جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سیاست خارجی درون کمربندی واشنگتن

Posted: 27 Feb 2013 06:06 AM PST

راجر کوهن ١٨ فوری ٢٠١٣
"اگر بگوییم که سیاست خارجی آمریکا کاملا تابع معذورات تاکتیکی سیاست داخلی آن است، غلو نکرده ایم." 

این موضعگیری قاطعانه ولی نصر است که دو سال در دولت اوباما شاغل بوده و متعاقبا به ریاست دانشکده مطالعات عالی بین المللی دانشگاه جانز هاپکینز منصوب شد. وی در کتابی تحت عنوان " کشورقابل چشم پوشی" که قرار است در ماه آوریل منتشر گردد ، تصویری ویران کننده از سیاست خارجی در دوره اول دولت اوباما را به نمایش می گذارد، سیاست خارجی ای که غالبا از گزینه های سخت دیپلماسی واقعی پرهیز کرد، بسیاری از مواقع در امور جزئی و کم اهمیت غوطه ور شد و توسط "باند کوچکی از مشاوران کم تجربه کاخ سفید"کنترل می شد.

نصر یکی از مورد احترام ترین متخصصین آمریکایی امورخا ورمیانه است که در سمت مشاور ارشد ریچارد هولبروک نماینده ویژه اوباما در افغانستان و پاکستان تا دسامبر ٢٠١٠، قبل از فوت نامبرده، خدمت کرد. نصر از آن منظر و سپس به عنوان یک نا ظر نزدیک به این جمعبندی توأم با اکراه رسید که هدف عمده سیاست های اوباما " نه اتخاذ تصمیم های استراتژیک، بلکه تنها کسب رضایت افکار عمومی است."

در این تعریف، سیاست خارجی اوباما در دور اول با موفقیت روبرو شد و او مجددا انتخاب شد. آمریکاییان مایل بودند که از مشارکت در جنگ های بزرگ خلاصی یافته و در امور جهانی کمتر دخیل شوند. اوباما کم و بیش در این زمینه موفق بود، ولیکن بهای آن زیاد و همراه با از دست دادن فرصت ها بوده است.

کتاب " کشور قابل چشم پوشی" همزمان با شروع کار جان کری در سمت جدید وزیر خارجه شامل مطالب خواندنی مهمی است. این کتاب بر دوری از هنر دیپلماسی(با همه بد و بستان های دردناکش) و تمایل به سمت سیاست خارجی ای که توسط پنتاگون، آژانس های اطلاعاتی و محاسبات سیاسی کوتاه مدت هدایت شده، انگشت می گذارد. این کتاب رئیس جمهور را در قبال انجام حرکت های مارپیچی اش از کابل تا اورشلیم مسئول قلمداد می کند.

کتاب مذکور نشان می دهد که چگونه نقش وزارت خارجه کاهش یافته بود: نصر از قول دریا سالار مایک مولن رئیس اسبق ستاد مشترک می نویسد که وی به او گفته که "باور نکردنی است که تا چه اندازه هیلاری کلینتون از کاخ سفید حمایت اندکی دریافت کرد. آن ها می خواهند همه چیز را کنترل کنند." همچنین تصویر مجاب کننده ای از افول آمریکاییان را نشان می دهد که کمتر به دلیل ظهور غیر قابل اجتناب دیگر قدرت ها است، بلکه بیشتر در اثر "تناقضاتی" ایجاد شده که در مورد رهبری ما شک و شبهه ایجاد کرده است."

در هیچ جا به اندازه افغانستان این تناقض یا عدم ثبات مشخص تر نبوده است. اوباما با اعزام ده ها هزار سرباز مایل بوده که نشان دهد که ترسو نیست و بعد تاریخی را برای خروج سربازان تعیین کرد که نشان دهد جنگ افروز نیست. در حالی که سربازانی در این مدت کشته شدند و تعداد اندکی به این امر توجه کردند.

او هولبروک را به عنوان نماینده خود منصوب کرد و از آن طرف مطمئن شد که "او هیچگاه قدرت انجام دیپلماسی را ندارد." پیام اوباما به حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان چنین بود:" نماینده ویژه مرا نادیده بگیرید." نصر نوشت تلاش های کاخ سفید بر علیه هولبروک "یک نمایش مضحکی بود. هولبروک در کنفرانس ویدویی اوباما با کرزای حضور نداشت و جزء همراهان اوباما در سفرش به افغانستان نیز نبود."

به نظر می رسد کاخ سفید "درعوض اتخاذ سیاست صحیح علاقه بیشتری به برکناری هولبروک داشت." توجه به امور خرد و ناچیز به طرز قابل توجهی به چشم می خورد. " کاخ سفید پرونده ای از خلاف های هولبروک را نگهداری می کرد و کلینتون نیز پوشه ای از اقدامات خشن دفتر امور افغانستان و پاکستان کاخ سفید علیه هولبروک را نگاه داری می کرد."

