جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برای بزرگی “علی کوچیکه”

Posted: 08 Nov 2011 08:53 AM PST

بهار یکتا

 



امروز علی 34 ساله می شود. جوانی پر شور و انرژی از خاک گرم آبادان.
فقط یک سال قبل از انقلاب اسلامی به دنیا آمده بود و نمی دانست سرنوشت او هم گره می خورد با کسانی که خود از انقلابیون بودند.


آن روزها که علی در دبیرستان و دانشگاه، ستادهای انتخاباتی و گروههای دانشجویی مشق سیاست می کرد نمی دانست روزی همنشین و هم بند کسانی خواهد شد که او نامشان را در روزنامه ها خوانده بود و در صفحه تلویزیون دیده بود.


امروز نام علی در زیر بیانیه هایی است که از زندان می آید. نامش می خورد کنار "بهزاد نبوی"، " مصطفی تاجزاده"، "کیوان صمیمی" "عبدالله رمضان زاده" و دهها فعال سیاسی و دانشجویی. کسانی که تک تک بودند هریک در جایی و حالا زندان شده مرکزی برای بودنشان. بودنی بی دغدغه های زندگی روزمره. علی و عماد و ضیا و مجید و... که فعالان عرصه دانشجویی اند، امروز در زندان که "دانشگاه نظام" است هم شاگردی می کنند و هم خود استاد شده اند و درس مجاهده و شکیبایی می دهند به "بزرگترها".


علی امروز در زندان است و "نیکانش" همه آنچه از پدر می داند عکسهایی است که بر در و دیوار خانه زده اند و دیدارهای گاه گاهی جمال از خانه و "دوشنبه های دو جداره اوین". نیکان، پدر را با فاصله می شناسد مثل خیلی های دیگر. نه فاصله ای بین دو نسل. نه فاصله ای بین آنان که می خواهند باشند به هر قیمتی و آنان که می خواهند باشند برای آرمانی.


نیکان وقتی دوشنبه ها در آغوش سمیرا از "پیچ توبه" اوین می گذرد، به خود می بالد که پدرش از این پیچ هم گذشته و هنوز بر آرمان خود است. نیکان هم مثل پدرش در اوین مشق می کند برای فردای ایران زمین. نیکان در سالن ملاقاتی که پر از اشک و لبخند است از همان شیشه دوجداره ضخیم که این روزها مزین به میله آهنی هم شده است، چهره خیلی ها را می بیند. او شاید با "نیمای" نسرین هم همبازی شود در سالنی که این روزها به وسعت همه ایران شده است.


علی جمالی چند سالی بود که وبلاگش را هم می نوشت. شاید همه تواضع و فروتنی علی را بتوان در نام وبلاگش دید " علی کوچیکه" ..... وبلاگی که این روزها وقتی به آن سر می زنی با این نوشته روبه رو می شوی که " این وبسایت موجبات از نان خوردن افتادن صاحبش را فراهم کرده و باید تعطیل شودتا روزی که صاحبش سره را از ناسره بازشناسد و آدم شود!" و نمی داند که علی خیلی پیشترها سره را از ناسره باز شناخته و این "رنجی" که بر جان خریده برای این "بصیرت" است.


او وقتی پس از انتخابات مهندسی شده مثل میلیونها ایرانی "سبز" شده بود و برای پس گرفتن "رای"اش به خیابان می آمد و همراه علی ملیحی و حسن اسدی و عبدالله مومنی و...... همفکری می کرد در مسوول کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران ، یادش می آمد از "احمد زید آبادی" که به جرم "حق گویی" و فقط نوشتن "یک نامه" به حبس رفته بود و می خواست نگذارد نام "احمد" از خاطره ها برو
د.


بر آن "خرداد پرحادثه 88" تابستان و پاییز و زمستان و بهار هم که گذشت، از علی که می خواستی کمی "مراقب" باشد، به شوخی می گفت آنقدر "بزرگان" هستند که نوبت به من نمی رسد!! و نمی دانست در آخرین روز مرداد نوبت به او می رسد و او را می ربایند و می برندش پیش همان "بزرگان". سهم علی هم "قاضی مقیسه" بود و مثل همه دوستانش چهار اتهام «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس جمهور»، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت داخلی»، با یک تفاوت دوساله. بجای شش سال، چهار سال!


و اینک یک سال و چهار ماه است که علی در اوین است. زمانی برای بزرگ شدن علی و علی ها. امروز اوین "جشن تولد" دیگری دارد. کیک کوچکی در بندی به بزرگی هم ایران. ضیافتی از آزادگان دربند برای "علی کوچولو" که بزرگ می شود و بزرگتر.


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


احمدی نژاد: این رفتارها با دولت نامردی است و نامردی هم جواب دارد

Posted: 08 Nov 2011 05:16 AM PST

جـــرس: رئیس دولت بار دیگر از قائم‌مقام بازداشتی بانک مرکزی دفاع کرد و گفت: "عده‌ای صاحب نفوذ که پشتوانه آنها خارج از سیستم قوه مجریه است با زد و بند سوءاستفاده کرده‌اند... این اقدامات نامردی است و نامردی هم جواب دارد. "


به گزارش سایت دولت، محمود احمدی‌ نژاد روز سه شنبه طی سخنانی در نخستین همایش تبیین طرح تحول نظام بانکی که در محل سالن کنفرانس‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد‌، مجددا بخش‌هایی از سخنان هفته گذشته خود در جمع حامیان خود را تکرار کرد و این بار پیرامون اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گفت: "یکی دیگر سوءاستفاده می‌کند، فحش آن را همه می‌خورند. شش سال پیش گفتیم سیستم بانکی را اصلاح کنید آنها آمدند و مقابله کردند. همان‌هایی که مدعی اصلاح سیستم بانکی هستند."


برخی از منتقدین سوءاستفاده اخیر، با اصل ایجاد 2.5 میلیون شغل مشکل دارند
رئیس دولت با ادعای اینکه بحث بنده با بحث کسانی که حرف سیاسی می‌زنند، ‌فرق دارد، گفت: آنها می‌خواهند با اصل موضوع که ایجاد 2 و نیم میلیون شغل است مقابله کنند، از همین رو به دنبال بهانه هستند تا حرکت رو به رشد اقتصاد کشور را کند کنند.


احمدی‌نژاد افزود: یک عده‌ای صاحب نفوذ که پشتوانه آنها خارج از سیستم قوه مجریه است با زد و بند کارهای خودشان را انجام دادند و سوءاستفاده‌ای انجام شده، اما این را بهانه‌ای کردند تا در کارهای کشور اخلال ایجاد شود.


چرا پورمحمدی را دستگیر کردید
وی در دفاع از قائم مقام بازداشتی بانک مرکزی گفت: "چرا انتقام از ملت می‌گیرید آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید. همان مدیرعاملی که این تخلف در آن بانک رخ داده در تاریخ 8 خرداد به رغم تاکیدات و تذکرات قبلی باز هم تسهیلات جدید داده است".


