده و همبندیان وی را نگران کرده است.


‎ سیداحمد هاشمی، حدود ۲۵ سال در ارگان های مختلف بعد از انقلاب مسئولیت داشته است، از مدیران کل دورۀ اصلاحات بعنوان مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی وزارت کشور خدمت کرده است.


‎این زندانی سیاسی ۵۸ ساله در بهمن ۸۹ و همزمان با حصر رهبران جنبش سبز بازداشت و مدتی را در سلول های انفرادی زندان اوین سپری کرد.


‎وی توسط قاضی صلواتی محکوم به ۵ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه ها شده است و بدون توجه به دفاعیاتش پس از تأیید در مرحلۀ تجدید نظر، بیش از یک سال است که به مرخصی نرفته و علیرغم بیماری هایش در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.


‎اکنون زندانیان سیاسی دیگری در زندان های اوین، رجائی شهر و نیز سایر زندانها به سر می برند که رنج بیماری را تحمل می کنند و علیرغم وعده ها و اظهارات مسئولان قضایی و نیز در فضای ایجاد شده ناشی از انتخاب رئیس جمهور جدید، هنوز هیچ اقدامی در جهت آزادی آنان انجام نشده است و حتی اخبار سخت گیری ها از جمله حملۀ غیر عادی تحت عنوان بازرسی بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه گزارش شده است. 

حمایت مجدد کارگران مدافع حقوق سندیکایی از خانه سینما‎

Posted: 23 Jul 2013 06:56 AM PDT

جرس: حمایت از استقلال خانه سینما تنها به اهالی سینما و هنرمندان محدود نمی‌شود. بسیاری از فعالان مستقل صنفی در سایر صنوف بی‌ارتباط به سینما و هنر نیز این روزها پا به میدان گذاشته‌اند و با انتشار بیانیه‌هایی، ادامه حیات خانه سینما را برای دستیابی به اهداف صنفی در بخش‌های مختلف بسیار مهم دانستند. در میان این گروه‌ها، حمایت فعالان مستقل کارگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  


به گزارش ایلنا، مازیار گیلانی‌نژاد، یک فعال مستقل کارگری در صنف فلزکار و مکانیک در رابطه با حمایت تشکل متبوعش از خانه‌سینما گفت: این دومین بار است که ما از خانه‌سینما حمایت می‌کنیم زیرا آن‌ها هم مثل ما یک صنف هستند و مدیران آن از طریق اعضای آن انتخاب می‌شوند و کسانی نیستند که دولت آن‌ها را انتخاب کرده باشد بلکه از درون خود سینما انتخاب شده‌اند.


وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید از خانه‌سینما حمایت کرد و دخالت هر فردی غیر از اعضای این صنف در این تشکل را درست نمی‌دانیم. معتقدیم خانه‌سینما مشروعیت خود را از بدنه و اعضای خود می‌گیرد و نه تنها وزارت ارشاد بلکه هیچ مقام دیگری نمی‌تواند بگوید که این خانه حق فعالیت ندارد یا اقدام به تعطیلی آن کند.


وی با اشاره به اینکه براساس اصل ۲۶ قانون اساسی؛ افراد در تجمع‌ها و گروه‌ها آزادانه می‌توانند شرکت کنند، گفت: ‌هیچ فردی نمی‌تواند کسی را مجبور کند که وارد این تشکل شود یا او را از ورود به تشکل دیگری منع کند بلکه هر فردی می‌تواند آزادانه براساس تشکلی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کند، حضور داشته باشد.


گیلانی‌نژاد افزود: اینکه بین دو گروه از یک صنف اختلاف می‌افتد؛ طبیعی است اما کسی نمی‌تواند به دیگری بگوید که تو نباش تا من باشم. اگر گروهی می‌خواهد به دلیل اختلاف سلیقه نهاد دیگری را با نام دیگری تاسیس کنند، مشکلی ندارد اما نمی‌توانند به تشکل و صنفی که هم اکنون وجود دارد، بگویند که شما حق حضور ندارید.


گیلانی‌نژاد با اشاره به اینکه نباید خواسته‌های صنفی را به حداقل تقلیل داد، گفت: فعالیت‌ها و کارهای هر انجمن و صنفی مشخص است و خانه سینما نیز این اهداف و فعالیت‌ها را براساس نظرات اعضا تشکیل می‌دهد و براساس مقاوله نامه های ۹۸ و ۸۷ سازمان جهانی کار که ایران نیز آن را امضا کرده است، صنوف می‌توانند در تمام مسائلی که به اعضای آن‌ها ارتباط دارد؛ دخالت کنند. یک تشکل می‌تواند درباره تمام مسائل اظهار نظر کند و اگر این مساله به اعضای صنف ضربه بزند؛ قطعا باید تشکل دخالت کند.

