جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شنیداری - سخنان محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در مجلس

Posted: 04 Feb 2013 08:23 AM PST

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی خبر داد: مرگ ۴۴۹ نفر بر اثر مصرف برنج آلوده طی ۹ ماه

Posted: 04 Feb 2013 05:33 AM PST

جرس: رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۴۴۹ نفر بر اثر مصرف برنج آلوده در ایران طی ۹ ماه گذشته خبر داد.

 

محمود خدادوست، به سایت «تسنیم» گفته علت مرگ ۲۴۵ مرد و ۲۰۴ نفر زن طی این مدت مصرف برنج آلوده به «قرص برنج» بوده است.

به گزارش دیگربان، وی افزوده از این قرص وارداتی از هند در انبار‌ها برای جلوگیری از «شته‌زدگی» برنج استفاده شده و هر قرص قادر به از بین بردن هزاران شته است.


به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی این قرص مولد «گاز فسفید» است که استفاده از آن منجر به آلوده شدن برخی انبار‌های برنج شده است.

وی افزوده «در ۹ ماهه امسال بیشترین تعداد مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان تهران و سپس در گیلان، مازندران و لرستان ثبت شده است.»

در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ در ایران هزار و ۳۱۱ نفر به علت مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست که برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبارشده یا دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک‌زدگی آن‌ها استفاده می‌شود.

این قرض بر اثر تماس با رطوبت، گاز خطرناکی تولید می‌کند که علت اصلی سمی‌بودن این ماده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از خودکشی با قرص برنج در ایران منتشر شده٬ اما اعلام مرگ ۴۴۹ نفر بر اثر استفاده از برنج‌های آلوده به این قرص آن‌هم طی ۹ ماه در نوع خود کم‌سابقه است.

خبر قربانی شدن این تعداد از افراد بر اثر مصرف برنج آلوده در شرایطی منتشر می‌شود که بازار برنج در ایران ملتهب است و اعتراض‌ها نسبت به کمبود این ماده غذایی روز به روز گسترده‌تر می‌شود.


 

بصیرتکده مجلس

Posted: 04 Feb 2013 05:23 AM PST

محمد نوری زاد
ای بابصیرتان مجلس ودولت وسپاه ودستگاه قضا وبیت رهبری، ما همچنان چشم براه قسمت های بعدی این نمایش پُربصیرتیم


دیروز دربصیرتکده ی مجلس، هواداران ونمایندگان ومنتخبان ومنتسبان ومنتصبان رهبرِبصیرت شناسِ ما، هرچه کاسه بشقابِ بصیرت بود بالا بردند وبرسرحریف بی بصیرت شکستند. دراستیضاح وزیرِ قبلاً بصیر، نمایندگان حتماً بصیر، تا توانستند برسراو وبرسرمالیخولیای ملی ما بصیرت باریدند تا تکلیف بی بصیرتی هردو را یکسره روشن کنند.

دیروزصحن علنی مجلس، صحنه ی ترکیدنِ بغضِ فروخورده ی بصیرتِ دربند بود. این یکی نوار بصیرت پخش می کرد و پرده ی بی بصیرتان را می درید وآن یکی فیلم ازبصیرت پردازیِ خود پخش می کرد تا گلوی طرفِ بی بصیرخود را درحلقه ی بصیرت خود به تنگ آورد. خلاصه دیروز مجلس بصیرما برای نخستین باربوی حتماً خوش بصیرت را منتشرکرد تا به گمان خود مردمان هاج وواج بی بصیر از التذات آن محظوظ شوند. واین البته کم بصیرت نبوده ونیست.

بهمین خاطرما محکومین بالفطره به بی بصیرتی، که احتمالاً قبلاً جزیی ازامت شهید پروربوده ایم ودرمحدوده ی بصیرت زیست می کرده ایم وبعداً توسط رهبربصیرو بصیرت شناسمان شناسایی شدیم وانگِ بی بصیرتی برپیشانی خودمان ونسل اندرنسلمان نشسته است، اعلام می داریم: ای با بصیرتان مجلس ودولت وسپاه ودستگاه قضا وبیت رهبری، ما همچنان چشم براه قسمت های بعدی این نمایش پُربصیرتیم. چرا که درراه بصیرت افزایی ِ مردم بصیرت محتاج، این بارش بصیرت شما می تواند به ترمیم بی بصیرتی مردم ازیکطرف، وتکمیل بصیرت آنانی که بصیرتشان کامل نیست منجرشود.

