جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آفتاب فردا برای ما طلوع می‌کند!

Posted: 03 Feb 2013 09:46 AM PST

عبدالسلام سلیمی
 در طول ۱۶ سال اخیر حتی یک مورد هم نتوانسته‌اند ثابت کنند که نشریه توقیف شده یا کارکنان آن وابسته به بیگانگان بوده‌اند


(تحلیلی بر بازداشت روزنامه‌نگاران ایرانی)


حوادث چون رگبار بر سر ایرانیان فرو می‌ریزند. در جهان "توسعه‌نیافته" یا حداقل "درحال توسعه" سیر تحولات، روند تندی دارد. نه صلح و امنیت داخلی و خارجی را ثباتی هست و نه نرخ اقلام مایحتاج مردم. نه مضایق را دوامی هست و نه گشایش‌ها را امید استمرار.

چنین است که در طول چند ماه نشریاتی مدنی و مستقل جواز و مجال انتشار می‌یابند، اما به طرفة‌العینی دچار قهر و توقیف می‌گردند و مصیبت از این سخت‌تر شامل حال حاملان این رسالت می‌شود. بیش از 15 نفر از نجیب‌ترین روزنامه‌نگاران ایران بدون هیچ حکمی بازداشت می‌گردند؛ آنانی که نه به وبلاگ‌ها و سایت‌های فیلترشده پناه برده‌ و نه به‌قول آقایان جذب رسانه‌های دولت فخیمه و استکبار جهانی و.... گشته‌، بلکه به کار حرفه‌ای خود مشغول بوده‌اند. پس دردشان چیست؟ و کدام کمتر از گل‌گفتنی خاطر نازک قوم برگزیده را رنجانده است؟ هیچ! که گر غیر از این بود مانند گذشته ابتدا دکان را تخته می‌کردند. مگر اعتماد و بهار و شرق و ... چند بار توقیف را تجربه نکرده‌اند. خمس بالای خمسین.

سوال را باید ادامه داد، زیرا که امروزها بهت و تحیر از فعل حضرات، عکس العمل بسیاری از ایرانیان است. مگر خواست آقایان حرکت در چارچوب قانون و رعایت ملاحظات و نرم‌های تحمیلی نیست؟ مگر تلطیف فضا و عادی جلوه‌دادن وضعیت جامعه به مصلحت نظام و مملکت نیست؟ عملکرد روزنامه‌های مذکور در دو ماه اخیر نشان از تلاش آنان برای ارتباط با میانه‌روهای دو جناح (امثال عبدی، کرباسچی، مطهری، عسگراولادی، روحانی، رضایی و غیر و ذالک) جهت گفتگو یا تحریر یادداشت و مقاله در راستای مصالحه و وفاق ملی و یافتن راهی برای خروج از بحران و مشارکت در انتخابات و غیره دارد.

اتفاقی دیگر و شاید فجیع‌تر از این نیز در این ایام رخ داده است که ذکر آن ضروری است و نمی‌تواند بی ‌ارتباط با مورد اول باشد. حلقه‌های سریال نمایش خشونت یا اقتدار (یا هر چه اسمش بگذاریم) بدون برنامه و بی‌ربط به هم نیستند. تاکنون چند قسمت از آن را مشاهده کرده‌ایم. به‌ترتیب اعدام زورگیران در پارک هنرمندان، دارزدن چند مجرم در استادیوم فوتبال سبزه‌وار، قطع انگشتان دست دزد در شیراز و اعدام در میدان خواجوی کرمان، قطع انگشتان در ساری و (زبانم لال) اعدام قریب‌الوقوع چند هموطن عرب در اهواز نشانه‌ی چیست؟

در بی‌اعتباری ادعای رژیم نسبت به مورد اول شکی نیست. در طول 16 سال اخیر حتی یک مورد هم نتوانسته‌اند ثابت کنند که نشریه توقیف شده یا کارکنان آن وابسته به بیگانگان بوده‌اند که این بار هم ادعایشان صحت داشته باشند. پس رد ادعای آنها نیازی به تحلیل و بررسی ندارد. اما در مورد اتفاق دوم قضيه فرق مي‌كند.
خطاست اگر فکر کنیم موارد مذکور برای تنبیه مجرمان می‌باشد. آمار نشان از بی‌تاثیری داغ و درفش و حبس در کاهش بزه می‌دهد. اگر ده سال پیش بود می‌شد حدس زد که حکام برای رضایت شریعمتداران و مراجع و فقها حدود اعدام و جلد و قطع را اجرا می‌کردند، زیرا این شخصیت‌ها تنها راه جلوگیری از جرائم را احرای حدود شرعی می‌دانستند. در گذشته حاکم و والی خوب یعنی این که شریعت را اجرا کند، با خرقه و تسبیح در صف نماز حاضر شود و بروز منکرات مانند رقص و طرب و عشوه در کوچه و خیابان و رسانه‌ها را قدغن نماید. دیگر کسی از ناکارآمدی و ضعف مدیریت آنان در حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه و از فقر و فلاکت مردم سوال نمی‌کرد، اما امروز نگاه آنان تغییر کرده است و این اتفاق خوشایندی است. بنابر این این دلیل، نیز منتفی است.

بسیاری از مراجع به ناکارآمدی و ضعف و فساد و چاخان مدیران پی برده‌ و از حکومت رویگردان شده‌اند. مدت‌هاست از مراجع و مجتهدین داد و هواری نمی‌شنویم که بروید بگیرید و بزنید. بسیاری از ائمه جمعه رسمی مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها نیز شروع به نقد مدیران کرده‌اند و عامل فقر و اعتیاد و فحشا و جنایت را دروغ و پارتی‌بازی و رشوه‌خواری مدیران می‌دانند تا ضعف ایمان و فساد مردم. روحانیونی که کارگزار حکومت و جذب نهادهای اداری شده‌اند که تفاوتی با بقیه شهروندان ندارند که حکومت برای رضایت آنها احکام شرعی را اجرا نماید.

این نمایش، برای ایجاد رعب در دل مردم عادی برای جلوگیری از شورش‌های احتمالی ناشی از فشارهای اقتصادی در ماه‌های آینده، و همچنین به قصد انحراف افکار عمومی خارجی و داخلی از توجه و اعتراض به اعدام‌های سیاسی چند وقت اخیر است. تحلیلگران اجتماعی وقوع یک جنبش اقتصادی و اعتراضات کارگری و صنفی را محتمل‌تر از یک جنبش سیاسی مشابه آن در سال 88 رخ داد، می‌دانند. عدم حضور تماشاگر در این تیاتر وحشت، نقض غرض است، به‌همین خاطر در حضور انبوه تماشاگران اجرا می‌گردد.

