جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


لاهيجی: حکم اعدام برای متهمان فساد مالی حرکتی نمايشی است

Posted: 19 Feb 2013 05:22 AM PST

جرس: در پی صدور حکم اعدام برای چند تن از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون جامعه‌های جهانی دفاع از حقوق بشر، با اعلام اين که مخالف اعدام در هر پرونده‌ای است، می‌گويد صدور و تاييد حکم اعدام در اين پرونده فساد مالی تنها حرکتی نمايشی از سوی دستگاه قضايی ايران است.


به گزارش رادیو فردا، این فعال حقوق بشری می گوید: «بايد توجه داشته باشيم در جمهوری اسلامی با يک وضعيتی روبرو هستيم که متاسفانه فساد اقتصادی علاوه بر فساد سياسی به قدری در اين رژيم رخنه پيدا کرده و ابعاد گسترده‌ای يافته که آخرين نمونه‌اش همين برخورد بين احمدی‌نژاد و لاريجانی است در جلسه علنی مجلس. اينها نمونه يک دادگستری نمايشی در ايران است که به مردم بگويند نه فقط دادگستری وظيفه و رسالت خود را انجام می‌دهد بلکه با مفاسد اقتصادی هم مبارزه می‌کنيم و کسانی که متهم به فساد اقتصادی هستند به شديدترين مجازات يعنی اعدام محکوم می‌کنيم.»


حکم اعدام چهار متهم پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی در حالی توسط ديوان عالی کشور تاييد شده که بنابر اعلام سازمان‌های بين المللی مدافع حقوق بشر ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادی با ۶۷۰ مورد اعدام بالاترين سرانه اعدام در جهان نسبت به جمعيت خود را داشته است. اقدامی که نه تنها از آمار جرم و جنايت نکاسته بلکه فعالان حقوق بشر می‌گويند راه‌کاری شکست خورده است و به بالا رفتن جرم هم منجر شده.


عبدالکريم لاهيجی دراين باره می‌گويد: «اگر دادگستری جمهوری اسلامی بخواهد توجيه کند با محکوم کردن افراد به اعدام داريم با مفاسد اقتصادی در ايران مبارزه می‌کنيم و اين باعث می‌شود جرايم اقتصادی در ايران کاهش يابد، با همان تجربه ای که درمورد جرايم اجتماعی و مواد مخدر و جرايم جنسی داشتند مواجه خواهند شد.»
 

وزارت اطلاعات ادعای پیشین خود را تکرار کرد

Posted: 19 Feb 2013 04:14 AM PST

در خصوص روزنامه نگاران بازداشت شده
جرس: اطلاعیه سوم وزارت اطلاعات پیرامون بازداشت و احضارهای اخیر برخی روزنامه نگاران، منتشر شد.


در این اطلاعیه  دستگاه اطلاعات امنیت جمهوری اسلامی همچنان به اتهام زنی علیه اصحاب مطبوعات و رسانه ها پرداخته.، تاکید کرده که آن وزارتخانه "با عزم راسخ‌تر و با جدیت و سرعت هر چه بیشتر به ماموریت خود ادامه خواهد داد."


به گزارش «تارنمای رسمی وزارت اطلاعات» در این اطلاعیه آمده است:


بسم الله الرحمن الرحیم

در پی اطلاعیه‌های یازدهم و هفدهم ماه گذشته پیرامون بازداشت و احضار تعدادی از مرتبطین واحد عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس (موسوم به بی‌.‌بی‌.سی)، بخشی دیگر از اطلاعات به دست آمده را به استحضار ملت سرافراز ایران اسلامی می‌رساند:


1 در ادامه روند تحقیقات، تعدادی دیگر از افراد متصل به شبکه، احضار شده و از آنها بازپرسی به عمل آمده و تعدادی دیگر از مرتبطین ناآگاه نسبت به ماهیت شبکه، مورد دعوت قرار گرفته و ضمن دریافت اطلاعات و توضیحات از آنها، پیرامون اهداف پنهان و مقاصد سوء شبکه توجیه شدند. ضمنا از دیگر عناصری که در لیست احضار یا بازداشت قرار داشتند، چهار نفر متواری شده‌اند که یک نفر از آنها با خروج غیرقانونی از مرزهای کشور، به خارج فرار کرده است.


این وزارتخانه ضمن ابراز خرسندی از درک عمیق، صداقت و همکاری راهگشای غالب افراد احضار و دعوت شده به آگاهی می‌رساند که سه تن از بازداشت‌شدگان پیشین نیز با تکمیل تحقیقات و دریافت اطلاعات و توضیحات آنها، اخیرا با تودیع وثیقه مرخص شدند.


2 اطلاعات به دست آمده حکایت از اداره‌ی تعدادی از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، سایت‌های خبری ضد انقلاب و وابسته به عناصر فراری فتنه‌ی 88 توسط هسته‌ی مرکزی مستقر در ارگان عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس (موسوم به بی‌.‌بی‌.سی) دارد. برخی از رسانه‌هایی که تاکنون ارتباط یا وابستگی آنها به هسته‌ی موصوف، محرز شده است عبارتند از:


سایت‌های جرس، کلمه، ملی مذهبی، نوروز، ندای سبز آزادی، روز آنلاین، گذار، خودنویس و سحام نیوز.

شبکه‌های رادیوییفرانسه)، دویچه وله (آلمان)، رادیو فردا (آمریکا).

شبکه‌های تلویزیونی بی بی سی (انگلیس)، صدای (آمریکا)، من و تو (انگلیس).


ضمنا همچنانکه در اطلاعیه‌های پیشین اشاره شد، هسته‌ی مورد نظر از طریق برخی عوامل آگاه یا ناآگاه نسبت به منشا خارجی و ماموریت سیاسی آن و نیز از طریق برخی مجاری پوششی و به اصطلاح سفید توانسته بود در تعدادی از رسانه‌های داخلی نیز رسوخ کرده و نقش خط دهنده و در عین حال دریافت کننده‌ی اطلاعات از آنها را ایفا کند که اقدام قانونی لازم در مورد آنها انجام شده یا خواهد شد.


3 مستندات جدید و موثق حکایت از کار ویژه‌های غیرسانه‌ای دیگر این شبکه دارند. یکی از این کار ویژه‌ها، بهره‌گیری از پوشش‌ها و پایگاه‌های به ظاهر رسانه‌ای در خارج از کشور، به منظور ایجاد راه‌های ارتباطی با افراد رسانه‌ای نشان شده در کشور می‌باشد. به عنوان مثال تشکلی موسوم به "انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی" که در پاریس مستقر است، نقش یکی از کارفرمایان شبکه را ایفا می‌کرده است. همچنین یک شبکه اجتماعی با منشاء آمریکایی از پروژه‌های "مرکز مطالعات ارتباطات جهانی" موسوم به "برنامه پژوهش رسانه در ایران" و تشکل دیگر تحت عنوان "مدرسه روزنامه‌نگاری میانه" و چندین انجمن، گروه و موسسه دیگر که جملگی با سوء استفاده از پوشش‌های رسانه‌ای و گروه‌های مردم‌نهاد ماموریت‌های محوله از طرف سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی را دنبال می‌کنند شناسایی شده‌اند.


