جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازداشت چندین ساعتۀ محمدحسین کروبی

Posted: 11 Feb 2013 07:11 AM PST

جرس: ماموران امنیتی فرزند ارشد مهدی کروبی را برای چندین ساعت مورد بازداشت و بازجویی قرار دادند.


بنا به گزارش سحام، روز دوشنبه در آستانه روز ۲۵ بهمن و دومین سالگرد حبس رهبران جنبش سبز؛ ماموران امنیتی اقدام به تفتیش و بازرسی منزل فرزند ارشد مهدی کروبی نموده و ضمن بازداشت وی، بخش زیادی از وسایل شخصی خانواده ایشان را با خود بردند.


در این اقدام که با حضور نماینده دادستان انجام شده است، ۷ مامور امنیتی تمامی وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه و نیز اسناد و مدارک شناسایی و کارت های بانکی خانواده حسین کروبی را ضبط نموده و با خود بردند. این اقدام ماموران حتی شامل رایانه های شخصی دو نوه ی آقای کروبی نیز شده است.


بنا به این گزارش، محمدحسین کروبی نیز توسط ماموران بازداشت و به دادسرای اوین جهت بازجویی منتقل گردیده است.


در اقدام هماهنگ دیگر نیز، صبح امروز در خبرها آمده بود که زهرا و نرگس موسوی؛ دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز بازداشت شده بودند.


جلسه بازجویی پیرامون نامه مشترک منتشر شده توسط فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی بوده است.


فرزندان این دو رهبر جنبش سبز، در ۱۸ دی ماه، در آن نامه خواستار آزادی والدین خود شده بودند.


در بخشی از آن نامه آمده بود: “آنها از حقوق زندانیان عادی، بویژه حق ارتباط و ملاقات منظم و مستمر و قاعده مند با اعضای خانواده خود و دسترسی آزاد به وسایل ارتباطی و خبری و … محروم بوده اند. در مواردی برای مدت طولانی ملاقات حضوری یا حتی تلفنی با اعضای خانواده کاملا قطع گردیده است و دو خانواده در بی اطلاعی مطلق نسبت به مکان وچگونگی زندگی و حتی حیات و سلامت آنان قرار گرفته اند. زمان، مکان و نحوه تماس ها یا ملاقات ها و اینکه کدام یک از اعضای خانواده حق ملاقات دارد و یا از این حق محروم می باشد، صرفا در ید اراده مطلق زندانبانان می باشد. علاوه بر غیرقانونی، غیرانسانی و بی دلیل بودن این زندان، شکل آن نیز چنان نامعمول است که هرگونه ارتباط آنها را با فضای بیرون به طور مطلق قطع نموده است .در عین حال خانواده ها از حق دریافت اطلاع صحیح و کامل محروم و از هرگونه اطلاع رسانی عمومی درباره وضعیت آنان به شدت منع گردیده و حتی برخی از اعضای خانواده به جهت اطلاع رسانی مورد تهدید و تنبیه و فشار ناموجه و غیر قانونی قرار گرفته اند. ”


گزارش های تکمیلی حاکی از آزاد شدن محمد حسین کروبی در ساعت ۵ بعدازظهر است.


 

پاپ از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

Posted: 11 Feb 2013 06:56 AM PST

جرس: سخنگوی پاپ بندکیت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان از تصمیم وی برای کناره‌گیری خبر داد.


پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان قصد دارد تا دو هفته آینده به دلیل مشکلات جسمی از سمت خود کناره‌گیری کند.


آنسا ایتالیا، سخنگوی پاپ بندکیت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان از تصمیم وی برای کناره‌گیری خبر داد.


بنا بر این گزارش وی قصد دارد در تاریخ ۲۸ فوریه رسما از این سمت کنار رود. واتیکان دلیل این تصمیم را مشکلات جسمی و سلامت پاپ اعلام کرده است.


به گزارش فارس،آخرین کناره‌گیری یک پاپ به سال ۱۴۱۵ میلادی باز می‌گردد. وی در سال ۲۰۰۵ پس از مرگ پاپ ژان پل دوم روی کار آمد. بندیکت شانزدهم متولد آوریل ۱۹۲۷ است.
 

