جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید در حمایت از حرکت اعتراضی دانشجویان

Posted: 12 May 2011 07:37 AM PDT

جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید، با انتشار بیانیه ای، ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان و طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور میشوند، از حرکتهای اعتراضی مسالمت امیز و خودانگیختة دانشجویان حمایت و از همه دانشگاهیان  دعوت کرده است تا  در این حرکتهای مدنی مسالمت آمیز، شرکت نمایند.


به گزارش جرس، متن بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید بشرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پس از شش سال اجرای مدیریت پادگانی بر دانشگاه ها و اعمال سیاست های نسنجیده و تکرار برنامه های شکست خورده، حاکمیت شرایط امنیتی روزافزون، مهندسی نیروی انسانی در سطح هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان، اینک نتایج زیانبار این شیوه نادرست چنان بر همگان آشکار شده که دانشجویان، این پیشتازان حرکت های مصلحانه در همه جوامع و از جمله جامعه ما، تصمیم به ابراز مجدد اعتراض و مقاومت در برابر وخامت روزافزون وضعیت دانشگاه ها گرفته اند.

دانشجویان عزیز هر روز شاهد اخراج، بازنشستگی اجباری و محدودیت طرح مسائل و مشکلات موجود بوسیله استادانشان که بخشی از نخبگان فکری و سرمایه های علمی کشور هستند می باشند. احضار پیاپی دانشجویان، محرومیت موقت یا دائم از تحصیل، گرفتن تعهدهای شفاهی و کتبی مبنی بر عدم هرگونه فعالیت سیاسی، در کنار وضعیت اسفبار امکانات رفاهی، خوابگاه های غیراستاندارد، تغذیه نامطلوب، جلوگیری از هرگونه فعالیت اجتماعی که تحت نظر نهادهای وابسته به حکومت نباشند، تنزل کیفیت آموزشی ناشی از افزایش بی رویة سهمیه های خاص در مبدأ ورودی مقاطع مختلف تحصیلی، تنها نمونه هایی از چهرة تأسفبار دانشگاه های ما هستند.

جالب اینجاست که مدیریت پادگانی، تمامی مشکلات را ناشی از «اسلامی نبودن» دانشگاه ها می داند و راه حل را در تغییر مواد آموزشی، تک جنسیتی کردن دانشگاه ها و تزریق اساتید همفکر و همسو با دولتمردان در هیئت علمی دانشگاه ها می جوید. آیا از نهادی مانند دانشگاه که اصلی ترین مرکز دانش و پژوهش در کشور است انتظار نمی رود که اتخاذ اینگونه تصمیم ها پس از طی فرایندهای علمی و کارشناسی توسط صاحبنظران موجود در مراکز دانشگاهی صورت پذیرد؟ آیا تک جنسیتی کردن اقتدارگزایانه دانشگاه ها بدون مشورت با دانشجویان و اساتید به مثابه اهانت به شعور دانشجویان و صغیر فرض کردن آنها در تنظیم روابط اجتماعی شان نیست؟ آیا با صرف تغییر نام فرار مغزها به مهاجرت نخبگان، مسئلة جدی از دست رفتن سرمایه های عظیم انسانی و اجتماعی که معادل میلیاردها تومان در سال است می توان سرپوش نهاد؟ آیا با تشکیل کرسی های آزاداندیشی فرمایشی، می توان خسارت های جبران ناپذیر ناشی از جلوگیری از شکل گیری فضای نقادانه باز و آزادی اندیشه را جبران نمود؟

مشکل بزرگ صاحبان قدرت این است که در درک اهمیت جایگاه، معنا و تأثیر اندیشه ناتوانند. به فرض که بتوان با توسل به زور دهان ها را از گفتن حقیقت، گوش ها را از شنیدن عقیده و چشم ها را از دیدن واقعیت بازداشت، خودکامگان را به دنیای بزرگ اندیشه ها راهی نیست، و دانشگاه، مهد اندیشه هاست.

شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان,طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور میشوند, از حرکتهای اعتراضی مسالمت امیز و خودانگیختة دانشجویان حمایت و از همه دانشگاهیان عزیز دعوت می کند در این حرکتهای مدنی مسالمت آمیز، شرکت نمایند.

 

انتقال مهدی محمودیان به سلول انفرادی

Posted: 12 May 2011 07:37 AM PDT

جرس: "مهدی محمودیان" روزنامه نگار زندانی در زندان رجایی شهر کرج پس از انتشار نامه افشاگرانه اش درباره فجایع انسانی جاری در این زندان، به سلول انفرادی منتقل شده است.

 

 

به گزارش منابع خبری "جرس"، محمودیان روز چهارشنبه از بند ویژه سیاسی رجایی شهر به انفرادی منتقل شده است. منابع جرس در همین حال می گویند که خانواده این زندانی نیز از ملاقات او با منع شده اند.

پدر و مادر محمودیان امروز( پنجشنبه ) برای ملاقات با او به زندان رجایی شهر رفته بودند اما به آنها امکان ملاقات داده نشده است.

محمودیان در نامه خود پیش بینی کرده بود که پس از انتشار افشاگریهایش ناگزیر به تحمل فشارهای مضاعفی خواهد شد.
 

نیروهای امنیتی بحرین پژشکان را دستگیر میکنند

Posted: 12 May 2011 05:37 AM PDT

نماینده مجلس: علی لاریجانی مانع انجام طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد شد

Posted: 12 May 2011 05:42 AM PDT

دولت تشنج سازی می کند
جرس: رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد از متشنج کردن فضای سیاسی کشور از سوی حاشیه‌های منحرف دولت، از نقش علی لاریجانی در آرام کردن فضای سیاسی و جلوگیری از طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد خبر داد.   

 
محمدتقی رهبر" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، با اشاره به اظهارات مطرح شده در جلسه هیئت دولت مبنی بر بی‌قانونی مجلس و آلوده کردن جو سیاسی کشور، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان در پی حوادث سیاسی اخیر کشور خواهان پیگیری استیضاح، سوال و یا طرح عدم کفایت رئیس جمهوری بودند، اما آقای  لاریجانی با تدبیر خود جو مجلس را آرام کرد و مانع تشویش بیشتر فضای سیاسی کشور شد.


 نماینده مردم اصفهان مقاومت‌های اخیر دولت در برابر اجرای قانون را مذموم و نادرست دانست و تصریح کرد: در حوادث سیاسی اخیر کشور، با برکناری وزیر اطلاعات، مقاومت در برابر اجرای قانون و تخطی از فرامین و دستورات رهبری، جو سیاسی کشور متشنج و آلوده شده بود.

 

رهبر با انتقاد از اظهارات مطرح شده در هیئت دولت علیه مجلس گفت: این دولت و حاشیه‌های منحرف اطراف آن هستند که فضای کشور را متشنج و آلوده کرده‌اند و تلاش مجلس و رئیس مجلس همواره جلوگیری از آسیب‌های تخلفات و اقدامات غلط دولت بوده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به تلاش مجلس برای نادیده گرفتن تخلفات قانونی آشکار دولت، تأکید کرد: اتهام وارد کردن دولت به نمایندگان مردم درباره عمل نکردن به قانون، توهمات غلط دولت است و دولت نمی‌تواند با چنین فرافکنی‌هایی تخلفات قانونی و اشتباهات خود را پنهان کند.

وی افزود: دولت حق ندارد اتهام ناروا و بی‌اساس به مجلس وارد کند، بنابراین بهتر است دولت به جای فرافکنی، در پی تمکین از قانون و فرمایشاترهبری باشد.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد از تخطی دولت از قانون درباره نحوه ادغام وزارتخانه‌ها اظهار داشت: دولت طبق قانون موظف است ادغام وزارتخانه‌های جدید و شرح وظایف این وزارتخانه‌ها را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند و هرنوع اقدامی بدون نظر و تصویب مجلس در راستای ادغام وزارخانه‌ها خلاف قانون است.

