جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازرسان سازمان ملل دعوت دولت سوریه را پذیرفتند

Posted: 11 Jul 2013 10:15 AM PDT


جرس: به دنبال انتشار تحقیق روسیه در باره استفاده شورسیان سوری از سلاح های شیمیایی ، سازمان ملل دعوت دمشق برای اعزام بازرس را پذیرفت.

به گزارش  العالم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه (19 تیرماه) بر استفاده مخالفان مسلح سوری از سلاح‌های شیمیایی در حلب تاکید کرد و گفت: اسناد مربوط به این واقعه را به سازمان ملل ارائه کرده ایم.

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با "ولادیمیر ماکای"، همتای بلاروسی خود اعلام کرد که روسیه به سطح تحقیقات خود در زمینه استفاده مخالفان سوری از سلاح های شیمیایی در حلب مطمئن است و از همین روی با انتشار نتایج این تحقیقات مخالفتی ندارد.

این درحالی است که پیشتر مخالفان سوری و حامیان غربی آن دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی کرده بودند.

"مارتین نسیرکی" سخنگوی "بان‌کی‌مون" اعلام کرد که دو بازرس سازمان ملل بنا به دعوت دولت سوریه با سفر به این کشور در باره نحوه تحقیقات در خصوص حملات شیمیایی مذاکره خواهند کرد.

وی افزود: "آنگلا کین" نماینده سازمان ملل در امر خلع سلاح و "آکه سلستروم" دانشمند سوئدی که از سوی سازمان ملل مأمور بررسی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شده، دو فرد دعوت‌شده هستند که به سوریه خواهند رفت.

نسیرکی خاطرنشان کرد که سلستروم و کین این دعوت را پذیرفته‌اند و برای تکمیل مشاوره‌ها در مورد چارچوب‌های همکاری برای انجام تحقیقات مطمئن و مؤثر در زمینه ادعاهای مطرح شده در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، به این کشور خواهند رفت.

سخنگوی بان کی مون تاریخ این سفر را اعلام نکرده است.

نظر کرباسچی درباره شهردار آینده تهران

Posted: 11 Jul 2013 10:15 AM PDT

جرس: غلامحسین کرباسچی - شهردار دهه‌های 60 و 70 تهران در پاسخ به این سوال که شهردار جدید تهران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: شهردار حتما باید مصوب شورای شهر باشد و اعضا باید کاری کنند که جایگاه شورا دراین انتخاب تثبیت شود. باید توجه داشت که این انتخاب به همراه نظارت مهم‌تر از این است که یک نفر شهردار بشود یا نشود. شورای شهر هنوز هم در بسیاری ازشهرها و کلانشهرها جزو بخش‌های متروکه محسوب می‌شود و می‌ارزد که شوراهای شهر حتی با سلیقه‌های متفاوت دست به دست هم بدهند و جایگاه شورا را حفظ کنند و نگذارند که با اختلافات دیدگاهی وسیاسی، شورا مقهور نهادها و ارگان‌های دیگر شود و شهردارشان برآنها ناظر شود.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در دوران پس از جنگ در ادامه با بیان اینکه شورای شهر باید کار کارشناسی در انتخاب شهردار داشته باشد، نه کارسیاسی ، اظهار کرد: درست است که چهره شهردار، چهره سیاسی است ولی در همین تهران هم منهای بحث سیاسی باید فردی انتخاب شود که چهره سیاسی‌اش غلبه نداشته باشد و درعوض فردی توانمند درحوزه اجرایی و با سابقه کار در شهرداری می‌تواند موثرتر باشد. ضمن اینکه باید برنامه و دانش مناسب را برای این کار ارائه کند.

وی تاکید کرد: نباید فردی که مثلا از آموزش وپرورش آمده و خاک و گل کارگاه را نخورده و یا حتی افراد نظامی انتخاب شوند. یکبار زمینه حضور افراد نظامی دراین حوزه فراهم شده، اما نباید این روند تبدیل به یک روال شود، چراکه روحیه کار شهرداری، عمرانی و فرهنگی است. درعین حال اگر شهردارتهران ویژگی‌های فوق را نداشته باشد، سایر ارگان‌ها وسازمان‌ها نیز نمی‌توانند با او همکاری کنند و شهردار نیز نمی‌تواند درآنها اعمال نفوذ کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل شورا باید کسی را انتخاب کند که جای هیچ تشکیکی در آنها وجود نداشته باشد و از هرحرف ‌وحاشیه‌ای دوری کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان چنین گزینه‌ای را برای انتخاب شهردار دارند؟ گفت: هنوزحرفی با کسی دراین رابطه نزده‌ام و صحبت خودم را دارم، ولی فکرمی‌کنم چنین گزینه‌ای ازسوی اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد.

کرباسچی که موافق انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران نیست، در توضیح آن اظهارکرد: با اینکه کسی درشهری برای سمتی رای نیاورده باشد وبخواهد دوباره درپست خود بماند، مخالفم و به نظرم خودشان نیزچنین علاقه‌ای ندارند و قبلا هم گفته‌اند که پس ازاین دوره، درشهرداری باقی نمی‌ماند. البته اگرضرورتی ایجاب کند و شورا تشخیص بدهد، می‌تواند یکی ازگزینه‌ها باشد.

معتقدم که شهردار تهران باید حداکثر در دهه 50 عمرخود باشد. این ویژگی کمک می‌کند تا با مسائل روز شهرتهران و نیاز نسل جوان و جمعیت عمده آن که زیر 35 سال هستند ارتباط بیشتری برقرار کند. مدیران گذشته هرچقدر هم که به تصور عده‌ای توانمند باشند، به درد مشورت دادن می‌خورند.

وی در عین حال تاکید دارد که اگر پیشنهاد شهرداری تهران برای خود او هم مطرح شود قبول نخواهد کرد و ادامه داد: دلیل آن هم مسائل شخصی است که به خودم برمی‌گردد. 60 سال سن دارم و دیگر بازنشسته شده‌ام و باید نیروهای جوان، توانمند و پرانگیزه وارد صحنه شوند وما هم اگر چیزی بدانیم، با دادن مشورت کمکشان کنیم. این روند باید درکل دولت هم‌ اینطور باشد.

صالحی: هر تصمیمی که مردم مصر بگیرند، مورد احترام همه است

Posted: 11 Jul 2013 10:15 AM PDT

جرس: عصر روز پنجشنبه علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و محمدکامل عمرو وزیر خارجه مصر گفت‌وگوی تلفنی داشتند.
به گزارش آفتاب، صالحی در این گفت‌وگو با تأکید بر تعیین سرنوشت مصر توسط مردم آن کشور، اظهار کرد: هر تصمیمی که مردم مصر بگیرند، مورد احترام همگان می‌باشد.

وی افزود: روند دمکراسی که در مصر شروع شده، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: نخبگان و همه طرف‌های سیاسی مصر باید دست به دست هم بدهند و هرچه زودتر وحدت و انسجام ملی را تحکیم بخشند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان بهترین روابط با مصر بوده و می‌باشد.

وزیر خارجه مصر نیز در این تماس تلفنی گفت: ما خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

محمد کامل عمرو همچنین نسبت به استمرار تماس با وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد.

صدها دانشجوی استان فارس، مطالبات مردمی – دانشجویی خود را با حسن روحانی مطرح کردند

Posted: 11 Jul 2013 04:48 AM PDT

جرس: بیش از هشتصد و سی نفر از جوانان و دانشجویان اصلاح طلب حامی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در استان فارس، با امضاء بیانیه ای، ضمن تبریک این پیروزی به ملت ایران و رئیس جمهور برگزیده، نقطه نظرات و مطالبات خود را خطاب به مردم و منتخب ایشان مطرح کردند.