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد آزاد شدند

Posted: 11 Feb 2013 06:53 AM PST

جرس: یکی از نزدیکان خانواده‌ میرحسین موسوی از بازگشت زهرا و نرگس موسوی به خانه خبر داد.


محمدصالح نقره‌کار که از نزدیکان خانواده «میرحسین موسوی» است در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهارکرد: زهرا و نرگس موسوی دقایقی پیش پس از چند ساعت حضور در دادسرای اوین، به خانه بازگشتند.


وی که در زمان ریاست دری‌نجف‌آبادی در دادستان کل کشور، مدیر روابط عمومی دادستانی بود درباره دلیل این بازداشت، اظهار بی‌اطلاعی کرد.


به گزارش ایسنا، پس از اعلام خبر بازداشت دو دختر میرحسین موسوی، دفتر سخنگوی قوه قضاییه و دادستانی تهران در اخباری جداگانه مدعی شدند که دختران میرحسین موسوی بازداشت نشده‌اند و تنها جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات به دادسرای امنیت فراخوانده شده‌ بودند.


 

رئیس بیمارستان محک: هزینه هر آمپول درمان سرطان خون ۵ میلیون تومان تمام می‌شود

Posted: 11 Feb 2013 06:08 AM PST

جرس: رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی محک اعلام کرد: داروهای درمان سرطان‌های خون بسیار گران است به طوری که در مرحله اول درمان این بیماران هزینه هر آمپول سرطان خون حاد ۵ میلیون تومان تمام می‌شود.


عظیم مهرور در گفت‌وگو با فارس افزود: بیماران مبتلا به سرطان خون پس از هزینه کردن ۱۰ آمپول با هزینه ۵۰ میلیون تومان وارد مرحله پیوند مغز و استخوان می‌شوند که در این مرحله نیز داروهای پیوند بسیار پرهزینه هستند.


وی ادامه داد: هزینه‌های درمان بیماران سرطانی بسیار گران است بخشی از داروها که توسط بیمه پوشش داده شده مناسب است اما برخی دیگر که بیمه آنها را پوشش نداده با افزایش نرخ ارز بسیار گران شده و تأمین آن سخت است.


رئیس بیمارستان محک گفت: به دنبال راه حلی هستیم چرا که قیمت دارو برایمان مهم نیست بلکه باید دارو وارد شود تا بیماران به خوبی درمان شوند.


مهرور با اشاره به اینکه تأمین داروهای خط اول که حیاتی بوده تأمین می‌شود، افزود: اما داروهای خط دوم که بسیار پرهزینه هستند به سختی تأمین شده و نمی‌دانیم آنها را از کجا بخریم و چگونه وارد کنیم.


دریافت مجوز برای هماهنگی با شرکت‌های واردکننده دارو
رئیس بیمارستان محک از دریافت مجوز جدیدی از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با این مجوز شرکت‌های مورد تأیید دارو در خارج از کشور که وزارت بهداشت آنها را در واردات دارو قبول دارد دریافت کرده‌ایم تا با هماهنگی وزارت بهداشت داروهای مورد نیاز وارد کشور شود تا از این طریق مشکل تأمین دارو برطرف شود.


وی افزود: زمانی که بیمارستانی ساخته می‌شود هر سال هزینه‌های آن افزایش می‌یابد و این در حالی است که بیمارستان‌های فوق تخصصی خون و سرطان اطفال درآمدزا نبوده و داروهای گران و هزینه‌های بالایی نسبت به سایر بیمارستان‌ها دارند.


مهرور گفت: با این وجود با کمک و مساعدت وزارت بهداشت و مؤسسه‌های خیریه بیمارستان محک به کار خود ادامه داده هرچند که گاهی پول و اعتبارات موجود است اما نمی‌توانیم دارو وارد کنیم و گاهی نیز دارو موجود است و آن را نمی‌توانیم تأمین کنیم.


رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی محک در مورد کمبود داروهایی این بیمارستان گفت: در همه زمینه‌های درمانی با کمبود دارو مواجه‌ایم گاهی حتی ساده‌ترین داروها در یک برهه زمانی کوتاه ممکن است نداشته باشیم اما با وجود این کمبودها کارمان را به پیش برده‌ایم.


مهرور ادامه داد:‌ تهیه، کنترل و جمع‌آوری دارو بسیار ساخت است اما امیدواریم تا پایان سال از طریق مجوزی که وزارت بهداشت داده است مشکلات را برطرف کنیم.

 

تبعيد کامران رحیمی زندانی کرد به زندان مراغه

Posted: 11 Feb 2013 06:08 AM PST

جرس: یک زندانی کرد محبوس در زندان سنندج به زندان مراغه تبعيد شد.


به گزارش آژانس خبری موکریان، روز گذشته کامران رحیمی زندانی کرد محبوس در زندان مرکزی سنندج به زندان شهر مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی منتقل شد.


تا لحظه تنظیم خبر از علت انتقال این زندانی به زندان مراغه اطلاعی حاصل نشده است.


کامران رحیمی که بیش از یک سال است در زندان به سر می برد پيشتر توسط دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام همکاری با يکی از احزاب مخالف نظام به سه سال حبس محکوم شده بود.


طی روزهای اخیر دو تن دیگر از زندانیان زندان مرکزی سنندج به نام های وریا خسروی و اکبر گویلی از زندان مرکزی سنندج به زندان سنقر در کرمانشاه تبعید شدند.

 

نامه سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید به احمد شهید درباره بازداشت دختران موسوی

Posted: 11 Feb 2013 06:00 AM PST

جرس: اردشیر امیرارجمند در نامه ای به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر ایران تاکید کرده است که از وی انتظار می رود در راستای وظایفی که سازمان ملل متحد بر عهده شما قرار داده است، کلیه تدابیر فوری و لازم را برای الزام مقامات اقتدارگرای حاکم بر ایران جهت آزادی فوری این دو نفر و همچنین آقای کروبی، خانم رهنورد و آقای موسوی اتخاذ فرمایید.


به گزارش کلمه، صبح امروز در آستانه ۲۵ بهمن و آغاز سومین سال حصر میرحسین و رهنورد و کروبی، ماموران امنیتی صبح امروز با حمله به منزل دو دختر میرحسین به تفتیش چند ساعته ی منزل پرداخته و دختران وی را بازداشت کردند.


متن نامه ی مشاور ارشد میرحسین موسوی به احمد شهید به شرح زیر است:


بنام خدا
جناب آقای دکتر احمد شهید
گزارشگرویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران
طبق اخبار دریافت شده، امروز صبح و در آستانه سومین سال حبس غیر قانونی رهبران جنبش سبز، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بعد از ورود به منزل مسکونی خانم ها زهرا و نرگس موسوی، دختران خانم دکتر زهرا رهنورد و مهندس موسوی، مبادرت به تفتیش محل زندگی و سپس بازداشت آنها کرده اند. این اقدام غیر قانونی و مغایر با موازین ابتدایی حقوق بشر، بدنبال تهدید های مستمر خانواده آقای موسوی توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است. تنها اقدام دختران آقای موسوی و خانم رهنورد اعتراض به حبس غیر قانونی و ظالمانه رهبران جنبش سبز و اطلاع رسانی در این رابطه می باشد.
از جنابعالی انتظار می رود در راستای وظایفی که سارمان ملل متحد بر عهده شما قرار داده است، کلیه تدابیر فوری و لازم را برای الزام مقامات اقتدارگرای حاکم بر ایران جهت آزادی فوری این دو نفر و همچنین آقای کروبی، خانم رهنورد و آقای موسوی اتخاذ فرمایید.
با تقدیم احترام
اردشیر امیرارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و مشاور ارشد میرحسین موسوی
۱۱ فوریه

 

تصویر یک چهره آشنا در غائله قم!

Posted: 11 Feb 2013 05:51 AM PST

جرس: در تصاویری که از آشوب در سخنرانی رییس مجلس در قم منتشر شده است، کارگردان فیلم جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» دیده می شود.


