جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


استعفای ناگهانی معاون وزیر امور اقتصادی دارایی

Posted: 31 Oct 2011 06:08 PM PDT

یک روز مانده به استعفای وزیر

جــــرس: در آستانۀ استیضاح وزیر اقتصاد، معاون امور بانکی و بیمه ای وزارت امور اقتصادی و دارایی از سمت خود استعفا کرد.


به گزارش تابناک، طبق آخرین اخبار اصغر ابوالحسنی معاون امور بانکی و بیمه ای وزیر اقتصاد استعفا کرده است.


استعفای ابوالحسنی چند روزی است به سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد تسلیم شده و امروز مورد قبول وزیر اقتصاد واقع شد.


ابو الحسنی که عضو غیر موظف هیات مدیره بانک صادرات از سوی وزارت اقتصاد نیز بود؛ درپی موارد مطرح شده در زمینه اختلاس استعفا کرد.


گفتنی است موج اعتراضات و انتقادات از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه مساله فساد مالی اخیر همچنان ادامه دارد و سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در همین زمینه روز سه شنبه برای استیضاح به مجلس خواهد رفت برخی کارشناسان این استعفا را اقدامی پیشگیرانه در واکنش به استیضاح اعلام وصول شده وزیر اقتصاد در مجلس می دانند.


به گزارش منابع خبری، یک نماینده اصولگرای مجلس روز گذشته با اشاره به تلاش دولت برای برگرداندن نظر استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد، گفته بود: استیضاح‌کنندگان مُصر به انجام استیضاح حسینی هستند و تهدید و تطمیع روی آنان اثر ندارد.


گفتنی است، طرح استیضاح وزیر اقتصاد اول آبان ماه امسال در چهار محور و با ۲۸ امضا اعلام وصول شد و قرار است جلسه استیضاح روز سه‌شنبه هفته جاری در پایان مهلت قانونی برگزار شود.


 

ناتو قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد

Posted: 31 Oct 2011 05:09 PM PDT

جـــرس: در پی درخواست معترضان سوری جهت برقراری تحریم هوایی دولت آن کشور و در واکنش به اظهارات تند بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مبنی بر "آغاز آتش بزرگ در منطقه در صورت دخالت ناتو در سوریه جهت حمایت از اعتراضات مردمی"، دبیر کل این پیمان نظامی امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را رد کرد و گفت ناتو "به هیچ‌ وجه" در نظر ندارد در امور این کشور دخالت کند.


معترضان سوریه پس از نماز جمعه هفته پیش خواهان وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان کشورشان، مانند لیبی، برای حفاظت از جان مخالفان شده بودند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه مداخله در امور سوریه را رد و اعلام کرد که شرایط در سوریه با آنچه در لیبی در جریان بود متفاوت است.


در عین حال بشار اسد نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه «دیلی تلگراف» به غرب هشدار داده بود که در صورت هرگونه دخالت خارجی در سوریه، خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد.


آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه در طرابلس با رد امکان دخالت در امور سوریه، توضیح داد که مداخله نظامی در لیبی با تصویب شورای امنیت و با حمایت کشورهای منطقه صورت گرفت.


سوریه از حمایت چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است و این دو عضو شورای امنیت پیشتر پیش‌نویس قطعنامه تحریمی علیه حکومت بشار اسد را وتو کردند.


بشار اسد روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با یک شبکه روسیه، از مسکو به دلیل حمایتش از سوریه و خودداری این کشور از قبول قطعنامه شورای امنیت علیه دمشق تشکر کرد.


روسيه، چين، هند، آفريقای جنوبی و برزيل که با صدور قطعنامه تحريمی عليه سوريه مخالفند، می‌گویند که قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت معمر قذافی مورد سوء استفاده ناتو قرار گرفت و اکنون اين نگرانی وجود دارد اين قطعنامه عليه حکومت بشار اسد زمينه مداخله نظامی در سوريه را فراهم کند.


حدود هفت ماه است که ناآرامی‌ها در سوریه جریان دارد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از سه هزار تن جان باخته‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها در چهار روز گذشته حدود صد تن کشته شده‌اند.


این ناآرامی‌ها در حالی ادامه دارد که قرار بر این است روز دوشنبه، نخستین جلسه کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه برگزار شود.


این کمیته که حدود یک ماه پیش به دستور بشار اسد تشکیل شده، موظف است ظرف چهار ماه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه را آماده کند.


