جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مادر شاهرخ زمانی: پسرم تنها درد قشر کارگر را فریاد زد

Posted: 17 Feb 2013 08:40 AM PST

مژگان مدرس علوم
 جرس: شاهرخ زمانی، فعال کارگری محبوس در زندان رجایی شهر کرج از حق ملاقات حضوری و مرخصی محروم است.

 

شاهرخ زمانی، عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری و سندیکای کارگران نقاش در خرداد ۱٣۹۰ هنگام ورود به تبریز برای دیدار پدر و مادر خود توسط اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد.
زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی با ابراز ناراحتی از وضعیت فرزندش به "جرس" می گوید: " مرخصی و ملاقات حضوری نمی دهند فقط همان ملاقات شیشه ای را داریم. بخاطر مسافت راه، من هر روز نمی توانم تهران بروم و ماهی یکبار به ملاقاتش می روم. حتی برای عقد دخترش که پدرش باید برای امضاء کردن باشد نگذاشتند حتی برای چند ساعت به مرخصی بیاید."
شاهرخ زمانی در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته سوسیالیستی به یازده سال حبس محکوم شد. این فعال کارگری کلیه اتهامات عنوان شده علیه خود را در دادگاه رد و بر صنفی بودن کلیه فعالیت های خود تاکیده کرد. قاضی پرونده در پاسخ به سوال زمانی که بر اساس چه چیزی حکم صادر کرده، گفته است: "بنده در سلسله مراتب یک فرمانبرداری بیش نیستم." تنها جرم شاهرخ زمانی فعالیت در کمیته پیگیری است که جنبه صنفی دارد.
وی با غیرعادلانه خواندن حکم فرزندش خاطرنشان می کند: "شاهرخ وقتی داشت برای دیدن ما به تبریز می آمد از اتوبوس که پیاده می شود، اطلاعات تبریز او را بازداشت می کند و بعد از آن بود که چهل روز دست به اعتصاب غذا می زند. شاهرخ یک کارگر نقاش بود فقط از مشکلات کارگران و وضعیت و معیشیت سخت آنها می گفت. او کاری نکرده که یازده سال به او حکم زندان دادند. تنها خودش کارگر بود و می دانست کارگرها با این اوضاع اقتصادی چقدر سخت زندگی می کنند. او تنها درد قشر کارگر را فریاد زد. نه اسلحه همراه داشته، نه قتلی مرتکب شده، نه معتاد و نه قاچاقچی بوده، فقط جرمش این بود که یک فعال کارگری بوده و از حقوق صنفی خود و کارگران دفاع می کرده است. او می گفت چرا حقوق کارگران را نمی دهید، چرا کارگران را اخراج می کنید با این وضعیت اقتصادی چطور باید زندگی اشان را بچرخانند زن و بچه آنها چطور باید زندگی کنند و از این حرفها. من از شما می پرسم این جرم است که بخاطرش یازده سال حکم دهند. به دفتر رهبری، دیوانعالی نهاد حقوق بشر و دادگستری و جاهای دیگر اعتراض کردیم و وضعیت را شرح دادیم اما هیچ کمکی نکردند فقط در دیوانعالی کشور گفتند که در حق او اجحاف شده و بی گناه است."
این فعال کارگری پس از بازداشت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. این فعال کارگری در این چهل روز در اعتراض به بازداشت و برخوردهای صورت گرفته دست به اعتصاب غذا زد. به گفته شاهرخ زمانی، در اداره اطلاعات بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم تهدید به مرگ شده است از جمله مسمومیت٬ قرار دادن در کنار افراد عادی مبتلا به ایدز، وادار کردن افراد نامتعادل روانی٬ جانی و خطرناک به درگیری با او.... او در مدت حبس خود بارها از زندانی به زندانی در شهری دیگر منتقل شده است.
مادر شاهرخ زمانی می افزاید: "خیلی شاهرخ را اذیت کردند. حکم زندان برای او کافی نبود که او را از این زندان به آن زندان می فرستادند. خودم رفتم دادستانی گفتم چرا او را از این زندان به آن زندان منتقل می کنید، گفتند که شاهرخ شورش می کند. گفتم چه شورشی؟! شما او را بین معتادان و قاچاقچیان انداخته اید اعتراض هم نمی تواند کند. زندان یزد باز شرایطش بهتر بود اما دوباره تهمت زدند که شاهرخ وضعیت و شرایط زندان را به بیرون خبر می دهد، بعد او را به سلول انفرادی انداختند. اینقدر پیش رئیس زندان گریه کردم که گفت او را به زندان شهر خودتان منتقل می کنیم و دوباره او را به زندان تبریز آوردند. الان هم زندان رجایی شهر خیلی وضعیتش بدتر است اما باز خدا را شکر که پیش معتادان و مجرمین خطرناک نیست."