وی با تاکید بر اینکه قائم مقام بانک مرکزی را تحت فشار قرار دادند و گفتند بگو فلانی پشتیبانی کرده تا تو را آزاد کنیم، گفت: "چهار سال پیش یک آقایی از دو بانک پول گرفته بود تا جنس وارد کند، پول را گرفت اما هیچ جنسی وارد نکرد. آن فرد پول را در بازار مسکن برده بود."


نامردی می‌کنند...
وی گفت: یک جوری جلوه می‌دهند که تحقیر دولت و سیستم بانکی است و این نامردی است و نامردی هم جواب دارد. کار سیاسی با منافع ملی و اقتصاد جواب نمی‌دهد.


وارد زد و بندهای اصحاب قدرت نشده‌ایم
رئیس دولت خطاب به مدیران بانکی گفت: یکی از اهداف این سر و صداها این است که نگذارند شما کار کنید یا کار را کند کنند و یا پیشرفت ایران دچار خدشه شود در حالی که همه می‌دانند این دولت پرچمدار مقابله با اینکارها است و وارد زد و بندهای اصحاب قدرت نشده‌ایم اما آنها می‌خواهند کارها را سست کنند تا دست کسی به کار نرود.


از کسی توصیه نپذیرید
احمدی‌نژاد بدون اشاره به توصیه ها و دخالت های مقامات و مدیران ارشد دولتی در موارد متعدد فساد آشکار شده، اما اراده ای برای برخورد با آنها وجود ندارد ، مدعی شد"باید نظارت را جدی بگیرید و مدیران بانکی از کسی توصیه نپذیرند."


گفتنی است، روز پنجشنبه گذشته محمود احمدی‌نژاد در جمع گروهی از اعضای ستاد انتخاباتی‌ و حامیان خود گفته بود: "قوه قضائیه آبروی دولت را برده٬ چرا که انحراف دولت حرف سخیفی است" و وی تنها ۱۰ درصد حرف‌های خود را گفته و ممکن است ۲۵ درصد دیگر حرف‌هایش را در آینده مطرح کند، اما مابقی را به خاطر برخی مصالح هرگر نمی تواند بگوید.
 

لاریجانی: وضعیت موجود در اقتصاد کشور، رانت خواری ایجاد می کند

Posted: 08 Nov 2011 05:06 AM PST

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی از "بد اخلاقی های انتخاباتی" موجود گله کرده و گفت: "اینکه برخی برای خارج کردن نماینده ای از میدان رقابت انتخابات مجلس، به وی تهمت بزنند یا موضوع‌های خلاف واقعی را به دیگری نسبت دهند، به هیچ وجه شایسته و در شأن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست."


به گزارش تارنمای «خانه ملت»، علی لاریجانی در گفت‌وگو با این پایگاه اطلاع رسانی، به سوالاتی پیرامون مفاسد اقتصادی و بانکی، تحولات منطقه، اقداماتِ اخیر آمریکا و اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی و ... پاسخ داد و ابتدا در خصوص موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: برخی تصمیم‌های تحمیلی به بانک‌ها، بسترهای لازم برای فساد اقتصادی را فراهم می‌کند که این تصمیم‌ها منافع کاذبی را برای سیستم بانکی و کسانی که از بانک‌ها استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد.


لاریجانی ادامه داد: مجلس قانونی را برای شفاف شدن فضای اقتصادی کشور تصویب کرده، که این قانون می‌تواند نقش مهمی را در مبارزه با فساد اقتصادی داشته باشد و باید به ‌طور کامل اجرا شود. برای مثال آمار شاخص‌های اقتصادی باید به‌طورکامل در اختیار مردم قرار بگیرد و اجرایی شدن این موضوع به واقعی شدن رقابت‌ها در اقتصاد و سرانجام به شفاف شدن اقتصاد کشور کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه "وقتی آمار شاخص‌های اقتصادی در اختیار مردم نیست، یک نوع رانت‌خواری بلاوجه را برای برخی ایجاد می‌کند"، تاکید کرد: "هم‌اکنون آمار شاخص‌های اقتصادی در اختیار مردم نیست و در شرایطی که افرادی نیز در پشت پرده این رانت‌خواری قرار داشته باشند، وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود."


لاریجانی همچنین به انتخابات مجلس نهم هم اشاره کرد و گفت: در انتخابات تعارض‌هایی وجود دارد و متأسفانه گاهی رفتارهای غیراخلاقی همچون تهمت و افترا در برگزاری انتخابات مشاهده می‌شود که این موضوع هرگز در شأن برگزاری انتخابات در نظام نیست... اینکه برخی برای این که نماینده‌ای را از میدان رقابت انتخابات مجلس خارج کنند، به وی تهمت بزنند یا موضوع‌های خلاف واقعی را به دیگری نسبت دهند، به هیچ وجه شایسته و در شأن انتخابات نیست."


همواره باید برای سناریو‌های مختلف غرب طرح‌هایی داشت
وی در ادامه به رخدادهای منطقه ای و جهانی و اتمی در خصوص جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تحرک‌های غرب علیه جمهوری اسلامی جنبه تهدیدی برای نظام ندارد و بیشتر جنبه ایذایی و جنگ روانی دارد از این رو در همین سطح نیز باید برای مقابله با آن تدبیر کرد؛ البته هیچ‌گاه نباید حریف را دست‌کم گرفت و همواره باید برای سناریو‌های مختلف غرب طرح‌هایی داشت. آمریکا در موضوع هسته‌‌ای به‌دنبال فعالیت‌های ایذایی است؛ آمریکایی‌ها در چند عرصه مانند مسئله هسته‌ای و موضوع حقوق بشر و همچنین داستان مفتضحانه اخیر خود درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن به دنبال فعالیت‌های ایذایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.


برخی مسائل داخلی برای غرب وسوسه‌آمیز است
رئیس مجلس اشاره‌ای هم به تحولات منطقه داشت و در این زمینه گفت: در زمینه ایجاد سناریوهای غرب علیه جمهوری اسلامی امیال به هم تنیده بسیاری وجود دارد و یکی دیگر از اهداف آنها ایجاد نوعی اختلاف میان کشورهای اسلامی است؛ البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که برخی مسائل داخل کشور نیز برای غربی‌ها وسوسه‌آمیزاست و آنها قصد دارند از این مسائل در طراحی سناریوهای خود استفاده کنند و افراد سیاسی و همچنین نخبه کشور باید به این موضوع که دشمنان همواره از بی‌دقتی‌های داخلی به‌عنوان فرصتی برای فشارآوردن به ایران استفاده می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.


رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: "تحرک‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی جنبه تهدیدی ندارد و به‌ علت اینکه سناریو‌های آمریکا آشفته و غیرقابل باور است و کشورهای دیگر نیز به این سناریو‌ها با تردید نگاه می‌کنند."
 

یک مقام ارشد سپاه: اگر یکی از ما را بکشید ده ها نفر از شما را خواهیم کشت

Posted: 08 Nov 2011 04:50 AM PST

در خیابان های تل اویو خواهیم جنگید

جـــرس: در ادامۀ واکنش های جمهوری اسلامی نسبت به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص لزوم برخورد قهرآمیز با برخی فرماندهان سپاه پاسداران – به ویژه نیروی قدس- فرمانده هوافضای سپاه خطاب به فرماندهان ارتش آمریکا گفت: "نباید فراموش کنید که فرماند‌هان آمریکایی در افغانستان، عراق و کشورهای منطقه حضور و تردد فراوان دارند. اگر یکی از ما را بکشید ده ها نفر از شما را خواهیم کشت."


همزمان رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز پیرامون تهدیدات نظامی صورت گرفته از سوی مقامات اسرائیلی، تاکید کرد که "جمهوری اسلامی در نزدیک‌ترین نقطه به اسرائیل، از امکاناتی برخوردار است که به راحتی می‌تواند جواب پشیمان‌کننده‌ای به این رژیم ‌دهد."


در همین زمینه، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور اسرائیل هشدار داد که "اگر بنا باشد یک چالش نظامی علیه جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شود، حتماً اسرائیل با یک جهنم مواجه می‌شود."

یک عضو دیگرِ کمیسیون مذکور نیز امروز با بیان اینکه در صورت حمله نظامی، ایران در تمام خاک اروپا و آمریکا با دشمنان می‌جنگد، تأکید کرد: "اسرائیل اگر علیه ایران دست به حماقت بزند، نظامیان ما با سربازان صهیونیست در خیابان‌های تلاویو جنگیده و آنها را از خاک فلسطین بیرون خواهند کرد."


یکی به ده تا
به گزارش فارس، پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، درخصوص اتهامات وارده از سوی آمریکا به سپاه پاسداران مبنی بر دخالت در عملیات تروریستی در خاک آن کشور، با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل در طی نیم قرن گذشته هیچ‌گاه تا به این حد ضعیف و آسیب‌پذیر نبوده‌اند، گفت: "عربده‌کشی برخی مسئولان آمریکایی و اسرائیلی در واقع جنگ روانی بی‌خاصیت و از جنس دلداری دادن به یکدیگر است."


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی علیه فرماندهان سپاه و تاکید بر لزوم برخورد با برخی از آنان گفت: "یک مشت از سران تهی مغز آمریکایی که به نظر می‌رسد از بیماری آلزایمر رنج می‌برند، ماهی را از آب می‌ترسانند و نمی‌فهمند که فرماندهان و پاسداران ما پس از پایان جنگ نیز همواره با غسل شهادت زندگی کرده و همیشه آماده به آغوش کشیدن مرگ سعادتمند در عرصه‌های انجام تکلیف الهی هستند. آنها سپاه را از چه می‌ترسانند؟"


وی در پایان خطاب به فرماندهان ارتش آمریکا و مقامات این کشور هشدار داد: "شما هم نباید فراموش کنید که فرماند‌هان آمریکایی در افغانستان، عراق و کشورهای منطقه حضور و تردد فراوان دارند. اگر یکی از ما را بکشید ده ها نفر از شما را خواهیم کشت و امروز یقین داریم هر حرکت جدید آمریکا و اسرائیل فروپاشی قطعی آن‌ها را نزدیکتر خواهد کرد."


از امکاناتی برخورداریم که به راحتی جواب پشیمان‌کننده‌ای به اسرائیل می توانیم بدهیم
همزمان، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز گفت: جمهوری اسلامی در نزدیک‌ترین نقطه به اسرائیل، از امکاناتی برخوردار است که به راحتی می‌تواند جواب پشیمان‌کننده‌ای به این رژیم ‌دهد.


بر اساس این گزارش، یدالله جوانی رئیس اداره سیاسی سپاه، با اشاره به سخنان اخیر مقامات آمریکائی مبنی بر لزوم برخورد با برخی فرماندهان سپاه، آنرا "ادامه پروژه سپاه هراسی" ذکر کرد و گفت: "این نوع موضع‌گیری و اظهار‌نظر کردن مقامات آمریکا درباره ضرورت ترور فرماندهان سپاه و نام بردن از آنها، حکایت از استیصال، به هم ریختگی و پریشان حالی سردمداران آمریکا دارد."


تهمت‌زنی و ادعا، دیگر برای آمریکا برون‌رفت از بن بست‌ها را فراهم نمی‌کند
سردار جوانی اظهار عقیده کرد: "‌امروز مشکلات آمریکا آنقدر فراگیر و وسیع است که بعید به نظر می‌رسد آنها در اقدامات و اهداف خود موفق شوند، بنابراین در مدتی که آمریکا ادعای کشف طرح تروریستی ایران در خاک کشور خود را مطرح کرد، بحران وال استریت عمق و گسترش یافته بود."


نمی توانند ما را از صحنه خارج کنند
این مقام ارشد سپاه، با بیان اینکه هدف دیگر سپاه‌هراسی و سپاه‌ستیزی مرعوب کردن ملت و پاسداران است که این موضوع از سوی خود مقامات آنها نیز مطرح شده است، اضافه کرد: "این اظهارات ناشی از نشناختن و نداشتن درک درست از سپاه است بنابراین آمریکا هیچ‌گاه نخواهد توانست با این اقدامات، پاسداران، بسیجیان و نیروهای انقلابی را از صحنه خارج کند."


قوه قضاییه و وزارت خارجه در زمینه صد سند فعال شده‌اند
وی با اشاره به حرکت آغاز شده در راستای سخنان رهبری و بیان "صد سند غیر‌قابل خدشه که آمریکا را در دنیا بی‌آبرو می‌کند"، گفت: "قطعاً‌ جمهوری اسلامی با اراده جدی مسئولان خود نتیجه این صد سند را دنبال خواهد کرد، همانطور که دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اسنادی از این صد سند را ارائه کرد."


کنگره آمریکا از مطرح کردن ترور سردار سلیمانی به‌شدت پشیمان است
رئیس اداره سیاسی سپاه تاکید کرد: " با پیگیری یک حرکت گسترده، آمریکای مدعی مبارزه با تروریسم، در برابر اقدامات جمهوری اسلامی از اظهارات خود پشیمان خواهد شد هر چند در حال حاضر نیز از اینکه در کنگره خود بحث ترور فرماندهان سپاه و سردار سلیمانی را مطرح کرده‌اند، به شدت پشیمان هستند. "


با جهنم مواجه می شود
و در واکنش به اظهارات برخی مقامات اسرائیلی مبنی بر "لزوم برخورد نظامی با جمهوری اسلامی مجهز به سلاح اتمی"، یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس به شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل هشدار داد که اگر بنا باشد یک چالش نظامی علیه جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شود، حتماً اسرائیل با یک جهنم مواجه می‌شود.