تحلیل‌ها و دلایل بسیاری در بررسی اقدام دستگاه‌های امنیتی رژیم در دستگیری عجولانه روزنامه‌نگاران ذکر شده است؛ برخی آن را کودتایی مطبوعاتی پنداشته‌، برخی از آن به عنوان زهرچشم پیش از موعد رژیم به رسانه‌های مستقل یاد کرده‌‌اند و برخی نیز آن را انتقام رژیم از آنان بخاطر ملاقات برخی از آنها با هاشمی و دعوت ضمنی وی برای شرکت در انتخابات می‌دانند.

رژیم از نقش رسانه‌ها به خوبی آگاه است. درست است که آمار روزنامه‌خوان و تیراژ روزنامه‌ها در ایران پایین است، اما آنچه در نشریات چاپی داخلی انتشار می‌یابد نزد افکار عمومی داخلی و در مجامع بین‌المللی نسبت به رسانه‌های الکترونیکی یا خارجی از اعتبار بیشتری برخوردار است. همین‌ها هستند که منعکس کننده وضعیت داخل ایران‌اند. بخشی از مسئولین امر به اشتباه گمان می‌کنند که این رسانه‌ها می‌خواهند یا می‌توانند محرک توده‌ها و آتش‌بیار معرکه گردند.

روزنامه‌نگاران ما چوب این توهم را می‌خورند، در حالی که آنها خواهان آرامش، گذر از بحران، پادرمیانی عقلای قوم و میانه‌روها برای حل منطقی و معقولانه مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم هستند. در همین راستاست که به سراغ امثال هاشمی و ناطق و سیدحسن و عسگراولادی و دیگران می‌روند. راه حلی که نانی برای تندروان تازه به دوران‌ رسیده ندارد. آنها برای رسیدن به آمال خود بحران و ناهنجاری و قانون‌گریزی لازم دارند.

نکته اینجاست که با قاطعیت نمی‌توان گفت چرا این اتفاق افتاد. باید اعتراف کنم که نه به صحت استدلال خود مطمئنم و نه به دیدگاههای دیگران قانع. بر رفتارهای رژیم ثبات و عقلانیتی حاکم نیست و مخالفان نیز دارای نگاه و رفتارهایی استراتژیک نیستند تا براساس آن بتوان تحلیلی دقیق ارائه داد. اپوزیسیون بیشتر از سر خشم به لعن و نفرین روی می‌آورد تا نزد افکار عمومی و در مجامع بین المللی مظلومیت خود را اعلام نماید. خشم و غضب نه شرط عقل و سیاست است و نه رسم اصلاح. بر آتش خشم دمیدن سهل است، اما صبوری و متانت را به‌ندرت می‌توان یافت. بودند کسانی هم خلاف موج احساسات شنا کردند؛ به‌عنوان مثال مسعود بهنود، محمد آقازاده و فیاض زاهد از این سو و علی مطهری از آن سوی، خوش‌بینانه و صلح‌جویانه دو رقیب را به صبر و صلح و عقلانت فرا خواندند. راه هم همین است.

رقیب کار خود را میکند. ما هم باید به هنر و رسالت خود بپردازیم. آنها جز تحدید و توقیف راهی ندارند و ما جز صبر و روشنگری سلاحی. من به این اتفاق خوش‌بینم، زیرا نشان داد هنوز هم پس از مهاجرت اجباری بسیاری از روزنامه‌نگاران و خانه‌نشین کردن بسیاری دیگر، بسیارند کسانی که توانایی اداره رسانه‌های خوبی مانند شرق، اعتماد، بهار، مهرنامه، چشم‌انداز ایران و غیره را دارند. این واقعه هم چنین نشان داد که بدنه‌ی اصلی و اکثریت روزنامه‌نگاران مستقل ما در داخل و همگامان آنها در خارج از خط اعتدال خارج نگشته‌اند. دوستان ما چراغ به دست راهی را انتخاب کرده‌اند که خصم خواهان آن نیست. برعکس استاد شاملو معتقدم نور و عشق را در پستوی خانه نهان نباید و نمی‌توان کرد. به توصیه آن عزیز شوریده دل به آفتاب فردا بیاندیشیم که برای ما طلوع می‌کند. با سلام و عطر آویشن!

 

 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

بیانیه جمعی از نمایندگان ادوار مجلس در محکومیت یورش به دفاتر مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران

Posted: 03 Feb 2013 07:37 AM PST

جرس: جمعی از نمایندگان ادوار مجلس خارج کشور با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم دانستن حمله نیروهای امنیتی به دفاتر مطبوعات و بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران، این اقدام را نوعی صحنه آرائی آشکار و علنی برای ایجاد ارعاب و ترساندن همه گروهها و شخصیت ها در آستانه انتخابات دانسته اند.


به گزارش جرس، امضا کنندگان این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت خطیر کنونی کشور به حاکمان هشدار داده و از آنان خواسته اند تا به حق رای و انتخاب مردم و تأمین حداقل های انتخابات سالم، آزاد و رقابتی تن دهند.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


در هفته ای که گذشت شاهد اقدام محیرالعقولی از جانب نیروهای امنیتی در یورش همزمان به دفاتر چهار مطبوعه و بازداشت فله ای تعداد قابل توجهی از روزنامه نگاران بودیم. در سالهای اخیر اصحاب مطبوعات بارها طعم تلخ توقیف و تعطیلی فله ای مطبوعات و به بند کشیدن روزنامه نگاران را چشیده اند اما اقدام اخیر بگونه ای بود که بیش از پیش با هیچیک از موازین قانونی و حقوقی جاری در جمهوری اسلامی انطباق نداشته و تا امروز نیز هیچ مستند و دلیل قانونی برای این کار ارائه نشده است، و اطلاعیه منتشره توسط وزارت اطلاعات دراین باره نیز فاقد هر گونه مستند قانونی بوده و گویا صرفا برای توجیه اقدام انجام شده با زبانی امنیتی و واژه های رایج توسط این نهاد می باشد! این رخداد به روشنی بیانگر این واقعیت است که اجرای قانون و احترام به حقوق شهروندی و آزادیهای مشروع در وضعیت کنونی جمهوری اسلامی توسط حاکمیت اقتدارگرا بطورکلی به فراموشی سپرده، و تنها شیوه سرکوب و ارعاب راهنمای عمل حاکمان در برخورد با جامعه مدنی و اصحاب مطبوعات شده است.


