جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ناگفته های خاتمی از انتخابات ۸۸ تا انتخابات ۹۲

Posted: 05 Jul 2013 08:36 AM PDT

بدست آوردیم که رهبران در حصر مخالفتی با شرکت ندارند
 جرس:  سیدمحمد خاتمی با اشاره به اینکه از همان ابتدای دریافت پیشنهاداتی برای نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم داشته که کاندیدا نشود، روند تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان در انتخابات های اخیر را تشریح کرد و با انتقاد از برخی روندهای موجود، تاکید کرد که برای برای تغییر، «رویکرد» مهم‌تر از «فرد» است.

 

 

 به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور پیشین کشورمان که از شامگاه چهارشنبه برای دیدار با والده و خانواده خود و نیز حضور در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم صدوقی در زادگاهش اردکان بسر می‌برد، ضمن زیارت اهل قبور، حضور در آرامگاه آیت‌الله خاتمی و شهدای جنگ تحمیلی شهرستان اردکان و ادای احترام به آنها، با اعضای منتخب شورای اسلامی شهر اردکان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی همچنین با اصلاح‌طلبان یزدی (اعضای ستادهای هاشمی رفسنجانی، عارف و روحانی) در بیت شهید صدوقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در ابتدای این دیدار با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم صدوقی، گفت: در سالروز رحلت برادر عزیزم و امام جمعه خوب و پر تلاش و کسی که وجود او برکات زیادی برای جامعه ما و یزدی‌ها داشت، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای صدوقی، خدا را شکر می‌کنم این توفیق را پیدا کردم تا در خدمت شما خانم‌ها و آقایان فعال و متعهد باشم؛ کسانیکه حتی در سخت ترین لحظه ها هدف و جهت را گم نکردند و با امید و شور فراوان به صحنه آمدند و دوباره توانستند مسیر را اصلاح کنند؛ مسیری که اگر ادامه می یافت نه تنها جمهوری اسلامی ایران که ایران هم در معرض خطر بزرگی بود. خوشحال هستم که در میان شما هستم.

 

خاتمی در ادامه با بیان اینکه "در سالهای اخیر با دو وضعیت نگران‌کننده روبرو بودیم"، تشریح کرد: وضعیت اول، یأس روزافزون به خاطر سیاست‌ها و رویکردهای غلط و آثاری که در زندگی مردم گذاشته بود و اینکه احساس کرده بودند وضع جامعه ما قابل برگشت نیست. وضع اقتصادی بسیار ناگوار بود و بخصوص فشارهایی بر طبقات محروم وجود داشت. از بین رفتن بنیادهای اقتصاد مملکت و آشفتگی زیاد در عرصه مدیریت کشور و از بین بردن تجربه و تجربیاتی که ایران در سالهای دراز داشته و جایگزین شدن آنها با روشهای بد و نادرست نیز مساله دیگری بود که لطمه بزرگی به کشور زد، بعلاوه انزوا در عرصه بین‌المللی و افزایش فشارها علیه ایران و افزایش فشارهای روزافزون از بیرون، رفتارهایی که حکومت در این مدت با جامعه داشت نیز این ناراحتی را افزایش می‌داد و این پرسش مطرح می شد که آیا ممکن است ما به وضعیت قابل قبولی برگردیم؟ یا این وضع تا نابودی و از بین رفتن ایران و نظام و جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت؟

 

وی با بیان این اعتقاد که "این اواخر بر این یأس، یک ترس هم اضافه شده بود"، افزود: ترس از تهدیدهای خارجی که به نظر می‌رسید لحظه به لحظه جدی‌تر می‌شود، وجود داشت. یأس و ترس دو عاملی بود که برای جامعه ما خیلی نگران‌کننده بود.

 

آیا می‌توانستیم بر این وضعیت غلبه پیدا کنیم و دوباره روحیه پیدا کنیم!؟ حدود یک سال و نیم پیش فضای جامعه روی کنشگران و نخبگان جامعه اثر گذاشته بود؛ تجربه تلخی که از انتخابات ۸۸ داشتند ذهن‌ها را به آن سود برده بود که تلاش فایده ای ندارد. حالا کسانیکه تندتر بودند صحبت تحریم می‌کردند و گرایش عمومی به سوی عدم شرکت در انتخابات بود.

 

خاتمی اضافه کرد: از طرف دیگر ما به عنوان اصلاح‌طلبان که خودمان را در این نظام می دانستیم، گرچه انتقادهای زیادی داشتیم ولی دلبسته به اصل نظام و انقلاب بودیم، در عین حال رویکردها و رویه های موجود را دشمن این نظام و جامعه می دانستیم و انتقاد داشتیم. ما روشی را جز روش اصلاح‌طلبی در برخورد با مسائل، مناسب نمی‌دانستیم و البته اصلاح‌طلب مثل هر کنشگر سیاسی نگاه به قدرت دارد ولی راهی را جز صندوق رای و انتخابات نمی‌شناسد. ما باید بر این روحیه منفی که "دیگر فایده ندارد در انتخابات شرکت کنیم و دیگر امکان ندارد بگذارند کسانی غیر از کسانیکه رویه‌های موجود را می‌پسندند روی کار بیایند"، غلبه پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه "جامعه با فشار زیادی از بیرون توسط کسانی که با نظام مخالف بودند و امکانات تبلیغی فراوانی هم داشتند روبرو بود"، خاطرنشان کرد: جامعه ما نگرانی‌های زیادی داشت و خیلی زود می توانست تحت تاثیر آن تبلیغات قرار بگیرد. ما در این فضای دستگیری‌ها، محدودیت‌ها، دروغ‌ها، تحریف‌ها و تبلیغات بد یکجانبه، باید بگوییم می‌شود در این نظام و با این نظام کار کرد و می‌شود روش‌های درست و اصلاح‌طلبانه‌ای را پیدا کرد که اولا جلوی این رویکرد بسیار خطرناک را گرفت و متوقف کرد و بعد هم اگر بشود، رویکرد درستی جانشین آن شود. اصل قضیه شرکت در انتخابات برای این است که انسان با اندیشه ها و رویکردهایی که دارد قدرتش را از رای مردم بگیرد و آنها را اعمال بکند قدرت به همین معنا مطلوب هست که در مبارزات انتخاباتی و فضای دموکراتیک رخ می دهد.

 

رییس‌جمهور پیشین کشورمان با اشاره به اینکه "از یک طرف رویه‌های نادرست امنیتی سیاسی، برخوردهای نادرست و ایجاد محدودیت‌ها و فشارها و از طرف دیگر هم تبلیغات بسیار گسترده‌ای که کسانیکه اصل نظام را نمی‌خواستند انجام می‌دادند، کار را مشکل می‌کرد"، افزود: آنچه در این مدت تدبیر شد و اندک اندک از درون جامعه - نه تحمیل از بالا - ایجاد شد، گرایش شدید به عدم شرکت در انتخابات تبدیل به لزوم شرکت در انتخابات شد.

 

وی ادامه داد: شما ببینید از یکسال پیش کاملا فضا فضای شرکت در انتخابات بود.شما می‌دیدید در انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰ که ما انتخابات را تحریم نکرده بودیم بلکه شروطی برای آن گذاشته بودیم، در عین حال گفته بودیم هر کسی آزاد است برود در انتخابات شرکت کند ولی فضای تحریم حاکم شد و بویژه از خارج بسیار آن را تبلیغ کردند. ما خودمان می‌گفتیم تحریم نکردیم و آنها می‌گفتند فلانی هم تحریم کرده است؛ پس برای شکستن این فضا در انتخابات شرکت کردم و موجی هم ایجاد شد.

