جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


در استقرار رژیم جدید، مراقب باشید تا قدرت در دست فرد و یا گروهی خاص متمرکز نشود

Posted: 05 Nov 2011 07:10 AM PDT

نامه هفت فعال و محقق ایرانی به رهبران بهار عربی
جـــرس: گروهی از محققین، فعالین و روزنامه نگاران ایرانی مقیم خارج از کشور، در نامه ای خطاب به رهبران حکومتهای انتقالی و دوران گذارِ برآمده از انقلاب های یک سال اخیر، ضمن برشمردن برخی از تجارب خود در راه دشوار و پیشِ رویِ آزادی، این رهبرانِ جدید را، به تلاش برای "استقرار حکومتی که سرانجام آن به استبداد و دیکتاتوری منتهی نشود"، فرا خواندند، تا "مبادا آنچه که بهار عربی خوانده می شود زود به پاییزی سرد و زمستانی سخت و یأس آور تبدیل شود."  


به گزارش جرس، در این نامه، که خطاب به راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس (پیروز در انتخابات اخیر)، مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی و شورای انتقالی مصر، نوشته شده، همچنین خاطرنشان و توصیه شده است: "دراستقرار رژیم جدید و ترسیم ساختار آن و تدوین قانون اساسی خود دقت و تأمل کافی مبذول دارید تا قدرت در دست فرد و یا گروهی خاص متمرکز نشود، و حق طبیعی و الهی اعمال اراده و اختیار بندگان خدا بر سرنوشت خود از آنان سلب نگردد و حقوق اقلیت ها نیز رعایت گردد و به هرحال نسلهای آینده نیز بتوانند با کمترین هزینه بر سرنوشت خویش مسلط شوند. برای تحقق حکومت خوب راهی جز این نیست که دولت در هر حال باید متکی به آرای مردم باشد، تفکیک و تعادل قوا رعایت شود، آزادی مطبوعات و احزاب و نهادهای مدنی به عنوان حافظان دموکراسی تأمین گردد. روشن است که امروز مردمان خود را «شهروند» می شناسند نه «رعیت» که بتوان با مفاهیمی چون «الراعی و الرعیه» و یا «دارلاسلام» و «دارالکفر» مناسبات نوین و حقوق شهروندی و «جامعه مدنی»را توضیح داد."


متن این نامه و اسامی امضا کنندگان آن که نسخه ای نیز در اختیار جــرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
الا انّ فی ایام دهرکم نفحات، فتعرضوا لها پیامبر اسلام
برادرارجمند جناب آقای راشد الغنوشی رهبرحزب النهضه تونس
برادر ارجمند جناب آقای مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی
برادران و خواهران عزیز در شورای محترم انتقالی مصر

با سلام

نخست پیروزی ملتهای سرافراز تونس، مصر و لیبی را در حرکتهای آزادیخواهانه خود و توفیق در سرنگونی دیکتاتوری های حاکم بر آن کشورها را به شما و تمام مردم کشورتان تبریک می گوییم. هر یک از ملتهای شما دهها سال رنج وستم را تحمل کرده و برای دستیابی به آزادی و حقوق انسانی خویش راه سختی را پیمودند تا به نقطه کنونی رسیدند. اما راه سخت تر در پیش است وآن تلاش برای استقرار حکومتی است که سرانجام آن به استبداد و دیکتاتوری منتهی نشود. ملت عزیز تونس طعم اولین انتخابات آزاد را چشید وملتهای مصر و لیبی در انتظار برگزاری انتخابات آزاد و سالم به سر می برند تا سرنوشت خویش را از رهگذر آن تعیین کنند و این همان چیزی است که ما آرزومندیم در کشورمان ایران نیز تکرار شود.


در این نامه کسانی با شما سخن می گویند که سالیانی دراز در عرصه اندیشه دینی فعال بوده و نیز از کوشندگان جامعه مدنی و حقوق بشرند. هر یک در طول سی و سه سال عمر جمهوری اسلامی تجربه اندوخته و در راه مبارزه با کژیها وانحرافات مرارتها چشیده و در عین حال عبرتها آموخته اند. سخنان اخیر منسوب به برادر عبدالجلیل هنگام اعلام آزادی کشورلیبی آنجا که گفتند قانون اساسی جدید لیبی بر مبنای شریعت اسلامی خواهد بود و یا شخصا لغو قانون منع چند همسری را در آغاز آزادی لیبی اعلام کردند موجب نگرانی دوستان آزادی خواه و دموکرات و مسلمان شما از جمله امضا کنندگان این نامه شد و لذا با احساس همبستگی و به دلیل تأثیر متقابل سرنوشت ملتهای منطقه بر یکدیگر برآن شدند نامه حاضر را نگاشته و پاره ای از آموخته های برآمده از تجربیات خود را صمیمانه با شما در میان بگذارند باشد که دیگر ملتهای ستم کشیده، اشتباهات را دوباره تجربه نکنند، مبادا آنچه که بهار عربی خوانده می شود زود به پاییزی سرد و زمستانی سخت و یأس آور تبدیل شود.


ملت بزرگ ایران نیز پس از عبور از جنبش ناتمام مشروطه خواهی و قانون طلبی در1905 خود حدود هفتاد سال برای دستیابی به آزادی و حقوق انسانی خویش کوشید و متحمل هزینه های بسیار شد تا با انقلاب 1979 موفق شد رژیم مستبد پادشاهی پهلوی را ساقط کند و بر ویرانه های آن نظام نوین با صبغه اسلامی به نام «جمهوری اسلامی» بنیاد نهد. اما متأسفانه نظام جدید به دلایلی چند نتوانست به نهادینه کردن آزادی و رعایت حقوق انسانی مطلوب موفق شود. شاید یکی از این دلایل عدم تأمل کافی در استقرار رژیم جدید بود. ملت مسلمان ایران بر اساس وعده های رهبران دینی درجریان انقلاب، همه آرزوهای خود را در حکومت دینی جستجو می کرد، اما سی و سه سال تجربه تلخ و ناگوار نشان داد که چون دین و حکومت و قدرت در هم آمیخت، به صورت گریز ناپذیری دین به ابزاری در دست صاحبان قدرت بدل می شود. این را تاریخ نظام های مذهبی و متکی به دین بارها نشان داده است. چرا که به گواهی تجارب تاریخی «حکومت دینی» به زودی به «دین حکومتی» تبدیل می شود و این تبدل در فرجام یعنی تباهی دین و حکومت و دنیای مردم.


برادران ودوستان عزیز! بی گمان آگاهید که اداره امور یک کشور و پاسخگویی منصفانه به خواسته های یک ملت با همه تنوع و گوناگونی که در عقاید و اندیشه های آن وجود دارد، دارای اقتضائاتی است که جز با رعایت آنها نمی توان حکومتی پایدار وکشوری آباد بنا کرد؛ به گونه ای که مردم در سایه آن با آزادی واحساس امنیت و در پناه عدالت زندگی کنند.


