جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


طرح کاهش ایام تعطیل در مجلس

Posted: 24 Feb 2013 09:22 AM PST

جرس: یک نماینده مجلس از بررسی طرح حذف تعطیلی تاسوعای حسینی و شهادت امام رضا(ع) توسط نمایندگان مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو،ابوالفضل ابوترابی با اشاره به صدماتی که تعطیلات برای کشور دارد از طرح مجلس برای کاستن از آنها خبر داد.

نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون افزود: طرح حذف ۹ روز از تعطیلات رسمی کشور همانند روز ۱۲ فروردین، تاسوعای حسینی، شهادت امام رضا(ع) و مواردی از این قبیل با امضای نمایندگان بررسی خواهد شد تا در صورت تصویب در مجلس اجرایی شود.

کمیسیون برنامه و بودجه تغییر رئیس شورای پول و اعتبار را رد کرد

Posted: 24 Feb 2013 09:22 AM PST

جرس:  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه امروز در خصوص طرح برخی از نمایندگان برای تغییر ریاست شورای پول و اعتبار مباحثی مطرح شد؛ بر اساس طرح مذکور ریاست شورا از رئیس بانک مرکزی به وزیر اقتصاد منتقل می‌شود.

به گزارش فارس، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان افزود: بعد از اینکه نمایندگان نظرات خود را در خصوص طرح مذکور اراده دادند، در نهایت این طرح با نظر مخالف اعضای کمیسیون مواجه شد.

جلیلی ادامه داد: اعضای کمیسیون تاکید داشتند که ریاست بانک مرکزی همچنان رئیس شورای پول و اعتبار کشور هم باشد؛ البته این طرح به صورت فرعی در کمیسیون اقتصادی مجلس هم بررسی خواهد شد.

متن کامل کیفرخواست دادستانی تهران علیه قضات تعلیقی پرونده بازداشتگاه کهریزک

Posted: 24 Feb 2013 09:04 AM PST

 جرس: دادستانی تهران در کیفرخواست پرونده کهریزک سه نفر از قضات تعلیقی این پرونده را به «مشارکت در بازداشت غیرقانونی» و متهم سرشناس آن را علاوه بر اتهام مذکور به «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» متهم کرده است.

 


به گزارش ایسنا، متن کامل کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران در پرونده موسوم به بازداشتگاه کهریزک به شرح زیر است:

 

«در پرونده شماره ۹۰۰۰۳۷ جریانی در شعبه پانزدهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، آقایان:

۱- «س.م» فرزند احمد متولد ۱۳۴۶ شهرستان تفت، قاضی معلق قوه قضاییه ساکن تهران متهم است به: مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود.

۲- «ع.الف.ح» فرزند محمدعلی دادیار معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

۳- «ح.ز.د» فرزند عبدالخاق معاون معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران حسب شکایت آقایان جوادی‌فر و عبدالحسین روح‌الامینی متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

مستندا به بند «ن» ماده ۳ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و اصلاحات بعدی و تبعیت از تصمیم دادگاه بر جلب به دادرسی که طی دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۲۳۰۰۸۰۰۳۰۸ مورخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۹۰ صادره از شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی جزایی تهران صادر شده است. لذا مستندا به مواد ۵۷۵ و ۵۴۰ و ۴۳ و ۷۲۶ قانون مجازات اسلامی با رعایت ماده ۴۷ همان قانون درخواست محاکمه و مجازات آنها را دارم».

همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران درخصوص قرارهای صادره از سوی بازپرس پرونده در شعبه پانزدهم دادسرای کارکنان دولت نسبت به اتهامات انتسابی به متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک به شرح ذیل اظهارنظر کرده است:

«بازپرس محترم شعبه پانزدهم دادسرای کارکنان دولت

سلام علیکم،

۱- با توجه به دادنامه شماره ۸۰۰۳۰۸ مورخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۹۰ صادره از شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی جزایی تهران دایر بر جلب به محاکمه با قرار مجرمیت نسبت به اتهامات متهمان به شرح ذیل موافقم:

۱-۱- آقای «س.م» به اتهامات مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق عمد یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود؛

۲-۱- آقای «ع.الف.ح» به اتهام مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت؛

۳-۱- آقای «ح.ز.د» به اتهام مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت.