4 یکی دیگر از کار ویژه‌های این شبکه، ایفای نقش جدی در پروژه‌های سوخته و رسوای موسوم به حقوق بشر است که همواره علیه اسلام عزیز فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار برده شده است. این ماموریت از طریق یک چرخه ضدملی و مرتبط با محافل بیگانه دنبال می‌شد. شبکه مورد بحث در مرحله اول باید برای ماشین آوازه‌گری گوبلزی غرب به تولید سوژه و خبر اقدام می‌کرد. در مرحله دوم حاصل جمع‌آوری‌ها را به سرپل‌های مشخص شده در خارج از کشور منتقل می‌نمود. در مرحله سوم محصول مونتاژ شده در کارگاه‌های تخصصی جنگ روانی غربی اعم از آنچه در قالب ادعاهای رسانه‌ها، دیپلمات‌ها، سازمان‌ها و محافل به اصطلاح حقوق بشری غربی یا گزارش‌های بی‌مبنای گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران نمود پیدا می‌کرد، به داخل کشور منتقل شده و از زبان برخی به اصطلاح عناصر روشنفکر، سازمان‌ها،‌گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی یا رسانه‌های خاص مطرح و منتشر می‌شد.


به این ترتیب در جای جای این چرخه متقلبانه، از سازمان‌های ظاهرا مردم‌نهاد همچون "سازمان گزارشگران بدون مرز" و "انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی" گرفته تا مربیان دروغین حقوق بشر و مامورین تنظیم گزارش‌های ماهیانه حقوق بشر (علیه ایران) و تعداد قابل توجهی از فراریان فتنه و مشاوران سران فتنه مستقر در لندن، پاریس و چند ایالت آمریکا و ... جملگی از همین چرخه تغذیه می‌شدند.


طبق اطلاعات موجود، ساختار "سازمان گزارشگران بدون مرز" با الگوگیری از ساختار سازمانی بنگاه عملیات روانی بی‌.‌بی‌.سی، حوزه‌ی جغرافیایی ایران، افغانستان و تاجیکستان را در قالب یک واحد سازماندهی کرد و مسئولیت آن را به یکی از ضدانقلابیون فراری مرتبط با سازمان منافقین و برخی از سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی محول نموده است.


این فرد در عین حال ماموریت اخذ مجوز اقامت و پناهندگی برای عناصر متواری شبکه را به ویژه همزمان با فتنه 88 و برای فراریان فتنه به عهده داشته و دارد.


5 وابستگی سران شبکه به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و خیانت‌های آنها به مردم و به عناصر بازداشت شده چنان است که تعدادی از اعضای شناسایی شده شبکه تقاضا نمودند اطلاعات و تجربیات خود را از این شبکه را بازگو و منتشر نمایند تا هشداری برای سایرین باشد. از سوی دیگر شرکت آوازه‌گری‌های کارگاه‌های حرفه‌ای مولد جنجال‌های رسانه‌های غربی و به کار افتادن انبوه رسانه‌ها و مراکز پخش محصولات عملیات روانی آن کارگاه‌ها، شاهد دیگری است بر اهمیت بالای این پرونده.


سربازان گمنام امام زمان (عج) اطمینان می‌دهند که جار و جنجال کارفرمایان غربی شبکه نه تنها کمترین تاثیری بر ماموریت آنها نداشته است، بلکه تشدید تبلیغات غربی‌ها را نشانه هر چه نزدیک‌تر شدن خود به هدف اضمحلال یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ماشین جنگ روانی دشمنان تلقی کرده و با توکل بر خدا و عزم راسخ‌تر و با جدیت و سرعت هر چه بیشتر به ماموریت مقدس خود ادامه خواهند داد.

روابط عمومی وزارت اطلاعات

 

جشن تولد سیاوش حاتم در دو سوی دیوارها/ همراهی فعالان دانشجویی با خانواده این زندانی سیاسی

Posted: 19 Feb 2013 03:28 AM PST

جرس: پدر سیاوش حاتم فعال دانشجویی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین می گوید: آنچه ما در ملاقات ها می بینیم و آنچه که همبندیان سیاوش می گویند، او به لحاظ روحی سر حال و محکم است. من به جمله ای که آقای تاج زاده در مورد پسرم گفتند ایمان دارم. آقای تاج زاده گفته بود سیاوش خیلی با شرافت حبس می کشد.


به گزارش کلمه، خانواده و دوستان سیاوش حاتم در حالی بیست و هشتمین سالروز تولدش را گرامی داشتند که وی در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران حبس خود را می گذراند.


جشن هایی که بعد از سال ۸۸ و بازداشت های گسترده ی حکومت، پدیده ی متفاوتی از دور هم جمع شدن های سبز هاست و کیک و خنده و لباس های رنگی از تلخی و سیاهی آنچه می گذرد کم نمی کند. و آنچه اسباب نگرانی و وحشت نیروهای امنیتی را در این مواقع فراهم می کند، روحیه ی مقاوم و امیدوار خانواده ها است که محکم و متین و صبور بذر امید و روحیه در جمع می افشانند.


مادر سیاوش حاتم: تا به حال ملاقات حضوری نداشته ایم
در زادروز بیست و هشت سالگی سیاوش حاتم عضو زندانی شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در منزل پدرش، گروهی از فعالین سیاسی، دانشجویی، اعضای دفتر تحکیم وحدت، روزنامه نگاران، خانواده های زندانیان سیاسی و جمعی از اعضای احزاب سیاسی و دوستان و خانواده سیاوش حاتم حضور داشتند.


افسانه وصال مادر سیاوش حاتم با یادآوری این که از ابتدای ورود سیاوش حاتم به بند ۳۵۰ اوین از ملاقات حضوری با فرزندش محروم بوده است، می گوید: اگرچه پسر من از حق مرخصی و حتی ملاقات حضوری با پدر و مادرش محروم است اما روحیه اش بسیار عالی است و از این مشکلات کوچکترین احساس دلتنگی ای نمی کند.


پدر سیاوش حاتم: سیاوش می گوید گناهی مرتکب نشده ام که درخواست مرخصی بدهم
پدر سیاوش حاتم نیز می گوید: امروز روز ملاقات کابینی بود که رفتیم، آنجا در بند ۳۵۰ برایش تولد گرفته بودند. روز گذشته هم تعدادی از دانشجویان و فعالان سیاسی و خانواده های زندانیان سیاسی به منزلمان آمدند و در مراسمی صمیمی و کوچک در کنار ما یاد سیاوش را گرامی داشتند.
محمود حاتم با بیان اینکه تا به حال ۷-۸ بار برای مرخصی تقاضا کرده ایم و با آن مخالفت شده است می گوید: آن ها می گویند خود سیاوش باید تقاضای مرخصی بدهد، سیاوش هم می گوید من کار و گناهی مرتکب نشده ام که بروم درخواست مرخصی بدهم.


وی در ادامه می افزاید: البته به ما گفته اند که مقامات بالاتر هم در هر حال مخالف به مرخصی آمدن پسر من هستند.
سیاوش حاتم دانشجوی مهندسی برق دانشگاه بوعلی همدان ورودی ۸۴است که صبح ۲۳ خرداد ماه توسط ۴ مامور امنیتی در منزلش بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. او برای گذراندن حکم یکسال و ۴ ماه حبسش به زندان برده شد. جدای از حکم چهار ماهه، سیاوش حاتم درخصوص پرونده ای که منجر به صدور حکم یک ساله اش شد اطلاعی نداشته و دادگاه درحالی حکم را صادر کرده است که او و وکیلش فرصتی برای دفاع از خود نداشته اند.


