جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماینده مجلس: وجود بداخلاقی و برخورد ناصحیح قضات با مردم یک واقعیت است

Posted: 14 Jul 2013 07:43 AM PDT

جرس: عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ از ورودی چهار تا هفت برابری پرونده‌های قضایی به دادگاه‌های کشور در مقایسه با استاندارد جهانی خبر داد و گفت: حجم بالای پرونده‌های در دست بررسی، موثرترین شاخص در رفتار تند و پرخاشگرانه برخی قضات با مراجعان به دادگاه‌هاست.  

 

ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خانه ملت٬ تصریح کرد: وجود بداخلاقی‌های و برخورد ناصحیح در برخی قضات یک واقعیت است اما باید برای فهم بهتر این واقعیت به عوامل ایجابی آن توجه داشت.

 

نماینده مردم نجف آباد٬ تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی٬ در تشریح علل بروز رفتار ناپسند در بعضی قضات٬ افزود: حجم بالای ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها٬ کم‌اطلاعی ارباب رجوع از قوانین حقوقی و کمبود امکانات از جمله مواردی است که تأثیر مستقیم در پرکاری غیرمتعارف قضات و در نتیجه بروز رفتار تند با ارباب رجوع دارد.

 

ابوترابی٬ از ورودی چهار تا هفت برابری پرونده‌های قضایی به دادگاه‌های کشور در مقایسه با استاندارد جهانی خبر داد و گفت: با توجه به حجم باورنکردنی ارجاع پرونده به قضات٬ نمی‌توان انتظار دیگری از آن‌ها داشت و در این میان اگر به جای قاضی هر فرد نخبه دیگری نیز در چنین شرایطی قرار گیرد٬ عاقبت کار چنین خواهد شد.

 

وی٬ افزود: بد تنظیم شدن پرونده‌ها از سوی ضابطان قضایی و کارشناسان٬ استرس وارده از سوی ارباب رجوع و دخالت‌های ثانویه در امر قضاوت از جمله عوامل دیگری است که قاضی را با فشار و استرس زیاد روبرو می‌کند و در نتیجه چنین فرایندی به طور حتم بداخلاقی‌هایی نیز صورت خواهد پذیرفت.


این نماینده مردم در مجلس نهم٬ در تبیین راهکار‌های کاهش رفتار پرخاشگرانه در قضات٬ تصریح کرد: کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها٬ موثرترین راه در کاهش رفتار‌های تند از سوی قضات و بهبود عملکرد این قشر دارد.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: هم اکنون برای کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های کشور طرح‌هایی نظیر اصلاح قانون چک٬ طرح پیشخوان قضایی٬ اصلاح قانون انتخابات شوراها در مجلس در حال بررسی است که می‌تواند حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها را ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. 

حکم مرتضوی هنوز به وی ابلاغ نشده است

Posted: 14 Jul 2013 07:08 AM PDT

جرس: وکیل متهم ردیف سوم پرونده کهریزک گفت: حکم مرتضوی هنوز به وی ابلاغ نشده است. من تا پایان هفته جاری و یا اوایل هفته آینده لایحه اعتراضی خود را برای موکلم تنظیم و به دیوان عالی کشور ارسال خواهم کرد.  

 

محمد اصلانی وکیل یکی از قضات متهم در پرونده کهریزک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: روز یازدهم تیر ماه حکم قاضی حداد موکل بنده به من ابلاغ شد و دیروز نیز حکم حیدری فر به وکیل وی آقای شهبازی داده شده است.

 

وی با بیان اینکه حکم مرتضوی هنوز به وی ابلاغ نشده است، گفت: من تا پایان هفته جاری و یا اوایل هفته آینده لایحه اعتراضی خود را برای موکلم تنظیم و به دیوان عالی کشور ارسال خواهم کرد.

 

وکیل متهم ردیف سوم پرونده کهریزک همچنین گفت: امیدوارم دیوان عالی کشور با ملاحظه پرونده تصمیم شایسته را اتخاذ کند. 

مشاور روحانی: وضع اقتصاد خراب‌تر از آن است که تصور می‌کردیم

Posted: 14 Jul 2013 07:08 AM PDT

جرس: اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی می‌گوید که «وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست». وی چالش اصلی دولت روحانی را که از مردادماه سر کار می‌آید «تامین کالاهای اساسی» خوانده است.  

