جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احمدی نژاد: فقط ۱۰ درصد حرف ها را تاکنون زده ام و شاید ۲۵درصد دیگر را در آینده بگویم

Posted: 03 Nov 2011 06:34 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه در جمع گروهی از اعضای ستاد انتخاباتی‌ خود در سال‌های ۸۴ و ۸۸ اعلام کرد که قوه قضائیه آبروی دولت را برده٬ چرا که انحراف دولت حرف سخیفی است و وی تنها ۱۰ درصد حرف‌های خود را گفته و ممکن است ۲۵ درصد دیگر حرف‌هایش را در آینده مطرح کند، اما مابقی را به خاطر برخی مصالح هرگر نمی تواند بگوید.


به گزارش جهان نیوز به نقل از «نسیم»، رئیس‌ دولت در دیدار امروز خود با برخی اعضای ستاد انتخاباتی‌ خود در سال‌های ۸۴ و ۸۸ در خصوص عزل منوچهر متکی گفت: متکی در هر دوره ریاست جمهوری کاندیدای من نبود به خصوص در دور دوم چرا که در زمان وزارت وی چهار دیپلمات به سایر کشورها پناهنده شدند.


وی افزود: در جلسه‌ای تصمیم بر آن گرفته شد که متکی از دولت کنار گذاشته شود ولی پس از آن جلسه وی در جلسات دولت حضور نیافت تا آنکه یک شب ساعت ۱۲ ایشان را پیدا کردیم و به وی پیشنهاد ریاست سازمان انرژی اتمی را دادیم که ایشان گفت من می‌خواهم برای گسترش روابط به سنگال بروم و پس از بازگشت در خصوص این مورد صحبت خواهیم کرد و پس از آن به وی گفتم که از نظر من شما دیگر وزیر نیستید.


احمدی نژاد گفت: پس از سفر متکی به سنگال آقایان در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حکم وی را زود منتشر کردند که من گفتم که این حکم را بردارید و آنها مقاومت کردند و گفتند که این خبر اعلام شده است.


وی اظهار داشت: مدیر کل تشریفات متکی اعلام کرد که پس ازدیدار رسمی حکم برکناری وی به دستش رسیده است اما متکی درخواست تمدید ملاقات با رئیس جمهور سنگال را داشت که رئیس‌جمهور سنگال بعد از آن دیگر وی را نپذیرفت.


رئیس دولت با اشاره به اعتراضات چپ گرایان در وال استریت گفت: این اتفاق یک نارضایتی عمومی است ولی این جنبش سیستم آمریکا را پایین نمی‌آورد بلکه این شروع یک اتفاق بزرگ است که به نفع انقلاب اسلامی خواهد بود.


وی در ادامه با بیان اینکه دولت را به انحراف متهم می‌کنند اظهار داشت: این حرف سخیفی است که به ما می گویند اسم از امام زمان می برید ولی ولایت فقیه را قبول ندارید و به جای دشمن به ما ایراد می گیرند.


احمدی نژاد افزود: به دولت اتهام می زنند شما عضو انجمن حجتیه و بهایی هستید، این حمله ای که به ما شد بیشتر از حمله‌ به منافقین بود.


وی در ادامه سخنان خود، با حمله به معترضان و فعالان سال ۸۸ مدعی شد: "این جریان براندازی پیش از انتخابات نقشه کشیده بود که پس از فتح وزارتخانه‌ها به بیت رهبری حمله کنند."


رئیس دولت همچنین گفت: "برخی مدعی هستند که بنده با بیان اینکه ولایت فقیه را نمی خواهیم گفته ام که ظهور آغاز شده است ولی من چنین حرفی نزده ام بلکه معتقدم هر چقدر به ظهور نزدیکتر شویم احساس نیاز بیشتری به ولی فقیه پیدا می کنیم.همانگونه که تبعیت از پیامبر برای خداوند است تبعیت از ولایت و ولی فقیه نیز بایستی برای خداوند باشد."


احمدی نژاد گفت: متاسفانه برخی بدون داشتن هیچگونه اطلاعات جامع و کاملی به رئیس دولت توهین کرده و مدعی هستند که دیپلماسی فعالی نداریم ولی معتقدم آنان متوجه واقعیت ها نیستند.


وی در مورد بانک مرکزی نیز گفت: ادعا دارند که بایستی نظارت بیشتری داشتید و کوتاهی در نظارت انجام داده اید؛ آنان با رییس بانک مرکزی کاری ندارند ولی قائم مقام وی را دستگیر و به زندان می فرستند؛ وزیر اقتصاد را استیضاح می کنند و این در حالیستکه با مدیر عامل بانک صادرات کاری ندارند.


رئیس دولت مستقر، در مورد اتهامات وارده به محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخنگوی دولت، بدون اشاره به فشارها و لابی گری دولتی ها برای مسکوت نگاه داشتن این موضوع گفت: دو سال است که رییس قوه قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است ولی نمی توانند این اتهام را ثابت کنند. من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم.


احمد نژاد تاکید کرد "این دولت به قوه قضاییه اعلام کرده که آبروی دولت را برده اید و اگر هم قرار به محاکمه است بایستی علنی صورت گیرد."


وی گفت: بنده فقط ۱۰ درصد حرف ها را تاکنون زده ام و شاید ۲۵درصد دیگر را در آینده بگویم ولی مابقی را هیچگاه نمی توانم به دلایل مصلحتی بیان کنم.
 

سخنگوی وزارتخارجه جمهوری اسلامی: منابع مورد استفادۀ احمد شهید، مخالفان نظام و جنایتکاران بوده اند

Posted: 03 Nov 2011 05:46 AM PDT

جـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، منابع مورد استفاده وی را "همگی از مخالفان و جنایتکاران" ذکر کرد و روال معرفی احمد شهید برای تحقیق در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را "خلاف عرف و رویه بین‌المللی" دانست.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در ادامۀ واکنش نسبت به گزارش اولیۀ نقض حقوق بشر در ایران، بدون اشاره به موارد متعدد نقض حقوق شهروندی در ایران اظهار عقیده کرد: "از همان ابتدای معرفی احمد شهید، روشن بود که هدف نهایی نیز محکومیت جمهوری اسلامی است و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره در بحث حقوق بشر با نهادهای بین المللی همکاری داشته است."


احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر ایران، هفته گذشته در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به نقض دائمی حقوق بشر در ایران هشدار داده و گفته بود "وضعیت نقض حقوق بشر در ایران، از آنچه انتظار داشتم بسیار بدتر است و ناامیدی و فشار نیز افزایش یافته است، ولی تا زمانی که شورای حقوق بشر و جامعه بین المللی به وضعیت ایران توجه نشان بدهد، امید به بهبود شرایط وجود خواهد داشت."


سخنگوی وزارتخارجه جمهوری اسلامی سپس با ادعای اینکه "ایراد ما به شیوه تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای اهداف سیاسی غربی ها است"، افزود: "آنان به ویژه پیشرفت‌های ما در بحث هسته‌ای را نگران کننده می‌دانند و تحولات منطقه همین مسأله را نشان می‌دهد."


وی در تکرار واکنش رسمی هفته گذشته خود نسبت به اتهامات تروریستی وارده به سپاه پاسداران از سوی آمریکا گفت: "ادعای آمریکایی‌ها، اتهام سنگینی است که نه افکار عمومی ایران آن را می‌پذیرد و نه خود آمریکا و این نشان دهنده یک ضعف جدی در سیاست خارجی آمریکاست. آنان گمان کردند که با طرح ادعاهای بی‌پایه، می‌توانند افکار عمومی را منحرف کنند، اما طبیعی است که انتظار ملت ما، عذرخواهی رسمی است، چرا که در غیر این صورت، شکاف میان ما و آنها بیشتر می‌شود."