به گزارش وبگاه راه اصلاح، جوانان و دانشجویان اصلاح طلب استان فارس، در بخش نخست این بیانیه، با تأکید بر شکنندگی ساختار قدرت در ایران و عدم تحمل مطالبات حداکثری از سوی ساختار از یک طرف و توصیف وضعیت کنونی کشور که بیشتر به یک زمین سوخته می ماند از طرف دیگر، ضمن توصیه به پرهیز از تندروی و طرح مطالبات بیشینه، بر این مهم تأکید کردند که لازم است همه در وهلۀ اول مطالبات کمینه را برگیریم، تا پس از برآوردن آنها به سراغ دغدغه های دیگر خود برویم، گرچه در همین مسیر نیز نه تنها نباید منتخب خود را تنها بگذاریم، بلکه می بایست با نهادسازی و نهادپروری از یکسو و نقد سازنده دولت و دولت مردان از دیگر سو، مددرسان دولت در انجام وظایفش باشیم.


امضاءکنندگان این بیانیه در ادامه با بررسی دلایل وقوع وضعیت اسفبار هشت سال گذشته، بخشی از آنچه که منجر به شکست اصلاح طلبان در انتخابات سال 1384 شد را ناشی از قصور بدنه اجتماعی دانسته و با نگاه انتقادی به دوران هشت ساله اصلاحات، بر این باورند که: " پیروزیِ سترگ و دور از انتظاری که در دوم خرداد 76 به دست آوردیم، ما را مفتون و غره کرد و چنان شد که در برآورد قوا و توان خود راه به خطا بردیم و خود را بزرگ تر از آنچه درحقیقت بودیم پنداشتیم، و همین کژبینی موجب شد انتظاراتِ مان چنان زفت و فربه شود که برآوردن آن ها چندان مقدور نباشد و لاجرم نومیدی فراگیر موجب قهر از صندوق های رأی شد و کناره جوییِ ما و خزیدن به کنج خانه هایِ مان، پیروزی حریف را سهل تر کرد، این شد که به عوض اینکه اولویتِ دغدغه هایِ مان ایران زمین و تمامیت ارضی آن باشد، هر کس عَلم شخصی خود را بر افراشت و همین تشتت و آشفتگی نه تنها اصلاحات و اصلاح طلبی را به بن بست کج و پیچی انداخت، بلکه زمینه ساز آن شد که ایران و ایرانی چنین ایام تباه و تلخی را از سر بگذراند."


این بیانیه در بخش دوم خود، با خطاب قرار دادن منتخب مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، مطالبات کمینه ملت را حول سه محور "اصلاح روابط خارجی و تخاصم زدایی از آن"، "اصلاح شرایط اقتصادی و بهبود سطح معیشت ایرانیان و رسیدگی به نیازهای طبقۀ فرودست در کنارِ بازسازی طبقۀ متوسط" و "برداشتن سایۀ مرعوب کنندۀ نگاه امنیتی از نهادهای گوناگون و علي الخصوص دانشگاهها"، برشمرده و هشدار می دهد که مبادا ناتوانی در تحقق این کمینه های اصلاح طلبانه، موجب شود تا فضا به دست افراطیون افتاده و مطالبات رنگ و بویی از جنس بیشینه های انقلابی بگیرند. هم چنین نگارندگان این بیانیه، با نقد وجوهی از عملکرد دولت مردان اصلاحات، از دولت "تدبیر و امید" خواسته اند تا با نگاهي به دور ازکوته بینی های فرقه گرایانه، از ظرفیتِ همۀ گروه های سیاسی دیگر استفاده کرده و شایستگان را بر مسند امور بنشاند و همچنین تدبیر خود را برای برآوردن نیاز های تمام طبقات اجتماعی به کار گرفته و به ویژه برای بهبود معیشت و سطح زندگی طبقات فرودست اندیشه کند.


دیگر مطالبات جوانان و دانشجویان اصلاح طلب فارس از منتخب مردم ، که البته به باور امضاءکنندگان می بایست با صبر و تدبیر و تحمل پی گیری شان نمود، ضمن هشدار این مسأله که شاید این پیروزی و فرصت پیش رو آخرین تیر ترکش کمان اصلاحات باشد، با تأکید بر لزوم پافشاری بر حقوق مردم و کوتاه نیامدن در برابر کسانی که نقض حقوق مردم را تکلیف خود می دانند، این چنین برشمرده شده است: " بازگشت دوباره به قانون و قانون مداری، بازگرداندن فضای اعتماد به جامعه و درپیِ آن ترمیم فضای روانی جامعه، ایجاد دولت آشتیِ ملی، پرهیز از تکروی های ناشی از خود شیفتگی و بازگشت به شور و مشورت با متخصصان و خردمندان، برداشتن سانسور و فيلترينگ از عرصۀ فرهنگ و هنر و رسانه و به ویژه فضای مجازی، مجال دادن به اندیشه های مخالف و منتقد و پیگیری سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی و بدل کردن معاند به مخالف و مخالف به منتقد و منتقد به دوست، تلاش برای ایجاد عزم مشترک برای آزادی بندیان و رفع حصر حصریان، تأسیس و تقویت روزنامه ها و نشریات منتقد و مستقل، سامان دهی به وضعیت نشر، بازگشت احساس امنیت و آرامش و ثبات به زندگي مردم ، خصوصی سازی راستین و نه اختصاصی سازی صنایع ، هنر پروری و آبیاری کردن بذر موسیقی و تئاتر و سینما، پی گیری برای تأسیس و تقویت سازمان های مردم نهاد، کاستن از نقش نهادهای امنیتی و نظامی در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست،کاهش نرخ تورم و بیکاری، فربه کردن سبد خرید خانواده‌ها، برداشتن نگاه قیم مآبانه از دانشگاه ها، پرهيز از نگاه‌هاي تنگ نظرانه و جناحي در انتخاب و اعمال مديريت در دانشگاهها، ارتقای سطح کیفی آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزشی، بهبود وضعیت صنفی دانشجويان، جلوگیری از اخراج و بازنشستگی زودهنگام اساتید و نیز ممانعت از ستاره دار شدن و اخراجِ دانشجویان به دلایل واهی و رفع اقدامات و برخوردهاي غيرقانوني گذشته."


امضا کنندگان بیانیه هم چنین در پایان از رهبری نظام که این بار با تذکرهای خود راه را بر سالوس و قلب کاری دسیسه جویان بستند، تشکر کرده و دور اندیشی آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در حمایت بجا و بهنگام از دکتر روحانی را تحسین برانگیز دانسته و اقدام دکتر عارف در کناره گیری از عرصه رقابت را ستوده اند.

 


 

در آغاز رمضانيم و بر خوان خدا مهمانيم

Posted: 11 Jul 2013 04:40 AM PDT

نبي الله معصومي
اگر تظاهر به روزه خواري عيب است، پس تظاهر به روزه داري هم عيب خواهد بود كه البته قبح دومي قرين رياكاري است.


در آغاز رمضانيم و بر خوان خدا مهمانيم.

اين ماه، ماه نزول قرآن است و مومنان "قدر" را در اين ماه مي بينند و قدر مي بينند.

"ليله القدر خيرا من الف شهر"

اين ماه، ماه رحمت است.

بر محرومان و بي نصيبان و گرسنگان و بر اين خوان ننشستگان، از جانب روزه داران و بر خوان خدا نشستگان، مهربانيها و دلسوزيهاست.

اگر مومنان در اين ماه بر فقيرانِ دنيايي دل مي سوزانند و مستمندان را به خاطر مي آورند، واجب تر و شايسته تر آن است كه بر محرومان اخروي دل بسوزانند و رنج آنها را در خاطر دارند.