 

اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت ایران که هم‌اینک وظیفه ارتباط حسن روحانی با دولت احمدی‌نژاد در دوره انتقالی را بر عهده دارد این مطلب را در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۳ تیر در هفته‌نامه خبری «آسمان» منتشر شد بیان کرد.

 

وی در این مصاحبه گفته که دولت محمود احمدی‌نژاد به‌جای تامین پول یارانه خانواده‌ها از محل افزایش قیمت سوخت، این پول را از «جاهای غیرقانونی» تامین کرده و هم‌اینک پولی برای دولت روحانی برای پرداخت یارانه‌ها باقی نمانده است.

 

اکبر ترکان در این مصاحبه افزوده است: «در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیر واقعی است، نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من ۸۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود.»

 

وی گفته است: «این تصویر اول از بودجه است. در همین بودجه قرار است یارانه‌های خانوارها به ترتیب سابق داده شود. برای این منظور باید قیمت حامل‌های انرژی طبق تصمیم مجلس ۳۸ درصد اضافه شود. تا الان این تصمیم اجرا نشده است. عدم اجرایش به این معناست که پولی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم.»

 

اکبر ترکان در پاسخ به این پرسش که «دولت تا الان چطور یارانه خانوارها پرداخت کرده است؟» گفت که دولت «از جاهای غیرقانونی درآمدهای موجود ۵۰ درصد پول یارانه‌ها را تامین می‌کند.»

 

مشاور حسن روحانی افزوده است: «۵۰ درصد دیگر را از محل‌های دیگر برداشته‌اند. قیمت‌ها را هم اصلاح نکرده‌اند که منبعی برای تامین یارانه نقدی ماه‌های آینده باشد.»

 

آقای ترکان در ادامه گفت: «بنابراین اولین چالش آقای دکتر روحانی به محض آغاز به کار این است. برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند.»

 

وی با انتقاد از عملکرد دولت کنونی گفت: «به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند.»

 

اکبر ترکان، چالش بعدی دولت یازدهم را «تامین کالاهای اساسی کشور» دانسته است که به گفته وی، «طبق برنامه انجام نشده است.»

 

پیشتر، حسن روحانی در دیدار با مراجع تقلید در قم گفته بود که تیم وی در حال برنامه‌ریزی برای واردات شش میلیون تن گندم از خارج است.

 

مسئله نوع بودجه‌بندی دولت احمدی‌نژاد و رویکرد این دولت به مقوله یارانه‌ها از مسائل مورد مناقشه این دولت با مجلس نهم نیز بوده است.

 

احمد توکلی، عضو کمیسیون بودجه مجلس، روز ۲۶ فروردین، در نشست بررسی کلیات بودجه سال ۹۲ کل کشور گفت: بررسی جداول بودجه نشان می‌دهد که کسری بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت که از سوی دولت احمدی‌نژاد اعلام شده درست نیست و رقم واقعی کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومان است.

 

حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب ايران، روز ۱۳ تيرماه، با مراجع تقليد در قم ديدار کرده و با انتقاد از وضع اقتصادی کشور گفته بود که «هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه‌تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است».

 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمود احمدی‌نژاد که پیش از این وضعیت اقتصادی کشور را «بسیار خوب» توصیف کرده‌است روز ۱۲ تیرماه در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی سرمایه صندوق توسعه ملی را «بالای ۵۰ میلیارد دلار»، یعنی حداقل ۱۰ میلیارد دلار بیش از آن چه رئیس بانک مرکزی می‌گوید، اعلام کرد. 

۸۲ هزار نفر از کارگران فولاد سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

Posted: 14 Jul 2013 06:39 AM PDT

جرس: عضو کمیسیون عمران مجلس در تذكری با انتقاد از نحوه عملکرد نظارتی مجلس گفت: کارگران فولاد سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.  

 

به گزارش ایلنا، «کمال علی پور خنکداری» در تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: جای تاسف است که نمایندگان اولویت‌ها را در نظر نمی‌گیرند و به جای اینکه کارها را بر اساس اولویت بندی انجام دهند دچار روزمرگی شده‌اند.

 

نماینده مردم سوادکوه در مجلس افزود: این برای ما خیلی بد است که حقوق کارگران فولاد که به بیش از ۸۲ هزار نفر می رسند ۳ ماه است که پرداخت نشده در حالی که ما امروز در مورد قانون نظام صنفی که خیلی از موضوعاتش مشخص است صحبت می کنیم. به واقع با چه کسی باید به تعویق افتادن حقوق کارکنان فولاد را مطرح کرد تا راه حلی برای آن بیاندیشند.