 

خاتمی با اشاره به فضای سال گذشته نیز یادآور شد: در سال ۹۱ که بیشتر فشار از درون جامعه بود، اینکه باید در انتخابات شرکت کرد، مساله مهمی بود. ما آمدیم و گفتیم اگر در انتخابات گذشته شرایطی برای انتخابات گذاشته شده است، آزادی زندانیان سیاسی، تبدیل فضای امنیتی سیاسی به فضای آزاد سیاسی انتخابات و انتخابات آزاد، طبیعی بود که این شرایط را فراهم نکنند. اندک اندک و با ملایمت آمدیم گفتیم آیا می‌توانیم روشی را انتخاب کنیم که نتیجه انتخابات این باشد که ما برویم به سمتی که در جامعه زندانی سیاسی نداشته باشیم، حصر و حبس نباشد، فضای امنیتی وجود نداشته باشد، سرکوب‌ها نباشد و جامعه بپذیرد که ساز و کار انتخابات مطلوب طبیعی‌ترین، کم‌هزینه‌ترین پرفایده‌ترین ساز و کاری است که می‌شود برای جامعه انتخاب کرد.

 

وی افزود: دوم اینکه ما می توانیم کاری بکنیم که این سوءظن‌ها و نفرت‌ها که از سوی تندها و افراطی‌ها از هر دو طرف و آنهایی که در خارج بودند و ندای براندازی می‌دادند و کسانیکه در داخل بودند و انحصارطلبانه انقلاب را در انحصار خود می‌دانستند و آزاد بودند هرکاری می‌خواهند بکنند و هرچه می‌خواهند بگویند و هر تهمتی بزنند و هر دروغی بگویند، هر کسی را با سلیقه های تنگ و تاریک آنها موافق نبود را جاسوس بیگانه، ضدانقلاب، برانداز و هزار عنوان دیگر بنامند این فضایی که دائما تولید نفرت می‌کرد، این فضا کینه‌ها را تشدید می‌کردند، گفتیم آیا می‌توانیم به سمت مسیری برویم که این کینه‌ها کاهش پیدا کند؟

 

خاتمی یادآور شد: در اواسط سال ۸۹ طرحی را مطرح کردم و گفتم البته اثر ریز و بسیار خوبی در جامعه گذاشت ولی نتوانست تغییری در جامعه ایجاد کند؛ یکی این بود که آیا هرکس احساس می کند به او جفا شده است و بدی شده حاضر است از آن بگذرد؟ همه با گذشت جلو برویم و رو به آینده کنیم نه اینکه گذشته را فراموش کنیم بلکه در گذشته نمانیم و به سوی آینده‌ای برویم که برد - برد باشد یعنی هم نظام، هم حاکمیت، هم آنهایی که سرکوب شده‌اند و ناراحت شده‌اند و هم کسانیکه انتقاد دارند برد کنند. آن راه همین بود که بعد از دو سال پیگیری شد و ما به آن رسیدیم.

 

رییس‌جمهور پیشین کشورمان ادامه داد: در این انتخابات شرطی گذاشته نشد، بلکه به آن سو حرکت کردیم که ان‌شاءالله نتیجه انتخابات بهبود اوضاع باشد، فضا تلطیف شود و سوءظن‌ها و کینه ها و دوری های دلها از بین برود یا کاهش یابد و میدان از دست کینه‌توزان و کینه‌پراکن‌ها در جامعه گرفته شود. این هدفی بود که می توانستیم برای آن فکر کنیم؛ البته اگر در انتخابات پیروزی هم بدست می‌آمد مزید بر علت بود ولی برای ما کافی بود که به همان دو هدف اصلی برسیم که حتی اگر انتخابات هم طوری می شد که کسانی غیر از ما و غیر از کسانی که حرف های ما را قبول دارند می‌آمدند و عاقلانه و مدبرانه رفتار می‌کردند، ما به آن دو هدفمان می‌رسیدیم. هدف انتخابات با این دو مساله پیگیری شد و ادامه یافت.

 

خوشبختانه فضا به سویی رفت که زندانیان عزیز و آسیب‌دیدگان انتخابات پیشین هم با شرکت در انتخابات موافقت کردند. جناب آقای کروبی و جناب آقای موسوی هم ما گرچه با آنان ارتباط میسر نبود، ولی بدست آوردیم که دست‌کم مخالفتی با شرکت ندارند.

 

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: در یک جمع اصلاح‌طلب وسیع که فراگیرتر از اصلاحات به معنی اصطلاحی‌اش بود، با هم نشستیم و صحبت کردیم و دوستان به این جمع‌بندی رسیدند که در انتخابات شرکت می‌کنیم و بصورت حداکثری هم شرکت می‌کنیم و این اولین تصمیم‌گیری بود. عنایت و لطف کردند به من هم پیشنهاد کردند ولی من از اول تصمیم داشتم که نیایم و مطالبم را گفته بودم و الان هم معتقدم کار درستی کردم ولی به احترام دوستان گفتم اعلام نخواهم کرد که نمی‌آیم ولی مطمئن باشید نخواهم آمد. در ضمن مسائلی که در دو - سه ماه نزدیک به انتخابات مطرح شد کم و بیش مطرح کردم.

 

نمی‌گفتم نمی‌آیم ولی می‌گفتم این سوالات مطرح است معنایش این بود که این سوالات مانع است از اینکه من بتوانم بیایم یا آمدن من نقض غرض است. ما می‌خواهیم فضا را تلطیف کنیم، دلها را به هم نزدیک کنیم، آثار تنش‌های گذشته را بدون اینکه کسی احساس بازندگی بکند از بین ببریم ولی ما نمی‌خواهیم دوباره از نو آنها را تشدید کنیم. در عین حال به دوستان هم گفتم شما می دانید من نخواهم آمد ولی فکر کنیم که چگونه باید باشد.

 

خاتمی با بیان اینکه "نظر من این بود که جناب آقای هاشمی مناسب‌ترین شخص است"، گفت: شخصیت هاشمی شناخته شده است، جایگاه بالا دارد، کسی که هم دنیا روی ایشان حساب می‌کند و هم توانایی فراوانی دارند. البته ایشان هم حاضر نمی‌شدند بیایند و دلایلی هم داشتند که کاملا قابل ملاحظه بود ولی بالاخره مطرح شد و در این اواخر خود من در صحبت‌هایم از ایشان به عنوان کسی که می تواند در این مرحله حساس به داد انقلاب و کشور برسد نام می‌بردم.

 

تا آنجا که آقای هاشمی با فداکاری قبول کردند که در انتخابات شرکت کند. ما اصلا نمی‌توانستیم تصور کنیم ایشان رد صلاحیت شوند. رد صلاحیت بنده خیلی قابل فهم بود و ما نباید به این سادگی این امکان را در اختیار حضرات قرار دهیم.

 

وی با اشاره عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان، اظهار کرد: با کمال تاسف ایشان را رد کردند. آمدن جناب آقای هاشمی موج گسترده‌ای ایجاد کرد که با رد ایشان این موج بصورت نگران‌کننده‌ای به سوی یأس و حتی خشم روی آورد. بنده قبلا هم با دوستان صحبت کرده بودم که بر فرض بنده یا آقای هاشمی هم کاندیدا بشویم و به هر دلیلی نتوانیم ادامه بدهیم، شما باید به فکر جانشین باشید. بعد از این جریان، بالاخره ما دو تن از دوستان را در صحنه داشتیم.

 

خاتمی اضافه کرد: آقایان عارف و روحانی مواضع خوبی گرفتند. در این هشت سال و بویژه این چهار سال آخر این همه به شخصیت‌های ممکلت جفا شد و به اصلاحات دروغ‌ها، تهمت‌ها و جفاهای فراوان نسبت دادند تا حدی که نام بردن از برخی افراد جرم حساب می‌شد و حتی ابلاغ کردند اسم، خبر و عکس از فلانی و فلانی و فلانی در روزنامه‌هایی که دولتی هم نبود زده نشود. جناب آقای عارف آمد و در انتخابات فضایی را باز کرد و باید قدر ایشان را دانست که گفتمان اصلاح‌طلبی را مطرح کرد.

 

در کنار ایشان جناب آقای روحانی - که ایشان واقعا گفتمان اصلاح‌طلبی را قبول دارد و مواضع بسیار خوبی داشتند - آمد و به هر حال این دو نفر کسانی بودند که احساس می‌شد در نهایت یکی از این دو نفر باید در عرصه باشد.

