جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فراخوان حامیان و فعالان جنبش سبز برای ندای شامگاهی و اعتراضی الله اکبر

Posted: 21 May 2011 05:44 AM PDT

جــرس: به مناسبت صدمین روز از حصر خانگی راهبران جنبش سبز و در آستانه خرداد ماه، جمعی از فعالان و حامیان جنبش سبز، با اعلام فراخوانی خواستار سردادن ندای "الله اکبر" در شامگاه یکم خرداد شدند.


بنا به گزارش رسیده به جرس، این فعالان فراخوان طنین بانگ الله اکبر جنبش سبز را در حمایت از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی، راهبران جنبش سبز اعلام کرده اند.


زمان این فراخوان، شامگاه یکشنبه، یک خرداد و ساعت ۱۰ شب اعلام شده است.


طی دو سال اخیر، ندای شامگاهی و اعتراضیِ الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور، از شعارهای جنبش سبز بوده است.


 

ناصر حجازی به کما رفت

Posted: 21 May 2011 04:44 AM PDT

درخواست خانواده و پزشک حجازی برای نیایش
جــرس: در حالیکه ناصر حجازی، از پیشکسوتان فوتبال ایران و منتقدین دولت، ساعتهاست در حالت کما و بخش مراقبت های ویژه به سر می برد، خانواده حجازی مانند ماههای اخیر، از عموم مردم و فوتبال دوستان تقاضا کردند تا برای سلامتی این مرد دوست داشتنی و عافیت او دست به دعا بردارند.


به گزارش خبرآنلاین، ناصر حجازی دیروز جمعه سی ام اردیبهشت ماه، در حالیکه در حالت بیمار و بسیار سخت، در حال تماشای بازی استقلال و پاس همدان بود، ناگهان دچار حمله تنفسی شد و با وجود انتقال به بخش مراقبت های ویژۀ بیمارستان کسری تهران، این بار درصد هوشیاری وی - برخلاف دفعات پیش- بسیار پایین قرار گرفت و به حالت کما فرو رفت.


گزارش شفاف نیوز نیز آورده است که وضعیت جسمی حجازی این بار بسیار وخیم تر از اتفاقی است که دو هفته قبل برایش رخ داد و پزشکان تنها درباره اش می گویند نیاز به دعای خیر مردم دارد.


بر اساس این گزارش، پزشک معالج ناصر حجازی در مورد آخرین وضعیت پیشکسوت استقلال گفت: "در حال حاضر به او از طریق یک لوله غذا داده می شود. ناصر حجازی در وضعیت بدی به‌سر می برد و فقط دعای مردم است که می تواند حالش را بهتر کند."


گزارش منابع خبری حاکی است که امروز گریه های همسر و فرزند حجازی در بیمارستان همه را متأثر کرده بود.


این ورزشکار مردمی، چندی پیش در مصاحبه ای جنجالی، سیاست ها و اقدامات دولت را مورد حمله قرار داده و خواستار رسیدگی فوری به وضع مردم توسط دولت یا کناره گیری از قدرت شده بود.
 

وزارت اطلاعات از شناسایی و بازداشت ٣۰جاسوس آمریکا در ایران خبر داد

Posted: 21 May 2011 04:13 AM PDT

در پوشش اخذ ویزای تحصیلی و کاریابی

جــرس: دو روز پس از هشدار رئیس جمهور آمریکا و یک روز بعد از آنکه وزیر خارجه آن کشور از "تسهیلات ویزا برای دانشجویان ایرانی" خبر داد، روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از "کشف و انهدام یک شبکه جاسوسی وابسته به آمریکا، که با استفاده از پوشش‌ ارائه‌ ویزا، وعده‌ اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از كشور و كاریابی، در صدد فریب شهروندان، تخلیه‌ اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها بودند"، خبر داد.


به گزارش فارس، روابط عمومی وزارت اطلاعات روز شنبه ٣۱ اردیبهشت ماه، با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد: "با عنایت الهی و در پی اقدامات گسترده‌ اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در داخل و خارج از كشور، شبكه‌ پیچیده‌ جاسوسی و خرابكاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریكا شناسایی و متلاشی شد".


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد "این شبكه كه توسط تعداد قابل توجهی از برجسته‌ترین افسران اطلاعاتی - عملیاتی سازمان سیا در چند كشور جهان راه‌اندازی شده بود و با استفاده از پوشش‌ها و دام‌های گوناگون از قبیل ارائه‌ ویزا، وعده‌ اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از كشور و نیز با پوشش مراكز كاریابی در صدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه‌ اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها بود، با تلاش هوشمندانه و مخلصانه فرزندان فداكار شما، طی سلسله عملیات گسترده‌ تعقیب و مراقبت (در داخل و خارج از كشور)، نفوذ، فریب و دوبل سازی، شناسایی و منهدم شد."