 

رامین مهمانپرست، در ادامه آمریکا را متهم به نقض حقوق بشر کرد و اظهار عقیده نمود: "نهایتا وضع رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، در جهت‌گیری حکام آنان تأثیرگذار است. اوباما در زمان انتخابات، شعار تغییر سر داد؛ اما هیچ یک از این شعارها عملی نشد و حتی در راهبردهای نظامی، همان مشی نومحافظه‌کاران را ادامه دادند، کما این که هم اکنون هم با کراهت و تحت فشار از عراق بیرون می‌روند و همچنان متهم اصلی در وضع حقوق بشر هستند. کی از روش‌ها برای فشار آ‌وردن به ما نیز، ابزار حقوق بشر است. "


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی افزود: "بحث‌های اخیر هیلاری کلینتون هم در همین راستاست و برای همین، ترس دولت آمریکا از نفرت بیشتر مردم است. پس یکی از دلایل، همین بحث‌‌های انتخاباتی است، چه، هیچ گاه، سیاست خارجی آمریکا تا این اندازه اشتباه فاحش نداشته و اقتدارشان زیر سؤال نرفته است."

 

هاشمی رفسنجانی: امروز استعمار با سوء استفاده از عوامل خود، در لباس میش وارده شده است

Posted: 03 Nov 2011 05:17 AM PDT

جـــرس: هاشمی رفسنجانی طی پیامی در آستانه ۱۳ آبان اظهار داشت امروز استعمار لباس میش می‌پوشد و با سوءاستفاده از تجاهل و تغافل عوامل خویش و اعمال غیراخلاقی‌ترین و غیرانسانی‌ترین شیوه‌های کینه‌جویی در مستندات تاریخ‌ساز انقلاب تشکیک می‌کند تا جامعه نسبت به کلیت نظام از آغاز تاکنون تردید نماید."


به گزارش تارنمای شخصی هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت سالروز تصرف سفارت آمریکا در تهران گفت: "روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، فرصت مناسبی است تا ضمن واکاوی عمیق پرونده استعمارستیزی مردم ایران، از سطحی‌نگری به پرهیزیم."


هاشمی همچنین تاکید کرد "نباید فراموش کنیم که زحمت بسیار برای نیل به آرمان‌های والا، مسبوق به سابقه از گذشته‌های دور است و مطمئناً در این مسیر، استعمار که در استعمال لطایف‌الحیل ید طولایی دارد، اندیشه‌های استبدادطلب و ذات‌های خفقان‌پرست را با تطمیع و تشویق پرورش و با تلبیس رخنه می‌دهد تا با گره‌های کور در رشته‌های مودت قدیم و ایجاد حفره‌های القایی در نیم قرن همراهی، هم‌زبانی، هم‌فکری و همدلی مبارزین و مردم، قیچی قطع منافع اسلامی و ملی را تیز نماید تا بار دیگر دو لبه استعمار و استبداد با همه ضدیت در کنار هم آرام گیرند."
 

عضو هیئت تحقیق مجلس: برخی نمایندگان بدون مطالعه گزارش اختلاس ۱۰۰۰میلیاردی جدید را تکذیب کردند

Posted: 03 Nov 2011 05:00 AM PDT

جـــرس: در پی تکذیب فوری اختلاس یک ‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی شستا، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه "برخی از نمایندگان بدون مطالعۀ گزارش کمیسیون مجلس و مطالب تکمیلی، عجله کرده و بحث تخلف صورت گرفته در بخش تامین اجتماعی (شستا) را تکذیب کرده‌اند"، گفت: "مدارک و شواهد لازم نشان دهنده تخلفات صورت گرفته در این بخش است که حتی برخی از مسوولین امر از سمت خود برکنار شده اند."


چند روز پیش، سلیمان جعفرزاده در مورد دلایل تاخیر ارائه گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی، ضمن تاکید بر "فشارهای سیاسی بر تیم تحقیق و تفحص"، به خبرگزاری مهر گفته بود: "چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود...اگر هیئت رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. "


به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، روز پنجشنبه با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان بدون مطالعه گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس و مطالب تکمیلی عجله کرده و بحث تخلف هزار میلیاردی صورت گرفته در بخش تامین اجتماعی (شستا) را تکذیب کرده‌اند، گفت: این واکنش سریع جای تعجب دارد. در گزارش تامین اجتماعی آمده است که این تخلف در دوره‌های قبل صورت گرفته و سازمان بازنشستگی نیز از این مطلب حمایت کرده است طبیعی است که در پرونده به این بزرگی برخی را نگران کنند.


این نماینده مجلس افزود: مدارک و شواهد لازم نشان دهنده تخلفات صورت گرفته در این بخش است که حتی برخی از مسوولین امر از سمت خود برکنار شدند.


وی با اشاره به اینکه در مراحل تحقیق و تفحص شرکت ‌‌ها و اداره‌ها همکاری خوبی رابا نمایندگان داشته‌اند، گفت: باید عنوان کنم که برخی از شرکت‌‌‌ها نیز با اینکه ما ازمراجع قضایی و مجلس دستور بررسی داشتیم همکاری لازم را نداشته‌اند که در آینده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید از هرگونه اظهار نظر عجولانه پرهیز شود، گفت: تخلف ممکن است در هر جایی صورت بگیرد و مراجع قضایی با این مساله برخورد کند.


جعفرزاده چند روز پیش در خصوص فشارهای وارده بر تحقیق کنندگان گفته بود "از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت‌رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد آنها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به کارمان ادامه دادیم. "


جعفرزاده تصریح کرده بود: در حالی که داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیئت‌رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. به اعتقاد اعضای تیم تحقیقی اگر فعالیت ما تا شصت روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.


گفتنی است کارشناسان پولی کشور، امسال را "سال پرده‌برداری از اختلاس‌های بانکی" اعلام کرده اند، اما همچنان اراده ای جدی از رسیدگی به پرونده های متعدد و تکان دهندۀ اختلاس مدیران دانه درشت و دستگاههای دولتی ممانعت بعمل می آورد.
 

هفت پرده: از ریش استاد لطفی تا ستایش زندگی در”یه حبه قند”

Posted: 03 Nov 2011 05:28 AM PDT

سعید زندگانی
  جرس - دراولین پرده سراغ استاد محمدرضا لطفی می رویم که می گوید ارشاد بخاطر ریشش از انتشار پوستر کنسرت او وگروه شیدا جلوگیری کرده است؛ در پرده دوم از دغدغه های سینمائی یک نماینده تندرو مجلس آگاه می شویم؛  نامزدی رمان «کلنل" دولت آبادی برای جایزه "بوکرمن" آسیا، موضوع پرده سوم است؛ در پرده چهارم از سپانلو می شنویم که می گوید ارشاد با من مشکل دارد، تقصیر رودکی چیست؟ موضوع نگهداری غیر استاندارد مجسمه های تناولی از سوی شهرداری تهران را در پرده پنجم پی می گیریم؛ در پرده ششم خبر خمیر شدن کتاب "سوخته دلان" را می خوانیم و در پرده آخر به دیدن "یه حبه قند" می رویم که فیلمی است در ستایش زندگی!

  

ریش استاد لطفی هم مسئله دار شد!

درحالیکه "رادیو گفت و گو" در تدارک برنامه ای علیه استادمحمدرضاشجریان بود تا به نوشته خبرگزاری فارس "مواضع ضد دینی" او را در مصاحبه هایش با رسانه های خارج از کشور، با حضور دوسه هنرمند و کارشناس حکومتی بررسی کند، سانسورچی ها در اداره موسیقی وزارت ارشاد به استاد محمدرضا لطفی اطلاع داده بودند که "ریشش مسئله دارد" و بنرها و پوسترهای او برای کنسرتی که قرار است 25 تا 27 آبان با گروه بزرگ شیدا در سالن میلاد مجموعه نمایشگاهی تهران برگزار شود، نمی تواند با این شکل و شمایل در سطح شهر پخش شود!

