جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تجویز متفاوت دولت و مجلس؛ سیاستگذاری موازی برای اقتصاد

Posted: 25 Feb 2013 09:42 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: نابسامانی های فزاینده اقتصادی در ایران تاثیر مستقیم خود را بر معیشت شهروندان نمایان کرده است. دولت مصر است که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پول بیشتری به دهک های پایین درآمدی برساند اما عمده کارشناسان می گویند که اجرای این طرح در شرایط فعلی تورم را کمرشکن تر می کند و پول یارانه ها در ازای تورم بسیار ناچیز است. همزمان گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کرده اند که در صورت تصویب نهایی برخی از کالاهای اساسی سبد خانوار به صورت کوپنی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. امری که در تضاد آشکار با تصمیم دولت مبنی بر حذف یارانه ها دارد و بیش از هر چیز نمایانگر سیاست گذاری های موازی اقتصادی در ایران است. 


بازگشت به نظام کوپنی
طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی روز یکشنبه( 6 اسفند) در صحن علنی مطرح شد و کلیات آن به تصویب رسید. بر اساس این طرح دولت ايران موظف خواهد بود "به منظور حفظ امنيت غذايی اقشار آسيب پذير» به ويژه خانواده‌های تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستی، در مقاطع سه ماهه سبدهای کالايی شامل برنج، روغن و گوشت را تامين و از طريق دستگاه های مزبور توزيع کند.در اين طرح همچنين پيش بینی شده است که اعتبار لازم برای اجرای اين قانون در بودجه سالانه کشور منظور شود. "احمد توکلی" از جمله طرفداران این طرح در اظهاراتی با دفاع از احیای نظام کوپنی گفته است که با توجه به دو برابر شدن ارزش ارز و کاهش شديد ارزش پول ملی بايد دولت تامين کالاهای اساسی مورد نياز مردم را تضمين کند و اين امر نيز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شير، روغن به صورت کوپنی ندارد." این در حالی است که مخالفان طرح در مجلس از جمله "مهدی سنایی" عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی اعتقاد دارند که تصویب طرحی برای احیای نظام کوپنی در اقتصاد، گامی به عقب محسوب می شود. سنایی در مخالفت با این طرح گفته:" ايجاد سيستم کوپنی از نو، بازگشت به عقب است و موجب زمينه بيشتر رانت خواری می شود که بايد در اين زمينه تصميمات باتعاملات بيشترانجام گيرد."

افزایش 20 درصدی در برابر طوفان تورمی
مشخص نیست که دولت در صورت تصویب نهایی طرح مجلس برای توزیع کوپنی برخی کالاها چه واکنشی به آن نشان خواهد داد اما انتظار می رود که محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم به دلیل اصراری که بر حذف یارانه ها دارد نسبت به پذیرش این طرح واکنش منفی نشان دهد. او قرار است روز چهارشنبه( 9 اسفند) بودجه سال 1392 را به صحن علنی مجلس ببرد. بودجه ای که با تاخیری 3 ماهه به مجلس ارایه می شود و هنوز اطلاعات چندانی درباره جزییات آن وجود ندارد. با این حال اطلاعاتی که احمدی نژاد درباره بودجه سال آینده داده است نیز اسباب انتقاد کارشناسان اقتصادی را فراهم کرده است. او روز شنبه(5 اسفند) در جریان یک گفتگوی تلویزیونی با رسانه ها گفت که در سال آینده حقوق کارمندان و بازنشستگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. احمدی نژاد از این تصمیم به عنوان یک خبر خوب یاد کرد با این حال بالا بودن نرخ تورم نسبت به افزایش دستمزدها عملا قدرت خرید حقوق بگیران را در سطح فعلی و یا حتی کمتر از سطح کنونی قرار خواهد داد. سایت خبری تابناک از رسانه های نزدیک به محافظه کاران در تحلیلی بر این تصمیم نوشته است که "تورم کشور اکنون ۲۸.‌۷ درصد است و تا پایان سال به مرز ۳۰ درصد خواهد رسید؛ معنای این تورم آن است که به شکل میانگین حتی شاهد کالاهای هستیم که بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، آن هم در فضایی که اکنون نرخ ارز سلطان قیمت‌گذاری اجناس است."