رهبر با اشاره به اصول قانون برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: وزیر وزارتخانه جدیدی که از ادغام دو وزارتخانه ایجاد شده است، باید به مجلس معرفی شود و رأی اعتماد بگیرد. اگر کسی بدون طی کردن این روند قانونی، در رأس وزارتخانه‌ای قرار بگیرد، از نظر مجلس شورای اسلامی، وزیر آن وزارتخانه محسوب نمی‌شود.

 

 

 

 

فائزه هاشمی اعلام کرد: مصاحبه ام با نسیم بیداری تحریف شده است

Posted: 12 May 2011 04:25 AM PDT

جــرس: در پی انتشار مصاحبۀ فائزه هاشمی رفسنجانی در ماهنامه «نسیم بیداری»، این فعال سیاسی و مدیر مسئول روزنامۀ توقیف شدۀ «زن»، نسبت به نحوۀ انتشار و انعکاسِ مصاحبۀ مذکور ابراز نارضایتی کرده و با صدور تکذیبیه ای، خاطرنشان کرده است "تغییراتی در مصاحبه بدون اطلاع اینجانب – و بر خلاف توافقات از پیش صورت گرفته – انجام پذیرفته است، که شامل حذف و اضافۀ برخی کلمات و عبارات می باشد."


به گزارش دفتر فائزه هاشمی، وی علت صدور این تکذیبیه و در اختیار رسانه ها قرار دادن آن را، "عدم انتشار و درج این تکذیبیه، توسط نشریه مذکور" ذکر کرده است.


متن این پیام که نسخه ای از آن نیز در اختیار «جرس» قرار گرفته، به شرح زیر می باشد:

به دنبال انتشار مصاحبه اینجانب در شماره شانزدهم (اردیبهشت ماه) ماهنامه «نسیم بیداری»، ضمن تشکر از مدیران نشریه، از خوانندگان محترم به دلیل ایجاد تغییراتی در مصاحبه مذکور، که بدون اطلاع اینجانب توسط تحریریه آن نشریه صورت گرفت و شامل حذف بخش هایی و اضافه کردن کلمات و عباراتی دیگر، و همچنین عمل نکردن به توافقات انجام شدۀ قبل از مصاحبه بر خلاف اخلاق و تعهدات حرفه ای که نتیجه آن تغییر روح و فلسفه مصاحبه و پدید آمدن متنی با ده مورد بر خلاف اعتقادات و منش اینجانب بود، عذرخواهی می کنم.

فائزه هاشمی
 

ادامه چالش مجلس و دولت: دخل و تصرف در اموال وزاتخانه‌های ادغامی جرم است

Posted: 12 May 2011 02:19 AM PDT

جــرس: در ادامه چالش های میان دولت و مجلس پیرامون ادغام ناگهانیِ هشت وزارتخانه، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه "مجلس تابع دولت نیست که هر چه دولت خواست تصویب کند"، خاطرنشان کرد: "دخل و تصرف در اموال وزاتخانه‌های ادغامی جرم است. "


اشاره این مقام ارشد مجلس، مصوبه و تصمیم اخیر دولت می باشد، که اعلام کرده است وزارت نفت با همه امکانات، ‌تجهیزات،‌ اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت نیرو، وزارت صنایع و معادن با همین وضعیت، در وزارت بازرگانی، وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شده، تا چهار وزارت خانه جدید بوجود بیاید.


به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن کوهکن، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، شامگاه چهارشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما که لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌ دولت نیز حضور داشت، در پاسخ به ادعای این مقام دولتی مبنی بر آنکه "عملکرد دولت نسبت به برنامه پنج توسعه تخلفی از مصوبه مجلس نداشته است"، گفت: مجلس اعتقادی به آنچه دولت اکنون آن را ادغام می‌خواند ندارد و نتیجه ادغام شما به وجود آوردن وزارتخانه جدید بوده است و شما فرمودید امروز شرح وظایف این وزارتخانه‌ها را تصویب کردید. حال این سوال به وجود می‌آید که چرا چنین مصوبه‌ای برای وزارتخانه جدید داشته‌اید؟


عضو هیأت رئیسه مجلس خطاب به لطف‌الله فروزنده، معاون احمدی نژاد ادامه داد: نمی‌شود وزارتخانه‌ای ادغام شود و از دل آن یک وزارتخانه جدید به‌وجود آید و نهایتا این سوال پیش می‌آید که فردی که این وزارتخانه را می‌گرداند براساس چه اختیارات و وظایفی عمل می‌کند.