۲- با قرارهای منع تعقیب صادره نسبت به اتهامات آقایان «س.م»، «ح.ز.د» و «ع.الف.ح» دایر بر «آمریت در شکنجه» و «بازداشت غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام» موضوع شکایت آقایان علیزاده میانجی، نصراصفهانی، سلطانی و عابدین‌زاده موافقم.

۳- همچنین با قرارهای منع تقعیب صادره نسبت به اتهام آقای «س.م» دایر بر «عدم نظارت بر زندان‌هاو بازداشتگاه‌های حوزه قضایی» و «کوتاهی در اجرای دستور مراجع رسمی کشور در انتقال بازداشت‌شدگان کهریزک به زندان اوین» به لحاظ فقد عنوان مجرمانه موافقم.

۴- با قرار منع تعقیب صادره نسبت به اتهام آقای «س.م» دایر بر «نشر اکاذیب به قصد تشویش و فریب افکار و اذهان عمومی» به لحاظ فقد دلیل موافقم.

۵- همچنین با قرار منع تعقیب صادره نسبت به اتهام آقای «ع.الف.ح» دائر بر «آمریت در ضرب و جرح شکات در حیاط پلیس پیشگیری» به لحاظ فقد دلیل موافقم.

۶- با قرارهای منع تعقیب صادره نسبت به اتهامات «ع.الف.ح» دائر بر «بیان الفاظ و عبارات خلاف شوون قضایی به متهمان» و «عدم اطلاع به خانواده‌های دستگیرشدگان» به لحاظ فقد وصف مجرمانه موافقم.

ضمنا درخصوص قرارهای مجرمیت مندرج در بند یک به شرح آتی کیفرخواست صادر خواهد شد».

 

امیلی امرایی و نرگس جودکی آزاد شدند

Posted: 24 Feb 2013 07:57 AM PST

جرس: نرگس جودکی دبیر اجتماعی روزنامه آرمان و امیلی امرایی خبرنگار فرهنگ و هنر روزنامه بهار امروز به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.


به گزارش جرس، این دو روزنامه نگار، در موج بازداشت اخیر روزنامه نگاران به زندان افتاده بودند.


طهره شفیعی (روزنامه آرمان)، جواد دلیری (سردبیر روزنامه اعتماد)، نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)، پژمان موسوی (دبیر رسانه روزنامه بهار)، امیلی امرایی (خبرنگار فرهنگ و هنر روزنامه بهار)، پوریا عالمی (طنز نویس روزنامه شرق)، نرگس جودکی (دبیر اجتماعی روزنامه آرمان)، اکبر منتجبی (دبیراجرایی و سیاسی هفته‌نامه آسمان)، حسین یاغچی (دبیر ادبیات هفته‌نامه آسمان)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد)، کیوان مهرگان (دبیر سیاسی روزنامه توقیف شده روزگار)، سلیمان محمدی(دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار)، میلاد فدایی اصل(دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا)، فاطمه ساغرچی (وبسایت جماران)، ریحانه طباطبایی (روزنامه بهار) و احسان مازندرانی (روزنامه اعتماد) در جریان بازداشت های اخیر محبوس شدند.

از میان این افراد تاکنون مطهره شفیعی، جواد دلیری، حسین یاغچی، فاطمه ساغرچی و کیوان مهرگان آزاد شده‌اند.
 

افزایش اخراج رانندگان در آستانه پایان سال

Posted: 24 Feb 2013 07:41 AM PST

 جرس: یک فعال کارگری در تهران از افزایش اخراج رانندگان موسسات كرایه اتومبیل به دلیل كاهش قدرت خرید طبقه متوسط خبر داد.

اسماعیل حق پرستی، دبیر خانه كارگر تهران در این باره به ایلنا گفت: تعداد قابل توجه‌ای از كارگران شاغل در بخش‌های خدماتی همچون موسسات کرایه اتومبیل و مسافرتی بدلیل كاهش ارزش پول ملی و به تبع كاهش قدرت خرید طبقات مزد بگیر مخصوصا طبقه متوسط در آستانه سال جدید اخراج شده‌اند.

