جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انفجار در کویته پاکستان ۵۵ کشته و ۲۰۰ زخمی به جا گذاشت

Posted: 16 Feb 2013 09:42 AM PST

جرس: وقوع انفجار در بازاری در محله شیعه‌نشین شهر کویته پاکستان حداقل ۵۵ کشته و ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، انفجار یک بمب در پاکستان حداقل ۵۵ کشته و ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت. این بمب در موتورسیکلتی پارک‌شده در برابر یک بازار سبزی‌فروشی شهر «کویته» جاسازی شده بوده و از راه دور منفجر شده است.

«وزیر خان نصیر» افسر پلیس پاکستانی هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: هدف این بمبگذاری جامعه شیعیان بوده است. بسیاری از قربانیان این حادثه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. منابع بیمارستانی اعلام کرده‌اند که حال بسیاری از زخمی‌ها وخیم است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. در حال حاضر صدای تیراندازی‌هایی نیز از اطراف محل حادثه به گوش می‌رسد که این امر بیم حملات مجدد را افزایش داده است. «حیدر چنگیزی» یکی از فعالان شیعه پاکستان در این مورد می‌گوید: نیروهای امدادی و افراد داوطلب در نزدیک شدن به محل انفجار دو دل هستند، چون فکر می‌کنند که ممکن است انفجارهای دیگری نیز رخ دهد.

کویته مرکز استان بلوچستان است. این شهر محل زندگی اقلیت شیعی پاکستان است و امسال بارها شاهد حملات تروریستی بوده است. ماه گذشته نیز وقوع دو انفجار در این منطقه به مرگ بیش از ۹۰ نفر منجر شد. سال گذشته خونین‌ترین سال جامعه شیعیان پاکستان بود. در این سال ۴۰۰ نفر در حملات تروریستی کشته شدند. شیعیان ۲۰درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند. 

علی مطهری در واکنش به اظهارات رهبری: غلط بودن استیضاح وزیر کار را قبول ندارم

Posted: 16 Feb 2013 08:18 AM PST

جرس: علی مطهری در واکنش به «غلط» و «بی‌فایده» خواندن استیضاح وزیر کار از سوی علی خامنه‌ای گفت این استیضاح را «غلط» نمی‌داند و اگر رهبر جمهوری اسلامی مخالف آن بود باید نظر خود را اعلام می‌کرد.

آقای مطهری روز شنبه (۲۸ بهمن) به سایت «نسیم‌آنلاین» گفته است: «اینکه استیضاح امری غلط بود را قبول ندارم، اما اگر رهبری قبل از استیضاح نظرشان را می‌فرمودند، ما این کار را انجام نمی‌دادیم.»


وی همچنین افزوده است: «در جایی که دولت قانون شکنی می‌کند مجلس نمی‌تواند به بهانه همدلی سکوت کند.»


این نماینده مجلس ادامه داده که می‌توان با برخی نظرات ولی فقیه موافق نبود٬ اما باید در عمل از این مقام «تبعیت» کرد.


علی خامنه‌ای سه هفته پس از استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی٬ وزیر کار دولت احمدی‌نژاد در مجلس گفته که این استیضاح «غلط» و «بی‌فایده» بوده است.


در جریان جلسه این استیضاح محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی حملات متقابلی علیه یکدیگر کردند که آقای خامنه‌ای در تازه‌ترین اظهارات خود از آن‌ها به خاطر این تنش لفظی انتقاد کرده است. 

هاشمی رفسنجانی: اگر در گذشته با افراطی‌گری برخورد ریشه‌ای می‌شد، شاهد تکرار بداخلاقی‌های سیاسی نبودیم

Posted: 16 Feb 2013 08:18 AM PST

 

جرس: آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که اگر در گذشته با علل و ریشه‌های جریان افراطی‌گری در کشور برخورد می‌شد، دیگر شاهد تکرار بداخلاقی‌های کور سیاسی همچون حادثه ۲۲ بهمن قم نبودیم.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه این مجمع با ابراز تأسف از وقوع برخی بداخلاقی‌های سیاسی در کشور به‌ویژه در شهر مقدس قم گفت: وقایع این شهر در روز ۲۲ بهمن، اوج بداخلاقی‌های سیاسی در کشور بود.