 

وی با اشاره به اینکه "ما میان دو امر، یعنی شکست توامان گفتمان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان یا تلاش برای پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی مخیر بودیم"، یادآور شد: من جایی گفتم جناب آقای روحانی که مواضعشان را قبول داریم، اگر یک اصولگرای منطقی این گفتمان را داشت و حرف‌هایی که ایشان زد و آقای عارف مطرح کردند عنوان می‌کرد، ما او را هم تایید می‌کردیم، چراکه برای ما بیش از اینکه فرد مطرح باشد، رویکرد مطرح بود. اصلا صحبت باندی و جناحی نبود بلکه گفتمان و سیاست و رفتارهای خطرناکی که در جامعه وجود داشت که همه چیز را داشت از بین می‌برد و معتقدم به رهبری و کشور هم زیان می‌زد، باید با گفتمان دیگری که ما معتقدیم گفتمان اصلاح‌طلبی است و دقیقا در موضع هر دوی این آقایان بود، جایگزین می‌شد. خوشبختانه با راهکارهایی در نظر گرفته شده بود، در جامعه هم بطور گسترده‌ای تقاضای ائتلاف شکل گرفت و مردم کاملا احساس خطر کرده بودند که اگر این دو بزرگوار باشند هم اصلاح‌طلبی شکست می‌خورد و هم گفتمان اصلاح‌طلبی.

 

وی افزود:خوشبختانه آقای عارف کار بزرگی کرد و تدبیری که به خرج داده شد نشان داد حتی در ناامیدکننده‌ترین شرایط و تاریک‌ترین شرایط می‌توان تصمیمات عاقلانه‌ای گرفت که نتیجه کار امروز این شد که نوعی رضایت در جامعه حاصل شده است. خیلی از اصولگراهای عاقل و منطقی که احساس خطر می کردند احساس رضایت می کنند، اصلاح‌طلبان احساس رضایت دارند، نخبگان جامعه احساس رضایت می‌کنند و فکر می‌کنم خود نظام هم احساس رضایت دارد. ما نمی‌توانیم از رویکردهای رهبری و مطالبی که گفتند و نقشی که داشتند چشم بپوشیم.

 

وی فراجناحی خواندن حسن روحانی را امری درست دانست و اظهار کرد: برخی از آقای روحانی گله می‌کنند که گفته «فراجناحی» و «رییس‌جمهور همه» است. اتفاقا این درست است.ما کسی می‌خواهیم که رییس‌جمهور همه باشد نه رییس‌جمهور یک گروه خاص. این روش نه به معنی پشت کردن به اصلاحات است و نه پشت کردن به گفتمان اصلاح‌طلبی. ایشان روی همه حرف‌هایی که زده، پافشاری می‌کند. البته این به آن معنا نیست که آنچه گفته شده است به زودی قابل تحقق است، چراکه یک شبه نمی‌توان انتظار حل مسائل را داشت. مشکلات فرارو و موانع هم پیش رو بسیار است.

 

آقای رییس‌جمهور هم امکانات محدودی دارد. مهم این است که روی تعهدی که با مردم کرده بماند که بحمدالله مانده است. آنچه مهم است، اینکه آیا این انتخابات سبب تغییر روکرد در سیاست فرهنگ روابط بین‌الملل خواهد شد یا همان رویکردهای گذشته ادامه پیدا می‌کند؟ همین که مردم احساس کنند رویکردها عوض شده است، راضی خواهند بود.

 

رییس‌جمهور پیشین کشورمان با بیان اینکه "معتقدم الان می‌توانید احساس کنید فضا مطلوب نیست ولی با قبل از انتخابات متفاوت است"، افزود: ما از خدا می‌خواهیم همین امشب و فردا آقای موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد از حصر آزاد شوند. همه زندانیان عزیز ما آزاد شوند و محدودیت‌ها برداشته و فشارها کاسته شود.

 

اصلا چرا زندانیان؟ بروید در دانشگاه‌ها ببینید چه دارد می‌گذرد؛ نه استاد و نه دانشجو یک ذره امنیت ندارد. در کارگاه‌ها چه دارد می‌گذرد؟ این فضای امنیتی و ناکاردانی خیلی مشکلات ایجاد کرده است اما همه کارها دست رییس‌جمهور نیست و باید ببینیم چرا این مشکلات بوجود آمد؟چون رویکردها غلط بود و اگر این رویکردها عوض شود دیگر حصر و حبسی نخواهیم داشت تا بگوییم چه زمان برداشته می‌شود. دیگر آن فشارها نخواهد بود. این رویکرد باید عوض شود؛ البته زمان می‌خواهد تا تحقق پیدا کند.

 

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: می‌دانم آقای روحانی در فشارهای سختی است."وی مطالبی گفته است و متعهد و پایبند به آنهاست و بر آن تاکید هم دارد، پس باید تمام توجه ایشان به این باشد که همکارانی انتخاب کند که با این رویکردها و شعارها و مسائل سازگارند. با ابزار کسی که تنها به سرکوب می‌اندیشد نمی‌توان به ایجاد فضای مطلوب سیاسی باز قانونی مبادرت کرد و باید کسی باشد که این را قبول داشته باشد. کسانی که اقتصاد را به این روز انداخته‌اند، نمی‌توانند همراه مردم و جوابگوی مطالبات باشند.

 

خاتمی با بیان اینکه "اگر فضا باز شد، زمینه برای فعالیت‌های منطقی، قانونی، شرعی و فکری اصلاح‌طلبان و همه فراهم خواهد آمد"، اظهار کرد: اینکه چه کسی از کدام جناح است، اصلا برای ما مهم نیست بلکه مهم این است که سازگار با معیارهایی باشد که عرضه شده و مردم به آن رای داده‌اند. ان‌شاءالله چنین خواهد شد و همه ما هم باید کمک کنیم.

 

در چنین شرایطی شاهد فضایی خواهیم بود که چیزی جز رشد معنوی عقلانی جامعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور نخواهد بود و ان‌شاءالله چنین خواهد شد. البته اگر خیلی عجول نباشیم و واقعیت‌ها را در نظر بگیریم.

 

در این دیدار، مجید انصاری، محمد مقدم، محمدرضا تابش، محمد صدوقی و مریم خاتمی، استاندار اسبق یزد و جمعی از اعضای ستادهای هاشمی رفسنجانی، عارف و روحانی حضور داشتند.

 

 

نیروهای نظامی مصر۳ نفر ازطرفداران مرسی را کشتند

Posted: 05 Jul 2013 08:08 AM PDT

خبر فوری از قاهره
 جرس: نیروهای امنیتی لحظاتی پیش به روی طرفداران مرسی در خارج از باشگاه ریاست جمهوری مصر که به نظر می رسد محل نگه داری مرسی است آتش گشودند و سه نفر را کشتند.

 

 

به گزارش جرس و به نقل از بی بی سی انگلیسی این واقعه در حالی اتفاق افتاد که جمعیت طرفداران مرسی در حال تجمع در خارج از باشگاه گارد ریاست جمهوری در قاهره بودند٬ که از این محل به عنوان محل نگه داری مرسی نام برده می شود.

 

در همین حال گروه اخوان المسلمین از ارتش درخواست کرده اند که مرسی را به مقام خود بازگرداند.

 

ارتش نیز که مرسی را از کار برکنار کرده در پاسخ به ناآرامی ها تعداد زیادی نیروهای امنیتی و نظامی را در جای جای قاهره برای مبارزه با طرفداران مرسی و اخوان المسلمین مستقر کرده است.

 

خبرنگار بی بی سی انگلیسی که از قاهره گزارش میکند اعلام کرد که پس از نماز جمعه امروز در مسجد ربا الداویه بیش از دو هزار نفر از طرفداران مرسی به سمت باشگاه افسران حرکت کردند.

 

به نظر می رسد که نیروهای امنیتی سعی در جلوگیری از این حرکت و پیش روی طرفدار مرسی بنمایند ولی به دلیل ازدحام جمعیت عصبانی و عدم توانایی کنترل موقعیت این نیروهای بروی مردم آتش گشودند که موجب کشته شدن ۳ نفر تا کنون شده است.