گیلانی‌نژاد، اتهام سیاسی کاری به خانه‌سینما را نادرست عنوان کرد و گفت: فعالیت سیاسی و اظهارنظر سیاسی با سیاسی کاری متفاوت است. امروز بدون اظهارنظر سیاسی نمی‌توان درباره مسائل مختلف صحبت کرد اما متاسفانه زمانی که صنوف درباره مسائلی حرف می‌زنند که حق اعضای آن‌ها است؛ مانند بحث امنیت شغلی یا بیمه بیکاری، فوری به آن‌ها اتهام سیاسی کاری زده می‌شود و این اتهام نیز بیشتر از جانب کسانی زده می‌شود که منافع آن‌ها با این حرف‌ها به خطر می‌افتد درحالی‌که در هیچ کجای قانون نیامده است که افراد حق اظهارنظر سیاسی ندارند.


وی با ذکر یک مثال ادامه داد: به طور مثال زمانی که به دلیل تحریم‌ها یا مسائل اقتصادی ورود وسایل فیلمبرداری به کشور محدود یا گران می‌شود، این امر روی تمامی اعضا تاثیر می‌گذارد اما اگر کسی درباره این مسائل صحبت کند و یا به بحث دستمزد‌ها بپردازد، به وی اتهام سیاسی کاری زده می‌شود. اینکه به دلیل پیگیری مطالبات امروز به خانه‌سینما اتهام سیاسی کاری زده می‌شود، به نوعی فرافکنی است.


گیلانی‌نژاد، رسیدگی به امور رفاهی را از مهم‌ترین مسائل یک صنف دانست و افزود: رسیدگی به مسائل رفاهی از تعیین مایحتاج تا برآورده کردن امنیت شغلی و رسیدگی به بیمه بیکاری از اهداف اولیه یک صنف است اما اینکه یک صنف به دنبال توزیع گوشت و مرغ باشد و فقط این امر را پیگیری کند، درست نیست زیرا این کار فقط کف خواسته‌ی صنفی است و یک تشکل صنفی؛ تعاونی نیست که فقط به دنبال توزیع مایحتاج باشد.


وی با اشاره به اینکه در اصل ۴۳ قانون اساسی آمده است؛ «افراد در مطرح کردن مسائل سیاسی آزاد هستند»، افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد به‌جای آنکه به قانون اساسی عمل شود به سمت آیین‌نامه‌ها و بخش نامه‌ها حرکت می‌کنیم. درحالی‌که اگر به‌جای این موارد به قانون اساسی توجه کنیم، می‌توانیم به صورت آزادانه فعالیت کنیم.


گیلانی‌نژاد با اشاره به اینکه تجمعاتی که در روزهای اخیر پیرامون خانه‌سینما صورت گرفته بود را پیگیری کرده است، ادامه داد: ‌ هر فردی حق اعتراض دارد و می‌تواند اعتراض کند اما باید این اعتراض در مجاری قانون اساسی باشد و در قضیه خانه‌سینما این گونه بود.


وی ادامه داد: ‌اینکه عده‌ای دنبال آن باشند که گروهی را جمع کنند تا برای خود طرفدار ایجاد کنند و علیه یک عده دیگر از آن استفاده کنند و به نوعی آن‌ها را اجیر خود کنند؛ کار زیبایی نیست. هرچند افراد آزادند که براساس اصل ۲۶ قانون اساسی نظر خود را بگویند.


وی با اشاره به پلمب خانه‌سینما و به دنبال آن تجمع بسیاری از سینماگران مقابل خانه سینما گفت: نکته‌ای که در این قضیه نباید فراموش شود این است زمانی که یک سازمان دولتی، مکانی مانند خانه‌سینما را می‌بندد و کاری می‌کند که اهالی این خانه در خیابان آن هم در گرمای تابستان حضور پیدا کنند، اهداف مشخصی را پیگیری می‌کند.


گیلانی‌نژاد ادامه داد: نتیجه این بستن و آن تجمع این می‌شود که افراد در کف خیابان بعداز مدتی طاقت و تحمل خود را از دست می‌دهند و عصابی می‌شوند و دست به رفتارهای پرخاشگرانه می‌زنند و در این میان اصل موضوع که‌‌ همان پلمب خانه‌سینما است، فراموش می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در قضیه اخیر؛ آقای علیرضا داودنژاد به دلیل رفتاری که با خانه‌سینما شده بود، عصبانی شد و اگر این عصبانیت وی ادامه پیدا می‌کرد و توسط دیگران مدیریت نمی‌شد، وی توسط نیروهای انتظامی بازداشت می‌شد و همه پیگیر آزادی وی می‌شدند. دراین میان هم مساله خانه‌سینما که امر مهمی است، گم می‌شد.