 

دبیر خانه کارگر ورامین: مشكلات معیشتی امروز كارگران حاصل بی‌قانونی دولت است

Posted: 17 Feb 2013 08:30 AM PST


جرس: دبیر خانه کارگر ورامین معتقد است اگر دولت قانون تعیین مزد را رعایت می‌كرد معیشت كارگران امروز این چنین با مشكلات جدی مواجه نبود.

به گزارش ایلنا، حیدر مظاهری با تاكید بر اینکه ماده ۴۱ قانون کار مبنای تعیین دستمزد کارگران است، گفت: به زودی شورای‌عالی کار تصمیم نهایی خود درباره افزایش حداقل مزد سال ۹۲ را خواهد گرفت، با این حال کارگران از نمایندگان خود دراین شورا خواستار افزایش مزد بر اساس آنچه که قانون بر آن تاکید کرده است هستند.

به گفته این فعال كارگری، در سال‌های گذشته دستمزد مصوب شورای عالی کار نتوانسته پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه کارگری باشد، به این سبب تعیین رقم دستمزد بدون احتساب نرخ تورم، کارگران و بازنشستگان را دچار مشکلات معیشتی خواهد کرد.

مظاهری همچنین اضافه کرد: دستمزد ۳۸۹ هزار تومان سال جاری تنها تا ۱۰ روز از هزینه‌های مورد نیاز یک خانوار کارگری را در هر ماه تامین می‌کند و طبق هیچ منطق اقتصادی جوابگوی معیشت کارگران نبوده است.

او در خاتمه ضمن تاکید بر اجرای ماده ۴۱ قانون کار که بر لزوم تامین معیشت یک خانوار ۴ نفره کارگری و همچنین تعیین حداقل دستمزد سالیانه بر مبنای نرخ تورم تاکید دارد، تصریح کرد: شورای عالی کار هر ساله برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران میزان تورم ماههای پایانی سال قبل را ملاك قرار می‌دهد. از این رو میزان تورم با نرخ مصوب دستمزد هیچوقت همخوانی نخواهد داشت، و معیشت مزد بگیران با این روش محاسبات مزدی همیشه با مشکل روبرو خواهد شد.
 

اخضر ابراهیمی خواستار برگزاری مذاکرات صلح برای خاتمه بحران سوریه در سازمان ملل شد

Posted: 17 Feb 2013 08:02 AM PST

جرس: اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه خواستار برگزاری مذاکرات صلح بین مخالفان و "نمایندگانی قابل قبول" از سوی دولت سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی ۲۳ ماهه در آن کشور شد.

آقای ابراهیمی که پس از نشست اتحادیه عرب در قاهره، پایتخت مصر صحبت می کرد گفت این مذاکرات می‌تواند در سازمان ملل برگزار شود.

او افزوده که این پیشنهاد می‌تواند ادعای دولت سوریه که گفته است آماده گفتگو برای یافتن راه حلی صلح آمیز است را به چالش بکشد.

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب این درخواست را در حالی بیان کرده که چندی پیش معاذ خطیب؛ رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه، اعلام کرد که حاضر است تحت شرایطی مشخص با دولت سوریه وارد مذاکره شود.

آقای خطیب گفته بود که ائتلاف ملی سوریه به شرط آن که که دولت ۱۶۰ هزار "زندانی سیاسی" را آزاد کند، حاضر است با دولت مذاکره کند.

آقای ابراهیمی افزوده: "ما معتقدیم که اگر دست کم در ابتدا گفتگویی بین مخالفان و هیاتی قابل قبول از سوی دولت سوریه در دفاتر سازمان ملل برگزار شود، این می‌تواند نقطه آغازی برای خروج از این تونل تاریک باشد."

هنوز مشخص نیست که آیا آقای ابراهیمی تاکنون پاسخی درمورد تمایل دولت به انجام گفتگو با آقای خطیب وائتلاف ملی سوریه دریافت کرده است یا نه.