این اطلاعیه که یک روز پس از اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر "ایجاد تسهیلات و رفع سخت گیری جهت صدور ویزای دانشجویی برای ایرانیان" صادر شده، در ادامه خاطرنشان کرد "از انبوه اطلاعات حاصل از شبكه‌ مذكور، مشخص شد كه افسران سازمان سیا با بهره‌گیری از پایگاه‌های متعدد و متنوع اطلاعاتی و نیز با استفاده از سفارتخانه‌ها و كنسولگری‌های آمریكا در چندین كشور (به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و تركیه) ضمن تعقیب هدف جمع‌آوری اطلاعات از مراكز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی كشور و از حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتكنولوژی در عین حال گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله‌های نفت و گاز، شبكه‌های برق و مخابرات كشور، فرودگاه‌ها و گمركات كشور، امنیت شبكه‌های ارتباطی و بانكی و مواردی از این قبیل را نیز به عنوان دیگر اهداف اطلاعاتی به عوامل خود ابلاغ كرده بودند كه جمع‌آوری اطلاعات ریز پیش گفته دقیقا در راستای عملیاتی و خرابكارانه سازمان سیا بوده و بدیهی است كه این اقدام خصمانه از حافظه وزارت اطلاعات زدوده نخواهد شد."


روابط عمومی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از اطلاعیه خود آورده است: "نیروهای زبده و مومن وزارت اطلاعات در رویارویی جانانه خود با عوامل سازمان سیا، ضمن اقدامات متعدد و متنوع اطلاعاتی، ضد اطلاعاتی و عملیاتی، تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریكا را بازداشت كردند. همچنین برای كسب اطلاع از سایر اهداف و اقدامات حریف و به منظور ارسال اطلاعات فریب برای آن سرویس، طی عملیات معكوس اطلاعاتی اقدام به دوبل نمودن تعدادی از جاسوسانی كه به استخدام سازمان سیا درآمده بودند، شد اما پیرامون عواملی كه ناخواسته و ناآگاهانه به دام جاسوسان آمریكایی افتاده بودند، ضمن فراخوانی و مطلع كردن آنها نسبت به خطرات پیش‌رو، ارتباط آنان با حریف قطع گردید."


اطلاعیۀ وزارت اطلاعات ایران همچنین مدعی شد "نه تنها تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان مركزی جاسوسی آمریكا خنثی شد، بلكه تعداد ۴۲ نفر از افسران اطلاعاتی عملیاتی آن سازمان در كشورهای مختلف نیز مورد شناسایی دقایق دستگاه اطلاعاتی كشور قرار گرفتند."


دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی، از همگان خواست تا به خبرچینی برای این نهاد اقدام کرده و موارد مشكوك را به ستاد خبری این وزارتخانه به شماره‌ ۱۱۳ گزارش كنند و همزمان نسبت به تماس‌ها و ارتباطات مشكوكی كه در پوشش دعوت به تحصیل، اشتغال یا اقامت در خارج از كشور، اخذ ویزا و نیز نظرسنجی‌های تلفنی فاقد منشاء معتبر، نهایت دقت را به عمل آورند.


 

علوی تبار: اصلاح طلبان می خواهند بدون ایجاد گسست به نیازهای جامعه پاسخ دهند

Posted: 21 May 2011 04:55 AM PDT

استقبال از پیشنهاد سید محمد خاتمی
جرس: علیرضا علوی تبار با عقلانی خواندن پیشنهادات اخیر سیدمحمد خاتمی اظهار کرده است: هیچ حكومتی نمی تواند منتقدان مسئول و اصیلی چون خاتمی و اصلاح طلبان را پیدا كند. حكومتگران باید قدر نسلی را كه با آنها گفت وگو می كند و می خواهد بدون ایجاد گسست در جامعه به نیازهای فزاینده آن پاسخ دهد، بدانند.


این تحلیل گر سیاسی در بخشی از یادداشت خود آورده است:  اگر دهان این نسل دوخته شود، مخالفت از میان نخواهد رفت بلكه زبان و روش آن عوض خواهد شد. فرصتها را دریابیم. ایران در موقعیت خطی با به رسمیت شناختن مخالفان و منتقدان ملتزم به مسالمت و فرآیندهای قانونی زندگی توام با همزیستی و تفاوت را برای مردمان فراهم كنیم. آیا گوش شنوایی هست؟


وی با انتقاد از اقتدارگرایان می نویسد: محافظه كاران در جامعه ما اكثریت هستند اما همه قدرت را در اختیار دارند. طرفداران مردم سالاری به دنبال حذف محافظه كاران در عرصه اجتماع نیستند. تنها به آنها یادآوری می كنند كه به اندازه پایگاه اجتماعی تان قدرت بخواهید و در تصمیم گیری ها نقش ایفا كنید.