ازشوخی گذشته شما بصیرتکده ای را مجسم کنیم که درآن رهبرپشت تریبون ایستاده وفیلم پخش می کند، ودرمخالفت با او: سپاه پشت تریبون ایستاده وفیلم پخش می کند. پشت بندش، ازیک طرف شیخ صادق لاریجانی وشیخ حسین طائب وشیخ محسن اژه ای وشیخ علی فلاحیان وشیخ روح الله حسینیان وشیخ مصطفی پورمحمدی وشیخ صادق خلخالی پشت تریبون ایستاده اندو فیلم پخش می کنند، و ازطرف دیگر زندانیان وشکنجه شدگان وغارت شدگان وکشته شدگان پشت تریبون ایستاده اند وفیلم پخش می کنند. بصیرت واقعی آنجاست. درپیشگاه عدل خدای بصیر. وگرنه هرکه با هرتکان لب، می تواند خود را اهل بصیرت جابزند وکل فحوای بصیرت را برای خود بلوکه کند، ودیگران را – هرکه هستند – ازگردونه ی بصیرت بدوراندازد. ای وای از: یوم تبلی السرائر! 


منبع: وبلاگ نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


مهسا امرآبادی به زندان بازگشت

Posted: 04 Feb 2013 05:02 AM PST

جرس: مهسا امرآبادی، روزنامه نگار و فعال مطبوعاتیِ حامی جنبش سبز، ساعاتی پیش با عدم موافقت با تمدید مرخصی به زندان اوین بازگشت.


به گزارش جرس، مهسا و مسعود باستانی دو زوج روزنامه نگاری هستند که بعد از پیگیری های فراوان اوایل بهمن ماه سال جاری از زندان به مرخصی آمدند. مهسا امرآبادی پس از ده ماه حبس روز اول بهمن ماه به مرخصی آمد اما مرخصی او با مخالفت دادستان تمدید نشد.


این اولین بار پس نزدیک به چهار سال بود که این دو زوج جوان توانستند چند روزی را در کنار هم بگذرانند اما بطور ناگهانی مرخصی مهسا امرآبادی همزمان با بازداشت روزنامه نگاران لغو شد. این در حالی است که با تمدید مرخصی زندانیانی که به تازگی به مرخصی آمده اند موافقت شده است.


مهسا امرآبادی، در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و بیش از ۶۰ روز را در زندان به‌سر برد. برای بار دوم در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت شد که پیش از عید نوروز ۱۳۹۰ آزاد شد.


امرآبادی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده و ۲۲ اردیبهشت سال جاری برای اجرای حکم خود به زندان اوین رفت.


روزنامه نگاران بازداشتی هفته گذشته، از دوستان مهسا امرآبادی بودند و این روزنامه نگار اصلاح طلب در صفحه فیس بوک خود نسبت به این بازداشت ها ابراز تاسف و ناراحتی کرده بود.


گفتنی است، فشار بر روزنامه نگاران طی هفته های گذشته شدت گرفته است و روزنامه نگاران جوان بیشتر نوک تیز این حملات قرار دارند.


 

واردات پنجاه میلیون دلار قطعات هواپیما از چین و امارات توسط ایران

Posted: 04 Feb 2013 05:02 AM PST

جرس: با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، آمار و ارقام گزارش شده از پایگاه خبری اتاق بازرگانی نشان می‌دهد تنها در شش ماه نخست سال 1391 نزدیک به 50 میلیون دلار قطعات هواپیما از دو کشور چین و امارات واراد ایران شده است.

 

به گزارش جرس، این قطعات شامل «موتورهای پیستونی و قطعات یدکی»، «وسایل الکترونیکی ناوبری»، «انواع تایر، لاستیک و روکش»، «شیشه ایمنی هواپیما و فضاپیما»، «صافی های هوای ورودی برای موتورهای درون سوز»، «صافی های هوای ورودی برای موتورهای درون سوز» و «انواع سیم» می‌شود.


از این 50 میلیون دلار بیش از 40 میلیون دلار آن سهم امارات و حدود 9 میلیون دلار سهم واردات از چین است.


از سوی دیگر گزارش‌های غیر رسمی حکایت از آن دارد که بخش عمده‌ای از قطعات هواپیمای مورد نیاز ناوگان هوایی ایران در بازار سیاه خریداری می‌شود که با افزایش نرخ دلار تا سه برابر قیمت پایه می‌رسد.