در همین حال گزارش ها حاکی است که نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب قرار است روز سه شنبه (۱۹ فوریه) برای مذاکره با نمایندگانی از چهار کشور عربی به روسیه سفر کند.

آقای ابراهیمی تایید کرده که معاذ خطیب هم ماه آینده از مسکو دیدار خواهد کرد.

گفته شده در جریان درگیری های ۲۳ ماه گذشته در سوریه تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر کشته شده اند.
 

ایران رتبه اول منطقه از نظر نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را داراست

Posted: 17 Feb 2013 08:02 AM PST


جرس: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بررسی موقعیت شاخص‌های اقتصادی ایران و جهان را در زمینه نرخ تورم، تصریح کرد: ایران رتبه اول منطقه از بعد نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را دارا است.

به گزارش تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موقعیت شاخص‌های اقتصادی ایران و جهان را در زمینه نرخ تورم بررسی کرد.

در این گزارش آمده است: سال‌های طولانی است که پدیده تورم یکی از مهمترین چالش‌ها و معضلات اقتصادی کشور است ولی طی زمان جایگاه جهانی کشور از نقطه نظر این شاخص بدتر شده است چرا که در حال حاضر بسیاری از کشورها توانسته‌اند بر معضل تورم‌های بالا و دو رقمی غلبه یابند؛ معضل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ایران از نیمه اول دهه ۱۳۵۰ با افزایش درآمد نفت در ابعاد وسیع تری ظاهر شد و این افزایش ابتدا از بازار کالاها و خدمات آغاز شد لکن به سرعت به بازار عوامل تولید سرایت کرده و موجبات افزایش هزینه تولید، دستمزدها و افزایش بی‌رویه سهم سود در اقتصاد کشور را فراهم ساخت. ( بدون آنکه این سود صرف سرمایه گذاری مجدد و تولید شود).

این گزارش عنوان می‌کند: در مرحله بعد به لحاظ بروز تنگناهای شدید مربوط به نیروی انسانی و بهره وری، مصالح و مواد، تاسیسات زیربنایی، محدودیت بازارهای ارتباطی،‌ حمل و نقل،‌ انرژی و سرعت رشد افزایش نقدینگی عدم تعادل‌های موجود تشدید شد و در این جریان رفع هر تنگنا عملاً به بهای بروز تنگناهای جدید و پایداری نرخ تورم در اعداد دو رقمی تمام شد؛ در سند چشم انداز بیست ساله برای دستیابی به جایگاه اول اقتصادی تمهیداتی در جهت کاهش تورم به منظور دستیابی به جامعه‌ای دور از فقر، توزیع مناسبتر درآمدها و ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه پیش بینی شده است لذا برای وصول به چنین جایگاهی پدیده تورم و عملکرد در اقتصاد کشور و موقعیت ایران در اقتصاد جهانی و منطقه شامل آسیایی میانه، خاورمیانه و کشورهای همسایه مورد بررسی قرار گرفته است.

رتبه ششم جهانی ایران در خصوص نرخ تورم در سال ۲۰۱۲

در ادامه این تحقیق فهرستی از کشورهای جهان که بیشترین نرخ تورم را در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند، آورده شده است که براین اساس کشورهای بلاروس، اتیوپی،‌ونزوئلا، اوگاندا، سودان، جمهوری اسلامی ایران،‌ تانزانیا، جمهوری یمن، گینه، مغولستان، جمهوری تیمور شرقی و ازبکستان به ترتیب رتبه‌های اول تا دوازدهم را به خود اختصاص داده اند و جمهوری اسلامی ایران با نرخ تورم ۲۱/۸ درصد رتبه ششم جهان در داشتن بالاترین نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده است.

در ادامه در این گزارش آمده است: پیش بینی می‌شود کشور بلاروس در سال ۲۰۱۲ با ۶۵.۹۵ درصد دارای بیشترین نرخ تورم در سطح جهان باشد و کشورهای اتیوپی،‌ ونزوئلا و اوگاندا در رتبه بعدی قرار گیرند همچنین از لحاظ رتبه بندی کشورهای منطقه از بعد نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ کشور ایران با نرخ تورم ۲۱/۸ درصد در رتبه اول منطقه قرار دارد و پیش بینی می شود ایران با داشتن تورمی معادل ۲۱/۸ درصد در جایگاه ششم بیشترین کشورهای با نرخ تورم بالا در سطح جهان قرار داشته باشد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: در مقایسه با میانگین کشورهای منطقه از بعد تورم در سال ۲۰۱۲ تورم در کشور ۳/۴ برابر میانگین کشورهای آسیای جنوب غربی است‌؛ از این حیث اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مرتبط با هدف گذاری کاهش نرخ تورم لازم است به ویژه این که رابطه مستقیمی بین تورم و درصد خانوارهای زیر خط فقر وجود دارد.