خانه سینما پیش از هر چیز یک نهاد صنفی است

پروین محمدی، از اعضای هیئت رئیسه اتحادیه آزاد کارگران نیز در مورد فعالیت «اصناف مورد حمایت دولت» معتقد است: هر صنفی برای آن تاسیس می‌شود که بتواند مطالبات اعضای خود را از دولت طلب کند.


محمدی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه یکی از اهداف هر تشکلی بالا بردن سطح رفاهی اعضای خود است، گفت: هر تشکلی برای آن به وجود می‌آید که به دنبال منفعت برای اعضای خود باشد و این منفعت را از کسانی بگیرد که آن را در جیب خود گذاشته‌اند.


وی ادامه داد: مباحثی همچون درمان، حقوق، مسائل معیشتی و رفاهی از جمله اهداف خدماتی است که یک صنف می‌تواند برای اعضای خود فراهم کند و وظیفه مدیران آن است که با چانه‌زنی در برابر طرف مقابل (که در بیشتر موارد دولت است)، این حقوق را کسب کند.


محمدی با اشاره به اینکه اخبار خانه‌سینما را شنیده است، گفت: ‌خانه‌سینما تشکلی است که با حضور افراد تشکیل شده است و مجمع عمومی و مدیران آن نیز از درون همین بدنه شکل گرفته‌اند. به همین دلیل خود این افراد و خود بدنه هستند که می‌توانند تشخیص بدهند که آیا مدیران آن‌ها برایشان خوب کار کرده‌اند یا خیر.

محمدی ادامه داد: اینکه کسی بخواهد از بالا و از بیرون به دنبال تعطیلی خانه‌سینما باشد؛ درست نیست زیرا خانه‌سینما مانند تمام تشکل‌های مختلف و حتی تشکل‌های کارگری؛ یک تشکل صنفی است و در تشکل صنفی بالا‌ترین رکن مجمع عمومی آن است و مجمع است که می‌تواند روسای خودش را تعریف کند.

محمدی ادامه داد: متاسفانه به دلیل آنکه در کشور ما تشکیلات آزاد آنگونه که باید فعال نیستند، گروهی به دنبال آن می‌روند که خود را وامدار دولت نشان دهند و با استفاده از قدرت دولت؛ اعضای خود را وارد تشکل کنند. این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که یک تشکل از ساختار مردمی و صنفی برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: البته مشکل دیگری که در بعضی تشکل‌ها دیده می‌شود؛ این است که زمانی که اعضای آن‌ها به فردی رای می‌دهند و وی را برای چهار سال و یا دو سال انتخاب می‌کنند، نمی‌توانند در طی این مدت اگر وی نتوانست خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند، او را از آن منصب خلع کنند. 

بازداشت خودسرانه و فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران غیر قابل قبول است

Posted: 23 Jul 2013 04:49 AM PDT

گزارش گران بدون مرز:
جرس: "گزارش‌گران بدون مرز" در اطلاعیه ای با اشاره به بیش از ٧٠ مورد تهدید علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران تبعیدی که با رسانه‌های مستقر در خارج از کشور همکاری می‌کنند، اعلام کرد که بازداشت خودسرانه و زیر فشار قرار دادن خانواده‌های روزنامه‌نگاران تبعیدی غیر قابل قبول است.  

 

به گزارش تارنمای گزارش گران بدون مرز، متن اطلاعیه این نهاد مدافع آزادی روزنامه نگاران به شرح زیر است:


گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از وضعیت سلامت فریبا پژوه روزنامه‌نگار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همکار سابق رادیو بین‌الملل فرانسه، اعلام می‌کند. وی از تاریخ ۱۹ تیرماه، در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات قرار دارد، زندانی است. این روزنامه‌نگار در اثر فشارهای روحی وارده بر وی، به هنگام نخستین دور بازداشت در مرداد ماه ۱۳۸۸ و از این میان سپری کردن ۱۲۴ روز در سلول‌های انفرادی همین بند، آسیب روحی دیده بود و به مدت یک سال تحت مداوای پزشکی قرار داشت.