در این مسیر دیپلماسی از بین رفت. از انجام مذاکرات جدی با طالبان و دخیل کردن ایران در آینده افغانستان، اقدامات بی باکانه ای که هزینه سیاسی داخلی داشتند، خوداری شد. استفاده از تجارت به عنوان پل ارتباطاتی توجه اندکی یافت.
جمعبندی نصر در مورد افغانستان آن است که "ما فقط نیروهای خودمان را بیرون خواهیم کشید و امیدواریم که یک دوره آرامش نسبی برقرار شود. یک فاصله زمانی منطقی بین خروج ما و فاجعه ای که متعاقبا به وقوع خواهند پیوست."
نصر متوجه شد در پاکستانی که هم دوست و هم دشمن، و بیش از حد هسته ای است، سیاست آمریکا بین تقابل توأم با استیصال و تلاش های نیم بندی برای تغییر رابطه از طریق تعامل در نوسان بود.

نصر نوشت : " حقیقت مهمی که وجود دارد آن است که طالبان به پاکستان در شکست هند در مشاجراتش در مورد افغانستان کمک کرد." امریکا هرگز نتوانست چنین معادله ای را تغییر دهد. کمک ها جهت ادامه حفاظت از سلاح های هسته ای و جذب قلب ها و افکار مردم به آن کشور سرازیر شد. ولی حملات هواپیماهای بدون خلبان هرگونه امکان تشکر و قدردانی طرف مقابل را از بین برد. طرح پیشنهادی "گفتگو های استراتژیک" به جایی نرسید. نصر گفت "پاکستان نمونه شکست سیاست های امریکا است. شکستی که ناشی از آن است که رئیس جمهور زمام سیاست خارجی را به پنتاگون و سازمان های اطلاعاتی داد."

در مورد ایران،نصر دمدمی مزاجی شدید اوباما در ارتباط باهرگونه تلاش برای انجام توافقی در مسائل هسته ای را ترسیم می کند. او می نویسد: " فشار خود تبدیل به هدف شده است."انتخاب مسیر دوگانه اعمال فزاینده سخت ترین نوع تحریم ها همزمان با تعامل دیپلماتیک، حتی"دوگانه هم نبود. این خط مشی تنها بر یک مسیر متکی بود و آن هم فشار بود." واقعیت این بود که "تعامل پوششی برای اجرای عملیات خرابکارانه ، فشار اقتصادی و جنگ سایبری بود."

فرصت ها برای اجرای گام به گام فعالیت های دیپلماتیک که در آن ایران اورانیوم با در صد تغلیظ پایین را در مقابل حذف تدریجی تحریم ها تحویل دهد، از دست رفتند. از تهران چه انتظاری می توان د اشت "پس از آن که مجموع سه دور مذاکرات دیپلماتیک برگزار شده و آمریکا تنها پذیرفته است که قطعات کوچک هواپیما های قدیمی را در مقابل کنار گذاردن برنامه هسته ای اش به آن کشور بدهد؟"

در مورد اسرائیل و فلسطین همانند ایران، اوباما با ایده های جدیدی آغاز کرد و سپس عقب نشینی کرد. وی تلاش کرد که از توسعه شهرک سازی اسرائیل جلوگیری کند. ولیکن وقتی که هزینه داخلی آن به نظر زیاد آمد،اوتسلیم شد. نتیجه دور شدن از مسیر بود.

"کشور قابل چشم پوشی" کتابی جسورانه است. پیام اصلی آن این است که : دیپلماسی سخت و هزینه بردار است.، درعین حال با کنار گذاردن آن هزینه ها بیشتر می شود.

منبع: نیویورک تایمز
 

انتقاد دوباره ابوالفضل قدیانی از رهبر جمهوری اسلامی: ضد انقلاب حاکم مستبد است نه من

Posted: 27 Feb 2013 05:30 AM PST

جرس: ابوالفضل قدیانی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، اول اسفند سال جاری جهت تفهیم اتهام برای ششمین پرونده ی خود با همان اتهام پرونده های قبلی، یعنی نگارش نامه های سرگشاده به رهبری، به بازپرسی مقدسی اوین احضار شده بود ضمن امتناع از پاسخگویی به سوالات بازپرس تاکید کرده است که ضد انقلاب کسانی هستند که کشور را به این روز انداخته اند.


به گزارش کلمه، “اجتماع و تبانی نا‌نوشته”، “نشر اکاذیب”، “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” چهار اتهام جدید این مبارز سیاسی پیش و پس از انقلاب است که به خاطر نگاشتن نامه‌های انتقادی به رهبری به وی تفهیم شده است.