در اين شادي الهي، عجيب باشد اگر كسي را به جرم روزه نداري حد بزنند و شكنجه كنند.

اگر فلسفه روزه، مقاومت در برابر نفس است و امتحان تقوي، كه بايد در همهمه وسوسه ها و در آزادي همگان، تقواي مومنان محك خورد و در زندان گناه نكردن، البته مراد نيست.

و اگر روزه براي خداست پس چه حقي است بنده گان خدا را، تا كار خدايي كند و بر روزه نادارن كه كسي را نيز نيازرده اند، حد روا كنند و اگر اين از براي حفظ روزه داران از وسوسه هاي دنيايي است كه بوالعجب كاريست..

و اگر تظاهر به روزه خواري عيب است، پس تظاهر به روزه داري هم عيب خواهد بود كه البته قبح دومي قرين رياكاري است.

اگر از مردم بخواهيم كه در خلوت خود آزاد باشند و در خيابان متظاهر باشند، البته كه اين امر ترويج تظاهر در جامعه خواهد بود كه ام الآفات جامعه فقهي است.

آتش زهدِ ريا دامن دين خواهد سوخت
حافظ اين خرقه پشمينه بينداز و برو

در كار فرهنگِ ديني مردم، سرهنگي خطاست و تمهيداتي كه جبر و اجبار را در جامعه روا مي دارند و مردم را در فشار مي نهند البته اثري مثبت نخواهد داشت اگر موجب سرخوردگي و لطمه به لطافت دين نباشد.

خوان الهي گسترده است و نشستگان بر اين خوان بايد ننشستگان را در ياد آرند و بر محروميتشان دردمند باشند و دعا كنند تا خوان كرم گسترده تر گردد و آمده گان و رفته گان را هم نصيب از اين كرم باشد و گناهكاران را همچنين.

كه مستحق كرامت گناه كارانند..

اين ماه، ماه دوري از وسوسه هاي شيطان است و آزمايش تقوي است و مومناني كه نفس را به زندان كرده اند، مي بينند كه شياطين در بندند؛

به معراج برآييد، اگر آل رسوليد.. 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


آتش سوزی گسترده در خیابان جمهوری ۳ قربانی گرفت

Posted: 11 Jul 2013 04:30 AM PDT

جرس: سخنگوی سازمان آتش نشانی از آتش سوزی گسترده در یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری و مرگ سه کارگر در بررسی های اولیه خبر داد.

 

جلال ملکی در گفتگو با مهر، در تشریح این حادثه گفت: ساعت ۱۰:۵۵ صبح امروز آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری نرسیده به بهارستان به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد.


وی افزود: در ادامه آتش نشانان ۹ ایستگاه همراه ۳ دستگاه بالابر سه خودرو تجهیزات تنفسی و ۲ تانکر آب خود را به محل حادثه رساندند.


ملکی ادامه داد: در بررسی های اولیه مشخص شد در یک ساختمان ۶ طبقه ۱۸ کارگاه تریکو، پارچه و سلیکون قرار داشت که طبقه سوم این ساختمان کاملا شعله ور بود و آتش در حال سرایت به طبقات بالایی این ساختمان بود.


سخنگوی سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: تعدادی از افرادی که در این ساختمان حضور داشتند خود را به پشت بام رسانده بودند که آتش نشانان با کمک بالابر ۵ نفر را به پایین انتقال دادند در ادامه نیز ۳ نفر که دچار آسیب دیدگی شده بودند از طریق راه پله به بیرون انتقال داده شدند.


وی افزود: یک نفر از کارگران قبل از حضور آتش نشانان در اقدامی نسنجیده خود را از طبقه چهارم به پایین پرت کرده بود که بر اثر شدت جراحات در دم جان سپرد.


ملکی ادامه داد: متاسفانه به دلیل چیدمان نامناسب اجناس و فرسودگی ساختمان شدت آتش هر لحظه افزایش یافته و در این لحظه آتش نشانان موفق شدند شعله های آتش را تحت کنترل قرار دهند.


سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه افزود: آتش نشانان در بررسی ساختمان جسد دو کارگر زن و مرد دیگر را نیز کشف کردند که احتمال می رود طی دقایق آینده تعداد قربانیان افزایش پیدا کند. سازمان آتش نشانی پیش از این نیز در بازرسی این ساختمان نکات ایمنی را گوشزد کرده بود.
 

هفت پرده: از «توضیحات» فرهادی تا بولدوزر در آثار تاریخی

Posted: 11 Jul 2013 03:23 AM PDT

سعید زندگانی
 جرس – در اولین پرده به استقبال اصغر فرهادی می رویم که هنگام ورود به ایران گذرنامه اش را توقیف کردند و گفتند برای «پاره ای توضیحات» باید به اداره امنیت مراجعه کند؛ پرده دوم گزارشی است از خانه سینما که بالاخره درآتش کینه جواد شمقدری دوپاره شد؛ در پرده سوم از کنسرت شهرام ناظری گزارش می دهیم که آوازخوان می ترسید از شوروشوق مردم سقف سالن پائین بیاید؛ پرده چهارم نقل قولی است از منیژه حکمت که توضیح داده چگونه دخترش پگاه آهنگرانی را پس از سخنرانی در حضور روحانی، مورد بازجوئی قرار داده اند؛ پرده پنجم حکایتی است از حاشیه های جشن 80 سالگی داوری اردکانی و سانسور خبری حضور خاتمی درآن؛ پرده ششم خبری است از هگمتانه که پس از «میمند» کرمان، حالا آتش در اراضی این منطقه تاریخی افتاده است؛ و پرده آخر گزارشی است از بافت تاریخی یزد که برای وسعت دادن به محوطه «امامزاده جعفر» بولدوزرها به جان این بافت افتاده اند!

 

 

فرهادی چه «توضیحاتی» باید بدهد؟

o
در سال1997 که عباس کیارستمی «نخل طلا» جایزه اول معتبرترین جشنواره سینمائی جهان را در «کن» فرانسه برای فیلم «طعم گیلاس» گرفت، روی صحنه با «کاترین دنوو» بازیگر نامدار و کهنه کاری که این جایزه را به او داد، دست داد. همین حرکت موجب شد که برادران بسیجی هنگام ورود او به ایران، به فرودگاه مهرآباد به استقبالش بروند تا وقتی فیلمساز پا به خاک وطن می گذارد، حال او را سرجایش بیاورند. در همان دوره «یوسف شاهین» فیلمساز مصری بخاطر یک عمر فعالیت سینمائی، جایزه ویژه جشنواره کن را دریافت کرد و با استقبالی پرشکوه وارد کشورش شد. همین موضوع موجب شد که کیارستمی وضع فیلمسازی در ایران را چنین تشریح کند: "فرق ما با دیگران این است که خیابانهای قاهره را هنگام بازگشت یوسف شاهین چراغانی کردند، اما عده ای آمده بودند به استقبال من تا کتکم بزنند"!


از آن ماجرا شانزده سال می گذرد، اما انگار در هنوز به روی همان پاشنه می چرخد اما به گونه ای دیگر. اصغر فرهادی سه شنبه گذشته پس از ماهها کار و فعالیت در خارج از کشور، شرکت در جشنواره های مختلف و بردن جوایز متعدد به ایران بازگشت تا کارهایش را در وطن ادامه بدهد؛ اما درهمان بدو ورود پاسپورتش را توقیف کردند و پس از ساعتی که آنرا به او بازگرداندند، از برنده جایزه اسکار خواستند یک روز دیگر برای ادای «پاره ای توضیحات» به نشانی که در اختیارش قرار گرفته مراجعه کند. کسی نمی داند فرهادی برای ادای چه توضیحاتی باید به آن محل مراجعه کند؛ اما از آنجا که او در گفت و گو با رسانه های خارجی وارد معقولات سیاسی نمی شود و همواره گفته است که حرفهایش را با فیلمهایش می زند، شاید «توضیحات» مورد نظر در همین حد باشد که چرا شئونات را رعایت نکرده و با «آنجلینا جولی» دست داده یا چرا به «برنیس بژو» بازیگر فیلمش دست زده است؟ در هرحال، توقیف گذرنامه فیلمسازی که برخی از منتقدین فیلم او را یکی از شاخص ترین فیلمسازان حال حاضر جهان می دانند، و انعکاس آن در رسانه های بین المللی، صورت خوشی ندارد.