گرچه ورود قطعات هواپیماهای روسی همچون ایلوشین، توپولوف و آنتونوف و جنگنده‌هایی سوخو و هلیکوپتر میل از مرزهای شمالی و از طریق دریای خزر به صورت قاچاق میسر است، اما قطعات هواپیماهای ساخت کمپانیهای غربی همچون ایرباس و بوئینگ و همینطور قطعات مورد نیاز هواپیماهای اف-4، اف-5 و اف-14 توسط دلالان نظامی و از طریق دوبی و مرزهای آبی خلیج‌فارس وارد ایران می شود.


بیشترین کمبودهای ناوگان هواپیمایی ایران «موتور» و «ابزار الکترونیکی ناوبری» است و آنچه از طریق قاچاق وارد یا توسط امارات و چین وارد ایران می شود کفاف نیاز صنعت هواپیمایی جمهوری اسلامی را نمی‌دهد.

 

انتقادهای شديد از معاذ الخطيب به دليل مذاکره با همپيمانان بشار اسد

Posted: 04 Feb 2013 04:39 AM PST

جرس: معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملی نيروهای مخالف حکومت سوريه، يکشنبه ۱۵ بهمن از آلمان به مقر ائتلاف در قاهره بازگشت تا درباره تصميم خود برای مذاکره با روسيه و ايران، دو پشتيبان اصلی نظام بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، توضيحاتی ارائه دهد.

 

وزرای امور خارجه روسيه و ايران و جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا، اعلام آمادگی الخطيب برای گفت‌و‌گو با حکومت سوريه را گامی بزرگ در مسير حل و فصل بحران اين کشور عنوان کردند؛ بحرانی که نزديک به دو سال از آغاز آن می‌گذرد.

به گزارش رادیو فردا به نقل از رويترز، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران يکشنبه گفت: «چنانچه بخواهيم خونريزی‌ها را متوقف کنيم، نبايد به سرزنش يکديگر ادامه دهيم.» او همچنين ضمن استقبال از آمادگی الخطيب برای گفت‌و‌گو با نظام سوريه، برای ادامه گفت‌و‌گو با اپوزيسيون سوريه ابراز آمادگی کرد.

خبرگزاری ايتارتاس هم به نقل از سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گزارش داده که درباره اعلام آمادگی الخطيب گفته است: «اين گام بسيارم مهمی است چرا که ائتلاف برپايه مخالفت با هرگونه گفت‌و‌گو با نظام اسد شکل گرفته است

روسيه و چين تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب برای افزايش فشار بر حکومت بشار اسد در شورای امنيت سازمان ملل متحد را وتو کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوريه هم گزارش داده است که بشار اسد يکشنبه با سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران ديدار و گفت‌و‌گو کرده است. در اين ديدار اسد گفته است که سوريه «قادر است با هر تجاوزی مقابله کند» و همچنين «می‌تواند با چالش‌های پيش رو و هرگونه تجاوزی که ملت سوريه را هدف قرار داده، روبرو شود

در اين زمينه اسد به حمله هوايی که هفته گذشته يکی از پايگاه‌های تحقيقات نظامی در نزديکی دمشق را هدف قرار داد، اشاره کرده است. دولت سوريه اسرائيل را متهم به انجام اين حمله کرده است.

سياستمدارانی از آمريکا، اروپا و خاورميانه که در نشست امنيتی مونيخ آلمان حاضر بودند، از آنچه «شجاعت» الخطيب در خاطر اعلام آمادگی برای گفت‌و‌گو با نظام اسد ناميدند، تمجيد کردند. اما به احتمال زياد الخطيب با انتقادهای تندی از سوی رهبران ائتلاف ملی که در قاهره مقيم هستند روبرو خواهد شد.

معاذ الخطيب چند روز پيش در صفحه فيس بوک خود نوشته بود در صورت آزادی ۱۶۰ هزار زندانی سياسی در سوريه و تمديد گذرنامه‌های شهروندان سوری در خارج از کشور توسط سفارتخانه‌ها، آماده است که با نمايندگان نظام بشار اسد گفت‌و‌گو کند. او همچنين در مونيخ گفت تنها با شخصيت هايی گفت و گو خواهد کرد که دستشان به خون سوری ها آغشته نباشد.