وقتی این خبر بوسیله یکی دو سایت خبری پخش شد، کسی باور نمی کرد که حقیقت داشته باشد. مردم ایران و دوستداران موسیقی اصیل و ملی ایران دهه هاست، از پیش از انقلاب تاکنون، لطفی را با همین ریش و با همین شکل و شمایل چه روی صحنه و چه روی صفحه تلویزیون دیده اند؛ تفاوت در این است که موی سر و محاسن او در این سالها از سیاهی به سفیدی گرائیده اما هیچگاه مسئله نداشته است. حالا چه شده که وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد از او می خواهد تا ریشش را اصلاح کند تا مجوز پخش بنرهای تبلیغاتی کنسرتش را صادر کند؟

 

سید ابوالحسن مختاباد پژوهشگر و نویسنده موسیقی در این مورد و در مقاله ای در "خبرآنلاین" نوشته است: روز یکشنبه هشتم آبان، بعد از انتشار مصاحبه استاد محمدرضا لطفی با خبرنگاران درباره کنسرت آخر آبانش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، خبری از خبرگزاری یا سایت "پارس توریسم" به دستم رسید که مضمون آن چنین بود: استاد محمدرضا لطفی در نشست خود با خبرنگاران گله کردند که وزارت ارشاد مجوز نصب بنر‌های تبلیغاتی کنسرت را نمی‌دهد و دلیلش هم وجود ریش آقای لطفی است"! از خواندن این خبر تعجب کردم، چون تقریبا در سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگری که از این نشست گزارش دادند این بخش نیامده بود.

صبح روز دوشنبه که در دفتر موسسه "آوای شیدا" ملاقاتی با استاد داشتم و ماجرا را جویا شدم، گفتند: "درست است. مسئولان ارشاد به پوستر من گیر دادند و گفتند این ریش شما مشکل دارد و نمی‌تواند در پوستر بیاید. به آن‌ها گفتم من با این ریش ده‌ها بار کنسرت دادم،‌ در برنامه تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران شرکت کردم و همه مرا با این ریش می‌شناسند و خلاصه کلی دلیل و مدرک آوردم ،اما قانع نشدند که نشدند و چند روز کل کار را خواباندند. در حالی که تبلیغات کنسرت ما باید از چند روز قبل شروع می‌شد. در نهایت عصبانی شدم و به آن‌ها گفتم اگر بیش از این بخواهید اذیت کنید، ‌مستقیم ماجرا را با وزیر ارشاد در میان می‌گذارم. چنانکه چند سال قبل که مجوز آلبوم مرا معطل می‌کردند، ‌آلبوم دو نوازی سه‌تار و تمبک، ماجرا را به آقای صفار هرندی کشاندم و ایشان شخصا دستور دادند دست از این تنگ‌نظری‌ها بردارند و به آلبوم مجوز بدهند."

در حالیکه کمتر از دو هفته به برگزاری کنسرت لطفی با گروه همنوازان بزرگ شیدا و به خوانندگی علیرضا فریدون پور مانده، معلوم نیست که پوسترها و بنرهای تبلیغاتی این کنسرت توانسته اند اجازه پخش بگیرند یانه؟ سازنده "ایران ای سرای امید" اگر چند سال قبل برای مجوز آلبومش به وزیر ارشاد (صفارهرندی) شکایت برد و نتیجه گرفت، زمانی بود که دوست دیرینه اش "مهدی کلهر" مشاور هنری احمدی نژاد بود و با کمک او توانست پس از سالها اقامت در خارج، به ایران بازگردد و "مکتب میرزاعبداله" را راه بیاندازد و گروه شیدا را هم بازسازی کند. اما حالا که کلهر نیست، آیا وزارت ارشاد دست از ریش استاد بر می دارد؟

دغدغه های سینمائی مجلس از زبان شیخ تندرو

حمید رسائی عضو بانفوذ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو بازبینی فیلمهای سینمائی در وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد، جمعه گذشته میهمان ویژه برنامه تلویزیونی "هفت" بود تا دغدغه های سینمائی حکومت را با بینندگان این برنامه در کانال سه سیمای جمهوری اسلامی در میان بگذارد که در نهایت معلوم شد این دغدغه ها بیشتر به فیلمهائی برمی گردد که سازندگان آنها با دستگاه سانسور حکومتی کنار نیامده و فیلمهائی ساخته اند که "در راستای اهداف نظام" نیستند و مسئله دارند!

این شیخ تندرو که اعتراف کرد فیلم‌های اولیه محسن مخملباف مانند "عروسی خوبان"، "استعازه" و"بایسیکل ران" تأثیر بسیاری روی او گذاشته و در شکل گیری نگاه فرهنگی و هنری وی بسیار تأثیر گذار بوده، اظهار تاسف کرد که "این شخص" در حال حاضر کاملاً مخالف با ارزش‌هایی شده است که روزی به آنها اعتقاد داشته. معلوم شد که شیخ به سه گانه سطحی و نازل "اخراجیها" علاقمند است و "یوسف پیامبر" فرج اله سلحشور و "ملک سلیمان" شهریار بحرانی فیلمهای مورد علاقه او هستند. در مقابل، وی در مورد "جدائی نادر از سیمین" معتقد بود که این فیلم با وجود ساختار قوی، در لایه های زیرین خود سیاسی است و نگاهی منتقدانه به شرایط اجتماعی دارد!

دیگر فیلم مسئله دار از نگاه رسائی، آخرین ساخته کمال تبریزی "خیابانهای آرام" بود که او اعتقاد داشت اگرچه لوکیشن و داستان این فیلم در جمهوری ارمنستان می گذرد، اما این فیلم در حقیقت ماجراهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را در جائی دیگر بازسازی کرده و نگاه "فتنه گرانه" به این موضوع دارد. در مورد "گزارش یک جشن" ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز رسائی معتقد بود که این فیلم نیز در راستای خواسته فتنه گران ساخته شده است. این دو فیلم مدتهاست نتوانسته اند اجازه اکران بگیرند، اگرچه گفته می شود هردو پس از اعمال ممیزیهای مورد نظر شورای بازبینی، در ماههای آینده روی پرده خواهند رفت.

رسایی درباره جلسه غیر علنی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر ارشاد گفت: "انتقاد اصلی به وزیر ارشاد به مضامین فیلم‌ها باز می گشت که چرا از فیلم‌هایی که وظیفه اصلی شان سیاه‌نمایی و انتقاد از نظام است حمایت می‌شود؟ این حمایت‌ها نباید ازچنین فیلم‌هایی صورت گیرد. ما در حوزه‌ای که به قوانین سینمایی مربوط می‌شود پیگیری‌هایی انجام می‌دهیم، در سینما بر روی برخی فیلم‌ها دست می‌گذارند و آنها اجازه اکران پیدا نمی‌کنند، اما وقتی این آثار بررسی می‌شوند به این نتیجه می‌رسیم که اجازه ساخت هم نباید به آنها داده می شد."

وی بیان کرد از زمانی که به شورای بازبینی آثار سینمایی وارد شده بیشتر برای سینمای ایران تأسف می‌خورد، چون قبلاً فقط تماشاگر این سینما بوده اما درحال حاضرمتوجه می‌شود که بسیاری از این فیلم‌ها دغدغه مخاطبان ما نیستند و برخی فیلم‌ها از این شورا مجوز اکران دریافت کرده اند مثل "دموکراسی در روز روشن" که نباید به نمایش در می آمد، زیرا صراحتاً به ارزش‌های انقلاب توهین کرده است. رسائی گفت: "شورای بازبینی بیشتر با دیدی اصلاحاتی به دیدن فیلم‌ها می‌نشیند، اما من معتقدم که این مسئله هم درست نیست که به هر فیلمی اجازه نمایش داده شود، چون باید جلوی برخی از فیلم‌ها گرفته شود"!

دولت آبادی نامزد جایزه "بوکرمن" آسیا: کاش "کلنل" در ایران منتشر می شد!