بر اساس گزارش ها، فرد نشسته زیر بادکنک در این تصویر ، علی اصغر سیجانی کارگردان این سی دی جنجالی است.

گفتنی است، دو سال پیش به دنبال انتشار گسترده فیلمی تحت عنوان "ظهور بسیار نزدیک است"، که با مصداق نامیدن برخی افراد و اشخاص، آنها را شخصیت های آخر الزمان معرفی کرده بود، بسیاری از علما و چهره های اصولگرا به انتشار این سی دی واکنش نشان داده و آنرا "انحرافی" ذکر کرده بودند.


این فیلم سید خراسانی را با آقای خامنه ای، شعیب ابن صالح را با محمود احمدی نژاد، سید یمانی را با سید حسن نصرالله، سفیانی را با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده بود و مخالفت برخی از بزرگان حوزه علمیه قم ونجف همچون آیت الله مکارم شیرازی وآیت الله صافی گلپایگانی را در پی داشت .


کارگردان این فیلم همان زمان گفته بود "عده ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است، ایستاده اند."


علی اصغر سیجانی ادعا کرده بود که "در روایات نیز آمده است؛ زمانی که امام عصر ظهور می کنند، عده ای از خواص و علماء، البته نه همه شان، مقابل امام زمان قرار می گیرند؛ که این مهم را باید مد نظر داشته باشیم. ما اعتقاد داریم که بنا به فرمایش بزرگان و تحقق نشانه های ظهور در برهه حساس تاریخی هستیم؛ یعنی در آستانه ظهور قرار داریم و جامعه باید از آن مطلع شود."

کارگردان و مجری مستند جنجالی فوق، پیرامون تطبیق شخصیتی در روایات با رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده بود: "در مورد رهبری که عنوان سید خراسانی عصر ظهور به ایشان اطلاق شده است، عملکرد ایشان برای ما ملاک بود. رهبری بارها در مقابل عنوان سید خراسانی که به ایشان نسبت داده شده است، سکوت کرده اند؛ به علاوه آن بارها از دفتر ایشان استفتاء کرده اند که آقا(رهبری) شما سید خراسانی عصر ظهور هستید یا نه؟ که باز چیزی جز سکوت دیده نشده است. که البته نمی توانند به صورت علنی و مانند ما بگویند که سیدخراسانی هستند، چون قطعا با اعلام چنین چیزی از سوی ایشان، تخریب ها و تهمت هایی را ممکن است به ایشان بزنند؛ خلاصه کلام این که همین سکوت ایشان، برای ما کافی است."

 

 

عدم پرداخت مطالبات کارگران قارچ سینا دو سال بعد از ورشکستگی

Posted: 11 Feb 2013 05:29 AM PST

جرس: دهها تن از کارگران بیکار شده ی «قارچ سینا» بعد از گذشت دو سال از ورشکستگی این واحد تولیدی هنوز نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند.


به گزارش ایلنا، چنگیز اصلانی، دبیر خانه کارگر همدان با اعلام این خبر گفت: در این باره افزود: این کارگران پس از گذشت دو سال از بیکاری به نحوه عملکرد هیئت تسویه حساب با کارگران معترض بوده و معتقدند که فعالیت این هیئت به کندی صورت می‌گیرد که با پیگیری خانه کارگر و انجام جلسات متعدد با حضور نمایندگان کارگران و مدیر تسویه، روند دریافت مطالبات کارگران آغاز شده است.


او با یادآوری اینکه جمعی از کارگران واحد تولیدی قارچ سینا، چندی پیش (هشتم بهمن ماه) با حضور در خانه کارگر همدان خواستار پی گیری پرداخت نشدن بخشی از حقوق و سایر مطالبات خود شده بودند، ادامه داد: تعداد زیادی از این کارگران که شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت زیان آور را دارند، به سبب فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی ندارند که این مشکل نیز در حال پی گیری است و طی جلسه‌ای که با مدیر کل تامین اجتماعی استان خواهیم داشت امیدواریم این مشکل نیز با مساعدت مسئولان این سازمان مرتفع شود.


