جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اين مام وطن از من و تو خواب ندارد

Posted: 12 Nov 2011 07:27 AM PST

خسروی

 بايد آگاه شد وكوشا شد و كوشيد
بايد كه به هر صورت بيداد خروشيد
بايد كه ز سرچشمه انصاف نيوشيد
بر محنت هيچ هموطني چشم نپوشيد
********
بايد ز سر عشق يكي كار گران كرد
بايد كه خروشيد و رها قفل زبان كرد
بايد بكنيم آنچه كه بايد و توان كرد
آسوده نخسبيد و تن و روح جوان كرد
********
بايد ز سر ترس نترسيد و فغان كرد
بايد كه بر اين رود كمي آب روان كرد
بايد كه به كردار، ستمگر نگران كرد
بنيان ستم را همه جا در نوسان كرد
********
امروز اگر بي گنهي پاي به بند است
امروز اگر همچو عقابي به كمند است
امروز اگر پاي به زنجير سهند است
امروز اگر تير به پهلوي سمند است
********
فرداي پرستو كه بسي بي كس و تنها است
گنجشكك بيمار كه بي دانه و بي جا است
بسيار و بسي سخت شديد است، هويدا است
فرداي من و تو در اين آينه پيدا است
********
يك سر، همه تسليم و رضايت شده فرياد
يك سر، بدمد باد بر اين آتش بيداد
يك سر، كه دهد زندگيش را همه بر باد
مائيم، نه اينيم و ني آنيم نه دلشاد
********
اين مام وطن از من و تو خواب ندارد
تاريك رهش گشته كه مهتاب ندارد
چندي شده بر بام كه آفتاب ندارد
او تشنه عشق است و وفا، آب ندارد

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی رجایی شهر

Posted: 12 Nov 2011 07:29 AM PST

در پی وقوع انفجار در مرکز نظامی بیدگانه ابراز شد

 

جرس: در پی وقوع انفجار در مرکز نظامی بیدگانه ، از سوی برخی خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهردر این رابطه ابرازنگرانی شد.

 به گزارش منابع حرس، خانواده‌هاي زندانيان سياسي در زندان رجايي شهر به شدت نگران حال و وضعيت عزيزان خود هستند.اخبار متناقضي كه از صبح امروز-شنبه- منتشر مي‌شود، اين نگراني‌ها را بيشتر كرده است.

گفتني است از صبح امروز خانواده هاي زندانيان رجايي‌شهر تمام تلاش خود را كردند كه خبري از داخل زندان و از مسئولين زندان بگيرند اما تا كنون به درخواست آنها پاسخي داده نشده و اين نگراني‌ها را افزايش مي‌دهد..خانواده ها سعي كردند با بهداري و مديريت زندان تماس بگيرند اما آنان هيچ پاسخي نداده‌اند. خانواده‌ها خواستار انتقال عزيزانشان به مكاني امن هستند.

دکتر مسعود پدرام، نویسنده و فعال ملی- مذهبی بازداشت شد

Posted: 12 Nov 2011 05:05 AM PST

 جـــرس: به گزارش منابع خبری، صبح امروز، شنبه ۲۱ آبان، دکتر مسعود پدرام، نویسنده و فعال ملی – مذهبی بازداشت شد.


بنا به گزارش منابع خبری جرس، دکتر مسعود پدرام، دانش آموخته ی ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر اجتماعی توسط دائره اجرای احکام دادگاه انقلاب اسلامی تهران، بازداشت شد.


دکتر پدرام، عضو شورای فعالان ملی مذهبی ایران، در جریان بازداشت فله ای نیروهای ملی مذهبی در اسفندماه ۷۹، بیش از سه ماه در سلول های انفرادی بازداشتگاه عشرت آباد سپاه پاسداران بود. وی بعد از 5 ماه حبس، به قید وثیقه آزاد شد. پرونده وی همچون پرونده دیگر فعالان ملی مذهبی از آن هنگام تاکنون، در دادگاه تجدیدنظر مفتوح بوده است.


این فعال ملی- مذهبی، در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حداد در سال ۸۱ به چهار سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود، که این حکم در دادگاه تجدیدنظر متوقف ماند؛ و نتیجه ی این دادگاه هیچ گاه به پدرام و دیگر متهمان پرونده (ازجمله مرحوم مهندس عزت الله سحابی، زنده یاد هدی صابر، دکتر حبیب الله پیمان، دکتر محمد ملکی، محمد بسته نگار، دکتر رضا رییس طوسی،و دکتر حسین رفیعی) اعلام نشد.


گفتنی است، این پرونده پانزده متهم داشت، که علیرضا رجایی، یکی دیگر از متهمان این پرونده نیز شش ماه پیش بازداشت شد و هم اینک در بند ۳۵۰ اوین محبوس است.


پدرام، نویسنده و پژوهشگر سیاسی حامی جنبش سبز، در ماه های اخیر، مورد احضار و تهدید مکرر نهادهای امنیتی قرار گرفته بود، تا این که امروز شنبه بازداشت و به اوین منتقل شد.


مسعود پدرام، نویسنده کتاب هایی چون: «روشنفكران دینی و مدرنیته در ایران پس از انقلاب» و «سپهر عمومی روایتی دیگر از سیاست: نظریات آرنت و هابرماس» و مترجم کتاب «زندگی و زمانه دموكراسی لیبرال» است. از وی مقالات متعددی در نشریات داخلی کشور در تبیین آراء یورگن هابرماس و هانا آرنت و مفهوم «سپهر عمومی» منتشر شده است.
 