 

نماینده مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، گفت: مکاتباتی که با رئیس جمهور، معاون اول وی و وزرای اقتصاد و صنعت و معدن انجام شده نیز نتیجه نداده است. 

پول کم و انتظارات زیاد؛ غول اقتصادی پشت اتاق روحانی

Posted: 14 Jul 2013 06:13 AM PDT

مهدی تاجیک
 جرس: هنوز حسن روحانی پشت میز خود در دفتر ریاست جمهوری ننشسته است. روزهای خود را در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری می کند و دنبال چینش کابینه است..کابینه ای که وزیرانش باید خود را برای رو در رو شدن با شرایط بحرانی آماده کنند. روحانی در تبلیغات انتخاباتی اش نسبت به بحرانی بودن اوضاع به ویژه در حوزه اقتصادی هشدارهای زیادی داده بود اما اکنون اکبر ترکان مشاور ارشد او گفته « وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست»

 

در انتظار تغییر واقعی


جو به شدت ملتهب اقتصاد ایران بلافاصله پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تا حدی آرام گرفت. ارزش ارزهای خارجی در بازار ایران برای چند روز کاهش پیدا کرد و تب قیمت تا حدودی پایین افتاد اما این آرامش بیش از یک هفته دوام نیافت و قیمت ها دوباره بالا رفتند. پایین آمدن قیمت ها پس از اعلام پیروزی روحانی محصول خوشبینی و امید بازار به تغییر شرایط اقتصادی بود ولی از آنجا که هنوز تغییر واقعی اتفاق نیفتاده است این روند کاهش قیمت هم دوامی نیافت.

در شرایط فعلی، فعالان بازار در ایران منتظر روی کار آمدن کابینه بعدی و برنامه های مشخص اقتصادی هستند. روحانی وعده داده بود که دولت از تصدی گری در امور اقتصادی دست برخواهد داشت و « محمدباقر نوبخبت» نظریه پرداز اقتصادی نزدیک به حسن روحانی نیز درباره برنامه های دولت آینده به نشریه « تجارت فردا » گفته است : « ما مخالف اقتصاد دستوری هستيم، اما با درجه ای از دخالت و نظارت دولت در اقتصاد موافقيم... ترکيب معقولی از دولت و بازار می تواند پاسخگوی نياز های اقتصادی اين مقطع از اقتصاد کشور باشد.» او در این گفتگو به طور مشخص از اراده دولت آینده برای احیای سازمان مدیریت، ارتقای مناسبات اقتصادی و بهبود روابط بین المللی به عنوان مکانیسم هایی جهت مهار بحران اقتصادی یاد کرده است. مکانیسم هایی که به گفته وی می تواند فضا را برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی مهیا سازد.

تامین کالاهای اساسی؛ مهم ترین دغدغه


غول تورم، بیکاری و فقر با قدرت در حال ویران کردن پایه های اقتصاد ایران است و معلوم نیست که تدابیر دولت آینده تا چه اندازه بتواند این غول را از نفس بیاندازد. اعتراف اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی به خراب بودن بیش از تصور اوضاع اقتصادی نشانه خوبی برای فعالان بازار نیست. او در گفتگو با نشریه « آسمان» وضع اقتصادی کشور را تا حدی نابسامان ارزیابی کرده که مهم ترین اولویت دولت بعدی را « تامین کالاهای اساسی» دانسته است.

ترکان در این مصاحبه با اشاره به غیرواقعی بودن بودجه سال 1392 گفته این که بودجه « نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است.» به گفته وی این بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی داده شده است اما 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود. او همچنین با متهم کردن دولت احمدی نژاد به پرداخت یارانه نقدی از شیوه های غیرقانونی گفته است که دولت آینده برای پرداخت یارانه ها باید قیمت حامل های انرژی را بالا ببرد. وی به اثر روانی چنین اقدامی روی افکار عمومی نیز اشاره کرده و پیش بینی کرده که در این صورت « مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند.»

سیلی تحریم ها در گوش مسوولان اقتصادی


حالا دیگر حتی مقام های ارشد ایران هم معترفند که تحریم های فزاینده جهانی علیه برنامه هسته ای یکی از علل اصلی بحران اقتصادی است اما منتقدان دولت احمدی نژاد می گویند که ناکارآمد دولت در سیاستگذاری هم به اندازه تحریم ها باعث ضربه زدن به پایه های اقتصادی بوده است.

