جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


موج جدید درگیری تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در مصر

Posted: 12 Feb 2013 05:51 AM PST

در آستانه دومین سالگرد انقلاب
جرس: در دومین سالگرد سقوط حسنی مبارک، تظاهرکنندگان در مصر با نیروهای ضد شورش در مقابل کاخ ریاست جمهوری درگیر شدند.


به گزارش بی بی سی، پلیس برای پراکنده کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرده است.


تظاهرکنندگان نیز به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند.


مخالفان محمد مرسی، رییس جمهوری کنونی، وی را متهم می‌کنند که از اهداف اصلی انقلاب فاصله گرفته است.


از سوی دیگر طرفداران آقای مرسی می‌گویند مخالفان وی تلاش می‌کنند نخستین رییس جمهوری مصر را که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، از قدرت برکنار کنند.


حسنی مبارک که حدود سی سال بر مصر حکومت می‌کرد دو سال پیش در پی اعتراض‌های مردمی برکنار شد.


بر اساس گزارش‌ها درگیری‌های روز دوشنبه زمانی آغاز شد که عده ای از تظاهرکنندگان که در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند، تلاش کردند از سیم‌های خارداری که دروازه کاخ را محاصر کرده اند، عبور کنند.


این افراد شعار می‌دادند: "مردم می‌خواهند رژیم را از پای درآورند."


آنها همچنین با استفاده از اسپری‌های رنگ، به روی دیوارهای کاخ نوشتند: "برو."


تا کنون گزارشی از جراحت‌های احتمالی در اثر این درگیری‌ها منتشر نشده است.


پیشتر، نیروهای امنیتی مصر برای مقابله با تظاهرکنندگان به حالت آماده باش درآمده بودند.

 

هشدار احمد جبریل به انقلابیون سوری

Posted: 12 Feb 2013 05:51 AM PST

جرس: احمد جبریل، دبیرکل "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" تهدید کرد که اگر برای خروج مخالفان بشار اسد از اردوگاه "یرموک" راه‌حل دیگری اندیشیده نشود، به این اردوگاه حمله خواهد شد. یرموک اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، احمد جبریل، دبیرکل "جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل" شامگاه دوشنبه (۱۱ فوریه/ ۲۳ بهمن) در سفارت جمهوری اسلامی در دمشق گفته است: «اگر نماینده گروه‌های فلسطینی که در قاهره گرد هم آمده‌اند، موفق نشوند راه‌حلی سیاسی برای شرایط بحرانی این اردوگاه و خروج افراد مسلح از آن بیابند، ما اردوگاه را با ابزارهای نظامی آزاد خواهیم کرد». این خبر را خبرگزاری آلمان به نقل از رسانه‌های سوری منتشر کرده است.


یرموک اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق است که مخالفان مسلح بشار اسد از چند هفته‌ی پیش وارد آن شده‌اند.


بسیاری از خانواده‌های فلسطینی در پی این امر به لبنان گریخته‌اند.


احمد جبریل این سخنان را در مراسمی به زبان آورد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرده بود. وی از افسران پیشین ارتش سوریه و هوادار رژیم اسد است.


"جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل" در سال ۱۹۶۸ توسط جبریل با انشعاب از "جبهه مردمی برای آزادی فلسطین" تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در دمشق است. این تشکیلات زیرزمینی فلسطینی در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، کانادا، اتحادیه‌ی اروپا و اسرائیل قرار دارد.


این جبهه متهم به طراحی و اجرای چندین عملیات تروریستی است و نام آن با عملیات مختلف در لبنان، نوار غزه و کرانه غربی رود اردن گره خورده است.


درگیری مخالفان مسلح بشار اسد با هواداران رژیم سوریه مدت‌هاست که به حومه‌ی دمشق، پایتخت رسیده است.

ناآرامی‌ها در سوریه مارس ۲۰۱۱ با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز آغاز شد، با سرکوب نظامی رژیم اسد به جنگ داخلی انجامید.


در پی این ناآرامی‌ها، بنا بر اعلام سازمان ملل، تا کنون بیش از ۶۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس همچنین بیش از ۷۰۰ هزار سوری به کشورهای مجاور گریخته‌اند.

 

واکنش شیرین عبادی به حمله موشکی به کمپ لیبرتی؛ تیراندازی به افراد بی پناه، خلاف ضوابط حقوق بشر است

Posted: 12 Feb 2013 05:23 AM PST

جرس: شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ گفت: "اقدامات یک سازمان در گذشته نمی تواند مجوز یورش به پناهجویان غیرمسلح باشد."


براساس اخبار منتشر شده، کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد، پایتخت عراق که محل نگهداری اعضای سازمان مجاهدین خلق است در روز بیست و یکم بهمن ماه 1391 هدف حمله موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفت که در این حمله، 5 نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.


خانم عبادی در گفت و گوی کوتاهی با سایت کانون مدافعان حقوق بشر، با بیان اینکه "تیراندازی و یورش مسلحانه به افراد بی پناه، خلاف ضوابط حقوق بشر و مغایر با اصول انسانی است"، حمله موشکی و خمپاره‌ای به کمپ لیبرتی را محکوم کرد.


این مدافع حقوق بشر در همین خصوص گفت: "اینگونه اعمال که امنیت و جان تعدادی از شهروندان ایرانی را نشانه رفته است، افرادی که قبلا نیز مورد قهر حکومت عراق قرار گرفته بودند، دلیلی بر بی ثباتی کشوری است که این اردوگاه در آن قرار دارد."


همچنین خانم عبادی اولین وظیفه هر حکومتی از جمله دولت فعلی عراق را حفظ نظم و برقراری امنیت عنوان کرد و گفت: "متاسفانه ما هر روز در عراق شاهد عملیات تروریستی هستیم و این امر نشان از آن دارد که دولت نوری مالکی از برقراری نظم و آرامش در این کشور ناتوان است."


این مدافع حقوق بشر در این خصوص با اشاره به حمله موشکی اخیر به کمپ لیبرتی که محل اسقرار تعدادی از شهروندان ایرانی است، گفت: "اگر این امر به دستور و اشاره حکومتی غیر از حکومت عراق صورت گرفته باشد، مسئولیت کابینه نوری مالکی دو چندان می شود، زیرا به سایر کشورها اجازه دخالت در امور داخلی کشور خود را داده است، آنهم به این صورت وحشیانه.


در سال ۲۰۰۹ میلادی، مسئولیت حفاظت از اردوگاه محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق به دولت عراق واگذار و این کشور متعهد شد که با ساکنان آن طبق قوانین عراق رفتار کند.


از همین رو خانم عبادی توجه مقام های مسوول حکومت عراق را به این نکته جلب کرد که مسئولیت حفظ جان ساکنین کمپ لیبرتی برعهده دولت عراق است که باید به نحو احسن صورت پذیرد.