شیرین عبادی وکیل مدافع حقوق بشر و دارنده‌ی نوبل صلح در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت: «این روزنامه‌نگار اکنون بدون هیچ دلیل خاصی و صرفا به دستور بازجوی امنیتی بازداشت و روانه زندان انفرادی شده و متاسفانه عدم استقلال قوه قضاییه موجب گردیده که قضات دادسرا و دادگاه های انقلاب طبق خواسته های مامورین امنیتی عمل کنند و این وضعیت بیش از بیش آزادی بیان را در ایران به مخاطره می اندازد.»


فریبا پژوه تنها قربانی بازداشت‌های خودسرانه و یا اقدام‌ها تلفی‌جویانه‌ی، رژیم علیه روزنامه‌نگاران، معترضان و خانواده‌های آنها در ایران نیست. در تاریخ ٣٠ تیرماه اعلام شد، فرزانه نوری، مادر فرهاد نوری، روزنامه‌نگار سایت مجذوبان نور، از سوی شعبه دوم دادگاه شیراز، به دوسال حبس تعذیری محکوم شده است. فرزانه نوری، در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٩٠ بازداشت و مدت بیست و یک روز را در زندان اداره‌ی اطلاعات شیراز زندانی بود. بازجویی‌ از وی بیش از هر اتهامی علیه خود او، در باره فعالیت‌های پسرش بود. در این باره آزار و تهدیدهای ماموران امنیتی، پس از آزادی نیز ادامه یافت. فرهاد نوری خود نیز قربانی این تهدید‌ها در خارج از کشور بوده است.


گزارش‌گران بدون مرز از آغاز سال میلادی ٢٠١٣ بیش از ٧٠ مورد تهدید علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران تبعیدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج از کشور همکاری می‌کنند، شمارش کرده است.ماموران امنیتی اطلاع رسانی فعالان رسانه‌ای را « براندازی» تلقی می‌کنند، اینگونه خانواده‌های آن‌ها احضار و مورد بازجویی قرار می‌دهند. آزار خانواده‌ها و روزنامه‌نگاران از طریق ارسال پیامک و یا تماس تلفنی همچنان ادامه دارد.

 

 

 

«جمهوری اسلامی ایران با بهرمندی از اغماض برخی دولت‌ها، فشار بر فعالان اطلاع رسانی در تبعید را که بسیاری از آن‌ها در اروپا و یا ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند،بیشتر کرده است. گزارش‌گران بدون مرز، جامعه جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا را به اتخاذ تدابیری جدی در حمایت و حفاظت از این روزنامه‌نگاران، فرا می‌خواند. بخش عمده‌ای از آن‌ها با رسانه‌های عمومی کشورهای عضو اتحادیه همکاری می‌کنند. ما از کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، می‌خواهیم در برابر اقدام‌های عامدانه جمهوری اسلامی ایران در نقض قوانین بین‌المللی، موضعی قاطعانه‌ اتخاذ کند.» 

 

 

 

 

گزارش‌گران بدون مرز همچنین از بازداشت محمد چراغی، مستند ساز و خبرنگار سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی پس از احضار به وزارت اطلاعات، در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣٩٢ مطلع شده است. این روزنامه‌نگار برای فعالیت‌های اطلاع رسانی در جریان انتخابات خرداد گذشته، چندین بار از سوی مفامات امنیتی احضار و بازجویی شده بود. از مکان بازداشت وی تا امروز اطلاعی در دست نیست. 

حسینیان: با پرتاب گوجه از جک استراو استقبال می کنیم

Posted: 23 Jul 2013 04:15 AM PDT

جرس: مقام سابق امنیتی و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تأکید بر اینکه مجلس باید از حضور برخی مقامات غربی در مراسم تحلیف جلوگیری کند، گفت:‌ حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود.


روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ مسئولیت برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب بر عهده مجلس بوده و دولت جدید بدون هماهنگی با مجلس نمی‌تواند اقدام به دعوت افراد و مقامات کند.


این حامی دولت در مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه اقدام به دعوت مقامات کشورهای غربی، و شیوخ عرب کرده، تصریح کرد: از نظر قانون، دولت جدید تا قبل از مراسم تحلیف قدرتی برای اتخاذ تصمیم ندارد، بنابراین اجرای این وظایف بر عهده مجلس است.


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم.

 

تعیین مجازات جدید برای «مه‌آفرید» و همکارانش

Posted: 23 Jul 2013 03:59 AM PDT

جرس: قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی،‌گفت: گزارشاتی که بعد از رسیدگی به پرونده فساد از گمرک رسید، در دادسرا در حال رسیدگی هستند و بعد از صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.