تداوم ابهامات در مورد سرنوشت امام موسی صدر

Posted: 12 Nov 2011 04:38 AM PST

فیروزان: قصد دارم در خصوص وضعیت امام وارد مذاکره با ناتو شوم
 جـــرس: با وجود انتشار گزارشی مبنی بر اعتراف سیف الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور مخلوع و معدوم لیبی، به دخالت پدرش در قتل امام موسی صدر، خواهرزاده و داماد امام موسی صدر اعلام کرد "پس از مرگ قذافی تا امروز اخبار تازه‌تری از محل اسارت یا نگهداری امام موسی صدر به دستمان نرسیده و من قصد دارم در این خصوص با ناتو وارد مذاکره شوم."


مهدی فیروزان در گفتگو با روزنامه شرق، همچنین به برخی عوامل داخلی در جهت اخلال برای یافتن امام موسی صدر طی سی سال اخیر اشاره کرد و گفت: "علت اینکه در این سال‌ها در پیگیری مساله امام مخالفت‌های داخلی وجود داشته را محول کنیم به پس از آزادی امام. آن زمان اگر صلاح باشد یا امام خود صلاح بداند همه حرف‌ها را می‌زنیم. اگر صلاح ندانست باز هم به همین شیوه کنونی ادامه می‌دهیم."


داماد امام موسی صدر همچنین در خصوص روند پیگیری وضعیت و سرنوشت رهبر مفقود شدۀ شیعیان وقت گفت: "در ملاقات‌هایی که وزارت خارجه ایران و همچنین وزارت خارجه لبنان با «عبدالجلیل» داشتند، قول یک همکاری گسترده داده شده که بتوانیم از طریق زندانیان و زندانبانانی که در تمام این سال‌ها در زندان‌ها حضور داشتند، سرنخی از محل نگهداری امام پیدا کنیم...مقامات لیبیایی به صالحی گفتند ما خیلی مساله داریم و ایجاد تشکل و سیستم جدید خیلی کار می‌برد و درگیر موانع و مشکلات زیادی هستیم اما به محض اینکه بتوانیم، همکاری می‌کنیم. در این سفر کسی از خانواده امام صدر، وزیر خارجه را همراهی نمیکرد.


وی افزود: "در اوضاع کنونی لیبی کمابیش هنوز هم زندان کشف می‌شود. هفته پیش با اینکه یک ماه از سقوط طرابلس گذشته بود، زندانی با 1200 نفر کشف شد. خیلی عجیب است."


مهدی فیروزان تاکید کرد "امیدواریم تمام کسانی که در طول این سال‌ها - از دولت‌های عربی گرفته تا رجال سیاسی جهان اسلام و ایران – برای عدم همکاری ملاحظاتی داشتند امروز آن ملاحظات را نداشته باشند چون دیگر قذافی نیست که به دلیل حفظ یک رابطه سیاسی یا رابطه اقتصادی یا رابطه دوستانه همکاری‌ها را فدای ملاحظه‌کاری کنند. طبیعتا این افراد امروز می‌توانند اقدام گذشته خود و آن ملاحظاتی را که در گذشته باعث می‌شد همکاری نکنند به راحتی جبران کنند."


وی خاطرنشان کرد "در مورد مساله امام موسی صدر، با کشته شدن قذافی منبع اطلاعاتی مهمی را از دست دادیم اما امیدوارم کسانی که در این پرونده آگاهند به خودشان آیند و برای نجات امام با ما همکاری کنند."


فیروزان همچنین اعلام داشت: "برای ناتو کاری ندارد که بگردد امام را پیدا کند، ولی دلیل یا انگیزه‌ای هم برای این پیگیری ندارد. من به دنبال این هستم که با ناتو وارد مذاکره شوم و انگیزه این جست‌وجو را ایجاد کنم."


اعتراف به قتل امام
گفتنی است، اوایل هفته گذشته، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار خبری نوشت : سیف الاسلام قذافی در دیدار با یک زن بانفوذ لبنانی در ماه آگوست سال ۲۰۱۰، دست داشتن رژیم معمر قذافی در قتل امام موسی صدر را تایید کرده است.

واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه الرای کویت نوشت: منابع عربی گفتند این زن لبنانی با سیف الاسلام در آتن برای بررسی سرنوشت امام موسی صدر دیدار کرده بود.


سیف الاسلام در این دیدار تایید کرد که امام موسی صدر و دو همراهش همان زمان در لیبی کشته شدند و هیچ امیدی به پیدا شدن بقایای اجساد آنان وجود ندارد و خبرها درباره اینکه آنان هنوز زنده هستند، درست نیست.


وی در این دیدار پدرش را مسئول اعدام امام موسی صدر و دو همراهش معرفی کرد و گفت: چند روز پس از بازداشت آنان، پدرم در پی جنجالی که در مورد دیدار طوفانی بین قذافی و امام موسی صدر به وجود آمده بود تصمیم گرفت از دست آنان خلاص شود.


وی افزود: پیش از پایان این دیدار، قذافی دستور داد هر سه نفر را بازداشت کنند و پس از چند روز هم دستور قتل آنان را صادر کرد.

این منابع به نقل از سیف اسلام افزودند: او از دفن شدن اجساد آنان در صحراء یا به دریا انداخته شدن آنها اطلاع ندارد و فقط می داند که پدرش پس از آنکه احساس کرد در تنگنا قرار گرفته است، دستور قتل آنان را صادر کرد.


به گفته این منابع، خانواده امام موسی صدر پس از اطلاع از جزئیات نتیجه نشست با سیف الاسلام، این روایت را رد کردند و بر اساس اظهارات شماری از شاهدان در زندان بر زنده بودن او تاکید کردند.


بزودی خواهیم گفت
این موارد درحالیست که دو هفته رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام کرده بود: پروندهای که از قبل در خصوص وضعیت امام موسی صدر تشکیل شده بود طی روزهای آینده تکمیل و نتایج آن به جمهوری اسلامی، لبنان و همه جهانیان اعلام خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصطفی عبدالجلیل در کنفرانسی خبری مشترک با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت امام موسی صدر تصریح کرد: چنانچه قذافی زنده بود ما مستندات لازم را بدست می آوردیم اما کسانی بودند که خواستار کشته شدن قذافی بودند تا این اطلاعات علنی نشود. عده ای مصلحت می دیدند که حقایق در خصوص امام موسی صدر روشن نشود به همین دلیل به طور مستقیم و غیرمستقیم می خواستند قذافی کشته شود.


