جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


به هیچکس شبیه نبوده ای، جز مصطفی تاجزاده

Posted: 24 Nov 2011 06:56 AM PST

احمد پورنجاتی



نخستین بار که نفس به نفس با تو نشستم, تابستان ۶۴ بود. یادت هست، مصطفی؟


من مدیر کل سیاسی وزارت کشور بودم، تو معاون بین الملل وزارت ارشاد. دوره نخست وزیری مهندس موسوی بود و آقای محتشمی پور تازه شده بود، وزیر کشور. جلسه ای داشتیم توی اتاق سید محمد صدر. موضوع جلسه: یه عده به عنوان حزب اللهی راه افتادن توی خیابون ولی عصر، به بهانه مقابله با بد حجابی، شعار میدن، مزاحم خانم ها میشن، از دولت درخوست برخورد دارن.”
 

تو گفتی: این یه جریان مشکوکه، هدفش حال گیری از مهندس موسوی که به رغم میل بعضی ها، دوباره نخست وزیر شده.
 

بعدش گفتی، نباید اجازه داد در پوشش این جور شعار های مذهبی فریب، مردم رو گول بزنن به انگیزه ی تسویه حساب سیاسی با خط فکری دولت مهندس موسوی.
 

آخرین بار که دیدمت، نزدیکی های دوم خرداد ۸۸ بود که از من خواستی به عنوان یکی از سخنران های مراسم سالگرد دوم خرداد به یکی از استانها برم. و من که اصولا آدم تنبل و از زیر کار در رویی هستم، بهونه آوردم و گفتم: مصطفی! من لکنت زبون دارم، سخنرانی بلد نیستم. و تو باهمون لحن شوخ و نمکین, خندیدی و گفتی: تو ؟! خب، از روی نوشته ات بخون!
 

حالا دوسال و نیم است که زندانت کرده اند تا به خیال خام، عقده ی بیست و چند ساله شان را ازباز کنند. عقده ی ناتوانی از مواجهه ی جوانمردانه با منطق مصطفی! از تو، در تحلیلهای محفلی شان، غولی ساختند مرموز و خستگی ناپذیر و برنامه ریز و بی قرار و پر انگیزه، که شبیه یک نیروگاه بزرگ انرژی دارد، از کوره در نمی رود، ترس و واهمه ای ندارد، پای حرف حسابش می ایستد و باج نمی دهد، و خلاصه، یک تنه بار مسؤلیت خیلی ها را به دوش میکشد. تو شدی، نماد “خار گلو” برای حنجره ی “صدا کلفت های تریبون دار”!
 

مزاحمت کمی نبود. مگسی شان می کرد. خواب دیدند که اگر یک معرکه ی دادگاه نمایشی صد نفره به سبک و سیاق رفقای همسایه شمالی سالهای استالین راه بیندازند، یکی دو نفر را هم با شیوه تخته حوضی روی صحنه ببرند، کار تمام است و مصطفی، صلوات ختم بخیر براشان می فرستد و اسپند کرامت و تدبیر و ندامت،دود می کند!اما، نشد که نشد. فخر ی محتشمی پور هم شد قوز بالای قوز! وبه این ترتیب بود که: مصطفی تاج زاده، خودش به تنهایی، ققنوس وار. از پس هر خاکستری که از آتش ستم حریف باقی می ماند، ققنوس وار سر بر می آورد. زادروز تولد مصطفی به درستی، اول “آذر” است و همواره این ” آذر – آتش-” اول ماجرای تولد ی دیگر برای تاریخ این سرزمین، رهایی این مردم، سرفرازی این دل لک زده برای دموکراسی و کرامت انسان ایرانی، باقی خواهد ماند، تا سپیده سرزند. آقا مصطفی، تولدت مبارک، نازنین زندانی روزه دار محبوس در قرنطینه ی عجز زندانبانان بی معرفت!
 

اول آذر ماه ۱۳۹۰، زادروز فرخنده ی تنها مصطفای تاج زاده ی ما
 

با فروتنی و احترام و دوستداری: احمد پورنجاتی


منبع: فیس بووک 


   *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


هفت پرده: ازرهبر “دانشمند برتر” تا سرطان در جان نی نواز

Posted: 24 Nov 2011 05:01 AM PST

سعید زندگانی
  جرس : دراولین پرده به مراسم رونمائی از کتاب "روشنای علم" می رویم که در آن به رهبر جمهوری اسلامی عنوان "دانشمند برتر" دادند؛ در پرده دوم از مشکلات تولید در سینمای ایران پس از هدفمندکردن یارانه ها باخبر می شویم؛ سخنان درویشی موسیقی دان را در پرده سوم می خوانیم که می گوید جای پخش "شوق نامه" آنتن زنگ زده تلویزیون نیست؛ پاسخ آوا مشکاتیان به "کم لطفی لطفی" را در پرده چهارم می خوانیم؛ خبر جلوگیری از نمایش عکسهای سپانلو در پرده پنجم آمده است؛ در پرده ششم سخنان رئیس بسیج صدا و سیما را می شنویم که می گوید رویکرد جدید بسیج قلم دردست گرفتن و دوربین به دوش انداختن است؛ و در آخرین پرده سراغ استاد حسن کسائی نی نواز می رویم که در پیرانه سری با سرطان دست و پنجه نرم می کند!


عنوان جدید رهبر: دانشمند برتر!


عنوان تازه ای که رهبرجمهوری اسلامی به آن آراسته شده، «دانشمند برتر» است، عنوانی که در مراسم رونمائی از کتاب «روشنای علم» اعلام شد! این مراسم با حضورآیت اله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان و محمد حسینی وزیر ارشاد یکشنبه گذشته در دانشگاه امام صادق برگزار شد. «روشنای علم» مجموعه ای است از سخنان آیت اله خامنه ای پیرامون دانش و پژوهش و تولید علم و یکی از جدیدترین محصولات موسسه پژوهشی/ فرهنگی انقلاب اسلامی که با شمارگان پنج هزار نسخه در بیش از هشتصد صفحه به بهای سیزده هزار تومان منتشرشده است. وزیر ارشاد در این مراسم از ترجمه این کتاب به زبانهای مختلف خبرداد و افزود که متأسفانه به دلیل عدم چنین اقداماتی تاکنون ویژگی‌‌های بارزعلمی مقام معظم رهبری در جهان ناشناخته مانده است!


اما عجیب تراز اظهار نظر وزیر ارشاد، سخنان صادق واعظ زاده است که مدتی معاون علمی احمدی نژاد بود و اینک ریاست شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را دارد. در این مراسم او رهبر جمهوری اسلامی را «دانشمند برتر» خواند و گفت: "در طول تاریخ به ندرت بزرگانی بودند که در مناصب درجه اول حکومتی باشند. در حالی که ما مشاهده می‌کنیم که حکومت حکیمان به معنای واقعی در حکومت پیامبران الهی و پیامبر اسلام به عنوان برترین آن‌ها و امیر المومنین علی(ع) در دوره کوتاهی تحقق یافت و پس از آن این جمهوری اسلامی بود که توانست به این آرمان رویایی یعنی وجود رهبری فرزانه و دانشمند در رأس حکومت برسند. اینکه بینش و روش علمی در صدر یک حکومت باشد موهبتی الهی است و در نظام ما نیز رهبر یعنی شخص اول مملکت به عنوان دانشمند برتر باید با نظر مجموعی از علما تعیین شود و جمهوری اسلامی این رویا را تحقق بخشید. حکیمانه بودن نظام جمهوری اسلامی به دلیل حکومت دانشمند برتر دررأس حکومت است."