وی افزود: قم، شهر مرجعیت و خیزش انقلاب اسلامی است و اتفاقات رخ داده در این شهر آن هم در روز ۲۲ بهمن، روز جشن ملی مردم ایران به‌هیچ‌وجه در شأن نظام جمهوری اسلامی نبود و کام دلسوزان نظام و مردم را تلخ کرد.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ابعاد این حادثه و حوادث مشابهی که از گذشته تاکنون در نقاط دیگر کشور شاهد آن بوده‌ایم، حاکی از وجود و تقویت جریانی ناسالم از افراطی‌گری در کشور است که اگر در گذشته به طور جدّی مورد بررسی قرار می‌گرفت و با علل و ریشه‌های آن برخورد می‌شد، دیگر شاهد تکرار این‌گونه بداخلاقی‌های کور سیاسی در کشور نبودیم.

وی ابراز امیدواری کرد: وقایع تلخ شهر قم نیز نباید عادی تلقی شود و انتظار می‌رود به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا مسببین آن شناسایی و با آنان برخورد شود.

بر اساس این گزارش، مجمع تشخیص مصلحت امروز به بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش سلامت پرداخت. 

گزارشی از مراسم اهدای جایزه صلح دانشجویی به مجید توکلی

Posted: 16 Feb 2013 08:01 AM PST

جرس: بعداز ظهر روز گذشته، ۲۷ بهمن (۱۵ فوریه)، در مراسمی در شهر تروندهایم نروژ، جایزه صلح دانشجویی به مجید توکلی اهدا شد.

به گزارش دانشجونیوز، در این مراسم که با حضور ٦٠٠ نفر از کشورهای مختلف دنیا برگزار شد، از مجید توکلی به پاس تلاش هایش در راه ارتقای صلح، دموکراسی و آزادی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم که نزدیک به ٣ ساعت ادامه داشت، برنده جایزه صلح دانشجویی سال ٢٠٠٧ میلادی از کشور برمه نیز برای دریافت جایزه خود حضور داشت. وی نیز همچون مجید توکلی در زمان برنده شدن این جایزه در زندان بود. "چارم تونگ" در سخنان خود ضمن تمجید از مجید توکلی از تلاش های وی در راه آزادی و صلح تقدیر کرد.

محمود امیری مقدم نیز در این مراسم با تمجید از تلاش های مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران، مقاومت و ایستادگی وی را در برابر استبداد رهبر جمهوری اسلامی ستود. وی خطاب به آقای خامنه ای گفت که شما باید روزی در پیشگاه ملت برای اعمال خود پاسخگو باشید.

در بخش های مختلف این مراسم که همراه با اجرای زنده موسیقی توسط گروه های مختلف بود، کلیپی از مجید توکلی در هنگام سخنرانی در مراسم روز دانشجو ١٣٨٧ در دانشگاه تهران به نمایش در آمد.

در سالن برگزاری مراسم نیز تابلویی از مجید توکلی نصب شده بود که با پیام های دانشجویان خطاب به وی ساخته شده است. هر یک از دانشجویان بر روی برگه های کوچکی نقش و یا پیامی را خطاب به مجید توکلی نوشته و با در کنار هم گذاشتن این برگه های کوچک تصویر بزرگی از مجید توکلی طراحی شده بود.


علاوه بر این ویدئویی از شماری از دانشجویان در اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته شد که خواستار آزادی مجید توکلی شده بودند. این دانشجویان کاغذی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود "مجید توکلی را آزاد کنید".

پیاده روی صلح برای مجید توکلی

پیش از برگزاری جشن رسمی اهدای جایزه صلح، صدها دانشجو از کشورهای مختلف دنیا در "راهپیمایی صلح" از مجید توکلی حمایت کردند.

به گزارش دانشجونیوز، این دانشجویان که از کشورهای مختلف دنیا به مراسم اهدای جایزه "صلح دانشجویی" دعوت شده بودند، با در دست داشتن مشعل برای یک ساعت و نیم در خیابان های شهر تروندهایم نروژ راهپیمایی کردند.

این مراسم از ساعت 17:30 به وقت محلی آغاز و در ساعت 19 در تالار اهدای جایزه "صلح دانشجویی" پایان یافت. شرکت کنندگان سپس در تالار Olavshallen حضور برای مراسم اهدای جایزه به مجید توکلی حضور یافتند.

شبکه های خبری نروژ گزارش های مختلفی از این رویداد مخابره کردند.