دولت احمدی نژاد از سوی منتقدانش همواره متهم بوده که آمارهای نادرستی از وضع اقتصادی به مردم ارایه می دهد و در بسیاری موارد هم حاضر به شفاف سازی عملکرد خود نیست. اکنون که کمتر از یک ماه به پایان کار این دولت باقی مانده است نیز هنوز این رویه ادامه دارد. مهدی غضنفری وزیر صنعت، تجارت و معدن روز یکشنبه ( 23 تیر) در اظهار نظری گفته است که « پشت پرده گرانی‌ها را نمی‌توان به مردم گفت.» او سپس با اقرار به تاثیر وسیع تحریم ها بر همه شئون اقتصادی ایران گفته: « تحريم‌ها يك برنامه تهاجم يك بعدي نيست كه ما هم فقط يك سد در برابر آن ايجاد كنيم. مثلاً اگر تحريم‌ها فقط بر روي حمل و نقل بود، ما يك نظام حمل و نقل موازي درست مي‌كرديم و آن را دور مي‌زديم، اگر تحریم فقط در مورد بانك هاي تجاري بود، می شد با بانك هاي تجاري كشورهاي همسايه يا دوست كار كرد؛ یا اگر فقط در مورد برخی از انواع ارز بود، ما سراغ ارزآوری ديگری مي‌رفتيم. حتی اگر فقط در مورد نفت بود، جايگزين ديگري براي نفت پيدا مي‌كرديم. ولي تحريم‌ها در مورد هرچيزي است كه به اعتلای اقتصاد كشور كمك مي‌كند. به هرحال باید تمام جوانب کار را سنجید.»

در همین حال «رستم قاسمی» وزیر نفت ایران هم در اظهاراتی با اشاره به تحریم های آمریکا گفته که این تحریم ها « خطری برای امنیت انرژی جهان است.» اظهارات او در شرایطی انجام می شود که همسویی برخی از کشورهای نفت خیز نظیر عربی با ایالات متحده باعث شده که آنها کاهش نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند و عملا تحریم نفتی ایران باعث شوک قیمت این محصول نشده است. آخرین گزارش آژانس بين‌المللی انرژی که روز پنج شنبه، ۲۰ تير ماه، منتشر شد نیز حکایت از افت فاحش صادرات نفت ایران دارد. آمار این نهاد نشان می دهد که که صادرات نفت ايران در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن تا ۳۶ درصد کاهش يافته است. بر اساس این آمار، ايران در ماه مه روزانه یک ميليون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت صادر کرده بود، اما اين رقم در ماه ژوئن به ۸۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

از آنجا که درآمد حاصل از فروش نفت مهم ترین منبع بودجه های سالیانه ایران است، این روند کاهش صادرات بیشترین تاثیر را بر دولت آینده خواهد گذاشت. تامین کالاهای اساسی که توسط اکبر ترکان مشاور حسن روحانی به عنوان اولویت دولت آینده معرفی شده است تا حد زیادی در گرو درآمد حاصل از نفت است. اگر برای این بحران در کوتاه مدت چاره اندیشی نشود دولت بعد در همان ماه های ابتدایی با سیلی از تقاضای برآورده نشده و به تبع آن نارضایتی های فراوان اجتماعی روبرو خواهد بود.
 

دستور شمقدری برای جمع‌آوری آثار مخملباف

Posted: 14 Jul 2013 05:50 AM PDT

جرس: جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در نامه‌ای به پزشک مدیرعامل موزه سینما دستور برداشتن آثار مخملباف از موزه سینما را صادر کرد.  

 

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: ایام پرفیض ماه مبارک رمضان فرصتی است که در آستان و میهمانی دوست تمرین بندگی و عبودیت را به نمایش بگذاریم. ملت بزرگ و مسلمان ایران با تکیه بر باورهای دینی، انقلابی و فرهنگی خود در میان ملل جهان جایگاه ویژه ای یافته است و نقش بی بدیل آن در تحولات جهانی و منطقه ای و تاریخی غیرقابل انکار است. البته معدود افراد خود باخته و بی ریشه هستند که در مقابل عظمت ملت بزرگ ایران به دنبال کسب افتخارات رذیلانه هستند و حاضرند همه هویت و داشته های تاریخی و اسلامی خود را به تاراج بگذارند.