 

مهمانپرست: موضوع مذاکره با آمریکا توسط رهبری مشخص می شود، اما نشانه حسن نیت از آمریکا ندیده ایم

Posted: 12 Feb 2013 05:20 AM PST

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره پاسخ ایران در قبال پیشنهاد برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در حاشیه نشست قزاقستان، گفت: چارچوبی که باید در دستور کار مسئولان کشور در رابطه با مذاکره با آمریکا باشد به شکل روشن توسط رهبری تبیین شد هر ادعایی برای مذاکره تنها در صورتی ممکن است که نشانه های حسن نیت در آن از قبل مشاهده شود که فعلا چنین نشانه هایی نیست.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی در نشت هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه و موضوع همکاری های هسته ای با روسیه گفت: در رابطه با سفر صالحی به روسیه ما دائماً کمیسیون های مشترک و منظم برگزار می کنیم که همه راه های همکاری مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادها ارایه و در جهت توسعه همکاری ها استفاده شود.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در روسیه در زمینه ساخت نیروگاه همکاری داشته اند که این مساله تبدیل به نمادی برای همکاری های صلح آمیز هسته ای شده است. ما در کشورمان برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای برنامه هایی داریم که یکی از آنها تولید برق هسته ای است.


مهمانپرست تاکید کرد: به این منظور نیازمند نیروگاه برای اجرای مصوبه مجلس برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای هستیم. روسیه یک بار در ای زمینه با ایران همکاری کرده است و می تواند زمینه ای برای همکاری های دو کشور باشد.


پارچین در گذشته دو بار مورد بازدید قرار گرفته است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازدید از پارچین گفت: ما همواره برای همکاری با آژانس اعلام آمادگی کردیم و بیشترین همکاری را نیز داشته ایم. ما خود را عضو متعهد به ان پی تی می دانیم و در چارچوب همکاری باید همه موانع برای بهره برداری از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز مان برداشته شود. آژانس باید تعهد کند که از همه تسهیلات لازم بهره مند شویم تا فعالیت های صلح آمیزی در جهت توسعه و پیشرفت کشور دنبال شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ادعایی که در رابطه با سایت نظامی پارچین مطرح می شود تنها یک ادعاست و باید در توافق کامل بین دو طرف مشخص شود که در مقابل رفع نگرانی ها حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته می شود. اگر قرار باشد نگرانی ها را در یک مورد برطرف کنیم باید معلوم شود که آیا مجدداً نگرانی های مستمری اعلام می شود و حد توقف نگرانی ها چه خواهد بود.


وی گفت: اگر قرار باشد هر روز با ادعای یک کشور و یا یک فرد مراکز نظامی کشور دیگری مورد نگرانی قرار گیرد و آن کشور اجازه بازدید از مراکز نظامی را بدهد چنین چیزی ممکن نیست هیچ کشوری اجازه نمی دهد. در ضمن پارچین قبلاً دو بار مورد بازدید گرفته و زمینه ها برای توافق آماده است. ما خوش بین هستیم و کافی است در نشستی با همکاری دو طرف چارچوب مشخصی مورد تایید قرار گیرد.


رژیم صهیونیستی از متخلف ترین رژیم های نامشروع است
مهمانپرست در خصوص فعالیت های هسته ای اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی از متخلف ترین رژیم های نامشروع است که فعالیت های هسته ای نظامی دارد و به صورت غیرقانونی از کلاهک ها استفاده می کند و کشورها را در این زمینه تحریک می کند. کشورهای مخالف سلاح هسته ای از رژیم صهیونیستی و تخلفاتی که وی انجام داده حمایت می کنند. بزرگترین مانع برای اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی بود و آمریکا به دلیل عدم موافقت رژیم صهیونیستی از این اجلاس جلوگیری کرد آنها باید در مقابل افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات هسته ای کره جنوبی و همچنین نیز گفت: ما مواضع خودمان را همیشه اعلام کردیم و فکر می کنیم باید به نقطه ای برسیم که هیچ کشوری فعالیت هسته ای نظامی نداشته باشد. سلاح ها از بین برود و همه کشورها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را داشته باشند.


وی افزود: به این منظور کشورهای پیشتاز که بودجه های کلان برای حفظ سلاح هسته ای صرف می کنند باید شروع به خلع سلاح هسته ای کنند و به سمت ایجاد فضایی که کشوری در آن سلاح نداشته باشد حرکت کند. باید یک حرکت بین المللی و جمعی در این باره ایجاد شود.


اتفاقات کمپ حریت در بغداد ارتباطی به ما ندارد
مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره انفجار در پایگاه لیبرتی و اینکه آمریکا برای پذیرش منافقین اعلام آمادگی کرده است گفت: اتفاقاتی که در مورد کمپ حریت در بغداد رخ داد ارتباطی به کشورمان ندارد.


وی افزود: این نکته قابل توجه است که براساس توافق مقامات عراق و سازمان ملل اعضای منافقین از این پایگاه به یک کمپ بیرون از عراق بروند. این گونه اقدامات و مظلوم نمایی ها برای تاخیر در توافق است. تذکر ما به سازمان ملل و مسئولین مربوطه این است که باید در اسرع وقت این توافق علمی شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ادعاها و آمارهایی که منافقین می دهند در جهت مظلوم نمایی است و آنها باید هرچه سریعتر به کمپ موفقت ترانزیت برای خروج از عراق منتقل شوند.


اراده سیاسی لازم برای حل مساله هسته ای در کشورهای غربی مشاهده نمی شود
وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که چرا قزاقستان برای مذاکرات آتی ایران و 1+5 انتخاب شده و آیا قرار است موضوع خاصی مطرح شود؟ بیان کرد: نوع برخورد کشورهای عضو 1+5 با مساله هسته ای ما یک برخورد سیاسی است و به همین دلیل به نتیجه نمی رسد.


مهمانپرست ادامه داد: اراده سیاسی لازم برای حل مساله در کشورهای غربی مشاهده نمی شود. ما یک کشور مستقل و عضو سازمان انرژی اتمی هستیم. معاهده ان پی تی را امضا کرده و به تعهدات خود پایبندیم. باید از حقوق خود به شکل کامل بهره مند شویم و نگرانی ها را باید از طریق به رسمیت شناختن حقوق ملت با راه های مورد توافق طرفین برطرف کنیم که ما آمادگی داریم.


مهمانپرست درباره مشکلات مرزی بین ایران و آذربایجان وهمچنین کشته شدن یک سرباز ایرانی گفت: مسائلی که بین مرزهای مشترک کشورمان و کشورهای همسایه وجود دارد از طریق نهادهای مربوطه پیگیری می شود و دلیلی ندارد در مورد هر موضوعی مقامات سیاسی کشور نظر بدهند. ما هر موردی که در گسترش همکاری ها اختلال ایجاد کند پیگیری می کنیم و برای مسائل مرزی نیز کمیته های مرزبانی وجود دارد.