روزگذشته همچنین تعدادی از فعالین مدنی و دانشجویان شیراز با حضور در منزل خانواده توکلی دریافت جایزه صلح دانشجویی توسط مجید توکلی را به ایشان تبریک گفتند. جمعی از دانشجویان دانشگاه ایالتی نیویورک نیز با برگزاری مراسمی به بهانه جایزه صلح دانشجویی که به مجید توکلی تعلق گرفت، مقاومت شجاعانه مجید توکلی را پاس داشتند.

پرده برداری از پلاک یادبود مجید توکلی در شهر تروندهایم نروژ

روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه، یک روز قبل از مراسم رسمی اهدای جایزه، از پلاک یادبود مجید توکلی بر روی سنگفرش یکی از خیابان های مرکز شهر ترندهام کشور نروژه پرده برداری شد.

در این مراسم خانم "تووه ماریه پاشه" مدیر امنستی شهر تروندهایم، سخنرانی کرد. همچنین آقای نیما دارابی دانشجوی پیشین دانشگاه NTNU برای دقایقی برای مجید توکلی صحبت کرد. آقای روژان پیران هنرمند موسیقی نیز قطعاتی در این مراسم اجرا کردند. در این مراسم همچنین تصاویری از جوانان شهر تروندهایم که در حمایت از مجید توکلی به صورت نمادین "روسری" بر سر کردند، به نمایش گذاشته شد.

از مجید توکلی در دانشگاه اسلو تقدیر شد

همچنین روز چهارشنبه در مراسمی در دانشگاه اسلو در پایتخت نروژ و در آستانه اعطای جایزه "صلح دانشجویی" از مجید توکلی و دانشجویان ایرانی تقدیر شد.

در این مراسم که با همکاری عفو بین الملل برگزار شد، رئیس دانشگاه اسلو حضور یافته و از مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران تقدیر کرد. همچنین در این مراسم محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر، و مهناز پراکند، وکیل، سخنرانی کردند.

در این مراسم دانشجویان پسر دانشگاه اسلو به صورت نمادین "روسری بر سر" کردند تا حمایت خود از مجید توکلی را اعلام کنند.


مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١٦ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد.

عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام"، "تبلیغ علیه نظام"، "توهین به رهبری" و "توهین به ریاست جمهوری" در شعبه ١٥دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. وی بار نخست در اردیبهشت سال ٨٦، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ١٥ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١٥روز را در سلول انفرادی گذراند.

مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را، بدون هیچ گونه استفاده از مرخصی از ابتدای بازداشت، در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است. 

سرپرست وزارت بهداشت: احمدی‌نژاد دستور استخدام ۷۰هزار نفر را داده اما فعلا بودجه نداریم

Posted: 16 Feb 2013 08:01 AM PST

جرس: سرپرست وزارت بهداشت می‌گوید، احمدی‌نژاد دستور استخدام ۷۰هزار نفر را در وزارت بهداشت صادر کرده اما هر وقت بودجه و منابع آن تأمین شود می‌توان در این زمینه اقدام کرد.

دستورات محمود احمدی‌نژاد برای استخدام نیرو با وجود اذعان به نبود بودجه، پس از آن خبر ساز شد که هیات وزیران ماه گذشته و در فاصله ۷ ماه تا پایان کار دولت دهم؛ مصوبه‌ای را گذراند که طبق آن اختیار استخدام ۱۵۰۰ نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی احمدی‌نژاد داده می‌شد.

این مصوبه انتقاد شدید کار‌شناسان را برانگیخت و در عین حال از سوی فعالان سیاسی نیز اقدامی انتخاباتی و بدون پشتوانه حقوقی قلمداد شد.

هر چند در ‌‌نهایت علی لاریجانی، رییس مجلس این مصوبه را غیر قانونی خواند و باطل کرد، اما محمود احمدی‌نژاد همچنان به صدور دستور استخدام‌های تازه در وزارتخانه‌ها اصرار دارد.

در آخرین نمونه از این دستورات، سرپرست وزارت بهداشت گفته است که احمدی‌نژاد دستور استخدام ۷۰هزار نفر را در وزارت بهداشت صادر کرده اما فعلا بودجه و منابع آن تأمین نشده است.

محمد حسن طریقت، سرپرست وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: رئیس دولت در دستور استخدام نیروهای جدید در وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی، سهم وزارت بهداشت را از این استخدام‌ها ۷۰ هزار نفر تعیین کرده است که قرار است با تأمین منابع آن در چند نوبت انجام شود.