او همچنین نوشته است: حضور یک فیلمساز ایرانی که با حمایت و پول نهادهای انقلابی و سازمان های دولت ایران ده فیلم اول خود را ساخته است تا مشق سینمایی کند، امروز در آغوش غاصبان قدس و صهیونیسم جنایتکار به تجلیل از آنان و یک آیین ضاله که ساخته و پرداخته انگلیس است تمسک می جوید و درس صلح و دینداری می دهد.



در جشنواره فیلم بیت المقدس در اسرائیل که از چهارم تا سیزدهم ژوئیه برگزار می شود، همزمان با نمایش فیلمهای گبه، سلام سینما، سفر قندهار و باغبان از ساخته های محسن مخملباف، از این فیلمساز ایرانی تقدیر و جایزه ویژه جشنواره به او اهدا شده است.

 

 

مخملباف در نشست خبری درپی اکران یکی از تازه‌ترین کارهای سینمایی‌اش در جشنواره فیلم اورشلیم، گفت، به جای حمله نظامی به ایران، باید از «نیروهای دموکراتیک» حمایت کرد.

البرادعی به عنوان معاون رئیس جمهورسوگند خورد

Posted: 14 Jul 2013 05:24 AM PDT

جرس: معاون رئیس جمهور موقت مصر لحظاتی پیش سوگند یاد کرد.  

 

به گزارش تسنیم به نقل از الیوم السابع، محمد البرادعی، از سران گروه‌های مخالف محمد مرسی و رهبر حزب الدستور مصر، لحظاتی قبل به عنوان معاون رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد. البرادعی به سمت معاونت روابط بین‌الملل عدلی محمود منصور، برگزیده شده است.

 

این در حالی است که قرار است اعضای کابینه مصر هم تا پایان این هفته معرفی شده و سوگند یاد کنند.

 

محمد البرادعی مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم در کارنامه خود دارد. وی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل هم شده و از اصلی‌ترین مخالفان دولت اخوان و محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر محسوب می‌شود.  

ایران همه پول نفت خود از هند را به روپیه می گیرد

Posted: 14 Jul 2013 05:24 AM PDT

جرس: یک روزنامه هندی گزارش داد که ایران با پرداخت همه پول نفت صادراتی این کشور به هند با روپیه موافقت کرده است.  

 

به گزارش فارس، روزنامه تایمز هند در گزارشی درباره صادرات نفت ایران به هند نوشت؛ به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه سیستم مالی ایران، تهران با دریافت تمام پول نفت صادراتی این کشور به هند با روپیه موافقت کرد.

 

براساس این گزارش، هند از جولای 2011، 55 درصد پول نفت ایران را به یورو و از طریق «هالک بانک» ترکیه پرداخت می کرد. 45 درصد باقیمانده نیز از طریق حساب شرکت ملی نفت ایران در بانک «یو سی اوی» هند به روپیه پرداخت می شد.

 

یک منبع دولتی گفت: پرداخت پول نفت ایران به یورو از 6 فوریه سال جاری متوقف شده است اما پرداخت پول نفت ایران با روپیه همچنان ادامه دارد.

 

ایران درخواست کرده بود که 55 درصد پول نفت صادراتی خود را به روبل روسیه تحویل بگیرد اما مسدود شدن مسیرهای انتقال سایر ارزها به ایران مانع از پرداخت پول نفت با سایر ارزها می‌شود.

 

به گفته منابع آگاه در ایران، تهران هم اکنون موافقت کرده است که همه پول نفت صادراتی این کشور به هند با روپیه پرداخت شود.

 

ایران هم اکنون 5 تا 6 میلیارد دلار در حساب بانک یو سی او سپرده دارد و دو طرف در حال بررسی این مسئله هستند که تهران چگونه می‌تواند از طریق افزایش واردات غلات و ماشین آلات شامل خودرو و دیگر تجهیزات صنعتی از این درآمد استفاده کند.

 

با توجه به ممنوعیت فروش تجهیزات دفاعی و تکنولوژیک به ایران، حجم واردات هند به ایران همچنان پایین باقی خواهد ماند.

 

هند دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران است.

 

آمریکا و اروپا به بهانه تحت فشار قرار دادن برنامه هسته ای ایران از جولای 2011 تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران اعمال کرده اند.

 

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور در راستای اهداف صلح آمیز است و تحریم‌های آمریکا و اروپا را غیرقانونی و برخلاف موازین حقوق بین‌المللی و حقوق بشری می‌داند.  