وی همچنین درباره عدم حضور باکو در اجلاس های کنفرانس اسلامی، گفت: شرکت کشورها در کنفرانس اسلامی بستگی به دعوت دارد هدف ما وحدت جهان اسلام و جلوگیری از اختلافات و توسل به همه مذاهب جهان اسلام برای استفاده از این ظرفیت هاست. به همین دلیل نیز اجلاس ها را برگزار می کنیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه سیاست ما وحدت جهان اسلام است بیان کرد: در این راستا اقدامات زیادی انجام شده و امیدواریم همه کشورها به وحدت جهان اسلام بپیوندند و به این مسئله کمک کنند.


اختلاف نظرها در مصر طبیعی است
مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آیا ایران برای آرامش در مصر گفتگویی داشته است، گفت: وضعیت مصر مربوط به اختلاف نظر جریان هاست که انتظار چنین اختلاف نظری در هر انقلابی وجود دارد. مردم مصر باید به سمتی حرکت کنند که ثبات و آرامش در این کشور برقرار شود.


وی ادامه داد: برای مسائل داخلی کشورها بهترین راه حل گفتگو و مذاکره بین جریانات موثر است و این درایت باید در بین جریانات سیاسی وجود داشته باشد و خودشان راه حلی پیدا کنند.


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که کنفرانس حمایت از دموکراسی در بحرین برگزار می شود و آیا ایران در زمره برگزار کنندگان این مراسم است، بیان کرد: در بحرین راه حل مشکل مردمی که اعتراض دارند و به شکل های مسالمت آمیز اعتراضات خود را بیان می کنند برخورد و سرکوب نیست. بهترین راه حل گوش دادن به حرف های آنان و برآورده کردن مطالباتشان است.


مهمانپرست ادامه داد: اینکه برای حل این مسئله در چه کشوری جمع شوند، گفتگوها چطور انجام شود و چه کشورهایی کمک کنند که خواسته های مردم برآورده شود در مقابل خواست مردم اهمیتی ندارد. همه کشورها باید کمک کنند صدای مردم بحرین به خوبی شنیده شود و زمینه گفتگو بین دولت و مردم آماده شود. دولت خواسته های مشروع مردم را برآورده کرده و حتما در چنین شرایطی مسائل حل می شود.


لغو روادید یک طرفه ایران برای مصر بی احترامی به مردم نیست
سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا لغو روادید یک طرفه ایران برای مصر بی احترامی به مردم ایران نیست، خاطر نشان کرد: خیر، در دنیای سیاست این مسئله بی احترامی تلقی نمی شود.


وی افزود: عزم و اراده کشور برای توسعه و روابط با دیگر کشورهاست. کشورها برای توسعه روابط تجاری و همکاری های اقتصادی و البته گسترش توریست از همه مولفه های همکاری استفاده می کنند و برای توسعه روابط با خیلی از کشورها باید موانع کنسولی به حداقل رسیده شود. ما تلاش می کنیم با لغو روادید که البته شکل مطلوب آن دو طرفه است این اقدام را انجام دهیم.


مهمانپرست تاکید کرد: ما از طرف خودمان اقدامات لازم را انجام می دهیم این اقدامات به هیچ وجه توهین به ملت تلقی نمی شود و زمینه هایی برای توسعه روابط به نفع ملت است.


وی در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی وجود دارد که با لغو روادید تروریست ها و سلفی ها از مصر وارد ایران نشوند، گفت: چنین مباحثی حتما در ذهن سایر کشورهایی که نسبت به لغو روادید اقدام می کنند وجود داشته است. لغو روادید و اقدامات امنیتی در یک کشور دو موضوع جداست. خیلی از کشورها در دنیا لغو روادید دارند اما امنیت آنها برقرار است. برای همه کشورها امنیت اولویت اول را دارد و اگر قرار بود نگرانی به اندازه ای باشد که لغو روادید مانع از امنیت شود در هیچ جای دنیا مورد توجه قرار نمی گرفت.


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شنیده شده قرار شده در قبال صادرات برق، واردات گندم داشته باشیم که این برخلاف توافق هاست، گفت: نکته مورد اهمیت، توسعه و همکاری های اقتصادی است. اگر طرفین یک معامله تجاری و اقتصادی هر لحظه راه حلی را پیدا کنند که می تواند باعث گسترش روابط شود هیچ مانعی وجود ندارد.


مهمانپرست به تحریم آمریکایی ها بر علیه ایران از 6 فوریه که ایران را ملزم به دریافت کالا در قبال فروش نفت می کند، اشاره کرد و گفت: این اقدامات نادرست است اما از این اقدامات نادرست زیاد شده و ما اگر طراحی خوبی داشته باشیم می توانیم در قبال صادرات نفت به کشورها کالاهای مورد نیاز خود را تامین و حجم روابط را دوبرابر کنیم. این به معنای آن نیست که ما فشارها را می پذیریم و آنها را غیر قانونی نمی دانیم اما می گوییم حالا که اجرا می شود باید به عنوان فرصت از آن بهره ببریم.


دستور کار مسئولان کشور در رابطه با مذاکره را رهبری تبیین کردند
سخنگوی وزارت خارجه درباره پاسخ ایران در قبال پیشنهاد برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در حاشیه نشست قزاقستان، گفت: چارچوبی که باید در دستور کار مسئولان کشور در رابطه با مذاکره با آمریکا باشد به شکل روشن توسط رهبری تبیین شد هر ادعایی برای مذاکره تنها در صورتی ممکن است که نشانه های حسن نیت در آن از قبل مشاهده شود که فعلا چنین نشانه هایی نیست.


وی در پاسخ به سئوالی در این باره که کشور غنا دو نفر ایرانی را متهم به قاچاق طلا کرده است گفت: این موضوعات درباره افرادی که به شکل قاچاق وارد می شوند حرف هایی نیست که بتوان به آن توجه کرد و بیشتر از منابع غیر معتبر مطرح می شود. به هیچ وجه چنین روش هایی مورد تایید نیست ما همکاری ها را در چارچوب رسمی دنبال می کنیم و برای فشارها راه حل منطقی پیدا می کنیم.


مهمانپرست تاکید کرد: کسانی که فشارها را وارد می کنند باید متوجه باشند هر چه فشارها ادامه پیدا کند تاثیر بیشتری بر مردم می گذارد مانند تاثیری که در راهپیمایی 22 بهمن داشت و مردم یکپارچه بیرون آمدند.

 

ترور ناکام رئیس شورای ملی مخالفان اسد در مرز سوریه و ترکیه

Posted: 12 Feb 2013 03:51 AM PST

جرس: یک روز پس از آنکه رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه به دمشق پیشنهاد مذاکره داد، رییس شورای ملی سوریه مورد سوء قصد قرار گرفت.


جورج صبرا، رئیس شورای ملی سوریه روز سه شنبه اعلام کرد، کاروان او هنگام عبور از گذرگاه مرزی "الهوی" میان این کشور و ترکیه مورد سوء قصد قرار گرفت.


به گزارش العربیه، عبدالباسط سیدا رئیس سابق شورای ملی سوریه پیشتر اعلام کرده بود که روز گذشته یک انفجار کاروانی از اعضای این شورا را هدف قرار داد .

 

 

سیدا افزود که این انفجار همزمان با عبور کاروان شورای ملی سوریه به منظور برگزاری نشستی با فرماندهان نظامی مخالف رژیم سوریه اتفاق افتاد.