 

به گفته خبرنگار بی بی سی انگلیسی خود او در خون غلطیدن یکی از کشته شدگان را از نزدیک  دیده است.

 

برکناری مرسی پس از چندین روز تظاهرات گسترده در مصر توسط گروه اعتراضی تمرد صورت توسط ارتش صورت گرفت.

 

بیشتر از رسانه ها٬ تحلیل گران٬  ناظران و کشورها نیز از این عمل ارتش به عنوان یک کودتای نظامی یاد کرده اند و به عواقت آن و عقب افتادن پروسه دموکراسی در مصر به شدت هشدار داده اند و از ارتش خواسته اند که هر چه زودتر با بر گزاری انتخابات مسوولیت اداره کشور را به دولت منتخب مردم بازگرداند.

 

مرسی در حقیقت اولین رییس جمهوری مصر است که در یک انتخابات دموکراتیک توسط مردم به این سمت انتخاب شده است ولی اکنون او و رهبران گروه اخوان المسلمین در بازداشت ارتش به سر می برند. بنا به اعلام ارتش حکم بازداشت نزدیک به ۳۰۰ نفر صادره شده است.

 

در همین حال سخنگوی اخوان المسلمین اعلام کرده است که این گروه با تغییرات مصر توسط ارتش مخالف است و همکاری نخواهد کرد. او همچنین خواستار آزادی سریع بازداشت شدگان شد.

 

تحلیل عضو ارشد مجلس خبرگان از دلیل سقوط مرسی: چون با اوباما دیدار کرده بود

Posted: 05 Jul 2013 05:35 AM PDT

جرس: امام جمعه تهران ضمن انتقاد از رفتار محمد مرسی و دولت مصر اظهار عقیده کرد که دلیل اعتراضها در مصر و برکناری محمد مرسی، دیدار وی با باراک اوباما بوده است.  

 

به گزارش مهر، سید احمد خاتمی امروز در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: "مصر خواستگاه بیداری اسلامی است و در طول یک سال گذشته مردم مسلمان مصر به پای صندوق رای آمدند و به قانون اساسی و نمایندگان اسلام‌گرا رای دادند ولی کسانی که دولت را تشکیل دادند، خود زمینه‌ساز کودتا شدند. آنها به جای آنکه جهان اسلام را به وحدت دعوت کنند، از تکفیری‌های آدم‌کش حمایت و در مقابل آنها سکوت کردند. شعار آنها ابتدا مبارزه با رژیم صهیونیستی بود اما پس از به قدرت رسیدن قرارداد کمپ‌دیوید را تمدید و شیمون پرز را برادر خطاب کردند و به رژیم صهیونیستی سفیر فرستادند."

 

 

احمد خاتمی با بیان اینکه "آنها دوست و دشمن را اشتباه گرفته‌اند"، تصریح کرد: "آنها نسبت به ایران برخورد بی‌مهرانه‌ای داشتند و شیعه‌هراسی را دنبال کردند. رییس دولت مصر گفت که با اوباما دیدار و مشورت داشته و همین دیدار موجب شد که مردم به خیابان‌ها بیایند.وی افزود:‌ آنها به جای اینکه جهان اسلام را به وحدت دعوت کنند از تکفیری‌های آدم‌کش حمایت کردند آنها حتی در عرصه سیاسی نیز با رژیم صهیونیستی گونه‌ای رفتار کردند که با شعارهای قبلی خودشان متناقض بود. قرارداد کمپ ‌دیوید را تأیید کردند و ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی راه انداختند.گ

 

عضو مجلس خبرگان  و خطیب امروز نماز جمعه تهران افزود:‌ نتیجه این عملکرد حضور دهها میلیون نفر در خیابان‌ها و کودتای دوباره بود اینها پس از ۸۰ سال کار تشکیلاتی نه به درد دنیای مردم خوردند و نه به درد آخرت. آنها با ملتشان خوب تا نکردند و کسانی را که جزو حزبشان نبودند، تنگ‌نظرانه راندند و با بیش از 80 سال تشکیلات نه به درد دنیای مردم خوردند و نه به درد آخرت آنها. اما ما از مردم مصر می‌خواهیم که پاسدار بیداری اسلامی باشند و نگذارند مثل دولت نامبارک، مصر حیات خلوت رژیم صهیونیستی شود.

 

 

احمد خاتمی در سخنان خود همچنین با اشاره به مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:‌ در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی شاهد وجود بی‌انصافی بودیم و فضا به گونه‌ای وانمود شد که گویی کشور در عرصه اقتصاد دچار ورشکستگی، در عرصه آزادی دچار خفقان و در عرصه سیاست خارجی فشل بوده است.

 

این عضو مجلس خبرگان مدعی شد: "حدود 40 روزنامه در کشور در حال انتقاد کردن هستند که به آنها تعرضی نمی‌شود، اما اگر در گوشه‌ای از نظام بدرفتاری می‌شود، نباید آن را به پای کل نظام گذاشت. من می‌پرسم که آیا در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها آزادی وجود ندارد؟ "

اعتراض کانون کارگردانان به اقدام غیرقانونی برای تشکیل خانه سینمای جدید

Posted: 05 Jul 2013 05:35 AM PDT

جرس: کانون کارگردانان سینمای ایران پنج توضیح درباره آنچه فراخوان غیرقانونی 13 صنف جدیدالتاسیس برای تشکیل مجمع عمومی خانه سینمای جدید می‌داند، ارائه کرد.  

 

به گزارش خبرآنلاین، در پی انتشار فراخوان 13 صنف قانونی‌شده توسط وزارت ارشاد برای تشکیل مجمع عمومی، کانون کارگردانان سینمای ایران بیانیه‌ای را صادر کرد و نسخه‌ای از آن را در اختیار ایسناگذاشت.

 

 

بر اساس این گزارش، در این بیانیه‌ی پنج بندی آمده است:

 

«پیرو فراخوان غیر قانونی‌، در رابطه با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما متشکل از صنوف به اصلاح قانونی!!! در محل اتحادیه 2؟!!! کانون کارگردانان سینمای ایران،‌ ذکر توضیحاتی در این رابطه را برای آگاهی اهالی سینمای ایران ضروری می‌داند:

 

1 - خانه سینما به شماره ثبت 7674 در تاریخ 1372/7/13 یک‌بار تاسیس گردیده و تشکیل هر تشکلی تحت این عنوان‌، عملی است غیرقانونی و قابل پیگیری قضایی‌؛ قطعا هیات مدیره خانه سینما در این رابطه اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

 

2 - علی‌رغم تبلیغات و ادعاهای مکرر مسئولین دولتی سینما در رابطه با ثبت و قانونی کردن صنوف سینما،‌ بعد از گذشت دو سال از این نمایش‌، در برگه‌ای که به عنوان سند قانونی شدن در اختیار این صنوف قرار گرفته‌، نام «انجمن فرهنگی» جایگزین «صنف» گشته و عملا دیگر تشکلی به نام صنف باقی نمانده‌؛ بدیهی است تجمع این انجمن‌های فرهنگی در بهترین حالت می‌تواند تبدیل به یک باشگاه سینمایی شود نه جامعه اصناف سینمای ایران.

 

3 - اگر در هر زمینه فعالیت در سینمای ایران،‌ تنها یک صنف قانونی می‌تواند موجودیت داشته باشد‌، در رابطه با انجمن‌های فرهنگی قضیه شکل دیگری است. برای مثال علاقه‌مندان به رشته فیلمنامه‌نویسی‌، از هر شغل و حرفه‌ای می‌توانند با سلایق مختلف ده‌ها انجمن فرهنگی در این رابطه تاسیس نمایند؛ اما این انجمن‌ها ربطی به صنفی متشکل از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ندارد.

 

4 - شتابزدگی کسانی که از بانیان اصلی تخریب خانه سینما در چند سال گذشته بوده‌اند برای برگزاری این مجمع عمومی و بازگشایی خانه‌، برای اهالی سینما سوال برانگیز است. به باور ما،‌ اینان نه دلسوز سینما که تنها و تنها نگران آینده و منافع شخصی خود هستند. کسانی که نقشه‌های خود را برای نابودی خانه‌ی سینما فنا شده می‌یابند و امروز دیگر هیچ جایگاهی در میان اهالی سینما ندارند، می‌کوشند تا با راه‌اندازی تشکلی موازی‌، جای پایی برای خود فراهم سازند تا شاید بتوانند از طریق این اهرم فشار در دولت بعدی، امتیازاتی برای خود و دوستانشان به دست آورند.