قاضی ناصر سراج در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای احکام مرحله اول رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی که طی آن مجازات‌هایی نظیر حبس، انفصال از خدمت، جزای نقدی و اعدام تعیین شد، گفت: این احکام به‌ویژه در رابطه با مسائل پولی و مالی در دادسرا در حال اجراست و کسانی هم که محکوم شده‌اند در حال تحمل کیفر هستند.


وی درباره گزارشاتی از گمرک که بعد از رسیدگی به پرونده فساد مالی در رابطه با تخلفات گروه امیرمنصور آریا به دست آمد، اظهار کرد: این گزارشات در دادسرا در حال رسیدگی است که پس از رسیدگی، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.


قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی ادامه داد: این گزارشات در رابطه با مسائل گمرک و قاچاق است که جداگانه برای آن کیفرخواست صادر می‌شود و موضوعی گمرکی است، ولی آنچه که در ابتدا با آن رسیدگی شد بحث اخلال در نظام اقتصادی کشور بود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی که رسیدگی به موضوع گزارشات گمرک منجر به صدور حکم شود این موضوع در حکم قبلی «مه‌آفرید» و همکاران او موثر است یا نه؟ گفت: در این رابطه حکم جدیدی صادر و طی آن نقش هر کس مشخص می‌شود و به تناسب نقش افراد برای آنها مجازات تعیین می‌شود.


قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی همچنین گفت که رسیدگی به تخلفات متهمان بانک‌های صادرات و ملت هنوز آغاز نشده است.


سراج که رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی نیز به او سپرده شده درباره آخرین وضعیت این پرونده، اظهار کرد: این پرونده هنوز به دادگاه نیامده است و فعلا نیز به دادگاه نمی‌آید؛ زیرا به زمان زیادی نیاز دارد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مهدی هاشمی تا پایان سال جاری به دادگاه ارسال می‌شود یا خیر؟ گفت: این امر بستگی به دادسرا دارد که باید ایرادات را برطرف کرده و پرونده را به دادگاه ارسال کند.

 

عراقچی: اقدام کنگره آمریکا علائمی از حرکت به عقلانیت است/ احتمال واگذاری مذاکرات اتمی به وزارت خارجه

Posted: 23 Jul 2013 03:24 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید: اقدام کنگره آمریکا در تاخیر تحریمها، همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است.


به گزارش مهر، عباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اخوان المسلمین آزادی مرسی را پیش شرط خود برای خروج از بحران کنونی عنوان کرده اند اظهار داشت: در خصوص تحولات مصر مواضع خود را قبلا روشن بیان کردیم و خواهان اتحاد ملی و انسجام در این کشور هستیم.

 

وی افزود: امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان المسلمین گفت و گو های بین طرف های مختلف منتج به نتیجه شود و شاهد ثبات و آرامش به کشور مصر باشیم که نقش مهمی را در موضوعات منطقه ای ایفا می کند.

 

عراقچی با اشاره به گفت و گوی تلفنی صالحی با وزیر امور خارجه مصر بیان کرد: در این گفت و گوی تلفنی دکتر صالحی بر انسجام مصر تاکید کرده و این که بتوانیم در مشورت های خود در مسائل منطقه ای به خصوص سوریه گفت و گو ها را با مصر ادامه دهیم که این موضوع مورد استقبال وزیر خارجه مصر بوده است.

 

 

هیچ توافق جدیدی بین ایران و آژانس صورت نگرفته است 

 

عراقچی در پاسخ به سوالی در این باره که روند بازدید از تاسیسات هسته ای دستخوش تغییر شده و آیا توافق جدیدی بین ایران و آژانس صورت گرفته است اظهار داشت: هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته مذاکراتی در چارچوب همکاری های جدید شروع شده که هنوز به سر انجام نرسیده است ما در قالب تعهدات پادمانی آماده همکاری با آژانس هستیم و به همکاری ها فراتر از چارچوب اعتقادی نداریم.

 

 

اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا درباره حزب الله لبنان

 

وی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امور خارجه در مورد قرار دادن حزب الله در لیست تروریستی از طرف اتحادیه اروپا چیست گفت: اقدام اتحادیه اروپا درباره قراردادن نام شاخه نظامی حزب الله در لیست گروه های تروریستی یک اقدام یک جانبه گرایانه بود. دکتر صالحی نیز در این باره موضع گیری کرده اند.

 

وی افزود: حزب الله بخشی از ساختار سیاسی لبنان است و در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان مورد پذیرش و احترام مردم این کشور و جهان اسلام است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: مقاومت مشروع حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی همواره توسط مردم لبنان منطقه و جهان اسلام ارج گذاشته شده و قراردادن نام این گروه در لیست گروه های تروریستی یک اقدام نسنجیده و عجیب از سوی اتحادیه اروپا بوده است و اگر در زمان جنگ جهانی اتحادیه اروپا وجود داشت گروه های مبارز با فاشیست را نیز در لیست گروه های تروریستی قرار می داد. این اقدام به همان اندازه عجیب است.