پدر این دانشجوی دربند تصریح می کند: آنچه ما در ملاقات ها می بینیم و آنچه که همبندیان سیاوش می گویند، او به لحاظ روحی سر حال و محکم است. من به جمله ای که آقای تاج زاده در مورد پسرم گفتند ایمان دارم. آقای تاج زاده گفته بود سیاوش خیلی با شرافت حبس می کشد.


وی در ادامه می افزاید: نمی دانم سیاوش را دیدید یا خیر. اما همه می گویند که خیلی انسان دوست داشتنی است و همه احترام خاصی برایش قائلند. همبندیان ش می گویند اخلاق خوش تدین ش زبانزد است.


محمود حاتم ابراز تاسف می کند که کسانی که سیاوش و امثال سیاوش را در زندان و در این شرایط نگهداری می کنند ظلم مضاعف به جوانان و کشور و ایران مان می کنند. اما همین که شما و دوستان و همکارانتان به یاد این جوانان سبز هستید دل ما گرم است که مردم فراموش نکرده و نخواهند کرد سبزهای دربند عزیز ما را.


سیاوش حاتم: در باورم به آرمان های جنبش سبز تردیدی ایجاد نشده است
اوایل پاییز سال جاری اخبار نگران کننده ای درباره ی سلامتی سیاوش حاتم در برخی از سایت های حقوق بشری به نقل از یکی از اعضای خانواده ی این فعال دانشجویی مخابره شد که این اخبار بلافاصله با واکنش او مواجه شد.
این فعال دانشجویی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در یادداشتی و در واکنش به مصاحبه ای منتشر در سایت های حقوق بشری، ضمن قدردانی از دغدغه مندی همه یارانی که این روزها زندانیان سیاسی را به باد فراموشی نسپرده اند، متذکر شده بود که نه تنها در باورش به آرمان های جنبش سبز تردیدی ایجاد نشده بلکه بیش از پیش به آن مفتخر است که در میانه ی آن خیل فداکاری و ایثار مردمی، او نیز سهم اندک خود را ادا می کند، جنبشی که از اعتراض به آرای خوانده نشده آغاز و با نفی استبداد و خشونت و تاکید بر خواست دمکراسی، حقوق شهروندی و احترام به کرامت انسانی، به شیوه ای مسالمت آمیز ره خود می پوید.


این زندانی سیاسی در بخشی از نامه ی خود آوررده بود: به دور از واقعیت نیست که این روزها از هر روز دیگر امیدوارترم و در بهترین شرایط روحی خود بسر می برم، زیرا که امید در دل این دیوارهای آجری بلند با سیم های خاردارش نیز ریشه ای عمیق دوانده است و نیز خرسندم که به گاه انتخاب در آن دوراهی، که یک سوی آن زندان بود، راه دیگری نگزیدم.


سیاوش حاتم و وکیلش از یکی از پرونده ها و تشکیل دادگاه بی خبر بودند
یکی از دوستان سیاوش حاتم با تشریح پرونده ی ویمی گوید: سیاوش با دو حکم مواجه است؛ اولی ۴ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق که شعبه ۲۶ صادر کرد که پرونده اش در رابطه با همان بازداشتی بود که سال ۸۹ داشت. برای این پرونده سیاوش و وکیلش احضار شدند و در جلسه دادگاه شعبه ۲۶ به ریاست قاضی پیرعباس ازخود دفاع کردند و این حکم ۴ماه و ۷۴ ضربه شلاق هم بدوی بوده و هنوز نتیجه تجدید نظر به سیاوش و وکیلش ابلاغ نشده است.


این فعال دانشجویی در ادامه می افزاید: نکته تامل برانگیر حکم یک سال است که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده و اساسا سیاوش و وکیلش از طرح پرونده، تشکیل دادگاه و حکم بی خبر بودن و هیچ امکان دفاعی نداشتن و صرفا نیروهای امنیتی گفته اند دو تا حکمه که با هم اجرا میشه و مجموعا ۱۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق.


عضو دفتر تحکیم وحدت: سیاوش هزینه ی صداقت و پایبندی به اصول انسانی و تشکیلاتی اش را می پردازد

عضو دیگری از اعضای دفتر تحکیم وحدت درباره ی “دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان” یادآور شد که سیاوش حاتم نمونه ی یک فعال دانشجویی اخلاق مدار و صادق و بی ادعا است که هزینه ی صداقت و پایبندی به اصول انسانی و تشکیلاتی اش را با تحمل حبسی ناجوانمردانه پرداخته است و به راستی سیاوش جزئی از پاک ترین فرزندان این آب و خاک است که به ناحق در حال تحمل حکم ناجوانمردانه اش می باشد و به همین دلیل است که در همین جشن کوچک ما افرادی از سلایق و جریان های گوناگون سیاسی حضور داشتند. امیدواریم که هرچه زودتر سیاوش و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران به آغوش خانواده و ملت بازگردند.


بیست و هشت سالگی سیاوش حاتم…
میهمانان خانه ی سیاوش حاتم که بی حضور او در تلاش بودند شبی شاد را برای خانواده اش فراهم کنند ضمن سپاسگزاری از پدر و مادر سیاوش حاتم برای صبر و تحمل مشکلات به بیان خاطرات خود از سال های آشنایی با سیاوش پراختند.


در ادامه کیک تولدی که برای زاد روز این دانشجوی در بند ۳۵۰ تهیه شده بود به همراه تابلویی از سیاوش حاتم به خانواده ی وی تقدیم شد.


 

همایش امنیت غذایی: فقر غذایی ۵ د‌هک شهری و ۶ د‌هک روستایی کشور

Posted: 19 Feb 2013 03:28 AM PST

جرس: بنا به گزارش ها، در جریان همایش "امنیت غذایی" که روز گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، کارشناسان اعلام کردند که پنج د‌هک شهری و ۶ د‌هک روستایی فقر غذایی کشور دارند.


به گزارش روزنامه قانون، ایران درآمد سرانه پایین و گران‌ترین مواد غذایی در دنیا را دارد. سال ۸۴، ۴دهک شهری و ۵دهک روستایی فقر غذایی داشتند. اقتصاد مردم به قدری بد است که توان تامین موادغذایی ندارند امنیت غذایی نباشد امنیت ملی هم نخواهد بود. سال آینده سهم مردم در هزینه‌های درمان به ۷۰ درصد می‌رسد. سهم مردم از هزینه‌های درمان در دنیا ۱۸ درصد است. سال ۸۴ تعرفه واردات شکر از ۱۵۰ به ۴ درصد رسید. کشت چغندر قند با واردات بی‌رویه‌در سال ۸۴ به یک سوم رسید.


اینها رئوس مطالبی بود که در همایش امنیت غذایی مطرح شده است. شاید نگاهی گذار تنها به روئوس مطالب گفته شده نشان از عمق بحران و سیه روزی داشته باشد که ماحصل حاکمیت اقتدارگرایان بر منابع ملی و بین النسلی میهن است. منابع و ثروت های که پای زیاده خواهی ها و زرسالاری ها و قانون گریزی های حاکمیت تباه می شود و سفره معیشت مردم روز به روز تنگ تر می گردد.