 

5 - کانون کارگردانان سینمای ایران همچون گذشته برای این باور است که خانه سینما،‌ تنها تشکل واقعی و قانونی جامعه اصناف سینمای ایران است. ما مصرانه خواهان بازگشایی خانه سینما براساس اساسنامه‌ی مصوب و طی مراحل قانونی پیش‌بینی شده در این اساسنامه هستیم.

 

صمیمانه از همه دوستانی که به دلایل متعدد طی چند سال گذشته از خانه‌ی خود فاصله گرفته‌اند می‌خواهیم که با درک شرایط و خطراتی که همه‌ی ما را به یکسان تهدید می‌کند‌، اجازه ندهند که مورد سوء‌استفاده معدود کسانی قرار گیرند که با ظاهری خیرخواهانه سعی در ایجاد تنشی دیگر بین اهالی سینمای ایران را دارند.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران»

 

چهارم تیرماه خبرگزاری ایسنا پاراف نامه‌ای را از رییس‌جمهور منتشر کرد که در آن محمود احمدی‌نژاد دستور مجددی را درباره‌ی بازگشایی خانه سینما به جواد شمقدری – رئیس سازمان سینمایی - داده بود. در پی این نامه، شمقدری تاکید کرد که پاراف نامه مشمول تداخل زمانی شده و جزئیات فعالیت‌های مربوط به خانه سینما و هیات بازگشایی را با رئیس‌جمهور مطرح کرده‌ است.

 

این سخنان شمقدری با واکنش معاون اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور روبه‌رو شد و وی تاکید کرد که پاراف نامه‌ی منتشر شده توسط ایسنا پس از دیدار شمقدری با رئیس‌جمهور و ارائه توضیحات به وی انجام شده است. محمد شیخان هم‌چنین با بیان این‌که رئیس‌جمهور هم‌چنان تاکید دارد که نباید با تنگ‌نظری مانع فعالیت یک نهاد صنفی شد، گفته بود که «نظر رییس‌جمهور همچنان بر این است که خانه سینما باید بازگشایی شود». 

نیروی دریایی آمریکا حضور خود در خلیج فارس را تقویت می کند

Posted: 05 Jul 2013 03:48 AM PDT

جرس: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است سه ناو گشتی ساحلی این کشور در فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر خواهد شد. بدین ترتیب، هشت ناو گشتی ساحلی آمریکا در منطقه کنترل آبهای خلیج فارس را بعهده خواهند گرفت.


به گزارش رادیو فرانسه، جان میلر، معاون فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا روز چهارشنبه گفت این سه ناو گشتی دیروز به یک بندر آمریکایی در منامه منتقل شده اند.


وی افزود این ناوهای اضافی در عملیات ایمن سازی راههای دریایی بکار گرفته خواهند شد.


آمریکا در نظر دارد تا بهار سال ٢٠١٤ جمعا ١٠ ناو گشتی ساحلی را در منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر کند.


از سال ٢٠١٢ که ایران تهدید کرد در صورت اقدام نظامی خارجی علیه این کشور، تنگه هرمز را خواهد بست، آمریکا حضور خود در خلیج فارس را تقویت کرده است.


آمریکا علاوه بر ناوهای گشتی خود در بحرین، چهار ناو مین روبی را نیز در منطقه خلیج فارس مستقر کرده است.

 

دادستان کل مصر استعفا کرد/ احتمال لغو عضویت مصر در اتحادیه آفریقا به دنبال برکناری مرسی

Posted: 05 Jul 2013 03:48 AM PDT

جرس: به دنبال برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر، یک منبع در اتحادیه آفریقا اعلام کرد که به احتمال زیاد عضویت مصر در این اتحادیه به حالت تعلیق درخواهد آمد. همزمان دادستان کل مصر امروز (جمعه) تنها پس از یک روز از تحویل گرفتن مجدد این سمت، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری موقت کرد.


به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک منبع آگاه در اتحادیه آفریقا اعلام کرد: شورای صلح و امنیت این اتحادیه امروز (جمعه) مساله عضویت مصر را مورد بررسی قرار می‌دهد و به احتمال زیاد اقداماتی علیه مصر به ویژه پس از تعلیق اجرای قانون اساسی در این کشور اتخاذ کند.


منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز، گفت: به احتمال زیاد اقدام اعضای اتحادیه آفریقا لغو عضویت مصر در این اتحادیه باشد.


در همین راستا اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد: برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر توسط ارتش اقدامی مخالف قانون اساسی مصر بود.


این اتحادیه همچنین تاکید کرد که تغییر دولت در مصر به شیوه‌ای غیرقانونی صورت گرفته است.


در این بیانیه آمده است، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا مذاکراتی را در خصوص وضعیت جاری در مصر و تاثیر آن بر عضویت این کشور در اتحادیه آفریقا آغاز خواهد کرد.


رئیس شورای صلح و امنیت آفریقا نیز تاکید کرد که این شورا قصد دارد هیاتی را به مصر اعزام کرده و مقامات مصری را به ‌آغاز مذاکره دعوت کند.


پیشتر اتحادیه آفریقا عضویت جمهوری آفریقای مرکزی، را پس از برکناری دولت به دست شورشیان این کشور به حالت تعلیق درآورده بود.


ماداگاسکار و مالی نیز از جمله کشورهایی هستند که به دلایل مشابه سال‌های گذشته عضویتشان در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درآمده است.


همزمان دادستان کل مصر امروز (جمعه) تنها پس از یک روز از تحویل گرفتن مجدد این سمت، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری موقت کرد.


روزنامه المصریون نیز با اعلام این خبر نوشت: بازگشت وی به سمت دادستانی کل مصر واکنش‌ها و انتقادات برخی گروه‌های مصری از جمله جنبش‌ 6 آوریل را به دنبال داشت و این گروه ها برکناری وی از این سمت را خواستار شده بود.


به گزارش اسکای نیوز، عبد المجید محمود، دادستان کل مصر امروز استعفای خود را تقدیم عدلی محمود منصور، رئیس جمهوری موقت کرد.


دادگاه تجدیدنظر مصر پیشتر با صدور حکمی طلعت ابراهیم را از سمتش به عنوان دادستان کل مصر برکنار کرده و عبد المجید محمود، را به سمت دادستانی این کشور باز گرداند.


عبد المجید محمود روز پنچشنبه این پست را تحویل گرفته و وارد دفتر کارش شد.

 

تصویب۱۰۰مصوبه دولتی در۲ساعت

Posted: 05 Jul 2013 03:34 AM PDT

جرس: عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، میزان مصوبات غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد را ۲۵ درصد اعلام کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس، محمدرضا خباز درباره عملکرد هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات، گفت: یکی از افتخارات هیات تطبیق در این دوره، عملکرد به‌روز آن است که هیچ مصوبه‌ای از دولت دهم بدون رسیدگی باقی نماند.


نماینده ادوار مجلس افزود: با وجود آنکه دولت احمدی‌نژاد مصوبات خود را برای هیات تطبیق ارسال نمی‌کرد و ما از طرق دیگری همچون سایت دولت، روزنامه رسمی یا نهادهایی همچون دیوان محاسبات به این مصوبات دسترسی پیدا می‌کردیم، اما هیات به گونه‌ای عمل کرد که در این رسیدگی‌ها تاخیر و تعلل نداشته باشد.


تصویب ۱۰۰ مصوبه ظرف ۲ ساعت در دولت احمدی‌نژاد
وی تصریح کرد: هیات تطبیق در سال‌های گذشته، ۲ یا ۳ سال عقب‌تر از مصوبات دولت بود؛ به طوری که وقتی درباره مصوبه‌ای اظهارنظر صورت می‌گرفت، سال‌ها از تصویب و اجرای آن گذشته بود.