راهکارهایی برای کنترل اوضاع
تازه ترین آماری که از نرخ تورم در ایران ارایه شده است مربوط به بانک مرکزی است که نرخ تورم را در پایان سال ۹۱ بین ۳۰ ممیز شش تا ۳۱،۵ درصد پیش بینی کرده است. محمود بهمنی رییس کل بانک مرزی طی اظهاراتی در روز دوشنبه(7 اسفند) با ابراز رضایت از این میزان تورم گفته که " قبلا نرخ تورم پایان امسال ۳۲درصد پیش بینی شده بود اما با تمهیدات اندیشیده شده ، نیم درصد کاهش خواهد داشت." بهمنی به افزایش حجم نقدینگی نیز اذعان کرد و با بیان این که نرخ نقدینگی در پایان دی ماه ۴۳۸هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت که این نرخ، رشدی نزدیک به ۲۵،۵درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۰ داشته است. دو روز پیش از این اظهارات، نامه ای با امضای 43 اقتصاددان ایرانی منتشر شد که حاوی هشدارهایی جدی درباره وضع اقتصادی بود. در این نامه آمده بود که گر نقدینگی افزایش پیدا نمی کرد و "سیاست های اعتباری دولت نظام بانکی را دچار مضیقه مالی نمی کرد، امروز با تشدید تحریم های اقتصادی، شاهد اوج گیری تورم و بحران ارزش پول ملی نمی بودیم و نظام بانک در وضعیت بهتری برای کمک به بخش تولید کشور قرار داشت." در این نامه مجموعه ای از راهکارها مانند احیای سازمان برنامه ریزی، تنش زدایی درمسائل بین المللی و حل بحران هسته ای به مثابه کلیدی برای قفل های اقتصادی ایران ارایه شده بود و همچنین از دولت خواسته شده بود که اجرای مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها را فعلا اجرا نکند برای این که "در شرایط بی ثباتی سیاسی و اقتصادی" این طرح نه تنها آثار مثبتی در پی نخواهد داشت، بلکه می تواند کاملا نتایجی خلاف آن به همراه داشته باشد."
 

پیام امید همسر عرب سرخی به روزنامه نگار زندانی، ریحانه طباطبایی

Posted: 25 Feb 2013 08:57 AM PST

جرس: در پی تداوم بازداشت ریحانه طباطبایی، یکی از خانواده های زندانیان سیاسی طی یادداشتی خطاب به این روزنامه نگار اصلاح طلب، به وی پیام امید و دلداری داده است.

 

به گزارش کلمه، مریم شربتدار قدس، همسر زندانی سیاسی فیض الله عرب سرخی، متنی به شرح زیر به ریحانه طباطبایی نوشته است:


دخترم ریحانه!
چند روز دیگر می شود یک ماه از صبح روزی که مادرت خبر داد که دوباره بردندت، و من در این هفته ها، هر روز با وعده ی آزادیت به دلم، نوشتن برایت را به بعد موکول کرده ام. هیچگاه فکر نمی کردم روزی از تو نوشتن برایم اینقدر سخت شود. برای دختری که همواره او را سرشار از انرژی می دیدیم و صفا و صمیمیتش او را بسیار محبوب می ساخت. برای ریحانه ای که شاید قبل از دستگیری اش اینقدر شناخته شده نبود و به لطف خدا و همت برادران، به جرگۀ تاریخ سازان این دیار پیوست.


ریحانه جان!
این روزها برخی همکاران بیگناهت که مانند تو به بهانه هایی واهی راهی زندان و سلول های انفرادی شده بودند یکی یکی از راه می رسند و خبری از تو نیست اما … نه از تو و نه از صبای عزیز و مظلوم … و هربار تنها صدای گرم و استوار مادرت خبر می دهد از سلامتت.
در شگفتم که اگر این خشونت ها را پشتوانه ای عقلانی بود، آیا آزموده را باز می آزمودند؟ مگر بازجوهای سپاه را سودی عاید شد از دستگیری و بازجویی از تو که دیگر بار، دستگاهی دیگر، این خطا را مرتکب شده است؟


عزیزم، ریحانه!
آن روز که سرافرازانه از زندان آمدی چقدر برایمان عجیب بود که از برخورد خوب بازجوهای سپاه می گفتی و این نیز حکایت از بزرگی نفس و روح تو داشت، اما این بار که توسط دستگاه رسمی اطلاعاتی به محبس و بازجویی رفته ای چه خواهی گفت که متأسفانه برخی از مأموران و بازجوها گوی سبقت را در خشونت ها و بدرفتاری ها ربوده اند.
ما را چه شده است و مملکتمان به کجا رفته است که انسان هایی بی گناه برای جرم ناکرده باید به چند نهاد و دستگاه قضایی و امنیتی جواب دهند و غارتگران و جانیان واقعی در نهایت آزادی و آرامش به جرائم خود ادامه دهند؟