دومین حادثه منجر به مرگ در كارخانه ذوب آهن ملایر

Posted: 17 Feb 2013 07:46 AM PST


جرس: یکی از کارگران کارخانه ذوب آهن ملایر صبح امروز در حین کار جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در همدان، این کارگر ۲۲ ساله با نام «فرهاد دردی» در قسمت قراضه آهن مشغول به کار بود که امروز (۲۹ بهمن) هنگام جابجایی «زنبیل قراضه» دچار حادثه شد و پس از اعزام به بیمارستان قرضی ملایر بر اثر شدت خونریزی داخلی جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ملایر، این دومین حادثه ظرف مدت ۴۲ روز در ذوب آهن ملایر است که منجر به مرگ کارگران شده است.

گفتنی است ۴۲ روز پیش كارگر دیگری با نام «یاسر می‌آبادی» ۲۹ ساله، که در بخش نورد این کارخانه مشغول به کار بود نیز دچار حادثه شغلی شد و جان خود را از دست داد.
 

صادق محصولی عملکرد مرتضوی پس از انتخابات را ستود

Posted: 17 Feb 2013 07:18 AM PST



جرس: صادق محصولی، عضو ارشد جبهه موسوم به "پایداری" عملکرد سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در زمان سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری را ستود.

محصولی که خود در زمان برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری وزیر کشور و مسوول برگزاری انتخابات بود، هم اکنون عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است. این جبهه که وابسته به محمد تقی مصباح یزدی است، فعالیت های خود برای انتخابات آینده ریاست جمهوری را آغاز کرده و اعلام کرده که با اصولگرایان ائتلاف نخواهد کرد.

محصولی که در حضور جمعی از دانشجویان بسیجی سخنرانی کرده، در پاسخ به سوالی درباره سعید مرتضوی، متهم ردیف اول جنایت کهریزک و مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی گفت: آن روزی که قاضی مرتضوی به مدیرعاملی تامین اجتماعی منصوب شد، ما بیانیه دادیم و گفتیم ما انتصاب ایشان در این پست را به صلاح نظام نمی‌دانیم ولی بحث استیضاح وزیر بحث دیگری است و نظر نظام بر این است که دولت در این مدت باقیمانده خدمت خودش را انجام داده و لذا ما ایجاد حواشی را برای فراهم کردن فضای جدل و ستیز دولتمردان و مجلس و قوا با همدیگر می‌بینیم پس این دو موضوع است.

وی در عین حال عملکرد مرتضوی در سرکوب مخالفان را ستود و این عملکرد را جزو "خوبی های مرتضوی" ارزیابی کرد. محصولی افزود: اینکه قاضی مرتضوی در فتنه مواضع محکمی داشت، سرجای خودش محفوظ است، یعنی ما وقتی یکی را رد می‌کنیم نمی‌توانیم خوبی‌هایش را منکر شویم. بنده وزیر کشور بودم و صادقانه به شما عرض می‌کنم که ایشان محکم ایستاده بود ولی این دلیل نمی‌شود که مواضع و اقدامات فعلی‌اش را بشوید. هاشمی هم قبل از انقلاب و اول انقلاب مواضع خوبی داشت و خدمات خوبی به نظام کرده ولی دلیل بر این نمی شود که مواضع فعلی‌اش را مد نظر قرار ندهیم و میزان حال فعلی افراد است.

محصولی ادامه داد: بنابراین دوستان ما هم بیشتر از این منظر که باعث نشود یک عده فتنه‌گری که دنبال این بودند که از این موضوع به نفع فتنه و جریانات ۸۸ سوء استفاده کنند، موضع‌گیری کردند که وزیر رأی بیاورد هر چند که وزیر واقعا هم رأی می آورد ولی آقای احمدی نژاد نظرش همان بود که کرد و به قول خودش قربانی به قربانگاه آورده بود.