وی در ادامه به سخنی از رهبراشاره کرد که علم در کنار تفکر و معنویت را به عنوان سه گانه موتور پیشرفت فردی و اجتماعی می داند و افزود: "فکر و علم ارتباط وسیعی با یکدیگر دارند و معنویت نیز پایه پیش برنده علم است و اگر فکر را بذر علم بدانیم معنویت روح علم است، علم بدون معنویت نیز علم بدون مقصد است و علم بدون مقصد روشن بخش و هدایت‌گر نخواهد بود. بنابراین جامعه باید به این سه گانه توجه ویژه‌ای مبذول دارد تا بذر علم در فضای معنویت بارور شود. در حوزه علمی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم و این بیانگر همان پیش‌بینی پیامبر اسلام است که می‌فرماید اگر علم در ثریا هم باشد مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت."


هدفمندسازی یارانه ها و بحران تولید درسینمای ایران


هدفمند سازی یارانه ها از سوی دولت احمدی نژاد، بحران تولید در سینمای ایران را دامن زده است. امیرحسین شریفی سخنگوی شورای مرکزی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران، در این مورد به خبرگزاری "ایلنا" گفته است: "شورای مرکزی انجمن در آخرین نشست خود مسائل و مشکلات تولید را مورد بحث و بررسی قرار داد. بنابه گزارش‌های ارائه شده به شورای مرکزی درحال حاضر 118 فیلم در مرحله پیش‌تولید هستند و این یعنی مشکلات تولید افزایش چمشگیری یافته است که باید برای آن فکری عاجل کرد. در بررسی‌های به عمل آمده اعلام شد که بطور متوسط چهل درصد هزینه‌های تولید افزایش یافته است. بخش اعظم این افزایش هزینه تولید نیز به افزایش بی‌رویه و بدون ضابطه دستمزد بازمی‌گردد که نقش برخی از بازیگران و عوامل تولید قابل ملاحظه است."
شریفی می افزاید: "بخشی دیگر از افزایش هزینه‌های تولید بر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بازمی‌گردد. در این زمینه علیرغم گفتگوهایی که انجام شده، هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفته است. ما انتظارداشتیم معاونت سینمایی در این زمینه گام‌هایی بردارد که بهرحال نشد. درمقابل درآمد تهیه‌کنندگان از اکران فیلم‌ها بشدت کاهش یافته است. فیلم‌ها ازاکران شهرستانها تقریبا درآمد قابل ملاحظه ندارند، بگذریم که نیمی از فیلم‌ها عملا در شهرستانها اکران نمی‌شوند. بازارشبکه نمایش خانگی نیز که می‌توانست بخشی از هزینه فیلم‌ها را تامین کند تایک سوم کاهش یافته است و تلویزیون نیز بدلیل ضوابط حاکم فیلم‌های محدودی را برای نمایش خریداری می‌کند."


به گفته سخنگوی شورای مرکزی انجمن تهیه کنندگان مستقل، "شورای مرکزی انجمن پس ازبحث و گفتگوی مختلف پیشنهادهایی را مطرح کرد که امیدواریم پس از کارشناسی در شورایعالی تهیه‌کنندگان شکل اجرایی بگیرد. اگرچه دراین زمینه بنظر می‌رسد اراده‌ای دولتی برای همکاری و هماهنگی وجود ندارد. شورای مرکزی در همین جلسه عدم امنیت شغلی تهیه‌کنندگان را موردتوجه قرارداد و اعتقاد داشت که نه تنها مشکل امنیت شغلی در زمینه سرمایه وجود دارد، بلکه در زمینه‌های دیگر حرفه‌ای نیز تهیه‌کنندگان با مشکل امنیت شغلی روبرو هستند؛ نگاهی به ورودی این حرفه نشان از بی‌سامانی فراوانی دارد. عدم کاربلدی این واردشدگان جدید باعث افزایش مشکلات حرفه و هزینه‌های آن شده است. شورای مرکزی ضمن ابراز نگرانی از شرایط موجود از دیگر تشکل‌های سینمایی خواسته تا با هماهنگی در شورایعالی تهیه‌کنندگان برای حل و فصل مشکلات حرفه‌ای گام‌هایی عملی بردارد."


درویشی نمی خواهد "شوق نامه" از آنتن زنگ زده تلویزیون پخش شود!


محمدرضا درویشی موسیقی دان وپژوهشگربرجسته عرصه موسیقی، بالاخره پس از سالها کوشش و پژوهش توانست آلبوم "شوق نامه" در مورد "عبدالقادرمراغه ای" را با صدای همایون شجریان منتشر سازد. این نوع کارهای پژوهشی خاص، درکشورهای دیگر معمولا با یاری سازمانهای فرهنگی و رادیو تلویزیون و با بودجه دولتی انجام می گیرد؛ اما درویشی در نشست نقد وبررسی این آلبوم اعلام کرد که "شوق نامه" تنها با کوششها و سرمایه گذاریهای شخصی او و دوستانش وبا همکاری همایون شجریان ساخته شده است و سازندگان آن به هیچ وجه نمی خواهند این اثراز "آنتن زنگ زده تلویزیون" پخش شود!
آلبوم "شوق نامه" اثر محمد رضا درویشی و با صدای همایون شجریان، یکشنبه 29 آبانماه در فرهنگسرای ارسباران نقد شد. به گزارش "ایسنا"، در ابتداي اين نشست محمدرضا درويشي در سخناني گفت:‌ "«شوق نامه» اثري است كه مراحل تمرين،ضبط و توليدش شش سال به طول انجاميده و پيش از آن نيز بنده چند سالي تفكر و مطالعه در اين زمينه داشتم، بنابراين نمي‌توان چنين آلبومي را در يك جلسه كوتاه مورد بررسي قرار داد. موضوع تصنيف‌هاي عبدالقادر مراغي درسي سال اخير درايران مورد بررسي قرار نگرفته است. جز فرهاد فخرالديني و پايان‌نامه‌ي هومان اسعدي ديگر مقاله‌اي درباره اين هنرمند موجود نيست؛ حتي در اين سي سال هيچ كس اين سوال برايش پيش نيامد كه عبدالقادر مراغي كيست؟ نت‌هايش در ايران چه مي‌كند؟ و سوالاتي از اين قبيل ذهن كسي را مشغول نكرده است. مدت‌ها پيش متوجه شدم كه آقاي مسعوديه اين نت‌ها را در اختيار دارند و وقتي با ايشان تماس گرفتم و پرسيدم نت‌ها را از كجا آورده‌اند، پاسخ داد كه نت‌ها را از ثمين باغچه‌بان گرفته است. من هم به باغچه‌بان سپردم تا اين نت‌ها را برايم پيدا كند."


اين پژوهشگر با اشاره به همايشي درباره عبدالقادر مراغي درفرهنگستان هنر و درزمان ریاست میرحسین موسوی، در پاسخ بر نقدهايي كه به آلبوم «شوق نامه» صورت گرفته، گفت: "امروز «شوق نامه» منتشر شده و بازتاب سخناني كه به گوشم مي‌رسد حاكي از آن است كه خيلي‌ها مي‌گويند اين موسيقي سنگين و دشوار است و هضم سختي دارد. مراغي خودش درباره تصنيف‌هايش مي‌گويد «اينها تصانيف هنري و اخص تصنيف هستند» بنابراين درست است كه تصنيف‌هاي پيچيده‌اي به شمار آيد. ما با تلاش خودمان براي انتشار «شوق نامه» اركستر تشكيل داديم و از همايون شجريان خواستيم كه با ما همكاري كند. بنابراين نمي‌خواهيم اين اثر از آنتن زنگ زده تلويزيون پخش شود."