جالب آنکه برخی از راه یافتگان مجلس، که سوگند خورده اند پاسدار اجرای قانون اساسی و حقوق ملت باشند، دراین آشفته بازار بیاری دستگاههای امنیتی و به توجیه این قدامات غیرقانونی پرداخته اند، و اینها بدیهیات اولیه حقوقی را از یاد برده اند که تا وقتی متهمی در دادگاه جرمش اثبات نشود حق ندارند به آنها جرمی را نسبت دهند و اینهم نشانه اسف بار دیگری از وضعیت کشورماست که خانه ملت در اشغال چه افرادی درآمده است! ما از حمایت شرم آور آنان از این برخورد خلاف قانون با اصحاب مطبوعات اظهار تاسف می نمائیم و یادآور می شویم که جایگاه اصلی مجلس دفاع از حقوق ملت است نه تایید اقدامات زورگویانه و غیرقانونی صاحبان قدرت. و با توجه به آنچه آمد ما تمسک به مواد قانونی برای محکومیت این اقدام را غیر ضروری می دانیم و تنها به توضیح و تحلیل چرایی این رخداد در سپهر سیاسی اجتماعی امروز کشورمان می پردازیم :


1- یورش به دفاتر مطبوعات و اقدام به دستگیری جمعی «فله ای» روزنامه نگاران توسط نیروی های امنیتی آنهم با نوعی صحنه آرائی آشکار و علنی بیش از هر چیز اقدامی برای ایجاد ارعاب و ترساندن همه گروهها و شخصیت ها در دست زدن به هرنوع اقدام و فعالیت انتخاباتی و کاملا امنیتی کردن و بستن فضای انتخاباتی در پیش رو است. باین ترتیب بار دیگر خبرنگار و روزنامه نگار بعنوان قشر و گروهی بدون حمایت و توانائی دفاع از خود به نوعی در سیاست های امنیتی ارگانهای اطلاعاتی به گروگان گرفته شده اند .


2- دست اندر کاران این توطئه علیه روزنامه نگاران در واقع با این نوع عمل در اختیار گرفتن کامل و انحصاری روند انتخاباتی آینده را اعلام می کنند، انتخاباتی که همان گونه رهبری هم در چند ماه گذشته به کرات بیان کرده، انتخاباتی حساس وامنیتی است. بازداشت و زندانی کردن روزنامه نگاران به این شکل و وسعت به نوعی بیان آشکار مصادره فرآیند انتخاباتی و حق رأی و انتخاب مردم توسط ارگانهای اطلاعاتی است که به این ترتیب متدرجا جانشین کلیه ارگانها و سلسه مراتب سیاسی در درون خود حاکمیت نیز می شوند.


3- در چنین وضعیتی دفاع از روزنامه نگاران بازداشت شده تنها یک اعلام همبستگی و دفاع از زندانیان جدیدی در صف طولانی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی گذشته نیست و باید با آن به عنوان اولین اقدام کودتای انتخاباتی دوباره علیه حق رای و انتخاب مردم و علیه جمهوریت نظام تلقی گردد.


4- از نظر ما این یورش و بازداشت ها پیش درآمدی برای بلاموضوع کردن کامل جمهوریت نظام و خالی کردن انتخابات ریاست جمهوری از هرنوع ماهیت سیاسی و مردمی است، و از اینرو به شدت این گونه اقدامات را محکوم کرده و آن را مردود) مطرو می دانیم. در شرائط ویژه کنونی با توجه به انبوه تهدید هائی که در زمینه های امنیتی، بین المللی، اقتصادی، و منطقه ای بر علیه موجودیت و تمامیت کشور قد علم کرده اند و حاکمیت یکدست اقتدارگرا با نا کارآمدی و عجز خود دراداره امور هر روز بیشتر و بیشتر در با تلاق بی کفایتی فرو می رود این نوع بر خورد با مطبوعات و رونامه نگاران و فرآیند انتخاباتی خود نوعی اقدام بر علیه ثبات سیاسی اجتماعی و امنیت ملی، و آب به اسیاب بدخواهان ایران و مردم آن ریختن است.


5- ما بار دیگر نسبت به وضعیت خطیر کنونی کشور به حاکمان هشدار داده و تن دادن حق رای و انتخاب مردم و تأمین حداقل های انتخابات سالم، آزاد و رقابتی را، که اجازه تبلور اراده ملی برای دفاع از وحدت ملی و کیان کشور را فراهم می سازد، به عنوان تنها راه حل برون رفت کشور با حداقل هزینه از بحران های حادث و شرائط سختی که نابخردی حاکمیت به کشور و مردم تحمیل کرده است، می دانیم و توجه همگان را به این نکته اساسی جلب می کنیم که امروز روزنامه نگاران بنا بر وظیفه حرفه ای خود در خط مقدم قربانیان سیاست هائی قرار گرفته اند که آگاهانه و یا ناآگاهانه در مسیر وحدت عملی در توطئه بر علیه موجودیت کشور ما و صلح جهانی و آرامش و ثبات لازم برای پیشرفت هرنوع ازادی و دموکراسی برای مردم ایران عمل میکنند.


جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی درخارج کشور: نورالدین پیرموذن، فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، اسماعیل گرامی مقدم، علی مزروعی، علی اکبر موسوی خوئینی، حسن یوسفی اشکوری.
 

تابش: اگر قرار بر نامزدی باشد یا هاشمی می‌آید یا خاتمی

Posted: 03 Feb 2013 06:53 AM PST

جرس: یک نماینده مجلس گفت: در انتخابات ۹۲ از بین هاشمی و خاتمی یکی از آنها نامزد خواهد شد.


به گزارش فارس، محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی و خواهرزاده خاتمی در حاشیه مراسم ختم مرحوم حسن حبیبی درباره انتخابات سال 92 اظهار داشت: در انتخابات آینده یا هاشمی می‌آید و یا خاتمی.

وی بر همین اساس افزود: اگر قرار باشد این افراد در انتخابات آتی نامزد باشند یکی از آنها نامزد نمی‌شود. 

فیض الله عرب سرخی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

Posted: 03 Feb 2013 06:33 AM PST

 

 

جرس: فیض الله عرب سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران که در بیمارستان سینا بستری بود، در اقدامی ناگهانی پیش از درمان کامل به زندان باز گردانده شد.