خباز بیان کرد: در دولت‌های گذشته، ۳ تا ۷ درصد از مصوبات هیئت دولت خلاق قانون تشخیص داده می‌شد ولی در دولت دهم این مغایرت قانونی به ۲۵ درصد رسید.


وی دلیل این امر را افزایش چشمگیر مصوبات دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های قبل دانست و توضیح داد: هیات دولت در سفرهای استانی مصوبات فراوانی داشت؛ مثلا ظرف ۲ ساعت بیش از ۱۰۰ مورد تصویب می‌شد و همین مساله کار هیات تطبیق در مجلس را سخت‌تر کرده بود.


دولت از اواسط مجلس هشتم، مصوبات خود را به هیات تطبیق نفرستاد
این نماینده ادوار مجلس گفت: مصوبات دولت‌های قبلی با قانون ۳ تا ۷ درصد مغایرت داشت ولی در دولت احمدی‌نژاد، هم تعداد مصوبات افزایش داشت هم موارد خلاف قانون آن بیشتر از ۳ برابر شد.

عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین با اشاره به اینکه دولت احمدی‌نژاد از اواسط مجلس هشتم مصوبات خود را به این هیات ارسال نکرد، ادامه داد: روال کار در گذشته به این صورت بود که هیات تطبیق موارد خلاق قانون دولت را ابلاغ می‌کرد ولی دولت پاسخی به آن نمی‌داد و مصوبه خود را برای اجرا به دستگاه‌ها می‌فرستاد؛ بنابراین، مجلس هشتم ماده‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، اگر رئیس مجلس مصوبه‌ای از دولت را خلاف قانون تشخیص داد، دولت مکلف به اصلاح آن ظرف ۷ روز می‌شد و در غیر این صورت، رئیس قوه مقننه آن را به روزنامه رسمی کشور اعلام می‌کرد و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای اصلاحیه مجلس بودند.


وی ادامه داد: پس از این مصوبه مجلس، دولت به جای اصلاح ایرادات کار خود، به عدم ارسال مصوبات به هیات تطبیق اقدام کرد و اکنون هم اگر رئیس مجلس نامه‌ای مبنی بر مغایرت قانونی مصوبه هیات دولت به رئیس‌جمهور بفرستد، آنها جواب نمی‌دهند.


دولت حتی یک بار هم به نامه‌های رییس مجلس مبنی بر مغایرت قانونی مصوبات خود پاسخ نداد
خباز توضیح داد: دولت لج‌بازی را به حدی رسانده که اگر مصوبه خود را اصلاح می‌کرد، آن را نه در پاسخ به نامه رئیس مجلس بلکه در قالب مصوبه جدید صادر می‌کرد و ما تنها به این دلیل که شماره آن مصوبات یکی بود، بنا را بر پاسخ دولت به نامه مجلس می‌گذاشتیم.


وی با بیان اینکه حتی مصوبه جدید اصلاح شده نیز به مجلس ارسال نمی‌شد، ادامه داد: دولتی‌ها تا به حال یک بار هم در مصوبات اصلاحی خود، عبارت «عطف به نامه رئیس‌مجلس» را ذکر نکرده‌اند که نشانگر روحیه تفرعن و دیکتاتوری در دولت است که حتی یک کار رسمی و قانونی را به درستی انجام نمی‌دهد.


دولت مانع حضور حقوقدان‌های خود در جلسه هیات تطبیق مصوبات شد

خباز با اشاره به اینکه جلساتی با معاون حقوقی رئیس‌جمهور و دبیر دولت برای رفع این مشکل گذاشته شد، گفت: ما به آنها اعلام کردیم اگر شما در مصوبات خود عبارت "طبق قوانین و مقررات" یا "طبق بودجه سنواتی مصوب" را لحاظ کنید، مشکل حل می‌شود ولی آنها چنین کاری نکردند.

 

عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین بیان کرد: حتی رئیس مجلس در راستای تعامل با قوه مجریه، ۲ نفر از حقوقدان‌های دولت را برای عضویت در این هیات انتخاب کرد و برای آنها حکم زد تا آنها در جلسات هیئت تطبیق از مصوبات دولت دفاع کنند و مغایرت‌ها به حداقل برسد ولی از ۷ یا ۸ ماه پیش، این دو نفر با فشار دولت از حضور در جلسات منع شدند.
 

شش کشور آمریکایی خواستار توضیح اروپایی‌ها در ماجرای مورالس شدند

Posted: 05 Jul 2013 03:18 AM PDT

جرس: پنج رهبر چپ‌گرای آمریکای جنوبی پنج‌شنبه شب، ۱۳ تیرماه، در کنار اوو مورالس، رهبر بولیوی، خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی چند کشور اروپایی به دنبال تغییر مسیر هواپیمای آقای مورالس شدند. رهبر بولیوی همچنین تهدید کرد که سفارت آمریکا در کشورش را خواهد بست.


به گزارش رادیو فردا، رئیس جمهور بولیوی روز سه‌شنبه گذشته در راه بازگشت از مسکو بود که ابتدا فرانسه و پرتغال و سپس ایتالیا و اسپانیا هواپیمای او را «به دلیل ظن حضور ادوارد اسنودن، پیمان‌کار فراری آژانس جاسوسی آمریکا، در آن» از ورود به حریم هوایی این کشورها منع کردند.


به دنبال این اقدام،‌ هواپیمای اوو مورالس مجبور به نشستن در فرودگاه وین،‌ اتریش، شد. مقامات پلیس اتریش می‌گویند که این هواپیما را جستجو کرده و ادوارد اسنودن را در آن نیافته‌اند، امری که وزیر دفاع بولیوی آن را انکار کرده است.


در پایان جلسه‌ای رسمی که پنج‌شنبه در بولیوی با حضور رهبران آرژانتین، ‌اروگوئه،‌ اکوآدور، سورینام و ونزوئلا در کنار اوو مورالس برگزار شد، سران حاضر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «آدم‌ربایی مجازی» آقای مورالس خواستار ادای توضیح از سوی چهار کشور اروپایی دخیل در ماجرا شدند.


در همین حال نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پیش از این اجلاس در گفت‌وگو با خبرنگاران چنین اظهار نظر کرد که سازمان سیا پشت ماجرای تغییر مسیر هواپیمای رئیس جمهور بولیوی بوده است.


آقای مادورو اعلام کرد که یک وزیر اروپایی که نامی از او برده نشده به مقامات ونزوئلا اطلاع داده است که سازمان جاسوسی آمریکا،‌ سیا، در اعمال فشار بر چهار کشور اروپایی و تغییر مسیر هواپیمای اوو مورالس دست داشته است.


رئیس جمهور بولیوی در این اجلاس با قدردانی از ابراز حمایت این پنج کشور آمریکای لاتین و دیگر کشورهای این منطقه به امکان بسته شدن سفارت آمریکا در لاپاز، پایتخت کشورش، اشاره کرد.


گرچه دو کشور ایالات متحده و بولیوی سال‌هاست که با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک تمام و کمال ندارند، سفارت آمریکا در لاپاز هم‌چنان باز است.


اما آن طور که رویترز می‌گوید به‌رغم اعتراضات کشورهای آمریکای لاتین و ابراز مخالفت آنها با آمریکا، هنوز هیچ یک از این کشورها به ادوارد اسنودن که هم‌چنان در فرودگاه بین‌المللی مسکو به سر می‌برد پناهندگی نداده‌اند.


در همین زمینه روز پنج‌شنبه یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز خواستار آن شد که آقای اسنودن کشوری را برای پناهندگی انتخاب کرده و مسکو را ترک کند.


سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، با اشاره به این که ادوارد اسنودن از این کشور تقاضای پناهندگی نکرده است گفت: «او باید جایی را انتخاب کرده و برود.»


آقای ریابکوف همچنین به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته است که روسیه «نمی‌تواند مشکلی را برای او [اسنودن] حل کند».