درويشي درباره‌ي دلايل شناخته نشدن عبدالقادر مراغي در ايران، توضيح داد:‌ "براساس بعضي از نشانه‌ها و مستندات، سبك و شيوه مراغي تا اواسط حكومت صفوي هنوز در ايران وجود داشته و ايرانيان به شيوه مراغي آهنگسازي مي‌كردند؛ اما به تدريج وارد دوران تاريكي مي‌شويم كه اسناد قابل توجهي در اين رابطه نداريم كه دقيقا چرا سبك عبدالقادر مراغي فراموش شد. البته اين را مي‌دانيم كه اين شرايط هم‌زمان با جنگ‌هاي ميان ايران و عثماني بود. همانطور كه عبدالقادر مراغي به تدريج در ايران كمرنگ مي‌شد در عثماني پررنگ مي‌شد و بيشتر او را مي‌شناختند و اين امر طبيعي است چرا كه وقتي در ميان دو كشور جنگ در مي‌گيرد هر كدام مي‌خواهند نشاني از كشور ديگر در وطنشان وجود نداشته باشد. عثماني‌ها به قدري مقام مراغي را ارج نهادند كه به او لقب «نياي بزرگ» را دادند و او را به عنوان يك اسطوره مي‌شناسند. آنها اين ديد را به هيچ يك از موسيقيدانان ديگرشان ندارند."


پس از پخش ترنم‌هايي از آلبوم «شوق‌نامه» و توضیحات درویشی در مورد این ترنمها، وی افزود: "زماني كه در حال ضبط «شوق نامه» بوديم، محمد رضا شجريان معتقد بود‌ شوق نامه به گونه‌اي است كه در آن جايي براي نفس كشيدن خواننده وجود ندارد. صحبت شجريان مرا به فكر واداشت و با خود گفتم شايد جاهاي خالي كه در اين موسيقي وجود دارد جاي جملات سازي بوده است. اما نمي‌توانستم بدون سند چنين تفسيري داشته باشم، چرا كه راويان آثار عبدالقادرمراغي هيچ كدام آهنگساز نبوده و همه خواننده بودند. چه بسا جملاتي كه همايون در آلبوم «شوق نامه» خوانده همگي جملات سازي بوده‌اند اما نمي‌توانيم استناد كنيم." وی در بخش ديگري از سخنانش با اظهار تاسف از فراموش كردن دانش موسيقي در ايران ،گفت: "ما نمي‌خواهيم موسيقي حال حاضر را رها كنيم و به موسيقي ششصد سال پيش بيانديشيم، اما به هر حال بايد بدانيم كه آن زمان بر موسيقي ايراني چه گذشته است؟"


آوا مشکاتیان و "کم لطفی لطفی"!


استاد محمدرضا لطفی نوازنده نامدار تار، از نتیجه کنسرت اخیرش عصبانی است که نه مردم از آن استقبال باشکوهی کردند و نه نامداران موسیقی و دوستان قدیم به دیدارش رفتند؛ از نوشته ها و نقدهای منتشر شده در اینترنت، می توان پی برد که این موسیقی دان صاحب نام نیز به سرنوشت دیگر هنرمندانی گرفتار آمده که در سالهای اخیر از مردم فاصله گرفته به دولت و حکومت نزدیکتر شدند. لطفی در گفت و گوئی که مجله "ملودی" آنرا منتشر ساخته، به همکار دیرین خود محمدرضا شجریان تاخته و گفته است: "اولین کنسرت‌های این مملکت را در شهرستان‌ها شخص شجریان برگزار کرده است. خود آقای خاتمی در زمان وزارت‌شان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنسرت اصفهان شجریان حضور داشتند. امروز من شخصاً نمی‌فهمم شجریان به عنوان یک موزیسین موفق که این همه کنسرت داده و کار تولید کرده و آثارش در رادیو و تلویزیون پخش شده و بیش از ۳۰۰ کنسرت خارج از کشور داشته، چرا اکنون اعتراض می‌کند؟‌ من این را نمی‌فهمم. یک وقت شما را برای سالیان دراز محروم کرده‌اند و با کلی بدبختی یک کنسرت برگزار می‌کنید و هزارگونه مشکل دارید و اعتراض می‌کنید؛ اگر چنین شخصی بخواهد بر روی این مسائل صحبت کند قابل فهم است."


لطفی درمورد همکاران دیگرش از جمله زنده یاد پرویزمشکاتیان هم به تندی سخن گفته است. در پاسخ به این همه، "آوامشکاتیان" دختر این موسیقی دان و نوه شجریان، چهارشنبه دوم آذرماه دل نوشته ای در فضای اینترنتی با عنوان "کم لطفی لطفی" منتشر ساخته و نوشته است: "هنوز به یاد دارم شوقی را کزآمدن شما در چشمان مهربان پدرم دیدم...به یاد دارم ظهری را که به دیدارتان آمد به رسم رفاقتِ دیرین...پدرِ من هیچگاه (رفیق) را (سیاسی )نکرد!!!!چیزی که شما بودید! و اکنون از معنی‌ هردو بازماندید!!!که دگر نه پیرو آن فکرید کز برایش از این سرزمین گریختید و نه معنی‌ حقیقی رفیق می‌دانید...و خوش به روزگار من و آئین که تا هستیم سرمی افرازیم به غرور از حرمت‌ مردمی که پرویز می‌دانست...باری او رفت با دستان هنرمندش و ماند نغمات زیبایش... و شما !!!همان دوست که پرویز آن همه دوستش میداشت نه تنها کلامی به مهر برای خاندان من ننگاشتید در آن هنگام سوگ، که آن کذب‌های خنده آور گفتید! ...باشد تا اینجا نیز در قاموس من به جز سکوت نبود ،اما این بار که آتش بیار معرکه ای شدید که نباید! پس برایتان مرور می‌کنم چیزهایی را که نمی‌دانید یا نمیخواهید که بدانید."
"خاطرهٔ به چالش کشیدن بیداد در مجلس وقت و آن همه اذیّت را به یاد دارید؟ به یاد دارید که پدرم و همراهانش ساز را به سان سلاح باید با مجوز حمل میکردند؟ می‌دانید چند ساز هنرمندان این سرزمین در آن سالها شکست؟ چند ساعت موسیقی ضبط شده به خونِ دل ،پاک شد؟ به یاد دارید کنسرت هایی را در میان اجرا هنرمندانمان را از روی سن پایین می کشیدند؟ آن سالها شما در گوشه‌ای از دنیا آرام گرفته بودید! استاد لطفی اگر شما یادتان نیست به خاطرتان می‌آورم که در اوایل انقلاب آنقدر بعضی‌ تندرو بودند که باید سِلفون روی کاست‌های سونی را میسوزاندی! بیداد در این هنگام منتشر شد! در همین محیطی‌ که شما خیلی راحت از آن سخن میگویید."


"بعد ازسه دهه، در هنگامی که هنرمندان این سرزمین خون دلها خوردند که بخشی، تنها بخشی از حقوقشان را باز پس گیرند، آمدید گفتید هیچ کس هیچ کاری نکرده است. اگر از خاطرات رنجش‌های گونه گون در این سال‌ها بگویم می شود کتاب نوشت...از خاطراتی که اگر بگویی می شود جار زدن و جلب توجّه! پس بماند برای دلم...آنقدر ضدو نقیض میان گفته های شما هست که نمیدانم کدام را باید به چالش کشید! گویی خود نیز نمی‌دانید چه می‌خواهید!...بر محمدرضا ی شجریان خرده گرفته‌اید که دردش موسیقی‌ نیست و نمی‌خواهد یک جریان فرهنگی‌ باشد!..مرور کنید مصاحبه هایتان را! شما به همه کار وجزییات زندگی‌ همه کار داشتید و از همه سخن گفتید و به راستی‌ آنقدر که سنگ خودتان را به سینه زدید که من چنین و چنان، چقدر سنگ موسیقی‌ را به سینه زدید؟ شاید نمی‌دانید اما بسیاری را می‌شناسم که عاشقانه دوستتان داشتند و اکنون از گفته‌های شما خجلند!...استاد لطفی آوا موسیقی شما را به چالش نمی کشد اما میتواند راوی خاطره ای از مردی باشد که هنوز مردمانش اشک به گونه و گاهی‌ هم سماع کنان به نغماتش گوش می کنند."