سی و یکمین جشنواره فیلم «مونیخ» در آلمان آخرین ایستگاهی بود که فرهادی پس از توقف درآن راهی تهران شد. در مونیخ فیلم «گذشته» روز جمعه 14 تیرماه با حضور خود فرهادی به نمایش درآمد و به دنبال آن او دریک گفت و شنود مفصل با نمایندگان رسانه ها و تماشاگران فیلمش شرکت کرد. فرهادی در بازگشت به تهران نیز با دوربین برنامه تلویزیونی"هفت" به گفت وگو پرداخت و با تعدادی از مردم و علاقه مندانش که در فرودگاه حاضر بودند، خوش و بش کرد و حتی باوجود خستگی بسیار، باخوشروئی تمام دقایقی صرف امضا دادن و عکس گرفتن با آنان کرد.

فرهادی تنها فیلمساز ایرانی است که موفق به کسب جایزه اسکار برای کارگردانی فیلم "جدایی نادر از سیمین" در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شده است در حالیکه نامزد دریافت همین جایزه برای فیلمنامه غیراقتباسی فیلم خود نیز بود. وی همچنین اولین فیلمساز ایرانی است که جایزه معتبر «گلدن گلوب» سال ۲۰۱۲ میلادی را به خاطر کارگردانی و نویسندگی «جدائی» دریافت کرده است. در همان سال و در نظرسنجی مجله تایم، وی رتبه چهارمین شخصیت تاثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال را به خود اختصاص داد و به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. پس از آن فرهادی در پاریس فیلم «گذشته» را ساخت که «برنیس بژو» برای بازی درآن به عنوان بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن برگزیده شد. این فیلم این روزها در ایران و فرانسه بطور همزمان روی پرده است. گزارشها حاکی است که فروش داخلی «گذشته» با اینکه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نشان داده می شود، از یک میلیاردتومان گذشته و در فرانسه یک میلیون نفر تاکنون به تماشای آن رفته اند!


شمقدری دستوراحمدی نژاد را نخواند، خانه سینما دوپاره شد


جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی نتوانست به کینه ای که از خانه سینما دارد غلبه کند وهنگامی که پس از دستور احمدی نژاد به او برای برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و بازگشائی این نهاد، فرهاد توحیدی او را بازنده جنگ با سینماگران اعلام کرد، فرمان برگزاری مجمع عمومی را با حضور یازده صنف مورد تائید خود با عنوان «مجمع عمومی اصناف خانه سینمای ایران» صادر کرد که این مجمع روز چهارشنبه 19 تیرماه نخستین هیئت مدیره نهادی را که به «خانه سینما2» معروف شده است، انتخاب کرد. حالا سینماگران ایران که عضو 23 صنف مختلف هستند، منتظرند تا مجمع عمومی «خانه سینما1» ششم مرداد تشکیل شود تا درآن به بررسی اساسنامه اصلاح شده از سوی هیئت هفت نفره بپردازند. این دعواها نشان می دهد که احمدی نژاد نتوانست بازگشائی خانه سینما را به نام خود ثبت کند و باید منتظر ماند تا این نهاد بزرگ هنری دردولت حسن روحانی تکلیف خود را برای ادامه فعالیت بازشناسد!


ضیاءهاشمی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان که دست راست شمقدری در نبرد با اهالی سینما به شمار می رود و میزبان مجمع عمومی «خانه سینما2» هم بود، در این مورد گفت: "ما از صنوف عضو خانه سینما درخواست کرده بودیم تا ظرف 48 ساعت برای قانونی شدن، اقدام کنند اما هیچ‌کدام این کار را انجام ندادند. ما در هشت بند با یکدیگر تفاهم کرده بودیم که آنها به هیچ کدام عمل نکردند به همین دلیل توافقات قبلی ما منتفی است. وقتی آنها به یکی از بندها توجه نکردند، طی مذاکره ای که با سازمان سینمایی داشتیم، اجازه برگزاری این مجمع را گرفتیم." هاشمی درباره استفاده از نام خانه سینما عنوان کرد: "ما با وکیل صحبت کردیم و می توانیم این کار را انجام دهیم. اگر هم این امکان فراهم نشد از نام دیگر مانند خانه اصناف سینمای ایران استفاده می کنیم. مطمئن باشید ما ساختمان خانه سینما را هم از آنها می گیریم"!


یازده صنف ثبت شده در سازمان سینمائی، عصر 19 تیر ماه با حضور در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما، انتخابات خود را در پی فراخوان مجمع عمومی با عنوان «خانه‌ی اصناف سینمای ایران» برگزار کردند. خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خبری اجازه حضور در این مجمع را پیدا نکردند و محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده سینما که در این جلسه حاضر بود به خبرنگاران گفت: "در این انتخابات که بیش از 50 نفر از 11 صنف قانون حضور داشتند، اعضای هیات مدیره بدین شرح انتخاب شدند: بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی. محسن روزبهانی و یونس صباحی هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند." این مجمع با مجوز رییس سازمان سینمایی در حالی برگزار شد که او در نامه‌ی 15 تیر ماه در پی تاکید احمدی نژاد مبنی بر بازگشایی خانه سینما اعلام کرد که فراخوان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در 19 تیرماه که توسط صنوف قانونی اعلام شده است (مجمع عمومی مدنظر شید ضیاء هاشمی) تا اطلاع ثانونی به تأخیر می‌افتد، یا کن لم یکن اعلام می‌شود. اما این مجمع عمومی سرانجام با توجه به چالش‌های جدید برای بازگشایی خانه سینما به عنوان مجمع عمومی خانه‌ی اصناف سینمای ایران (خانه سینما2) برگزار شد.


از سوی دیگر هیئت مدیره خانه سینما فراخوان مجمع عمومی‌ را برای 6 مرداد ماه در روزنامه‌های کثیر الانتشار اعلام کرده است که دستور جلسه‌ی آن بررسی و تصویب یا رد مفاد پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه‌ی خانه سینماست. جمال خندان وکیل و مشاور حقوقی خانه‌ی سینما پیش از برگزاری مجمع عمومی عصر 19 تیر ماه، تاکید کرد که این مجمع متعلق به خانه سینما نیست و این موضوع را به اداره‌ی ثبت شرکت‌های قوه قضائیه اعلام شده است. وی در این مورد به «ایسنا» گفت: "این مجمع‌عمومی متعلق به خانه سینما نیست، چه اینکه هیات مدیره ، بازرس و اغلب قریب به اتفاق صنوف سینمایی عضو خانه سینما از چگونگی درخواست و تشکیل این مجمع عمومی مطلع نیستند و ما این موضوع را به اداره ثبت شرکت‌های قوه قضاییه نیز اعلام کرده‌ایم که صورتجلسه احتمالی افراد مذکور ربطی به خانه سینما ندارد. در عین حال به دوستانی که احیاناً در صدد برگزاری این مجمع عمومی غیرقانونی به نام خانه سینما هستند متذکر می‌شویم که مطابق قانون اشخاصی که با خدعه و نیرنگ خود را عضو مجمع عمومی معرفی نموده و در اخذ رای شرکت نمایند به مجازات حبس محکوم خواهند شد."


