جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ای به حج رفتگان

Posted: 06 Nov 2011 07:37 AM PST

زهرا ربانی املشی
اي حاجي كه بايد آموخته باشي همچون ابراهيم بر علیه ظالم باشی, چگونه است كه مظلوم را مي كوبي؟



ايام حج است و مسلمانان اعم از آنهايي كه مشرّف شده اند يا نه، عاشقانه آرزوي وصل آن را مي طلبند. اما آنچه كه مهم است اثري است كه اين سفر روي ما مي‌گذارد.

صاحب خانه در آيه 96سوره آل عمران چنين مي فرمايد: "إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ" "اين خانه وسيله هدايت است براي عالميان".

رمز اين هدايت چيست؟ پاسخ آن در آيه 97 سوره آل عمران است كه مي‌فرمايد: "فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ..." شناخت مقام و منزلت و جايگاه ابراهيم مي‌تواند رمز هدايت باشد، نه تنها براي مسلمين، بلكه براي همه عالميان. يعني حج رسيدن به خدا، از راه و مسير شناخت ابراهيم است چرا كه خدا او را در امتحانات مختلف بت شكني، تسليم، شكر، ايثار، فداكاري، تولّي و تبرّي، وفا ، حلم و بردباري و... آزموده و چون او را مطيع امر خود يافته ["إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلّهِ" (آیه 120 سوره نحل)] امامش نموده و سپس می فرماید: "وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا" (آيه 24 سوره آل عمران)" و به اينگونه بود كه ابراهيمی را كه در ظاهر مسؤول مستقيم هيچ قومي نبود امام همه مردم، در همه مكانها و همه زمانها گشت و به همگان سفارش شد كه "واتخذوا من مقام ابراهيم" (سوره بقره آيه 125) "از مقام و جايگاه و ارزشهاي ابراهيم توشه‌اي برگيريد".

و اما اي حاجي، كه شايد بارها حج گذارده اي از مقام ابراهيم چه توشه ای بر گرفته اي؟ - آنجا كه لباس از تن در آوردي تا همچون مسافر آخرت با همه مردم هم لباس گردي و به هر گونه تبعيض "نه" بگويي و جلال و جبروت ظاهري را ملاك نگيري؟

 آنجا كه با احرامت به شهوت و جدال و آزار و اذيت و منيّت نه گفتي؟

 آنجا كه خانه را در بر گرفتي و پروانه وار همچون كودكي رام در گرد پدري دلسوز چرخيدي و چرخيدي و العفو العفو گفتي؟

 آنجا كه به ياد همسر و فرزند ابراهيم به طرف دو كوه صفا و مروه دویدی تا به ياد غربت و تنهايي هاجر و طفلش و ياد تنهايي پس از مرگ، بين دو كوه را سعي كني؟

و نيز ای حج گذارده، بدان كه ابراهيم چون مطيع فقط امر خدا بود حتي زن و فرزندش را در بياباني خشك و بي آب و علف تنها ‌گذارد. و به ياد بياور كه هاجر در بين دو كوه سراسيمه مي‌دود در حالي كه دعا مي‌كند وخدا را مي‌خواند و فقط از او طلب كمك مي‌نمايد.

و بياموز كه هاجر بر کنجی ننشست و به دعا اكتفا نكرد و براي رسيدن به هدف همراه دعا، تلاش نمود. و این گونه شد که: "إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ" (بقره 158) "صفا و مروه از نشانه و علامتهايي است كه انسان را به ياد خدا مي‌اندازد".

آنجا كه در عرفات ماندي تا عارف گردي؟

 آنجا كه به مشعر رفتي تا شعور يابي؟

 و آنجا كه به منا رفتي تا به نهايت آرزو و خواسته‌هايت برسي؟

 و آنجا كه بايد بهترين دارائيت را قرباني كني در حد قرباني اسماعيل. (و انفقوا ممّا تحبّون) يعني زر و زور و مقام و هيبت و اصل و نسب و تخت و تاج و هر آنچه كه به او بيشتر دلبسته‌ايم قرباني كنيم. البته اگر بخواهيم ابراهيم، امام ما باشد که در غیر این صورت، حج ابراهيمي به جا نياورده‌ايم.