"شبی‌ که پدرم به کنسرت شما آمد و از نیمهٔ کنسرت به خانه بازگشت، تا صبح غمگین در خانه قدم‌ زد...گاهی بغض داشت...هنگامی که رسید از راه، نشست. طبق عادت و به هنگام تاٌثر زیاد، دو دست بر پیشانی گذاشت و سر به زیر افکند...پرسیدم چرا اینقدر زود آمدید؟ خوبید؟ با نگاهی‌ همه غم و صدایی گرفته گفت: آوا، امشب احساس می‌کردم لطفی دارد روی سِن خودش را پیش چشم همگان دار می زند"!


نمایشگاه عکسهای سپانلو لغو شد


قراربود جمعه 27 آبان نمایشگاهی از عکسهای گذشته و حال محمدعلی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم، در گالری "آن" برپا شود و سیمین بهبهانی، محموددولت آبادی و جوادمجابی در آن سخنرانی کنند؛ اما یکی دور روز قبل از آن خبر رسید که اداره اماکن از برگزاری این نمایشگاه جلوگیری کرده و حتی گالری "آن" نیز پلمپ شده است که البته پلمپ شدن گالری از سوی ارشاد و مدیر گالری تکذیب شد، اما نمایشگاه را نگذاشتند برگزار شود.


سپانلو در این مورد به «دویچه وله» گفته است: "اینجا انگار هیچ کاری حساب و کتاب ندارد، ممکن است صد نفر با کاری موافق باشند اما یکهو یکی پیدا شود و مخالفت کند"! وی در گفت وگو با خبرگزاری "ایسنا" نیز لغو شدن نمایشگاه عکسهایش را تائید کرده است. اين نمايشگاه دربرگيرنده‌ي عكس‌هايي از دوران مختلف زندگي سپانلو به كوشش «يارتا ياران» است که قرار بود در گالري «آن» گشايش يابد.


شاعر، زاده‌ي سال 1319 در تهران است. «رگبارها»، «پياده‌روها»، «سندباد غايب»، «هجوم»، «نبض وطنم را مي‌گيرم»، «خانم‌زمان»، «تبعيد در وطن»، «ساعت اميد»، «خيابان‌ها، بيابان‌ها»، «فيروزه‌ در غبار»، «پاييز در بزرگراه»، «ژاليزيانا»، «كاشف از يادرفته‌ها» و «قايق‌سواري در تهران» از مجموعه‌هاي شعر او هستند. همچنين ترجمه‌ي «آن‌ها به اسب‌ها شليک مي‌کنند» نوشته‌ي هوراس مک‌کوي، «مقلدها» نوشته‌ي گراهام گرين، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ي آلبر کامو، «کودکي يک رييس» نوشته‌ي ژان پل سارتر، «دهليز و پلکان»، شعرهاي يانيس ريتسوس، و «گيوم آپولينر در آيينه‌ي آثارش»، شعرها و زندگي‌نامه‌ي گيوم آپولينر، از ديگر آثار منتشرشده‌ي سپانلو هستند. اوکتابهای چندی نیز دراداره کتاب وزارت ارشاد دارد که جواز انتشار برایشان صادر نمی شود.


بسیج، قلم به دست و دوربین به دوش می شود؟


علی اصغر جعفری رئیس مرکز بسیج صدا و سیما طرحی را نوشته و به بچه های بسیجی سپرده است تا از آن یک مجموعه تلویزیونی در 26 قسمت بسازند. فیلم برداری این مجموعه با عنوان "بالهای خیس" هفته گذشته در تهران کلید خورد و جعفری در مراسم شروع فیلمبرداری آن اعلام کرد که رویکر جدید بسیج، قلم به دست گرفتن و دوربین به دوش انداختن است!


به گزارش خبرگزاری فارس، مجموعه تلویزیونی «بال‌های خیس» به کارگردانی «عباس رنجبر» آخرین روز آبانماه در کتابخانه مسجدالنبی واقع در محله ستارخان کلید خورد. در این مراسم، کارگردان این مجموعه درسخنانی گفت: "خدا را شاکرم که در هفته بسیج سریال ۲۶ قسمتی بال‌های خیس را کلید می‌زنیم. این سریال حدود ۹ ماه پیش از سوی آقای جعفری به ما سپرده شد تا ساخته شود و طرح نیز متعلق به خودشان است که در نهایت فیلمنامه به قلم مهدی رجبی نوشته شد.کار نگارش حدود پنج ماه و نیم به طول انجامیده و بیش از سه ماه نیز بازنویسی آن زمان برده است. تولید این سریال هفت ماه به طول خواهد انجامید."


پس از سخنان رنجبر و انجام مداحی در وصف امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)، جعفری در سخنانی اظهار داشت: "امروز روز ارزشمندی برای ماست برای اینکه یکی از کارهای خوب و اثربخش رسانه ملی کلید می‌خورد و با جمعی از نیروهای مومن و متعهد این کار آغاز خواهد شد. تقارن این کار با روز مباهله برای ما پیام بلندی دارد. امروز جامعه ما رویاروی انجام کاری عمیق در حوزه فرهنگ است که دشمن آن را هدف گرفته است. امروز هالیود با تمام تکنولوژی و توان خود از این وسیله و ساحت برای برخورد با اندیشه سترگ ما استفاده می‌کند. شاید مباهله واقعی برای ما این باشد که کارهای خوب، ماندگار، اثربخس، موثر و هوشمند تولید کنیم تا در مواجهه با دشمنان آثار برتری ذر زمینه تولید داشته باشیم."


جعفری با بیان اینکه امروز مستقیم‌گویی، نصیحت و ... مرسوم نیست، عنوان داشت: "در جامعه امروز باید کار را به زیور هنر آمیخت. متاسفانه ما در ابلاغ مسائل دینی ساده‌ترین، کم هزینه‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر را به کار می‌بریم در حالی که باید برای ارائه آثارمان بهترین اندیشه و وسیله را در دست بگیریم. باید در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری با رویکرد تازه‌ای وارد شویم. رویکرد تازه بسیج قلم به دست گرفتن و دوربین به دوش انداختن است که به باروری فرهنگ دینی و علمی کشور بیانجامد. برخی فکر کرده‌اند نسلی که جنگ را روایت کرده به دنبال مطامع هستند اما آنها پای ایران ایستاده‌اند و بعد از گذشت دو قرن طی جنگ‌های مختلف نگذاشتند حتی یک سانتیمتر از سرزمین ما کم بشود."


رئیس بسیج صدا و سیما در ادامه سخنان خود به تولیدات دیگر بسیج در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: "فردا مراسم رونمایی از سریال «تیغ و ترنج» با موضوع زندگی شهیده افضل برگزار می‌شود و همچنین در این هفته تله فیلم ستاره‌های دنباله‌دار با موضوع زندگی شهید والی کلید می‌خورد. سریال «فاخته» و تله‌فیلم «شیران سال نو» نیز به زودی وارد پیش‌تولید می‌شوند. در رویکرد جدید مرکز بسیج صداوسیما به برنامه‌سازی توجه دارد؛ بر این اساس ساخت ده سریال، پانزده تله‌فیلم، سی مستند و سی سرود و یک انیمیشن سه ساعته با عنوان «فرزندان ایران» در دستور کار این مرکز قرار گرفته است."


نی نواز بزرگ و سرطان


نقل است، هنگامی که سید محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران بود، در سفری به اصفهان به دیدار استاد حسن کسائی نی نواز بزرگ ایران رفت و درستایش از هنر او گفت: "سیاستمداران میهمان تاریخند، می آیند و می روند؛ اما شما هنرمندان میزبان تاریخ هستید، می آئید و می مانید"، ستایشی که استاد کسائی می گفت در همه عمر از زبان هیچ دولتمردی نشنیده است! حالا روزگار برگشته؛ استاد نی نواز درهشتاد وسه سالگی دچار سرطان شده و در بستر بیماری است و حکومت گران و دولتمردان گوئی دست از سر تاریخ بر نمی دارند و آنرا به هنرمندان وانمی گذارند که هیچ، احوالی هم از آنان نمی پرسند!