ریحانه جان، دختر دلسوزم!
خودت می گفتی که انفرادی ها برایت مفید بوده و همه دیدیم که این حبس ها و شکنجه ها بالاترین دستاوردش رشد و شکوفایی هر چه بیشتر تو و دیگر بیگناهان در بند بود؛ پس باز هم طاقت بیاور که ظلم هیچگاه پایدار نبوده و شعله هایش پیکر ظالمین را نیز می سوزاند.
می دانم روزی نه چندان دور، دوباره خانه تان پر از عطر ریحان شده و صدای زیبای خنده هایت شادی را برایمان به ارمغان خواهد آورد. آن روز با افتخاری بیشتر به مادر مهربانت تبریک خواهیم گفت.


آشنایان ره عشق در این بحر عمیق
غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده
 

واکنش وزیر ارشاد به اقدام میشل اوباما و جایزه “آرگو”

Posted: 25 Feb 2013 08:57 AM PST

جرس: وزیر ارشاد در واکنش به اقدام غیرمنتظره میشل اوباما در اعلام جایزه بهترین فیلم اسکار امسال گفت: "آرگو" فیلمی ضد ایرانی و فاقد جنبه هنری است و از دشمن چیزی جز این انتظار نمی‌رود.
 

به گزارش مهر، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشن ۱۰ سالگی تاسیس خبرگزاری فارس که عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اهدای جایزه اسکار به فیلم "آرگو" از طریق ویدئو کنفرانس توسط میشل اوباما همسر رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: این فیلم ضد ایرانی جنبه هنری ندارد و از نظر هنری فیلمی بسیار ضعیف است و در ضمن از دشمن چیزی جز این انتظار نمی‌رود.

وزیر ارشاد همچنین تاکید کرد: آنها تبلیغات گسترده‌ای روی این فیلم انجام دادند تا آن را علیه ایران مطرح کنند و این وظیفه ما را سنگین‌تر می کند تا در آینده در پاسخ به آنها فیلم‌های قوی بسازیم. حسینی در پاسخ به میزان بودجه فرهنگی در سال ۹۲ نیز گفت: در حوزه فرهنگ وظایف و انتظارات زیاد است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی کرده تا اعتبارات فرهنگی کاهش پیدا نکند و به فرهنگ آسیبی وارد نشود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نمایشگاه نشریات تخصصی نیز گفت: از افتخارات سال‌های اخیر ما این نمایشگاه است زیرا در حال حاضر نشریه های تخصصی زیاد شده و کشور ما باید تسهیلاتی را فراهم کند تا نخبگان را راضی نگه دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

با انتخابات ناعادلانه و جناحی نظام پزشکی، ۵۰ درصد پزشکان از مشارکت بازماندند

Posted: 25 Feb 2013 08:57 AM PST

مصطفی معین:

مصطفی معین گفت: انتخابات نظام پزشکی بر پایه سوگیری‌های سیاسی جناحی و معیارهای ناعادلانه و غیر منطقی بود و با توجه به رد صلاحیت چهره‌های خوشنام از نامزدی در انتخابات ۵۰ درصد پزشکان تهران در انتخابات مشارکت نداشتند.

 

مصطفی معین در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره انتخابات نظام پزشکی، گفت: با توجه به مجموعه فرآیندی که در هیات اجرایی و نظارت بر انتخابات انجام گرفت می‌توان گفت این انتخابات بیشتر بر پایه سوگیری سیاسی، جناحی و معیارهای ناعادلانه و غیرمنطقی به صورت استصوابی بود.

 

وی درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی نظام پزشکی، افزود: تعداد زیادی از چهره‌های خوشنام، خدمتگزار و دارای تجربه‌های موفق در مسائل بهداشت و درمان و سلامت جامعه را از نامزدی در انتخابات محروم کردند لذا طبیعی است که ارزیابی مثبتی از این انتخابات ندارم.