کوهکن با خطاب قرار دادن این مقام ارشد دولت گفت: شما ظاهرا امروز گفته‌اید که نیازی به اخذ رای اعتماد برای وزیر جدید نیست؛ یعنی در وزارتخانه جدید نظر دولت آن است که شرح وظایف نیازی به رای اعتماد مجلس ندارد. این در حالی است که ما معتقدیم قانون برنامه پنجم توسعه یک مجموعه است و در حال حاضر اختلاف نظر بین مجلس و دولت بر سر ادغام است.


این نماینده اصولگرا، با چالش کشیدن معاون رئیس دولت خاطرنشان کرد: شما اشاره کردید که وزارتخانه‌ها را ادغام کرده‌اید و امروز شرح وظایف را مصوب کرده‌اید. سوال من از شما این است که در حال حاضر 21 وزارتخانه داریم و یا 17 وزارتخانه؟


معاون احمدی نژاد نیز در این برنامه مدعی شد "تمام مسئولان موافق کاهش تعداد وزارتخانه‌های دولت هستند و افزود که: "دولت نباید برای انجام تکلیف مجازات شود، ضمن اینکه مجلس می تواند استفساریه دهد و یا ماده ۵۳ را عوض کند و یا تغییر دهد."

این مقام دولتی اظهار نظر شورای نگهبان را هم قابل قبول ندانسته و گفت: "براساس تفسیر شورای نگهبان که در تاریخ دهم خردادماه سال ۱۳۷۶ به رئیس جمهوری وقت اعلام شد، تفسیر شورا به گذشته تسری نمی یابد."


کوهکن: دولت نمی‌تواند بدون رأی اعتماد مجلس وزیر جدید معرفی کند
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه دولت باید وزیر جدید را بعد از ادغام وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کند، گفت: ادغام وزارتخانه‌ها با اعلام دولت نهایی نمی‌شود و مجلس باید لایحه ادغام را تصویب کند.


وی اظهارداشت: معاونت نظارت مجلس به تک تک وزیران نامه نوشته و آنها را از دخل و تصرف در وزارتخانه های دیگر منع کرده است.


چه عجله‌ای برای ادغام بود که دولت سیستم اجرایی کشور را بر هم ریخت
کوهکن با بیان این مطلب که دولت در ادغام وزارتخانه‌ها رویکرد مصلحت اندیشانه‌ای را انتخاب نکرده است، گفت: سئوال اساسی از دولت این است که چه عجله‌ای برای ادغام وزارتخانه‌ها به این شکل وجود داشت و چرا دولت با این رویکرد وضع وزارتخانه‌های اساسی کشور مانند وزارت نفت و صنایع را به هم ریخته است.

وی همچنین افزود: دولت خود اعلام می کند که بعد از ارائه لایحه درباره شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغامی به مجلس تصمیم گیری با مجلس است، پس چه اصراری است که دولت راهی را برود که می‌داند در انتها به مقاومت مجلس و به احتمال زیاد تغییر لایحه مد نظر آن بینجامد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: باید توجه داشت که مجلس تابع دولت نیست و لزوما هرچه دولت بخواهد تصویب نمی کند.


گفتنی است در پی چالش های پیش آمده میان دولت و مجلس بر سر ادغام چهار وزارتخانه کشور در یکدیگر و تاسیس وزارتخانه های جدیدی تحت عنوان «راه و مسکن»، «نیرو و نفت»، «صنایع و معادن و بازرگانی» و «رفاه و کار و امور اجتماعی»، روز گذشته نیز، دبیر شورای نگهبان نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، نظر آن نهاد را درباره ادغام وزارتخانه‌ها به مجلس اعلام و تاکید کرد "هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارتخانه باید به تصویب مجلس برسد و تا قبل از تصویب مجلس، تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانه‌های قبلی به وجود نخواهد آمد."