اتحادیه عرب: حکومت سوریه به خشونت‌ها فورا پایان دهد
ناآرامی‌ها در حالی در سوریه ادامه دارد که اتحادیه عرب خواستار آن شده است که حکومت سوریه با خالی کردن خیابان‌ها از نیروهای نظامی، فورا به خشونت‌ها در این کشور پایان دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب شامگاه روز یکشنبه نقشه راهی را به حکومت سوریه پیشنهاد داده و درخواست کرد تا تمامی تانک‌ها و وسائط نقلیه نظامی از سطح خیابان‌های سوریه جمع‌آوری شده و خشونت‌ها فورا به پایان برسند.

این اتحادیه روز دوشنبه اعلام کرد که همچنان در انتظار پاسخی از سوی دمشق است.


وزرای خارجه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب، از جمله وزیر خارجه سوریه، شامگاه یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر در جلسه‌ای پیرامون ناآرامی‌های سوریه به گفت‌و‌گو نشستند.


این نشست پس از آن انجام شد که برخی از فعالان سوری برای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب، اعضای این اتحادیه را تحت فشار قرار دادند.


وزیر خارجه قطر پس از این نشست اعلام کرد که تداوم خشونت‌ها در سوریه می‌تواند به مداخله بین‌المللی بیانجامد و افزود که با وجود ناآرامی‌های سوریه، «تمامی ناحیه در معرض خطر طوفانی عظیم قرار دارد».


اتحادیه عرب روز یکشنبه همچنین پیشنهاد کرد که مقامات سوری با اعضای اپوزیسیون سوریه در قاهره،‌ پایتخت مصر، دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند.


این درخواست در حالی مطرح شده است که بشار اسد روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سوریه، گفت: "ما با تمام قدرت‌های سیاسی (در سوریه)، اعم از قدرت‌هایی که پیش از بحران وجود داشتند و آن‌هایی که در جریان ناآرامی‌ها به وجود آمده‌اند، همکاری می‌کنیم."


وی با این‌حال در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه «دیلی تلگراف»، در خصوص شورای ملی سوریه که عمده‌ترین مخالفان بشار اسد را تشکیل می‌هد، گفت: "من زمانم را با حرف زدن راجع به آنها تلف نمی‌کنم... من آنها را به رسمیت نمی‌شناسم. بهتر است تحقیق شود که آیا آنها واقعا نماینده مردم سوریه هستند یا خیر."


گفتنی است، در پی حمایت جدی روسیه از اقدامات سرکوبگرانه حکومت سوریه در مواجهه با اعتراضات مردمی، بشار اسد، طی مصاحبه با یک شبکه‌ تلویزیونی روسیه ابراز امیدواری کرده است که حمایت روسیه از حکومتش ادامه یابد.
 

پروازهای داخلی ایران به قطری ها سپرده شد

Posted: 31 Oct 2011 04:38 PM PDT

جـــرس:  معاون وزارت راه و شهرسازی، از واگذاری کامل پروازهای داخلی به شرکت هواپیمایی قطر و آغاز قریب الوقوع اجرای این توافقنامه خبر داد.


به گزارش ایسنا، شهریار آفندی زاده، با اعلام این مطلب افزوده است که این شرکت قطری فقط از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌تواند فعالیت کند و شرکت قطر ایرلاین فقط از هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی ایران می تواند استفاده نماید.


معاون وزارت راه و شهرسازی گفته است که دلیل این اقدام، افزایش توانمندی شرکت های هواپیمایی داخلی است.


گفتنی است، ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم های پی در پی فرسوده و کهنه شده به طوری که هواپیماهای ایرانی به شکل متناوب با اشکالات جدی فنی مواجه می‌شوند.


در کنار این، ناکارآمدی و سقوط های مداوم هواپیماهای روسی نیز عملا نتوانسته جایگزین مناسبی برای هواپیمای های فرسوده ایرانی شود.


بر اساس گزارش ها قرار است هواپیماهای قطری که عمدتا هم از نوع بوئینگ است، با سوخت لیتری ۷۰۰ تومان در ایران پرواز کنند.


به گفته افندی، شرکت قطری حداکثر می‌توانند تا ۲۵ درصد قیمت بلیت خود را نسبت به بلیت پرواز های ایرانی افزایش دهند.


قیمت سوخت برای هواپیماهای ایرانی اخیرا از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و به این ترتیب دولت به شرکت های هوایی اجازه داده تا ۱۴ درصد به قیمت بلیت های خود اضافه کنند.


پیشتر فرهاد پرورش، مدیر عامل هما، هوایپمایی جمهوری اسلامی، گفته بود که شرکت های قطری با توجه به توان بالا و تعداد کم پروازهای داخلی شان، علاقمند استفاده از بازار ایران بودند.