بر اساس این گزارش این زندانی سیاسی در بازپرسی اعلام کرده که به دلیل نا‌مشروع و غیرقانونی دانستن دادگاه‌های امنیتی هیچ دفاعی از خود نخواهد کرد.


در این جلسه بازپرسی، بازپرس به این مبارز رژیم ستم شاهی گفت: چرا همسو با ضد انقلاب، خطاب به رهبری، وی را مستبد خوانده است. که وی با تاکید بر اینکه رهبری مستبد است و حکومتی استبدادی را اداره می‌کند، گفته است: “کسی که می‌گوید آقای خامنه‌ای مستبد است، ضد انقلاب نیست. کسی که با مدیریتش کشور را به اینجا رسانده، ضد انقلاب است. کسی که با حمایت از تقلب در انتخابات باعث روی کارآمدن آدم بی‌لیاقتی همچون احمدی‌نژاد و دلسردی دوستداران انقلاب شده است. کسی که دلسوزان نظام را به زنجیر و حبس و حصر کشیده و یا وادار به سکوتشان کرده، ضد انقلاب است.”


این زندانی سیاسی وقتی با پافشاری بازپرس برای نوشتن دفاعیاتش روبه رو شد خطاب به وی گفت: “مگر دفاعیات من تاثیری هم در محتویات کیفرخواست دارد؟ شما هم که در عمل بازجو هستید نه بازپرس. شما مطیع و گوش به فرمان نهادهای امنیتی هستید، چه کاری به دفاعیات من دارید؟‌‌ همان گونه که به شما دستور داده‌اند پرونده تشکیل داده و به دادگاه ارسال کنید.”


او همچنین افزود: “قضات دادگاه‌های امنیتی تبدیل به مزدوران نهادهای امنیتی شده‌اند پس به احضار امثال من نیازی وجود ندارد هر حکمی که به شما دستور داده‌اند صادر کنید.”


ابوالفضل قدیانی در انتها از امضای برگه‌های قضایی امتناع کرده و به زندان بازگشته است.


این فعال سیاسی که به طور غیر قانونی و بدون هیچ حکم قضایی به زندان قزل حصار تبعید شده است در حال حاضر به خاطر نارسایی قلبی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پارس بستری است.


ششمین پرونده ی ابوالفضل قدیانی به دلیل نگارش نامه هایی به رهبری از داخل زندان در شرایطی ادامه دارد که وی یک سال محکومیت خود را آذر ماه سال ۹۰ به پایان رسانده بود و همان زمان باید آزاد می شد.


وی اردیبهشت سال جاری، وقتی به شیوه ای فریب کارانه و به بهانه ی اعزام به بیمارستان و به دلیل انتشار نامه ۹ دی خطاب به رهبری، به دادگاه برده شده بود با اعلام این مطلب که دادگاه شما غیر قانونی است و تحمل زندان شما نیز تغییری در عقاید من ایجاد نخواهد کرد، به قاضی گفته بود: “بزرگترین مبلغ علیه جمهوری اسلامی آقای خامنه ای است. هم ایشان که در شهر قم مردم ایران را میکروب دانست. اوست که با عملکرد خود بزرگترین ضربه را به نظام وارد کرده است. اوست که کشور را ویران کرده و در دوران رهبری و مدیریتش دزدی ۳ هزار میلیاردی رخ داده اما به جای پذیرش اشتباهش در حمایت از دولت مستقر، از معترضین دزدی ۳ هزار میلیاری می خواهد که قضیه را کش ندهند.”


آقای قدیانی در آن زمان نیز بی‌اعتنا به حیرت و عصبانیت شدید قاضی مقیسه، جلسه دادگاه را به جلسه محاکمه متقابل دستگاه قضایی و مسئولان حاکمیت فعلی، و تریبونی برای اعتراض مجدد به عملکرد رهبری تبدیل کرده و گفته بود: این دادگاه غیر قانونی است، شما هم غیر قانونی و قانون شکن هستی و با برگزاری این دادگاه مرتکب فعل مجرمانه شده ای و مطمئن باش روزی به همین جهت محاکمه خواهی شد.”


وی ادامه داده بود که من ۵۰ سال عمر خود را مبارزه نکرده ام که امروز آقای خامنه ای این گونه با خودکامگی سلطنت کند. آیا امروز دستگاه قضایی که قاضی القضاتش خود را فرمان‌بر رهبری می داند، می تواند آقای خامنه ای را به دادگاه بیاورد و به شکایت من از او رسیدگی کند؟”


آقای قدیانی زندانی سیاسی ۶۷ ساله که در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود، از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب بوده که در دوران ستمشاهی نیز ۴ سال زندان و شکنجه را تحمل کرده است.