 

وزیر اسبق علوم به عدم استقبال پزشکان نسبت به انتخابات نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به حذف چهره‌های مهم نظام پزشکی در انتخابات، میزان مشارکت پزشکان تهران در انتخابات تا ۵۰ درصد کاهش داشته است در حالی که راهبرد کلی کشور ما و تاکید اصلی سیاسیت‌های ما باید در جهت مشارکت هرچه بیشتر مردم در تعیین سرنوشت خود در مسائل صنفی و تخصصی خود باشند.

 

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی با بیان اینکه عدم تنفیذ حکم رییس کل پیشنهادی نظام پزشکی یکی از اختیارات قانونی رییس دولت است، تصریح کرد: رییس دولت می‌تواند با توجه به اختیارات قانونی خود این حکم را نپذیرد که اگر این اتفاق رخ دهد مجلس هم می‌تواند اقدام کند و البته نظام پزشکی می‌تواند ساز و کارهایی را در خود پیش بینی کند و کارهای خود را به دولت بعدی موکول کند. 

وضعیت نیما ابراهیم زاده وخیم گزارش شد

Posted: 25 Feb 2013 05:24 AM PST

جرس:  وضعیت نیما ابراهیم زاده فرزند بیمار کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده وخیم گزارش شده است، اما مقامات از دادن مرخصی موقت به پدر وی برای ماندن در کنار فرزند خودداری می کنند.


به گزارش تارنمای «کمپین صلح فعالان در تبعید»، بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس و فعال کارگری و از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان؛ وعضو شورای نمایندگان در کمیته پیگیری تشکلهای آزاد کارگری، کارگری است که در دفاع از حقوق کارگران و کودکان زندانی گردیده است.


وی پیشتر در وبلاگ شخصی اش و خطاب به افکار عمومی گفته بود : بیماری نیما سنگین ترین هزینه مبارزاتی من بود.


به گزارش ” کمپین صلح فعالان در تبعید” حال نیما مجددا وخیم گزارش می شود , بطوریکه دیروز مجددا به بیمارستان محک منتقل شده است.


روز گذشته رضا شهابی عضو هیات مدیره و خزانه دار سندیکا کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز خطاب به تمامی انسانهای شریف و آزادی خواه ایران وجهان وتشکلهای کارگری وسازمانهای مدافع حقوق بشر گفته بود : ما از همه مردم وکارگران و وجدانهای بیدار می خواهیم حمایتهای خود را از هرطریق ممکن برای نجات جان نیما از این خانواده دریغ نکننند.

 

تهران فقط سه روز در سال جاری هوای پاک داشت

Posted: 25 Feb 2013 05:08 AM PST

جرس: مديرکل سازمان حفاظت محيط زيست می گويد که شهروندان تهرانی در طول سال گذشته تنها ۳ روز از هوای پاک تنفس کرده اند.


به گزارش فارس، رسول علی اشرفی پور با اشاره به وضعيت کيفی هوا به لحاظ کلی اعلام کرد: «تهران از ابتدای سال تا ۵ اسفند ماه در مجموع ۳ روز پاک،‌ ۲۰۳روز سالم و ۱۳۴ روز ناسالم و يک روز بسيار ناسالم را سپری کرده است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲ روز پاک، ۱۳روز سالم و ۲۰۶ روز ناسالم و ۳روز بسيار ناسالم داشتيم وضعيت هوا بهبود چشمگيری داشته است.»


اين اظهارات از سوی مديرکل سازمان حفاظت محيط زيست در حالی است که در اواسط ماه گذشته خبری در رسانه‌های داخلی و به نقل از خروجی آمارهای سازمان بهشت زهرا منتشر شد که نشان می‌ داد، روزانه ۳۳ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان می‌ بازند که اين رقم سه برابر بيشتر از ارقام رسمی‌ است که تاکنون توسط مراجع دولتی در اين ‌باره منتشر می شود.


به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، شهر تهران سال گذشته دو روز پاک، ۱۳ روز سالم، ۲۰۶ روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم به خود دیده است.
 

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه خبر داد: پرواز ۴۰۰ کیلومتری ایوب بر فراز اسرائیل

Posted: 25 Feb 2013 04:51 AM PST

جرس: فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران گفت: زدن و نشاندن پهپادها جزو مطالبات جدی رهبری بود و ما نیز در چند مرحله در این راستا موفق شدیم.