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و متهم چند پرونده، از جمله پرونده های جنایت کهریزک، قتل زهرا کاظمی، فروش سوالات کنکور و نیز یک پرونده فساد اخلاقی است. او پس از افشای ماجراهای بازداشتگاه کهریزک و مرگ دستکم چهار بازداشت شده در آن زندان از مقام قضایی خود عزل شد و به حالت تعلیق درآمد. با این حال محمود احمدی نژاد رییس دولت با حمایت از او، ابتدا مرتضوی را به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزید و سپس وی را به ریاست سازمان تامین اجتماعی رساند.

با وجود آنکه برخی شواهد و اخبار تایید نشده حاکی از آن است که علاوه بر محمود احمدی نژاد، آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز شخصا از سعید مرتضوی حمایت کرده و مانع محاکمه او می شود اما با این حال انتصاب "قصاب مطبوعات" به ریاست سازمان تامین اجتماعی واکنش شدید نمایندگان مجلس را برانگیخت و اگر چه با دخالت غلامعلی حدادعادل، پدر عروس آیت الله خامنه ای وزیر از استیضاح مجلس مصون ماند، اما اعتراض ها و حساسیت ها نسبت به حضور مرتضوی در دولت همچنان ادامه یافت تا در نهایت پس از مقاومت دولت برای برکناری او، در یک جلسه جنجالی، وزیر کار استیضاح و از مقام خود برکنار شد.
 

تایید حکم اعدام چهار متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی

Posted: 17 Feb 2013 06:38 AM PST

دفتر دادستانی کل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده فساد مالی حکم اعدام صادر شده است.

شعبه 13 دیوانعالی کشور امروز نظر و رأی خود را در مورد بخش اول پرونده اختلاس سه هزارمیلیاردی اعلام و پرونده را به دادگاه صادرکننده احکام بدوی ارسال کرد.

این در حالی است که محسنی گرکانی، رییس دیوان عالی کشور روز گذشته در گفت‌و‌گویی با سایت امنیتی "مشرق نیوز" تایید کرد که حکم اعدام مه‌آفرید امیر خسروی، متهم ردیف اول پرونده و یکی دیگر از متهمان تایید شده است.

به دنبال این اظهارات غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع امیر خسروی به خبرگزاری ایسنا، گفت: من هم این خبر را شنیدم ولی وقتی به دفتر شعبه ۱۳ دیوان عالی کشور که این پرونده در آن‌جا رسیدگی می‌شود مراجعه کردم، به من اعلام شد هنوز دادنامه‌ای که در خصوص این پرونده صادر شده حتی در دفتر دادگاه، ثبت نشده است.

با این حال امروز خبرآنلاین، در خبری آراء صادره از سوی شعبه سوم دیوانعالی کشور را منتشر کرده که به شرح زیر است:

1- احکام اعدام و جزای نقدی متهمین ردیف اول تا چهارم این پرونده تائید شده است.

2- حکم حبس ابد و جزای نقدی رئیس بانک ملی شعبه کیش تائید شده است.

3- حکم حبس ابد معاون بانک صادرات گروه ملی صنعتی شعبه اهواز نقض و به شعبه هم عرض برای رسیدگی ارجاع شده است.

4- حکم حبس ده سال و انفصال و شلاق و جزای نقدی واسترداد وجوه مأخوذه دوتن از معاونین سابق وزیر (که یکی از آنان رئیس سابق سازمان ایمیدرو می باشد) و همچنین دوتن از مدیران کل وزارت راه تأئید شده است.

5- احکام مربوط به مسائل مالی و حبس چندنفر ازمتهمین نقض و برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

در پایان به اطلاع می رساند که روند رسیدگی و جزئیات بیشتر سایر احکام پرونده فساد بزرگ مالی و بانکی فردا در چهل وچهارمین نشست خبری سخنگوی محترم قوه قضائیه به اطلاع می رسد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار محاکمه بشار اسد در دادگاه جنایی شد

Posted: 17 Feb 2013 06:37 AM PST

 

جرس: ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه خواستار انجام تحقیقات بین المللی درباره "ارتکاب جنایات جنگی" توسط بشار اسد شد.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه کمیسر عالی حقوق بشر ضمن اشاره به کشته شدن نزدیک به ۷۰ هزار تن از معترضان سوری توسط نیروهای اسد، بار دیگر خواستار محاکمه رئیس رژیم این کشور در دادگاه جنایی بین المللی شد.