 و بالاخره در آنجا كه شيطان‌هاي كوچك و بزرگ را رَمي كردي ، آيا توشه اي برگرفتی؟

و اکنون، اي حاجي كه حج را درک کرده‌ای، اگر توشه‌ای بر گرفته‌اي، پس چگونه مي‌تواني مصالح اسلام را فداي مصلحت خود و خوديها كني؟

اي حاجي اگر توشه‌اي بر گرفته‌اي، چرا بتهايي را كه از حالت سنگي در آمده اند و شكل و لباس ديگري پيدا كرده‌اند ، نمی‌شناسی و نمي‌شكني؟ و شاید هم می شناسی و نمی شکنی؟

اي حاجي توشه برگرفته از حج، چگونه ناتوانان و گرسنگان را مي‌بيني و سر راحت بر بالش مي‌گذاري؟

اي حاجي كه بايد ابراهيم امامت باشد، چگونه به جاي اينكه نان به سفره همنوعان گذاري، و حتي از بهترين هاي خودت انفاق كني، نان و حقوق خودش را نيز قطع مي كني؟

اي حاجي كه بايد آموخته باشي همچون ابراهيم بر علیه ظالم باشی, چگونه است كه مظلوم را مي كوبي؟

اي حاجي شاگرد ابراهيم، آنجا كه لازم باشد با شهادت و اظهار حق، جلوي عمل خلاف را مي گيري و يا از حق مظلومي دفاع مي‌كني؟

و بالاخره اي حاجي الگو بر گرفته از ابراهيم، آيا سراي باقی را فداي دنياي فانی مي‌كني؟ و حجّی که گذاردی، در تو تأثير گذاشته، و مقبول درگاه احديت قرار گرفته است؟

 و امروز ای حاجی، در ایام حج، خوب بنگر، و اعمال خود را با اعمال ابراهیم(ع) محک بزن، که فردا دیر است.


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


انتقاد چامسکي از تروريسم دولتي امريکا

Posted: 06 Nov 2011 06:49 AM PST

جرس: نظريه‌پرداز معروف آمريکايی با محکوم کردن استفاده امريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين در ساير کشورها، آن را مصداق تروريسم دولتي دانست.


به گزارش فارس، نوام چامسکی، زبان شناس، استاد دانشگاه و فعال سیاسی منتقد سیاست‌های خارجی آمریکا در برنامه تلویزیونی "هات تایپ" اظهار کرد: در روز 12 اکتبر سال 2001، دو روز بعد از آغاز بمباران افغانستان، جورج بوش به مردم افغانستان اعلام کرد که تا وقتی که رهبران شما کسانی که ما به عنوان مجرم به آنها مظنون هستیم را تحویل ندهند، بمباران شما را ادامه خواهیم داد، اگرچه سندی هم به شما ارائه نمی‌دهیم که آنها مجرم هستند. و ما بدون هیچ دلیلی پیشنهادهای رهبران شما برای مذاکره در مورد تسلیم مجرمان را هم قبول نمی‌کنیم.


وی همچنین گفت: توجه داشته باشید که این اظهارات، طبق تعریفی که خود آمریکایی‌ها از تروریسم بین‌المللی ارائه می‌دهند، مصداق بارز این مفهوم است؛ اگر تهدید به استفاده از زور و خشونت برای دست یافتن به مقاصد بین‌المللی و سیاسی ـ که در این مورد خشونت افراطی مطرح است ـ تروریسم بین‌المللی نیست، هیچ چیز دیگری هم این مفهوم را توصیف نمی‌کند. به این دلیل است که می‌گوییم اقدامات آمریکا تعریف کتابی تروریسم بین‌المللی و یک تعریف رسمی از آن است.


چامسکی افزود: اما هنوز سه هفته نگذشته بود، یعنی در اواخر اکتبر بود، که مقاصد جنگ عوض شدند. فکر کنم تا آنجا که من می‌دانم این اهداف برای اولین بار توسط وزیر جنگ انگلیس "ادمیرال بویس" اعلام شدند؛ "ادمیرال بویس" به مردم افغانستان اطلاع داد که ما تا وقتی که شما رهبرانتان را تغییر ندهید شما را بمباران خواهیم کرد. این را اگر مصداق خشونت حساب نکنیم، می‌توانیم مصداق بارزتری از تروریسم بین المللی حساب کنیم. بنابراین از این پس آنها هدفی را دنبال می‌کردند که هیچ ارتباطی با پیدا کردن مجرمان و اجرای عدالت در مورد آنها نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که "بنابراین شما می‌گویید که یکی از بزگترین سیاست‌های تزویر آمریکا در مبارزه با تروریسم این است که آمریکا خودش کشوری پیشگام تروریسم است"، تاکید کرد: خوب، این دو نمونه‌ای که گفتم همین موضوع را نشان می‌دهند. به علاوه،‌ این‌ها نمونه‌های کم‌اهمیت‌تر هستند. می‌دانید که بسیاری نمونه‌های جدی‌تر از این‌ها وجود دارد.