به گزارش خبرآنلاین، پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به اهمیت موضوع پهپادها اظهار داشت: در گزارش‌هایی که خدمت رهبری می‌بردیم مطالبه جدی ایشان موضوع پهپادها بود ایشان تأکید داشت که پهپادها دیده نمی‌شود ولی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند که در همین راستا زدن آنها و نشاندن آنها جزو مطالبات جدی مقام معظم رهبری از فرماندهان بود.


گزیده اظهارات فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در ادامه می آید:
• در چندین مرحله هم موفق شدیم این کار را انجام دهیم و با پهپادهای اسکن ایگل و شادو مقابله کردیم.

• در سال‌های 2009 و 2010 متوجه شدیم آمریکا پهپادهای جدیدی را وارد منطقه کرده و ما اطلاعات زیادی از آنها نداشتیم ما پریدیتورها را می‌شناختیم اما راجع‌به آرکیو 170 تنها دو صفحه اطلاعات در اینترنت موجود بود. در هر صورت ما توانستیم پی ببریم که این پهپادها در پایگاه قندرهار نگهداری می‌شوند و حتی محل آشیانه آنها را شناسایی کردیم.

• زمانی که آرکیو 170 وارد کشورمان شد در بردسکن آن را تحت کنترل خودمان درآوردیم و در شمال طبس به زمین نشاندیم.

• اسرائیلی‌ها باورشان نمی‌شد که ایران توانایی تولید فناوری این پهپاد را داشته باشد و می‌گفتند تنها آلمانی‌ها به این فناوری دسترسی دارند. آنها اعلام کردند که این پهپاد 60 الی 70 کیلومتر وارد فضای رژیم صهیونیستی شده اما این پهپاد 400 کیلومتر در فضای رژیم صهیونیستی پرواز کرد.

• فناوری این پهپاد به گونه‌ای بود که می‌توانست بدون اینکه صهیونیست‌ها متوجه شوند برود و عملیات خود را انجام دهد و برگردد که تجربه آنها را به کرات دیده بودیم.

• ‌به نظر من حزب‌الله از عمد مسیر پهپاد را به گونه‌ای طراحی کرد که از مقابل دوربین بالن‌های رژیم صهیونیستی که هم حزب‌الله و هم ما اطلاعات آنها را داریم عبور کند تا به نتیجه مطلوب خود برسد که به نظر من رسید.

 

مدیر دفتر بازرگانی پتروشیمی در دبی برکنار شد

Posted: 25 Feb 2013 04:51 AM PST

آزادی به قید وثیقه
جرس: در ارتباط با پرونده سلطان پتروشیمی، مدیر دفتر شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC در دبی نیز برکنار و برای مدتی بازداشت شد.

 
به گزارش فارس، پس از بازداشت سلطان بازار پتروشیمی و در ارتباط با همین پرونده، مدیر دفتر شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC در دبی نیز برکنار و مدتی بازداشت شده است و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

بر اساس این گزارش وی ظاهرا ۲ روز را در بازداشت به سر برده و با سپردن وثیقه نقدی آزاد شده است.

این گزارش حاکی است شبکه فساد تشکیل شده به وسیله سلطان بازار پتروشیمی که چندی پیش بازداشت شد تلاش می‌کرد با انتصاب افراد بی‌تجربه در نمایندگی‌های تجارت محصولات پتروشیمی در خارج از کشور زمینه را برای سوءاستفاده‌های خود هموارتر کند، چنانکه افراد بی‌تجربه با توجه به بی‌اطلاعی از شرایط واقعی بازار و معاملات محصولات پتروشیمی از درک فرآیند پیچیده فساد ناتوان می‌ماندند و علاوه بر آن امکان انداختن بار مسئولیت بر عهده آنها فراهم‌تر است.

در همین راستا سلطان پتروشیمی دو سال پیش به طور ناگهانی و بدون هماهنگی قبلی همه نمایندگان محلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در کشورهای هدف صادرات را عزل و افراد جدیدی را جایگزین آنها کرد که با بررسی و پیگیری‌های انجام شده مشخص شد گزارشات منجر به عزل این نمایندگان صحت نداشته است.

نمایندگان محلی با توجه به سابقه طولانی فعالیت در بازار تجارت محصولات پتروشیمی و شناخت مشتریان و فرآیندها عملا بزرگترین سرمایه شرکت‌ها در تجارت پتروشیمی محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده سلطان پتروشیمی در این بازار بزرگ، بسیار گسترده است.

مهندسی انتخابات آزاد

Posted: 25 Feb 2013 04:44 AM PST

محمدرضا سرداری
نخستین مانع پیش روی اصلاح طلبان در این انتخابات کیفیت حضور در انتخابات است. 