این فعال کارگری سوابق کار ۶۵ کارگر قارچ سینا را از ۱۵ تا ۲۴ سال عنوان کرد و افزود: تامین‌‏اجتماعی نیز به دلیل واریز نشدن حق بیمه‌‏‌ها، از بازنشسته شدن کارگران با قانون مشاغل سخت وزیان آور خود داری کرده و این موضوع به مشکل اساسی برای کارگران تبدیل شده است.


اصلانی در این زمینه ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی موظف است علاوه بر سهم کارگر که در گذشته به حساب سازمان واریز شده، کارفرما را نیز مکلف به پرداخت سهم خود در مورد بازنشستگی کارگران کند.

 

وضعیت اسفناک گذرنامه ایرانی در آزادی سفر به کشورهای جهان

Posted: 11 Feb 2013 05:29 AM PST

تنها ۱۴ کشور
جرس: طبق آخرین بررسی‌های منتشر شده ازسوی موسسه "هنلی و شرکا" که هرساله فهرست طبقه بندی کشورهای جهان را براساس محدودیت یا آزادی از مقررات صدور ویزا منتشر می‌کند، دارندگان گذرنامه ایرانی تنها در ۱۴ کشور عمدتا آسیایی و آفریقایی از مقررات ویزا معاف هستند.



به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، این موسسه که با تجزیه و تحلیل مقررات صدور ویزا هرساله فهرست کشورهای مختلف را براساس میزان برخورداری از آزادی سفر بدون نیاز به ویزا منتشر می‌کند، فهرست مقایسه‌ای میان کشورهای مختلف را نیز از نظر میزان آزادی سفر به کشورهای گوناگون طبق مقررات جاری صدور ویزا ارائه می‌دهد.


طبق همین گزارش، گذرنامه دانمارک در سال ۲۰۱۲ از تمام کشورهای جهان از بیشترین میزان معافیت ویزا برخوردار بوده و شهروندان دارنده این گذرنامه مجاز بوده اند که بدون نیاز به دریافت ویزا مجموعا به ۱۶۹ کشور جهان سفر کنند. دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوری، سوئد و نروژ نیز پس از دانمارک، در ردیف‎های نخست این جدول جای دارند.کشورهای آلمان، بلژیک ، ژاپن و ایرلند، اتریش، سوییس و کانادا نیز در سال های گذشته در بالاترین ردیف این جدول جای داشته‌اند.


درمیان کشورهای آسیایی، طی سال‎های اخیر دارنده گذرنامه کره جنوبی وسنگاپور از بیشترین امتیاز برای سفر معاف از ویزا برخوردار بوده‎اند. سنگاپور نیز از جمله کشورهایی است که شهروندانش با حق سفر آزادانه در ۱۶۰ کشور جهان بدون نیاز به ویزا مورد استقبال قرار می‎گیرند. سنگاپور در سال ۲۰۱۲ از کره جنوبی نیز پیش گرفت و صدر جدول را از میان کشورهای آسیایی،از آن خود کرد.


جایگاه کشورهای مختلف درسال های گذشته تا حد زیادی دچارتحول شده است. به نحوی که طبق همین جدول در سال ۲۰۱۰ دارندگان گذرنامه بریتانیا با حق سفر آزادانه در ۱۵۹ کشور جهان در صدر این جدول جای داشتند اما از سال ۲۰۱۱ به بعد این جایگاه از آن کشورهای اسکاندیناوی و مشخصا دانمارک شده است.


بنا به فهرست شرکت هتلی و شرکا، ۱۴ کشوری که شهروندان و یا دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند به آن‌ها سفر کنند، عبارتند از کشورهای آسیایی که بیش از هر کشور و منطقه دیگری به گذرنامه ایرانی امکانات سفر آزادی و بدون نیاز به ویزا اعطا کرده‌اند.


طبق فهرست منتشر شده که صرفا مربوط به سال گذشته است، در قاره آسیا سفر ایرانیان با گذرنامه ایرانی بیش از هر منطقه دیگری تسهیل شده است. ارمنستان، بنگلادش، اندونزی ، لائوس، ماکائو، مالدیو ، مالزی، نپال، تیمور، سریلانکا و ترکیه از جمله این کشورها هستند. مدت زمان اقامت بدون نیاز به ویزای برای ایرانیان در این کشورها از ۱۵ روز تا ۳ ماه است.