جواد جهانگیرزاده با اشاره به انتشار گزارش جدید آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و سفر آمانو پیش از انتشار این گزارش به آمریکا، اظهار داشت: باید به این مسئله به عنوان موضوعی مضحک و طنزی بسیار تلخ توجه شود.


وی با انتقاد از اظهارات شیمون پرز درباره نزدیک بودن احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران، این مسئله را تنها یک بلوف سیاسی مضحک خواند و گفت: "اسرائیل می‌داند که ممکن است شروع جنگ با ایران توسط دیگران انجام شود، اما قطعاً پایان جنگ با آنان نخواهد بود... شروع یک تحرک نظامی علیه جمهوری اسلامی می‌تواند با اسرائیل باشد اما پایان آن با آنان نیست و اگر بنا باشد یک چالش نظامی علیه ایران در منطقه ایجاد شود، حتماً اسرائیل با یک جهنم مواجه می‌شود."


در خیابان های تلاویو می جنگیم
یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، با بیان اینکه در صورت حمله نظامی، جمهوری اسلامی در تمام خاک اروپا و آمریکا با دشمنان می‌جنگد، گفت: "اسرائیل اگر علیه ایران دست به حماقت بزند، ما با سربازان صهیونیست در خیابان‌های تلاویو جنگیده و آنها را از خاک فلسطین بیرون خواهیم کرد."


سیدحسین نقوی با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: "گزارش جدید آمانو در حالی قرار است در آینده منتشر شود که آمریکا، اسرائیل و انگلیس پیش از این جزئیات آن را منتشر کرده‌اند و این نشان دهنده اوج استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که گزارش رسمی آن را صهیونیست‌ها منتشر می‌کنند."


گفتنی است، طی هفته های اخیر، موج تهدیدات نظامی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته و میزان هشدارها نیز جدی شده است، که مقامات جمهوری اسلامی تمامی این موارد را "بلوف" و "غیر واقعی" ارزیابی کرده اند.
 

دادستان مشهد: ظرفیت زندان مشهد حداکثر ۳٬۰۰۰ نفر است اما در حال حاضر ۱۳٬۰۰۰ زندانی داریم

Posted: 08 Nov 2011 03:42 AM PST

جـــرس: دادستان عمومی و انقلاب مشهد در یکصد و سی‌امین جلسه علنی سومین دوره شورای شهر، به بیان وضعیت زندان‌های مشهد پرداخت و گفت: ظرفیت اسمی زندان مشهد حداکثر ۳٬۰۰۰ نفر است اما در حال حاضر ۱۳٬۰۰۰ زندانی داریم.


به گزارش ایلنا، محمود ذوقی با بیان اینکه وضعیت زندان مشهد از حیث تراکم زندانی نامطلوب است، تصریح کرد: آمار زندان مرکزی مشهد، اردوگاه چناران و کانون اصلاح و تربیت مشهد به طور میانگین وجود ۱۵٬۰۰۰ و ۹٬۹۵۳ زندانی را نشان می‌دهد.

 

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: در ماه‌های اخیر کاهش ورودی به زندان مشهد داشتیم و مشهد تنها شهری بوده است که آمار زندانیان آن کاهش یافته ضمن اینکه در بعضی جرایم مانند جرایم مخل امنیت اجتماعی چاره‌ای جز زندانی کردن افراد نداریم.


وی با اشاره به محکومیت‌های مالی عنوان کرد: از مجلس انتظار داریم این قانون را اصلاح کند تا محکومیت‌های مالی منجر به زندانی شدن افراد نشود.


گفتنی است، بعد از اذعان مقامات قضایی کشور به "پر بودن ظرفیت زندانها و بازداشتگاههای موجود کشور تا سه برابر ظرفیت"، چندی پیش معاون رئیس قوه قضاییه و رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، از احداث ۴٧ بازداشتگاه تا سه سال دیگر در کشور خبر داده و گفته بود: عملیات احداث برخی از این بازداشتگاه ها هم اکنون در حال انجام است.


به گزارش ایرنا، غلامحسین اسماعیلی همچنین اظهار داشت "بودجه این سازمان در سال نود و همچنین سال های دیگر، باید قدری افزایش یابد تا بتوان عملیات ساخت بازداشتگاه ها را طبق زمان بندی پیش برد. "
 

عضو فراکسیون اصولگرایان: اختلاف بین اصولگرایان را اصلاح طلبان مدیریت می کنند

Posted: 08 Nov 2011 03:24 AM PST

جـــرس: در حالیکه رقابت کم فروغ پیرامون انتخابات مجلس نهم، تنها میان گروهی از اصولگرایان جریان دارد و اصلاح طلبان به دلیل عدم برقراری شرایط انتخابات عادلانه و آزاد، موضع سکوت را برگزیده اند، یک سردار سپاه و از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم با ادعای اینکه "اختلاف بین اصولگرایان را اصلاح طلبان مدیریت می کنند"، مدعی شد: "جریان فتنه از طریق رادیکالیزم، با تمام قدرت برای اغتشاش درانتخابات بهره گیری می کند تا با نافرمانی مدنی، جلوی الهام بخشی ایران برای انقلابهای منطقه را بگیرد."


همزمان یک سردار دیگر سپاه و فعال جریان اصولگرا نیز با هشدار به افراطیون جبهه پایداری گفت "امیدواریم جبهه پایداری قدم در راه وحدت بگذارد، اما خوفی از نیامدن جبهه پایداری هم نداریم."


این درحالیست که مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری و از اعضای فراکسیون اصلاحات مجلس هشتم گفته است "در شرایطی هستیم که بعضی از احزاب اصلاح طلب اجازه فعالیت ندارند و به همین دلیل نباید از آن‌ها انتظار فعالیت انتخاباتی داشت... ما هم اگر بتوانیم حداقل ۱۵۰ کاندیدای واجد شرایط و هم فکر خود را داشته باشیم، حتما لیست ارائه خواهیم داد، اما در غیر این صورت فعالیت‌های ما مشخص نیست."


اصلاح طلبان می آیند
به گزارش خبرآنلاین، پرویز سروری، سردار سپاه و از نمایندگان مجلس هشتم پیش بینی کرده است: "اصلاح طلبان براساس مدل شورای دوم اصولگرایان یعنی چراغ خاموش و موتور روشن وارد عرصه انتخابات مجلس نهم شوند."


این عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، با اشاره به طیف بندی های انتخاباتی مجلس نهم مدعی شد: "جریان فتنه از طریق رادیکالیزم با تمام قدرت برای اغتشاش درانتخابات بهره گیری می کند تا با نافرمانی مدنی، جلوی الهام بخشی ایران برای انقلابهای منطقه  را بگیرد."


وی با "جریان فتنه" نامیدن جنبش سبز، مدعی شد: "فتنه حیات خود را در تجدید رادیکالیزم و نافرمانی مدنی جستجومی کند و آثار این تحلیل را می توان در اظهارات وزیر خارجه آمریکا دید که به صراحت از مردم ایران خواسته به سمت مدل لیبی- جنگ مسلحانه- حرکت کنند."


سروری با اشاره به اقدامات فتنه گران در طرح موضوع خیانت در آراء انتخاباتی، افزود: در دوره قبل هم آنها از این طریق، اقدامات خود را شروع کردند وتلاش کردند بستر انتخابات را محملی برای اقدامات خود قرار دهند.


اصلاح طلبان به دنبال بازگشت به نظام
وی با تقسیم بندی اصلاح طلبان به رادیکال و غیر رادیکال، افزود: "گره دوم اصلاح طلبان غیررادیکال ها هستند که معتقدند جریان فتنه ۸۸ موجب شد اصلاح طلبان از موضع «مخالفان دولت» به «مخالفان نظام »کشیده شوند؛ اکنون آنها بحث بازگشت به نظام را طراحی کرده اند."


وی با اشاره به سخنان و مواضع سید محمد خاتمی در جریان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸، گفت: "در میان اصلاح طلبان گروهی هستند که در جریان فتنه از چارچوب ها خارج نشدند و رفتارهایشان براندازانه نبود که رهبری این طیف با خاتمی است و تلاششان هم بازگشت به نظام است."


سروری با تاکید بر اینکه مطمئنم که اصلاح طلبان با قدرت و ازطریق تابلوهای متعدد وارد عرصه انتخابات می شوند، اظهار عقیده کرد: "برنامه اولیه آنها این است که با چهره های سر شناس موجه و در غیر این صورت با چهره های گمنام وارد عرصه شوند."


عارف می آید
وی در پاسخ به اینکه احتمال سر لیستی عارف از سوی اصلاح طلبان را چه میزان می دانید، گفت:احتمال می دهم ایشان وارد عرصه بشود واز آنجا که ایشان نسبت به دیگران رفتارسازگارانه ای داشته است هم می تواند اعتماد شورای نگهبان را به دست بیاورد و هم در چارچوب های نظام کار کند.


به عقیده وی گروه دوم اصلاح طلبان که سروری انها را «اصلاح طلبان داخل نظام» می داند در نهایت با یک لیست در انتخابات شرکت می کنند.


اختلاف بین اصولگرایان را اصلاح طلبان مدیریت می کنند
وی درباره اظهارات اصلاح طلبان درباره حضور تک نفره هم گفت: آنها این حرفها را می زنند، ولی شما بدانید که همگی اصلاح طلبان از یک مجموعه حمایت می کنند وظرفیت اصلاح طبان در یک لیست قرار می گیرد.
عضو جمعیت رهپویان همچنین افزود: پیش بینی می کنم اصلاح طلبان براساس مدل شورای دوم اصولگرایان یعنی چراغ خاموش و موتور روشن و چهره های کاملا ناشناخته وارد عرصه شوند.


اصولگرایان در انتخابات شورای شهر دوم با تابلوی آبادگران شورای دوم را تصاحب کردند و از آن پس یک به یک کرسی های بهارستان و پاستور را از آن خود کردند.


سروری با ادعای اینکه "اصلاح طلبان به دنبال این هستند که اصولگرایان با لیست های متعدد وارد صحنه شوند"، افزود: "ایجاد اختلاف بین اصولگرایان و تلاش برای وزن کشی بین این گروه ها ممکن است امری برنامه ریزی شده از سوی اصلاح طلبان باشد... حداقل این را می توان گفت که آنها این فضا را مدیریت می کنند، و شما به خوبی می بینید که آنها در فضای سیاسی کنونی، کمتر موضع می گیرند تا حساسیت ها درباره آنها برانگیخته نشود؛چرا که نمی خواهند اصوگرایان را نسبت به خود حساس کنند."


همه آنهایی که واقعا به ولایت فقیه معتقدند باید در انتخابات شرکت کنند
همچنین، محسن رفیق دوست، از سرداران سپاه و رئیس سابق بنیاد مستضعفان درباره مشکلات پیش روی وحدت اصولگرایان گفت: خط کشی فقط بین معتقدین و عاملین به قانون و در راس قانون ولایت فقیه است. همه آنهایی که واقعا به ولایت فقیه معتقدند باید در انتخابات شرکت کنند، اما نه با پوشش ولایت‌فقیه و علیه ولایت‌فقیه.


به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره شروط جبهه پایداری و خواسته‌های آن‌ها گفت: کسی زیر بار حرف جبهه پایداری نمی‌رود، اگر نمی‌خواهند در جریان وحدت نباشند، نیایند.


دنبال ۱۵۰ نفر می گردیم
همزمان، و در حالیکه هیچیک از شرایط حداقلی اصلاح طلبان اعتدال گرا، برای حضور احتمالی در انتخابات آتی فراهم نشده، یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس و دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: در شرایطی هستیم که بعضی از احزاب اصلاح طلب اجازه فعالیت ندارند و به همین دلیل نباید از آن‌ها انتظار فعالیت انتخاباتی داشت. یا باید به یک حزب، اجازه فعالیت داده شود یا اگر از فعالیت آن حزب جلوگیری شد و گفته شد که فعالیت‌های آن قانونی نیست، نباید انتظار مشارکت و ارائه لیست در انتخابات، از آن حزب داشت.


مصطفی کواکبیان در مورد برنامه‌های حزب مردم سالاری برای انتخابات آتی مجلس، گفت: حزب مردم سالاری مطرح کرده که در سراسر کشور، اگر بتوانیم حداقل ۱۵۰کاندیدای واجد شرایط و هم فکر خود را داشته باشیم، حتما لیست ارائه خواهیم داد، اما در غیر این صورت فعالیت‌های ما مشخص نیست.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهارات روز گذشته خود را پس گرفت

Posted: 08 Nov 2011 02:38 AM PST

در مورد تشکیل تیم تخصصی برای تغییر قانون اساسی

جـــرس: در پی انتشار گزارشی مبنی بر تعیین یک تیم تخصصی از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی نحوۀ تغییر نظام سیاسی از سیستم ریاستی به پارلمانی از سوی یک عضو هیات رئیسه مجلس، این نماینده مجلس اظهارات روز گذشته خود را پس گرفت و آنرا "دیدگاه شخصی" خود ذکر کرد.


محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز گذشته گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی، در یک سال گذشته یک تیم تخصصی از حقوقدانان را مامور کرده تا "ایرادات قانون اساسی را که باید مورد بازنگری قرار گیرد مورد بررسی قرار دهند."

به گزارش فارس، این عضو هیات رئیسه مجلس، در واکنش به اظهاراتی که روز گذشته به نقل از وی در ارتباط با اقدامات دفتر رهبری در بررسی اصلاح قانون اساسی مطرح شده بود، گفت: "این مطالب نظر شخصی بنده و برخی کارشناسان بود و ارتباطی با دفتر رهبری نداشت.گرچه ممکن است این کارشناسان رفت و آمدی هم با این دفتر داشته باشند.ولی لزوما نظر آنها نظر دفتر مربوطه نیست و مطالبی که منسوب به رهبری است را باید همین مرجع رسمی اعلام کند."


دهقان گفت: ممکن است برخی از کارشناسان حقوقی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی نظام اظهارنظرهایی داشته باشند و بعضی از این افراد هم با دفتر رهبری ارتباطی داشته باشند، اما معنای آن این نیست که دفتر به صورت مستقیم ساختار سیاسی کشور و قانون اساسی را بررسی کرده باشد. معنای این اقدام، اصلاح نوسازی نظام نیست.


وی یادآور شد: تاکنون کارشناسان از جمله نمایندگان مجلس و دولت و شورای نگهبان در ارتباط با حیطه وظایف قانونی و اختیارات قوا با هدف رفع اختلافات سلیقه ای جلساتی داشته‌اند، اما این جلسات الزاما برای برای اصلاح ساختار سیاسی قانونی اساسی نبوده است.


وی با عقب نشینی از سخنان دیروز خود گفت مطالبی که روز دوشنبه خبرگزاری فارس اعلام کرده نظر دفتر رهبری نبوده و دیدگاه شخصی وی می باشد.


هنوز دلیل این عقب نشینی و پس گرفتن اظهارات مفصل دیروزِ این عضو هیئت رئیسه مجلس مشخص نبوده و فشارهای امنیتی – سیاسی وارده در این خصوص رسانه ای نشده است.


محمد دهقان روز گذشته همچنین گفته بود "سال گذشته یک تیم تخصصی متشکل از حقوقدانان زیر نظر دفتر رهبری تشکیل شد و اقدام به بررسی ده‌ها مورد از موارد قانون اساسی برای بازبینی و بازنگری کرد و یک سری از ایرادات را مشخص کردند."


وی تاکید کرده بود که عضو این تیم بازبینی قانون اساسی نیست اما از آن اطلاع دارد و افزود: "در برخی موارد اصلا نمی توانیم به قانون اساسی ورود کرده و آن را تغییر دهیم مانند اسلامیت، جمهوریت نظام، دین و مذهب رسمی، ولایت فقیه و ابتنای اداره حکومت به آرای مردم که در قانون اساسی مشخص شده است."

دهقان اظهار داشت الان ایران "نه دارای نظام پارلمانی و نه نظام ریاستی است، ما یک نظام نیمه پارلمانی و نیمه ریاست با تفوق پارلمان داریم. یکی از شاخص های نظام ریاستی این است که رئیس جمهور "حتی می تواند مجلس را منحل کند اما در کشور ما رئیس جمهور رئیس الوزرا است، رئیس حکومت ولی فقیه است، در نظام ریاستی حرف آخر را رئیس جمهور می زند و نیروهای مسلح در اختیار رئیس جمهور است و رئیس جمهور در برابر پارلمان پاسخگو نیست و حتی می تواند قانون پارلمان را وتو کند. اما ما نظام ریاستی به این معنا نداریم."
 

تمدید تحریم های مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی

Posted: 08 Nov 2011 02:14 AM PST

تاکید واشنگتن و برلین جهت فشار مضاعف بر تهران
 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، رئیس جمهوری آمریكا، تحریم‌های مالی ایالات متحده علیه ایران موسوم به "وضعیت اضطراری ملی" را برای یک سال‌ دیگر تمدید كرد.


همزمان و در آستانه انتشار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درخصوص ابعاد برنامه هسته‌ای ايران، سخنگوی کاخ سفيد در خصوص نقش آمريکا در حمله احتمالی به ايران گفت: "همانطور که گفتم ما اکنون بر رويکرد ديپلماتيک متمرکز هستيم. البته ما در شرايط اين چنينی هيچ یک از گزينه‌ها را از روی ميز کنار نخواهيم گذاشت."


به گزارش سی ان ان، باراک اوباما، روز دوشنبه هفتم نوامبر، طی نامه ای به کنگره نمایندگان آمریکا، علت تمدید این قانون را عدم بازگشت روابط آمریکا و ایران به حالت عادی وعملی نشدن مفاد توافقنامه ۱۹۷۹(معروف به بیانیه الجزایر) ذکر کرده است.


رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌اش به کنگره نوشته است: "وضعیت اضطراری ملی به این دلیل در سال ۱۹۷۹ میلادی وضع شد که اقدامات و سیاست‌های دولت ایران تهدیدی غیرعادی و فوق العاده متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کرد."


گفتنی است، "وضعیت اضطراری ملی" هر ساله با تأیید رئیس جمهوری وقت آمریكا تمدید می‌شود.

همه گزینه ها را در نظر داریم
همزمان و در آستانه انتشار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درخصوص ابعاد برنامه هسته‌ای ايران، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه گفته است که ایالات متحده انتظار دارد در اين گزارش نگرانی‌های آمريکا درخصوص برنامه هسته‌ای ايران منعکس شوند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی با اشاره به اين که نمی‌خواهد پيش از انتشار گزارش مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره آن موضع‌گيری کند، گفته است: «ما مسلما انتظار داريم اين گزارش بازتاب و تقويت آنچه که درباره رفتار ايران و همچنين قصورش در اجرای تعهدات بين المللی‌اش می‌گفتيم، باشد. من مطمئنم در اين گزارش نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته‌ای ايران منعکس می شود."


طبق اين گزارش جی کارنی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش آمريکا در حمله احتمالی به ايران گفت: "همانطور که گفتم ما اکنون بر رويکرد ديپلماتيک متمرکز هستيم. البته ما در شرايط اين چنينی هيچ یک از گزينه‌ها را از روی ميز کنار نخواهيم گذاشت، ولی ما هم اينک به طور جدی بر ديپلماسی متمرکز هستيم."


گزارش‌ها حاکی است که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود درباره برنامه هسته‌ای ايران به اطلاعات جديدی از «ابعاد نظامی» برنامه هسته‌ای ايران اشاره خواهد کرد. قرار است این گزارش هفته جاری به شورای حکام آژانس ارائه شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديپلمات‌ها می‌گويند در اين گزارش به تلاش‌های تحقيقاتی ايران برای انتقال مواد منفجره قوی به کلاهک موشک اشاره شده است.