پیش از برگزاری مجمع عمومی «خانه سینما2» فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما نیزعنوان کرده بود که سوءاستفاده از عنوان خانه سینما برای یک تشکل جدید تبعات قانونی دارد و این مساله از طریق وکیل خانه سینما پیگیری می شود. وی افزود: "کسانی که می‌خواهند با صنوف دیگر مجمع عمومی برگزار کنند، بهتر است به فکر یک تشکل دیگر باشند نه اینکه از عنوان خانه سینما استفاده کنند." توحیدی درباره صحبت های هاشمی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان مبنی بر اینکه خانه سینما برای مجمع عمومی 6 مرداد ماه می‌خواهد از اساسنامه قبلی استفاده کند، گفت: "مسئله خانه سینما فقط به اعضا آن ارتباط دارد. بهتر است آنها در این‌باره صحبت نکنند و پاسخی برای آنها نداریم." یکی از مسائل اصلی که موجب اختلاف هیئت مدیره خانه سینما و سازمان سینمائی است، این است که شمقدری در اساسنامه اصلاح شده دست برده است. از جمله اینکه در ماده ۲۴ از فصل چهارم که درباره ارکان خانه سینماست، شمقدری پیشنهاد داده که بررسی و تصویب تغییرات اساسنامه خانه سینما و مصوبات مذکور پس از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجرا است؛ در حالیکه در اساسنامه مصوب این بند اینگونه تغییر کرده «بررسی و تصویب تغییرات اساسنامه خانه سینما و ارائه آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.»


شور و شادی مردم در کنسرت شهرام ناظری


آخرین اجرای شهرام ناظری و گروه مولوی در میان استقبال پرشور مردم شامگاه دوشنبه 17 تیرماه در سالن میلاد (برج میلاد تهران) برگزار شد. ناظری که پس سالها از اجرای کنسرتهای خود در داخل کشور ابراز رضایت و شادمانی می کرد، در آخرین شب با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خطاب به دوستدارانش گفت: "دراین سه‌شب شادی مردم به حدی بود که من وحشت کردم از اینکه سقف پایین بیاید؛ به هرحال این روزها اتفاقاتی افتاده که مردم خوشحال‌ترند. در این شب‌ها شادی زیادی از شما به ما رسید و من در حین اجرای قطعات کردی نفهمیدم چه کسی می‌خواند و چه کسی می‌زند؟ همه شادی کردند و اولین باری بود که اینقدر شور می‌دیدم."
صابر نظرگاهی (تار، سه تار، دیوان)، شهرام محمدی( دیوان، سه تار، دف )، بابک غسالی (عود)، نگار خار کن ( کمانچه آلتو)، شهریار نظری (دف)، راشد بابا شهابی( کمانچه) و فرهاد صفری (تنبک و باژنگ) اعضای گروه مولوی بودند که در این سه شب شوالیه آواز ایران را همراهی کردند. صحنه اجرا مزین به چند شمع و نمایی از قونیه بود و اشعار پارسی هم در جای جای صحنه به چشم می‌خورد. ناظری وقتی پا به صحنه گذاشت، گفت: امشب مروری بر آثار گذشته خواهیم داشت. البته همه شهرام ناظری را با طرح‌ها و ایده‌های نو می‌شناسند اما چند سالی بود که تقاضا برای مرور این آثار زیاد بود. امشب قطعات خاطره‌انگیزی را خواهید شنید که شاید با آنها زندگی کرده‌اید و امیدوارم شب خوبی فراهم کنیم." او سپس سه‌تار خود را به دست گرفت و قطعه «حلاج» با شعری از محمدرضا شفیعی‌کدکنی را در دستگاه راست پنجگاه اجرا کرد. پس از پایان این قطعه، نوازندگان در میان تشویق‌های پی در پی حاضران روی صحنه آمدند و درنخستین همراهی با ناظری قطعه "پرواز" در مایه دشتی و در ادامه تصنیف «سرمست»، ساز و آواز و تصنیف «لولیان» را اجرا کردند:
ای لولیان ای لولیان دیوانه شو دیوانه شو
ناظری در ادامه مژده داد که "شب را ادامه می‌دهیم تا ببینیم به کجا می‌رسیم؟ شب دراز است و قلندر بیدار"! آنگاه نوبت بیات اصفهان با غزل پرشور مولانا رسید:
دوش چه خورده‌ای دلا راست بگو نهان مکن
چون خموشان بی‌گنه روی بر آسمان نکن
هنگام اجرای قطعه «الا یا ایهاالساقی» دف شهریارنظری با همخوانی مردم جلوه ویژه ای پیدا کرد. پس از پایان این قطعه ناظری بدون هیچ تاملی «اندک اندک جمع مستان می‌رسند» را خواند. اما دیگر نوبت بخش کردی اجرا رسیده بود و در حالی که صابر نظرگاهی و شهرام محمدی برای نواختن دیوان آماده می‌شدند، ناظری در سخنانی گفت: "چند قطعه را از موسیقی مناطق "کرد" برایتان انتخاب کرده‌ایم. آهنگ‌های کردی شور و حس خاصی دارند و قوی و پرتحرک‌اند. در فرهنگ کرد رزم و بزم در کنارهم‌اند. شاید ببینید که مثلا دوهزار نفر کرد در حالی که تفنگ به دست دارند، می‌رقصند." سپس قطعاتی از مقام‌های موسیقی کردی از کرمانشاه و سنندج اجرا شد و حاضران را به وجو آورد. شدت تشویق‌ها به حدی بود که ناظری با دست اشاره می‌کرد که صدای موسیقی را نمی شنود و از حاضران خواست آرام‌تر تشویق کنند و رو به مردم گفت: "شما باید می‌آمدید روی صحنه و ما می‌آمدیم جای شما! این همه شور شما را که البته خیلی هم زیباست نمی‌توانم کنترل کنم."
با درخواست‌های پی در پی مخاطبان، قطعه «یک شب آتش در نیستان می‌فتاد» اجرا شد و شب خاطره‌انگیز شهرام ناظری به پایان رسید. همخوانی تماشاگران در اجرای قطعات مختلف مربوط به دهه 60 و یادآوری روزهای گذشته یکی اززیبایی های این اجرا بود که این همراهی در اجرای تصنیف «دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد» به اوج خود رسید. جالب اینکه با وجود اینهمه همراهی و شور و شعف، برگزاری کنسرتهای ناظری درکمال آرامش و نظم و با کمترین تاخیر برگزار شد. برخی از تماشاگران با لباس های کردی طراوت و رنگ زیبایی از موسیقی محلی را به سالن میلاد بخشیده بودند.