در این یادداشت که در روزنامه روزگار منتشر شده است وی سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشور و واکنش هایی که نسبت به آن صورت گرفته را دستمایه کرده و نوشته سیاست ورزی سخت با عواطف و احساسات گره خورده است. همین در آمیخته بودن با عواطف است که سیاست ورزی را هم جذاب می کند و هم خطرناک. جذابیتش روشن است چون با برآورده ساختن تمایلات عاطفی ما سر و کار دارد. اما به همین دلیل گاه از صورت یک اقدام عقلایی خارج می شود و خطرناک می شود.


وی سپس در بخش دیگری از این مقاله نوشته دعوای مردم سالاری خواهی دعوا با اشخاص نیست بلکه دعوا با روندها و خط و مشی هاست و در نهایت با تغییر ساختار مردم سالاری تحقق می یابد نه با حذف فیزیکی اقتدارگرایان. بخش غالب مردم سالاری طلبان داخلی علاقه خود را به گذار به مردم سالاری از طریق مراوده اعلام کرده اند، ضروری است که پیامدهای گرایش های خود به این شیوه ها را نیز بپذیرند، حتی اگر این پذیرش به وجه اجتماعی آنها لطمه بزند و موجب برچسب هایی چون سازشکار و ترسو شود.

 


متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: 


سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی خطاب به جمعی از ایرانیان پرورده شده در جریان جنگ و انقلاب [كه در سایت های خبری منعكس شد] نوعی هشدار و پیام بیدارباش بود، هم به حكومت و هم به مخالفان و منتقدان. این سخنان برای خود من كه این روزها با خشم به عرصه سیاسی ایران نگاه میكنم، یادآوری برخی از مبانی فراموش شده بود. به این امید كه پیام او همه ما را به تامل وادارد، به برخی از اصول یادآوری شده در این سخنان اشاره می كنم.

 

  

یكم: سیاست ورزی سخت با عواطف و احساسات گره خورده است. همین درآمیخته بودن با عواطف است كه سیاست ورزی را هم جذاب می كند و هم خطرناك. جذابیتش روشن است چون با برآورده ساختن تمایلات عاطفی ما سر و كار دارد. اما به همین دلیل گاه از صورت یك اقدام عقلانی خارج میشود و خطرناك می شود. در اقدام عقلانی ما به دنبال تناسب میان "هدف" و "وسیله" می گردیم.

می كوشیم روشها و وسایل مورد استفاده ما با هدفی كه درصدد تحقق آن هستیم، جور باشد. به علاوه هم در انتخاب هدف و هم در انتخاب روش و وسیله واقع بین هستیم و امكانات و توانایی ها را در نظر میگیریم. برخوردهای تلخ و دردناكی كه با دوستان و یاران صدیق ما می شود، اغلب در ما خشمی برمی انگیزد كه واقع بینی [درك امكانات و توانایی ها] را از ما می گیرد. حقوق فراموش شده و پایمال شده بسیار است اما آیا در شرایط كنونی می توان احقاق همه آنها را درخواست و جستوجو كرد؟ در مسابقه ابراز خشم، عقلا حاشیه نشین می شوند و افرادی كه صدای بلندتری دارند، پرچمدار و پیشرو می شوند. لازم است هر از چندگاهی كسی به همه ما یادآوری كند كه "خون را نباید با خون شست" و برای حفظ همبستگی بلندمدت جامعه باید آماده بخشیدن بود. مگر حفظ همبستگی در كنار آزادی و برابری از آرمان های مدرن منتقدان نیست؟

 

دوم: حرف اصلی طرفداران مردم سالاری در ایران این بوده است كه هر جریانی باید به اندازه سهم اجتماعی اش از قدرت سهم داشته باشد. اقتدارگرایی مگر معنایی جز این دارد كه جمعی كه درصد كوچكی از جامعه هستند، بیشتر قدرت سیاسی را در اختیار داشته باشند؟ حكمرانی اكثریت در مردم سالاری به معنای نادیده گرفتن حقوق اقلیت نیست. محافظه كاران در جامعه ما اكثریت هستند اما همه قدرت را در اختیار دارند. طرفداران مردم سالاری به دنبال حذف محافظه كاران در عرصه اجتماع نیستند. تنها به آنها یادآوری می كنند كه به اندازه پایگاه اجتماعی تان قدرت بخواهید و در تصمیم گیری ها نقش ایفا كنید.