 

عراقچی ادامه داد: این اقدام اتحادیه اروپا به هیچ وجه در مبارزه حق طلبانه حزب الله اشکال ایجاد نمی کند و اقدامی که اتحادیه اروپا در جهت منافع رژیم صهیونیستی انجام داده تنها منجر به پیچیده تر شدن مسائل منطقه می شود و به هیچ وجه کمکی به آرامش بحران در سوریه و مصر نخواهد کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا در این مسیر تجدید نظر کند.

 

 

حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی

 

خبرنگاری درباره اقدام کنگره آمریکا در خصوص عدم اجرای تحریم های جدید بر علیه ایران سوال کرد و عراقچی پاسخ داد: این مسئله در کنگره آمریکا همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است.

 

وی ادامه داد: مردم آمریکا هزینه اقدامات و سیاست های مخرب دولت و گرایشات تندرو کنگره آمریکا را به کرات پرداخته اند و خواهان تغییر در سیاست های آمریکا بوده اند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همواره گفته ایم که ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است. اگر این حرکت با اقدام عملی در جهت جبران سیاست های گذشته و تصحیح مسیر فعلی صورت بگیرد می تواند در راستای کاهش تنش ها و شروع فضای جدید کمک کند.

 

 

تأیید ضرب و شتم یک نماینده در زمان حج

 

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که یکی از نمایندگان مجلس گفته است در مکه توسط افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفته اظهار داشت: سفارت ما در ریاض در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان است.

وی افزود: متاسفانه یکی از نمایندگان در زمان حج مورد ضرب و شتم قرار گرفته که از نظر ما مورد قبول نیست و عربستان را مسئول امنیت حجاج می دانیم. این اتفاق مسئولیت دولت عربستان را سنگین تر می کند.

 

 

گمانه زنی ها درباره تیم هسته ای مورد تأیید نیست

 

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه زنی ها درباره تیم جدید هسته ای ایران گفت: هیچ گمانه زنی را نمی توان تایید کرد. همه ما منتظر هستیم که جناب آقای روحانی مسئولیت خود را آغاز کند و از بعد از 12 مرداد که مراسم تنفیذ و 13 مرداد که مراسم تحلیف است همزمان با انتخاب اعضای هیئت دولت این مسئله نیز روشن شود.

 

 

پناهجویان ایرانی در نائورا

 

وی در پاسخ به سوالی درباره پناهجویان ایرانی در استرالیا و این که آیا در آشوب نائورا پناهجویان ایرانی نیز صدمه دیده اند اظهار داشت: در خصوص موضوع استرالیا یک داستان طولانی و غم انگیز وجود دارد. متاسفانه ظرف سال های گذشته با این پدیده مواجه بوده ایم که تعدادی از هم وطنان ما در سن نوجوانی فریب گروه های قاچاقچی را خورده و به امید امکانات بهتر به سمت استرالیا حرکت کردند و ورود غیرقانونی داشتند.

 

وی افزود: قاچاقچی با مبالغ هنگفت آنها را از مسیرهای مختلف حرکت می دهند که یکی از این مسیرها اندونزی است. این قبیل افراد را سوار کشتی هایی می کنند که اصلا مناسب نیست یا گرفتار امواج دریا می شوند که به دلیل فرسوده بودن کشتی ها و سوار شدن بیش از ظرفیت غرق می شوند. دولت اندونزی و استرالیا تمام تلاش خود را تا کنون برای نجات این افراد صورت داده اند اما با غرق تعداد زیادی از آن ها مواجه بوده ایم و حتی در مواردی جنازه ها هم پیدا نشده است.

 

وی افزود: حالت دیگر این است که این افراد به استرالیا برسند که این اول ماجرا است. آن ها در پناهگاه پناهجویان نگهداری می شوند و اخیرا نیز به جزایری فرستاده می شوند که در آنجا کاملا فراموش می شوند.

 

عراقچی گفت: در نائورا نیز تعدادی از همین پناهجویان ایرانی و غیرایرانی در اثر ماندن بسیار زیاد در آنجا دست به شورش زدند. از این که دقیقا چه تعداد مجروح و کشته شده باشند و یا چه تعداد از این افراد ایرانی بودند خبر دقیقی نداریم اما مجموعه این تحول و حرکت دردسری برای ما، دولت اندونزی و استرالیا است.