بازجوئی از پگاه آهنگرانی پس از صحبت با روحانی


پگاه آهنگرانی، بازیگری که یکی از اعضای ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بود و در همایش اعضای این ستادها از رئیس جمهوری منتخب خواسته بود که برای مسئولیتهای مختلف از انسانهای کارآمد استفاده کند، پس از آن مراسم سر از اداره امنیت عمومی تهران در آورده و مورد بازجوئی قرار گرفته است. این در حالی است که این بازیگر جوان به تازگی به جمع عوامل سازنده فیلم سینمایی «عرق سرد» جدیدترین اثر مسعود کیمیایی پیوسته؛ فیلمی که فیلمساز کهنه کار سینمای ایران آنرا با حضور بازگران صاحب نامی چون محمدرضا فروتن، مهناز افشار، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی و تینا پاکروان می سازد. این اولین همکاری کیمیائی با آهنگرانی است که سال گذشته در جشنواره فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای فیلم "دربند" دریافت کرد.
ماجرای بازجوئی از پگاه آهنگرانی را مادرش «منیژه حکمت» کارگردان و تهیه کننده شناخته شده سینما مطرح ساخت که پنجشنبه 14 تیرماه در دومین نشست هم اندیشی زنان و مطالبات آنان از دولت یازدهم طی سخنانی گفت: "حرف زدن پگاه با روحانی در جلسه ای که چند روز پیش برگزار شد موجب احضار او شد. به پگاه گفتند که به راحتی پنج سال حکم برای او صادر می کنند و به قول خودشان او را به هلفدونی می اندازند. من فکر می کنم اصلا ایده آلیست نباشیم و تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم تا چهار سال دیگر که سرخورده شدیم و خواستیم دوباره به آقای روحانی رای بدهیم نگوییم وای چه اتفاقی افتاد؟ تکلیف مان را واقعاَ با خودمان روشن کنیم که در چه بستری داریم حرکت می کنیم، ببینیم چه ویرانه ای به جای مانده و به آقای روحانی رسیده؟ ما تا به اینجا رسیده ایم تلاطمات بسیاری را دیده ایم و همیشه هم در فشار بوده ایم حتا در زمان اصلاحات؛ ولی همیشه هم پای کار بودیم و پای اصول مان ایستاده ایم و هنوز هم هستیم. همین که الان باز هم خیلی ها را اینجا می بینم، پس مشخص است که ما زنان هنوز هستیم و ریشه های جامعه مدنی هنوز خشک نشده. برگ هایش را خشکاندند ولی ریشه هایش را من همینجا در این جلسه می بینیم و واقعاَ خوشحالم."


حکمت افزود: "اما در مورد مطالبات مان از آقای روحانی، ما تنها کاری که می خواهیم بکنند این است که این نگاه امنیتی را از بالای سر نهادهای مدنی و فرهنگی و فعالان حوزه های مختلف بردارد، آن وقت ما خودمان بلدیم و به خوبی می دانیم چه کار کنیم و چگونه مسائل مان را پیش ببریم؟ چون ما مدام داریم تهدید می شویم آن هم بی دلیل، چون جرم مان این است که اول زن هستیم، دوم کنشگریم، سوم کار فرهنگی می کنیم، چهارم هم این که در جمهوری اسلامی زندگی می کنیم. باز هم در آخر می خواهم تاکید کنم که ایده آلیست نباشیم چون سرخوردگی دوباره ما را نابود و ویران می کند و دوباره موج مهاجرت و هزاران بدبختی و آخرش هم از دل این سرخوردگی یک احمدی نژاد دیگر سربیرون خواهد زد"!


سانسور خاتمی در 80 سالگی داوری


اگرچه در مراسم جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی فیلسوف نامدار معاصر که به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، چهره اصلی و میهمان برجسته سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران بود که با وجود اینکه قرار نبود صحبتی در این مراسم داشته باشد، به خواست حضار ناچار شد در پایان چند دقیقه ای در مورد داوری سخن بگوید؛ اما حضورش همچنان با سانسور رسانه ای مواجه شد و نشان داد که با وجود اندک گشایشی که پس از انتخابات در فضای رسانه ای رخ داده، هنوز نوشتن از خاتمی و انتشار تصویری از او چندان خوش آیند مقامات ارشد نظام نیست و خبرگزاریها و روزنامه های وابسته به جناح حاکم به خوبی این موضوع را در گزارشهائی که از این مراسم منتشر ساختند، رعایت کردند.


مراسم با پیام دکتر حسین نصر در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد و دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر فاطمه طباطبائی (همسر شادروان احمد خمینی) دکتر افتخارحسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، دکتر محمد رجبی رییس کتابخانه مجلس، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، احمد مسجدجامعی، دکتر صادق خرازی نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، دکتر محقق داماد، دکتر خسروپناه، دکتر اعوانی، دکتر شمس، دکتربهاء الدین خرمشاهی، محیط طباطبائی، مهندس میرسلیم، حجت الاسلام دعایی و محمد تابش سخنرانان این همایش بودند که با حضور جمع کثیری از اساتید و چهره‌های برجسته علمی از فرهنگستان علوم و علوم پزشکی ایران برگزار شد.


وقتی سید محمد خاتمی وارد فرهنگسرا شد، عکاسان هجوم آوردند تا لحظه ورود او را ثبت کنند که تقریبا مراسم تحت الشعاع حضور وی قرار گرفت. رهبر جبهه اصلاحات در انتهای مراسم که تا دیر وقت طول کشیده بود با اصرار حاضران چند دقیقه ای سخن گفت و در پایان مژده داد که "حال می رسیم به قسمت خوب مراسم که صرف شام است." خاتمی در سخنان خود تصریح کرد: "وقتی سیاست از تفکر دور می شود و همچون سیاهچالی همه ارزشهای انسانی را در خود می بلعد و دین وفرهنگ را به تسخیر خود در می آورد، استاد داوری به ما این تذکر را می دهد که مرز میان تفکر و سیاست زدگی را تشخیص دهیم. این همه بزرگی و علم و دانش وفرهنگ توام بوده و هست با تواضع استاد داوری که هر چه عمر پر برکت ایشان افزوده شد این تواضع بیشتر شد. این همه بزرگی وقتی شکوه می یابد که با نجابت استاد همراه می شود؛ نجابتی که از پدر و مادر بزرگوار و به ویژه مادر بزرگوارشان به ارث رسیده است."


دکتر داوری نیز در این مراسم با اشاره به این که سیاست می‌نویسم اما سیاسی نیستم خاطر نشان کرد که قدر ابتکارهای خاتمی را ندانستیم. محمد تابش نماینده اردکان در مجلس و پسر خواهر خاتمی، در سخنرانی خود اصرار داشت که بگوید دکتر داوری زاده اردکان است و زادگاهش را سخت و بسیار دوست دارد. او در وصف صفات دکتر داوری چند بار بر این نکته تاکید کرد و موجب شد صادق حرازی در سخنان خود از آن به طنز یاد کند و بگوید: "آقای تابش اصرار عجیبی دارد که بگوید اردکان یونان کوچک است و من هم برای فضیلت ریا بر این نکته تاکید می کنم"!


ازدحام جمعیت در مراسم به اندازه ای بود که ورودی سالن و فضای بیرون آن مملو از جمعیت بود. برنامه تا دیر وقت به درازا انجامید به گونه ای که دکتر بیژن عبدالکریمی، دکتر شهرام پازوکی و دکتر علی اصغر مصلح که جزو سخنرانان بودند برای سخرانی دعوت نشدند. عنوان شده بود که در این مراسم دکتر محمدرضا عارف سخنرانی خواهد کرد ولی او در این مراسم حضور نداشت. در مراسم کلیپی از گفته های دختران داوری اردکانی و نوه های او در وصف پدرشان پخش شد. به مجری مراسم به سبب کمبود وقت گفته شده بود که میان برنامه شعر نخواند و صرفا سخنرانان را معرفی کند؛ ولی او مانند اغلب مجریان همایشها و مراسم اینچنینی، توجهی به این هشدار نکرد!