شرکت هواپیمایی قطرایرویز هم اکنون دارای ۹۷ هواپیمای بوئینگ و ایرباس است و ۱۸۲ هواپیمای جدید نیز سفارش داده است که به زودی به ناوگان هوایی این کشور اضافه خواهند شد. قطر هم اکنون پروازهای مستقیمی از دوحه به سه شهر مشهد، شیراز و تهران دارد.


در این رابطه مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس که از حدود یکماه پیش از این سمت استعفا کرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه "بعید می دانم که هواپیمایی قطر برای مدتی بخواهد هواپیماهایش را به ایران اجاره دهد"، گفت: هواپیمایی قطر به دنبال این است که هواپیماهای خود را صبح به ایران بفرستد تا پس از انجام پروازها دوباره برای شب به قطر برود و به این معناست تعداد پروازهای هواپیمایی قطر به ایران و بالعکس بیشتر خواهد شد.


مرتضی حسینی با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی علاوه براینکه سهم زیادی از پروازهای شرکت های ایرانی به قطر را و برگشت از آن خود می کند، بیان کرد: در صورتیکه این شرکت با ورود هواپیماهای خود به ایران موافقت کند، هر پروازی را انجام نمی دهد و طبیعی است که مسیرهای خاصی مانند تهران-کیش، تهران-بندرعباس و یا پروازهای تهران- استانبول را برای پرواز انتخاب کند که این امر هم شرکت های هواپیمایی داخلی را با مشکل مواجه می کند.


وی به موضوع تحریم اشاره کرد و اظهار داشت: تحریم هواپیمایی ایران هم از مسایلی است که بطور حتم بر همکاری یک شرکت خارجی درایران تاثیر گذار است اما حتما دولتمردان هماهنگی های لازم را با این شرکت قطری انجام داده اند زیرا شرکت های دیگری هم هستند که تمایل به پرواز در ایران را دارند اما آنها هم می خواهند که هواپیماهایشان شب دوباره به کشورهای همسایه بازگردد.


این کارشناس صنعت هوایی افزود: زمانیکه یک هواپیما شب به کشور خود برگردد به این معناست که پروازهای بیشتری به مسیرش اضافه می شود و علاوه برآن مسیرها پرتردد مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را از شرکت های داخلی می گیرد.


امتیاز دهی جدید به قطری ها درحالیست که پیشتر در خبرها آمده بود برداشت قطری ها از میدان گازی مشترک در پارس جنوبی چندین برابر برداشت ایران بوده است. از این رو، قطری ها در سال های اخیر با یک برنامه ریزی دقیق و با همکاری شرکت های مهم نفت و گاز جهان، اقدام به استحصال گسترده گاز و میعانات گازی از این حوزه مشترک کرده اند. به طوری که در حال حاضر تنها از رهگذر صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) حاصل از پارس جنوبی، قطری ها در سال قریب به ۴۰ میلیارد دلار سود خالص کسب می کنند.این در حالی است که در آمد ایران از این میدان گازی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.و بر اساس برآوردی که انجام شده ایران بصورت تقریبی ۱۰ سال از قطر در این زمینه عقب است.
 

فرمانده کل بسیج: جوامع غربی با الگو گیری از انقلاب اسلامی ایران وارد صحنه می شوند

Posted: 31 Oct 2011 04:19 PM PDT

جـــرس: فرمانده کل بسیج مدعیِ "کارشکنی برخی ها و پشت کردن آنها به اصول اسلامی در داخل کشور بویژه در جریان انتخابات سال ۸۸" شد و ادعا کرد: "این افراد باید توبه کنند اگر چنین نکنند بدون شک با این یک درصد از نظام سرمایه داران به زباله دان تاریخ می روند."


به گزارش مهر، پاسدار محمدرضا نقدی، غروب دوشنبه طی سخنانی در اردبیل، ضمن "بی اثر" خواندن تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، و بیان اینکه "ملت ما از تحریم نظام سرمایه داری و استکبار نمی ترسد"، گفت: "در مقابل دسیسه های دشمنان هیچ زمان عقب نشینی نخواهیم کرد."


به گفته فرمانده کل بسیج، "امروز ناکارآمدی اسلحه های استکبار بویژه آمریکا خودش را نشان داده"، که به زعم وی "نمونه بارز آن در کشور عراق بود که با آن همه هزینه های کلان بعد از مدتها مجبور به ترک آن کشور شدند."


وی با بیان اینکه تمام سندیکاها و حزبهای وابسته به غرب در حال از بین رفتن است، افزود: "از این پس مردم جوامع غربی آماده اند فراتر از سندیکاها و با الگو گیری از انقلاب ما وارد صحنه شوند."


نقدی عنوان کرد: این رخدادها و سقوط دشمنان غرب و شرق و نظام سرمایه داری در پرتو ایثارگریهای شهدای اسلام بدست آمده است.