رییس شورای ملی انتقالی لیبی ادامه داد: قذافی و یاران نزدیک او در خصوص امام موسی صدر اطلاعات کافی داشتند؛ ما عده ای را دستگیر کرده ایم که بازجویی خواهند شد ولی عده ای نیز از اطرافیان قذافی فرار کردهاند.


تشکیل کمیته ویژه، نتیجه همچنان مبهم
پیش از ادعای مقامات سیاسی جدید لیبی، منابع آگاه از تشکیل کمیته قضایی امنیتی توسط مقامات لیبی برای پیگیری مسئله ناپدیدشدن امام موسی صدر و دو همراهش خبر داده بودند.

 

به گزارش مهر، شبکه تلویزیونی لبنان در خبری کوتاه اعلام کرد: مقامات لیبی کمیته ای قضایی امنیتی در زمینه پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش تشکیل دادند. با وجود اینکه روزها از سقوط رژیم قذافی می گذرد، اما تحولی در پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر ایجاد نشده که این مسئله نگرانی هایی را در پی داشته است.


آخرین دادستان کل نظامی حکومت قذافی: امام موسی صدر کشته شده است
طی ماههای اخیر، در ادامۀ انتشار اخبار و اظهارات ضد و نقیض پیرامون سرنوشت امام موسی صدر، آخرین دادستان کل نظامی رژیم قذافی در اظهاراتی گفته بود: "قذافی پس از درگیری لفظی با امام موسی صدر در سال ۱٩٧۸ که وی را کافر خطاب کرده بود، رهبر شیعیان لبنان را به شهادت رساند."


محمد بشیر الخضار که به عنوان آخرین دادستان نظامی در رژیم قذافی مشغول به فعالیت بود در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن اظهار داشت: امام موسی صدر، موسس جنبش امل و رهبر شیعیان لبنان در آخرین سفری که به لیبی در سال ۱٩٧۸ داشت درگیری لفظی با قذافی پیدا کرد. در این درگیری لفظی امام موسی صدر، قذافی را کافر خواند و این تنش ها حتی تا حد درگیری فیزیکی نیز پیش رفت.


الخضار که در سالهای حکومت قذافی مقامهای مختلفی در رژیم وی داشته و ٢۵ سال تمام مشاور حقوقی وزارت دفاع لیبی بوده تاکید کرد: جسدی که اخیرا در سردخانه ای در طرابلس کشف شد احتمالا جسد یکی از همراهان امام موسی صدر است که در سفر ایشان به لیبی وی را همراهی می کردند.


وی افزود: اما پیکر امام موسی صدر ابتدا در شهر سرت (زادگاه قذافی) دفن شد، سپس جسدش را به شهر سبها انتقال دادند و در این سالها جسد وی به شهرهای دیگری نیز انتقال پیدا کرد.


دادستان نظامی رژیم قذافی افزود: امام موسی صدر در روزی که به شهادت رسید گفتگوی داغی با قذافی داشت. در این گفتگوی پنج ساعته و رو در رو امام موسی صدر قذافی را کافر خواند، قذافی نیز در واکنش به این اظهارات نزدیک بود امام موسی صدر را مورد ضرب و شتم قرار دهد.


الخضار با اشاره به مستند بودن اظهارات خود تاکید کرد: برخی از نگهبانان و اعضای یگانهای نظامی قذافی که همچنان برخی از آنان در قید حیات هستند، این مسائل را برای ما روایت کرده اند. بر این اساس، درگیری امام موسی صدر و قذافی داخل چادر قذافی رخ داده و در ملا عام نبوده است.


وی در پاسخ به این سوال که چه کسی لباسهای امام موسی صدر را به هتلی در پایتخت ایتالیا انتقال داده، اظهار داشت: همه می دانند که معاون سرویس امنیت داخلی رژیم قذافی لباسهای وی را در آن هتل قرار داده بود.


این اظهارات در حالی بیان می شود که پس از اظهارات نهم سپتامبر یكی از مقامات قضایی نظامی لیبی مبنی بر كشف سردخانه ای محتوی ۱٧ جسد از مخالفان رژیم معمر قذافی كه در میان اجساد جسدی مجهول با لباس روحانی است و ادعا شد این جسد، پیكر امام موسی صدر است، صادق طباطبایی به نمایندگی از خانواده امام موسی صدر تاكید كرده بود: تنها اخباری در این باره موثق است كه از جانب منابع رسمی دولت های ایران و لبنان و یا نهادهای بین المللی حقوق بشری تایید شده باشد


موسی صدر، مرجع دینی و رهبر سیاسی شیعیان لبنان که در لبنان و ایران به "امام موسی صدر" شهرت داشت، پنج ماه قبل از پیروزی انقلاب ایران و در حالی که به دعوت معمر قذافی، رهبر لیبی عازم آن کشور شده بود، در سوم شهریور سال ۱۳۵۷ وارد لیبی و در روز ۹ شهریور ربوده شد. دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا، و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، گواه آن بودند که موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته‌است.

 

صفار هرندی: اصلاح طلبان از اینکه امروز نمی توانند حتی از نزدیکی بیت رهبری هم رد شوند، ناراحتند

Posted: 12 Nov 2011 04:10 AM PST

جـــرس: مشاور فرمانده کل سپاه و وزیر سابق ارشاد دولت احمدی نژاد ادعا کرد: "هاشمی رفسنجانی را نمی توان منفک از جبهه اصلاحات قلمداد کرد، چرا که مهدی هاشمی پیش از انتخابات دور نهم در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی گفت که اگر پدر من رییس جمهور شود قانون اساسی را به گونه ای تغییر می دهد که نقش رهبری در آن حداکثر به اندازه نقش تشریفاتی ملکه انگلستان شود."