وی افزود: منتظریم تا معاونتهای ریاست جمهوری اعتبار این کار را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا بعد بر اساس منابع اختصاص داده شده در این مسیر حرکت کنیم، فعلاً نمی‌توانیم زمانی را برای استخدام این نیرو‌ها اعلام کنیم.

پایه دستمزد کارگران طبق درآمد سرانهٔ ملی ۱۵ میلیون ریال است

Posted: 16 Feb 2013 07:32 AM PST

نماینده سابق کارفرمایان ایران در سازمان جهانی کار:

جرس: نماینده سابق کارفرمایان ایران در سازمان جهانی کار با بیان این مطلب كه «حقوق یک ماه کارگران مطابق فرمول محاسبه اتحادیه اروپا نزدیک ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است»‌ خواستار تعیین حداقل دستمزد بر اساس در آمد سرانه‌ی ملی شد.

به گزارش ایلنا،عباس وطن پرور با اشاره به تجربهٔ موفق اتحادیهٔ اروپا در تعیین میزان حداقل دستمزد کارگران، به ایلنا گفت: یکبار کاری را که تمام دنیا از جمله اتحادیه اروپا کرده است باید انجام دهیم. بر اساس قوانین اتحادیهٔ اروپا دستمزد کارگر نباید از ۵۰ درصد درآمد سرانهٔ ملی کمتر باشد. درآمد سرانهٔ ملی ایران حدود 9 هزار دلار است که اگر در ۴ هزار تومان ضرب شود حقوق یکسال کارگران مطابق قانون اتحادیه اروپا بدست می‌آید که ماهانه نزدیک ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: بیماری مزمنی سال‌های متمادی بر کشور حاکم است که در آخرین لحظه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار نظرات دولت را امضا می‌کنند و سپس به جامعه می‌گویند ما مخالف بودیم، در صورتی که زیر امضایشان اثری از مخالفت دیده نمی‌شود.

وطن پرور با اشاره به افزایش فاصله ی میان حداقل دستمزد كارگران و خط فقر بیان كرد: باید برنامه‌ای برای پر کردن فاصلهٔ میان حداقل دستمزد کارگران و واقعیت‌های اقتصادی جامعه طراحی شود تا در یک مدت مشخص، این خلاء پر شود. فاصلهٔ میان حداقل دستمزد کارگران و خط فقر روز به روز بیشتر می‌شود. حداقل حقوق کارگران باید با توجه به نرخ تورم و خط فقر افزایش بیابد اما پرسش آنجاست که کارفرمایان توانایی پرداخت این مبلغ را دارند؟ اگر نخواهند بالا ببرند می‌خواهند چه کنند؟ مانند گذشته ۱۸ درصد دستمزد‌ها را افزایش بدهند؟ آیا با این مقدار ناچیز، خلاء دستمزد پر می‌شود؟

این فعال کارفرمایی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت در سنوات گذشته فاصلهٔ میان حداقل دستمزد و خط فقر زیاد شده که امروز تبدیل به فاجعه شده است و راه حلی برای این کلاف سردرگم نمی‌توان متصور بود.

او با انتقاد از آزاد نبودن انتخابات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی رسمی کشور، بیان کرد: هیچ کدام از نمایندگان کارگری و کارفرمایی حاضر در شورای عالی کار نمایندگان واقعی شرکای اجتماعی نیستند. کدام یک از آن‌ها با انتخابات آزاد از سوی شرکای اجتماعی انتخاب شده‌اند؟

این فعال كارفرمایی با بیان اینكه «هزینه سبد معیشت خانوار ۲۰۰ درصد افزایش داشته است»، افزود: بانک مرکزی بیش از ۳۶۰ قلم کالا را در سبد تنظیم تورم اعمال می‌کند که اکثر آن‌ها در سبد خانوار کارگری نقشی ندارد اما این اقلام میزان تورم را به صورت غیر واقعی کاهش می‌دهند.

نماینده سابق کارفرمایان ایران در سازمان جهانی کار در پایان اظهار داشت: آقایان مملکت را‌‌ رها کرده و یک مشت قاچاقچی تولید مملکت را نابود می‌کنند. هم اکنون در فرانسه به هر کارگر ساعتی ۹/۵ دلار حقوق می‌دهند در حالی که کارگران ایرانی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد می گیرند. 