به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی که به دنبال کمر درد شدید و مشکل در ستون فقرات از ۱۱ مهر در بیمارستان امام خمینی و سپس بیمارستان سینا بستری شده بود، امروز با تصمیم مسئولان قضائی به بند ۳۵۰ اوین بازگشت. این در حالی است که نتیجه MRI جدید وی جهت بررسی هنوز به نظر پزشک معالج نرسیده بود.

عرب سرخی در هفته های اخیر با وجود بستری بودن در بیمارستان، دو نامه زندانیان سیاسی را در حمایت از ابوالفضل قدیانی امضا کرده بود.

فیض الله عرب سرخی رزمنده دوران دفاع مقدس و معاون وزیر بازرگانی دولت سید محمد خاتمی که تیرماه سال ۸۸ بازداشت شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به گذراندن ۵ سال حبس محکوم شده است. 

نرخ تورم در دی ماه به 28.7 درصد رسید

Posted: 03 Feb 2013 06:33 AM PST

جرس: بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به دی ماه امسال را 28.7 درصد اعلام کرد.

گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر‌اساس سال پایه 100=1383 در دی‌ماه 1391 نشان می‌دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی ماه 1391 به عدد 5/397 رسید.نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به دی ماه 1390 معادل 7/28درصد است.در حالی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به دی ماه امسال به 28.7 درصد رسیده که این نرخ در مدت مشابه در مهرماه 24.9 درصد، آبان ماه 26.1 درصد و آذرماه 27.4 درصد بوده است.پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه را 24 درصد، مردادماه 1391 را 23.5 درصد، تیرماه را 22.9 درصد، خردادماه را 22.4 درصد، اردیبهشت ماه را 22.2 درصد و فروردین ماه را 21.8 درصد اعلام شده بود.

در همین حال، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران امروز در گفتگو با مهر از توقف اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از فروردین 92 و واگذاری این مسئولیت به مرکز آمار و همچنین تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم از 81 به 90 خبر داده و گفته است: با تغییر سال پایه نه تنها سبد کالاهای مورد بررسی تغییر می‌کند بلکه روش‌های محاسباتی و جمع آوری اطلاعات نیز مانند مضنه‌های قیمتی به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد. 

ایران رتبه اول سرطان معده در جهان به علت استفاده از سم های خطرناک کشاورزی

Posted: 03 Feb 2013 06:33 AM PST

جرس: بر اساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه ۷۰هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی های کشور اضافه می شود که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می شوند.

یکی از مشکلاتی که در طی سال های اخیر گریبان‌گیر کشور -بطور خاموش- بوده، “افزایش سرطان به خاطر مصرف نگران کننده مواد شیمیایی” بوده است بطوری که به گفته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، “میزان مصرف کود در کشور نگران‌کننده بوده و این مواد به دلیل دارا بودن کادمیوم و نیترات باعث افزایش نرخ سرطان در جامعه می‌شوند. مصرف سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در مناطق کشاورزی ایران، باعث رشد فزاینده سرطان در این مناطق شده است”.

به گزارش جهان، این معضل که گویا در کشاکش دعواهای سیاسی به حاشیه رفته، از تهدیدهای جدی حال و آینده کشور به شمار می رود.

در همین رابطه شنیدن خاطره ای از آخرین روزهای زندگی مرحوم حجت الاسلام محمدرضا فاکر رییس کمیسیون اصل نود مجلس هشتم -که سه سال قبل در چنین روزهایی بر اثر سرطان درگذشت- خالی از لطف نیست.

مرحوم حجت الاسلام فاکر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم نیز با توجه به اهمیت این موضوع پیگیری ها و جلساتی را با وزرای وقت بهداشت و کشاورزی برای حل این مشکل داشته است.

مرحوم فاکر که خود بر اثر بیماری سرطان فوت کرد آخرین جلسه خود را برای پیگیری این موضوع و اقدامات صورت گرفته در این باره، با وزرای کشاورزی و بهداشت دولت نهم در بیمارستان و در بستر بیماری برگزار کرد و ظاهرا آخرین پیگیری های وی نیز به نتیجه نرسید!

در مجلس نهم نیز این موضوع توسط نماینده مردم طرقبه و چناران پیگیری شد و سوال وی از خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی باعث شد تا نمایندگان از پاسخ های وی قانع نشوند و فرصتی سه ماهه به وزیر بدهند تا اقداماتی را در این خصوص انجام داده و گزارش آن را به نمایندگان ارائه کند.

سالانه ۷۰ هزار بیمار سرطانی/ رتبه اول سرطان معده در جهان

بر اساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه ۷۰هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی های کشور اضافه می شود که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می شوند.

در حال حاضر کشور ما اولین رتبه در بیماری سرطان معده را در جهان دارد و وزارت بهداشت نیز تایید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما رو به افزایش است و یک سوم مبتلایان به سرطان به خاطر محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می شوند.

به نظرمی رسد اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت جهاد و کشاورزی در این زمینه کافی نیست و رفع بخشی از این مشکلات در خصوص محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت است. 

بهمن

Posted: 03 Feb 2013 06:29 AM PST

حمید حسینی - امید

ذکر خیال خوش بیست و دو بهمن است
یاد فرار ستم از چمن میهن است
هُدهُد و بلبل پیِ سنبل و گل چیدن است
چشم خوش اهل باغ منتظر دیدن است

تا که ببینند، ققنوس موعود

گشت دو روز این چمن خانه سی مرغِ ناز
درگه سیمرغ شد محفل اهل نیاز
رَسته همه زآب و گِل، دل شده پُر رمز و راز
زد پَرِ پروانه سوز، زد لب بلبل به ساز

طوطی این باغ، روح خدا بود

یک دهه بُد در خوشی، شد دهه ناخوشی
مرغ عدالت پرید، از قفسِ حق کُشی
نغمه شادی برفت، ماند لب خامُشی
عقل چو تعطیل گشت، جهل کند سرکشی

لطف و محبت، بسته و مسدود

بازِ ستم باز هم، آمده با رنگ نو
تا بِدرد بلبل و سَر دهد آهنگ نو
صوت و صدایی دگر، صلح نو و جنگ نو
مست هوی و هوس، رهبر فرهنگ نو

یکسره خشکاند، گلشن موجود

غیرت خوبان ولی، باز شود پرده دَر
یک یک گلها ز نو، غنچه زند سر به سر
اَمن شود باغ عشق، سبز شود هر شجر
ثمره دهد اتحاد، ظلم فتد در خطر

یادش اُمید است، حضرت معبود

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

رای قاطع نمایندگان در عدم اعتماد به وزیر کابینه دهم

Posted: 03 Feb 2013 06:27 AM PST

جرس:نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 192 رای به استیضاح شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای دادند.  