به گزارش مشرق، محمد حسین صفار هرندی، طی سخنانی در پنجاه و ششمین نشست ماهانه اساتید بسیجی، همچنین به دیدار اخیر عبدالله نوری، وزیر کشور دولت هفتم و فعال اصلاح طلب با محمد خاتمی اشاره کرده و مدعی شد: "عبدالله نوری، کسی که شعار خروج از حاکمیت را سر می داد، امروز به محمد خاتمی می گوید اگر من جای تو بودم می رفتم و پشت در خانه رهبری می نشستم تا وی اجازه ملاقات دهد و اگر برایت سخت است که تنها بروی من نیز حاضرم همراه تو بیایم تا تنها نباشی."


این عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، همچنین با نگاهی امنیتی گفت "ارزیابی مدیریت عالی نظام این نیست که اصلاح طلبان نادیده گرفته شوند و میتوان به عنوان یک مرکب و ذائقه سیاسی بر روی آنها حساب کرد ولی مهم این است که سردمداری این جریان به دست چه کسی سپرده می شود و آیا این سردمدار حاضر است در چهارچوب نظام کار کند یا خیر؟"


وزیر ارشاد پیشین 
دولت محمود احمدی نژاد، در ادامه مدعی شد: "چیزی که از جلسات خصوصی اصلاح طلبان به گوش می رسد این است که آنها می گویند باید به هر قیمتی به نظام باز گردیم. اصلاح طلبان اینکه امروز نمی توانند حتی از نزدیکی بیت رهبری هم رد شوند و قدرت چانه زنی با شخص اول مملکت را ندارند ناراحتند."


این فعال اصولگرا، پیرامون وضعیت افراطیون جبهه پایداری نیز گفت: "از دوستان جبهه پایداری که با آنها در ارتباط هستم درباره احتمال ارائه لیست جداگانه پرسیده ام و آنها گفته اند مطمئن باشید ما وحدت عمومی اصولگرایان را با دادن لیست جداگانه خراب نمی کنیم و وحدت شکن نمی شویم، اما شاید وارد ترکیب ۷+۸ هم نشویم و از گفتمان ناب و خالص دفاع کنیم."


وی افزود: "برخی درباره جبهه پایداری سوال می کنند که آیا اینها همان فرستادگان جریان انحرافی یا دولت هستند؟ باید بگویم بنابر گزارش دستگاههای مطلع و رصد خود بنده، چنین چیزی قابل طرح نیست و شاید این حرف انسان را به ورطه سوءظن و گناه بکشاند."
 

انفجار مهیب در یکی از انبارهای مهمات سپاه پاسداران

Posted: 12 Nov 2011 03:31 AM PST

آخرین گزارشها از کشته شدن 15 نفر حاکیست

 

جـــرس: در پی انفجار مهیبی که ظهر شنبه تهران را لرزاند و در نقاط مختلف شهر به گوش رسید، سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای کوتاه خبر انفجار در یكی از انبار ها و زاغه های مهمات خود در اطراف تهران را تایید كرد.

 


به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه کوتاه آمده است : مقارن ظهر امروز انفجاری در یکی از زاغه های نگهداری مهمات متعلق به سپاه پاسداران در حوالی تهران رخ داد.


گفتنی است، مدیركل امنیتی انتظامی استانداری تهران نیز گفت: این صدای انفجار خارج از شهر تهران و مربوط به غرب استان تهران (ملارد و شهریار) و در یكی از پادگان‌هایی كه در آنجا وجود دارد، بوده و در حال بررسی هستیم و اطلاعات تكمیلی را هرچه زودتر به اطلاع مردم خواهیم رساند.


تارنمای خبرآنلاین نیز حوالی ظهر نوشته است: ساعتی قبل صدای انفجار مهیبی درغرب و جنوب غربی تهران شنیده شده و البته به حدی بوده که در قسمت شمال شرق، شمال و شرق تهران نیز شیشه ها لرزیده است .


بر اساس این گزارش، صدای انفجار به حدی بوده است که برخی از مردم ساکن شمال و شمال شرق وحشت زده شده و شاهدان گفتند که شیشه برخی از ساختمانها نیز ریخته است. برخی از کاربران در غرب تهران و حتی در کرج نیز گفتند انفجار شدید بوده و صدای آنرا به خوبی شنیده اند.


به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملارد از آغاز تحقیقات قضایی در خصوص وقوع انفجار در یكی از زاغه‌های مهمات متعلق به سپاه پاسداران خبر داده است.


بر اساس این گزارش، حسین‌زاده گفته است: "بازپرس كشیك دادسرا و رییس دادگستری در محل حادثه حضور دارند و در حال بررسی موضوع هستند."


این مقام قضایی افزود: در حال حاضر محوطه در اختیار حفاظت اطلاعات سپاه است و سپاه زوایای مختلف حادثه را بررسی می‌كند."


وی افزود: مهم‌ترین موضوع برای ما كنترل جریان و مدیریت موضوع است تا مصدومان به بیمارستان منتقل شوند و ان‌شاالله بعد از اتمام امدادرسانی و انجام اقدامات امنیتی، اقدامات قضایی دنبال خواهد شد.


این در حالیست که براساس آخرین اخبار مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران از کشته شدن 15 نفر در انفجار یکی از پادگان‌های سپاه در اطراف تهران خبر داد.


سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به وقوع انفجار مهیب در یکی از پادگانهای سپاه در اطراف تهران گفت: این انفجار به دلیل جا به جایی مهمات رخ داده که در اثر این حادثه 15 نفر شهید و عده‌ای نیز مجروح شده‌اند که حال برخی از مجروحان وخیم است.