پیلای افزود: "جامعه بین المللی از ترس اینکه مبادا مداخله نظامی در سوریه به طولانی تر شدن احتمالی زمان جنگ منجر شود، نسبت به یافتن راه حلی برای بحران این کشور با شک و تردید نگاه می کند".

این مسئول بلند پایه سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرده که اگر وضعیت در سوریه به این شکل ادامه یابد، ممکن است جنگ طولانی تر شود، که در آن صورت هیچگونه تضمینی برای امنیت شهروندان و در امان ماندن از خطرها آنها وجود نخواهد داشت.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت:" ارتش اسد و نیروهای وابسته به او مرتکب جنایات جنگی می شوند، بشار اسد مسئول اصلی همه این جنایات است و شورای امنیت باید به دادگاه بین المللی جنایی مراجعه کند".

کشته شدن ۱۲ تن از نیروهای حزب الله لبنان

در تحولی دیگر، فعالان سوری روز شنبه از کشته شدن ۱۲ تن از عناصر حزب الله لبنان به دست ارتش آزاد سوریه در منطقه "القصیر" در غرب حمص، خبر دادند.

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه "الشرق الاوسط" درگیری بین ارتش آزاد و حزب الله زمانی آغاز شد که شماری از اعضای این حزب برای انتقال اجساد افراد خود که روز جمعه در منطقه "القصیر" کشته شدند، دست به عملیات زده بودند.

ارتش آزاد سوریه روز جمعه از هجوم نیروهای حزب الله به منطقه "القصیر" در غرب حمص خبر داده بود اما پس از آن اعلام کرد که اغلب نیروهای حزب الله را با نصب کمینی به قتل رسانده و هجوم آنها را با شکست روبرو ساخته است.

به گزارش العربیه، درعملیاتی که به کشته شدن دهها تن از افراد حزب الله منجر شد، گردان های" الخضراء، جبهه النصر والفاروق، با نصب کمینی، با وارد کردن تلفات سنگینی به آنها کلیه اعضای این گروه عملیاتی را به قتل رساندند.

در همین حال فهد المصری، مسئول اطلاع رسانی فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه، در گفت وگویی با روزنامه شرق الاوسط اظهار داشته که درگیری با نیروهای حزب الله روزانه در مرزهای لبنان وسوریه ادامه دارد.

وی افزود: البته ما به مرز لبنان کاری نداریم اما این حزب الله است که برای کاهش فشار بر نیروهای اسد اقدام به حمله می کند. نیروهای حزب الله ۶ روستای مرزی سوریه را که همگی ساکنان آنها از مخالفان بشار اسد هستند به اشغال خود در آورده اند.

المصری افزود:" حزب الله لبنان همچنین تلاش دارد که مناطق واقع در حومه حمص که در کنترل ارتش آزاد است بازپس گیرد تا از این طریق زمینه بازپسگیری شهرحمص را برای نیروهای اسد مهیا سازد.

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مشترک گفت:" همه تلاش حزب الله لبنان جلوگیری از آزاد سازی جاده استراتژیک حمص – دمشق توسط ارتش آزاد است و این حزب در واقع در کنار اسد بر علیه ملت قیام کرده سوریه می جنگند".

ارتش آزاد سوریه بارها اعلام کرده است که تاکنون شماری از نیروهای حزب سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان که در کنار ارتش بشار اسد می جنگند را به قتل رسانده و یا به اسارت خود در آورده است.

هفته گذشته سردار حسن شاطری یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و سه تن از افراد حزب الله نیز در سوریه کشته شدند.

نصرالله: به ایران و سوریه نیاز نداریم

در همین حال، دبیرکل حزب الله لبنان بدون اشاره به حضور نیروهایش در سوریه به اسراییل هشدار داد اگر به لبنان حمله کند با واکنش شدید حزب الله روبرو خواهد شد بدون اینکه نیازی به ایران یا رژیم سوریه داشته باشد.

به گزارش بی بی سی، حسن نصرالله گفت، مقاومت لبنان در برابر هیچ گونه تهاجمی ساکت نخواهد نشست و تاکید کرد لبنان می‌تواند نیروگاه‌ها، بنادر و فرودگاه‌های اسراییل را هدف قرار دهد.