 

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با تایید این خبر اعلام کرد در این انفجار 13 نفر از جمله سه ترکیه ای کشته و 27 نفر زخمی شدند.

 

یکی از مقامات وزارت خارجه ترکیه گفته است که این انفجار با استفاده از یک خودروی بمب گذاری شده سوری در 40 متری مرز مشترک با ترکیه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش دهها آمبولانس به سوی محل انفجار حرکت کرده و قربانیان این حادثه را به بیمارستان منتقل کردند.

 

خبرگزاری های ترکیه درباره این حادثه گزارش دادند که این انفجار در میان شمار زیادی از خودروها اتفاق افتاد و در پی آن نزدیک به 15 خودرو آتش گرفتند.

 

تاکنون در چندین مورد، خمپاره‌های پرتابی از سمت سوریه به خاک ترکیه اصابت کرده است که در پی آن مقامات این کشور از ناتو درخواست کردند تا در مرز این دو کشور ، موشک‌های پاتریوت نصب کند

 

نماینده مجلس هفتم: بازداشت خبرنگاران، بر اساس همان بیماری اخلاقی مسئولان است

Posted: 12 Feb 2013 03:37 AM PST

جرس: یک نماینده مجلس هفتم می گوید: "از زمانی که رهبری گفت من فکرم به محمود احمدی نژاد نزدیک تر است، احمدی نژاد دچار اشتباه شد. اما وی متوجه نشد که این تایید بی تغییر نیست. اگر آقا گفت که افکارم به ایشان نزدیک تر است مال آن زمان بود نه همیشه. ایشان دوره تمجید گذشته را یدک می کشد."


این روحانی اصولگرا در خصوص بازداشت روزنامه نگاران نیز گفت: "عزیزان خبرنگار ما را که گرفتند بر اساس همان بیماری اخلاقی مسئولان است. مسئولان اکنون کم حوصله هستند وفکر می‌کنند که اگر خبرها را خبرنگاران پخش کنند بد می‌شود در صورتی که با گرفتن آنها بیشتر پخش می‌شود چون مردم جست‌وجو می کنند که چرا گرفتند. چون چراها به میان می آید، تفسیرها زیاد می‌شود و در تفاسیر شایعات زیاد می‌شود."


به گزارش قانون، سید مهدی طباطبایی نماینده مجلس هفتم و استاد اخلاق، به بررسی رویکرد دولت و احمدی نژآد در 7 سال اخیر پرداخته است.


اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛


• میان انتقاد و مخالفت، تفاوت است. بنده از زمانی که آقای احمدی ن‍ژاد در دوره اول هنوز تنفیذ نشده بود به ایشان نقد داشتم. آن زمان من نماینده مجلس بودم و در مجلس هم نقدم را اعلام کردم ودر آن زمان روزنامه‌ها هم انتقادات مرا نوشتند. علت انتقادم هم این بود که ایشان خارج از آنچه وظیفه اش بود در مجلس صحبت کرد و من هم به رئیس وقت مجلس که آقای حداد بودند اخطار دادم که جلوی او را بگیرند. در آن زمان انتقادم را به صورت کتبی دادم که مبادا فریادها بلند شود و مخالفت ها بیشتر شودو حقیقت گم شود. اما آنچه امروز می‌بینید مخالفت است. در مخالفت شخص گرایی و مشکلات شخصی ملاک است. نقد اما شخصی نیست و برای بهبود اجتماع و پیشگیری است.صحبت هایی که اکنون علیه احمدی نژاد گفته می شود غالبا مخالفت است.


• نخستین نقدم به احمدی نژاد این بود که شما ادبیات یک رئیس جمهور را ندارید ورئیس جمهور نباید هر کلامی را به زبان بیاورد. به او گفتم حق ندارید مسائل خانوادگی ر امطرح کنید. ایشان در همان ابتدا گفت" من بنا دارم اصلاح کنم"، من گفتم این من گفتن اشتباه است، مجلس باید مصوب کند و شما باید مجری مصوبات باشید.


• یک جای دیگری هم ایشان گفت "من آمده ام که بگویم تاکنون روحانی بر سر کار بوده ،اکنون دانشگاهی می خواهد کشور را اداره کند.


• من در دوره اول کاندیداتوری آقای احمدی نژاد به شورای نگهبان گفتم که ایشان جزو رجال سیاسی نیست. از شهرداری به ریاست جمهوری رسیدن ناگوار است.


• درباره اتفاقات روز استیضاح وزیر کار و افشای فایل صوتی منتسب به برادران لاریجانی هم وقتی فردی مورد توجه قرار می گیرد باید افراد عاقل متوجه و مواظبش باشند تا خدای نکرده بر اثر چاخان و مدح بیجا آن فرد تبدیل به خطر نشود. من این نکته را در سال 84 یا 85 متذکر شدم وبه برخی افراد محرمانه گفتم که ایشان در حد این ستایش های بی جا نیست و از ایشان اینچنین تمجید نکنید. چرا؟چون تمجید زیاد برای ظرفیت کم، غرورآور است.اطرافیان از ایشان تمجید کردند و خودش هم که بحث هاله نور و این مسائل را وسط کشید که یعنی خودش هم خودش را مافوق آنچه بود دید.


• از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند من فکرم به ایشان نزدیک تر است، احمدی نژاد دچار اشتباه شد. اما احمدی نژاد متوجه نشد که این تایید بی تغییر نیست. اگر آقا فرمودند که افکارم به ایشان نزدیک تر است مال آن زمان بود نه همیشه. ایشان دوره تمجید گذشته را یدک می کشد.


• در پاسخ به این سوال که {چرا رهبری کاری برای بازداری احمدی نژاد از این حرکات انجام نمی‌دهد؟}: رهبر چون پدر همه است باید پدرانه واکنش نشان دهد و حتی تشر ایشان هم ممکن است به نظام کشور لطمه وارد کند. رهبر برای حفظ نظام سکوت کرده است.


• در مورد آقای احمدی نژاد هم چون خرابی های زیادی در کشور به وجود آمده درصدد است که تقصیرها را گردن دیگران بیندازد تا خود را مبرا نشان دهد.


• هر کس حمایت اغراق‌آمیزی از احمدی نژاد کرده چه تلویحی و چه تصریحی باید از مردم عذرخواهی کند. یا لااقل بگویند تغییر ایشان برایشان قابل قبول نیست،هرچند من معتقدم احمدی نژاد تغییر نکرده و از اول هم همین بوداما برخی او را نشناختند.


• من پس از حوادث سال 88 گفتم اگراحمدی نژاد ادبیاتش را با شرایط تطبیق می داد این فتنه ها بر پا نمی شد.


• من آقای عسگراولادی را از هر نظر تایید می کنم و حرف ایشان درست است. من همان ابتدا در تلویزیون گفتم که موسوی و کروبی سران فتنه نیستند. حوادث سال 88 گذشت و هرچه تحلیل بود ارائه شد اما من در آن روز گفتم ما باید مراقب فتنه سران باشیم نه سران فتنه.