 

احتمال افزایش صد درصدی قیمت بلیت هواپیما در ایران

Posted: 27 Feb 2013 04:51 AM PST

جرس: رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در شرایط فعلی نرخ ارز، شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند هزینه‌های خود را جبران کنند، از عدم تعلق ارز مبادلاتی به شرکتهای هواپیمایی طی۶ ماه اخیر خبر داد.


عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: بعد از اینکه تخصیص ارز مرجع با بهای ۱۲۲۶ تومان به شرکتهای هواپیمایی از مردادماه سال جاری منتفی شد، دولت برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که ارز مبادلاتی با قیمت ۲۴۰۰ تومان خواهد داد ولی متاسفانه هنوز این ارز به ما تعلق نگرفته است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی برای هزینه‌های خود، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند تصریح کرد: حتی در این مدت نتوانستیم از اتاق مبادلات ارزی ارز دریافت کنیم، در شرایط فعلی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را کاهش داده‌اند که این موضوع باعث کاهش عرضه و تقاضا برای ناوگان حمل و نقل هوایی می‌شود.


وی ادامه داد: ما بار‌ها به بانک مرکزی مراجعه کردیم ولی هنوز نتوانستیم این ارز را دریافت کنیم که این امر باعث ضرر هزار میلیارد یورویی به ایرلاین‌ها شده است تا جایی که ما برای جبران این ضرر اعلام کردیم که شرکت نفت، هواپیماهای ما را به جای بدهی خود بردارد.


موسوی در ادامه سخنان خود پرداخت یارانه از سوی دولت را برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما ضروری دانست و گفت: اگر دولت به ایرلاین‌ها یارانه ندهد چاره‌ای جز افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم داشت، همچنین که افزایش کمتر از ۱۰۰ در صد برای قیمت بلیت هواپیما علاوه بر اینکه برای شرکت‌های هواپیمایی سودی ندارد باعث ضرر آن‌ها نیز می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را ارائه داده‌ایم که این موضوع در شورای عالی هواپیمایی در دست بررسی قرار دارد.

موسوی در خصوص کشش بازار در صورت افزایش ۱۰۰ در صدی قیمت بلیت هواپیما تصریح کرد: هر ساعت پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی حدود ۲۰ دلار هزینه ارزی دارد که به منظور جبران هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی یا دولت به شرکت‌ها یارانه بدهد و یا اینکه افزایش قیمت را به طوری تعیین کند که هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی جبران شود.

وی، درباره افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت هواپیما که چندی پیش توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شده بود، گفت: افزایش ۵۰ درصد به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی را نمی‌دهد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص تعیین تکلیف سوخت هواپیما‌ها برای پروازهای داخلی گفت: در ستاد هدفندی یارانه‌ها قیمت سوخت برای پروازهای داخلی در هر لیتر ۴۰۰ تومان تعیین شده است که ما در حال رایزنی برای تعیین نرخ ۲۰۰ تومان برای پروازهای داخلی هستیم اما این موضوع هنوز نهایی نشده است.

موسوی با اشاره به اینکه تقاضای ما از دولت این است که به تکلیف قانونی خود عمل کند افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت هواپیما باید از امسال شناور و از فروردین ماه سال ۹۲ نیز آزاد شود، ضمن اینکه باید ارز مبادلاتی به ما تعلق بگیرد و ما هنوز منتظر تحقق این وعده هستیم.
 

تغییر قیمت مواد غذایی در تهران از نیمه ۹۰ تا نیمه ۹۱+جدول

Posted: 27 Feb 2013 04:29 AM PST

جرس: در تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت خرده فروشی مواد غذایی در مهرماه سال 91 اعلام شد.


به گزارش خبرآنلاین، گزارش خرده فروشی مواد غذایی نشان از رشد اقلام مختلف مواد غذایی در پایتخت بین هفته پایانی مهرماه سال جاری در مقایسه با مهر ماه سال 90 دارد.


رکورد افزایش قیمت در این گزارش مربوط به چای خارجی است که 90 درصد افزایش پیدا کرده است و کمترین تغییر مربوط به قیمت تخم مرغ است که در مقایسه با سال گذشته بالغ بر 3.5 درصد کاهش قیمت برای آن اتفاق افتاده است.


متوسط تغییر قیمت این مواد خوراکی در سطح خرده فروشی های پایتخت از مهر سال 90 تا مهر امسال معادل 46.7 درصد بوده است.