رهبر شبهه نظامیان حزب الله در سالگرد مرگ عماد مقنیه صحبت می‌کرد گفت «آن‌ها که فکر می‌کنند ما به خاطر شرایط سوریه ضعیف شده‌ایم بدانند که ما هر چه بخواهیم همین جا داریم. به سوریه و ایران نیازی نداریم.»

نصرالله گفت: «آن‌ها (اسراییلی‌ها) نیروگاه‌هایی دارند که تنها می‌توان با چند موشک می‌توان تمام اسراییل را به تاریکی فرو برد. یک نیروگاه در میانه اسراییل هست که خودشان گفته‌اند اگر هدف قرار بگیرد ترمیم آن شش ماه طول خواهد کشید. اسراییل می‌تواند شش ماه تاریکی را تحمل کند؟»

هفته گذشته خبر حمله اسراییل به کاروانی در سوریه منتشر شد که گفته می شود حامل تسلیحات و عازم لبنان بود.

تصرف کامل فرودگاه "الحراج"

در تحولی دیگر، فعالان سوریه روز شنبه تصاویری از فرودگاه نظامی جراح در حلب را بر روی اینترنت پخش کردند که نشان می دهد ارتش آزاد سوریه این فرودگاه مهم و استراتژیک را به کنترل کامل خود در آورده است.

در همین حال کمیته های هماهنگی محلی وابسته به مخالفان سوری از کشته شدن ۸۹ نفر در روز جمعه توسط نیروهای رژیم اسد خبر دادند.

براساس گزارش کمیته های هماهنگی این درگیرها از شب گذشته تاکنون بین ارتش آزاد سوریه و نیروهای اسد درمجاورت ستاد شهرداری و مقر پلیس درمنطقه الیرموک واقع در دمشق ادامه دارد.

به گزارش العربیه، رژیم اسد همچنان به پرتاب موشک و راکت خمپاره به مناطق مختلف مخالفان سوری ادامه می دهد به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۶۰ منطقه در سوریه مورد حملات موشکی نیروهای اسد قرار گرفته است.

دستیابی به موشک های پیشرفته

این درحالی است که در پی درگیری شدید چند روز گذشته میان ارتش آزاد و نیروهای اسد در منطقه درعا، ارتش آزاد سوریه توانست به مقادیر زیادی اسلحه از جمله موشک ضد هوایی دست یابد.

بر اساس این گزارش ارتش آزاد گردان "السهوه" که یکی از مجهزترین مراکز نظامی ارتش سوریه در استان درعا است را به طور کامل به تصرف خود در آورده است.

ارتش آزاد سوریه همچنین تصاویری از موشک های ضد هوایی، رادار های پیشرفته واسلحه سنگین به غنیمت درآمده را منتشر کرد.

وزارت کشور بحرین از کشف یک “هسته تروریستی” در آن کشور خبر داد

Posted: 17 Feb 2013 06:37 AM PST

 

جرس: وزارت کشور بحرین، از کشف یک "هسته تروریستی" که می گوید با ایران، عراق و لبنان مرتبط بوده، خبر داده است و گفته هشت شهروند بحرینی را در این رابطه بازداشت کرده است.

خبرگزاری دولتی بحرین روز گذشته (شنبه ۲۸ بهمن) به نقل از شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور گفت: "سرویس‌های امنیتی با کمک یک کشور دوست موفق شدند اعضای یک هسته تروریستی را که متشکل از هشت بحرینی است، دستگیر کنند."

به گفته وزیر کشور، این هشت نفر "با سفر به کشورهای ایران، عراق و لبنان در مورد نحوه استفاده از سلاح و مواد منفجره آموزش دیده و این کشورها همچنین کمک‌های مالی را در اختیار این افراد گذاشته بودند."

این مقام بحرینی تاکید کرده که "جزییات بیشتر درباره این پرونده به محض تکمیل تحقیقات منتشر خواهد شد."

شیخ راشد همچنین ضمن محکوم کردن اقداماتی که به تشدید خشونت‌ها در کشور منجر شده گفت: "اقدامات تروریستی صورت گرفته در سه روز گذشته به کشته شدن دو نفر و مجروح شدن حدود ۷۵ نیروی پلیس منجر شده است."

با این که سازمان عفو بین‌الملل در دومین سالگرد ناآرامی‌های بحرین، خواهان آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور شده است، شاهدان عینی از دستگیری شمار زیادی از فعالان شیعه طی چند روز گذشته توسط نیروهای دولتی خبر داده‌اند.