يکی از نزديکان الخطیب در دفتر سياسی ائتلاف ملی اپوزيسيون سوريه به خبرگزاری رويترز گفته است: «او يک توفان سياسی به پا کرده است. ديدار با وزير امور خارجه ايران ضروری نبود زيرا به هيچ وجه فايده‌ای ندارد. ايران به طور کامل از اسد پشتيبانی می‌کند. شايد با وزير امور خارجه سوريه هم ديدار کرده باشد

الخطيب به عنوان سدی در مقابله نيروهای سلفی به شمار می‌آيد که اکنون نقشی برجسته در ميان مخالفان مسلح ايفا می‌کنند. او با پشتيبانی از سوی گروه اخوان المسلمين سوريه و شماری ديگر از گروه‌های اپوزيسيون، به عنوان رئيس ائتلاف ملی برگزيده شده است.

يکی از اعضای برجسته ائتلاف ملی سوريه که خواسته نامش فاش نشود هم به خبرگزاری رويترز گفته است: «سخنان صالحی و لاوروف پس از ديدار با الخطيب نشانگر آن است که هيچ کدام از آن‌ها موضع خود را تغيير نداده و همچنان از اسد پشتيبانی می‌کنند

صالحی در کنفرانس مونيخ، راه حل بحران سوريه را برگزاری انتخابات در اين کشور دانست. او اما از ضرورت کناره گيری بشار اسد سخنی به ميان نياورد.

در کنفرانس مونيخ همچنين حمد بن جاسم آل ثانی ، نخست وزير و وزير امور خارجه قطر و جان مک کين سناتور آمريکايی، نسبت به بی‌توجهی جامعه جهانی به بحران سوريه ابراز ناخرسندی کردند.

حمد بن جاسم شورای امنيت سازمان ملل متحد را مسئول ادامه بحران و خونريزی‌ها در اين کشور دانست.

البته يک منبع روس در مصاحبه با خبرگزاری رويترز، مذاکرات الخطيب با لاوروف را اقدامی «روتين» ‌ توصيف کرد.

اين منبع خاطرنشان کرد که در اين ديدار «طرح‌های خود را ارائه داديم و سخنان الخطيب را فرصتی برای گفت‌و‌گو با نظام اسد دانستيم. اما اين مساله تا چه اندازه واقعی خواهد بود، دشوار می‌توان در اين باره گمانه زنی کرد

در همين زمينه، فواز تتلو يکی از شخصيت‌های اپوزيسيون سوريه گفته است که الخطيب دست به يک ماجراجويی حساب زده برای فشار بر بشار اسد زد.

او در عين حال گفت که نظام بشار اسد نمی‌تواند پيش شرط‌ها را عملی کند و اين نظام در ‌‌نهايت سرنگون خواهد شد.

او ادامه داد که روسيه و ايران استفاده از طرح الخطيب را به شکلی منفی آغاز کردند و نظام و همپيمانانش تلاش می‌کنند از ديدار‌ها و مذاکرات الخطيب به عنوان فرصتی اضافه برای از ميان بردن اپوزيسيون يا تضعيف آن استفاده کنند.

الخطيب در پاسخ به سوال رويترز درباره اينکه آيا طرحش نشانگر ضعف مخالفان يا ناتوانی مخالفان مسلح در پيشروی نيست؟ گفت: «روحيه مخالفان مسلح بالا است و همه روز دست به پيشروی می‌زنند

فشار بر صالح مرادی و کسری نوری برای تایید سلامت جسمی خود

Posted: 04 Feb 2013 04:39 AM PST

جرس: ماموران امنیتی و مسئولان زندان عادل آباد شیراز، آقایان صالح مرادی و کسری نوری را مجبور به امضا نامه‌ای مبنی بر برخورداری از سلامتی کامل جسمی و عدم نیاز به هرگونه مداوا و رسیدگی کرده‌اند.


به گزارش مجذوبان نور؛ آقای مظفری رئیس زندان عادل آباد شیراز هفته‌ی گذشته با صالح مرادی و کسری نوری از دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، که نزدیک به ۲۰ روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، دیدار و در مورد موضوع اعتصاب غذا گفت و گو کرد که در آن از احتمال دخالت ماموران اطلاعات در روزهای آینده خبر داد است، پس از این دیدار، صبح دیروز یکشنبه نیز عده‌ای از ماموران امنیتی و مسئولین زندان این دو درویش را با وجود وضیعت جسمی ضعیف مجبور به انگشت زدن نامه‌ای کردند که مضمون آن حاکی از سلامتی کامل جسمی آنها و عدم نیاز به مداوا و رسیدگی کامل درمانی-بهداشتی در زندان بود.