براساس همین گزارش نگاهی به قیمت سبد مواد غذایی مشتمل بر 26 قلم از مواد غذایی در شهر تهران طی هفته پایانی مهرماه سال جاری معادل 138 هزار تومان بوده است، همین سبد در هفته مشابه در سال 90 معادل 91500 تومان و در هفته مشابه در سال 89 معادل 84590 تومان ارزش گذاری شده است.


این ارقام نشان می دهد هزینه موادغذایی 22 ماه بعد از هدفمندی در مقایسه با دوماه قبل از آغاز هدفمندی معادل 64 درصد رشد پیدا کرده است.
 

 

بیانیه ایران پس از مذاکرات آلماتی؛ در آینده باز هم مذاکره خواهیم کرد

Posted: 27 Feb 2013 03:51 AM PST

جرس: جمهوری اسلامی پس از دو روز مذاکرات بی نتیجه اتمی در قزاقستان، ۹ اسفند ۱۳۹۱ بیانیه‌ای منتشر کرد.


به گزارش ایرنا، در این بیانیه به وعدۀ طرفین برای مذاکرات مجدد در ماههای آینده اشاره و آمده است:


«بسم الله الرحمن الرحیم

با تشکر از دولت دوست و برادر قزاقستان برای مهمان نوازی گرم و میزبانی مناسب این اجلاس و آرزوی موفقیت برای ملت قزاقستان و تشکر ویژه از رییس جمهور نظر بایف به خاطر توجه ویژه ای که به این گفت وگوها داشتند.

جمهوری اسلامی ایران ۶ ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفت وگوها ارائه کرد. این طرح ۵ محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفت وگوها را تعیین کرده بود.

قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به ایران پیشنهاداتی را ارائه کرد که این پیشنهادات ناظر به برخی محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.

برخی نکات که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح می شد واقع بینانه تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

گروه ۱+۵ پیشنهاد کرد گام های ملموسی برای ۶ ماه آینده و در جهت اعتماد سازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.

تاکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام ها بود و اینکه پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد.

بر این مبنا قرار شد در تاریخ ۲۸ اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فروردین جلسه با ۱+۵ در شهر آلماتی برگزار شود.

این گفت وگوها را گامی مثبت می دانیم که می تواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام های متقابل تکمیل شود.»
 

واكنش سفارت ايران در اسپانيا به اتهام جاسوسی به کارمند سفارت: “این اتهام مغرضانه بود”

Posted: 27 Feb 2013 03:51 AM PST

جرس: در پی انتشار گزارشی پیرامون اقدامات برخی اعضای سفارت جمهوری اسلامی در اسپانیا علیه مخالفان حکومت، سفارت ایران در اسپانیا با صدور بیانیه‌یی اتهامات وارده به كارمند محلی سفارت را كذب محض عنوان و ادعا كرد: "اقدامات بخش كنسولی سفارت ایران شفاف و در چارچوب مقررات بین‌المللی است." همزمان سفیر ایران در مادرید اعلام کرد اسپانیا کارمند بازداشتی سفارت را آزاد کرده است.


به گزارش مهر، در بخشی از این بیانیه آمده است: اتهامات وارده به كارمند محلی نمایندگی كذب محض بوده و ساختگی بودن این داستان بیش از هر كس برای شهروندان ایرانی مقیم اسپانیا مشهود است.


نمایندگی دولت ایران همچنین اعلام کرد: "به نظر می‌رسد اقدامات صورت گرفته بر پایه اطلاعات غلطی بوده كه توسط برخی عوامل مغرض كه علاقه‌یی به توسعه روابط جمهوری اسلامی و اسپانیا ندارند، ارائه شده است. همچنین اقدامات بخش كنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران كاملا شفاف و در چارچوب مقررات بین‌المللی و از جمله كنوانسیون روابط كنسولی 1963 وین صورت می‌گیرد."


در گزارشی دیگر، پرس‌تی‌وی؛ شبکه انگلیسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از مرتضی صفاری، سفیر ایران در اسپانیا اعلام کرد که رضائیان که توسط پلیس اسپانیا بازداشت شده بود، آزاد گردید.


سفیر ایران اعلام کرده که هیچ کارمند دیگری بازداشت نشده است.


پیشتر وزارت کشور اسپانیا اعلام کرده بود که پلیس این کشور سه مرد شامل یکی از اعضای سفارت ایران را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است.

وزیر کشور اسپانیا در توضیح اتهام این 3 فرد دستگیر شده گفته بود: آنها اطلاعات مربوط به ایرانیان خواستار پناهندگی به اسپانیا را از یک نهاد غیر دولتی حامی مهاجران در اسپانیا، در اختیار نهادهای امنیتی ایرانی قرار می‌دادند.