مخالفان دولت بحرین هفته گذشته و در دومین سالگرد نا آرامی‌ها در آن کشور بار دیگر دست به اعتراض زدند.

ناآرامی‌های بحرین و بن‌بست سیاسی شکل گرفته به اقتصاد آن کشور لطمه زده است.

خاندان حکومتی بحرین سنی است و عمده قدرت در بحرین در اختیار اقلیت سنی این کشور قرار دارد و اکثریت شیعه همواره از تبعیض گسترده علیه خود شکایت کرده‌اند.
 

واکنش‌ها به انتقاد رهبری از جلسه استیضاح؛ عذرخواهی مجلسی‌ها و سکوت رئیس دولت

Posted: 17 Feb 2013 04:23 AM PST

جرس: در پی حاشیه‌های پیش آمده در جریان استیضاح وزیر کار در مجلس و افشاگری‌های متقابل دولت و رئیس مجلس علیه یکدیگر آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از رفتار رئیس دولت و رئیس مجلس انتقاد کرد و این انتقاد واکنش نمایندگان و رئیس مجلس را در پی داشت.


به گزارش خبرگزاری ها، رهبری روز گذشته در گفته‌هایش رفتار محمود احمدی‌نژاد را "خلاف شرع و قانون" و "دفاع" علی لاریجانی را "زیاده‌روی" دانست.

در پی این اظهار نظر، رئيس مجلس در واکنش به گفته های رهبری در نامه ای از تذکرات "خيرخواهانه و منصفانه" او در مورد رفتار قوا سپاسگذاري کرده و گفته این تذکرات را "نصب العين کار خويش قرار خواهم داد."

از سوی دیگر، 265 از سوی دیگر نماینده مجلس در بیانیه ای اعلام کردند "از آنچه در استیضاح گذشت، عذرخواهی می کنیم" و همچنین تاکید داشتند "اطاعت از رهبری واجب شرعی است."


265نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای با عذرخواهی از اتفاقاتی که در استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذشت، تاکید کردند که اطاعت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بر خود واجب شرعی و قانونی می دانیم.


این گروه از نمایندگان مجلس در بیانیه ی خود آورده اند: بیانات الهام بخش و آموزه های راهگشای، تاریخی و ماندگار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در جمع مردم غیور آذربایجان شرقی و تبریز نقشه راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در دو حوزه و قلمروی سیاست خارجی و داخلی به شایستگی تبیین کرد و بار دیگر جایگاه بی بدیل و رفیع ولایت فقیه را در ساختار سیاسی نظام و هدایت و رهبری بایسته ملت و تمامی ارکان حاکمیت در برابر دیدگان جامعه جهانی تثبیت کرد.

با این وجود در میان مجلسی ها علی مطهری ساز مخالفی زده و در واکنش به "غلط" و "بی‌فایده" خواندن استیضاح وزیر کار از سوی آقای خامنه‌ای گفته این استیضاح را "غلط" نمی‌داند و اگر رهبر جمهوری اسلامی مخالف آن بود باید نظر خود را اعلام می‌کرد.


مطهری دیروز گفته بود "اینکه استیضاح امری غلط بود را قبول ندارم، اما اگر رهبری قبل از استیضاح نظرشان را می‌فرمودند، ما این کار را انجام نمی‌دادیم."


در کنار این واکنش ها، محمود احمدی نژاد که بخشی از اشاره رهبر مستقیما به وی و حاشیه سازی او در مجلس مربوط می شد به گفته های آقای خامنه ای واکنش آشکاری نشان نداده است.

وی تنها در پیامی به رهبری که امروز در خبرگزاری ها منتشر شد، نوشته است: عطف به بیانات حضرتعالی در روز شنبه ۹۱.۱۱.۲۸ به استحضار می‌رساند که اینجانب و همکارانم در دولت تا آخرین لحظات مسئولیت دلبسته به ارزش‌های انقلاب اسلامی کمر بسته خدمت به کشور و مردم خواهیم بود و اطمینان می‌دهم که همه تلاش ما به عنوان خادمان ملت، در مسیر اعتلای کشور و رفع مشکلات کشور خواهد بود و کوچکترین قدمی برخلاف مصالح کشور بر نخواهیم داشت.