در قاره آمریکا دارندگان گذرنامه ایران تنها در دو کشور دومینیکا برای ۲۱ روز و هاییتی به مدت حداکثر ۳ ماه مجاز به سفر و اقامت بدون نیاز به ویزا هستند.


درمنطقه اقیانوسیه امکان سفر بدون ویزا برای گذرنامه ایرانی در “جزایرکوک ” و ” میکرونزیا”، ” نیو ” و “پالائو” امکان‌پذیر است که درهمه موارد زمان مجاز اقامت حدود ۳۰ یا ۳۱ روز است.


کشورهای جیبوتی، ماداگاسکار، سیشل، توگو و اوگاندا در قاره افریقا نیز از کشورهایی هستند که دارندگان گذرنامه ایرانی می‎توانند به محض ورود به مرز این کشورها گذرنامه خود را برای اقامت به مدت یک هفته تا شش ماه ، بسته به مقصد مورد نظر دریافت کنند.


طبق فهرست آزادی صدور ویزا برای شهروندان و گردشگران خارجی دیگر کشورهای جهان نیز که توسط همین موسسه ویژه سال ۲۰۱۲ منتشر شده، ایران متقابلا کمترین میزان آزادی سفر را به دارندگان گذرنامه دیگر کشورها قایل شده است.


طبق جدولی که در زیر آمده، ایران از میان ۲۶ کشور که بیشترین محدودیت صدرو ویزا را دارند، با پیشی گرفتن بر دو کشور افغانستان و پاکستان در ردیف ۱۲ و انتهای جدول قرار گرفته است.


موسسه هنلی تاکید دارد که اهمیت این فهرست سالانه عمدتا از آن روست که درجهان امروز با توجه به رشد روزافزون سفر و گردشگری، مقررات ویزا نقشی کلیدی در کنترل یا تشویق سفر شهروندان در تمامی مرزهای جهان ایفا می‎کند. مقررات ویزا همچنین بیانگر میزان و نحوه ارتباط میان ملت‎ها و نیز بازتابی از روابط متقابل میان دو کشور در جامعه جهانی نیز هست.

 

تظاهرات بحرینی ها همزمان با اولین جلسه گفت وگو

Posted: 11 Feb 2013 05:29 AM PST

جرس: در آستانه مذاکرات میان مخالفان و حکومت بحرین، جمعیت های معارض بحرینی پس از مطرح کردن شرطهای خود، در نخستین جلسه گفت‌وگوی سیاسی شرکت کردند؛ اما همزمان با این جلسه، تظاهراتی از سوی برخی مخالفین برگزار شد.


به گزارش شبکه العالم، گروه‌ها و جمعیتهای معارض بحرینی در شروط خود بر ضرورت عملی شدن مطالبات برحق انقلاب مردم این کشور تأکید کردند.


نخستین جلسه دیروز (یکشنبه) درحالی برگزار شد که جمعیت "الوحدوی" اعلام کرد در این گفت و گوها شرکت نخواهد کرد.


روزنامه "الوسط" بحرین اعلام کرد، در این نشست 3 نماینده از دولت ( "خالد بن علی آل خلیفه" وزیر دادگستری و امور اسلامی و اوقاف، "ماجد النعیمی" وزیر آموزش و پرورش و "عصام خلف" وزیر کار) و 8 نماینده از پارلمان و 9 نماینده از گروه ها و جمعیت‌های معارض و 8 نماینده از جمعیت های موسوم به ائتلاف فاتح شرکت کردند.


همچنین در این جلسه، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 4 تا 8 عصر (به وقت محلی) برای برگزاری جلسات بعدی گفت و گو تعیین شد.


جمعیت ها و گروه های معارض 2 ساعت قبل از آغاز نخستین جلسه، آمادگی خود را برای گفت و گو اعلام کردند.