صفاری در ادامه سخنان خود اعلام کرد اتهامات وارده مبنی بر ارتباط آقای رضائیان با فعالیت‌های جاسوسی "بی‌پایه و نادرست" هستند و اینکه پلیس اسپانیا با ایجاد چنین "سناریوی ساختگی" به دنبال دستیابی به اهداف دیگری هستند.

 

ارایه بودجه در غیاب احمدی نژاد؛ دعوا ادامه دارد

Posted: 27 Feb 2013 03:30 AM PST

نیلوفر زارع
 جرس: سریال تنش ها میان دولت و مجلس با امتناع محمود احمدی نژاد از حضور در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه سال 1392 ادامه پیدا کرد و صدای اعتراض برخی از اعضای پارلمان را به هوا بلند کرد. بودجه سال آینده روز چهارشنبه(9 اسفند) با 84 روز تاخیر به مجلس ارایه شد اما بر خلاف روال جاری که رییس قوه مجریه خود برای تقدیم بودجه در مجلس حضور پیدا می کرد این بار معاون پارلمانی دولت یعنی لطف الله فروزنده بودجه را به مجلس ارایه داد. امری که از سوی اعضای مجلس توهینی آشکار تلقی شده است.

درخواست بی ثمر رهبری
تنش میان دولت و مجلس پس از درگیری شدید لفظی محمود احمدی نژاد رییس قوه مجریه و علی لاریجانی رییس قوه مقننه در جریان استیضاح وزیر کار شدت گرفت. احمدی نژاد در جریان آن جلسه یکی از برداران لاریجانی را به فساد مالی و رانت خوری متهم کرد و لاریجانی نیز در واکنش از اقدام احمدی نژاد به عنوان یک حرکت مافیایی یاد کرد. گرچه آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از هر دو این افراد خواست که به اختلاف ها دامن نزنند و آنها نیز نامه هایی را در حمایت و تایید سخنان رهبری منتشر کردند اما امتناع احمدی نژاد از حضور در مجلس برای ارایه لایحه بودجه نشان می دهد که تنش در روابط دو قوه به قوت خود باقی است و این عدم حضور نیز احتمالا عاملی دیگر برای شدت یافتن تنش خواهد بود.

صدای مجلسی‌ها درآمد
برخی از اعضای مجلس شورای اسلامی که عدم حضور احمدی نژاد را نوعی توهین به جایگاه مجلس تلقی کردند در اظهارات خود به شدت او را مورد حمله قرار داده اند. احمد توکلی از محافظه کاران منتقد احمدی نژاد، این اقدام رئیس دولت دهم را نوعی «توهین» و «گردنکشی» دانسته است. او در تحلیل عوارض سیاسی و اقتصادی عدم حضور احمدی نژاد برای ارایه بودجه سال آینده گفته که "به طور حتم اتفاقات امروز(چهارشنبه/9 اسفند) مجلس به ضرر مردم است، ایجاد ناامنی می‌کند و باعث فرار سرمایه می‌شود." نادر قاضی‌پور دیگر عضو مجلس هم گفته "نیامدن احمدی‌نژاد به مجلس برای تقدیم لایحه بودجه دهن کجی به مجلس است." او اظهار داشت که اگر رئیس جمهور می خواست لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، دیروز( سه شنبه-8 اسفند) این اقدام را انجام می داد و نیامدن به مجلس برای تقدیم لایحه بودجه دهن کجی به مجلس است. او همچنین با انتقاد از رفتار برخی اعضای مجلس گفت: " چرا وقتی رئیس جمهور به مجلس آمد نمایندگان دور وی جمع شدند و مجلس را تضعیف کردند تا امروز این رفتار با مجلس شود." قاضی پور همچین از هیأت رئیسه مجلس خواست بحث تقدیم لایحه بودجه به مجلس بدون حضور رئیس جمهور را به رأی نمایندگان بگذارد و اگر نمایندگان موافق بودند این بودجه از سوی مجلس پذیرش نشود.
در خواست برای عدم پذیرش بودجه از سوی سید هادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز مطرح شد و او در اظهارات خود با بیان این که اقدام رئیس جمهور در نیامدن به مجلس برای تقدیم لایحه بودجه خلاف قانون است، افزود که تقدیم لایحه بودجه به مجلس بدون حضور رئیس جمهور را نباید قبول کنیم. در این حال محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن اعتراض های نمایندگان گفت که دولت به تکلیف خود درباره بودجه سال آینده عمل نکرده است. او همچنین نسبت به تاخیر 84 روزه دولت در ارایه لایحه بودجه نیز انتقاد کرد و گفت که " دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را تا پایان ۱۵ آذر ارائه کند که در اینجا از قانون فاصله گرفتیم چرا که ۱۵ آذر مبدل به ۱۰ اسفندماه شده و این تخلف آشکار از قانون است"