اعتصاب غذای صالح مرادی و کسری نوری از دراویش زندانی در حالی وارد بیستمین روز خود می‌شود که کاهش وزن و سرگیجه‌ی آنها شدت زیادی یافته است به طوری که هم اکنون در انجام کاری‌های شخصی خود دچار مشکل هستند در همین رابطه خانواده این دراویش زندانی با بیان اینکه ادامه این روند ممکن است باعث بروز صدمات جبران ناپذیری شود، اعلام کرده‌اند در صورت بروز هر اتفاقی مسئولین باید پاسخ گو باشند و اخطار داده‌اند که در صورت عدم رسیدگی و مداوای به موقعه‌ی این دو درویش به ویژه صالح مرادی سکوت خود را خواهند شکست.


این دو درویش و زندانی عقیدتی در اعتراض به انتقال "وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور" به سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند و خواهان برگرداندن "وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور" به بند عمومی زندان اوین هستند و همچنین از وضعیت جسمی نامناسب حمید مرادی و مصطفی دانشجو ابراز نگرانی کرده اند.


در همین راستا خانواده‌های دراویش زندانی به مجذوبان نور گفته‌اند که در صورت بروز هر گونه اتفاقی برای دراویش زندانی در شیراز و تهران، مسئولیت آن بر عهده‌ی مسئولانی که دستور انتقال آنها را به ۲۰۹ و ۲۴۰ صادر کرده‌اند.


این دراویش گنابادی ماههاست که در زندان عادل آباد شیراز محبوس هستند و هنوز حکم قطعی دریافت نکرده‌اند.

این دو درویش به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه مجذوبان و همچنین مصاحبه با رسانه‌های بیگانه،اقدام علیه نظام، در زندان عادل آباد شیراز زندانی‌اند و پرونده آنها در دادگاه انقلاب شیراز پس از گذشت ۱۶ ماه همچنان در حال رسیدگی است.

 

یکی از قضات عالی: ضبط بدون اطلاع صدای افراد، غیرقانونی است

Posted: 04 Feb 2013 04:00 AM PST

جرس: یک قاضی دیوانعالی کشور با غیرقانونی دانستن ضبط یک مکالمه خصوصی در دفتر یکی از مسئولان دولتی گفت: مسئولین برای افشای فساد باید مسیرقانونی را طی کنند.

 

بهرام بهرامی در گفتگو با مهر گفت: اولا باید بگویم که رد وبدل گفته های دیروز در صحن علنی مجلس شخصیت هر دو قوه را در نظر مردم کاهش داد چرا که ما امروز در برهه ای از زمان هستیم که به آن جنگ اقتصادی می گویند و در شرایط جنگی بیان اینگونه موارد درست نیست.وی افزود: مساله تامین اجتماعی در طبقه بندی های ضروریات کشور در مرحله 4 یا 5 قراردارد ولی این موضوع آنچنان پررنگ شد که نتیجه آن اتفاقاتی شد که همه گوش دادند.این قاضی اسبق دیوانعالی کشور با اشاره به بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری به مسئولان عالی نظام اظهار داشت: اگر رهبری فصل الخطاب است باید همه به فرامین ایشان گوش دهند.

 

بهرامی به فیلم پخش شده و صدای عنوان شده در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: اصلا باید ببینیم که اقدام ضبط صدا و فیلم در محفل خصوص قانونی است یا خیر.این در حالی است که قانون این اجازه را نداده و حتی قاضی دادگاه هم نمی تواند دستور ضبط مکالمات یا صدا را صادر کند مگر در شرایط خاص که آن را هم قانون تعیین کرده است.
 

نجفی: افرادی که برخلاف سازوکار اصلاح‌طلبان کاندیدا شده‌اند اصلاح‌طلب نیستند

Posted: 04 Feb 2013 04:00 AM PST

جرس: یک عضو ارشد حزب کارگزاران با اشاره به تلاش اصلا‌ح‌طلبان برای رسیدن به کاندیدای واحد برای حضور در انتخابات گفت: به هیچ عنوان نمی توان تصور حضور چند کاندیدا از سوی اصلاح طلبان را داشت و آنهایی که بر خلاف این ساز و کار و با عنوان اصلاح طلب وارد شوند قطعاً اصلاح طلب نخواهند بود.