 
به گزارش خبرنگار مهر ، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت . بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، رای گیری صورت گرفت که در نهایت شیخ‌الاسلامی موفق به کسب مجدد رای اعتماد نشد .

بر این اساس از مجموع 262 رای ، شیخ الاسلامی با 192 رای موافق 56 مخالف و 24 ممتنع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنارشد.

گفتنی است شیخ الاسلامی نخستین وزیر وزارتخانه "‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی" است که از ادغام سه وزارتخانه "کار و امور اجتماعی"،‌ "تعاون" و "رفاه و تامین اجتماعی" براساس ماده ۵۳ لایحه برنامه پنجم توسعه بوجود آمده است.

نمایند گان با ۲۰۴ رای موافق،‌ ۳۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه به شیخ الاسلامی برای وزارتخانه "‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی" در تاریخ 12 مرداد ماه ، 1390 به وی رای اعتماد داده بودند.

استیضاح وزیر کار به افشاگری متقابل رئیس دولت و مجلس کشیده شد

Posted: 03 Feb 2013 03:59 AM PST

 جرس: محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران در جلسه علنی مجلس که برای استیضاح وزیر رفاه و تأمین اجتماعی برگزار شده بود، با پخش نوار مکالمه ای، برادران لاریجانی را به سوء استفاده از قدرت در فعالیت‌های اقتصادی متهم کرد.

 

احمدی نژاد گفت که این نوار که حدود ۲۵ دقیقه است، گزیده ای "رقیق" از ۲۳ یا ۲۴ ساعت مکالمه فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی است که به طور کامل در اختیار رئیس مجلس و روسای کمیسیون ها قرار خواهد گرفت.


پخش ویدیویی از فاضل لاریجانی و مرتضوی در صحن علنی مجلس

احمدی نژاد  در جریان بررسی استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ویدئویی از ملاقات فاضل لاریجانی (برادر علی لاریجانی) و سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد.

احمدی‌نژاد در خلال سخنان خود گفت: من نواری دارم که آقای سالک گفت که آن را پخش نکنید.

رییس مجلس در واکنش به اظهارات وی گفت: اگر نواری دارید پخش کنید تا بعدا چیزی نماند.

احمدی نژاد این ویدئو را در صحن علنی مجلس پخش کرد، اگرچه این ویدئو کیفیت بسیار پایینی ازنظر صدا داشت و مکالمات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در این ویدئو به خوبی قابل شنیدن نبود. پخش این ویدئو در صحن علنی مجلس جنجال زیادی به پا کرد.

نماینده مردم آبادان با صدای بلند فریاد می‌کشید و نسبت به این موضوع اعتراض می‌کرد که با مداخله سیدشریف حسینی عضو هیات رییسه مجلس، به بیرون از صحن علنی هدایت شد.

بعد از پخش ویدئو هم تعداد بسیار زیادی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد داشتند که علی لاریجانی در واکنش به شلوغی صحن علنی گفت: امروز روز مهمی است اجازه بدهید حرف‌هایشان را بزنند. اگر موضوعی راجع به بستگان ما بوده بگذارید در این باره حرف بزنند.

وی خطاب به احمدی نژاد گفت: شما چیزی در جامعه بیندازید و بعد مردم فکر کنند مسائلی بوده لذا وقتی گفتید نواری دارم، گفتم هر نواری دارید پخش کنید چرا سوء تفاهم ایجاد می‌کنید.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در جلسه علنی بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی طی سخنانی به دفاع از وزیر کار پرداخت که مهمترین محورهای سخنان احمدی‌نژاد به شرح ذیل است؛

همه شما را برادران دینی می شناسم؛ قانون شریف است و تنظیم کننده رفتارهاست و باید از استحکام حداکثری برخودار باشد. قانون مبنای کار است و همه باید تلاش کنیم، قانون اجرا شود.

مسائلی که می‌خواهم عرض کنم، ارتباطی به مسئله دولت و مجلس ندارد، مسئله کلان کشور است که اگر بی توجهی کنیم مسائلی نظیر همین استیضاح پیش می‌آید.

انشاءالله در اوایل اسفند مصوبات اخیر دولت و مجلس اجرا می شود؛ بحث من فراتر از استیضاح است. چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه ایم و باید با هم کار کنیم.

بحث من فراتر از استیضاح است؛ چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه‌ایم و باید با هم کار کنیم؛ شیخ الاسلامی مومن و پرکار و بی حاشیه است و هر جا بوده، موفق بوده و جزو بهترین‌های کابینه است.

شیخ الاسلام را 27 سال است که می‌شناسم و به وی ارادت دارم. امروز دشمنان خود را برای فشار آوردن به کشور بسیج کرده‌اند. باید دست به دست هم باری از دوش مردم برداریم. فشارهایی که از داخل می‌آید با فشارهای خارجی برابری می‌کند. سه سال است دولت تحت سنگین ترین فشارهاست؛ همکاران پاک من زیر سنگین ترین اتهامات هستند. چقدر احضار و ...؛ من سکوت کردم و همکاران را به تحمل واداشتم.

بولتن چاپ می‌کنند در چند هزار نسخه که سر تا پا تهمت به دولت و همکاران ماست.

سازمان تامین اجتماعی غیردولتی و متعلق به کارگران و بازنشسته‌هاست و از پول آنها صندوقی درست شده است. نه ما و نه شما حق نداریم برایشان بدهی و هزینه درست کنیم. این نهاد غیردولتی است. حال برای تعیین رئیسش ترتیباتی اتخاذ شده است. امروز ما باید به سازمان تامین اجتماعی کمک کنیم.

حکم دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، صرف نظر از اینکه موضع سیاسی رئیس چیست، این دیوان باید نقطه آرامش و ثبات باشد. همین دیوان معظم، عین همین شکایت اخیر را سال 78 هم مطرح کرد. آن موقع هم بارها گفتند که رئیس سازمان واجد شرایط نیست. همین دیوان گفت چون نهاد عمومی غیردولتی است، ما صالح برای رسیدگی به عزل و نصب‌هایش نیستیم. امروز چطور صلاحیت پیدا کرده است؟ اشکالی در کار است که باید آن را پیدا کنیم.