او افزود: این رانندگان با مراجعه مكرر به خانه کارگر تهران با اعلام اخراج خود خواستار پی گیری مطالبات قانونی خود از طریق این نهاد كارگری شده‌اند.

دبیر خانه كارگر تهران دلیل دیگر اخراج این رانندگان را «شانه خالی كردن كارفرمایان از پرداخت مطالبات پایان سال كارگران» خواند و گفت: این دسته از مالكان موسسات خدماتی پس از اخراج رانندگان قدیمی، رانندگان تازه‌ای استخدام می‌كنند و به این ترتیب از پرداخت مطالبات پایان سال رانندگان شانه خالی می‌كنند.

حق پرستی اضافه کرد: در شرایط تحریم و عدم امکان جدی توسعه واحدهای تولیدی، اخراج کارگران ازواحدهای خدماتی به بهانه افزایش مشکلات مالی، غیر اخلاقی است.

این فعال كارگری درباره تبعات اخراج این كارگران گفت: بیكاری در شرایط فعلی به معنی نابودی كامل منبع درآمد خانوار است و این وضعیت برای كارگران جز نابودی تدریجی خود و خانواده‌شان پیامد دیگری نخواهد داشت.

دبیر خانه كارگر تهران درباره شرایط كار این رانندگان اظهار كرد: این کارگران با سوابق زیاد علاوه بر آنکه قرارداد معینی ندارند میزان حقوق و دستمزدشان نیز نامشخص است، به این جهت وقتی اخراج می‌شوند نمی‌توانند برای دریافت مطالبات صنفی‌شان به طور قانونی اقدام کنند.

حق پرستی درخاتمه تاكید كرد: با کاهش و حذف هزینه‌های غیر ضروری بنگاه‌های خدماتی امکان حفظ اشتغال این نیرو‌ها وجود دارد اما حال با اخراج بی‌مسئولانه آنان شاهد افزایش نارضایتی این قشر آسیب پذیر هستیم که انتظار می‌رود مسئولین امر وارد عمل شده و مانع بروز یک بحران جدی شوند.
 

ارتش آزاد سوریه کنترل یک مرکز هسته‌ای این کشور را در دست گرفت

Posted: 24 Feb 2013 07:25 AM PST

دیدار معاذ الخطیب با نماینده بشار اسد
جرس: منابع وابسته به مخالفان سوری از دیدار پنهانی معاذ الخطیب رئیس ائتلاف  ملی سوریه با نماینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خبر دادند.  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی،فایق المیر از مخالفان سوری در صفحه فیسبوک خود نوشته است: دیدار معاذ الخطیب با محمد حمشو بازرگان سوری وابسته به نظام سوریه یک ساعت به طول انجامیده است و راههای حل بحران مورد رایزنی قرار گرفته است. المیر به مکان و جزییات بیشتر اشاره ای نکرده است.    

 از سوی دیگر، نیروهای ارتش آزاد سوریه می گویند که تاسیسات هسته‌ای «الکبر» این کشور را به کنترل خود درآورده و «امکان بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این تاسیسات را فراهم خواهند کرد».

به گزارش رسانه‌های خاورمیانه، سپاهیان «جیش الحر» (ارتش آزاد) که با نیروهای وفادار به بشار اسد در جنگ هستند، می‌گویند که از هفته گذشته بر تاسیسات هسته‌ای الکبر، در استان دیرالزور، در شرق سوریه، مسلط شده‌اند.

مصعف الصبوح، سخنگوی یکی از یگان‌های ارتش آزاد سوریه، روز یکشنبه، ششم اسفند، در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن گفت که به زودی یک کارشناس ارشد هسته‌ای را برای انجام مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این تاسیسات معرفی خواهد کرد.

این در حالی است که حکومت بشاراسد تنها یک بار، پس از بمباران سال ۲۰۰۷ تاسیسات الکبر از سوی جنگنده‌های اسرائیلی، به ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از این محل دیدار کنند و پس از آن با بازدیدهای بعدی موافقت نکرد.

به دنبال بمباران این تاسیسات در سال ۲۰۰۷ که موجب ویرانی شدید این تاسیسات نیمه تمام شد، گزارش‌هایی مبنی بر این که سوریه با یاری ایران و کره شمالی در صدد احیای این مکان برآمده است، منتشر شد.