در طول تاریخ بارها حکومتهایی بنام دین بنا شده اند، اما هیچیک نتوانسته اند به دین اعتبار و به انسان سعادت و آسایش ارزانی کنند. چرا که همواره، حاکمان عملا دین را به زعم و رأی خویش تفسیر کرده و اراده و اندیشه شخصی و چه بسا خودکامانه خود را بر مردمان تحمیل نمودند. ملت ایران هنگام استقرار جمهوری اسلامی متأسفانه به تجربه های گرانبهای تاریخی وقعی ننهاد و گمان کرد که رهبران دینی او راه را می شناسند و می توانند به شیوه ای متفاوت از گذشتگان آنرا بپیمایند. بودند و هستند کسانی که روزی مدافع حکومت دینی بودند اما تجربه به آنان آموخت که این راه را سرانجامی خوش نیست.


خواهران و برادران عزیز تونسی و مصری و لیبیایی! این گزارش کوتاه از تجربه ما برای این است که به شما بگوییم خوشبختانه این فرصت برای شما فراهم است که نه فقط ازتجربه های دور تاریخی، بلکه از تجربه های نزدیک و در دسترس و قابل مشاهده همچون جمهوری اسلامی درایران عبرت بگیرید. به شما صمیمانه توصیه می کنیم که سرنوشت دین و حکومت را از آغاز از یکدیگر جدا سازید تا حداقل در صورت عملکرد نادرست مسئولان، مردم دین را مسئول بدبختیهای خود نشناسند.


دراستقرار رژیم جدید و ترسیم ساختار آن و تدوین قانون اساسی خود دقت و تأمل کافی مبذول دارید تا قدرت در دست فرد و یا گروهی خاص متمرکز نشود، و حق طبیعی و الهی اعمال اراده و اختیار بندگان خدا بر سرنوشت خود از آنان سلب نگردد و حقوق اقلیت ها نیز رعایت گردد و به هرحال نسلهای آینده نیز بتوانند باکمترین هزینه بر سرنوشت خویش مسلط شوند. برای تحقق حکومت خوب راهی جز این نیست که دولت در هر حال باید متکی به آرای مردم باشد، تفکیک و تعادل قوا رعایت شود، آزادی مطبوعات و احزاب و نهادهای مدنی به عنوان حافظان دموکراسی تأمین گردد. روشن است که امروز مردمان خود را «شهروند» می شناسند نه «رعیت» که بتوان با مفاهیمی چون «الراعی و الرعیه» و یا «دارلاسلام» و «دارالکفر» مناسبات نوین و حقوق شهروندی و «جامعه مدنی»را توضیح داد. هر چند روشن است که حرمت و حریم دین و شریعت در جای خود محفوظ خواهد بود و حتی مسلمانان از طریق نهادهای مدنی و احزاب سیاسی می توانند در قلمرو جامعه مدنی و سیاست عامه فعال باشند. نفی حکومت مذهبی به معنای خلع حقوق مدنی و دموکراتیک شهروندان مسلمان و یا پیرو هر دینی دیگر نیست.


نکته مهم این است که از همین آغاز و در سپیده دم پیروزی جان و مال و آبروی انسانها را محترم شمرده، و به ویژه در مجازات خاطیان و حتی جنایتکاران رژیم گذشته از مسیر انصاف و عدالت خارج نشوید و به ملت خود از همین آغازعملا بیاموزید که از کینه و خشونت و انتقام جویی دوری گزینند تا صلح وآشتی در کشوربه بار نشیند. آنچه بر معمرالقذافی رهبر مستبد لیبی و برخی همراهانش در آخرین لحظه به دست انقلابیون گذشت، نه با اصول اسلامی و نصوص قرآنی سازگار بود و نه با آزادی خواهی و دموکراسی طلبی و حقوق بشر. مسئولیت پذیری نخبگان سیاسی و روشنفکری و فعالان جامعه مدنی از شرایط مهم به بار نشستن درخت مبارک آزادی و عدالت و دموکراسی و حقوق بشر است.


نیروهای انسانی مجرب و متخصص خود را ارج نهید و هر کاری را به اهلش بسپارید. این راز ماندگاری دولت و مایه آبادانی مملکت و از لوازم رعایت حقوق و اجرای عدالت و انصاف است.


قوانینی را که محصول تجربه و تخصص است به راحتی با قوانین شتاب زده عوض نکنید که این کار ثمره ای جز بی ثباتی و بی عدالتی در پی ندارد.


در رفع تبعیض ازهمه آحاد ملت خود به ویژه زنان که نیمی از جمعیت هر ملتی هستند و تحقق برابری حقوق آنان با مردان بکوشید و اجازه ندهید تا تبعیض که محصول جهل بشر است در جامعه شما قانونی و نهادینه شود و یا کسانی تبعیضات را با اسلام توجیه کنند که این کار هم ظلم به انسانهاست وهم اجحاف به اسلام.


تجربه و عقل به ما می آموزد که آزادی و عدالت و حقوق بشر بدون رفاه نسبی و امکان زندگی شرافتمندانه برای آحاد ملت ممکن نیست و حداقل ابتر است. طبق اطلاعات منتشر شده یکی از انگیزه های بنیادین در خیزش های بهار عربی فرودستی اکثریت مردم و بیکاری و فقر بخش قابل توجهی از مردمان است. از این رو پیروزی شما زمانی کامل خواهد شد که این مردمان تهیدست و انبوه جوانان بیکار به کار و زندگی انسانی در خور دست یابند.


بی تردید شما از تأثیر پیروزی ملت و به ویژه کیفیت نظام سیاسی جدید خود بر حرکتهای آزادیخواهانه دیگر ملتهای منطقه همچون سوریه و یمن و بحرین آگاهید. امیدواریم شما با استقرار حکومتهایی دموکراتیک و آزاد مشعل دموکراسی وآزادی رادر منطقه بیفروزید و آغازگر تحولاتی نوین و مترقی در جهان اسلام باشید.
پیامبر اسلام فرموده است، هر آنچه را که بر خود نمی پسندید بر دیگران نیز مپسندید و آنچه را که بر خود روا می دارید بر دیگران نیز روا دارید. ما تحقق آنچه را که باشما درمیان نهادیم برای کشور خود و کشورهای شما آرزومندیم و پیروزی شما را دردسیابی به این آرزوهای بلند پیروزی خود می دانیم.