آتش در هگمتانه


هفته پیش، از آتش سوزی در ده هکتار از زمین های سایت گردشگری دهکده تاریخی «میمند» در استان کرمان خبر دادیم. چند روز بعد خبر رسید که چنین اتفاقی در «هگمتانه» روی داده است. یک فعال میراث فرهنگی از وقوع آتش‌سوزی در چهار هکتار از محوطه‌ی تاریخی «هگمتانه» در استان همدان خبر داد. حسین زندی در گفت و گو با «ایسنا» با اشاره به اینکه این آتش‌سوزی ظهریکشنبه 16 تیر اتفاق افتاد،‌ اظهار کرد: "این اتفاق در چهار هکتار از اراضی پوشیده از علوفه در محوطه‌ی تاریخی هگمتانه در اطراف بناهای تاریخی داخل محوطه مانند دو کلیسا، موزه‌ی هگمتانه و ترانشه‌های جدیدی که توسط باستان شناسان باز شده بود،‌ رخ داده است. دو هفته گذشته نیز یک بار دیگر چنین اتفاقی برای محوطه‌ی تاریخی هگمتانه رخ داد که یک هکتار از این علوفه‌ها که در همین موقعیت بودند در‌ آتش سوختند؛ ولی متاسفانه علت آن نیز هنوز مشخص نشده است."


او با تاکید بر اینکه خوشبختانه به هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در محوطه‌ی تاریخی هگمتانه در دو آتش‌سوزی رخ داده آسیب ظاهری وارد نشده است‌، گفت: "با این وجود نباید فراموش کرد که چنین اتفاقاتی علاوه بر آسیب زدن به منظر محوطه، خاک این محوطه تاریخی را نیز می‌سوزاند. همچنین دوده‌ای که از بروز آتش‌سوزی در فضای محوطه پخش می‌شود‌، می‌تواند به آثار تاریخی آسیب وارد کند. چرا زمانی که برای چنین محوطه تاریخی مهمی نگهبان داریم، باید آتش‌سوزی آن هم برای دوبار در آن رخ دهد؟ آیا نباید در چنین محوطه‌ی مهم تاریخی، دست کم یک سیستم حفاظتی یا سنسوری که نسبت به بروز چنین اتفاقاتی حساس باشد، نصب کرد تا با بلند شدن هر دوده یا کمترین اتفاق و سرو صدایی بتوان از گسترش یا بروز آن جلوگیری کرد؟"


تخریب بافت تاریخی یزد بخاطر امامزاده جعفر؟


تعداد امامزاده های ایران در سال ۹۰ نسبت به تعداد امام‌زاده‌ها در سال نخست انقلاب، هفت برابر شده است. در این سال تعداد امام‌زاده‌های رسمی و مورد تایید سازمان اوقاف و امور خیریه نزدیک به ۱۱ هزار اعلام شده و از بین ۱۲۴ هزار پیامبر، مقبره ۳۳ پیامبر نیز درایران است. یکی از این امامزاده ها، «امامزاده جعفر» در یزد است که از نوروز امسال بخاطر ساخت و ساز و بزرگ کردن محوطه آن که گفته می شود برای استفاده از قبرفروشی صورت می گیرد، بولدوزرها به جان بافت تاریخی و باارزش شهر یزد افتاده اند که خوشبختانه چندروز پیش مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از دستور شهردار یزد برای توقف این عملیات خبر داد و افزود: "پروژه‌ی توسعه‌ی امامزاده جعفر این شهر تا تکمیل بررسی کارشناسی نهایی چهارهکتار بافت تاریخی اطراف آن، در جلسه ای با حضور مدیریت شهری و متولیان میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت و دستور توقف آن صادر شد."


محمدرضا سیدحسینی درباره‌ی تخریب بافت تاریخی یزد به بهانه‌ی «طرح جامع آستان مقدس امامزاده جعفر(ع)»، با تأکید بر خلاف بودن تخریب بافت تاریخی یزد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: "تا کنون که در صحن امامزاده فقط کار قبرفروشی انجام شده است؛ امیدوارم با اجرایی شدن این پروژه در این امامزاده، قبرفروشی در صحن‌های آن رخ ندهد. در بحث دیگر جایگاه امامزاده‌ها باید در حدی باشد که مردم در فضای امامزاده‌ها با روش و محیط زندگی معصومین ما آشنا شوند. این که دائما به نام امامزاده‌ها تخریب کنیم و خیابان‌ها را به میادین اصلی شهرهایمان برسانیم درست نیست؛ در این حالت نمی‌توانیم نشان دهیم که امامزاده‌ها ساده‌زیست و بین مردم بوده‌اند، در واقع با این کار میان ائمه و مردم فاصله می‌اندازیم." وی که از شهریور 83 تا اوایل 85 رییس سازمان میراث فرهنگی استان یزد بود، افزود: "در چند سال گذشته، کاری که با میراث فرهنگی صورت گرفت، مغول‌ها در زمان حمله به ایران انجام ندادند. کسانی که این کارها را می‌کنند باید به تاریخ جواب دهند، قطعا دولت‌های بعدی از این افراد بازخواست می‌کنند"!


علی محمد پیمانچی مالک یکی از خانه‌های تاریخی قرارگرفته در بخشی از بافت تاریخی یزد که براساس طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر یزد احتمال تخریب آن وجود دارد، به «ایسنا» توضیح داد: "افرادی به خانه‌ی برخی مالکان در این منطقه آمده و آن‌ها را تهدید کرده‌اند تا خانه‌های‌شان را بفروشند. متولیان آستانه‌ی امامزاده جعفر یزد برای تخریب این بافت تاریخی آمادگی پیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد اعضای هیأت امنای امامزاده جعفر تصمیم گرفته‌اند تعدادی از خانه‌های تاریخی را که برخی از آن‌ها به دوره‌ی قاجار تعلق دارند، تخریب کنند، چون حتی حاضر هستند این خانه‌ها را با قیمت‌های بالاتر بخرند." وی با اشاره به وجود حسینیه‌ی 700 ساله‌ی «کرمانی‌ها» در این بافت تاریخی که احتمال تخریب آن نیز وجود دارد، ادامه داد: "این‌که چه کسی این تصمیم‌ها را گرفته است، جای بحث دارد؛ ولی متولیان می‌خواهند وسعت این امامزاده را به اندازه‌ی حرم امام رضا (ع) گسترش دهند. این در حالی است که مالکان خانه‌های واقع در این بافت، از این تخریب‌ها ناراضی هستند. فرمانداری به ما اطمینان داده است که به‌دلیل نارضایتی مالکان، هیچ خانه‌ای در این بافت خراب نمی‌شود؛ ولی افرادی به خانه‌های مردم می‌آیند و می‌خواهند آن‌ها خانه‌ی خود را بفروشند. این اقدامات باعث تیز شدن دندان زمین‌فروش‌ها در یزد می‌شود. مردم در این بافت تاریخی نماز می‌خوانند، در امامزاده نیز بعد از گسترش و اجرایی شدن طرح متولیانش، قرار است مردم دعا و نماز بخوانند؛ ولی اگر این پروژه همچنان بدون رضایت مالکان اجرا شود، خواندن هیچ نمازی در این امامزاده درست نیست."

پیشنهاد موسویان برای خروج ایران از «ان.پی.تی»

Posted: 11 Jul 2013 03:02 AM PDT

جرس: یکی از نزدیکان حسن روحانی و سخنگوی اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، غرب را متهم به سوءاستفاده از معاهده ان‌پی‌تی کرد و خواستار خروج ایران از ان‌پی‌تی شد.


به گزارش تابناک، حسین موسویان که حسن روحانی را در آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب همراهی می‌کرد، در مقاله خود در الشرق‌الاوسط پیروزی روحانی را گشایش پنجره تازه دیپلماتیک در بن‌بست هسته‌ای عنوان کرد و در عین حال نوشت: ایران به عنوان کشوری مستقل و امضاکننده پیمان منع تکثیر هسته‌ای، حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد. اگر واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد، می‌توان به سرعت به توافق هسته‌ای دست یافت. بدون این شناسایی، هیچ توافق ملموسی ممکن نیست.