 

حال اگر آنچه گفته شد درست باشد پس نباید شعارهایی را طرح كرد كه به معنای پاك كردن محافظه كاران از صحنه اجتماعی و در نتیجه سیاست باشد. همانطور كه طرفداران مردم سالاری انتظار دارند محافظه كاران واقعیت آنها را به رسمیت بشناسند و به همزیستی مسالمت آمیز به آنها تن دهند، باید این توانایی را در میان خودشان تقویت كنند كه وجود محافظه كاران را به رسمیت بشناسند و امكان بهره گیری از قدرت متناسب با وزن اجتماعی را برای آنها فراهم كنند.

 

اگر اینگونه به قضایا بنگریم، محافظه كاران را خطاب قرار دادن و از همزیستی با آنها سخن گفتن، چندان برایمان ناخوشایند نخواهد بود. ما در سیاست تابع اصولی هستیم و رفتارهای ناخوشایند طرف مقابل نباید ما را به فراموش كردن این اصول بلغزاند. سوم: مطالعه تجربه كشورهای مختلف نشان می دهد برای گذار به مردم سالاری راه های گوناگونی وجود دارد. گذر ایران به مردم سالاری واقعه ای اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. اینكه این گذار چگونه رخ خواهد داد، چندان قابل پیش بینی نیست. ما نمی توانیم به دقت بگوییم كه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما می توانیم بگوییم كه دوست داریم چه اتفاقی بیفتد. می دانیم كه كم هزینه ترین شیوه گذار به مردم سالاری شیوه "مراوده" كه هم مسالمت آمیز است و هم سریع تر از گزینه های دیگر به نتیجه می رسد. در گذار به گونه مراوده گذار به مردم سالاری به گونه ای طرح می شود كه همراهی بخش هایی از حكومت را نیز میطلبد و خود را با نفی آنها تعریف نمی كند. به بیان دیگر مردم سالاری در تقابل با اقتدارگرایی تعریف می شود نه اقتدارگراها.

 


دعوای مردم سالاری خواهی، دعوا با اشخاص نیست بلكه دعوا با روندها و خط مشی هاست و در نهایت با تغییر ساختار مردم سالاری تحقق می یابد نه با حذف فیزیكی اقتدارگرایان. بخش غالب مردم سالاری طلبان داخلی علاقه خود را به گذار به مردم سالاری از طریق مراوده اعلام كرده اند. ضروری است كه پی امدهای گرایش خود به این شیوه ها را نیز بپذیرند، حتی اگر این پذیرش به وجهه اجتماعی آنها لطمه بزند و موجب برچسب هایی چون سازشكار و ترسو شود. حكومت نیز نباید با سپردن بلندگوهای خود به دشمنان "صلح اجتماعی" و "گفت وگو" در شرایط تنوع و تكثر به تضعیف طرفداران مراوده و ارتباط و گفتوگو بپردازد. هیچ حكومتی نمی تواند منتقدان مسوول و اصیلی چون خاتمی و اصلاح طلبان را پیدا كند. حكومتگران باید قدر نسلی را كه با آنها گفت وگو می كند و می خواهد بدون ایجاد گسست در جامعه به نیازهای فزاینده آن پاسخ دهد، بدانند.

 

اگر دهان این نسل دوخته شود، مخالفت از میان نخواهد رفت بلكه زبان و روش آن عوض خواهد شد. فرصتها را دریابیم. ایران در موقعیت خطی با به رسمیت شناختن مخالفان و منتقدان ملتزم به مسالمت و فرآیندهای قانونی زندگی توام با همزیستی و تفاوت را برای مردمان فراهم كنیم. آیا گوش شنوایی هست؟

سیرتاریخ آزادی انسان از جباریت حاکمان خودکامه است

Posted: 21 May 2011 03:47 AM PDT

افتتاح کنگره سازمان سازمان عدالت و آزادی با پیام محمد خاتمی
جــرس: سید محمد خاتمی در پیامی به کنگره سالانه تشکل اصلاح طلبِ سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، تصریح کرد که انسان در تاریخ و با تاریخ زندگی می کند و سیر تاریخ به مشیت حضرت پروردگار سیر به سوی آزادی است، آزادی انسان از چیرگی هوای نفس از درون، و جباریت هوس حاکمان خودکامه از بیرون.


به گزارش رسیده به جرس، در بخشی از این پیام  سیدمحمد خاتمی "سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی" را فراهم آمده از ایمان، روشن بینی و همت فرهیختگان درد آشنا به خصوص جوانان عزیز دانست و خاطر نشان ساخت: این سازمان می تواند و باید کانونی باشد برای رسیدن به هدف های بلندی که اسلام، انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران داشته است.