جلالت جلال الدين طاهري

Posted: 14 Jul 2013 05:06 AM PDT

محمد تقي فاضل ميبدي
 چهل روز پيش آيت الله سيد جلال الدين طاهري ، پس ازسالها درد ورنج ،سر بر بالين خاك سپرد و روح مواج و پر تلاطمش به آسمان امن ابديت پركشيد 

 

"به مناسبت چهلمین روز درگذشت جلال الدین طاهری"

 

 كارواني كه بود بدرقه اش لطف خدا
به تجمل بنشيند ، به جلالت برود


مرحوم آيت الله سيد جلال الدين طاهري از عالمان نامدارو فرهيخته و از مجاهدان پرهيزگارو پرشوري بود كه در عرصه فقاهت و سياست ومجاهدت ستاره ايي پر فروغ داشت .


حدود چهل روز پيش اين عالم نامور ، پس ازسالها درد ورنج ،سر بر بالين خاك سپرد و روح مواج و پر تلاطمش به آسمان امن ابديت پركشيد .سوگواراني كه در پشت تابوتش اشك غم بر گونه داشتند ، بالغ بر يكصد هزارنفر برآورد ه ميشد .در تاريخ اصفهان پيكر پاكي را كه با چنين ازدحامي تا كنار گورش بر دوش كشيده باشند ، ياد ندارد .

جلوه و جايگاه بلندی كه طاهري داشت یک شبه ویکساله به دست نیاوده بود ؛ بلکه از اندوخته هاي بيش از هفتاد سال از عمر عمارت گرش بود که دراثرمبارزه با خصم درون وبرون به دست آورده بود.

در كنار سواد و سياست و صولت وصیانت كه او را در جايگاه يك مرجع علي الاطلاق قرار مي داد ،اما او اين همه را به پاي مبارزه و كاهش مشكلات و رنج مردم قرباني كرد .چرا که امثال او درزمره عالمانی دردمندند. که درد افراد جامعه را از یاد نمی بردند. داشتن درد و گریزازعافیت جویی برای اینها ازملک جهان عزیزتر بود.

درد آمد بهتراز ملک جهان
تا بخوانی مرخدا را درنهان
خوا ندن بی درد از افسردگی است
خواندن بادرد ازدلبردگی است (مولوی)

امثال چنین پاکانی به خاطر دردهای جامعه ازحجاب طاق ورواق مدرسه بیرو ن می جهندودراثرپیوند با جامعه به آنان دیدی دیگر می دهد.

درد خیزد زین چنین دیدن درون
درد او را از حجاب آرد برون
تا نگیرد مادران را درد زه
طفل درزادن نیابد هیچ ره (مولوی)


فراگيري فقه و اندوختن اصول و ساير علوم مدرسه هنگامي برايش نور بود وقداست داشت كه به پاي رهايي ورستگاري مردم ريخته شود.وآدميان را از رنجهاي زندگي كه نوعأ زاييده ظلم است، رهايي دهد.ما می دانیم که برخی ازعالمان ، باوجود عالم بودن بهره ای ازعلم ندارند.به فرموده پیامبر "«رب حامل فقه لیس بفقیه»

ای بسا عالم زدانش بی نصیب
حافظ علم است آن کس نی حبیب  (مولوی)


در دوران اختناق رژيم پيشين آيت الله طاهري در اصفهان به پيروي از آيت الله منتظري در نجف اباد نماز جمعه را براي اگاهي بخشي به پا داشت و صدها نفر را به پاي خطبه هاي معنا دار خود جذب كرد .شهرت نماز جمعه جلاالدین فراگير شد . سرانجام نماز جمعه اصفهان ونجف آباد به دستور رژيم تعطيل گشت . تعطيلي نماز جمعه ،اين انسان شامخ وراسخ را به سكوت وسكون وا نداشت،بلكه هر چه به سالهاي انقلاب نزديكتر ميشد، ايستادگي او در برابر رژيم شاه بيشتر و سختر مي شد .زحمت و زندان وزیان وعذاب و عقوبت در هيچ دوراني او را از تحرك و پويايي بازنداشت . پس از پيروزي انقلاب اين عالم والا مقدار به دستور امام خميني نمايندگي ولي فقيه و امامت نماز جمعه اصفهان را عهده دار شد. همزمان با جنگ تحميلي حضور اين امام جمعه سالخورده در جبهه ها ی جنگ باعث اعجاب همگان بود و جوانان رزمنده را شرمسارمي ساخت  و نیرو می بخشید.

آنگاه كه فرزندش به فوز شهادت نايل گشت ،شهادت فرزند ،حضور اين پدر پير پر طاقت را در عرصه انقلاب و در صحنه جنگ جسورتر كرد .