محمود دولت آبادی نویسنده نامدار ایرانی برای رمان "کلنل" نامزد دریافت جایزه معتبر"بوکرمن" آسیا شده است، اما می گوید بجای این جوایز آرزو می کند که کتابش بتواند پس از سالها از نگارش آن، درایران مجوز چاپ بگیرد و به دست مردمی برسد که او کتاب را برای آنها نوشته است. امسال دوازده رمان از ژاپن، ایران، چین، هند، پاکستان، کره جنوبی و بنگلادش از بین ۹۰ اثر در فهرست اولیه دریافت جایزه ادبی آسیایی "بوکرمن" بریتانیا قرار گرفته اند. در کنار دولت آبادی، اسامی نویسندگان سرشناسی چون "هاروکی موراکامی" از ژاپن و "آرونداتی روی" از هندوستان در این لیست به چشم می خورد. "چانگ را لی" برنده جایزه ادبی "پولیتزر"، "ویکاس سواروپ" که فیلم "میلونر زاغه نشین" از روی کتاب او ساخته شده و "راضیه اقبال" گزارشگر بی.بی.سی. اعضای هیئت داوران جایزه "بوکر من" هستند.

محمود دولت‌آبادی «کلنل" را بیست و پنج سال پیش نوشته اما قبل از آنکه مجوز انتشار در ایران بگیرد، به زبانهای آلمانی و انگلیسی ترجمه و در کشورهای دیگر پخش شده است و همین ترجمه انگلیسی کتاب است که نامزد دریافت جایزه "بوکر من" شده است. به نوشته روزنامه شرق، وقتي خبر قرار گرفتن رمان «كلنل» محمود دولت‌آبادي در فهرست اوليه نامزدهاي جايزه بوكرمن (بوكر آسيايي) به نویسنده داده شد، دولت‌آبادي گفت: "براي من خبر مهم، خبر انتشار كلنل در ايران است و فقط اميدوارم «كلنل» در وطنم مجوز بگيرد تا مردمي كه به‌راستي «كلنل» را براي آنها نوشته‌ام، بتوانند اين كتاب را به زبان مادري‌شان بخوانند."

دولت‌آبادي درباره آخرين وضعيت اين رمان مي‌گويد: "سه سال است كه اين رمان را به وزارت ارشاد فرستاده‌ايم اما تاكنون در بلاتكليفي مانده و هيچ خبري از انتشار آن نيست. من از ناشرم هم خواستم به ارشاد برود و خبري از انتشار اين كتاب بگيرد اما متاسفانه پيگيري‌هاي ما جوابي نداد و به راهي نرفت." نويسنده «كليدر» چندي پيش هم در گفت‌وگويي درباره وضعيت اصلاحيه‌هاي واردشده به اين كتاب گفته بود: "بار نخست اين رمان 43 اصلاحيه خورد كه بعد از انجام تمام تصحيحات، كتاب را دوباره به ارشاد فرستادند و حالا با 21 اصلاحيه جديد مواجه شده است. اميدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اجازه دهد تا اين رمان به فارسي و در تهران منتشر شود."

ترجمه آلماني «کلنل» يك سال بعد از سپرده شدنش به ارشاد ودر چند كشور آلماني‌زبان منتشر شد وبعد از انتشار با چنان استقبالي روبه‌رو شد كه منتقدي آلماني، از خواندن اين رمان چنان به وجد آمد كه آن را با آثار بكت و كافكا و كامو مقايسه كرد و آنرا همتراز نقاشي گرنيكاي پيكاسودانست. «كلنل» در زمان انتشار به زبان آلماني، نامزد جايزه بين‌المللي برلين شد و نامش در فهرست نهايي اين جايزه قرار گرفت. اينها همه در حالي اتفاق افتاده است كه به گفته خود دولت‌آبادي، در ايران و به زبان فارسي هيچ‌كس به جز احمد شاملو اين رمان را نخوانده و شاملو به‌عنوان تنها خواننده ايراني متن فارسي كلنل، آن را رماني «بزرگ» خوانده است.

جايزه "بوکرمن" آسیائی كه در سال 2006 راه‌اندازي شده، به داوري آثار نويسندگان كشورهاي آسيايي مي‌پردازد. این جایزه در دوره‌هاي پيشين به نويسندگاني از آسياي‌شرقي مي‌پرداخت اما امسال بر اساس تغييراتي در مقررات اين جايزه، آثار نويسندگان خاورميانه نيز در اين جايزه داوري مي‌شود. طبق مقررات تازه اين جايزه، امسال آثاري از نويسندگان کشورهای آسیائی كه به زبان انگليسي نوشته يا ترجمه شده‌اند به فهرست داوري راه يافته اند. اگر«كلنل» دولت‌آبادي موفق به دريافت اين جايزه شود، نخستين رمان ايراني خواهد بود كه جايزه‌اي معتبر در خارج از محدوده مرزهاي جوايز ادبي داخلي را از آن خود مي‌كند.

سپانلو: با من مشکل دارید، گناه رودکی چیست؟

دیوان اشعار رودکی هم اجازه چاپ نمی گیرد. محمدعلی سپانلو شاعر و ادیب سرشناس، در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران گفته است: "از ابتدای امسال کتاب دیوان اشعار رودکی را برای انتشار به ارشاد سپرده ام، اما با توجه به این که ارشاد اعلام کرده مدت معطل ماندن کتاب ها در ممیزی کاهش یافته است، به نظر می رسد که آن ها قصد انتشار این کتاب را ندارند و با من مشکل دارند، اما در میان مشکلات ارشاد با ما، گناه رودکی چیست؟ نمی دانم چه کسی باید به این پرسش پاسخ دهد؟ به هر حال رودکی یک شاعر بزرگ و صاحب اعتبار در زبان فارسی است."

سپانلو در مورد کتابی که به اداره کتاب وزارت ارشاد سپرده است تا مجوز نشر بگیرد، توضیح داد: "من اشعار تازه ای از رودکی یافته ام و به این دیوان افزوده ام. این تنها تفاوت کتاب حاضر با چاپ های پیشین است. اگر آقایان گمان می کنند که این شعر ها ازرودکی نیست، به جای سکوت کردن و معطل گذاشتن کتاب بیایند و این مساله را بررسی کنند." تجدید چاپ اثری از «گراهام گرین» با ترجمه محمدعلی سپانلو با عنوان «مقلدها» نیزدر انتظار مجوز ارشاد است. همچنین مصاحبه با این شاعر در پروژه مجموعه کتاب «تاریخ شفاهی ایران» که از سوی نشر ثالث منتشر می شد، ماههاست که درانتظاراجازه انتشار است.

تناولی: مجسمه هایم را به خودم برگردانید!

نمایشگاه انفرادی مجسمه ساز و پژوهشگر شناخته شده کشورمان پرویز تناولی که از یکماه پیش درمرکز هنری "آستین و دزدموند" لندن برپاست، به علت استقبال علاقمندان ده روز دیگر تمدید شده است و در دیگر گالریهای معتبر دنیا آثار او را روی دست می برند؛ در حالیکه مجسمه های او در موزه امام علی تهران آنچنان حال و روز بدی داردکه این هنرمند در خواست کرده است تا شهرداری تهران آنها را به او برگرداند تا پس از مرمت به شکل بهتری مورد استفاده قرار بگیرد.

نگهداري غيراستاندارد هفت مجسمه پرويز تناولي در موزه امام علي که به گفته برخی رسانه ها وسیله بازی برای بچه ها شده است، واكنش تند پرويز تناولي را در پي داشت. اين مجسمه ساز پيشكسوت در گفت‌وگو با رسانه ها ضمن اعتراض به برخورد نامناسب شهرداري با آثارش گفت: "من رضايتي نسبت به نگهداري آثارم از سوي شهرداري ندارم. شهرداري اين آثار را چند سال قبل با رقمي ناچيز از من خريد؛ به اين شرط كه آنها را در يكجا نگهداري كند و پراكنده نشوند. قرار بود موزه‌اي با عنوان «موزه پرويز تناولي» در محل خانه من داير شود و اين آثار در آنجا نگهداري گردد. متاسفانه طي اين سال‌ها تعدادي از اين مجسمه‌ها شكست و تعدادي هم مفقود شد. حالا هم مي‌شنوم كه هفت مجسمه‌ام در موزه امام علي وسيله بازي شده است. من اين آثار را براي راه‌اندازي موزه تناولي به شهرداري واگذار كردم، ولي متاسفانه همه‌شان پخش و پلا شده‌اند."