 


پیشنهاد رشوه به نمایندگان از سوی انجمن نزدیک به دولت جنجال آفرید

Posted: 12 May 2011 01:54 AM PDT

جــرس: در پی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون پشت پرده های «شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور» و افشای "پیشنهاد مدیریت بر پروژه های بالای یك میلیارد یورویی از طرف آن شورا به برخی نمایندگان جهت تصویب بودجه آن شورا "، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهارات این نماینده و متهم كردن مجلس و شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور را رد كردند.


همزمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور در جواب سخنان این نماینده مجلس (پرویز سروری)، اعلام كرد: اظهارات سروری از طریق محاكم قضایی پیگیری و نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.


گفتنی است پرویز سروری، نماینده تهران، چند روز پیش از "پیشنهاد مدیریت بر پروژه های بالای یك میلیارد یورویی از طرف شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور را به نمایندگان مجلس"، افشا کرده و گفته بود "در زمان تصویب بودجه شاهد بودیم پیامك‌هایی از طرف ایرانیان خارج از كشور می‌آمد و به نمایندگان پیشنهاد مدیریت و نظارت بر پروژه‌های بالای یك میلیارد یورویی داده می‌شد كه این به نوعی رشوه محسوب می‌شد برای این‌كه نمایندگان را متقاعد كنند تا بودجه‌ی این شورا را تصویب كنند."


در واکنش به این موضوع و انتشار آن در رسانه ها، خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) امروز پنجشنبه اعلام کرد "در پی این اظهارات كه در برخی پایگاه های خبری منتشر شده بود، خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی نظر نمایندگان را دراین خصوص جویا شدند كه ۱۱۰ نماینده این اظهارات را رد كردند و دور از شان نظام، مجلس و نمایندگان خواندند."


این اتهام جدید بسیار مضحك است

این خبرگزاری همچنین جوابیه ای از سوی روابط عمومی شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور را روی خروجی خود نگاه داشت که در بخشی از آن آمده است: این اتهامات قبل از آنكه متوجه شورای عالی ایرانیان باشد متوجه نمایندگان محترم مجلس است. سروری در مصاحبه مندرج درسایت «برهان» هم به نمایندگان محترم مجلس اهانت كرده و هم به اعضاء كمیته تحقیق و تفحص مجلس توهین كرده است.


این جوابیه با بیان اینكه "این اتهام جدید بسیار مضحك است"، می افزاید: این آقایان به جای داشتن تخصص و توان كارشناسی برای رسیدگی به طرح ها و لوایح، ظاهرا فقط متخصص در نشر اكاذیب عجیب و غریب اند. به راستی افرادی كه به ارزش میلیارد، یورو و تومان به خوبی واقف نیستند چگونه در جایگاه مهم وكالت از مردم شریف تهران حضور دارند؟!

این شورا از طرح شکواییه علیه سروری خبر داده است. 

این به نوعی رشوه محسوب می‌شد
گفتنی است پرویز سروری در گوشه ای از افشاگری خود پیرامون دستگاه تحت امر و ساختۀ اسفندیار رحیم مشایی گفته بود:
"در زمان تصویب بودجه، شاهد بودیم که پیامک‌هایی از طرف ایرانیان خارج از کشور می‌آمد و به نمایندگان پیشنهاد مدیریت و نظارت بر پروژه‌های بالای یک میلیارد یورویی داده می‌شد؛ این به نوعی رشوه محسوب می‌شد برای این‌که نمایندگان را متقاعد کنند تا بودجه این شورا را تصویب کنند. پی‌گیری‌های صورت گرفته بیانگر ارسال این پیامک به بسیاری از نمایندگان مجلس در زمان تصویب بندهای بودجه سال نود بود.
این پیامک‌ها به این معنی است که امروز شورای عالی ایرانیان در تلاش است تا از ایرانیانی که ظرفیت‌های عظیمی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند (ظرفیت‌هایی که ما می‌توانیم از آن‌ها برای سازندگی و همبستگی ملی استفاده کنیم) به منظور بهره‌وری‌های خاص خود استفاده کند، که این مسأله بسیار خطرناک است.
هم‌چنین این‌که دستگاه دیپلماسی کشور از وحدت رویه و فرماندهی خارج شود و با این شرایط امکان سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و بسترهای موجود در مورد ایرانیان خارج از کشور برای برخی افراد که رفتارهای مشکوکی دارند فراهم می‌شود. به همین دلیل مجلس، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را به صورت مدیریت شده در مجموعه دیپلماسی کشور مفید می‌داند و خارج از آن را به شکل موازی کاری کنونی، غیرمفید و غیرکارشناسی و کاملاً برخلاف مصالح کشور می‌داند..."
 