وی افزود: در حال حاضر تیمی در حال بررسی حادثه است که اطلاعات آن متعاقبا به افکار عمومی اعلام می‌شود.


این در حالی است که نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از انفجار زاغه مهمات متعلق به سپاه پاسداران در نزدیکی روستای 'بیدگنه' از توابع شهرستان ملارد در استان البرز را تشریح کرد.


حسین گروسی می گوید : این انفجار در مکان مسکونی رخ نداده و از روستای مورد اشاره ( بیدگنه ) فاصله داشته است.


وی بابیان این که در این انفجار شماری کشته و یا زخمی شده اند، خاطر نشان کرد: بنده بازدیدی از این مکان داشتم . در زمان حاضر شمار کشته شدگان و مجروحان این حادثه مشخص نیست ولی به زودی اعلام خواهد شد.


نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار داشتن زاغه مهمات منفجر شده در نزدیکی مکانی که در آن مسکن مهر صفادشت در حال ساخت است ، گفت: هرچند علت وقوع حادثه هنوز معلوم نیست اما این احتمال وجود دارد که دلیل انفجار ، ‌نشت گاز از لوله های انتقال گاز در نزدیکی محل باشد. وی افزود: به زودی اطلاعات بیشتری در خصوص کشته شدگان و مجروحان این حادثه اعلام می شود

 

 

 

بانک مرکزی شکایت از رسانه ها در جریان پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی را تکذیب کرد

Posted: 12 Nov 2011 02:38 AM PST

جـــرس: در حالیکه اعلام شده بود بانک مرکزی در خصوص اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به «شکایت از رسانه ها» روی آورده، روابط عمومی این بانک جوابیه ای منتشر ساخته و این موضوع را تکذیب کرده است.


تارنمای خبرآنلاین، با انتشار خبری تحت عنوان "نتیجه اطلاع رسانی در رابطه با تخلف۳ هزار میلیاردی: شکایت بانک مرکزی از رسانه ها"، از ورود این بانک به "بازی جدید" خبر داده و نوشته بود: رییس کل بانک مرکزی پس از افشای این پرونده، بارها اعلام کرده بود به جای واژه«اختلاس» واژه «تخلف» مورد استفاده رسانه ها یا مسئولان قرار گیرد و اکنون این بانک در صدد مجازات کسانی است که به زعم رییس کل بانک مرکزی مسبب اشاعه این واژه بوده اند.


بر اساس این گزارش، اداره حقوقی بانک مرکزی در رویکردی جدید، فهرستی از رسانه های منتقد این بانک را گرد آوری کرده تا آنها را برای پاسخگویی به دادگاه بکشاند. گفته می شود، سایت خبری "خبر آنلاین" و روزنامه های ، "تهران امروز"، "همشهری" واحتمالا "دنیای اقتصاد" با دستور بهمنی در این فهرست قرار گرفته اند.


این پایگاه خبری روز شنبه طی خبری ویژه اعلام کرد که روابط عمومی بانک مرکزی جوابیه ای منتشر ساخته، و ضمن تکذیب این شکایت، آورده است: "... نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در جریان مسائل اخیربانکی ناقض نکته عنوان شده در مطلب درج شده آن سایت مبنی بر بازی « شکایت از رسانه ها» توسط بانک مرکزی است...
در همین راستا و ضمن تکذیب این مطلب که بانک مرکزی در صدد شکایت از روزنامه های «تهران امروز» «همشهری» و «دنیای اقتصاد» برآمده است، لازم است اشاره شود متاسفانه سایت خبرآنلاین با انتشار مطالب بی پایه و اساسی از این دست، نه در راه اطلاع رسانی و روشنگری بلکه در مسیر تشویش اذهان عمومی گام بر می دارد و این اقدام در جهت حفظ منافع ملی ارزیابی نمی شود. "


گفتنی است، طی روزهای اخیر، بانک مرکزی ایران در جهت رفع مسئولیت خود در جریان بزرگترین اختلاس تاریخ کشور، دیگر مدیران متخلف و رده پایین تر را "مجرم اصلی" خطاب کرده و نگاهها را متوجه آنها ساخته است.


احضار برخی نمایندگان، کماکان در ابهام و تایید و تکذیب
در حالیکه با وجود دستور اکید رهبری مبنی بر سکوت رسانه ها در خصوص اختلاس بزرگ و حاکمیت جو سنگین امنیتی بر رسانه های کشور، برخی سایت ها توانسته بودند از احضار و بازجویی چند تن از نمایندگان سرشناس مجلس و فرزندان آنها در جریان تعقیب این پرونده گزارش دهند و دادستان کل کشور نیز آنرا مورد تایید قرار داده بود، یک عضو هیات رئیسه مجلس می گوید درباره احضار نمایندگان "تاکنون چیزی به کمیته حقوقی مجلس اعلام نشده است.مگر اینکه خود آقایان نماینده به دادگاه رفته باشند."


به گزارش خبرآنلاین، "برخی از نمایندگان مجلس به عنوان متهم، احضار و تحقیق شده اند و پس از 5-6 ساعت با قرار آزاد شده اند"، این پاسخ کوتاهی بود که غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه هفته قبل در نشست خبری خود، هنگامی که خبرنگاری از او درباره دخالت برخی نمایندگان درسوء استفاده مالی اخیر پرسید اظهار داشت.


بر اساس این گزارش، علاء الدین بروجردی، عضو فراکسیون اصولگرایان و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نخستین نامی بود که در رسانه ها نامش برده شد و حتی کار به نشست فوری کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی ارتباط وی با متهمان سوء استفاده مالی اخیر کشید. اما در نهایت وی این موضوع را تکذیب کرد.