ضربه ايي که قامت استوار اين مرد رافروكوفت ،ملامت متحجران و عافيت طلباني بود كه پاره ايي از اعتقادات و انتقادات او را تحمل نمي كردند و او همواره از نفوذ تحجر و عافيت جويي در انقلاب احساس خطر مي كرد و گوشزد مي نمود.

طاهري در فهم روزگار خود "العالم بزمانه" گوي سبقت را از خیلی عالمان ديگرربوده بود واو در ظرف زمان خود مي انديشيد ، عالم روزگار خود بود ، راه ارتباط بانسل جوان را نيكو ميدانست و نيك مي داشت .

بااين همه ،بلنداي روح اين عالم آگاه رباني ، براي اصحاب تحجر وارتجاع قابل تحمل نبود . برايش خط و نشان مي كشيدند،رهايش نمي كردند  وتهمت وافترا نثارش می نمودند. اگر پيش از انقلاب زخمي از دشمنان داشت ، شكايت را به دوستان مي برد ، دريغ و درد اينكه چون دوست دشمن مي شد شكايتش را بايد به كجا مي برد؟
 

نمي خواهم از قدرت اجتهاد و فقاهتش بگويم . كتابهايي كه از اودرعرصه فقه واصول به يادگادر مانده است ، خود حكايت ازاين قصه دارد . پاره ايي از هم درسان و هم بحثانش ،که ازاساتید حوزه هستند. امروز در كرسي مرجعيت نشسته اند و ذكاوت وفقاهت اورا باوردارند .شأن و شخصيت طاهري در اين بود كه بايد در پس فقاهت ،آگاهي بخشي وجود داشته باشد و اين آگاهی فراتراز احكام شرعي است .
 

اومی دانست اگر جامعه در ظرف زمان خود آگاه نگردد ومسایل روزگارخود ا نداند، بستر استبداد و استحمار برایش پهن تر مي شود ، چرا كه حنظل استبداد ،ريشه در عرصه جهالت دارد .وعالمی که در پی زدودن جهالت جامعه نباشد ،هر چند به اسم عالم است ؛اما رسم عالمیت را ندارد.

صدهزاران فضل داند ازعلوم
جان خودرا می نداند آن ظلوم

فقدان این عالم عالم نگر ضایعه ای دردناک وزیانی جبران ناپذیر برای ایران اسلامی بود.امیدواریم درجایگاه صدق ونزدملیک مقتدرآرمیده باشد. یاایتهاالنفس المطمنه .ارجعی الی ربک راضیة مرضیة.

 


  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


 

با روحانی تعامل کنید

Posted: 14 Jul 2013 04:26 AM PDT

کیت الیسون و جیم مک درموت*
جرس: پیروزی غیر منتظره حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهور ی ایران پس از سال‌ها به آمریکا بهترین فرصت را می‌دهد که مناسبات خود را با آن کشور بازبینی کند.  

 

تقویت تعامل دیپلماتیک بهترین راه برای رسیدن به دوهدفی است که برای منافع آمریکا در خاورمیانه کلیدی است: جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از حمله نظامی بر علیه کشوری که قادر است دامنه جنگ را وسیع‌تر سازد.


دلایل متعددی برای ایجاد خوش بینی محتاطانه نسبت به انتخاب روحانی وجود دارد. اولا او مانند محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری که مسند قدرت را ترک می‌گوید، نیست. در عوض حرکت علیه امریکا و تهدید کشورهای همسایه، برنامه انتخاباتی روحانی بر بهبود روابط با غرب اشاره داشت. او تعهد کرده که «سیاست صلح ودوستی را دنبال کرده» و «تعامل سازنده‌ای» را با جهان آغاز کند. او حتی «افراط‌گری» دولت احمدی‌نژاد را تقبیح کرده و قول داده که در جهت آزادی زندانیان سیاسی منجمله رهبران مخالفین جنبش سبز تلاش کند. روحانی که مذاکره کننده اسبق هسته‌ای ایران است، قبلا توافق کرده بود که تغلیظ اورانیوم را متوقف کرده و نظارت‌های اضافی هسته‌ای مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش دهد.

او در تبلیغات انتخاباتی خود با اشاره به آمریکا گفت «عقل به ما حکم می‌کند که دو کشور نیاز دارند درباره آینده بیشتر فکر کرده و تلاش کنند در رابطه با مسائل گذشته راه حل یافته و آن‌ها را بر طرف سازند. ما بر این باوریم که مسائل هسته‌ای تنها از طریق گفتگو و نه تحریم و تهدید حل خواهند شد.»