روزنامه قانون در شماره روز سه شنبه یکم اسفند گزارشی از این همایش ارائه داده است که به شرح ذیل است:


تامین ۷۰ درصد از مواد غذایی در ایران از طریق واردات است
همایش «امنیت غذایی» روز گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. نگرانی از نبود امنیت غذایی در ایران ناشی از سیاست‌گذاری‌های غیر کار‌شناسی دولت‌ها و نیز شرایط بد اقتصادی موجود در کشور محور نطق سخنرانان در این همایش بود. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در این همایش با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت ملی در کشور بدون امنیت غذایی امکان‌پذیر نیست گفت: منظور از ایجاد امنیت غذایی آن است که مواد غذایی ایمن، سالم و با دارا بودن مواد مغذی کافی، با توزیع عادلانه در اختیار تمام دهک‌های جامعه قرار گیرد.


حسن روحانی، با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت شدر تامین مواد غذایی، سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه از سوی سیاست‌گذارانی با قدرت تصمیم گیری بالا را می‌طلبد افزود: در صورتی که امنیت مستمر در جامعه و به‌خصوص در تامین مواد غذایی سالم نباشد، اعتماد به دولت، ایجاد سرمایه‌گذاری، نشاط و امید در جامعه نیز نخواهد بود.
روحانی در ادامه با اشاره به واردات گسترده در بخش کشاورزی اظهار داشت: تاکید ما بر این است که نیاز مواد غذایی و خوراکی، با توجه به شرایط تحریم که برای ایران به وجود آمده است در داخل کشور انجام شود، اما این مسئله به آن معنا نیست که واردات نباید صورت گیرد. وی با اشاره به سازمان خواروبار جهانی تصریح کرد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی این سازمان، هم اکنون در حدود یک میلیارد از جمعیت جهان با مشکل سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی روبه رو هستند و بر همین اساس گفته شده تا سال ۲۰۵۰، برای رفع بحران غذا در جهان باید تولید مواد غذایی در هر کشور ۷۰ درصد افزایش داشته باشد. وی به برنامه دولت برای افزایش جمعیت نیز اشاره کرد و ادامه داد: اگر می‌‌گوییم قصد داریم جمعیت ایران را از ۷۰ میلیون به جمعیتی ۱۵۰ میلیون نفری برسانیم باید از هم اکنون برای تامین مواد غذایی آن‌ها تدابیر لازم را اندیشیده باشیم.


امنیت غذایی با شکاف طبقاتی امکان‌پذیر نیست
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با تاکید براین نکته که نمی‌توان گفت کشوری که رشد تولید و رشد تولید ناخالص ملی دارد به راحتی می‌تواند بحران کمبود غذا را در کشورش حل کند، توضیح داد: رشد تولید و رشد تولید ناخالص ملی شرط‌های لازم برای ایجاد امنیت غذایی در کشور‌ها هستند اما در کشوری که فاصله طبقاتی عمیق بین دهک‌های مختلف جامعه وجود داشته باشد و نه درآمد سرانه و نه رشد تولید ناخالص ملی نمی‌تواند کمکی به امنیت غذایی در آن کشور‌ها باشد. وی با اشاره به شرایط تحریم در ایران و اینکه کشور در حدود ۷۰ درصد از مواد غذایی‌اش را از طریق واردات تامین می‌کند افزود: چنین کشوری نمی‌تواند مدعی دارا بودن امنیت غذایی باشد.


سهم مردم از هزینه‌های درمان ۶۵ درصد
در این همایش همچنین به نقل از یکی از مسئولان وزارت بهداشت و درمان گفته شد که گردش مالی بخش سلامت در کشور در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که دولت تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان و ۲۵ هزار میلیارد تومان مابقی را مردم پرداخت کردند. براساس این آمار، سهم مردم در هزینه‌های درمان در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۶۰ تا ۶۵ درصد که به گفته روحانی این سهم در سال ۹۲ به ۷۰ درصد خواهد رسید. این در حالی‌است که با استناد حسن روحانی به آمار‌های جهانی این سهم در دیگر کشورهای دنیا در حدود ۱۸ درصد است.


دولت در سیاست‌هایش محتاط باشد
روحانی در ادامه سخنرانی‌اش با انتقاد از سیاست‌های غیرکار‌شناسی دولت و نیز دستکاری بدون فکر تعرفه‌ها به گرانی کمی به عقب بازگشت و توضیح داد: یادمان هست که در سال‌های ۸۴ و ۸۵، دستکاری واردات شکر و کاهش آن از ۱۵۰ به ۴ درصد چه مشکلی را در رابطه با این کالا به وجود آورد، اما در آن مقطع هیچ مسئولی به مردم در این رابطه توضیحی نداد که چرا در این ۵ سال ۵ میلیون تن شکر وارد کرد و موجب شد کشت چغندر قند در داخل کشور به یک سوم در مقایسه با سال ۸۳ کاهش پیدا کرد. همین مسائل در ‌‌نهایت موجب کمبود و گرانی مواد غذایی در داخل کشور می‌شود و نا‌امنی غذایی را به وجود می‌آورد.


۵ دهک شهری و ۶ دهک روستایی فقر غذایی دارند
همچنین در این همایش عیسی کلانتری از وزرای اسبق کشاورزی که که اکنون نیز رئیس خانه کشاورز است با انتقاد از بی‌تدبیری‌هایی که طی ۷ سال گذشته تولید را در بخش کشاورزی به ورطه نابودی کشانده است، گفت: بر خلاف تمام شعارهایی که از سوی مسئولان در خصوص خودکفایی و ایجاد امنیت غذایی در کشور داده می‌شود، طبق آمار منتشر شده خرده فروشی از سوی بانک مرکزی، ۵ دهک شهری و ۶ دهک روستایی در حد کشورهای آفریقایی مشکل تامین مواد غذایی و نیز سوءتغذیه دارند. کلانتری افزود: سیاست‌های دولت در حوزه پولی و مالی نیز وضع اقتصادی مردم را چنان بحرانی کرده که بسیاری از این دهک‌ها توان مالی برای تامین مواد غذایی و خوراکی خود را ندارند. وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که با توجه به پایین بودن درآمد سرانه در ایران اما مواد غذایی در کشورما گران‌تر از تمام کشورهای دنیاست. به عقیده او گرانی مواد غذایی در ایران است که موجب می‌شود ۵ دهک شهری و ۶ دهک روستایی در فقر کامل غذایی به سر ببرند در حالی‌است که در سال ۸۴، ۴ دهک شهری و ۵ دهک روستایی فقر غذایی داشتند. کلانتری در ادامه با انتقاد از روابط بسته تجاری و سیاسی ایران با دیگر کشور‌ها تصریح کرد: وقتی هرروز شعار مرگ بر این کشور یاآن کشور سر می‌دهیم، با دنیادر جنگیم چطور توقع داریم بتوانیم امنیت غذایی مطلوب در کشور را تامین کنیم.

 

اعتراض شیرین عبادی به آزار و اذیت خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی

Posted: 19 Feb 2013 03:11 AM PST

در گزارش حقوق بشری بهمن ماه ۹۱
جرس: شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن1391 پرداخت.


خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه بهمن 1391 به موضوع اذیت و آزار خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله دختران میرحسین موسوی و پسر مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 که هم اکنون در حصر خانگی بسر می برند، پرداخته است.


این مدافع حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به اینکه حکومت ایران، انعکاس اخبار اعمال خلاف قانون مأموران امنیتی در رسانه ها را نمی پذیرد، نسبت به این مسأله اعتراض کرده است.


برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.


خانم عبادی در گزارش بهمن ماه خود با اشاره به بازداشت 17 روزنامه نگار در ایران، آزادی آنان را خواستار شده است. در این گزارش همچنین به اعدام 19 نفر در این ماه اشاره شده است.


به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه بهمن 1391 شیرین عبادی که در اول اسفند ماه منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1391

مقدمه
مردم ایران در بهمن ماه نیز مانند ماه های گذشته، شاهد اذیت و آزار خانواده ها و بستگان زندانیان سیاسی و عقیدتی بودند. در این خصوص می توان به یورش مأموران امنیتی به منازل دو تن از دختران میرحسین موسوی و یکی از پسران مهدی کروبی (رقبای انتخاباتی محمود احمدی نژاد در خرداد ماه 1388) اشاره کرد. مأموران امنیتی در این یورش ها، کامپیوترها و بسیاری از وسایل شخصی آنان را ضبط و هرکدام را ساعت ها تحت بازجویی قرار دادند و در پایان تهدید کردند که در صورت ادامه اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه ها، بصورت جدی با آنان برخورد خواهد شد.
همچنین یکی از دختران میرحسین موسوی فاش ساخته است که در اثر فشار مأموران امنیتی، همسرش او را طلاق داده است.


اذیت و آزار خانواده های فعالان سیاسی و مدنی منحصر به موارد فوق نیست و تعداد کثیری از خبرنگارانی که با رسانه های فارسی زبان خارج از ایران از جمله بی بی سی همکاری دارند نیز از این آزار و اذیت ها در امان نبوده اند.


حکومت ایران نه تنها صدای هیچ مخالفی را بر نمی تابد و پاسخ منتقدان به وضع موجود را با شدید ترین شکل ممکن می دهد بلکه حتی تحمل نمی کند تا اعمال خلاف قانون مأموران امنیتی در رسانه های ایرانی و بین المللی منعکس شود. از همین رو مأموران امنیتی و دادگاه های انقلاب، مصاحبه با رسانه ها را اقدامی در حد براندازی نظام دانسته و به شدت با آن مقابله می کنند. بنابراین آنان سعی می کنند تا با ایجاد جو ارعاب، شهروندان را ساکت نگه دارند.
علاوه بر مطالبی که در بالا بیان شد، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه ۱۳۹۱ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به 2 زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.


وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1391

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی

الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش
1) آرش شلتوکی از دراویش گنابادی و سوران دانشور، زانا معینی، داوود قسیمی، محمد کهنه‌پوشی و سامان محمودی، پنج تن از فعالان مدنی و دانشجویی مریوان بازداشت شدند. همچنین طاهر فقیه و چهار تن دیگر از طلاب حامی آیت الله علی محمد دستغیب، روحانی منتقد جکومت ایران بازداشت شدند.
2) مهدی تاجیک، فعال دانشجویی خود را برای گذراندن دو سال حبس به زندان اوین معرفی کرد.
3) حکم ۵ سال حبس جمال قادرنژاد- دانشجو- توسط دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. همچنین علی معظمی از دراویش گنابادی به دو سال حبس تعزیری، سعید عابدینی- شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل- به هشت سال حبس و حسام الدین قربانی- فعال دانشجویی- به بیست ضربه شلاق و پرداخت ۳۵۰هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.
4) وضعیت برخی زندانیان سیاسی- عقیدتی همچنان نامناسب گزارش می شود که در این خصوص می توان به فشارهای مضاعف و غیر قانونی به برخی از آنان اشاره کرد: مسئولان زندان از اعزام صالح کهندل و میثاق یزدان‌نژاد به مراکز درمانی خودداری کردند. فیض الله عرب سرخی، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران نیز قبل از پایان دوره درمان، به زندان بازگردانده شد. همچنین از اعزام مهدی خزعلی به درمانگاه، با وجودی که وضعیت جسمانی او به دلیل اعتصاب غذای 50 روزه اش خطرناک گزارش شده است، خودداری شد.
5) مسعود پدرام از اعضای شورای فعالان ملی- مذهبی که در بند 350 زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند، به دادسرای اوین احضار و اتهام جدیدی به وی تفهیم و مجددا مورد بازجویی قرار گرفت.
6) مقامات امنیتی اجازه ندادند تا پیکر یحیی صادق وزیری، آخرین وزیر دادگستری دوران پهلوی در مقبره خانوادگی‌اش در سنندج دفن شود. همچنین برگزاری هر مراسمی برای یادبود وی در شهر سنندج ممنوع اعلام شد.
7) ارژنگ داودی، زندانی سیاسی تبعید شده به زندان بندر عباس به سلول انفرادی منتقل شد.
8) صفایی مقدم، مهدی قمیشی، حسن دادخواه و ایرج زارع، چهار فعال سیاسی به اداره اطلاعات استان خوزستان و شیرودی به حراست دانشگاه شهید چمران اهواز احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.
9) خانواده فعالان سیاسی و مدنی دگراندیش نیز از اذیت و آزار مأموران امنیتی در امان نبودند، از جمله: زهرا موسوی و نرگس موسوی، دو تن از دختران میرحسین موسوی و محمد حسین کروبی، پسر مهدی کروبی برای چند ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند و کامپیوترها و وسایل شخصی آنان ضبط شد. همچنین کوکب موسوی، دختر دیگر میرحسین موسوی به دادسرای انقلاب احضار و بازجویی شد. سید حسین شیرازی، فرزند آیت الله سید صادق شیرازی نیز به دادسرای ویژه روحانیت احضار و بازجویی شد. از سوی دیگر پدر، مادر و برادر انور حسین پناهی، زندانی سیاسی به اداره اطلاعات شهر قروه و محمد رستم نژاد، پدر دو جوان کشته شده مهابادی به نام های هوشیار و حسین به اداره اطلاعات مهاباد احضار و بازجویی شدند. همچنین مریم شیرینی از دراویش گنابادی و همسر امیر اسلامی از سوی اداره اطلاعات تهران احضار شد.
10) پنجمین كنگره حزب "اراده ملت" با دخالت پلیس امنیت نیمه تمام ماند.
11) امیر محمد صومعه مقدم از دانشگاه اخراج شد.


ب- وضعیت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه نگاران
1) در این ماه 17 روزنامه نگار بازداشت شدند که چهار تن از آنان پس از چند روز با وثیقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: فاطمه ساغرچی، ریحانه طباطبایی، مطهره شفیعی، امیلی امرایی، نسرین تخیری، صبا آذرپیک، نرگس جودکی، علی دهقان، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، جواد دلیری، میلاد فدایی اصل، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، سلیمان محمدی، پژمان موسوی و پوریا عالمی.
2) روئین عطوفت از فعالان حوزه نشر بازداشت شد.
3) سایت تابناک مسدود شد.
4) مصیب نعیمی، مدیرمسؤول سابق روزنامه ایران از سوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.


پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در ماه بهمن تعداد 19 نفراعدام شده اند: دادستان عمومی و انقلاب ارومیه از اعدام یک نفر در ملاء عام خبر داد. این مقام قضای اتهام این فرد را قتل عنوان کرد. «یاسر- ک» در کرمان و در ملاء عام و «الف.ب» در شیراز اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را تجاوز به عنف اعلام کردند. «ک.خ»، «ع.ن» و «ع.ح» در قزوین، «ع – م» و «ر-م» در اراک، «الله‌نظر ـ ش»، «رحمت‌الله ـ ش»، «عبدالله ـ ش»، «صالح ـ ح» و«نعمت‌الله ـ ش» در کرمان، «چ.ب.ق» در شاهرود و «محسن. ک» در اصفهان اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنان حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. فردی به نام علی در تهران اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این فرد را سرقت و قتل عنوان کردند. «ح.ع»، «م.و» و «ی.ف» در شیراز و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران از جمله خبرگزاری ایسنا اتهام آنان را تجاوز به پسربچه 14 ساله اعلام کردند.
2) رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب کرمان از محکومیت به اعدام 8 نفر در کرمان خبر داد. این مقام قضایی اتهام این افراد را تهیه و توزیع مواد مخدر اعلام کرد. همچنین «غلامحسین خالدی» محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد. جمشید، مرتضی، ابراهیم، فاطمه و مرتضی به اعدام محکوم شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را قتل عنوان کردند. «علی .ش» و کریم به اعدام محکوم شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این فرد را تجاوز به عنف اعلام کردند. حکم اعدام مه‌آفرید خسروی، بهزاد بهزادی، ایرج شجاعی و سعید کیانی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنان را افساد فی الارض اعلام کردند.
3) دادستان دادسرای عمومی و انقلاب ساری از اجرای حکم قطع دست یک نفر در این شهر خبر داد. این مقام قضایی اتهام این فرد را سرقت عنوان کرد.


بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. بانک مرکزی ایران پیش‌بینی‌ کرده است که نرخ تورم در سال 1391 به ۳۲ درصد خواهد رسید. این در حالی است که سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفته است که مردم امکان پرداخت هزینه در بخش دارو را ندارد.
2) در خصوص وضعیت کارگران نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱۸۰ نفر از کارگران کارخانه فروآلیاژ ازنا، 53 نفر از نیروی كار مجتمع موقوفه متقین و تمام کارگران شرکت پیمان کاری جهاد نصر بیکار شدند. همچنین ۱۸۰۰ کارگر ساخت پل راه‌آهن فقط برای ۴ ماهه اول حقوق دریافت کرده اند و۸۷ هزار بازنشسته صنعت فولاد کشور سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. از سوی دیگر شش ماه حقوق معوقۀ 200 کارگر پیمانی و خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد و حقوق معوقه پنج هزار کارگر کارخانه گیتی پسند پرداخت نشده است و کارگران بیکار شده «قارچ سینا» بعد از گذشت دو سال، مطالبات خود را دریافت نکرده اند.
3) شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند. همچنین جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی، دو فعال کارگری به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدند.
4) اضافه کار ۴ ماه معلمان پرداخت نشده است.


بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در بهمن ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) باغ اکولوژی نوشهر در معرض تخریب قرار گرفت. همچنین با عبور لوله های انتقال نفت از پارک ملی بمو، خطر تخریب این پارک تشدید شد.
2) مرمت سنگ‌های آرامگاه کورش با سیمان، منجر به رشد گلسنگ‌ها شده است. این گلسنگ ها می‌تواند سنگ را تخریب کند.


خاتمه
در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی ایران را به این نکته جلب می کنم که ایجاد محدودیت برای اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها، حتی رسانه هایی که خارج از ایران فعال هستند، مغایر با ضوابط بین المللی حقوق بشر است.
همچنین احترام به آزادی بیان ایجاب می کند تا خبرنگارانی که در این ماه با اتهام همکاری با رسانه هایی که خارج از ایران فعال هستند، دستگیر شده اند و نامشان در این گزارش آمده است، فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند.


شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003
اول اسفند 1391


توضیح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت ها و خبرگزاری های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی بی سی.

 

نماینده مجلس هشتم: باند دولتی ها در انتخابات قبلی دستکاری کرده اند

Posted: 19 Feb 2013 03:11 AM PST

جرس: عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس و فعال اصولگرای منتقد دولت، محمود احمدی نژاد و نزدیکانش را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم در حوزه های مختلف به دستکاری انتخابات پرداخته اند.


حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «ادبیاتی در محافل نزدیک به دولت شکل گرفته مبنی بر اینکه اگر کاندیدای مورد نظر دولت در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود، آنگاه ممکن است آقای احمدی نژاد انتخابات را برگزار نکند و این موضوع را مطرح می کنند که ایشان تهدیداتی را مطرح کرده است.»


وی با بیان اینکه این ادبیات هنوز ادبیات غیرمستندی است و استناد کافی در قبال آن وجود ندارد گفت: «اما درباره مسائلی که در انتخابات نظام پزشکی رخ داد باید گفت آقای احمدی نژاد در طول هشت سال گذشته نسبت به انتخابات مختلفی که در کشور برگزار شده معمولا بی تفاوت بوده و حتی بعضا برخی عوامل نزدیک به ایشان سعی در دستکاری انتخابات مختلف در حوزه های مختلف اعم از شهری تا کلی تر از آن را داشتند و در این مدت حلقه های نزدیک به اطرافیان ایشان بهره های لازم را برده اند.»


وی ادامه داد: «به هر حال شائبه های جدی به خصوص در مورد انتخابات مجلس نهم وجود دارد و شماری از مخالفان احمدی نژاد و مشخصا کسانی که جزو سوال کنندگان از ایشان بودند با حربه های مختلف از انتخابات حذف شدند.»


این فعال اصولگرا افزود: «در انتخابات مجلس نهم تخلفات مختلفی از سوی حلقه نزدیک به آقای احمدی نژاد صورت گرفت، اما به دلیل مصالح مختلف که چه کاندیداها، چه مردم و چه مسئولین کشور تشخیص دادند عملا به این حوزه ورود نکردند.»


وی تصریح کرد: «از این لحاظ جالب است که آقای احمدی نژاد پس از مدت ها به یک انتخابات صنفی ورود پیدا کرده اند؛ در صورتی که معمولا اهمیت انتخابات سیاسی از انتخابات صنفی بیشتر است.»


فلاحت پیشه اظهار کرد: «به نظر من ورود احمدی نژاد به انتخابات نظام پزشکی به صورتی است که با ادبیات سیاسی در یک انتخابات صنفی دخالت کرده است و سعی کرده اند یکسری مفاهیمی مطرح کنند که این مفاهیم فعلا در کشور ما به صورت غیرمستند و محفلی مطرح شده است.»


وی تصریح کرد: «این موضوع می تواند برای فضای پیشا انتخاباتی تهدیدکننده باشد. به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از قضایای انتخابات 88 حتما باید به صورت جدی تلاش کند که دیگر هیچگونه شائبه ای در انتخابات شکل نگیرد و با هرگونه دخالت از این نوع در انتخابات برخورد جدی کند.»