السلام علیکم
عبدالعلی بازرگان- قرآن شناس و فعال سیاسی و مدنی-آمریکا
احمد صدری، جامعه شناس-استاد دانشگاه-آمریکا
محمود صدری-جامعه شناس-استاد دانشگاه-آمریکا
شیرین عبادی-فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل صلح
رضا علیجانی-روزنامه نگار و فعال سیاسی و مدنی-فرانسه
صدیقه وسمقی-دانش آموخته فقه و شریعت-استاد دانشگاه-آلمان
حسن یوسفی اشکوری-پژوهشگر دینی و محقق تاریخ اسلام و فعال سیاسی-آلمان

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: مستندات آژانس بی اساس است

Posted: 05 Nov 2011 06:24 AM PDT

جـــرس: در واکنش به انتشار برخی اخبار در خصوص محتوای گزارش آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های اتمی ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه "بعد از تغییر رئیس آژانس بین المللی اتمی، مطالبی علیه ما مطرح میشود"، موارد اخیر را "ادعاهای سیاسی غرب" خواند و گفت: "اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم چون معتقدیم مستندات آنها بی پایه و اساس است."


گفتنی است در آستانۀ قرائت گزارش جدید و مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، منابع خبری بین المللی به نقل از دیپلماتهای مستقر در آژانس گفته اند که در گزارش آتی، اطلاعات تازه ای درباره "ابعاد نظامی" برنامه هسته ای ایران منتشر خواهد شد، که "جای کمترین تردیدی درباره نیات نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی باقی نمی گذارد." دیپلمات‌ها همچنین گفته اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد ایران اقدام به ساخت مدل‌های رایانه‌ای یک کلاهک هسته‌ای کرده و محفظه‌های بزرگ فولادی نیز ساخته که "برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود."


به گزارش مهر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۴ آبان ماه ۹۰، بعد از دیدار با همتای خود از کشور بروندی، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی حضور یافت و در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار گزارش جدید مدیر کل آژانس گفت: جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند. این مستندات بدون اصالت است و اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی پایه و اساس است.


وی با بیان اینکه "ادعا شده است مطالب مورد نظر مرتبط با اقدامات موشکی است"، گفت: قبلا هم این بحث بوده و مستنداتی را عنوان کرده اند که در ۱۱۷ صفحه تحت عنوان مطالعات ادعایی به آن پاسخ داده ایم."


وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با تشبیه جعل اسناد به جعل پول گفت: زمانی که پول جعل می شود، پول جعلی مشخصات ظاهری پول اصلی را دارد اما اصالت ندارد و مستندات مورد ادعای آژانس نیز اینگونه است. وی همچنین ادعاهای آژانس را به یک فیلم تشبیه کرد و گفت: در فیلم داستانی مشاهده می شود که ابتدا و انتهایش یک انسجامی دارد اما در نهایت که فیلم تمام می شود و آنچه که پخش شده تنها یک فیلم و خیالی بوده است.


وی تاکید کرد "از این به بعد انتظار داشته باشید که سندهای دیگری منتشر کنند یا بگویند قصد دارند منتشر کنند، اما اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف است باید کار خود را حرفه ای انجام دهد. آژانس نباید تحت فشار این و آن باشد. نیست کسی که وجدان آگاهی داشته باشد و نداند این فشارها علیرغم همه همکاری های ایران با آژانس فشار سیاسی است."


صالحی با رد گزارشهای آژانس گفت: "موضوع هسته ای ایران تکنیکی و حقوقی نیست و کاملا سیاسی است. اگر تکنیکی بود جوانب امر روشن بود. چطور شد در زمان البرادعی وقتی گزارش ارائه می شد می گفت ما از اصالت اسناد ادعایی علیه ایران مطمئن نیستیم اما یکدفعه بعد از عوض شدن مدیر کل آژانس هم تغییر رویه سیاسی داد و این عبارت البرادعی که در گزارش های قبلی مرتب تکرار می شد را برداشتند و مدعی شدند که اسنادی را می خواهند منتشر کنند."


همراه با موضوع حقوق بشر و ترورها سه جبهه باز کرده اند
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی افزود: "درست زمانی که غرب به صورت ناجوانمردانه در تلاش است قطعنامه ای را در بحث حقوق بشری صادر کند در جبهه دیگری موضوع فعالیت های غیر صلح آمیز ما در آژانس مطرح می شود و در جبهه سوم نیز موضوع مضحک دیگری مبنی بر دست داشتن ایران در ترور یک سفیر در آمریکا را باز کرده اند. هر انسانی با حداقل تحلیل به این می رسد که هجمه غرب علیه ایران از سه جبهه برای فشار به ایران است تا در مدار سیاسی آنها قرار بگیرند. ما اعلام کرده ایم که اتفاقی نمی افتد و اگر اینگونه بود دهها سال قبل در مدار آنها قرار می گرفتیم نه بعد از سی سال . چرا که ما به اصول خود پایبندیم و آماده ایم هر هزینه ای را در جهت پایبندی در اصول خود بپردازیم. البته دیر یا زود حق جلوه گر خواهد شد و روسیاهی برای کسانی خواهد ماند که این اباطیل و داده های نادرست و بی پایه و اساس را سناریو سازی کرده اند."


صالحی ابراز عقیده کرد: "ما می دانیم چگونه این موضوعات را مدیریت کنیم و با صبر و حوصله و هوشمندی از این مراحل عبور خواهیم کرد."

 

علی اکبر صالحی در ادامه کنفرانسی خبری خود گفت که در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اعتراض ایران نسبت به "توطئه‌های آمریکا که مستند است"، ارائه شده است.
 

عضو جامعه روحانیت: از درون فضای ماکیاولیستی موجود، اختلاس هم بوجود می آید

Posted: 05 Nov 2011 05:39 AM PDT

جـــرس: عضو جامعه روحانیت تهران از رواج بداخلاقی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور انتقاد کرد و ضمن آنکه بزرگترین مشکل کشور را فرهنگی دانست، تاکید کرد: "ما این مسئله را هنوز قبول نداریم که در مسایل فرهنگی و رسانه‌ای به شدت عقب هستیم و حاضر هم نیستیم در این مساله سرمایه گذاری کنیم . منظورم این است که ریشه تمام مشکلات این مملکت فرهنگی است. "


به گزارش خبرآنلاین ابوالحسن نواب، عضو جامعه روحانیت، رفتار سیاسیون و مقامات کشور را به چالش کشیده و با اشاره به فضای حکم گفت: "این رفتار سیاسی است که ما با هم داریم؟ دوستان یک کشور و برادران یک کشور که با هم یک انقلاب عظیمی را در جهان به پا کردند و الآن الگوی بسیاری از کشورها شده‌اند سر مسایل جزئی بلد نیستند با هم تعامل کنند. می‌گویند آپارتمان نشینی فرهنگ دارد نمی شود در آپارتمان سر و صدا کرد، در کار تشکیلاتی هم این چه رفتاری است که ما با هم می‌کنیم؟! متاسفانه بی ادبی، دروغ گفتن و اتهام زدن در فضای سیاسی کشور وجود دارد اما فضای تعامل در کشور وجود ندارد."