گزارش مذکور می افزاید، امروز شنبه حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس که اتفاقا یکی از سه عضو کمیته حقوقی مجلس است که در مورد احضار نمایندگان تصمیم گیری می کنند، بدون اطلاع از اظهارات دادستان کل کشور، گفته است "در هیات رئیسه نسبت به افراد چیزی مطرح نشده و احضاری هم نبوده است."


این عضو هیات رئیسه دربار احضار نمایندگان و حواشی پیرامون بروجردی می گوید "نمی دانم احضار شدگان چه تعداد بوده اند. البته صحبت هایی مطرح بود که چند نفری از همکاران در حد شایعه مطرح بودند که بروجردی و چند نفری دیگراز نمایندگان بودند."


 

دو تشکل حقوق بشری، خواستار اقدام فوری و عملی در مورد وضعیت پناهجویان زلزله زده شدند

Posted: 12 Nov 2011 01:25 AM PST

انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی ـ ترکیه و انجمن همبستگی فعالان تبعیدی
 جــــرس: در پی وقوع زمین لرزه مجدد در شرق ترکیه و مضاعف ساختن وضعیت وخیم پناهجویان ایرانی مقیم شهر وان، دو تشکل از ایرانیان مقیم ترکیه، مجددا از پناهجویان مصیبت دیده اعلام حمایت کرده و با صدور بیانیه ای، از ستازمان های حقوق بشری، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و همچنین نهادهای مربوطه درخواست عاجل برای رسیدگی به وضعیت آنان را داشته اند.


طی روزهای اخیر، زمین لرزه ای با قدرت ۵,۶ در مقیاس ریشتر، مجددا مناطقی از استان وان، واقع در شرق ترکیه را به لرزه درآورده و مجددا گروه زیادی را کشته و زخمی و آواره و بی سرپناه کرده است.


به گزارش منابع خبری جرس، انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی ـ ترکیه (نوشهیر) و انجمن همبستگی فعالان تبعیدی، در دومین بیانیه مشترک خود که خطاب به سازمان حقوق بشری در ژنو، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در وان و دفتر هلسینکی در استانبول نوشته اند، با شرح گوشه ای از وضعیت بغرنج و جبران ناپذیر شهرهای زلزله زده و شرایط ویژۀ پناهجویان مقیم آن شهرها، خواستار اقدام عملی آنها برای رفع مشکلات موجود شدند.


در این بیانیه همچنین به وضعیت و مشکلات عمومی پناهجویان، از قبیل عدم مجوز "حق کار قانونی، حساب بانکی، گواهینامه، راه اندازی روزنامه، تحصیل رایگان، سفر و جابجایی آزاد" و... اشاره شده و سرما، شیوع بیماری و عدم اجازه خروج از شهر وان از طرف پلیس را نیز، سبب مضاعف ساختن مشکلات عمومی آنها اعلام کرده اند.


این دو تشکل خاطرنشان کردند که در بیانیه شماره یک خود، کمیساریای عالی و دولت ترکیه را به علت بی توجهی و کم کاری در برابر تعهدات خویش محکوم کرده و از سازمان های حقوق بشری خواستار رسیدگی فوری به این وضعیت اسفبار شده بودند، که "متاسفانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به جای رسیدگی به عمده مشکلات پناهجویان و برقراری حفظ امنیت جانی آنها، اطلاعیه ای ناقص در سایت خود منعکس کرده و علنا سلب مسوولیت این سازمان را اعلام داشته است."

 

بر اساس این گزارش، انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی و انجمن همبستگی فعالان تبعیدی خطاب به چهار سازمان(سازمان حقوق بشری در ژنو، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در وان، هلسینکی) و دیگر سازمان های حقوق بشری و مرتبط به امور پناهندگان بیان می دارد که سلب مسوولیت عامدانه کمیساریای عالی نسبت به امنیت جانی پناهندگان در بندبند اطلاعیه این سازمان هویداست و تا به امروز هیچ گونه رسیدگی به وضع پناهجویان زلزله زده نشده و بی خانمان و بلاتکلیف در بین مراحل بروکراسی کمیساریای عالی و پلیس شهرها گرفتار مانده اند."

 


انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی و انجمن همبستگی فعالان تبعیدی همچنین در بیانیه خود اعلام داشتند که تا به امروز نه‌ دفاتر کمیساریای عالی در وان و آنکارا و نه‌ دولت ترکیه‌ هیچ گونه اقدامات جدی جهت تسریع وضعیت اسفبار پناهجویان زلزله زده صورت نداده اند و این دوتشکل بی تفاوتی و بی توجهی کمیساریای عالی پناهندگان و دولت ترکیه در قبال تعهداتشان (1- سلب حق برخورداری پناهجویان از پناهندگی امن 2- بی بهره بودن پناهجویان از حقوق و مساعدت اولیه خود3- سلب حق آزادی بیان، جابجایی و برائت از رفتار تحقیرآمیز 4- عدم رعایت حقوق اقتصادی و اجتماعی پناهندگان 5- عدم دسترسی پناهجویان به خدمات پزشکی و تحصیلی رایگان6- سلب حق کار و منابع دولتی از پناهندگان 7- سرباز زدن کمیساریای عالی از کمک های مالی، غذایی، ابزار و سرپناه و احداث مراکز پزشکی برای پناهجویان و...) را محکوم کرده و گفته اند "اگر در ضرب العجلی به خواسته های پناهجویان زلزله زده رسیدگی نشود با اعتراضات گسترده و پایدار پناهجویان در سراسر شهرهای ترکیه روبرو خواهد شد."