مصعف الصبوح روز یکشنبه از بیان این‌که در این تاسیسات چه تجهیزاتی وجود دارد، خودداری کرد و گفت اطلاعات لازم تنها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، نیروهای ارتش آزاد سوریه یک کمیته متشکل از «کارشناسان» را به منظور مراقبت از این مکان حساس و جلوگیری از رخنه احتمالی عوامل اطلاعاتی بیگانه تشکیل داده است. آقای الصبوح توضیح داده است که این کمیته شامل نیروهای نظامی، کارشناسان امنیتی و نیز سیاستمداران است تا «شرایط سیاسی، فنی، لجیستیکی و اطلاعاتی را در راستای منافع انقلاب تعیین کنند».

این سخنگوی ارتش آزاد به الشرق الاوسط گفت که جنگجویان برای مسلط شدن بر این مکان، پنج هفته دست به مبارزه زدند که در نهایت منجر به خروج کارکنان از این تاسیسات شد.

در عین حال روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» روز شنبه، پنجم اسفندماه، گزارش داد که ارتش‌های آمریکا و بریتانیا طرح‌هایی را برای تسلط بر انبار سلاح‌های شیمیایی سوریه یا نابودی آن‌ها، در صورت وخیم‌تر شدن موقعیت حکومت بشار اسد، آماده کرده‌اند.

به نوشته دیلی تلگراف، افسران ارتش‌های آمریکا و بریتانیا نشست‌های متعددی را در این خصوص برگزار کرده‌اند.

این روزنامه می‌افزاید که با توجه به وضعیت کنونی منطقه، امکان پیشبرد این طرح‌ها جدی‌تر به نظر می‌رسد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر به حکومت اسد نسبت به استفاده احتمالی از این جنگ افزارهای غیرمتعارف هشدار داده و اسرائیل نیز تاکید کرده است که احتمال افتادن این سلاح‌ها به دست نیروهای افراطی و حزب الله لبنان، «خط قرمز» این کشور است و اسرائیل را وادار به دخالت خواهد کرد.

رشد صدور جنگ افزار آلمان به کشورهای عربی

Posted: 24 Feb 2013 07:22 AM PST

 موسسه پژوهشی سیپری فزونی صادرات تسلیحاتی آلمان را به موازات کاسته شدن تولیدات جنگ افزار در سراسر جهان تشخیص داده است.

 خروجی یکصد شرکت تولید کننده تسلیحات در سراسر جهان در سال 2011 به میزان 5 درصد کاهش یافته است. 89% ابزار جنگی مزبور ساخت آمریکا و اروپا است. این در حالیست که تولیدات شرکت های آلمانی بین 100 شرکتی که بیش از همه در جهان تولید تسلیحات می کنند دائم رو به فزونی است. در واقع نیز دلیل افزایش صادرات جنگ افزار آلمان بدین خاطر است که کاستی خرید تسلیحات توسط ارتش این کشور را تعدیل کنند. بخش اعظم این صادرات به کشورهای دیکتاتور عربی می رود. در حال حاضر ده ها شرکت آلمانی در نمایشگاه جنگ افزارِ ایندکس ر ابوظبی محصولات خویش را به حکام پولدار منطقه عرضه می کنند. صنایع جنگ افزار آلمان علاوه بر آن محصولات خویش را به بخشی از آسیا که مخالفین پتانسیل چین را با توافق دولت آلمان مسلح می سازند، عرضه می کنند. ... با اینکه شرکت های چینی در این آمار به حساب نیآمده اند، با اینحال شرکت های غربی به منزله تولید کنندگان اصلی جنگ افزار قابل تشخیص هستند [1].