این نماینده سابق مجلس گفت: «اما به لحاظ عملی اینکه آقای احمدی نژاد بتواند انتخاباتی را برگزار نکند باید گفت واقعیت این است که انتخابات در ایران یک امر تاسیسی است. یعنی امری مبتنی بر قانون اساسی است و افتخار ایرانیان این است که حتی یک روز هم هیچ انتخاباتی به تعویق و تعلیق نیفتاده است.»


وی ادامه داد: «لذا حتما باید این ادبیات عدم برگزاری انتخابات در دولت به صورت کامل محو شود.»


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط کنونی به دو دلیل انتخابات برای مردم در نظام جمهوری اسلامی مهم است گفت: «اول از لحاظ تاسیسی که انتخابات جزئی از حقوق ملت و بخش عمده ای از قانون اساسی است و مهم ترین شاخصه مردم سالار بودن نظام جمهوری اسلامی ایران است و به ویژه اینکه به لحاظ عملی انتخابات حتما باید در زمان مقرر خود برگزار شود.»


وی ادامه داد: «دوم اینکه در فضای کشور با توجه به مشکلاتی که وجود دارد یک ادبیات تغییر در کشور شکل گرفته است که این ادبیات تغییر طبیعتا خود را در انتخابات نشان خواهد داد. لذا یکی از دلایلی که بحث عدم برگزاری انتخابات مطرح می شود ترس از این ادبیات تغییری است که اکنون در کشور شکل گرفته است.»


وی تاکید کرد: «به نظر من هرگونه شائبه افکنی در رابطه با موضوع انتخابات حتما حساسیت جدی مردم را به دنبال خواهد داشت.»


فلاحت پیشه گفت: «بنده امیدوارم موضوع انتخابات در ایران به چالش میان نهادهای نظارتی و سیاسی تبدیل نشود. ولی من معتقدم بحث استفاده از اهرم قوه مجریه برای اثرگذاری بر انتخابات به معنای وارد آوردن فشار به مردم یا لنگ کردن بخشی از امورات و مشکلات مردم برای گرفتن امتیازات سیاسی است که اصل این کار جرم است.»


وی اظهار کرد: «من معتقدم مواضع کلی مسئولین و مراجع کشور و موضع گیری های مردم نشان داد که عملا مسائلی مانند افشاگری و رو کردن اطلاعات مختلف بیش از آنکه به حل مشکلات جامعه کمک کند، موجب تخریب بیشتر فضای روانی جامعه می شود.»


وی افزود: «به نظر من جامعه در مقابل این اقدامات واکنش نشان می دهد، ضمن آنکه مسئولین نیز به این مسئله واکنش نشان داده اند و بعد از این، طرح و ارائه اطلاعات غیرمستند با هدف گرفتن امتیازات سیاسی هرچند جرم است اما به صورت عملی نیز وارد حوزه برخورد با عاملان آن خواهد شد.»
 

بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت در اعتراض به تداوم حصر رهبران جنبش سبز

Posted: 19 Feb 2013 03:11 AM PST

جرس: سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) با صدور بيانيه ای خواستار پايان يافتن حصر غيرقانونی ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز و آزادی زندانيان سياسی و عقيدتی شد.


به گزارش ادوار نیوز، در بیانیه این تشکل سیاسی – دانشجویی در واکنش به تداوم حصر رهبران جنبش سبز و فشارهای وارده به فرزندان آن ها آمده است: «از آنچه که امروز بر ايران و ايرانی می رود، به وضوح می توان فهميد که اخلاق و تعهد اجتماعی و روحيه خدمت به مردم از پس نمايش انتخاباتی سال ۸۸ و حماسه مردمی ۲۵ بهمن ۸۹ به حصر کشيده شده و بی اخلاقی و سود جويی و زد و بند های غير قانونی، موجب تقويت شبکه های مافيايی در سطوح عالی نظام شده است.»


متن بیانیه اول اسفند ماه سازمان ادوار به شرح زیر است:


در حالی که دو سال از حبس و حصر غیر قانونی رهبران جنبش سبز، آقایان میر حسین موسوی، مهدی کروبی و بانو زهرا رهنورد می گذرد، همچنان از یک سو محرومیت ها و محدودیت ها شدید اعمال شده از سوی حاکمیت این عزیزان و خانواده هایشان را مورد مخاطره قرار داده است و از دیگر سوی، این رفتار ناعادلانه و غیر قانونی، اذهان عمومی را با سوالات بی پاسخ بسیاری روبه رو ساخته است.
به راستی مگر آنچه که امروز دامان نظام و ملت را گرفته و کشور را به ورطه سقوط سوق داده چیزی جدای از دغدغه های میر حسین موسوی و مهدی کروبی بود؟
مگر نه این که اینان ماه‌ها پیش از ورود کشور به بحران های اقتصادی و سیاسی موجود وقوع چینین حادثه ای را پیش بینی کرده و حاکمیت را بدان آگاه ساخته بودند؟
چگونه می شود که در دهه چهارم عمر یک نظامی اسلامی و برآمده از انقلابی مردمی، صادق ترین و پاک ترین فرزندان این انقلاب گرفتار حبس و حصر و تبعید شده اند و آنانی که فساد مالی و سیاسی و خانوادگی شان هر روز بر صدر اخبار کشور نمایان است، سکان داران کشتی انقلاب اند؟
از آنچه که امروز بر ایران و ایرانی می رود، به وضوح می توان فهمید که اخلاق و تعهد اجتماعی و روحیه خدمت به مردم از پس نمایش انتخاباتی سال 88 و حماسه مردمی 25 بهمن 89 به حصر کشیده شده و بی اخلاقی و سود جویی و زد و بند های غیر قانونی، موجب تقویت شبکه های مافیایی در سطوح عالی نظام شده است.
در چنین شرایطی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) تنها راه برون رفت کشور از شرایط موجود را، در گرو آزادی رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان عقیدتی و سیاسی می داند تا شاید بتوان با همراهی این نیروهای متخصص و مومن به مردم ، کشور را از فاجعه های خطیر پیش رو حفظ نمود.
این سازمان همچنین رفتار های غیرقانونی و غیر اخلاقی نیرو های امنیتی با فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به شدت محکوم کرده و ضمن حمایت از خواست منطقی و قانونی خانواده های این عزیزان تاکید می کند که ادامه حصر رهبران جنبش سبز، نه تنها تغییری در اراده و خواست حامیان تغییر در ایران ایجاد نمی کند بلکه سندی بر ناکارآمدی و ظلم روزافزون حاکمیت آن هم در برابر پاک ترین فرزندان ملت است.
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)
اول اسفند ماه هزار و سیصد و نود و یک

 

 

هاشمی رفسنجانی: مردم به وضوح گرانی را لمس می‌کنند، اما عده‌ای هنوز به ارقام تخیلی خود دلخوش هستند

Posted: 19 Feb 2013 01:50 AM PST

جرس: هاشمی رفسنجانی با اشاره به آمارهای خلاف واقع که از تولید و اقتصاد کشور ارائه می‌گردد، گفت: مردم به وضوح چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امید این بود که در سال «حمایت از کار، تولید ملی و سرمایه ایرانی»، وضع تولید، صنعت و کشاورزی کشور در مسیر پیشرفت تقویت گردد، اما درگیر شدن در قدرت‌طلبی‌ها و فعالیت‌های جناحی و باندی این فرصت طلایی را از ما گرفت.