کسری و تورم در بودجه 92

اگر احمدی نژاد خود برای ارایه لایحه بودجه سال آینده به مجلس می آمد احتمالا بار دیگر ادعاهایی درباره رشد خیره کننده اقتصادی کشور و بودجه نویسی مطلوب برای سال آینده مطرح می کرد اما کلیات بودجه ای که اکنون به مجلس ارایه شده به شکلی واضح نشان دهنده یک کسری مالی نگران کننده است. کلیات بودجه در غیاب احمدی نژاد توسط ممبینی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور برای خبرنگاران تشریح شد و توضیحات وی نشان از کسری بودجه 29 هزار میلیارد تومانی در سال آینده داشت. کسری بودجه ای که به گفته ناظران برای نخستین بار است به شکل علنی در دل بودجه مطرح می شود و اثر خود به خودی اش را بر افزایش تورم خواهد گذاشت. تعیین نرخ ارز نیز برای نخستین بار در این بودجه به صورت شناور پیش بینی شده و در توضیح آن آمده است که "کارگروهی متشکل از اعضای اقتصادی دولت کار را دنبال می‌کند." پیش بینی نرخ شناور برای ارز در وضعیت بی ثباتی که بازار ارز ایران با آن روبروست به معنای از دست رفتن امیدهای حداقلی برای بازگشت ثبات به این بازار است. نکته بحث برانگیز دیگر در بودجه سال آینده مربوط به مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست که بر اساس آن دولت قرار است با افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی را تقریبا به دو برابر افزایش دهد. افزایش یارانه ها به معنی افزایش دو برابری قیمت حامل های انرژی خواهد بود و این مساله نیز با هشدارهای تحلیلگران اقتصادی نسبت به تورم مضاعف در سال آینده روبرو بوده است. از انجا که دولت احمدی نژاد ماه های پایانی عمر خود را سپری می کند ارایه این بودجه به مجلس عملا به معنای بستن دست دولت بعدی تا پایان سال آینده نیز خواهد بود.

 

 

 

 

مرخصی موقت محسن میردامادی، غلامرضا خانیان و ابراهیم بابایی

Posted: 27 Feb 2013 03:12 AM PST

جرس: محسن میردامادی، غلامرضا خانیان و ابراهیم بابایی سه زندانی سیاسی محبوس در اوین، به مرخصی آمدند.


به گزارش کلمه، محسن میردامادی، غلامرضا خانیان و ابراهیم بابایی سه زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین می گذرانند ساعتی پیش به مرخصی آمدند.


میردامادی پس از انتخابات خرداد ۸۸ در تاریخ ۳۰ خرداد ماه بازداشت شد و تا اسفند ۸۸ که به مرخصی بیاید را در سلول های بند دو الف ویژه سپاه سپری کرد. پیش از این هوشنگ پوربابایی، وکیل میردادمادی، اتهامات موکل خود را اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام اعلام کرده و گفته بود: ‌دادستان در ادعا نامه ‌خود با استناد به مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی ،خواستار مجازات موکلم شد. در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه محسن میردامادی در دادگاه بدوی به شش سال حبس و ده سال ممنوعیت از فعالیت حزبی و مطبوعاتی محکوم شد.


ابراهیم (نادر) بابایی زیدی که ازسوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل ۶سال و ٩ماه حبس محکوم شده بود، با بیماری دیسک حادکمر و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند.


این جانباز ۴۵درصد به اتهام شرکت در تظاهرات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به زندان محکوم شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب استان گلستان، خبر خودکشی یک جانباز را تایید کرد

Posted: 27 Feb 2013 03:12 AM PST

جرس: دادستان عمومی و انقلاب استان گلستان، خبر خودکشی یک جانباز در گرگان را تایید کرد.


به گزارش ایلنا، عباس پوریانی دادستان انقلاب استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت‌: در ارتباط با خبر خودکشی یک جانباز باید بگویم متاسفانه این اتفاق افتاده است و البته اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع را پیگیری کرد‌.


بر اساس گزارش ها، حیدر نوری از جانبازان دوران جنگ خود را در خانه شخصی اش در بلوار کاشانی شهر گرگان حلق آویز کرد .


پیکر بی جان این جانباز را دخترش در حالی پیدا کرد که خود را زیر راه پله های ساختمان به دار زده بود. به نظر می رسد او به علت مشکلات و فشارهای مالی و روحی و روانی دست به عمل انتحاری زده است.