 

وی در ادامه، حضور و دلیل همکاری خود با ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی را مربوط به پیش از انتخابات و به خاطر مسئولیت وی در مدرسه اسلامی هنر ذکر کرده و در خصوص حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بدون اشاره به روند و دخالت نهادهای فراقانونی و نظامی در نتیجه آن اظهار عقیده کرد: "بگذارید یک مثالی بزنم. کشور هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارای دموکراسی است. انتخابات هند هم مانند انتخابات ما هم برنده دارد و هم بازنده. شما تصور کنید در این کشور یک میلیارد نفری، بنا بود بعد از هر انتخاباتی همان ماجرای سال 88 به وجود بیاید، آیا می شد تصور کرد که این کشور روی کره زمین باقی بماند؟!"

 

این عضو جامعه روحانیت در بخش دیگری از گفت و گوی خود انتقاداتی را هم نسبت فضای رسانه‌ای کشور وارد کرد و گفت: سیاست مثل هر علم دیگر آداب خود را دارد و این آداب متاثر از فرهنگ است. سیاست وارد حوزه فرهنگ نشده است. ما در حوزه فرهنگ از سیاست رنج نمی‌بریم، بلکه ما در سیاست است که از بی فرهنگی رنج می‌بریم. ما همین مقدار آزادی که داریم و مجلات مختلف با صداهای مختلف وجود دارد دلیل این امر است که سیاست ما را رنج نمی‌دهد. الان سیاست مشکلی برای مجلات و رسانه‌ها ایجاد نکرده است و اینگونه نیست که رسانه‌های مخالف همه باید تعطیل بشوند. اما سوال اینجاست که فرهنگ تا چه میزان وارد سیاست شده است؟ ادب، اخلاق، نزاکت، عقل، اعتدال و مروت اقتضا نمی‌کند که گروه یا جریان سیاسی با رقیبش اینگونه رفتار کند.

 

وی در ادامه با بیان این سوال که در این فضای بداخلاقی، هدف این سیاست ماکیاولیستی چه خواهد شد؟ و هدف آن سیاستی که تنها به دنبال قدرت است چیست؟؛ به فساد مالی اخیر در سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم یک قدرت نظیف و پاک را ارایه کنیم و مردم هم به دنبال این هستند و گرنه اگر قدرت پاک نباشد، از درونش اختلاس به وجود می آید و قدرت طلبی شکل خواهد کرد.

 

نواب همچنین به مساله انتخابات و ضرورت رعایت اخلاق در بحث‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما همین فصلی زندگی کردن است. آیا ما در فصل انتخابات به اخلاق نیاز داریم و در فصل غیر انتخابات به اخلاق نیاز نداریم؟ ما در تمام فصول به اخلاق نیاز داریم. اتفاقا در فصل‌های غیر انتخاباتی به اخلاق بیشتر نیازمندیم. چرا که اگر الان دم از اخلاق بزنیم آن را در دعواهای حزبی و انتخاباتی تحلیل می‌کنند.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز در توضیح این مطلب گفت: امام نه به ترور متوسل شد و نه به اسلحه و نه به هیچگونه عملیات نظامی. امام تنها با بسیج فکری توده‌ها توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند. کار فرهنگی یعنی اطلاع‌رسانی به مردم، نوشتن و گفتن مستمر برای مردم. امام خمینی در نجف بودند و رسانه‌ها این گستردگی را نداشتند. سخنان امام با ضبط صوت و اعلامیه‌های دستی و ابزار این چنینی منتشر می‌شد. امام با هر وسیله‌ای که بود پیام خود را منتشر می‌کرد. بشر عاشق دانستن است. ما از فضای رسانه‌ای امروز استفاده صحیحی نمی‌کنیم.
 

فرمانده کل بسیج: بزودی شاهد شگفتی سازی بسیج در عرصه سایبر خواهیم بود

Posted: 05 Nov 2011 03:59 AM PDT

جـــرس: فرمانده کل بسیج در خصوص نقش آفرینی بسیج در عرصه سایبری گفت: شاید در گذشته بعضی از مقررات نظامی را طوری به بسیج تعمیم داده بودند که امکان حضور این نهاد در عرصه سایبر محدود شده بود، اما ما سعی کردیم همه این مقررات را کنار بگذاریم و مجال بدهیم تا بسیجیان بتوانند در این عرصه هم نقش آفرینی خود را داشته باشند و طبیعتا هرچه جلوتر برویم اثرگذاری بسیجیها در این عرصه بیشتر خواهد شد و بزودی شاهد شگفتی سازیهای بسیج در این عرصه خواهید بود.


به گزارش مهر، پاسدار محمد رضا نقدی در خصوص بحث های مطروحه توسط مقامات آمریکایی پیرامون برخورد با برخی فرماندهان سپاه قدس گفت: آنها ماهیت خود را با این اظهارات نشان داده اند و اگر آنها ترور هم بکنند ما در مقابل آنها دست به اسلحه نمی بریم چون شلیک به جسد مرده بی فایده است.


وی با تاکید براینکه "آمریکا دیگر مرده است و این اظهارات آنها نیز جزء تلاشهای مذبوحانه شان است"، گفت: "مردم وابستگی شان به انقلاب عمیق تر شده است و آنها اگر باز هم می خواهند کار پلید ترور را تجربه کنند باید منتظر رسواییهای بزرگی هم باشند."


جنبش وال استریت به زودی موجب فروپاشی آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد
وی در ادامه در بیان تفاوت مراسم موسوم به برائت از مشرکین در حج امسال با سالهای گذشته نیز اظهار عقیده کرد: "مراسم برائت از مشرکین در حال حاضر از فضایی که سالهای قبل داشتیم عبور کرده است چون در سالهای اول انقلاب مردم دنیا با این شعارها آشنا نبودند مسلمانان این فرهنگ و ادبیات مبارزه با سلطه گران را هنوز یاد نگرفته بودند و برگزاری مراسم برائت از مشرکین نقش بسیار حیاتی در انتقال اخبار و اطلاعات و شیوه های مبارزه علیه ظلم و زور داشت درحالیکه امروز با به راه افتادن موج بیداری اسلامی در دنیا شرایط بطور کلی تغییر کرده است و فکر می کنم مراسم برائت از مشرکین امسال با شکوهتر از سال گذشته برگزار شود."