سروری در پاسخ به شورای عالی ایرانیان با استقبال از پیگیری قانونی گفته است: 
«برگزاری این دادگاه موجب خواهد شد بسیاری از مسائلی که تا به امروز مخفی مانده، علنی شود.»
سروری در ادامه ادعا کرده است"  «به دلیل فحاشی‏های صورت گرفته، بنده نیز تصمیم گرفتم تا برای روشن شدن وقایع از شورای عالی ایرانیان شکایت کنم و این اتهامات مطرح شده را به طور قطع از دستگاه قضایی پیگیری خواهم کرد.»

 

خبرنگار دوملیتی شبکه الجزیره، توسط حکومت سوریه بازداشت و به ایران فرستاده شد

Posted: 12 May 2011 12:51 AM PDT

جــرس: بعد از انتشار اخباری مبنی بر دستگیریِ خبرنگارِ ایرانی – کانادایی شبکه الجزیره در سوریه، منابع خبری گزارش داده اند که این خبرنگارِ بازداشتی، توسط دولت سوریه به ایران منتقل شده است.


به گزارش الجزیره، هما(دروثی) پرواز، در روز ۲۹ آوریل و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت شد و اکنون روشن گردیده که وی در تهران است.


بر اساس این گزارش، هما پرواز که ملیت‌ کانادایی نیز دارد، برای پوشش خبری ناآرامی‌های سوریه از سوی شبکه الجزیره به دمشق رفته بود.


مقامات سوری پیش از این به الجزیره گفته بودند که این خبرنگار ۳۹ ساله آزاد خواهد شد.


سخنگوی الجزیره روز چهارشنبه اعلام کرد: "ما هم‌اکنون اطلاعاتی به‌دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد وی به تهران فرستاده شده است."


وی افزود: "ما از مقامات ایرانی خواستار اطلاعاتی برای دسترسی به دروثی هستیم و می‌خواهیم که وی را آزاد کنند. ما از روز ۲۹ آوریل که وی دوحه را به مقصد دمشق ترک کرد هیچ‌گونه تماسی با او نداشته‌ایم و عمیقأ نگران حال وی هستیم."


همزمان، سفارت سوریه در واشنگتن روز گذشته در یک بیانیه مطبوعاتی مدعی شد که خانم پرواز قصد داشته "به شکل غیر قانونی با ویزای ایرانی که تاریخ آن اعتباری نداشت"، وارد خاک سوریه شود و به همین خاطر به ایران بازگردانده شد.


این بیانیه می‌افزاید خانم پرواز در تاریخ اول ماه مه "توسط کنسول ایران با شرکت هواپیمایی کاسپین با پرواز شماره ۷۹۰۵ به مقصد تهران" پرواز کرده است.


پیش از این در روز دوم ماه مه، شبکه الجزیره از واکنش علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به بازداشت هما پرواز گزارش داده بود.


به گزارش الجزیره، صالحی در پاسخ به این سؤال که تعهد ایران در قبال خانم پرواز چیست، اظهار داشته است: "من امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد اما در صورت صحت آن، ما از دولت سوریه تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کند."