تناولي با ذكر اين نكته كه آثار فوق متعلق به شهرداري و نهادهاي زيرمجموعه آن نيست، افزود: "قرار اوليه اين بود که اين آثار در خانه‌ام به موزه تبديل شود. به همين منظور شهرداري گفت ما خانه‌ و تعدادي از آثار را به قيمت روز از تو مي‌خريم و موزه‌اي بنا مي‌كنيم به نام خودت. اين اصل قرارداد ما بود. آنها 62 قطعه از آثار مرا خريدند و خانه را هم كاملا نخريدند؛ بلكه قولنامه‌اي بين ما امضا شد و قسط اول آن را هم به من دادند. اما درست در همين شرايط، شهردار عوض شد و آقاي احمدي‌نژاد شهردار تهران شد. ايشان علاقه‌اي به اين موزه نداشت و كارها نيز معلق ماند تا اينكه بعد از مكاتبات فراوان ايشان تصميم گرفتند خانه و وسايل را به من پس بدهند. اما آن كميسيوني كه قرار بود اين كار را انجام دهد نتوانست مقدار بهره‌اي را كه به من تعلق مي‌گرفت محاسبه كند."

 به گفته اين هنرمند، شهردار بعدی تهران قاليباف طي مصاحبه‌اي اعلام كرد شهرداري آثار را به قيمت روز مي‌خرد و خانه را تبديل به موزه مي‌كند. اما به دليل مشغله‌هاي فراوان، نتوانست به اين قضيه بپردازد و باز اين كار معلق ماند. تناولي بعد از مكاتبات فراوان و عدم نتيجه‌‌گيري، به دادگاه متوسل شد و بالاخره دادگاه رأي را به نفع او صادر كرد و دادگاه خانه را به او بازگرداند. او با اين حال درباره سرنوشت آثارش معتقد است: "اعتراض من در مورد آثار باقي ماند؛ چراكه آن آثار براي اين خانه خريداري شده بود كه در آن به صورت موزه به نمايش دربيايد و نه برای جای دیگر."

روزنامه "شرق" وضعیت نگهداری آثار تناولی در موزه امام علی را «نامناسب" و «دور از استاندارهای لازم» ذکر کرده و نوشته است: وارد اين موزه كه مي‌شويم، دو مجسمه از مجموعه «ديوارها»ي اين مجسمه ساز، در دو طرف تعبيه شده‌ كه نه حفاظي مقابل آنهاست و نه نگهداري صحيحي از آنها صورت مي‌گيرد. يكي از آنها، «ديوارهاي ايران» اثری است دو متري مربوط به سال 1357 در ضلع غربي، مجسمه «يادماني براي كوروش كبير» مربوط به سال 1369 و از جنس برنز با ارتفاع 171 سانتي‌متر است. در طبقه فوقاني جمعا سه اثر ديگر مخاطب را به ياد تناولي مي‌اندازد: يك يادمان برنزي، اثر معروف «يادبودي براي كوهكن عزيزم» (1354) و مجسمه «عشاق».

پس از اعتراض تناولی، امير خوراكيان رئیس سازمان فرهنگی/هنری شهرداری تهران اعلام کرد که برخي از مجسمه‌هاي پرويز تناولي اكنون در موزه امام علي (ع) و در معرض ديد عمومي قرار دارد كه اين مجسمه‌ها از وضعيت خوبي برخوردار هستند. همچنين وضعيت كلي نگهداري مجسمه‌هايي نيز كه در معرض عمومي نيستند مناسب است و سازمان هيچ مشكلي از نظر نگهداري آثار آقاي تناولي ندارد. وی در پاسخ به سوالي درباره‌ درخواست تناولي جهت رسيدگي به عودت مجسمه‌هايش تاكيد كرد: "درباره درخواست ايشان بررسي اوليه‌اي انجام شده و ديديم كه موضوع اين مساله به قبل از دوره شهردار شدن آقاي احمدي‌نژاد باز مي‌گردد؛ لذا درخواست كردیم بررسي دقيق‌تري انجام شود. سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قطعا خواسته ايشان را بررسي كرده و بر اساس اسناد و مداركي كه در سازمان وجود دارد تصمیم گرفته می شود."

"سوخته دلان" را خمیر کردند

زهره دراني كه پيشتر با رمان‌ «سالومه» توانسته‌ بود توجه مخاطبان را به خود و آثارش جلب كند، بعداز اختلاف‌نظرهايي كه با مسوولان نشر "سوره‌مهر" پيدا كرد، از گیرافتادن و خمیر شدن آخرين رمانش «سوخته دلان» در اداره‌ي كتاب ارشاد خبر داد. وي در گفتگو با خبرگزاری "ایلنا" ضمن ابراز تاسف از وضعيت نابسامان روند نظارتي در اداره‌ي كتاب، گفت: حدودا پنج ماه پيش با نشر مدبران به توافق رسيدم و رمان «سوخته دلان» توسط اين نشر، براي اخذ مجوز به ارشاد فرستاده شد اما بعداز چهار ماه، به من خبر رسيد كه رمانم با يك اصلاحيه‌ي چهار صفحه‌اي مواجه شده كه در مجموع اين موارد چيزي حدود چهل صفحه از كتاب مرا مورد ايراد قرارداده است."

دراني ادامه داد: "بعداز پيگيري، اصلاحيه را از ناشر دريافت كردم و موارد لحاظ شده در آن را در رمانم جستجو كردم ولي متوجه شدم كه موارد لحاظ شده با رمان من مطابقت ندارد. در بررسي برخي ديگر از اين موارد، آدرس‌ها را پيگيري كردم و به سطرهايي برخوردم كه به هيچ وجه نمي‌تواند مشكل‌ساز باشد؛ سطرهايي با جمله‌هاي كاملا معمولي. حتي يكي از موارد به قسمت معطوف شده بود كه بخش‌هايي از غزليات حافظ در آن آمده است. موضوع را با ناشرم درميان گذاشتم و او براي درميان نهادن اين مشكلات، به اداره‌ كتاب رفت. اما وقتي به مسوولان اين اداره از عدم تطابق موارد اصلاحيه با رمان «سوخته دلان» گفت و درخواست رسيدگي كرد، به او گفتند كه ديگر كتاب خمير شده و قابل پيگيري نيست. درحاليكه وقتي كتابي مشروط اعلام شده و برايش اصلاحيه صادر ميِ‌شود، معنايش اين است كه موارد اصلاحي ازسوي مولف و ناشر برطرف شده و مجوز صادر شود. بنابراين براي تطبيق اصلاحيات با نسخه‌ اوليه‌ كتاب ارائه شده، مي‌بايست كتاب در اين اداره حفظ مي‌شد."

وي ضمن بيان اين مطلب كه به ناشر مدبران گفته‌شده كه بايد خدا را شاكر باشد كه «سوخته دلان» را مردود و غيرقابل انتشار اعلام نكرده‌اند، گفت: "به هيچ وجه نمي‌توانم درك كنم كه داستان زندگي يك زن و معضلات زندگي‌ او كه عموما قبل از انقلاب با آن‌ها دست به گريبان بوده، چه سوءتفاهمي مي‌تواند براي بررسان كتاب كه گويا فرق ميان سطر و پاراگراف را نمي‌دانند، ايجاد كند. من نه در اين كتاب به خط قرمز‌هاي سياسي نزديك شده‌ام و نه از قواعد و اصول اخلاقي عدول كرده‌ام. تنها سعي كرده‌ام با روايت دشواري‌ها و مصائب زندگي يك زن، حركتي در جهت تقبيح بداخلاقي‌هاي اجتماعي داشته باشم."

"یه حبه قند"، ستایش زندگی!

"یه حبه قند" فیلم تحسین شده رضا میرکریمی را همه آنهائی که دیده اند، دوست دارند. در این روزها بسیاری از نویسندگان و هنرمندان در مورد آن مطلب نوشته و به ستایش آن برخاسته اند. مجید مجیدی که یکی از آنونسهای این فیلم را ساخته، "یه حبه قند" را یکی از ماندگارترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران می داند؛ فیلمسازبزرگی چون عباس کیارستمی پوستر آنرا طراحی کرده است و رخشان بنی اعتماد آنونس اول آنرا ساخته بود که البته تلویزیون جمهوری اسلامی از پخش آن خودداری کرد، چون از این بانوی "سبز" سینما دل خوشی ندارد. تنها سینماگری که آشکارا اعلام کرد "یه حبه قند" را دوست ندارد، "فرج اله سلحشور" بود که پس از اظهار نظرهای جنجالی خود در مورد سینمای ایران در هفته های اخیر، در باره فیلم میرکریمی هم گفت: "آنرا ندیده ام، اما شنیده ام فیلم بدی است"!