• : عزیزان خبرنگار ما را که گرفتند بر اساس همان بیماری اخلاقی مسئولان است. مسئولان اکنون کم حوصله هستند وفکر می‌کنند که اگر خبرها را خبرنگاران پخش کنند بد می‌شود در صورتی که با گرفتن آنها بیشتر پخش می‌شود چون مردم جست‌وجو می کنند که چرا گرفتند. چون چراها به میان می آید، تفسیرها زیاد می‌شود و در تفاسیر شایعات زیاد می‌شود.


• در پاسخ به این سوال که : آن روز مخالفت اندک آقای بازرگان نمود زیادی داشت. بازرگان بسیار بااخلاق و دیندار بود ولی در رابطه با یک سری امور مانند نگاه به خارج از کشور، بینش کمتری داشت و به همین دلیل امام او را از کار کنار گذاشت اما اگر شرایط را بسنجیم در کل می‌توان گفت که بازرگان در بسیاری از موارد از احمدی نژاد با اخلاق تر و دیندار تر بود.

 

کسری ۳۲ هزار میلیارد تومانی هدفمندی

Posted: 12 Feb 2013 02:42 AM PST

رییس اتاق بازرگانی: نقدینگی در کشور حدود ۳ برابر شده است
جرس: "درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها شد. در دوره زمانی 28 آذر ماه 89 تا 31 خرداد 91، منابع حاصل از اجرای این قانون به 30 هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که مصارف 62 هزار میلیارد تومان بود که این نشان‌دهنده کسری منابع 32 هزار میلیارد تومانی است." این آمار را محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران و دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در نشست دیروز این شورا مطرح کرد.


به گزارش دنیای اقتصاد، پیش از این و به دنبال مطرح شدن زمزمه‌های ورود دولت به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، جمع کثیری از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی، از تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط کنونی ابراز نگرانی کردند. در پی مطرح شدن این نگرانی‌ها، رییس پارلمان بخش خصوصی که دبیر و سخنگوی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی هم است، در تازه‌ترین نشست این شورا، با آمار جدیدی از وضعیت نقدینگی حاصل از اجرای قانون مذکور به جمع خبرنگاران آمد. ارقامی که به گفته او، متاسفانه به جای اینکه به مصارف تولیدی برسد، در بخش‌هایی، به بیراهه رفته است.


به گفته نهاوندیان، نقدینگی در اقتصاد کشور از 164 هزار میلیارد تومان در سال 86 به 424 هزار میلیارد تومان در دی ماه امسال رسید که به معنای حدود سه برابر شدن نقدینگی و «پمپاژ قوی نقدینگی» در اقتصاد کشور است. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: ایجاد شوک جدید قیمتی در حامل‌های سوخت، نیازمند برخورداری از ثبات اقتصادی است، ضمن اینکه در شرایط ملتهب، با توجه به التهابات ارزی که هنوز هم در اقتصاد اثرگذار است، شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مناسب نیست.


استقبال از پیش فروش سکه
بر اساس این گزارش، به دنبال اعلام رسمی برنامه بانک مرکزی برای اجرای طرح پیش‌فروش سکه، بخشی از مذکرات نشست دیروز شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی به بررسی جزئیات این طرح نیز اختصاص یافت. محمد نهاوندیان، دبیر و سخنگوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این باره گفت: در نبود یا ناکافی بودن ابزارهای بازار سرمایه، امیدواریم پیش‌فروش سکه بتواند در جذب نقدینگی موفق باشد. نهاوندیان ادامه داد: همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، کاهش نرخ سود بانکی آثار موثری در نقدینگی و افزایش آن در جامعه داشت به نحوی که افزایش نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز روان می‌شد و امکان سیستم بانکی برای تامین نقدینگی را کاهش داد.


به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اقدام بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه، راهکاری برای کنترل نقدینگی موجود در اقتصاد ایران است؛ اگرچه منابع حاصل از آن حتما باید به مصارف تولیدی برسد.


روند وصول مطالبات معوق
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل کارگروهی به ریاست وزیر دادگستری برای وصول مطالبات معوق، خاطرنشان کرد: وقتی موضوع به بخشی از سیستم قضایی کشور ارجاع می‌‌شود، حکایت از این دارد که با افراد مجرم طرف هستیم و همه فعالان اقتصادی از این موضوع طرفداری می‌کنند که مواردی که انحراف عامدانه و سوءاستفاده از منابع بانکی صورت می‌گیرد، با آنها برخورد قضایی شود.


نهاوندیان ادامه داد: درصد کمی از افرادی که بدهی معوق دارند، مجرم هستند؛ این در حالی است که متوسط بدهی بنگاه‌ها در مطالبات معوق، کمتر از 20 میلیون تومان است که نشان می‌دهد بنگاه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی دچار مشکل شده‌اند.


سرنوشت مبارزه با اخلالگران ارزی
در نشست روز گذشته شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشت. ارسلان فتحی‌پور در این نشست، با اشاره به سرنوشت طرح مبارزه با اخلالگران ارزی، از 80 ایراد شورای نگهبان به این طرح پارلمان و رفع 40 ایراد آن تاکنون خبر داد و گفت: این موضوع بعد از رفع ایرادات هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


فتحی پور اظهار کرد: موارد خوبی در این لایحه پیش‌بینی شده که از جمله آن، راه‌اندازی سامانه رهگیری مبدا و مقصد ارز است، ضمن اینکه با افرادی که خود عامل ارائه ارز به بازار هستند، برخورد جدی به عمل خواهد آمد.


تعطیلی جلسات هدفمندی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با تشریح نتایج جلسات مشترک دولت و مجلس برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: موضوع مورد بحث در این جلسات نحوه اجرای قانون بود که بر این اساس، مقرر شد 50 درصد از منابع حاصل از اجرای قانون برای پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خانوارها و 30 درصد برای صنعت و خدمات و کشاورزی و 20 درصد برای دولت تخصیص یابد، اما هنوز برای نحوه اجرا تفاهمی صورت نگرفته است. او البته گفت: فعلا و تا اطلاع ثانوی، جلسات مشترک دولت و مجلس متوقف است.


فتحی‌پور تصریح کرد: موضوع تورم و آثار ناشی از آن در پرداخت‌های نقدی مورد توجه قرار گرفته که بر این اساس، تاکید ما در اجرای فاز دوم، اصلاح تکنولوژی و حمایت از تولید است.


احتمال کسری بودجه 82 هزار میلیارد تومانی
به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، هر روز شاهد بی‌ثباتی اقتصادی در کشور و افزایش نرخ ارز هستیم که بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تا زمان رسیدن به ثبات اقتصادی لازم، اجرای این قانون به صلاح نیست. فتحی‌پور ادامه داد: اگر یارانه‌ها در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها دو برابر شود، کسری بودجه به 82 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم اکنون قاچاق بنزین و گازوئیل در حال افزایش است، ضمن اینکه شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی فراهم نیست و بر این اساس، اجرای فاز دوم به سال 92 موکول شده است.