این نظریه‌پرداز آمریکایی در ادامه افزود: از نظر آمریکایی‌ها اگر دیگران اقدامی انجام دهند، اسمش تروریسم است، اما اگر همان کار را ما آمریکایی‌ها انجام دهیم، اسمش مبارزه با تروریسم است؛ این موضوع مسئله‌ای است که در طول تاریخ جهان مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، نگاهی به تبلیغات نازی‌ها که بزرگترین قتل عام تاریخ را به راه انداختند، بیندازید؛ آنها هم دقیقا همین را می‌گفتند. آنها می‌گفتند که دارند از مردم و دولت‌های برحق اروپا، مثل رژیم "ویشی" در فرانسه، در مقابل پارتیزان‌های تروریستی که از لندن هدایت می‌شوند، محافظت می‌کنند. این خط اصلی تبلیغاتشان بود. و مثل همه تبلیغات، هر قدر هم مبتذل و وقیحانه، مایه‌هایی از واقعیت را درون خود جای داده بودند. قطعاً پارتیزان‌ها فعالیت‌های تروریستی داشتند، و از لندن هم هدایت می‌شدند. دولت ویشی هم همان‌قدر مشروعیت داشت که نیمی از دولت‌هایی که آمریکا در جای‌جای جهان برسرکار گذاشته است و از آنها حمایت می‌کند، مشروعیت دارند. بنابراین در حرف آنها هم مایه‌هایی از واقعیت وجود داشت و این تبلیغات هم از طریق توسل به همین واقعیت های جزئی موثر واقع می‌شوند. اگر این کار را شخص دیگری انجام می‌داد، تروریست محسوب می‌شد. اگر ما این‌کار را کنیم، ضدتروریسم است. یکی از نمونه‌های این مسئله در مکانی جریان داشت که من چندی پیش در آنجا بودم، یعنی در جنوب شرقی ترکیه. جنوب شرقی ترکیه بستر بدترین و خشونت‌آمیز‌ترین جنایت‌های تروریستی در دهه ١٩٩٠ است.

چامسکی با اشاره به حمله‌ به کردها گفت: حمله به کردها باعث شد میلیون‌ها نفر از آنها پناهنده شوند و بیشتر حومه شهر مصیبت‌زده شود. ده‌ها هزار نفر کشته شدند. بدترین و وحشیانه‌ترین شکنجه‌ای بود که ممکن است تصور کنید. این موضوع را تمام دیده‌بان‌های حقوق بشر به خوبی ثبت کرده‌اند. چگونه توانستند این‌کار را کنند؟ خب، آن‌ها این کار را با استفاده از سلاح‌های فراوان آمریکا که واردات آن در سال ١٩٩٧ به اوج خود رسید انجام دادند. سلاح‌هایی که در همان یک سال از آمریکا به ترکیه منتقل شد از واردات کل سلاح در تمام دوران جنگ سرد بیشتر بود. پرده‌ها وقتی می‌افتند که عملیات ضدشورش آغاز می‌شوند؛ اما نگاه کنید ببینید آمریکا با این قضیه چه برخوردی می‌کند؟ این تروریسم گسترده بین‌المللی یکی از بزرگترین مظاهر موفقیت در مبارزه با تروریسم تلقی می‌شود.


وی افزود: اگر گزارش‌های وزارت امور خارجه آمریکا درمورد این قضیه را بخوانید متوجه می‌شوید که آن‌ها از ترکیه بابت موفقیتش در نشان دادن روش مبارزه با تروریسم تقدیر می‌کنند. به صفحه اول روزنامه “نیویورک تایمز” نگاه می‌اندازید و در کمال تعجب می‌بینید ترکیه به عنوان نمونه موفقی در مبارزه با تروریسم ستوده می‌شود. ترکیه در واقع برای فراهم کردن نیروهایی انتخاب شده بود که آن‌ها نیروهای بین‌المللی برای افغانستان می‌نامند. درواقع این نیروها فقط برای کابلند. آمریکا پول‌های کلانی به جیب ترکیه می‌ریزد تا با تروریسم مبارزه کند، و اینها همه به لطف دستاوردهایشان در مبارزه با تروریسم است. یعنی همان وحشتناک‌ترین کارهای تروریستی دهه 1990. قساوت و پاکسازی‌های قومی گسترده‌ای که با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد. اکنون شما می‌دانید که هر فرهنگ روشن‌فکری که بتواند از این کارها بکند دستاوردهای بزرگی داشته است. ولی به خوبی به سؤال شما پاسخ می‌دهد. تروریسم چیست و ضدتروریسم چیست. اگر کشوری دشمن این کار را انجام دهد،‌ نه تنها خشمگین خواهیم شد، بلکه آن‌ها را بمباران خواهیم کرد.