رهبری: دو سه بار برای مذاکره مامور دولتی فرستادیم اما آمریکایی‌ها وسط کار، مذاکره را رها کردند

Posted: 16 Feb 2013 06:40 AM PST

جرس: آیت‌الله خامنه‌ای امروز برای اولین بار از انجام مذاکره با آمریکا در طی 15 سال گذشته خبر داد و گفت: دو سه بار امريكايي ها با تأكيد بر اينكه گفتگو خيلي ضروري، فوري و حياتي است در برخي مسائل درخواست مذاكره كردند، يك يا دو مأمور دولتي هم رفتند و با آنها گفتگو كردند، اما به محض اينكه در مقابل حرفهاي منطقي ايران، جوابي نداشتند مذاكره را قطع كردند و با استفاده از شبكه رسانه اي بين المللي خود وانمود كردند ايران مذاكره را قطع كرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبری، وی امروز در دیدار با جمعی از علما و مردم تبریز درباره روابط ایران و آمریکا سخن گفت و اظهار کرد: يكي ديگر از مصاديق تناقض ميان حرف و عمل دولتمردان امريكايي را، ادعاي آمادگي مذاكره با ايران به منظور حل مسائل ميان دو كشور،‌دانستند و افزودند: اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه امريكاييها حرفهاي ناشايست و خلاف واقع را به نظام جمهوري اسلامي نسبت مي دهند و براي مقابله با ملت ايران متوسل به تحريم و فشار مي شوند.


رهبری سخنان چند روز پيش رئيس جمهوري امريكا مبني بر تلاش اين كشور براي جلوگيري از ساخت سلاح هسته اي بوسيله ايران را مورد اشاره قرار دادند و گفت: اگر ايران قصد ساخت سلاح هسته اي را داشت امريكا به هيچ وجه نمي توانست جلوي ملت ايران را بگيرد.


آيت الله خامنه اي افزود: جمهوري اسلامي ايران قصد ساخت سلاح هسته اي را ندارد و اين تصميم نيز به دليل ناراحتي امريكا نيست، بلكه بر مبناي يك عقيده و اعتقادي است كه سلاح هسته اي را جنايت بر ضد بشريت مي داند و ضمن آنكه بر عدم توليد آن تأكيد دارد،‌خواستار محو سلاحهاي هسته اي موجود در جهان نيز است.


وی تأكيد كرد: ادعاي امريكاييها مبني بر ساخت سلاح هسته اي بوسيله ايران، ‌يك تقلب در حرف زدن است. در موضوع هسته اي ايران، ‌بحث بر سر سلاح هسته اي نيست،‌بلكه آنها مي خواهند مانع حق قطعي و مسلم ملت ايران در غني سازي هسته اي و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي شوند كه البته در جلوگيري از ملت ايران موفق نخواهند شد و اين ملت كار خود را براساس حق صريح خود انجام خواهد داد.


رهبری تأكيد كرد: تلاش براي تضييع حقوق ملت ايران نمونه اي آشكار از غيرمنطقي بودن امريكاييها است و بر همين اساس با طرف غيرمنطقي و زورگو، نمي توان با اتكاء به منطق حرف زد. جمهوري اسلامي ايران در طول 34 سال گذشته، در قضاياي مختلف جهاني، بروشني دريافته است كه طرف مقابل او كيست، چگونه رفتار مي كند و چگونه بايد با او برخورد كرد.


رهبر انقلاب با اشاره با این مدعا که "امريكايي ها در بحث مذاكره، با تكيه به شبكه خبري رسانه اي تحت تسلط صهيونيستها و امريكايي ها، به دنبال فريب دادن افكار عمومي جهان،‌ منطقه و ايران هستند" افزود: شبكه رسانه اي جهاني، حرفهاي ما را يا منعكس نمي كند و يا ناقص و حتي برعكس منعكس مي كند، بنابراين روي سخن ما با ملت ايران است.


وی در تبيين واقعيات و حقايق بحث مذاكره، پنج نكته مهم را مورد تأكيد قرار داد: غيرمنطقي و متناقض بودن حرف و رفتار دولتمردان امريكايي - تلاش امريكايي ها براي تسليم كردن ملت ايران به عنوان هدف اصلي مذاكرات - معناي حقيقي مذاكره در عرف قدرتهاي سلطه گر - دروغ و فريبكاري امريكايي ها درباره برداشته شدن تحريم ها با مذاكره - و منطقي بودن رفتار ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي در مقابل پيشنهاد امريكا.