برگزاری یادواره ها نشانه ادامه جنگ با استکبار است
پاسدار نقدی، برگزاری یادواره و کنگره های شهدا را نشانه بیداری مردم و "دعوت ما به ادامه دادن جنگ با استکبار" دانست و گفت: "شهدا تنها کسانی هستند که سبب بیداری مردم ما در هر برهه ای از تاریخ شده اند و امروز نیز با کشاندن ما به یادواره های خود سبب عقب نشینی دشمنان می شوند."
 

بانگ رسای جرس برای همیاری

Posted: 31 Oct 2011 04:09 PM PDT

جرس در آستانه خاموشی
جرس: ادامه کار شبکه جنبش راه سبز (جرس) تنها با کمک مالی فوری و مرتب مردم ممکن است.

 
شورای سیاستگذاری جرس در بیانیه ای از مردم خواست برای ادامه کار این رسانه، داوطلبانه کمک کنند.

در این بیانیه با اشاره به مبانی و اصول حاکم بر کار این رسانه سبز در عدم استفاده از کمکهای خارجی آمده است: در صورتی که نتوانیم از حمایت عاجل هموطنان فداکار برای کسری بودجه پنجاه درصدی بهره مند شویم، با عذرخواهی از ملت بزرگمان و با تاسف فراوان مجبور هستیم با توجه به واقعیتهای تلخ موجود درتاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۰ مقارن ۱۵ نوامبر۲۰۱۱ به خدمت رسانه ای خود خاتمه دهیم. 


متن کامل " بیانیه مهم شورای سیاستگذاری در توقف فعالیت جرس" به شرح زیر است: 

هموطنان ارجمند، همراهان سبز و کاربران عزیز "جرس"

بیست و هفت ماه قبل همزمان با مبعث پیامبر رحمت ۲۹ تیر ۱۳۸۸ (۲۰ جولای ۲۰۰۹) سخن اول را با عنوان بانگ جرسی می آید اینگونه آغاز کردیم: «در این موقعیت خطیر، اطلاع رسانی صحیح و سریع و ارائه تحلیلهای راهبردی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از آنجا که استبداد دینی کلیه پایگاههای اطلاع رسانی و تحلیلی داخلی را بر خلاف بدیهی ترین اصول قانون اساسی سرکوب کرده و بسیاری از فعالان عرصه خبر را بر خلاف قانون به زنجیر کشیده است، تأسیس یک شبکه اطلاع رسانی و تحلیلی کاملا ایرانی و متعلق به جنبش سبز مردم ایران بدور از دسترس مأموران حکومتی، معقول ترین تصمیم راهیان راه سبز است.برای پرکردن این خلأ رسانه ای شبکه جنبش راه سبز (جَرَس) تأسیس شده است.

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم / "جرس" فریاد می دارد که بربندید محملها (حافظ).

شبکه راه سبز شبکۀای خبری تحلیلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی) است که با هدف ترویج، تقویت و ارتقای جنبش سبز مردم ایران فعلا به صورت یک پایگاه اینترنتی منتشر می شود ... این شبکه در راستای به کرسی نشاندن آرمانها و اهداف جنبش سبز در جهت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش حرکت می کند.»

گردانندگان جرس در این مدت کوشیده اند این شمع را در شرایط طوفان خیزحاکم روشن نگه دارند و ازهنر و همت و قلم وقابلیت های ارزنده خبرنگاران آزاده ای، که به دلیل استبداد حاکم بر وطن ناگزیراز مهاجرت به کشورهای دور و نزدیک شده اند، استفاده کنند.

موسسان، شورای سیاست گذاری، کادر فنی و بسیاری ازنویسندگان جرس این خدمت را بطور افتخاری انجام داده و می دهند و برخی نیز تا آنجا که توانسته اند برای پیش برد این امر کمک کرده اند، اما اعضای تحریریه این رسانه، که ایثارگرانه رنج ترک وطن وآوارگی در شرایط بسیار سخت را بر خود هموار کرده اند، ناگزیر از دریافت حق الزحمه ای حداقلی برای گذران زندگی اولیه خود وخانواده شان در غربت غرب هستند. مطابق اساسنامه جرس «این شبکه به لحاظ مالی متکی به هدایای هموطنان است و مطلقا در هیچ مرحله ای ازکمکهای دول خارجی استفاده نخواهد کرد».