نام نی با نام نوازنده مشهور آن یعنی حسن کسایی در ذهن بسیاری عجین شده است. در این زمینه، مجید زهتاب پژوهشگر هنر و ادبیات و از نزدیکان استاد کسایی به خبرگزاری"مهر" می گوید: "استاد کسایی مشهورترین نی نواز تاریخ ایران است که نی را به ظرفیتی که باید برساند، رسانده است. ما از میراث گذشته شنیده‌هایی داریم و اکنون بعضی از آثار ضبط شده از استادان ایشان مانند نوایی و غیره موجود است. ایشان شاگرد استادانی بوده‌ که نی نوازی را از آنها آموخته ولی بدون تردید استاد کسایی خیلی بهتر از استادان خود نی نوازی کرده و نسبت به آنان فضل تقدم دارد و نی را به ظرفیتی که باید رسانده و اگر می‌گوییم کسایی شاگرد مهدی نوایی بوده به این معنا نیست که نوایی بهتر از کسایی نی می‌زده بلکه استاد کسایی نی را از ایشان دریافت کرد و به اوج آسمان رساند."
مجید زهتاب درمورد منقطع شدن نسل طلایی موسیقی در اصفهان معتقد است: "در روزگاری که کسایی و شهناز در قله موسیقی پرورش یافتند، در حوزه ادبیات نیز امثال همایی و فروزان فر را داشتیم که آن‌ها نیز در نسل خود بی‌بدیل هستند. این نسل از نظر جوشش درون افرادی منحصر بفرد بوده‌اند و روزگار باید منتظر بماند که افرادی پرورش پیدا کنند که این جوشش درون را داشته و بتوانند به این قله‌ها برسند. استاد کسایی شخصا معتقد بود هرچه تکنیک در نواختن نی داشت، به شاگردان خود منتقل کرده که کاملا صحیح است ولی شاگردان ایشان در نی نوازی به پای وی نمی‌رسند زیرا شور درون و شیونی که در وجود استاد کسایی جریان دارد و تبدیل به ملودی شده و با نی نواخته می‌شود، قابل انتقال به شاگردان نیست. دیگرانی که شاگردی استاد را می‌کنند در بهترین حالت نواخته‌های استاد را می‌نوازند ولی تنوع‌ها، تکثرها و رنگهای مختلف الحان در وجود آنها نیست چون آن کشش درونی مانند کشش درونی بی‌نظیر استاد کسایی وجود ندارد."


این روزها استاد نی نواز در حال دسته و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان است و سازش کوک نیست. مجید زهتاب که از نزدیکان به استاد کسایی است، در مورد بیماری ایشان می گوید: "نزدیک دو دهه است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند که حدود ده سال قبل عمل جراحی داشت که البته با توجه به روحیه شاداب و خوبی که دارند، تاکنون بر این بیماری غلبه کرده‌ بود ولی اکنون در شرایط سخت‌تری از بیماری است." به گفته وی متاسفانه کسایی هم‌اکنون حال مساعدی ندارد و هنردوستان ایرانی باید برای سلامتی او دعاکنند.

تعداد جاسوسان بازداشتی ۱۲ تن و اهداف آنها نظامی و امنیتی بود

Posted: 24 Nov 2011 03:33 AM PST

عضو کمیسیون امنیت ملی

جـــرس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تعداد افراد اخیرا بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات که متهم به جاسوسی برای سازمان «سیا»، در ایران و لبنان بودند، ۱۲ تن و هدف آنها را نیز "جاسوسی در حوزه نظامی و امنیتی" بیان کرد.


به گزارش ایرنا، پرویز سروری، با بیان اینکه افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات جاسوسان سازمان سیا بودند، تصریح کرد: بخش اعظم مأموریت این افراد در راستای مسائل امنیتی و نظامی بوده، و در حوره هسته‌ای نیز، با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه فناوری هسته‌ای کسب کرده بودیم، (این افراد) سعی داشتند از این طریق به کشور ضربه وارد کنند."


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص دستگیری اخیر، سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را در مظان اتهام قرار داد و گفت: "دستگیر شدگان قصد داشتند با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه، چه در داخل و چه خارج از ایران، ضربه شدیدی به جمهوری اسلامی وارد کنند که با اقدامات وزارت اطلاعات، این تلاش‌ها به نتیجه نرسید."


گفتنی است، چند تن از مقامات کنونی و پیشین آمریکایی به تازگی اعلام کردند که طی شش ماه اخیر بیش از ده جاسوس که با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، همکاری می‌کردند در ایران و لبنان دستگیر و احتمالاً اعدام شده‌اند.


این مقامات آمریکایی که با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مرتبط هستند، به شبکه تلویزیونی آمریکایی «اِی‌بی‌سی» گفته بودند که این جاسوسان، در قبال دریافت پول از سازمان سیا، برای دو حلقه جداگانه جاسوسی کار می‌کردند که هدف این دو حلقه، ایران و حزب‌الله لبنان بود.


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، اواخر اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که با شناسایی شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا، این شبکه را متلاشی و ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا را بازداشت کرده‌ است.


دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی همان زمان در بیانیه‌ای از شناسایی ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی سازمان سیا در کشورهای مختلف خبر داده و در خصوص حوزه فعالیت این جاسوسان گفته بود که شماری از آنها از مدیران دولتی بودند که بیشتر قصد داشتند در بخش هسته‌ای، نفت و گاز، وزارت نیرو و به ویژه نرم‌افزارهای تشکیلات و ارگان‌ها وارد عمل شوند که موفق به این اقدام نشدند.


مقام‌های آمریکایی در گفت‌و‌گوی اخیر خود با شبکه «اِی‌بی‌سی» گفتند افرادی که تلویزیون ایران در آن تاریخ آنها را به عنوان جاسوس آمریکا نشان داده بود، از جاسوس‌های آمریکایی نبودند اما ویدئویی که از وب‌سایت‌های مورد استفاده سازمان سیا در این برنامه نشان داده‌ شد صحت داشت.


یکی از این مقام‌های اطلاعاتی، از دست رفتن تعداد نامشخصی از جاسوس‌ها را طی شش ماه گذشته در ایران و لبنان تأیید کرده و گفته بود: "بسیاری از ریسک‌ها به نتیجه موفقیت‌آمیز می‌رسند ولی برخی هم به شکست های موقت منجر می‌شوند."


به گزارش رادیو اروپای آزاد، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و از متحدان جمهوری اسلامی، تیرماه امسال گفت که سازمان سیای آمریکا به خاطر اسرائیل جاسوسانی را به گروه او رخنه داده‌ است.


به گزارش ای‌بی‌سی، رابرت بئر، از مقام‌های ارشد پیشین در سازمان سیا که در بیروت مستقر بوده به این شبکه خبری گفت: "زمانی که یک نفر، یک منبع را از دست می‌دهیم این امر معمولاً یک عقب‌نشینی در جاسوسی را به همراه دارد."


وی افزود: "اما وقتی که در تهران یا در بیروت یک ایستگاه کامل را از دست بدهیم این یک فاجعه خواهد بود و چنین چیزی نباید اتفاق بیفتد."


به گفته رابرت بئر، حزب‌الله لبنان چندی پیش موفق شد با به‌کارگیری جاسوس‌های دوطرفه به یک حلقه جاسوسی نفوذ کند و دست کم بیش از ۱۰ نفر را دستگیر کرد.
 