آيت الله خامنه اي غرض اصلي دولتمردان امريكا از طرح پيشنهاد مذاكره را تبليغ و هياهو درباره تسليم شدن ملت و نظام ايران خواند و افزود: آنها مي خواهند به ملتهاي مسلمان و سربرافراشته منطقه، نشان دهند كه جمهوري اسلامي ايران هم با همه سرسختي و ايستادگي، عاقبت پاي ميز مذاكره و مصالحه آمد، بنابراين شما نيز چاره اي جز تسليم نداريد.


رهبری خاطرنشان كرد: البته سلطه گران از ديرباز با هدف نااميد كردن ملتهاي مسلمان، درصدد كشاندن ايران پاي ميز مذاكره و بده و بستان بوده اند و اكنون نيز همين هدف را با طرح تبليغاتي «مذاكره اي غيرمربوط به مسائل اساسي» دنبال مي كنند اما جمهوري اسلامي ايران، با چشمان باز اهداف آنها را مي فهمد و متناسب با آن اهداف، جواب مي دهد.


وی معناي حقيقي گفتگو در عرف امريكا و غربيها را پذيرش حرفهاي آنان در پاي ميز مذاكره خواند و افزود: آنها با همين نگاه غيرمنطقي، در تبليغات اخيرشان مي گويند مذاكره مستقيم كنيم تا ايران را به دست برداشتن از انرژي هسته اي و غني سازي قانع و وادار سازيم اما اگر خواهان گفتگوي حقيقي و منطقي بودند بايد مي گفتند مذاكره كنيم تا ايران استدلالها و ادله خود را بگويد و مسائل عادلانه بررسي شود.


رهبری اين سؤال را مطرح كرد: با توجه به اين نگاه حاكم بر دولتمردان امريكايي و انتظار آنها براي تسليم شدن ايران، اگر دولت ايران هم پيشنهاد گفتگو را بپذيرد آيا مذاكره به درد مي خورد و اصلاً به جايي مي رسد؟
رهبر انقلاب با اشاره به اقدام امريكايي ها در قطع مذاكره هنگام كم آوردن در مقابل حرفهاي منطقي ايران افزودند: در 15 سال گذشته، دو سه بار امريكايي ها با تأكيد بر اينكه گفتگو خيلي ضروري، فوري و حياتي است در برخي مسائل درخواست مذاكره كردند، يك يا دو مأمور دولتي هم رفتند و با آنها گفتگو كردند، اما به محض اينكه در مقابل حرفهاي منطقي ايران، جوابي نداشتند مذاكره را قطع كردند و با استفاده از شبكه رسانه اي بين المللي خود وانمود كردند ايران مذاكره را قطع كرده است.


آيت الله خامنه اي، تبليغات امريكايي ها را درباره لغو تحريم ها در پي مذاكره با ايران، "وعده اي دروغ" دانست و افزود: آنها به خيال خام خود فكر مي كنند ملت از تحريم ها به ستوه آمده بنابراين با شنيدن اين وعده، مشتاق مذاكره با امريكا مي شود و به مسئولان كشور فشار مي آورد.


رهبر خاطرنشان كرد: در واقع، اين وعده نيز از همان حرفهاي فريبكارانه است و نشان مي دهد آنها به دنبال مذاكره حقيقي و عادلانه نيستند بلكه تسليم شدن ملت ايران را دنبال مي كنند در حاليكه اگر ملت ايران مي خواست تسليم امريكاييها باشد اصولاً انقلاب نمي كرد.


وی در اِشكال جدي ديگري به ادعاي امريكايي ها مبني بر لغو تحريم ها با مذاكره تأكيد كرد: هدف تحريم ها، همچنانكه بارها گفته اند خسته كردن ملت ايران و جدا كردن ملت از نظام اسلامي است بنابراين اگر مذاكره هم انجام شود اما ملت همچنان در صحنه باشد و بر حقوق خود پافشاري كند،‌ تحريم ها وجود خواهد داشت. 

كنگره حزب« اراده ملت» با دخالت پلیس امنیت نیمه تمام ماند

Posted: 16 Feb 2013 06:40 AM PST

جرس: پنجمین كنگره حزب« اراده ملت» که روز گذشته برگزار شد، با دخالت پلیس امنیت نیمه تمام ماند.
 