چندی پیش بنیاد شهید و امور ایثارگران، حقوق این جانباز شیمیایی را که از مشکلات اعصاب و روان هم رنج می برد، قطع کرده بود.


وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران از درگیری وی با نگهبان اداره بنیاد و شکسته شدن شیشه های در ورودی این اداره توسط وی خبر داده است.


حدود یک ماه قبل نیز یک جانباز قصد داشت در مقابل ساختمان بنیاد شهید با بنزین اقدام به خودسوزی کند که به علت عمل نکردن سنگ فندک موفق به این اقدام نشد و ماموران نیروی انتظامی مانع از ادامه کار وی شدند.

 

افزایش چشمگیر فروش تسلیحات آلمان به کشورهای عربی به دلیل تهدیدات ایران

Posted: 27 Feb 2013 02:42 AM PST

جرس: وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که فروش تسلیحات به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و عربستان سعودی به دلیل دفاع از اسرائیل در مقابل تهدیدات ایران بوده است. صادرات تسلیحاتی آلمان به این کشورها ۹ برابر افزایش یافته است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، توماس دمزیر در نشست روز سه‌شنبه (۲۶ فوریه/۸ اسفند) "بنیاد هاینریش بل" در برلین از فروش تسلیحات به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و عربستان سعودی دفاع کرد.


وی دراین رابطه خاطرنشان کرد: «مهم دفاع از اسرائیل در مقابل ایران است، نه وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی.»


وزیر دفاع آلمان گفت، معیار اصلی آلمان برای اجازه‌ی صدور تسلیحات به این کشورها خطر و تهدیدات ایران بوده که متوجه این کشورهاست.


در عین حال وزیر دفاع آلمان تغییر سیاست صادرات تسلیحات این کشور را رد کرد و گفت که مقررات سخت مربوط به صدور تسلیحات نقض نشده است و این شامل عربستان سعودی نیز می‌شود.


پیش از این فولکر کائودر، رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این کشور نیز از ارسال تسلیحات آلمانی به عربستان سعودی به عنوان وزنه‌ای در مقابل ایران، دفاع کرده بود.


کائودر به ویژه‌نامه هفتگی "ولت ام زونتاگ" گفت "این درست است که در عربستان آزادی دینی وجود ندارد و گرایشات ضدسامی در این کشور دیده می‌شود"، ولی این کشور "نقشی مهم در منطقه دارد و وزنه‌ای در قبال ایران است".


تقاضای عربستان برای خرید نفربرهای زرهی آلمانی
عربستان سعودی اخیرا تقاضای خرید صدها دستگاه نفربر زرهی موسوم به "بوکسر" و تانک‌های "لئوپارد ۲" کرده است. نفربر "بوکسر" طرفداران زیادی دارد و در حال حاضر برای نقل و انتقال نیروهای نظامی آلمانی در افغانستان به‌کار می‌رود.


گفته می شود، اگر آلمان با فروش این تانک به عربستان سعودی موافقت کند، گارد ویژه‌ی سلطنتی این کشور با یکی از مدرن‌ترین خودروهای زرهی جهان مجهز خواهد شد.


تانک‌های "بوکسر" این توانایی را دارند که در جاده‌های آسفالته با سرعتی نزدیک به یکصد کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این نفربرها برای مقابله با تظاهرات‌ها و شورش‌ها خودروهای مناسبی به‌شمار می‌‌آیند.


در هفته‌ی پیش آشکار شد که دولت آلمان صادرات تسلیحاتی خود به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس را از ۵۷۰ میلیون یورو به یک میلیارد و ۴۲۰ میلون یورو افزایش داده است. سهم عربستان سعودی از آن به یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو می‌رسد.


مخالفت در آلمان با فروش تسلیحات به عربستان سعودی
از سوی دیگر صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل وضعیت نامطلوب حقوق بشر در این کشور همواره با انتقادهای شدید توأم بوده است.


شماری از نمایندگان پارلمان آلمان وابسته به احزاب ائتلافی حاکم و نیز از میان احزاب اپوزیسیون خواستار نظارت یک هیأت پارلمانی بر معامله این نفربرها شده‌اند. نمایندگان پارلمان آلمان می‌گویند معاملات تسلیحاتی باید با شفافیت بیشتری توأم باشد.


آلمان سومین صادرکننده‌ی بزرگ تسلیحات در جهان به شمار می‌رود. بر اساس گزارشی که موسسه‌ی تحقیقات صلح در استکهلم در تابستان ۲۰۱۲ تهیه کرده بود، سهم آلمان در فروش و صدور جنگ‌افزارهای متعارف در جهان بیش از ۱۱ درصد است. این میزان برابر با سهمی است که بریتانیا و فرانسه مشترکا در فروش جنگ‌افزار در جهان دارند.