فروش "یه حبه قند" هم نشان می دهد که مردم استقبال خوبی از این فیلم کرده اند که بقول نویسنده شرق "ستایش زندگی" است و روزنامه همشهری آنرا "ایران سرای من" خوانده است. این فیلم غیر از تهران تنها در دو شهر یزد که داستان فیلم در آن رخ می دهد و زنجان که زادگاه فیلمساز (میرکریمی) است، روی پرده رفته؛ با اینهمه فروش آن از مرز نیم میلیارد تومان گذشته و به یکی از پرفروشترین فیلمهای امسال تبدیل شده است که این فروش بالا همراه با فیلم خوب مازیار میری "سعادت آباد" همچنان در سینماهای تهران و شهرستانها ادامه دارد.

یکی از سینماهای نشان دهنده این فیلم سینما "فرهنگ" است که مالکیت آن در اختیار بنیاد سینمائی فارابی وابسته به وزارت ارشاد است. این سینما برخلاف قراردادی که با پخش کننده این فیلم داشت، نمایش "یه حبه قند" را از سالن اصلی خود کنار گذاشت که این امر موجب اعتراض تهیه کننده شد و فیلم را از سینما فرهنگ خارج کرد، اما حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرد که سینما فرهنگ به دلیل عدم اجرای کامل قرارداد فیلم «یه حبه قند»، موظف شده به مدت دو هفته دیگر این فیلم را در سالن شماره دو خود اکران کند.

انتقاد مجدد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی

Posted: 03 Nov 2011 04:08 AM PDT

هشدار روسیه در مورد قرائت گزارش آتی آژانس در مورد ایران

جـــرس: در آستانۀ قرائت گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل این نهاد بین المللی، مجددا از مقامات تهران خواست تا گام‌هایی را برای اجرای كامل تعهداتش بردارند.


این درحالیست که روسیه و چین در مورد قرائت گزارش ماه نوامبر آژانس، که به گزارش خبرگزاری رويترز، قرار است جزيياتی در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ارائه شود، شدیدا هشدار داده و خواستار عدم قرائت آن شده و گفته اند "در حال حاضر صلاح نيست جزيياتی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی انتشار یابد."


به گزارش ایسنا، یوكیا آمانو در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل با بیان مجدد و انتقاد از "عدم همكاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی"، از تهران خواست گام‌هایی را برای اجرای كامل تعهداتش بردارد.


مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برابر مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، تاکید کرد که در گزارش های اخیرم عنوان كرده‌ام ایران با آژانس همكاری لازم را ندارد تا آژانس قادر شود به این نتیجه دست یابد كه همه‌ی موارد هسته‌یی در ایران دارای ماهیت صلح‌آمیز است.


بر اساس گزارش دبیرخانه‌ی آژانس، او افزود: از ایران می‌خواهم گام‌هایی را در جهت اجرای كامل همه‌ی تعهدات مربوطه در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته‌یی‌اش بردارد.


مدیركل آژانس قرار است در روزهای آینده گزارش فصل خود درباره‌ی اجرای پادمان‌ها در ایران را در اختیار اعضای شورای حكام قرار دهد تا در نشست نوامبر در وین مورد بررسی قرار گیرد.


هشدار شدید روسیه
این درحالیست که روسيه روز سه شنبه هشدار داده است که انتشار گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ايران برای حل مناقشه هسته ای اين کشور صدمه می زند.


وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است اين گزارش آژانس که قرار است چند روز دیگر منتشر شود، می تواند شانس گفت وگوهای جدی را از بين ببرد، چرا که به برخی از جزئیات در مورد فعالیت های ایران اشاره کرده است.


خبرگزاری آسوشيتدپرس اوایل هفته جاری گزارش داده بود: نمايندگان چين و روسيه از مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته اند جزييات در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای اتمی ايران را منتشر نکند."


اين خبرگزاری که يک نسخه از اين نامه نمايندگان چين و روسيه به مديرکل آژانس را به دست آورده، نوشته بود که روسيه و چين در نامه به يوکيا آمانو تصريح کرده اند که نه زمان مناسبی برای افشای جزييات موارد ابهام پرونده اتمی ايران است و نه اين که موضوعيت آن رعايت شده است.

 

ایران: در حال کار روی نامه اشتون هستیم
در همین حال، علی آهنی، عضو تيم مذاکره کننده ايران با گروه۱+۵، گفته است که جمهوری اسلامی درحال کار روی پاسخ به نامه اخير کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، است.


کاترين اشتون در ۲۹ مهرماه درنامه ای به سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، تصريح کرده بود که اگر تهران برای گفت وگوهايی «جدی» و «مفيد» آماده باشد، گروه ۱+۵ مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را از سر خواهد گرفت.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در اين نامه تصريح کرده بود می بايست اين اطمينان حاصل شود که در اين مذاکرات پيشرفتی جدی در پی داشته و دستاورد مشخصی برای دو طرف خواهد داشت.

به گزارش ايرنا، علی آهنی همچنين گفته است: "بررسی محتوای نامه اشتون در حيطه مسئوليت های دبير شورای عالی امنيت ملی است و هم اکنون در حال کار بر روی آن هستند و جليلی واکنش لازم و به موقع را نسبت به اين نامه انجام خواهند داد."

 

احضار و بازداشت چند تن از اعضای جبهه ملی ایران

Posted: 03 Nov 2011 03:56 AM PDT

در پی انتشار بیانیه تحلیلی از شرایط موجود

جـــرس: به گزارش منابع خبری، در پی احضار سه تن از اعضای مرکزی جبهه ملی ایران به وزارت اطلاعات، یک تن از آنان بلافاصله به زندان اوین منتقل شد.


به گزارش تارنمای جبهه ملی ایران، بعد از انتشار بیانیۀ تحلیلی جبهه ملی ایران در تحلیل اوضاع کشور، کوروش زعیم، داود هرمیداس باوند وعلی رشیدی، سه تن از اعضای جبهه ملی ایران، به وزارت اطلاعات احضار شده بودند، که علی رشیدی پس از احضار و بازجویی، به زندان اوین منتقل شده است.


رشیدی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه، پس از احضار و چندین ساعت بازجویی، بلافاصله به زندان اوین منتقل شد و کماکان در بازداشت بسر می برد.


وی پس از پیمان عارف، دومین عضو جبهه ملی ایران است که در چند روز اخیر بازداشت شده است.


جبهه ملی ایران، اخیرا در بیانیه ای تحت عنوان "ملت بزرگ و پرافتخار ایران را با سوء سیاست و مدیریت خود بیش از این تحقیر نكنید"، از اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و عملکرد دولت انتقاد کرده بود.


در این بیانیه آمده بود: "ملتی كه سالانه 82 هزار میلیون دلار از صادرات نفت و گاز خود درآمد دارد و حداقل صد هزار میلیون دلار در داخل نفت و گاز مصرف می كند و پولی به خارج نمی پردازد آیا سزاوار چنین وضعی است؟

آنچه كه دنیا را به تحیر و اندیشیدن درباره وضع مردم ایران واداشته و موجب مطرح شدن چنین پرسشهایی شده است انتشار اخبار مربوط به گسترش فقر و تشدید اختلافات طبقاتی و فساد در ایران در سالهای اخیر است.