متن کامل این پیام که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انسان در تاریخ و با تاریخ زندگی می کند و سیر تاریخ به مشیت حضرت پروردگار سیر به سوی آزادی است، آزادی انسان از چیرگی هوای نفس از درون، و جباریت هوس حاکمان خودکامه از بیرون.

عدالت، مطلوبی که در همه ادیان الهی به ویژه اسلام و بالاخص تشیع به آن وعده داده شده است به چیزی جز رهایی آدمی از همه قیود زمین گیر کننده و تحقق روشن بندگی خدا که عین آزادگی است و نیز برخورداری همه انسانها از حقوق و حرمت و کرامت انسانی و تامین زندگی مطلوب فکری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیست.

می خواستیم و می خواهیم که "جمهوری اسلامی" که حاصل انقلاب عظیم ملت شریف و سرافراز ایران است، روزنه ای باشد به همان فضای عطرآگین و پاک و بازی که وعده آن از سوی خداوند و پیامبران او داده شده است.

با هم بودن، با هم اندیشیدن، با هم درد انسان را درک کردن و با هم برای والایی جان آدمیان و نیرومند کردن ایمان و برقرار کردن اخلاق و عدالت و پایدار کردن آزادی های اساسی مردم و در یک کلام سرافرازی ملت شریف، امری مقدس است که شرط تحقق جامعه مدنی عینی درست آن نیز هست.

"سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی" که فراهم آمده از ایمان، روشن بینی و همت فرهیختگان درد آشنا به خصوص جوانان عزیز است، می تواند و باید کانونی باشد برای رسیدن به هدف های بلندی که اسلام، انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران داشته است.

برگزاری هم آیش سالانه سازمان را به همه اعضاء و علاقمندان آن تبریک عرض می کنم و برای یکایک دوستان عزیز از خداوند منان درخواست کامروایی دارم.

سید محمد خاتمی

30/2/1390




در بخشی از این پیام سیدمحمد خاتمی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی را فراهم آمده از ایمان، روشن بینی و همت فرهیختگان درد آشنا به خصوص جوانان عزیز دانست و خاطر نشان ساخت: این سازمان می تواند و باید کانونی باشد برای رسیدن به هدف های بلندی که اسلام، انقلاب و ملت شریف ایران داشته است. 

 

بر اساس این گزارش، مهدی مقدری، دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز، در متن سخنرانی افتتاحیه کنگره این حزب با بیان این نکته که بسیاری از آنچه که زمانی بر زبان و قلم اصلاح طلبان در نقد اقدامات دولت محترم جاری می شد، اینک از درون اردوگاه اصولگرایان با لحنی حتی تندتر بیان می شود، خاطرنشان کرد "این خود مدرک آشکار بصیرت اصلاح طلبان است. "


وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت "از 22 خرداد 1388 به این سو، صحنه سیاسی ایران شاهد تحولات عمیق و جا به جایی های گسترده ای بوده است که همگان کم و بیش از کم و کیف آن آگاهند. آنچه اکنون اهمیت دارد راه برون رفت از این بحرانِ دامنه دار سیاسی است. به نظر می رسد همان طور که رهبران اصلاح طلب بارها از سر دلسوزی و اعتقاد به آینده ایرانی آباد و آزاد اعلام داشتند، اجرای بدون تنازل قانون اساسی به عنوان کف خواسته های اصلاح طلبانه می تواند راهکار مناسبی برای خروج از بن بست کنونی باشد.


از این رو، آزادی زندانیان حوادث پس از انتخابات، اجازه فعالیت آزادانه به همه احزاب منتقد، آزادی مطبوعات و گردش اطلاعات، دلجویی از قربانیان حوادث پس از انتخابات و تلاش برای تبیین راهکاری مطمئن جهت برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه می تواند مهمترین گامهای حاکمیت در جهت حل مشکلات کنونی و باز شدن این گره باشد... حرکت فضای سیاسی کشور به سوی دو قطبی سیاه و سپید و رواج هتاکی، افترا و بداخلاقی سیاسی یکی از مهمترین عوارض دور شدن گروههای سیاسی از مدار خِرد و انصاف است. به کارگیری ادبیات موهن نسبت به مخالفان و رقبای سیاسی، اکنون سکه رایج بازار سیاست در ایران است. کار به جایی رسیده که حتی دولت کنونی که خود مروج این ادبیات غیر مدنی بود قربانی آن شده و ابعاد این پدیده نامیمون دامان رئیس دولت و اطرافیان او را هم گرفته است. از این رو، بازگشت به مدار خِرد، انصاف و اخلاق نکته ایست که برای تلطیف فضای سیاسی کشور لازم و ضروری می نماید. این، اما وظیفه ایست که سنگینی آن بیشتر بر گردن آن گروههای خواهد بود که سهم بیشتری از قدرت دارند و مجال فعالیت آزادانه برای آنها فراهم است... در پایان اعلام می دارم سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی به عنوان حزبی که خود را مقید به چارچوب قوانین موضوعه کشور و قانون اساسی می داند، به سهم خود در راه بازگشت علم و خرد به عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور می کوشد و دیگران را نیز به این کوشش مقدس فرا می خواند."