و اکنش بریتانیا به مصوبه مجلس ایران در خصوص کاهش روابط

Posted: 24 Nov 2011 03:19 AM PST

کاهش سطح روابط "تأسف بار" خواهد بود

جـــرس: در واکنش به تصویب دو فوریت از طرح کاهش روابط با بریتانیا، توسط مجلس شورای اسلامی، وزارت امورخارجۀ بریتانیا با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از این تصمیم جمهوری اسلامی، کاهش سطح روابط دو کشور را تأسف بار خواند و تأکید کرد که حفظ مجاری ارتباطی میان دو کشور در عالی ترین سطوح، به ویژه در مقطع زمانی کنونی امری مهم است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امورخارجۀ بریتانیا، با صدور بیانیه ای از قصد جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط دو کشور ابراز تأسف کرد.


در این بیانیه ضمن اشاره به تصویب دو فوریت طرح کاهش سطح روابط دو کشور در روز گذشته (چهارشنبه) در مجلس شورای اسلامی، وزارت امورخارجۀ بریتانیا افزود هنوز معلوم نیست این تلاش به کجا منتهی خواهد شد اما کاهش سطح روابط "تأسف بار" خواهد بود.


در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است که از نظر لندن حفظ مجاری ارتباطی میان دو کشور در عالی ترین سطوح به ویژه در مقطع زمانی کنونی "حائز اهمیت" است.


وزارت امورخارجۀ بریتانیا در بیانیۀ خود افزود تنها از طریق مذاکره و گفتگوست که می توان برای مشکلات موجود راه حل هائی یافت.


گفتنی است، در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی و ابراز "نگرانی عمیق" آژانس از جنبه های نظامی این فعالیت ها، دولت های آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا و بالاخره اتحادیۀ اروپا تصمیم به تشدید تحریم ها علیه ایران گرفتند و بریتانیا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار داد.


به دنبال تحریم بانک مرکزی از سوی دولت انگلیس، مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب طرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس بیانیه ای نیز در واکنش به آمریکا و انگلیس صادر کرد.


افزون بر این،علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز خواستار اخراج سفیر انگلیس از تهران شد.


علاء الدین بروجردی در مورد دلیل ارائۀ طرح کاهش روابط ایران و انگلیس گفت: این کشور برخلاف ضوابط بین الملل سردمدار يك تحريم غيرقانوني شده و آن تحريم بانك مركزي ايران است و داشتن روابط با چنين دولتي به نفع‌ ایران نيست.


همچنین ۲۲۸ تن از نمایندگان مجلس در بیانه ای دولت انگلیس را به دلیل تحریم بانک مرکزی محکوم و اعلام کردند آمریکا و انگلیس آرزوی عقب نشینی جمهوری اسلامی را به گور می برند.


طرح کاهش رابطه با انگلیس، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز، مورد بحث جدی در مجلس هشتم قرار گرفته و به صحن علنی نیز رسیده بود، که موقتا متوقف ماند.
 

وزیر دفاع: دلیل انفجار در پادگان سپاه، همان بوده که قبلا اعلام شده است

Posted: 24 Nov 2011 03:09 AM PST

جـــرس: درحالیکه تردیدها در خصوص "حادثه" بودن انفجار انبار مهمات موشکی سپاه همچنان ادامه دارد، وزیر دفاع جمهوری اسلامی تاکید کرد که دلیل این انفجار همان است که سپاه گفته و موضوع روشن است.


به گزارش فارس، پاسدار احمد وحیدی، در حاشیه یادواره شهدای شمیرانات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل انفجار اخیر پادگان مدرس گفت: گزارش این موضوع به خوبی توسط سپاه منتشر شده و واقعیت همان است که سپاه در بیانیه‌هایش اعلام کرده است.


وی در پاسخ به این سوال که تحقیقات بر روی موضوع تا چه زمان ادامه دارد، اظهار داشت: تحقیقات روشن و بررسی صورت گرفته است و موضوع برای ما روشن شده است.


وحیدی در ادامه در خصوص تهدیدات جاری علیه جمهوری اسلامی گفت: این تهدیدات جز اینکه ما را قویتر و مجهزتر کند اثری ندارد. در همین روزها که آنها ما را تهدید می‌کنند می‌بینیم که تجیهزات جدیدتری وارد سیستم دفاعی ما می‌شود و رزمایش‌های مختلف برگزار می‌شود و نیروهای مسلح ما همه منطقه را در کنترل دقیق خود دارند.


گفتنی است، عدم شفاف سازی مقامات سپاه در خصوص علت یا علل انفجار مرگبار در انبار مهمات موشکی سپاه و همچنین میزان تلفات جانی و نظامی وارده، گمانه زنی هایی را پیرامون احتمال خرابکاری و علتی به جز "حادثه بر اثر سهل انگاری در هنگام جابه جایی مهمات" رخ داده بود.
 

داود احمدی نژاد: از دولت استعفا ندادم، نامه رسمی دادند که اخراج هستی

Posted: 24 Nov 2011 02:54 AM PST

جـــرس: داود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات دولتی ها مبنی بر "استعفای وی از مجموعۀ دولت"، گفت: "غلط اعلام کرده‌اند که من استعفا کرده‌ام و سمتم را رها کرده‌ام. اصلاً استعفایی در بین نیست. به من گفتند در مقابل جریان انحرافی نایست و اگر غیر از این باشد، نمی‌توانیم تو را تحمل کنیم. من هم پاسخ دادم که نمی توانم که گفتند: «برو» و من هم اعلام کردم که باید رسماً اعلام کنید تا بروم و آنها هم دو نامه نوشتند که اینجا را ترک کن."


به گزارش فارس، برادر رئیس دولت و ریاست سابق بازرسی نهاد ریاست جمهوری، با بیان اینکه "فعالیت‌های برخی نهادهای کشور در مجموع تحت تأثیر جریان انحرافی است که خود در رأس همه تخلفات هستند"، به ماجرای تشنج در جریان بازداشت مشاور رئیس دولت و مدیرعامل روزنامه ایران اشاره کرد و گفت: "لذا تخلفات اخیری که در حوزه نقدینگی و یا برخی عزل و نصب‌ها رخ داد و یا رفتارهایی مثل چاپ روزنامه سفید را اگر بهتر نگاه کنیم، در‌می‌یابیم که جریاناتی مثل مشارکت و کارگزاران نیز نظیر همین اعمال و رفتارها را داشته‌اند."


وی با نقد اظهارات برادرش که گفته بود "رابطه من و رهبری پدر فرزندی است"، گفت: "انسان باید احساس سربازی در رکاب ولایت داشته باشد. و البته اینجا رابطه پدر و فرزندی نیست. بلکه رابطه مراد و مرشدی است. او فرمانده و ما سربازیم."


داود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات دولتی ها پیرامون استعفای وی از مجموعۀ دولت گفت: "غلط اعلام کرده‌اند که من استعفا کرده‌ام و سمتم را رها کرده‌ام. اصلاً استعفایی در بین نیست. به من گفتند در مقابل جریان انحرافی نایست و اگر غیر از این باشد، نمی‌توانیم تو را تحمل کنیم. من هم پاسخ دادم که من نه هیچوقت سجده بر شیطان کرده‌ام و نه هیچگاه خود را تحمیل کرده‌ام. اطاعت پذیری من از ولایت است. لذا به ما گفتند: "برو" و من هم اعلام کردم که باید رسماً اعلام کنید تا بروم و آنها هم دو نامه نوشتند که اینجا را ترک کن."


احمدی نژاد همزمان مدعی شد: "رفتارهای جريان فتنه دقیقا مطابق با رفتارهای دنیای استکبار و برای ضربه زدن به ملت ایران است و ما نباید فریب این خیمه شب بازی‌ها را بخوریم. جریان انحرافی حلقه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره‌ای را جدا از حلقه‌های اصلی و رسمی نظام درست کرده‌اند...لباس و شگرد دشمن در هر مقطعی تغییر می‌کند. مثل وقتی که در لباس اصلاحات به میدان آمد و نتیجه کار خود را نیز در فتنه نشان داد. جریانات دیگری هم بودند که اعتقاداتشان را با تهاجم سیاسی و فرهنگی علیه نظام همراه می‌کردند و البته در ادامه به فاز نظامی هم متوسل شدند زیرا از اول انقلاب هیچگاه نظام ولایت فقیه را برنمی‌تافتند."