 

 

خبرنگاران بازداشتی برای امنیت ملی خطرناکند یا رفتار آقای رئیس؟

Posted: 12 Feb 2013 02:42 AM PST

جرس: در پی تداوم بازداشت گروهی از روزنامه نگاران در جریان موج جدید سرکوب رسانه ها در ایران، یکی از سایت های جریان اصولگرای مخالف دولت نوشت: "خبرنگاران بازداشتی برای امنیت ملی خطرناکند یا رفتار آقای رئیس؟"

 

سایت بازتاب با رویکرد به موج جدید بازداشت روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی در کشور نوشت: بیش از دو هفته است که عده ای از خبرنگاران روزنامه ها و رسانه های مختلف به اتهام ارتباط با رسانه های خارجی دستگیر شده اند. این خبرنگاران در سرویسهای مختلف از جمله فرهنگ و هنر، اجتماعی، حوادث، سیاسی، مجلس، اقتصادی و غیره در رسانه های مختلف مشغول به کار بودند.

به راستی آیا خبر صادر نشدن مجوز برای انتشار یک کتاب یا خبر فلان حادثه برای اتوبوس دانش آموزان راهیان نور یا آلودگی هوای تهران یا خبر گران شدن دلار که شاید توسط این خبرنگاران انعکاس یابد، امنیت ملی ما را به خطر می اندازد؟

به راستی یک خبرنگار حوزه سیاسی تا چه حد می تواند در امنیت ملی تاثیر گذار باشد؟ اخبار مجلس اگر در امنیت ملی تاثیرگذار است، چرا صدای جلسات مجلس از رادیو پخش می شود؟

بیش از دو هفته است که این اهالی رسانه دستگیر شده اند، ولی در طول این مدت اخبار ایران هر روز در صدر اخبار بی بی سی فارسی و سایر رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بوده. اکثر این موارد هم اخبار منفی در مورد مناقشاتی بوده که با سخنان و رفتارهای رئیس دولت به وجود آمده و توسط تحلیلگرانی که زمانی در ایران و رسانه های داخلی فعال بوده اند، مورد بررسی قرار گرفته؛ تحلیلگرانی که دستگاه پناهنده سازی خود ما نیز در فرار آنها از کشور و پناهنده شدنشان بی تاثیر نبوده است.

با این اوصاف، گویا دستگاه های پناهنده سازی ما همچنان فعال هستند. اگر ارزشی برای این جوانان قائل نیستیم، حداقل باید برای هزینه ای که صرف تحصیل و تربیت آنها شده، ارزش قائل شویم. این جوانان در این کشور و با هزینه این کشور تربیت شده اند. نکند با این گونه اقدامات برای رسانه های معاند کادرسازی کنیم و بهترین های رسانه خود را به خارج از کشور بفرستیم.

در طول این مدت رئیس محترم دولت بیشترین خوراک تبلیغاتی را برای رسانه های معاند فراهم کرده. آیا همین برخورد با ایشان هم صورت می گیرد؟ آیا پخش همان سخنان رئیس دولت از رادیو و فراهم شدن یک هفته خوراک برای این رسانه ها کافی نبود که حالا یک خبرنگار پارلمانی به اتهام ارتباط با این رسانه ها بازداشت شود؟ آیا خبرنگاران پارلمانی به غیر از شرکت در جلسات علنی اجازه شرکت در جلسات غیر علنی را دارند که اطلاعاتی به غیر از آنچه از رادیو پخش می شود داشته باشند؟

 

سایت بازتاب در پایان می نویسد: البته هرکس که جرمی کرده یا اتهامی متوجه اوست، باید مطابق قانون مورد رسیدگی قرار گیرد، اما آیا افکار عمومی نباید مساوات را در این زمینه احساس کنند؟ به راستی اقدامات خبرنگاران بازداشتی برای امنیت ملی خطرناک است یا رفتار آقای رئیس؟ آیا وقتی رئیس غیرقانونی تامین اجتماعی که تنها یکی از اتهاماتش ارتباط با قتل چند جوان است، یک شبه آزاد می شود، می توان تداوم بازداشت چند جوان خبرنگار را برای افکار عمومی توجیه نمود؟


 

تحرک تازه جهانی برای حقوق بشر در ایران

Posted: 12 Feb 2013 02:31 AM PST

محمدرضا سرداری
جرس: علیرغم آنکه رویدادهای مربوط به زندانیان سیاسی و مدنی ، بازتاب اندکی در فضای عمومی و رسانه ای داخل ایران دارد، دامنه گزارشهای خبری اخیر نشان می دهد توجه نهادها و سازمانهای بین المللی مستقل به این رویدادها رو به افزایش است.  

 

پس از بازداشت شانزده روزنامه نگار ایرانی تا کنون بجز سازمان گزارشگران بدون مرز، اتحادیه روزنامه نگاران بریتانیا و همچنین فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران نیز در واکنشهای متفاوتی خواستار رسیدگی به بازداشتهای اخیر شده اند. گزارشگران سازمان ملل در آستانه سالگرد حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار آزادی رهبران جنبش سبز شدند.همچنین سازمان عفو بین الملل هلند نیز پس از آزادی و بازگشت مجدد نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر به زندان، فعالیتهای گسترده جدیدی را در داخل هلند از حدود یک ماه گذشته آغاز کرده اند.
فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، گامی تازه برای ایران
به دنبال بازداشت روزنامه نگاران مستقل ایرانی به اتهام همکاری با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، برای نخستین بار فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت و اتهامات وارده به این روزنامه نگاران واکنش نشان داده است. پس از واکنش سازمان گزارشگران بدون مرز به زندانی شدن ناگهانی این روزنامه نگاران، این بار یک اتحادیه بین المللی مستقل اظهارات حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را ایران تهدیدی برای استقلال رسانه های ایرانی توصیف کرده است.حیدر مصلحی مدعی شده بود که روزنامه نگاران بازداشت شده با شبکه فارسی بی بی سی در ارتباط بوده و افرادی دیگری نیز در این راستا بازداشت خواهند شد. در بیانیه این فدراسیون اشاره شده است که این اظهارات موجبات نگرانی مسئولان فدراسیون را از وضعیت روزنامه نگاران تبعیدی در خارج از کشور از جمله در ترکیه را فراهم ساخته و آنان را برآن داشته تا چندی پیش سفری را به ترکیه ترتیب دهند تا طرحی کمک رسانی به خبرنگارانی که احتمالا به دنبال مکانی امن در خارج از ایران هستند را بررسی کنند. رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران اظهارات وزیر اطلاعات ایران را نگران کننده توصیف و پیش بینی کرده است که وضعیت خبرنگاران در زمان باقی مانده به انتخابات خرداد در ایران رو به افول خواهد رفت و شمار بیشتری از کشور خواهند گریخت.
این هیات همچنین با کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل در ترکیه در مورد دشواری های زمانی که خبرنگاران در تبعید درمرحله مصاحبه و ثبت نام با آن مواجه هستند گفت و گو کرده است. مسئولین فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران همچنین تعدادی از پرونده های ویژه را ارائه و برلزوم تسهیل پروسه اسکان این خبرنگاران در کشورهای ثالث تاکیدکرده اند.