ادوارد اسنودن ۳۰ ساله که تحت پوشش یک شرکت پیمان‌کاری در هاوایی برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد از روز ۲۳ ژوئن گذشته به دنبال کشوری است که به او پناهندگی داده و از اتهام جاسوسی و محاکمه در آمریکا خلاصی یابد.


خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود که اسنودن پس از آن که مسکو اعلام کرد روسیه تنها در صورتی که وی دست از انتشار اسناد خود بردارد به او پناهندگی می‌دهد، از درخواست پناهندگی از این کشور منصرف شده است.
 

رئیس کل بانک مرکزی: ارز مرجع حذف شد

Posted: 05 Jul 2013 02:52 AM PDT

جرس: رئیس کل بانک مرکزی از حذف ارز مرجع خبر داد و در عین حال گفت که قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش نمی یابد. بهمنی همچنین تسویه بدهی ۷۴ هزار میلیارد تومانی بانکی دولت بر اساس مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی را قانونی اعلام کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمود بهمنی درباره صفر شدن بدهی های دولتی و موضوع 747 هزار میلیارد ریال پرداخت بدهی های دولتی به بانک مرکزی ، گفت: در این رابطه در مجمع بانک مرکزی حدود یک ماه قبل مصوبه‌ای تهیه شد و این مصوبه کاملا قانونی و برای بانک مرکزی لازم‌الاجراست.

وی افزود:موضوع پرداخت 747 هزار میلیارد ریال مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز در گذشته و بودجه است که این موضوع مربوط به تغییر منابع اعمال شده در بودجه است و این کار تماما براساس ماده 26 قانون پولی کشور انجام شده زیرا بدهی‌های دولت باید براساس این ماده تسویه و مازاد آن به حساب خزانه ریخته شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ واریز مازاد بدهی های دولت به خزانه را به علت بالا بودن نرخ نقدینگی در کشور و اعمال فشارهای مالی به ویژه ورود این منابع مازاد به جامعه را به صلاح ندانستیم زیرا این کار باعث افزایش ضریب نقدینگی به میزان 4، 9 و حتی 5 درصد در کشور و در نهایت کاری خطرناک محسوب می‌شد.

محمود بهمنی عنوان کرد:‌ به همین علت تصمیم گرفته شد که مبلغ 747 هزار میلیارد ریال تماما بابت مطالبات کل سیستم دولتی اعم از شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های دولتی که بدهکار هستند، برای تسویه حساب به بانک مرکزی در نظر گرفته شود و بانک مرکزی هم به عنوان نماینده دولت مکلف است که تمام این مبلغ را دریافت کند.

وی درباره جزئیات بیشتر این موضوع گفت: در صورت انجام این کار هیچ چیزی به جامعه تزریق نمی‌شود و در نهایت کل بدهی‌های دولتی اعم از دولت‌های گذشته و دولت فعلی کاملا پا به پا می‌شود یعنی در واقع برای اولین بار بدهی‌های دولتی صفر می‌شود.

کاهش بدهی‌های خارجی از 41.5 میلیارد دلار به 13 میلیارد دلار
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفتگو در رابطه با کاهش بدهی‌های خارجی دولت و میزان دارایی‌های‌ خارجی اظهار داشت: در رابطه با بحث بدهی‌های خارجی باید این موضوع را بگویم که میزان بدهی‌های خارجی کشور مجموعا 41.5 میلیارد دلار بوده که در حال حاضر حدود بیش از 27 میلیارد دلار آن تسویه و به رقم 13 میلیارد دلار رسیده است.

بهمنی تصریح کرد: با تبدیل سبد ارزی و تبدیل ارزها به یکدیگر متجاوز از 6 میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور اضافه شد، ضمن آنکه بانک مرکزی توانسته طی ماه‌های اخیر چند تُن طلا از بازارهای جهانی با قیمت 654 دلار خریداری کند که این میزان طلا شامل 15 سال نیاز کشور به ذخایر طلا است.

افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته
وی با بیان آنکه میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش 60 تا 65 درصدی است، عنوان کرد: افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته به طوریکه با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: موضوع اعلام ذخایر ارزی کشور برای من یک موضوع محرمانه بوده و به هیچ عنوان آن را اعلام نمی‌کنم.

حذف ارز مرجع به هیچ عنوان به معنی افزایش قیمت کالاها نیست
بهمنی با تاکید بر این موضوع که حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی و دارو کاملا براساس قانون است، گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته شده و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند ما ارز مرجع را حذف می‌کنیم اما به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد. در مجموع تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش‌بینی‌های‌ لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بهترین کارهایی که تمایل داشتید انجام شود و فرصت کافی نبوده، تصریح کرد: یکی از این موارد ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است. همانطور که می‌دانید ما هزاران تعاونی مالی در کشور داشتیم،  که رقمی بالغ بر 670 هزار میلیارد نقدینگی را در دست خود داشتند. این تعداد تعاونی‌ها بالغ بر 1700 تعاونی و موسسه مالی و اعتباری بوده که با اجرای طرح ساماندهی آن را به 14 تعاونی و موسسه مالی و اعتباری رساندیم و از مجموع این 14 موسسه و تعاونی آنها را تبدیل به 6 موسسه و تعاونی مالی و اعتباری کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک از مجموع این 6 تعاونی و موسسه مالی و اعتباری چند بانک خوب در کشور تاسیس شود.

راه‌اندازی پرتال ارزی یکی از کارهای خوب بانک مرکزی در زمان دولت دهم است
رئیس کل بانک مرکزی درباره دیگر اقدامات خوب بانک مرکزی در این دوره گفت: راه‌اندازی پرتال ارزی یکی از کارهای خوب بانک مرکزی در زمان دولت دهم است که براساس آن زمان گشایش اعتبارات ارزی و ورود و خروج ارز در کشور با راه‌اندازی این پرتال به طور کامل مشخص و ثبت و ضبط می‌شود. تمام اینها به قدری با اهمیت است که در بحث پرتال ارزی باید بگویم این کار باعث ضبط و ثبت دقیق ورود خروج منابع ارزی از طریق این پرتال شده است.

بازار طلا را ساماندهی کردیم
بهمنی عنوان کرد: از دیگر کارهای خوبی که در این رابطه انجام شد بحث ساماندهی بازار طلا است به طوریکه امروز شما در بازارهای طلا می‌بینید که وقتی 200 تن طلا در بازار جهانی جابجا می‌شود، چه تلاطمی در بازار جهانی طلا بوجود می‌آید در حالی که ما توانستیم با تصمیمات درست و به موقع اقدام به خرید چند صد تن طلا با قیمت هر انس 654 دلار از بازارهای جهانی کنیم که این کار را بدون سر و صدا انجام دادیم و بعد از خرید اقدام به اعلام آن کردیم.

کاهش بدهی‌های خارجی
وی در رابطه با موضوع کاهش بدهی‌های خارجی تاکید کرد: تمام کشورهای همجوار ما و حتی کشورهای همسایه میزان بدهی‌های‌شان رقم‌هایی بسیار بالا است؛ رقم‌هایی بالغ بر 130 میلیارد دلار، 100 میلیارد دلار و حتی 140 میلیارد دلار، اما ما توانسته ایم میزان بدهی‌های خود را به طور چشمگیری کاهش دهیم زیرا هر قدر رقم بدهی‌های خارجی کاهش یابد میزان استقلال و توان اقتصادی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع در نهایت باعث کاهش وابستگی به منابع خارجی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌با وجود تمام تحریم‌های اقتصادی اعمال شده ما به هیچ عنوان نخواستیم نسبت به تعهدات خود عقب بیافتیم؛ نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد و ما باید بدانیم این است که ما تحت فشارهای بسیار شدید داخلی و خارجی هستیم.

من به هیچ عنوان به موضوع ماندن در دولت یازدهم فکر نکردم
بهمنی در پاسخ به این سوال که اگر رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد دهد که شما همچنان در دولت یازدهم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی باقی بمانید یا نه، تصریح کرد: من به هیچ عنوان روی این موضوع فکر نکردم، پیشنهاد خودم این است که رئیس جمهور منتخب از نیروهای جوان استفاده کند. ببینید اگر خورشید طلوع نکند و یا عاشورایی اجرا نشود وقایع بعد از آن بوقوع نمی‌پیوندد؛ من همیشه فکر می‌کنم نباید زحمت نیروهای فعال در دولت‌های گذشته را در نظر نگیریم بلکه باید تمام خدمات آنها را ولو آنکه اگر آن خدمت کوچک بوده باشد را در نظر بگیریم و از آن استفاده کنیم.