  
محمد علی نجفی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیدا خواهید شد یا خیر، اظهار کرد: فعلاً که تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است چون بنده و سایر اصلاح طلبانی که در حال رایزنی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستیم.هر تصمیمی بگیریم در چارچوب تصمیم جمعی اصلاح طلبان خواهد بود.
 
اصلاح طلبان وارد مصادیق نشده اند
وی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در حال حاضر مشغول بررسی چه موضوعاتی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری هستند، افزود: در حال حاضر اصلاح طلبان کلیات مسایل مربوط به انتخابات را بررسی می کنند و هنوز وارد مصادیق نشده اند.این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این که تا کنون هیچ صحبتی در خصوص کاندیداهای احتمالی اصلاح طلب و حضور وی در انتخابات نشده است، تصریح کرد: البته صحبت هایی شده و یک سری از افراد که اکثراً نام آنها برای کاندیداتوری در انتخابات مطرح است اسم برده شده اند، اما هنوز موضوع به بررسی مصادیق نرسیده است.
 
کاندیداهای نهایی اصلاح طلبان مشخص نیست
 
وی در پاسخ به این سوال که تعداد کاندیداهایی که در نهایت قرار است از سوی اصلاح طلبان درباره آنها بحث و تصمیم گیری شود مشخص شده یا خیر، گفت: این موضوع هنوز مشخص نیست چرا که افراد مختلفی تاکنون مطرح شده اند ولی هنوز هیچ تصمیمی در خصوص گزینه نهایی و ساز و کارهای انتخاب گرفته نشده است.نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرش در ارتباط با اصلاح طلبانی که آمادگی خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام کرده اند چیست، ادامه داد: نظر خاصی درباره این دوستان ندارم چرا که در حقیقت ابتدا باید اصلاح طلبان به تصمیم نهایی در خصوص چگونگی حضور و چگونگی انتخاب کاندیدای نهایی خود برسند و سپس می توان در این خصوص اظهار نظر کرد.
 
کاندیداهای فعلی که اعلام آمادگی کرده اند، مورد نظر اصلاح طلبان نیستند
 
وی تاکید کرد که نمی توان گفت دوستانی که در حال حاضر کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام کرده اند کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان هستند.عضو شورای شهر تهران افزود: اصلاح طلبان قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری آینده با یک استراتژی و یک کاندیدای واحد وارد عرصه خواهند شد.
 
آنهایی که اصلاح طلب نیستند
 
وی اضافه کرد: به هیچ عنوان نمی توان تصور حضور چند کاندیدا از سوی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را داشت و آنهایی که بر خلاف این ساز و کار و با عنوان اصلاح طلب وارد شوند قطعاً اصلاح طلب نخواهند بود.نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این که از شما به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده نام برده می شود، اگر خروجی تصمیم گیری نهایی باشید آمادگی کاندیداتوری دارید یا خیر؟ گفت: آن موقع باید روی موضوع کاندیداتوری به صورت جدی فکر کنم؛ چرا که هنوز تصمیم جدی در این خصوص نگرفته ام.

چون نیک نظر کرد، پر خویش در آن دید

Posted: 04 Feb 2013 03:08 AM PST

طاها پارسا
حاکمان روزی سپر اخلاق به دست می گیرند که شمشمیر قدرتشان کند شده است


۱-در ایران این باور عمومی و نادرست وجود دارد که سیاست با اخلاق میانه‌ای ندارد. حقیقت این است که این "قدرت" است که با اخلاق سر ناسازگاری ( نه تضاد) دارد و نه سیاست. اما در ایران چون حاکمان و سیاستمداران اغلب از قدرتی برخوردار می شوند که مهار ناپذیر است و این قدرت مجالی برای اخلاق باقی نمی گذارد گمان می رود که هر کس سیاست پیشه گرفت اخلاق را نیز تعطیل می کند و یا باید تعطیل کند.
 

۲- دیروز مجلس بر سر احمدی نژاد و لاریجانی هوار شد و فرو ریخت."هویت" شان یکی بود. هر دو این کاره بودند. بداخلاقی کردند. تهمت زدند و آبرو ریزی کردند. هردو بازنده بودند. حکایت این دو سران قوای جمهوری اسلامی، حکایت مردی درویشی است که چون خانه ی فرسوده اش بر سر او فرو ریخت، فریاد برآورد که چرا خبردارم نکردی تا زن و بچه‌ام را از آن خارج کنم  که زیر آوار نمانند؛ غافل از آنکه ترک های دیوار به صد دهان و زبان او را خبر کرده بودند و او گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن نداشت.
 