فرمانده کل بسیج همزمان هشدار داد: "اگر سعودیها یا عوامل صهیونیستی بخواهند جلوی برگزاری این مراسم را بگیرند نتیجه خوبی نخواهند گرفت."

وی با اشاره و حمایت از اعتراضات چپ گرایان و مخالفان سرمایه داری در آمریکا گفت: "امروز بدون اینکه ایرانیها بخواهند اعلام برائت از مشرکین کنند خودبخود موج این جریان دنیا را فراگرفته است بطوریکه مستکبران مستاصل شده اند و بزودی جنبش وال استریت که در آمریکا آغاز شده موجب فروپاشی آمریکا واسرائیل و حتی اتحادیه اروپا خواهد شد."


مردم فارغ از هرگونه وابستگی به احزاب ساخته غرب نقش آفرینی کنند
نقدی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تربیت نیروهای بسیجی برای جبران آنچه وی "خلاء ایدئولوژی که اکنون در جهان بوجود آمده"، اظهار عقیده کرد: "همانطور که در گذشته شاهد فروپاشی سوسیالیسم بوده ایم امروز هم شاهد فروپاشی لیبرالیسم هستیم. البته فروپاشی انجام شده و هم اکنون روند ظهور و بروز خود را طی می کند تا نهایتا مهر ابطال بخورد... امروز هیچکس شک و تردیدی ندارد در اینکه تفکر سوسیالیسم و لیبرالیسم پاسخگوی اداره جامعه بشری نیست و دموکراسی ساختگی هم که نظام سرمایه داری ایجاد کرده بود با ایجاد جامعه مدنی در غرب شکست خورد."


وی اضافه کرد: "غربیها با ایجاد احزاب و سندیکاهایی که از سوی صهیونیستها مدیریت می شد می خواستند عواطف و افکار ملتها را تحت کنترل خود قرار دهند و از این تشکلهای ساختگی بعنوان سوپاپ اطمینان برای حاکمان زورگو و دیکتاتور استفاده کنند، البته آنها سالها توانسته بودند که مردم خود را به این شکل استثمار کنند اما خوشبختانه این خط شکسته شد و رسوایی احزاب، سندیکاها و جریانات برملا شد."


پاسدار نقدی تاکید کرد "امروز مردم متوجه شده اند که باید خودشان به صحنه بیایند و فارغ از هرگونه وابستگی به تشکلات جامعه مدنی ساخته و پرداخته نظام سرمایه داری نقش آفرینی کنند و در حال حاضر هم این موج بیداری اسلامی که در جهان به راه افتاده است از انقلاب اسلامی الهام گرفته و این حرکت آزادیبخش را مردم دنیا از انقلاب اسلامی یاد گرفته اند که هم اکنون این کار را انجام می دهند و تکرار می کنند و دولتمردان خود را مبهوت کرده اند."


در سایبری شگفتی ساز خواهیم شد
فرمانده کل بسیج، در پایان در خصوص نقش آفرینی بسیج در عرصه سایبری نیز گفت: شاید در گذشته بعضی از مقررات نظامی را طوری به بسیج تعمیم داده بودند که امکان حضور این نهاد در عرصه سایبر محدود شده بود درحالیکه ما سعی کردیم همه این مقررات را کنار بگذاریم و مجال بدهیم تا بسیجیان بتوانند در این عرصه هم نقش آفرینی خود را داشته باشند و طبیعتا هرچه جلوتر برویم اثرگذاری بسیجیها در این عرصه بیشتر خواهد شد و بزودی شاهد شگفتی سازیهای بسیج در این عرصه خواهید بود.


اظهارات این مقام نظامی در حالیست که سپاه پاسداران، نهادهای قضایی، ارگان های امنیتی و دولت، از طرق مختلفی، فضای اینترنت و سایبری را تحت تاثیر و فشار و تهدید و کنترل قرار داده و از طریق هک و فیلتر و شناسایی و سرکوب فعالان، به تروریسم سایبری متوسل شده اند.
 

رهبر جمهوری اسلامی: امواج پرخروش قیام های مردمی، كاخهای استبدادی منطقه را به نابودی تهدید می كند

Posted: 05 Nov 2011 03:27 AM PDT

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی طی پیامی به مناسبت کنگره حج، قیام و انقلاب های رخ داده در برخی کشورهای منطقه را از مهمترین مسائل جهان اسلام خواند و "حقایق نهفته در آن" را، آیات الهی دانست.


به گزارش تارنمای دفتر رهبری، وی در پیامی به مناسبت حج امسال، اظهار داشت که "شایسته است حج‌گزاران به مهمترین مسائل جهان اسلام بپردازند، که اكنون در رأس همه‌ این مسائل، قیام و انقلاب در برخی كشورهای مهم اسلامی است."


آقای خامنه ای با اشاره به قیام های آزادیخواهانه در مصر و تونس و لیبی، و بدون اشاره به سوریه، اظهار عقیده کرد: "بین حجّ سال گذشته و حج امسال، حوادثی در دنیای اسلام پدید آمده است كه میتواند سرنوشت امت اسلامی را دگرگون ساخته و آینده‌ ای درخشان نوید دهد. در مصر و تونس و لیبی طاغوتهای دیكتاتور و فاسد و وابسته، از سریر قدرت سرنگون شده‌اند و در برخی کشورهای دیگر امواج پرخروش قیام مردمی، كاخهای زر و زور را به ویرانی و نابودی تهدید می كند."


رهبر جمهوری اسلامی مجددا با انتقاد از برخی کشورها (مانند ترکیه) و مقامات، که روند دموکراتیزاسیون در کشورهای پیروز در انقلاب منطقه را از راهکار برقراری حکومت سکولار و عرفی پیشنهاد داده اند، اظهار عقیده کرد: "به رغم تلاش حاكمان سكولار و تلاشهای پیدا و پنهان آنان برای دین‌زدائی در این كشورها، اسلام، با نفوذ و حضوری نمایان و پرشكوه، هدایتگر دل‌ها و زبانها گشته و چون چشمه‌ای جوشان در گفتار و كردار توده‌های میلیونی، به اجتماعات و رفتارهای آنان طراوت بخشیده است. تكبیرها و شعارهای اسلامی، نشانه‌ آشكاری از این حقیقت و انتخابات اخیر تونس برهان قاطعی بر این مدعا است. بی‌گمان انتخابات آزاد در هر كشور اسلامی دیگر هم نتیجه‌ئی جز آنچه در تونس پیش آمد، نخواهد داشت."