این مقام سابق ادعا کرد: "در ماجرای سران فتنه و پس از آنکه مردم حماسه بزرگ 9 دی را خلق و قبل از قوه قضائیه برای آنها کیفرخواست صادر کردند چون توجه افکار عمومی دنیا به سمت این حماسه بزرگ معطوف بود؛ اگر قوه قضائیه چند مهره سوخته فتنه را دستگیر می‌کرد این افکار عمومی به سمت دیگری منحرف می‌شد که این خسارت بود و لذا مقام ولایت و سیستم قضایی این مصلحت را تشخیص دادند که افکار عمومی معطوف به حماسه 9 دی بماند."
 

اعتراض رسمی ایران به ترکیه در خصوص استقرار سپر دفاع موشکی ناتو

Posted: 24 Nov 2011 02:36 AM PST

در جریان سفر بروجردی به آنکارا اعلام شد

جـــرس: در ادامۀ واکنش های مقامات جمهوری اسلامی نسبت به موافقت ترکیه با استقرار سیستم دفاع موشکی ناتو در خاک آن کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، از اعلام اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به این اقدام ترکیه خبر داد.


دولت ترکیه شهریور ماه امسال طی بیانیه ای رسمی اعلام کرده بود که مذاکره این کشور با ناتو بر سر ایجاد یک سیستم رادار مربوط به دفاع ضدموشکی در ترکیه - که از کشورهای عضو این سازمان است - به مراحل نهایی رسیده و این سیستم راه اندازی خواهد شد.

رسانه های بین المللی گزارش داده اند که این سیستم راداری امکان آن را می‌دهد تا موشک‌هایی که به سوی هدف‌های مورد حفاظت ناتو پرتاب شده باشد ردگیری و قبل از اصابت به هدف، منهدم شود.

همان زمان مقامات نظامی، وزیر دفاع و همچنین سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، واکنش های تندی را نسبت به این تصمیم ترکیه اتخاذ کرده و آنرا "تداوم پروژه مشکوک آمریکا" و "غیر مفید به حال ترکیه" ذکر کرده بودند.


به گزارش فارس، در همین زمینه، روز پنجشنبه سوم آذر ماه، علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر اخیر هیئت عالیرتبه پارلمانی ایران به ترکیه گفت: بنده و تعدادی از نمایندگان در چارچوب روابط دوجانبه بین مجالس ایران و ترکیه و جلسات دوره‌ای رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی دو کشور، بنا بر دعوت رسمی رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه به این کشور سفر کردیم، که در جریان این سفر مذاکرات مفصلی با همتایان خود داشتیم .


تقدیم پیام کتبی لاریجانی به رئیس مجلس ترکیه درباره اتهامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: همچنین دیدار جداگانه‌ای با رئیس مجلس ترکیه داشتیم و در آن پیام کتبی علی لاریجانی رئیس مجلس را تقدیم رئیس مجلس ترکیه کردیم؛ در پیام لاریجانی تأکید بر گسترش همکاری‌ها بین دو کشور و همچنین ابراز نگرانی از اقدامات و دخالت‌های آمریکا در منطقه و اقدامات اخیر آمریکا در عرصه هسته‌ای، حقوق بشر و طرح مضحک ترور سفیر سعودی علیه کشورمان مطرح شده و مباحثی هم پیرامون تحولات منطقه ذکر شده بود.


دعوت رسمی از لاریجانی برای سفر به ترکیه
بروجردی ادامه داد: یک بعد مذاکرات انجام شده با رؤسای کمیسیون‌های دفاعی و سیاست خارجی، وزیر خارجه و رئیس جمهور ترکیه روابط دو جانبه بود که بنابر دعوت رسمی رئیس مجلس ترکیه، قرار شد که لاریجانی نیز به این کشور سفر کند که تاریخ انجام این سفر هم اکنون در حال مذاکره است.


وی در ادامه افزود: گسترش همکاری‌ها در ابعاد مختلف از جمله مسائلی بود که بیشتر مورد تأکید قرار گرفت و طرف ترک هم متقابلاً نسبت به گسترش همکاری‌ها نظر مشابهی داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سطح روابط تجاری ما با ترکیه در آینده نزدیک 15 میلیارد دلار خواهد بود که این نشانگر عزم دو کشور در گسترش روابط اقتصادی، تجاری و توریستی است.


بروجردی ادامه داد: تعداد ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند هم بسیار بالا است و باید این سطح توریستی در مورد ایران هم بالا برود لذا این مسئله هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


اعلام مراتب اعتراض ایران به استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو به سران ترکیه
وی ادامه داد: "فاز اول گفت‌وگوها در همه مذاکرات مربوط به گسترش روابط بود، سامانه دفاع موشکی یا راداری ناتو که قرار است در خاک ترکیه مستقر شود نیز در جریان مذاکرات رسمی مورد گفت‌وگو قرار گرفت و من مراتب مخالفت و اعتراض جمهوری اسلامی با استقرار این سامانه را به سران ترکیه منتقل و اعلام کردم."


وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها با هدف مشخصی اقدام به استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه کرده‌اند و با توجه به اینکه امروز اسرائیل یک تهدید برای منطقه است و با دارا بودن صدها کلاهک هسته‌ای موجب ناامنی در منطقه شده است، اما جمهوری اسلامی از توانمندی بالایی برخوردار بوده و اسرائیل نمی‌‌تواند تهدیدات خود را عملی کند.


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: سامانه دفاع موشکی یا راداری ناتو مستقر در ترکیه، در واقع چشم اسرائیل در منطقه است و این کار به امنیت ترکیه و کشورهای منطقه کمکی نمی‌کند بلکه برای ایجاد ناامنی پیش‌بینی شده است لذا این مسئله را ضمن بیان مخالفت تهران به مقامات آنکارا اعلام کردم.


شرط سران ترکیه با غرب برای استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک این کشور
بروجردی ادامه داد: البته در مذاکراتی که انجام شد، سران ترکیه می‌گفتند که ما برای استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو، با کشورها شرط کرده‌ایم که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که از خاک ترکیه برای تعرض به ایران استفاده شود.
 

عذرخواهی ارتش مصر به خاطرکشته شدن مردم در میدان تحریر

Posted: 24 Nov 2011 02:13 AM PST

ارتش متعهد شد تا مقصران را مجازات کند
 جـــرس: درحالیکه منابع بین المللی از عدم رضایت انقلابیون مصری نسبت به وعده های رئیس شورای نظامی موقت، مبنی بر جلو انداختن تاریخ انتخابات آزاد و تداوم تحصن در میدان بزرگ پایتخت خبر داده بودند، مقام های نظامی حاکم بر مصر، روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ، از کشته شدن معترضان طی ۵ روز اخیر معذرت خواسته ، تعهد کردند تا کسانی را که مسئول کشته شدن معترضان در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر هستند به محاکمه بکشد.    

 


خبرگزاری فرانسه سحرگاه پنجشنبه گزارش داده بود که با وجود موافقت شورای نظامی مصر با واگذاری قدرت پیش از زمان تعیین شده و در چارچوب یک رفراندم، انقلابیون مستقر در میدان التحریر قاهره، همچنان به تحصن خود ادامه داده و از سخنرانی تلویزیونی ژنرال طنطاوی، رئیس‌ شورای نیروهای مسلح نظامی مصر راضی نشده اند و درگیری بین پلیس مصر و معترضان در میدان تحریر و نواحی اطراف آن، پس از وقفه ای کوتاه، بار دیگر آغاز شده است.


این گزارش ها حاکی از آن بود که تلاش دانشگاه الازهر و ارتش مصر برای پایان دادن به درگیری معترضان و پلیس بی نتیجه مانده و زد و خوردهای شدیدی از عصر چهارشنبه در نواحی مرکزی پایتخت آغاز شده است.