سال 85 سازمان مالیاتی شکایتی می‌کند که طبق اصلاحیه قانون مالیات‌ها نهادهای وابسته به شهرداری‌های سراسر کشور از معافیت مالیاتی برخودار شوند، 5 سال طول کشید تا رسیدگی شود اما در موضوع اخیر فوراً رسیدگی کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اصل 55 قانون اساسی درباره وظایف دیوان محاسبات گفت: برخی رفتارهای دیوان محاسبت در رابطه با دولت غیرقانونی است؛ حکم دیوان عدالت اداری درباره بهمنی خلاف قانون اساسی است.

جلسه پیش که امدیم مجلس، دوستی‌ها را تقویت کردیم، پشتش یک استیضاح درآمد.

امروز آمده‌ام، با شما درد دل کنم و برای حل مشکلات کشور استمداد بطلبم؛ چطوری از دل قانون درآورده‌اند که رئیس مجلس می‌تواند بخشنامه‌های رئیس جمهوری را لغو کند.

تذکر علی لاریجانی به رئیس جمهور: لطفاً در موضوع صحبت کنید.

احمدی نژاد در پاسخ به این تذکر: دقیقاً در موضوع صحبت می‌کنم؛ رئیس مجلس نه تنها بر دولت حاکم شده، بلکه بر کل مجلس هم حاکم شده است.

اگر بنا بود رئیس مجلس بر دولت و مجلس حاکم شود، باید با رأی مستقیم می آمد و رئیس جمهور می‌شد. صحبت من خارج از اشخاص و یک بحث حقوقی است؛ اگر قرار است که قانون اساسی را عوض کنید، در خود قانون اساسی راه آن نشان داده شده است.

دولت می‌خواهد مصوبات شما را در کشور اجرا کند. اختیاراتش چیست؟ وقتی عزل و نصب‌ها هم از اختیار دولت گرفته می‌شود، دیگر چه چیزی در دست دولت می‌ماند. این بحثِ دردمندانه من است. باید بنشینیم و برایش راه حل پیدا کنیم.

من از دیوان عدالت اداری به چه کسی شکایت کنم؟ چه راهی وجود دارد؟ می‌گویند به خود ما شکایت کن.

من نوکر ملت و شما و همه هستم، اما رئیس جمهور کشورم و از حقوق اساسی ملت دفاع می‌کنم.

به ملت بگویید که رئیس جمهوری که می خواهید انتخاب کنید، تحت امر رئیس مجلس است! اگر بناست دیوان عدالت در اختیارات دولت دخالت کند، چه می‌گویند؟ ما باید برگردیم به قانون اساسی و مسائل را ریشه‌ای حل کنیم.
اصلاً بحث من دفاع از شخص آقای مرتضوی نیست، بنده درباره یک روند و حقوق اساسی بحث می‌کنم.

نمایندگان با من صحبت‌هایی کرده‌اند، نمیدانم برخی چیزها را بگویم یا نگویم؟

رئیس مجلس: چیزی را که لازم می‌دانید بگویید؛ لازم هم اگر می‌دانید نوار هم بگذارید.

احمدی نژاد: من و شما باید حوصله و تحمل داشته باشیم و حرف‌ها را گوش کنیم. ما کوچک شما هستیم.

ما و مجلس با هم دعوا و اختلافی نداریم. بنده کوچکترین خادم‌های ملت هستم و شما هم نمایندگان مردم هستید و می‌خواهیم با هم برای مردم کار کنیم.

پشت مسائلی از قبیل امروز، جریاناتی هم دارد می‌گذرد. حوصله کنید تا برایتان بگویم.

چندین ساعت جلسات برگزار شد، تکه‌ای که مسئله‌ای درست نمی‌کند را می‌خواستم اینجا بگذارم.

دوستانی آمدند و گفتند که بگذارید فضای کشور آرام‌تر باشد؛ من گفتم نسخه‌ای از فایل صوتی که در اختیار دارم را به رئیس و نسخه‌ای را به رئیس کمیسیون‌ها تقدیم کنیم.

علی لاریجانی: خواهش می‌کنم نوارتان را پخش کنید و بعد نگویید که پخش نشد. چیزی کم نگذارید.

صدای فریاد برخی نمایندگان در مجلس به گوش می‌رسد

احمدی نژاد پس از پایان پخش فایل صوتی: این فایل صوتی، بیست و 4 دقیقه است؛ سیستم صوتی خوب پخش نمی کند؛ به هر نماینده یک فایلش را می‌دهم. بعضی از بخش های آن را هم می‌خوانم.

لاریحانی: نمایندگان حوصله کنند، تا آقای رئیس جمهور حرفشان را بزنند. نمایندگان حساسیت به خرج ندهند. اگر راجع به بستگان بنده بوده اجازه بدهید حرفشان را بزنند.

احمدی نژاد: دوستان! مسائل ما همین هاست؛ آقای رئیس مجلس گفت پخش کنید، پخش کردیم.

لاریجانی: من اینگونه نگفتم. شما گفتید نواری دارم. گفتم حالا که حرفش را زدید، مسئله در جامعه پیش می‌آید. پس پخش کنید تا شفاف شود.

احمدی‌نژاد: اینها بالاخره سند است. ما باید چه کنیم؟ دولت تحت فشار است با همین حرف هایی که در نوار است.

ما چطور از دولت دفاع کنیم؟ شما راهش را بفرمائید ما همان را عمل کنیم. بعضی تکه‌ها را برایتان می‌خوانم.

تامین اجتماعی شرکت‌هایش را دارد، طی قراردادی به گروهی می‌فروشند؛ فردی به نام معاون مجتمع قضایی تهران، می‌گوید من با یکی از برادران آقای لاریجانی رفت و آمد خانوادگی دارم.

مرتضوی می‌گوید، شما ارتباط دارید. او هم می‌گوید که، بله؛ واقعاً بقیه برادران به گرد فاضل نمی‌رسند.

ببین باید خودت رک به دکتر بگیی که آقای "ز" که می‌خواهد که قرارداد ببندد، باید از قبل من به شما وصل شود. فاضل لاریجانی خطاب به مرتضوی می گوید: آن کسی که می خواهد قرارداد ببندد باید هوشیار باشد که تبلیغ نکند که من فلانی هستم.