 در شرایطی که تا برپایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراها کمتر از چهار ماه باقی مانده است هنوز کاندیداهای اصلی این انتخابات مشخص نشده اند و روشن نیست چه افرادی رقبای اصلی در این انتخابات خواهند بود. این در حالی است که در انتخاباتهای پیشین ریاست جمهوری معمولا در این زمان نامزدهای اصلی انتخابات مشخص بودند. بدیهی است که شرایط امنیتی موجود و فضای تحت کنترل سپاه در چنین امری تاثیرگذار بوده است اما علیرغم فضای موجود، هنوز موضوع انتخابات آزاد یکی از موضوعات روز جامعه است.

انتخابات آزاد در ایران خاستگاهی شصت ساله دارد. گرچه جامعه ما بیش از صد سال است که با پدیده ای چون انتخابات مواجه بوده است اما از کودتای بیست و هشتم مرداد که فعالان ملی پرچم انتخابات آزاد را در مقابل سلطنت وامدار کودتا برافراشتند و عاقبت سلطنت پس از بیست و پنج سال وعده برگزاری انتخابات آزاد داد تاکنون پس از شصت سال و گذشت دوره های متوالی، جامعه دوباره طلب انتخابات آزاد کرده است. در شرایطی که سپاه به صورت علنی اعلام می کند که خواهان مهندسی انتخابات است بسیاری از مخالفان وضع موجود از نیروهای وابسته به نظام تا جریان اپوزوسیون شعار انتخابات آزاد را سر می دهند. سئوال اینجا است که آیا طرفداران انتخابات آزاد نیز توان مهندسی چنین انتخاباتی را دارند و قادرند با سازماندهی یک جریان اجتماعی از درون جامعه مدنی این نیاز مشترک را برآورده کنند؟

رویکرد مخالفان به پدیده انتخابات در ایران همواره دو سو داشته است. مشارکت مثبت به این مفهوم که مخالفان از هر فرصت و روزنه ای برای حضور در انتخابات به عنوان حق اجتماعی خویش استفاده کرده اند و رویکرد منفی به معنای قهر یا تحریم انتخابات با در نظر گرفتن فقدان آزادی حداکثری برای مشارکت در انتخابات بوده است. اما تحولات اخیر و شرایط خاص کشور وضعیت پیچیده ای را مقابل فعالان سیاسی خواستار انتخابات آزاد قرار داده است. از یک سو شرایط امنیتی موجود مجال هر گونه تحرک انتخاباتی را سلب می کند و هزینه مشارکت را افزایش داده است. در این دوره دستگاههای امنیتی با ارائه سیاست پیشگیری با تهدید و ارعاب فعالان مطبوعاتی، سیاسی و حتی چهره های مطرح برای نامزدی در انتخابات می کوشند تا فضا را تحت کنترل خویش نگاه دارند. از سوی دیگر عدم مشارکت به منزله تدوام وضعیت امنیتی حاکم و تقویت جایگاه اقتدارگرایان است و اگر در این برهه زمانی فعالان مدنی نتوانند حضوری در عرصه انتخابات داشته باشند این به مفهوم موفقیت اقتدارگرایان در بستن مجاری تنفسی جامعه مدنی است و به معنای تدوام آن در یک دوره بلند مدت خواهد بود. حال در چنین شرایطی چه می توان کرد تا با کمترین هزینه به استقبال انتخابات آزاد رفت و جامعه را به تحرک و نشاط برای خواست انتخابات آزاد فرخواند.

همچنانکه دشمنان فضای باز به محوریت سپاه از واژه مهندسی برای انتخابات بهره برده اند، این عبارت برای طرفداران انتخابات آزاد نیز می تواند کاربرد داشته باشد. مهندسی به این مفهوم که فعالان سیاسی و مدنی با محاسبه هزینه های متصور برای حضور در انتخابات و درآمد حاصله از این مشارکت طرحی را برای انتخابات آتی ارائه کنند که هدف مشخص و خواسته معین داشته باشد. در واقع همچنانکه در جوامع دموکراتیک این احزاب هستند که با مهندسی انتخابات ، سرنوشت هر جامعه ای را رقم می زنند در ایران امروز نیز در فقدان فعالیت رسمی احزاب، تنها با مهندسی یک انتخابات آزاد می توان امید به تغییر داشت.