بر اساس این گزارش، در کنگره سالانه سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی اعضای جدید شورای مرکزی و دبیرکل حزب برای یک دوره دوساله انتخاب شدند.


در یکی از مهمترین دستورکارهای کنگره سالانه سازمان، انتخابات اعضای شورای مرکزی و دبیر کل سازمان بود که بر اساس آرای ماخوذه افراد زیر به عنوان شورای مرکزی سازمان برای یک دوره دوساله انتخاب شدند:


به گزارش بارانريال آدینه.احمد، اشرفی.حمید، باطنی.امان الله، بزمشاهی.محمدرضا، بهشتی.بهراد، خسروی.کورش، سهرابی.سعید، شبستری.امیرعلی، صادقیان.علیرضا، صفری.ایمان، صفوی.سعید،طاهری.امیر، فرزانه خو .علیرضا، مقدری.مهدی، وکیلی.سمیه (اسامی به ترتیب حروف الفبا منتشر شده است).


پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی، اعضای این شورا برای انتخاب دبیرکل آینده سازمان چهار نفر را به کنگره معرفی کردند و در نتیجه مهدی مقدری با رای اکثریت کنگره برای یک دوره دو ساله دیگر به دبیرکلی این حزب انتخاب شد.


گفتنی است کنگره سازمان جمعه سی اردیبهشت ماه در اصفهان( محل دفتر مرکزی حزب) برگزار شد.
 

رئیس جمهور یمن وعده خود مبنی بر کناره گیری فوری از قدرت را رد کرد

Posted: 21 May 2011 03:45 AM PDT

جــرس: با وجود اینکه در پی فشارهای داخلی و بین المللی، دولت یمن ماه گذشته طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس برای کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت پذیرفته و اعلام کرده بود که بر پایه این پیشنهاد، رئیس جمهور در عرض ۳۰ روز قدرت را به معاونش واگذار می‌کند و در عوض از مصونیت سیاسی در قبال محاکم دادگستری و رسیدگی به شکایات برخوردار خواهد بود، وی در نهایت وعدۀ خود و نظر این شورا مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرد اما پیشنهاد داد که انتخابات پیش از موعد در یمن برگزار شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که روز جمعه در صنعا، پایتخت یمن، در برابر گروهی از هوادارانش سخن می‌گفت، پیشنهاد داد که انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در یمن انجام شود، اما مجددا با دادنِ وعده، در مورد زمان انجام چنین انتخاباتی توضیحی نداد.


سخنرانی وی در حالی انجام شد که همزمان، صدها هزار تن از مخالفانش با تجمع در در میدانی نزدیک به محل سخنرانی او، خواستار برکناری فوری وی از قدرت شدند.


پیشنهاد شش عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن که از حمایت آمریکا نیزبرخوردار است، دربرگیرنده تشکیل دولت وحدت ملی، واگذاری قدرت علی عبدالله صالح به معاونش و پایان اعتراض‌های خونین این کشور بود.


برپایه این پیشنهاد دو ماه پس از واگذاری قدرت به معاون علی عبدالله صالح، برای انتخاب رئیس‌ جمهوری جدید رأی‌گیری می‌شود.


اما علی عبدالله صالح، روز جمعه امیدها برای موفقیت این طرح را با یأس روبه‌رو کرد و گفت: "به منظور متوقف ساختن خونریزی‌ها و برای این‌که سنت‌ها به طریقی دموکراتیک و آرام حفظ شود، خواستار آنیم تا یک انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام برگزار شود."


محمد الصبری، سخنگوی اپوزیسیون یمن، در واکنش به این درخواست علی عبدالله صالح این درخواست وی را رد کرد و گفت که مخالفان هم‌چنان خواستار عزل فوری صالح هستند.


محمد الصبری افزود: "حرفی که رئیس جمهور زد راهی است برای مانور دادن و گریختن از بحران."


حدود یک ماه پیش تلویزیون دولتی یمن اعلام کرد که دولت یمن طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفته و وزیر خارجه این کشور پاسخ مثبت دولت این کشور را به اطلاع شورای همکاری خلیج فارس رسانده‌‌است.