اما منابع بین المللی، ظهر پنجشنبه به وقت محلی گزارش داده اند که ارتش مصر با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن معترضان طی ۵ روز اخیر معذرت خواست و تعهد کرد تا کسانی را که مسئول کشته شدن معترضان در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر هستند به محاکمه بکشد.ارتش مصر ضمن "ابراز تأسف" از کشته شدن مردم در این زد و خوردها "ازشهادت فرزندان وفادار مصر عمیقاً عذرخواهی" کرد و به بازماندگان آنان تسلیت گفت.

بر اساس بیانیۀ شورای عالی نیروهای مسلح مصر، میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در مورد متوقف کردن رویاروئی ها توافقی حاصل شده است.
شورای عالی نیروهای مسلح مصر در بیانیۀ خود قول داد که در مورد چگونگی کشته شدن تظاهر کنندگان تحقیق کرده و مقصران را مجازات کند.


شورای عالی نیروهای مسلح مصر در این باره  پس از عذر‌خواهی نسبت به این حوادث نوشت که "نیروهای مسلح مصر از درگذشت این شهیدان در میان پسران وفادار مصر تأسف می‌خورد."


ژنرال‌های ارشد مصری نیز روز چهارشنبه در نطق‌های تلویزیونی خود به مردم این کشور تسلیت گفتند و از مردم خواستند تا آنها را با رژیم حسنی مبارک مقایسه نکنند.


این ژنرال‌ها تأکید کردند که قصد آنها ماندن بر سر قدرت نیست و حاضرند برای انتقال قدرت به غیرنظامیان همه‌پرسی برگزار کنند.


درگیری‌های میدان تحریر جمعه شب پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی و پلیس تحصن زخمی‌شدگان و خانواده‌های کشته‌شدگان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر را با توسل به زور متفرق کردند. پس از آن بر شمار معترضان افزوده شد و شماری از معترضان تلاش کردند به ساختمان وزارت کشور برسند که با نیروهای امنیتی درگیر شدند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ضدشورش مصر و معترضان پس از گفت‌وگو، از شامگاه چهارشنبه قرار آشتی گذاشته‌اند و خبرنگاران وضعیت میدان تحریر را پنج‌شنبه آرام توصیف می‌کنند.این در حالیست که گزارشها حاکیست درگیری‌های خیابانی در قاهره به شهرهای دیگر مصر نیز کشیده شده است. در پی حمله معترضان به مرکز نیروهای امنیتی در اسکندریه زد و خورد شدیدی میان ماموران انتظامی و تظاهرکنندگان رخ داد. از شهرهای اسماعلیه و طنطا نیز گزارش‌های مشابه می‌رسد.

بنا به گزارش‌هامعترضان تعهد کرده‌اند تا برکناری ارتش از قدرت هم‌چنان به اعتراضات خود ادامه بدهند.


انتقادهای بین‌المللی نسبت به خشونت پلیس مصر علیه معترضان رو به افزایش است و در این رابطه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به‌کارگیری خشونت توسط پلیس مصر علیه معترضان را محکوم کرد و نسبت به تداوم خشونت در مصر هشدار داد.

 

 

هاشمی رفسنجانی: سیاست اقتصادی کشور شفاف نیست

Posted: 24 Nov 2011 01:59 AM PST

جـــرس: هاشمی‌رفسنجانی ضمن هشدار درباره امنیت غذایی کشور بالاخص در شرایط تحریم و تاکید بر لزوم حمایت جدی دولت از تولید داخلی کشاورزی و دامی کشور؛ خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصادی کشور نیاز به شفاف‌سازی دارند چرا که مسائل و مشکلات در بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی جدّی است.


به گزارش تارنمای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مسئولان و دبیران «نخستین همایش جهاد اقتصادی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی»، امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی و دامی را به ویژه در شرایط تحریم‌ها، نیاز راهبردی در کشور خواند و با اشاره به لزوم حمایت جدّی دولت از این بخش گفت: در کشور ما کشاورزی مانند بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصاد، نیازمند حمایت دولت است و همین امر لزوم توجه و حمایت مضاعف سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران را طلب می‌کند.


هاشمی ‌رفسنجانی در ادامه این دیدار، برگزاری همایش‌های تخصصی در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی را بسیار مفید و لازم خواند و با اشاره به تجربی بودن تولید کشاورزی در ایران، تصریح کرد: امروزه دانش کشاورزی در سطح بین‌المللی و داخلی به دستاوردهای خوب و مفیدی رسیده است، اما متأسفانه هنوز بخش عمده تولیدات کشاورزی و دامپروری کشور به صورت سنتی به دست می‌آید.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارائه نتایج‌ علمی این همایش به بخش خصوصی و بهره‌برداران کشاورزی را مفید و تأثیرگذار خواند و افزود: از آنجایی که دولت سیاست‌گذار اصلی و عامل مؤثر اقتصاد کشور است، اقتصادی شدن تولید و کشاورزی منوط به برنامه‌ریزی اصولی و علمی در این بخش است و معتقدم هر تلاشی برای ارتقای تولید و کشاورزی در کشور بدون درنظر گرفتن نقش و سیاست‌های کلی ابتر خواهد بود، چرا که اگر اجرای سیاست‌های کلی، حمایت دولت را به همراه نداشته باشد، به اهداف اصلی خود نخواهد رسید.
 

عذرخواهی نخست وزیر ترکیه از اقلیت کرد و علوی

Posted: 24 Nov 2011 01:54 AM PST

به خاطر کشتار سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ انجام گرفت

جـــرس: با گذشت نزدیک به هشتاد سال از فجایع انسانی بوقوع پیوسته در ترکیه، برای اولین بار در تاریخ آن کشور، یک مقام عالی رتبه از کشتار بیش از ۱۳ هزار علوی و کرد توسط ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ میلادی، مراتب تاسف و عذرخواهی خود را ابراز داشت.


به گزارش آفتاب، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در جریان نطقی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، گفت: "اگر نیاز به عذرخواهی در این‌باره باشد و اگر چنین چیزی باید در کتاب‌ها ثبت شود، من به‌خاطر این حادثه عذرخواهی می‌کنم."


وی اولین مقام عالی‌رتبه ترک است که وقوع این فجایع انسانی - که توسط ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ با بمباران هوایی و استفاده از گازهای سمی به سرکوب شورش علوی‌ها و کردها در منطقه درسیم انجام شد - را می پذیرد.


پایگاه خبری بی بی سی نیز همزمان گزارش داده است که این اقدام اردوغان در حالی صورت گرفته که تنش بین ترکیه و اقلیت علوی و کرد این کشور بالا گرفته و بعضی از علوی‌ها و کردها با دیده تردید به عذرخواهی وی نگاه کرده‌اند، چرا که به گفته آنها این اقدام نخست‌وزیر ترکیه حرکتی فرصت‌طلبانه علیه حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق است که در آن زمان قدرت را در اختیار داشت.


تاریخچه این کشتار
این کشتار درحد فاصل سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ یعنی زمانی اتفاق افتاد که جمعیت علوی‌ها و کردهای ساکن در جنوب شرق منطقه درسیم با تلاش‌های جمهوری تازه‌تاسیس ترکیه که قصد اعمال قدرت را داشت، به مخالفت برخاستند.


بعضی از شورش‌های علوی‌ها و کردها علیه دولت ترکیه ریشه در همین واقعه دارد.

این واقعه برای مردم ترکیه، موضوعی حساس است به این دلیل که کمال آتاتورک ملقب به پدر ترکیه مدرن، در آن زمان رئیس‌جمهور ترکیه بود و دخترخوانده او اولین خلبان زنی بود که در بمباران این منطقه حضور داشت.


هنوز از واکنش ارتش ترکیه و مقامات ملی گرا و مخالف دولت اسلامیِ حاکم، خبری منتشر نشده است.