جامعه مدنی ایران دارای ظرفیتها و توانایی بالایی برای بهره برداری از سوی فعالان سیاسی است. گرچه در شرایط امروز ایران و با ضعیف شدن طبقه متوسط در اثر فشارهای اقتصادی، گرایش عمومی به سمت مشارکت و انتخابات کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و از این رو مهندسی انتخابات آزاد باید بر اساس توان و ظرفیتهای موجود صورت گیرد. بنابراین نخست باید اندیشید که چه مطالبه ای در این انتخابات متصور است و چگونه باید این مطالبه را بر دوش نحیف طبقه متوسط قرار داد؟

پیش از ورود به بحث جا دارد تا به موانعی که اکنون از سوی بسیاری از کاندیداها برای حضور در انتخابات مطرح می شود اشاره کرد و سپس به راهکارهای موجود برای مهندسی یک انتخابات آزاد پرداخت. ابتدا به این موضوع باید اشاره کرد که شرایط امروز همانگونه که برای طرفداران انتخابات آزاد دشوار است برای اقتدارگرایان نیز حساس و خطیر است. در واقع به همان میزان که اصلاح طلبان از ورود جدی به عرصه چنین انتخاباتی واهمه دارند، ترس از ورود اصلاح طلبان به انتخابات در میان اقتدارگراین نیز وجود دارد و از سوی دیگر عدم مشارکت نیز برای هر دو طرف نگران کننده است. اقتدارگرایان به خوبی می دانند که در این انتخابات نمی توان با مشارکت سازی مشروعیتی برای خود کسب کنند و از سوی دیگر برای اصلاح طلبان نیز عدم حضورمی تواند به مفهوم حذف از صحنه سیاسی محسوب گردد.

نخستین مانع پیش روی اصلاح طلبان در این انتخابات کیفیت حضور در انتخابات است. آیا آنان این امکان را خواهند داشت تا با کاندیدای مطلوب خویش وارد صحنه انتخابات شوند؟ آیا اقتدارگرایان اجازه برپایی آزادانه ستاد انتخاباتی، تبلیغات آزادانه و طرح مطالبات و ارائه برنامه های خود را خواهند داد؟ مانع دیگر توجیه بدنه ای است که به شدت از حوادث انتخابات گذشته آسب دیده و حاضر نیست بدون تامین خواسته هایش وارد انتخاباتی دیگر شود که هیچ تضمینی را برای برگزاری سالم آن دریافت نکرده است. مانع دیگر محدودیت شدید رسانه های مستقل و وابسته به اصلاح طلبان است که با سناریوی اخیر وزارت اطلاعات تشدید نیز شده است و نهایتا فقدان اتفاق نظر میان همه فعالان برای حضور در انتخابات مانع مهم دیگری در این راستا است.

حال این موانع مهم را چگونه می توان مرتفع کرد؟ برای پاسخ به این سئوال ابتدا باید پرسید هدف از حضور در انتخابات را باید بر پایه پیروزی یا راهیابی به حاکمیت قرار داد یا هدف را باید بر اساس رسیدن به خواسته ای چون طرح عملی موضوع انتخابات آزاد تعریف کرد؟ گرچه در شرایط طبیعی هدف از حضور در انتخابات کسب قدرت است اما در شرایط امروز که حاکمیت اقتدارگرا تمایلی برای تقسیم قدرت ندارد نمی توان هدف را بر اساس حضور در حاکمیت قرار داد بلکه این خواسته می تواند صرفا یک خواسته حداکثری باشد و از این رو اولویت با خواسته های حداقلی است.