این نظریه‌پرداز با تاکید بر این که با "با اطلاق عنوان تروریست به بن‌لادن موافقم" ادامه داد: اینکه بگوییم "بن لادن" تروریست است و تروریستی قاتل است، کاملاً درست است، ولی تدر رابطه با "کلینتون" و بوش چه بگوییم؟ همین الان فقط یکی از ماجراجویی‌های کم‌اهمیت او [کلینتون] در ترکیه و [تروریسم بوش در افغانستان] را توضیح دادم. این نمونه مخصوصاً قابل توجه است، نه فقط به دلیل قساوت‌های گسترده، بلکه به دلیل شیوه برخورد با آن، و این‌که باید به خاطر داشته باشیم که این کار درست وقتی انجام شد که موج گسترده‌ای از خودستایی در میان روشن‌فکران غرب ایجاد شده بود که دلیلش تأثیرشان در مخالفت با تروریسم از طریق بمباران صربستان به دلیل اعمال میلوسویچ در کوزوو بود.
 

درخواست سارا شورد برای منع حبس انفرادی در جهان

Posted: 06 Nov 2011 06:23 AM PST

جرس: یکی از سه شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز خواستار ممنوعیت حبس انفرادی در جهان شده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، سارا شورد در این مقاله که "شکنجه توسط تنهایی" نام دارد، به شرح جزئیات فشارهای روانی که در سلول انفرادی بر او رفته پرداخته و نوشته است پس از آزادی متوجه شده که کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل متحد اشاره ای به این نوع حبس نمی‌کند.

سارا شورد همراه با دو آمریکایی دیگر، شین باوئر و جاشوا فتال در ۹ مرداد ۱۳۸۸ در منطقه مرزی ایران و کردستان عراق به اتهام ورود غیر قانونی به خاک ایران و جاسوسی بازداشت شده بودند.

آنها همواره اتهام جاسوسی را رد کرده و گفتند که تنها برای کوهنوردی به کردستان عراق رفته بودند و برخی نشریات آمریکایی نیز ایران را متهم کردند که این سه نفر را از داخل خاک عراق ربودند.

سارا شورد در شهریور سال گذشته و جاشوا فتال و شین باوئر نیز یکسال بعد در مهر ماه گذشته هر یک پس از پرداخت نیم میلیون دلار وثیقه از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشتند.

خانم شورد در مقاله نیویورک تایمز که روز پنج شنبه منتشر شد، نوشته است از ۱۴ ماه حبس یعنی ۹۸۴۰ ساعتی که در زندان اوین بوده، ۹۴۹۵ ساعت از آن در انفرادی بوده و عدم تماس با انسان دیگر موجب شده بود که او دچار خیالات شود و صدای پای اشباح را بشنود.

او افزوده نمی‌توان تصور کرد که در هنگام زندان چقدر انسان نیاز به تماس با دیگران دارد و از فرط تنهایی گاه آنقدر به دیوار زندان می کوبیده که مشتش خونین و سرانجام بیهوش می شده است.

سارا شورد تاکید کرده زندانیان زیادی در سراسر جهان در حبس انفرادی هستند و تعداد آنها تنها در آمریکا به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر می رسد.

او نوشته است شکنجه تنها با کتک زدن نیست، بلکه تنهایی های طولانی نیز بدون اثر فیزیکی، تبعات روانی مخرب و بلند مدتی دارد و خود او هنوز دچار کابوس و بدخوابی است.

او از سازمان ملل متحد خواسته است حبس انفرادی را رفتاری "غیرانسانی" بداند و در کنوانسیون منع شکنجه قرار دهد و آمریکا نیز رهبری محو این نوع بازداشت را در جهان بر عهده گیرد.
 

مسوول روزنامه ایران به دلیل “نشر مطالب خلاف موازین اسلامی” مجرم شناخته شد

Posted: 06 Nov 2011 06:21 AM PST

جرس: سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات گفت: مدیر مسوول روزنامه ایران درباره نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه خاتون، با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد.


علی اکبر کسائیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نتیجه نهایی رای هیئت منصفه مطبوعات در خصوص دادگاه امروز نشریه خاتون گفت: علی اکبر جوانفکر مدیر مسوول روزنامه ایران درباره نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه خاتون، با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد.

وی افزود: هیئت منصفه مدیر مسوول روزنامه ایران درباره تحقیر و توهین به جنس زن به اتفاق آرا مجرم نشناخت.

همچنین هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا مدیر مسوول روزنامه ایران را در دو مورد یاد شده مستحق تخفیف ندانست.

به گفته سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات رای هیئت منصفه به قاضی سیامک مدیر خراسانی ریاست دادگاه ارسال شده و قاضی یک هفته فرصت دارد رای نهایی را صادر کند.
 

هاشمی‌ رفسنجانی: انحراف را باید بی‌واهمه اصلاح کرد

Posted: 06 Nov 2011 03:19 AM PST

بسیاری از مدیران، ایثارگران و دلسوزان گوشه‌نشین شده‌اند
 جرس: هاشمی‌رفسنجانی‌، گفتمان‌های دفاع مقدس، سازندگی و توسعه سیاسی کشور را "حرکت در مسیر صحیح و در خط امام و انقلاب اسلامی" خواند و ضمن تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی گفتمان و عملکرد موجود در کشور‌، خاطر‌نشان کرد‌: در حال حاضر باید شجاعانه عملکردها و سیاست‌ها را در بوته نقد منصفانه و کارشناسانه قرار داد و اگر احساس شد انحرافی در مسیر انقلاب و خط امام ایجاد شده با شجاعت و بدون واهمه راه بازگشت و اصلاح مسیر را با کمک دلسوزان نظام و همراهی همیشگی مردم فداکار کشور هموار کرد.  