سازمان ملل و تلاش برای رهایی رهبران سبز
در رویدادی دیگر، رئیس گروه بازداشت های خودسرانه و گزارشگرویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در اقدامی جداگانه خواستار آزادی فوری آنان شدند. احمدشهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران با انتشار بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته است که فورا و بدون هیچ پیش شرطی رهبران مخالف و خانواده آنها را آزاد کنند و به محدودیت آنها در فعالیت های تحت حفاظت قانون آنها پایان دهند. شهید با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از اعضای میثاق حقوق مدنی وسیاسی موظف است که از حقوق و آزادی های مدنی همه شهروندانش حفاظت کند به ماده 9 این میثاق که تصریح دارد شهروندان باید از هر اتهامی علیه خود آگاه شوند و دسترسی به مشاوره حقوقی داشته باشند و از دادگاه بی طرفانه و مستقل برخوردار باشند استناد کرده است.
در ۲۹ اگوست ۲۰۱۲ گروه کاری بازداشت های خودسرانه نظر خود را در خصوص بازداشت های یادشده منتشر کرد که در آن این بازداشت ها خودسرانه نامیده شده است. ال حاجی مالیک رییس کمیته کاری یاد شده اخیرا گفته است که چنین بازداشتی نقض تعهدات بین المللی ایران و قوانین داخلی است که این افراد را به صورت خودسرانه در بازداشت نگه داشته است.


هلند، کانون فعالیتهای عفو بین الملل برای آزادی نسرین ستوده
سازمان عفو بین الملل هلند فعالیتهای جدیدی را برای معرفی نسرین ستوده در میان جامعه مدنی این کشور از جمله رسانه ها، احزاب و فعالان حقوق بشر آغاز کرده است. بر اساس گزارش سایت دانشجو نیوز این سازمان در کارزار چهار هفته ای که با همکاری دوازده تن از داوطلبان در دو گروه از چهاردهم ژانویه در حال برگزاری است با ابداع ابتکارات تازه توجه رسانه ها و مردم هلند را نسبت به وضعیت نسرین ستوده جلب کرده است.
این کارزار چندین ماه است به روش های مختلف، مبارزۀ خود را علیه زندانی شدن نسرین ستوده آغاز کرده است. با امضا کردن فراخوانی برای آزادی ستوده به صورت،آنلاین و کتبی، تماس تلفنی با سفارت ایران و پرسش در ارتباط با اعتصاب غذای وی و چسباندن اعلان هائی بطور گسترده، از بخش های مختلف این کارزار بوده است.شرکت و حمایت دو نمایندۀ مجلس از «حزب سوسیال» و «اتحادیه مسیحی» از این کارزار، تاثیر بسیار مثبت و مهمی در روند این کارزار داشته است. گروه نسرین با استفاده از نام «نسرین» به عنوان نماد این کارزار، از هفتۀ اول با ارسال گل رز سفید به چهره های شناخته شده در صحنههای مختلف از جمله سیاست، هنر و موسیقی و با استفاده از عبارت «گل رز کیست؟» از آنها دعوت به مشارکت کرده و با اشتراک گذاشتن عکس و فیلم آنها در شبکه های اجتماعی (فیس بوک و توئیتر) و ایجاد سوال در ذهن مخاطبان، توجه رسانه ها و چهره های شناخته شدۀ هلند را نسبت به این موضوع معطوف کرد. پس از گذشت ۲ هفته «گروه نسرین» با پخش فیلمی به نام «راز گل رز سفید فاش شد» در دو برنامۀ پر مخاطب تلویزیون هلند همراه با توضیحات خبرنگار هلندی مقیم ایران در مورد نسرین ستوده توجه زیادی را نسبت به این مساله جلب کرد.
گزارش جرس از لاهه نیز حاکی است چهارشنبه گذشته، این کارزار با برگزاری یک تظاهرات آرام در مقابل سفارت ایران در لاهه بار دیگر خواستار آزادی نسرین ستوده شدند. تظاهر کنندگان که نقاط مختلف هلند به لاهه آمده بودند با نواختن موزیک و توزیع عکس نسرین ستوده و حرکات نمادین اعتراض خود را تداوم بازداشت این وکیل ایرانی نشان دادند. در این تظاهرات مدیر عفو بین الملل قصد داشت تا طوماری با صد هزار امضا از میان شهروندان هلندی را به سفارت ایران تحویل دهد اما مقامات سفارت از تحویل آن امتناع کردند.


 آیا جنبش جدیدی در حال شکل گیری است؟
تداوم سرکوبها و بازداشتها در ایران در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری، بویژه فشار جدید حاکمیت روی رسانه های مستقل و تنگ تر کردن مجاری اطلاع رسانی، توجه خاص ناظران بین المللی و گروههای مدافع حقوق بشر را به خود جلب کرده است.حساسیت به موضوع روزنامه نگاران ایرانی پس از بازداشتهای اخیر، از جمله روزنامه نگاران در تبعید و مهاجر و توجه سایر اتحادیه های روزنامه نگاری نسبت به این موضوع، اعتراض مکرر سازمانهای بین المللی به حصر رهبران جنبش سبز و همچنین حرکتی که در قلب اروپا برای آزادی نسرین ستوده از سه ماه گذشته در جریان است نشان می دهد که توجهات بین المللی نسبت به موضوع حقوق بشر در ایران رو به افزایش گذاشته است و انتظار می رود با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و تمرکز بیشترهای رسانه های جهانی به موضوع ایران، اجماع این فعالیتها نهایتا به شکل گیری جنبشی بین المللی در زمینه حقوق بشر بیانجامد.
 

صد روز از قتل ستار بهشتی گذشت؛ پرونده هنوز در دادسرا خاک می‌خورد

Posted: 12 Feb 2013 02:06 AM PST

جرس: از روزی که با خانواده ستار بهشتی تماس گرفته شد که به فکر یک «قبر» برای فرزندشان باشند، بیش از ۱۰۰ روز می گذرد؛ روزهایی که برای جریان حاکم فرصتی کافی بود تا – اگر می خواست – وضعیت پرونده قتل این وبلاگ نویس را به سرانجام برساند؛ اما اینگونه نشد و با گذشت بیش از سه ماه و نیم از این جنایت، یعنی قتل بر اثر شکنجه در زندان، هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه هم ارسال نشده است.


سایت کلمه طی گزارشی می نویسد: یکصدمین روز کشته شدن ستار که از قضا همزمان با جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شد، در حالی است که هنوز نه تنها آمران و عاملان آن به طور کامل معرفی و مشخص نشده اند که حتی حاکمیت با مسیر همراه با تعلل و اغماضی که در این پرونده طی کرده، آشکارا سعی دارد زیر بار این جنایت نرود و مجازات عاملان آن را منتفی کند یا لااقل به تعویق بیندازد.