در همین راستا، اعضای خانواده هما پرواز نیز خواهان آزادی وی شده و در بیانیه‌ای نوشته‌اند: "او دختر، خواهر و نامزدی دوست‌داشتنی و همچنین روزنامه‌نگاری متعهد بود."

آن‌ها افزوده‌اند: "اکنون نزدیک به دو هفته از بازداشت وی می‌گذرد. ما بار دیگر می‌خواهیم که دروثی فورأ آزاد شده و به نزد خانواده خود بازگردد."


گفتنی است هما پرواز از سال ۲۰۱۰ میلادی با شبکه الجزیره همکاری می‌کند. وی که پدرش ایرانی و مادرش آمریکایی است، فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آریزونا ست.
فعالیت برای رسانه‌های ژاپن، آمریکا و کانادا و نیز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه روزنامه‌نگاری در دو دانشگاه هاروارد و کمبریج از سوابق اوست.
 

مدیر عامل ایرنا: برخی رسانه ها طوری خبر منتشر می کنند که گویی برای مسئولان شنود گذاشته اند

Posted: 12 May 2011 12:28 AM PDT

جــرس: در حالیکه اصولگرایانِ حامیِ رهبر جمهوری اسلامی، اطرافیان رئیس دولت و حلقه مشاورین وی را، "جریان انحرافی" نامیده و برخی گزارش ها نیز، از شنودگذاریِ محافل دولتی ها توسط دستگاههای امنیتی حکایت می کند، مدیرعامل خبرگزاری دولت می گوید "برخی رسانه ها طوری خبر منتشر می کنند که گویی برای مسئولان شنود گذاشته اند."


روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، در سرمقاله خود با عنوان"اگر مردم باور کنند" به قلم علی اکبر جوانفکر نوشته است:


مدیر عامل خبرگزاری دولت و همچنین مسئول ارگان رسمی آن، در سرمقاله امروز این روزنامه اظهار می دارد:
طراحان و سناریو نویسانی که در اتاق‌های فکر! گردهم می‌آیند، با استناد به منابع خبری دروغین مانند "شنیده شده است، گفته می‌شود‌، یک منبع آگاه می‌گوید، در محافل خصوصی خبری نقل شده است..." اقدام به خبر سازی و واقع‌نمایی برخی جعلیات می‌کنند و از این طریق می کوشند اذهان مخاطبان را تحت تأثیر تبلیغات ساختگی اما هدفمند خود قرار دهند. عناصر فعال در این تحرک سیاسی اما غیراخلاقی، شایعات ساخته و پرداخته شده در اتاقهای فکر! خود را به عباراتی مانند <شنیده شده است>، مستند می‌کنند تا به مخاطبانشان چنین القا نمایند که گویا دست اندرکاران پایگاه خبری مزبور از طریق کارگذاشتن شنود در محیط کار و زندگی مسئولان عالیرتبه کشور، به این اطلاعات دست یافته‌اند.


علی اکبر جوانفکر در ادامه اظهار عقیده می کند " اگر در مخاطبان چنین احساسی ایجاد شود، سناریو نویسان و طراحان جریان تبلیغاتی علیه دولت به هدف خود رسیده‌اند زیرا مخاطبان، شایعات ساخته شده را به عنوان اطلاعات درست و دقیق باور می‌کنند و آن را دهان به دهان به دیگران انتقال می‌دهند. در این ارتباط می‌توان به چند نکته تلخ اما مهم اشاره کرد."


وی در توضیح ماجرای مربوط به برکناری و ابقای وزیر اطلاعات، با اشاره تلویحی به اخباری که مفاد محافل خصوصی را منتشر و افشا می کرد، می نویسد:
مهمترین نکته آن است که اگر مردم باور کنند برخی از جریان‌ها و محافل می‌توانند گفت‌وگوها و مذاکرات مسئولان و مقامات کشور را استراق سمع کنند، بتدریج سایه نوعی ترس و اضطراب ناگفته و نانوشته بر جامعه سنگینی خواهد کرد که این امر برخلاف واقعیت است زیرا آزادی بیان و اندیشه در جامعه اسلامی یک حقیقت انکارناپذیر است. نکته مهم و تلخ دیگر آن است که شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان با دست باز و خیال راحت می‌توانند تبلیغات هدفمند خود را جابیندازند و از این رهگذر به نیات خود جامه عمل بپوشانند."