ه گزارش پایگاه اطلاعرسانی هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از فارغ‌التحصیلان برگزیده سازمان استعدادهای درخشان کشور‌؛ نیروی انسانی با استعداد و خوش‌فکر را سرمایه اصلی هرگونه توسعه و پیشرفت خواند و با اشاره به "لزوم برنامه‌ریزی و ایجاد امکانات در داخل کشور برای حفظ و استفاده از استعداد این جوانان و نوجوانان" تصریح کرد: متأسفانه عملکرد ناصحیح و نداشتن برنامه و امکانات باعث شده که استعدادهای درخشان جذب کشورهای دیگر شوند و همین امر بازگشت و استفاده از استعدادهای آنان را در پرده‌ای از ابهام فرو می‌برد.

هاشمی‌ در پاسخ به سؤالی، دغدغه‌های نسل امروز و به خصوص دانشجویان را جدی خواند و با تأکید بر "لزوم تزریق امید و اعتماد به اقشار گوناگون کشور" گفت: اینکه علی‌رغم برخی کم‌توجهی‌ها به ایجاد زمینه‌های فعالیت و پیشرفت علمی و فنی برای جوانان عاشق و مستعد، آنان ایثارگرانه برای سازندگی کشور تلاش می‌کنند، جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش یکی دیگر از حاضران در مورد لزوم آسیب‌شناسی عملکردها پس از انقلاب طی ۳۲ سال گذشته، با بررسی فهرست‌وار ادوار گوناگون نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: معمولاً ذات انقلاب‌ها همیشه تندروی‌هایی را نیز به همراه داشته و از این‌نظر انقلاب اسلامی ایران نیز شاید در مواردی در امان نبوده، ولی با این وجود دستاوردهای نظام بسیار سرافرازانه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از نقاط عطف نظام و انقلاب اسلامی ایران را دوران دفاع مقدس و پیروزی در جنگ تحمیلی عنوان و با اشاره به تحمیل این جنگ از سوی رژیم صدام با حمایت قدرت‌های استکباری تأکید کرد: حقیقتاً علی‌رغم محاصره اقتصادی و تنها بودن در دفاع مقدس، پیروزی در این نبرد نتیجه لطف الهی، فداکاری و ایثار رزمندگان و شهدا و تدبیر و درایت حضرت امام(ره) و مدیران و فرماندهان دفاع مقدس بود. به گونه‌ای که با پذیرش قطعنامه، رژیم صدام شروع‌کننده جنگ در سازمان ملل شناخته و ملزم به پرداخت خسارت به جمهوری اسلامی ایران شد و این دستاورد عظیم برای نظام نوپای اسلامی بود.

هاشمی "دوره سازندگی پس از دفاع مقدس را یکی از برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی" خواند و با تأکید بر اینکه "البته هیچ اقدام بزرگی، بدون ضعف و اشتباه هم نیست"، تصریح کرد: ساختن زیربناها و بنیان‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت منابع محدود ارزی و ریالی، نتیجه کوشش خیل کثیری از مدیران، ایثارگران و دلسوزان با نام و یا گمنامی بود که اکنون اکثرشان گوشه‌نشین و از گود خارج شده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تاکنون دانشجویان و نخبگان و توده‌های مردم همواره در بزنگاه‌های خطیر، حامی نظام بوده‌اند و در همین راستا همه باید تلاش کنیم با وحدت و همدلی و نیز برخورد شفاف و صادقانه با همه اقشار جامعه، این پشتیبانی و همدلی را روزبه‌روز افزایش دهیم.
 

اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص سرنوشت طرح کاهش روابط با انگلیس

Posted: 06 Nov 2011 02:59 AM PST

حدود ۵۰۰ دانشجو از خانواده‌های مسئولین کشور در انگلیس اقامت دارند که بخشی از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند

جرس: محمد کرمی‌راد درخصوص سرنوشت طرح کاهش روابط با انگلیس دردوره هشتم مجلس که محل بحث و بررسی و مانور‌های تبلیغاتی زیادی بود، گفت این طرح همچنان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در پاسخ به این که گفته می‌شود یکی از دلایل تعلل در تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس حضور فرزندان بسیاری از مسئولین در انگلیس است، گفت: ما شنیده‌ایم که حدود ۵۰۰ دانشجو از خانواده‌های مسئولین کشور در انگلیس اقامت دارند که بخشی از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند اما دلیل تعلل در ارائه این طرح نمی‌تواند چنین مسایلی باشد.

عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است برخی این موضوع را عامل تعلل بدانند اما دلایل دیگری نیز در این میان مطرح است و منافع دیگری هم دراین ارتباط بی‌تاثیر نبوده‌اند.

کرمی‌راد ادامه داد: گاهی ما از اتاق بازرگانی این جمله را می‌شنویم که هرگاه بحث کاهش روابط با انگلیس در جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، برعکس سطح معادلات و تبادلات کالایی ما نیز بالاتر می‌رود.
 

بازداشت یک گروه سوء‌استفاده‌گر مالی در صندوق مهر رضا

Posted: 06 Nov 2011 02:43 AM PST

جرس: روزنامه خراسان از بازداشت یک مسئول و چند تن از کارکنان صندوق مهر رضا به اتهام سوء استفاده مالی خبر داد.

به گزارش روزنامه خراسان، مسئول صندوق مهر امام رضا در یکی از استان های غربی کشور به همراه چند نفر از کارکنان این صندوق به اتهام سوء استفاده مالی دستگیر شده و برای ادای توضیحات بیشتر فعلا در بازداشت به سر می برند.

روزنامه خراسان در ادامه خبر خود افزوده است: برخی مسئولان استانی می گویند حدود ۵۰ هزارپرونده رسیدگی نشده متقاضیان دریافت تسهیلات در شعبه استانی این صندوق وجود دارد.

این در حالی است که بسیاری از جوانان از ضعف این صندوق در ارائه خدمات ادعایی می‌نالند. صندوق مهر امام رضا، از آغاز فعالیت دولت احمدی نژاد با تبلیغات گسترده آغاز به کار کرد.

سایت تابناک دو هفته پیش از قول یک کاربر نوشته بود: بنده سال ۸۸ برای وام خود اشتغالی در صندوق مهر رضای استان لرستان ثبت نام کردم اما الان که سال ۹۰ هست هنوز هیچ خبری از این وام نشده و هر روز وعده های جدید می دهند.
 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: دولت عامل پشت پرده اختلاس است

Posted: 06 Nov 2011 02:27 AM PST

جرس: نماینده تفرش و آشتیان در مجلس گفت عامل اصلی دست‌های پشت پرده اختلاس اخیر در دولت است.

 وی با بیان این که عامل اصلی دست‌های پشت پرده اختلاس اخیر در دولت است، گفت: اصلا درست نیست که چنین اختلاس عظیمی را تنها مربوط به کوتاهی یک شعبه بانکی در خوزستان بدانیم، این امر قدرت بیشتر و حمایت افراد مرکزی‌تری را می‌طلبد. بر ملت ایران روشن است که چنین اختلاسی بدون پشتوانه سیاسی نمی‌تواند صورت بگیرد.

بهمن اخوان در گفت‌وگو با نشریه وقایع استان، با تأکید بر مجرم بودن مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: با خارج شدن خاوری از ایران، علی‌رغم اعلام مجلس مبنی‌بر مقصر بودنش، مهر تأییدی بر اتهام وی زده شد، اگر این اتهام واقعیت نداشت، او در ایران می‌ماند و اجازه می‌داد که به اتهامش رسیدگی شود.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه کسی که گرین‌کارت دارد مدیر دست اول بزرگترین بانک ایران می‌شود و در این سمت هم باقی می‌ماند و بعد از اختلاس هم سریع و به راحتی از ایران خارج می‌شود، از این‌رو باید مشخص شود که او چگونه و با حمایت چه کسانی از ایران خارج شده است.

اخوان بیان کرد: ریشه اختلاس سه‌هزار میلیاردی افراد فاسد و منحرفی است که در دولت و دستگاه‌های اجرایی بر سر کار آمده‌اند و زد و بند می‌کنند، این افراد تازه به دوران رسیده درون‌ دولت که می‌خواهند یک‌شبه ره یکصد ساله روند، باید شناسایی، معرفی و پاک‌سازی شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم، با اعلام این‌که "بیشتر تخلفات از سوی مدیرانی است که وزارت اطلاعات یا سازمان بازرسی کل کشور به آن‌ها هشدار داده بود"، افزود: با اعلام آقای مصلحی مبنی‌بر این‌که این‌گونه گزینش‌ها در زمان وی نبوده است وزارت اطلاعات هم شفاف‌سازی نمی‌کند که چگونه و از سوی چه کسانی این افراد تأیید شده‌اند، من به یاد دارم که دو سال پیش هم سازمان بازرسی تذکراتی به مسئولان اجرایی داد ولی کسی توجهی نکرد.