جرس در این مدت به یاری خدا و کمک هموطنان توانسته است به سهم خود قدمی در راه خدمت به آرمانهای ملت ایران بردارد. با تشدید فشارهای افزاینده امنیتی و جو خفقان در داخل کشور ادامه کار رسانه های مستقل تنها به اتکای کمک ایرانیان خارج از کشورمیسر است. جرس با تقلیل کادر تحریریه خود به حداقل ممکن برای ادامه خدمت به کمک فوری و مرتب شما نیاز مبرم دارد. در صورتی که نتوانیم از حمایت عاجل هموطنان فداکار برای کسری بودجه پنجاه درصدی بهره مند شویم، با عذرخواهی از ملت بزرگمان و با تاسف فراوان مجبور هستیم با توجه به واقعیتهای تلخ موجود درتاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۰ مقارن ۱۵ نوامبر۲۰۱۱ به خدمت رسانه ای خود خاتمه دهیم.

اگر هر یک از هموطنانی که خط مشی جرس را می پسندند و ادامه کار آنرا به نفع جنبش سبز و حاکمیت ملت ایران می داند متعهد شود ماهانه مبلغی ولو اندک را به این خدمت ملی اختصاص دهد، جرس ادامه خواهد یافت و الا ناگزیر از توقف خواهد بود.

کمکهای خود را به این طریق مرحمت فرمائید: http://www.rahesabz.net/donation/

با عذرتقصیر به درگاه پروردگارغفور و رحیم و پوزش از مردم خوبمان و با آرزوی پیروزی جنبش سبز و استیفای حق حاکمیت ملت و استقرار آزادی و عدالت و زوال استبداد دینی


شورای سیاست گذاری شبکه جنبش راه سبز (جرس)

جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰- ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱

بهانه ای برای کتک زدن فرزند یک زندانی

Posted: 31 Oct 2011 03:08 PM PDT

ژیلا بنی یعقوب
امروز در سالن ملاقات زندان اوین، فرزند محمدرضا مقیسه را کتک زدند، محمدرضا مقیسه از همکاران خیلی خوب ما..

 

 

 

 

امروز در سالن ملاقات زندان اوین، فرزند محمدرضا مقیسه را کتک زدند، محمدرضا مقیسه از همکاران خیلی خوب ما روزنامه نگارهاست که چندین و چند سال عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران بوده و در یپیگیری امور همکارانش بسیبار خوشنام و جدی. می خواستم بدانم که دلیل این ضرب و شتم چه بوده...

از اغلب خانواده ها پرسیدم که موضوع از کجا شروع شد که به کتک و کاری و ضرب و شتم یکی از فرزندان زندانیان سیاسی رسید. اغلب این جوری پاسخم را دادند که وقتی مصطفی مقیسه می خواسته کارت ملاقات را روی میز پرکند، یکی از ماموران(سرباز وظیفه) به او گفته که حق نداری روی میز کارت را پرکنی و باید ایستاده کارت ات را تکمیل کنی. و ظاهرا همین سرآغاز یک جدل شده و بعد هم دو-سه نفر بر سر مصطفی پسرجوان مقیسه ریختند و کتکش زدند.

در گوشه سمت چپ طبقه همکف در سالن ملاقات، مدتهاست که میزی هست که کارت های آبی رنگ ملاقات را روی آن قرار می دهند.جایی که ما هرهفته یکی از این کارتها را بر می داریم و مشخصات خود و زندانی مان را می نویسیم و سپس آن را به متصدی های البته خوش اخلاق سالن ملاقات می دهیم و بعد آنها ساعت یا ساعت های بعد ما را صدا می کنند تا به برای ملاقات به طبقه دوم برویم. امروز وقتی به همان میز همیشگی مراجعه کردم، دیدم که کاغذی زیر شیشه اش گذاشته اند: «از پر کردن کارت ملاقات روی میز خودداری کنید.» بعد از ماجرایی که برای مصطفی مقیسه پیش آمد نزد ماموری که نزدیک میزایستاده بود، رفتم و پرسیدم

:«راستی چرا از امروز اجازه نمی دهید که کارت ها را روی میز پر کنیم؟مگر این میز از طلا و جواهر است که نگرانید ساییده شود؟»

مامور که یک سرباز وظیفه بود گفت:«من که کاره ای نیستم، مافوقم این دستور را به من داده... اما اگر شما هم استدلال مافوق من را بشنوید، حق رابه او می دهید که چنین تصمیمی گرفته»

گفتم:«خب، لطفا بگو استدلال آقای مافوق چیست؟» گفت:« اغلب کسانی که برای ملاقات می آیند و اینجا کارت های شان را پر می کنند، زنان هستند، آنها وقتی خم می شوند تا کارتشان را پر کنند، پشت به جمعیتی که پشت سرشان ایستاده اند، خم می شوند. خب خم شدن شان می تواند برای برخی از مردان که در پشت سر آنها ایستاده اند، خوشایند باشد...»