ستار بهشتی یک کارگر ۳۵ ساله بود که دغدغه عدالت و آزادی داشت، دغدغه کودکان کار، دغدغه گرانی و دغدغه های بسیار دیگر که در وبلاگ خود با زبانی ساده می نوشت. بیان همین دغدغه ها اما بعد از بازداشت و شکنجه، قتلی را نصیب او ساخت که یکی از آن تعبیر به شوک روانی می کند و دیگری سابقه بیماری و مواردی از این دست؛ هرچه هست غیر از واقعیت موجود.


اما به هر صورت مسئولان رسمی پذیرفته اند که ستار بهشتی در بازداشتگاه غیر قانونی بوده، شکنجه شده و در نهایت در زندان نظام جان خود را از دست داده است، این سه مورد چیزهایی نیست که بتوانند از آن شانه خالی کنند، و هریک به تنهایی برای رسیدگی جدی قضایی کافی هستند، البته اگر چنین اراده ای وجود داشته باشد.


میهمان ۹ روزه ی بازداشتگاه غیر قانونی پلیس جمهوری اسلامی، چرا باید سر از قبرستان در بیاورد؟ این سوالی است که نه امروز دنیا و نه فردای قیامت، از رهبر نظام و رئیس قوه قضاییه و فرمانده نیروی انتظامی تا ماموران معذور زندان و پلیس؛ هیچ یک پاسخی برای آن ندارند. ستار روز هفتم آبان ماه سر از زندان در آورد و ۱۶ آبان ماموران پلیس امنیت به خانواده ی او اطلاع دادند که به فکر یک قبر باشند. به کدامین گناه؟! کسی نمی داند.


طبق آخرین اظهارنظر وکیل اولیای دم ستار بهشتی، بازپرس پرونده این زندانی سیاسی مقتول وعده داده بود که تا آخر بهمن پرونده شکایت اولیای دم از ماموران پلیس فتا، به دادگاه برود. تا امروز بیست و چهار روز از ماه بهمن گذشته است و هنوز خبری نیست! از سوی دیگر وکیل خانواده ستار بهشتی اعلام کرده که متهمان قتل این وبلاگ نویس کاملا مشخص اند اما فشارهای امنیتی بر دستگاه قضایی تاکنون مانع از ارسال پرونده به دادگاه شده است.


با آنکه نماینده ویژه مجلس برای تحقیق درباره ستار بهشتی قبلا گفته بود علت تامه ی مرگ ستار بهشتی، ایراد ضرب عمدی و شوک های فیزیکی و روانی است، گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس که با تاخیر و به صورت ناقص و سانسورشده در صحن علنی مجلس خوانده شد، به این مساله تصریح نداشت و بعدا با تذکرات نمایندگان مشخص شد که این بخش از گزارش که مربوط به علت مرگ بوده، قبل از قرائت در صحن علنی از آن حذف شده است.


گیتی پورفاضل، وکیل خانواده بهشتی، بعد از قرائت گزارش مجلس اینگونه از آن انتقاد کرد: آن طور که بازپرس پرونده گفت، بر اساس آخرین نظر پزشکی قانونی نیز گفته شده که ستار بهشتی به مرگ طبیعی فوت نکرده است و گزارشی هم که در مجلس در این باره قرائت شده ناموجه است زیرا یک گزارش سطحی بوده است.


سعی جریان حاکم در تحریف علت اصلی قتل ستار بهشتی در حالی است که زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آنجا سپری کرده بود، روایت کرده اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و به گفته آنها حتی یک جای سالم در بدنش نبود.


درباره شکنجه و ضرب و شتم او، هم شهادتنامه ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به ثبت رسیده و هم سند شکواییه ای که با دستخط خود ستار بهشتی است که شکایت خود را از کسانی که وی را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند، تنظیم کرده و این رفتار غیر انسانی و غیر قانونی را مورد اعتراض قرار داده بود.


وی در حضور افراد متعددی در بند ۳۵۰ گفته بود که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. در مواقعی دست های وی را با دستبند به صورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند. در ضمن این شکنجه ها، زشت ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید می کردند که وی را می کشند؛ شکنجه هایی که برای همیشه به نام اقتدارگرایان غاصب جمهوری اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد.


به گفته زندانیان، زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد.


در آخرین فشار به خانواده بهشتی، پدر ستار بهشتی بلافاصله پس از امضای وکالتنامه برای شکایت از قاتلان پسرش، ناگهان ناپدید شد. برای مدت ۱۰ روز خانواده از او بی اطلاع بوده اند، تا آنکه در نهایت فرزندان “سید سردار بهشتی” او را در حالی می بینند که شوکه بوده و مدام با گریه می گفته: ستار را کشتند! این احتمال وجود دارد که او را ربوده باشند. این نگرانی وجود دارد که بخواهند شکایت او را بی اعتبار جلوه دهند.


خانواده ستار بهشتی که از زمان قتل فرزندشان با تهدیدهای مختلفی مواجه بودند، در تلخ ترین برخورد، در مراسم چهلم ستار از سوی ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. مادر ستار همچنین می گوید به دخترش حکم بازداشت نشان داده و او را تهدید کرده اند که حرف نزند؛ و همچنین دیگر اعضای خانواده را. او تاکید می کند که در روزهای پس از انتشار خبر، تحت تعقیب و کنترل شدید بوده اند. برخی گفته اند که ماموران برای چند روز آنها را در خانه خود حصر کرده بودند تا از ارتباطشان با رسانه های مستقل و انتشار اخبار مربوط به این زندانی مقتول جلوگیری کنند.


به هر روی دستگاه قضا این بار نیز چنانچه قابل پیش بینی بود، با سکوت ابتدایی و تناقض گویی های بعدی، کارنامه سیاهی را از خود برجا گذاشته است. اما مسئول جان ستار حاکمان فعلی هستند، این مسئولیت قابل انکار نیست و مشمول مرور زمان هم نخواهد شد. این پرونده هم مثل پرونده های مشابه مثل پرونده هدی صابر، هالی سحابی، زهرا کاظمی، زهرا بنی یعقوب و… اگرچه هنوز خاک می خورد، اما چه زود و چه دیر، بالاخره روزی عاملان و آمران و تسهیلگران چنین جنایت هایی، و نیز آنها که با سکوت و تعلل خود با ظلم های اینچنینی همراهی کردند، همه باید پاسخگو باشند.


چرا راه دور می رویم. سه سال از جنایت کهریزک گذشت. قوه قضائیه هنوز در مورد جنایتکار کهریزک اقدامی نکرده است؛ آن هم به خاطر بده بستان های درون حکومتی که هر چه زمان می گذرد ابعاد آن برای افکار عمومی آشکارتر می شود. نمونه بارز آن فیلم منتتشر شده از متهم اصلی پرونده کهریزک و برادران لاریجانی ها.


اما مگر کسی تردید دارد که خون پاک قربانیان این بازداشتگاه پر از جنایت بالاخره روزی دامن مسئولان بی مسئولیت فعلی را خواهد گرفت؟ و مگر همین دعای مردم در این روزها که می گویند «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین»، اولین جلوه از همین دامنگیری خون مظلوم نیست؟