وی با اشاره به "نشانه گرفتن انگشت اتهام رئیس دولت به سوی مجلس، این امر را فرافکنی خواند" و یادآور شد: مجلس قانون‌گذار است و دستی به خزانه کشور ندارد، احمدی‌نژاد اگر ادعا دارد و می‌داند که چه کسی مقصر اصلی است چرا او را به ملت ایران معرفی نمی‌کند.

اخوان افزود: من صحبت‌های احمدی‌نژاد را رد می‌کنم و امیدوارم که او بیش از این واقعیت‌ها را کتمان نکند.
 

محسن مخملباف جایزه ویژه جشنواره برزیل خود را به مجتبی میرطهماسب و کتایون شهابی تقدیم کرد

Posted: 06 Nov 2011 02:14 AM PST

جرس: جشنواره برزیل جایزه ویژه "یک عمر فعالیت سینمایی و انسانی" را به محسن مخملباف اهدا کرد و وی ضمن تشکر از فیلم‌سازان برزیل که موج وسیعی را برای حمایت از سینماگران دربند ایران راه انداخته‌اند جایزه خود را به مجتبی میرطهماسب و کتایون شهابی تقدیم کرد.

به گزارش وبسایت شخصی محسن مخملباف، در ادامه، سینما گران برزیل خواستار آزادی مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی، مهران زینت بخش، رامین پرچمی و دیگر سینماگران دربند ایرانی شدند.

جشنواره سائوپولوی برزیل پنج شنبه شب سوم نوامبر به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه این جشنواره فیلم سازان برزیل به همراه فیلم سازان دیگر حاضر در جشنواره خواستار آزادی هر چه سریعتر مجتبی میر طهماسب ، کتایون شهابی،مهران زینت بخش،و رامین پرچمی شدند.

در این بیانیه که برای رئیس جمهور برزیل نیز فرستاده شد، آمده است:
خانم دیلما شما خود زمانی برای دمکراسی در زندان به سر برده اید و فشار و شکنجه را شخصا تجربه کرده اید، اکنون وظیفه انسانی شما ایجاب می کند ازسینماگران ایرانی دفاع کنید.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تاریخ سینما تاکنون بدترین دوران سیاه سینما را دوران مک کارتی در آمریکا قلمداد کرده است. اما اکنون حکومت ایران دوران سیاه تری را برای تاریخ سینمای ایران و جهان رقم می زند. در ایران امروز،نه تنها برای فیلم سازان لیست سیاه تهیه شده است، بلکه هر روز گروه جدیدی به زندان برده می شوند و تحت شدیدترین فشارها قرار می گیرند تا علیه خود اعتراف کنند.

در ماه گذشته بیش از 50 نفر از مستند سازان مورد بازجویی قرار گرفته و ممنوع الخروج شده اند. آن ها تهدید شده اند در صورتی که فیلم هایشان را به جشنواره ها بفرستند به زندان خواهند رفت. این فشار فرهنگی تنها شامل سینماگران ایرانی نمی شود. بسیاری از روزنامه نگاران و دانشجویان و اساتید دانشگاه ها نیز در زندان به سر می برند.جرم آن ها سخن گفتن از واقعیت های جامعه بوده است.بر اقلیت های مذهبی: مسیحیان ، کلیمی ها و به ویژه بهایی ها ستم فراوان می رود.برخی از پزشکان حتی به خاطر مبارزه با بیماری ایدز به زندان افتاده اند.

والتر ثالث سخنگوی فیلم سازان برزیل از رئیس جمهور خود خواست درجلسه 12 مارس امسال سازمان ملل (8روز دیگر)به خلاف گذشته برزیل برنقض حقوق بشر در ایران رای دهد.

اسامی امضا کنندگان بیانیه برزیل:
آتم اگویان:کارگردان کانادایی
والتر ثالث: کارگردان برزیلی
یونگ مون چی:کارگردان سنگاپور
ارسینه خانجان:بازیگر کانادایی
حناتا دلمیدا:رئیس جشنواره برزیل
فردریک بویر:کارگردان فرانسه
ماریا دمدیروس:کارگردان-هنرپیشه پرتغال
سرجیوماشادو:کارگردان برزیل
محمد صالح هارون:کارگردان چاد
کاپو گولانه:تهیه کننده برزیل
دانیلا توماس:کارگردان برزیل
سن دومیر کلار:تهیه کننده فرانسه
دانیل رزنده:تدوینگر برزیل
گیدو کیزا:کارگردان ایتالیایی
ژرژی فورتاتو:کارگردان برزیل
کیت کونور:کارگردان آمریکا
لائیس بودانسکی:کارگردان برزیل
لوسیا مورات:کارگردان برزیل
محسن مخملباف:کارگردان ایران
نیکولا کلوتس: کارگردان فرانسه
الیزابت پرس وال:تهیه کننده فرانسه
ژان کلود لامی:تهیه کننده فرانسه
هکتور بابنکو: کارگردان برزیل
بتو برنادت: کارگردان برزیل
آنتونس فیلیو : کارگردان برزیل
 

نماینده مجلس: باید منتظر افشاگری‌هایی از جانب دولت بر علیه اصول‌گرایان باشیم

Posted: 06 Nov 2011 02:04 AM PST

 جرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر اظهارات احمدی‌نژاد در جمع ستادهای انتخاباتی و دفاع کامل وی از رحیم مشایی، یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: باید منتظر افشاگری‌هایی از جانب دولت بر علیه اصول‌گرایان باشیم.