بقیه حرفهایش را نشنیدم .گفتم:«چی؟!اولا که کسی که امروز به خاطر خم شدن و پرکردن کارتش روی این میز کتک خورد یک مرد بود و نه یک زن!ثانیا عجب مافوقی داری و چه مسائلی از ذهنش می گذرد که هرگزبه مغز ما هم خطور نکرده بود.» استدلال رو دیدید؟خیلی قوی بود.نه؟!

.

 

 

 

 

منبع : وبلاگ نویسنده 

 

 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 

 

 

 

 

احضار و ضرب و شتم غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی

Posted: 31 Oct 2011 02:38 PM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، دکتر غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی بدلیل امضای نامه فعالان سیاسی به سید محمد خاتمی به وزارت اطلاعات احضار شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.


تارنمای «ندای سبز آزادی» در این زمینه نوشته است فعالان برجسته سیاسی در این نامه خطاب به سید محمد خاتمی نوشته بودند نشانه ای از تلاش حاکمیت برای تحقق پیش شرطهای اصلاح طلبان وجود ندارد و درنتیجه امکان شرکت در انتخابات پیش روی مجلس سلب شده است.


محمد خاتمی پیش از این تضمین آزادی و سلامت انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی و بازشدن فضای سیاسی کشور را پیش شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات عنوان کرده بود.


بر اساس این گزارش، روز دوشنبه نهم آبان، غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی بدلیل امضای این نامه، به وزارت اطلاعات احضار شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت، که آثار ضرب و شتم در چهره این فعال ملی- مذهبی همچنان نمایان است.


بر اساس گزارش ها، غیر از غفار فرزدی، آقایان جابری و سعیدی هم احضار شده بودند، که خبری از وضعیت آنان منتشر نشده است.
 

موافقت با عفو مشروط فعالان آذری بازداشتی در مراسم افطاری

Posted: 31 Oct 2011 02:02 PM PDT

جـــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، با گذشت بیش از دوماه از دستگیری ۲۹نفر از فعالین مدنی آذربایجان که دوم شهریور ماه در مراسم افطاری در تبریز دستگیر شده بودند، با عفو مشروط تعدادی از آنان موافقت شد و پرونده‌هایشان به شعبهٔ اجرای احکام دادسرای تبریز ارجاع داده شد.


به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با عنایت به سپری شدن نیمی از دوران محکومیت این افراد با تقاضای عفو مشروط آنان موافقت شد.


اسامی منتشر شده این افراد عبارت است از: احمد علیزاده، یوسف سلحشور، یاسر سلمانی رضایی، عبداله صدوقی، مصطفی عوض‌پور، ایلقار کریمی، فرزاد مهدوی، علی شیرناک، مهدی مهاجری، محمد علیمرادی، قادر نوروزی.


محکومین مذکور پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به بیست ماه حبس تعلیقی و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.


دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۵ تن دیگر از قعالین مدنی آذربایجان روز پنج شنبه ۱۲ آبان ماه برگزار خواهد شد.


شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز جهت رسیدگی به این پرونده تعیین شده است و از جمله این افراد می‌توان به مهدی نوری (المان)، موسی برزین وکیل پایه یک دادگستری، مهدی حمیدی، حسن دمیرچی، محمدعلی مرادی اشاره کرد.


گفتنی است، چندی پیش گزارش رسیده بود که گروهی از فعالان مدنی تبریز که همزمان با اعتراضات مردمی به وضعیت دریاچه ارومیه، در یک مراسم افطار در تبریز بازداشت شده بودند، مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفته اند.
 

فلسطین به عنوان عضو کامل یونسکو پذیرفته شد

Posted: 31 Oct 2011 02:01 PM PDT

با وجود مخالفت آمریکا، اسرائیل و آلمان
 جـــرس:  در نتیجه رأی‌گیری که روز دوشنبه ۳۱ اکتبر در یونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در مورد پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل این نهاد انجام شد، بیش از دو سوم از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، به پذیرش فلسطین رای ‌دادند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، این امر به‌رغم مخالفت آمریکا، آلمان و اسرائيل، که با عضویت فلسطین به‌عنوان عضو کامل یونسکو مخالف بودند، صورت گرفت، که با ۱۰۷ رأی مثبت، مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین به عنوان عضو جدید یونسکو پذیرفته شد.


این گزارش حاکی است که ۱۴ کشور به این عضویت رأی مخالف داده و ۵۲ کشور نیز به آن رأی ممتنع داده‌اند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، در این رأی‌گیری که در پاریس (مقر یونسکو) انجام شد، اسرائیل، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و آلمان به عضویت فلسطینی‌ها در یونسکو رأی مخالف دادند و روسیه، چین، فرانسه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی رأی موافق دادند، اما بریتانیا و ژاپن در این رأی‌گیری رأی ممتنع دادند.