 

وی ادامه داد: چندین دور مذاکرات دو جانبه بین سه کشور وجود داشته است. دولت اندونزی اخیرا اقدام به لغو ارائه ویزا در فرودگاه ها کرد که در همین راستا بود و امیدواریم نهادهای داخلی کشور از جمله رسانه ها کمک کنند که اطلاع رسانی دقیق تر نسبت به افرادی که فریب این قاچاقچی را می خورند صورت گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت دیپلمات سعودی که با شهروند ایرانی تصادف کرده بود، گفت: از رسانه ها خواهش می کنم این موضوع را خیلی سیاسی نکنند، سیاسی کردن موضوع کمک به حل آن نمی کند، جرمی مرتکب شده که پیچیدگی هایی دارد، مجرم دیپلمات است نمی توان برخورد کرد مگر اینکه دولت خودش بخواهد، این کار آسانی نیست، مذاکرات با دولت عربستان صورت گرفته، مذاکراتی با خانواده مرحوم نیز صورت گرفته که بتوان از طریق دیه رضایت آنها را جلب کرد، این موضوع زمان می برد، مساله را سیاسی نکنید.

 

 

واگذاری مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه ممکن است

 

وی درباره اخبار مبنی بر اینکه پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه سپرده خواهد شد، بیان کرد: آنچه در چند روز گذشته گفته و شنیده شده مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل افراد است، تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، البته رئیس جمهور این اختیار را دارند که پیگیری پرونده هسته ای را به هر کسی که تمایل دارند، واگذار کنند.

 

عراقچی ادامه داد: این صحبت هست که آیا ادامه کار در شورای امنیت خواهد بود یا وزارت امور خارجه؟ البته تصمیم‌گیری در خصوص پرونده هسته ای در شورای امنیت صورت می گیرد، ولی مذاکرات می تواند توسط دبیرخانه یا وزارت امور خارجه صورت پذیرد. هر کدام مزایایی دارند که تصمیم گیری در این باره با رئیس جمهور است، هنوز زود است و در زمان مقتضی این اقدام صورت می گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در مراسم تحلیف از آذربایجان در چه سطحی حضور خواهند یافت، گفت: مراسم تحلیف از سوی همه کشورهای منطقه و همسایگان با استقبال مواجه شده و هیات ها در سطح بالا حضور می یابند، اجازه دهید در زمان مقتضی در این باره اطلاع رسانی کنیم.

 

وی درباره بسته شدن کلینیک کمیته امداد در آذربایجان بیان کرد: بسته شدن کلینیک کمیته امداد یک بحث فنی دارد و ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد، دولت آذربایجان استانداردهای جدیدی برای کلینیک ها معرفی کرده که کلینیک ها ناچارند خودشان را با این استانداردها هماهنگ کنند. قرار است هیاتی از هلال احمر برای بررسی مساله به آذربایجان بروند، از نظر ما موضوع کاملا فنی است.

 

 

تبریک به ملکه انگلیس برای به دنیا آمدن ولیعهد سوم

 

خبرگزاری فرانسه پرسید نوه ولیعهد انگلیس روز گذشته به دنیا آمد واکنش وزارت خارجه ایران چیست و آیا از این مسئله به عنوان راهکاری برای از سرگیری روابط قطع شده ایران و انگلیس استفاده می شود؟، که عراقچی پاسخ داد: خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می کنم، ظاهرا این فرزند سومین نفر در لیست رسیدن به سلطنت در انگلیس هستند، فکر نمی کنم بتواند نقشی در روابط داشته باشد، ابعاد روابط ایران و انگلیس بسیار بزرگتر و پیچیده تر از این قبیل مسائل است.

 

 

سوءتفاهم ها با حماس در حال رفع شدن است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اینکه حماس مواضع درستی در قبال سوریه نداشته است و همین امر باعث اختلاف حماس با ایران شده و اخبار حاکی از آن است که حماس درپی اتفاقات اخیر خواهان بازگشت به سمت ایران دارد، گفت: در طی دو سال گذشته موضوع سوریه و فتنه ای که در این کشور شروع شد بعضی از دوستان ما را در منطقه دچار اشتباه کرد و آنها از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای صهیونیستی و آمریکا در فتنه سوریه غفلت کردند.

 

وی افزود: تحولاتی که در چند هفته اخیر رخ داد، ذهن ها را یاری و مسائل را روشن تر کرد، روابط ما با حماس همواره روابط خوبی بوده و ما حماس را به عنوان یک عضو مقاومت با رژیم صهیونیستی همواره به رسمیت شناخته ایم و علی‌رغم فراز و نشیب ها این روابط ادامه پیدا کرده است.