مردم ایران حق دارند از مسئولان مزاحم همه جا حاضر و مسلط بر امور كشور بپرسند كه چرا تراز حساب سرمایه موازنه پرداختهای بین المللی كشور از منهای 164/0 میلیارد دلار در سال 1384 به منهای 58/13 میلیارد دلار در سال 1389 صعود كرده است و در پنج سال اخیر چرا جمعا 57 هزار میلیون دلار از كشور خارج شده است؟

آیا دولت و حكومت درك نمی كنند كه تشدید فشارهای تورمی بهر دلیل، بدون افزایش حداقل مشابه مزدها و حقوق ها به سقوط بیشتر طبقات درآمدی متوسط و پایین به زیر خط فقر منجر می شود. ایا حكومتگران نمی دانند كه بلای تورم عموما دولت ساخته پیش از همه گریبان پایین ترین طبقه درآمدی مردم را می گیرد كه باید قیمت های بالا رفته مایحتاج زندگی روزمره خود را بپردازند و برخلاف طبقات درآمدی بالا قابلیت كسب درآمد و پرداخت ندارند؟ آیا دولت و حكومت درك نمی كند كه در همین پنج سال اخیر سفره پایین ترین طبقه درآمدی 60 درصد و سفره كاركنان واحدهای صنعتی بزرگ حداقل 40 درصد كوچكتر و محقرتر شده است؟ آیا منظور دولت حاضر از آوردن پول نفت بر سر سفره مردم همین بوده است؟

امروز برای همه پژوهشگران علوم اجتماعی روشن است كه بالارفتن قیمت ها یعنی تورم، رابطه مستقیمی با افزایش خودكشی، افزایش اختلافات خانوادگی، طلاق، روابط نامشروع و افزایش سقط جنین دارد و ازدیاد بیكاری ریشه افزایش سرقت، رواج اعتیاد و انحرافات اخلاقی، پر شدن زندانها و شیوع انواع بیماری های واگیردار است. از اینرو، جای تعجب نیست كه چرا جامعه ما در سالهای اخیر شاهد بدترین رشد همه فسادها و تباهی ها است كه از شیوع بیكاری و تورم در شرایط سقوط رشد اقتصادی سرچشمه می گیرد و چرا ساختن زندانهای تازه در سراسر كشور مشغله عمده فكری دستگاه قضائی و پلیس كشور شده است!

مردم ایران حق دارند از قبضه كنندگان قدرت بصورت حكومت و دولت بپرسند كه در بیست و پنج سال اخیر پس از جنگ تحمیلی، چه فرقی میان حكومت ایران و تركیه بوده است كه تركیه امروز (سال 2011) با رشد اقتصادی 11 درصدی در جهان مقام اول دارد، 33 میلیون توریست در سال از تركیه دیدن می كنند و 15 میلیارد دلار در آن كشور خرج می كنند و هزاران شركت صنعتی تركیه جذب كننده میلیارها دلار سرمایه گزاری خارجی شده اند و شركت های پیمانكاری بین المللی تركیه همه فرصت های فعالیت های صنعتی و تولیدی كشورهای خاورمیانه و آسیای مركزی و شمال افریقا را قبضه كرده اند، كه آخرین آن گرفتن قراردادهای میلیار دلاری بازسازی پس از قذافی از دولت مستقر در بن غازی است، و كالاهای صنعتی تركیه در فروشگاهای بزرگ و كوچك بسیاری از كشورهای غربی در امریكا و اروپا قادر به رقابت با كالاهای بومی و محلی هستند! چرا تركیه امروز به شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده است در حالیكه ایران كه می خواست مقام پنجم اقتصادی جهان باشد امروز به مقام سی و چهارم سقوط كرده است؟ پاسخ همه این پرسشها را آیا باید در نابخردی حكومتگران، سوء نیت كارگزاران، كارشكنی و اخلال دشمنان ملت ایران جستجو كرد، یا در راحت طلبی و تنبلی و فساد مردم و جامعه؟"
 

یک روزنامه انگلیسی از آغاز تدارکات برای حمله نظامی به ایران خبر داد

Posted: 03 Nov 2011 03:32 AM PDT

جـــرس: روزنامه گاردین گزارش کرده است نیروهای مسلح بریتانیا، با توجه به افزایش نگرانی‌ها از برنامه‌ اتمی ایران، در حال بهبود بخشیدن به طرح‌های احتیاطی خود برای حمله احتمالی ایران هستند. این روزنامه از قول منابع نظامی و امنیتی نوشته است که در حمله احتمالی به ایران برنامه‌ای برای عملیات زمینی در نظر گرفته نشده است.


همزمان اسرائیل نیز به آمریکا هشدار داده است که در صورت کنار گذاشتن گزینه نظامی ممکن است خیلی دیر بشود و مقامات اسرائیلی همزمان با طرح و پیشنهاد نخست وزیر نتانیاهو، به آزمایش موشکی دوربرد مبادرت کرده اند.


رادیو اروپای آزاد به نقل از گاردین نوشته است وزارت دفاع بریتانیا، معتقد است ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد که طرح‌های حمله موشکی به برخی از تاسیسات مهم ایران را به جلو بیندازد. مقام‌های بریتانیایی می‌گویند، اگر واشینگتن به دنبال اجرای این طرح‌ها باشد، به رغم تردید‌های عمیق در دولت ائتلافی بریتانیا، خواستار کمک بریتانیا خواهد شد.


این گزارش می‌افزاید، با پیش‌بینی چنین حمله‌ای به ایران، طراحان نظامی بریتانیا، ‌هم‌اکنون در حال بررسی این هستند که چه مکانی بهترین جا برای استقرار زیردریایی‌ها و ناوگان سلطنتی بریتانیا است؛ کشتی‌ها و زیردریایی‌هایی که به نوشته گاردین مجهز به موشک‌های کروز تام‌هاوک هستند تا درگیر یک جنگ احتمالی دریایی و هوایی با ایران شوند.


به گزارش گاردین، مقام‌های بریتانیایی معتقدند که آمریکا از لندن اجازه خواهد خواست که از پایگاه دیه‌گو گارسیا واقع در اقیانوس هند برای حمله به ایران استفاده کند؛ جزیره‌ای که پیش از این هم آمریکایی‌ها از آن برای انجام عملیات در خاورمیانه استفاده کرده بودند.


این روزنامه می‌نویسد که با شماری از مقام‌های دولتی و وزارت دفاع بریتانیا در هفته‌های اخیر گفت‌وگو داشته است و آنها گفته‌اند پس از انقلاب لیبی، ایران، بار دیگر در کانون نگرانی‌های دیپلماتیک قرار گرفته است.


گاردین می‌افزاید به این روزنامه گفته شده که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند مسیر رویدادها را دگرگون سازد.


یک مقام بلندپایه بریتانیایی که نام وی فاش نشده به این روزنامه گفته است که ایران ثابت کرده که در مقابل تحریم‌ها به طور "شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر" بوده و اقدامات پیچیده غرب برای از کار انداختن برنامه غنی‌سازی‌‌اش کمتر از آنچه پیشتر گمان می‌رفت موفق بوده است.


به گفته یکی از مقام‌های بریتانیایی که به نوشته گاردین از طرح‌های ارتش باخبر است، در ۱۲ ماه آینده ایران ممکن است همه چیزهایی را که برای ادامه یک برنامه سری تولید بمب احتیاج دارد به داخل استحکامات بتونی ببرد؛ اتفاقی که به گفته این مقام، بازنگری طرح‌های نظامی بریتانیا را ضروری می‌سازد.


فشار اسرائیل برای حمله به ایران
بر اسای این گزارش، اسرائیل نیز به آمریکا هشدار داده است که در صورت کنار گذاشتن گزینه نظامی ممکن است خیلی دیر بشود.


در این زمینه گاردین نوشته است "اسرائیلی‌ها می‌خواهند به خود بقبولانند که می‌توانند از عهده چنین کاری بر‌آیند" و همچنان به تحریک و تهییج عملیات نظامی علیه ایران ادامه خواهند داد اگر ایران از بازی قایم باشک خود دست برندارد.