اما از آن زمان به این‌سو علی عبدالله صالح هم‌چنان از امضای این طرح سر باز زده‌است و سخنگویان مخالفان وی می‌گویند که وی قصد دارد در گفت‌وگو با دولت‌های میانجی‌گر، نخست آینده‌ای سیاسی به عنوان رهبر حزب را برای خود تضمین کند و سپس اقدام به امضای این پیشنهاد نماید.


علی عبدالله صالح، اکنون نزدیک به ۳۳ سال است که بر کشور یمن حکومت می‌کند. مخالفان وی اعلام کرده‌اند تا کناره‌گیری کامل او از قدرت در خیابان‌ها باقی خواهند ماند.


در جریان سرکوب اعتراضات مردمی علیه حکومت صالح، جمع زیادی از معترضین کشته و زخمی و بازداشت شده اند.
 

دیدارعبدالله نوری با داود سلیمانی

Posted: 21 May 2011 03:08 AM PDT

جــرس: عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اول اصلاحات و از حامیان جریان اصلاحات، با داود سلیمانی، زندانی سیاسی که اخیر برای استعلاج به مرخصی چند روزه آمده، دیدار و از او عیادت کرد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، عبدالله نوری در این دیدار، مقاومت و استقامت داود سلیمانی و دیگر زندانیان که تنها به جرم عقائد خود در زندان هستند را ستود وبرای صحت و سلامت آنها و خانواده ی آنها دعا کرد.

داوود سلیمانی که در اولین روزهای پس از انتخابات سال ٨٨ بازداشت و در طول بیست و سه ماه گذشته تنها دو روز مرخصی داشته، هفته گذشته برای پنج روز به مرخصی آمده است.


این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، دراولین روزهای پس از انتخابات پر جنجال ریاست جمهوری سال ٨٨ بازداشت شد و با گذراندن دورانی بسیارسخت درزندان های اوین و رجائی شهر کرج، استوار و مصمم همچنان بر مواضع خود با محوریت دفاع از خواست اکثریت ملت ایران پافشاری می کند و به همراه گروهی از زندانیان دیگر چون احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی و .... ، در شرایطی بسیار سخت به مقاومت ادامه می دهند.


 

وزیر نفت حذف شده توسط رئیس دولت، به قرارگاه خاتم الانبیاء رفت

Posted: 21 May 2011 02:33 AM PDT

جــرس: در پی حذف مسعود میرکاظمی از وزارت نفت، وی کار خود را در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز کرد.


به گزارش تارنمای فردا نیوز، میرکاظمی هفته گذشته در دفتر این قرارگاهِ وابسته به سپاه واقع در شهرک غرب تهران مستقر گردید و گفته می شود مسوولیت یکی از پروژه های این قرارگاه را بر عهده گرفته است.


بر اساس گزارش ها، میرکاظمی تقریبا یک هفته ای است به بهانه ادغام وزارت نفت در نیرو – اما به نظر کارشناسان به دلیل اختلاف با رئیس دولت- از سمت خود برکنار شده است.


محمود احمدی نژاد، طی نامه‌هایی که صبح شنبه ٢۴ اردیبهشت ٩۰ به صادق محصولی، علی اکبر محرابیان و مسعود میرکاظمی ارسال کرده بود، از پایان دوران مسئولیت این سه وزیرِ رفاه، صنایع و نفت خبر داده و بلافاصله خود سرپرستی وزارت نفت را بر هفته گرفته بود. طی این مدت وی اقدام به تغییر برخی از مدیران کرده است. 


در حال حاضر نیز وزارت نفت بدون حضور وزیر مدیریت می شود و احمدی نژاد مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه حساس کشور را برعهده گرفته است، که بنا به نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان، این امر خلاف قانون می باشد.


در پی اخراج وزیر نفت از گردونه دولت و اعلام سرپرستیِ محمود احمدی نژاد بر آن وزارتخانه، شوراى نگهبان، سرپرستى وی بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسى دانست.


به گزارش خبرگزارى فارس، شورای نگهبان، سرپرستی رییس دولت بر وزارت نفت را خلاف اصل ۱۳۵ قانون اساسى تشخيص داده است.


این امردر شرایطی است که به اذعان کارشناسان نفتی در حال حاضر صنعت نفت کشور بحرانی ترین وضعیت خود طی صد سال گذشته را سپری می کند. به گفته این کارشناسان در صورت آنکه سرمایه گذاری لازم در این بخش صورت نگیرد ظرف دوسال آینده صنعت نفت ایران در بحرانی قرارخواهد گرفت که رفع آن با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.این در حالی است که در شرایط فعلی تولید نفت ایران با ٧٣۰ هزار بشکه کاهش روبه رو بوده اگرچه این رقم مورد تاکید بهارستانی هاست و دولتی ها رقم ٢۵۰ هزار بشکه ای را مورد تاکید قرارمی دهند.