نور الله حیدری دستنایی در گفت‌وگو با فرارو درخصوص جریان نزدیک به دولت، موسوم به "جریان نحرافی" گفت: جریان انحرافی کاملا به یک گفتمان فراگیر در درون دولت تبدیل شده است. دولت این حرکت را تحت این عنوان قبول ندارند اما پذیرفته‌اند که گفتمانی وجود دارد که اگر چه از دید ما انحرافی است اما خود این افراد معتقدند اصول‌گرایی ناب است.

حیدری ادامه داد: همین که این‌ها قبول دارند که این حرکت در درون دولت، حالا به سردمداری آقای احمدی‌نژاد و با مدیریت در سایه مشایی وجود دارد که با اصول‌گرایان به خصوص اصول‌گرایانی که حرکتشان با جامعتین همخوانی دارد، نشان می‌دهد که این‌ها چنین جریانی را پذیرفته‌اند هرچند شاخص‌های آن را به روشنی اعلام نمی‌کنند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس افزود: این جدایی شاخصه‌هایی دارد که از سوی ایشان اشاره نمی‌شود اما با رصد‌کردن اخبار اطلاعات و مواضعشان متوجه می‌شویم که این حرکت دارای مولفه‌هایی است که کاملاً در تقابل با اصول‌گرایی و ولایت‌مداری است.

وی گفت: اولاً این جریانی که در درون دولت است کاملاً محرز است که با روحانیت و مراجع میانه خوبی ندارد. ثانیاً در برابر تحولاتی که در منطقه رخ داد و نظام و رهبری آن را بیداری اسلامی دانستند، موضعی متفاوت داشته است. ثالثاً در حوزه عفاف و حجاب این‌ها به نوعی لیبرالسیم فرهنگی یا تسامح و تساهل رسیده‌اند. رابعاً در بُعد اقتصادی هم مشخص است که این جریان چگونه عملکردی داشته است و نهاد‌های نظارتی و مجلس گزارش از قصور و اطلاع این جریان در فساد مالی داده است.

حیدری با بیان اینکه این جریان تفاوت خود را با اصول‌گرایی پذیرفته است، گفت: خودشان ادعا دارند که اصول‌گرایی ناب هستند اما با توجه به این شاخصه‌ها مشخص است که این افراد اصول‌گرا نیستند و ما این‌ها را در حال جدا شدن از آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که برخورد افشاگرانه‌ای که آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸ با رقبای خود داشتند این‌بار با اصول‌گرایان داشته باشند، گفت: متاسفانه با توجه به این کد‌هایی که دارد می‌دهد، باید منتظر چنین افشاگری‌هایی از دولت بر علیه اصول‌گرایان باشیم. اولاً این ادعا‌ها بلوف است اگر چنین چیزی هست اعلام کنند. بار‌ها توسط رهبری گفته شده است که هرجایی هست فساد معرفی بشود اما آقای احمدی‌نژاد مداوم می‌گویند که افشا خواهند کرد اما چیزی نمی‌گویند و بعدا می‌آیند و اتهاماتی را مطرح می‌کند و مشخص است که دست‌شان در این مطلب خالی است.

حیدری ادامه داد: این جریان می‌خواهد به هر طریقی که شده در قدرت بماند و این خیلی خطرناک است. زیرا اگر به‌خاطر خدمت بود به هر کاری دست نمی‌زدند از این‌رو ایشان معتقدند که برای رسیدن به هدف هر وسیله‌ای قابل استفاده است و من هم نگران این مطلب هستم که با توجه به پیشنیه، سابقه و تجربه‌ای که در مناظره‌ها افتاد، به رغم محکومیت جریان فتنه و رقبای ایشان، این روش درست نیست. این بدعت‌ها حرکت نادرستی بود که به قصد تخریب در غیاب کسی افشاگری درمورد او صورت بگیرد و افکار عمومی هم شاید این تحت تاثیر این جوسازی و افشاگری‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: این خطر بزرگی است که باید همه تلاش کنیم که این مساله روی ندهد اما اگر اتفاق افتاد باید با مسبب آن هر‌کسی که هست حتی رییس‌جمهور برخورد شود و استفاده از هر وسیله‌ای برای مبارزه سیاسی محدود گردد.