 

عراقچی گفت: بعضی از مسائل ممکن است سوءتفاهم هایی ایجاد کند که در حال رفع شدن است، تماس ها بیشتر شده و علائق دو طرف برای حفظ ارتباط مستحکم تر شده است.

 

 

پیگیری وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن

 

سید عباس عراقچی  در پاسخ به سئوالی درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: متاسفانه از دیپلمات ایرانی خبر جدیدی نداریم، از نزدیک پیگیر هستیم و سفارت ما در یمن این مسئله را پیگیری می کند.

 

وی افزود: دولت یمن را در حفظ جان دیپلمات ایرانی مسئول می شناسیم و امیدواریم با تلاش هایی که صورت می دهند شاهد آزادی سریع دیپلمات ایرانی باشیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخباری مبنی بر دست داشتن القاعده در ربودن دیپلمات ایرانی در یمن گفت: اخباری مبنی بر دخالت گروه های مختلف منتشر شده اما هیچ خبر موثقی وجود ندارد و در این باره قضاوت نمی کنم.

 

 

برای مراسم تحلیف از همه کشورها دعوت شده است 

 

عراقچی درباره حضور مقامات ارشد کشورها در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: مراسم تحلیف رئیس جمهور روز 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: برای اولین بار بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد از مقامات خارجی هم در این مراسم دعوت به عمل بیاید. این امر مرسومی در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور از سایر روسا دعوت شود و معمولا کشورهای همسایه که دوستی نزدیکی داشتند شرکت می کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: ما دعوت عام صورت داده ایم و به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه کشورها دعوت کرده ایم. البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است.

 

عراقچی افزود: در حال جمع بندی از هیات ها هستیم و به زودی جمع بندی ارائه و کشورها را اعلام می کنیم. اخباری که اکنون در رسانه ها منتشر می شود حدس و گمانه زنی است که تایید نمی شود.

 

وی در پاسخ به سئوالی که آیا در مراسم تحلیف از دولت انگلیس نیز دعوت شده است، بیان کرد: ما در اروپا استثناء قائل نشدیم، از همه کشورها دعوت کردیم، تمرکز ما بر کشورهای منطقه بوده و عموما با حضور کشورهای دوست و همسایه صورت می گیرد.

 
 

کمبود ۶۳ قلم دارو در کشور

Posted: 23 Jul 2013 03:05 AM PDT

رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت، رفع مشکل کمبود دارو را نیازمند همکاری دستگاههایی همچون بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: در حال حاضر ۶۳ قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد که در صورت همکاری دستگا‌ههای مذکور ظرف مدت دو هفته آن را رفع خواهیم کرد.


به گزارش مهر، حاجی‌آخوندی در ارتباط با کمبود اقلام دارویی در کشور نیز گفت: در ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ قلم دارو در کشور کمبود داشت که در حال حاضر به حدود ۶۳ قلم دارو رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در تمام دنیا کمبود دارو دیده می‌شود، افزود: به طور حتم اگر گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی با ما همکاری کند می‌توانیم این کمبود را ظرف مدت دو هفته برطرف کنیم.

 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بانک مرکزی نباید در تامین ارز، وزارت بهداشت را دور بزند چراکه این اقدام باعث مشکلات دارویی و واردات دارو در کشور می‌شود.

 

عباس حاجی آخوندی در مورد تولید و توزیع کرم حلزون در کشور، افزود: متاسفانه براساس گزارشات به دست آمده، ساخت کرم حلزون در کشور بدون اخذ هرگونه مجوز از سازمان غذا و داروی بوده است.

 

وی تاکید کرد: فروش کرم حلزون در کشور در همین مدت کوتاه ۴۵۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده که نشان دهنده آن است که در تولید و عرضه این محصول هیچ حساب و کتاب فنی و اقتصادی و علمی وجود نداشته است.

اعتصاب کارمندان قراردادی و رسمی در وزارت ورزش

Posted: 23 Jul 2013 03:05 AM PDT

جرس: از صبح امروز تعدادی از کارکنان قراردادی و رسمی وزارت ورزش در اعتراض به حق و حقوق شان دست از کار کشیده و تحصن کردند.


به گزارش عصر ایران، این افراد که مقابل در وزارت ورزش تجمع کرده بودند پس از اعتراض به سمت نمازخانه هدایت شدند تا یکی از مسئولان با آنها حرف بزند.


این در حالی است که اعتراض کارکنان قراردادی به دلیل عدم تمدید قراردادهایشان است و رسمی ها هم به این معترضند که حقوق شان در سال جدید افزایشی نداشته است.