با این تعبیر می توان گفت که موانع موجود قابل رفع است. در واقع اگر هدف در این انتخابات برهم زدن محاسبات اقتدارگرایان باشد این خود یک دستاورد مهم برای اصلاح طلبان بشمار خواهد رفت. در این میان دو راهکار متصور است. در فضایی که احزاب و رسانه ها یا وجود ندارند و یا در محدودیت شدید بسر می برند تنها راه مشارکت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، برپایی ستادهای انتخاباتی و بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای قانونی موجود برای تبلیغات و ارائه برنامه های کاندیداها است. از این رو دو راهکار در این زمینه متصور است. حضور یک چهره شاخص در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت غالب فعالان و گروههای سیاسی از وی تا جایی که رد صلاحیت وی هزینه بالایی برای اقتدارگرایان بدنبال داشته باشد. حالت بعدی کاندیدا شدن کثیری از کاندیداهای طرفدار انتخابات آزاد است که بعضی از آنان ممکن است شانس عبور از صافی شورای نگهبان را نیز داشته باشند. کاندیداهایی که می توانند در راستای اعلام کاندیداتوری خویش، مروج خواست انتخابات آزاد باشند و خود را هیزم تنور انتخابات مهندسی شده اقتدارگرایان نسازند. بدیهی است که حضور این چهره ها و فعالیت آنان می تواند حتی در صورت رد صلاحیت شدن نیز فضای امنیتی موجود را در هم شکند و شرایط برای آگاهی جامعه که در چهار سال گذشته زیر شدیدترین سانسور قرار داشته اند فراهم سازد. از سوی دیگر با توجه به شرایط سهلتر کاندیداتوری در انتخابات شوراها، کاندیدا شدن تعدادی بیشماری از فعالان سیاسی و اجتماعی و تبلیغات آنها در خصوص برنامه های خود و تاکید بر اصول و محورهای انتخابات آزاد خود و اعتراضات آنها در صورت رد صلاحیت یا محدودیتهای غیر قانونی برای فعالیت می تواند بسترساز یک فضای سیاسی جدید باشد و در این میان هم کمیت و هم کیفیت نامزدها می تواند موثرتر واقع شود. در واقع این حضور گسترده می تواند مانع بزرگی برای روشهای مهندسی شده اقتدارگرایان فراهم سازد و فضا از کنترل آنان خارج نماید. درچنین فضایی، فرصت برای مهندسی یک انتخابات آزاد نیز فراهم خواهد شد و صرف نظر از نتیجه، جامعه با پرداخت کمترین هزینه، اطلاعات مورد نیاز خویش را کسب خواهد کرد و با بسیاری از حقایق سر بسته ناشی از فضای امنیتی در چهار سال گذشته آشنا خواهد شد و خود را برای رویارویی با شرایط جدید آماده خواهد کرد.

برای تحقق چنین رفتار مهندسی شده ای از سوی جامعه مدنی، قدر مسلم نیاز به حضور فعال نخبگانی است که همچنان نقش مرجعیت را در جامعه ایفا می کنند. در میان نقش موثر رهبران جنبش سبز، زندانیان سیاسی و خانواده های آنان، خانواده شهدای انتخابات گذشته و بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی که در چهار گذشته خود محصور بوده یا مهاجرت کرده اند را نیز مد نظر قرار داد.

 

  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


جبهه نجات ملی مصر دعوت مرسی برای گفت و گو را رد کرد

Posted: 25 Feb 2013 04:32 AM PST

جرس: جبهه نجات ملی مصر وابسته به مخالفان مرسی دعوت رئیس جمهور این کشور برای گفت و گوی ملی درباره انتخابات پارلمانی آینده را رد کرد.

 

خالد داود سخنگوی رسمی جبهه ملی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت که این جبهه بدون ارائه یک برنامه مشخص در این گفت گو شرکت نخواهند کرد.


مخالفان مصری، رئيس جمهور این کشور را متهم می کنند که، نخست دست به اقدامات بحث بر انگیزی همچون برگزاری همه پرسی و تعیین تاریخ انتخابات پارلمانی مبادرت می زند و سپس از مخالفان می خواهد درباره اقداماتی که انجام داده گفت و گو کنند.


از سوی دیگر محمد البرادعی رئیس حزب "الدستور"، (قانون اساسی) و عضو جبهه نجات ملی هشدار داد که برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه آوریل آینده در مصر این کشور را به هرج و مرج خواهد کشاند.


البرادعی گفت :" فریب، شکنجه، آدم ربایی و نبود عدالت اجتماعی مسائلی است که همچنان مردم مصر از آنها رنج می برند."


وی که با تلویزیون بی بی سی عربی گفت و گو می کرد، افزود:" ادامه این شرایط، کشور را به هرج و مرج کامل و بی ثباتی می کشاند."


رئیس جمهور مصر روز یکشنبه گروههای سیاسی مخالف را برای گفت گو درباره ضمانت های برگزاری انتخابات پارلمانی سالم، دعوت کرده است.


محمد مرسی روز شنبه گذشته در واکنش به اعتراض قبطی های مصر به همزمان بودن جشن های آنها با برگزاری انتخابات، تاریخ انتخابات پارلمانی این کشور را به 22 آوریل آینده تغییر داد.