وی خطاب به کشورهای پیروز در خیزش های منطقه گفت: "مصداق بزرگ تقوا در این دوره آن است كه این کشورها حركت مبارك خود را متوقف نسازند و خود را سرگرم دست‌آوردهای این مقطع نكنند...هشیاری در برابر حیله‌های بین‌المللی و قدرتهائی كه از این قیامها و انقلابها لطمه دیده‌اند نیز مهم است، چرا که آنها بی‌كار نمی‌مانند و با همه‌ توان سیاسی و امنیتی و مالی، برای برقراری دوباره‌ نفوذ و قدرت خود در این كشورها به میدان می‌آیند. ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربه‌ها نشان داده است كه درمیان خواص، هستند كسانی كه این ابزارها در آنان كارگر می‌شود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن در‌می آورد."


آقای خامنه ای بدون آوردن نام خاصی، مجددا به سفر چندی پیش نخست وزیر ترکیه به کشورهای منطقه اشاره کرد و با انتقاد نسبت به پیشنهاد وی جهت برقراری قانون سکولار و مبتنی بر جدایی نهاد دین از دولت گفت: "مهمترین خطر، دخالت و تأثیرگذاری در ساخت نظام جدید سیاسی در این كشورها است. آنان همه‌ كوشش خود را به كار خواهند برد تا نظامهای جدید، هویت اسلامی و مردمی نیابد. ملتهای شجاع و به پاخاسته در مصر و تونس و لیبی و دیگر ملتهای بیدار و مبارز بدانند، نجات آنان از ظلم و كید آمریكا و دیگر مستكبران غربی تنها و تنها در آن است كه تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار شود."


وی با انتقاد از کمک غرب به انقلابیون لیبی گفت: "امریكا و ناتو به بهانه‌ قذافی خبیث و دیكتاتور، ماهها بر سر لیبی و مردم آن آتش ریختند. و قذافی همان كسی بود كه پیش از قیام شجاعانه‌ ملت لیبی درشمار دوستان نزدیك آنان بشمار می رفت، او را در آغوش می‌گرفتند؛ با دست او از ثروت لیبی میدزدیدند و برای خام كردن او دستش را می‌فشردند یا می‌بوسیدند . پس از قیام مردم، همین او را بهانه كردند و تمام زیرساختهای لیبی را به ویرانی كشاندند. كدام دولت توانست از فاجعه‌ كشتار مردم و ویرانی كشور لیبی به دست ناتو جلوگیری كند؟"


رهبر جمهوری اسلامی در انتها اظهار عقیده کرد "غرب و امریكا و صهیونیزم امروز از همیشه ضعیفترند. گرفتاریهای اقتصادی، ناكامی‌های پی‌درپی در افغانستان و عراق، اعتراضهای عمیق مردمی در امریكا و دیگر كشورهای غربی كه دامنه‌ی آن روز بروز گسترده‌تر شده است، مبارزات و جانفشانیهای مردم فلسطین و لبنان، قیامهای دلیرانه‌ مردم در یمن و بحرین و برخی دیگر از كشورهای زیر نفوذ امریكا، همه و همه حامل بشارتهای بزرگی برای امت اسلامی و بویژه كشورهای انقلابی جدید است. مردان و زنان مؤمن در سراسر جهان اسلام و بویژه در مصر و تونس و لیبی از این فرصت برای تشكیل قدرت بین‌الملل اسلامی بیشترین بهره را ببرند."
 

عضو کمیسیون امنیت ملی: وزیر خارجه آمریکا کلید اغتشاشات خیابانی برای انتخابات آتی را زده است

Posted: 05 Nov 2011 03:00 AM PDT

جـــرس: رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ادعای اینکه "جریان اصلاحات در انتخابات آتی در دو فاز جریان فتنه و اصلاحات بروز و ظهور پیدا خواهد کرد"، مدعی شد: "وزیر خارجه آمریکا با اظهارات اخیر خود کلید فاز فتنه و اغتشاشات خیابانی جریان اصلاحات را در انتخابات آتی زده است."


به گزارش مهر، سردار پاسدار پرویز سروری، طی گفتگویی با این خبرگزاری، با اشاره به تحولات منطقه اظهار عقیده کرد: "سیر تحولات منطقه و نقش کنونی جمهوری اسلامی سبب شده است تا کشورهای علیه ما تبدیل به کشورهای حامی ما شوند."


عضوکمسیون امنیت ملی با بیان اینکه شاهد تحولات عمیقی در منطقه هستیم، بدون اشاره به سوریه و تحولات آن پیش بینی کزد: دومینوی دوم تغییرات پس از سقوط عبدالله صالح به دامنه شرقی عربستان، بحرین و کشورهای دیگر منتقل شده و تحولات جدیدی را شاهد خواهیم بود.


سروری همچنین در خصوص اظهارت اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص راه اندازی سفارت مجازی برای ایرانیان گفت: بیان این نوع مطالب از سوی خانم کلینتون نشان از ضربه های ایران به اهداف و برنامه های آمریکا در منطقه دارد که فریاد ناشی از این ضربه ها در نطق های بی پایه و اساس آنها تجلی پیدا می کند.


برخورد انفعالی دستگاه دیپلماسی ایران در مواجهه با اظهارات مقامات آمریکا
وی با بیان این مطلب که "اگر این اظهارات از سوی مقامات جمهوری اسلامی مطرح می شد، چه برخوردی از سوی غربی ها صورت می گرفت و آیا دیپلماسی آمریکا نیز مانند ما منفعلانه عمل می کرد؟" گفت: "دستگاه دیپلماسی دولت ما، در مواجهه با این اظهارات منفعلانه عمل کرده است. مقامات آمریکایی باید آگاه باشند که اینگونه اظهار نظرهای مداخله جویانه برای این کشور هزینه هایی خواهد داشت؛ وهمچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان باید از طرق مختلف دیپلماسی رسمی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پارلمانی این موضوع را پیگیری و بررسی نماید."


رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس هشتم شورای اسلامی اظهار عقیده کرد: "مقامات آمریکایی علنا و رسما برنامه های خود را برای فروپاشی و بی نظمی و اغتشاش در کشورمان را مطرح می کنند. مردم را برای جنگ مسلحانه و نا امن کردن کشور تحریک می کنند و این اظهار نظرها در حالی است که با مفاد منشور حقوق بشر و سازمان ملل مغایرت دارد."


این سردار سپاه، درحالیکه طیف وسیعی از فعالین و دانشجویان و منتقدین و دگراندیشان در زندان بوده و شرایط خفقان و پادگانی در کشور حاکم است، مدعی شد "این دوران، بهار دیپلماسی کشورمان است و در شرایطی هستیم که آمریکاییها وارد یک بازی باخت باخت شده اند و در هر شرایطی هزینه بیشتری را نسبت به گذشته پرداخت می کنند."