در حال رشد
چنانکه اطلاعات و ارقام مؤسسه سیپری نشان می دهند، آلمان توانسته است برخلاف وضعیت صدور تسلیحات در جهان به صادرات جنگ افزار خویش بیافزاید. تنها صادرات نظامی اَبَرشرکت فرانسوی- آلمانی اِ آ دِ اِسEADS توانسته است موقعیت هفتم خود را در مقیاس جهانی حفظ کند. (سیپری در این آمار فقط فروش و خدمات عرضه شده به مشتریان نظامی را در نظر گرفته است و معاملات غیر نظامی اینجا به حساب نیآمده اند). اما شرکت آلمانی «راین متال» موفق به افزایش 320 میلیون دلار فروش خویش نسبت به سال گذشته گشته و از مرتبه 32 به مرتبه 26 ترقی نموده است. شرکت آلمانی «توسِن کروپ» نیز موفق به افزایش 740 میلیون دلار و پیشرفت از مقام 57 به مقام 49 گشته و بدین ترتیب موفق به سبقت از شرکت آلمانی تولید تانکِ «کراوس- مافای وِگمان» گشته است که فقط 150 میلیون دلار افزایش داشته و در مقام 54 درجا زده است. اما شرکت آلمانی «دیل» توانسته است به فروش خویش 170 میلیون دلار افزوده و اکنون به مقام 60 در درجه بندی فروش جنگ افزار در مقایسه جهانی رسیده است.


پیشرفت بسوی صادرات
تولیدات جنگ افزار آلمان بدین دلیل توانست ترقی کند که مراکز اَبَرشرکت های مزبور از ناحیه دولت آلمان حمایت می شوند. دو سال پیش شرکت راین متال اعلام کرده بود که قصد دارد به صادرات خویش افزوده و جزو بیست کشور اول تولید کننده در مقیاس جهانی برسد [2]. در پائیز سال 2011 مدیر مالی اتحادیه صنایع امنیتی و دفاعی آلمان BDSV اعلام کرد اگر مقصود «حفاظت از این صنایع باشد، باید به میدان صادرات گام نهاد». در تأیید گفته وی منشیان یک کار پژوهشی سندیکای صنایع فلزی آلمان IG Metall افزودند که برای «همه عرضه کنندگان تولیدات نظامی فقط کوشش در زمینه صادرات باقی مانده است تا بتوانند به تولیدات خویش در مقیاس جهانی بیافزایند» [3]. در هفته گذشته سیپری تأیید کرد که دولت آلمان در این بین به خواست مزبور جامه ی عمل پوشانده است. به گفته یکی از کارشناسان صادرات جنگ افزار بنام پیتر وزمان «بنظر می رسد که از دو سال پیش اراده قاطعی در زمینه صدور مقادیر بیشتری جنگ افزار در آلمان بوجود آمده باشد»[4]. ویزمان در این رابطه به افزایش غیرقابل وصف جنگ افزار آلمانی به شبه جزیره عربستان اشاره کرده است.


سرکوب نظامی قیام های داخلی
در واقع نیز فقط در ماه های اخیر نیست که مرتب صادرات میلیاردی تازه ای از جنگ افزار به عربستان سعودی و سایر دیکتاتورهای عربی آشکار شده‌اند [5]. کوشش صنایع اسلحه سازی آلمان دائم در جهت افزایش صادرات خویش ادامه دارد. تازه ترین نمونه آن نمایشگاه جنگ افزارِ ایندکس در ابوظبی است. مخاطبان ایندکس بیش از همه، مشتریان جهان عرب هستند که بسیار هم مشتریان خوبی به حساب می آیند. اهمیت آنها در این است که دریافت کنندگان پولدار خوبی برای جنگ افزار آلمانی هستند و همچون در زمینه صنایع امنیتی خریداران خوبی به حساب می آیند [6]. در فهرست عرضه کنندگان نمایشگاه ایندکس 69 شرکت آلمانی به ترتیب حروف الفبا از «آ دِ اِم کیل» تا «زِد اِف فریدریشس هافِن» قرار دارند. شرکت صنایع دفاعی دیل اطلاع داده است که تولیدات عرضه شده توسط شرکت مزبور از اجسام هدایت شده ی هوائی گرفته تا مهماتِ دارای کالیبر بزرگ و سیستم تمرینات جنگ هوایی وسعت دارند. شرکت راین متال به سلطان نشینان شبه جزیره عرب علاوه بر خودروهای ساده ی تیرانداز، تانک پیشرفته کودیاک KODIAK را نیز عرضه می کند. کاسیدیان Cassidian که بخش نظامی شرکت آلمانی- فرانسوی اِ آ دِ اِس است، انواع هواپیماهای بدون سرنشین را که هرگونه پرواز تجسسی را می توانند به عمل آورند، عرضه می کند که علاوه بر پروازهای مراقبتی نظامی به کنترل بخش غیر نظامی نیز قادر است. در باره اهدافی که طایفه های حاکم دیکتاتور خلیج فارس در نظر دارند هیچگونه شکی در بین نیست: به گفته وزمان، کارشناس سیپری «آنها می خواهند به لحاظ نظامی نیز قادر باشند هرگونه قیامی را در داخل کشورهای خود سرکوب نمایند».[7] تصویر 3- بدون عنوان