مرتضوی هم به آقای "م" می‌گوید: بروید بیرون شما. حس می‌کند که مسائل دیگری مطرح شود، از جلسه بیرونش می‌کند؛ فاضل لاریجانی به مرتضوی می‌گوید: من می‌خواهم به گروه "ز" کار کنم. ولی ابلاغ کتبی برای من نزند. تلقی‌اش این باشد که می‌خواهم با او همکاری کنم.

فاضل هم به مرتضوی می گوید: اخیرا علی را دیدید یا نه؛ مرتضوی: اخیرا نه.

فاضل لاریجانی می‌گوید: ایشان نظرش نسبت به شما بسیار مساعد است، می تواند کمک کند و تلطیف کند قوه قضائیه را نسبت به شما. ارتباط خود را با علی محکم کنید. یک ملاقات جدی و خودمانی در منزل ما یا بیرون از مجلس بگذارید. منزل مادر باشد، بدون سر و صدا. علی و صادق هم دست من هستند و می‌دانم که چطور جا بیندازم.

فاضل لاریجانی می‌گوید: از روی صداقت می‌گویم. هرجور صلاح می‌دونید. ما می‌خواهیم باز کار کنیم. حالا که بخواهیم ورود کنیم، چند پروژه خوب باید پیشنهاد کنیم که بیایند به حساب اینها، اگر صلاح می‌دانید، کمک‌هایی هم می‌شود کرد؛ به هر حال می‌توانیم مفید واقع شویم.

مرتضوی می‌گوید: من چه کار باید بکنم، فاضل لاریجانی هم می‌گوید: زمینه آشنایی ایجاد شود؛ توصیه کنید به آنها. احساس کنند نمایندگی شما را دارم. توصیه کنید، همکاری فلانی برای آینده ایران خوب است. منظور از فلانی، فاضل لاریجانی است.

فاضل لاریجانی می گوید: به آنها بگویید من مورد وثوق شما هستم. فاضل: بهترین راه این است که به آنها بگویید حضور من اطمینانی است برای آنها.

فاضل لاریجانی می‌گوید: می‌توانیم ما رفع موانع برایشان کنیم. آمادگی داریم؛ مشکلاتی که "ع- ب" دارد، در چند جهت. اولاً آدم خوبی است. 10-15 پروژه پتروشیمی دارد که نیاز به کمک دارد. ایشان چند مشکل با بانک‌ها داشت، همین فردا دوشنبه ساعت 9 با "ع" قرار دارم. جلسه گذاشتم، حل کنم. مشکلاتی در قوه قضائیه داشت و برایش مهلت گرفتم، حل شد؛ رفتم پهلوی اخوی و دستورش را گرفتم.

مرتضوی می‌گوید: این اعتبار را دارید که دستور بگیرید؟

فاضل لاریجانی می‌گوید: بله! یک جلسه هم اخوی ایشان را دید

مرتضوی می گوید: اخوی دستور دادند مشکلاتش حل شود؟

فاضل لاریجانی می گوید: خیلی از مشکلات دیگر معوقات بانکی هم بود؛ پرونده زیاد داشت. آقای "الف" آنجا بود. رئیس دادگستری فلان استان هم بود. یک عده هم شکایت کرده بودند. رفتیم صحبت کردیم، تا حدود زیادی حل شد.

مرتضوی می گوید: با سفارش به "الف" حل کردید؟

فاضل می‌گوید: بله! بله!، مسائل مالیاتی و حسابی داشت، حل کردیم؛ من کار دانشگاهی کردم تا الان. الان نوه دارم، امورات نمی‌گردد. فرصتی پیش آمده تا چند سالی است ورود داشتیم به مسائل اقتصادی؛ الان که وارد شدیم، قلق‌ها دستمان آمده است.

(محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در ادامه به قرائت ادامه متن پیاده شده از نواری می‌کند که می‌گوید فایل صوتی مذاکرات سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی است)

فردی خطاب به احمدی‌نژاد: لطفا این موضوع را ادامه ندهید آقای رئیس‌جمهور.

احمدی نژاد خطاب به فریادهای اعتراضی نمایندگان: چشم. من می‌گویم نیازی به حل مسائل از این طریق نیست. صوت و تصویر موجود است و نوار مشخص است و چندین ساعت است که اگر رئیس مجلس صلاح دیدید، همه را در اختیارتان می‌گذاریم.

مسائل جای دیگری است. چرا امروز شیخ الاسلام باید اینجا محاکمه شود؟

من به نظر مجلس احترام می گذارم. استیضاح و نظر، حق شماست و به نظر شما و قانون احترام می‌گذاریم. والسلام

پاسخ‌های لاریجانی به سخنان احمدی نژاد

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور تشریف داشته باشید، بیاناتی هست که برایتان مفید است.

لاریجانی: تشکر می‌کنم که حوصله کردید، رئیس جمهور همه حرف‌هایشان را زدند. رئیس جمهور گفت که نواری دارد، این هم بالاخره ژستی است. متن نوار را هم قرائت کردند.

لاریجانی: تنظیم قوا به هم نخورده آقای رئیس جمهور؛ این سلیقه شماست که نظر شورای نگهبان را به عنوان مفسر قبول ندارید.

لاریجانی: شما در این جلسه اتهاماتی وارد کردید که دارم طبق آئین نامه جوابتان را می دهم و شما دیگر حقی برای پاسخگویی از تریبون مجلس ندارید. شما سر تا پای استیضاح را به اتهام به من گذراندید.

لاریجانی: رئیس قوه قضائیه هم حق پاسخگویی دارد.

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور: مشکل اینجاست که شما افرادی را به عنوان یاران خود انتخاب کردید که پرونده‌هایی دارند که نمی‌گذارید رسیدگی شود. شما نمی‌گذارید رسیدگی شود. اشکال اینجاست.

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور! شما فرمودید که در روند کشور بن بست ایجاد می‌شود. اشتباه می‌کنید. در کشوری که ولایت فقیه هست بن بست نیست.

لاریجانی: آقای رئیس جمهور! شما در مواردی به رهبری شکایت کردید. ایشان ارجاع دادند به حل اختلاف و این هیئت نظر داد. دیگر نباید حرفی باشد.

گفتید که رئیس مجلس حاکم شده است. رئیس مجلس طبق قانون اساسی موظف شده که اگر مصوبات خلاف قانون یا روح قانون باشد، آن را رد کند.