سروری در حالیکه هنوز شرایط انتخابات عادلانه و آزاد و منصفانه در کشور برقرار نشده و شروط حداقلی برخی فعالان جنبش اصلاحات نیز توسط حاکمیت نادیده مانده، پیرامون "وضعیت حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم" ادعا کرد: "جریان اصلاحات در انتخابات آتی در دوفاز جریان فتنه و اصلاحات بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. جریان فتنه بستر آشوب و انحرافات و اعتراضات خیابانی را مانند اغتشاشات ۸۸ فراهم می کند که کلینتون با اظهارات خود کلید شروع این فاز را زده است، تا جریان های واگرا را به همگرایی برای حضور در خیابانها برای اقدامات ساختار شکنانه دعوت کرده است."


عضو کمسیون امنیت ملی در ادامه مدعی شد: "این تحریکات از سوی بیگانگان باید زنگ هشداری برای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی باشد."
 

منابع دیپلماتیک از اتهام فعالیت نظامی به ایران در گزارش آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر می دهند

Posted: 05 Nov 2011 02:25 AM PDT

هشدار چین در مورد برخورد با ایران

جـــرس: در آستانۀ قرائت گزارش جدید و مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، و درحالیکه روسیه اکیدا خواستار عدم قرائت و انتشار آن شده، گزارش منابع خبری بین المللی حاکی از آن است که آژانس در گزارش آتی خود، اطلاعات تازه ای را درباره "ابعاد نظامی" برنامه هسته ای ایران منتشر خواهد کرد، که دیپلماتهای غربی معتقدند مدارکی که طی هفته اخیر ارائه می شود، جای کمترین تردیدی درباره نیات نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی باقی نمی گذارد.


همزمان سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین نسبت به هرگونه اقدام نظامی در مورد ایران هشدار داده و گفته است آژانس باید در پی جلب همکاری سازندۀ ایران برای روشن شدن مسائل باشد و ایران نیز باید از خود صداقت و نرمش نشان داده و همکاری بهتری با آژانس داشته باشد.


منابع بین المللی همچنین گزارش داده اند که مقامات دولت آمریکا به دلیل آنچه "تحولات عمده در بازار نفت جهان" خوانده اند، تحریم بانک مرکزی ایران را کنار گذاشته اند.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، قرار است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی جدید در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را این هفته طی گزارشی به شورای حکام این نهاد سازمان ملل ارائه کند، که بعضی از منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاریها گفته اند که آژانس در این گزارش مدارک جدیدی در رابطه با طراحی مدل های کامپیوتری یک کلاهک هسته ای توسط ایران ارائه می کند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که مدارک مذکور در ضمیمه ۱۲ صفحه ای گزارش یوکیا آمانو مندرج خواهد بود.


خبرگزاری رویترز نیز می گوید که تصاویر ماهواره ای سایتی که به باور آژانس، یک محفظه فولادی انجام آزمایش های انفجار با قدرت بالاست و در یک مرکز نظامی در پارچین، واقع در حوالی تهران قرار دارد، به نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام ارائه خواهد شد.


دیپلماتهای غربی می گویند در این گزارش مدارکی ارائه می شود که جای کمترین تردیدی درباره نیات نظامی برنامه اتمی ایران باقی نمی گذارد.


انتظار می رود آمانو این گزارش را سه شنبه یا چهارشنبه این هفته تقدیم اعضای آژانس کند و بر فشار بین المللی علیه ایران بیافزاید.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات های غربی پیشتر گفته بودند که چین و روسیه با انتشار مدارک یادشده مخالفند اما یوکیا آمانو استدلال آنها را نپذیرفته است.


آسوشیتدپرس گزارش می دهد که ۱۰ کشور به آژانس، اطلاعاتی داده اند که ایران به طور پنهانی روی قطعات ساخت یک سلاح هسته ای کار کرده است، از جمله کلاهک هسته ای قابل حمل توسط موشک های بالستیک.
بنا بر این اتهام، دو منبع خارجی - کشور یا سازمان - به ایران برای طراحی بمب هسته ای کمک کرده اند.


هشدار چین
علاوه بر مواضع سرسختانه روسیه، چین نیز به دفاع از جمهوری اسلامی پرداخته و در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین بعد از ظهر جمعه گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در پی جلب همکاری سازندۀ ایران برای روشن شدن مسائل باشد و ایران نیز باید از خود صداقت و نرمش نشان داده و همکاری بهتری با آژانس داشته باشد.


چین که یکی از شش کشوری است که تا کنون مسئولیت مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته اند در عین حال علیه هرگونه توسل به زور در ارتباط با این پرونده هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات گروه (١+٥) مرکب از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) و آلمان با جمهوری اسلامی ایران از ژانویۀ سال جاری متوقف شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین روز جمعه گفت ایران نیز باید از خود صداقت و نرمش نشان دهد و همکاری بهتری با آژانس داشته باشد.


سخنگوی وزارت امورخارجۀ چین تأکید کرد که این کشور با استفاده از زور برای حل مسائل بین المللی مخالف است.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این هشدار چین اختصاص داده است یادآوری می کند که همزمان با نزدیک شدن زمان انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامۀ هسته ای ایران، گزارشی که قرار است در هفتۀ آینده منتشر شود، تنش میان ایران و قدرت های غربی رو به افزایش دارد


سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه چین درحالی ایراد می شود که این هفته درتل اویو اعلام شده که مسئله حمله احتمالی به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی درنشست کابینه ی دولت اسرائیل نه تنها مطرح شده، بلکه به علت شدید بودن بحث ها مخالفت های بخشی از اعضاء کابینه با نظرنخست وزیر و وزیر دفاع این کشوربه مطبوعات نیز کشیده شده است.


همزمان با طرح این اختلافات درمطبوعات بین المللی، یک روزنامه انگلیسی نیز به نقل از "منابع موثق" خود نوشت بخشی از واحد های ارتش انگستان درحال تمرین برای انجام حملات نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران هستند.


هرچند این خبر از سوی مقامات رسمی دولت لندن تائید نشد ولی تاکنون تکذیب نیز نشده است. درراستای همین گمانه زنی ها فوگ راس موسن، دبیرکل ناتو درمقابل پرسش خبرنگاران تصریح کرد که نیروهای ناتو درصورت انجام چنین حمله ای نقشی درآن ایفاء نخواهند کرد.


عقب نشینی آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران
در گزارشی دیگر اینکه، درحالیکه پیش از این اعلام شده بود آمریکا در صدد تحریم بانک مرکزی ایران است، روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز گزارش داده است، مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی بازار نفت را دستخوش اختلال کرده و درنتیجه به اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی لطمه خواهد زد.


روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که پس از چند هفته تهدید سیاستمداران آمریکایی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به خاطر "نقش" ایران در توطئه ترور سفیر عربستان، اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را کنار گذاشته است.