بدیهی است انتخاب روحانی فرصت مطلوبی را برای تنظیم مجدد سیاست‌های امریکا در قبال ایران فراهم کرده است. در این رابطه یک همصدایی روز افزون از طرف مقامهای امنیت ملی امریکا از جناح‌های مختلف منجمله از طرف دبیر کل اسبق سیا به نام ژنرال «مایکل هایدن» شنیده می‌شود که امریکا باید بین تحریم‌های فعلی و دیپلماسی تعادل بیشتری ایجاد کند. وضع تحریم‌های جدید علیه ایران قبل از آنکه به روحانی فرصت دهیم که حرف‌های خود را به مرحله عمل برساند، در حال حاضر اشتباه است. اعمال تحریم‌های اضافی موجب دلخوری اکثر رای دهندگان می‌شود که میانه روی را بر افراط ترجیح داده‌اند و می‌تواند تعامل با رهبران میانه رو ایران را با مخاطراتی روبرو کند. پیام این گونه سیاست‌ها به آن‌ها القا خواهد کرد که مهم نیست که شما چه خط مشی را پیش می‌گیرید، امریکا تنها فشارهای فلج کننده بیشتری را وارد خواهد ساخت. اگر این طرز تفکر منعکس شود، تهران انگیزه اندکی برای نشستن بر سر میز مذاکره داشته و دلایل زیادتری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود در اختیار خواهد داشت.


آمریکا باید جهت جدی نشان دادن خود در مورد اجرای تعامل دیپلماتیک سه گام بردارد. اولا «جان کری» وزیر خارجه امریکا باید مصوبه وزارت خارجه را که دیپلمات‌های آمریکایی را از برقراری ارتباط با همتایان ایرانی منع می‌سازد، حذف کند. ما با صحبت کردن هیچ چیزی را از دست نخواهیم داد. «آدمیرال مایکل مولن» رئیس اسبق ستاد مشترک اشاره کرد: «حتی در تاریک‌ترین روزهای جنگ سرد ما با اتحاد شوروی رابطه داشتیم.» و امریکا باید از کلیه کانال‌هایی که «باز» هستند برای برقراری ارتباط با ایران بهره برداری کند.


ثانیا آمریکا و ایران باید بپذیرند که بدون شرط در ارتباط با تمام مسائل فی ما بین با یکدیگر مذاکره مستقیم کنند. راه حل مبتنی بر مذاکراتی که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند به احتمال زیاد شامل بحث در مورد مسائل دیگر منجمله جنگ داخلی سوریه خواهد بود. نقش ایران در سوریه وحشتناک است، ولی در حقیقت توقف ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای منوط به رسیدگی به سایر مسائل فی مابین بوده و تنها شامل اموری نیست که ما تمایل به گفتگو در باره آن‌ها داریم.


بالاخره دامنه بحث‌های داخل کنگره در مورد سیاست امریکا نسبت به ایران باید وسعت یافته و علاوه بر تحریم‌ها شامل دیپلماسی و حقوق بشر نیز بشود. گزینش یک نماینده ویژه جهت رهبری این مذاکرات دو جانبه و چند جانبه با تهران می‌تواند برپایی مذاکرات و اجرای سیاست دو گانه ما را که شامل تحریم‌ها و دیپلماسی است، تسهیل کند. مردم آمریکا سزاوارند بدانند که نمایندگان آن‌ها چه کاری برای حفظ امنیت ملی کرده تا از شروع یک جنگ پر خرج دیگر در خاورمیانه جلوگیری شود.


بدون شک تضمینی وجود ندارد که شروع مجدد تعامل دیپلماتیک با ایران به موفقیت انجامد. پیشرفت‌ها کند خواهد بود و سخت به دست می‌آیند و نیاز به تلاش شدید، بردباری و اتخاذ تصمیمات قاطع دارد. ولیکن هیچ روش بهتری وجود ندارد. پیگیری یک دیپلماسی قوی و پایدار توسط امریکا بهترین راه حل موجود برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای و شروع جنگی دیگر در خاورمیانه خواهد بود.
 

منبع: پولوتیکو
* کیت الیسون نماینده حوزه پنجم از ایالت مینوستا و جیم مک درموت نماینده حوزه هفتم از ایالت واشنگتن در مجلس نمایندگان آمریکا هستند.