لاریجانی: رئیس مجلس به مرتضوی کار ندارد؛ بلکه می‌گوید کاری که شما کردید و قانون را دور زدید، غیرقانونی است. این اتهامات به من، ربطی به استیضاح نداشت. اگر می‌خواستم مر قانون را عمل کنم، نباید می‌گذاشتم این صحبت‌ها مطرح شود. ولی خوب شد که این سخنان مطرح شد.

لاریجانی: از ابتدای بحث استیضاح وزیر کار، بنده وساطت کردم. آقای مظفر معاون نظارت مجلس در جریان هستند. گفتم شما استیضاح کنندگان و وزیر را دعوت کنید که به تفاهم برسند و استیضاح مطرح نشود.

لاریجانی: وزیر کار با من تماس گرفت و گفت که در ماجرای مرتضوی کاری از من برنمی‌آید. روز دوشنبه خدمت رئیس‌جمهور رفتم راجع به کار دیگری؛ اما درباره همین مسئله هم گفتم که استیضاح مطرح است؛ یا شما وساطت کنید، یا من، تا مسئله حل شود. راهش این است که مرتضوی در شغل دیگری انجام وظیفه کند. چون حضورش در سمت فعلی خلاف قانون است. ولی رئیس جمهور نپذیرفت. من می‌خواستم در کشور تشنجی ایجاد نشود.

لاریجانی: صبح امروز آقای فرزونده (معاون پارلمانی رئیس‌جمهور) گفت: پیغام فوری از رئیس جمهور دارم. گفتم بگویید بیایند؛ او آمد و گفت که بیاید موضوع را جمع کنیم، ممکن است که رئیس جمهور حرف‌هایی بزند. من گفتم که چنین روالی را من انجام داده‌ام که استیضاح نشود، ولی رئیس جمهور نپذیرفت.

لاریجانی: آقای فرزونده هم گفت که، رئیس جمهور گفته اگر مسئله حل نشود، نواری دارم از بستگان شما که پخش می‌کنم. من را تهدید کردند. من گفتم که نمی‌دانم موضوع نوار چیست؛ متعلق به هر یک از بستگان من باشد، اشکالی ندارد. من از بستگان ایشان اطلاعات زیادی دارم، ولی لازم نمی‌دانم جو کشور را متشنج کنم. من را تهدید کردند تا از استیضاح صرف نظر کنیم. ولی رئیس مجلس قسم خورده از حقوق مجلس دفاع کند.

رئیس‌مجلس: شما راجع به بستگان من هر چیزی دارید، بگویید. من هیچ مشکلی ندارم؛ ملاحظه کنید نفس این اقدام را؛ به نظر شما این یک اقدام توطئه‌آمیز علیه رئیس قوه مقننه نبود؟ مرتضوی یکی از بستگان ما را دعوت می‌کند به دفتر و فیلم می‌گیرد. نمی‌دانم دستگاه رئیس‌جمهور چگونه است، ولی ما فیلم نمی‌گیریم.

لاریجانی: این کارها نشان می‌دهد که برنامه‌ای بوده و توطئه بوده است تا روزی مثل امروز علنی کنید، ولی چه فایده‌ای دارد؟ نفس این کار مافیای و توطئه آمیز نیست؟ این اخلاق است؟ این کار در سطح یک رئیس‌جمهور است؟ رئیس‌جمهوری که مرتب دیگران را و رئیس مجلس را تهدید می‌کند.

مشکلات کشور اینهاست آقای رئیس جمهور! بنده با برادرم ارتباطی ندارم. آقای فرهنگی تماس گرفته بود با فاضل لاریجانی و در این باره صحبت کرده است. آقای فرهنگی خودتان بگویید.

محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس: بنده ظهر با فاضل لاریجانی تماس گرفتم و سوال کردم، فاضل گفت، مرتضوی مدت‌ها پیگیر این ملاقات بود. فاضل لاریجانی گفت که عمده نشست رامرتضوی صحبت کرد و گفت که ارادت خاصی به علی لاریجانی و آیت الله آملی دارد. من از او درخواست کردم که با رئیس قوه قضائیه دیدار کند. فیلم برداری در جریان نبود. بعد از جلسه با رئیس قوه قضائیه صحبت کردم، ملاقات را نپذیرفت.

فرض کنید یکی از بستگان من اشتباهکار بوده است، چه ربطی به من دارد؟ اگر جلسه‌ایی که برادرتان داوود احمدی‌نژاد برادر شما با من داشت و مطالب زیادی درباره جریان انحرافی و از ارتباط با منافقین و ... گفت، فیلم می گرفتم و پخش می‌کردم، خوب بود؟ برادر شما حرف هایی زده اما چه ارتباطی با شما دارد.

مشکل اینجاست که رئیس‌جمهور ما اولیات اخلاقی را رعایت نمی‌کند. خوب شد که شما که هی می‌گویید بگم، بگم؛ این چیزها را پخش کردید و مردم با شخصیت شما آشنا شدند. عدالت باید به لفظ نباشد بلکه باید به رفتار و عمل باشد.

در حالی که رئیس مجلس از دولتی‌ها خواست که جلسه علنی را برای رای‌گیری ترک کنند، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما در یک جلسه علنی شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید، بروید به سلامت.

رئیس مجلس: کارت‌های رای‌گیری را بین نمایندگان توزیع کنید. خواهش می کنم که نمایندگان مجلس جلسه را ترک کنند.


وزیر برکنار شد


به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با 192 رای موافق، 56 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 272 رای استیضاح وزیر تعاون و کارو رفاه اجتماعی موافقت کردند.


نمایندگان مجلس رای اعتماد خود را از وزیر کار برداشتند و او از وزارت رفاه برکنار شد.
 

واکنش ایران به پیشنهاد واشنگتن برای مذاکره مستقیم

Posted: 03 Feb 2013 03:37 AM PST

  جرس: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با شبکه یورو نیوز درباره پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره مستقیم با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور مصاحبه کرد.

به گزارش فارس، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در صحبت‌های خود در کنفرانس امنیتی مونیخ که درحال برگزاری است تاکید کرده بود که آمریکا آماده مذاکرات رودررو با ایران است.

صالحی وزیر خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد بایدن برای مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا به یورونیوز گفت: این مذاکرات تنها زمانی صورت می‌گیرد که ما تضمین‌های کافی بدست آوریم و همزمان آمریکا حسن نیت خود را نشان دهد.

وی گفت: متاسفانه تجربیات قبلی ما چیز خلاف این موضوع را نشان داده است.