وی می‌افزاید: محور معمای هسته‌ای ایران، حقوق مشروع ایران برای غنی‌سازی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی است و نه ساخت بمب اتمی. ایران تمامی کنوانسیون‌های منع سلاح‌های کشتار جمعی را امضا کرده است، از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در سال 1997 میلادی به آن پیوست و همین‌طور کنوانسیون سلاح‌های میکروبی در سال 1996 و پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سال 1970. این کنوانسیون‌ها حقوق و نیز تکالیفی را برای کشورهای امضاکننده به همراه می‌آورند. در همین حال غرب، در تقابل با قوانین بین‌المللی، سیاست تقابل را در پیش گرفته به طوری که بر ایران فشار آورده می‌شود به تعهداتش عمل کند، در حالی که این کشور از حقوق مشروعش در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی منع می‌شود. تاکنون غرب از پیمان منع تکثیر هسته‌ای ان‌پی‌تی به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران و وارد کردن اتهامات بی‌اساس به تهران درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده است. این تاکتیک‌ها در واقع وسیله‌ای است برای توجیه تحریم‌ها و فشارها.


موسویان در ادامه این تحلیل می‌نویسد: صرف نظر از اینکه چه کسی در دولت ایران روی کار می‌آید، این کشور هرگز نمی‌تواند از حقوق هسته‌ای خود صرف نظر کند و در نبود راه حل آبرومندانه واقع‌بینانه و در صورت ادامه روند تحریم و فشار، خروج از ان‌پی‌تی به گزینه‌ای جذاب برای تهران تبدیل خواهد شد. ایران می‌تواند فتوای مذهبی رهبر معظم انقلاب در ممنوعیت بمب هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی را جایگزین کنوانسیون‌های بین‌المللی کند.


وی با انتقاد از مواضع غرب نوشت: تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران از تدابیر اعمال شده علیه کره شمالی هم پیشی گرفته است، کشوری که از ان‌پی‌تی خارج شده، سلاح‌های هسته‌ای ساخته، سه بار (موشک‌های هسته‌ای)‌اش را آزمایش کرده و تهدید کرده است از سلاح‌هایش علیه آمریکا استفاده کند. از سوی دیگر در همین شرایط، آمریکا و دیگر کشورهای غربی همکاری هسته‌ای نزدیکی را با کشورهای هسته‌ای مانند هند، پاکستان و اسرائیل که عضو ان‌پی‌تی هم نیستند برقرار کرده‌اند. تعجبی ندارد که ایرانیان از چنین رفتار دوگانه بین‌المللی خشمگین باشند، دورویی که بر اساس آن به ناقضان ان‌پی‌تی یا آنهایی که به آن نپیوسته‌اند، با ایجاد اتحادهای راهبردی پاداش هم داده می‌شود. ایران در واقع به خاطر پایبند ماندن به ان‌پی‌تی و نداشتن سلاح‌های هسته‌ای بهای سنگین‌تری پرداخته است. از هنگام انقلاب اسلامی سال 1979، پیمان ان‌پی‌تی برای ایران بیشتر زیان داشته است تا سود. بطوری که ان‌پی‌تی عملا به تهدید امنیت ملی (برای ایران) تبدیل شده است زیرا که غرب از آن به عنوان ابزاری برای کشانیدن ایران به شورای امنیت سازمان ملل استفاده و گسترده‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است.

 

انگلیس ۶۰ مقام روس را ممنوع‌ الورود کرد

Posted: 11 Jul 2013 03:02 AM PDT

جرس: روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس به نقل از یک مقام پارلمانی از تصمیم وزارت کشور در مورد ممنوعیت ورود ۶۰ تن از مقامات روس «فهرست ماگینسکی» به خاک این کشور خبر داد.

 

به گزارش «نووستی»، روزنامه «دیلی تلگراف» به نقل از یک نماینده پارلمان خبر داد که وزارت کشور انگلیس ورود شصت تن از مقامات روسی که در «فهرست ماگینسکی» قرار دارند را به خاک این کشور ممنوع اعلام کرده است.


این روزنامه نوشته است: ممنوع الورود بودن عده‌ای از مقامات روسیه بعد از آن مورد تصمیم گیری قرار گرفت که کمیسیون امنیت و همکاری اروپا (کمیسیون هلسینکی آمریکا) در ماه ژوئن سال گذشته فهرستی از شصت مقام روسی که اقداماتشان علیه حقوق بشر و دموکراسی است، تهیه و مورد تایید قرار داد.


ضمن اینکه بعد از انتشار این مطلب در روزنامه «دیلی تلگراف» وزارت کشور انگلیس از دادن هر نوع توضیحی در این رابطه خوددداری کرد.


یک مقام این وزارتخانه در پاسخ به خبرنگاران گفت: در این رابطه هیچ تفسیری ارائه نخواهد شد. ما هرگز به اظهارنظر در خصوص مسائل مربوط به اطلاعات شخصی نمی‌پردازیم.

 

آیت الله بیات: روزی نیست که به شرایط عزیزان در حصر فکر نکنم و متاثر نشوم

Posted: 11 Jul 2013 02:46 AM PDT

جرس: با گذشت بیش از هشتصد و هفتاد روز از حصر غیرقانونی مهدی کروبی صبح امروز آیت الله بیات زنجانی در تماس با خانم کروبی جویای حال وی شد.


به گزارش کلمه، مهدی کروبی بیش از دو سال است که در حصر خانگی است و در این مدت به بیماری تنفسی نیز مبتلا شده است.


صبح امروز همزمان با دومین روز از ماه مبارک رمضان، آیت الله بیات زنجانی در گفتگوی تلفنی با خانم کروبی، در جریان جدیدترین شرایط و وضعیت مهدی کروبی قرار گرفتند.وی در این گفتگو تصریح کرد: روزی نیست که به شرایط عزیزان در حصر فکر نکنم و متاثر نشوم.


چندی پیش آیت الله بیات با ابراز امیدواری برای رفع حصر از میرحسین، زهرا رهنورد و مهدی کروبی گفته بود: برادرمان جناب حجت الاسلام و المسلمین کروبی که خداوند سلامتش بدارد، نامه ای نوشت و از بروز رخدادهایی در بازداشتگاهها گفت و حتی خود آقایان هم شهادت می دهند گفتن او از سر دلسوزی بوده است؛ از یک طرف آمدند و وقایع کهریزک را پذیرفتند و حتی دستور به برخورد با بانیان آن قضیه داده شد و از طرفی برخوردهایی را با آن شیخ مظلوم و یا آقای مهندس موسوی و همسرشان کردند که نتیجه اش وضعیت کنونی آنهاست که دعا می کنیم هرچه سریعتر رفع شود و این عزیزان به شرایط طبیعی و عادی بازگردند.


پیش از حصر غیرقانونی مهدی کروبی،هنگامی که آیت الله بیات به قصد دیدار با مهدی کروبی به منزل ایشان مراجعت نمود که.بیش از ده نفراز نیروهای امنیتی با استقرار در برابر منزل مهدی کروبی از ورود آیت الله بیات به منزل ایشان جلوگیری کردند.


فاطمه کروبی سال گذشته از بیماری مهدی کروبی خبر داده و گفته بود که وی مدت‌های طولانی است که حتی از هوای آزاد نیز محروم است و دچار مشکل تنفسی شده است.


به گفته وی به دلیل مشکل به وجود آمده در ایام حصر دستگاه اکسیژن برای مهدی کروبی تهیه شده که در صورت نیاز از آن استفاده کنند.


تاکنون بارها از سوی خانواده کروبی اعلام شده که نه تنها کل هزینه و خرج‌های زندانی شدن کروبی با خودش بوده که حتی مجبور شده است مخارج ساختمانی را که بر آنها تحمیل شده از قبیل حصار و نرده کشی را نیز بپردازد.