ریاض و واشنگتن برای آل‌خلیفه تصمیم می‌گیرند
"حسن المرزوق" معاون دبیرکل جمعیت ملی دموکراتیک در مصاحبه با العالم گفت: رژیم آل‌خلیفه درحالی خواستار برگزاری این گفت و گوها شده که همچنان در حال قتل شهروندان و شکنجه بازداشت شدگان است، و چهره‌های بارز انقلابی را در زندانها گروگان گرفته.
المرزوق تأکید کرد: آمریکا و عربستان سعودی در بحرین تصمیم گیرنده هستند و این دو کشور با دستیابی مردم بحرین به دموکراسی، آزادی و کرامت مخالفند.


وی با اشاره به مخالفت جمعیت ملی دموکراتیک با این گفت و گو، اظهار داشت: رژیم ال خلیفه هنوز به مطالبات مخالفان برای شرکت در گفت و گو پاسخ نداده است.


بازگشت به میدان در صورت جدی نبودن گفت وگو
عضو دبیرخانه جمعیت وفاق بحرین نیز با اشاره به شرکت مخالفان در این گفت و گو‌ها، تأکید کرد: مخالفان برای تحقق مطالبات مردم جدی هستند و همه جلسات گفت و گو را ارزیابی می کنند.


"مجید میلاد" در مصاحبه با شبکه العالم، هشدار داد: در صورت جدی نبودن رژیم آل خلیفه در این گفت و گوها، به میدان باز می گردیم.

وی افزود: ورود مخالفان به این گفت و گو برای ارزیابی همه جلسات آن صورت گرفته تا پاسخ هایی واضح و صریح به مطالبات آنها از سوی وزیر دادگستری ارایه شود.

مجید میلاد خاطرنشان کرد: مخالفان برای گفت و گو آماده هستند، ولی چارچوب این گفت و گوها باید با برنامه زمان بندی شده تعیین شود.

مجید میلاد اظهار داشت باید تضمین هایی برای اجرایی شدن تصمیم ها در این گفت و گو وجود داشته باشد؛ چرا که در گذشته پس از توافق درباره منشور کار ملی، رژیم مطالبات مردم را نادیده گرفت.


نتایج گفت و گوها از قبل مشخص است
آیت الله شیخ عیسی قاسم، رئیس شورای علمای بحرین در خطبه نماز جمعه این هفته گفته بود: با توجه به تفاوت فاحش میان تعداد نمایندگان انقلابیون و حكومت، نتیجه گفت وگو در بحرین از پیش مشخص است، در حالی كه در گفت وگو باید میان دو طرف مساوات برقرار باشد.


شیخ عیسی قاسم افزود: دعوت آل خلیفه از گروه ها برای مذاكره ای به گونه ای حساب شده صورت گرفته است، به طوری كه مخالفان یك سوم؛ و موافقان رژیم دو سوم حاضران در گفت وگو را تشكیل می دهند.


وی تصریح کرد: تقسیم بندی انجام شده در این دعوت، ابتدا بر اساس میزان وفاداری و سپس گرایش های طایفه ای است و ما با مبنا قرار گرفتن "وفاداری و وابستگی به رژیم" مخالفیم چون مقیاسی ظالمانه است.


شیخ عیسی قاسم ادامه داد: در این گفت و گو، 8 نماینده توسط جمعیت های مخالف و 8 نفر از سوی جمعیت های هوادار رژیم آل خلیفه انتخاب شده و 8 نفر هم به اصطلاح مستقل هستند كه اصرار می کنند حكومت بحرین در شرایط كنونی باقی بماند و سه نفر نیز از جانب دولت تعیین و توسط وزیر دادگستری انتخاب می شوند.

تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بحرین
این گفت و گوها درحالی برگزار شد که دیروز هم مناطق مختلف بحرین صحنه تظاهرات اعتراض آمیز مردم بود.
در همین راستا تظاهرات بسیار گسترده‌ای با حضور هزاران نفر از شهروندان در جزیره ستره تحت عنوان "مردم برای تغییر تصمیم گرفتند" برگزار شد.


شرکت کنندگان در این تظاهرات با تأکید بر مطالبات و اهداف انقلاب، آزادی همه بازداشت شدگان سیاسی را خواستار شدند.