متن خواسته های انسانی این دو تشکل برای پناهجویانِ زلزله زدۀ شهر وان به شرح زیر اعلام شده است:
"-پناهجویان زلزله زده نیاز مبرم به چادر، لباس گرم، دارو، مواد غذایی و بهداشتی و کمک هزینه دارند.
- انتقال فوری پناهجویان از شهر وان به دیگر شهرهای پناهجوپذیر و اسکان آنها در کمپ و مکان هایی که هزینه ای برای پناهجویان در بر نداشته باشد.
- رسیدگی به پرونده این پناهجویان که بین یک تا ده سال بلاتکلیف در شهر وان بدون هیچ گونه امکاناتی، گذران زندگی کرده اند
- رسیدگی و تسریع به امور جابجایی پناهجویان از زمان انتقال تا جایگزینی در شهر جدید...

 

گفتنی است، سه هفته پیش، وقوع زمین لرزه ای قوی در استان وان، حداقل ۶۰۰ کشته برجای گذاشت، که سبب آوارگی، جراحت و بی سرپناهی گروه زیادی از مردم، از جمله پناهجویان مستقر در آن منطقه شد.

 


طبق آخرین گزارش ها به جرس، وضعیت پناهجویان ایرانی ساکن مناطق زلزله زدۀ شرق ترکیه، همچنان در شرایط نابسامان بوده و کمافی السابق، با کمبود غذا، چادر، امکانات بهداشتی، لباس و دارو مواجهند و نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در آن منطقه نیز، عملا از دادن کمترین امکانات و اجازه خروجی نیز، شانه خالی می کند.

 

سازمان صدا و سیما، معاون احرایی رئیس دولت را بازتشسته اعلام کرد

Posted: 12 Nov 2011 12:59 AM PST

جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، معاونت اداری و مالی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد را "بازنشسته" از آن سازمان (صدا و سیما) اعلام کرد.


به گزارش خبرآنلاین، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس دولت در حالی بازنشستگی را جشن می گیرد که هنوز در خدمت دولت به سر می برد. ولی بنا به محتویات اعلام شده در صفحه معاونت اداری و مالی سازمان صدا و سیما، حمید بقایی ۲۰ روز پیش، بازنشسته شده است.


در ماه های اخیر، احتمال رفتن بقایی به خانه، بارها از زبان مسئولان مختلف شنیده شد. بیشترین این احتمال، وقتی داده شد که یکی از شعبات دیوان عدالت اداری، حمید بقایی را به  خودداری (استنکاف) از اجرای آرای این دیوان، به ۴ سال انفصال از خدمات دولت، محکوم شد.


این حکم، هر چند در مرحله تجدید نظر متوقف ماند، ولی بسیاری از ناظران، صدور آن را نقطه پایانی بر همراهی بقایی با دولت دانستند. زیرا رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، از زمانی که به معاونت اجرایی ریاست جمهوری کوچ کرده بود، مخالفتهایی را برانگیخته بود. بسیاری از منتقدانش، حضور وی در معاونت اجرایی را برنتافتند و با انتقاد از این تغییرات، وی را فاقد تجربه، مهارت و دانش کافی برای این پست مهم و استراتژیک خواندند.


با این وجود، بقایی و مدیرکل حقوقی میراث فرهنگی دست به اعتراض به حکم دیوان عدالت زدند تا در مرحله تجدید نظر، حکم به بررسی سپرده شود. مرحله ای که تاکنون، طی نشده و هنوز حکم انفصال ۴ ساله وی، پابرجاست، هر چند باید برای اجرا، تایید شعبه تجدید نظر این دیوان نیز اخذ شود.


بررسی کارنامه کاری بقایی نشان می دهد وی از چهره هایی است که سابقه کاری خود را از جبهه های غرب شروع کرد. پس از آن به دولت رفت و مدتی نیز در رادیو به خدمت پرداخت. پس از حضور وی در شهرداری تهران، شرایط برای رفتنش به خیابان آزادی فراهم شد تا رئیس جوان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دست به تغییرات گسترده در معاونان و مدیران میانی این سازمان بزند.


پس از مدتی، بقایی، جای خود را به خیابان پاستور انتقال داد تا در کنار همکار چندین ساله اش، محمود احمدی نژاد، عنوان معاونت اجرایی وی را یدک بکشد.


اکنون، با صدور حکم بازنشستگی بقایی در اول آبان ۹۰، مشخص نیست دولت قصد دارد از خدمات این چهره در پست فعلی استفاده کند و یا بقایی ترجیح می دهد در میان سالی، راه خانه را پیش گیرد و به بازنشستگان مکرم بپیوندد. بعید به نظر می رسد او خانه نشینی را در بحبوبه کارهای دولت، خصوصا با در نظر گرفتن فصل انتخابات مجلس، به در میدان ماندن، ترجیح دهد.


این چهره جنجالی
با وجودی که حمید بقایی، سخنان جنجالی مانند رئیس خود به زبان نمی آورد، ولی به دلیل نزدیکی فوق العاده به رئیس دولت و حضور در میان چهره های حلقه اول دولت، به عنوان چهره ای جنجالی در میان جریان موسوم به "انحرافی" معرفی شده است.


اکنون، سازمان صدا و سیما با انتشار عکس وی و تبریک بازنشستگی او، نقطه پایانی را بر خدمات وی گذاشته است. سازمان صدا و سیما، با انتشار متنی که خطاب به همه بازنشستگان خود نوشته، به بقایی گفته: "خردمندگرامی! ..... بازنشستگی تان مبارک."


هنوز از واکنش دولتی ها در این خصوص خبری منتشر نشده است.


گفتنی است، تاکنون هیج یک از منابع خبری و رسانه های رسمی یا نیمه رسمی، از عضویت بقایی در سازمان صدا و سیما خبری انتشار نداده بودند.
 

هشدار برزیل نسبت به برخورد با جمهوری اسلامی خارج از چارچوب شورای امنیت

Posted: 11 Nov 2011 06:45 PM PST

تاکید آلمان بر روند دیپلماتیک

جـــرس: در ادامۀ واکنش های جهانی نسبت به گزارش هشتم نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، برزیل روز جمعه اعلام کرد که این کشور مخالف هرگونه "اقدامات قهری" علیه جمهوری اسلامی در خارج از چارچوب شورای امنیت است.