هدف های مورد نظر در ناحیه دریای آرام در آسیا
شرکت های آلمانی تولید جنگ افزار علاوه بر دیکتاتورهای خلیج در حال حاضر کوشش خویش را در زمینه جلب مشتریانی در آسیا که جزو مخالفان بالقوه چین به حساب می آیند بعمل می آورند. به اینکه دولت آلمان به صدو جنگ افزارهای تازه به این منطقه اجازه خواهد داد شکی نیست. از جمله شرکت صنایع دفاعی دیل به تازگی در نمایشگاه هوائی هندوستان (Aero India, 6-10 Feb.) تازه ترین دستاوردهای خود از اجسام هدایت شونده هوا به هوا و نیز تازه ترین اجسام هدایت شونده دریا به هوا را نیز عرضه کرد. شرکت راین متال 6 کشتی تازه ی نیروی دریائی مالزی را به 6 سیستم الکترونیک نظارتی و 12 رادار هدایت شونده آتشی مجهز خواهد کرد. آلمان به تازگی به توسعه همکاری نظامی خویش با مالزی آغاز کرده و به دومین صادر کننده جنگ افزار به این کشور تبدیل شده است. در شرکت راین متال در باره اهداف مورد نظر شرکت مزبور گفته می شود که در تطابق با اهداف سیاست خارجی آلمان است [8]. «کشتی های جدید مالزی» که به تجهیزات راین متال مجهز می شوند «برای تأمین امنیت راه های دریایی دارای اهمیت فوق العاده می باشند»[9]. مالزی در راه دریائی مالاکا قرار دارد که هم برای مبادلات تجارتی آلمان در شرق آسیا و هم به ویژه برای تأمین مواد اولیه چین دارای اهمیت زیاد است. افزایش قابل پیش بینی صادرات جنگ افزار آلمان به رقبای آسیای شرقی چین از جمله در تصمیمی که کاسیدیان در اول فوریه به اطلاع افکار عمومی رساند قابل درک است: شرکت تولیداتی تسلیحات مزبور به ایجاد پستِ مدیریت تازه ای در منطقه دریای آرام آسیا دست زده است که دارای مقام رهبری این اَبَرشرکت در آن منطقه است.

ترجمه : حمید بهشتی

منبع: سایت سازمان مراقب سیاست خارجی آلمان

[1] SIPRI Top 100 arms sales decreased in 2011: companies pursue diverse strategies in response to austerity measures; www.sipri.org 18.02.2013

[2] s. dazu Hoflieferant autoritärer Regime

[3] s. dazu Eine Frage des Überlebens

[4] Sipri sieht Kurswechsel in der deutschen Rüstungspolitik; www.badische-zeitung.de 12.02.2013

[5] s. dazu Hegemonialkampf am Golf (II), Ein Stabilitätsfaktor und Waffen für Diktatoren

[6] s. dazu Security made in Germany und Wie man Diktaturen stabilisiert

[7] Sipri sieht Kurswechsel in der deutschen Rüstungspolitik; www.badische-zeitung.de 12.02.2013

[8] s. dazu Die Pax Pacifica (II) und Die Pax Pacifica (III)

[9] Rheinmetall erfolgreich in Asien und Kuwait: Flugabwehr-Aufträge im Gesamtwert von rund 280 MioEUR; www.rheinmetall-defence.de21.01.2013      

 

 

طومار ۲۰۰۰ امضایی کارگران شرکت واحد: تورم سال آینده را در دستمزد ۹۲ پیش‌بینی کنید

Posted: 24 Feb 2013 06:53 AM PST

 جرس: جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با امضا طوماری از اعضای شورای علی کار و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستند تا برای سال ۹۲ مزدی عادلانه تعیین کنند.