احتمال قطع حق عضویت آمریکا
به‌گزارش خبرگزاری‌ فرانسه،، تصویب عضویت فلسطین در یونسکو ممکن است سبب شود که ایالات متحده آمریکا از پرداخت حق عضویت خود به این نهاد خودداری کند. این کشور سالانه نزدیک به ۷۰ میلیون دلار از بودجه یونسکو را تامین می‌کند. سیاستمداران واشنگتن قبلا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را، بدون جلب نظر اسرائيل "غیرسازنده" خوانده بودند.


عضویت کامل فلسطین در یونسکو، از نظر رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین، قدمی مهم در راه عضویت کامل در سازمان ملل متحد است. تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر عضو ناظر سازمان ملل است. درخواست عضویت کامل را محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان، اوایل نوامبر امسال تسلیم بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل کرد.


رهبران اسرائيل تهدید کرده‌اند که در این صورت، تمام توافق‌هائی را که تاکنون در چارچوب پیمان اسلو با فلسطینی‌ها حاصل شده است، کان لم‌یکن تلقی می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، در واکنش به تلاش‌های فلسطینی‌ها برای عضویت در سازمان ملل گفته است که تنها از طریق مذاکره مستقیم می‌توان به صلح پایدار دست یافت، نه از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد.


اقدامی توجیه‌ناپذیر؟
دلیل پیروزی فلسطین در نشست همگانی یونسکو آن است که آمریکا در این نهاد دارای حق وتو نیست. واشنگتن تهدید کرده است که در صورت پذیرفته شدن فلسطین در سازمان ملل از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد. پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام تصمیم هیئت اجرائی یونسکو برای مطرح ساختن درخواست عضویت فلسطین را "توجیه‌ناپذیر" خوانده بود.


گفتنی است اخیرا شورای اروپا که بلندپایه‌ترین مرجع مربوط به حقوق بشر در اتحادیه اروپا می باشد، فلسطین را به عنوان یک کشور همکار پذیرفت.
 

جنبش «پرسیار» خواستار بازخواست مسئولین کشور شد

Posted: 31 Oct 2011 01:40 PM PDT

با صدور بیانیه اعلام موجودیت

جـــرس: گروهی از فعالان سیاسی مدنی کردستان که تحت عنوان «جنبش پرسیار» وارد صحنه شده اند، با انتشار بیانیه ای خواستار استیضاح و بازخواست مسئولین از جانب مردم شده و در همین خصوص جنبش پرسش را مطرح کرده و خواستار پاسخگویی مقامات کشور شده اند.


به گزارش تارنمای این کنشگران کرد، همچنین خاطرنشان شده است که "ما به‌عنوان جوانان كرد به حقوق ملت‌مان واقفیم و به شیوه‌ای مصرانه همه‌ این حقوق را خواستاریم و از آنجایی كه دانشجویان و دوستان كرمانشاهی‌مان آغازگر عملی چنین اقدامی تحت عنوان «ئه‌رای چه هاتی؟» بودند، ما همچنان این دوستان‌مان را به‌عنوان پیشگامان این جنبش شناخته و ضمن ابراز تشكر از این اقدام شجاعانه‌شان، دانشجوی شهید كرمانشاهی «محمدجواد پرنداخ» را به‌عنوان نماد جنبش خود اعلام می‌داریم."


متن این بیانیه و سوالات مطروحه به شرح زیر است:


اعلامیه‌ی نخست جنبش پرسیار
ایران یكی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی خود را سپری می‌كند. مسئولین جمهوری اسلامی همچنان گوش به روی شنیدن خواسته‌های مردم بسته‌‌اند و هرگونه انتقادی در كشور ما همچنان تحت عنوان محاربه سركوب می‌گردد. سیاست‌های خارجی افراطی‌گرانه‌ی مسئولین كشوری، ایران را با فشارهای جدی و احتمال جنگ و دخالت نظامی رو در رو ساخته است. عدم بحث بر روی مسائل و حتی انكار وجود آن‌ها و در نتیجه عدم چاره‌یابی مسائل، آینده‌ای پر از تضاد و حتی جنگ‌های داخلی را برای كشور به ارمغان خواهد آورد. در این میان عدم چاره‌یابی مسائل ملی و به‌خصوص مسئله‌ی كرد و وجود برخوردها و عملكردهای شدیدا امنیتی نسبت به حقوق ملی مردم كردستان، فضایی همچنان خشونت‌بار در مناطق كردنشین حاكم گردانیده است.