این مشاور محمود احمدی نژاد، بدون اشاره به اقدامات دولت و نحوۀ قدرت یابی و تداوم حکومت آن گفت:
"با آنچه گفته شد، از دستگاه‌های مسئول بویژه قوه قضائیه انتظار می‌رود که با این پدیده ناهنجار یعنی شایعه‌سازی و دروغ پردازی به صورت قانونی برخورد کنند و آنها را به پای میز عدالت فرابخوانند. رواج بازار شایعه سازی و دروغ‌پردازی در جامعه، نتیجه حاشیه امنی است که عناصر بداخلاق و دارای نیت‌های سوء، برای خود ایجاد کرده‌اند."
 

فرمانده ناجا مدعی شد: جنبش سبز برای همیشه خاموش شده است

Posted: 12 May 2011 01:09 AM PDT

 جرس:  به رغم گسترش جنبش سبز به لایه های مختلف جامعه، فرمانده نيروي انتظامي مدعی شد: فتنه در كشور براي هميشه خاموش شده است و فتنه سبز هيچ‌گونه ظرفيت اجتماعي و مردمي در سطح كشور ندارد و برای همیشه خاموش شده است. 


به گزارش فارس از ياسوج، اسماعيل احمدي‌مقدم صبح امروز در حاشيه صبحگاه مشترك نيروي انتظامي اين استان در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون اشاره به ناامنی های موجود و بالا بودن مرگ و میرهای ناشی از تصادفات، ادعا کرد: سطح امنيت در جامعه با بهبود قانون‌گرايي، كاهش تصادفات و افزايش نيرو و امكانات فراهم مي‌شود كه هم اكنون در اين شاخص‌ها پيشرفت محسوسي قابل مشاهده است.

احمدي‌مقدم با اشاره به اينكه مطالبات اجتماعي در زمينه برخورد با پديده بدحجابي در حال افزايش است، افزود: با شروع فصل گرما و افزايش سفرها بدحجابي نيز تا اندازه‌اي افزايش پيدا مي‌كند كه نيروي انتظامي با اين تعداد انگشت‌شمار كه قصد دارند فضاي جامعه را آلوده كنند برخورد كرده و در اين راستا طرح مبارزه با بدحجابي را از تهران و در هفته گذشته آغاز كرديم و مردم مطمئن باشند كه با مظاهر فساد و ناهنجاري‌هاي اجتماعي با قاطعيت برخورد مي‌شود.


وي در ادامه ادعا کرد: تحركات فتنه‌گران به طور مستمر زير نظر بوده و اكنون مي‌توان گفت كه فتنه سبز به دليل از دست رفتن حمايت‌هاي مردمي ظرفيت اجتماعي خود را در داخل كشور را از دست داده و براي هميشه خاموش شده است.

فرمانده ناجا نگفت اگر این جنبش خاموش شده است چرا همچنان با هر تجمعی از سوی آنان بشدت برخورد می شود و موج بازداشتها و محدودیتها همچنان ادامه دارد.


احمدي‌مقدم به موضوع ترويج خرافات و جن‌گيري و رمالي اشاره كرد و گفت: توجه برخي مردم به رمالي و جن‌گيري در حال افزايش است كه اين نشان از ساده‌انديشي برخي افراد دارد و پليس با چنين ناهنجاري‌هايي به نحو مطلوب برخورد مي‌كند.

فرمانده نيروي انتظامي به ترورهاي اخير در سنندج اشاره كرد و گفت: اولويت دوم ما در تقويت مرزها مربوط به مرزهاي شمال غربي كشور است كه برخي گروه‌هاي سلفي تحركاتي در آن منطقه و به خصوص شهر سنندج داشته‌اند كه عناصر اصلي آنها كشته و يا دستگير شدند و هم اكنون اوضاع در كنترل كامل سپاه و دستگاه‌هاي امنيتي قرار دارد.