۳- آنچه دیروز در مجلس شورای اسلامی گذشت، هرآنچه امروز محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی گفتند و شنیدند، در محتوا چیز جدیدی نبود. تفاوت تنها در مکان بود و ابعاد خبری آن.
دست کم خیلی‌ها بر این باورند و خیلی‌ها در این چند سال گفته اند و نوشته اند که از این دولت و مجلس یکدست و یک خلق و یک خو، خیری نصیب کشور و ملت نخواهد شد. دعوای دیروز این دو نفر در صحن علنی مجلس، تنها چشمه‌ای از حکومت در غیاب مردم است. تهمت‌ها و توهین‌ها و افشاگری‌های متقابل احمدی نژاد و لاریجانی، تنها گوشه‌ای از فسادی است که بدون وجود آزادی می تواند دامن گیر هر قدرتی شود و بی‌اخلاقی و بداخلاقی‌های رسمی در صحن علنی مجلس، نمود عینی بی‌قانونی است وسرچشمه ی همه ی اینها قدرت مطلقه است.
در حالی که چند ساعت از این دعوا نگذشته ست، عرصه ی بسیاری از رسانه‌ها پر شده است از تذکر‌ها و طعنه و کنایه‌ها به اصولگرایان و دولت و مجلس برخاسته از آنان. طعنه‌ها و کنایه هایی که صد البته حاوی وحامل سخنان حقی است که بارها و بارها گفته شده اند و ناشنیده مانده اند. سخنانی که حتی اگر نصفی از آنان هم مسموع می افتاد کار به اینجا و به امروز نمی کشید.
باید منصف بود.از ۲۲ بهمن ۵۷ تا به امروز، کم نیستند منتقدان و مخالفانی که جمهوری اسلامی را به فرو غلطیدن در دامن قدرت مطلقه زنهار می دهند . پس از سه دهه آش چنان شور شده است که حسین شریعتمداری هم غیر اخلاقی بودن رفتارهای سران نظام را تشخیص می دهد و در حالی که به عادت و ادب کیهانی خویش آنها را "فلان فلان شده‌ها !" می خواند، اقرار می کند که "اقدام رئيس جمهور در ايراد اتهام به برادر رئيس مجلس اقدامي غير اخلاقي، غير عقلاني و نوعي تحريف صورت مسئله است. "

۴-به نظرم اشاره به غیر اخلاقی بودن آنچه در مجلس گذشت، تکرار مکرراتی است که بارها و بارها گفته شده است. مشکل این جاست که حاکمان و سیاستمداران و حتی در بسیاری از اوقات روشنفکرانمان نیز تاخیر دارند! همیشه وقتی اقرار می کنند که کار از کار گذشته است. روزی سپر اخلاق به دست می گیرند که شمشمیر قدرتشان کند شده است. مادامی که تهیه کننده برنامه ی هویت به چنین وضعی می افتد، بی‌شک احمدی نژاد هم روزگاری به شنود سخنانش اعتراض خواهد کرد و از توهین و تهمت تبری خواهد جست و برای نصیحت به دیگران احادیث قدسی خواهد خواند.
 

۵-آنچه در مجلس گذشت، تنها برای عقب مانده‌ها و در قدرت مانده هایی چون حسین شریعتمداری نخستین جلوه ی بی‌اخلاقی و بد اخلاقی حاکمان ایران زمین است . سالهاست مردم عادی روزانه به دیدن این صحنه‌های زشت و هتاکانه عادت کرده اند. غیر قابل پیش بینی بودن رفتار مردم در گلوگاههای انتخاباتی، شاهد روشنی بر این ادعاست. وقتی علی لاریجانی به احمدی نژاد گفت مردم شخصیت شما را شناختند، درست آن بود که بگوید من هم امروز مانند مردم شخصیت شما را شناختم.

باید امیدوار بود که دیگرحاکمان و در راس آنها رهبری جمهوری اسلامی، نه تنها محمود احمدی نژاد بلکه حاکمیت یکدست و حکومت کردن در غیاب مردم و قانون را  بشناسند و پیش از آنکه این خانه بر سرآنها و ساکنانش هوار شود اقرار کنند و رفتارشان را تغییر دهند. فرصتی باقی نمانده است. 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.