نظام حكومتی كمترین امكان مخالفت دموكراتیك را برای مردم كردستان روا نمی‌دارد. برخوردهای خشونت‌بار دستگاه‌های امنیتی و نظامی همراه با سیاست‌های مداوم دولت در زمینه‌ی اشاعه‌ی بیشتر فقر اقتصادی و نابهنجاری‌های اجتماعی در مناطق كردنشین، عملا مردم را در برابر دو گزینه‌ی قیام مسلحانه و یا قبول تسلیمیت در برابر سیاست‌های دولت قرار می‌دهد. اما آنچه كه برای ما مردم كردستان لازم است برقراری دموكراسی است. برقراری دموكراسی خود به فرهنگ دموكراتیك نیاز دارد كه در طی مبارزه برای حصول حقوق و آزادی‌ها شكل می‌گیرد. راهكار مبارزاتی هرچه می‌خواهد باشد اما قطعا دموكراسی از اراده‌ی مردمی برمی‌خیزد كه حق مشاركت، مدیریت و بازخواست را به خود می‌دهند.


ما به‌عنوان دانشجویان كرد در سرتاسر ایران، پرسش و بازخواست را گام اول، مهم و بسیار جدی در راه ایجاد اراده و فرهنگ مبارزه‌ی دموكراتیك در میان مردم كردستان و همه‌ی ایران می‌دانیم. سالهاست كه مردم كردستان به طور مداوم با دروغ‌های شاخدار و تبلیغات بی‌پایه‌ی مسئولین حكومتی مواجه هستند. جو پر از فریب و دروغ به‌خصوص در شرایط انتخابات بسیار حاكم می‌گردد. در انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی نظر به اهمیت زمانی مسئله و همچنین لزوم بازنگری جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌ها و عملكردهای خود نسبت به مناطق كردنشین و مسئله‌ی كرد، ما به‌عنوان دانشجویان و جوانان كرد این حق را از آن خود می‌دانیم كه نظام و مسئولین آن را با حقایق كردستان و مردم آن رو در رو سازیم. ما تصمیم به آغاز مبارزاتی دموكراتیك بر مبنای پرسش و بازخواست از نظام و مسئولین آن گرفتیم. در شرایطی كه استیضاح در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وسیله‌ای برای رقابت‌های جناحی درون نظام درآمده است، ما به‌عنوان بخشی از مردم كردستان تصمیم به استیضاح و بازخواست مسئولین از جانب مردم گرفته‌ایم. به همین مناسبت ما دانشجویان و جوانان كردستان جنبشی تحت عنوان «جنبش پرسیار»(جنبش پرسش) را آغاز و اعلام می‌كنیم. این جنبش در تمام مناطق كردستان ایران، مسئولین را با پرسش‌هایی از این قبیل روبه‌رو می‌سازد:


ـ چرا آمده‌اید؟
ـ آیا به‌طور جدی قصد تغییر و اصلاحات در سیاست‌هایتان را دارید؟
ـ چه شناختی از كردستان و به خصوص منطقه‌ای كه به آن آمده‌اید دارید؟
ـ آیا از فقر و معضلات این منطقه تا چه درجه آگاه و بدان معترفید؟
ـ آیا آمده‌اید تا تنها از مواهب نظام حكومتی برای مردم بگویید؟
ـ آیا معترف به وجود فشارها و سركوب‌های امنیتی در كردستان(به‌خصوص عملكرد نهادهایی همانند اطلاعات و سپاه پاسداران) هستید؟
ـ آیا به این معترف هستید كه بخش بزرگی از مشكلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم كردستان از سیاست‌ها و عملكردهای حكومت مركزی نشأت می‌گیرد؟


و پرسش‌های بسیار دیگر. این جنبش طبیعتا از ارائه‌ی تقاضانامه و عجز و لابه در برابر مسئولین دوری خواهد گزید. ما به‌عنوان جوانان كرد به حقوق ملت‌مان واقفیم و به شیوه‌ای مصرانه همه‌ی این حقوق را خواستاریم. از آنجایی كه دانشجویان و دوستان كرمانشاهی‌مان آغازگر عملی چنین اقدامی تحت عنوان «ئه‌رای چه هاتی؟» بودند، ما همچنان این دوستان‌مان را به‌عنوان پیشگامان این جنبش شناخته و ضمن ابراز تشكر از این اقدام شجاعانه‌شان، دانشجوی شهید كرمانشاهی «محمدجواد پرنداخ» را به‌عنوان نماد جنبش خود اعلام می‌داریم.


در پایان همه‌ی دانشجویان، جوانان،‌ روشنفكران و دیگر اقشار مردم كردستان را تحت لوای «پرسش، آزادیست» به مشاركت در چنین جنبشی فرامی‌خوانیم.

فعالین جنبش پرسیار