همزمان صدراعظم آلمان نیز خواستار اتخاذ راه‌های دیپلماتیک در حل مناقشه بر سر برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی شد.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه هشتم نوامبر، گزارشی را منتشر کرد که در آن صراحتا به احتمال تلاش تهران برای دستیابی به سلاح های اتمی طی سالهای اخیر اشاره شده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، آنتونیا پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل، در خصوص گزارش آژانس پیرامون برنامه های اتمی ایران گفته است: "اقدامات قهری می‌تواند در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد اما ما اینگونه ابتکارعمل‌ها را خارج از چارچوب (بین‌المللی) غیرقابل تصور می‌دانیم."


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شماری از مقام‌های اسرائیلی برخورد با ایران را محتمل دانسته‌ و گزارش‌هایی نیز از قوت گرفتن حمله نظامی به ایران در رسانه‌های غربی منتشر شده است.


در واکنش به این تحولات، وزیر خارجه برزیل، با بیان اینکه کشورش به دنبال ایجاد "اعتماد و کاهش تنش" است، تاکید کرد: "ما بر این باوریم که گفت‌وگو و دیپلماسی می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند و پیشرفت ایجاد کند."

وزیر خارجه برزیل همچنین گفت که کشورش گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی ایران را مطالعه کرده و با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای اتخاذ گام‌های بعدی در تماس بوده است.

در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی دوره عضویت غیردایم برزیل در شورای امنیت به پایان می‌رسد.


برزیل که به آخرین دور از تحریم‌های ایران رای منفی داده بود، به همراه ترکیه تلاش کرد که در مناقشه هسته‌ای ایران میانجی‌گری کند، اما کشورهای غربی با آن مخالفت کردند.


آخرین دور از تحریم در حالی صورت گرفت که ایران اعلام کرد حاضر است بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و به ازای آن اورانیوم بیشتر غنی‌شده برای مصرف رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت کند؛ طرحی که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش رد شد.


درحالی که‌ آمریکا خواستار فشار هرچه بیشتر بر ایران شده است، دیپلمات‌ها می‌گویند مدتی است که در پایتخت‌های اروپایی رایزنی بر سر اعمال تحریم‌های یکجانبه بر ایران آغاز شده است.


با این حال گفته می‌شود کشورهای اروپایی موضع واحدی درباره این تحریم‌ها ندارند؛ به ویژه اینکه گسترش تحریم‌ها به حوزه نفت و انرژی ایران، می‌تواند به اقتصاد جهانی و منافع ملی این کشورهای لطمه بزند.


روز گذشته، وزیر دفاع آمریکا صراحتا نسبت به تبعاتِ خطرناکِ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی هشدار داده و خواستار تداوم روند دیپلماتیک در مدیریت بحران فعلی شده بود.


تاکید آلمان بر تداوم روند دیپلماتیک
همچنین، صدراعظم آلمان نیز خواستار اتخاذ راه‌های دیپلماتیک در حل مناقشه بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه (۱۱ نوامبر)، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی آلمانی "لایپتسیگر فولکس‌تسایتونگ" گفت‌ که که آلمان در جهت بکارگیری راه‌حل‌های غیرنظامی برای حل مناقشه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد. صدراعظم آلمان، با این‌ حال گفت که "امکان توسل به راهکار نظامی، منتفی نیست". او در این رابطه یادآور شد:«کشورهای زیادی هستند که امکان حمله‌ی نظامی به ایران را با در نظر گرفتن تمام جوانب آن، منتفی نمی‌دانند.» آنگلا مرکل، در این گفت‌وگو هم‌چنین یادآور شد که "هنوز راه‌هایی وجود دارند که بتوان با توسل به ‌آن‌ها ایران را ناگزیر به رعایت شفافیت بیشتر در برنامه‌ی هسته‌ای خود کرد.» او گفت: "تحریم‌های بیشتر در مرتبه‌ی نخست این راه‌ها قرار دارند. این تحریم‌ها باید تا حد امکان فراگیر باشند."


آنگلا مرکل، در پایان این گفت‌وگو اظهار تأسف کرد که روسیه و چین، مخالف اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران‌اند. او گفت: "فکر می‌کنم، در این زمینه ما باید بیشتر تلاش کنیم."


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز در این مورد تأکید کرد که: "راه درست، اعمال تحریم‌های جدی با حداکثر حمایت بین‌المللی است. ما مخالف هرگونه بحث درباره‌ی گزینه‌های نظامی هستیم."


تلاش آمریکا
هم‌زمان آمریکا تلاش می‌کند، مقامات چینی را به همکاری با سیاست‌های تحریمی علیه ایران تشویق کند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمريکايی که مایل نیست نامش فاش شود، هیلاری کلينتون با يانگ جيشی، وزير خارجه‌ی چين، پیش از آغاز همایش سران کشورهای آسیاـ اقیانوس آرام در هاوايی در باره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران و تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کرده است. به گفته‌ی این دیپلمات، کلینتون از مقامات چینی خواسته است، از نفوذ خود استفاده کرده و فشار بر تهران را افزايش دهد.


با این حال، وزارت خارجه‌ی چین اعلام کرد که تحریم‌های جدید، تأثیری بر مناسبات بازرگانی این کشور با ایران نخواهد گذاشت. سخن‌گوی وزیر خارجه‌‌ی چین، هونگ لی، روز جمعه (۱۱ نوامبر) در پکن گفت که راه حل مناقشه‌ی اتمی ایران، گفت‌وگو و مذاکره است و فشار و تحریم این مسئله را حل نخواهد کرد.