به گزارش روزنامه قانون، هنوز وعده معاون سیاسی وزارت کشور فراموش نشده است که تاکید کرد برای فعالیت‌های اصلاح طلبان هیچ مانعی وجود ندارد، اما رفتار روز گذشته با کنگره حزب «اراده ملت» نشان داد که محدودیت‌ها فقط برای منتقدان هنوز وجود دارد. همایش جبهه پایداری،‌‌ همان جبهه‌ای که صولت مرتضوی اعلام کرده بود حق فعالیت سیاسی ندارد با حضور حداکثری چهره‌های سیاسی و انتخاباتی برگزار شد و کسی هم ککش نگزید که این جبهه حتی مجوز فعالیت هم ندارد، مجوز همایش هم پیشکش! اما تنها یک روز بعد کنگره حزب «اراده ملت» که به گفته دبير كل آن با مجوز وزارت کشور و طی مراحل قانونی برگزار شده بود به علت حضور پلیس امنیت نیمه کاره ماند و اینجاست که باید گفت ظاهرا مرگ خوب است اما برای همسايه!

کنگره‌ای که نیمه تمام ماند

پنجمین کنگره سراسری حزب «اراده ملت» روز گذشته در موسسه آموزشی و تحقیقاتی الهادی برگزار شد. موسسه‌ای که متعلق به هادی غفاری است . هادي غفاري از چهره هاي انقلابي است كه پس از انتخابات سال 88 مواضع تندي گرفت . به همين دليل برخي اعضای حزب اراده ملت برخورد پلیس امنیت با این کنگره را بی‌ارتباط با هادی غفاری هم نمی‌دانند. البته تنی چند از مهمانان این کنگره از جمله حسن روحانی سخنرانی کردند. رای گیری شورای مرکزی هم صورت گرفت اما عقربه‌های ساعت ۱۳ را نشان می‌داد که این کنگره با دخالت پلیس امنیت نیمه تمام ماند. به گفته حاضران تصاویر موجود در ساختمان که جلسات دیدار اعضای حزب با آیت ا... هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی را نشان می‌داد نیز ضبط شد و پلیس امنیت از ادامه کنگره جلوگیری کرد.

علت دخالت پلیس امنیت چه بود؟

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب «اراده ملت» در تشریح روند کنگره به «قانون» گفت: با وجود آنکه برای برگزاری کنگره مجوز اخذ شده بود اما ظاهرا میان وزارت کشور و نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته بود و پلیس امنیت اصلا خبری از برگزاری کنگره نداشت. در همین راستا پلیس امنیت اجازه برگزاری ادامه کنگره را نداده و کنگره‌ای که بنا بود تا ساعت پنج بعد از ظهر ادامه پیدا کند منتفی شد.

حکیمی‌پور: معترضیم

اما دبیر کل حزب اراده ملت توضیحات بیشتری در این مورد داد. احمدی حکیمی‌پور به "قانون" گفت: متاسفانه کنگره حزب که بنا بود تا ساعت ۱۷ ادامه پیدا کند با دخالت پلیس امنیت منتفی شد. البته رای گیری شورای مرکزی هم صورت گرفت اما فرصت اعلام نتایج آرا و سخنرانی سایر مهمانان پیش نیامد. وی ادامه داد: با وجود آنکه ما برای برگزاری همایش از وزارت کشور مجوز گرفته بودیم اما ظاهرا وزارت کشور با نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را انجام نداده بود. از آنجایی‌که وزارت کشور مجوز را به خود ما نداده بود ما مدرکی نداشتیم که به پلیس امنیت نشان بدهیم. حکیمی‌پور یادآور شد: حتی ناظران وزارت کشور هم که در این کنگره حضور داشتند مجوز را به همراه خود نداشتند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کار‌ها نوعی کارشکنی برای اصلاح طلبان به حساب نمی‌آید، گفت: امیدواریم که اینگونه نباشد اما متاسفانه این برخورد‌ها درست نبود و ما مهمانان زیادی داشتیم که بنا بود سخنرانی کنند اما این فرصت به وجود نیامد. ما نسبت به این روند اعتراض داریم و اعتراض خود را هم اعلام کرده‌ایم.
 

ایران: دبیرکل سازمان ملل بی‌طرفی خود را حفظ کند

Posted: 16 Feb 2013 05:44 AM PST

جرس: نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از اظهارات  دبیرکل این سازمان درباره برنامه هسته‌ای به شدت انتقاد و گفت: موضعگیری جانبدارانه‌ بان کی مون با وظایف دبیرکلی او در تناقض و برخلاف موازین بین المللی است.