آزمایش موشکی اسرائیل
در حالی که بحث بر سر احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران در اسرائيل بالا گرفته است، ارتش اين کشور روز چهارشنبه یک موشک بالستیک را آزمایش کرد که قادر است کلاهک هسته ای حمل کرده و ايران را هدف قرار دهد. همزمان تهران گفته که هر حمله نظامی اسرائيل را پاسخ خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع اسرائيل در بيانيه ای اعلام کرد که اين کشور «سيستم پرتاب موشکی را در پايگاه پالماخين» آزمايش کرده و به گزارش شاهدان عينی که اين آزمايش موشکی را در مرکز اسرائيل ديده و پيش از اعلام رسمی وزارت دفاع اين کشور درباره آن با رسانه های محلی گفت و گو کرده بودند، موشک پرتاب شده از دورترين نقطه نيز قابل مشاهده بود.


اما به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت دفاع اسرائيل حاضر نشده است تا جزئيات بيشتری درباره اين آزمايش موشکی ارائه کند ولی خبرنگار راديوی نظامی اين کشور که از سوی مقام های بالای ارتش در جريان اطلاعات قرار می گيرد، گفت که «يک موشک بالستيک» آزمايش شده است.


اصطلاح بالستيک به موشک هايی اطلاق می شود که دوربرد بوده و قادر به حمل کلاهک اتمی هستند.


اسرائيل که داشتن سلاح های هسته ای را تاييد يا رد نکرده است در سال های اخير همچنين سيستم موشکی پيکان را ارتقا داده است که قادر به رهگيری موشک های بالستيک مهاجم بر فراز اين کشور است.


آزمايش موشکی روز چهارشنبه اسرائيل دو روز پس از اظهارات بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، صورت می گيرد که در کنست، پارلمان اين کشور، گفته بود که «اگر رژيم اسلامی ايران به بمب هسته ای مجهز شود، يک خطر حياتی، آينده اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد.»


آمریکا: فعلا به دیپلماسی پایبندیم
در اوج آغاز تهدیدات نظامی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) در جلسه مطبوعاتی از اظهار نظر مستقیم درباره اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران خودداری کرد و تنها گفت که کاخ سفید همچنان و در حال حاضر به فعالیت دیپلماتیک در برابر برنامه اتمی ایران پای‌بند است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که تحریم‌های بین‌المللی ایران را منزوی‌تر کرده و ایالات متحده سیاست مقابله با جمهوری اسلامی را در حال حاضر بر دیپلماسی تمرکز داده است. کنگره ایالات متحده آخرین بار حدود یک سال پیش تحریم‌های یک جانبه را علیه ایران تشدید کرده است.


جی کارنی گفت: "جمهوری اسلامی از طریق اعمال تحریم‌ها و دیگر تدابیر منزوی شده است و تحریم‌ها به شدت به اقتصاد کشور آسیب زده است."


کارشناسان بین المللی گفته اند که اظهارات سخنگوی کاخ سفید را می‌توان به مرزبندی با اهداف احتمالی اسرائیل تعبیر کرد.


مقامات جمهوری اسلامی طی دو روز گذشته، همانند ماههای اخیر، نسبت به هرگونه تحرک نظامی علیه تاسیسات اتمی یا نظامی خود، هشدار داده اند.


پاسدار حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفت: "ما به عنوان دستگاه‌ های نظامی تهديد را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهديد قطعی می‌دانيم و در کمال آمادگی و با تجهيزات درست آماده ‌ايم تا هر نوع اشتباه را آن چنان تنبيه کنيم که از انجام آن متعجب شوند."


گفتنی است، طی روزهای اخیر نیز، گروهی از نمایندگان ادوار مجلس ایران، طی بیانیه ای شدید اللحن خطاب به حاکمیت جمهوری اسلامی، هرگونه تهدید نظامی و تحرک علیه منافع ملی ایران را، ناشی و تبعاتی از سیاستها و عملکرد دولت و حاکمیت ارزیابی کرده اند.
 

ممانعت نیروهای امنیتی با سفر حج دو تن از شخصیت های برجسته اهل سنت

Posted: 03 Nov 2011 03:01 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ فشارها بر فعالان و رهبران اهل سنت ایران، نیروهای امنیتی از سفر "مفتی محمدقاسم قاسمی" و "مولانا احمد نارویی"، دو تن از شخصیت‏های برجسته اهل سنّت برای حج بیت الله الحرام، جلوگیری کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، مفتی محمد قاسم قاسمی، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان، سردبیر فصلنامۀ ندای اسلام، استاد حدیث و رییس دارالافتای دارالعلوم زاهدان، و مولانا احمد نارویی، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان، استاد حدیث و معاونت اداری دارالعلوم زاهدان، که عازم سفر حج بیت الله الحرام بودند، پس از توقیف گذرنامه هایشان توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بین المللی زاهدان و فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، از سفر آنها به این مکان مقدس و ادای فریضه بزرگ حج، ممانعت بعمل آمد.


این گزارش می افزاید ممانعت این دو شخصیت برجسته از ادای فریضه بزرگ حج، باعث تعجب و نگرانی شدید مردم منطقه گشته است، زیرا آنها از سالمترین و صالحترین شخصیتهای علمی هستند که محبوبیت فراوانی در بین طبقات مختلف مردم دارند.


گفتنی است مفتی محمد قاسم قاسمی که با حالت احرام از فرودگاه بازگردانده شد، تا چند روز در زاهدان در حالت احرام باقی ماند.

 

تسلیت شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان بوشهر به مناسبت درگذشت عیسی محمدكمالی

Posted: 03 Nov 2011 02:53 AM PDT

جـــرس: در پی درگذشت یکی از فعالان اصلاح طلب و کارگری استان بوشهر، شورای هماهنگی اصلاح طلبان آن استان بوشهر بیانیه ای صادر كرده و این ضایعه را تسلیت گفت و  یک عضو مرکزی حزب اعتماد ملي نیز درگذشت دبير اجرايي خانه كارگر استان را ضايعه اي براي فعاليت هاي سياسي در بوشهر دانست.


به گزارش تارنمای «خلیج فارس»، عیسی محمدكمالی كه برای انجام عمل قلب باز به شیراز سفر كرده بود، دچار سكته مغزی شد و پس از دو هفته حضور در بخش مراقبت های ویژه، شامگاه چهارشنبه در مركز درمانی ام.آر.آی شیراز فوت كرد.


در بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان بوشهر در خصوص درگذشت این فعال اصلاح طلب آمده است: "وی انسانی مؤمن و ارزش مدار بود كه سالیانی دراز از عمر پربار خویش را صرف خدمت به مردم محروم به ویژه كارگران زحمت كش نمود و در این راه هر ناهمواری و بی مهری را به جان خرید. بزرگمرد شریفی كه با اعتقاد ژرف به فعالیت های منسجم و جمع محور و با مشی ثابت اصلاح طلبانه، همواره به عنوان حلقه واسطه میان اصلاح طلبان استان بوشهر محسوب می شد و همیشه بر پیوند و پیوستگی همه نیروها اصرار داشت و در این راه از همه ی توان خویش مایه می گذاشت."

 

عضو حزب اعتماد ملي درگذشت دبير اجرايي خانه كارگر استان را ضايعه اي براي فعاليت هاي سياسي در بوشهر دانست.


محمدجواد حق شناس در گفتگو با «خليج فارس» ضمن تسليت درگذشت حاج عيسي محمدكمالي به خانواده وي و فعالان اصلاح طلبي در بوشهر افزود: كمالي از ستون هاي جريان اصلاح طلبي در استان بوشهر محسوب مي شد كه در گذشت وي ضايعه اي براي فعاليت هاي سياسي در استان مي باشد.


حق شناس ادامه داد: ايشان همواره يكي از محورهاي فعاليت سياسي استان محسوب می شد و در عرصه دفاع از حقوق مدني خصوصاً روابط كار و حقوق كارگر و دفاع از طبقه كارگري در استان بوشهر كه يك قطب صنعتي – نفتي مي باشد، حساسيت و پيگيري هاي مداومي داشت و اين تلاش ها او را به يك چهره شاخص در فعاليت هاي سياسي و مدني در استان مبدل نمود.


گفتنی است مرحوم محمدكمالی دبیراجرایی خانه كارگر استان بوشهر از فعالین اصلاح طلب بود كه در انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم در شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان عضویت داشت.