 

به گزارش ایلنا، نویسندگان و امضا کنندگان این طومار که از فعالان مستقل صنفی در مجموعه شرکت واحد تهران هستند اعلام کرده‌اند که رشد ناگهانی تورم در شش ماه گذشته و تاثیر آن بر بهای کالاهای اساسی دغدغه اصلی آن‌ها برای تهیه این طومار بوده است.

 

تهیه کنندگان این طومار می‌گویند: طومار یاد شده که تاکنون به امضای بیش از ۲ هزار کارگر شرکت واحد رسیده است روز گذشته بصورت رسمی تحویل دبیر خانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

متن این طومار در ادامه می‌آید:

رانندگان و کارگران شرکت واحد همانند هزاران هزار کارگر دیگر در شرایط وحشتناک گرانی و تورم و شرایط خطرناک کار همچون الودگی هوا مشغول خدمت رسانی صادقانه به مردم و جامعه هستند.

بنابراین خواستار دریافت دستمزدی عادلانه می‌باشند، در خواست ما برای تعیین دستمزد سال ۱۳۹۲این است که علاوه بر تورم واقعی امسال تورم سال آینده در نظر گرفته شود تا طبق ماده ۴۱ قانون کار و با استفاده از روش‌های حمایتی دولتی حداقل دستمزد کارگران پاسخگوی هزینه‌های کمر شکن زندگی کارگران و بازنشستگان کارگری باشد.

 

هاشمی‌رفسنجانی: بايد به دور از روزمرگي، در جهت اصلاح سياست‌ها حركت كنيم

Posted: 24 Feb 2013 06:53 AM PST

 جرس: هاشمی رفسنجانی ، حفظ اميد و پرهيز از يأس و نااميدي را لازمه عبور صبورانه از مشكلات مرحله كنوني خواند و تأكيد كرد: استفاده از استعداد بزرگ انساني كشور، مديران باتجربه و دلسوختگان انقلابي از همه طيف‌ها و جريان‌هاي وفادار به نظام و انقلاب، مي‌تواند ما را در عبور از مرحله حساس كنوني ياري رساند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي شوراي مركزي خانه كشاورز، درد دل‌ها و گله‌هاي بيان شده از سوي جمع حاضر را در مورد مشكلات كشاورزي رنج‌آور خواند و با بيان لزوم ايجاد رسانه و ارگاني براي انعكاس مشكلات به مسئولان و آگاهي از وضعيت صنعت توليد، صنعت و كشاورزي كشور گفت: كشاورزان و كساني كه به نوعي با اين رشته سروكار دارند از پرتلاش‌ترين و در عين حال كم‌توقع‌ترين اقشار جامعه هستند چرا كه اخبار و مسائل اين قشر كمتر در معرض آگاهي مردم و مسئولان قرار مي‌گيرد.

 

هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه اطلاعات و اخبار حاكي از اين است كه به دليل برخي سوءمديريت‌ها، آب، خاك، محيط زيست و توليدات كشاورزي كشور دچار مشكلاتي شده است كه تداوم اين امر براي آينده و امنيت غذايي كشور مضرّ است.

وی، بنيان و اساس معضلات و مشكلات در بخش كشاورزي يعني سوءمديريت و برنامه‌ها را گريبان‌گير ساير بخش‌ها اعم از فرهنگ، سياست، اجتماع و مراكز علمي كشور نيز دانست و افزود: بايد به دور از روزمرگي، در جهت اصلاح سياست‌ها حركت كنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأكيد بر لزوم پذيرش خطا و اشتباه و بازگشت به راه درست، فرافكني و انداختن تقصيرها به گردن يكديگر را راهگشا ندانست و تصريح كرد: امروز لازم است با وحدت و همدلي و پرهيز از ايجاد تفرقه و نيز در پيش گرفتن سياست درست صنعتي، اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجي فعال، همراه با همزيستي مسالمت‌آميز با دنيا مشكلات را به‌تدريج حل كنيم.

هاشمي رفسنجاني، جمهوري اسلامي ايران را داراي امكانات بالا از لحاظ طبيعي، مادي، انساني و پشتوانه تمدني و ديني متكي به مكتب غني اهل بيت(ع) دانست و گفت: در يك دوره مديريت اجرايي شايسته‌سالار، مي‌توانيم با همدلي مسئولان، همراهي مردم و تعامل ثمربخش با دنيا به مسير صحيح توسعه و پيشرفت و تعالي كشور بازگرديم.