به گزارش بازتاب، هاشمی رفسنجانی دغدغه‌ها و مطالبات تولیدگران و کارآفرینان کشور را به‌حق و جدّی عنوان کرد و گفت: وضع نامطلوب اقتصادی کنونی و درد و رنج صنایع تولیدی و کشاورزی نتیجه تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌هاست و لازم است اقتصاد و تولید کشور هر چه زودتر سامان یابد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متولیان اقتصاد کشور راه را گم و به روزمرگی افتاده‌اند، تصریح کرد: برای کشوری چون ایران اسلامی با امکانات خدادادی فراوان، منابع انسانی غنی و ارزشمند و مدیران لایق و باتجربه، روزمرگی اقتصادی و فعالیت جزیره‌ای سمّ مهلک و نتیجه‌اش وابستگی هر چه بیشتر به واردات مصنوعات خارجی است.


هاشمی رفسنجانی به تلاش‌های بی‌دریغ کارشناسان و دلسوزان کشور برای تدوین اسناد مهمی چون سند چشم‌انداز 20 ساله، برنامه چهارم و اصلاح صدر اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: خواست عمومی و رهبری معظم انقلاب از تدوین و ابلاغ این اسناد بالادستی مهم ایجاد تحول و انقلاب اقتصادی در کشور بود، اما بی‌تدبیری‌ها، عدم استفاده از مدیران لایق و متخصصان فن، موجب روزمرگی و افزایش وابستگی کشور به محصولات خارجی شده است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمارهای خلاف واقع که از تولید و اقتصاد کشور ارائه می‌گردد، گفت: مردم به وضوح چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند.


هاشمی رفسنجانی هدفمندی یارانه‌ها را نیاز اساسی اقتصاد کشور خواند و با اشاره به اجرای نادرست و انحرافی مرحله اول این طرح سرنوشت‌ساز تصریح کرد: نتیجه هدفمندی یارانه می‌بایست تقویت تولید و رشد اقتصاد و کشاورزی کشور می‌شد و نه سرازیر کردن مبلغی ناچیز به حساب مردم و در مقابل ایجاد تورم سرسام‌آور و کاهش شدید پول ملی.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت غذایی کشور را مهم خواند و با اشاره به موانع موجود در سر راه فعالیت صنایع کشور، به‌خصوص صنایع غذایی، ناهماهنگی و بعضاً عملکرد متضاد سازمان‌های نظارتی و مدیریتی مرتبط با تولید را زیانبار خواند و گفت: امروز مدیران صنایع و تولیدگران کشور انتظار دارند که اگر حمایت و کمکی به آنان نمی‌شود، لااقل بر سر راه فعالیت آنان موانع غیرضرور هم ایجاد نشود.

 

 

سپاه پاسداران از بازداشت دو تن از فعالان بازار طلا خبر داد

Posted: 19 Feb 2013 01:05 AM PST

جرس: بخش های امنیتی سپاه فجر استان فارس از بازداشت دو تن که گفته شده "از مخلان بازار طلا و سكه در شیراز" بودند، خبر می دهند.

 

به گزارش مهر، اعلام شده که "احتكار بیش از سه هزار سكه ازجمله اقدامات افراد مذكور بوده و این افراد اقداماتی نظیر خروج غیرقانونی طلای آب شده به صورت شمش به خارج از كشور را نیز انجام داده بودند."


همچنین وارد كردن طلای 14 عیار و فروش آن به اسم 21 عیار نیز از دیگر اقدامات این دو نفر بوده است.

 

مهمانپرست: امیدواریم ۱+۵ پیشنهادات مناسبی داشته باشد

Posted: 19 Feb 2013 01:05 AM PST

جرس: در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی میان ایران و جامعه جهانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که "در نشست بعدی طرف مقابل پیشنهادات مناسبی هم سطح و هم شان با پیشنهادات جامع نمایندگان ایران داشته باشد و به سمتی حرکت کنیم که هم حقوق ما کاملا به رسمیت شناخته شود و هم ادعاهاو نگرانی‌های احتمالی‌ آنها برطرف شود. "


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه در حاشیه نشست دیپلماسی عمومی در دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 و پیشنهادات جدید طرف مقابل تصریح کرد:آخرین نشستی که بین ایران و 1+5 برگزار شد نمایندگان مذاکره‌کننده ایرانی طرح جامعی را مطرح کردند که به ادعای نمایندگان کشورهای 1+5 این طرح جامع و سازنده بود.

 

وی اظهار داشت:هم‌زمان کشورهای 1+5 اعلام کردند که برای بیان نظرات‌مان راجع به این پیشنهادات وقت می‌خواهیم. از آن زمان این پیشنهادات بررسی شده است. این که چه پاسخی خواهند داد و چه پیشنهاداتی در جلسه می‌خواهند مطرح کند در جلسه مشخص خواهد شد زیرا تاکنون موضوع اصلی‌شان را اعلام نکرده‌اند.

 

مهمانپرست گفت: امیدواریم در نشست بعدی طرف مقابل پیشنهادات مناسبی هم سطح و هم شان با پیشنهادات جامع نمایندگان کشور ما داشته باشد و با یک رویه منطقی به سمتی حرکت کنیم که هم حقوق ما کاملا به رسمیت شناخته شود و هم براساس این توافق ادعاهای احتمالی و نگرانی‌های احتمالی‌شان برطرف شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون احتمال میزبانی ایران برای دیدار معاذ الخطیب، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه با نماینده دولت سوریه نیز گفت:فعلا چنین بحثی مطرح نشده است اصل برای ما شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی است تا گروه‌های مختلف موافق و مخالف در کنار هم بتوانند برای حل مشکل برنامه‌ریزی کنند. اصل این مساله را گام مثبت و سازنده می‌دانیم اگر از ظرفیت‌های ایران بتوانیم برای انجام این کار استفاده کنیم هیچ مضایقه‌ای نخواهیم نداشت.

 

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اتهام زنی مقامات بحرین مبنی بر بازداشت برخی افراد که ادعا شده در ایران برای خرابکاری آموزش دیده اند گفت: بار ها گفنه ایم مقامات بحرین با خواست ملت‌شان که به شکل مسالمت‌آمیز بیان می‌شود روبه‌رو هستند و به جای این که خواسته‌های مردم را بشنوند و آن را محقق کنند به دنبال سرکوب مردم و اتهام زدن به کشورهای مختلف از جمله ایران هستند و تصور می‌کنند به این شیوه می‌توانند مساله‌ای که با آن مواجه شده‌اند را حل کنند.


مهمانپرست اظهار کرد: این شیوه اشتباه است. بارها به مقامات بحرین توصیه کرده‌ایم که به جای اتهام زدن به کشورهای دیگر کافی است فقط حرف مردم را به خوبی بشنوند و گفت‌وگوهای جدی را شکل دهند و مطالبات مردم را محقق کنند. بارها توصیه کرده‌ایم راه قدرتمند شدن هر کشوری برخورداری از حمایت اکثریت آن ملت است به جای این که وابستگی به قدرت‌های بزرگ داشته باشند اگر به سمت تامین مطالبات مردم و برخورداری از حمایت آن‌ها حرکت کنند، حتما قدرت واقعی را به‌دست می‌آورند.