به گزارش ایلنا، در نامه محمد خزاعی به دبیرکل سازمان ملل، از اظهارات منتسب به‌بان کی مون که در روزنامه آمریکائی واشنگتن پست منتشر شده درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز تاسف شده است.

این روزنامه در شماره روز جمعه خود از قول دبیرکل سازمان ملل نوشته بود که ایران می‌تواند از مذاکرات هسته‌ای در چارچوب سازمان ملل به عنوان پوششی برای ساخت بمب استفاده کند.

خزاعی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل نوشت: اگر گزارش روزنامه واشنگتن پست صحت داشته باشد، این مایه تاسف است که دبیرکل سازمان ملل، موضعی در تناقض با وظایف خود و بر خلاف اصول مسلم بین المللی درباره ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.

در این نامه با اشاره به اظهارات مشابه چند مقام غربی در روزهای اخیر، خطاب به‌بان کی مون آمده است: با انتساب اظهارات مشابه به شخصیت برجسته‌ای مانند دبیرکل سازمان ملل، این خطر وجود دارد که به اعتبار شما در بین کشورهای مستقل لطمه وارد شود.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل با اشاره به این مصاحبه که مدعی است‌ بان کی مون در سفر شهریور گذشته به ایران از تاکید مقامات ارشد تهران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانع نشده، نوشته است: با توجه به حضور بنده در همه جلسات دبیرکل سازمان ملل با مقامات ارشد ایران، جای تعجب دارد که قرائتی تحریف شده از محتوای مذاکرات شما با مقامات ارشد ایران ارائه شده است.

خزاعی با اشاره به بخش دیگری از این مصاحبه واشنگتن پست که از سخنان‌بان کی مون اینگونه برداشت کرده است که شورای امنیت باید پاسخی موثر و سریع در قبال برنامه هسته‌ای ایران نشان دهد، خطاب به‌بان کی مون تاکید کرده است: اگر این روایت واشنگتن پست درست باشد، از دبیرکل سازمان ملل انتظار می‌رود که مراقب اصول عدالت و اعتماد بوده و از مساعی جمیله خود در حل مناقشات و بحران‌های بین المللی از طریق دیپلماسی، گفتگو و راههای صلح آمیز استفاده کند.

این نامه با اشاره به هشتم اسفند امسال که قرار است مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در قزاقستان برگزار شود، خطاب به‌بان کی مون یادآور شده است: در این مقطع حساس، اینگونه موضعگیری منتسب به دبیرکل سازمان ملل، مغایر با روح حاکم بر فضای قبل از مذاکرات است که باید به طرف‌ها برای پیشرفت و حل اختلاف نظر‌ها کمک کرد.

خزاعی همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است بی‌طرفی خود به عنوان رویه طبیعی حاکم بر کار سازمان ملل را حفظ کند.

وی در پایان، بی‌طرفی، شفافیت و انصاف را از بایسته‌های کلیدی عملکرد دبیرخانه سازمان ملل متحد خوانده و خطاب به‌بان کی مون نوشته است: تلاش سازمان ملل درباره دولتهای عضو باید در مسیر فعالیت مشترک درحل موضوعات جهانی با رویکردی مسئولانه معطوف شود و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده است در تحقق این اهداف کمک کند. 

آیت الله امجد: حتی دشمنان میر حسین هم به صداقت اش اذعان دارند

Posted: 16 Feb 2013 05:17 AM PST

جرس: آیت الله امجد، استاد اخلاق، در پیامی گفته است: حتی دشمنان میر حسین هم به صداقت اش اذعان دارند. ولی تاسف می خورد که حتا شهامت ابراز معاویه را هم ندارند که رغم دشمنی با علی(علیه السلام) در مدح اش سروده بود:شهد الانام بفضله حتی العدی/ والفضل ما شهدت به الاعداء.

به گزارش چمران نیوز، وی همچنین افزوده است: جوابی ندارم برای این پرسش مردم، اگر این آقایان جرمی مرتکب شده اند چرا در یک دادگاه قانونی محاکمه نمی شوند و اگر جرمی مرتکب نشده اند چرا این وضعیت ظالمانه ادامه دارد؟

فرزند این روحانی از قول وی نقل کرده است که "سر افکندگی این وضعیت ظالمانه را بیشتر متوجه روحانیان ای می دانست که علی الادعاء لباس پیامبر رحمت بر تن دارند."