در ابتداي اين ديدار دكتر عيسي كلانتري، دبيركل خانه كشاورز با تشريح مسائل و مشكلات بخش كشاورزي كشور، وضعيت اين بخش را نگران‌كننده خواند و گفت: با ادامه روند كنوني و سوءمديريت‌ها، مشكلات بخش كشاورزي بيشتر خواهد شد.

وزير اسبق كشاورزي وضعيت سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي كشور نسبت به ساير بخش‌ها را نامناسب خواند و گفت: با افزايش نگران‌كننده شوري آب‌هاي كشاورزي در آينده، زمين‌هاي حاصلخيز به شوره‌زار تبديل و توليدات كشاورزي كاهش خواهد يافت.

دبير كل خانه كشاورز تحقق توليد زير 7 ميليون تني گندم نسبت به پيش‌بيني 5/14 ميليون تني ابتداي سال را گوياي روشن وضعيت توليدات كشاورزي عنوان كرد و گفت: بايد صادقانه بپذيريم كه در اين بخش حياتي كشور مشكلات اساسي و جدّي وجود دارد تا بتوانيم با اين معضلات برخورد درست داشته باشيم.

همچنين تعدادي از حاضران در جلسه به نمايندگي از بخش‌هاي مختلف مرتبط با كشاورزي از شرق، غرب، شمال، جنوب و مركز كشور به بيان معضلات و مشكلات حال حاضر اين بخش پرداختند.

 

لاریجانی: گزارش آژانس در اراده مذاکره کنندگان تاثیری نخواهد داشت

Posted: 24 Feb 2013 06:53 AM PST

جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس در ماه‌های اخیر فراتر از حد متعارف بود، گزارش مدیر کل آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران را "غیر منصفانه" و "از پیش دیکته شده" خواند و مدعی شد: گزارش آژانس در اراده مذاکره کنندگان تاثیری نخواهد داشت.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور با اشاره به گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: ایران همیشه از یک گفتگوی سازنده با آژانس حمایت کرده و در ماه‌های اخیر نیز همکاری ایران با آژانس فراتر از ضوابط متعارف انجام شد و این نشان می دهد که ایران هیچ مسئله پنهانی در امور هسته‌ای خود ندارد.

به گزارش خانه ملت، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس و بازرسان آن انجام می شد و در چنین شرایطی انتظار بود گزارش مدیر کل آژانس منصفانه باشد؛ درحالی که بعضی از عبارات در این گزارش، گزارهای کلیشه‌ای است که ظاهراً از قبل به آنها داده شده تا فضای رسانه‌ای را در دنیا مه آلود کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: آژانس یک نهاد حرفه‌ای در زمینه مسائل هسته‌ای است و با این گونه اقدامات جایگاه خود را تخریب خواهد کرد اما باید توجه کنند که اگر این گزارش قبل از مذاکرات هسته ای با هر تصوری منعکس شده، به هیچ وجه در اراده ملت ایران و مذاکره کنندگان تأثیری نخواهد داشت.

لاریجانی ادامه داد: مذاکره کنندگان هسته ای صرفاً باید در چارچوب تعهدات ایران و حقوق و تکالیفی که در چارچوب NPT داریم، مذاکره را انجام دهند و کسی در شرایط امروز دنیا دچار توهم با این گونه دسائس سیاسی نخواهد شد.

بیانیه ۲۵۲ نماینده مجلس

در همین حال ۲۵۲ نماینده مجلس نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات پیش رو، تاکید کردند که «قطار هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود».

این نمایندگان همچنین از هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای خواستند تا تنها در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ان‌پی‌تی، با طرف‌های مذاکره توافق کنند.

در این بیانیه هم‌چنین به عنوان یکی از «تذکرها و هشدارهای جدی» آمده است که «از دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود از زیاده‌خواهی‌ها و درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا تبعیت نکنند و از اصول عهدنامه ان‌پی‌تی بویژه اصل ۴ که حق داشتن فناوری هسته‌ای را به اعضا می‌دهد، دفاع کنند و مخصوصا با روش‌های جدید و پلیسی کردن عرصه اقتصاد جهانی توسط آمریکا مقابله کنند».