آلمان: فشار بر ایران تشدید می شود
در همین حال، آلمان شامگاه دوشنبه اعلام کرده است، برای واداشتن جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات بين‌المللی درباره برنامه هسته ايش خواستار تشديد فشار ها بر تهران خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرياس پشکه، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، گفته است که برلين نسبت به اهداف برنامه هسته ای ايران مشکوک است.


اين سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در خصوص گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است: "برای ما روشن است چنانچه اين گزارش نشان دهد که ايران همچنان اقداماتی برای اجرای تعهدات بين المللی خود و از جمله شفافيت در خصوص برنامه هسته ايش انجام نمی دهد، دولت آلمان خواستار افزايش فشار سياسی و ديپلماتيک خواهد شد تا ايران تعهدات بين المللی اش را اجرا کند."


وی همچنين بر دستيابی به رويکردی قاطع برای رويارويی با خطر برنامه هسته ای ايران تاکيد کرده است.


جمهوری اسلامی هر گونه تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای را رد می‌کند و می‌گويد برنامه هسته‌ايش کاملا صلح‌آميز و در راستای توليد انرژی است.
 

گزارشگر ویژه حقوق بشر: عدم همکاری جمهوری اسلامی  موجب فشار بیشتر بر تهران خواهد شد

Posted: 08 Nov 2011 02:00 AM PST

 جـــرس: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل معتقد است "عدم همکاری جمهوری اسلامی با مکانیسم های حقوق بشر این سازمان تا پیش از انتشار گزارش، موجب فشار بیشتر بر تهران و افزایش احتمال گزینه هایی همچون تشکیل کمیسیون تحقیق یا ارجاع پرونده ایران به سازمان ملل خواهد شد."


به گزارش رادیو اروپای آزاد (فردا)، احمد شهید که پس از ارایه گزارش اولیه پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران دراواخر ماه قبل، هم اکنون با وجود مخالفت مقامات جمهوری اسلامی، مشغول نگارش گزارش جامع خود است، تا فروردین ماه آنرا منتشر سازد، معتقد است که ایجاد مکانیسم ویژه‌ای همچون انتصاب یک گزارشگر ویژه یک اقدام تنبیهی نیست و اگر ایران واقعا می خواهد در این زمینه وضعیت خود را بهبود بخشد، حضور وی می تواند به مثابه فرصتی برای تغییر در وضعیت کنونی باشد.


شهید همچنین می گوید که در این مرحله دولت ایران می تواند با اعتمادسازی، جلوی فشارهای جامعه بین المللی را -که در صورت همکاری نکردن می تواند افزایش چشمگیری داشته باشد- بگیرد. وی هرچند در پاسخ به اینکه آیا ممکن است که پرونده حقوق بشر ایران با ادامه وضعیت نگران کننده حقوق بشر سر از شورای امنیت دربیاورد گفت که وظیفه او نیست که به این سوال جواب بدهد، اما تصریح کرد که چنین اقدامی می تواند از سوی نمایندگان شورای حقوق بشر و مجمع عمومی در دستور کار قرار گیرد.


وی همچنین دلیل پذیرش مسوولیت نوشتن گزارش وضعیت حقوق بشر در مورد ایران را، "اعتقاد به وضعیت بحرانی و بد حقوق بشر درایران" ذکر کرد و گفت: "معتقدم بودم که تجربه ام در مالدیو می تواند در مورد ایران هم به کار رود . به هرحال من اهل کشوری درمنطقه هستم، نه خیلی دور از ایران. مسلمانم و آشنایی ام با مسائل فرهنگی ایران باعث می شود ایرانیان از گروه های مختلف بتوانند با من کار کنند از جمله خود دولت ایران. "


وی در خصوص تماس مستقیم با قربانیان نقض حقوق بشر در ایران"، گفت: "من توانستم با تعدادی از قربانیان مستقیم حقوق بشر یا بستگان نزدیک افرادی که به خاطر نقض حقوق بشر رنج کشیده اند ملاقات کنم. بنابراین قادر بودم که شواهد درجه اولی از اینکه چه اتفاقی برای این افراد افتاده بگیرم. البته تعداد کم بود اما به اندازه کافی بود تا بتوانم گزارش مقطعی خود را بنویسم. از تعداد افرادی که به من مراجعه کردند هم شگفت زده نیستم. با توجه به شرایط ایران تعدادبسیار زیادی از ایرانیان می خواهند که با گزارشگر ویژه سازمان ملل صحبت کنند. تعداد خیلی زیاد است."


احمد شهید مهمترین موضوع یا موضوعات نگران کننده برای خود را موضوع "اعدام در ایران" ذکر کرده و می گوید: " موضوعی که خیلی از روبرو شدن با آن جا خوردم موضوع اعدام بود. چه آنها که اعلام می شود و چه انها که نمی شود به دلایل زیادی برایم بسیار شوکه آور بود و این به این دلیل بود که تضمین های ضعیفی برعلیه بی عدالتی درسیستم قضایی ایران وجود دارد و از همین رو این موضوع که به صورت بالقوه، مردم نتوانند به صورت کامل از حقوق خود برخوردار باشند وجود دارد. دادگاه های ضعیف، نبود مشاور یا وکالت حقوقی مناسب، استانداردهای ضعیف استفاده از مدرک )در مجرم شناختن افراد(، فقدان دادگاه تجدیدنظر مناسب، و در نهایت جرم هایی که به موجب آن افراد به مرگ محکوم می شوند همه از مواردی بود که زنگ های هشدار را برانگیخت. "


وی افزود: "و موضوعی که همان درجه از اهمیت را دارد، رفتاربا مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران است که هر دو از حرفه هایی هستند که در ابعاد مختلف خیلی مهم هستند. چون که بدون روزنامه نگارانی که بتوانند به صورت کامل و آزاد خبررسانی کنند، عملا امکان بالقوه برای افزایش نقض حقوق بشر وجود دارد. اگر آزادی بیان و آزادی اطلاع رسانی به صورت مناسبی وجود داشت، اگر رسانه ها آزاد بودند که هر موضوعی را مطرح کنند، آن زمان می توانید اطمینان حاصل کنید که در هیچ نقطه کوری اقدام کثیفی حتی در صورت انجام ناگفته باقی نمی ماند. چرا که اگر اتفاق می افتاد شما از آن خبردار می شدید. اگر خبردار می شدید آن موقع نگران می شدید و اگر نگران می شدید آن موقع در مورد آن اقدام می کردید. بنابراین یک مکانیسم خود-تصحیحی شکل می گرفت. اما وقتی اینها را نداریم می توانید انتظار داشته باشید که بدترین اتفاقات رخ بدهد و کسی هم خبردار نشود... درمورد مدافعان حقوق بشر هم همین طور. آنها هم از نظر اینکه اگر اجازه داشته باشند کارشان را انجام بدهند چه کار می توانستند بکنند، اثرات چندگانه دارند. زنان و اقلیت ها هم به همان اندازه مهم هستند. چرا که به نظر می رسد به صورت نظام مند از نقض حقوق بشری که علیه آنان روا می شود رنج می برند. اینها برخی از نگرانی هایی بود که در گزارش مطرح شد."


گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص عدم پذیرش وی از سوی ایران گفت "اگر ایران واقعا نسبت به رفاه مردم اهمیت می دهد، اگر به بهبود وضعیت اهمیت می دهد، و اگر آنها مایلند به مشکلاتی که وجود دارد نگاهی کنند می توان گفت که این اقدام ابزاری برای اعتمادسازی برای همه است. هیچ کشوری کارنامه بی خطایی ندارد. هیچ کشوری از انتقاد آزاد نیست. هیچ کشوری غیرقابل دسترس نیست اما کشورهایی که قبول می کنند که مسائلی وجود دارد شانس بیشتری برای مطرح و حل کردن آنها دارند تا کشورهایی که این مسائل را نفی می کنند. بنابراین در مجموع با همکاری کردن با من دولت ایران شانس بیشتری خواهد داشت که بتواند بقیه را درسطح جهانی قانع کند که در مطرح کردن مشکلاتی که با آن (در زمینه نقض حقوق بشر( روبروست جدی است. "


وی تاکید می کند: "اگر شما به نوعی که مردم ایران به قوه قضاییه شان نگاه می کنند نظر بیاندازید می بینید که ایمان و اعتماد به دستگاه قضایی خیلی پایین است. یک اعتقاد جمعی وجود دارد که این قوه استقلال ندارد و مشکلات جدی در روند دادگاه های تجدیدنظر وجود دارد. روند برگزاری دادگاه ها در ایران مشکلات زیادی دارد."


احمد شهید در پاسخ به اینکه "افرادی عزیزانشان را در جریان ناآرامی های بعد از انتخابات سال ۸۸ از دست دادند و هیچ نامی از این افراد در گزارش سازمان ملل برده نشد، در حالی که خانواده ها به شما نامه نوشته بودند و از شما خواسته بودند که دولت ایران را در زمینه معرفی قاتلان عزیزانشان پاسخگو نگهدارید"، گفت:
"یک سری اتفاقاتی همین الان در حال رخ دادن است و باید متوقف شود. حتی برخی از مسائلی که بعد از تصویب دستور کار من مطرح شد. بنابراین تمرکز اولیه روی مسائلی است که الان در حال وقوع است. مثل وضعیت رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی . در گزارش کامل تر این موضوعات را به صورت مبسوط مطرح خواهم کرد. مواردی که به من معرفی شده اند، مطالعه شده اند و صحت آنان مورد ارزیابی قرارگرفته و در گزارش کامل من خواهد آمد. به علاوه این موارد در گزارش دبیرکل سازمان ملل مطرح شده است. مواردی که من مطرح کرده ام مداخله فوری و جدی حال حاضر را می خواهد. مثل توجه به وضع زندان ها یا بهداشت و سلامت زندنیان یا افرادی که دستگیر می شوند. "


وی هشدار داد "اگر ایران با من همکاری نکند بار دیگر با گزارشی مواجه خواهد شد که من با اطلاعاتی که با استفاده از روش های شفاف و بی طرفانه جمع آوری خواهم کرد نوشته شده است و مطمئن هستم جامعه بین الملل این گزارش را متوازن و بی طرف خواهد یافت. اما این گزارش جای خالی نقطه نظرات ایران را هم خواهد داشت. بنابراین برای ایران این تنها از دست دادن یک فرصت برای انعکاس نظراتش در گزارش است. کار من ادامه خواهد داشت. من قادر خواهم بود گزارشم را تکمیل کنم. چرا که ایرانیان خارج از کشور، شبکه ای از سازمان های غیردولتی که بسیاری از آنها در حوزه مستندسازی موارد نقض حقوق بشر فعال هستند در این زمینه حضور دارند. پایه گزارش من مبتنی بر شنیده ها نیست بلکه بر اساس شهادت های دسته اول و مدارک متقن و چیزهایی است که به صورت علمی قابل اثبات ومنطقی است. "

 

واکنش متکی به اظهارات احمدی نژاد: ۲۰ سطر سخن، ۲۴ ادعای نادرست؟

Posted: 08 Nov 2011 12:35 AM PST

جـــرس: در واکنش به انتشار اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد در جمع گروهی از اعضای ستاد انتخاباتی‌ و بیان نکاتی پیرامون عزل منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق خود، این مقام سابق دولت اظهار داشت "شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیست که در اظهارات ۲۰ سطری، ۲۴ نکته خلاف واقع، ناروا و یا ادعای نادرست وجود داشته باشد."


به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی به اظهارات اخیر احمدی نژاد در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی که گفته بود که منوچهر متکی وزیر خارجه مورد نظر او نبود و از آنجا که در دوره وزارت او در دولت دهم، چهار دیپلمات ایرانی به خارج پناهنده شدند، رسما از مقام خود برکنار و این موضوع قبل از سفر به سنگال به او ابلاغ شده بود، واکنشی تند نشان داده و ضمن ابراز تاسف از این اظهارات، "بیان واقعیت" را به پس از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد موکول کرده است.


احمدی نژاد پنجشنبه گذشته در جمع گروهی از حامیان خود گفته بود: "متکی در هر دوره ریاست جمهوری کاندیدای من نبود به خصوص در دور دوم چرا که در زمان وزارت وی چهار دیپلمات به سایر کشورها پناهنده شدند."


وی افزود: در جلسه‌ای تصمیم بر آن گرفته شد که متکی از دولت کنار گذاشته شود ولی پس از آن جلسه وی در جلسات دولت حضور نیافت تا آنکه یک شب ساعت ۱۲ ایشان را پیدا کردیم و به وی پیشنهاد ریاست سازمان انرژی اتمی را دادیم که ایشان گفت من می‌خواهم برای گسترش روابط به سنگال بروم و پس از بازگشت در خصوص این مورد صحبت خواهیم کرد و پس از آن به وی گفتم که از نظر من شما دیگر وزیر نیستید.


احمدی نژاد گفت: "پس از سفر متکی به سنگال آقایان در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حکم وی را زود منتشر کرد که من گفتم که این حکم را بردارید و آنها مقاومت کردند و گفتند که این خبر اعلام شده است.مدیر کل تشریفات متکی اعلام کرد که پس ازدیدار رسمی حکم برکناری وی به دستش رسیده است اما متکی درخواست تمدید ملاقات با رئیس جمهور سنگال را داشت که رئیس‌جمهور سنگال بعد از آن دیگر وی را نپذیرفت."