اما ادامه روند کاهش روزانه تولید نفت ایران می تواند در پایان امسال خبر صقوط ایران از پله دومین صادرکننده و تولید کننده نفت اوپک را به همراه داشته باشد.


 

ادعای سردار نقدی: گروههای تروریستی در صدد ایجاد شکاف و اختلاف بین مسئولان هستند

Posted: 21 May 2011 03:28 AM PDT

جرس: در پی افشاگری های حامیان سابق احمدی نژاد، رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادعا کرد: جرياني كه امروز با عنوان انحرافي از آن ياد مي‌شود سعي مي‌كند با كاناليزه كردن مسئولين و دادن اطلاعات غلط، مردم و مسئولين را به انحراف بكشد و ما در ماه‌هاي آينده اطلاعات مفصل‌تري از اين جريان را به مردم ارائه مي‌دهيم.


 

به گزارش فارس، سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در نشست خبري كه صبح امروز شنبه به منظور تشريح برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت شهداي مبارزه با نفاق در مركز بسيج سازمان صدا و سيما برگزار شد، مدعی شد: گروهك‌هاي تروريستي و منافقين پس از اقدامات تروريستي خود و انجام ترورها مشاهده كردند كه اين كارها نتيجه عكس دارد و ملت ايران را با يكديگر متحدتر مي‌كند. به همين منظور اقدام به اختلاف‌افكني و ايجاد شكاف بين مسئولان نظام و سرد كردن مردم نسبت به مسئولين و نظام كردند. 

وي که از حامیان جدی احمدی نژاد بود، افزود: جرياناتي كه امروز با عنوان انحرافي ياد مي‌شود دنباله‌هاي همان گروه‌ها هستند و سعي مي‌كنند با كاناليزه كردن مسئولين و دادن اطلاعات غلط، مردم و مسئولين را به انحراف بكشند و ما در ماه‌هاي آينده اطلاعات مفصل‌تري از اين جريان را به مردم ارائه مي‌دهيم. 

نقدي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه امكان نفوذ جريان انحرافي در بسيج چه ميزان است، گفت: خطر لغزش براي همه انسانها تا زماني كه از دنيا نروند وجود دارد منتهي بسيج خصوصيتي دارد و آن اين است كه پيونددهنده‌اش با مردم ولايت است و ولايت را يكپارچه و يكجا پذيرفته است. 

رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادعا كرد: گروهي كه نخ تسبيحشان ولايت است منحرف نمي‌شوند و ما در بسيج احساس خطر نمي‌كنيم و بسيجيان هيچ گاه در دل خود به جاي ولايت، مكتب‌هاي پوشالي را راه نمي‌دهند. 

مصلحی:  مساله من و احمدی نژاد داخلی بود

Posted: 21 May 2011 02:08 AM PDT

جــرس: وزیر اطلاعات با بیان اینکه مقابله با جریان های انحرافی در دستور کار وزارت اطلاعات است گفت: وزارت اطلاعات به وسیله اقدامات اطلاعاتی با گروه های منحرف در کشور برخورد می کند.


به گزارش مهر، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات پیش از ظهر شنبه ٣۱ اردیبهشت ماه، در حاشیه مراسم رونمایی از کتابی تحت عنوان دایره المعارف شهدای ترور، در پاسخ به اینکه اقدامات وزارت اطلاعات برای مقابله با جریان انحرافی (طیف نزدیکان رئیس دولت) چیست، گفت: اساسا یکی از کارهای وزارت اطلاعات این است که با جریان های انحرافی که در مجموعه کشور تحت عنوان گروه های منحرف فعالیت می کنند به وسیله کارهای اطلاعاتی مقابله کند.


مصلحی  در پاسخ به این پرسش كه "مسأله‌ میان شما و احمدی‌نژاد به كجا كشید؟"، گفت: این مسأله قهر و آشتی نبود بلكه مسأله داخلی بود كه حل شد.


گفتنی است طی هفته های اخیر برکناریِ استعفاگونۀ حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، و دخالت رهبری در ابقای وی، سبب چالش های زیادی شده بود.


وی همچنین در رابطه با ادامه حضور مجاهدین خلق در پادگان اشرف نیز عنوان کرد "این حرکتی است که آمریکا و حامیان آن دنبال می کنند تا این گروه تروریستی را حفظ کنند اما باید بدانند که زمان آنها تمام شده و دیگر جایی برای ماندن ندارند."


وزیر اطلاعات همچنین در خصوص انتشار خبر مرگ مسعود رجوی رهبری مجاهدین خلق گفت: هنوز ما به این جمع بندی نرسیده ایم که وی کشته شده است.