به نوشته این روزنامه با وجودیکه مقامات دولت آمریکا گفته‌اند ایران باید در مورد این توطئه پاسخگو بوده و مورد مجازات قرار بگیرد ولی موضوع تحریم بانک مرکزی ایران به خاطر پیامدهای منفی آن در بازار نفت و تاثیرش بر اقتصاد جهانی کنار گذاشته شده است.
 

احمدرضا احمدپور، روحانی وبلاگ نویس، از زندان به مرخصی موقت اعزام شد

Posted: 05 Nov 2011 01:56 AM PDT

دیدار اصلاح طلبان قم با احمدپور

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، احمدرضا احمدپور، زندانی سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت قم، با موافقت مسئولان روز گذشته به مرخصی آمد.


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده است احمدرضا احمدپور، که برای بار دوم در تیر ماه امسال، به دلیل نگارش نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل دستگیر و روانه زندان شده بود، برای مدت یک هفته به مرخصی آمده است.


وی این نامه را در دوران اعتصاب غذای بازداشت قبلی‌اش و درباره شرایط بد زندان و زندانیان نوشته بود که موجب بازشدن پرونده‌ای جدید برایش شد.


اتهام‌های این وبلاگنویس و روحانی دگراندیش در پرونده جدید اقدام علیه امنیت ملی به منظور ایجاد آشوب در کشور، نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی از طریق تهیه و انتشار نامه به دبیرکل سازمان ملل، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تهیه و انتشار نامه مذکور، نگهداری تجهیزات ماهواره در منزل و انجام فعل حرام به علت عدم تخلیه منزل مسکونی سازمانی طلاب و داشتن سی. دی مبتذل (سی. دی موسیقی) عنوان شده است.


در دادگاه بدوی وی از بعضی اتهامات یادشده تبرئه و در ‌‌‌نهایت به ۳ سال حبس در شهر اهواز، ۱۰ سال تبعید به شهر ایذه، پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بابت داشتن تجهیزات ماهواره و ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی بابت کشف سی دی در خانه‌شان، محکوم که در دادگاه تجدید نظر، این احکام به تایید رسید.


در زمان بازداشت جاری، بار‌ها با خانواده ایشان برای تخلیه منزل سازمانی تماس گرفته شده است که در یکی از آخرین تماس‌ها، حراست شهرک مهدیه (شهرک طلاب قم) گفته است خانه به تعمیرات نیاز دارد. ‬


گفتنی است که این روحانی وبلاگ نویس، در سال ۸۸ و در جریان حوادث بعد از انتخابات نیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، هتک حیثیت روحانیت، توهین به رهبری و نشر اکاذیب به یکسال حبس محکوم شده بود که دوران محکومیتش سال گذشته به پایان رسید. ‬

 

 

 

دیدار اصلاح طلبان قم از احمد رضا احمد پور

 

 

گزارش منابع خبری جرس حاکی است، گروهی از اصلاح طلبان شهر قم و خانواده هایشان به دیدار احمدرضا احمدپور رفتند، که این فعال اصلاح طلب از بازجویی های متعدد خود شرح داد و اینکه "تمام تلاش آنها این بوده تا ثابت کنند یک روحانی رزمنده که سالهایی از عمر خود را در جنگ هشت ساله و بعد از آن نیز در دفاع از حقانیت و عدالت و در خدمت انقلاب و کشور گذرانده در جرگه ضد انقلاب و براندازان قرار دارد و حقا بازجویان مربوطه و دست اندر کاران در دستگاه ویژه روحانیت در پیاده کردن خدمتگذاران واقعی از قطار انقلاب،کشور و مردم بهتر از این نمی توانستند عمل کنند،و در این حکم نه تنها من که خانواده ام رانیز مجازات کردند."

 

بازداشت اسعد باقری و وریا خسروی، دو فعال دانشجویی و مدنی کردستان

Posted: 05 Nov 2011 01:49 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، اسعد باقری، دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان و یکی از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد پس از دستگیری به بازداشتگاه اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است.

همچنین یک فعال محیط زیست اهل سنندج به نام وریا خسروی نیز، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و روانه زندان گردید.


به گزارش ارگان خبری مجمموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسعد باقری، دانشجوی بازداشتی در تماس تلفنی کوتاهی که با خانوادهٔ خود داشته از بازداشت خود در ستاد خبری سنندج و به سر بردن خود در بازداشتگاه ستاد خبری این شهر خبر داده است.


وی روز هشتم آبان ماه در پی احضار به ادارهٔ اطلاعات سنندج از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.


اسعد باقری، دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان و یکی از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، در طی چند سال گذشته چندین بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.


همزمان آژانس خبری موکریان گزارش داده است که طی روزهای گذشته یک فعال محیط زیست در سنندج مرکز استان کردستان بازداشت شد.


بر اساس این گزارش، روز اول آبان یک فعال محیط زیست اهل سنندج به نام "وریا خسروی" توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و روانه زندان گردید.


گفته می‌شود در پی بازداشت این عضو جمعیت سبز کردستان ماموران منزل وی را مورد بازرسی قرار داده و کیس کامپیو‌تر و... همراه خود برده‌اند.

تا لحظه تنظیم خبر هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروند از طرف مقامات قضایی شهر سنندج اعلام نشده است.
 

مواضع مهدی کروبی منحصرا توسط خانواده اش اطلاع رسانی خواهد شد

Posted: 05 Nov 2011 01:14 AM PDT

 

جرس: به گزارش منابع خبری جرس از تهران از اول آبان ماه جاری مهدی کروبی سخنگوئی در خارج کشور ندارد و مواضع شیخ شجاع منحصرا توسط خانواده اش به اطلاع همگان خواهد رسید.

چندی پیش فاطمه کروبی در تماس با برخی دوستداران مهدی کروبی مقیم خارج از کشور به ایشان یادآور شد که مواضع مهدی کروبی در حوزه استقلال جنبش و عدم نیاز به کمک خارجی بسیار روشن است و کسانی که با این مواضع تغییرناپذیر کروبی توافق ندارند مجاز به استفاده از عناوین سخنگو یا مشاور کروبی نیستند ، البته مجازند از عنوان «مشاور سابق کروبی» استفاده کنند
حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی همانند مهندس میرحسین موسوی دو تن از رهبران جنبش سبز هستند که به دلیل اعتراض مسالمت آمیز به تقلب گسترده در انتخابات خرداد ۸۸ و دفاع از حقوق ملت مظلوم ایران از بهمن ماه ۸۹ بر خلاف قانون و بدون تشکیل دادگاه زندانی شده اند و از حقوق زندانیان عادی نیز محروم هستند