بانک مرکزی بازوی نظام است و باید عین قانون عمل کند
وی در رابطه با بحث استقلال بانک مرکزی ، گفت: بانک مرکزی بازوی نظام است و باید عین قانون عمل کند،‌ بانک مرکزی نمی‌تواند خود را جلوتر از نظام و دولت بداند؛ رئیس مجمع این بانک رئیس‌جمهور است و یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است. بانک مرکزی در شرایط فعلی به هیچ عنوان وارد بازار طلا نشد و من این موضوع را در مصاحبه‌ دو ماه قبل خود پیش‌بینی کرده بودم که نرخ دلار در هر انس به هزار دلار خواهد رسید، ببینید الان این قیمت حدود 1200 دلار در هر انس است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ قسمتی از این موضوع مربوط به بهای انس جهانی طلا است. حدود یک ماه قبل بانک مرکزی با توجه به بررسی بازار دید که قیمت‌ها در حال افزایش است به همین علت تصمیم گرفته شد که سکه‌های پیش‌فروش شده به جای آنکه در شهریور‌ماه تحویل متقاضیان شود 4 ماه زودتر از آن به متقاضیان داده شود.

پس گرفتن پول یکصدهزار سکه پیش‌فروش شده
بهمنی تاکید کرد: نزدیک به یکصدهزار سکه پیش‌فروش شده از سوی متقاضیان پس داده شد و ثبت‌نام کنندگان پول‌شان را به طور کامل پس گرفتند،‌بر همین اساس ما هم وقتی دیدیم که چنین اقدامی صورت گرفته و در بازارهای جهانی قیمت طلا در حال بالا رفتن است اقدام به خرید چندصد تن طلا از بازارهای جهانی کردیم که همانطور که گفته شد این طلاها را با قیمت هر انس 654دلار خریداری کردیم.

بانک مرکزی باعث کاهش ارزش پول ملی نشده است
وی در ادامه این گفتگو در خصوص قیمت ارز و کاهش ارزش پولی ملی گفت: بانک مرکزی موجب کاهش ارزش پول ملی نشده است.

بهمنی تصریح کرد : در تمام دنیا روابط خارجی بسیار تاثیرگذار بر روی قیمت ارز در بازار داخلی و حتی کاهش ارزش پول ملی آنها است . همانطور که می‌دانید ما یکی از کشورهایی هستیم که در برابر تمام فشارهای اعمال شده از سوی غرب مقاومت کردیم؛ امروز براساس آمارهای بین‌المللی اقتصاد ایران جزء 17 اقتصاد برتر دنیا است. ایران از نظر ذخایر گاز دارای رتبه دوم و در مجموع از نظر نفت و گاز رتبه اول را در جهان دارد به همین علت دنیا روی ما حساب می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در رابطه با بحث نوسانات قیمت ارز و کاهش پول ملی چند موضوع دیگر هم مطرح بوده که باعث ایجاد این تغییرات شده است.

تفویض اختیار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها
بهمنی در خصوص موضوع تفویض اختیار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها گفت: بانک‌ها خودشان مکلف هستند که درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تصمیم بگیرند ضمن آنکه شورای پول و اعتبار سقف مورد نظر برای پرداخت قرض‌الحسنه به متقاضیان را تا 10 میلیون تومان در نظر گرفته است؛ در این رابطه من خودم طی دستورالعملی به بانک‌های ملی و صادرات که بیشتر به بانک ملی بود تاکید داشتم که در این رابطه اقدامات لازم را به منظور پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان انجام دهند.

وی افزود: موضوع قرض‌الحسنه به ویژه پرداخت آن یکی از موضوعات مهم نظام بانکی است . باید در نظر داشته باشید که پرداخت منابع قرض‌الحسنه با توجه به منابع بانک‌ها قابل اجرا است زیرا این منابع متعلق به سپرده‌های مردم است. در برخی از موارد دیده شده است که بانک‌ها صددرصد منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند و دیگر منابعی برای پرداخت به متقاضیان در قالب قرض‌الحسنه ندارند به همین علت ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که از سپرده‌های خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بکنند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: باید بانک‌ها 5 درصد از منابع خود را نزد خود نگه داشته و نباید کل منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کنند. بعضی مواقع دیده شده که بانک‌ها بیش از توان خود اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند به طوری که برخی بانک‌ها بالغ بر 111 درصد از منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند. در بحث قرض‌الحسنه در مجموع 39 درصد از منابع بانکی را در قالب قرض‌الحسنه به متقاضیان قرض دادیم که این رقم امروز به 95 درصد رسیده است.

وی گفت: یکی از اهداف قرض‌الحسنه تامین نیازهای خرد جامعه و نیازهای واحدهای کوچک از محل این منابع است که در سال گذشته ما توانسته‌ایم به نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کنیم، ما تمام منابع قرض داده شده را پس می‌گیریم. این موضوع به هیچ عنوان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی مغایرت ندارد و به هیچ عنوان موازی‌کاری محسوب نمی‌شود ما به بانک‌ها این اختیار را داده‌ایم که تصمیمات لازم را خودشان در رابطه با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بگیرند زیرا قرض‌الحسنه همان پس‌اندازهای مردم است.

بهمنی در پایان در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها تصریح کرد: امسال ما تکلیف کردیم که بانک‌ها اقدامات لازم را برای فروش مازاد دارایی‌های خود اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تمام شرکت‌های تحت پوشش خود انجام داده و مازاد دارایی‌های‌شان را تبدیل به افزایش سرمایه برای بالا بردن سرمایه بانک‌های خود کنند تا با این افزایش سرمایه اقدام به بالا بردن میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان کنند.

سرمایه بانک مرکزی از 15 میلیارد ریال به 37 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است
وی عنوان کرد:‌ سرمایه بانک مرکزی هم از 15 هزار میلیارد ریال در سال‌های گذشته در مجمع عمومی امسال بانک مرکزی به 37 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که اگر دارایی‌های دیگر را به آن اضافه کنیم سرمایه این بانک نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال می‌شود که این امر مستلزم مجوز لازم است.

پیام جدید نفتی ۵+۱ به تهران/ احتمال کاهش تحریم‌های صنعت پتروشیمی

Posted: 05 Jul 2013 02:52 AM PDT

جرس: معاون وزیر نفت با اشاره به پیام جدید گروه 5+1 به تهران از احتمال کاهش تحریم های صنعت پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد: شمارش معکوس راه اندازی و یا افتتاح 10 طرح جدید پتروشیمی آغاز شده است.


به گزارش مهر، عبدالحسین بیات در پاسخ به سوال مهر مبنی بر کمبود اتیلن به منظور راه‌اندازی مجتمع‌های جدید پلی‌اتیلنی کشور، گفت: در حال حاضر کمی اتیلن مازاد در سطح صنایع پتروشیمی وجود دارد که مازاد این اتیلن از ابتدای سالجاری تاکنون به خارج از کشور در قالب چند محموله صادر شده است.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه با بهره برداری از فاز 15 و 16 پارس جنوبی هم امکان تامین خوراک فاز دوم مجتمع پتروشیمی کاویان فراهم می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس حدود یک میلیون تن اتیلن به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود که می تواند خوراک مورد نیاز مجتمع‌های جدید پلی اتیلنی را تامین کند.


معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه احتمال کاهش تحریم‌های صنعت پتروشیمی وجود دارد، توضیح داد: در دولت دهم گروه 5+1 پیشنهادهایی مبنی بر کاهش تحریم‌های پتروشیمی مطرح کرده است.


بیات همچنین درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران، گفت: با توافق‌های انجام گرفته بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده است که مطابق با نیازسنجی داخلی، مازاد محصولات پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر شود.